712641

@Darkfreak Dit is Tweakers, dus niet teveel aandacht aan besteden... :)

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

klump4u schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:54:
[...]

Kun je de pi niet ergens anders plaatsen en een telefoonsnoertje naar je meterkast leggen, ik heb 7 meter kabel tussen de pi en meter.
Dat is optie B waar ik inderdaad ook over nadenk.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 16:48
@Darkfreak Ik heb mijn schoonvader lief aangekeken, en die heeft even een wandcontactdoos gemaakt in de meterkast :) Mensen die daar verstand van hebben, doen dat in een kwartiertje.

Daarna heb ik 2 Powerline adapters in geprikt, zodat ik de rPi ook niet op WiFi hoef te draaien. Werkt prima. Gewoon vast ip via LAN, en geen gezeik met opnieuw in moeten loggen via WiFi.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Darkfreak schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:42:
[...]

Omdat?

Waarom zou ik niet het woord 'stopcontact' mogen gebruiken om een 'voorwerp waarin je een stekker steekt om elektrische apparaten aan te sluiten' te benoemen :/

Wat is in Nederland het verschil tussen stopcontact en wandcontactdoos :?
In de praktijk wordt onder een contactdoos en een stopcontact hetzelfde verstaan. De technische benaming van een stekker is contactstop. De contactstop kan worden aangesloten op contactdoos. Hierbij wordt de contactstop in de contactdoos gestopt. Het samenvoegen van een contactstop met een contactdoos, is een stop in een contact: een stopcontact. Een contactdoos zonder stekker er in is officieel geen stopcontact maar een contactdoos waarop geen contactstop is aangesloten. Een stopcontact is daardoor officieel niet precies hetzelfde als een contactdoos al wordt dit in de praktijk wel vaak hetzelfde genoemd.

Kreeg vroeg op school gelijk een correctie als ik stopcontact zei. Het zit diep haha. Excuus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 24-08-2017 15:56 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
JoramQ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:09:
[...]

Ik heb hem even opengemaakt.

Hardware: Deek Robot SJ-030 V5.0
1. NC
2. Rood(5v+)
3. Zwart(GND)
4. Groen(TXD)
5. Wit(RXD)
6. NC

De 4 doet in dit geval dus niks omdat we toch alleen willen(en kunnen) lezen. De 5 volt zit op de RTS van de P1 poort waardoor we altijd klaar zijn om te ontvangen. Wel logisch dus deze pinout.
Ik had vandaag rj12 connectortjes binnen gekregen dus kon weer aan de slag. Allereerst dezelfde pinout overgenomen maar dat deed ook niks. Toen ook de 'Chineese' kabel maar eens opengemaakt. Ik was wel een beetje verbaasd om te zien dat ze de witte kabel op de TX hadden aangesloten... Ik heb hem gesoldeerd naar de RX en ik nu ontvang ik iets, met baudrate 115200 krijg ik alleen maar rare tekens.
Ik denk dat ik nu nog een 1K weerstand naar de 5v moet maken, dat lees ik hier op het forum ook en dat meet ik bij de werkende kabel wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06
Ik heb een Iskra SMR 5.0 AM550-TD2 en kan hem goed uitlezen op 115200 baud 8N1 met een Arduino (hardware serial). Ik gebruik een Rj11 plug (pin 1 en 6 dus not connected), heb een pull up weerstand van 10k tussen pin 2 en pin 5 en inverteer het signaal met een 74hc04.

[ Voor 6% gewijzigd door ricdijk op 24-08-2017 22:40 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Laatst online: 23:31
Die van mij doet het nu ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:36
Vandaag is mijn E350 door Enexis vervangen door een Sagemcom T210-D omdat er geen 2G bereik in mijn woonplaats is. De `P1 kabel' die op Tweakers verkocht wordt werkte direct maar het valt me op dat de implementatie van de Sagemcom weer afwijkt van de E350 bij teruglevering en afname over verschillende fasen. Waar de E350 bij meer teruglevering dan afname op 1.7.0 dan 0 weergeeft, geeft de T210-D dan wel een waarde.

Landis & Gyr E350, afname op fase 2 maar meer teruglevering op fase 1 en 3 en 1.7.0 heeft waarde 0:
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(02.679*kW)
[...]
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.054*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(01.299*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(01.434*kW)
Sagemcom T210-D, afname op fase 2 en meer teruglevering op fase 1 en 3 maar 1.7.0 bevat de afname van fase 2:
1-0:1.7.0(00.084*kW)
1-0:2.7.0(01.082*kW)
[...]
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.084*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.016*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(01.066*kW)
In dsmr-reader krijg je 1.7.0 helaas ook zo te zien en geeft een vertekend beeld in de grafieken. Voor het daadwerkelijk verbruik voor de meterstanden wordt er wel over de fasen gesaldeerd overigens.

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
FireDrunk schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:15:
@Darkfreak Ik heb mijn schoonvader lief aangekeken, en die heeft even een wandcontactdoos gemaakt in de meterkast :) Mensen die daar verstand van hebben, doen dat in een kwartiertje.

Daarna heb ik 2 Powerline adapters in geprikt, zodat ik de rPi ook niet op WiFi hoef te draaien. Werkt prima. Gewoon vast ip via LAN, en geen gezeik met opnieuw in moeten loggen via WiFi.
Heb hier een Pi Zero W in de meterkast hangen en die heeft in 6 maand nog niet 1 keer de verbinding verbroken, ook na een router reboot maakt hij weer netjes verbinding. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-03 22:50
ricdijk schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:29:
Ik heb een Iskra SMR 5.0 AM550-TD2 en kan hem goed uitlezen op 115200 baud 8N1 met een Arduino (hardware serial). Ik gebruik een Rj11 plug (pin 1 en 6 dus not connected), heb een pull up weerstand van 10k tussen pin 2 en pin 5 en inverteer het signaal met een 74hc04.
Ik ben net begonnen (heb sinds kort ook een slimme meter), maar welke sketch heb je gebruikt voor je Arduino in combi met je slimme meter.
Dan een aanvullende vraag. mijn meter is een ISMR 5.0 AM550. met DSRM 5 protocol.
De P1 poort is duidelijk een RJ12 en 6 aders. Jij gebruikt er vier!
Wat begrijp ik niet .... ?
Ben benieuwd naar je antwoord
Alvast bedankt

Qwerc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
Pin 1 en pin 6 zijn gnd en 5v. Als je je Arduino extern voedt, heb je deze niet nodig en kan je af met 4 (eigenlijk zelfs maar 3) aders.
Ik heb zelf een sketch geschreven die aan de ene kant de meter uitleest en aan de andere kant een webserver is (via het w5100 Shield), waarmee je data in json formaat kan opvragen. Je kan ook een esp8266 (of Esp32) gebruiken en het met WiFi doen.
Met mijn nas lees ik elke drie seconden de actuele waarden uit en eens per minuut de meterstanden (inclusief gas). Deze gaan in een mysql database en zijn weer uit te lezen via mijn website (afgeschermd voor buitenstaanders).

Live PV Data

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 20:31
ricdijk schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:29:
Die pull-up weerstand lijkt bij de AM550 de oplossing. Goede tip! Ik heb een chinese P1 -> USB met FTDI (RXD/TXD/RTS/CTS allen inverted - alleen RXD inverted werk niet - stond standaard wel goed) werkend gekregen door een 10k pull-up toe te passen tussen RTS en RXD. Zonder die pull-up alleen maar rommel. Draait nu goed op Raspberry icm Domoticz.

cu -l /dev/ttyUSB1 -s 115200 --parity=none geeft netjes elke seconde leesbare output (vanwege RFXCOM zit deze P1 bij mij op USB1).

Pinout bij mijn setup:
RJ11 - pin 1 - rood - +5V
RJ11 - pin 2 - groen - RTS
RJ11 - pin 3 - zwart - GND
RJ11 - pin 4 - NC
RJ11 - pin 5 - wit - RXD
RJ11 - pin 6 - NC

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 18:19
Hopla, na twee jaar diverse "hooiberg" knutseltjes met Raspbery Pi, Arduino en ESP8266 gebruikt te hebben dan nu maar in de vakantie een serieus ontwerpje gemaakt. Nog wel op basis van een ESP8266 in de ESP-12 uitvoering. Eén ingang die eventueel de boel kan voeden als je een DSM v5 meter hebt (500mA op de bus, de 100mA op de DSM v4 is te laag) of anders via micro-usb. Drie uitgangen met open collector voor doorlussen naar een Home Wizard, Toon of wat anders. Twee ingangen voor extra pulstellers, bijvoorbeeld een watermeter of de deurbel. Updaten van de firmware kan via wifi d.m.v. OTA of via een FTDI-aansluiting. En als kers op de taart een 1.3" OLED display zodat de unit zelfs autonoom gebruikt kan worden.

Data wordt via wifi verstuurd naar mijn eigen webserver die netjes de database vult. Het is mogelijk meerdere units of sensoren te gebruiken omdat elke unit een unieke GUID heeft bij het communiceren met de database (dus ook nog lichtintensiteit, UV-A/UV-B, temperatuur binnen/buiten/gang/boven, luchtdruk, relatieve luchtvochtigheid, windsnelheid, windrichting, onweerdetectie etc.).

Ontwerp van de hooiberg overgenomen in Fritzing. Printplaatje gemaakt en laten produceren. Zie hier het resultaat....

Afbeeldingslocatie: https://offroaders.nl/crap/prutswerk/P1_Logger_ESP2.jpg

En vol met de componenten...

Afbeeldingslocatie: https://offroaders.nl/crap/prutswerk/P1_Logger_ESP.jpg

Nog wat clean-up te doen in het ontwerp en een paar dingetjes fine tunen. Daarna post ik hier ook wel de source files.

[ Voor 3% gewijzigd door Sleurhutje op 14-09-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
Sleurhutje schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:04:
Hopla, na twee jaar diverse "hooiberg" knutseltjes met Raspbery Pi, Arduino en ESP8266 gebruikt te hebben dan nu maar in de vakantie een serieus ontwerpje gemaakt. Nog wel op basis van een ESP8266 in de ESP-12 uitvoering. Eén ingang die eventueel de boel kan voeden als je een DSM v5 meter hebt (500mA op de bus, de 100mA op de DSM v4 is te laag) of anders via micro-usb. Drie uitgangen met open collector voor doorlussen naar een Home Wizard, Toon of wat anders. Twee ingangen voor extra pulstellers, bijvoorbeeld een watermeter of de deurbel. Updaten van de firmware kan via wifi d.m.v. OTA of via een FTDI-aansluiting. En als kers op de taart een 1.3" OLED display zodat de unit zelfs autonoom gebruikt kan worden.

Data wordt via wifi verstuurd naar mijn eigen webserver die netjes de database vult. Het is mogelijk meerdere units of sensoren te gebruiken omdat elke unit een unieke GUID heeft bij het communiceren met de database (dus ook nog lichtintensiteit, UV-A/UV-B, temperatuur binnen/buiten/gang/boven, luchtdruk, relatieve luchtvochtigheid, windsnelheid, windrichting, onweerdetectie etc.).

Ontwerp van de hooiberg overgenomen in Fritzing. Printplaatje gemaakt en laten produceren. Zie hier het resultaat....

[afbeelding]

[afbeelding]

Nog wat clean-up te doen in het ontwerp en een paar dingetjes fine tunen. Daarna post ik hier ook wel de source files.
Nou we zijn erg benieuwd.
Trouwens waarom P1 port splitten?

Qwerc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
Qwerc schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:58:
[...]
Nou we zijn erg benieuwd.
Trouwens waarom P1 port splitten?
Een kennis wilde dat graag om ook zijn Home Wizard en Toon aan te kunnen sluiten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
Toch hier ook de vraag, ik heb:

1. Landis + Gyr E350 DSMR 4.2
2. slimme kabel van robbshop (DSMR 4.0 ready) (FT232 chip)
3. Pi 2 domoticz (pretty up to date - not 100%)

Als ik hem via domoticz probeer krijg ik geen devices.
Via Putty blijft hij hangen op 'connected'.

Heb een aantal fora doorgeakkerd, maar kom er niet uit. Ook maar nieuwe v2 kabel zojuist besteld bij http://www.smartmeterdashboard.nl/ om dit uit te sluiten.

geen idee wat nog te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ericjanvanputten
Je mist een weerstandje waarschijnlijk in je kabel.
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
Thanks, heb die pagina ook gezien.. had gehoopt door een kabel te kopen die DSMR 4 ondersteunt het zou werken ;) maar wellicht toch maar terug robbshop ;) (vandaar ook maar ff andere kabel gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ericjanvanputten
Die van markplaats (kroonen) heeft wel een weerstandje, weet ik uit "ervaring" met die meter.
https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=10

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2017 18:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericjanvanputten
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:27:
@ericjanvanputten
Die van markplaats (kroonen) heeft wel een weerstandje, weet ik uit "ervaring" met die meter.
thanks, als deze http://www.smartmeterdashboard.nl niet werkt zal ik die van marktplaats proberen. (had die al gemaild, maar robbshop zou binnen een dag leveren... werden ook 3 dagen later, maar toch ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
ericjanvanputten schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:18:
Toch hier ook de vraag, ik heb:

1. Landis + Gyr E350 DSMR 4.2
2. slimme kabel van robbshop (DSMR 4.0 ready) (FT232 chip)
3. Pi 2 domoticz (pretty up to date - not 100%)

Als ik hem via domoticz probeer krijg ik geen devices.
Via Putty blijft hij hangen op 'connected'.

Heb een aantal fora doorgeakkerd, maar kom er niet uit. Ook maar nieuwe v2 kabel zojuist besteld bij http://www.smartmeterdashboard.nl/ om dit uit te sluiten.

geen idee wat nog te proberen.
Bij mij kreeg ik ook alleen "connected" en verder geen info toen ik niet alle 4 de signalen geïnverteerd had. Zie link Met FTDI Prog heb ik alle 4 de lijnen op invert gezet (TXD/RXD/RTS/CTS)

Bij mij was het zo dat zonder een pull-up weerstand tussen RXD en RTS (ik heb een 10k genomen) ik wel info kreeg, maar dat was pure "rommel".

• ericjanvanputten
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:27:
@ericjanvanputten
Heb deze ook maar besteld, just in case ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericjanvanputten
kabel binnen van http://www.smartmeterdashboard.nl
pluggen, instellen, werken.
top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
ricdijk schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:44:
Pin 1 en pin 6 zijn gnd en 5v. Als je je Arduino extern voedt, heb je deze niet nodig en kan je af met 4 (eigenlijk zelfs maar 3) aders.
Ik heb zelf een sketch geschreven die aan de ene kant de meter uitleest en aan de andere kant een webserver is (via het w5100 Shield), waarmee je data in json formaat kan opvragen. Je kan ook een esp8266 (of Esp32) gebruiken en het met WiFi doen.
Met mijn nas lees ik elke drie seconden de actuele waarden uit en eens per minuut de meterstanden (inclusief gas). Deze gaan in een mysql database en zijn weer uit te lezen via mijn website (afgeschermd voor buitenstaanders).
_/-\o_ _/-\o_
Netjes Mijn Arduino kan het schijnbaar niet bijhouden heb ik het idee.
Dus ben benieuwd op welke wijze jij de data binnen haalt?
Misschien een kopie van je Sketch?

Qwerc

• ricdijk

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightcrawler28
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
Burn_and_Fire schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:52:
[...]

Die pull-up weerstand lijkt bij de AM550 de oplossing. Goede tip! Ik heb een chinese P1 -> USB met FTDI (RXD/TXD/RTS/CTS allen inverted - alleen RXD inverted werk niet - stond standaard wel goed) werkend gekregen door een 10k pull-up toe te passen tussen RTS en RXD. Zonder die pull-up alleen maar rommel. Draait nu goed op Raspberry icm Domoticz.

cu -l /dev/ttyUSB1 -s 115200 --parity=none geeft netjes elke seconde leesbare output (vanwege RFXCOM zit deze P1 bij mij op USB1).

Pinout bij mijn setup:
RJ11 - pin 1 - rood - +5V
RJ11 - pin 2 - groen - RTS
RJ11 - pin 3 - zwart - GND
RJ11 - pin 4 - NC
RJ11 - pin 5 - wit - RXD
RJ11 - pin 6 - NC
Ik heb deze meter ook, probeer het ook aan te sluiten maar nog even zonder resultaat. Om het even helemaal duidelijk te maken een vraagje.

Je sluit Pin2 RTS aan op de +5V lijn van je Arduino (of USB converter), Pin 3 op Ground, Pin 5 RXD op een datapoort of RXD van je converter. Weerstandje tussen Pin2 en Pin5. en je FTDI chip even inverteren

Correct?

Ik ga het na een test met de USB converter wel via een Arduino of ESP8266 laten lopen. ik heb 7 jaar een openenergymonitor met EmonCMS draaien welke al het verbruik via CT-sensoren in de meterkast opneemt maar dat wil ik natuurlijk nu ombouwen vanuit de P1 data poort >:)

] systeem spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
Na wat kleine aanpassingen in mijn software werkt het allemaal naar volle tevredenheid. Zowel de pulsen van de watermeter als de converter van de zonnepanelen werken uitstekend. Het blijft toch heerlijk hoe je diverse hobby's als elektronica, microcontrollers, programmeren en scripting kunt combineren.

Ik leg nu de laatste hand aan het definitieve ontwerp in Fritzing en ben de source code voor de ESP wat aan het opschonen.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/30ur0gz.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
Nightcrawler28 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:26:
[...]

Ik heb deze meter ook, probeer het ook aan te sluiten maar nog even zonder resultaat. Om het even helemaal duidelijk te maken een vraagje.

Je sluit Pin2 RTS aan op de +5V lijn van je Arduino (of USB converter), Pin 3 op Ground, Pin 5 RXD op een datapoort of RXD van je converter. Weerstandje tussen Pin2 en Pin5. en je FTDI chip even inverteren

Correct?

Ik ga het na een test met de USB converter wel via een Arduino of ESP8266 laten lopen. ik heb 7 jaar een openenergymonitor met EmonCMS draaien welke al het verbruik via CT-sensoren in de meterkast opneemt maar dat wil ik natuurlijk nu ombouwen vanuit de P1 data poort >:)
Ja volgens mij wel. Die RTS is hoog om data output te triggeren (en is dan gelijk de pull-up voor RXD met de 10k (tussen pin 2 en 5 dus). Let wel even op dat je RXD/TXD/RTS/CTS alle vier interteert met je FTDI. Met een alleen een geïnverteerde RXD had ik alleen een "connected", maar geen data. Zonder die pull-up had ik alleen maar onbruikbare "rommel"-info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Sleurhutje schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:09:
Na wat kleine aanpassingen in mijn software werkt het allemaal naar volle tevredenheid. Zowel de pulsen van de watermeter als de converter van de zonnepanelen werken uitstekend. Het blijft toch heerlijk hoe je diverse hobby's als elektronica, microcontrollers, programmeren en scripting kunt combineren.

Ik leg nu de laatste hand aan het definitieve ontwerp in Fritzing en ben de source code voor de ESP wat aan het opschonen.

[afbeelding]
Waarmee meet jij de pulsen van de watermeter?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleurhutje
klump4u schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:48:
[...]

Waarmee meet jij de pulsen van de watermeter?
Ik gebruik daarvoor een TCRT5000 IR sensor, op eBay verkrijgbaar vanaf $0,79 (http://www.ebay.com/itm/T...c-Module-GM-/262136735169). De data-uitgang zit met 2,5 meter 3-aderige kabel (+5V/GND/puls) via een BC547 transistor op een GPIO van de ESP8266. Deze GPIO is geprogrammeerd met een interrupt zodat bij elke puls gegarandeerd geteld wordt. De sensor iets schuin monteren zodat deze reflecteert op de schuine kant van het wijzertje werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb toch minder goede ervaringen met de TCRT5000.

Als het reflecterend gedeelte op het randje blijft staan wil de sensor nogal eens gaan pulseren met als gevolg dat het aantal pulsen niet meer klopt met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 08:01
Ik gebruikte eerste een FT232RL (clone) om mijn P1-poort uit te lezen. Maar ik verloor steeds na 10 uur het inkomende signaal. Dan stopte de FT232RL er gewoon mee.

Ik gebruik nu een PL2303 en tot nu toe werkt het weer perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Willie Wortel schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:04:

Als het reflecterend gedeelte op het randje blijft staan wil de sensor nogal eens gaan pulseren met als gevolg dat het aantal pulsen niet meer klopt met de werkelijkheid.
Ik had bij de kWh meter in het begin ook ruzie met die sensor, tot ik de sensor had mishandeld door het randje eraf te halen zodat er geen ruimte tussen sensor en ruitje meter is voor reflectie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleurhutje
Willie Wortel schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:04:

Dat heb ik opgelost door via de interrupt routine te "debouncen". Het is niet aannemelijk dat het aantal liters per seconde hoger is dan 25. Als een puls binnen 20 milliseconden wijzigt, is aannemelijk dat er sprake is van "dender". De puls moet dus tenminste 20 milliseconden stabiel zijn wil de volgende puls als echte puls worden geteld.

Voorbeeld voor Arduino IDE: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Debounce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Sleurhutje, dat heb ik ook in de software ingebouwd maar dan blijft er data verstuurd worden naar de netduino/Raspberry (immers de interrupt blijft geactiveerd) met als gevolg dat er op een gegeven moment een overload komt op de gpio en andere input redelijk verstoord raakt. (DaL waar ik het over heb is een open end programma waarbij de gebruiker zonder programmeer ervaring toch kan hatseflatsen) Dit is weer opgelost door er bij een overflow een waitstate van 1800 millisecs te programmeren en de interrupt tijdelijk te disabelen maar dan blijft het toch nog Russische roulette.

Ik sta open voor elke oplossing. Zou jij jou code snippet (als je tijd hebt) hier willen plaatsen zodat ik kan kijken wat nou het verschil is?

de routine die dit bij mij afhandelt:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Private Sub InterruptPortTask()

_GpioPin = GpioController.GetDefault().OpenPin(_dPin)

'resistor to GND
        '_GpioPin.SetDriveMode(GpioPinDriveMode.InputPullDown)

'resistor to VCC
        _GpioPin.SetDriveMode(GpioPinDriveMode.InputPullUp)
        _GpioPin.DebounceTimeout = TimeSpan.FromMilliseconds(_debounce)

If _isTCRT5000 Then

'watermeter
            AddHandler _GpioPin.ValueChanged, AddressOf interruptTCRT5000

'max time to wait if a pulse is received
            Const cnstWAITtime As Integer = 1800

Do While True

Try

If _receivePulse AndAlso Not DaL.blnExclusiveAction AndAlso _GpioPin.Read() Then

#If DEBUG Then
                        Debug.WriteLine("TCRT5000 Pulse written & reset interrupt " & DateTime.Now.ToString)
#End If
                        Dim _now As Long = Date.Now.Ticks

WritePin(_PinOnWrite, True)

_timeSpanZeroWattNow = _now + _returnToZeroDelayTicks
                        _intPulseCount += 1
                        _intWattNow = CInt(_PulsesInKWH / ((_now - _dtStartTime) / TimeSpan.TicksPerSecond))

_dtStartTime = _now

Task.Delay(40).Wait()

WritePin(_PinOnWrite, False)

'reset pulse
                        Me._receivePulse = False

AddHandler _GpioPin.ValueChanged, AddressOf interruptTCRT5000

End If

#If DEBUG Then
                    Debug.WriteLine("Sleep " & DateTime.Now.ToString)
#End If

Task.Delay(cnstWAITtime).Wait()

Catch ex As Exception

DaL.exeptions.storeExeption("TCRT5000", ex)
                    Task.Delay(10000).Wait()
                End Try

Loop

Else

AddHandler _GpioPin.ValueChanged, AddressOf interrupt_soPulseMeter
        End If

End Sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightcrawler28
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
Sleurhutje schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:28:
[...]

Dat heb ik opgelost door via de interrupt routine te "debouncen". Het is niet aannemelijk dat het aantal liters per seconde hoger is dan 25. Als een puls binnen 20 milliseconden wijzigt, is aannemelijk dat er sprake is van "dender". De puls moet dus tenminste 20 milliseconden stabiel zijn wil de volgende puls als echte puls worden geteld.

Voorbeeld voor Arduino IDE: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Debounce
Een andere methode is om gewoon te kijken of de status veranderd (latches)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
// read the pulse sensor
  magState = digitalRead(magPin);
  // Check for change. No need for de-bounce as the sensor latches.
  if (magState != magLast && magLast != -1) {
    if (magState == 1 && magLast != -1) {  
      gasPulses++;
      gasThis++;
      flashLed(200);
      Serial.print(F("On"));
    } else {
      flashLed(100);
      Serial.print(F("Off"));
    }
    Serial.println (water is);
  } 
  magLast = magState;
} //end sensor

Deze code kan je terug vinden in mijn Arduino (een NanodeRF) sketch op github

Burn_and_Fire schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:39:
[...]

Ja volgens mij wel. Die RTS is hoog om data output te triggeren (en is dan gelijk de pull-up voor RXD met de 10k (tussen pin 2 en 5 dus). Let wel even op dat je RXD/TXD/RTS/CTS alle vier interteert met je FTDI. Met een alleen een geïnverteerde RXD had ik alleen een "connected", maar geen data. Zonder die pull-up had ik alleen maar onbruikbare "rommel"-info.
Thanks, gisterenavond het e.a. uitgeprobeerd met een Jeelabs USB-BUB en een chineze kloon FTDI. Maar geen resultaat totaal geen dataverkeer met en zonder invert en met en zonder 10kO weerstand. Lastige Iskra AM550 meter :o

Of het nu aan mijn usb-BUB FTDI adapter ligt of aan de software met de laptop (Arduino en PlatformIO werken wel goed met deze adapter) weet ik niet maar het wordt dus nog verder zoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door Nightcrawler28 op 04-10-2017 13:24 ]

] systeem spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
Thanks, gisterenavond het e.a. uitgeprobeerd met een Jeelabs USB-BUB en een chineze kloon FTDI. Maar geen resultaat totaal geen dataverkeer met en zonder invert en met en zonder 10kO weerstand. Lastige Iskra AM550 meter :o

Of het nu aan mijn usb-BUB FTDI adapter ligt of aan de software met de laptop (Arduino en PlatformIO werken wel goed met deze adapter) weet ik niet maar het wordt dus nog verder zoeken.
Ik heb wel eens gelezen dat er fake FTDI chips zijn, waarvan het wel wel lijkt of je ze kunt programmeren, maar dat uiteindelijk niet (goed) wegschrijven. Heb je na het programmeren FTDI-Prog ook weer geprobeerd de huidige status van het inverteren uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Burn_and_Fire schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat er fake FTDI chips zijn, waarvan het wel wel lijkt of je ze kunt programmeren, maar dat uiteindelijk niet (goed) wegschrijven. Heb je na het programmeren FTDI-Prog ook weer geprobeerd de huidige status van het inverteren uit te lezen?
Er zijn inderdaad veel clones waarbij het inverten niet werkt. Ik denk dat bijna alle FT232RL clones zijn op Aliexpress. Maar ook zonder het inverten zou je gewoon output moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lennyz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:48:
[...]

Er zijn inderdaad veel clones waarbij het inverten niet werkt. Ik denk dat bijna alle FT232RL clones zijn op Aliexpress. Maar ook zonder het inverten zou je gewoon output moeten krijgen.
Bij de AM550 kreeg ik amper/niet consistent output met fake FTDI [small]en andere merken hun[/url] chips. Ik kan aanraden om bij specifiek deze meter of direct een inverter/mosfet te gebruiken of voor een genuine FTDI te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb nu al een tijdje een scriptje staan prutelen om de meter uit te lezen en werkt allemaal fantastisch op een klein detail na. De resolutie van de gasmeter is al niet zo hoog (1x per uur), alleen op sommige dagen stuurt mijn gas meter zijn standen helenmaal niet door naar de electriciteitsmeter ;( Vandaag ook weer, de laatste update was om 12 uur gisterenavond :(

Misschien binnenkort mijn netbeheerder maar eens bellen....

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleurhutje
Nightcrawler28 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:19:
[...]

Een andere methode is om gewoon te kijken of de status veranderd (latches)

Deze code kan je terug vinden in mijn Arduino (een NanodeRF) sketch op github
Dat gaat niet werken. Het probleem is dat de sensor een pulstrein afgeeft. Die kan al snel oplopen naar tientallen, zo niet honderden pulsen per seconde. In onderstaand plaatje zie je het effect van contactdender. De overgang van uit naar aan gaat gepaard met een instabiel wisselen tussen uit en aan alvorens een stabiele status wordt bereikt. Er zijn dus meerdere pulsen maar dat zijn niet echte telpulsen. Je hebt met latching gewoon nog steeds een pulstrein, het halveert alleen de frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://zone.ni.com/images/reference/en-XX/help/375472F-01/loc_eps_reed_protection_4.gif

En wat betreft detectie is een interrupt vele malen betrouwbaarder dan de status controleren. De interrupt wordt alleen gestart op het moment dat er een neergaande flank is van de puls. En de interrupt onderbreekt het lopende programma om de afhandeling te doen. Zo mis je nooit een puls, wat bijvoorbeeld wel kan gebeuren als je naar het display schrijft, dat heeft ongeveer 40 milliseconde nodig om de buffer over te brengen van geheugen naar display (via I2C).

[ Voor 15% gewijzigd door Sleurhutje op 05-10-2017 08:30 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Een methode is om de tijd te meten tussen de 2 pulsen en de interrupt te disabelen tussen de minimale rotatietijd.

Als de watermeter op max vermogen 1.9 sec 1x roteert kan dus de interrupt disable op 1.8 gezet worden en indien direct de interrupt getriggerd wordt kan deze pulse de vuilnisbak in en opnieuw een waitstate van 1.8sec ingebracht worden. Je kan zoals Sleurhutje al opmerkte de interrupt niet ongestraft laten pulseren (of hoe het genoemd wordt) Daar wordt je software onstabiel van en kan leiden tot een crash. De rotatietijd kan eenvoudig uitgerekend worden en ingevuld als debounce tijd.

Ik heb als oplossing bij mij een zwart plaatje over de watermeter gemaakt met een klein gaatje erin direct boven het zilverkleurig detectie plaatje en onder de sensor. Verder gespeeld met de afstand sensor ~ watermeter. Het is maar een beetje gehatseflats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
Wat ook goed werkt is een weerstandje van 100 Ohm op de uitgang, dan na dat weerstandje een condensatortje van 100nF en parallel daaraan een weerstandje van 470 Ohm en een zenerdiode van 5,1V met de anode op de 0 Volt/GND. Hiermee “demp” je de output aardig. Snelle pulsen zullen de condensator opgeladen houden totdat de tijd lang genoeg is om te ontladen. Soms is een beetje experimenteren met de weerstand van 470 Ohm nodig. De zenerdiode voorkomt overspanning en negatieve spanning op de dataingang van de CPU. Mocht je een ESP8266 gebruiken, dan kun je een zenerdiode van 3,3V nemen zodat de spanning op de datapin beperkt wordt tot 3,3V en direct aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Sleurhutje, dank voor je heldere uitleg.

Je zou gezien je expertise kunnen overwegen over te stappen naar een Raspberry met windows 10 IoT.
Dan heb je de beschikking over bijna het volledige .NET framework + keuze uit programmeertalen C++, C# en VB. (door elkaar te gebruiken als DLL) En heb je de keuze uit duizenden NuGet packages van bedrijven/knutselaars met de meest uiteenlopend goodies. Je gaat zo lichtjaren vooruit en komt zogezegd in een andere dimensie (kwadrant). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 23:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik gebruik ook een tcrt5000 voor mijn watermeter en heb idd last van pulstreinen en/of oscillatie.
Er is nog wel ruimte om een one-shot te plaatsen, bijv. een cmos CD4538 ic.
Deze geeft een puls met een vaste lengte ongeacht wat er binnen komt :)
RC bepaal je met 1 weerstand en 1 condensator.
Of je neemt 2 poortjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DRFThaNzQNpB4blkxsE5dk6a/full.gif

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippenhok
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
Hebben mensen ervaring dat P1-poort afgesloten geleverd wordt? Heb de Iskra AM550 sinds vorige jaar en wil een RPi op aansluiten alleen een RJ11 kabel/connector kan ik er niet op aansluiten. Heb je het recht bij de eigenaar van de slimme meter om te vragen naar RJ11 output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vreemd, in de specs van de netbeheerders staat dat de P1 poort toegankelijk dient te zijn.
Er mag wel een verwijderbaar klepje voor zitten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:47
kippenhok schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:13:
Hebben mensen ervaring dat P1-poort afgesloten geleverd wordt? Heb de Iskra AM550 sinds vorige jaar en wil een RPi op aansluiten alleen een RJ11 kabel/connector kan ik er niet op aansluiten. Heb je het recht bij de eigenaar van de slimme meter om te vragen naar RJ11 output?
P1 poort zit rechts boven aan de zijkant en zou gewoon beschikbaar moeten zijn. Kan wel zijn dat er een klepje voorzit maar die moet met een beetje wrikken wel los komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippenhok
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
@Jan-man Bedankt voor de tip. Nog eens heel goed de zijkanten bekeken, en rechts zit de p1 ingang. In de handleiding staat deze niet aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkie001
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-06 15:02
ik heb ever een vraagje over het uitlezen van mijn iskra AM550

ik heb hier een raspberry pi zero w met raspbian met pimatic draaien
en wil via de p1 van de meter de meter uitlezen.
aleen als ik hier zoek weet ik niet welk schema ik moet gebruiken.
kan iemand me daar aan helpen ?

Ik heb nu het schema gebruikt met de bc547 en 2x 1k weerstand

en ik dacht er zelf aan om hem via de gpio uit te lezen maar dan moest ik nog iets open zetten via ssh hoe moet dat ?

ben nog al een linux noob

mvg michel

[ Voor 6% gewijzigd door okkie001 op 09-10-2017 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
okkie001 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:15:
ik heb ever een vraagje over het uitlezen van mijn iskra AM550

ik heb hier een raspberry pi zero w met raspbian met pimatic draaien
en wil via de p1 van de meter de meter uitlezen.
aleen als ik hier zoek weet ik niet welk schema ik moet gebruiken.
kan iemand me daar aan helpen ?

Ik heb nu het schema gebruikt met de bc547 en 2x 1k weerstand

en ik dacht er zelf aan om hem via de gpio uit te lezen maar dan moest ik nog iets open zetten via ssh hoe moet dat ?

ben nog al een linux noob

mvg michel
code:
1
2
3
4
5
6
7
1. 

sudo nano /boot/config.txt

2. Voeg onderstaande toe aan het bestand.

enable_uart=1

De naam van de serial port is "/dev/ttyS0" en is gemapped op pin 14 en 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkie001
Okay bedankt ik ga er morgen mee aan de slag.

En morgen ff kijken welk schema ik moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
Vandaag mijn kabel (P1 Converter Cable v2) binnen gekregen van smartmeterdashboard.nl.
Aangesloten via een Raspberry Pi op mijn Kaifa MA304C.

Nu krijg ik het wel voor elkaar om data te ontvangen, maar het ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
=+kgi6~6{?[{6v>v6k6K

=+kgi6~6{?k{vvvv6{v6K

=+kgi6~6{?[{vvvv6{v6K

=+kV{V~6k6{{vVV+kgi6~6
                           ?{{6K6K

5ekgi6~6
        ?{{6{v6K

5ekV{V~6
         ?[v{v6VV+kV{V~6
                           ?k{vVVV+kgi6~,l,6{{{{V~6
                                                         ?kkV-6v6vVv6VU{{vvvv6v66K~-6v6v6V6V6Vv>U{{vvvvvvV6K~-6v6v6VVVV>6U{{vvvvVV66K~-6v6v6VV6Vv>U{{vvvvVV6K~mvvVvVvvvvvVU{[vvv>6v6K~mvvVvVvvvvvVU{[vvv>6v6K~y=gi6>66K6{{vvvV+kgi6~66K6{{vvvV+kgi6>66K6{{vvvV+kgi6>66K?6{{vvvV+kgi6~66K?6{{vvvV+kgi6>66K?6{{vvvV+kV{V~6kK6kky=V{Vn6k_6{ky=gi6>V6
          ?{{v6k5ekgi6~V6
                           ?{{v6k5ekgi6>V6
                                            ?{{v6k5ekgi66V6
                                                             ?{{{6{66K

Is mijn signaal inverted en zet de kabel deze niet goed om? (wat hij wel zou moeten doen volgens mij)
Of gebruik ik de verkeerde instellingen?

De python code waar ik op het moment mee test:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
import serial
import time

ser = serial.Serial(
    port='/dev/ttyUSB0',
    baudrate=115200,
    parity=serial.PARITY_EVEN,
    stopbits=serial.STOPBITS_ONE,
    bytesize=serial.SEVENBITS
)

while True:
    print ser.readline()

ser.close()

cu geeft ook dezelfde responses
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even

edit: Inmiddels een nieuwe kabel ontvangen en deze werk wel, met de normale instellingen (115200 8n1).

[ Voor 6% gewijzigd door Vlees_Jus op 12-10-2017 18:35 . Reden: Probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Vlees_Jus schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 01:30:
Vandaag mijn kabel (P1 Converter Cable v2) binnen gekregen van smartmeterdashboard.nl.

Nu krijg ik het wel voor elkaar om data te ontvangen, maar het ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
=+kgi6~6{?[{6v>v6k6K

=+kgi6~6{?k{vvvv6{v6K

=+kgi6~6{?[{vvvv6{v6K

=+kV{V~6k6{{vVV+kgi6~6
                           ?{{6K6K

5ekgi6~6
        ?{{6{v6K

5ekV{V~6
         ?[v{v6VV+kV{V~6
                           ?k{vVVV+kgi6~,l,6{{{{V~6
                                                         ?kkV-6v6vVv6VU{{vvvv6v66K~-6v6v6V6V6Vv>U{{vvvvvvV6K~-6v6v6VVVV>6U{{vvvvVV66K~-6v6v6VV6Vv>U{{vvvvVV6K~mvvVvVvvvvvVU{[vvv>6v6K~mvvVvVvvvvvVU{[vvv>6v6K~y=gi6>66K6{{vvvV+kgi6~66K6{{vvvV+kgi6>66K6{{vvvV+kgi6>66K?6{{vvvV+kgi6~66K?6{{vvvV+kgi6>66K?6{{vvvV+kV{V~6kK6kky=V{Vn6k_6{ky=gi6>V6
          ?{{v6k5ekgi6~V6
                           ?{{v6k5ekgi6>V6
                                            ?{{v6k5ekgi66V6
                                                             ?{{{6{66K

Is mijn signaal inverted en zet de kabel deze niet goed om? (wat hij wel zou moeten doen volgens mij)

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
import serial
import time

ser = serial.Serial(
    port='/dev/ttyUSB0',
    baudrate=115200,
)

while True:
    print ser.readline()

ser.close()

code:
1
Wij hebben ook een Kaifa ma304C , de data gaat over 115200 8n1. Jij gebruikt hier 115200 7n1, verander dit naar 8 als Bytesize en het zal beter gaan verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
kevintjeb schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 07:21:
[...]

Wij hebben ook een Kaifa ma304C , de data gaat over 115200 8n1. Jij gebruikt hier 115200 7n1, verander dit naar 8 als Bytesize en het zal beter gaan verwacht ik
Ik heb dit geprobeerd (en nog een hele hoop andere configuraties) maar ik krijg dan vreemd genoeg helemaal geen data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
  • Laatst online: 17:57
Verander
-> PARITY_EVEN naar PARITY_NONE
-> SEVENBITS naar EIGHTBITS

Moet werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:04
Sleurhutje schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:04:

[afbeelding]

[afbeelding]

ben wel geinteresseerd in eentje. Zou goed passen hier. Kan je verklappen hoe dat te doen is. Ik heb niet zo heel bekend met het maken van eigen boardjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
jerh schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:02:
[...]
ben wel geinteresseerd in eentje. Zou goed passen hier. Kan je verklappen hoe dat te doen is. Ik heb niet zo heel bekend met het maken van eigen boardjes.
Je kunt de software gratis downloaden via www.fritzing.org. Geschikt voor zowel Windows, macOS als Linux. Het is open source en wordt eens in de zoveel tijd geüpdatet. De bijgewerkte versie van het ontwerp is bijna klaar, ik moet alleen het schema nog opfrissen. Dat is nu nog een verzameling onderdelen en lijntjes omdat het ontwerp van breadboard naar printlayout is gemaakt.

Via de app kun je het ontwerp uploaden naar Aisler (fab.fritzing.org). Zij produceren vanuit het Fritzing ontwerp/bestand dan professionele printplaten. De minimum order is 3 stuks. Ik heb voor deze drie iets meer dan €33,= betaald. Binnen 14 dagen heb je je printjes dan thuis. Aisler is niet de goedkoopste hiermee maar voor een enkel ontwerpje is alles naar China teveel gedoe, gemak dient de mens maar tegen een prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
kvandt schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:44:
Verander
-> PARITY_EVEN naar PARITY_NONE
-> SEVENBITS naar EIGHTBITS

Moet werken....
Ja, daar ging ik ook vanuit maar helaas, ik ontvang met die instellingen helemaal geen data.
Ik heb inmiddels ook een reactie ontvangen van de kabel leverancier, hij vermoed dat het een issue is met de kabel en stuurt een nieuwe op.
Even afwachten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkie001
nu ik heb een poging gedaan maar met: cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even

maar krijg ik : -bash: cu: command not found.
te zien dat heb ik als ik inlog als pi en als root
dus ik weet niet wat ik niet goed doe.
maar anders ga ik het weekend maar even kijken of ik niet via ali een p1 usb kabel kan bestellen om mijn AM550(dsmr 5.0) uit te lezen.

ik weet het niet meer :)

michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
okkie001 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:39:
nu ik heb een poging gedaan maar met: cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=even

maar krijg ik : -bash: cu: command not found.
te zien dat heb ik als ik inlog als pi en als root
dus ik weet niet wat ik niet goed doe.
maar anders ga ik het weekend maar even kijken of ik niet via ali een p1 usb kabel kan bestellen om mijn AM550(dsmr 5.0) uit te lezen.

ik weet het niet meer :)

michel
Even 'cu' installeren op je Raspberry Pi met:

code:
1
sudo apt-get install cu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
Vlees_Jus schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:52:
[...]

Ja, daar ging ik ook vanuit maar helaas, ik ontvang met die instellingen helemaal geen data.
Ik heb inmiddels ook een reactie ontvangen van de kabel leverancier, hij vermoed dat het een issue is met de kabel en stuurt een nieuwe op.
Even afwachten dus...
Inmiddels een nieuwe kabel ontvangen en deze werkt gelukkig wel!
Het lag dus niet aan mij of m'n meter. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okkie001
Bedankt

Ik heb hem geïnstalleerd maar hij krijgt geen data binen dus van de week ff dat andere schema solderen en kijken of hij dan Werkt.
Me schoonvader zij al als je niets ziet werkt het niet

Michel

[ Voor 16% gewijzigd door okkie001 op 13-10-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comestus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:25
Vlees_Jus schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 01:30:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
=+kgi6~6{?[{6v>v6k6K

=+kgi6~6{?k{vvvv6{v6K

=+kgi6~6{?[{vvvv6{v6K

=+kV{V~6k6{{vVV+kgi6~6
                           ?{{6K6K

5ekgi6~6
        ?{{6{v6K

5ekV{V~6
         ?[v{v6VV+kV{V~6
                           ?k{vVVV+kgi6~,l,6{{{{V~6
          ?{{v6k5ekgi6~V6
                           ?{{v6k5ekgi6>V6
                                            ?{{v6k5ekgi66V6
                                                             ?{{{6{66K

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
import serial
import time

ser = serial.Serial(
    port='/dev/ttyUSB0',
    baudrate=115200,
)

while True:
    print ser.readline()

ser.close()

code:
1

edit: Inmiddels een nieuwe kabel ontvangen en deze werk wel, met de normale instellingen (115200 8n1).
Heb dit issue ook gehad. Het signaal moest bij mij nog geinverteerd worden. Zie volgende link over hoe:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/115593

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boukiej88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-03 14:36
Onlangs is ook bij ons de slimme meter geïnstalleerd. Zoals velen hier wil ik ook graag de meterstanden uitlezen via de p1 poort. Ik wil hiervoor graag mijn Synology gebruiken. Krijg alleen na de installatie van Domoticz (spk via http://www.jadahl.com), nergens een icoon van Domoticz te zien. Krijg Domoticz dus niet geopend (installatie verloopt gewoon goed).

Iemand die dit herkent? Kan er zowel hier als via google niets over vinden.

Edit: gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Boukiej88 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:29:
Onlangs is ook bij ons de slimme meter geïnstalleerd. Zoals velen hier wil ik ook graag de meterstanden uitlezen via de p1 poort. Ik wil hiervoor graag mijn Synology gebruiken. Krijg alleen na de installatie van Domoticz (spk via http://www.jadahl.com), nergens een icoon van Domoticz te zien. Krijg Domoticz dus niet geopend (installatie verloopt gewoon goed).

Iemand die dit herkent? Kan er zowel hier als via google niets over vinden.
Dit kan je beter in het domoticz topic gaan vragen. Dit heeft niet zoveel met het uitlezen van een P1-poort te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 16:35

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb sinds deze week een XS210 ESMR5 energie meter, en ik probeer deze uit te lezen met een USB
Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC.

Ik krijg alleen de onderstaande output terug, kan iemand mij op t goede spoor zetten om hier alsnog bruikbare informatie uit te krijgen?

cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2w70bnn.jpg

Issue opgelost, er was een weerstandje losgeraakt.

[ Voor 6% gewijzigd door allure op 29-10-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:03
Ik heb nu al een tijdje een slimme meter hangen.
Deze kan ik ook netjes via Domoticz uitlezen.

Nu ga ik geen alu-hoedje opzetten, maar na de verhalen hoe slordig de communicatie verloopt tussen de Netbeheerders en leveranciers begin ik er over na te denken het doorgeven uit te zetten.

Ik wil er alsware een domme meter van maken.
Het lijkt mij dat het uitlezen dan gewoon blijft werken via de P1-poort ? Omdat alleen de communicatie met de netbeheerder uitgezet wordt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MdO82 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:42:
Ik heb nu al een tijdje een slimme meter hangen.
Deze kan ik ook netjes via Domoticz uitlezen.

Nu ga ik geen alu-hoedje opzetten, maar na de verhalen hoe slordig de communicatie verloopt tussen de Netbeheerders en leveranciers begin ik er over na te denken het doorgeven uit te zetten.

Ik wil er alsware een domme meter van maken.
Het lijkt mij dat het uitlezen dan gewoon blijft werken via de P1-poort ? Omdat alleen de communicatie met de netbeheerder uitgezet wordt ?
Je P1 blijft gewoon werken, de communicatie met de netbeheerder blijft actief alleen wordt er niks met je data gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Gebruikt hier iemand DSMR (https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/index.html)
Vanwege de overgang naar wintertijd is de verwerking van telegrammen gestopt.

Heeft iemand een idee hoe ik deze weer start?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2rwkl6f.png

Ik heb de server al een reboot gegeven en ook handmatig de DSMR_ rollen stoppen en starten laat het verwerken niet opnieuw starten.

[ Voor 19% gewijzigd door allure op 29-10-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 11:06
allure schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:48:
Gebruikt hier iemand DSMR (https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/index.html)
Vanwege de overgang naar wintertijd is de verwerking van telegrammen gestopt.
Ik gebruik sinds een paar dagen ook DSMR reader, maar geen problemen hier. Ik heb nog niet in de database gekeken, maar ip zou zomer-/wintertijd geen probleem moeten zijn. De tijd wordt opgeslagen met een timezone.
Is je SD kaart misschien kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik draai het op Ubuntu 16.04 op een ssd dus dat moet geen probleem zijn.
Op frontpage zie ik dat ie om 3 uur vannacht gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 11:25
DSMR reader draait hier prima. Zie zelfs dat hij s nachts twee keer van 2 naar 3uur is gegaan, zoals het hoort. Anders even een ticket inschieten bij de maker ervan.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:30

Bob Popcorn

Plop!

Kabeltje gekocht via Aliexpress, echter natuurlijk weer de verkeerde :') Hij geeft geen sjoege in Domoticz, dus even gekeken bij Aliexpress naar wat ik nou precies gekocht heb:

"Please be kind to read the following information before you buying this cable, this cable is specially for the dutch kaifa smart meter"

Oeps. Ik heb een Iskra AM550. Echter, wat kan er nou anders aan zijn? Zo te zien is het gewoon een standaard FTDI kabeltje, dus even aan de PC en met FT_Prog wat wijzigingen maken. Nee hoor, ook aan de PC geen sjoege. Moet 'ie aan de meter zitten om te programmeren?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:22
Bob Popcorn schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:36:
Kabeltje gekocht via Aliexpress, echter natuurlijk weer de verkeerde :') Hij geeft geen sjoege in Domoticz, dus even gekeken bij Aliexpress naar wat ik nou precies gekocht heb:

"Please be kind to read the following information before you buying this cable, this cable is specially for the dutch kaifa smart meter"

Oeps. Ik heb een Iskra AM550. Echter, wat kan er nou anders aan zijn? Zo te zien is het gewoon een standaard FTDI kabeltje, dus even aan de PC en met FT_Prog wat wijzigingen maken. Nee hoor, ook aan de PC geen sjoege. Moet 'ie aan de meter zitten om te programmeren?
Als eerste CU installeren en daarmee testen of met een pc met b.v. putty je wilt zo weinig moelijk intelligentie tussen je slimme meter en het uitlezen.

Even die kabel open maken, met een dun mes kun je de behuizing open maken en dan kijken of ze de draden goed soldeerd hebben (er zijn gevallen bekend dat ze rx en tx verwisseld hebben) Verder ik moest een weerstand solderen tussen rx en +5v voor mijn slimme meter (weerstand moet tussen 1000 - 10000 Ohm liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Iemand die ervaring heeft met een pragmatische manier om meerdere slimme meters uit te lezen?

De meters hangen hier in een algemeen hok (appartementencomplex). Ik heb een pi zero aan mijn meter hangen, de buren zijn jaloers :).

In theorie kan ik met een USB hub natuurlijk meerdere P1 kabels aan de pi hangen. Ik wil alleen niet iedereen inzicht geven in het precieze verbruik van de buurman. Mocht iemand ervaring hebben met een dergelijke setup dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:30

Bob Popcorn

Plop!

kjast schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:08:
Iemand die ervaring heeft met een pragmatische manier om meerdere slimme meters uit te lezen?

De meters hangen hier in een algemeen hok (appartementencomplex). Ik heb een pi zero aan mijn meter hangen, de buren zijn jaloers :).

In theorie kan ik met een USB hub natuurlijk meerdere P1 kabels aan de pi hangen. Ik wil alleen niet iedereen inzicht geven in het precieze verbruik van de buurman. Mocht iemand ervaring hebben met een dergelijke setup dan hoor ik dat graag!
In Domoticz kun je verschillende users aanmaken en daar kun je een bepaalde device aan koppelen. Zo kun je per account een specifieke energiemeter bijhouden :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• W. Coumans
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 19:38
Ik heb een Sagemcom XS210 ESMR5 meter, een Synology DS212+ en een Raspberry Pi 2b waar de Unifi server van m'n accesspoints op draait.

Kan ik voor het uitlezen deze kabel gebruiken icm Domoticz? En welke heb ik dan nodig?
- 3 draden, RXD inverted, 1K weerstand tsn 5V en RXD of
- 4 draden, RXD niet inverted?, 10K weerstand tsn RXD en CTS

In de reviews van de kabel van SOSsolutions staat dat deze werkt met mijn type meter en deze kabel zou inverted zijn volgens de omschrijving. Ik weet alleen niet hoeveel draden en welke weerstand deze heeft.

En waar kan ik Domoticz het beste op installeren? M'n NAS of de Raspberry?

Alvast bedankt!

Never mind, heb het me zelf al uitgezocht.

[ Voor 36% gewijzigd door W. Coumans op 23-11-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 15:40
Sinds afgelopen vrijdag hangt hier in de meterkast een Landis+Gyr SMR 5.0 ZMF110CCtFs2, ofwel DSMR 5.0 meter, nu had ik het idee gevat om deze middels de DSMR-reader en een Raspbery PI Zero W uit te gaan lezen.
Hiervoor zijn verschillende methoden, ofwel een P1 USB kabel bestellen of het inzetten van deze kabel.

Nu heb ik ook begrepen dat DSMR 5.0 meters een RJ12 ipv RJ11 aansluiting hebben.
Moet ik hier, naast het maken van de keuze voor een USB of een GPIO-interface, nog rekening mee te houden?

[ Voor 7% gewijzigd door .NCK op 26-11-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De RJ12 heeft 6 aders, je kan er een apparaat op 5V mee voeden vanuit de slimme meter.
Een RJ11 (telefoonkabel met 4 aders) is prima als de Rpi een eigen 5V voeding heeft.

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
gisteren de docker-compose file geprobeerd van dsm-reader zoals hier in topic vemeld maar krijg onderstaande foutmelding:

dsmr | 2017-11-30 07:57:01,030 INFO spawned: 'dsmr_datalogger' with pid 139
dsmr | 2017-11-30 07:57:01,520 INFO exited: dsmr_datalogger (exit status 1; not expected)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 16:48
Even in de docker container inloggen en de log van dsmr openen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:17
Hoe kan ik in Domoticz de waardes van P1-meter splitsen? Heb nu 1 utility met alle waardes.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TerrorSource schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:06:
Hoe kan ik in Domoticz de waardes van P1-meter splitsen? Heb nu 1 utility met alle waardes.
Volgens mij zit die optie standaard in Domoticz. Je moet een power utility aanmaken en een gas utility.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:17
Sircuri schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:17:
[...]

Volgens mij zit die optie standaard in Domoticz. Je moet een power utility aanmaken en een gas utility.
Dat heb ik ook, alleen zie 4 waardes onder Stroom.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

TerrorSource schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:06:
Ik denk dat dat via een LUA script wel kan, 4 aparte devices maken en die voorzien van data via het script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TerrorSource schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:35:
[...]

Dat heb ik ook, alleen zie 4 waardes onder Stroom.
Wellicht moet je het dan even opnieuw doen. Even de devices verwijderen en dan de hardware verwijderen uit Domoticz.
Vervolgens via menu setup > Add hardware de P1 meter kiezen
En daarna via setup > Add devices de 2 utilities kiezen (gas en stroom). Deze moet domoticz namelijk zelf al aangemaakt hebben voor je P1 device.

Is domoticz wel compleet geinstalleerd? Wellicht mis je iets in je config.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 02-06 10:26
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

deze week heb ik ook mijn slimme meter gekregen, en wil nu daarvan de data uitlezen.

Dit wil ik gaan doen via een arduino + mysensors.
het mysensors stuk gaat wel lukken, maar ik krijg het niet voor elkaar om de data in de arduino te krijgen.

ik heb een Iskra SMR 5.0 AM550-ED1
wat ik heb kunnen vinden is dat het hier gaat om DSMR 5 en dus op 115200 baud, 8 data bits.

nu heb ik nergens 100% kunnen vinden of het signaal geïnverteerd is of niet. maar ik denk het wel.

ik heb voor testen alles aan een arduino Uno gehangen (moet straks naar een nano).

Als ik de data lijn rechtstreeks aansluit op D8 van de arduino krijg ik wel data binnen, maar allemaal gebrabbel. lijkt wel iedere seconde data binnen te komen dus de kabels lijken goed te zijn.

nu heb ik hier erg veel gelezen over het inverteren van de data of weerstanden toe te voegen, maar het lijkt er op zodra ik ook maar iets anders doe dan rechtstreeks aansluiten ik helemaal niets meer binnen krijg.
nu heb ik het gevoel dat ik iets heel stoms over het hoofd zie..... hopelijk kunnen jullie me aanwijzen wat.

ik heb meerdere schema's geprobeerd.
de laatste 2 waren uit de quotes van deze post: chaoscontrol in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

ik heb een BS170 gebruikt en een BC547.
heb ook dit schema geprobeerd van Domoticx: http://domoticx.com/wp-co...uino-BC170-transistor.png

Arduino libs AltSoftSerial en SoftwareSerial geprobeerd.

ik snap niet meer waar ik het fout doe. en ja ik kan ook een kabel kopen en het via een Raspi doen. maar het moet kunnen op deze manier, en nu wil ik ook dat het gaat lukken!

iemand ideeën die ik nog kan proberen?

Heeft er iemand een definitief schema voor DSMR 5.0? want ik kom op het internet zo veel 'troep' tegen van oudere slimme meters die ook nog 7 bits ect. gebruikten.

misschien is het wel dat de arduino de 115200 niet aan kan?

Edit: ik heb nu toch iets aan de praat gekregen. blijkbaar was mijn BC547 kapot. net een nieuwe gepakt en nu krijg ik data. zie nog wel regelmatig wat data loss er in zitten, maar dat kan misschien met de weerstanden te maken hebben!

[ Voor 5% gewijzigd door fjux op 02-12-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 03:56
Wie kan mij op weg helpen:

Heb vandaag mijn CH340G binnengekregen van Aliexpress.

Ik heb een ME382 meter, en welke pins moet ik aan de RJ11 connector met de CH340G verbinden?
En moet ik de uitvoer nog inverten of doet de CH340G dit?

Pins op CH340G

GND
3V3
5V
TX
RX
RST

Pinsout zoals eerder benoemt in dit topic van smart meters;

1: NC
2: RTS
3: GND
4: NC
5 RxD
6: NC

En moeten ergens nog weerstanden tussen als je deze meter i.c.m een CH340G hebt?

Wie wil mij een duwtje in de goede richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Om even terug te komen op mijn post hierboven,

ik moest wel degelijk het signaal inverteren. (had hier een fout in gemaakt)

ik krijg nu netjes de data door. Heb alleen het schema van de BS170 een beetje moeten aanpassen.
Een 10K weerstand bleek te veel te zijn.
Dus ik heb nu dit liggen: http://domoticx.com/wp-co...uino-BC170-transistor.png maar dan met een 1K weerstand ipv een 10K. anders krijg ik geen data door.

(kan dit misschien komen omdat ik eerst 1M kabel heb voor ik ga inverteren?)

Maar ik loop nog tegen een probleem aan. Vaak zijn mij telegrams een klein beetje corrupt.
Zo staan er vaak in.

iemand enig idee wat ik daar aan kan doen? of is dit gewoon een limitatie van de Altsoft lib op 115200?
ik lees ook wat dingen dat dit met de weerstand te maken kan hebben. (ik heb daar alleen helaas niet genoeg verstand van)

ik heb even een 470 weerstand geprobeerd, maar dat maakte het niet beter of slechter.

moet ik misschien wat hogere weerstand pakken? net nog een keer geprobeerd met 10K maar dan komt er geen data meer doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
fjux schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:01:
Om even terug te komen op mijn post hierboven,

ik moest wel degelijk het signaal inverteren. (had hier een fout in gemaakt)

ik krijg nu netjes de data door. Heb alleen het schema van de BS170 een beetje moeten aanpassen.
Een 10K weerstand bleek te veel te zijn.
Dus ik heb nu dit liggen: http://domoticx.com/wp-co...uino-BC170-transistor.png maar dan met een 1K weerstand ipv een 10K. anders krijg ik geen data door.

(kan dit misschien komen omdat ik eerst 1M kabel heb voor ik ga inverteren?)

Maar ik loop nog tegen een probleem aan. Vaak zijn mij telegrams een klein beetje corrupt.
Zo staan er vaak in.

iemand enig idee wat ik daar aan kan doen? of is dit gewoon een limitatie van de Altsoft lib op 115200?
ik lees ook wat dingen dat dit met de weerstand te maken kan hebben. (ik heb daar alleen helaas niet genoeg verstand van)

ik heb even een 470 weerstand geprobeerd, maar dat maakte het niet beter of slechter.

moet ik misschien wat hogere weerstand pakken? net nog een keer geprobeerd met 10K maar dan komt er geen data meer doorheen.
Serial communicatie is bedoelt voor korte afstanden (centimeters). Ik gok dat als je de kabel halveert dat jouw problemen weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Lennyz schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:33:
[...]

Serial communicatie is bedoelt voor korte afstanden (centimeters). Ik gok dat als je de kabel halveert dat jouw problemen weg zijn.
1m zou toch niet al te veel problemen moeten geven met serieel?
Maar ik ga het even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijsbol
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-12-2021
Probeer een Landis + Gyr E350 SMR 5.0 ZCF110CCtFs2 via een RPI3 GPIO uit te lezen.
Direct aangesloten via de p1 vanaf de GPIO op de 115200 baud komen er niet meer als een paar vraagtekens als output.
0 ��������0��`�������L0`@�� ��������L���0@��p��
Exact aangesloten volgens dit plaatje: http://domoticx.com/wp-co...uino-BC574-transistor.png geeft geen enkele output.
Wat zou dit kunnen zijn? Weerstandje of transistor defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 22:42
Volgens mij moet ik hier wezen als ik m’n slimme meter zelf wil gaan uitlezen. Alleen heb ik geen P1 poort op m’n meter -O- Hebben mensen hier de netbeheerder zover gekregen de meter(s) te vervangen om wél een P1 poort te krijgen? De dagelijkse grafiekjes van m’n energieleverancier lijken niet goed te kloppen, en wil eigenlijk gewoon goed bij m’n eigen ruwe data kunnen. Wat voor argumenten zijn er om de meter vervangen te krijgen, of is IR de enige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Ik zie in dit topic weinig over Sagemcom T210-D, iemand een idee of ik daar nog iets speciaals voor moet hebben, of is de kabel voor de Landis Gry E350 compatible met de T210-D ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een 7404 inverter ic opgegraven, voeden met 5V en op de open-collector uitgang een 10K naar 3,3V.
De inverter uitgang zit op de Rx ingang van een Rpi 2B en de ingang op P1.
Eerder ook met een transistor gedaan, maar dat gaf te veel fouten (en Domoticz crashte).
De Rx zit ook nog doorgelust naar de Rx van een NodeMcu dei ik direct kan uitlezen :)
[edit]Hier een E350 Dsmr 5.0.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-12-2017 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijsbol
Speedy-Andre schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 00:26:
Ik heb een 7404 inverter ic opgegraven, voeden met 5V en op de open-collector uitgang een 10K naar 3,3V.
De inverter uitgang zit op de Rx ingang van een Rpi 2B en de ingang op P1.
Eerder ook met een transistor gedaan, maar dat gaf te veel fouten (en Domoticz crashte).
De Rx zit ook nog doorgelust naar de Rx van een NodeMcu dei ik direct kan uitlezen :)
[edit]Hier een E350 Dsmr 5.0.
Aansluiten zoals op dit plaatje te zien is http://domoticx.com/wp-co...inverter-gate-7404-IC.png? Waar kan ik de open collector uitgang vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

rijsbol schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:13:
[...]

Aansluiten zoals op dit plaatje te zien is http://domoticx.com/wp-co...inverter-gate-7404-IC.png? Waar kan ik de open collector uitgang vinden?
Er zitten 6 inverters in, de 2 gele lijnen zitten op 1 inverter en ze hebben allemaal een open-collector uitgang.
Dat laatste betekent dat hij de uitgang 0V kan maken en een + spanning doe ie met een pull-up weerstand.
Allemaal jargon, maar dat heb je als je elektronicus bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijsbol
Speedy-Andre schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:37:
[...]

Er zitten 6 inverters in, de 2 gele lijnen zitten op 1 inverter en ze hebben allemaal een open-collector uitgang.
Dat laatste betekent dat hij de uitgang 0V kan maken en een + spanning doe ie met een pull-up weerstand.
Allemaal jargon, maar dat heb je als je elektronicus bent :P
Ok, duidelijk. Op dit moment is het als volgt aangesloten:
https://ibb.co/jiOD5G
https://ibb.co/cisjCw
Er is alleen nog geen output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

rijsbol schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:56:
[...]

Ok, duidelijk. Op dit moment is het als volgt aangesloten:
https://ibb.co/jiOD5G
https://ibb.co/cisjCw
Er is alleen nog geen output.
Dat lijkt goed te zitten.
Er is nog wel iets met een terminal op de Rpi, met raspi-config kan je instellen dat hij wel of niet serieel een terminal verbinding toestaat.
Staat dit ingeschakeld dan is de seriele poort gereserveerd voor een terminal.

Pagina: 1 ... 10 ... 39 Laatste