Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Een checksum zit er vanaf >= DSMR4 meters in en kun je ook op checken, zie dsmr-reader die dat kan.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

ThinkPadd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:23:
Een checksum zit er vanaf >= DSMR4 meters in en kun je ook op checken, zie dsmr-reader die dat kan.
ah top - zal ik eens naar kijken als ik tijd over heb (ook kijken of mijn meter het ondersteund, denk het eigenlijk wel maar het script draait al een jaar of vier probleemloos op de meter, de node red zit op een tweede rPi bij de zonnepanelen). Dat is dan wel de ultieme zekerheid.

edit:// /ISk5\2MT382-1004 heb ik - kan zo snel geen CRC vinden helaas in het telegram.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 06-03-2017 19:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

De laatste regel is de check, beginnend met ! en dan een code zoals: CB63
CRC is a CRC16 value calculated over the preceding characters in the data message (from
“/” to “!” using the polynomial: x16+x15+x2+1). CRC16 uses no XOR in, no XOR out and is
computed with least significant bit first. The value is represented as 4 hexadecimal characters
(MSB first).

[ Voor 69% gewijzigd door Gé Brander op 06-03-2017 21:10 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 17:56
@franssie Zou je je Node code willen delen? Ben wel beniewd.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MT382 is nog een oudje die volgens DSMR2.2 werkt. Daar zit dus helaas geen CRC in. Bij een >=DSMR4 meter zit de checksum op de laatste regel, er staat dan een waarde zoals '!522B'.

Zie ook de verschillen tussen de telegrammen hier.

Op CRC checken is wel handig, ik had eerder toch minstens één keer per week wel een extreem hoge waarde in m'n uitlezing zitten, puur doordat m'n kabel rotzooi oppikte blijkbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2017 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xirixiz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 03:51
Voor de liefhebbers. Gisteren heb ik dsmr-reader in Docker (incl docker-compose) aan de praat gekregen. Nog niet helemaal precies zoals ik het zou willen hebben (kan veel netter en uitgebreidt worden met variabelen), maar bruikbaar genoeg voor nu.

Voor de liefhebber:
https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker

De komende dagen ga ik eea verbeteren en uitbreiden. Updates volgen snel dus!

- Update1: Wel even de laatste docker-compose en docker versie installeren.
Bash:
1
2
curl -L https://github.com/docker/compose/releases/download/1.11.2/docker-compose-`uname -s`-`uname -m` > /usr/local/bin/docker-compose
chmod +x /usr/local/bin/docker-compose

- Update2: ./migrate superuser vergeten op te nemen...volgt vanavond.

Bouwen als volgt: docker-compose up --build

Update3: superuser geparametriseerd.

Het kan zijn dat na het starten, het device cq baudrate nog even correct ingesteld moet worden via de webinterface:

DSMR2.x: = Baudrate = 9600
DSMR4.x = Baudrate = 115200

Op URL:
http://<docker_host>:8888/admin/dsmr_datalogger/dataloggersettings/

Maareh:
https://www.computable.nl...-meters-vaak-onjuist.html

[ Voor 72% gewijzigd door xirixiz op 07-03-2017 21:29 ]

Also known as xirixiz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Nice! Dat kan ik wel waarderen!

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

xirixiz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:33:
Voor de liefhebbers. Gisteren heb ik dsmr-reader in Docker (incl docker-compose) aan de praat gekregen. Nog niet helemaal precies zoals ik het zou willen hebben, maar bruikbaar genoeg. Voor de liefhebber:

https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker

Vanavond maak ik het wat netter.
Top! Heb het nu prima draaien maar was toch wel eea werk om de stappen te doorlopen. Bij een rebuild ga ik dit misschien wel gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FireDrunk schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:17:
@franssie Zou je je Node code willen delen? Ben wel beniewd.
Mooi is het niet - ik ben verder gaan prutsen op basis van een voorbeeld dat ik vond op het boze www.

Eigenlijk doet deze functi eniets anders dan het telegram van mijn meter in regels opknippen en daarna per regel het getal dat je wilt hebben pakken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
var words = msg.payload.split("1004")[1].split("\n");
      if (words.length >= 1) 
      {
        msg.payload = {};
        msg.payload = "wattgebruik:"
                      +(
                       ((parseFloat(words[8].split("(")[1]))*1000)
                      -
                       ((parseFloat(words[9].split("(")[1]))*1000)
                      )+","
                      +"power:"
                      +
                      (
                      ((parseFloat(words[3].split("(")[1]))*1)
                      +((parseFloat(words[4].split("(")[1]))*1)

)
                      +","
                      +"power_terug:"
                      +
                      (
                      ((parseFloat(words[5].split("(")[1]))*1)
                      +((parseFloat(words[6].split("(")[1]))*1)
                      )
                      ;
        }
    return msg;

en die string flikker zo bij emon CMG naar binnen met de emoncms connector.

[ Voor 48% gewijzigd door franssie op 07-03-2017 14:10 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Omdat het al een tijdje stil staat de code maar in de Github gestoken. Het Raspberry Pi projectje staat al even stil maar komt hopelijk eerdaags met wat energie weer op gang.

https://github.com/smos/baf

De logica van de controller werkt wel aardig in simulatie, maar het afbouwen van een accu pakket en de andere benodigde spullen laat even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
ThinkPadd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:11:
Draadloos met een ESP8266 met ESPEasy firmware (met P1-plugin) is toch een stuk moderner ;) Werkt hier wel prima met dsmr-reader. Script wat ik gebruik staat hier.
Dat is denk ik precies wat ik zoek even kijken. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 21:16
Kan iemand mij advies geven mbt het gebruik van FT_prog op Win 10.
Heb een usb<>rs232 kabeltje gekocht in China en een rj11 kabeltje van voldoende lengte aangesoldeerd.
Kreeg wel via Domoticz verbinding met mijn slimme meter (Kaifa MA105), maar helaas geen data.
Neem aan dat ik de seriële poort nog moet inverten, maar ik loop vast met FT_Prog.
Geen juiste template en met de win10 drivers ziet FT_Prog de chip in de kabel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
marjet schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:45:
Kan iemand mij advies geven mbt het gebruik van FT_prog op Win 10.
Heb een usb<>rs232 kabeltje gekocht in China en een rj11 kabeltje van voldoende lengte aangesoldeerd.
Kreeg wel via Domoticz verbinding met mijn slimme meter (Kaifa MA105), maar helaas geen data.
Neem aan dat ik de seriële poort nog moet inverten, maar ik loop vast met FT_Prog.
Geen juiste template en met de win10 drivers ziet FT_Prog de chip in de kabel niet.
Weet je zeker dat het een genuine FTDI kabel is?

Bij mij werken al mijn "FTDI" kabels in windows 10. FT_Prog ziet ze ook. Bij een deel van de kabels (vermoedelijk met nep-chip) worden na het programmeren de bits in de EEPROM niet bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
Geen zekerheid. Staat niets op wat houvast geeft, alleen het getal 340. Echter een Eminent USB serial adapter kabel die ik heb geleend wordt ook niet gezien. Beiden dus waarschijnlijk met een nep eeprom, ook toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
...Zal wel een CH340g zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Wat is de pinout van de P1 stekker van de iskra am550? Zoek me een bult maar nergens fatsoenlijk te vinden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
De pinout is gestandaardiseerd, en vind je hier al op de 1e pagina van dit topic: 19roland70 in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ja die had ik aangehouden maar werkte niet zoals ik verwachte. Toen ging ik even googlen en las ik weer ergens dat sommige DSMR5 meters pin 1 en 6 gebruiken (als voeding?) en begon ik te twijfelen en dacht zoek de pinout er dus maar even bij.

Maar dan ga ik er maar even vanuit dat het probleem bij mij ligt. Gebruik een FTDI232 module en als ik van de eerder genoemde pinout pin2 op 5v zet en pin3 op gnd, verwacht ik data te zien over Rx, maar het lampje op de module die aan rx hangt knippert niet eens. Heb ook dezelfde 'inverter' gemaakt als in dat schema maar kreeg geen data, vandaar dat ik even zo probeerde te troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik zie dat die meter de dsmr 5.0 standaard gebruikt. Specs: http://nbn-assets.netbehe...DTHEBne-Rs6-pK-Efh-7fe&u=

Hierin staat dat de data lijn een open collector is. Deze moet je dus zelf met een pullup weerstand van bijv. 10kOhm hoog maken. Dat inverteert automatisch het signaal zodat je het direct uit zou moeten kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
mcDavid schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:42:
Ik zie dat die meter de dsmr 5.0 standaard gebruikt. Specs: http://nbn-assets.netbehe...DTHEBne-Rs6-pK-Efh-7fe&u=

Hierin staat dat de data lijn een open collector is. Deze moet je dus zelf met een pullup weerstand van bijv. 10kOhm hoog maken. Dat inverteert automatisch het signaal zodat je het direct uit zou moeten kunnen lezen.
Ga ik vanavond even proberen, thanks!

(Je linkje werkt alleen niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
@mcDavid Inderdaad, dat geeft windows aan, maar FT_Prog ziet niets. Geeft aan:
if there is an FTDI device connecten it may still be enumerating. Please try again in a few moments.
Heb maar een nieuwe kabel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@chaoscontrol had gewoon gegoogled op "DSMR 5.0" dus die is wel te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
chaoscontrol schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 00:17:
Maar dan ga ik er maar even vanuit dat het probleem bij mij ligt. Gebruik een FTDI232 module en als ik van de eerder genoemde pinout pin2 op 5v zet en pin3 op gnd, verwacht ik data te zien over Rx, maar het lampje op de module die aan rx hangt knippert niet eens. Heb ook dezelfde 'inverter' gemaakt als in dat schema maar kreeg geen data, vandaar dat ik even zo probeerde te troubleshooten.
Zo'n converter en deze USB adapter werkten bij mij niet samen met FT_prog.

Bij werkte het FTDI bordje van TinySine wel. Achteraf was het een verkeerde besparing als ik naar de geïnvesteerde tijd kijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik heb het nu zo maar krijg nog steeds niets. FTDI staat op 5v

Afbeeldingslocatie: http://bolneze.nl/rj11.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door chaoscontrol op 14-03-2017 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Hmm wat ik vanochtend zo gauw las in de trein, zou dat gewoon moeten werken. Ontvang je helemaal niets of geen geldige telegrammen? Want het telegram zal ook wel veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Helemaal niets. Ik heb niet eens iets aan de USB hangen maar kijk gewoon even naar de Rx led. Als ik er bijv een arduino aan hang met output over serial begint die direct te knipperen. Ik zal mijn breadboard even doormeten voor de zekerheid.

@mcDavid Nevermind, het lag aan mijn breadboard setup. Heb alles aan de ftdi gesoldeerd en krijg nu wel telegrammen binnen. Nu nog even de juiste seriele settings vinden want het is nog gibberish.

Thanks! :)

Het zou moeten zijn;
The format of transmitted data must be defined as “8N1”. Namely:
- 1 start bit,
- 8 data bits,
- no parity bit and
- 1 stop bit

Maar ik krijg toch:
F:^:">2:.6:▒*>2▒i▒▒▒▒ff▒▒&▒5I▒Z▒▒z▒ىf)▒hm▒I▒▒▒3Y▒*>▒)▒▒=y▒:J2▒>F6F^*>▒▒▒>J>X▒f▒f▒▒M&▒&▒▒3gf▒▒▒Tk▒▒>J>&F:F:^.▒2>2>222.2>2▒2&22>2▒2:22▒&222:2&▒▒▒:J>:F▒F:^>>>:▒:F2&>VR▒y▒M▒=g▒>▒FF6^>>>:▒F>>*VR▒yjS▒O▒▒f▒34▒4g▒>▒>>>.▒.>:V)▒y▒M▒=g▒>6FF6^>>>>>>F>>>VR▒y▒M▒=▒▒fL▒24g▒F>^>>>6Z▒▒:J>:F"F>^▒>F:▒VR▒iS▒O▒▒f▒34d▒>^>>F>>>VR▒i+▒>J>▒&F"F6:^▒>>::Z▒▒>J>▒&F"F^>▒▒▒fYM▒=g▒>F"F>^.Z^>J>&F"F:Z^:&:6>&:">*.>▒i▒▒▒▒▒▒▒̦L▒g5F▒^:&:6>▒:"6.▒"▒i▒▒▒▒▒▒▒▒晙35FkMf▒f▒f▒&▒▒c▒F*k▒>>>>▒>>*&:V2▒^:&:6|3f▒f▒▒▒*k▒>▒>>>>>62▒▒▒M▒=g▒>▒6F26F>^>>>>▒M▒=g▒>▒6F26▒>^>>>>>▒▒▒:J▒"6F26F>▒>>>>▒Z▒֝▒>26F2&▒>^>>▒>:Z▒▒:J>*6F2&F>^>>>>:Z▒▒:J>▒6F2&F>^>▒>>:▒▒▒>J>&▒:2F>▒Z▒▒:▒>2▒F"F>^622▒6V▒iS▒O▒▒fL▒34d▒>▒622F▒V▒iS▒O▒▒▒L▒34d4▒▒3f▒F*V▒i▒▒=g▒>▒:F"F▒^>>.V▒iS▒g▒>*:F"F>^>>>V▒iSoO▒▒f,▒f▒24▒▒▒▒fMiS▒O▒▒▒▒3g▒"▒>^>>F">VR▒iS▒O▒▒f▒f▒▒4▒▒▒f▒▒▒fM
Ik gebruik "DSMR 5.0 P1 Companion Standard" als bron.

[ Voor 102% gewijzigd door chaoscontrol op 14-03-2017 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 14:54

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Welke baudrate heb je?

Ik geloof dat het 115200 moet zijn (of anders 9600)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Het is 115200 inderdaad, met 9600 krijg ik helemaal geen data. Zal het vanavond eens met een arduino proberen in plaats van de ftdi converter.

edit:
Zit er op een arduino nog een pulldown op de hardware serial? Ik meet totaal andere dingen wanneer ik de Tx van de meter aan de Rx van de arduino hang, dan wanneer deze aan de ftdi hangt. Heb alleen geen scope dus beetje als kip zonder kop aan het kutten.

edit:
Nu de pdf maar gewoon gelezen. :+ moet het signaal inderdaad inverten.
“Data” line specification
Due to the use of optocouplers, the “Data” line must be designed as an OC (Open Collector)
output, the “Data” line must be logically inverted.
Kan waarschijnlijk dus gewoon uit de voeten met het eerder genoemde schema. :P Laat morgen wel even weten.

[ Voor 81% gewijzigd door chaoscontrol op 15-03-2017 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
Nou ik had weer tijd om er naar te kijken, heb het uiteindelijk zo opgelost. De transistor is een simpele 2n2222 omdat ik die had liggen.

Afbeeldingslocatie: http://bolneze.nl/am550.jpg

Hopelijk heeft iemand daar nog wat aan als ze hier via (bijv.) Google komen. :)

Volgens de DSMR5 P1 pdf kun je ook 250ma uit de meter trekken, onbelast. :7 Daar moet dus een ESP aan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb sinds vandaag een Iskra SMR 5.0 voor mijn stroom en een Landis+Gyr SMR 5.0 voor mijn gas. Communiceren die realtime met elkaar? Dus als ik de P1 gebruikt op de stroommeter, zie ik dan ook realtime het gas verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
PWM schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:55:
Ik heb sinds vandaag een Iskra SMR 5.0 voor mijn stroom en een Landis+Gyr SMR 5.0 voor mijn gas. Communiceren die realtime met elkaar? Dus als ik de P1 gebruikt op de stroommeter, zie ik dan ook realtime het gas verbruik?
Nee die update eens per 10minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
En dat is al een flinke vooruitgang, want met DSMR4 was het eens per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

chaoscontrol schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Nee die update eens per 10minuten.
Bummer. Maar dan heb ik wel de data van de gehele 10 minuten ervoor neem ik aan. Ik wil mijn gashaard een beetje in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

PWM schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:14:
[...]
Bummer. Maar dan heb ik wel de data van de gehele 10 minuten ervoor neem ik aan. Ik wil mijn gashaard een beetje in de gaten houden.
Gewoon de stand van de meter..... het verbruik kan je zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik bestel denk ik gewoon een https://beeclear.nl/

Ben ik er meteen vanaf :+

Luie hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kijk ook eens naar de nieuwe YouLess, de LS120. Die kun je aan Enelogic knopen. Ziet er wat beter uit dan die BeeClear vind ik zelf. Zie ook YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Daar is ook wel software gepost om op je NAS o.i.d. grafiekjes te plotten van je verbruik.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ThinkPadd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:33:
Kijk ook eens naar de nieuwe YouLess, de LS120. Die kun je aan Enelogic knopen. Ziet er wat beter uit dan die BeeClear vind ik zelf. Zie ook YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Daar is ook wel software gepost om op je NAS o.i.d. grafiekjes te plotten van je verbruik.
Had ik gezien, maar dan moet ik kabels gaan trekken. Ik heb geen netwerk in mijn meterkast. De BeeClear heeft Wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
ThinkPadd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:07:
En dat is al een flinke vooruitgang, want met DSMR4 was het eens per uur.
Het is elke 5min zie ik nu trouwens. Had 10min ergens gelezen maar krijg om de 5min een nieuwe waarde volgens mijn logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

PWM schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Had ik gezien, maar dan moet ik kabels gaan trekken. Ik heb geen netwerk in mijn meterkast. De BeeClear heeft Wifi.
Flukso? Ondersteund dan ook nog pulse tellers ernaast voor zonnepanelen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:31
Ik heb sinds kort ook een slimme meter (L+G E350 met DSMR 5.0), en met een kabeltje van SOS solutions (zelf maken lukte niet), lukt het me de telegrammen uit te lezen met python. Ik wilde eens weten hoe de meter omging met zomertijd, dus vannacht een scriptje laten lopen met deze output:

datetime.datetime.utcnow() datetime.datetime.now()    ["0-0:1.0.0"] gas_timestamp
2017-03-26 00:59:59.063578 2017-03-26 01:59:59.063749 170326015929W 170326015508W
2017-03-26 01:00:00.069233 2017-03-26 03:00:00.069401 170326015930W 170326015508W
...
2017-03-26 01:00:29.065682 2017-03-26 03:00:29.065851 170326015959W 170326015508W
2017-03-26 01:00:30.056208 2017-03-26 03:00:30.056458 170326030000S 170326015508W
...
2017-03-26 01:00:43.065837 2017-03-26 03:00:43.066011 170326030013S 170326015508W
2017-03-26 01:00:44.056710 2017-03-26 03:00:44.056886 170326030014S 170326030013S
...

Te zien is dat de smartmeter 30 seconden achterloopt, evenals de gasmeter. Nu snap ik ook waar de W en S voor zijn in de timestamp van de meters. Verder wordt er door de smartmeter (en door de raspberry pi precies op tijd overgeschakeld.
Ik heb nog niet bedacht hoe ik dit nu het beste in een database kan loggen. UTC is natuurlijk het meest logische, maar als ik dat het verbruik vergelijk van 7 uur vanmorgen met gisteren 7 uur dan is dat eigenlijk geen goede vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Voor het gas verbruik is die vergelijking inderdaad wel handig. Voor het stroomverbruik lijkt mij vergelijken met de dag ervoor minder interessant. Maar je hebt wel een punt wat betreft de overgang van winter naar zomertijd.
Overigens log ik alles in UTC op dit moment. Daarnaast hou je dit probleem altijd, want aan het einde van de dag heeft de dag maar 23 uur geduurd in plaats van 24 uur. Dus je kan nooit goed vergelijken met een andere dag. In mijn opstelling bewaar ik de detailgegevens van mijn energieverbruik slechts 7 dagen. Daarna wordt het samengevat in een dag-regel en verwijder ik de detail regels.

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:31
Ik heb dan ook de petitie stop zomertijd getekend: https://petities.nl/petitions/zomertijd-afschaffen?locale=nl. Dat zou het probleem echt oplossen. Voor opslaan in een database is UTC eigenlijk de enige mogelijkheid, om dubbele metingen te voorkomen bijvoorbeeld. En dan later terugrekenen naar lokale tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

PWM schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:17:
Ik bestel denk ik gewoon een https://beeclear.nl/

Ben ik er meteen vanaf :+

Luie hobbyist.
Ik heb hem nu 2 weken draaien en ben erg tevreden. Er zullen ongetwijfeld modellen zijn waar allemaal mooie scripts op los te laten zijn. Maar tot nu toe is het een prima ervaring. Hij is plug&play, de interface is simpel maar lekker snel. De data is duidelijk en ik kan realtime alles volgen als ik wil (kijken wat apparaten gebruiken bij aan/uit).

Leuk ding om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-01-2022
Goodmorning all!

Ik wil vandaag het kabeltje om de p1 uit te lezen maken, maar even een vraagje...

@cyclone gaf mij onderstaand plaatje om het rechtstreeks op de UART aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/p1%20smartmeter%20interface.gif

Begrijp ik het dan goed dat de volgende GPIO pins van de Raspberry gebruikt worden:
1 - 3V3
2 - 5V
6 - GND
10 - GPIO15 (RXD)

En als weerstandjes worden 1K ohm op het schema gebruikt, kan ik ook de 10K gebruiken die ik heb liggen? En ipv de BC547 de BS170 transistor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Steffmeister watvoor meter heb je?

10 kOhm is een prima waarde voor een pullup weerstand. De BS170 is een Mosfet, wat het schema nog makkelijker maakt, want dan kun je R1 weglaten. Wel ff goed kijken hoe de pinout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@mcDavid ik heb de Iskra AM550 (DSMR 5).

Dus de (5) gaat rechtstreeks zonder weerstand op de BS170.
Maar klopt het dat er ook een kabeltje op GPIO 1 (3V3) aangesloten moet worden?

Ik heb nu een kabeltje gemaakt naar aanleiding van onderstaand schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.castermans.org/dsm2sql/images/osi_layer1.png

Alleen gebeurt er niets :(
Ik heb een probleem als ik onderstaande commando geef:
cu -1 /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none

Dan krijg ik de volgende melding: cu: /dev/ttyAMA0: System not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Steffmeister schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:34:

[afbeelding]

Ik heb ook een AM550 en heb het zo gedaan:
chaoscontrol schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:35:
Nou ik had weer tijd om er naar te kijken, heb het uiteindelijk zo opgelost. De transistor is een simpele 2n2222 omdat ik die had liggen.

[afbeelding]

Hopelijk heeft iemand daar nog wat aan als ze hier via (bijv.) Google komen. :)

Volgens de DSMR5 P1 pdf kun je ook 250ma uit de meter trekken, onbelast. :7 Daar moet dus een ESP aan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@chaoscontrol Heb jij 'm ook gelijk op de GPIO van de Raspberry aangesloten? If so, zou je misschien een foto kunnen maken? Zo'n plaatje is echt abracadabra voor mij :|

Ben echt een dumbass wat betreft zulke electronische overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dsmr5 werkt toch met een open collector? Dan moet je het idd iets anders aansluiten, vandaar dat ik het ook vroeg.

Als het goed is moet je met alléén een pullup naar 3v3 een geïnverteerd signaal krijgen. Om het nogmaals te inverteren (zou volgens mij niet nodig moeten zijn, maar geen ervaring mee) kun je idd het schema van @chaoscontrol gebruiken.

Edit:

Ja, je moet de pullup aan de 3v3 hangen. Nu stuur je een GPIO met 5v aan, daar kan je RPi niet tegen! Snel loskoppelen dus en hopen dat er nog geen schade is.

Dat lijkt me eerder een setup probleem. Heb je de seriële poort ingeschakeld via raspi-config? En de console daarop uitgeschakeld? En zit je user in de dialout group?

[ Voor 50% gewijzigd door mcDavid op 02-04-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Steffmeister schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:13:
@chaoscontrol Heb jij 'm ook gelijk op de GPIO van de Raspberry aangesloten? If so, zou je misschien een foto kunnen maken? Zo'n plaatje is echt abracadabra voor mij :|

Ben echt een dumbass wat betreft zulke electronische overzichten.
Ik gebruik een ESP module maar in principe maakt dat niet uit. Foto gaat niet helpen want het is heel klein en zitten klodders hotglue op om het e.e.a. bij elkaar te houden, daavoor is het schema plaatje juist! Het stelt echt niet zoveel voor en verschilt maar weinig van je eigen plaatje, kijk er eens even rustig na en als je iets niet snapt helpen we je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:14

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

[afbeelding]

Zoals hiervoor al wordt opgemerkt, NIET MET 5V voeden maar met 3,3V

Verder wordt er een hele terechte opmerking gemaakt dat je de seriele poort op de Rpi wel even vrij moet spelen (de laatste versies van Rasbian gebruiken de seriele poort van de PI als een seriele console en dat moet je uitschakelen)

Dit doe je door 2 files te bewerken de eerste is : /etc/inittab

Zoek naar de regel met :

T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyAMA0 115200 vt100

Zet deze uit door er een # voor te zetten en sla de file op

#T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyAMA0 115200 vt100

De 2de file die je moet bewerken is : /boot/cmdline.txt

Hier vindt je een regel met :

dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline rootwait

Haal hier het vetgedrukte stukje uit en dan zou je dit moeten zien en sla de ile dan op

dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline rootwait

Reboot de Pi nu, en als het goed is ( en je gebruikt de 3,3V voeding zoals aangegeven op het schema wat ik eerder poste) krijg je dan met minicom ( minicom -b 9600 -o -D /dev/ttyAMA0 ) de info op je scherm.

Mocht je minicom niet in je distributie hebben zitten installeer het dan via :
sudo apt-get install minicom

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@cyclone Ik wil de /etc/inittab bewerken, maar als ik die open staat er helemaal niets in. Het is een hele lege "pagina" 8)7

En hetzelfde met de /boot/cmdline.txt staat console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 er ook niet in.

Dit is wat er in /boot/cmdline.txt staat:
dwc_otg.lpm_enable=0 console=serial0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p7 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait quiet splash plymouth.ignore-serial-consoles

Ik heb de Rpi 3B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Steffmeister schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:08:
@cyclone Ik wil de /etc/inittab bewerken, maar als ik die open staat er helemaal niets in. Het is een hele lege "pagina" 8)7

En hetzelfde met de /boot/cmdline.txt staat console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 er ook niet in.

Dit is wat er in /boot/cmdline.txt staat:
dwc_otg.lpm_enable=0 console=serial0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p7 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait quiet splash plymouth.ignore-serial-consoles

Ik heb de Rpi 3B.
Gebruik je wel Rasbian en zo ja welke versie ? Kom je achter door : cat /etc/os-release
Voor de Pi3 (lees ik net ik gebruik namelijk de 2) wordt ttyAMA0 voor de seriele Bluetooth poort gebruikt dus moet je refereren naar ttyS0.
(Fijn dat Rasbian zo lekker consistent is in al zijn versies) maargoed we leren zo samen :)

Je cmdline.txt ziet er goed uit, en als er niets in de inittab staat zou het dus moeten werken met :

minicom -b 9600 -o -D /dev/ttyS0
Kan zijn dat je wat moet spelen met de bitrates dus probeer anders ook even :
minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyS0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@cyclone baudrate is altijd 115200 en de seriële interface van een RPi heet ttyAMA0, niet s0
Edit: oh te snel gelezen

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 02-04-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@cyclone ik gebruik Rasbian 8 (Jessie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

mcDavid schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:51:
@cyclone baudrate is altijd 115200 en de seriële interface van een RPi heet ttyAMA0, niet s0
Edit: oh te snel gelezen
Streep je ander opmerking ook maar door :) want dat dat ligt er maar net aan welke meter je hebt :
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/k687l.jpg
Plaatje hier

Info gejat van deze site

@Steffmeister werkt het nu ? Meer info dan dit kan ik je nu ook even niet geven, risico bestaat wel dat je nu met die 5V de seriele poort van je Rpi naar zijn grootje hebt geholpen ;(

[ Voor 52% gewijzigd door cyclone op 02-04-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@cyclone ik krijg nog niets werkend. Ik ben bang dat de seriele poort dan naar zijn grootje is. Is er een manier om dit te controleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Steffmeister schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:36:
@cyclone ik krijg nog niets werkend. Ik ben bang dat de seriele poort dan naar zijn grootje is. Is er een manier om dit te controleren ?
Jup maar probeer eerst deze nog even

Reden is blijkbaar dit :
For some bizarre reason the default for Pi3 using the latest 4.4.9 kernel is to DISABLE UART. To enable it you need to change enable_uart=1 in /boot/config.txt.

En als dat niet werkt is de ultieme test om te kijken of de poort werkt de RX en TX met elkaar verbinden (TXD to RXD(GPIO 14 and 15) minicom op starten :

minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyS0

En als je dan iets typt moet je het 2 keer zien verschijnen als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
Enable_uart=1 had ik al toegevoegd.

Maar ik krijg niets als ik
minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyS0 probeer. Het programma minicom opent dan volgens mij? Maar er staat niets verder, behalve dat ik voor CTRL A kan kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Steffmeister op 02-04-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Welk schema gebruik je nu? Want die cyclone linkte gaat niet werken op je AM550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Steffmeister schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:22:
Enable_uart=1 had ik al toegevoegd.

Maar ik krijg niets als ik
minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyS0 probeer. Het programma minicom opent dan volgens mij? Maar er staat niets verder, behalve dat ik voor CTRL A kan kiezen.
Gewoon op je toestenbord een aantal toetsen indrukken .. die moet je dan te zien krijgen dus doe eens gek en toets eens a b c d e in ..
krijg je dat te zien ?
chaoscontrol schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:29:
Welk schema gebruik je nu? Want die cyclone linkte gaat niet werken op je AM550.
Een 5v voeding op je Rpi Uart ook niet (weet niet wie dat schema gemaakt heeft) dus zoals je kon lezen zijn we nu aan het kijken of zijn seriële poort het überhaupt nog wel doet.

[ Voor 27% gewijzigd door cyclone op 02-04-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
cyclone schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:32:
[...]

Gewoon op je toestenbord een aantal toetsen indrukken .. die moet je dan te zien krijgen dus doe eens gek en toets eens a b c d e in ..
krijg je dat te zien ?

[...]

Een 5v voeding op je Rpi Uart ook niet (weet niet wie dat schema gemaakt heeft) dus zoals je kon lezen zijn we nu aan het kijken of zijn seriële poort het überhaupt nog wel doet.
Ik zou gewoon het schema aanhouden wat ik onlangs gepost heb, want dat werkt hier nu al even met diezelfde meter. Daarbij hoef je om het Tx signaal 3,3 te krijgen enkel de 1K weerstand aan een 3,3v lijn te hangen.

Nu ga je dadelijk verkeerde conclusies trekken omdat je niet weet wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
http://www.castermans.org/dsm2sql/index.html

Is wat ik in eerste instantie gebruikt had. Als ik weer thuis ben zal ik die 2 eens aan elkaar koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat ziet er nogal basic uit. Kijk eens naar dsmr-reader. Mooie UI en de data wordt daarin in PostgreSQL opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@ThinkPad Het gaat alleen om het kabeltje als voorbeeld om te solderen. Maar helaas het werkt niet. Niets werkt meer volgens mij.

@cyclone Ik heb pin 8 & 10 aan elkaar verbonden en minicom gestart. Maar er komt niets als ik wat intoets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 18:19
Hoi knutselaars. Ik heb met plezier alle topics doorgenomen en ben al een paar jaar lekker aan het knutselen met Arduino, Raspberry en de slimme meter. Ik gebruik onderstaand schema met succes. Op een Arduino Leonardo (eigenlijk een Sparkfun Micro Pro met ATmega 32U4 vanwege de extra USB seriële poort) met succes data op 115200 baud ontvangen, verwerkt en doorgestuurd. Superstabiel, nooit één hick-up.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2prz30h.png

Probleem is het volgende. Sinds twee weken heb ik een nieuwe DSM5.0 meter en nu werkt de schakeling niet meer. Als ik op de datalijn van de P1 poort meet, heb ik nu ineens een gelijkspanningscomponent van 2,1V erbij waardoor de transistor T1 (BC547) altijd aangestuurd wordt en er geen data geïnverteerd en doorgestuurd wordt. De data is wel aanwezig maar zit dus tussen de 2,1V en 5,0V in plaats van <0,5V en 5V. Als ik R1 weg laat, dan werkt het ook niet. Dat kan kloppen want de aansturing is open collector op de meter en er moet dus ergens een stroom lopen om de opto-coupler in de meter te gebruiken (bij het weglaten van R1 werkte dit wel enigszins maar na een half uur was er geen data meer en kwam dan na een 10 minuten weer terug).

Prik ik alles in een DSM4 of DSM2 meter dan werkt alles weer naar behoren. Er lijkt dus iets structureel anders te zijn in de DSM5 meter, ook al zegt het schema in de specs van niet (DSMR 5.1 Final P1 - pagina 5 en verder).

-edit-
Zo geven de specs de interne configuratie aan.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/17bgyh.png

Iemand suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Sleurhutje op 02-04-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@cyclone

Ken jij of iemand wiringPi ? Wat ik lees is dat ook om de gpio pins te testen? Dit geprobeerd. Dit is wat ik krijg:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dl06uguoozcep.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xzhbhhy3nciqt.jpg

Kan jij/iemand zeggen of dmv deze test de seriële poort (pin 10) nog goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iemand hier die de remote API functionaliteit van DSMR Reader gebruikt? Ik krijg het niet voor elkaar om de data dmv NodeJS vanaf mijn Pi te posten naar DSMR (die in Docker op mijn server draait).

Ik krijg continu "Invalid Data Received" als melding :'(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:18:
@cyclone

Ken jij of iemand wiringPi ? Wat ik lees is dat ook om de gpio pins te testen? Dit geprobeerd. Dit is wat ik krijg:

[afbeelding]

[afbeelding]

Kan jij/iemand zeggen of dmv deze test de seriële poort (pin 10) nog goed is?
Je serial poorten zijn echt niet stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@chaoscontrol dat is te zien door deze test?

Dan is er dus iets anders aan de hand waarom ik geen output krijg. Zelfs met pin 8 en 10 (tx & rx) aan elkaar te verbinden krijg ik geen output zoals @cyclone aangaf.

Maar nog even over jouw overzichtje. Moet ik links dan zien als de RPi en rechts de RJ11 connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:05:
@chaoscontrol dat is te zien door deze test?

Dan is er dus iets anders aan de hand waarom ik geen output krijg. Zelfs met pin 8 en 10 (tx & rx) aan elkaar te verbinden krijg ik geen output zoals @cyclone aangaf.

Maar nog even over jouw overzichtje. Moet ik links dan zien als de RPi en rechts de RJ11 connector?
Dat weet ik omdat de kans gewoon zeer klein is dat ze kapot zijn, je wiringpi test aangeeft dat beide poorten OK zijn (al zegt dat niets) en *knip* de serial dus verkeerd testen. (Wat weer maakt dat je verkeerde conclusies trekt.)

Kijk even rustig naar mijn schema, dan snap je hem denk ik wel. Ipv dat je de 1K aan de 5v hangt, hang je deze aan de 3,3v lijn. Voor de rest zou hij moeten kloppen.

Mocht het nou echt niet lukken wil ik vanavond wel even een paintje maken van het circuit als circuit (ipv schema).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@chaoscontrol ik ga straks even het overzicht "tekenen". Dan zal ik hem uploaden. Als je er dan naar wilt kijken?

In je overzicht gebruik je een 10k en 1k weerstand, is het erg als ik ipv de 1k daar ook een 10k gebruik? Ik heb nl. alleen 10k liggen.

En de +5 vcc die je noemt in het overzicht is dan de 3,3v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ja dat maakt zeker uit. Je zal er een 1K en 10K in moeten plaatsen. (Als je echt wanhopig bent kun je 10x 10K parallel aan elkaar solderen, dat is ook effectief 1K...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Jammer dat sommigen elkaar zo kinderachtig behandelen, dat mag best wat vriendelijker over en weer :/
Die reacties zijn daarom ook verwijderd.

@chaoscontrol de toon in je posts mag best wat respectvoller svp.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@cyclone & @chaoscontrol Ik vindt het super van jullie dat jullie me willen helpen. Ik zelf heb er nog geen kaas van gegeten en sta open om alles te proberen.

En de 1 zal het zo doen en de ander zo. Ik vindt het alleen vreemd waarom het bij mij allemaal niet lukt :(
Maar anyway al zou het me lukken om de slimme meter uit te lezen.. ben ik bang dat ik dit nog niet in domoticz zal kunnen toevoegen. Daarin wordt nl. gebruik gemaakt van AMA0 en tja.. RPi 3 gebruikt geen AMA0 meer maar S0.

Ik denk dat ik daarom maar de boel de boel laat. Dan maar geen slimme meter zelf uitlezen.

In ieder geval beide bedankt voor de replies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:51:
Iemand hier die de remote API functionaliteit van DSMR Reader gebruikt? Ik krijg het niet voor elkaar om de data dmv NodeJS vanaf mijn Pi te posten naar DSMR (die in Docker op mijn server draait).

Ik krijg continu "Invalid Data Received" als melding :'(
Vraag het op de github van dsmr.. Ik ben altijd goed geholpen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:35:
@cyclone & @chaoscontrol Ik vindt het super van jullie dat jullie me willen helpen. Ik zelf heb er nog geen kaas van gegeten en sta open om alles te proberen.

En de 1 zal het zo doen en de ander zo. Ik vindt het alleen vreemd waarom het bij mij allemaal niet lukt :(
Maar anyway al zou het me lukken om de slimme meter uit te lezen.. ben ik bang dat ik dit nog niet in domoticz zal kunnen toevoegen. Daarin wordt nl. gebruik gemaakt van AMA0 en tja.. RPi 3 gebruikt geen AMA0 meer maar S0.

Ik denk dat ik daarom maar de boel de boel laat. Dan maar geen slimme meter zelf uitlezen.

In ieder geval beide bedankt voor de replies.
Je laat je toch niet zomaar uit het veld slaan :)
Vallen en opstaan is het devies.

Zal je aangeven hoe ik het gedaan heb.
Ben begonnen met een Serial --> USB converter gewoon op mijn laptop onder windows en Putty om te kijken of ik daadwerkelijk serieel iets oppikte uit de meter.

Toen dat werkte ben ik verder gegaan naar mijn Rpi nog steeds met de seriele naar USB converter alleen na een tijdje viel me op dat deze nogal veel meet momenten miste i.v.m. issues met de driver van de serieel naar USB converter.

Toen ben ik aan de slag gegaan met solderen.

Mijn tip nu is probeer het eerst eens met een USB naar serieel converter die je voor een paar euro besteld op Aliexpresse of even leent van iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik wil alleen maar helpen., je kan natuurlijk ook kunnen denken aan een hele simpele oplossing.

neem een goedkope HD74LS04P en een telefoon stekkertje in je slimme meter.

en het aansluit schema voor een Netduino is dezelfde als voor een Rasberry. gebruik RX gpio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yK9BM0goWLyQIFtdloXZVEpn/medium.jpg

add: ik koop altijd alles op ebay en bijvoorbeeld:

http://www.ebay.com/itm/5...0f7e2d:g:SJkAAOSwQoFWOw9i

heb je een Netduinotje, dan zijn er panklare oplossingen met mooie dashboards, onbekend maakt onbemind.

Heb je geduld, de DaL programma code wordt geport (herschreven voor) de raspberry2 en 3.
Keep it simpel, het leven is al moeilijk genoeg. Alles is gratis en ondersteuning van enthousiaste tweakers.

Hier zitten wij: Netduino Tweakers en bekijk gerust het promootje, ook al is het programma alweer een lichtjaar verder. succes met verder hatseflatsen.

[ Voor 47% gewijzigd door Willie Wortel op 03-04-2017 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steffmeister
chaoscontrol schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:53:
Ja dat maakt zeker uit. Je zal er een 1K en 10K in moeten plaatsen. (Als je echt wanhopig bent kun je 10x 10K parallel aan elkaar solderen, dat is ook effectief 1K...)
Aha! Zou ik daarom niets ontvangen en dat het daar fout in is gegaan? Omdat ik in plaats van een 1k een 10k heb gebruikt :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
@cyclone of @chaoscontrol Zal deze werken? De weerstandjes zouden dan 1k moeten zijn. Maar misschien domme vraag, waarom kan ik daar geen 10k voor gebruiken?

Dit was een overzicht dat ik nog op het internet heb gevonden, maar even in een eigen tekening gezet.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kgtimoz9fn3kp.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:19:
@cyclone of @chaoscontrol Zal deze werken? De weerstandjes zouden dan 1k moeten zijn. Maar misschien domme vraag, waarom kan ik daar geen 10k voor gebruiken?

Dit was een overzicht dat ik nog op het internet heb gevonden, maar even in een eigen tekening gezet.

[afbeelding]
Ik zou het zo doen. let op dat je 2 verschillende weerstanden nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zvgLwiU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:19:
@cyclone of @chaoscontrol <> waarom kan ik daar geen 10k voor gebruiken?
[afbeelding]
Omdat de weerstand van 10K tien maal zo hoog is als die van 1K - daarom ;)

Het komt niet zo kritisch las ik eerder, dus als je nog 4,7K hebt liggen (twee in serie - achter elkaar dus) dan zit je er dicht genoeg bij. Of inderdaad 10 van 10K in een parallel bundeltje werkt ook, heb je in ieder geval genoeg vermogens reserve (wordt het noooooit warmer dan de omgevingstemp).

edit: met de 10K op de voedingslijn die de meter triggert om telegrammen te verzenden haal je waarschijnlijk niet de dremelwaarde dus zend ie niet. Ik heb de mijne gewoon direct (dus zonder weerstanden) aan een RS232-USB converter gesoldeert maar direct op de rPi is dat misschien minder handig.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 03-04-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
chaoscontrol schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:26:
[...]

Ik zou het zo doen. let op dat je 2 verschillende weerstanden nodig hebt:

[afbeelding]
Is dat dan hoe jouw overzicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steffmeister
@franssie Wat jij bedoelt is dus de 10k weerstand helemaal weg te laten? Omdat anders de meter de 5v niet ontvangt om de gegevens uit te spugen?

@chaoscontrol Nu ik jouw overzicht en mijn "tekening" met elkaar vergelijk begin ik 't een beetje te snappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:43:
@franssie Wat jij bedoelt is dus de 10k weerstand helemaal weg te laten? Omdat anders de meter de 5v niet ontvangt om de gegevens uit te spugen?
<>
In ieder geval erg verlagen maar volgens mij kan de meter wel 5V aan, anders zet je 'm op de 3.3V pin eerst om te testen. Maar heb je alleen maar 10K weerstanden in huis? vier parallel is al 2,5 K, nog steeds veel maar misschien kan je wat prutsen ;)

maar Chaoscontrol lijkt me slimmer om te volgen, ik heb geen ervaring met het direct aansluiten op de rPi.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 03-04-2017 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steffmeister
Ja momenteel alleen 10k in huis... en die winkel is morgen gesloten. Had een zakje van 20, dus ik denk dat ik morgen er 10 parallel aan elkaar ga verbinden. Dan maar een "dikke" weerstand er tussen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:37:
Ja momenteel alleen 10k in huis... en die winkel is morgen gesloten. Had een zakje van 20, dus ik denk dat ik morgen er 10 parallel aan elkaar ga verbinden. Dan maar een "dikke" weerstand er tussen ;)
Goed te zijn dat je de moed nog niet hebt opgegeven!
Mocht je toch nog willen gaan bestellen :) Neem deze ook mee, beetje weerstandjes in huis is nooit weg :)

Nee ik heb geen aandelen :) maar gewoon wat spulletjes in huis is wel zo lekker voor de volgende klus sessie :) Want als je het virus eenmaal hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
Nee zat toch te denken, het moet toch lukken. Het werkt bij anderen ook waarom dan niet bij mij.

Maar het probleem is waarschijnlijk de verkeerde weerstandjes. Dus morgen maar opnieuw proberen en dan eerst eens proberen met 10 weerstandjes parallel om te kijken of het werkt :)

Kan ik daarvoor gewoon 10 stuks bij elkaar binden en de uiteindes van de ene kant aan elkaar solderen en die van de andere kant aan elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steffmeister
Vanmorgen maar even wat 1k weerstandjes opgehaald en het schema van @chaoscontrol gemaakt. Het werkt :)

Ik heb gelijk de S0 veranderd in AMA0 :)

En tevens werkt het nu ook in Domoticz

EDIT:

Natuurlijk thnx 2 @chaoscontrol & @cyclone en de anderen voor de hulp.

[ Voor 18% gewijzigd door Steffmeister op 04-04-2017 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
Steffmeister schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:59:
Vanmorgen maar even wat 1k weerstandjes opgehaald en het schema van @chaoscontrol gemaakt. Het werkt :)

Ik heb gelijk de S0 veranderd in AMA0 :)

En tevens werkt het nu ook in Domoticz
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:18
Ik heb sinds vanavond een raspberry pi aan mijn meter hangen. Via Domoticz lees ik nu het een en ander aan verbruik uit.
meter: Iskra MT 382 3-fase kleinverbruik
Alleen nu leest mijn het 1.8.1 verbruik niet compleet uit. Ik heb op 1.8.1 een tellerstand van 106.000 kWh. Mijn totale verbruik uitgelezen door Domoticz komt tot 63.000 kWh. Komt dit doordat deze meter dsmr 2.2 is?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:51

MsG

Forumzwerver

balk schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:51:
[...]

wat geeft
code:
1
dmesg | grep tty
pi@raspberrypi:~ $ dmesg | grep tty
[    0.000000] Kernel command line: 8250.nr_uarts=1 bcm2708_fb.fbwidth=656 bcm2708_fb.fbheight=416 bcm2708_fb.fbswap=1 dma.dmachans=0x7f35 bcm2709.boardrev=0xa02082 bcm2709.serial=0xb8cf440f bcm2709.uart_clock=48000000 smsc95xx.macaddr=B8:27:EB:CF:44:0F vc_mem.mem_base=0x3dc00000 vc_mem.mem_size=0x3f000000  dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
[    0.001345] console [tty1] enabled
[    2.196535] systemd[1]: Starting system-getty.slice.
[    2.203891] systemd[1]: Created slice system-getty.slice.
[    3.932933] usb 1-1.5: ch341-uart converter now attached to ttyUSB0

Ik heb de Raspberry van het werk ook even meegenomen naar mijn huis en in de meterkast. De kabel heb ik los al regelmatigg getest met Putty op een PC. Ik krijg aangesloten aan de Raspberry dat hij actief onzichtbare data binnenkrijgt, ik moet het wellicht even filmen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360858

@allen: welke kabel en software heb ik nodig om mijn slimme meter uit te lezen en makkelijk te raadplegen (via een PC of tablet/smartphone). Ik heb een:

- Kaifa MA105c
- een windows server op ca. 4 meter afstand die 24/7 aan staat

Het moet simpel en degelijk zijn met een prive-database (d.w.z. niet online). Iemand suggesties???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat is wel een hele algemene vraag. Er is zat te vinden op dit forum.
Wat heb je zelf al gevonden? Graag wat eigen initiatief tonen.

Mensen maken zelf kabels en er zijn kant-en-klare kabels te koop. Waar twijfel je over?
Ook software is genoemd in de verschillende threads. Is er iets wat je niet bevalt?

Ik heb bijvoorbeeld een Raspberry PI naast mijn slimme meter gezet en verbonden met een kant-en-klare P1 meter kabel. (even zoeken op google naar iemand die ze voor je maakt). Je kan daar Domoticz opzetten. Ik heb zelf een oplossing gemaakt met python en php omdat domoticz mij niet de juiste gegevens kon tonen. Ik heb namelijk ook zonnepanelen en wilde die in 1 grafiek hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door Sircuri op 06-04-2017 15:49 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
MsG schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:44:
[...]

pi@raspberrypi:~ $ dmesg | grep tty
[    0.000000] Kernel command line: 8250.nr_uarts=1 bcm2708_fb.fbwidth=656 bcm2708_fb.fbheight=416 bcm2708_fb.fbswap=1 dma.dmachans=0x7f35 bcm2709.boardrev=0xa02082 bcm2709.serial=0xb8cf440f bcm2709.uart_clock=48000000 smsc95xx.macaddr=B8:27:EB:CF:44:0F vc_mem.mem_base=0x3dc00000 vc_mem.mem_size=0x3f000000  dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
[    0.001345] console \[tty1] enabled
[    2.196535] systemd\[1]: Starting system-getty.slice.
[    2.203891] systemd\[1]: Created slice system-getty.slice.
[    3.932933] usb 1-1.5: ch341-uart converter now attached to ttyUSB0

Ik heb de Raspberry van het werk ook even meegenomen naar mijn huis en in de meterkast. De kabel heb ik los al regelmatigg getest met Putty op een PC. Ik krijg aangesloten aan de Raspberry dat hij actief onzichtbare data binnenkrijgt, ik moet het wellicht even filmen.
Hmm, dat ziet er logisch uit. Welk commando gebruik je om de poort uit te lezen? Probeer Minicom eens om specifiek 9600,7,e,1 in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

balk schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:27:
[...]

Hmm, dat ziet er logisch uit. Welk commando gebruik je om de poort uit te lezen? Probeer Minicom eens om specifiek 9600,7,e,1 in te stellen?
Ik krijg in elk geval consistent die lege karakters elke tien seconde. Zowel op de slimme meter op het werk, als mijn meter thuis (andere meter) terwijl de kabel op een laptop prima werkt. Daarmee kan ik alles behalve de Raspberry in elk geval uitsluiten. Wellicht dat ik Raspbian nog even opnieuw draai. Het was me bij de Raspberry Pi 3 een beetje onduidelijker, omdat de Bluetooth ook via serial (ofzo :P) schijnt te lopen en veel tutorials nog van een Raspberry Pi 2 uitgingen (gebruik privé ook een 2 ipv een 3, maar die van het werk is een 3).

Dit is de cmdline.txt:
otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait

[ Voor 27% gewijzigd door MsG op 06-04-2017 17:33 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
MsG schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:31:
[...]

Ik krijg in elk geval consistent die lege karakters elke tien seconde. Zowel op de slimme meter op het werk, als mijn meter thuis (andere meter) terwijl de kabel op een laptop prima werkt. Daarmee kan ik alles behalve de Raspberry in elk geval uitsluiten. Wellicht dat ik Raspbian nog even opnieuw draai. Het was me bij de Raspberry Pi 3 een beetje onduidelijker, omdat de Bluetooth ook via serial (ofzo :P) schijnt te lopen en veel tutorials nog van een Raspberry Pi 2 uitgingen (gebruik privé ook een 2 ipv een 3, maar die van het werk is een 3).
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

zou ook kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mijn meter heeft 115200 nodig, maar helaas als ik dus exact de gegevens van mijn andere Raspberry gebruik pakt hij hem niet, terwijl als ik die kabel loshaal van de Raspberry en hem uitlees met Putty krijg ik keurig de waarden binnen. Zal straks eens opnieuw beginnen met Raspbian.

Pagina: 1 ... 7 ... 39 Laatste