• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:19
iMars schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Het kan aan een of meerdere van de volgende punten liggen:
  • WiFi dekking: Als je wifi dekking aan de lage kant is, gaat de ESP12F met meer vermogen uitzenden, meer dan normaal en dat verbruikt meer stroom. De meter levert 250mA en de SlimmeLezer heb ik met een goede dekking op 180~200mA gemeten. Krappe speling wat over blijft.
  • WiFi verstoring: Als er iets in je netwerk gewijzigd is door bijvoorbeeld een update, of bij de buren, dan kan er verstoringen ontstaan. Denk aan channel utilization, maar ook storingsbronnen als Zigbee, Magnetrons etc. Dan kan ie zijn verbinding kwijt raken voor een tijdje, totdat ie weer kan verbinden.
  • Hoog CPU verbruik: ESPHome is vrij CPU intensief, zeker als je veel overhead in je config hebt. Strip deze code zoveel mogelijk. Mijn default code heeft o.a. decryptie voor Luxemburg onboard, en sensoren die je niet gebruikt (BE/LUX). Hoe kaler de config, des te beter.
  • Memory leak ESPHome:Een paar versies terug was er een memory leak bug, weet niet of deze inmiddels is opgelost. Maar dat kan er voor zorgen dat het regelmatig herstart. Je mag aannemen dat na een reboot dat ie automatisch weer verbind. Een reboot duurt ook maar enkele seconde.
  • Te weinig stroom: Het kan voorkomen dat de meter net te weinig stroom geeft. DSMR 5 is een specificatie maar helaas geen garanite. Ik heb gehoord dat de antraciete meters van ZIV helemaal een ramp zijn qua parasitair voeden.
Draai je je eigen code? Of mijn default? Ik raad sowieso aan om eigen code te gebruiken ivm aanpassen en updaten van je code. Als het alleen het wegvallen van wifi is, raad ik aan om fast_connect te gebruiken (meestal alleen voor hidden networks). Dan verbind ie sneller als de verbinding even weg valt. Ook kan je spelen met output_power om ervoor te zorgen dat ie niet te sterk gaat uitzenden als je dekking even minder is.

Het nadeel van wifi is dat het onzichtbaar is en soms heel lastig te achterhalen wat er precies aan de hand is.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik draai stock ESPHome atm, ik zal eens kijken hoe ik een eigen ESPHome configureer en inderdaad van alles eruit sloop en configureer _/-\o_

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-03 18:08
Vandaag de P1 meter binnen gekregen. Na het invullen van mijn WiFi komt hij in het scherm waarin de meter wordt toegevoegd aan het huis. Error 424 "The provided challenge is invalid or expired". Iemand dit wel eens gehad? Google helpt mij niet helaas.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Tweakx "De P1 meter"? Kan je iets specifieker zijn? :D

• Tweakx
septillion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:42:
@Tweakx "De P1 meter"? Kan je iets specifieker zijn? :D
De Home Wizard meter :P

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tweakx dan is dit een handigere plek voor je vraag (of om te kijken of iemand anders dit ook had en hoe het opgelost is): HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

En daar zie ik nu iemand melding maken van de HomeWizard-server die down is, dus dat kan jouw foutmelding ook verklaren.

[Voor 24% gewijzigd door Gizz op 02-02-2023 15:30]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tweakx
Gizz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:11:
@Tweakx dan is dit een handigere plek voor je vraag (of om te kijken of iemand anders dit ook had en hoe het opgelost is): HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

En daar zie ik nu iemand melding maken van de HomeWizard-server die down is, dus dat kan jouw foutmelding ook verklaren.
Dank je wel!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-03 21:23
True schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Ik had iets vergelijkbaars wat inderdaad door mijn netbeheerder is opgelost. Je kunt mijn berichten in dit topic wel terugvinden hierover. Als je het maandag nog niet goed in het ruwe telegram ziet, denk ik dat bellen wel zal helpen.
Naar aanleiding van jouw reactie paar dagen gewacht, zonder resultaat. Gebeld met netbeheerder, daar geeft men aan dat de meter nog geprogrammeerd moet worden. Aangezien ik sinds vervangen meter alleen nog op tarief 1 lever en afneem (naast het niet meer doorkrijgen van gaswaardes) wilde ik sowieso bellen, maar ook dat is volgens hun standaard als de meter nog niet geprogrammeerd is. Ik moest nog maar geduld hebben.

Nu toevallig net stroomstoring hier in de straat gehad. En bij terugkomen van stroom, je raadt het nooit: opeens krijg ik gaswaardes door. Heel raar allemaal. Maar goed, ik kan aan de slag om 8 dagen aan het missen van data op te vullen in mijn sensoren.

Overigens nog steeds alleen maar tarief 1 voor stroom.

[Voor 3% gewijzigd door copywrong1982 op 03-02-2023 14:36]

• GPX
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:10
@Eli Cohen dat ligt aan het type monitor. Bij zover ik weet kan je een passieve splitter gebruiken, voor dingen zoals Earn-e en GPX maar voor bijvoorbeeld de Geo Trio P1 monitor heb je een actieve splitter nodig zoals de P1H-005.

• beeEsse
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-03 14:56
Hallo, na veel lezen over dit onderwerp zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat ik graag wou realiseren:
Meter SICONIA S211 (België) > ESP8266 gevoed door P1 via RJ12-connector > per WiFi data verzenden naar MQTT-broker > loggen naar influxdb database > raadplegen in grafana
Laatste gedeelte influxdb en grafana kan ik zelf wel in goede banen leiden maar ik ben vooral op zoek naar de werkwijze voor correcte bedrading + info over eventuele componenten die nodig zijn alsook de code die op de ESP moet om dit door te sturen naar de MQTT-broker. MQTT is geen must, zou ook rechtstreeks naar influxdb kunnen, maar het lijkt me misschien makkelijker? De ESP's die ik liggen heb zijn ESP8266 ESP-12F.
Iemand tips of links naar workflows van mensen die dit eerder deden? Grafana / Influxdb / MQTT broker draaien op een raspberry pi 4 die dienst doet als NAS maar die te ver verwijderd is van de slimme meter, vandaar de keuze voor ESP8266 draadloos.

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:21
beeEsse schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 03:55:
Hallo, na veel lezen over dit onderwerp zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat ik graag wou realiseren:
Meter SICONIA S211 (België) > ESP8266 gevoed door P1 via RJ12-connector > per WiFi data verzenden naar MQTT-broker > loggen naar influxdb database > raadplegen in grafana
Laatste gedeelte influxdb en grafana kan ik zelf wel in goede banen leiden maar ik ben vooral op zoek naar de werkwijze voor correcte bedrading + info over eventuele componenten die nodig zijn alsook de code die op de ESP moet om dit door te sturen naar de MQTT-broker. MQTT is geen must, zou ook rechtstreeks naar influxdb kunnen, maar het lijkt me misschien makkelijker? De ESP's die ik liggen heb zijn ESP8266 ESP-12F.
Iemand tips of links naar workflows van mensen die dit eerder deden? Grafana / Influxdb / MQTT broker draaien op een raspberry pi 4 die dienst doet als NAS maar die te ver verwijderd is van de slimme meter, vandaar de keuze voor ESP8266 draadloos.
Hier kun je de instructie vinden voor grafana. ik gebruik het al een paar jaar met een smartgateways gateway. https://mesd.ag/create-a-dashboard-for-your-smart-meter/

• robfranken
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-03 11:11
Hier een waarschijnlijke noob-vraag: ik heb een slimmelezer voor op de P1 poort van de enexis slimme meter en via wifi verbonden met mijn HA (supervisor). Welke weg nu te volgen voor het uitlezen en de data integreren in HA Energy:

1) ESPHome
2) DSMR
2) ESP link

Alle hulp / suggesties welkom...

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:48
robfranken schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:43:
Hier een waarschijnlijke noob-vraag: ik heb een slimmelezer voor op de P1 poort van de enexis slimme meter en via wifi verbonden met mijn HA (supervisor). Welke weg nu te volgen voor het uitlezen en de data integreren in HA Energy:

1) ESPHome
2) DSMR
2) ESP link

Alle hulp / suggesties welkom...
Zelf gebruik ik DSMR Slimme Meter met veel plezier.

• robfranken
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-03 11:11
mcmd schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Zelf gebruik ik DSMR Slimme Meter met veel plezier.
Dank. En waarom DSMR verkozen boven de ESPHome ? Naar wat ik begrijp zit er op de Slimmelezer+ al ESPHome voorgeprogrameerd....

• septillion

septillion

Tegen verwarring:
- DSMR is het protocol van de P1 poort (op je slimme meter).
- DSMR Reader is een stuk software om hem uit te lezen.
- SlimmeLezer een product om aan je P1 te verbinden om uit te lezen.

Maar ik zie die drie termen hier lekker gehusseld voorbij komen :+

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24
@robfranken @mcmd @septillion
Inderdaad veel termen door elkaar heen. Mijn duit in het zakje:
DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) is inderdaad het protocol wat uit de P1 poort van de Slimme Meter komt.

De vraag hoe je het wil integreren is iets waar je zelf naar moet kijken waar jij je het prettigst bij voelt. In het kort:
met esp-link maak je een tcpservertje welke data van de P1 poort via telnetd het netwerk op stuurd. Met de integratie Slimme Meter in Home Assistant kan je dat vervolgens integreren.

De DSMR component in ESPHome is gemaakt voor meer plug&play ervaring (mening verdeeld). Als esphome goed staat, werkt het prima, makkelijk aan wifi te koppelen, wordt automatisch in HA herkend.

Nadeel/verschil tussen beiden: esp-link vind ik het makkelijkst. Data wordt as is verstuurd en je hoeft er niks aan te doen behalve te koppelen aan je wifi (wat met esphome makkelijker gaat). ESPHome heeft als nadeel dat je voor wijzigingen opnieuw moet flashen. Stel firmware staat op 115200 baud (DSMR4/5) en je hebt DSMR 2 of 3, dan moet je dat aanpassen naar 9600 en kan alleen door config aan te passen en opnieuw te flashen. Zit je gasmeter op een andere bus ID (2 ipv 1) dan moet je dat in de config aanpassen en opnieuw flashen.

Mijn voorkeur: esp-link

Koop hier mijn P1 reader :)

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:23
Kan het dan niet aangepast worden dat de baudrate automatisch wordt gedetecteerd? Gewoon proberen. Is het abracadabra, dan nog eens proberen met de andere baudrate. En zolang er niks zinnigs uitkomt, blijven proberen met die 2 baudrates.

• iMars
jan-- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:43:
Kan het dan niet aangepast worden dat de baudrate automatisch wordt gedetecteerd? Gewoon proberen. Is het abracadabra, dan nog eens proberen met de andere baudrate. En zolang er niks zinnigs uitkomt, blijven proberen met die 2 baudrates.
Nee, helaas niet. Er zijn maar 2 baud rates:
DSMR 4/5 : 115200 8N1
DSMR 2/3 : 9600 7E1

Ik wilde het zelf oplossen met een switch, zodat het tijdens booten kan zien welke state de switch heeft en aan de hand daarvan automatisch de baud rate goed zetten. Zo ook CRC uitzetten voor DSMR 2/3 etc. Maar volgens de esphome developers kan dat niet.

Esp-link kan je in het uC Console de baud on-the-fly aanpassen (vandaar mijn voorkeur).

• stacker007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 17:46
Hi all,

Een meer generieke vraag: Ik heb een DSMR5 meter en lees stroom per fase uit. Deze waarde is bij binnenkomst altijd absoluut, ofwel positief. Dit viel me op tijdens solar productie. Stroom zou ik negatief verwachten op 1-0:31.7.0 bijvoorbeeld. Is dit zoals verwacht, of een grapje van net mijn slimme meter.

mvg, Marco

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:46
stacker007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:11:
Een meer generieke vraag: Ik heb een DSMR5 meter en lees stroom per fase uit. Deze waarde is bij binnenkomst altijd absoluut, ofwel positief. Dit viel me op tijdens solar productie. Stroom zou ik negatief verwachten op 1-0:31.7.0 bijvoorbeeld. Is dit zoals verwacht, of een grapje van net mijn slimme meter.
Er zijn losse counters voor consumptie en productie. Beide geven alleen een positieve waarde. Dus als je terug levert is de consumptie counter 0.0kW en de productie counter 1.5kW bijvoorbeeld.

Edit: De drie stroom metingen in ampere (waaronder 1-0:31.7.0) geven altijd het aantal A, zonder de richting. Wil je de richting weten kun je beter naar de kW counters kijken.

Consumptie:
1-0:21.7.0
1-0:41.7.0
1-0:61.7.0

Productie:
1-0:22.7.0
1-0:42.7.0
1-0:62.7.0

[Voor 18% gewijzigd door vinniefireman op 28-02-2023 19:59]

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ik wilde net een vraag stellen zoals
Marcva schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:59:
[...]

Ik heb in de meterkast net een Rp4 draaiend met HA. Ben ik er als ik een P1 - usb kabel in de Pi prik?
.
In het verleden Domoticz op RPI4B gedraaid met een P1-kabel aan de Slimme Meter (kunnen we niet eens een goede naam voor dat ding verzinnen?). Staat in de meterkast. Werkte goed.
De technische installatie is hetzelfde, maar nu heb ik Domoticz vervangen voor Home Assistant. Als ik de P1 Monitor integratie start vraagt deze om de host en geeft hierbij als verklaring "Het IP-adres of de hostnaam van uw P1 Monitor installatie."
Ik geef dus het IP-nr. van de RPI4B op en krijg dan als reactie "Kan geen verbinding maken".
Wat is er aan de hand? Wat doe ik niet goed? Weet iemand de oplossing?

[Voor 14% gewijzigd door G5-2021 op 28-02-2023 21:10]

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 18:48
@G5-2021 Ik heb geen idee. HA noob. Mijn setup is alweer om gedonderd na een harde reset van de slimme meter. Nog geen tijd / zin gehad voor herinstallatie.
Mss kan iemand anders je helpen hier.

• septillion

septillion

@G5-2021 Op de Pi aan de P1 kabel draai je werkelijk P1 monitor? En dus niet DSMR Reader of een serial to ethernet bridge als ser2net?

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:09
@G5-2021 Hoe las je in domoticz de gegevens uit? Kwamen die ook uit "P1 monitor" of gebruikte je een shared P1 poort?

Als domoticz ook gewoon direct de P1 gebruikte dan zal je in P1 monitor de API nooit aangezet hebben. Dat moet je voor HA integratie dan wel doen.
Zie https://www.ztatz.nl/p1-monitor-internet-api/

(API staat standaard uit in P1 monitor)

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:46
G5-2021 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:09:
[...]
In het verleden Domoticz op RPI4B gedraaid met een P1-kabel aan de Slimme Meter (kunnen we niet eens een goede naam voor dat ding verzinnen?). Staat in de meterkast. Werkte goed.
De technische installatie is hetzelfde, maar nu heb ik Domoticz vervangen voor Home Assistant. Als ik de P1 Monitor integratie start vraagt deze om de host en geeft hierbij als verklaring "Het IP-adres of de hostnaam van uw P1 Monitor installatie."
Ik geef dus het IP-nr. van de RPI4B op en krijg dan als reactie "Kan geen verbinding maken".
Wat is er aan de hand? Wat doe ik niet goed? Weet iemand de oplossing?
De P1 Monitor in Home Assistant is specifiek voor het P1 Monitor apparaatje. Gebruik je een P1 USB kabel direct in je Pi? Gebruik dan de 'DSMR Slimme Meter' integratie en geef de USB poort op.

• rvk
vinniefireman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:00:
[...]
De P1 Monitor in Home Assistant is specifiek voor het P1 Monitor apparaatje. Gebruik je een P1 USB kabel direct in je Pi? Gebruik dan de 'DSMR Slimme Meter' integratie en geef de USB poort op.
Dat zou mis gaan als de "P1 monitor" van ztatz hier ook al op zit te luisteren.
Dan zou je de P1 dus shared moeten maken, of kiezen tussen 1 van de 2.

Maar... als ik hier kijk bij Home Assistent, dan gaat het dus wel ECHT om de integratie met de "P1 Monitor" van ztatz. En dus niet om een specifiek apart apparaatje !! (Er staat nota-bene ook een link naar de pagina van ztatz.)

https://www.home-assistant.io/integrations/p1_monitor/
The P1 Monitor integration integrates the P1 Monitor API platform with Home Assistant.

P1 Monitor is a platform that allows you to read the data from your smart meter via the serial port (P1), such as your energy consumption, but also that of gas or a water meter.
Maar dan moet je die API wel aanzetten in P1 Monitor.
Zie https://www.ztatz.nl/p1-monitor-internet-api/#tokens

Je moet dus niet alleen een IP opgeven maar ook een API key die je in P1 Monitor aanmaakt.

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
[...]

Dat is het dus! Ik moet de 'DSMR Slimme Meter' integratie hebben. Werkte direct, alle ingevulde defaults geaccepteerd en ik zie meteen alle gegevens. Jammer dat de naam van dez eintegrastie en die van 'P1 Meter' onduidelijk zijn, m.n. voor no-knows als ik...
Tsja.... en als jullie het hebben over 'ztatz' e.d. wordt het voor mij al ingewikkeld. Inderdaad heb ik de P1 USB-kabel direct in de Raspberry Pi zitten. dat was ook hoe ik die inclusief Domoticz en de kabel heb gekocht. Een kant-en-klaar pakket dus. Dat werkte zonder iets in te stellen en 'integraties' kent Domoticz niet.
Kortom: ik ben blij. Dit werkt nu. Dank iedereen voor de informatie. Weer wat geleerd.
Op naar het volgende probleem.

• rvk
G5-2021 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:09:
[...]
Als ik de P1 Monitor integratie start vraagt deze om de host en geeft hierbij als verklaring "Het IP-adres of de hostnaam van uw P1 Monitor installatie."
Ja, als je het hebt over dat je P1 Monitor integratie start kunnen we er wel vanuit gaan dat je ook de "P1 Monitor" (van zatz) gebruikt :+

Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn en je gebruikt dus de DSMR-reader protocol. Wel handig als je de situatie goed uit kunt leggen :P

Fijn dat het werkt.

• cj1
  • Laatst online: 26-03 11:48
Nog geen 2 jaar verder en influx (influxdb2-bin) wil niet eens meer starten.

Enkel nog Out Of Memory (OOM) meldingen verschijnen er zodra de influx daemon wordt gestart op de Raspberry PI 4 met 2 GB RAM. De 128GB SD-kaart is nog 80% vrij.

De slimme meter uitlezen en in een database stoppen lijkt zo, met influx, toch flinke eisen aan hardware te stellen voor betrekkelijk eenvoudige gegevens: een tijdstip en een aantal meterstanden.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:56
cj1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:04:
De slimme meter uitlezen en in een database stoppen lijkt zo, met influx, toch flinke eisen aan hardware te stellen voor betrekkelijk eenvoudige gegevens: een tijdstip en een aantal meterstanden.
Je loopt waarschijnlijk tegen dit euvel aan: Large database support for 32bit systems #12362

Lang verhaal kort: 32 bits limitatie. Oplossing: 64 bits Raspberry Pi OS gebruiken.

• cj1
Thralas schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Lang verhaal kort: 32 bits limitatie. Oplossing: 64 bits Raspberry Pi OS gebruiken.
Bedankt, maar het OS is al 64-bits.

Het euvel is dat influx inmiddels minimaal 4GB RAM vereist, en beter nog 8GB voor simpele taken.

Zie enterprise influx docs hardware sizing requirements voor RAM eisen:

Wie wil er toch influx op een Raspberry PI installeren :?

[Voor 3% gewijzigd door cj1 op 06-03-2023 22:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rvk
cj1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:31:
[...]
Het euvel is dat influx inmiddels minimaal 4GB RAM vereist, en beter nog 8GB voor simpele taken.
Welke versie van influx draai je dan? (O, ik zie het al InfluxDB 2)
En hoe groot is je database?

Er zijn toch wel wat methodes om die RAM vereisten wat in te perken.

Influx (1.8) gebruik bij mij momenteel 15% van mijn 4GB RPI.
En ik heb die methodes nog niet toegepast.
Mijn P1 database van 2 jaar per 15 seconden gegevens (nog zonder retentie) en is 165MB groot.

Ik heb onlangs wel een retentie op de telegraf metrics (van cpu, disk etc) ingesteld van 7 dagen.
Die database begon wel een beetje groot te worden.
cj1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:04:
Enkel nog Out Of Memory (OOM) meldingen verschijnen er zodra de influx daemon wordt gestart op de Raspberry PI 4 met 2 GB RAM. De 128GB SD-kaart is nog 80% vrij.
Ik zou beginnen om in influx.conf max-concurrent-compactions op 1 te zetten (dus NIET 0).
(als die setting in InfluxDB 2 er ook is. In 2 zou het storage-max-concurrent-compactions kunnen zijn)
Als dat niet (genoeg) helpt kun je kijken naar de index-version setting.

[Voor 29% gewijzigd door rvk op 07-03-2023 10:28]

• cj1
rvk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Hoe groot is je database?
...]
Ik draai de "latest en greatest" 2.6.1
Zelfs met storage-max-concurrent-compactions=1 is het starten van influx een grote OOM show.

code:
1
2
3
4
# du -sh /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/*
11G /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/69b278fbe21b2aca
211M    /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/82c27d265e412abf
76K /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/b8d63d08323ad166

Zo gok ik dat 69b278fbe21b2aca de metrics zijn.

Hoe weet ik dat zeker en hoe kan ik daar nu nog retentie op instellen zonder de GUI?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rvk
cj1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:41:
[...]
code:
1
2
3
4
# du -sh /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/*
11G /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/69b278fbe21b2aca
211M    /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/82c27d265e412abf
76K /var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/data/b8d63d08323ad166

Zo gok ik dat 69b278fbe21b2aca de metrics zijn.
YIKES. 11GB. Dat kan niet alleen zomaar wat P1 data zijn.
(tenzij je dit al 40 jaar draait :+ )

Ik vermoed dat die 82c27d265e412abf van 211MB jouw data is.
Geen idee waarom je bij versie 2 geen normale namen krijgt.
(ik heb geen ervaring met 2)
https://docs.influxdata.c...v2.6/reference/internals/
cj1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:41:
Hoe weet ik dat zeker en hoe kan ik daar nu nog retentie op instellen zonder de GUI?
Nee, dat zal niet lukken. Daarvoor moet influx in de lucht zijn.

Je kunt wel je _internals weggooien (bij influx 1.8 kon dat in ieder geval). Dat is/was de database van alle interne metrics zoals geheugen, disk etc. Daar stond wel een retentie van 7 dagen op maar kon je toch weggooien om wat lucht te krijgen bij het opstarten. Ook kon je de WAL weggooien maar dan loop je kans data te verliezen. Maar zoals gezegd, ik weet niet hoe dat bij influxdb 2 zit.

• rvk
@cj1 Ik neem aan dat deze melding van jou was.
https://github.com/influxdata/influxdb/issues/24128

Hier adviseren ze om op de doc pagina te kijken naar alle instellingen waar memory in voorkomt.
https://community.influxd...weak-memory-usage/20720/3

https://docs.influxdata.c...reference/config-options/

[Voor 53% gewijzigd door rvk op 07-03-2023 11:37]

• cj1
rvk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:35:
Hier adviseren ze om op de doc pagina te kijken naar alle instellingen waar memory in voorkomt.
https://community.influxd...weak-memory-usage/20720/3
Met de 11G bucket uit de /data/ map geschoven is er niet meer direct een OOM en blijft het mogelijk om via SSH commando's uit te voeren.

De laatste regel in de log:
msg="Starting query controller" log_id=0gR5zk3G000 service=storage-reads concurrency_quota=1024 initial_memory_bytes_quota_per_query=9223372036...
Nu toch weer OOM's en vastlopers van het OS. Zelfs met
--reporting-disabled --storage-cache-max-memory-size=134217728 --session-length=403200 --storage-max-concurrent-compactions=1 --metrics-disabled
Een andere keer is de laatste influxd log regel:
msg="Reading file" log_id=0gQ~SglG000 service=storage-engine engine=tsm1 service=cacheloader path=/var/lib/influxdb/.influxdbv2/engine/wal/82c27d265e412abf/autogen/950/_00001.wal size=534673

[Voor 13% gewijzigd door cj1 op 07-03-2023 15:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
@iMars @Titus :
Ik heb ook een slimmelezer+ die soms weken stabiel was en soms vastliep.
Ik voed hem uit een losse usb voeding, dat was niet mijn probleem.

Uiteindelijk heb ik er een aangepaste esphome config opgezet, met daarin de web server uitgeschakeld.
Het ziet er leuk uit en het werkt wel, maar in de docs staat al dat het een zware last op je memory legt, zeker voor de esp8266 in de slimmelezer. Verder heb ik inderdaad de velden voor Luxemburg en België eruit gehaald en alle 3 fase metingen.

Na deze fix draait het voor mij al weer een tijdje stabiel.

elleP

• Myztic881
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:23
[...]

Wat vul ik bij USB pad in??

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27
Wat geeft het vraagteken aan?

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 20:50
Mijn Warmtelink van Vattenfall loopt niet meer synchroon met de warmtemeter. Sinds enkele weken rapporteert de Warmtelink om 24:00 's nachts de eindstand van die dag. En de rest van de nieuwe dag blijft hij dus dezelfde beginwaarde van die nieuw dag aangeven. Feitelijk betekent dit een 1x per dag registratie.

Kan iemand die ook een Warmtelink heeft dit bevestigen?

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:54
Ceaus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:37:
Mijn Warmtelink van Vattenfall loopt niet meer synchroon met de warmtemeter. Sinds enkele weken rapporteert de Warmtelink om 24:00 's nachts de eindstand van die dag. En de rest van de nieuwe dag blijft hij dus dezelfde beginwaarde van die nieuw dag aangeven. Feitelijk betekent dit een 1x per dag registratie.

Kan iemand die ook een Warmtelink heeft dit bevestigen?
Het probleem dat je omschrijft hebben meerdere mensen gemeld. Het blijkt dat vattenfall een firmware update heeft doorgevoerd die één keer rond middernacht update en verder niet meer.

Na het klagen van deze gebruikers heeft vattenfall de update teruggedraaid en krijgen ze weer iedere 10 seconden de meterstand binnen. Wellicht dat je ook even contact kan opnemen met vattenfall? De WarmteNet gateway geeft in ieder geval altijd om de 10 seconden de standen door.

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34
hoi ik ben dsmr reader aan instaleren via de snelle instalatie .
nu kom ik bij sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password 'dsmrreader';" maar wat is nu het commando? hetgeen wat tussen hekjes staat wat moet ik daar nu neerzetten ik bedoel hoe ziet dat er verder uit ik kan op google ook niks vinden blijkbaar moet ik met dit commando een achtwoord aanmaken maar ook als ik dit commando sudo -u postgres psql -c google vind ik gewoon niks .

[Voor 17% gewijzigd door style2k op 25-03-2023 21:20]

hmm

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59
style2k schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:50:
hoi ik ben dsmr reader aan instaleren via de snelle instalatie .
nu kom ik bij sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password 'dsmrreader';" maar wat is nu het commando? hetgeen wat tussen hekjes staat wat moet ik daar nu neerzetten ik bedoel hoe ziet dat er verder uit ik kan op google ook niks vinden blijkbaar moet ik met dit commando een achtwoord aanmaken maar ook als ik dit commando sudo -u postgres psql -c google vind ik gewoon niks .
Wat dit commando doet:
sudo -u <user> -> voer een commando uit als user <user> in dit geval postgres
psql -c "<sql>" -> voer de postgres cmd line tool 'psql' uit met de sql query die tussen aanhalingstekens staat.
"alter user dsmrreader with password 'dsmrreader';" -> sql statement, pas de gebruiker dsmreader aan (alter) en pas het wachtwoord aan naar wat tussen de quotes staat, in dit geval dsmreader.

• style2k
dus eigenlijk : sudo -u postgres psql -c "dsmrreader 'wachtwoord';" ?

hmm

• Lizard
style2k schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:34:
dus eigenlijk : sudo -u postgres psql -c "dsmrreader 'wachtwoord';" ?
Klopt, wel met de rest erbij, dus:
code:
1
sudo -u postgres psql -c "alter user dsmrreader with password '<wachtwoord>';"

• style2k
Lizard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:21:
[...]

code:
1
ok ga ik zo ff proberen tnx

hmm

• style2k
Lizard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:21:
[...]

code:
1
werkt niet echt. krijg 2 verschillende resultaten als ik de hele regel plak .en het zijn precies dezelfde regels alleen met andere wachtwoorden zeg maar en toch krijg ik een ander resultaat

https://tweakers.net/i/hmI4ZxKVhuriKBnMWY0IGbo5EAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGvIwQuELFN2KPpDvxkzsSOa.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/8GJ2s6Uhpjkfz338OtVjwR4xix4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bn3P023QAPzl5XuPnK2nWm6c.png?f=fotoalbum_large

[Voor 5% gewijzigd door style2k op 26-03-2023 18:52]

hmm

• Lizard
style2k schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:50:
[...]

werkt niet echt. krijg 2 verschillende resultaten als ik de hele regel plak .en het zijn precies dezelfde regels alleen met andere wachtwoorden zeg maar en toch krijg ik een ander resultaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij je 1e plaatje lijkt het erop dat je nog een extra ;" erachter hebt staan.
Daardoor snapt de shell het niet.
Ik zou het een keer handmatig overtypen, of vanuit een text editor knippen en plakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• style2k
Lizard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Bij je 1e plaatje lijkt het erop dat je nog een extra ;" erachter hebt staan.
Daardoor snapt de shell het niet.
Ik zou het een keer handmatig overtypen, of vanuit een text editor knippen en plakken.
ja heb het geknipt en geplakt . maar er stond wel een ! op het einde van het wachtwoord. zonder de ! ging dat wel ineens goed kwam ik achter dus zou het daar mee te maken gehad hebben denk ik .

hmm

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:06
wellicht komt een van jullie dit bekend voor, heb bijna twee week geleden een nieuwe slimme meter gekregen i.v.m. verzwaring van de aansluiting, een t211 ESMR5. Bij het aansluiten van de p1 kwam het elektraverbruik wel door maar geen gas, na enkele dagen is de elektra ook gestopt (onbekend in Home Assistant).

Heb via putty eens gekeken en ik zie wel wat kwh waardes voorbij komen maar afgewisseld met vreemde tekens die ik niet zo kan plaatsen.

Ik ben geneigd de meter de schuld te geven, aangezien dat de veranderde variabele in het geheel is maar vraag me af of toevallig niet de kabel kapot is gegaan of niet compatible is.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

thezs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:19:
wellicht komt een van jullie dit bekend voor, heb bijna twee week geleden een nieuwe slimme meter gekregen i.v.m. verzwaring van de aansluiting, een t211 ESMR5. Bij het aansluiten van de p1 kwam het elektraverbruik wel door maar geen gas, na enkele dagen is de elektra ook gestopt (onbekend in Home Assistant).

Heb via putty eens gekeken en ik zie wel wat kwh waardes voorbij komen maar afgewisseld met vreemde tekens die ik niet zo kan plaatsen.

[Afbeelding]

Ik ben geneigd de meter de schuld te geven, aangezien dat de veranderde variabele in het geheel is maar vraag me af of toevallig niet de kabel kapot is gegaan of niet compatible is.
Lees je nog DSMR4 uit i.p.v. 5 of zo? Dit lijkt gewoon op een half telegrambericht. Als je energieleverancierapp wel de standen goed weergeeft is er niets mis met je meter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thezs
True schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:22:
[...]

Lees je nog DSMR4 uit i.p.v. 5 of zo? Dit lijkt gewoon op een half telegrambericht. Als je energieleverancierapp wel de standen goed weergeeft is er niets mis met je meter.
Oude enkelfase meter was ook DSMR 5. heb uitgelezen met 115200 maar ook lagere snelheiden, zowel 8N1 als 7N1. Maar volgens mij zijn de settings voor DSMR 4 en 5 eigenlijk hetzelfde?

• iMars
Als ik zo naar het plaatje kijk, lijkt het erop alsof sommige telegrammen goed zijn en sommige corrupt.
Als je putty wat groter maakt, zijn de telegrammen wel compleet? Nu zie je het laatste gedeelte van een telegram gevolgd door corrupte data. Dat kan ook komen door een slecht contact waardoor er storing op de data lijn komt.

Hoe lees je het uit?

• thezs
iMars schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:24:
Als ik zo naar het plaatje kijk, lijkt het erop alsof sommige telegrammen goed zijn en sommige corrupt.
Als je putty wat groter maakt, zijn de telegrammen wel compleet? Nu zie je het laatste gedeelte van een telegram gevolgd door corrupte data. Dat kan ook komen door een slecht contact waardoor er storing op de data lijn komt.

Hoe lees je het uit?
nogmaals even gedaan en dit keer met groot scherm, zie screenshot:
Het herhaalt zich steeds: wat waardes, gevolgd door klein stukje vreemde tekens. Na dat dit zich enkele keren heeft herhaald volgt een grote stuk vreemde tekens zoals onderaan de screenshot te zien is.

Ik lees het uit met deze kabel: https://www.bol.com/nl/nl...-p1-usb/9200000111535827/
heeft het tot de meterwissel prima gedaan, nou zou ie best nu stuk kunnen zijn en dat de timing met de meterwissel ongelukkig is. Echter kan mijn energie leverancier ook de meterstand niet uit lezen op dit moment, Enexis geeft aan eerst deze week af te willen wachten voor dat ze verder onderzoek willen doen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@thezs Ik zou dat gewoon even afwachten, als je goede metingen bij de energieleverancier ziet weet je dat het aan je P1 aansluiting, kabel of verwerking hiervan ligt. Je analyse lijkt de verwerking uit te sluiten, dan wordt het kabel vervangen als dat niet werkt herinstalleren en als dat niet werkt bij Enexis klagen dat de P1 aansluiting brak is. Dat zou mijn way of working zijn, om dit probleem aan te vliegen in ieder geval.

• iMars
thezs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:37:
[...]

nogmaals even gedaan en dit keer met groot scherm, zie screenshot: [Afbeelding]
Het herhaalt zich steeds: wat waardes, gevolgd door klein stukje vreemde tekens. Na dat dit zich enkele keren heeft herhaald volgt een grote stuk vreemde tekens zoals onderaan de screenshot te zien is.

Ik lees het uit met deze kabel: https://www.bol.com/nl/nl...-p1-usb/9200000111535827/
heeft het tot de meterwissel prima gedaan, nou zou ie best nu stuk kunnen zijn en dat de timing met de meterwissel ongelukkig is. Echter kan mijn energie leverancier ook de meterstand niet uit lezen op dit moment, Enexis geeft aan eerst deze week af te willen wachten voor dat ze verder onderzoek willen doen.
Ik heb dit een aantal keren voorbij zien komen en daarbij was het interne P1 gedeelte defect. Dan wordt gewoon de meter vervangen.

Om je kabel uit te sluiten, sluit deze even aan op iemand anders z'n meter en kijk of je daar wel goede waardes krijgt.

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee