Ik heb het uitlezen van mijn slimme meter werkend!
Onderstaande info kan voor een ieder nuttig zijn die dezelfde meter heeft of dezelfde USB<->serial kabel gebruikt, vandaar mijn post.
Mijn hardware:
- Slimme meter van Enexis, een "
Sagemcom XS210 ESMR5"
(handleiding:
https://www.enexis.nl/Doc...ngen/e-sagemcom-xs210.pdf)
-
USB<->serial kabel van ebay:
zoek in ebay op: "USB to RS232 Serial Port 9 Pin DB9 Cable Serial COM Port Adapter Convertor"

Dit is een bekende verschijning op ebay met zijn translucent blauwe kunststof stekkers, maar er zijn
hierin nog wat verschillende versies!
1) De mijne is voorzien van de CH340 chip, staat ook vermeld in de advertentie.
2) De CH340 chip is niet te herkennen als chip (geen pootjes zoals ik op een andere foto heb gezien, maar zit in een grote zwarte blob kunststof gegoten.
3) De electronica is *gegoten* in het blauwe rubber, en is niet makkelijk te verwijderen, lees ; "niet doen", ik heb er enkele printspoortjes mee losgetrokken en had geluk dat deze naar pinnen liepen van de DB9 stekker die ik niet nodig had. Je kan beter een female DB9 erin steken en daaraan gaan solderen.
Ik betaalde voor de kabel op ebay 1,10 euro incl verzenden
Aansluiten:
De meter is voorzien van een RJ11 aansluiting met 4 pinnen.
Kijkend naar de P1 aansluiting op de meter van links naar rechts: DATA - NC - GND - VCC
Goed opletten, laat je niet misleiden door de kleuren van de draden (bij mij was zwart VCC en rood GND !)
DATA soldeer je aan pin 2 van de DB9 connector
VCC en GND heb ik gesoldeerd aan de VCC en GND draden van de USB-kabel.
Belangrijk: 2k2 ohm weerstand!
Ik had de boel aangesloten en gebruikte "terminal 1.93b" om de data te onderscheppen op de seriele poort
(
https://sites.google.com/site/terminalbpp )
Instellingen: 115200 baud, 8N1, no handshake.
Helaas zag ik geen data verschijnen, het venster bleef geheel leeg.
Omdat ik ergens had gelezen dat sommige meters een weerstandje van 1kOhm nodig hebben tussen VCC en DATA heb ik een 1,48kOhm weerstand ertussen gedaan, maar helaas met hetzelfde resultaat.
Vervolgens kon ik me herinneren dat ik iets had gelezen dat iemand pas bij 2kOhm data binnen zag komen.
Ik heb toen een 2,2kOhm weerstand gebruikt en voila, de data kwam direct binnen!!
Domoticz
Hierna heb ik de USB stekker uit mijn windows 10 laptop gehaald en in mijn raspberry pi 2 model B gestopt, waarop Domoticz draait. Na toevoegen van de "P1 smart meter USB" onder hardware, verscheen binnen enkele seconde de 3 nieuwe devices onder "devices" met subtypes:
- Energy (verbruik)
- Voltage (geeft enkel huidige spanning aan, 229 of 230V bij mij)
- Gas (gasverbruik, de gasmeter is door Enexis ook gekoppeld aan de XS210)
Als laatste heb ik onder "hardware" nog een wijziging aangebracht aan de "P1 Smart Meter USB".
Ik heb "Rate limit" ingesteld op 60 seconden om de pi wat te ontlasten. Zo komen berichten slechts eenmaal per minuut binnen in plaats van voortdurend(!)