Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Algemeen GPU Overclock Topic #1

Pagina: 1
Acties:

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 23:28

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
DCG909 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:46:
Kan je niet met de nieuwste gpu-z ook zien welk geheugen erin zit?
Ik las zoiets in de changelog.

Ik heb overigens met garry's mod (en waarschijnlijk half-life 2 ook) gemerkt dat deze zeer gevoelig is voor een OC, zit je ook maar iets te hoog, dan krijg je artifacts.
Terwijl deze stabiel was bij 3dmark en heaven.
Zo heeft iedereen zijn favo progje, ik vind dat heaven heel gevoelig is als ie weet waar je op moet letten. Ik heb nu wel 100 rondjes heaven gezien dus kan het wel dromen. Dan is de kans om een artifact te spotten ook een stukje groter.

Over gpu-z daar weet ik niets van. Misschien binnenkort ff uitproberen en dan de FP uitbreiden. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12-04 21:42

millman

6708Mhz @ -185c

Die 35c is een typfout vermoed ik?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Imprezzion
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08-04 11:25

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 206CC Tuned!

Topicstarter
Racing_Reporter schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:40:
[...]

Een update van mijn kant na het afstofrondje, ik hoefde het voltage maar omhoog te zetten (1.175v, zou in het echt iets van 1.075v zijn) en de pc vlamde er weer uit. De temps vlogen wel omhoog maar niet richting onacceptabele waarden. Twee dingen die ik ga veranderen: Furmark eruit, en overclocken met AMD Overdrive zelf. Eens kijken of dat verschil maakt!
Furmark is sowieso funest voor moderne GPU's.

Test gewoon met Heaven, Valley, 3DMark Fire Strike of Crysis 3 Skybox op een loop.

~ i9 10900KF Delid @ 5.3Ghz 1.39v ~ EK Phoenix 280 p/p ~ MSI Z490 Ace ~ 32GB Trident-Z Neo B-Die @ 4400C17 ~ Gigabyte RTX 3080 Gaming OC @ +105/+1200 ~ 970 EVO M.2 1TB x2 + 2x 850 EVO 512GB ~ Phanteks Evolv X ~ Seasonic Prime Gold 1000w ~

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Mijn 980 GTX weet de 1600 Mhz aan te tikken. Dit was overigens nog op lucht, ik zal eens checken hoe ver hij op water te pushen valt met een zelfgemaakte bios.. Hij wordt momenteel namelijk slechts 42 graden tijdens een Valley benchmark :D

[Voor 88% gewijzigd door stin00 op 19-03-2016 16:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
380 is toch een rebranded 270?

Geheugen zou best op 1500Mhz of hoger kunnen, GPU clock zou je nog kunnen tunen met een hogere powerlimit. Ik trek 1100 / 1600Mhz met 2x 270's van Asus in crossfire.

M'n magische bol werken.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:56
Thalaron schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 20:29:
Wellicht kunnen jullie me de goede richting op helpen..
OC LGA 1151 Skylake deel 1

maar zoek eerst eens wat tutorials ofzo.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotLikeTheOther
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09-04 21:58

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

Had net voor de lol een Kraken X31 D.M.V. Kraken G12 bracket op m'n 1070 gemonteerd. Een beetje pielen en rommelen verder was het tijd voor een OC. Ik wist dat deze kaart goed scoorde maar holy crap, 2202MHz op de core.

http://www.3dmark.com/fs/12845599
http://imgur.com/a/7NVOq

Niet bedoeld om op te scheppen maar kennen jullie andere kaarten (1070's) die hoger gaan/gingen?

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/zueb0d-2.png[/img]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12-04 21:42

millman

6708Mhz @ -185c

Allereerst, waarom een powerlimit van 65? Gewoon op 100 lijkt mij de beste prestaties leveren en een automatische boost als je m nog hoger zet.

Wat je geheugen kloks betreft, die horen niet te fluctueren? Bij mij is afterburner: instellen en gaan. Het is Dual Data Rate, dus de overclock moet je x 2 rekenen, ie: +800mhz in afterburner = 1600mhz (+8000mhz stock=9600).

Er zijn weinig kaarten die met gddr5 over de 800mhz+ gaan, dus dat het niet stabiel is, is niet zo raar. Veel 1060's met Samsung geheugen toppen rond de 9400mhz (+700 in afterburner). Vaak nog wat lager.

Als er iets gevoelig is voor overclocken en stuk gaan is het wel t geheugen op je grafische kaart. Ik raad je aan ver van je maximum te zitten en ergens rond de 9000mhz is al meer dan prima.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Jism
  • Niet online

Hardcore ghetto mod... en het werkt!

GPU piekt op 300W met furmark, 22A door de 12V 8 pins kabel heen, maximale temp 58 graden. Ik heb 3 verschillende combinatie's geprobeerd met wat de beste mounting nu had, nou dat is dit geworden. :+

Tis maar voor tijdelijk, zit te azen op een nieuwe gen 6800XT van AMD. Clocks zijn 1500/2140mhz met Ubermix 3.1 op een RX580. Ik ben bijna zeker dat ik de 1650mhz ook nog wel halen kan, ik moet alleen de koeling iets upgraden (nu 2 fans ipv 4) en voor een pushpull configuratie gaan. Maar heeft bij een RX580 helemaal geen zin. Meer clockspeeds haalt gewoon echt niet uit omdat het geheugen de grootste belemmering bij deze kaarten zijn.

M'n magische bol werken.

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:29

XanderDrake

Genetics is the key

Jism schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:12:
Overklokken is nooit een garantie. Juist met zo'n kaart is de kans reeel dat er degradatie plaatsgevonden heeft. Degradatie houdt in dat de clocks gewoon niet meer stabiel zijn, je meer voltage nodig hebt of gewoon niet hoger meer kunt.

Chips gaan ook niet eeuwig mee; op fabriekssnelheden zijn ze gegarandeerd om teminste een jaar of 10 (CPU gewijs) mee te gaan op een 24/7 100% usage en GPU's zal in de lijn hetzelfde liggen. Wanneer je gaat overklokken, verleg je de grens over hoe lang de chip mee zal gaan. Hoe hoger hoe korter.
Uhm, zover ik weet is deze aanname niet correct. Linus had het volgende daarover te zeggen:

En de volgende video gaat specifiek voor mining videokaarten:

Conclusie, weinig tot geen verschillen over jaren van zwaar gebruik.

Dat is ook logisch, degradatie vindt niet plaats zoals jij dat aangeeft: langzame erosie die resulteert in stapsgewijs meer voltage nodig te hebben voor dezelfde clocks/stabiliteit. Als je echte degradatie hebt, wat wel voorkomt (mooi voorbeeld waren Vega 56's waar ze thermal limits vanaf hadden gehaald en zo zwaar overclockten dat ze 350watt verbruikten :o ) is gewoon een breuk of scheur in de chip dankzij extreme temperatuurschommelingen. Of ander component dat smelt/doorbrand door de hitte. Dan gaat je GPU van 100% naar 0% in één stap ;) Om dat voor elkaar te krijgen met overclocken moet je echt je best doen.

Een ander voorbeeld van uitval waren de nVidia 8000/9000 serie GPU's waarbij de soldeerpunten/underfill losliet na een paar jaar van slecht gekoeld gebruik, wederom geen mindere performance maar gewoon BAM: bluescreens en driver uitval.

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:29

XanderDrake

Genetics is the key

Jism schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:39:
Het is stroom dat chips op langere termijn sloopt :)
OK met deze post komen we tot de kern.
De lanes in waarin die stromen gaan, dus je transistoren, kunnen gewoon een beperkt percentage op langere termijn aan. Ga je overvolten, ga je powermodden, ga je er meer stroom doorheen jagen dan wat de fabrikant veilig acht voor de komende jaren, dan slijt dat veel harder. In dit geval kan stroom als het ware "overspringen" van de ene trace naar de andere, en dan krijg je gewoon hele gekke results.
Het zal me niet verbazen dat je op een gegeven moment problemen krijgt met natuurkunde als je zwaar gaat overvolten. Namelijk bijvoorbeeld doordat de weerstand van halfgeleiders zoals GPU's door hogere temperaturen omhoog gaat. Als dat extreem wordt, dan gaan op een gegeven moment de voltages over andere paden lopen dan dóór de halfgeleider, want de weerstand van dat andere pad is lager.
Dan krijg je instabiliteit. Maar wederom is dit géén model voor degradatie; als je dit proces geen kortsluiting of schade veroorzaakt en je daarna de voltmod weer verwijderd, zou de GPU weer normaal moeten werken.
De Vega 56 bijv. Je kon hier een Vega 64 bios in flashen, waarmee je het HBM geheugen dat op de V56, sneller kon klokken en gelijk aan V64 speeds kon krijgen. Echter binnen een half jaar of zelfs jaar al zag je overal threads voorbij komen, met ja, het geheugen blijft niet meer stabiel. Dat is nou degradatie.

https://www.reddit.com/r/.../hbm_degradation_vega_64/
Dit is inderdaad een notoir voorbeeld, welke ik ook aan haal in mijn eerste post. Als je de limiten van Vega's afhaalt kunnen deze echt extreem overvolt en overclockt worden.
Maar zoals je al zegt, worden andere onderdelen instabiel, zoals het geheugen. Dat is niet de GPU.
Ik kan mij voorstellen als je 300+ watt door een GPU duwt dat je dan zulke temperatuurschommelingen krijgt waardoor bijv de koeler, PCB of de chip kromt/buigt en daardoor scheurt. Dat is wederom niet degradatie; dan is ie ineens kaputt ipv langzaam over tijd.
Klopt. En niemand gaat een CPU ook voor intensieve taken voor de komende 10 jaar inzetten ofzo gevolgd met een heftige OC. CPU's zullen uiteindelijk stuk gaan. Ik durf te wedden dat als je een oeroude K6 ofzo nu voor de komende jaren op 100% load zet uiteindelijk ook degraderen zal. Dat is gewoon de nature van de chip. Er zit gewoon een hoop veiligheidsmarge op ingebouwd, die verleg je zodra je hogere clocks doorheen jaagt en automatisch meer stroom verbruiken gaat.
Ik heb zelf veel GPU's overgeklokt, het hoogtepunt was een X2600pro volgens mij op een vapochill en met ruim 2.05V VCore. Dit resulteerde in een minus 25 graden gekoelde chip op ruim 1270 mhz zo uit m'n hoofd, dat was een OC van meer dan 100% (600mhz stock). Dat duurde maar heel even, de vonken sloegen achter de kaart weg en het was gebeurd. Zo'n suicide run kan maar heel kortstondig; daarna gaat het toch echt stuk als je het way beyond specificatie's laat draaien.
Mijn theorie is dit: het laatste wat faalt aan een computer systeem is het harde stuk semi-glas dat de CPU/GPU wordt genoemd. Alles andere componenten en spul slijt/breekt/buigt/splijt/lekt/ontploft eerder dan dat de chip degradeert.
Dus dat maakt dus dat je vanuit dat oogpunt moet overclocken. En vanuit dat punt moet je ook kijken naar de instabiliteit die je ziet na overclocken.
Ik denk ook dat dit maakt dat 'high end' moederborden interessant zijn, want die hebben hogere kwaliteit componenten/MOSFETs en meer lagen in de PCB voor ruisonderdrukking en hogere weerstanden voor hogere voltages.
Een chip heeft miljarden transistoren, baantjes in waarin stroom en signalen doorheen gaan. Zie het als visdraad. Zet er een te grote spanning op en het scheurt met als gevolg een breuk. Hoe kleiner het procede ook, hoe gevoeliger ook voor hogere voltages of stroom.

Zie ook Wikipedia: Electromigration
Hier is een goed, modern artikel wat gaat over Electromigration. En ja, dit is een proces dat uiteindelijk geleidende materialen schaad. Maar dat is een erg langdurig proces, hoe Ian Cutress het omschrijft:
Modern day equipment is designed to run for a decade or longer. What we are seeing with these numbers, while there is an increase in thermals due to the increased power, isn’t actually a sizable shift. In The Stilt’s report, because the processor sees that it has extra power headroom, then it raises the voltage slightly in order to get the +75 MHz extra that the budget will allow, which increases the average voltage from 1.32 volts to 1.38 volts during a CineBench R20 run. The peak voltage, which matters a lot for electromigration, only moves from 1.41 volts to 1.42 volts. The overall power was increased 25 W, which makes for around 30A more. Not something on the order of a change in the order of magnitude.

So if I end up with a motherboard that adjusts this perceived current value, will it brick my processor? No. Not unless you have something else seriously wrong with your setup (such as thermals). Within the given lifetime of that product, and the next decade after, it is not likely to make a difference. And as stated previously, even if this did affect electromigration on a large scale, the processor manufacturers have built in mechanisms to deal with it
Dus hoe nieuwer de CPU, hoe beter het bestand is tegen electromigration, lees ik hier :+
Het staat mooi uitgelegd op YouTube: Ask GN 92: What Kills CPUs - Heat or Voltage? Used Mining GPUs Safe?
Zelfs Steve hier legt niet uit wat nou hetgeen is wat zorgt voor die degradatie, in het begin van dit filmpje. Het zou kunnen dat hij het over Electromigration heeft, maar het lijkt me sterk dat dat proces normaal decennia duurt bij 1.2v en vervolgens maar een half jaar bij 1.3v. Hij haalt vervolgens aan dat je dodelijke voltages hebt: daar ben ik het mee eens, zoals boven uitgelegd.
Ik ken hem, hij heeft zeer veel ervaring, maar ook hij heeft niet de empirische gegevens om vast te stellen dat "CPU slijtage" hetgeen is dat de clockspeed naar beneden haalt. Het zou best nog iets anders op de CPU package kunnen zijn, dan de chip zelf.

Het is een complexe discussie :+

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Jism
  • Niet online
Op een moederbord of GPU heb je vrij veel ruimte voor "grote" traces, waar veel stroom doorheen kan. Op een daadwerklijk stukje silicium is dat percentage echt nog maar 10% van wat je op een moederbord kwijt kunt. Daarom zie je dat CPU's en GPU's tegenwoordig veel meer pinnen krijgen (Amd opkomende AM5 bijv) om zo die stroom zoveel mogelijk te kunnen verdelen.

Alles rondom die chip bestaat gewoon uit VRM's; die leveren de totale stroom gewoon rondom verdeeld aan op de chip, en ieder stukje op de chip krijgt z'n eigen stroomvoorziening zowat. Wanneer je alles door maar 1 trace heen laat lopen dan spreek je over honderden ampere's tegelijk wat gewoon niet gaat.

Bouwkwaliteit is gewoon heel erg belangrijk. Hoe meer goudachtige connectoren, hoe beter de weerstand. Stroom wil je juist in zo'n schoon mogelijke manier aanleveren zonder ruis of "ripple" zoals dat heet. Ripple is juist wat CPU's of GPU's onstabiel kan maken. Undervolten bijv. Je kunt je CPU of GPU prima undervolten, wat bijv met games goed werkt, maar net weer niet met bijv onscreen capture van een game waar render resources van de GPU is vereist.

Ik heb dat zelf ook gehad. 1090mv op een RX580 ging prima in games, 1110mv was nodig als ik onscreen capture's wou maken. Dat fysieke chips zoals een CPU of een GPU 20 jaar zelfs mee kan gaan klopt; de onderdelen rondom slijten waarschijnlijk harder dan de chip zelf.

Of als je het maar genoeg pushed, kan je ook de GPU naar de klote helpen. Ik heb bijv. een waterblock op mijn GPU zitten persen, Met behoorlijk wat kracht zelfs. Ik heb geen apparatuur hier om te checken wat het met de PCB of soldering doet; maar het kan zomaar zijn dat het morgen ineens ophoudt te werken. De temperaturen zijn wel extreem goed voor een piek verbruik van 300W (een RX580). Amper 60 graden, en dat nummertje kan zelfs lager als ik 4 fans op de radiator installeer in een push/pull configuratie.

Ik heb een 5700XT al klaarliggen; de 6x00 series waren gewoon niet leverbaar. Dus ik zing een half jaartje uit met een wat oudere maar wel leverbare generatie. Voor WQHD is een 5700XT prima voldoende.

Ik wil wel nog een keer een clockchallenge doen; kijken hoever ik de RX580 echt pushen kan. Ik zit op een voltage van 1.19v en het maximale is ongeveer 1.35v op water. Er zit dus nog genoeg rek en speling in, gezien ik nu alleen nog op 1500Mhz draai van de 1366Mhz. De reden waarom ik niet hoger ga is omdat mijn UPS anders klagen gaat dat het verbruik te hoog wordt.

M'n magische bol werken.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True