Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik draai stock ESPHome atm, ik zal eens kijken hoe ik een eigen ESPHome configureer en inderdaad van alles eruit sloop en configureeriMars schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:25:
[...]
Het kan aan een of meerdere van de volgende punten liggen:Draai je je eigen code? Of mijn default? Ik raad sowieso aan om eigen code te gebruiken ivm aanpassen en updaten van je code. Als het alleen het wegvallen van wifi is, raad ik aan om fast_connect te gebruiken (meestal alleen voor hidden networks). Dan verbind ie sneller als de verbinding even weg valt. Ook kan je spelen met output_power om ervoor te zorgen dat ie niet te sterk gaat uitzenden als je dekking even minder is.
- WiFi dekking: Als je wifi dekking aan de lage kant is, gaat de ESP12F met meer vermogen uitzenden, meer dan normaal en dat verbruikt meer stroom. De meter levert 250mA en de SlimmeLezer heb ik met een goede dekking op 180~200mA gemeten. Krappe speling wat over blijft.
- WiFi verstoring: Als er iets in je netwerk gewijzigd is door bijvoorbeeld een update, of bij de buren, dan kan er verstoringen ontstaan. Denk aan channel utilization, maar ook storingsbronnen als Zigbee, Magnetrons etc. Dan kan ie zijn verbinding kwijt raken voor een tijdje, totdat ie weer kan verbinden.
- Hoog CPU verbruik: ESPHome is vrij CPU intensief, zeker als je veel overhead in je config hebt. Strip deze code zoveel mogelijk. Mijn default code heeft o.a. decryptie voor Luxemburg onboard, en sensoren die je niet gebruikt (BE/LUX). Hoe kaler de config, des te beter.
- Memory leak ESPHome:Een paar versies terug was er een memory leak bug, weet niet of deze inmiddels is opgelost. Maar dat kan er voor zorgen dat het regelmatig herstart. Je mag aannemen dat na een reboot dat ie automatisch weer verbind. Een reboot duurt ook maar enkele seconde.
- Te weinig stroom: Het kan voorkomen dat de meter net te weinig stroom geeft. DSMR 5 is een specificatie maar helaas geen garanite. Ik heb gehoord dat de antraciete meters van ZIV helemaal een ramp zijn qua parasitair voeden.
Het nadeel van wifi is dat het onzichtbaar is en soms heel lastig te achterhalen wat er precies aan de hand is.