Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:25
MsG schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:41:
Mijn meter heeft 115200 nodig, maar helaas als ik dus exact de gegevens van mijn andere Raspberry gebruik pakt hij hem niet, terwijl als ik die kabel loshaal van de Raspberry en hem uitlees met Putty krijg ik keurig de waarden binnen. Zal straks eens opnieuw beginnen met Raspbian.
hmm okay, ik ging af op jouw eerdere posting:
MsG schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:23:
...
De slimme meter is een Iskra MT 382 die luistert op: 9600 7E1
...
Probeer beide settings eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:50

MsG

Forumzwerver

Ja de situatie is wat verwarrend. Dat was op locatie. Daar is het een MT382. Thuis een meter die op 115200 loopt. Maar ga raspbian nu even opnieuw installeren.

Iemand een linkje naar wat je èxact moet doen qua seriële-poort-achtigheid met een Raspberry Pi 3? Met mijn 2 hoefde ik alleen maar iets weg te halen uit cmdline.txt

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baswiggers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 18:25
beste allen,

Ik heb sinds een tijd een Rpi met Domoticz om mijn "slimme meter" uit te lezen. Nu gaat dit binnen Domoticz prima maar ik zou dir graag dmv Influxdb en grafana willen doen echter krijg ik top op heden alleen maar dezelfde resultaten. Influx en Grafana werken beide verder prima. is er wellicht iemand die mij verder zou kunnen helpen?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:15
Ik heb inmiddels ook slimme meters gekregen die ik graag wil uitlezen maar ik kom er niet uit. Ik heb een Kaifa ma304 en onderstaande kabel van eBay gekocht waar ik een bestaande P1 connector aan heb gesoldeerd.

http://www.ebay.de/itm/US...e41409:g:AikAAOSweW5VD9so
(overigens adviseer ik op zoek te gaan naar een andere want de rs232 kant was 1 vastgesmolten blok plastic :/ )

Windows (de hardware ID) geeft aan dat het om een CH340 chip gaat en de rPi heeft het over de HL340, hoe dat zit weet ik niet maar ik ga er dus vanuit dat het inverten automatisch zal gaan. Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg alleen 'Connected' uit de terminal wanneer ik de kabel aansluit op de P1 + rPi en onderstaande code uitvoer;

cu -l /dev/ttyUSB1 -s 115200 --parity=none

De terminal slaat meteen vast na 'Connected', ik moet hem afsluiten en opnieuw verbinden. Ik heb dit probleem hier eerder gelezen maar helaas niet de oplossing.

Ik heb gesoldeerd zoals weergegeven in post:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=4970#p41920

Het volgende heb ik geprobeerd:
  • Zonder weerstand
  • Weerstand van 1K tussen pin2 en pin7
  • Weerstand van 10K tussen pin2 en pin7
  • Weerstand van 5K tussen pin2 en pin7
  • In plaats van de RxD heb ik de TxD gebruikt (dit vond ik ergens op internet)
  • Weerstand van 5K tussen pin3 en pin7
Ik las ook iets over dat RTS (pin7) 5V zou moeten krijgen omdat er anders niets zal worden verzonden, die heb ik op een gegeven moment 5V direct van de USB kabel gegeven (rode draad) omdat ik daar nog nooit iets in de richting van 5V op had gemeten. Dit gaf ook geen ander resultaat dus daarna ook maar de GND van de USB direct doorverbonden met de GND van de P1.

Nog nooit heb ik ook maar iets van scrambled resultaten gekregen, hij zegt enkel 'Connected.' en daarna zit hij vast. Ik vraag me af na alles wat ik heb geprobeerd, of het überhaupt nog zal gaan werken. De eerste keer dat ik hem aan de slimme meter hing, had ik de TxD verbonden omdat ik ergens in een tabel las dat voor de Kaifa ma304 de TxD verbonden zou moeten zijn, dit tabelletje staat ook in dit topic ergens. Ik zou het daar toch niet al direct mee gesloopt hebben :P

Heeft iemand een ideetje hoe ik e.e.a. kan troubleshooten?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steffmeister
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-01-2022
MsG schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:31:
[...]

Ik krijg in elk geval consistent die lege karakters elke tien seconde. Zowel op de slimme meter op het werk, als mijn meter thuis (andere meter) terwijl de kabel op een laptop prima werkt. Daarmee kan ik alles behalve de Raspberry in elk geval uitsluiten. Wellicht dat ik Raspbian nog even opnieuw draai. Het was me bij de Raspberry Pi 3 een beetje onduidelijker, omdat de Bluetooth ook via serial (ofzo :P) schijnt te lopen en veel tutorials nog van een Raspberry Pi 2 uitgingen (gebruik privé ook een 2 ipv een 3, maar die van het werk is een 3).

Dit is de cmdline.txt:
otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
Kijk even op deze link: http://spellfoundry.com/2...an-jessie-including-pi-3/

Hier staat uitgelegd hoe je hoe je de poorten ttyS0 en ttyAMA0 kan omwisselen op de RPi 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Baswiggers schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:09:
beste allen,

Ik heb sinds een tijd een Rpi met Domoticz om mijn "slimme meter" uit te lezen. Nu gaat dit binnen Domoticz prima maar ik zou dir graag dmv Influxdb en grafana willen doen echter krijg ik top op heden alleen maar dezelfde resultaten. Influx en Grafana werken beide verder prima. is er wellicht iemand die mij verder zou kunnen helpen?

Bij voorbaat dank.
Wat zijn de resultaten die je nu krijgt? Krijg je geen data binnen in InfluxDB? Draait Domoticz ook nog op de achtergrond nu je Influx aan het testen bent?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360858

Sircuri schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:46:
Dat is wel een hele algemene vraag. Er is zat te vinden op dit forum.
Wat heb je zelf al gevonden? Graag wat eigen initiatief tonen.

Mensen maken zelf kabels en er zijn kant-en-klare kabels te koop. Waar twijfel je over?
Ook software is genoemd in de verschillende threads. Is er iets wat je niet bevalt?

Ik heb bijvoorbeeld een Raspberry PI naast mijn slimme meter gezet en verbonden met een kant-en-klare P1 meter kabel. (even zoeken op google naar iemand die ze voor je maakt). Je kan daar Domoticz opzetten. Ik heb zelf een oplossing gemaakt met python en php omdat domoticz mij niet de juiste gegevens kon tonen. Ik heb namelijk ook zonnepanelen en wilde die in 1 grafiek hebben.
heb veel bekeken op dit forum, maar zie door de bomen het bos niet meer. Verder heb ik een windows server en geen raspberry, en weet niet welke software daar goed op draait. T.a.v. de kabels ik zie veel verschillende. Met en zonder usb maar dan bv. voor een com-poort..?? Wil graag een kant en klare maar moet niet conflicteren met de spanning die de P1 geeft? Kortom veel bomen, geen duidelijk bos voor mij. Ik ben niet iemand van het programmeren en solderen. Wil simpel mooie grafiekjes van mijn gas-/electra en wil niet op openbare webservers, maar gewoon thuis de pc of tablet raadplegen.......plug en play zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Anoniem: 360858 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:57:
[...]

heb veel bekeken op dit forum, maar zie door de bomen het bos niet meer. Verder heb ik een windows server en geen raspberry, en weet niet welke software daar goed op draait. T.a.v. de kabels ik zie veel verschillende. Met en zonder usb maar dan bv. voor een com-poort..?? Wil graag een kant en klare maar moet niet conflicteren met de spanning die de P1 geeft? Kortom veel bomen, geen duidelijk bos voor mij. Ik ben niet iemand van het programmeren en solderen. Wil simpel mooie grafiekjes van mijn gas-/electra en wil niet op openbare webservers, maar gewoon thuis de pc of tablet raadplegen.......plug en play zeg maar
Kabel: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Software: http://www.domoticz.com

Ben niet helemaal overtuigd van je eigen inspanning om dit uit te zoeken. Daarbij hoef je niks te programmeren en te solderen. Maar meer plug-and-play dan dit kan ik het niet voor je maken.

Hou er wel rekening mee dat een P1 kabel vaak een maximale lengte ondersteund i.v.m. signaal/spannings-verlies over grotere afstanden. Daar zijn wisselende ervaringen mee op dit forum.

[ Voor 8% gewijzigd door Sircuri op 07-04-2017 12:03 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 16:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Luc S schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:13:
Ik heb inmiddels ook slimme meters gekregen die ik graag wil uitlezen maar ik kom er niet uit. Ik heb een Kaifa ma304 en onderstaande kabel van eBay gekocht waar ik een bestaande P1 connector aan heb gesoldeerd.
KNIP
De laatste zin en deze "overigens adviseer ik op zoek te gaan naar een andere want de rs232 kant was 1 vastgesmolten blok plastic" hier baart me zorgen, hoe heb je deze gesoldeerd ? Verloop gemaakt met een DB-9 female of heb je gepoogt hem rechtstreeks op de converter te solderen ?

Kan een verkeerde aanname zijn maar de HL-340 behoeft verder geen aanpassingen (deze inverteert het signaal zelf namelijk) BRON misschien herkent u de schrijver wel :)

Dus als je gewoon de GND, +5V en de RXD goed aansluit zou je meteen data moeten binnen krijgen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 22:29
Zal nu toch even reageren. Heb veel meegelezen en ondertussen ook een werkende situatie.

In eerste instantie ook een "Chinese" HL-340 kabel van ebay gekocht. Zo'n blauwe. Functioneerde prima op mijn windows laptop met Putty, maar niet aan de praat kunnen krijgen op de RPi3.

Blijkbaar een driver issue.

Heb er nu een Eminent EM1016 tussen. Nu geen enkel probleem meer. Koppelstuk van RS232 naar RJ11 erop en hierin intern de bedrading op de juiste manier verbonden. En vervolgens een telefoonkabeltje ertussen naar de slimme meter.

Niets aan hoeven passen met weerstanden oid. 8)

Edit: Dit had ik gelezen op raspberrypi.org en heeft mij toen doen besluiten om een andere kabel te gebruiken:

After some searching around, it seems that there could be a problem with the USB converter that I have being not compatible with raspbbery pi.

The QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter seems to be causing alot of problems for other users.

I'm trying to install drivers for it but I don't really know how, so if anyone can guide me through it or send me a link with tutorial, I would appreciate it.

Also, I have prepared to buy a new converter assuming that this usb converter doesn't work. Does anyone have any recommended Rs232 to USB converter which is compatible with the pi?

Or should I give up with using a converter and better to use a Rs232 to ttl instead? MAX3232?

[ Voor 42% gewijzigd door mrmartinuz op 07-04-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baswiggers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 18:25
Sircuri schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:43:
[...]

Wat zijn de resultaten die je nu krijgt? Krijg je geen data binnen in InfluxDB? Draait Domoticz ook nog op de achtergrond nu je Influx aan het testen bent?
Hi Sircuri,

Ik krijg wel een grafiek te zien maar het lijkt als of het verbruik continue hetzelfde is.
Wanneer ik dit vergelijk met de gegevens klopt de data inderdaad niet.
wellicht dat het een instelling is in Grafana maar het zou ook zomaar een instelling kunnen zijn voor influx.
zoals je merkt ben ik een beetje lost :)

Bedankt alvast voor je reactie en moeite.

Grtz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
cyclone schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:20:
[...]

De laatste zin en deze "overigens adviseer ik op zoek te gaan naar een andere want de rs232 kant was 1 vastgesmolten blok plastic" hier baart me zorgen, hoe heb je deze gesoldeerd ? Verloop gemaakt met een DB-9 female of heb je gepoogt hem rechtstreeks op de converter te solderen ?

Kan een verkeerde aanname zijn maar de HL-340 behoeft verder geen aanpassingen (deze inverteert het signaal zelf namelijk) BRON misschien herkent u de schrijver wel :)

Dus als je gewoon de GND, +5V en de RXD goed aansluit zou je meteen data moeten binnen krijgen.
Met een schroevendraaier en een bankschroef heb ik het blok gesmolten plastic/rubber uit elkaar gekregen waarna ik direct op de chip heb gesoldeerd. Hieronder mijn soldeer kunsten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ijEPleYgdm5qXjqv6TgMyoQ6/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BiSOpIhjh3Bhl5V218scF50c/full.png

Edit:
Interessante ontwikkeling (voor mij althans), ik wilde de soldeerpunten nog eens opnieuw doen waarbij de tin van pin2 op de chip ineens volledig verdween. Eronder zat plastic van de chip, ik kreeg de tin dus ook niet meer terug! Waarschijnlijk heeft die kabel dus nooit fatsoenlijk kunnen werken. Ik heb even gekeken naar de spoortjes en waar pin2 uit zou komen. Vlakbij pin2 gegokt op een puntje waar ik een dikke druppel tin op laten vallen. De spullen weer vast gesoldeerd en weer aan de apparatuur gehangen.

En nu krijg ik iets! En wel het onderstaande (met 1K weerstand tussen pin2 en pin7 of zonder geeft geen verschil);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bASAnKUOjzZf2Fctryr6ioYp/full.png

Heb al wat verschillende commando's geprobeerd maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ziet het eruit als weerstanden issue, inverten wat niet goed gaat of zou de kabel gauw de prullenbak in moeten verdwijnen?

[ Voor 30% gewijzigd door Luc S op 07-04-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 16:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Zoals gezegd weerstanden heb je niet nodig en inverten doet jouw chip zelf al, ik zou kiezen voor een andere converter en de volgende keer een kabel met db9 en rj11 connector te maken zodat je de converter heel kan laten

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
cyclone schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:12:
Zoals gezegd weerstanden heb je niet nodig en inverten doet jouw chip zelf al, ik zou kiezen voor een andere converter en de volgende keer een kabel met db9 en rj11 connector te maken zodat je de converter heel kan laten
Oke duidelijk. Heb al een nieuwe in bestelling gezet, en wel deze;

http://www.ebay.de/itm/US...ruckerkabel-/141956743046

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:12:
Let wel op met die CH341; Ik heb een paar gare CH341 clones gehad die problemen gaven met linux.

Achteraf had ik beter met een een echte FTDI kunnen kopen. Dat had mij veel tijd gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ANdrode schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:27:
[...]

Let wel op met die CH341; Ik heb een paar gare CH341 clones gehad die problemen gaven met linux.

Achteraf had ik beter met een een echte FTDI kunnen kopen. Dat had mij veel tijd gescheeld.
Volgens mij heb ik precies hetzelfde. Ik heb een CH341 kabel die prima werkte op Linux en Windows. Daarna nog 1 gekocht, die aldoor getest op Windows maar op mijn Raspberry gaf deze niet-zichtbare input elke 10 seconden (alleen de spaties schoven aldoor op), maar nu probeer ik even mijn eigen CH341 kabel en die pakt hem perfect. Raar dat het onder Windows wel perfect werkt met die kabel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Baswiggers schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:00:
[...]

Hi Sircuri,

Ik krijg wel een grafiek te zien maar het lijkt als of het verbruik continue hetzelfde is.
Wanneer ik dit vergelijk met de gegevens klopt de data inderdaad niet.
wellicht dat het een instelling is in Grafana maar het zou ook zomaar een instelling kunnen zijn voor influx.
zoals je merkt ben ik een beetje lost :)

Bedankt alvast voor je reactie en moeite.

Grtz
En als je domoticz uitzet? Ik kreeg problemen toen twee apps dezelfde p1 meter wilde uitlezen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439960

Avond,
Ik ben ook bezig met het uitlezen van mijn slimme meter Kaifa MA105 ik heb via Ali express een kabel besteld:
https://nl.aliexpress.com...=2114.48010608.4.2.2W6r5S

Hij wordt netjes herkend in mijn raspberry py 2 alleen krijg ik geen data binnen.
Ik heb het vermoeden dat dit komt door dat de kabels verkeerd zijn aangesloten op de usb converter.

Alleen als ik kijk op de usb device kijk zie ik de volgende layout:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12ismNXXXXXc9XpXXq6xXFXXXt/with-LED-support-win8-win10-Android-Mac-FTDI-USB-font-b-RS485-b-font-adapter-usb.jpg

Grnd is ground
A: ?
B: ?
5V: is me ook niet duidelijk

Volgens -=Deze=- website heb ik de volgende layout nodig.

1 NC (Not Connected)
2 RTS (Request to Send)
3 GND (Ground)
4 NC (Not Connected)
5 TxD (Transmit data)
6 NC (Not Connected)

Maar wat is nu RTS en TxD.
Ik heb trouwens de FTI chip al wel aangepast dat hij de RxD op inverted heeft gezet (ook volgens de website)
Iemand enig idee?

Alvast bedankt voor de reacties en jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
5V is... you dont say... 5V! Dus deze kun je aan de RTS verbinden... A en B zullen Rx en Tx zijn (in willekeurige volgorde). Gewoon proberen, krijg je data binnen dan heb je Rx gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439960

Top Thanks, morgen maar ff proberen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik dacht gisteren dat ik nog zo'n topic als dit hier nodig ging hebben om mijn meter aan de praat te krijgen, werkt ie gewoon in een keer :>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
/XMX5LGBBLB241....440 
1-3:0.2.8(50) 
0-0:1.0.0(170413135913S) 
0-0:96.1.1(453030333530303337....313737313136) 
1-0:1.8.1(000006.879*kWh) 
1-0:1.8.2(000000.000*kWh) 
1-0:2.8.1(000004.310*kWh) 
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001) 
1-0:1.7.0(00.000*kW) 
1-0:2.7.0(01.891*kW) 
0-0:96.7.21(00004) 
0-0:96.7.9(00000) 
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19) 
1-0:32.32.0(00000) 
1-0:32.36.0(00000) 
0-0:96.13.0() 
1-0:32.7.0(0238.0*V) 
1-0:31.7.0(8.17*A) 
1-0:21.7.0(00.000*kW) 
1-0:22.7.0(01.891*kW) 
!02BF.

Ik heb een NodeMCU 2 gebruikt met een BC547 tor en 2 weerstandjes.
De meter is een L & G E350 dsmr 5.0, lekker recent dus :)
Er zit een ledje op dat knippert bij elk Watt, daar zit de Wattcher weer op zoals ook bij de vorige meter.
Leuk aan dit telegram is dat het de momentele belasting en teruglevering vermeldt, de Wattcher kan hierin geen onderscheid maken.
Er draait een aangepaste EspEasy op met P1 (serieel) en ik gebruik de Rx ingang op de NodeMCU.
Hij is gekoppeld met Domoticz, maar dat heeft me al enkele crashes opgeleverd :P
EspEasy lijkt te blijven draaien maar Domoticz stopt er soms mee.

Nu spuugt de meter wel erg vaak data uit, ik heb al meerdere telegrammen binnen 1 seconde gezien 8)7
De NodeMCU wordt kennelijk overspoeld en is soms alleen als P1 zichtbaar en niet als EspEasy.
Misschien moet ik de RTS van de meter niet constant hoog houden maar deze af en toe pollen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik las net in een topic zijdelings dat je met een slimme meter het verbruik per fase kan in zien. Is dit ook eenvoudig in te zien in Domoticz? Ik wil nog eens over naar DSMR-Reader maar dat heb ik nu helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:29:
Ik heb een NodeMCU 2 gebruikt met een BC547 tor en 2 weerstandjes.
De meter is een L & G E350 dsmr 5.0, lekker recent dus :)
Er zit een ledje op dat knippert bij elk Watt, daar zit de Wattcher weer op zoals ook bij de vorige meter.
Leuk aan dit telegram is dat het de momentele belasting en teruglevering vermeldt, de Wattcher kan hierin geen onderscheid maken.
Er draait een aangepaste EspEasy op met P1 (serieel) en ik gebruik de Rx ingang op de NodeMCU.
Hij is gekoppeld met Domoticz, maar dat heeft me al enkele crashes opgeleverd :P
EspEasy lijkt te blijven draaien maar Domoticz stopt er soms mee.
Ik heb ook een E350 (maar met DSMR 4; dus minder telegrammen).

Een NodeMCU 2 met EspEasy werkt bij mij erg goed samen met een python script. Daarmee komt het uiteindelijk via mqtt in influxdb terecht. Er staat een voorbeeldscript op github (asyncio + python).

Ik verwacht dat het probleem in Domoticz zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Domoticz is erg druk bij mij, de devices teller zit al op 2400 O-)
Ook denk ik dat het wifi bereik in de meterkast niet optimaal is, een ip cam met wifi doet het daar ook slecht en die is dus bedraad aangesloten.
Ik ga eens checken of de router lang verbinding heeft met de NodeMCU, dat houdt hij bij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

MsG schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:02:
Ik las net in een topic zijdelings dat je met een slimme meter het verbruik per fase kan in zien. Is dit ook eenvoudig in te zien in Domoticz? Ik wil nog eens over naar DSMR-Reader maar dat heb ik nu helaas nog niet.
Binnen domoticz heb ik het niet gezien. DSMR reader heeft die mogelijkheid inderdaad wel.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat ik een combinatie van instellingen heb gevonden die het opnieuw flashen onmogelijk maakt |:(
Ten eerste is de serial port actief en wifi is geconfigureerd.
Het is niet meer te achterhalen, maar ik vrees dat zowel de P1 als Espeay op dezelfde poort zitten :/
Het gevolg is dat er alleen P1 data wordt uitgespuugd op de webserver en dat Espeasy onbereikbaar is.
Serieel via usb flashen gaat nu ook niet, het lukt niet om de NodeMCU 2 te herkennen.
Er gaat wel een led knipperen als ik de flash start, maar het proces komt geen stap verder.
Hoe kan ik hem nu nog flashen en met een schone lei beginnen :?

code:
1
2
3
warning: espcomm_sync failed
error: espcomm_open failed
error: espcomm_upload_mem failed

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-04-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Aziona schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:21:
@franssie Dank je, ik zal me daar eens in verdiepen. Overigens lees ik de panelen ook uit met een Kwh meter dus ik had bedacht dat ik de KwH meters en de P1 meter allen naar een MySQLdb kon laten uitlezen en die data laten gebruiken door een Emoncms.org-achtig systeem. Wellicht dat node red daarvoor een optie is.
Heb je dit inmiddels al werkend? Of heeft iemand anders een eenvoudige tutorial voor doorsturen P1 data via Raspberry Pi naar Emoncms?

Ik heb een slimme meter met P1-poort, Raspberry Pi en KWh meter met S0-poort voor mijn zonnepanelen. Wil dit graag uitlezen naar Emoncms.org of evt lokale instance van Emoncms op mijn Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Ik heb inmiddels de volgende RS232-USB kabel binnengekregen uit China. Dit keer is de kwaliteit van van de kabel wat beter en was het niet nodig om de verbindingspunten opnieuw te solderen op de chip. Helaas is het resultaat echter exact gelijk als met voorgaande kabel (overigens ook dezelfde chip op het eerste gezicht);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bASAnKUOjzZf2Fctryr6ioYp/full.png

Bovenstaand resultaat krijg ik wanneer ik het commando run via vncserver op de rPi, als ik het commando via SSH start krijg ik alleen lege regels. Zal wel iets te maken hebben met het niet kunnen weergeven van deze karakters ofzo.

Iemand nog een ideetje? Anders ga ik de kant-en-klare kabel maar aanschaffen denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Heb je een filmpje van die lege regels? Zie je dan actief spaties erbij komen bij wijze van? Dus dat de cursor wel beweegt?

Ik heb namelijk ook aldoor gehannes met kabels, terwijl dezelfde kabel in Putty op een PC het prima doet. En ook met mijn Raspberry Pi 2. Alsof de Raspberry Pi 3 moeilijk kan doen icm de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
MsG schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:36:
Heb je een filmpje van die lege regels? Zie je dan actief spaties erbij komen bij wijze van? Dus dat de cursor wel beweegt?

Ik heb namelijk ook aldoor gehannes met kabels, terwijl dezelfde kabel in Putty op een PC het prima doet. En ook met mijn Raspberry Pi 2. Alsof de Raspberry Pi 3 moeilijk kan doen icm de kabel.
Een filmpje heb ik niet bij de hand maar de cursor gaat inderdaad opzij en schiet dan al snel naar de volgende regel. Alsof hij dezelfde data wil plotten als in de terminal afbeelding maar de karakters niet laat zien. Overigens heb ik hem aan een Raspberry Pi 2 hangen en geen PC beschikbaar (wel een Macbook maar daar hang ik hem niet zo graag aan voordat ik weet dat de kabel 100% in orde is)

Zou het een driver issue kunnen zijn dan o.i.d.? De rPi waar ik hem aan heb hangen is een Raspbian installatie van 2 jaar geleden waar ik flink op heb lopen hobby'en (zonder updates omdat anders m'n eigen domotica software het niet meer deed :X). Binnenkort ga ik beginnen aan Home Assistant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Wat doet de kabel als je hem in je laptop steekt en met putty kijkt? Lijkt er eerder op alsof de kabel de binnengekomen data niet automatisch inverteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik krijg dan dus prima data, maar in Linux op de Raspberry pi met cu krijg ik alleen maar een opschuiven de cursor elke 10 seconden. Vreemd gedoe terwijl mijn Raspberry Pi 2 prima werkt met eenzelfde AliExpress kabel en de nieuwe kabel werkte ook. Op een 3 voor mijn oud werkgever krijg ik het maar niet goed. Ook niet met mijn eigen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor chipset heeft je kabel? Klinkt als een nieuwere driver op de Pi3 die de boel verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

CH-340 uit mijn hoofd. Die USB-> serieel interface die ook zit op van die Arduino clones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Ik kocht ook een CH-340 kabel maar eenmaal in de rPi staat er:

ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb deze: Bus 001 Device 004: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter

maar dat is precies dezelfde kabel als die ik al een 3-kwartjaar gebruik op een Raspberry Pi 2. Alsof de 3 kieskeuriger is, de kabel zelf werkt namelijk prima op een PC met Putty. Alleen nog even een Linux-PC proberen met CU, wie weet gaat het in Linux fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 22:29
mrmartinuz schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:04:
Zal nu toch even reageren. Heb veel meegelezen en ondertussen ook een werkende situatie.

In eerste instantie ook een "Chinese" HL-340 kabel van ebay gekocht. Zo'n blauwe. Functioneerde prima op mijn windows laptop met Putty, maar niet aan de praat kunnen krijgen op de RPi3.

Blijkbaar een driver issue.

Heb er nu een Eminent EM1016 tussen. Nu geen enkel probleem meer. Koppelstuk van RS232 naar RJ11 erop en hierin intern de bedrading op de juiste manier verbonden. En vervolgens een telefoonkabeltje ertussen naar de slimme meter.

Niets aan hoeven passen met weerstanden oid. 8)

Edit: Dit had ik gelezen op raspberrypi.org en heeft mij toen doen besluiten om een andere kabel te gebruiken:

After some searching around, it seems that there could be a problem with the USB converter that I have being not compatible with raspbbery pi.

The QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter seems to be causing alot of problems for other users.

I'm trying to install drivers for it but I don't really know how, so if anyone can guide me through it or send me a link with tutorial, I would appreciate it.

Also, I have prepared to buy a new converter assuming that this usb converter doesn't work. Does anyone have any recommended Rs232 to USB converter which is compatible with the pi?

Or should I give up with using a converter and better to use a Rs232 to ttl instead? MAX3232?
Ik quote mezelf nog maar even voor de mensen met het kabel probleem.

Mijn advies: Kijk even verder naar een andere USB-->RS232 kabel. Goedkoop gaat anders duurkoop worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

EmilneM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:28:
[...]

Heb je dit inmiddels al werkend? Of heeft iemand anders een eenvoudige tutorial voor doorsturen P1 data via Raspberry Pi naar Emoncms?

Ik heb een slimme meter met P1-poort, Raspberry Pi en KWh meter met S0-poort voor mijn zonnepanelen. Wil dit graag uitlezen naar Emoncms.org of evt lokale instance van Emoncms op mijn Raspberry.
Ik heb dat dus werkend - wat wil er niet? Echt en tutorial is er niet maar wellicht kan ik je op gang helpen. heb je node red op de Pi en de emoncms nodes daarin? Dan is het even weten hoe je je script aanroept (1) de output splitst (2) en naar emoncms stuurt (3).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mijn advies zou zijn: gebruik toch gewoon de ingebouwde seriële poort van je Raspberry pi. Veruit het goedkoopst en veruit het betrouwbaarst.

Ik heb ook enkele goedkope (nep-)prolific/ch340 usb-serial converters gehad, maar heb ze allemaal weggeflikkerd. Het is het gedoe echt niet waard. Ik heb één converter met een échte FTDI chip(deze), die werkt gewoon altijd en gebruik ik voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
franssie schreef op donderdag 27 april 2017 @ 08:37:
[...]

Ik heb dat dus werkend - wat wil er niet? Echt en tutorial is er niet maar wellicht kan ik je op gang helpen. heb je node red op de Pi en de emoncms nodes daarin? Dan is het even weten hoe je je script aanroept (1) de output splitst (2) en naar emoncms stuurt (3).
Thanks. 1, 2 en 3 verwacht/hoop ik wel uit te komen. Heb je wat guidance om de data vanuit de P1 poort dmv node red uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@EmilneM ik gebruik een get om een webpagina uit te leze van de slimme meter (die hangt aan een aparte Pi) maar bijvoorbeeld mijn solar systeem lees ik uit met een exec en dan 'sudo ~/Documents/solget.sh' met append msg payload aangevinkt. De response van het commando kan je dan in een function bewerken met javascript (split functie) om zo een string te fabriceren die je richting emoncms kan schieten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
franssie schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:55:
@EmilneM ik gebruik een get om een webpagina uit te leze van de slimme meter (die hangt aan een aparte Pi) maar bijvoorbeeld mijn solar systeem lees ik uit met een exec en dan 'sudo ~/Documents/solget.sh' met append msg payload aangevinkt. De response van het commando kan je dan in een function bewerken met javascript (split functie) om zo een string te fabriceren die je richting emoncms kan schieten.
Ben bang dat dit zo toch iets te technisch is :). Heb je iets meer context of tutorials ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mcDavid schreef op donderdag 27 april 2017 @ 08:42:
Mijn advies zou zijn: gebruik toch gewoon de ingebouwde seriële poort van je Raspberry pi. Veruit het goedkoopst en veruit het betrouwbaarst.

[...]
Dan moet je alleen wel nog een transistor (BS170 of een simpele 2N2222 o.i.d.) en 1-2 weerstandjes toevoegen, omdat de slimme meter de data geïnverteerd uitspuugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:18:
[...]

Dan moet je alleen wel nog een transistor (BS170 of een simpele 2N2222 o.i.d.) en 1-2 weerstandjes toevoegen, omdat de slimme meter de data geïnverteerd uitspuugt.
I know, maar daar kan weinig aan mis gaan, itt de notoire instabiele Chinese usb-serial converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

EmilneM schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:44:
[...]

Ben bang dat dit zo toch iets te technisch is :). Heb je iets meer context of tutorials ;)?
Lukt het je al om de telegrammen uit te lezen? Als dat lukt en je geeft aan welk script je gebruikt en wat de output is dan kunnen we vandaar af wel iets prutsen in Node Red / Open CMS. Ik had hier al eens wat smerige code geplaatst dacht ik maar als je een telegram hebt kunnen uitlezen dan is het eenvoudiger om daarvandaan te vertrekken en knutselen we samen die tutorial wel in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
franssie schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:35:
[...]

Lukt het je al om de telegrammen uit te lezen? Als dat lukt en je geeft aan welk script je gebruikt en wat de output is dan kunnen we vandaar af wel iets prutsen in Node Red / Open CMS. Ik had hier al eens wat smerige code geplaatst dacht ik maar als je een telegram hebt kunnen uitlezen dan is het eenvoudiger om daarvandaan te vertrekken en knutselen we samen die tutorial wel in elkaar.
Tot nu toe helaas nog niet voor elkaar gekregen om de telegrammen uit te lezen. Ik gebruik een RS232/RJ11 naar USB-kabel om slimme meter met Raspberry Pi te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
franssie schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:35:
[...]

Inmiddels gelukt om telegrammen uit te lezen met behulp van gevonden script Link.

Dit script schrijft ook direct naar Emoncms maar zou dit graag via Node-Red willen laten lopen omdat ik inmiddels de data van mijn SolarEdge solar system ook via Node-Red naar Emoncms laad.

Idee hoe ik dit script deels kan hergebruiken en aanroep vanuit Node-Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

EmilneM schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:31:
[...]

Inmiddels gelukt om telegrammen uit te lezen met behulp van gevonden script Link.

Dit script schrijft ook direct naar Emoncms maar zou dit graag via Node-Red willen laten lopen omdat ik inmiddels de data van mijn SolarEdge solar system ook via Node-Red naar Emoncms laad.

Idee hoe ik dit script deels kan hergebruiken en aanroep vanuit Node-Red?
Ik heb het script even heel snel bekeken - de simpele manier is om het gewoon elke 30 seconden oid een schop te geven in node red via het exec node.
De moeilijke manier is om het script te verbouwen zodat het de variabelen via echo uitspuugt in de command line zodat je die in node red kan afvangen, verbouwen naar een .msg die de emoncms node uiteindelijk lust. Lost van educatieve- en demonstratiedoeleinden zie ik daar eerlijk gezegd de toegevoegde waarde niet van.

Mocht je toch het uitdagende pad willen volgen, probeer eerst die echo uit voor elkaar te krijgen voordat je het stuk dat naar emoncms stuurt uit comment.

Het aanschoppen van het script in emoncms is ook wel iets dacht ik - exec pakt niet gelijk het script maar heeft als ik het mij goed herinner het python commando nodig met beide paden (zowel pad van python en het script)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
franssie schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:43:
[...]

Ik heb het script even heel snel bekeken - de simpele manier is om het gewoon elke 30 seconden oid een schop te geven in node red via het exec node.
De moeilijke manier is om het script te verbouwen zodat het de variabelen via echo uitspuugt in de command line zodat je die in node red kan afvangen, verbouwen naar een .msg die de emoncms node uiteindelijk lust. Lost van educatieve- en demonstratiedoeleinden zie ik daar eerlijk gezegd de toegevoegde waarde niet van.

Mocht je toch het uitdagende pad willen volgen, probeer eerst die echo uit voor elkaar te krijgen voordat je het stuk dat naar emoncms stuurt uit comment.

Het aanschoppen van het script in emoncms is ook wel iets dacht ik - exec pakt niet gelijk het script maar heeft als ik het mij goed herinner het python commando nodig met beide paden (zowel pad van python en het script)
Dank je. Denk dat ik m voor nu zo laat dan. Node Red flow voor mijn SolarEdge solar systeem werkt nog niet helemaal goed. Onderstaand de output van de SolarEdge "input" in Node Red. Hoe krijg ik dit in een format behapbaar voor Emoncms?

30 Apr 09:00:00 - [info] [solaredge:fsdfsadfdsa.bcdfads]
{
“overview”: {
“lastupdateTime:”:”2017-04-30 09:00:00”,
”lifeTimeData”:
{
“energy”:0.0,
”revenue”:0.0
},
”lastYearData”:
{
“energy”:0.0
},
”lastMonthData”: {
},
”lastDayData”:{
},
”currentPower”:{
“power”:0.0
},
measuredBy”:”INVERTOR”
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:16
Graag zou ik ook mijn Kaifa MA304C willen uitlezen met een Raspberry Pi 3 B.
Nu heb ik geen zin om te gaan solderen voor een kabel of iets.

Nu kwam ik uit op deze kabel, maar die is niet op voorraad.

Welke alternatieven heb ik en zit er veel verschil in kwaliteit. Het liefst heb ik een kant en klare kabel. Als dat lastig verkrijgbaar is deze kabel dan een optie en hier zelf een RJ11 stekker er aan te zetten? Liever niet solderen of geklooi met weerstandjes aangezien in gewoon een nette afwerking wil hebben.

Edit: welke voeding kan ik het beste bij de Raspberry nemen? De 2.5A of 3A?

[ Voor 23% gewijzigd door Gait op 02-05-2017 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Gait Ik heb deze kabel van een medetweaker in gebruik voor mijn Kaifa, werkt perfect: V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen...

Ik heb een Kaifa MA105C, dat is de enkelfase variant, jij hebt de driefasen variant.

@EmilneM Zodra er zaken in je verhaal bij komen over uitlezen van je omvormer e.d. denk ik dat je beter even een eigen topic kunt aanmaken. Dit topic is bedoeld voor het uitlezen van de slimme meter. Voor uitlezen van zonneomvormers kun je beter in een topic als Datalogging: PV systemen terecht :)

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Zojuist aan de slag gegaan mer de DSMR Reader, maar nu loop ik tegen een probleempje op.
Ik loop de documentatie door en na m'n testmeting (welke werkte) heb ik de terminal gesloten.
Nu start ik de terminal weer ik geef ik sudo su - dsmr in, vervolgens naar stap 4: sudo mkdir -p /var/www/dsmrreader/static maar dan vraagt hij om een wachtwoord, maar het wachtwoord wat bij stap 1 is ingevuld werkt niet. Wat doe ik verkeerd?

Guide:
http://dsmr-reader.readth...ml#webserver-nginx-part-1

Edit: Is al gelukt volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Gait op 04-05-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vandaag is de oude slimme meter (Kaifa E0025) vervangen door een andere (Landys+Gyr E350) i.v.m. krachtstroom.

Sindsdien krijg ik echter geen datagrammen meer binnen.

Ik las dat de E350 een pull-up weerstand tussen de RxD en VCC nodig heeft. Komt het nauwkeurig wat de waarde van deze weerstand is? Ik las hier dat ik 2 kOhm zou moeten hebben, en ik heb er één van 3.5 kOhm gevonden en ertussen gezet. Dit lijkt niet te werken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Neuh, Alles tussen de 1k en 10k Ohm zal wel werken.
Hou er wel rekening mee dat je het signaal niet meer hoeft te inverteren met deze constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mcDavid schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:53:
Neuh, Alles tussen de 1k en 10k Ohm zal wel werken.
OK, dan is het dus iets anders denk je?
Hou er wel rekening mee dat je het signaal niet meer hoeft te inverteren met deze constructie.
Niet? Ik had begrepen dat dat met de E350 ook moest.

Maar ik krijg nu dus helemaal geen data. Ik weet nog van mijn Kaifa E0025 dat ik scrambled data terugkreeg toen ik het signaal niet geinverteerd had terwijl dat wel moest. Nu krijg ik helemaal niks, wat mij doet vermoeden dat er iets verkeerd gaat met het signaal waardoor de meter gaat zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat kunnen we niet op afstand voor je debuggen. Heb je er al een multimeter aan gehangen? De kans dat het aan een te hoge pullup weerstand ligt lijkt me iig klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DSMR reader heeft nu ook een API om de data uit DSMR te halen.
http://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/api.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Compizfox schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:57:
[...]

Niet? Ik had begrepen dat dat met de E350 ook moest.
Ik heb een 1 fase E350 (dsmr 5) en die moet ik inverteren.
Data van de meter hangt idd met een weerstand aan de 3,3V omdat het een open collector uitgang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mcDavid schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:49:
Dat kunnen we niet op afstand voor je debuggen. Heb je er al een multimeter aan gehangen? De kans dat het aan een te hoge pullup weerstand ligt lijkt me iig klein.
Speedy-Andre schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:17:
[...]

Ik heb een 1 fase E350 (dsmr 5) en die moet ik inverteren.
Data van de meter hangt idd met een weerstand aan de 3,3V omdat het een open collector uitgang is.
Heb het al gevonden. Ik had de weerstand aan de RXI gemaakt i.p.v. aan de RxD, aan de verkeerde kant van de inverter dus.

Het werkt nu, en de totale schakeling is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WRe4PIoyZviUrdKrJSV0ixtD/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo heb ik het bijna, R3 is 10K en R2 is een draad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
DSMR-reader draait inmiddels bij mij, nu staat er in de documentatie ook een stukje over publieke toegang. Bij bepaalde applicaties zet ik een poort open en dan kan ik via https://<mijnipadres>:poort de applicatie benaderen, maar wat is de poort voor DSMR-reader of waar kun je die instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In deze stap heb je het 'dsmr-webinterface' bestand gekopieerd naar /etc/nginx/sites-enabled/. Dat is het configuratie bestand open deze met sudo nano /etc/nginx/sites-enabled/dsmr-webinterface en kijk of daar een poortnummer genoemd staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
ThinkPadd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:52:
@Gait Ik heb deze kabel van een medetweaker in gebruik voor mijn Kaifa, werkt perfect: V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen...

Ik heb een Kaifa MA105C, dat is de enkelfase variant, jij hebt de driefasen variant.
Ik heb toch ook maar de kant-en-klare kabel aangeschaft van Richard voor mijn Kaifa MA304. Net aangesloten en werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Jelte schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:06:
In deze stap heb je het 'dsmr-webinterface' bestand gekopieerd naar /etc/nginx/sites-enabled/. Dat is het configuratie bestand open deze met sudo nano /etc/nginx/sites-enabled/dsmr-webinterface en kijk of daar een poortnummer genoemd staat.
Hier zie ik alleen poort 80 staan en server_name _;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:25
Gait schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:02:
[...]

Hier zie ik alleen poort 80 staan en server_name _;
Als je die 80 verandert zal ook DSMR reader via die poort te benaderen zijn (na nginx restart):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ABRsSWY7RnZhtM8FgpXqP84/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
Ik heb sinds kort een ISKRA AM550 in mijn meterkast hangen. Nu is de SD-kaart van mijn Pi2 helaas overleden waardoor ik op het moment alleen een stelletje ESP8266s heb liggen om de meter uit te kunnen lezen (het inverter-circuit heb ik al werkend). Nu is het 'probleem' echter dat mijn meter iedere seconde een telegram uitspuugt in plaats van iedere 10 seconden en nu vermoed ik dat een ESP8266 wel eens meer dan een seconde nodig kan hebben om een telegram door te sturen naar domoticz of DSMR reader. Is hier iemand die hier wat over kan zeggen? Anders moet ik namelijk aan het prutsen met een extra circuitje om de frequentie te verlagen door om de zoveel seconden zelf maar een RTS te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
BAJansen schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:22:
Ik heb sinds kort een ISKRA AM550 in mijn meterkast hangen. Nu is de SD-kaart van mijn Pi2 helaas overleden waardoor ik op het moment alleen een stelletje ESP8266s heb liggen om de meter uit te kunnen lezen (het inverter-circuit heb ik al werkend). Nu is het 'probleem' echter dat mijn meter iedere seconde een telegram uitspuugt in plaats van iedere 10 seconden en nu vermoed ik dat een ESP8266 wel eens meer dan een seconde nodig kan hebben om een telegram door te sturen naar domoticz of DSMR reader. Is hier iemand die hier wat over kan zeggen? Anders moet ik namelijk aan het prutsen met een extra circuitje om de frequentie te verlagen door om de zoveel seconden zelf maar een RTS te doen.
Je kan dit testen door vanaf een andere pc naar de ESP8266 te verbinden. Dan weet je het antwoord :)
esp-link is bedoeld als seriële poort emulator. Dan is het logisch als het de hele baudrate van de seriële poort aankan ;). En die volledige snelheid gebruik je als je via esp-link iets flasht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
ANdrode schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:13:
[...]

Je kan dit testen door vanaf een andere pc naar de ESP8266 te verbinden. Dan weet je het antwoord :)
esp-link is bedoeld als seriële poort emulator. Dan is het logisch als het de hele baudrate van de seriële poort aankan ;). En die volledige snelheid gebruik je als je via esp-link iets flasht
Ik wist inderdaad dat ESPs als seriële monitor te gebruiken waren en dat ze dan dus ook inderdaad de volledige snelheid aan moeten kunnen, maar omdat ik vermoedde dat dat niet heel betrouwbaar zou zijn zou ik liever de data vanaf de ESP via een API verzenden, wat waarschijnlijk wel wat lastiger wordt om bij te houden.

Maar goed, als er inderdaad oplossingen bestaan bedoeld om via esp-link firmware te flashen zou het via telnet o.i.d. uitlezen van telegrammen ook geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
BAJansen schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:25:
[...]
Ik wist inderdaad dat ESPs als seriële monitor te gebruiken waren en dat ze dan dus ook inderdaad de volledige snelheid aan moeten kunnen, maar omdat ik vermoedde dat dat niet heel betrouwbaar zou zijn zou ik liever de data vanaf de ESP via een API verzenden, wat waarschijnlijk wel wat lastiger wordt om bij te houden.
Bij mij werkt het met een ESP8266/esp-link uitlezen prima. Mijn script reconnect automatisch maar dat is niet vaak nodig.

Ik ben het met je eens dat API calls vanaf de ESP doen waarschijnlijk niet betrouwbaar zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Voordat ik de poort van DSMR-Reader veranderd heb kreeg ik op iOS een mooi icoontje wanneer ik hem op het beginscherm zet. Na het wijzigen van de poort niet meer, is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Opnieuw toevoegen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Nee dan krijg ik geen icoontje meer, dat probeerde ik juist te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 16:10
BAJansen schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:25:
[...]

Maar goed, als er inderdaad oplossingen bestaan bedoeld om via esp-link firmware te flashen zou het via telnet o.i.d. uitlezen van telegrammen ook geen probleem moeten zijn.
Ik heb een esp die dezelfde meter uitleest. Data opslaat, formateerd en zelfs lokaal een website met de nodige graphs draait. Kan dus makkelijk. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54

FutureCow

(C) FutureCow

Hoe krijgt de slimme meter eigenlijk te tijd en datum door? Mijn meter liep aan het begin 1 seconde voor, maar op dit moment zijn het al 10 seconde geworden(in 3 maanden). Niet echt een probleem natuurlijk, vroeg me af of dit steeds meer gaat worden of dat er een moment is dat de tijd weer goed wordt gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door FutureCow op 17-05-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

FutureCow schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:41:
Hoe krijgt de slimme meter eigenlijk te tijd en datum door? Mijn meter liep aan het begin 1 seconde voor, maar op dit moment zijn het al 10 seconde geworden(in 3 maanden). Niet echt een probleem natuurlijk, vroeg me af of dit steeds meer gaat worden of dat er een moment is dat de tijd weer goed wordt gezet.
Ik dacht via de GPRS verbinding.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

chaoscontrol schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:43:
[...]

Ik heb een esp die dezelfde meter uitleest. Data opslaat, formateerd en zelfs lokaal een website met de nodige graphs draait. Kan dus makkelijk. :)
Kunnen we ergens een image downloaden en zien hoe het eruit ziet?
Ik heb nu een eenvoudig ding dat alleen telegrammen uitspuugt via een webserver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Speedy-Andre schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:44:
[...]

Kunnen we ergens een image downloaden en zien hoe het eruit ziet?
Ik heb nu een eenvoudig ding dat alleen telegrammen uitspuugt via een webserver :)
Ben nu op vakantie maar zal als ik thuis ben iets posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik doe het nu zo, het is nog niet af maar werkt al redelijk. Draait dus allemaal op een ESP.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yFg6V6F.png

De waarden (en grafiek) updaten elke 5 seconde. Er wordt elke 1 seconde data naar een CSV op SD geschreven, welke de basis is voor de grafiek. De site zelf draait in het SPIFFS geheugen (kunt de SD er dus uithalen en blijft site werken).

Hele ding krijgt zijn voeding van de meter (DSMR 5.0 dus 250mA).

Moet nog een datum selector maken en wil nog wat kleine dingen aanpassen maar het ligt nu even stil. Zal het weer eens oppakken en maar even afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
Heeft er iemand, of weet er iemand een simpele DSMR / P1 Parser / Interperter naar JSON?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

FireDrunk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:56:
Heeft er iemand, of weet er iemand een simpele DSMR / P1 Parser / Interperter naar JSON?
Welke taal? ik zelf heb een procedure in python die json uitspuugt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Python is prima, ik ram het daarna denk ik naar Elastic Search ofzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

chaoscontrol schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:43:
Ik doe het nu zo, het is nog niet af maar werkt al redelijk. Draait dus allemaal op een ESP.

[afbeelding]

De waarden (en grafiek) updaten elke 5 seconde. Er wordt elke 1 seconde data naar een CSV op SD geschreven, welke de basis is voor de grafiek. De site zelf draait in het SPIFFS geheugen (kunt de SD er dus uithalen en blijft site werken).

Moet nog een datum selector maken en wil nog wat kleine dingen aanpassen maar het ligt nu even stil. Zal het weer eens oppakken en maar even afmaken.
Elke seconde naar een SD? Dat SD kaartje is dus zo kapot. Of snap ik het niet helemaal hoe je het doet?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Sircuri schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:29:
[...]

Elke seconde naar een SD? Dat SD kaartje is dus zo kapot. Of snap ik het niet helemaal hoe je het doet?
Voor die SD kaart is dat geen probleem, voor het SPIFFS misschien wel omdat deze veel minder writes aan zou kunnen. Het werkt echter al een paar maanden naar behoren en om die ESP te vervangen zijn de kosten niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

chaoscontrol schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:43:

[afbeelding]

Vreemd dat je bij Actueel kWh gebruikt ...
Zou je de data ook via het lokale netwerk ergens heen kunnen schrijven?
Ik heb een rj12 kabeltje nodig om mijn nodemcu vanuit de meter te voeden, zit nu rj11 in met 4 aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
@Speedy-Andre ja dat klopt, was een screen van een oudere versie. Zie ook het gas totaal. :+

Gebruik inderdaad RJ12 om het ook te voeden. Op oudere meters krijg ik de voeding niet van de meter geregeld. Hoewel het verbruik gemiddeld veel lager is dan 100mA gebruikt de ESP tijdens het booten een stukje meer en start deze dus niet goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Sircuri schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:18:
[...]

Welke taal? ik zelf heb een procedure in python die json uitspuugt.
Kan je dat scriptje nog delen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

FireDrunk schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:50:
[...]

Kan je dat scriptje nog delen?
Sorry, vergeten.

Daemon script (niet van mijzelf): https://bitbucket.org/dne...acker/daemon.py?at=master

Python script: https://pastebin.com/tJN2Rbnt

Config file voor mijn slimme meter:

[meter]
baudrate = 115200
bytesize = 8
parity = NONE
stopbits = 1
xonoff = True
timeout = 10
port = /dev/ttyUSB0

Dit script pusht de gegevens naar een eigen shared hosting url waarna ik het in een database stop. Maar je krijgt het idee hoe je de gegevens kunt uitlezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sircuri op 30-05-2017 21:40 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Sircuri schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:36:
[...]

Sorry, vergeten.

Daemon script (niet van mijzelf): https://bitbucket.org/dne...acker/daemon.py?at=master

Python script: https://pastebin.com/tJN2Rbnt

Config file voor mijn slimme meter:

[meter]
baudrate = 115200
bytesize = 8
parity = NONE
stopbits = 1
xonoff = True
timeout = 10
port = /dev/ttyUSB0

Dit script pusht de gegevens naar een eigen shared hosting url waarna ik het in een database stop. Maar je krijgt het idee hoe je de gegevens kunt uitlezen.
Thanks voor het scriptje! Zojuist even geprobeerd, nog wat parse fouten in get / get_int en get_float. Zal wel het verschil in meter zijn. Even verder stoeien iig :)

Nogmaals bedankt!

EDIT: Gevonden, blijkbaar geeft mijn meter in DSMR geen gas_date terug. Die uitgecomment, en nu werkt hij prima!

EDIT2:
Hmm, blijkbaar gaat er nog iets niet goed qua parsen:
Werkt prima, alleen heb ik gewoon een ander DSMR formaat. Even uitgezocht, en ik moest her en der wat aanpassen, omdat ik maar 1 fase heb, en mijn gas waarde een ander nummer heeft.

EDIT3:
Goed, alles werkend op 1 regel na, blijkbaar gaat de regex daar mis omdat mijn frame er heel anders uit ziet:

De regel(s):
0-1:24.3.0(170605150000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)\r\n
(00062.742)\r\n

De regex
Python:
1
p1['gas_date'] = '20' + repr(self.get_int(b'^(?:0-1:24\.3\.0(?:\((\d+)[SW]\))?)?\([0-9]{5}\.[0-9]{3}(?:\*m3)?\)\r\n'))

Nu is mijn regex fu niet zo goed, maar ik lees hier in dat hij de \r\n's die er tusseninstaan niet verwacht, en hoopt dat het op 1 regel moet.

Iemand met geniale regex fuu die dit wel kan? :+

[ Voor 101% gewijzigd door FireDrunk op 05-06-2017 16:00 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dit script is op basis van DSMR 4 formaat. Welk formaat gebruikt jouw meter dan?

Vreemd inderdaad dat je gas_date regel CRLF's bevat.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb een ISK ME382, dat is volgens mij DSMR 1.x ofzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375631

Goedenavond,

Vol enthousiasme begonnen met het uitlezen van mijn slimme meter (Kaifca M105c). Helaas kom ik niet verder dan verbinding maken met de slimme meter. Ik heb netjes ip6v aangezet. Als ik cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 invoer in Putty dan krijg ik de melding 'Connected.' en vervolgens niks. Geen idee waar het aan kan liggen. Iemand een idee?

Raspberry 3
rj11 - usb kabel
Transmitter & Receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor kabel heb je? Zelfgebouwd of gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375631

Ik gebruik een gekochte Reserve USB-RJ11 kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 14:03
Ik heb 3 chips tot mijn beschikking:

1. CH340G
2. FT232 > Clone dus ik kan niet de Rx inverten via de software
3. PL2303

Mijn meter is de E350.

- De PL2303 geeft geen output als ik deze connect met mijn meter.
- De FT232 geeft output, maar dit moet nog geinvert worden.
- De CH340G geeft wel gewoon output maar dit moet nog geinvert worden.

Ik heb nog een stuk of 50 2NP3904 transistors liggen. Het heeft mijn voorkeur om deze te gebruiken om het signaal te inverten. Maar hoe doe ik dit? Ik ben even het spoort bijster. Ik heb verschillende examples geprobeerd maar ik kom er gewoon niet uit.

Ik heb inmiddels de RJ11 kabel verkort en de output is al constanter.

[ Voor 10% gewijzigd door Lennyz op 17-06-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 23-05 17:23
Ik heb DSMR Reader geïnstalleerd op een Pi Zero W, en de installatie verloopt perfect alleen kan ik niet in de web interface komen ik krijg continu een "504 Gateway Timeout" en in de dsmr_webinterface.log zie ik het volgende.

code:
1
2
3
[2017-06-17 17:47:47 +0200] [989] [INFO] Booting worker with pid: 989
[2017-06-17 17:48:48 +0200] [675] [CRITICAL] WORKER TIMEOUT (pid:989)
[2017-06-17 17:48:48 +0200] [989] [INFO] Worker exiting (pid: 989)

Iemand die hier misschien wat meer licht op kan schijnen? :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 19:23
Mixpower schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:50:
Ik heb DSMR Reader geïnstalleerd op een Pi Zero W, en de installatie verloopt perfect alleen kan ik niet in de web interface komen ik krijg continu een "504 Gateway Timeout" en in de dsmr_webinterface.log zie ik het volgende.

code:
1
2
3

Ik volg de ontwikkelaar van dsmr op github en volgens mij werd de PI zero niet ondersteunt omdat deze te traag was.

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 23-05 17:23
Goegol schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:26:
[...]

Ik volg de ontwikkelaar van dsmr op github en volgens mij werd de PI zero niet ondersteunt omdat deze te traag was.
Hmm sucks, dan maar terug naar Domoticz.
Van die API word ik ook niet veel wijzer namelijk.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Compizfox schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:48:
[...]

[...]

Heb het al gevonden. Ik had de weerstand aan de RXI gemaakt i.p.v. aan de RxD, aan de verkeerde kant van de inverter dus.

Het werkt nu, en de totale schakeling is als volgt:

[afbeelding]
Dank je! Ik kwam er maar niet uit waarom mijn circuit niet werkte. Ik gebruik de 2N3904 transistor voor het inverten. Als ik twee Arduino's aan elkaar koppelde dan werd het signaal keurig geinvert, maar als ik het vervolgens aansloot aan mijn meter en een Raspberry dan gebeurde er niets. .

Totdat ik de 3.3k resistor tussen de 5V en de RXD pin zette. Nu heb ik keurige output! Blijkbaar kan de P1-poort net niet genoeg stroom leveren om de 2N3904 open te zetten.

Dit is het geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8VjHm0ePo2Tc1NuSV3zjFNP9/full.jpg

Op basis dus van dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WRe4PIoyZviUrdKrJSV0ixtD/full.png

Ik heb nu ook de data geextract in Node-Red en vervolgens deze data weer geëxporteerd naar Home-Assistant.

Onderstaande flow doet het volgende:

1. Importeert de data van de Serial-poort.
2. Maakt een selectie voor welke data ik relevant vind. Dat zijn: Hoogverbruik, laagverbruik en actueel.
3. Extract de meterstanden uit de data.
4. Zend deze door naar mijn MQTT server. Iedere waarde wordt in een apart topic gepublished. Vervolgens importeer ik deze data weer in Home-Assistant.

code:
1
[{"id":"b8aed61f.14412","type":"serial in","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Energiemeter","serial":"98231434.1dee8","x":125.49998474121094,"y":642.6000366210938,"wires":[["256f981e.885638","70b91a34.7498e4"]]},{"id":"6357b5cb.fa444c","type":"debug","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"","active":false,"console":"false","complete":"true","x":1140.199951171875,"y":777.199951171875,"wires":[]},{"id":"256f981e.885638","type":"switch","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Extract de zinvolle data","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"cont","v":"1-0:1.8.1","vt":"str"},{"t":"cont","v":"1-0:1.8.2","vt":"str"},{"t":"cont","v":"1-0:1.7.0","vt":"str"}],"checkall":"true","outputs":3,"x":340.5,"y":642.7999877929688,"wires":[["fba87645.6678f"],["b4c20fd.ddcb47"],["f491c179.9f473"]]},{"id":"fba87645.6678f","type":"split","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Split Laagtarief","splt":"(","x":533.5,"y":576.6000366210938,"wires":[["32e268f6.1af5c"]]},{"id":"32e268f6.1af5c","type":"split","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"split 2","splt":"*","x":691.5,"y":575.6000366210938,"wires":[["fa7892d.8a71af"]]},{"id":"7583c479.70ade4","type":"change","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Filter waardeloze data","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":797.5000610351562,"y":811.6000366210938,"wires":[[]]},{"id":"fa7892d.8a71af","type":"switch","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Laagtarief","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1-0:1.8.1","vt":"str"},{"t":"cont","v":"kW","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","outputs":3,"x":871.5,"y":578,"wires":[["7583c479.70ade4"],["7583c479.70ade4"],["580b030e.ff8f1c","6357b5cb.fa444c"]]},{"id":"580b030e.ff8f1c","type":"mqtt out","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"energiemeter/laag","topic":"energiemeter/laag","qos":"0","retain":"true","broker":"48954772.d9da38","x":1141.5,"y":567.2000122070312,"wires":[]},{"id":"b4c20fd.ddcb47","type":"split","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Split Normaaltarief","splt":"(","x":553.2000122070312,"y":640.2000122070312,"wires":[["ebf64935.6e14f"]]},{"id":"f491c179.9f473","type":"split","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Split Actueel","splt":"(","x":528.2000122070312,"y":701.2000122070312,"wires":[["17dc8a3b.cbdc2e"]]},{"id":"ebf64935.6e14f","type":"split","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"split 2","splt":"*","x":714.2000122070312,"y":641.2000122070312,"wires":[["48b04a3c.f6ee14"]]},{"id":"17dc8a3b.cbdc2e","type":"split","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"split 2","splt":"*","x":693.2000122070312,"y":702.2000122070312,"wires":[["eb0c0a1b.8c8a1"]]},{"id":"48b04a3c.f6ee14","type":"switch","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Normaaltarief","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1-0:1.8.2","vt":"str"},{"t":"cont","v":"kW","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","outputs":3,"x":892.2000122070312,"y":641.2000122070312,"wires":[["7583c479.70ade4"],["7583c479.70ade4"],["8acb0206.35f4b","6357b5cb.fa444c"]]},{"id":"eb0c0a1b.8c8a1","type":"switch","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"Actueelverbruik","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1-0:1.7.0","vt":"str"},{"t":"cont","v":"kW","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","outputs":3,"x":888.2000122070312,"y":703.2000122070312,"wires":[["7583c479.70ade4"],["7583c479.70ade4"],["7ee50b3f.576ef4","6357b5cb.fa444c"]]},{"id":"8acb0206.35f4b","type":"mqtt out","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"energiemeter/hoog","topic":"energiemeter/hoog","qos":"0","retain":"true","broker":"48954772.d9da38","x":1143.199951171875,"y":648.2000122070312,"wires":[]},{"id":"7ee50b3f.576ef4","type":"mqtt out","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"energiemeter/actueel","topic":"energiemeter/actueel","qos":"0","retain":"true","broker":"48954772.d9da38","x":1148.199951171875,"y":711.2000122070312,"wires":[]},{"id":"70b91a34.7498e4","type":"debug","z":"e9bf29b7.91ed18","name":"","active":false,"console":"false","complete":"true","x":200.1999969482422,"y":730.2000122070312,"wires":[]},{"id":"98231434.1dee8","type":"serial-port","z":"","serialport":"/dev/ttyUSB0","serialbaud":"115200","databits":"8","parity":"none","stopbits":"1","newline":"\\n","bin":"false","out":"char","addchar":true},{"id":"48954772.d9da38","type":"mqtt-broker","z":"","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":""}]

[ Voor 80% gewijzigd door Lennyz op 19-06-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Mixpower schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:50:

code:
1
2
3

Goegol schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:26:
[...]

Dat maakt niet uit. Als het op een normale Raspberry Pi werkt dan werkt het ook op een Zero. Het kan wel zijn dat het trager werkt, maar dat het niet zou werken klopt niet. Het zou op ieder Debian gebaseerde OS moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Lennyz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:52:
[...]

[...]

Dat maakt niet uit. Als het op een normale Raspberry Pi werkt dan werkt het ook op een Zero. Het kan wel zijn dat het trager werkt, maar dat het niet zou werken klopt niet. Het zou op ieder Debian gebaseerde OS moeten werken.
Ehm, als je timeouts krijgt, lijkt het me dat traagheid toch echt wel een issue kan zijn.

Mja je kunt natuurlijk de timeouts hoger zetten maar als je langer dan een minuut moet wachten op het laden van de interface lijkt me dat sowieso onwerkbaar.
Pagina: 1 ... 8 ... 39 Laatste