Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik draai stock ESPHome atm, ik zal eens kijken hoe ik een eigen ESPHome configureer en inderdaad van alles eruit sloop en configureeriMars schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:25:
[...]
Het kan aan een of meerdere van de volgende punten liggen:Draai je je eigen code? Of mijn default? Ik raad sowieso aan om eigen code te gebruiken ivm aanpassen en updaten van je code. Als het alleen het wegvallen van wifi is, raad ik aan om fast_connect te gebruiken (meestal alleen voor hidden networks). Dan verbind ie sneller als de verbinding even weg valt. Ook kan je spelen met output_power om ervoor te zorgen dat ie niet te sterk gaat uitzenden als je dekking even minder is.
- WiFi dekking: Als je wifi dekking aan de lage kant is, gaat de ESP12F met meer vermogen uitzenden, meer dan normaal en dat verbruikt meer stroom. De meter levert 250mA en de SlimmeLezer heb ik met een goede dekking op 180~200mA gemeten. Krappe speling wat over blijft.
- WiFi verstoring: Als er iets in je netwerk gewijzigd is door bijvoorbeeld een update, of bij de buren, dan kan er verstoringen ontstaan. Denk aan channel utilization, maar ook storingsbronnen als Zigbee, Magnetrons etc. Dan kan ie zijn verbinding kwijt raken voor een tijdje, totdat ie weer kan verbinden.
- Hoog CPU verbruik: ESPHome is vrij CPU intensief, zeker als je veel overhead in je config hebt. Strip deze code zoveel mogelijk. Mijn default code heeft o.a. decryptie voor Luxemburg onboard, en sensoren die je niet gebruikt (BE/LUX). Hoe kaler de config, des te beter.
- Memory leak ESPHome:Een paar versies terug was er een memory leak bug, weet niet of deze inmiddels is opgelost. Maar dat kan er voor zorgen dat het regelmatig herstart. Je mag aannemen dat na een reboot dat ie automatisch weer verbind. Een reboot duurt ook maar enkele seconde.
- Te weinig stroom: Het kan voorkomen dat de meter net te weinig stroom geeft. DSMR 5 is een specificatie maar helaas geen garanite. Ik heb gehoord dat de antraciete meters van ZIV helemaal een ramp zijn qua parasitair voeden.
Het nadeel van wifi is dat het onzichtbaar is en soms heel lastig te achterhalen wat er precies aan de hand is.
Vandaag de P1 meter binnen gekregen. Na het invullen van mijn WiFi komt hij in het scherm waarin de meter wordt toegevoegd aan het huis. Error 424 "The provided challenge is invalid or expired". Iemand dit wel eens gehad? Google helpt mij niet helaas.
@Tweakx "De P1 meter"? Kan je iets specifieker zijn?
De Home Wizard meterSeptillion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:42:
@Tweakx "De P1 meter"? Kan je iets specifieker zijn?
@Tweakx dan is dit een handigere plek voor je vraag (of om te kijken of iemand anders dit ook had en hoe het opgelost is): HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
En daar zie ik nu iemand melding maken van de HomeWizard-server die down is, dus dat kan jouw foutmelding ook verklaren.
En daar zie ik nu iemand melding maken van de HomeWizard-server die down is, dus dat kan jouw foutmelding ook verklaren.
[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 02-02-2023 15:30 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dank je wel!Gizz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:11:
@Tweakx dan is dit een handigere plek voor je vraag (of om te kijken of iemand anders dit ook had en hoe het opgelost is): HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Naar aanleiding van jouw reactie paar dagen gewacht, zonder resultaat. Gebeld met netbeheerder, daar geeft men aan dat de meter nog geprogrammeerd moet worden. Aangezien ik sinds vervangen meter alleen nog op tarief 1 lever en afneem (naast het niet meer doorkrijgen van gaswaardes) wilde ik sowieso bellen, maar ook dat is volgens hun standaard als de meter nog niet geprogrammeerd is. Ik moest nog maar geduld hebben.True schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:43:
[...]
Ik had iets vergelijkbaars wat inderdaad door mijn netbeheerder is opgelost. Je kunt mijn berichten in dit topic wel terugvinden hierover. Als je het maandag nog niet goed in het ruwe telegram ziet, denk ik dat bellen wel zal helpen.
Nu toevallig net stroomstoring hier in de straat gehad. En bij terugkomen van stroom, je raadt het nooit: opeens krijg ik gaswaardes door. Heel raar allemaal. Maar goed, ik kan aan de slag om 8 dagen aan het missen van data op te vullen in mijn sensoren.
Overigens nog steeds alleen maar tarief 1 voor stroom.
[ Voor 3% gewijzigd door copywrong1982 op 03-02-2023 14:36 ]
@Eli Cohen dat ligt aan het type monitor. Bij zover ik weet kan je een passieve splitter gebruiken, voor dingen zoals Earn-e en GPX maar voor bijvoorbeeld de Geo Trio P1 monitor heb je een actieve splitter nodig zoals de P1H-005.
Hallo, na veel lezen over dit onderwerp zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat ik graag wou realiseren:
Meter SICONIA S211 (België) > ESP8266 gevoed door P1 via RJ12-connector > per WiFi data verzenden naar MQTT-broker > loggen naar influxdb database > raadplegen in grafana
Laatste gedeelte influxdb en grafana kan ik zelf wel in goede banen leiden maar ik ben vooral op zoek naar de werkwijze voor correcte bedrading + info over eventuele componenten die nodig zijn alsook de code die op de ESP moet om dit door te sturen naar de MQTT-broker. MQTT is geen must, zou ook rechtstreeks naar influxdb kunnen, maar het lijkt me misschien makkelijker? De ESP's die ik liggen heb zijn ESP8266 ESP-12F.
Iemand tips of links naar workflows van mensen die dit eerder deden? Grafana / Influxdb / MQTT broker draaien op een raspberry pi 4 die dienst doet als NAS maar die te ver verwijderd is van de slimme meter, vandaar de keuze voor ESP8266 draadloos.
Meter SICONIA S211 (België) > ESP8266 gevoed door P1 via RJ12-connector > per WiFi data verzenden naar MQTT-broker > loggen naar influxdb database > raadplegen in grafana
Laatste gedeelte influxdb en grafana kan ik zelf wel in goede banen leiden maar ik ben vooral op zoek naar de werkwijze voor correcte bedrading + info over eventuele componenten die nodig zijn alsook de code die op de ESP moet om dit door te sturen naar de MQTT-broker. MQTT is geen must, zou ook rechtstreeks naar influxdb kunnen, maar het lijkt me misschien makkelijker? De ESP's die ik liggen heb zijn ESP8266 ESP-12F.
Iemand tips of links naar workflows van mensen die dit eerder deden? Grafana / Influxdb / MQTT broker draaien op een raspberry pi 4 die dienst doet als NAS maar die te ver verwijderd is van de slimme meter, vandaar de keuze voor ESP8266 draadloos.
Hier kun je de instructie vinden voor grafana. ik gebruik het al een paar jaar met een smartgateways gateway. https://mesd.ag/create-a-dashboard-for-your-smart-meter/beeEsse schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 03:55:
Hallo, na veel lezen over dit onderwerp zie ik door de bomen het bos niet meer.
Hier een waarschijnlijke noob-vraag: ik heb een slimmelezer voor op de P1 poort van de enexis slimme meter en via wifi verbonden met mijn HA (supervisor). Welke weg nu te volgen voor het uitlezen en de data integreren in HA Energy:
1) ESPHome
2) DSMR
2) ESP link
Alle hulp / suggesties welkom...
1) ESPHome
2) DSMR
2) ESP link
Zelf gebruik ik DSMR Slimme Meter met veel plezier.robfranken schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:43:
Hier een waarschijnlijke noob-vraag: ik heb een slimmelezer voor op de P1 poort van de enexis slimme meter en via wifi verbonden met mijn HA (supervisor). Welke weg nu te volgen voor het uitlezen en de data integreren in HA Energy:
1) ESPHome
2) DSMR
2) ESP link
Dank. En waarom DSMR verkozen boven de ESPHome ? Naar wat ik begrijp zit er op de Slimmelezer+ al ESPHome voorgeprogrameerd....mcmd schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:47:
[...]
Zelf gebruik ik DSMR Slimme Meter met veel plezier.
Tegen verwarring:
- DSMR is het protocol van de P1 poort (op je slimme meter).
- DSMR Reader is een stuk software om hem uit te lezen.
- SlimmeLezer een product om aan je P1 te verbinden om uit te lezen.
Maar ik zie die drie termen hier lekker gehusseld voorbij komen
- DSMR is het protocol van de P1 poort (op je slimme meter).
- DSMR Reader is een stuk software om hem uit te lezen.
- SlimmeLezer een product om aan je P1 te verbinden om uit te lezen.
Maar ik zie die drie termen hier lekker gehusseld voorbij komen
@robfranken @mcmd @Septillion
Inderdaad veel termen door elkaar heen. Mijn duit in het zakje:
DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) is inderdaad het protocol wat uit de P1 poort van de Slimme Meter komt.
De vraag hoe je het wil integreren is iets waar je zelf naar moet kijken waar jij je het prettigst bij voelt. In het kort:
met esp-link maak je een tcpservertje welke data van de P1 poort via telnetd het netwerk op stuurd. Met de integratie Slimme Meter in Home Assistant kan je dat vervolgens integreren.
De DSMR component in ESPHome is gemaakt voor meer plug&play ervaring (mening verdeeld). Als esphome goed staat, werkt het prima, makkelijk aan wifi te koppelen, wordt automatisch in HA herkend.
Nadeel/verschil tussen beiden: esp-link vind ik het makkelijkst. Data wordt as is verstuurd en je hoeft er niks aan te doen behalve te koppelen aan je wifi (wat met esphome makkelijker gaat). ESPHome heeft als nadeel dat je voor wijzigingen opnieuw moet flashen. Stel firmware staat op 115200 baud (DSMR4/5) en je hebt DSMR 2 of 3, dan moet je dat aanpassen naar 9600 en kan alleen door config aan te passen en opnieuw te flashen. Zit je gasmeter op een andere bus ID (2 ipv 1) dan moet je dat in de config aanpassen en opnieuw flashen.
Mijn voorkeur: esp-link
Inderdaad veel termen door elkaar heen. Mijn duit in het zakje:
DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) is inderdaad het protocol wat uit de P1 poort van de Slimme Meter komt.
De vraag hoe je het wil integreren is iets waar je zelf naar moet kijken waar jij je het prettigst bij voelt. In het kort:
met esp-link maak je een tcpservertje welke data van de P1 poort via telnetd het netwerk op stuurd. Met de integratie Slimme Meter in Home Assistant kan je dat vervolgens integreren.
De DSMR component in ESPHome is gemaakt voor meer plug&play ervaring (mening verdeeld). Als esphome goed staat, werkt het prima, makkelijk aan wifi te koppelen, wordt automatisch in HA herkend.
Nadeel/verschil tussen beiden: esp-link vind ik het makkelijkst. Data wordt as is verstuurd en je hoeft er niks aan te doen behalve te koppelen aan je wifi (wat met esphome makkelijker gaat). ESPHome heeft als nadeel dat je voor wijzigingen opnieuw moet flashen. Stel firmware staat op 115200 baud (DSMR4/5) en je hebt DSMR 2 of 3, dan moet je dat aanpassen naar 9600 en kan alleen door config aan te passen en opnieuw te flashen. Zit je gasmeter op een andere bus ID (2 ipv 1) dan moet je dat in de config aanpassen en opnieuw flashen.
Mijn voorkeur: esp-link
Kan het dan niet aangepast worden dat de baudrate automatisch wordt gedetecteerd? Gewoon proberen. Is het abracadabra, dan nog eens proberen met de andere baudrate. En zolang er niks zinnigs uitkomt, blijven proberen met die 2 baudrates.
Nee, helaas niet. Er zijn maar 2 baud rates:jan-- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:43:
Kan het dan niet aangepast worden dat de baudrate automatisch wordt gedetecteerd? Gewoon proberen. Is het abracadabra, dan nog eens proberen met de andere baudrate. En zolang er niks zinnigs uitkomt, blijven proberen met die 2 baudrates.
DSMR 4/5 : 115200 8N1
DSMR 2/3 : 9600 7E1
Ik wilde het zelf oplossen met een switch, zodat het tijdens booten kan zien welke state de switch heeft en aan de hand daarvan automatisch de baud rate goed zetten. Zo ook CRC uitzetten voor DSMR 2/3 etc. Maar volgens de esphome developers kan dat niet.
Esp-link kan je in het uC Console de baud on-the-fly aanpassen (vandaar mijn voorkeur).
Hi all,
Een meer generieke vraag: Ik heb een DSMR5 meter en lees stroom per fase uit. Deze waarde is bij binnenkomst altijd absoluut, ofwel positief. Dit viel me op tijdens solar productie. Stroom zou ik negatief verwachten op 1-0:31.7.0 bijvoorbeeld. Is dit zoals verwacht, of een grapje van net mijn slimme meter.
mvg, Marco
Een meer generieke vraag: Ik heb een DSMR5 meter en lees stroom per fase uit. Deze waarde is bij binnenkomst altijd absoluut, ofwel positief. Dit viel me op tijdens solar productie. Stroom zou ik negatief verwachten op 1-0:31.7.0 bijvoorbeeld. Is dit zoals verwacht, of een grapje van net mijn slimme meter.
mvg, Marco
Er zijn losse counters voor consumptie en productie. Beide geven alleen een positieve waarde. Dus als je terug levert is de consumptie counter 0.0kW en de productie counter 1.5kW bijvoorbeeld.stacker007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:11:
Edit: De drie stroom metingen in ampere (waaronder 1-0:31.7.0) geven altijd het aantal A, zonder de richting. Wil je de richting weten kun je beter naar de kW counters kijken.
Consumptie:
1-0:21.7.0
1-0:41.7.0
1-0:61.7.0
Productie:
1-0:22.7.0
1-0:42.7.0
1-0:62.7.0
[ Voor 18% gewijzigd door vinniefireman op 28-02-2023 19:59 ]
Ik wilde net een vraag stellen zoals
In het verleden Domoticz op RPI4B gedraaid met een P1-kabel aan de Slimme Meter (kunnen we niet eens een goede naam voor dat ding verzinnen?). Staat in de meterkast. Werkte goed.
De technische installatie is hetzelfde, maar nu heb ik Domoticz vervangen voor Home Assistant. Als ik de P1 Monitor integratie start vraagt deze om de host en geeft hierbij als verklaring "Het IP-adres of de hostnaam van uw P1 Monitor installatie."
Ik geef dus het IP-nr. van de RPI4B op en krijg dan als reactie "Kan geen verbinding maken".
Wat is er aan de hand? Wat doe ik niet goed? Weet iemand de oplossing?
.Marcva schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:59:
[...]
Ik heb in de meterkast net een Rp4 draaiend met HA. Ben ik er als ik een P1 - usb kabel in de Pi prik?
In het verleden Domoticz op RPI4B gedraaid met een P1-kabel aan de Slimme Meter (kunnen we niet eens een goede naam voor dat ding verzinnen?). Staat in de meterkast. Werkte goed.
De technische installatie is hetzelfde, maar nu heb ik Domoticz vervangen voor Home Assistant. Als ik de P1 Monitor integratie start vraagt deze om de host en geeft hierbij als verklaring "Het IP-adres of de hostnaam van uw P1 Monitor installatie."
Ik geef dus het IP-nr. van de RPI4B op en krijg dan als reactie "Kan geen verbinding maken".
[ Voor 14% gewijzigd door G5-2021 op 28-02-2023 21:10 ]
@G5-2021 Ik heb geen idee. HA noob. Mijn setup is alweer om gedonderd na een harde reset van de slimme meter. Nog geen tijd / zin gehad voor herinstallatie.
Mss kan iemand anders je helpen hier.
Mss kan iemand anders je helpen hier.
@G5-2021 Op de Pi aan de P1 kabel draai je werkelijk P1 monitor? En dus niet DSMR Reader of een serial to ethernet bridge als ser2net?
@G5-2021 Hoe las je in domoticz de gegevens uit? Kwamen die ook uit "P1 monitor" of gebruikte je een shared P1 poort?
Als domoticz ook gewoon direct de P1 gebruikte dan zal je in P1 monitor de API nooit aangezet hebben. Dat moet je voor HA integratie dan wel doen.
Zie https://www.ztatz.nl/p1-monitor-internet-api/
(API staat standaard uit in P1 monitor)
Als domoticz ook gewoon direct de P1 gebruikte dan zal je in P1 monitor de API nooit aangezet hebben. Dat moet je voor HA integratie dan wel doen.
Zie https://www.ztatz.nl/p1-monitor-internet-api/
(API staat standaard uit in P1 monitor)
De P1 Monitor in Home Assistant is specifiek voor het P1 Monitor apparaatje. Gebruik je een P1 USB kabel direct in je Pi? Gebruik dan de 'DSMR Slimme Meter' integratie en geef de USB poort op.G5-2021 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:09:
[...]
Dat zou mis gaan als de "P1 monitor" van ztatz hier ook al op zit te luisteren.vinniefireman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:00:
[...]
De P1 Monitor in Home Assistant is specifiek voor het P1 Monitor apparaatje. Gebruik je een P1 USB kabel direct in je Pi? Gebruik dan de 'DSMR Slimme Meter' integratie en geef de USB poort op.
Dan zou je de P1 dus shared moeten maken, of kiezen tussen 1 van de 2.
Maar... als ik hier kijk bij Home Assistent, dan gaat het dus wel ECHT om de integratie met de "P1 Monitor" van ztatz. En dus niet om een specifiek apart apparaatje !! (Er staat nota-bene ook een link naar de pagina van ztatz.)
https://www.home-assistant.io/integrations/p1_monitor/
Maar dan moet je die API wel aanzetten in P1 Monitor.The P1 Monitor integration integrates the P1 Monitor API platform with Home Assistant.
P1 Monitor is a platform that allows you to read the data from your smart meter via the serial port (P1), such as your energy consumption, but also that of gas or a water meter.
Zie https://www.ztatz.nl/p1-monitor-internet-api/#tokens
Je moet dus niet alleen een IP opgeven maar ook een API key die je in P1 Monitor aanmaakt.
Dat is het dus! Ik moet de 'DSMR Slimme Meter' integratie hebben. Werkte direct, alle ingevulde defaults geaccepteerd en ik zie meteen alle gegevens. Jammer dat de naam van dez eintegrastie en die van 'P1 Meter' onduidelijk zijn, m.n. voor no-knows als ik...vinniefireman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:00:
[...]
De P1 Monitor in Home Assistant is specifiek voor het P1 Monitor apparaatje. Gebruik je een P1 USB kabel direct in je Pi? Gebruik dan de 'DSMR Slimme Meter' integratie en geef de USB poort op.
Tsja.... en als jullie het hebben over 'ztatz' e.d. wordt het voor mij al ingewikkeld. Inderdaad heb ik de P1 USB-kabel direct in de Raspberry Pi zitten. dat was ook hoe ik die inclusief Domoticz en de kabel heb gekocht. Een kant-en-klaar pakket dus. Dat werkte zonder iets in te stellen en 'integraties' kent Domoticz niet.
Kortom: ik ben blij. Dit werkt nu. Dank iedereen voor de informatie. Weer wat geleerd.
Op naar het volgende probleem.
Ja, als je het hebt over dat je P1 Monitor integratie start kunnen we er wel vanuit gaan dat je ook de "P1 Monitor" (van zatz) gebruiktG5-2021 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:09:
[...]
Als ik de P1 Monitor integratie start vraagt deze om de host en geeft hierbij als verklaring "Het IP-adres of de hostnaam van uw P1 Monitor installatie."
Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn en je gebruikt dus de DSMR-reader protocol. Wel handig als je de situatie goed uit kunt leggen
Fijn dat het werkt.
Nog geen 2 jaar verder en influx (influxdb2-bin) wil niet eens meer starten.
Enkel nog Out Of Memory (OOM) meldingen verschijnen er zodra de influx daemon wordt gestart op de Raspberry PI 4 met 2 GB RAM. De 128GB SD-kaart is nog 80% vrij.
De slimme meter uitlezen en in een database stoppen lijkt zo, met influx, toch flinke eisen aan hardware te stellen voor betrekkelijk eenvoudige gegevens: een tijdstip en een aantal meterstanden.
Enkel nog Out Of Memory (OOM) meldingen verschijnen er zodra de influx daemon wordt gestart op de Raspberry PI 4 met 2 GB RAM. De 128GB SD-kaart is nog 80% vrij.
De slimme meter uitlezen en in een database stoppen lijkt zo, met influx, toch flinke eisen aan hardware te stellen voor betrekkelijk eenvoudige gegevens: een tijdstip en een aantal meterstanden.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Je loopt waarschijnlijk tegen dit euvel aan: Large database support for 32bit systems #12362cj1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:04:
Lang verhaal kort: 32 bits limitatie. Oplossing: 64 bits Raspberry Pi OS gebruiken.
Bedankt, maar het OS is al 64-bits.Thralas schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:15:
[...]
Lang verhaal kort: 32 bits limitatie. Oplossing: 64 bits Raspberry Pi OS gebruiken.
Het euvel is dat influx inmiddels minimaal 4GB RAM vereist, en beter nog 8GB voor simpele taken.
Zie enterprise influx docs hardware sizing requirements voor RAM eisen:
/f/image/JRY7CeJdlyHGlJ8qQt93VB5l.png?f=fotoalbum_large)
Wie wil er toch influx op een Raspberry PI installeren
[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 06-03-2023 22:33 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Welke versie van influx draai je dan? (O, ik zie het al InfluxDB 2)cj1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:31:
[...]
Het euvel is dat influx inmiddels minimaal 4GB RAM vereist, en beter nog 8GB voor simpele taken.
En hoe groot is je database?
Er zijn toch wel wat methodes om die RAM vereisten wat in te perken.
Influx (1.8) gebruik bij mij momenteel 15% van mijn 4GB RPI.
En ik heb die methodes nog niet toegepast.
Mijn P1 database van 2 jaar per 15 seconden gegevens (nog zonder retentie) en is 165MB groot.
Ik heb onlangs wel een retentie op de telegraf metrics (van cpu, disk etc) ingesteld van 7 dagen.
Die database begon wel een beetje groot te worden.
Ik zou beginnen om in influx.conf max-concurrent-compactions op 1 te zetten (dus NIET 0).cj1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:04:
(als die setting in InfluxDB 2 er ook is. In 2 zou het storage-max-concurrent-compactions kunnen zijn)
Als dat niet (genoeg) helpt kun je kijken naar de index-version setting.
[ Voor 29% gewijzigd door rvk op 07-03-2023 10:28 ]
Ik draai de "latest en greatest" 2.6.1
Zelfs met storage-max-concurrent-compactions=1 is het starten van influx een grote OOM show.
code:
1
2
3
4
| # du -sh /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/* 11G /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/69b278fbe21b2aca 211M /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/82c27d265e412abf 76K /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/b8d63d08323ad166 |
Zo gok ik dat 69b278fbe21b2aca de metrics zijn.
Hoe weet ik dat zeker en hoe kan ik daar nu nog retentie op instellen zonder de GUI?
YIKES. 11GB. Dat kan niet alleen zomaar wat P1 data zijn.cj1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:41:
[...]
code:
1 2 3 4 # du -sh /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/* 11G /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/69b278fbe21b2aca 211M /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/82c27d265e412abf 76K /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/b8d63d08323ad166
Zo gok ik dat 69b278fbe21b2aca de metrics zijn.
(tenzij je dit al 40 jaar draait
Ik vermoed dat die 82c27d265e412abf van 211MB jouw data is.
Geen idee waarom je bij versie 2 geen normale namen krijgt.
(ik heb geen ervaring met 2)
https://docs.influxdata.c...v2.6/reference/internals/
Nee, dat zal niet lukken. Daarvoor moet influx in de lucht zijn.cj1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:41:
Hoe weet ik dat zeker en hoe kan ik daar nu nog retentie op instellen zonder de GUI?
Je kunt wel je _internals weggooien (bij influx 1.8 kon dat in ieder geval). Dat is/was de database van alle interne metrics zoals geheugen, disk etc. Daar stond wel een retentie van 7 dagen op maar kon je toch weggooien om wat lucht te krijgen bij het opstarten. Ook kon je de WAL weggooien maar dan loop je kans data te verliezen. Maar zoals gezegd, ik weet niet hoe dat bij influxdb 2 zit.
@cj1 Ik neem aan dat deze melding van jou was.
https://github.com/influxdata/influxdb/issues/24128
Hier adviseren ze om op de doc pagina te kijken naar alle instellingen waar memory in voorkomt.
https://community.influxd...weak-memory-usage/20720/3
https://docs.influxdata.c...reference/config-options/
https://github.com/influxdata/influxdb/issues/24128
Hier adviseren ze om op de doc pagina te kijken naar alle instellingen waar memory in voorkomt.
https://docs.influxdata.c...reference/config-options/
[ Voor 53% gewijzigd door rvk op 07-03-2023 11:37 ]
Met de 11G bucket uit de /data/ map geschoven is er niet meer direct een OOM en blijft het mogelijk om via SSH commando's uit te voeren.rvk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:35:
De laatste regel in de log:
Nu toch weer OOM's en vastlopers van het OS. Zelfs metmsg="Starting query controller" log_id=0gR5zk3G000 service=storage-reads concurrency_quota=1024 initial_memory_bytes_quota_per_query=9223372036...
Een andere keer is de laatste influxd log regel:--reporting-disabled --storage-cache-max-memory-size=134217728 --session-length=403200 --storage-max-concurrent-compactions=1 --metrics-disabled
msg="Reading file" log_id=0gQ~SglG000 service=storage-engine engine=tsm1 service=cacheloader path=/var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/wal/82c27d265e412abf/autogen/950/_00001.wal size=534673
[ Voor 13% gewijzigd door cj1 op 07-03-2023 15:31 ]
@iMars @Titus :
Ik heb ook een slimmelezer+ die soms weken stabiel was en soms vastliep.
Ik voed hem uit een losse usb voeding, dat was niet mijn probleem.
Uiteindelijk heb ik er een aangepaste esphome config opgezet, met daarin de web server uitgeschakeld.
Het ziet er leuk uit en het werkt wel, maar in de docs staat al dat het een zware last op je memory legt, zeker voor de esp8266 in de slimmelezer. Verder heb ik inderdaad de velden voor Luxemburg en België eruit gehaald en alle 3 fase metingen.
Na deze fix draait het voor mij al weer een tijdje stabiel.
Ik heb ook een slimmelezer+ die soms weken stabiel was en soms vastliep.
Ik voed hem uit een losse usb voeding, dat was niet mijn probleem.
Uiteindelijk heb ik er een aangepaste esphome config opgezet, met daarin de web server uitgeschakeld.
Het ziet er leuk uit en het werkt wel, maar in de docs staat al dat het een zware last op je memory legt, zeker voor de esp8266 in de slimmelezer. Verder heb ik inderdaad de velden voor Luxemburg en België eruit gehaald en alle 3 fase metingen.
Na deze fix draait het voor mij al weer een tijdje stabiel.
elleP
Wat vul ik bij USB pad in??vinniefireman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:00:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jA9dPOjBLJ61bhpBs6d1IbCH.jpg?f=user_large)
Wat geeft het vraagteken aan?
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Mijn Warmtelink van Vattenfall loopt niet meer synchroon met de warmtemeter. Sinds enkele weken rapporteert de Warmtelink om 24:00 's nachts de eindstand van die dag. En de rest van de nieuwe dag blijft hij dus dezelfde beginwaarde van die nieuw dag aangeven. Feitelijk betekent dit een 1x per dag registratie.
Kan iemand die ook een Warmtelink heeft dit bevestigen?
Het probleem dat je omschrijft hebben meerdere mensen gemeld. Het blijkt dat vattenfall een firmware update heeft doorgevoerd die één keer rond middernacht update en verder niet meer.Ceaus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:37:
Mijn Warmtelink van Vattenfall loopt niet meer synchroon met de warmtemeter. Sinds enkele weken rapporteert de Warmtelink om 24:00 's nachts de eindstand van die dag. En de rest van de nieuwe dag blijft hij dus dezelfde beginwaarde van die nieuw dag aangeven. Feitelijk betekent dit een 1x per dag registratie.
Na het klagen van deze gebruikers heeft vattenfall de update teruggedraaid en krijgen ze weer iedere 10 seconden de meterstand binnen. Wellicht dat je ook even contact kan opnemen met vattenfall? De WarmteNet gateway geeft in ieder geval altijd om de 10 seconden de standen door.
hoi ik ben dsmr reader aan instaleren via de snelle instalatie .
nu kom ik bij sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password 'dsmrreader';" maar wat is nu het commando? hetgeen wat tussen hekjes staat wat moet ik daar nu neerzetten ik bedoel hoe ziet dat er verder uit ik kan op google ook niks vinden blijkbaar moet ik met dit commando een achtwoord aanmaken maar ook als ik dit commando sudo -u postgres psql -c google vind ik gewoon niks .
nu kom ik bij sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password 'dsmrreader';" maar wat is nu het commando? hetgeen wat tussen hekjes staat wat moet ik daar nu neerzetten ik bedoel hoe ziet dat er verder uit ik kan op google ook niks vinden blijkbaar moet ik met dit commando een achtwoord aanmaken maar ook als ik dit commando sudo -u postgres psql -c google vind ik gewoon niks .
[ Voor 17% gewijzigd door style2k op 25-03-2023 21:20 ]
hmm
Wat dit commando doet:style2k schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:50:
hoi ik ben dsmr reader aan instaleren via de snelle instalatie .
sudo -u <user> -> voer een commando uit als user <user> in dit geval postgres
psql -c "<sql>" -> voer de postgres cmd line tool 'psql' uit met de sql query die tussen aanhalingstekens staat.
"alter user dsmrreader with password 'dsmrreader';" -> sql statement, pas de gebruiker dsmreader aan (alter) en pas het wachtwoord aan naar wat tussen de quotes staat, in dit geval dsmreader.
dus eigenlijk : sudo -u postgres psql -c "dsmrreader 'wachtwoord';" ?
hmm
Klopt, wel met de rest erbij, dus:style2k schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:34:
dus eigenlijk : sudo -u postgres psql -c "dsmrreader 'wachtwoord';" ?
code:
1
| sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password '<wachtwoord>';" |
ok ga ik zo ff proberen tnxLizard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:21:
[...]
Klopt, wel met de rest erbij, dus:
code:
1 sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password '<wachtwoord>';"
hmm
werkt niet echt. krijg 2 verschillende resultaten als ik de hele regel plak .en het zijn precies dezelfde regels alleen met andere wachtwoorden zeg maar en toch krijg ik een ander resultaatLizard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:21:
[...]
Klopt, wel met de rest erbij, dus:
code:
1 sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password '<wachtwoord>';"
/f/image/NGvIwQuELFN2KPpDvxkzsSOa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bn3P023QAPzl5XuPnK2nWm6c.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door style2k op 26-03-2023 18:52 ]
hmm
Bij je 1e plaatje lijkt het erop dat je nog een extra ;" erachter hebt staan.style2k schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:50:
[...]
werkt niet echt. krijg 2 verschillende resultaten als ik de hele regel plak .en het zijn precies dezelfde regels alleen met andere wachtwoorden zeg maar en toch krijg ik een ander resultaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daardoor snapt de shell het niet.
Ik zou het een keer handmatig overtypen, of vanuit een text editor knippen en plakken.
ja heb het geknipt en geplakt . maar er stond wel een ! op het einde van het wachtwoord. zonder de ! ging dat wel ineens goed kwam ik achter dus zou het daar mee te maken gehad hebben denk ik .Lizard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:40:
[...]
Bij je 1e plaatje lijkt het erop dat je nog een extra ;" erachter hebt staan.
Daardoor snapt de shell het niet.
Ik zou het een keer handmatig overtypen, of vanuit een text editor knippen en plakken.
hmm
wellicht komt een van jullie dit bekend voor, heb bijna twee week geleden een nieuwe slimme meter gekregen i.v.m. verzwaring van de aansluiting, een t211 ESMR5. Bij het aansluiten van de p1 kwam het elektraverbruik wel door maar geen gas, na enkele dagen is de elektra ook gestopt (onbekend in Home Assistant).
Heb via putty eens gekeken en ik zie wel wat kwh waardes voorbij komen maar afgewisseld met vreemde tekens die ik niet zo kan plaatsen.
/f/image/VRfX648cLPaZ2IJWqoFtfMuI.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben geneigd de meter de schuld te geven, aangezien dat de veranderde variabele in het geheel is maar vraag me af of toevallig niet de kabel kapot is gegaan of niet compatible is.
Heb via putty eens gekeken en ik zie wel wat kwh waardes voorbij komen maar afgewisseld met vreemde tekens die ik niet zo kan plaatsen.
/f/image/VRfX648cLPaZ2IJWqoFtfMuI.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben geneigd de meter de schuld te geven, aangezien dat de veranderde variabele in het geheel is maar vraag me af of toevallig niet de kabel kapot is gegaan of niet compatible is.
Lees je nog DSMR4 uit i.p.v. 5 of zo? Dit lijkt gewoon op een half telegrambericht. Als je energieleverancierapp wel de standen goed weergeeft is er niets mis met je meter.thezs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:19:
wellicht komt een van jullie dit bekend voor, heb bijna twee week geleden een nieuwe slimme meter gekregen i.v.m. verzwaring van de aansluiting, een t211 ESMR5. Bij het aansluiten van de p1 kwam het elektraverbruik wel door maar geen gas, na enkele dagen is de elektra ook gestopt (onbekend in Home Assistant).
[Afbeelding]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Oude enkelfase meter was ook DSMR 5. heb uitgelezen met 115200 maar ook lagere snelheiden, zowel 8N1 als 7N1. Maar volgens mij zijn de settings voor DSMR 4 en 5 eigenlijk hetzelfde?True schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:22:
[...]
Lees je nog DSMR4 uit i.p.v. 5 of zo? Dit lijkt gewoon op een half telegrambericht. Als je energieleverancierapp wel de standen goed weergeeft is er niets mis met je meter.
Als ik zo naar het plaatje kijk, lijkt het erop alsof sommige telegrammen goed zijn en sommige corrupt.
Als je putty wat groter maakt, zijn de telegrammen wel compleet? Nu zie je het laatste gedeelte van een telegram gevolgd door corrupte data. Dat kan ook komen door een slecht contact waardoor er storing op de data lijn komt.
Hoe lees je het uit?
Als je putty wat groter maakt, zijn de telegrammen wel compleet? Nu zie je het laatste gedeelte van een telegram gevolgd door corrupte data. Dat kan ook komen door een slecht contact waardoor er storing op de data lijn komt.
Hoe lees je het uit?
nogmaals even gedaan en dit keer met groot scherm, zie screenshot:iMars schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:24:
Als ik zo naar het plaatje kijk, lijkt het erop alsof sommige telegrammen goed zijn en sommige corrupt.
Hoe lees je het uit?
/f/image/KRl0ZhKwgrCuLoGm0DhaD3Mm.png?f=fotoalbum_large)
Het herhaalt zich steeds: wat waardes, gevolgd door klein stukje vreemde tekens. Na dat dit zich enkele keren heeft herhaald volgt een grote stuk vreemde tekens zoals onderaan de screenshot te zien is.
Ik lees het uit met deze kabel: https://www.bol.com/nl/nl...-p1-usb/9200000111535827/
heeft het tot de meterwissel prima gedaan, nou zou ie best nu stuk kunnen zijn en dat de timing met de meterwissel ongelukkig is. Echter kan mijn energie leverancier ook de meterstand niet uit lezen op dit moment, Enexis geeft aan eerst deze week af te willen wachten voor dat ze verder onderzoek willen doen.
@thezs Ik zou dat gewoon even afwachten, als je goede metingen bij de energieleverancier ziet weet je dat het aan je P1 aansluiting, kabel of verwerking hiervan ligt. Je analyse lijkt de verwerking uit te sluiten, dan wordt het kabel vervangen als dat niet werkt herinstalleren en als dat niet werkt bij Enexis klagen dat de P1 aansluiting brak is. Dat zou mijn way of working zijn, om dit probleem aan te vliegen in ieder geval.
Ik heb dit een aantal keren voorbij zien komen en daarbij was het interne P1 gedeelte defect. Dan wordt gewoon de meter vervangen.thezs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:37:
[...]
nogmaals even gedaan en dit keer met groot scherm, zie screenshot: [Afbeelding]
Het herhaalt zich steeds: wat waardes, gevolgd door klein stukje vreemde tekens. Na dat dit zich enkele keren heeft herhaald volgt een grote stuk vreemde tekens zoals onderaan de screenshot te zien is.
Ik lees het uit met deze kabel: https://www.bol.com/nl/nl...-p1-usb/9200000111535827/
heeft het tot de meterwissel prima gedaan, nou zou ie best nu stuk kunnen zijn en dat de timing met de meterwissel ongelukkig is. Echter kan mijn energie leverancier ook de meterstand niet uit lezen op dit moment, Enexis geeft aan eerst deze week af te willen wachten voor dat ze verder onderzoek willen doen.
Om je kabel uit te sluiten, sluit deze even aan op iemand anders z'n meter en kijk of je daar wel goede waardes krijgt.
Ik heb 2 slimme meters dus ook 2 P1-poorten. Ik heb een ESP32 met ESPHome draaien. Van beide slimme meters heb ik de data request_pin apart aangesloten op de ESP32. Meter 1 zit op GPIO16 en meter 2 zit op GPIO5. De datalijnen zijn met elkaar verbonden op de RX van de ESP32.
Momenteel lees ik 1 meter uit. In de code geef ik aan dat de request_pin gebruikt dient te worden:
Dit werkt goed. Nu wil ik echter ook de 2e meter gaan uitlezen. Daarvoor dient de software de 2e request_pin te gebruiken. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik dit moet programmeren. Is dit überhaupt mogelijk?
Momenteel lees ik 1 meter uit. In de code geef ik aan dat de request_pin gebruikt dient te worden:
code:
1
2
3
4
| dsmr: max_telegram_length: 1700 request_pin: GPIO16 #Meter 1 request_interval: 10s |
Dit werkt goed. Nu wil ik echter ook de 2e meter gaan uitlezen. Daarvoor dient de software de 2e request_pin te gebruiken. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik dit moet programmeren. Is dit überhaupt mogelijk?
@TEAMIKKE Ik weet niet of DSMR in ESPhome twee meters aan kan. Als dat wel zo is dan zou ik dat zeker lekker op twee UARTS doen, gelukkig heeft een ESP32 er meerdere. Mag de data request ook gewoon aan de 5V.
Maar goed, hoe dan ook zou ESPhome dan twee DSMR componenten aan moeten kunnen en daar kan ik niets over vinden...
Maar goed, hoe dan ook zou ESPhome dan twee DSMR componenten aan moeten kunnen en daar kan ik niets over vinden...
Ik kan er ook niks over vinden helaas. Heb eerst maar de makkelijke route gekozen en een ESP8266 er bij gehangen voor de 2e meter. Dus elke meter heeft nu zijn eigen ESP chip er aan hangen hoewel het theoretisch ook met 1 chip zou moeten kunnen naar mijn idee.Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:50:
@TEAMIKKE Ik weet niet of DSMR in ESPhome twee meters aan kan. Als dat wel zo is dan zou ik dat zeker lekker op twee UARTS doen, gelukkig heeft een ESP32 er meerdere. Mag de data request ook gewoon aan de 5V.
Goede vraag, weet ik nietSeptillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:07:
@TEAMIKKE Mee eens dat één ESP32 het moet kunnen jaJe wil wel liever hardware serial voor DSMR >4 dus dan valt de ESP8266 af.
@iMars misschien weet jij dat, klopt het dat ESPhome maar één DSMR component aan kan?
Zou je even op github als vraag kunnen stellen (of direct aan Guillermo, hij heeft de component gemaakt).
ESPHome zegt echter:
Edit: dit even getest:id (Optional, ID): Manually specify the ID of the DSMR if you have multiple components.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| dsmr: - id: dsmr_instance1 uart_id: uart_dsmr max_telegram_length: 1700 - id: dsmr_instance2 uart_id: uart_dsmr max_telegram_length: 1700 sensor: - platform: dsmr energy_delivered_tariff1: name: "Energy Consumed Tariff 1" id: dsmr_instance1 energy_delivered_tariff2: name: "Energy Consumed Tariff 2" id: dsmr_instance1 energy_returned_tariff1: name: "Energy Produced Tariff 1" id: dsmr_instance1 energy_returned_tariff2: name: "Energy Produced Tariff 2" id: dsmr_instance1 |
Maar nee:
Too many candidates found for 'dsmr_id' type 'esphome::dsmr::Dsmr' Some are 'dsmr_instance1', 'dsmr_instance2'.
[ Voor 36% gewijzigd door iMars op 30-03-2023 18:31 ]
toch weer een poging gedaan om dsmr reader te instaleren . nadat ik de docker versie gewoon niet geinstalleerd krijg .
nu kom ik iets verder en heb nog 2 stappen et gaan om de instalatie te voltooien , alle nnu loop ik weer tegen iets aan wat ik niet begrijp.
/f/image/53Yo9e3ejN3rvlzQFHdLXvKM.png?f=fotoalbum_large)
dit na de volgende stap.
sudo -u dsmr /home/dsmr/dsmr-reader/.venv/bin/python3 /home/dsmr/dsmr-reader/manage.py migrate
daarna moet deze stap maar de eerste stap geeft dus al een melding. .
sudo -u dsmr /home/dsmr/dsmr-reader/.venv/bin/python3 /home/dsmr/dsmr-reader/manage.py collectstatic --noinput
ik vind het sowiso raar want volgens mij staat in het commando nergens een wachtwoord ofzo dus waar haalt die dat wachtwoord vandaan dan
nu kom ik iets verder en heb nog 2 stappen et gaan om de instalatie te voltooien , alle nnu loop ik weer tegen iets aan wat ik niet begrijp.
/f/image/53Yo9e3ejN3rvlzQFHdLXvKM.png?f=fotoalbum_large)
dit na de volgende stap.
sudo -u dsmr /home/dsmr/dsmr-reader/.venv/bin/python3 /home/dsmr/dsmr-reader/manage.py migrate
daarna moet deze stap maar de eerste stap geeft dus al een melding. .
sudo -u dsmr /home/dsmr/dsmr-reader/.venv/bin/python3 /home/dsmr/dsmr-reader/manage.py collectstatic --noinput
ik vind het sowiso raar want volgens mij staat in het commando nergens een wachtwoord ofzo dus waar haalt die dat wachtwoord vandaan dan
hmm
heb dsrm reader helemaal kunnen instaleren maar als ik naar de website ga krijg ik toch weer errors
Server Error
Sorry, something unexpected happened.
Exception:
ProgrammingError: column dsmr_frontend_frontendsettings.frontend_theme does not exist
LINE 1: ...nd_frontendsettings"."merge_electricity_tariffs", "dsmr_fron...
^
Traceback:
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/core/handlers/base.py", line 181, in _get_response
response = wrapped_callback(request, *callback_args, **callback_kwargs)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/views/generic/base.py", line 70, in view
return self.dispatch(request, *args, **kwargs)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/dsmr_frontend/mixins.py", line 10, in dispatch
if not FrontendSettings.get_solo().always_require_login:
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/solo/models.py", line 55, in get_solo
obj, created = cls.objects.get_or_create(pk=cls.singleton_instance_id)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/manager.py", line 85, in manager_method
return getattr(self.get_queryset(), name)(*args, **kwargs)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 581, in get_or_create
return self.get(**kwargs), False
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 431, in get
num = len(clone)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 262, in __len__
self._fetch_all()
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 1324, in _fetch_all
self._result_cache = list(self._iterable_class(self))
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 51, in __iter__
results = compiler.execute_sql(chunked_fetch=self.chunked_fetch, chunk_size=self.chunk_size)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/sql/compiler.py", line 1175, in execute_sql
cursor.execute(sql, params)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 66, in execute
return self._execute_with_wrappers(sql, params, many=False, executor=self._execute)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 75, in _execute_with_wrappers
return executor(sql, params, many, context)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 84, in _execute
return self.cursor.execute(sql, params)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/utils.py", line 90, in __exit__
raise dj_exc_value.with_traceback(traceback) from exc_value
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 84, in _execute
Server Error
Exception:
ProgrammingError: column dsmr_frontend_frontendsettings.frontend_theme does not exist
^
Traceback:
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/core/handlers/base.py", line 181, in _get_response
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/views/generic/base.py", line 70, in view
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/solo/models.py", line 55, in get_solo
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/manager.py", line 85, in manager_method
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 581, in get_or_create
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 431, in get
num = len(clone)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 262, in __len__
self._fetch_all()
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 1324, in _fetch_all
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/query.py", line 51, in __iter__
results = compiler.execute_sql(chunked_fetch=self.chunked_fetch, chunk_size=self.chunk_size)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/models/sql/compiler.py", line 1175, in execute_sql
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 66, in execute
return self._execute_with_wrappers(sql, params, many=False, executor=self._execute)
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 75, in _execute_with_wrappers
File "/home/dsmr/dsmr-reader/.venv/lib/python3.9/site-packages/django/db/utils.py", line 90, in __exit__
hmm
style2k schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:56:
heb dsrm reader helemaal kunnen instaleren maar als ik naar de website ga krijg ik toch weer errors
Server Error
Exception:
^
Traceback:
num = len(clone)
self._fetch_all()
- Maak het leesbaar, via bb-codes: Overzicht van UBB-codes #tag_cmd of Overzicht van UBB-codes #tag_code
- Zoek zelf via Google
- Zoek zelf op de dsmrreader github: https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader
- Als je nog steeds geen oplossing hebt: Maak het leesbaar, via bb-codes: Overzicht van UBB-codes #tag_cmd of Overzicht van UBB-codes #tag_code
heb me rot gezocht is niks te vinden waar ik wat mee kan anders zet ik het hier niet neer . als je geen antwoord heb antwoord dan gewoon niet ik geef aan dat ik een probleem heb en het antwoord zoek .True schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:12:
[...]
- Maak het leesbaar, via bb-codes: Overzicht van UBB-codes #tag_cmd of Overzicht van UBB-codes #tag_code
- Zoek zelf via Google
- Zoek zelf op de dsmrreader github: https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader
- Als je nog steeds geen oplossing hebt: Maak het leesbaar, via bb-codes: Overzicht van UBB-codes #tag_cmd of Overzicht van UBB-codes #tag_code
zelf heb ik en ook andere mensen met vragen niks aan een antwoord als dit. en de github site heb ik ook vragen gesteld maar daar kom ik op het moment ook niet verder dus vandaar dat ik het hier ook neerzet mss is er wel iemand die dat ook gehad heeft of er wel verstand van heeft en het antwoord weet.
[ Voor 12% gewijzigd door style2k op 09-04-2023 13:21 ]
hmm
Misschien is dit dan wat voor je: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/ hoef je niets meer te troubleshooten.style2k schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:16:
[...]
heb me rot gezocht is niks te vinden waar ik wat mee kan anders zet ik het hier niet neer . als je geen antwoord heb antwoord dan gewoon niet ik geef aan dat ik een probleem heb en het antwoord zoek zelf heb ik en ook andere mensen met vragen niks aan .
Mocht je toch nog wat willen proberen, maar ben je te lui om zelf te Googlen kun je ook nog deze volledig gratis informatie gebruiken welke publiekelijk beschikbaar is: https://streamable.com/o31kp3
De motivatie om een post zoals de jouwe* te lezen, te doorgronden én je te voorzien in tips (want een directe oplossing bieden zorgt er alleen voor dat je zelf niets leert en alleen maar kan vragen en kan invullen wat een ander je voorkauwt.style2k schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:16:
[...]
heb me rot gezocht is niks te vinden waar ik wat mee kan anders zet ik het hier niet neer . als je geen antwoord heb antwoord dan gewoon niet ik geef aan dat ik een probleem heb en het antwoord zoek .
zelf heb ik en ook andere mensen met vragen niks aan een antwoord als dit
* Een onleesbare post met veel tekst die je 1:1 gekopieerd hebt zonder dat je exact beschrijft wat je gedaan hebt en tot welke stap v.d. handleiding (welke handleiding precies? linkje is handig) je gekomen bent (je post daarboven doel ik hierop).
Om nog even te reageren op je edit.style2k schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:16:
zelf heb ik en ook andere mensen met vragen niks aan een antwoord als dit. en de github site heb ik ook vragen gesteld maar daar kom ik op het moment ook niet verder dus vandaar dat ik het hier ook neerzet mss is er wel iemand die dat ook gehad heeft of er wel verstand van heeft en het antwoord weet.
Nee, je hebt 21 minuten geleden hetzelfde daar gepost, reactie op Github duurt over het algemeen wat langer dus het is soms even wachten op een inhoudelijk antwoord (als die al gegeven kunnen worden zonder verdere vragen over je specifieke probleem).
edit:
Als ik dit lees:
Denk ik gelijk, welke versie heeft hij dan gebruikt? Heeft hij dan echt de development versie gepakt, nee vast niet. Oh dan zal het wel v5 zijn, maar dan wel de v5.10.1 release? Of heeft hij nog een oudere versie omdat hij al wat langer problemen aan het troubleshooten is.DSMR-reader version
laatste versie
Wees duidelijk met wat je scenario is.
[ Voor 24% gewijzigd door True op 09-04-2023 13:26 ]
man heeft niks te maken met te lui om te googlen. ik ga hier echt niks neerzetten als ik het niet al zelf heb opgezocht ik kom er gewoon niet uit vandaar . als jij bij elke persoon die iets vraagt gaat zeggen zelf googlen kan je echt beter niks zeggen want daar heeft niemand gewoon wat aan..True schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:19:
[...]
Misschien is dit dan wat voor je: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/ hoef je niets meer te troubleshooten.
Mocht je toch nog wat willen proberen, maar ben je te lui om zelf te Googlen kun je ook nog deze volledig gratis informatie gebruiken welke publiekelijk beschikbaar is: https://streamable.com/o31kp3
zo moeilijk is dat niet te begrijpen lijkt me . of je helpt mensen of je helpt niet maar ik ben een beetje klaar met mensen die alleen maar lopen te roepen ja ga zelf maar googlen etc slaat echt als een tang op een varken. en ja ik heb er niet bij gezet dat ik al gegoogled heb omdat ik dat zelf onnodig vind omdat ik van mezelf weet dat ik hier niet zomaar iets ga vragen als ik zelf niet gekeken heb..
en hoezo zou ik niks leren ? als ik weet wat en waar het fout gegaan is weet ik voor de volgende keer waar ik op moet letten.
en ja ik heb het ook op github geplaatst maar nog geen antwoord gehad . dus waarom zou ik het niet ook hier neerzetten aangezien dit topic over dit soort dingen gaat . mss zit hier wel iemand die wel weet wat het probleem is en me gewoon zegt dit en dat is het probleem en zo kun je het oplossen daar is een forum toch voor.
dus ik snap jou niet helemaal als je zegt ja maar dan leer je niks . ik ben er nu om deze zooi werkend te krijgen, en niet om te leren want ben er al weken mee bezig..
heb genoeg gegoogled en gelezen maar daar stond het antwoord niet tussen dus ja dan ga ik het vragen op plekken waar mensen kunnen zitten die het wel zouden kunnen weten he . .
ik neem je verder niks kwalijk maar ik vind wel dat je ook de andere kant van het verhaal moet begrijpen als je iets zegt.
en welke versie ? ik heb de handleiding gevolgd ik neem aan dat die de laatste stabiele versie pakt. daarbij werkt de webserver niet dus ik kan zo 123 niet zien welke versie dat is omdat ik nogmaals geen expert in linux ben over windows kan je me alles vragen maar met linux ben ik niet perse handig.
en dat streamable linkje opzich handig alleen heb ik dat al geprobeerd maar dat werkt dus niet. dit gaat dan ook over de docker versie blijkbaar en ik heb het niet over de docker versie
en ja mss had ik dat ook moeten aangeven maarja niemand is perfect . de docker versie heb ik overigens ook geprobeerd en hoewel ik veel in docker heb is dit niet gelukt
[ Voor 49% gewijzigd door style2k op 09-04-2023 14:01 ]
hmm
Iemand ervaring met ser2net en een usb kabel van P1 naar een Pi?
Ik wil meerdere devices tegelijk via netwerk laten connecten. Daarom zet ik in ser2net aan dat ik max-connections, nu kunnen er meerdere devices connecten echter merk ik zodra er meer als 1 op zit dat berichten maar gedeeltelijk door komen. Dus elk individueel devices werkt prima, maar met meerdere niet.
Dit is mijn config.
Ik wil meerdere devices tegelijk via netwerk laten connecten. Daarom zet ik in ser2net aan dat ik max-connections, nu kunnen er meerdere devices connecten echter merk ik zodra er meer als 1 op zit dat berichten maar gedeeltelijk door komen. Dus elk individueel devices werkt prima, maar met meerdere niet.
Dit is mijn config.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| connection: &con03 accepter: tcp,2003 connector: serialdev, /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_A5Z5VHOV-if00-port0, 115200n81, XONXOFF, -RTSCTS, local options: max-connections: 5 |
Gisteren/vandaag een Pi in de meterkast gehangen en een P1 kabel aan de slimme meter (3-fases, Landis Gyr 350).
So far so good, ik krijg 14 devices als ik de slimme meter uitlees (in Domoticz) maar ik mis de Voltage (L1, L2 en L3). Al even doorgegeven aan de netbeheerder maar vroeg me af of hier meer mensen last van hebben (gehad)?
Mijn omvormer klapt er sinds een maandje uit, het is een 1-fase die op L1 zit. Er zijn flink wat panelen in de buurt erbij gelegd....vorig jaar had ik dus ook nog nergens last van.
Thanks!
So far so good, ik krijg 14 devices als ik de slimme meter uitlees (in Domoticz) maar ik mis de Voltage (L1, L2 en L3). Al even doorgegeven aan de netbeheerder maar vroeg me af of hier meer mensen last van hebben (gehad)?
Mijn omvormer klapt er sinds een maandje uit, het is een 1-fase die op L1 zit. Er zijn flink wat panelen in de buurt erbij gelegd....vorig jaar had ik dus ook nog nergens last van.
Thanks!
Kun je je telegram gewoon in de TTY uitlezen van je Pi? Dan kun je er wel een voltage uithalen als je de standaard er naast legt om te vergelijken. Als die mist en je wel de goede standaard verwerkt zou ik het inderdaad bij de netbeheerder proberen. Doet je slimme meter trouwens wel DSMRv5? Uit mijn hoofd zit het er pas in v.a. v5 namelijk.Road-runner83 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:30:
Gisteren/vandaag een Pi in de meterkast gehangen en een P1 kabel aan de slimme meter (3-fases, Landis Gyr 350).
Thanks!
Dit is voor mij nog een boel abracadabraTrue schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:37:
[...]
Kun je je telegram gewoon in de TTY uitlezen van je Pi? Dan kun je er wel een voltage uithalen als je de standaard er naast legt om te vergelijken. Als die mist en je wel de goede standaard verwerkt zou ik het inderdaad bij de netbeheerder proberen. Doet je slimme meter trouwens wel DSMRv5? Uit mijn hoofd zit het er pas in v.a. v5 namelijk.
Hoe lees ik de telegram uit in TTY?
Ons huis is uit 2016, weet niet of dat nog uitmaakt ivm DSMRv5. Waar vind ik dat uberhaupt?
Thanks!
Edit: dit commando werkt bij mij niet: cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q
Edit2: met dit commando: cat /dev/ttyUSB0 --> krijg ik wel een hele waslijst te zien
[ Voor 11% gewijzigd door Road-runner83 op 21-04-2023 18:36 ]
Google: 'slimme meter jouw_slimmemeter_naam _jouw_slimmemeter_model jouw_slimmemeter_type dsmr'Road-runner83 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:51:
[...]
Dit is voor mij nog een boel abracadabra.
Hoe lees ik de telegram uit in TTY?
Ons huis is uit 2016, weet niet of dat nog uitmaakt ivm DSMRv5. Waar vind ik dat uberhaupt?
Thanks!
Edit: dit commando werkt bij mij niet: cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q
Edit2: met dit commando: cat /dev/ttyUSB0 --> krijg ik wel een hele waslijst te zien
Soms staat het ook gewoon aan de voorkant van je slimme meter
Je kunt gerust hier een telegram posten, bij voorkeur wel tussen tags:
[code][/]
edit:
Ik gebruik deze om een telegram weer te geven, je kunt dit stoppen met CTRL + ] en je zult er elke x-seconden een nieuwe krijgen
Bash:
1
| python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff |
[ Voor 12% gewijzigd door True op 21-04-2023 20:01 ]
DSMR 4.2 heb ikTrue schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:59:
[...]
Google: 'slimme meter jouw_slimmemeter_naam _jouw_slimmemeter_model jouw_slimmemeter_type dsmr'
Soms staat het ook gewoon aan de voorkant van je slimme meter![]()
Je kunt gerust hier een telegram posten, bij voorkeur wel tussen tags:[code][/]
edit:
Ik gebruik deze om een telegram weer te geven, je kunt dit stoppen met CTRL + ] en je zult er elke x-seconden een nieuwe krijgen
Bash:
1 python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff
Met de Python code krijg ik het volgende:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| quadrantz@raspberrypi:~ $ python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff --- Miniterm on /dev/ttyUSB0 115200,8,N,1 --- --- Quit: Ctrl+] | Menu: Ctrl+T | Help: Ctrl+T followed by Ctrl+H --- Exception in thread rx: Traceback (most recent call last): File "/usr/lib/python3.9/threading.py", line 954, in _bootstrap_inner --- exit --- self.run() File "/usr/lib/python3.9/threading.py", line 892, in run self._target(*self._args, **self._kwargs) File "/usr/lib/python3/dist-packages/serial/tools/miniterm.py", line 499, in reader data = self.serial.read(self.serial.in_waiting or 1) File "/usr/lib/python3/dist-packages/serial/serialposix.py", line 577, in read raise SerialException( serial.serialutil.SerialException: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?) |
Als ik kijk naar de documentatie van DSMR v4.2: https://www.netbeheernede...e_meter_15_32ffe3cc38.pdfRoad-runner83 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:26:
[...]
DSMR 4.2 heb ik
Met de Python code krijg ik het volgende:
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 quadrantz@raspberrypi:~ $ python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff --- Miniterm on /dev/ttyUSB0 115200,8,N,1 --- --- Quit: Ctrl+] | Menu: Ctrl+T | Help: Ctrl+T followed by Ctrl+H --- Exception in thread rx: Traceback (most recent call last): File "/usr/lib/python3.9/threading.py", line 954, in _bootstrap_inner --- exit --- self.run() File "/usr/lib/python3.9/threading.py", line 892, in run self._target(*self._args, **self._kwargs) File "/usr/lib/python3/dist-packages/serial/tools/miniterm.py", line 499, in reader data = self.serial.read(self.serial.in_waiting or 1) File "/usr/lib/python3/dist-packages/serial/serialposix.py", line 577, in read raise SerialException( serial.serialutil.SerialException: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)
Mis ik de 'Instantaneous voltage' zoals ik ze heb met DSMR v5:
code:
1
2
3
| 1-0:32.7.0(231.0*V) 1-0:52.7.0(231.0*V) 1-0:72.7.0(232.0*V) |
Die staan wel in de documentatie van DSMR v5: https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf
Ik denk dat het uitlezen van de huidige voltage niet binnen de mogelijkheden zit van DSMR v4.2
Edit: in DSMR v4.2.3: https://www.netbeheernede...e_meter_15_9e94f87c14.pdf vind ik wel overigens wel terug.
[ Voor 4% gewijzigd door True op 22-04-2023 09:28 ]
Thanks voor je hulp! Ik heb ook de netbeheerder nog even gevraagd dus even afwachten waarmee ze komen.True schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:50:
[...]
Als ik kijk naar de documentatie van DSMR v4.2: https://www.netbeheernede...e_meter_15_32ffe3cc38.pdf
Mis ik de 'Instantaneous voltage' zoals ik ze heb met DSMR v5:
code:
1 2 3 1-0:32.7.0(231.0*V) 1-0:52.7.0(231.0*V) 1-0:72.7.0(232.0*V)
Die staan wel in de documentatie van DSMR v5: https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf
Ik denk dat het uitlezen van de huidige voltage niet binnen de mogelijkheden zit van DSMR v4.2
Edit: in DSMR v4.2.3: https://www.netbeheernede...e_meter_15_9e94f87c14.pdf vind ik wel overigens wel terug.
Ik moest een Nederlandse Landis+Gyr E360 meter aansluiten via een netwerk op Home Assistant. Bij de elektriciteitsmeter is een bestaande Raspberry Pi met de juiste USB-kabel (specifiek voor de E360). De documentatie van de DSMR-integratie noemt dat ser2net of Smart Meter Bridge gebruikt kan worden om in Linux de seriële verbinding aan te bieden op een TCP port op het netwerk.
Ik probeerde ser2net gebaseerd op de voorbeeldconfiguratie, maar de integratie gaf aan dat die niet kon verbinden met de meter terwijl ser2net geen foutmelding geeft. De problemen lijken op dit issue. Hierna probeerde ik Smart Meter Bridge. Die werkt wel, en Home Assistant ontvangt nu alle data.
Ik probeerde ser2net gebaseerd op de voorbeeldconfiguratie, maar de integratie gaf aan dat die niet kon verbinden met de meter terwijl ser2net geen foutmelding geeft. De problemen lijken op dit issue. Hierna probeerde ik Smart Meter Bridge. Die werkt wel, en Home Assistant ontvangt nu alle data.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
De Instantaneous Voltage elementen zijn geen onderdeel van DSMR 4.2, ze zijn er pas sinds DSMR 5.0 (zoals @True ook al opmerkte). Als je de voltages per se wilt kunnen uitlezen, zul je de meter moeten laten vervangen (vermoedelijk op jouw kosten).
Dat document gaat over de P3 interface, niet over de P1 interface.True schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:50:
Heb je dit werkend gekregen?Aiolos schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:17:
[...]
De vraag is of het ook de geinverteerde signalen aan kan, of dat je alsnog een circuitje moet solderen.
Ik heb een EW10 maar krijg geen interpreerbaar signaal via RX.
Heb je de TX van de P1 moeten inverteren en hoe heb je dit juist gedaan?
Bedankt alvast
@ZwarteIJsvogel en @True Over een maandje komen ze mijn slimme meter vervangen voor de 5.0 dus dan zou het automatisch goed moeten gaan hoop ik 
Thanks nog voor jullie hulp!
Thanks nog voor jullie hulp!
Ik heb er zelf geen. Dan zul je @RobIII moeten vragen.stefaanbolle schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:14:
[...]
Heb je dit werkend gekregen?
Ik heb een EW10 maar krijg geen interpreerbaar signaal via RX.
Heb je de TX van de P1 moeten inverteren en hoe heb je dit juist gedaan?
Bedankt alvast
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Doe ik, bedankt!Aiolos schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Ik heb er zelf geen. Dan zul je @RobIII moeten vragen.
hoi allemaal
ik heb een kamstrup382 j slimme meter
ik wilde deze uitlezen naar mijn synology Nas 115J
maar ik kan de meter niet verbinden om dat deze via de rtj11 poort geen stroom geeft.
mijn vraag is
hoe zou ik dat kunnen oplossen
heeft hier iemand daar ervaring mee .
alvast bedankt
Mathijs
maar ik kan de meter niet verbinden om dat deze via de rtj11 poort geen stroom geeft.
mijn vraag is
alvast bedankt
Mathijs
@200454math Welke kabel gebruik je? Een willekeurige P1-kabel (diy of kant en klaar) heeft als het goed is geen stroom van de meter nodig maar krijgt die via USB.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oké ik heb er een gekocht kant en klaar
Dat is toch deze?200454math schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:01:
hoi allemaal
mijn vraag is
alvast bedankt
Mathijs

Die heb ik hier ook als testmeter liggen. DSMR 2 of 3 wordt daarop gebruikt. Daar heb je sowieso een andere baudsetting voor nodig dan de "standaard" DSMR 4/5.
DSMR 2/3 is 9600 7E1
DSMR 4/5 is 115200 8N1
Staat je nas in de buurt (ook in de meterkast) dan kan je een P1 usb kabel gebruiken.
Staat je nas in een andere ruimte, kan je het via het netwerk doen. Via een esp (wifi) of via een ethernet module met seriele input. In dit geval moet je het wel kunnen voeden (hetzij via een stopcontact of via PoE ethernet).
Excuses voor de late reactie.
ik heb inmiddels een kabel gekocht rj11 naar usb.
maar krijg nog steeds geen signaal naar mijn Synology Nas of naar mijn raspberry 3.
de kabel die ik heb gekocht is 3 meter.als ik m aansluit knippert de led 2x rood en dat was het dan.
op deze slimmemeter Kamstrup heeft wel een TOON thermostaat gehangen en deze werkte volgens de vorige eigenaar.
om een andere slimmemeter aan te schaffen (kosten 220 euro)is ook al zowat.
maar wie weet heeft iemand een andere oplossing.
dat hoor ik dan graag.
mvg Mathijs
maar krijg nog steeds geen signaal naar mijn Synology Nas of naar mijn raspberry 3.
de kabel die ik heb gekocht is 3 meter.als ik m aansluit knippert de led 2x rood en dat was het dan.
op deze slimmemeter Kamstrup heeft wel een TOON thermostaat gehangen en deze werkte volgens de vorige eigenaar.
dat hoor ik dan graag.
mvg Mathijs
@200454math Heb je een link naar de exacte kabel?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wat @Raven zegt, heb je een link naar deze kabel?200454math schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:09:
Excuses voor de late reactie.
dat hoor ik dan graag.
mvg Mathijs
Maar een andere slimmemeter schaf je niet aan, deze worden kosteloos geplaatst (uiteraard niet zomaar), maar als blijkt dat jouw meter niet goed functioneert, klacht indienen dat je problemen hebt met de meter en dat deze wenselijk vervangen zou worden voor een nieuwere (dit is best al een oud beestje).
Hoe check je voor signaal? Sluit even de usb aan op je laptop (aannemende dat je die hebt
Dag iedereen,
Ik heb sinds vorige week ook een digitale meter een Sagemcom T211. (België)
Als ik deze uitlees met mijn P1 to USB kabel krijg ik iedere seconde CRC checksum errors en om de ongeveer 10 seconden komt er dan wel een goede waarde binnen.
Ik heb al twee verschillende USB-P1 kabels geprobeerd maar identiek hetzelfde resultaat...
Home assistant en de DSMR slimme meter integratie al enkele keren opkieuw geïnstalleerd en telkens exact hetzelfde resultaat.
Ook dit programma eens geïnstalleerd op mijn RPi4:
https://www.ztatz.nl/
Met opnieuw zelfde resultaat.
Hier kon ik de crc checks wel uitzetten via een instelling en dan kwamen de resultaten wel iedere seconde binnen. Echter zaten hier dan onrealistische waarden in dus de crc checksum errors lijken terecht.
Zou dit toch aan de P1-USB kabels kunnen liggen?
Of aan de P1 poort van mijn digitale meter?
Iemand ervaring mee?
Alvast bedankt voor de hulp.
Als ik deze uitlees met mijn P1 to USB kabel krijg ik iedere seconde CRC checksum errors en om de ongeveer 10 seconden komt er dan wel een goede waarde binnen.
Ik heb al twee verschillende USB-P1 kabels geprobeerd maar identiek hetzelfde resultaat...
Home assistant en de DSMR slimme meter integratie al enkele keren opkieuw geïnstalleerd en telkens exact hetzelfde resultaat.
Hier kon ik de crc checks wel uitzetten via een instelling en dan kwamen de resultaten wel iedere seconde binnen. Echter zaten hier dan onrealistische waarden in dus de crc checksum errors lijken terecht.
Iemand ervaring mee?
Wat krijg je als je rechtstreeks op de console/tty van je RPi het volgende uitvoert (al dan niet met een andere USB natuurlijk):jaaktrek schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:33:
Dag iedereen,
Iemand ervaring mee?
Bash:
1
| python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff |
Ik vind het raar dat je elke 10 sec een werkende telegram krijgt, is het elk 10e telegram of is het ongeveer elke 10 sec maar ook niet consistent elke 10 sec?
Er kan een interpreteerfout zitten in de applicatie die de telegrammen afhandelt en mogelijk een deel v.h. telegram leest (door bijv. de verkeerder DSMR versie instellingen).
Als je handmatig de telegrammen uit zou lezen en hier ook defecte telegrammen krijgt lijkt het mij een hardware issue:
- slimme meter
- kabel
- usb poort
Dag True,True schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:48:
[...]
Wat krijg je als je rechtstreeks op de console/tty van je RPi het volgende uitvoert (al dan niet met een andere USB natuurlijk):
Bash:
1 python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff
Ik vind het raar dat je elke 10 sec een werkende telegram krijgt, is het elk 10e telegram of is het ongeveer elke 10 sec maar ook niet consistent elke 10 sec?
Er kan een interpreteerfout zitten in de applicatie die de telegrammen afhandelt en mogelijk een deel v.h. telegram leest (door bijv. de verkeerder DSMR versie instellingen).
Als je handmatig de telegrammen uit zou lezen en hier ook defecte telegrammen krijgt lijkt het mij een hardware issue:
- slimme meter
- kabel
- usb poort
Ik ga straks eens proberen of ik met mijn RPi4 en P1-USB kabel bij mijn zus wel data uit hun digitale meter krijg.
Indien dit wel lukt kan ik denk ik ook uitsluiten dat het aan mijn hardware ligt?
En anders probeer ik het via de console.
Nee het is zeker niet consistent om de 10 seconden. Soms eens na 4 seconden bvb en soms na 15 seconden. Er zit geen regelmaat in hoeveel 'foute' telegrammen er binnen komen. (met foutieve crc checksums).
Kabel en USB poorten heb ik reeds gewisseld. (En kan dit hopelijk deels uitsluiten als de test bij mijn zus straks wel goed loopt)
Slimme meter nog niet.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Kabel en USB-poort kun je inderdaad uitsluiten als het op een andere slimme meter wel werkt.jaaktrek schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Dag True,
Ik ga straks eens proberen of ik met mijn RPi4 en P1-USB kabel bij mijn zus wel data uit hun digitale meter krijg.
Indien dit wel lukt kan ik denk ik ook uitsluiten dat het aan mijn hardware ligt?
En anders probeer ik het via de console.
Nee het is zeker niet consistent om de 10 seconden. Soms eens na 4 seconden bvb en soms na 15 seconden. Er zit geen regelmaat in hoeveel 'foute' telegrammen er binnen komen. (met foutieve crc checksums).
Kabel en USB poorten heb ik reeds gewisseld. (En kan dit hopelijk deels uitsluiten als de test bij mijn zus straks wel goed loopt)
Slimme meter nog niet.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Als er echt geen regelmaat in het ontvangen van de juiste telegrammen zit zou ik verwachten dat er toch iets mis gaat of stuk is in de datastroom. Een kabelbreukje (onwaarschijnlijk met twee verschillende kabels (met hetzelfde probleem toch?) of een defecte P1 poort is dan waarschijnlijker.
Heb je voorbeelden van foute telegrammen? Misschien dat iemand hier een patroon kan ontdekken, als de kabel uitgesloten is.jaaktrek schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:33:
Oscar Wilde
Heb jij mij toevallig hierover gemaild?jaaktrek schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:33:
Dag iedereen,
Iemand ervaring mee?
Ik heb toevallig van iemand een mailtje hierover gehad, wel toevallig dat er meerdere berichten hiervan komen.
Je kan kijken of het bij iemand anders (buren, familie, vrienden) hetzelfde gebeurd.
Hieronder een voorbeeld.Raven schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:27:
[...]
Heb je voorbeelden van foute telegrammen? Misschien dat iemand hier een patroon kan ontdekken, als de kabel uitgesloten is.
Vandaag niet kunnen testen jammer genoeg op een andere slimme meter, zal voor volgende week zijn.
Zojuist een 3de P1-USB kabel binnen gekregen en meteen getest maar exact hetzelfde resultaat...
@iMars Dat was ik ja. Ga ik inderdaad doen volgende week, bedankt voor de suggestie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| 2023-06-22 22:43:19.750 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '49447' does not match the expected '18923' 2023-06-22 22:43:20.745 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 151, in handle_telegram parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 48, in parse self.validate_checksum(telegram_data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 82, in validate_checksum raise ParseError( dsmr_parser.exceptions.ParseError: Failed to perform CRC validation because the telegram is incomplete. The checksum and/or content values are missing. 2023-06-22 22:43:21.751 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '62640' does not match the expected '47115' 2023-06-22 22:43:22.748 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '61248' does not match the expected '10779' 2023-06-22 22:43:24.751 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '55131' does not match the expected '13448' 2023-06-22 22:43:25.754 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '9684' does not match the expected '64015' 2023-06-22 22:43:26.752 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '53380' does not match the expected '34179' 2023-06-22 22:43:27.749 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '15390' does not match the expected '23556' 2023-06-22 22:43:28.747 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '15233' does not match the expected '37482' 2023-06-22 22:43:29.747 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '20570' does not match the expected '9833' 2023-06-22 22:43:30.750 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '38779' does not match the expected '4235' 2023-06-22 22:43:31.749 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '3069' does not match the expected '18028' 2023-06-22 22:43:32.754 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '22466' does not match the expected '55165' 2023-06-22 22:43:33.747 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '58027' does not match the expected '43102' 2023-06-22 22:43:34.751 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '62438' does not match the expected '3783' 2023-06-22 22:43:35.748 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '26897' does not match the expected '27148' |
Nee, niet de foutmeldingen, de telegrammen zelf
Oscar Wilde
Raven schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:48:
[...]
Nee, niet de foutmeldingen, de telegrammen zelf

Dit klinkt als wat hier een tijdje geleden al eens voorbij kwam: elke CR in een telegram wordt vervangen door een NL waardoor de checksum niet meer klopt. Raw mode lost dat op:
code:
1
| stty -F /dev/ttyUSB0 raw |