Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lennyz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:52:
[...]

[...]

Dat maakt niet uit. Als het op een normale Raspberry Pi werkt dan werkt het ook op een Zero. Het kan wel zijn dat het trager werkt, maar dat het niet zou werken klopt niet. Het zou op ieder Debian gebaseerde OS moeten werken.
Ik heb het geprobeerd. Het werkt niet. De zero gaat achterlopen. Dus het werkt wel, maar zo traag dat de bult te verwerken telegrammen groter wordt ipv kleiner.

Effectief werkt het dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lennyz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:07:
[...]
Blijkbaar kan de P1-poort net niet genoeg stroom leveren om de 2N3904 open te zetten.
Nou, dat niet zozeer, maar de meter heeft een zogenaamde open collector. Zonder die pull-up-weerstand levert de P1-poort dus helemaal geen stroom.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 14:03
Jelte schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:43:
[...]

Ik heb het geprobeerd. Het werkt niet. De zero gaat achterlopen. Dus het werkt wel, maar zo traag dat de bult te verwerken telegrammen groter wordt ipv kleiner.

Aha nee dan heeft dat niet zoveel zin.
Compizfox schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:58:
[...]

Nou, dat niet zozeer, maar de meter heeft een zogenaamde open collector. Zonder die pull-up-weerstand levert de P1-poort dus helemaal geen stroom.
Ja, soms ben je zo lang naar een bepaalde opstelling aan het staren dat je even het overzicht kwijtraakt. Ik dacht dat de andere resistor zorgde voor de open drain. Maar dat had ik verkeerd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
Jelte schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:43:
[...]

Thank voor het testen, jammer maar helaas.
Misschien dan maar een Orange Pi Zero aanschaffen die moet het wel trekken lijkt me. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:44
Mixpower schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:20:
[...]

Thank voor het testen, jammer maar helaas.
Misschien dan maar een Orange Pi Zero aanschaffen die moet het wel trekken lijkt me. :)
qua rekenkracht wel ja. Maar DSMR installeren op Armbian viel me nogal tegen, had allerlei dependency-issues. Zou op zich wel op te lossen moeten zijn maar ik heb er nog geen zin in gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 23-05 17:23
mcDavid schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:17:
[...]

qua rekenkracht wel ja. Maar DSMR installeren op Armbian viel me nogal tegen, had allerlei dependency-issues. Zou op zich wel op te lossen moeten zijn maar ik heb er nog geen zin in gehad.
Hmm, misschien kan je DietPi gebruiken? Heb ik goede ervaring mee!

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roooii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-08-2023
Ik weet even niet of ik dit moet plaatsen in een nieuw topic of hier, maar ook ik heb inmiddels een slimme meter in huis (Kaifa MA105C). Nu heb ik daarbij een kabel besteld, maar helaas krijg ik geen signaal.

Het gaat om de volgende kabel: https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.hTF74R

Met de volgende pin layout:
1-Not connected
2-RTS
3-GND
4-Not connected
5-TXD
6-Not connected.

Ik gebruik Windows 10 als OS en heb de 32 bit VCP drivers geinstalleerd (http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm). Het apparaat wordt in apparaatbeheer onder COM-poorten getoond als "USB Serial Port (COM4)". En onder USB-controllers zie ik "USB Serial Converter" terug.

Ik heb de COM-poort proberen uit te lezen met Arduino (serial monitor), Terminal by Br@y, Putty, maar totaal geen response. Bitrates 9600 en 115200 geprobeerd,

Verder heb ik nog FT_PROG gebruikt om het TXD signaal inverted te programmeren.

Iemand enig idee? Is de pin layout correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:44
Rx is dus uberhaupt niet aanwezig op de connector? Hoe zou je dan ooit data moeten ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roooii
  • Laatst online: 03-08-2023
mcDavid schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:21:
Rx is dus uberhaupt niet aanwezig op de connector? Hoe zou je dan ooit data moeten ontvangen?
Ik zit net hetzelfde te bekijken, had inderdaad RXD moeten zijn ipv TXD. :'(

RX is wel aanwezig volgens de omschrijving: RX/TX/CTS/RTS/VCC/GND

Edit: Nou ik heb inmiddels opnieuw gesoldeerd. Stom van me dat ik transmit en receive even door elkaar haalde.

[ Voor 23% gewijzigd door roooii op 24-06-2017 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
roooii schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 09:56:
Verder heb ik nog FT_PROG gebruikt om het TXD signaal inverted te programmeren.

Iemand enig idee? Is de pin layout correct?
Heb je gecontroleerd of de bits door FT_PROG echt gezet zijn?

Als je de kabel opnieuw aansluit moet 'invert RXD' actief zijn. Is dat niet zo dan is de kans groot dat er een namaak FTDI chip op de kabel zit… Dan moet je dus op de 'klassieke' manier inverteren (transistor, logica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 14:03
ANdrode schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:30:
[...]

Heb je gecontroleerd of de bits door FT_PROG echt gezet zijn?

Als je de kabel opnieuw aansluit moet 'invert RXD' actief zijn. Is dat niet zo dan is de kans groot dat er een namaak FTDI chip op de kabel zit… Dan moet je dus op de 'klassieke' manier inverteren (transistor, logica)
Dat klopt, maar zelfs zonder die aanpassing zou hij data moeten ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Lennyz schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:15:
[...]
Dat klopt, maar zelfs zonder die aanpassing zou hij data moeten ontvangen.
Zou moeten ontvangen.

Ik verwacht inderdaad over het scherm heen scroll-ende output maar mijn ervaring was dat dit soms gewoon niet werkte.

Mijn ervaring met verschillende eBay (nep-chip) kabels is dat deze in de non-standaard gevallen onbetrouwbaar zijn. Gebruik je een andere baud rate, stop bit, etc? Dan loop je tegen frustrerende problemen aan. Verkeerde besparing (kost tijd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 22:41
Excuses dat ik hier kom binnenvallen, maar het topic waar ik vandaag kom is gesloten, met een doorverwijzing naar dit topic.

Gisteren is mijn meter verzwaard van 1x35 naar 3x25 vanwege machines, wens om op inductie te koken etc.
Ik heb hierbij een normale (niet slimmer) digitale meter laten plaatsen, omdat ik dacht dat ik hem zelf wel slim kon krijgen. Los van die discussie, heb ik me niet goed genoeg bedacht dat deze meter niet zomaar slim te maken is.

De makkelijkste weg is de puls-led tellen, maar ik heb zonnepanelen. Hierdoor wordt het netto verbruik/opbrengst gemeten, en dus niet het verbruik.
Een andere optie is om de zonnepanelengroep apart te gaan meten, en die twee pulsen te verrekenen. Dat kan, maar dat spreekt me minder aan.

De geïnstalleerde meter is een ISKRA MT174.
Deze is uitgerust met een optische sensor die volgens het IEC62056 protocol gegevens kan verzenden.

In het topic waar ik naar refereerde is hier al veel over geschreven, en is het gelukt om met een PI en een optische sensor de gegevens uit de meter te halen.

Inmiddels staan de optische sensoren ook op aliexpress voor iets minder geld. Ik ben echter niet zo bekend met Raspberry Pi, maar wel meer met Arduino.

Heeft iemand hier met succes dit weten te bereiken?
Als iemand me een zetje in de goede richting kan geven, graag.
Is deze site een goede plek om te beginnen?

Bvd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Laro schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:41:
De makkelijkste weg is de puls-led tellen, maar ik heb zonnepanelen. Hierdoor wordt het netto verbruik/opbrengst gemeten, en dus niet het verbruik.
Een slimme meter zou niet veel anders zijn: daar heb je dan wel aparte tellers voor afname en teruglevering, maar alleen de nettostroom wordt gemeten. Er loopt dus altijd maar één teller tegelijk: als je aan het afnemen bent loopt +T1 en als je aan het terugleveren bent loop -T1.

Uiteindelijk heb je dan nog steeds alleen maar het netto-verbruik/opbrengst.

Als je de bruto-opbrengst van je zonnepanelen wilt monitoren, kun je dat het beste doen op de inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
Hi Compizfox,
Bedankt voor je reactie.
In dit geval gaat het me primair om het monitoren van mijn verbruik, ware het niet dat die bij het uitlezen dmv de led pulsen vertroebelt raakt door de teruglevering. Via een optische sensor kun je de diverse telwerken(piek, dal, levering piek, levering dal) wèl apart uitlezen, waardoor je ook twee aparte grafieken krijgt. Als je deze standen regelmatig uit zou lezen, dan zou ik dat willen gebruiken om mijn energieverbruik te monitoren en te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Laro schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:20:
Hi Compizfox,
Bedankt voor je reactie.
In dit geval gaat het me primair om het monitoren van mijn verbruik, ware het niet dat die bij het uitlezen dmv de led pulsen vertroebelt raakt door de teruglevering. Via een optische sensor kun je de diverse telwerken(piek, dal, levering piek, levering dal) wèl apart uitlezen, waardoor je ook twee aparte grafieken krijgt. Als je deze standen regelmatig uit zou lezen, dan zou ik dat willen gebruiken om mijn energieverbruik te monitoren en te verminderen.
Nope, zo werkt dat dus niet (niet bij mijn meter in elk geval). Ja, je kunt de telwerken apart uitlezen, echter, maar één telwerk (ofwel +T, ofwel -T) loopt op een bepaald moment, afhankelijk van of je netto aan het afnemen of terugleveren bent. Als je aan het afnemen én terugleveren bent, lopen ze dus niet tegelijk, en je kunt dus niet je bruto verbruik en productie aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is ook verbruik dat de meter niet registreert, namelijk hetgeen van de zonnepanelen direct naar je verbruikers gaat.
Stel dat je 500W opwekt en op dat moment 500W aan verbruikers hebt, dan registreert de meter niets.
Je kan de pulsled op de meter wel gebruiken als het donker is, bijvoorbeeld zoals in je linkje :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:39:
Er is ook verbruik dat de meter niet registreert, namelijk hetgeen van de zonnepanelen direct naar je verbruikers gaat.
Stel dat je 500W opwekt en op dat moment 500W aan verbruikers hebt, dan registreert de meter niets.
Je kan de pulsled op de meter wel gebruiken als het donker is, bijvoorbeeld zoals in je linkje :)
Precies, dat vloeit voort uit het principe wat ik probeerde uit te leggen; er loopt maar één teller tegelijk, afhankelijk van of je netto aan het afnemen of terugleveren bent, en de meter telt dan de netto stroom aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 15:54
@Laro @Speedy-Andre @Compizfox Je verbruik bepalen is prima mogelijk met een slimme meter, zolang je ook weet wat je omvormer op dat moment produceert. Ik doe dat via m'n domoticasysteem (Home Assistant) ook.

De slimme meter heeft een veld voor import en een veld voor export. Van je omvormer weet je hoeveel W hij op dat moment produceert.
Verbruik = (Import - Export) + PV
  • Stel je hebt 100W aan apparatuur aan staan en de zon schijnt behoorlijk, dan zul je ongeveer dit zien:
    Import: 0W
    Export: 2400W
    PV: 2500W

Berekening: 0-2400 = -2400, tel hier 2500 bij op: 100W verbruik
  • [br]
  • Vervolgens zet je de wasmachine (2000W) aan en is het intussen iets minder zonnig geworden:
    Import: 500W
    Export: 0W
    PV: 1500W

Berekening: 500-0 = 500, tel hier 1500W bij op: 2000W verbruik
  • [br]
  • Toen werd het avond en ging je TV-kijken met verlichting in de woonkamer aan (400W):
    Import: 400W
    Export: 0W
    PV: 0W

Berekening: 400-0 = 400, tel hier 0W bij op: 400W verbruik
Let wel, dit werkt alleen met de slimme meter omdat die dus laat 'zien' welke kant hij op meet (als je meer opwekt dan verbruikt dan gaat 'consumption' naar 0 en 'production' is dan hoger. Gebruik je meer dan je opwekt dan komt bij 'consumption' dat verschil te staan. Is de zon weg dan gaat 'production' naar nul. Gebruik je precies evenveel als dat je opwekt, dan staan ze volgens mij beiden op nul). Met een knipperende LED of draaischijf gaat dit niet lukken. Ook is het verbruik altijd bij benadering, je voegt immers twee meters (met beiden hun nauwkeurig/afwijking) samen. De berekening kan er dus zomaar 10-20W naast zitten bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ThinkPadd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:38:
@Laro @Speedy-Andre @Compizfox Je verbruik bepalen is prima mogelijk met een slimme meter, zolang je ook weet wat je omvormer op dat moment produceert.
Die laatste zin is belangrijk. Zoals ik een paar comments terug al zei: "Als je de bruto-opbrengst van je zonnepanelen wilt monitoren, kun je dat het beste doen op de inverter.".

Het is niet mogelijk om je bruto productie en verbruik te monitoren via slechts de meter. Daarvoor moet je ook je inverter monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
Bedankt voor alle reacties.
Als ik het zo lees kan ik beter een Finder KWh meter in de meterkast vóór de alamat van de zonnepanelen zetten, om zo het netto teruggeleverde vermogen te meten. Ik heb nu wel een kWh meter in het systeem, maar die geeft ook pulsen voor het (sluip)verbruik van de omvormer.

Als ik die pulsen (2000 pulsen per kwh) verreken met de pulsen van de ISKRA (500 pulsen per kwh), dan zou ik volgens mij zowel een grafiek voor terugleveren, grafiek voor verbruik, en eventueel een gezamelijke grafiek kunnen maken.

Het aftappen van pulsen via LED of s0 poort is gelukkig ook wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 587859

Bedankt

heb node-red geinstalleerd en je voor beeld gebruikt en werk zeer goed

domoruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:34
Ik heb dsmr-reader, Mosquitto MQTT en Domoticz tot volle tevredenheid werkend. De data uit mijn slimme meter komt nu via de P1 poort rechtstreeks binnen op dsmr-reader, draaiend op een RPI3. Nu wil ik graag ook de data van mijn slimme meter zichtbaar maker in Domoticz.

Dit dacht ik te doen door tussenkomst van de MQTT broker. Dsmr-reader en Domoticz zijn werkend geconfigureerd met MQTT, de pub/sub data uitwisseling functioneert goed. Alleen is het door dsmr-reader gegenereerde JSON bericht niet compatible met wat Domoticz aan input verwacht. Er is bijvoorbeeld geen idx mee te geven in dsmr-reader en die verwacht Domoticz wel. In dsmr-reader is het uitgaande JSON bericht maar beperkt te configureren.

Heeft iemand hier al een oplossing voor bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:18
GVD, na vijf uur lang lopen kloten met kabeltjes is het me nu uiteindelijk gelukt om mn AM550 uit te lezen; Uiteindelijk dit schema gebruikt:

https://wiki.pieper.eu/slimme-meter-uitlezen-1

Afbeeldingslocatie: https://wiki.pieper.eu/wp-content/uploads/2016/03/P1port.png

Ding leest uit op 115200, terwijl ik overal tegenkwam dat 't 9600 zou moeten zijn;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb mijn Nodemcu V2 waar ook een tcrt5000 (watermeter) en S0 op zit gevoed met de L&G E350 dsmr 5.
Gelukkig gaat het goed met booten en kan de losse usb voeding nu vervallen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:34
NexusUser schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:55:
IEr is bijvoorbeeld geen idx mee te geven in dsmr-reader en die verwacht Domoticz wel. In dsmr-reader is het uitgaande JSON bericht maar beperkt te configureren.
Met wat puzzelen heb ik deze opgelost!

Inmiddels ben ik een stap verder en ben uitgekomen op Node-Red. Node-Red haalt via MQTT de berichten van DSMR op en post ze naar Domoticz ook weer via MQTT. Met een function-node bewerk ik het binnenkomende JSON bericht en voeg onder andere de idx toe van het bijbehorende virtual device in Domoticz.

Hiermee is het dus mogelijk om gelijktijdig in DSMR-Reader en in Domoticz de meterstanden te loggen en grafieken te maken.

Voor wie wil zien hoe ik het opgelost, hierbij de Node-Red code. Verbeteringen van Node-Red en Javascript experts (ben ik beide niet) zijn welkom!

code:
1
 [{"id":"9652c160.06d688","type":"function","z":"81c16377.10a85","name":"currently delivered + total","func":"var origmsg = msg.payload;\nvar del1 = 1000 * Number(origmsg.electricity_delivered_1);\nvar del2 = 1000 * Number(origmsg.electricity_delivered_2);\nvar deltot = del1 + del2;\nvar cur = 1000 * Number(origmsg.electricity_currently_delivered);\n\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.idx = 98;\nmsg.payload.svalue = \"\" + cur + \";\" + deltot + \"\";\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":469.16656494140625,"y":551.666627407074,"wires":[["aa0d438f.8e2ad","7f25b682.62ae58"]]},{"id":"6aedba86.3ad47c","type":"mqtt in","z":"81c16377.10a85","name":"","topic":"dsmr/json","qos":"0","broker":"bc81be42.51156","x":114.16667175292969,"y":463.3333320617676,"wires":[["62d63b48.969c74"]]},{"id":"aa0d438f.8e2ad","type":"debug","z":"81c16377.10a85","name":"","active":true,"console":"false","complete":"false","x":887.4999923706055,"y":604.9999847412109,"wires":[]},{"id":"7f25b682.62ae58","type":"mqtt out","z":"81c16377.10a85","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"0","retain":"","broker":"bc81be42.51156","x":894.1665954589844,"y":461.6666955947876,"wires":[]},{"id":"62d63b48.969c74","type":"json","z":"81c16377.10a85","name":"","pretty":"false","x":185.83332443237305,"y":584.9999618530273,"wires":[["9652c160.06d688","7a7991d0.701f68","1d1adca7.5c3163"]]},{"id":"7a7991d0.701f68","type":"function","z":"81c16377.10a85","name":"currently delivered ","func":"var origmsg = msg.payload;\nvar cur = 1000 * Number(origmsg.electricity_currently_delivered);\n\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.idx = 99;\nmsg.payload.svalue = \"\" + cur + \"\";\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":480.8333206176758,"y":433.33336067199707,"wires":[["7f25b682.62ae58","aa0d438f.8e2ad"]]},{"id":"1d1adca7.5c3163","type":"function","z":"81c16377.10a85","name":"Slimme meter returned + delivered","func":"var origmsg = msg.payload;\nvar del1 = 1000 * Number(origmsg.electricity_delivered_1);\nvar del2 = 1000 * Number(origmsg.electricity_delivered_2);\nvar ret1 = 1000 * Number(origmsg.electricity_returned_1);\nvar ret2 = 1000 * Number(origmsg.electricity_returned_2);\n// var deltot = del1 + del2;\n// var rettot = ret1 + ret2;\nvar curdel = 1000 * Number(origmsg.electricity_currently_delivered);\nvar curret = 1000 * Number(origmsg.electricity_currently_returned);\n\nmsg.payload = {};\nmsg.payload.idx = 100;\nmsg.payload.svalue = \"\" + del1 + \";\" + del2 + \";\" + ret1 + \";\" + ret2 + \";\" + curdel + \";\" + curret;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":479.1666717529297,"y":663.3332796096802,"wires":[["aa0d438f.8e2ad","7f25b682.62ae58"]]},{"id":"bc81be42.51156","type":"mqtt-broker","z":"","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"15","cleansession":true,"willTopic":"","willQos":"0","willRetain":"false","willPayload":"","birthTopic":"","birthQos":"0","birthRetain":"false","birthPayload":""}]

[ Voor 75% gewijzigd door NexusUser op 05-07-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
FailFr8er schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:34:
GVD, na vijf uur lang lopen kloten met kabeltjes is het me nu uiteindelijk gelukt om mn AM550 uit te lezen; Uiteindelijk dit schema gebruikt:

https://wiki.pieper.eu/slimme-meter-uitlezen-1

[afbeelding]

Ding leest uit op 115200, terwijl ik overal tegenkwam dat 't 9600 zou moeten zijn;
ik heb deze meter ook, maar krijg hem niet uitgelezen, weet iemand of hier een kant en klaar kabeltje voor te krijgen is? met mijn oude kabeltje doet hij het nl niet. zie wel het rode ledje in de usb stekker oplichten, maar als ik hem probeer uit te lezen, zegt hij of connected, of een scherm vol met witte blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:18
hendrik12345678 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:13:
[...]

ik heb deze meter ook, maar krijg hem niet uitgelezen, weet iemand of hier een kant en klaar kabeltje voor te krijgen is? met mijn oude kabeltje doet hij het nl niet. zie wel het rode ledje in de usb stekker oplichten, maar als ik hem probeer uit te lezen, zegt hij of connected, of een scherm vol met witte blokjes.
Ik ken geen kant en klare kabeltjes; Als je wilt kan ik overmorgen (sorry) een paar foto's maken van mijn opzet (en evt helpen), maar dat is gemaakt adhv 't schema in mijn post die je quote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 15:54
Ik kan de kabel van @kroonen aanraden: V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen...

Niet zo goedkoop als zelf wat bouwen met onderdelen uit China, maar het werkt wel gewoon zonder gedoe en zover ik kan zien is het ook een legitieme FTDI chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
dank voor de reacties.
Ik heb destijds een kabeltje bij smartmeterdashboars gehaald. deze werkte bij mijn oude meter ook perfect.
alleen nu verhuisd, en een nieuwe meter gekregen, aangesloten, en hij doet het niet. diverse dingen geprobeerd, maar niks doet het. het rode ledje knippert wel, dus het lijkt wel of hij data krijgt, maar deze niet doorgeeft.
ga wel een nieuwe kabel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:54
Zijn er hier mensen die mbv dsmr-reader de meter elke seconde uitlezen? Ik heb nu tussen 1,5 en 2 milj. regels in de database en de Raspberry is regelmatig niet meer bereikbaar, hij blijft meestal wel loggen.
Na een reboot draait eea weer, kan alleen niet het totaal aantal metingen in de Status pagina uitlezen.
Database en logging staan op iscsi.
Ik vraag mij af of de database nu niet al te groot is geworden.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

pjeterinfo schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:55:
Zijn er hier mensen die mbv dsmr-reader de meter elke seconde uitlezen? Ik heb nu tussen 1,5 en 2 milj. regels in de database en de Raspberry is regelmatig niet meer bereikbaar, hij blijft meestal wel loggen.
Na een reboot draait eea weer, kan alleen niet het totaal aantal metingen in de Status pagina uitlezen.
Database en logging staan op iscsi.
Ik vraag mij af of de database nu niet al te groot is geworden.
Hoe kun je de meter nou elke seconden uitlezen als de meter maar elke 10 seconden een datagram stuurt? Of zijn er meters waarbij dat is aan te passen?

Waarin log je de data? Iets als InfluxDB, RRD, of Graphite is natuurlijk meer geschikt voor time-series data dan een standaard MySQL-database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:54
Compizfox schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:30:
[...]

Hoe kun je de meter nou elke seconden uitlezen als de meter maar elke 10 seconden een datagram stuurt? Of zijn er meters waarbij dat is aan te passen?

Waarin log je de data? Iets als InfluxDB, RRD, of Graphite is natuurlijk meer geschikt voor time-series data dan een standaard MySQL-database.
Mijn meter stuurt elke seconde, als ik in dsmr groepeer per 10 seconde dan loopt de achterstand in de verwerking alleen maar op. Ik heb dmsr met de standaard postgresql database geïnstalleerd.

intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tromgens
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09-2023
Voor degenen die de P1-poort uitlezen van een 'slimme meter' die werkt op basis van het protocol DSMR5.0 is het van belang dat je de juiste pin layout gebruikt voor de RJ11 stekker die de P1-poort moet verbinden met je eigen uitleesschakeling.

Ik heb een slimme meter die werkt met het uitleesprotocol DSMR5.0 voor de P1-poort (ISKRA AM550).
Ik lees deze uit via een Arduino zodanig dat ik die via een internetbrowser kan uitlezen.
(Voor de basis heb ik daarbij dankbaar gebruik gemaakt van het artikel https://www.tweaking4all....duino-ethernet-data-push/ van Hans Luijten op Tweaking4all.com.)

In verschillende artikelen op internet wordt beschreven hoe je de aansluiting van de P1-poort naar de seriele poort van de Arduino moet maken. De aansluiting van meters die werken op basis van het DSMR5.0 protocol blijkt echter verschillend te zijn van meters op basis van eerdere versies. Voor details kijk bijvoorbeeld op https://www.wijhebbenzon....rt-dsmr-5-0-specificaties.

Belangrijk is dat bij DSMR5.0 de aansluitingen gewijzigd zijn ten opzichte van het protocol van 4.0 en dat de 'telegrammen' 1 keer per seconde worden verstuurd in plaats van eens per 10 seconden.

De pin-layout van de RJ11-stekker (zie http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/) dient bij meters op basis van DSMR5.0 als volgt te zijn:
1 = +5V
2 = Data Read RTS (op +5 V zetten om gegevens te kunnen ontvangen)
3 = Not Connected
4 = Not Connected
5 = Output RXD
6 = GND
Je moet dus echt een brede RJ11-stekker (laten) maken die ook de pins 1 en 6 verbindt met je schakeling. De output moet voor verder gebruik als seriele ingang nog steeds worden geinverteerd, zie het artikel op http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/ voor verschillende mogelijkheden.

Ter vergelijking: bij DSMR4.0 en eerder was de pin layout:
1 = Not Connected
2 = Data Read RTS
3 = GND
4 = Not Connected
5 = Output RXD
6 = Not Connected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 16:49
Volgens mij zou het toch hetzelfde moeten zijn qua hardware koppelen

1 = +5 v
2 = Data read RTS
3 = Data GND
4 = not connected
5 = Output RXD
6 = GND

Dus volgens mij zou het zonder pin 1 en 6 nog steeds moeten werken, en dus met een rj11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
kroonen schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:10:
Volgens mij zou het toch hetzelfde moeten zijn qua hardware koppelen

1 = +5 v
2 = Data read RTS
3 = Data GND
4 = not connected
5 = Output RXD
6 = GND

Dus volgens mij zou het zonder pin 1 en 6 nog steeds moeten werken, en dus met een rj11
ik heb twee kabeltjes, en deze doen het allebei niet. een kabeltje weet ik zeker dat hij het doet, deed het nl op mijn oude meter wel, en de andere heb ik nieuw besteld.
zit nog op een 6 polig stekkertje te wachten, en dan gaan we die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 11:27
Hier ook in het bezit van een Iskra SMR 5.0 AM550-ED1 met Flonidan SMR 5.0.
De kabel die ik bij @kroonen besteld heb doet het gedeeltelijk op domoticz.
Hij leest wel het totaal verbruik en het voltage, maar gas en dal tarief meet hij niet.
Na wat zoeken kwam ik op onderstaande pdf uit, waaruit ik opmaak dat er voor DSMR 5.0 een RJ12 connector gebruikt wordt.
http://www.netbeheerneder...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 22:31
@TakeAway ik begrijp jouw waarneming niet helemaal. Naar mijn idee geldt 'alles of niets'. Het enige wat je vanuit de P1 poort ontvangt, zijn de telegrammen met daarin (o.a.) de door jou genoemde waarden. Het lijkt me meer een issue m.b.t. de software die de waarden leest/ontvangt en interpreteert.
De data wordt over pin 5 ontvangen.

Welke software gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
Cranberry schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:02:
@TakeAway ik begrijp jouw waarneming niet helemaal. Naar mijn idee geldt 'alles of niets'. Het enige wat je vanuit de P1 poort ontvangt, zijn de telegrammen met daarin (o.a.) de door jou genoemde waarden. Het lijkt me meer een issue m.b.t. de software die de waarden leest/ontvangt en interpreteert.
De data wordt over pin 5 ontvangen.

Welke software gebruik je?
De laatste beta Domoticz, wat ik denk is dat bij het uitlezen van de gas waarde deze niet goed herkent wordt.
Hierin staat een W, en daar wordt alleen een nummer verwacht. Dus je hebt een punt.
Onderstaand mijn output.

/ISK5\2M550E-1012

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(170622101021S)
0-0:96.1.1(4530303433303036393032333536313137)
1-0:1.8.1(000011.503*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.288*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00008)
0-0:96.7.9(00004)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(170621072557S)(0000000231*s)
1-0:32.32.0(005)
1-0:32.36.0(00003)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(235.8*V)
1-0:31.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.294*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0()
0-1:24.2.1(700101010000W)(00000000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Vooropgesteld dat ik er niet zoveel verstand en ervaring mee heb, lijkt het erop dat je gasmeter niet goed werkt. Het laatste item uit het telegram doet mij denken dat de tijd niet gesynchroniseerd is (01-01-1970 00:00 Wintertijd). De tellerstand die wordt meegestuurd, is 0.
Of de gasmeter werkt (nog) niet goed, is (nog) niet goed ingesteld of er treedt corruptie op bij de communicatie van de gasmeter naar de E-meter.

Is de meter (zeer) recent geplaatst?

[ Voor 4% gewijzigd door Cranberry op 01-08-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
Cranberry schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:22:
Vooropgesteld dat ik er niet zoveel verstand en ervaring mee heb, lijkt het erop dat je gasmeter niet goed werkt. Het laatste item uit het telegram doet mij denken dat de tijd niet gesynchroniseerd is (01-01-1970 00:00 Wintertijd). De tellerstand die wordt meegestuurd, is 0.
Of de gasmeter werkt (nog) niet goed, is (nog) niet goed ingesteld of er treedt corruptie op bij de communicatie van de gasmeter naar de E-meter.

Is de meter (zeer) recent geplaatst?
Deze meter is maandag geplaatst, ik las ook een berichtje in het Domoticz draadje dat er nog iemand was dit hetzelfde probleem heeft. Ik wacht het nog even af en laat mijn bevindingen hier achter.
Bedankt voor je antwoorden, ik ben hier duidelijk minder mee op de hoogte dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@TakeAway Om heel eerlijk te zijn: Google is my friend :)
'k Ben in ieder geval benieuwd of het probleem op een bepaald moment vanzelf is opgelost.
Als 't goed is, word ik deze week gebeld om een afspraak te maken om een nieuwe meter te laten plaatsen. Ik ga er ook van uit dat het een nieuwe DSMR5 meter zal worden (netbeheerder is Liander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-05 22:22
TakeAway schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:48:
[...]

Deze meter is maandag geplaatst, ik las ook een berichtje in het Domoticz draadje dat er nog iemand was dit hetzelfde probleem heeft. Ik wacht het nog even af en laat mijn bevindingen hier achter.
Bedankt voor je antwoorden, ik ben hier duidelijk minder mee op de hoogte dan jij.
Bij mij duurde het een x aantal dagen voordat de gasmeter uit te lezen was via de P1 kabel. Ik weet even niet meer precies hoeveel dagen, maar hou rekening met circa 5 werkdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
Ik zal hier laten weten of het probleem zichzelf oplost, hier is de netbeheerder Stedin.
Nu komt eral data door en zoals je al zei; dan is er een verbinding, dat de gasmeter misschien nog niet communiceerd kan erop duiden dat daarom geen telegram naar domoticz gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
bij mij komt er nu connected, als ik via een Rpi met cu connectie maak
alleen komt er dan geen data uit, maar alleen telkens de ~~ tekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@hendrik12345678 welk kabeltje en software gebruik je?
't Lijkt erop als het signaal niet geïnverteerd wordt of de baudrate/parity/start/stop bits settings niet juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
daar lijkt het wel op ja, ik gebruik domoticz op een rpi
en gewoon een gekocht kabeltje
hoe kan ik dit veranderen?
zit het al met cu te proberen, maar kan de goede parameters niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
TakeAway schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:09:
[...]

De laatste beta Domoticz, wat ik denk is dat bij het uitlezen van de gas waarde deze niet goed herkent wordt.
Hierin staat een W, en daar wordt alleen een nummer verwacht. Dus je hebt een punt.
Onderstaand mijn output.

/ISK5\2M550E-1012

Welke instellingen gebruikt je dan in Domoticz?
ik krijg hem nl niet aan de praat, en heb alles al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
hendrik12345678 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 18:44:
daar lijkt het wel op ja, ik gebruik domoticz op een rpi
en gewoon een gekocht kabeltje
hoe kan ik dit veranderen?
zit het al met cu te proberen, maar kan de goede parameters niet vinden
Heb je nog wat meer details mbt de kabel? Hoe is de pinout? Welke meter heb je? Heb je een schema van de aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
pin 2 is +
pin 3 is gnd
pin 5 is data
overige pinnen niet gebruikt, het is een rj12 stekker (6polig)
dit zou moeten werken
ik heb een Iskr AM550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

tromgens schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:37:
Voor degenen die de P1-poort uitlezen van een 'slimme meter' die werkt op basis van het protocol DSMR5.0 is het van belang dat je de juiste pin layout gebruikt voor de RJ11 stekker die de P1-poort moet verbinden met je eigen uitleesschakeling.

Ik heb een slimme meter die werkt met het uitleesprotocol DSMR5.0 voor de P1-poort (ISKRA AM550).
Ik lees deze uit via een Arduino zodanig dat ik die via een internetbrowser kan uitlezen.
(Voor de basis heb ik daarbij dankbaar gebruik gemaakt van het artikel https://www.tweaking4all....duino-ethernet-data-push/ van Hans Luijten op Tweaking4all.com.)

In verschillende artikelen op internet wordt beschreven hoe je de aansluiting van de P1-poort naar de seriele poort van de Arduino moet maken. De aansluiting van meters die werken op basis van het DSMR5.0 protocol blijkt echter verschillend te zijn van meters op basis van eerdere versies. Voor details kijk bijvoorbeeld op https://www.wijhebbenzon....rt-dsmr-5-0-specificaties.

Belangrijk is dat bij DSMR5.0 de aansluitingen gewijzigd zijn ten opzichte van het protocol van 4.0 en dat de 'telegrammen' 1 keer per seconde worden verstuurd in plaats van eens per 10 seconden.

De pin-layout van de RJ11-stekker (zie http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/) dient bij meters op basis van DSMR5.0 als volgt te zijn:
1 = +5V
2 = Data Read RTS (op +5 V zetten om gegevens te kunnen ontvangen)
3 = Not Connected
4 = Not Connected
5 = Output RXD
6 = GND
Je moet dus echt een brede RJ11-stekker (laten) maken die ook de pins 1 en 6 verbindt met je schakeling. De output moet voor verder gebruik als seriele ingang nog steeds worden geinverteerd, zie het artikel op http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/ voor verschillende mogelijkheden.

Ter vergelijking: bij DSMR4.0 en eerder was de pin layout:
1 = Not Connected
2 = Data Read RTS
3 = GND
4 = Not Connected
5 = Output RXD
6 = Not Connected
Je verhaal klopt niet helemaal :)
Ook bij dsmr 5 is pin 3 de data GND, zo heb ik mijn nieuwe E350 met rj11 aan het werk gekregen.
Nu zit er een rj12 op die mijn Nodemcu kan voeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Wat @Speedy-Andre zegt, klopt.

Uit de specificatie Netbeheer NL:

1 +5V
2 Data Request
3 Data GND
4 n.c.
5 Data
6 Power GND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@hendrik12345678 Sluit je de kabel aan op de USB-interface van de RPi?

Als je 'm op USB aansluit, zou je met dit commando iets moeten kunnen zien:
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
dit lukt, hij is dan connected, maar er komen alleen ~~~~~~~~met af en toe een 0 ertussen uit, en geen normale telegrammen.
heb bij liander ook al gevraagd of de P1 poort stuk kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Beste allemaal,

Ik heb een P1 kabel met ftdi converter, met de pin lay-out voor een ma304c (kaifa) (van domotix):

1 NC (Not Connected)
2 RTS (Request to Send)
3 GND (Ground)
4 NC (Not Connected)
5 TxD (Transmit data)
6 NC (Not Connected)

Echter als ik deze in de meter steek, en het USB in mijn laptop om deze met putty (115200, 8n1) uit te lezen komen er totaal geen waardes.

Heb ik een verkeerde pinout of pak ik het verkeerd aan? Kan verder op internet er niks over vinden...

Later deze avond ga ik even door dit topic heen, momenteel even geen tijd..

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:11

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

En je zet wel 5v op de "request" pin? Probeer ook eens wat andere baud rates, krijg je helemaal niks of onleesbare waarden?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Mattie112 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:33:
En je zet wel 5v op de "request" pin? Probeer ook eens wat andere baud rates, krijg je helemaal niks of onleesbare waarden?
Ik had het heel even snel getest, ben net terug van vakantie. Ik heb verschillende Bautrates etc geprobeerd, ik kreeg nergens waarde. Onleesbaar zou betekenen verkeerde instellingen oid. Echter zet ik zelf geen 5v op de rts pin (verwacht ik..) heb een js11 naar USB met ftdi kabeltje laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TakeAway schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:09:
[...]

Onderstaand mijn output.

/ISK5\2M550E-1012

Je telegram is corrupt volgens mij. Ik mis namelijk ook de checksum als laatste regel in je bericht. Dit is niet het volledige bericht. Kan het zijn dat je raspberry het te druk heeft met elke seconde lezen dat het niet compleet binnenkomt?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
Ik kan hem op 10 seconde uitlezen en dan nog een telegram posten.
Tot op heden heb ik nog steeds geen gas meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
-knip-

Het is allemaal gelukt nadat ik het goed heb gesoldeerd.

De pinout voor de Kaifa ma304c is hetzelfde als die van de ma304.

[ Voor 114% gewijzigd door kevintjeb op 09-08-2017 12:56 ]

• reynard80
  • Laatst online: 03-01-2022
Ik ben bezig een kabeltje te solderen om mijn Iskra SMR 5.0 AM550 uit te lezen. Ik heb een RJ12 plugje en wil de data via een ESP8266 uitlezen. De pinout is volgens mij als volgt:

1 = +5 v
2 = Data read RTS
3 = Data GND
4 = not connected
5 = Output RXD
6 = GND

Omdat ik de ESP8266 wil voeden via de +5 en GND (pin 1 en 6) vraag ik mij af of ik de Data GND gewoon op de GND van de ESP8266 kan aansluiten?

Ik moet dan alleen nog even kijken hoe ik het signaal inverteer.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

reynard80 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:10:
Ik ben bezig een kabeltje te solderen om mijn Iskra SMR 5.0 AM550 uit te lezen. Ik heb een RJ12 plugje en wil de data via een ESP8266 uitlezen. De pinout is volgens mij als volgt:

1 = +5 v
2 = Data read RTS
3 = Data GND
4 = not connected
5 = Output RXD
6 = GND

Omdat ik de ESP8266 wil voeden via de +5 en GND (pin 1 en 6) vraag ik mij af of ik de Data GND gewoon op de GND van de ESP8266 kan aansluiten?

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de ESP8266 het niet kon bijbenen. Er komt te veel data voor die kleine bordjes.

Signature van nature

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn Arduino nano kon het nog slapend aan, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat de veel potentere cpu op de esp het niet zou trekken?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een nodemcu2 draaien die gevoed wordt door een E350 meter en tegelijk leest hij water plus nog een S0 contact uit.
Alles is gekoppeld met Domoticz, alleen crasht de boel wel eens als wifi op het verkeerde moment uitvalt :P
Lees ik P1 uit via een webpage dan blijft alles stabiel en elke seconde spuugt mijn E350 (dsmr5) data uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Elke seconde? Dat is echt luxe dat ding van mij doet maximaal een bericht per 10 seconden, Het actuele vermogen lagged dus nogal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@neographikal De nieuwe DSMR5 meters spugen inderdaad elke seconde een bericht uit. Qua E is dat idd best wel luxe. Volgens mij stuurt de gasmeter iedere 5 of 10 minuten z'n meterstand (i.p.v. 1x per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:46
Ik ben ook eens begonnen om mijn slimme meter uit te lezen. Had in China een kabeltje besteld met al een rj12 eraan waar bij stond dat deze voor dsrm geschikt is. Ik kreeg er geen data uit en toen las ik hier dat voor dsmr 5.0 de pinout iets anders is. Ik heb het kabeltje dus gemaakt zoals hier eerder word aangegeven maar nog steeds niks.
Met FT Prog nog even gecontroleerd of de signalen ook geïnverteerd stonden, was goed en verder met de multimeter gecontroleerd of het RTS signaal ook 5v is en dat klopt ook. Iemand nog een idee wat er mis kan zijn? Ik heb een Iskra am550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
JoramQ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:30:
Ik ben ook eens begonnen om mijn slimme meter uit te lezen. Had in China een kabeltje besteld met al een rj12 eraan waar bij stond dat deze voor dsrm geschikt is. Ik kreeg er geen data uit en toen las ik hier dat voor dsmr 5.0 de pinout iets anders is. Ik heb het kabeltje dus gemaakt zoals hier eerder word aangegeven maar nog steeds niks.
Met FT Prog nog even gecontroleerd of de signalen ook geïnverteerd stonden, was goed en verder met de multimeter gecontroleerd of het RTS signaal ook 5v is en dat klopt ook. Iemand nog een idee wat er mis kan zijn? Ik heb een Iskra am550
Ik heb ook al vanalles geprobeerd met deze meter, maar krijg hem niet aan de gang.
Krijg als ik verbinding maak, alleen connected en dan als telegram alleen maar rotzooi.
Vanmiddag eens een Toon aangehangen, maar die herkend hem al helemaal niet.

Dus als iemand een goed idee heeft, graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:48
Er is een pull-up weerstand van 1k tussen pin 2 (RTS=Vcc) en pin 5 (RDX) nodig.

Edit: zelf gebruik ik 10k.

[ Voor 15% gewijzigd door ricdijk op 24-08-2017 22:18 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 21:04
Welk kant en klaar kabeltje van ali of ebay kan ik nou het beste kopen voor een ISKRA AM550 icm een Landis G350 meter?

Hele topic al door geweest maar daar kom ik nog niet direct achter, natuurlijk ken ik de kabels van 20 euro op internet maar dat lijkt mij wat overdreven.

Het gaat om het uitlezen via usb op Domoticz, raspberry PI die in de meterkast hangt.

[ Voor 14% gewijzigd door okio op 20-08-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@okio
Gewoon eentje van Markplaats...
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=8
Niet goed geld terug.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Ok, me dunkt dat de chinesen dit factor 4x goedkoper moeten kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En dan weer 4 weken wachten en terugsturen als die niet werkt?
Dit gaat veel sneller en deze aanbieder zit hier ook op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotoMark
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-05 22:51
Voor wat betreft de ESP8266: Ik heb maanden lang gezocht naar de oorzaak van mijn crashende P1 interface. String library vervangen door C-string hielp niet.Uiteindelijk bleek de software serial versie bij de Arduino IDE niet de laatste te zijn. Vervangen door de versie op Github en hij draait als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
okio schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:28:
Welk kant en klaar kabeltje van ali of ebay kan ik nou het beste kopen voor een ISKRA AM550 icm een Landis G350 meter?

Hele topic al door geweest maar daar kom ik nog niet direct achter, natuurlijk ken ik de kabels van 20 euro op internet maar dat lijkt mij wat overdreven.

Het gaat om het uitlezen via usb op Domoticz, raspberry PI die in de meterkast hangt.
Ik heb voor mijn KAIFA ma304c een kabeltje voor 3 euro (2 euro verzendkosten) laten maken in China, 1.5 week wachten en ik had hem. Heb hem daarna nog wel hergesoldeerd omdat ze iets fout hadden verbonden. Draait als een tierelier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

okio schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:28:

Ik heb sinds gisteren een Raspberry Pi Zero W met domoticz draaien en had geen zin in Chinese roulette, dus heb bij SOS een kant-en-klare kabel van €19,95 gehaald. Die werkt out-of-the-box op mijn ISKRA MT382. Dat is mij die € 10 à € 15 meer wel waard om eerlijk te zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Mooi ik dacht al er moet vast iets zijn, en waar laten we zon kabbeltje in elkaar sleutelen voor 3 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevintjeb
okio schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:31:
Mooi ik dacht al er moet vast iets zijn, en waar laten we zon kabbeltje in elkaar sleutelen voor 3 euro?
PM gestuurd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT

Projectje om de P1 data via MQTT te ontsluiten, draait hier al een weekje productie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:26
neographikal schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:43:
https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT

Projectje om de P1 data via MQTT te ontsluiten, draait hier al een weekje productie :)
De stekker die je in de readme noemt is een RJ12. RJ11 heeft maar 4 aansluitpinnen. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Laatst online: 11:10
deepbass909 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:38:
[...]

Ik heb sinds gisteren een Raspberry Pi Zero W met domoticz draaien en had geen zin in Chinese roulette, dus heb bij SOS een kant-en-klare kabel van €19,95 gehaald. Die werkt out-of-the-box op mijn ISKRA MT382. Dat is mij die € 10 à € 15 meer wel waard om eerlijk te zijn.
Welk software stack draai je? lezen is moeilijk...

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 21-08-2017 19:36 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:59:
[...]

De stekker die je in de readme noemt is een RJ12. RJ11 heeft maar 4 aansluitpinnen. ;)
Stekker is 6 pinnen waarvan vier aangesloten, telefoonkabel is RJ11 en werkt dikke prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

neographikal schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:56:
[...]

Stekker is 6 pinnen waarvan vier aangesloten, telefoonkabel is RJ11 en werkt dikke prima :)
Wat je zegt, klopt ansich (RJ11 en RJ12 zijn dezelfde maat stekker, maar RJ11 mist de buitenste 2 contacten, ze worden ook wel 6P6C en 6P4C genoemd), alleen heeft een RJ11 niet per definitie 6 slots. Als de buitenste 2 (lege) slots ontbreken (en ja, die bestaan), kan je een RJ12 socket beschadigen doordat de buitenste contacten verbogen worden of hij past domweg niet. Een klein, maar niet onbelangrijk detail waar meer mensen zich in vergissen.

Daarnaast klopt deze afbeelding simpelweg niet:
Afbeeldingslocatie: https://camo.githubusercontent.com/ec69ba1a6198b0677d3543e9583a37cc4a9303d9/687474703a2f2f67656a616e7373656e2e636f6d2f686f77746f2f536c696d6d652d6d657465722d7569746c657a656e2f524a31312d70696e6f75742e706e67

Dat pin 1 en 6 niet aangesloten zijn, maakt het niet een RJ11, maar nog steeds een RJ12.
De kabel kan wel prima een 4-aderige telefoondraad zijn. Er is geen afscherming of twist nodig.
FireDrunk schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:36:
[...]

Welk software stack draai je? lezen is moeilijk...
Ik heb nu Domoticz draaien, maar weet nog niet of dit definitief blijft. Het hele home-automation kan mij gestolen worden (alles werkt hier conventioneel), ik wil vooral weten wat het stroomverbruik, -productie (van mijn panelen) en de -teruglevering is. Wat ik eigenlijk nog zoek, is een programma waarmee ik bruto productie (de hoeveelheid die mijn panelen leveren) kan vergelijken met de teruglevering, zodat ik inzicht krijg in het energieverbruik van het huis (het verschil tussen bruto productie en wat teruggeleverd wordt of opgenomen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tekst aangepast, even geen ander plaatje voorhanden. Hey ik heb ook maar geforkt ;) Sketch is veel leuker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
reynard80 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:10:

1 = +5 v
2 = Data read RTS
3 = Data GND
4 = not connected
5 = Output RXD
6 = GND

is bovenstaande nou de juiste layout voor de AM550? Sta op het punt zon kabeltje te bestellen, maar dacht even ter check :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@okio
Volgens de reviews werkt hij prima.
https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoramQ
okio schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:12:
[...]

is bovenstaande nou de juiste layout voor de AM550? Sta op het punt zon kabeltje te bestellen, maar dacht even ter check :?
Voor de AM550 heb ik nu een kabeltje waar het wel mee werkt, deze heb ik voor 19 euro in nederland gekocht. De pinout is wel anders als wat ik hier op het forum tegen kom.
1. NC
2. Rood
3. Zwart
4. Groen
5. Wit
6. NC

Ik moet nog even de goedkope kabeltjes deze zelfde pinout geven en kijken of ze dan werken, heb alleen even geen connector liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 30-05 18:35
Thedr schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:59:
Even een schaamteloze crosspost vanuit het ESP8266 topic. Sinds vorig weekend lees ik via een ESP8266 de P1 poort van mijn slimme meter uit via de hardware serial. De ESP parset de ontvangen data, publiceert het via MQTT en stuurt het door naar Thingspeak om er een mooie grafiek uit te krijgen (en voor nu even om te loggen). Uiteindelijk wil ik het binnenshuis gaan loggen en presenteren, via MQTT en Domoticz denk ik.

Opzich niet heel spannend allemaal, maar mochten mensen graag de code willen zien dan is dat uiteraard mogelijk. Verwacht er voorlopig niet teveel van; moet de code eigenlijk nog wel wat fatsoeneren en wil em ook geschikt gaan maken voor Domoticz. Stabiel is het vooralsnog wel: draait nu bijna een volle week zonder enige problemen :)
Heeft u hiervoor ook source code die u zou kunnen delen? Wil ook graag met een ESP8266 mijn P1 uitlezen in OpenHab. Mqtt leek mij ook de meest logische optie.

Update: Zag dat @neographikal al wat code online had gezet die precies dit doet. Bedankt ga er mee aan de slag.

[ Voor 5% gewijzigd door ice-T106 op 23-08-2017 15:38 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:50
Goedendag allen,
Al enige tijd houd ik dit topic in de gaten omdat ik binnenkort mijn intrek zal nemen in een huis wat beschikt over een slimme meter. Omdat de meter in de bergkast/voorraadkast hangt wil een oplossing die er nog enigszins acceptabel uitziet. Zelf fröbelen met draadjes solderen wil ik dus graag vermijden. Nu viel mijn oog op deze kabel van Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com...-dsmr-p1/32816509308.html

Dat lijkt, zeker gezien de vermelding, het exacte exemplaar te zijn wat in NL voor rond de €20 wordt aangeboden en rechtstreeks compatible is met Domoticz of Home-Assistant (bij mij in gebruik). Een usb-kabel trekken tussen NAS en de slimme meter is goed mogelijk maar in de toekomst een ESP8266 met MQTT eraan hangen zou me ook wel goed bevallen.

Mijn vraag nu is, heeft iemand hier ervaring met bovengenoemde kabel? Of is daar ook de transistor/weerstand-mod nodig?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Maurits Cassee schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:31:
Dat lijkt, zeker gezien de vermelding, het exacte exemplaar te zijn wat in NL voor rond de €20 wordt aangeboden en rechtstreeks compatible is met Domoticz of Home-Assistant (bij mij in gebruik). Een usb-kabel trekken tussen NAS en de slimme meter is goed mogelijk maar in de toekomst een ESP8266 met MQTT eraan hangen zou me ook wel goed bevallen.

Mijn vraag nu is, heeft iemand hier ervaring met bovengenoemde kabel? Of is daar ook de transistor/weerstand-mod nodig?
Volgens de uitleg is dat een legitieme FTDI omdat ze laten zien hoe je de EEPROM programmeert. Sowieso geen slechte prijs voor een echte FTDI chip, ik zou deze wel proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Maurits Cassee schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:31:
Goedendag allen,
Al enige tijd houd ik dit topic in de gaten omdat ik binnenkort mijn intrek zal nemen in een huis wat beschikt over een slimme meter. Omdat de meter in de bergkast/voorraadkast hangt wil een oplossing die er nog enigszins acceptabel uitziet. Zelf fröbelen met draadjes solderen wil ik dus graag vermijden. Nu viel mijn oog op deze kabel van Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com...-dsmr-p1/32816509308.html

Ik heb van deze verkoper zelfs nog een goedkopere kabel genomen, net een andere ftdi chip. Werkt hetzelfde maar was 2 euro goedkoper.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Die aliexpress kabel gaat dus niet werken voor nieuwe type meter, zie 2 posts hierboven...

Staat notabene ook nog in de comments op ali dat deze niet werkt,
NL
(0)
Cable length: 180cm Color: Special for DSMR P1 Logistics: China Post Registered Air Mail
Product aangekomen snel. helaas, de kabel niet werken met mijn slimme meter (Iskra AM550). Zelfs na resoldering de kabel niet werken. Ik uiteindelijk gekocht de kabel in Nederland zelf.

Daarom had ik in dit forum dezelfde vraag gesteld, zodat we wel een juiste kabel kunnen bestellen

@JoramQ
1. NC
2. Rood
3. Zwart
4. Groen
5. Wit
6. NC

Dit is wel anders dan hoe er geadverteerd wordt met bv de SOS kabel? Waar staan jou kleuren voor in dit geval? Ik zie bij de standaard layout dat de 4 vaak NC is

[ Voor 57% gewijzigd door okio op 23-08-2017 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoramQ
okio schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:12:
...
Dit is wel anders dan hoe er geadverteerd wordt met bv de SOS kabel? Waar staan jou kleuren voor in dit geval? Ik zie bij de standaard layout dat de 4 vaak NC is
Ik heb hem even opengemaakt.

Hardware: Deek Robot SJ-030 V5.0
1. NC
2. Rood(5v+)
3. Zwart(GND)
4. Groen(TXD)
5. Wit(RXD)
6. NC

De 4 doet in dit geval dus niks omdat we toch alleen willen(en kunnen) lezen. De 5 volt zit op de RTS van de P1 poort waardoor we altijd klaar zijn om te ontvangen. Wel logisch dus deze pinout.

• okio
top thanks!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Sinds enige tijd eindelijk de slimme meter in huis.
Helaas heb ik in mijn 'meterkast' geen stroomaansluiting (ironie, ik bedoel natuurlijk een stopcontact).

Zelf ben ik niet van het openschroeven en kabels leggen en dergelijke.
Iemand enig idee hoe ik hier een R.Pi0 van stroom voorzien krijg voor het uitlezen?

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:01
Darkfreak schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:25:
Helaas heb ik in mijn 'meterkast' geen stroomaansluiting (ironie, ik bedoel natuurlijk een stopcontact).

Iemand enig idee hoe ik hier een R.Pi0 van stroom voorzien krijg voor het uitlezen?
Heb je wel een verdeeldoos in je meterkast? Aanleggen is niet zo heel moeilijk. Zolang je de stroom er van af haalt kan er niets gebeuren. Anders een UPS'je ;)

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Ryan_ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Heb je wel een verdeeldoos in je meterkast? Aanleggen is niet zo heel moeilijk. Zolang je de stroom er van af haalt kan er niets gebeuren.
Zal ik nog eens moeten kijken, volgens mij liepen alle kabels direct de meter in.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas heb ik in mijn 'meterkast' geen stroomaansluiting (ironie, ik bedoel natuurlijk een stopcontact wandcontactdoos).

There... ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Omdat?

Waarom zou ik niet het woord 'stopcontact' mogen gebruiken om een 'voorwerp waarin je een stekker steekt om elektrische apparaten aan te sluiten' te benoemen :/

Wat is in Nederland het verschil tussen stopcontact en wandcontactdoos :?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Kun je de pi niet ergens anders plaatsen en een telefoonsnoertje naar je meterkast leggen, ik heb 7 meter kabel tussen de pi en meter.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Pagina: 1 ... 9 ... 39 Laatste