Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, sinds vandaag ben ik ook de eigenaar van een Slimme Meter met v5 (schijnt net uit te zijn?).

Nu heb ik ook een Toon, waar het ding op is aangesloten. Hartstikke leuk, maar die Toon die moet in de kliko. Ik heb er geen abonnement op en daar heb ik ook geen behoeft aan. Ga een thermostaat kopen die aan mijn Domotica komt te hangen (Homey waarschijnlijk) en de statistiekjes wil ik op een andere manier gaan maken (nog geen idee hoe).

Maar dan is dus de vraag, hoe krijg ik zo goedkoop een eenvoudig mogelijk de Slimme Meter uitgelezen? Heb eventueel nog een (paar jaar oude) RPi liggen. Maar liever zou ik een oplossing hebben die geen extra voeding vereist, heb al genoeg adapters in de meterkast hangen.

Ofwel heelllupp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:41:
Maar dan is dus de vraag, hoe krijg ik zo goedkoop een eenvoudig mogelijk de Slimme Meter uitgelezen? Heb eventueel nog een (paar jaar oude) RPi liggen. Maar liever zou ik een oplossing hebben die geen extra voeding vereist, heb al genoeg adapters in de meterkast hangen.

Ofwel heelllupp :)
Je kan via gratis websites zoals enelogic.com je slimme meter laten uitlezen. Of je verbind je slimme meter via een FTDI Slimme meter kabel met je RPi. Op je RPi kan je dan gemakkelijk DSMR Reader installeren. En viola nu kan je goedkoop. eenvoudig en realtime je slimme meter uitlezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gummie schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:05:
[...]

Je kan via gratis websites zoals enelogic.com je slimme meter laten uitlezen. Of je verbind je slimme meter via een FTDI Slimme meter kabel met je RPi. Op je RPi kan je dan gemakkelijk DSMR Reader installeren. En viola nu kan je goedkoop. eenvoudig en realtime je slimme meter uitlezen. :)
Kijk, daar kan ik iets mee, dank je wel :)

Zou zo'n kabel ook direct in mijn Synology NAS kunnen? Die staat er toch al te draaien :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Zijn er eigenlijk mensen die parallel aan de P1-meting van het geheel los nog hun gasverbruik meten met een optische methode of iets dergelijks? Ik vind de resolutie vanuit het P1-systeem veel te laag voor gas. 1 keer per uur, wat is daar nu slim aan, dat geeft maar marginaal inzicht.

Ik heb deze meter er op zitten: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zsu7Kwv.png ik zie alleen voor deze meter niet zo duidelijk een alternatieve meetoptie. Of kijk ik er overheen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:28
Ledje naast tekst pb= pa=? Die knipperd mogelijk. Moet je even een filmpje van maken kan namelijk ir led zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Ik heb dezelfde meter en er knippert niets zichtbaar helaas.

Volgens mij zijn het twee LED's (receiver + transmitter) naast elkaar en zal het waarschijnlijk infrarood zijn.
Maar het zou best kunnen dat je eerst een commando moet sturen, voordat de meter reageert.

Bij DSMR 5 is het beter, dan krijg je gasupdates veel sneller (interval weet ik zo niet uit m'n hoofd). Ik vraag mij wel af of die meters dan nog steeds draadloos met je kWh-meter praten, of dat er een kabeltje tussen zit. Die draadloze meter zoals op jouw foto heeft een batterij die niet het eeuwige leven zal hebben, zeker niet als de uitleesinterval ineens veel kleiner is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb de boel gefilmd en er kwam niks qua infraroodlicht door inderdaad.

DSMR5 is leuk (stroom wordt dan zelfs elke seconde geloof ik), maar dat is pas over minimaal 15 jaar een keer geïmplementeerd bij huizen die nu al een slimme meter hebben.

De fabrikant specificeert 15 jaar voor de batterij las ik, ik snap de keuze ook wel, zeker omdat de gasmeter niet altijd per se dicht genoeg bij de slimme meter zelf kan zitten. Alleen vind ik het zo ironisch dat de slimme meter dus in potentie onnauwkeuriger is dan een oude meter die je wèl optisch kon aftappen.

Ik vind vooral veel info over de G4 RF1 Ve, geen idee of die heel anders is. Andere keer maar even verder speuren. Het is ook meer dat ik weer een projectje om handen wil hebben, en bij stroom nu een beetje een verband kan leggen tussen een apparaat dat ik uit of aan zet qua Kwh. Maar met 1 lezing per uur bij gas is dat gewoon te onduidelijk voor mij.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, die Toon van Eneco kunnen ze ook beter bij het afval gooien. Wat een onding. Die leest dus niets uit, want meteradapter verkeerd. En voor een nieuwe MOET je een abonnement hebben (absurd!).

Dus maar een abo afgesloten voor 1 maand, per maand opzegbaar en 14 dagen herroepingstermijn. Als ze een nieuwe adapter afgestuurd hebben over een paar dagen beroep ik mij op die herroepingstermijn en zoeken ze het maar uit met hun rommel.

Het is dat ik nog niet ver genoeg ben met het op een andere manier uitlezen van de boel en ik de Toon tweedehands wil gaan verkopen. Anders had ik er geen seconde werk van gemaakt van dat onding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44

FutureCow

(C) FutureCow

Wat is de makkelijkste manier om op Linux een ttyUSB0 port te clonen? Had wel iets gevonden met socat, maar uit eindelijk niet goed voor elkaar gekregen. Zullen van wel meer mensen behoefte aan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:32
Als je een tweede identieke port wil dan kan je 'link' gebruiken, ie. ln /xx/vvv/ttyxx /cc/ddd/ttyy.

Edit: als je link niet kent dan zal je vast ook niet weten hoe je een bestand maakt dus nog een toevoeging: met 'touch' maake je eerst een bestand, ie. touch /cc/ddd/ttyy en dan kan je link gebruiken om te 'clonen'. Ik heb overigens geen idee waarom je dit zo zou willen. Probeer je misschien een virtualcom te creeeren? Dan heb je toch echt socat nodig.

[ Voor 64% gewijzigd door Laagheim op 29-01-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:29
Waarom zou je 'm twee keer willen 'uitlezen'? Lijkt me handiger om het eenmaal in een database te stoppen, dan kun je er daarna mee doen wat je wilt. Of broadcast het over MQTT ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thralas schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:10:
Waarom zou je 'm twee keer willen 'uitlezen'? Lijkt me handiger om het eenmaal in een database te stoppen, dan kun je er daarna mee doen wat je wilt. Of broadcast het over MQTT ofzo.
Omdat niet alle producten dit toestaan?

Als je bv een Toon hebt, dan zal je moeten zorgen dat je het signaal zelf ook afvangt. Want Toon gaat je de info echt niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:41:
Als je bv een Toon hebt, dan zal je moeten zorgen dat je het signaal zelf ook afvangt. Want Toon gaat je de info echt niet geven.
Dat is een heel ander probleem, en fysiek op te lossen.

FutureCow wil op hetzelfde systeem een tty tweemaal uitlezen, iets dat verre van triviaal is, behoudens ranzige oplossingen met tee en fifo's.

Daarom ligt het voor de hand om 't simpelweg af te leveren op een systeem dat wel meerdere consumers ondersteunt (database, message queue, whatever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Thralas schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Dat is een heel ander probleem, en fysiek op te lossen.

FutureCow wil op hetzelfde systeem een tty tweemaal uitlezen, iets dat verre van triviaal is, behoudens ranzige oplossingen met tee en fifo's.

Daarom ligt het voor de hand om 't simpelweg af te leveren op een systeem dat wel meerdere consumers ondersteunt (database, message queue, whatever).
Het is inmiddels gelukt, bedankt voor de tips ;)

Het ging mij om een snelle manier om bijvoorbeeld zowel DSMR-Reader als Domoticz (en OpenHAB) die allemaal P1 native ondersteunen gebruik te laten maken van de data. Het is natuurlijk een stuk makkelijk om de domotica applicaties de native functie te laten gebruiken in plaats van een vertaal slag naar MQTT en dit weer op te laten pakken door de applicatie waar je zelf weer code voor moet schrijven om alles te begrijpen.
Uiteraard snap ik dat het laatste een wellicht een degelijke oplossing is, maar dat kost behoorlijk wat gedoe om dit voor elke aplicatie goed te laten werken.

Wel grappig hoe andere mensen dan bepalen hoe jij iets wel of niet moet gebruiken.

Mijn nette oplossing was na wat zoeken in 3 minuten up en running :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
FutureCow schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:14:
[...]

Het is inmiddels gelukt, bedankt voor de tips ;)

Het ging mij om een snelle manier om bijvoorbeeld zowel DSMR-Reader als Domoticz (en OpenHAB) die allemaal P1 native ondersteunen gebruik te laten maken van de data. Het is natuurlijk een stuk makkelijk om de domotica applicaties de native functie te laten gebruiken in plaats van een vertaal slag naar MQTT en dit weer op te laten pakken door de applicatie waar je zelf weer code voor moet schrijven om alles te begrijpen.
Uiteraard snap ik dat het laatste een wellicht een degelijke oplossing is, maar dat kost behoorlijk wat gedoe om dit voor elke aplicatie goed te laten werken.

Wel grappig hoe andere mensen dan bepalen hoe jij iets wel of niet moet gebruiken.

Mijn nette oplossing was na wat zoeken in 3 minuten up en running :)
verklap nog even hoe? Ben wel geinteresseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

jerh schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:46:
[...]

verklap nog even hoe? Ben wel geinteresseerd.
Even korte uitleg:
Via socat maak je 2 virtuele porten aan.
met node-red maak je een verbinding van de echte seriële port naar de virtuele porten. Kun je oneindig gebruiken. (voor bijvoorbeeld overgang van domotica systeem 1 naar 2)
Afbeeldingslocatie: https://server.fhettinga.nl/error/oh/nodered.png

Meeste info hier vandaan:
https://forum.mysensors.o...domoticz-and-mysensors/13

[ Voor 11% gewijzigd door FutureCow op 29-01-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:49
Is het met DSMR mogelijk om hetgeen dat is opgewerkt met zonnepanelen te monitoren? Of kan je alleen de som van opgewekt minus direct verbruikt terug zien (dus teruggeleverd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alleen som helaas. Het gaat om wat er over de meter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:26:
[...]

Zou zo'n kabel ook direct in mijn Synology NAS kunnen? Die staat er toch al te draaien :)
Ja dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry vergeet te updaten. Draait alweer een dag of 2 vlekkeloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09
MsG schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:44:
Zijn er eigenlijk mensen die parallel aan de P1-meting van het geheel los nog hun gasverbruik meten met een optische methode of iets dergelijks? Ik vind de resolutie vanuit het P1-systeem veel te laag voor gas. 1 keer per uur, wat is daar nu slim aan, dat geeft maar marginaal inzicht.

Ik heb deze meter er op zitten: [afbeelding] ik zie alleen voor deze meter niet zo duidelijk een alternatieve meetoptie. Of kijk ik er overheen?
mindergas.nl werkt perfect met een resolutie van één meting per 24 uur. Waar heb jij die hogere resolutie voor nodig? Je gaskookplaat? Gasverbruik per douchebeurt? (Voor de laatste zou je nog een Nefit Easy thermostaat aan een Nefit ketel kunnen gebruiken. En die gaskookplaat moet je gewoon wegdoen :))

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Om inderdaad wat meer inzicht per handeling te hebben, in plaats van het te gokken. Bij stroom kan dat wel, maar bij gas is het per uur maar een beetje gokwerk.

Heb ook een reactie terug van de ketelfabrikant:
Deze meter wordt benaderd door de electriciteitsmeter die de waardes doorstuurt aan de netbeheerder. De enige manier voor de consument om de meters uit te lezen is via de P1 poort van de electriciteitsmeter. Afhankelijk van welke versie je van de meter hebt kan de frequentie van de lezingen verschillend zijn.

Wellicht kan de netbeheerder je verder helpen.
De netbeheerder krijgt het echt niet opeens gedetailleerder als P1 dus maar 1 x per uur doet. Jammer dat de legacy-uitlezing bij deze gasmeter compleet ontbreekt :(.

Oudere meters waren prima instaat dit realtime te communiceren namelijk, dus het is niet per se een kwestie van onmogelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 30-01-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MsG schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:47:
Om inderdaad wat meer inzicht per handeling te hebben, in plaats van het te gokken. Bij stroom kan dat wel, maar bij gas is het per uur maar een beetje gokwerk.

Heb ook een reactie terug van de ketelfabrikant:

[...]

De netbeheerder krijgt het echt niet opeens gedetailleerder als P1 dus maar 1 x per uur doet. Jammer dat de legacy-uitlezing bij deze gasmeter compleet ontbreekt :(.

Oudere meters waren prima instaat dit realtime te communiceren namelijk, dus het is niet per se een kwestie van onmogelijkheid.
Veel gasmeters zijn tegenwoordig draadloos gekoppeld met de e-meter. De keuze om maar een keer per uur de meterstand door te geven is in die gevallen ook om de interne batterij langer te laten meegaan.
Persoonlijk vind ik het ook jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
Geweldig dat DSMR Reader! Meteen geinstalleerd op de RPI2, (en die p1 data uit domoticz gehaald), veel overzichtelijker! Het enige wat ik nog niet 100% in orde heb zijn backups naar bijv onze synology en wat het makkelijkste is om het op je mobiel te krijgen. Iemand enig idee?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EddoH schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:10:
[...]

Veel gasmeters zijn tegenwoordig draadloos gekoppeld met de e-meter. De keuze om maar een keer per uur de meterstand door te geven is in die gevallen ook om de interne batterij langer te laten meegaan.
Persoonlijk vind ik het ook jammer.
Mijn versie 5 gasmeter leest vaker uit dan 1 maal per uur volgens mij, maar ben er niet 100% zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
tcviper schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:20:
Geweldig dat DSMR Reader! Meteen geinstalleerd op de RPI2, (en die p1 data uit domoticz gehaald), veel overzichtelijker! Het enige wat ik nog niet 100% in orde heb zijn backups naar bijv onze synology en wat het makkelijkste is om het op je mobiel te krijgen. Iemand enig idee?
Ik gebruik rsync in een cronjob om elke nacht een kopie van de backups naar een nas met Debian te sturen. Ik verwacht dat Synology dat ook kan. Kun je ssh'en naar die nas?
De dsmr-reader site werkt toch ook prima op een klein scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
balk schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 05:40:
[...]

Ik gebruik rsync in een cronjob om elke nacht een kopie van de backups naar een nas met Debian te sturen. Ik verwacht dat Synology dat ook kan. Kun je ssh'en naar die nas?
De dsmr-reader site werkt toch ook prima op een klein scherm?
Ja dat klopt dat het prima werkt op een mobiel, alleen onthoud ie login/pass niet als het via htpasswd is ingesteld, das dan wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Ja dat klopt dat het prima werkt op een mobiel, alleen onthoud ie login/pass niet als het via htpasswd is ingesteld, das dan wel jammer.
Dat ligt dan aan je mobiele browser. Hier werkt het namelijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Voor degene die DSMR Reader ook gebruiken, om het af te schermen kun je dus met htpasswd werken zoals in de documentatie, maar wat ik graag wil is dat die login van htpasswd alleen word gevraagd als een aanvraag niet via het LAN komt. Weet iemand toevallig hoe dat te doen met dat Nginx? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:53
tcviper schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:08:
Voor degene die DSMR Reader ook gebruiken, om het af te schermen kun je dus met htpasswd werken zoals in de documentatie, maar wat ik graag wil is dat die login van htpasswd alleen word gevraagd als een aanvraag niet via het LAN komt. Weet iemand toevallig hoe dat te doen met dat Nginx? :)
Google FTW

https://serverfault.com/q...x-for-a-specific-ip-range

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Thank you :)

Voor degene die het zich afvragen, ik heb dit in de nginx/sites-enabled/dsmr-webinterface gezet:

code:
1
2
3
satisfy any;
allow 192.168.1.0/24;
deny all;

en dan de rest zoals in de docs met de htpasswd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik probeer het al een tijdje werkend te krijgen bij m'n oude werkgever op een Raspberry Pi 3 met Raspbian waar Domoticz op draait.

De slimme meter is een Iskra MT 382 die luistert op: 9600 7E1

Ik gebruik de welbekende Chinese blauwe kabel, omgebouwd naar RJ11.
Bus 001 Device 004: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter

Als ik een laptop met Putty gebruik icm de juiste com poort en 9600 7E1 krijg ik keurig output.

Maar op de Raspberry Pi 3 krijg ik geen output, geprobeerd met het CU commando.

Op de Raspberry Pi 3 krijg ik echter wel dat de cursor verplaatst na elke output maar zonder karakters. Alsof je elke 10 seconde onzichtbare gegevens krijgt. Ook Domoticz destilleert hieruit geen Gas en Stroommeter. Het lijkt dus wel de reguliere 10 seconde interval te zijn.

Met een slechtwerkende kabel/verbinding heb ik weleens garbage gehad (met iets heel anders) maar dit lijkt toch wat anders te zijn. Iemand die dit herkend?

cmdline.txt
dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=$dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait

config.txt
# For more options and information see
# http://www.raspberrypi.org/documentation/configuration/config-txt.md
# Some settings may impact device functionality. See link above for details

# uncomment if you get no picture on HDMI for a default "safe" mode
#hdmi_safe=1

# uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan
#disable_overscan=1

# uncomment the following to adjust overscan. Use positive numbers if console
# goes off screen, and negative if there is too much border
#overscan_left=16
#overscan_right=16
#overscan_top=16
#overscan_bottom=16

# uncomment to force a console size. By default it will be display's size minus
# overscan.
#framebuffer_width=1280
#framebuffer_height=720

# uncomment if hdmi display is not detected and composite is being output
#hdmi_force_hotplug=1

# uncomment to force a specific HDMI mode (this will force VGA)
#hdmi_group=1
#hdmi_mode=1

# uncomment to force a HDMI mode rather than DVI. This can make audio work in
# DMT (computer monitor) modes
#hdmi_drive=2

# uncomment to increase signal to HDMI, if you have interference, blanking, or
# no display
#config_hdmi_boost=4

# uncomment for composite PAL
#sdtv_mode=2

#uncomment to overclock the arm. 700 MHz is the default.
#arm_freq=800

# Uncomment some or all of these to enable the optional hardware interfaces
#dtparam=i2c_arm=on
#dtparam=i2s=on

[ Voor 56% gewijzigd door MsG op 03-02-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Welke poort laat je Domoticz naar luisteren?
Zo'n kabel zit op ttyUSB0 (of ttyUSB1 etc). Je ziet waarschijnlijk ook een ttyAMA0, dat is de ingebouwde serial poort van de Pi zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Andere poorten al geprobeerd, dan blijft het echt gewoon leeg. Bij ttyUSB0 krijg ik elke 10 seconde lege output, waarbij de cursor wel druk heen en weer gaat. Heb het gefilmd, zal het nog wel even upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
MsG schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:36:
Andere poorten al geprobeerd, dan blijft het echt gewoon leeg. Bij ttyUSB0 krijg ik elke 10 seconde lege output, waarbij de cursor wel druk heen en weer gaat. Heb het gefilmd, zal het nog wel even upload.
wat geeft
code:
1
dmesg | grep tty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Vandaag mijn slimme meter gekregen en DSMR Reader geinstalleerd op Raspberry Pi. Lijkt allemaal goed te gaan maar zie teruglevering elektriciteit niet terug in de overzichten. Moet ik hier nog specifieke instelling voor wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
EmilneM schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:57:
Vandaag mijn slimme meter gekregen en DSMR Reader geinstalleerd op Raspberry Pi. Lijkt allemaal goed te gaan maar zie teruglevering elektriciteit niet terug in de overzichten. Moet ik hier nog specifieke instelling voor wijzigen?
Deze is niet meer relevant :). Teruglevering is inmiddels zichtbaar (had blijkbaar even tijd nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

balk schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:51:
[...]

wat geeft
code:
1
dmesg | grep tty
Ben niet meer in de buurt van het systeem, neem het binnenkort maar eens mee naar mijn huis, als hij het daar wel normaal doet is er iets geks met de slimme meter. Het stond buiten kijf dat dit de juiste /dev/ was, gaf ook als enige output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Heeft iemand enig idee hoeveel stroom je kunt trekken uit de 5V lijn van een Kaifa E0025?
Volgens de DSMR 4.0 spec zou het minimaal 100mA moeten zijn, maar dat is nauwelijks genoeg om een ESP32 te poweren. Hoop dus dat er wat rek in zit. Datasheets van de meter zelf kan ik nergens vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmilneM
Weet iemand de beste manier om alleen het "verbruik" te meten in een situatie met zonnepanelen? Idealiter in DSMR Reader.

Dus "geleverd" + "opgewekt met zonnepanelen". Nu wordt de opgewekte stroom van de zonnepanelen (uiteraard) gelijk gesaldeerd met het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:22
Je kunt dit alleen maar uitrekenen als je ook de opbrengst van je zonnepanelen weet. Ik weet niet of je in dsmr reader nog een extra kwh meter kunt uitlezen. Als ie dat hebt kun je aan het rekenen gaan.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopdRob
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 08:32
Ik heb een Iskra SMR 5.0 AM550-TD2 GPRS en een Ewent EW1116 (USB naar RS232 kabel). Ik heb de RS232 pinnen doorverbonden met dupont wires naar mijn RJ11 kabel.

Mijn RJ11 kabel heeft 4 kabels,
1 Zwart aangesloten op RS232 pin 4
2 Rood aangesloten op RS232 pin 5
3 Groen niet aangesloten
4 Geel aangesloten op RS232 pin 2

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/48411277/IMG_0025%20thumbnail.jpg

Als ik de USB aan mijn raspberry hang en het volgende commando geef
code:
1
 cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

krijg ik alleen connected te zien.

Als ik hem aan Putty hang op Windows 10 opent de terminal maar doet hij niets.
Voor Putty heb ik gebruikt

Com 5
Speed (baud) 115200
Data bits: 8
Stop bits: 1
Parity: none
Flow control: RTS/CTS

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe en wat ik zou kunnen proberen om het aan de praat te krijgen?

[ Voor 16% gewijzigd door TopdRob op 11-02-2017 18:01 . Reden: thumbnail gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Weet je zeker dat je pinout klopt? Ik zie alleen pinnen aangesloten op de onderste rij?

En probeer eens baudrate 9600?

Ik heb hem zo (even los van dat weerstandje:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-9NVCyfxOOrw/VUsx74pEGiI/AAAAAAAAAvs/KHefmS2oWXU/s640/WP_20150506_008.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-zYO565NwLmo/VUsx8EMt8pI/AAAAAAAAAvw/x5qs0ny6RDA/s640/WP_20150506_007.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Om wat onafhankelijker te worden van energieboeren die de energielogging ook uitgebreid kunnen laten zien (zoals ik bij Oxxio had) en om nog een fallback te hebben naast mijn eigen Domoticz-logging log ik het nu ook bij Enelogic. Zijn er nog meer van dit soort gratis API-platformen? Het mooiste zou zijn als 1'tje de resolutie van 10 seconden zelfs zou accepteren en opslaan. Domoticz kan het bij mij maar 7 dagen lang uitgebreid onthouden.

Dit soort verschillen baren mij dan wel weer wat zorgen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qBXMNKX.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JmbKZfb.png

Op een dag nog niet echt significant maar kan me voorstellen dat dat soort negatieve afronding (of wat het nu ook is) nog best uitmaken op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom geen dsmr-reader gebruiken? Die kan volgens mij hetzelfde als Enelogic (en als dat niet zo is schiet je een issue in.) Voordeel is ook dat je de data in eigen beheer houdt i.p.v. weg te geven aan Enelogic.

P.S. Als je het eenmaal in dsmr-reader hebt dan vermoed ik dat je de (beroerde) grafiekjes van Domoticz niet meer nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Juist, ik gebruik op dit moment DSMR reader, naast enelogic en dat werkt allebei vrij goed moet ik zeggen. Als DSMR reader nu straks ook nog meteen van Youless kan meten, heb ik de P1 USB niet meer nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ThinkPadd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:22:
Waarom geen dsmr-reader gebruiken? Die kan volgens mij hetzelfde als Enelogic (en als dat niet zo is schiet je een issue in.) Voordeel is ook dat je de data in eigen beheer houdt i.p.v. weg te geven aan Enelogic.

P.S. Als je het eenmaal in dsmr-reader hebt dan vermoed ik dat je de (beroerde) grafiekjes van Domoticz niet meer nodig hebt ;)
Omdat ik Domoticz ook gebruik voor de resterende domotica in huis + een RFLink. Op de langere termijn leek me zo iets wel handig, maar ik weet niet hoe lekker dit samen draait, gezien dsmr-reader op Python draait en je zowel apache hebt voor Domoticz als nginx voor dsmr-reader, leek het me een log geheel gaan worden. Maar dsmr-reader is qua P1 logging wel een stuk professioneler dan wat Domoticz je biedt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik had continue een 3 tot 4 Mbps netwerk verbinding vanaf de DSMR-Reader naar Dropbox. Nadat ik de dropbox integratie uitgezet heb (Key vewijderd) verdween deze verbinding. Meer mensen hier die dat hebben?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tylen schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:37:
Ik had continue een 3 tot 4 Mbps netwerk verbinding vanaf de DSMR-Reader naar Dropbox. Nadat ik de dropbox integratie uitgezet heb (Key vewijderd) verdween deze verbinding. Meer mensen hier die dat hebben?
Ik snap je vraag helemaal niet. Je verwijdert de API key en vervolgens is je verbinding met DropBox weg. Dat is toch logisch?
Kan je iets meer informatie geven? >:)

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat hij erop doelt dat hij het niet normaal vind dat er constant 3-4Mbps netwerkverkeer naar Dropbox is. Dat de integratie naar Dropbox niet meer werkt als hij de koppeling verbreekt snapt hij zelf ook wel denk ik O-)

Ik zou even een issue inschieten, misschien gaat er iets met de integratie niet goed en blijft er iets hangen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Idd Thinkpad. Die ga ik ook idd even inschieten zometeen. Dennis zit daar altijd wel bovenop.

Edit: Aangemaakt ;) https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader/issues/264

[ Voor 30% gewijzigd door Tylen op 21-02-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tylen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:55:
Idd Thinkpad. Die ga ik ook idd even inschieten zometeen. Dennis zit daar altijd wel bovenop.

Edit: Aangemaakt ;) https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader/issues/264
Ah, sorry. Ik begreep echt serieus niet wat je nou bedoelde. Er was kennelijk continue een upstream naar dropbox.
Maar dat is dan inderdaad erg suf en nee, dat probleem heb ik niet. Heb ook dropbox draaien.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Het staat er toch echt duidelijk ;) hahaha. Soms zegt een plaatje meer dan 1000 woorden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tylen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:49:
Het staat er toch echt duidelijk ;) hahaha. Soms zegt een plaatje meer dan 1000 woorden. ;)
Als je dropbox weer enabled dan krijg je weer die constante stream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Daar zat ik net ook aan te denken. Eventjes doen.

Edit: Ja bij opnieuw aanzetten doet hij hetzelfde. Ik reboot de pi eventjes.

[ Voor 44% gewijzigd door Tylen op 21-02-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tylen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:49:
Nu ik het nogmaals lees, moet ik inderdaad toegeven dat dit er inderdaad staat. Oeps.. was vroeg vanmorgen. :X

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Na reboot is het er nog steeds. Is dus wel een bugje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik wil hier graag even uiteenzetten hoe ik nu uiteindelijk de P1 poort heb kunnen uitlezen.

Mijn hardware:

Meter: Kafka MA105C

Verbindings kabel:
https://sinuss.nl/product...ebug-ttl-232-usb-rpi-ftdi

Het enige wat je hier nog mee moet doen is een RJ11 stekker erop plaatsen, het schema wat ik gebruikt heb is als volgt:

http://domoticx.com/pinout-p1-poort-kaifa-ma105-en-ma304/

De kleurcodes van de kabels zijn als volgt:

(zijn terug te vinden in de volgende spec sheet: http://www.farnell.com/datasheets/1641076.pdf )

Zwart: GND
Geel: RXD
Oranje: TXD

Apparatuur om het uit te lezen:

Raspberry PI 3 + 32 GB SD kaart.

Software voor het uitlezen en monitoren:

DSMR Reader:

https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader
https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/

(zelfde product, eerste is de source code, tweede is de documentatie)

De stappen hoe ik het aan de praat heb gekregen:

1. Lege SD-Kaart met Raspbian geïnstalleerd:

Handleiding:
https://www.raspberrypi.o...lation/installing-images/

2. Handleiding voor installatie van DSMR Reader gevolgd, gewoon stap voor stap doen, ik heb voor Postgress gekozen.

Handleiding:
https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/

3. RJ11 stekker volgens schema aan kabel verbonden (beetje gepriegel maar goed te doen).

Omdat mijn meter (de Kafka) een inversie nodig heeft moest ik de eeprom van de kabel aanpassen, dit kan met het FT-PROG utility: http://www.ftdichip.com/Support/Utilities.htm#FT_PROG

Let wel op, je hebt een windows PC nodig, sluit de kabel trouwens aan op een USB poort van je moederbord en niet die van je kast, dit werkte bij mij niet.

De volgende stappen hoeven volgens mij niet in alle situaties te gelden, dit moet je dus wel even zelf uit zoeken,er was ergens een website waar je een overzicht had maar die kan ik niet meer terug vinden.

Stappen volgens de volgende handleiding:

http://www.ftdichip.com/S...ser_Guide_For_FT_PROG.pdf

6.1 Scan for Devices (paragraaf in de handleiding)

Sluit de kabel aan op je moederbord (USB poort)

Druk na het aansluiten op F5 om te scannen, als hij gevonden is zal hij weergegeven worden in de linker helft.

5.5 FT232R Hardware_Specific (paragraaf in de handleiding)

Navigeer na het vinden van de kabel naar Hardware_Specific, en zoek naar de Invert RXD, als hier geen vinkje staat, vinkje aanzetten.

6.4 Program Existing Devices (paragraaf in de handleiding)

Na het maken van de bovenstaande wijziging kan je kiezen om de device te programmeren, druk op de bliksemschicht (Program Devices) knop.

Als het goed is is je kabel nu aangepast.

Toen kon ik de kabel verbinden tussen de PI en de meter en de tooling starten om de meten, en inderdaad het werkte.

Verder heb ik geen overige kabels, of onderdeeltjes gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door ronaldmathies op 21-02-2017 22:26 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:07
Ik zit met een probleempje.
Mijn slimme meter hangt in de meterkast (duh), maar mijn synology staat op de eerste etage (meterkast geen optie, want daar wordt ie veel te warm).
Als ik mijn Synology met een slimme meter-kabel aansluit rechtstreeks, dan krijgt Domoticz netjes data binnen en begint grafieken op te bouwen.
Als ikde synology weer boven zet en er een telefoon-kabel met koppelblok tussenzet, dan krijgt ie niets meer binnen.
Gebruik ik die telefoonkabel om de telefoon aan te sluiten, dan werkt deze gewoon, kabel lijkt dus goed te zijn.
Koppelblok heb ik opengemaakt om te kijken of alle pinnetjes met elkaar verbonden zijn, dit is het geval.

Iemand enig idee waarom dit niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Die kabel is gewoon te lang. TTL is niet ontworpen om grote afstanden te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39
Zijn er hier mensen die hun meter uitlezen via NodeJS? Ik heb met socat zitten prutsen maar dat vind ik maar niks, en zoek een beetje stabiel alternatief. (ik heb een Iskra ME382 meter)

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 22-02-2017 08:24 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:03:
Ik zit met een probleempje.
Mijn slimme meter hangt in de meterkast (duh), maar mijn synology staat op de eerste etage (meterkast geen optie, want daar wordt ie veel te warm).
Als ik mijn Synology met een slimme meter-kabel aansluit rechtstreeks, dan krijgt Domoticz netjes data binnen en begint grafieken op te bouwen.
Als ikde synology weer boven zet en er een telefoon-kabel met koppelblok tussenzet, dan krijgt ie niets meer binnen.
Gebruik ik die telefoonkabel om de telefoon aan te sluiten, dan werkt deze gewoon, kabel lijkt dus goed te zijn.
Koppelblok heb ik opengemaakt om te kijken of alle pinnetjes met elkaar verbonden zijn, dit is het geval.

Iemand enig idee waarom dit niet werkt?
Misschien overbodige vraag maar heb je een 4 aderige telefoonkabel of een 2 aderige?
2 aderig werkt niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:07
klump4u schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:01:
[...]

Misschien overbodige vraag maar heb je een 4 aderige telefoonkabel of een 2 aderige?
2 aderig werkt niet.
4-aderig, maar een eerdere post geeft aan dat de lengte van de kabel wllicht te lang is.
Ga wel even kijken of ik daar nog wat vanaf kan snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je zou ook kunnen proberen een betere kwaliteit kabel te gebruiken, bijv. netwerkkabel. Maar het blijft broddelwerk, de oplossing is gewoon een device bij je meter in de buurt te plaatsen. Edit: Je hebt ook van die serial-bluetooth dongles, misschien kun je daar wat mee. Bijv: http://www.ebay.com/itm/2...3f5d72:g:6OUAAOSwrklVDCUp

[ Voor 39% gewijzigd door mcDavid op 22-02-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:11:
[...]

4-aderig, maar een eerdere post geeft aan dat de lengte van de kabel wllicht te lang is.
Ga wel even kijken of ik daar nog wat vanaf kan snoepen.
Ok, was maar een vraagje.
Hoe lang is je kabel dan nu?
Ik heb tussen de meter en de Pi 6 meter kabel en dat werkt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-01-2022
Kan iemand zeggen of deze kabel geschikt is om een rj11 stekker op te maken en hier de p1 -poort mee uit te lezen?

https://nl.aliexpress.com...L&&scm=1007.12783.72505.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:00

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Steffmeister schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:50:
Kan iemand zeggen of deze kabel geschikt is om een rj11 stekker op te maken en hier de p1 -poort mee uit te lezen?

https://nl.aliexpress.com...L&&scm=1007.12783.72505.0
Ligt eraan welke meter je hebt, en als je hem met een Raspberry of Arduino wilt uitlezen heb je deze niet eens nodig.
Kortom vertel eens welke meter heb je en wat ben je precies van plan.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
cyclone schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:58:
[...]

Ligt eraan welke meter je hebt, en als je hem met een Raspberry of Arduino wilt uitlezen heb je deze niet eens nodig.
Kortom vertel eens welke meter heb je en wat ben je precies van plan.
Ik wil de meter idd met een Raspberry uitlezen naar Domoticz.
De meter is een Iskra AM550 (DSMR 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

mcDavid schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:41:
Die kabel is gewoon te lang. TTL is niet ontworpen om grote afstanden te overbruggen.
Onzin ! Heb ik al lang geleden hier in dit draadje ontkracht (zie onderste stuk)

Voor mensen die niet willen scrollen :) Ik woon op een woonboot en er ligt zeker 15 meter kabel tussen mijn meter (op de wal) en mijn Rpi. Hierover gaat gewoon het TTL seriele signaal zonder enig probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Draadloos met een ESP8266 met ESPEasy firmware (met P1-plugin) is toch een stuk moderner ;) Werkt hier wel prima met dsmr-reader. Script wat ik gebruik staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Steffmeister schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:03:
[...]

Ik wil de meter idd met een Raspberry uitlezen naar Domoticz.
De meter is een Iskra AM550 (DSMR 5).
Daar heb je geen USB converter voor nodig, Rpi heeft zelf een UART (lees seriele poort)
Ik ken de meter zelf niet en kan er zo snel niet iets over terug vinden of de meter een gewoon of een inverted signaal afgeeft.

In deze post vind je hoe je hem moet aansluiten, en eventueel moet inverteren (daar heb je dan de transistor en weerstand voor nodig).

Als dat niet nodig is kun je de TX van de meter direct op de RXD van de Rpi ( GPIO15 ) aansluiten.
ThinkPadd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:11:
Draadloos met een ESP8266 met ESPEasy firmware (met P1-plugin) is toch een stuk moderner ;) Werkt hier wel prima met dsmr-reader. Script wat ik gebruik staat hier.
Moderner ? Storingsgevoeliger en je buren kunnen meeluisteren bedoel je >:)
Nee hoor ik ga lekker over de kabel, heb ook geen stopcontact in die kast dus was voor mij een hoop extra werk geweest. ESP alleen op een batterij ben ik nog aan het proberen maar dat is voor nu nog geen succes.

[ Voor 30% gewijzigd door cyclone op 22-02-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:11:
* mcDavid bookmarkt

Dat is precies hoe ik het ook van plan ben. Mijn meter hangt op een andere verdieping (apartementencomplex), maar daar zijn wel wifi-netwerken beschikbaar waar ik gebruik van kan maken.
cyclone schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:05:
[...]

Onzin ! Heb ik al lang geleden hier in dit draadje ontkracht (zie onderste stuk)

Voor mensen die niet willen scrollen :) Ik woon op een woonboot en er ligt zeker 15 meter kabel tussen mijn meter (op de wal) en mijn Rpi. Hierover gaat gewoon het TTL seriele signaal zonder enig probleem.
Dat het bij jou werkt betekent niet dat mijn reactie onzin is. TTL (Transistor-transistor logic) is ontwikkeld voor communicatie tussen chips, op dezelfde printplaat of het zelfde apparaat. Voor communicatie over langere afstand is bijv. RS232 veel beter geschikt. Zoals ik zelf ook al zei heb je best kans dat het gaat werken met een betere kabel, maar dat blijft de randjes opzoeken van wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

mcDavid schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:23:
[

Dat het bij jou werkt betekent niet dat mijn reactie onzin is. TTL (Transistor-transistor logic) is ontwikkeld voor communicatie tussen chips, op dezelfde printplaat of het zelfde apparaat. Voor communicatie over langere afstand is bijv. RS232 veel beter geschikt. Zoals ik zelf ook al zei heb je best kans dat het gaat werken met een betere kabel, maar dat blijft de randjes opzoeken van wat mogelijk is.
Je beseft je dat we het hier gewoon over seriele communicatie hebben en het mag dan wel op TTL niveau zijn en niet op RS232 maar dat neemt niet weg dat het prima over langere afstanden gebruikt kan worden.
Bij gebruik van twisted pair heb ik al voorbeelden gezien van meer dan 30 meter midden in een fabriekshal.

En onzin was puur en alleen een reactie op dat jij zonder argumentatie zei dat de kabel te lang was en in je volgende reactie noem je het zelfs dat het broddelwerk is.
Dat is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
cyclone schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:16:
[...]

Daar heb je geen USB converter voor nodig, Rpi heeft zelf een UART (lees seriele poort)
Ik ken de meter zelf niet en kan er zo snel niet iets over terug vinden of de meter een gewoon of een inverted signaal afgeeft.

In deze post vind je hoe je hem moet aansluiten, en eventueel moet inverteren (daar heb je dan de transistor en weerstand voor nodig).

Als dat niet nodig is kun je de TX van de meter direct op de RXD van de Rpi ( GPIO15 ) aansluiten.
Dan ga ik daar eens naar kijken.. Al is het tot nu toe op het eerste gezicht nog abracadabra ;)
Wat ik zo 1 2 3 heb gevonden op een andere forum: ISKRA AM550 which is on DSMR 5.0 =) It's got an inverted signal.

Dus zou ik zo'n transistor en weerstand nodig hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
cyclone schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:16:
[...]
Moderner ? Storingsgevoeliger en je buren kunnen meeluisteren bedoel je >:)
Nee hoor ik ga lekker over de kabel, heb ook geen stopcontact in die kast dus was voor mij een hoop extra werk geweest. ESP alleen op een batterij ben ik nog aan het proberen maar dat is voor nu nog geen succes.
Een kabel van 15m buiten hebben liggen is anders ook een mooie bliksemantenne ;) ESP op een batterij is niet handig, dan blijf je bezig met batterijen wisselen. De P1-poort van een slimme meter heeft helaas niet genoeg vermogen om een ESP te voeden, anders was dat nog mooier geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Steffmeister valt mee hoor zal wel even kijken of ik een keer een tekening / foto kan maken hoe je simpel een kabeltje inelkaar kunt klussen.
Maar jij kan die tekening dus compleet gebruiken. Levert op een Rpi iig een stabielere oplossing op dan via een USB converter (althans is mijn ervaring)

@ThinkPad
Kabel ligt netjes onder de grond net zoals de voeding kabel richting de meterkast in mijn woonboot. Dus als de bliksem inslaat op de grond heb ik hem toch wel binnen via de voedingskabel.

Maar zoals je weet ben ik al bezig geweest met de ESP, puur omdat het kan, en om wat meer "buiten" sensoren te maken maar ze vreten teveel stroom om continue te meten op een batterij helaas.

• Steffmeister
@cyclone Als je een foto van zo'n kabeltje kunt maken graag! Dan zie ik hoe het in werkelijkheid er uit ziet en in combinatie met de tekening moet het me dan wel lukken om zo'n kabeltje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een L&G E350 type ZMF110CBtFs2 meter en heb hier mijn nieuwe RPI3 aan gekoppeld. In eerste instantie ben ik uitgegaan van de gegevens op de website van Ge Janssen. Ik kwam er al snel achter dat mijn meter DMRS 4.0 gebruikt, het staat zelfs op de meter. Dus ik heb de scripts aangepast voor het 115200, 8, N, 1 protocol en gebruikte het eerst samen met een goedkope HL-340 USB naar RS232 omzetter. Op RTS permanent 5V. Dit werkte helaas niet, er verschijnt geen enkele informatie op het scherm. Met het cu commando verschijnt de melding ‘Connected’ en iedere 20 seconden verspringt de cursor een regel naar beneden maar geen enkele informatie. Ook geen onzin of rare tekens maar helemaal niks.
Met Putty kan ik de RPI in de meterkast draadloos bereiken op de laptop in de woonkamer.

Gelukkig vond ik hier op dit forum veel informatie. Dus heb ik het schema van R. Hendriks gebruikt met een NPN transistor en twee 1k weerstanden om het RxD signaal te inverteren en rechtstreeks aan de UART van de RPI3 verbonden. Pin 1 is de 3.3V voeding voor de transistor, pin 2 de 5V rechtstreeks naar RST, pin 6 is gezamenlijke GND en pin 10 is serieel in. Helaas werkte dit ook niet, geen enkele informatie zichtbaar. Omdat bij de RPI versie 3 ook Bluetooth gebruik maakt van de ttyAMA0 heb ik tot slot in de /boot/config.txt aan het eind van het bestand uart_enable=1 toegevoegd zodat de GPIO pins gebruik maken van mini-uart ttyS0. Helaas, ook dit maakte geen enkel verschil: het scherm blijft akelig leeg.

Als transistor gebruik ik de 2N3904, de Amerikaanse variant van de BC547, dat zou niks uit moeten maken. Kan iemand mij verder helpen want ik begin een beetje moedeloos te worden? Is er een eenvoudige manier om te kijken of de RxD van de meter data uitspuugt: bijv. een ledje met voorzetweerstand in serie die dan flauw moeten gaan branden (eigenlijk heel snel knipperen) als ik 5V op de RST zet. Ook heb ik nog een oude HAMEG scope tot 30 Mhz maar daar heb ik niet erg veel ervaring mee. Moet ik daar iets op kunnen zien?

Voor de duidelijkheid, de meter heb ik in het verleden aan een Qbox mini van Qurrent gebruikt en daar bleek ook een verloopstukje nodig om de boel aan de praat te krijgen. Er schijnt dus iets afwijkend met de meter te zijn, maar het heeft wel gewerkt. Helaas gebruik ik nu de Horizon router in de woonkamer en heb niet meer een router in de meterkast. Vandaar dat ik middels RPI/MySQL/PHP de data in de woonkamer zichtbaar wilde maken.
Alle suggesties zijn van harte welkom, ik heb er veel tijd en energie in gestoken en het zou leuk zijn als ik het uiteindelijk toch aan de praat kreeg.

P.S. Ik heb nog twee Arduino UNO (clones) printjes liggen. Als ik daarmee de 4 meterstanden en huidige verbruik op een webpagina in de woonkamer kan tonen is het probleem ook opgelost. Kan ik mijn RPI als dedicated Kodi blijven gebruiken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2017 05:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Het enige dat ik eigenlijk kan zeggen is dat ik zelf gewoon een kant en klare kabel heb gekocht op internet en gekoppeld heb aan mijn meter. Dit is dan wel een KAIFA meter en dat werkte direct op mijn RPi.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:05

allure

Titaan fase 2/3

Is het mogelijk om tegelijkertijd op 1 systeem 2 slimmer meters uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 05:39:
Ik heb een L&G E350 type ZMF110CBtFs2 meter en heb hier mijn nieuwe RPI3 aan gekoppeld. In eerste instantie ben ik uitgegaan van de gegevens op de website van Ge Janssen. Ik kwam er al snel achter dat mijn meter DMRS 4.0 gebruikt, het staat zelfs op de meter. Dus ik heb de scripts aangepast voor het 115200, 8, N, 1 protocol en gebruikte het eerst samen met een goedkope HL-340 USB naar RS232 omzetter. Op RTS permanent 5V. Dit werkte helaas niet, er verschijnt geen enkele informatie op het scherm.

...

Als transistor gebruik ik de 2N3904, de Amerikaanse variant van de BC547, dat zou niks uit moeten maken. Kan iemand mij verder helpen want ik begin een beetje moedeloos te worden? Is er een eenvoudige manier om te kijken of de RxD van de meter data uitspuugt: bijv. een ledje met voorzetweerstand in serie die dan flauw moeten gaan branden (eigenlijk heel snel knipperen) als ik 5V op de RST zet. Ook heb ik nog een oude HAMEG scope tot 30 Mhz maar daar heb ik niet erg veel ervaring mee. Moet ik daar iets op kunnen zien?
Gebruik je een pull-up weerstand om de RXD pin omhoog te trekken?

Ik vond voor deze meter dit de duidelijkste tutorial waar geen onzin in staat. Bij mij werkt het zowel met een FTDI met de invert RXD flag als met een seriële poort waar ik met een mosfet inverteer.

Met een BJT inverteren lukte bij mij niet, waarschijnlijk omdat er te weinig stroom via de pull-up weerstand naar de base ging. Met een mosfet lukte het wel.

Je hebt trouwens een genuine FTDI nodig om die bit in de EEPROM te zetten. In dit geval was mijn tijd veel meer waard dan de bespaarde euro's door de goedkoopste/fake CH-340/FTDI te kopen die ik kon vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor jullie reacties. Ik heb mijn verhaal zo uitgebreid mogelijk beschreven in de hoop dat iemand een domme fout zou ontdekken die ik gemaakt had maar zelf niet zag.
Ik heb onderstaand schema gebruikt die op de eerste pagina van dit topic staat: 5V van Rpi gaat rechtstreeks naar de RTS van de meter zodat die iedere 10 seconden de status doorgeeft op pin 5. Maar dat blijkt dus niet te werken. Omdat RTS al permanent hoog staat heb ik geen pull-up weerstand meer toegevoegd. Moet RXD ook altijd hoog zijn: dan kan hij toch geen TTL signalen meer doorsturen? Maar ik ga het proberen....
Maar ik ga het proberen, dank voor de tip en de link ANdrode. Het geeft de burger nieuwe moed.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/480e1f27163f7c72166d5ab6eef3827c91eba942/?url=http%3A%2F%2Fwww.uploadarchief.net%2Ffiles%2Fdownload%2Fp1%2520smartmeter%2520interface.gif

Misschien is dit schema niet bruikbaar voor mijn meter. Ze hebben het ons wel zo moeilijk mogelijk gemaakt met al die verschillen in protocollen en aansluitingen. Niet echt 'slim'.

Sircuri: waar is een dergelijke kant-en-klare kabel te koop?

Bedankt! Als het nog lukt laat ik dat hier nog even weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

allure schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:22:
Is het mogelijk om tegelijkertijd op 1 systeem 2 slimmer meters uit te lezen?
Als je twee P1 poorten kan aansluiten is dat geen enkel probleem.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:05

allure

Titaan fase 2/3

Awh, dat scheelt dan wel een tweede raspberry pi, wij hebben twee panden in gebruik dus ook twee huisadressen.
Als het kan, en daar lijkt het op, kan ik dus 1 raspberry of NUC in een van de meterkasten hangen en een korte rj11 kabel gebruiken en een lange kabel afkomstig van de andere meter?

En je scheid deze dus op het ID van de seriele kabel? Begrijp ik dit goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je een RJ11 -> USB converter kabel gebruikt, krijg je gewoon 2 USB devices te zien.
Dat wordt dan iets in de trant van /dev/TTYusb0 en /dev/TTYusb1.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het handigst is wel om 2 verschillende merken kabel te kopen of maken imho. Ik heb een Chinese kabel en heb ook een rflink er aan hangen op basis van een Arduino Mega Clone, beiden gebruiken dezelfde chipset voor de com->USB-verbinding waardoor ze lastig vast te zetten zijn qua device en kan het na een reboot soms fout gaan.

Dit soort grappen:
Bus 001 Device 010: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
Bus 001 Device 008: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter

Geen idee welke welke is :-P. En de computer hecht van nature ook niet altijd dezelfde aan /dev/$apparaat.

[ Voor 41% gewijzigd door MsG op 03-03-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je weet in welke USB controller ze zitten kan je dat eventueel met een udev rule oplossen, maar makkelijk is anders.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

franssie

Save the albatross

FireDrunk schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:56:
Als je weet in welke USB controller ze zitten kan je dat eventueel met een udev rule oplossen, maar makkelijk is anders.
Ik lees twee zonnepaneel inverters uit met een rPi en soms gaat dat inderdaad fout na een reboot, de laatste tijd overigens niet meer gek genoeg.
Ik ben met udev aan de gang geweest maar daar kwam ik niet uit - is niet makkelijk inderdaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireDrunk
Hier staat wel een redelijke handleiding:
https://wiki.archlinux.org/index.php/udev#USB_flash_device

Wat je doet (bijvoorbeeld):
udevadm info --name=/dev/ttyUSB0

Daarin zie je iets als:
E: DEVPATH=/devices/pci0000:00/0000:00:16.0/usb/[nogwat]

Dit DEVPATH kan je volgens mij weer gebruiken om te querien.

Dus de UDEV rule in /etc/udev/rules.d/ wordt:
KERNEL=="*", ATTRS{idProduct}=="[usb_id]", ATTRS{idVendor}=="[usb_vendor_id]", ATTRS{devpath}=="/devices/pci0000:00/0000:00:16.0", SYMLINK+="usbmeterhuisa"
KERNEL=="*", ATTRS{idProduct}=="[usb_id]", ATTRS{idVendor}=="[usb_vendor_id]", ATTRS{devpath}=="/devices/pci0000:00/0000:00:16.1", SYMLINK+="usbmeterhuisb"

Volgens mij moet dat zo lukken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws: ik heb mijn E350 eindelijk aan de praat gekregen. Jippie!!! 8)
ANdrode schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:19:
[...]....Met een BJT inverteren lukte bij mij niet, waarschijnlijk omdat er te weinig stroom via de pull-up weerstand naar de base ging....
Ik heb gewoon een BJT als NOT poort gebruikt en bij mij werkt het wel ANdrode. Ik had nog een zakje met 2N3904 NPN's liggen maar met een 2N2222 of BC547 zou het m.i. ook prima moeten lukken.
Maar je had helemaal gelijk, een pull-up weerstand tussen RTS/Vcc en RxD is absoluut noodzakelijk bij de E350 anders werkt het niet. _/-\o_ Dat is vanwege die open collector waar L&G blijkbaar voor gekozen heeft.
Ik heb 2k gebruikt, twee weerstandjes van 1k in serie, en het hangt samen met de transistor als een kerstboompje in de meterkast. Maar het werkt perfect en de boel zit al 20 minuten foutloze telegrammen uit te braken.
Ik heb de boel rechtstreeks aan de RPi3 geknoopt met 3.3V aan de collector van de transistor. Dat is blijkbaar genoeg voor een logische 1. Bij versie 3 van de RPi gebruikt Bluetooth ook /dev/ttyAMA0 en om conflicten te voorkomen voeg je onderaan de /boot/config.txt toe: uart_enable=1 Je kunt dan de mini-uart ttyS0 gebruiken zonder dat dit problemen veroorzaakt met Bluetooth, die blijft gewoon ttyAMA0 gebruiken.

Nu nog proberen om de Python variabelen in een PHP script te verwerken en dat op een webpagina binnen mijn eigen WiFi netwerkt te tonen. Met een Arduino kastje in de woonkamer maak ik de standen en het huidige verbruik dan met een ESP8266 zichtbaar op een display. Ik hou dagelijks de meterstanden bij en hoef dan niet meer iedere avond met een zaklamp de meterkast in. Simpel maar doeltreffend.
Zelf iets in elkaar knutselen blijft toch het allerleukst maar soms heb je wat hulp nodig.

Mijn dank is zeer groot! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
allure schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:03:
Awh, dat scheelt dan wel een tweede raspberry pi, wij hebben twee panden in gebruik dus ook twee huisadressen.
Als het kan, en daar lijkt het op, kan ik dus 1 raspberry of NUC in een van de meterkasten hangen en een korte rj11 kabel gebruiken en een lange kabel afkomstig van de andere meter?

En je scheid deze dus op het ID van de seriele kabel? Begrijp ik dit goed?
Je kan de seriele poorten onderscheiden. Is een werkende oplossing.

Ik zou zelf er voor kiezen om de meters op basis van het id in de telegrammen te onderscheiden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:20
Ik heb nu 10 Kwh-meters in mijn meterkast geplaatst (Eastron SDM120C). Deze hebben allen een Modbus/RS485-interface. Ik heb ze vantevoren allemaal een eigen ID gegeven, ze zijn allemaal netjes uit te lezen op mijn Raspberry Pi. Ik ben nu op zoek naar een systeempje om het energieverbruik zichtbaar te maken.

Ik gebruikte tot nu toe PVoutput (met één Kwh meter) maar is het eigenlijk niet echt voor bedoeld. Ik heb de indruk dat Emoncms.org om kan gaan met meer dan één input voor het energieverbruik maar ik kan geen handleiding vinden over hoe ik de outputs dan in een MySQLdb moet opslaan.

Heeft iemand hier ervaring mee of een suggestie voor een ander systeem?

Ik heb in het verleden als eens gespeeld met Domoticz maar ik zoek eigenlijk iets dat specifiek is bedoeld voor het monitoren van energieveruik.

[ Voor 0% gewijzigd door Aziona op 05-03-2017 13:14 . Reden: typo ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Aziona Ik gebruik voor mijn meter en de zonnepanelen http://emoncms.org/site/home in combinatie met node red. Er is een emoncms connector voor in node red beschikbaar en dan is het redelijk eenvoudig als je iets van javascript kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:20
@franssie Dank je, ik zal me daar eens in verdiepen. Overigens lees ik de panelen ook uit met een Kwh meter dus ik had bedacht dat ik de KwH meters en de P1 meter allen naar een MySQLdb kon laten uitlezen en die data laten gebruiken door een Emoncms.org-achtig systeem. Wellicht dat node red daarvoor een optie is.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

als je iets van een command line / script hebt dat de stand terug geeft is dat eevnouwig in te lezen door node red en dan kan je er verder van alles mee. Een eigen database of wat dan ook. node red zit nu ook standaard in de rPi builds dus dat scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbart333
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb via de volgende handleiding het uitlezen van de slimme meter deels aan de praat gekregen. Het gaat om de Landis + Gyr E350 ZMF110CCtFs2 met DSMR versie 4.2. Voor deze meter is het nodig om een 1k ohm weerstand tussen Vcc en RxD te hangen. Voor de rest heb ik het volgende schema gevolgd:Afbeeldingslocatie: http://domoticx.com/wp-content/uploads/p1-uitlezen-arduino-BC574-transistor.png

Bij het uitlezen krijg ik alleen vaak een bericht wat niet helemaal klopt. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Ik heb hieronder een voorbeeld van een (deels) fout bericht bijgevoegd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
/XMX5LGBBFG1009090096

1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(170306165642W)
0-0:96.1.1(serienummer)
z1-0:1.8.1(004572.425*kWh)
1-0:1.8.2(003846n511*kWh)
1-0:2.8.1(000000.00RZ]!%
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.635*kW)
1-0:2.7.0800.000*kW)
z0-0:96.7.21(00003)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
z1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(003*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.628*kW)
1-0:41.7.0(00.003*kU)Hx1-0:61.7.0(00.004*kW)
1,0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:N)rB":
J"
""
*Jj
0-1:24.2.1(170306160000W)(02848.915*m3)
!CB63

[ Voor 1% gewijzigd door bartbart333 op 07-03-2017 18:52 . Reden: *knip* serienummer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Ja, dat gebeurt vaker. Kan met de verkeerde kabel of weerstanden te maken hebben. Ik heb het ook met op zich goede hardware dus er kan ook een soort van foute berichten uit de P1 meter te maken hebben. Je zou eigenlijk moeten filteren op foute berichten en deze overslaan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat doe ik inderdaad. In mijn javascript in node red tel ik het aantal regels en als dat lager is dan de regels die ik verwacht negeer ik het hele telegram (ik stuur dan een leeg bericht de keten in en dat wordt verder genegeerd). Je zou ook nog de lengte van de aparte regels kunnen toetsen maar als het telegram bij mij ergens fout gaat haalt ie het einde van het aantal regels sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
franssie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:45:
Dat doe ik inderdaad. In mijn javascript in node red tel ik het aantal regels en als dat lager is dan de regels die ik verwacht negeer ik het hele telegram (ik stuur dan een leeg bericht de keten in en dat wordt verder genegeerd). Je zou ook nog de lengte van de aparte regels kunnen toetsen maar als het telegram bij mij ergens fout gaat haalt ie het einde van het aantal regels sowieso niet.
Beroerde oplossing voor als de layout van het bericht ooit eens zou wijzigen (firmware update?). Een telegram stuurt netjes de field indicators mee (1-0:1.8.2), waarom die niet gebruiken om het juiste veld op te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ThinkPadd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:03:
[...]

Beroerde oplossing voor als de layout van het bericht ooit eens zou wijzigen (firmware update?). Een telegram stuurt netjes de field indicators mee (1-0:1.8.2), waarom die niet gebruiken om het juiste veld op te zoeken?
Beroerde oplossing vind ik nogal sterk overdreven. Jouw voorstel om te kijken naar de field indicators zegt niets over de correctheid van het telegram? Ook sluit mijn (simpele - dat wel) oplossing niet uit dat er een fout inzit maar het werkt wel. Ook sluit mijn oplossing niet uit dat je alsnog naar de field indicators kijkt?

Als jij het voor elkaar krijgt dat ze een hash meesturen van het telegram om de correctheid te controleren, dan kunnen we zoeken naar een 100% failsafe oplossing maar soit, het is een energie logging ...

edit:// en als de lay wordt aangepast - 1 minuut werk op het op te lossen. Misschien wijzigen ze punten en de comma's wel - gaan al onze scripts plat :)

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 06-03-2017 19:22 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste