Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00

iMars

Full time prutser

coelho schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Ben je hier nog achtergekomen? Heb dezelfde meter en ben ook op zoek naar de dsmr versie om te weten of ik zonder extra voeding kan uitlezen met een homewizard p1 meter
Kan je dat niet aflezen in het menu van de meter?

Edit: Hier (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) staat dat het v2.2 is ...
• Kamstrup 382JxC (DSMR 2.2)

[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 08-07-2021 15:31 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

iMars schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 01:49:
[...]

Heb je het als device doorgegeven, of als volume? Ik had in het verleden ook dit soort issues met het doorgeven van een usb-serial device. In plaats van als device te mappen, had ik de /dev folder als ro gemapt waarna ik de /dev/tty-whatever wel kon uitlezen.

(een van de vele redenen dat ik overgestapt ben naar netwerk readers ;) )
Als device. Ik heb voor de zekerheid nog mijn P1 kabel ook omgeprikt, zodat die rechtstreeks naar de Pi3B gaat ipv via een powered USB-hub.

Maar het gaat ook fout als ik met python of ser2net de data via TCP aanbied. Echt raar.

Update; ik ben wat gaan snuffelen en vond dit topic. Lijkt een probleem met de E360 te zijn. Moet ik toch morgen even de kabel gaan openmaken en gaan pielen met wat (extra) weerstanden of condensatoren.

Update 2: De E360 is een lastiger meter en had inderdaad een extra weerstandje nodig.
Source: Burn_and_Fire in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

[ Voor 26% gewijzigd door imdos op 21-07-2021 07:22 . Reden: E360 update ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliemka
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Vroeger gebruikte ik influxQL om grafiekjes te maken, maar ik zou willen wisselen naar de Flux taal.
Echter heb ik wat moeite om mijn influxQL queries om te vormen naar Flux. Een voorbeeld van een query die ik had in influxQL:

code:
1
SELECT moving_average( "non_negative_derivative", 5) from (select non_negative_derivative("pulse", 1h) FROM "s0meter" WHERE $timeFilter);

Die toonde een mooi grafiekje van het continue verbruik. Ik ben dus op zoek naar de Flux variant.

Iemand een link naar een dashboard voor een s0meter waarvan de queries in Flux geschreven staan?

[ Voor 3% gewijzigd door charliemka op 20-08-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

imdos schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Als device. Ik heb voor de zekerheid nog mijn P1 kabel ook omgeprikt, zodat die rechtstreeks naar de Pi3B gaat ipv via een powered USB-hub.

Maar het gaat ook fout als ik met python of ser2net de data via TCP aanbied. Echt raar.

Update; ik ben wat gaan snuffelen en vond dit topic. Lijkt een probleem met de E360 te zijn. Moet ik toch morgen even de kabel gaan openmaken en gaan pielen met wat (extra) weerstanden of condensatoren.

Update 2: De E360 is een lastiger meter en had inderdaad een extra weerstandje nodig.
Source: Burn_and_Fire in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Voor mij de reden geweest om van USB af te stappen (nu helemaal nu mijn server op zolder staat ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocem
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 23:15
Hi,

Lang geleden een P1 kabel bij Ali gekocht. Deze werkt helaas niet naar behoren. De kabel was wel voor een Iskra AM550 maar helaas.

Mijn vermoeden is dat de weestand of draadjes verkeerd op de PCB zitten. Heeft 1 van jullie een idee? De weerstand zit tussen de R en Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nL3-Vx5Uqfk8Q1NH7SGu4tZbpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wCF00fTRGlF1Nr4jxOX0prpY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YPIZyF5WoTL3s5q-9sppN3hExo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwXa2lC7q9q5PrQAbRzew4HO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mocem schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:19:
Hi,

Lang geleden een P1 kabel bij Ali gekocht. Deze werkt helaas niet naar behoren. De kabel was wel voor een Iskra AM550 maar helaas.

Mijn vermoeden is dat de weestand of draadjes verkeerd op de PCB zitten. Heeft 1 van jullie een idee? De weerstand zit tussen de R en Y

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als deze altijd gewerkt heeft, en nu in ene niet meer, lijkt het me sterk dat je de draadjes moet veranderen.

Als ik zo naar de fotos kijk, vermoed ik dat de rood +5v is, zwart is ground en wit is data. De weerstand is een pull-up weerstand voor de datalijn.

Misschien even kijken of je 5 volt meet over rood en zwart (alleen aangesloten op usb en niet de p1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickxZen
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-09 14:52
Goedemiddag op ons werk willen we graag de slimmer meter ZIV 5CTA uitlezen, maar weet niet zeker of P1 ethernet reader (https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet-v3-4/) van Zuidwijk native ondersteund wordt.

Weet iemand dit zo toevallig? @iMars :)

Bijgaand foto van de meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4egoXkoXqmo8DiLF5_7mYUcl2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2fkYBWgovyHE8KnMW71UG6E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocem
iMars schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:17:
[...]

Als deze altijd gewerkt heeft, en nu in ene niet meer, lijkt het me sterk dat je de draadjes moet veranderen.

Als ik zo naar de fotos kijk, vermoed ik dat de rood +5v is, zwart is ground en wit is data. De weerstand is een pull-up weerstand voor de datalijn.

Misschien even kijken of je 5 volt meet over rood en zwart (alleen aangesloten op usb en niet de p1)
De kabel heeft nooit gewerkt, ik had hem gewoon nog nooit eerder gebruikt. De 5V werkt in ieder geval want er komt wel een output uit de kabel en ik kon de RXD inverten. Het inverten help helaas niet.

Gr,
Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RickxZen schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:31:
Goedemiddag op ons werk willen we graag de slimmer meter ZIV 5CTA uitlezen, maar weet niet zeker of P1 ethernet reader (https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet-v3-4/) van Zuidwijk native ondersteund wordt.

Weet iemand dit zo toevallig? @iMars :)

Bijgaand foto van de meter.

[Afbeelding]
Werkt gegarandeerd :)
mocem schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:50:
[...]

De kabel heeft nooit gewerkt, ik had hem gewoon nog nooit eerder gebruikt. De 5V werkt in ieder geval want er komt wel een output uit de kabel en ik kon de RXD inverten. Het inverten help helaas niet.

Gr,
Marco
Dan is het lastig om te zeggen (ik zelf heb geen usb kabel). Weet wel dat de ftdi chip zelf het signaal inverteert. Iets wat de goedkopere CH340 chips niet kunnen, daarom zijn de wat "duurdere" kabels beter omdat ze originele ftdi chips gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door iMars op 31-08-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickxZen
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-09 14:52
Super bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

mocem schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:50:
[...]
Hoe weet je dat het aan de kabel ligt? Het kan ook zijn dat het device waarmee je wil uitlezen, of de P1 op je slimme meter niet goed werkt.
Waarmee wil je de P1 uitlezen? (hardware, OS, software)

[ Voor 11% gewijzigd door JanPedaal op 31-08-2021 11:53 ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien heeft iemand hier ervaringen met het volgende: ik heb een gasmeter die ca. 5 meter van mijn huis in een metalen kast staat (buitengebied) en op afstand metingen doorgeeft aan de meter in de meterkast (ca. 15 meter binnenshuis). Dit gebeurt via een draadloze verbinding tussen die twee. Vervolgens lees ik mijn metingen uit via de module in de meterkast en een P1-kabel naar mijn Raspberry Pi. Zie foto voor de gasmodule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFpg-f4NFc96km52d8dC_XZf1lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXi5Ytp9Zbazog7h7KN33Mbv.jpg?f=fotoalbum_large

Nou lukt het doorgeven van de metingen alleen als de kast open is gemaakt (en dus het draadloze signaal niet verstoort) of bij bijzondere weersomstandigheden. Ik zou graag deze verbinding stabieler maken, zodat ik het gasverbruik nauwkeuriger kan monitoren. Stedin is al eens langsgeweest maar ziet geen mogelijkheid hiertoe. Daardoor moet ik de gasstanden ook handmatig invullen voor de jaarrekening. Heeft iemand ideeën om de draadloze verbinding te verbeteren (bv. een antenne aanbrengen)? Een kabel trekken van de gasmodule naar de meterkast wordt ingewikkeld vrees ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Een antenne aanbrengen zal niet gaan, je mag niet zomaar aan je meter gaan zitten rommelen...

Enige optie die ik zie zou misschien zijn het deurtje vervangen door een plastic deurtje? Of de zaag erin zetten en een plexiglas venster erin maken? Geen idee wie de "eigenaar" is van de metalen kast though...

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 31-08-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mocht je aan de kast mogen steutelen, ESP32-CAM op de meter richten, externe antenne door gaatje naar buiten voor beter bereik en dan OCR (tekstherkenning) voor het monitoren?

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 31-08-2021 13:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocem
JanPedaal schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Hoe weet je dat het aan de kabel ligt? Het kan ook zijn dat het device waarmee je wil uitlezen, of de P1 op je slimme meter niet goed werkt.
Waarmee wil je de P1 uitlezen? (hardware, OS, software)
Het kan natuurlijk zijn dat de meter niet goed is maar die kans acht ik kleiner als de kabel. Ik gebruik een Raspberry pi 3 met raspbian en dsmr reader.

Met cu krijg ik het onderstaande over de kabel en met mijn Mac krijg ik exact hetzelfde. Het ligt dus niet aan de Raspberry. Testen op een andere meter is natuurlijk ook nog een optie.

(dsmrreader) dsmr@dsmr:~/dsmr-reader $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q
code:
1
2
3
4
Connected.
hm2I)fJ3Y*>j)Sv&&&=yk:J2
                        >F6F^*>ZJk>JxfLffZfM3g2:26262QSOO&6LL24g#:^.*2>>2T&&ff&&32f222*2&ds&ff&M=g%>
                                                                                                    :FF^>>:F>2V)"yRM^=g%>:FF>>:"::F&VREyRM^=g%>6FF:^>>>>>#>>>V)"yRM=g%6F#6^>>>>>sff6MI*I-=&ZfLL24gF>/>>>6-JV:J>:#"F>hm�I���3Y��>�)��&��=y=g�2>F6F�^*>Z��>J>:F>F>�ئ��L3g��62&�iSoo&

[ Voor 15% gewijzigd door mocem op 31-08-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mocem schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Het kan natuurlijk zijn dat de meter niet goed is maar die kans acht ik kleiner als de kabel. Ik gebruik een Raspberry pi 3 met raspbian en dsmr reader.

Met cu krijg ik het onderstaande over de kabel en met mijn Mac krijg ik exact hetzelfde. Het ligt dus niet aan de Raspberry. Testen op een andere meter is natuurlijk ook nog een optie.

(dsmrreader) dsmr@dsmr:~/dsmr-reader $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q
code:
1
2
3
4
Connected.
hm2I)fJ3Y*>j)Sv&&&=yk:J2
                        >F6F^*>ZJk>JxfLffZfM3g2:26262QSOO&6LL24g#:^.*2>>2T&&ff&&32f222*2&ds&ff&M=g%>
                                                                                                    :FF^>>:F>2V)"yRM^=g%>:FF>>:"::F&VREyRM^=g%>6FF:^>>>>>#>>>V)"yRM=g%6F#6^>>>>>sff6MI*I-=&ZfLL24gF>/>>>6-JV:J>:#"F>hm�I���3Y��>�)��&��=y=g�2>F6F�^*>Z��>J>:F>F>�ئ��L3g��62&�iSoo&
En wat voor meter heb je? DSMR 2,3,4 of 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocem
iMars schreef op woensdag 1 september 2021 @ 00:30:
[...]

En wat voor meter heb je? DSMR 2,3,4 of 5?
DSMR 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:36:
Enige optie die ik zie zou misschien zijn het deurtje vervangen door een plastic deurtje? Of de zaag erin zetten en een plexiglas venster erin maken? Geen idee wie de "eigenaar" is van de metalen kast though...
Dank, ik heb het frontje vervangen door plexiglas en sindsdien komen alle metingen aan! Natuurlijk zet ik deze wel weer terug als het nodig is, maar het geheel is in elk geval waterdicht en ook niet zomaar bereikbaar voor iedereen gelukkig.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52
Ik heb een Orange pi zero met Ubuntu aan mijn P1 poort gehangen.
Met:
code:
1
cu -l /dev/ttyS2 -s 115200 --parity=none
krijg ik netjes mijn telegrammen te zien.

Ik wil graag een bash script maken om iedere 10 seconden een mqtt bericht te publiceren naar Domoticz. Het hele script werkt, behalve de data die ik wil versturen. Hoe kan ik in een bash script ttyS2 uitlezen?
Wat wel lukt is om een 2e bash script de output van cu te schrijven naar een txt bestand en vervolgens dit uit te lezen. Ik wil alleen niet continue naar een bestand schrijven, omdat het niet nodig is en de sd kaart daar slecht van wordt.

Als iemand mij in een goede richting kan sturen zou dat top zijn.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Opperhoof schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:10:
Ik heb een Orange pi zero met Ubuntu aan mijn P1 poort gehangen.
Met:
code:
1
cu -l /dev/ttyS2 -s 115200 --parity=none
krijg ik netjes mijn telegrammen te zien.

Ik wil graag een bash script maken om iedere 10 seconden een mqtt bericht te publiceren naar Domoticz. Het hele script werkt, behalve de data die ik wil versturen. Hoe kan ik in een bash script ttyS2 uitlezen?
Wat wel lukt is om een 2e bash script de output van cu te schrijven naar een txt bestand en vervolgens dit uit te lezen. Ik wil alleen niet continue naar een bestand schrijven, omdat het niet nodig is en de sd kaart daar slecht van wordt.

Als iemand mij in een goede richting kan sturen zou dat top zijn.
Waarom met bash. Er is vast wel ergens een python script te vinden die dit voor je doet. Lijkt mij veel gemakkelijker.

Anders iets met een socket zoals dit: https://unix.stackexchang...pt-to-send-socket-message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
Is er een reden dat nagenoeg alle ontwikkelaars (zelfs met flinke productie aantallen) kiezen voor een wemos in plaats van een barebone esp8266 of esp32 op een pcb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb hier sinds een aantal jaren een niet-slimme digitale meter met IR-poort, het script dat ik gebruik om data a la
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/ISK5ME162-0033
C.1.0(66622123)
0.0.0(66622123)
1.8.0(0006823.147*kWh)
1.8.1(0004042.690*kWh)
1.8.2(0002780.457*kWh)
2.8.0(0000000.001*kWh)
2.8.1(0000000.000*kWh)
2.8.2(0000000.001*kWh)
F.F(0000000)
!
te verwerken is
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
#!/usr/bin/python3
import time
import serial
import re
import MySQLdb

import json
import paho.mqtt.client as mqtt
import paho.mqtt.publish as publish
broker = '***.***.***.***'
client = mqtt.Client("kWhmeter-IR2.py")
client.connect(broker)
client.loop_start()

ser = serial.Serial(
    port='/dev/serial/by-id/usb-Prolific_Technology_Inc._USB-Serial_Controller_D-if00-port0',
    baudrate=300,
    parity=serial.PARITY_EVEN,
    stopbits=serial.STOPBITS_ONE,
    bytesize=serial.SEVENBITS,
)

output = ""

ser.flushInput()
ser.write('/?!\r\n'.encode())

while 1:
    output += ser.readline().decode()
    # print(output)
    if "!" in output:
      print(output)
      ser.flushInput()
      output=output.split("\r\n")
      dagtelwerk = re.search("\((.*?)\)", str([x for x in output if re.search('1.8.1', x)])).group(1).lstrip('0').split("*")[0]
      nachttelwerk = re.search("\((.*?)\)", str([x for x in output if re.search('1.8.2', x)])).group(1).lstrip('0').split("*")[0]
      recordedtime = time.strftime("%Y-%m-%d %H:%M:00")
      db = MySQLdb.connect("localhost","********","**************","energie")
      cursor = db.cursor()
      cursor.execute("INSERT INTO meterstanden(dagtelwerk, nachttelwerk, recordedtime) VALUES(%s, %s, %s)", (dagtelwerk, nachttelwerk, recordedtime))
      db.commit()
      db.close()

data = {"kWhdagtelwerk" : dagtelwerk, "kWhnachttelwerk" : nachttelwerk }
      data = json.dumps(data, indent=4)
      client.publish('home-assistant/meterkast/kWhmeter', data)
      time.sleep(5)
      output=""

Om de een of andere reden gooit dit script zo nu en dan de dag-/nachttelwerken (1.8.1 / 1.8.2) door elkaar en gooit ie soms ook het totale verbruik (1.8.0) in de gevraagde output (1.8.1 / 1.8.2) waardoor het energy dashboard van Home Assistant denkt dat ik gister 140000kWh heb verbruikt 8)7

Ik heb bijvoorbeeld van afgelopen 24u 17 metingen waarbij het dagtelwerk het totale verbruik bevat (1.8.0) maar nachttelwerk klopt, 20 metingen waarbij het dagtelwerk klopt maar het nachttelwerk het totale verbruik bevat (1.8.0) en 30 waarbij het nachttelwerk dezelfde waarde als het dagtelwerk bevat :?

Kan iemand een fout in het script ontdekken dat dit zou kunnen veroorzaken?

edit: Ik had dit in Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi willen plaatsen, maar het slotbericht verwijst naar hier, ookal is dit eigenlijk geen slimme meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 04-09-2021 11:29 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:06:
Ik heb hier sinds een aantal jaren een niet-slimme digitale meter met IR-poort, het script dat ik gebruik om data a la
<knip>

Om de een of andere reden gooit dit script zo nu en dan de dag-/nachttelwerken (1.8.1 / 1.8.2) door elkaar en gooit ie soms ook het totale verbruik (1.8.0) in de gevraagde output (1.8.1 / 1.8.2) waardoor het energy dashboard van Home Assistant denkt dat ik gister 140000kWh heb verbruikt 8)7

Ik heb bijvoorbeeld van afgelopen 24u 17 metingen waarbij het dagtelwerk het totale verbruik bevat (1.8.0) maar nachttelwerk klopt, 20 metingen waarbij het dagtelwerk klopt maar het nachttelwerk het totale verbruik bevat (1.8.0) en 30 waarbij het nachttelwerk dezelfde waarde als het dagtelwerk bevat :?

edit: Ik had dit in Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi willen plaatsen, maar het slotbericht verwijst naar hier, ookal is dit eigenlijk geen slimme meter.
Heb je ook een crc in je telegram? En klopt die? Kan me zo voorstellen dat er wellicht een fout telegram tussen zit, waardoor de rest van je script de mist in gaat.
timminater schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:42:
Is er een reden dat nagenoeg alle ontwikkelaars (zelfs met flinke productie aantallen) kiezen voor een wemos in plaats van een barebone esp8266 of esp32 op een pcb?
In mijn geval het gemak van de wemos: USB to serial zit er al op, voeding via USB is simpel, geheugen is ruim voldoende... (ik heb ook een esp01 variant gehad, lastiger flashen, meer problemen met diverse meters)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aiolos schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:15:
[...]

Heb je ook een crc in je telegram? En klopt die? Kan me zo voorstellen dat er wellicht een fout telegram tussen zit, waardoor de rest van je script de mist in gaat.
Bij mijn weten niet, nooit iets van gezien.

Heb in ieder geval een if-je toegevoegd die checkt op alle 3 de foute situaties en indien er een van toepassing is, hele telegram in een txt file gooien maar niks naar database en HASS sturen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

timminater schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:42:
Mijn reden/keuze was gemak en kosten. Als ik naast een esp8266 ook nog de usb connector, een serial chip en wat extra componenten moest gebruiken, was het duurder om te maken (achteraf praat ik wel anders :+ )

Maar het is gewoon gemakkelijk, alles is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
iMars schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:57:
[...]

Mijn reden/keuze was gemak en kosten. Als ik naast een esp8266 ook nog de usb connector, een serial chip en wat extra componenten moest gebruiken, was het duurder om te maken (achteraf praat ik wel anders :+ )

Maar het is gewoon gemakkelijk, alles is er al.
Maar juist in het geval van een DSMR5 meter zijn dat toch alle componenten die niet op de print hoeven te zitten. Een externe programmer voor de eerste keer esphome flashen en de rest gaat over wifi. Volgens mij zijn dan heel de USB poort en serial chip overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

timminater schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:30:
[...]

Maar juist in het geval van een DSMR5 meter zijn dat toch alle componenten die niet op de print hoeven te zitten. Een externe programmer voor de eerste keer esphome flashen en de rest gaat over wifi. Volgens mij zijn dan heel de USB poort en serial chip overbodig.
Je ziet een paar dingen over het hoofd... niet iedereen heeft een DSMR 5 meter, dus gebruik ik de usb ook voor het voeden van de device als de meter niet genoeg juice geeft.

Daarnaast wil ik de gebruiker de mogelijkheid geven om zelf makkelijk te kunnen flashen. Als je dan nog moet gaan "klooien" met externe usb2serial devices... dat is niet voor iedereen weggelegd. Niet iedereen is een tweakert ;)

Ik had dit gemaakt om snel elke esp12 te kunnen flashen, zonder met jumper kabels te moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL8MQZSqMuVMg4zG6ZthpIlrzFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIwSpl4KNrRZAMxz6VsNhKGd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDSxu4oVFjpWr_wQXJSe2GLoTbQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQKCrZHJuXiBCC30FyQY58Lm.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is wat je bedoeld, simpel alleen wat je nodig hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzu19sDx53-1npwpN99HZlu2Ma8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LN6eU1qttfBbz7BbpC18ZyiY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cSBB1ufKk3LH0dmRmeg_2eP4Sg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raYQPJvLUmxdC5tgyEPS17NB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFO1ozkMa6DopME7Zw3K6Yj3y2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cdkyFGzFXqbnJsFDcxPH33a.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgAdqWfxRqVzqQulcemTUj94j9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX3hV2zIjgi9RwwqF9Xsk6KD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RWWZyTBOUask0CJJRZZBkDHF0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FWBqnsdSCgDVpt01iTTRdYk.jpg?f=fotoalbum_tile

Werkt prima voor een tweakert, maar niet voor iedereen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:06:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/ISK5ME162-0033
C.1.0(66622123)
0.0.0(66622123)
1.8.0(0006823.147*kWh)
1.8.1(0004042.690*kWh)
1.8.2(0002780.457*kWh)
2.8.0(0000000.001*kWh)
2.8.1(0000000.000*kWh)
2.8.2(0000000.001*kWh)
F.F(0000000)
!
te verwerken is
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
#!/usr/bin/python3
import time
import serial
import re
import MySQLdb

import json
client.connect(broker)
client.loop_start()

ser = serial.Serial(
    port='/dev/serial/by-id/usb-Prolific_Technology_Inc._USB-Serial_Controller_D-if00-port0',
    baudrate=300,
)

output = ""

ser.flushInput()

while 1:
    # print(output)
    if "!" in output:
      print(output)
      ser.flushInput()
      dagtelwerk = re.search("\((.*?)\)", str([x for x in output if re.search('1.8.1', x)])).group(1).lstrip('0').split("*")[0]
      nachttelwerk = re.search("\((.*?)\)", str([x for x in output if re.search('1.8.2', x)])).group(1).lstrip('0').split("*")[0]
      recordedtime = time.strftime("%Y-%m-%d %H:%M:00")
      db = MySQLdb.connect("localhost","********","**************","energie")
      cursor = db.cursor()
      cursor.execute("INSERT INTO meterstanden(dagtelwerk, nachttelwerk, recordedtime) VALUES(%s, %s, %s)", (dagtelwerk, nachttelwerk, recordedtime))
      db.commit()
      db.close()

time.sleep(5)
      output=""

Het begint goed :/ , het toegevoegde ifje dat foute waarden moet afvangen heeft iets afgevangen en daarna de output van de meter in een txt gezet, zie daar niets fout aan (buiten de G voor type meter):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2021-09-06 18:41:45
G/ISK5ME162-0033
C.1.0(66622123)
0.0.0(66622123)
1.8.0(0006831.801*kWh)
1.8.1(0004051.344*kWh)
1.8.2(0002780.457*kWh)
2.8.0(0000000.001*kWh)
2.8.1(0000000.000*kWh)
2.8.2(0000000.001*kWh)
F.F(0000000)
!
Achter 1.8.0 staat de verwachte waarde, achter 1.8.1 en 1.8.2 ook.

Maar daarna liep het script niet verder, gaf geen data meer door aan database op Pi en naar HASS :? Nu maar break toegevoegd
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
#!/usr/bin/python3
import time
import serial
import re
import MySQLdb

import json
client.username_pw_set("********", "*********")
client.connect(broker)
client.loop_start()

ser = serial.Serial(
    baudrate=300,
)

output = ""

ser.flushInput()

while 1:
    if "!" in output:
        ser.flushInput()
        recordedtime = time.strftime("%Y-%m-%d %H:%M:%S")

db = MySQLdb.connect("localhost","**********","*************","energie")
        cursor = db.cursor()
        cursor.execute("SELECT dagtelwerk FROM `meterstanden` ORDER BY `id` DESC LIMIT 1")
        dagtelwerk_oud = cursor.fetchone()[0]
        db.commit()
        db.close()
        dagtelwerk_diff = float(dagtelwerk) - float(dagtelwerk_oud)

if dagtelwerk > nachttelwerk and dagtelwerk_diff < 1000:
            db = MySQLdb.connect("localhost","***********","**************","energie")
            cursor = db.cursor()
            db.commit()
            db.close()

time.sleep(5)
            output=""
        else:
            logfile = open('kWhmeter-IR2.txt', 'a')
            logfile.write(recordedtime)
            logfile.write('\n')
            logfile.write('\n'.join(output))
            logfile.write('\n')
            logfile.write(dagtelwerk)
            logfile.write('\n')
            logfile.write(nachttelwerk)
            logfile.write('\n')
            logfile.write('\n')
            logfile.close()
            output=""
            break

Hopelijk gaat ie dan door en krijg ik meer data als het script foute waarden blijft geven.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:10
Raven schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:16:
[...]

Het begint goed :/ , het toegevoegde ifje dat foute waarden moet afvangen heeft iets afgevangen en daarna de output van de meter in een txt gezet, zie daar niets fout aan (buiten de / op 1e regel van de meters output dan die 1 karakter naar links hoort te staan):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
G/ISK5ME162-0033
C.1.0(66622123)
0.0.0(66622123)
1.8.0(0006831.801*kWh)
1.8.1(0004051.344*kWh)
1.8.2(0002780.457*kWh)
2.8.0(0000000.001*kWh)
2.8.1(0000000.000*kWh)
2.8.2(0000000.001*kWh)
F.F(0000000)
!
Achter 1.8.0 staat de verwachte waarde, achter 1.8.1 en 1.8.2 ook.

Maar daarna liep het script niet verder, gaf geen data meer door aan database op Pi en naar HASS :? Nu maar break toegevoegd
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
#!/usr/bin/python3
import time
import serial
import re
import MySQLdb

import json
client.username_pw_set("********", "*********")
client.connect(broker)
client.loop_start()

ser = serial.Serial(
    baudrate=300,
)

output = ""

ser.flushInput()

while 1:
    if "!" in output:
        ser.flushInput()
        recordedtime = time.strftime("%Y-%m-%d %H:%M:%S")

db = MySQLdb.connect("localhost","**********","*************","energie")
        cursor = db.cursor()
        cursor.execute("SELECT dagtelwerk FROM `meterstanden` ORDER BY `id` DESC LIMIT 1")
        dagtelwerk_oud = cursor.fetchone()[0]
        db.commit()
        db.close()
        dagtelwerk_diff = float(dagtelwerk) - float(dagtelwerk_oud)

if dagtelwerk > nachttelwerk and dagtelwerk_diff < 1000:
            db = MySQLdb.connect("localhost","***********","**************","energie")
            cursor = db.cursor()
            db.commit()
            db.close()

time.sleep(5)
            output=""
        else:
            logfile = open('kWhmeter-IR2.txt', 'a')
            logfile.write(recordedtime)
            logfile.write('\n')
            logfile.write('\n'.join(output))
            logfile.write('\n')
            logfile.write(dagtelwerk)
            logfile.write('\n')
            logfile.write(nachttelwerk)
            logfile.write('\n')
            logfile.write('\n')
            logfile.close()
            output=""
            break

Hopelijk gaat ie dan door en krijg ik meer data als het script foute waarden blijft geven.
Even een paar kleine opmerkingen bij het zien van je code. Ik weet niet of het iets met het probleem te maken heeft, maar misschien wijst het je in de goede richting.

Ik kan me voorstellen dat er door corruptie op de lijn invalide ascii/unicode data in je serial buffer terechtkomt. Bovenaan in je while loop doe je een .readline().decode(), waarbij de decode mogelijk faalt om invalid data, maar pas binnen de if wordt geflusht met .flushInput(). Nu ik het hier zo uittyp kan dat natuurlijk niet zonder exceptie te krijgen op de .decode() die je hele script crasht. Maar stel je voor dat er iets in de buffer staat zonder !, waardoor hij niet de if raakt en dus niet geflusht wordt. Dan zou hij misschien in een permanente loop terecht kunnen komen.

Je kunt trouwens gerust je mysql verbinding hergebruiken zonder steeds te reconnecten en te closen. Mogelijk is dan nog wel wat extra afhandeling nodig dat de verbinding heropend wordt als hij om een netwerkhikje wordt gesloten. Misschien ook handig om zoiets voor je mqtt connectie toe te voegen.

Maar los van invalide binaire data in je serial buffer kan ik niet echt een verklaring vinden waarom je dit gedrag ziet.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jk-5 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:55:
[...]

Even een paar kleine opmerkingen bij het zien van je code. Ik weet niet of het iets met het probleem te maken heeft, maar misschien wijst het je in de goede richting.
Alle input is welkom :)
Ik kan me voorstellen dat er door corruptie op de lijn invalide ascii/unicode data in je serial buffer terechtkomt. Bovenaan in je while loop doe je een .readline().decode(), waarbij de decode mogelijk faalt om invalid data, maar pas binnen de if wordt geflusht met .flushInput(). Nu ik het hier zo uittyp kan dat natuurlijk niet zonder exceptie te krijgen op de .decode() die je hele script crasht. Maar stel je voor dat er iets in de buffer staat zonder !, waardoor hij niet de if raakt en dus niet geflusht wordt. Dan zou hij misschien in een permanente loop terecht kunnen komen.
Het gekke is, er komen helemaal geen foutmeldingen en de enige "corruptie" lijkt het verwisselen van de standen te zijn, de waarden kloppen maar worden verwisseld. Gisteravond heeft ie één verwisseling afgevangen en de output van de meter in een txt file gezet, daar lijkt buiten de "G" voor /ISK5ME162-0033 niets vreemds aan, de output ziet er verder normaal uit.

Alleen raar dat het script daarna geen output meer gaf. Heb een break toegevoegd, maar bedenk me net dat ie daardoor de hele while stopzet, moet dus even iets verzinnen om uit de nested if te komen. Al zou ik verwachten dat ie automatisch naar het begin van de while gaat, maar na die nested if doet ie dat niet. Althans, in het geval van de else lijkt ie niet verder te gaan, maar als de nested if true is geeft ie netjes data door en gaat ie daarna naar het begin van de while met het wachten op een nieuw telegram om dan weer data door te sturen.
Je kunt trouwens gerust je mysql verbinding hergebruiken zonder steeds te reconnecten en te closen. Mogelijk is dan nog wel wat extra afhandeling nodig dat de verbinding heropend wordt als hij om een netwerkhikje wordt gesloten. Misschien ook handig om zoiets voor je mqtt connectie toe te voegen.
Dat is iets voor later zorg, zal er i.i.g. ff notitie voor maken :)
Maar los van invalide binaire data in je serial buffer kan ik niet echt een verklaring vinden waarom je dit gedrag ziet.
Als het invalide is, dan wel vreemd dat ie ondanks normale output de boel lijkt te verwisselen. Heb net wat testcode in Cygwin gerund, daar geeft de regel die het dagtelwerk zou moeten pakken
Python:
1
telkens de waarde van 1.8.0, oftewel dag+nacht. Zet ik 1.8.2 in die regel krijg ik wel de verwachte waarde. Zou de re.search dan (compleet random) misgaan? :? In het testscript in Cygwin pakt ie continu de verkeerde waarde.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Raven schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:12:
[...]

Alle input is welkom :)

[...]

Het gekke is, er komen helemaal geen foutmeldingen en de enige "corruptie" lijkt het verwisselen van de standen te zijn, de waarden kloppen maar worden verwisseld. Gisteravond heeft ie één verwisseling afgevangen en de output van de meter in een txt file gezet, daar lijkt buiten de "G" voor /ISK5ME162-0033 niets vreemds aan, de output ziet er verder normaal uit.

Alleen raar dat het script daarna geen output meer gaf. Heb een break toegevoegd, maar bedenk me net dat ie daardoor de hele while stopzet, moet dus even iets verzinnen om uit de nested if te komen. Al zou ik verwachten dat ie automatisch naar het begin van de while gaat, maar na die nested if doet ie dat niet. Althans, in het geval van de else lijkt ie niet verder te gaan, maar als de nested if true is geeft ie netjes data door en gaat ie daarna naar het begin van de while met het wachten op een nieuw telegram om dan weer data door te sturen.

[...]
Dat is iets voor later zorg, zal er i.i.g. ff notitie voor maken :)

[...]

Als het invalide is, dan wel vreemd dat ie ondanks normale output de boel lijkt te verwisselen. Heb net wat testcode in Cygwin gerund, daar geeft de regel die het dagtelwerk zou moeten pakken
Python:
1
telkens de waarde van 1.8.0, oftewel dag+nacht. Zet ik 1.8.2 in die regel krijg ik wel de verwachte waarde. Zou de re.search dan (compleet random) misgaan? :? In het testscript in Cygwin pakt ie continu de verkeerde waarde.
Ja wacht, daar gaat het mis. re.search('1.8.1') zoekt namelijk op 1[iets]8[iets]1. De . in een regex staat namelijk voor elk mogelijk karakter. Als je die punt escapet doet hij dat in ieder geval niet meer. Als je een regel hebt met 10801 zal de regex hoe dan ook matchen.

Edit: Ja, dat is het. Zie je code knipje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
G/ISK5ME162-0033
C.1.0(66622123)
0.0.0(66622123)
1.8.0(0006831.801*kWh) <-- Hier matcht hij op 1.801
1.8.1(0004051.344*kWh)
1.8.2(0002780.457*kWh)
2.8.0(0000000.001*kWh)
2.8.1(0000000.000*kWh)
2.8.2(0000000.001*kWh)
F.F(0000000)
!

[ Voor 7% gewijzigd door jk-5 op 07-09-2021 12:19 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jk-5 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:15:
[...]

Ja wacht, daar gaat het mis. re.search('1.8.1') zoekt namelijk op 1[iets]8[iets]1. De . in een regex staat namelijk voor elk mogelijk karakter. Als je die punt escapet doet hij dat in ieder geval niet meer. Als je een regel hebt met 10801 zal de regex hoe dan ook matchen.

Edit: Ja, dat is het. Zie je code knipje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
G/ISK5ME162-0033
C.1.0(66622123)
0.0.0(66622123)
1.8.0(0006831.801*kWh) <-- Hier matcht hij op 1.801
1.8.1(0004051.344*kWh)
1.8.2(0002780.457*kWh)
2.8.0(0000000.001*kWh)
2.8.1(0000000.000*kWh)
2.8.2(0000000.001*kWh)
F.F(0000000)
!
d:)b

|:( , zoiets simpels, dat wordt die regels dus iets herschrijven.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Raven schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:28:
[...]
d:)b

|:( , zoiets simpels, dat wordt die regels dus iets herschrijven.
Ik zou dan het volgende doen als regex:

^1\.8\.1\(

Dan geef je expliciet aan dat het het begin van de regel moet zijn (met ^ ), en je matcht een haakje mee voor het geval dat ooit nog een 1.8.10 wordt toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jk-5 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:33:
[...]

Ik zou dan het volgende doen als regex:

^1\.8\.1\(

Dan geef je expliciet aan dat het het begin van de regel moet zijn (met ^ ), en je matcht een haakje mee voor het geval dat ooit nog een 1.8.10 wordt toegevoegd
Thanks :) , nooit aan gedacht dat de . in regex iets anders betekend...

Oscar Wilde

• beach_a
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 21:36
Wellicht niet geheel on topic maar ik lees mijn meter uit middels een ESP8266 en laad het op pvoutput.org. Ik kijk er niet dagelijks op, maar nu blijkt dat ik vanaf 2 juli continu een extra verbruik heb van ca 62W. Het lijkt op een 62W extra verbruik de hele dag, dus ca 1,5kWh per dag Zelfs als mijn zonnepanelen genoeg surplus opleveren zie ik nog steeds een verbruik van 62W, dus ik heb en opbrengst en verbruik op hetzelfde moment. En des nachts als alles uit is en ik normaliter ca 33W sluipverbruik heb zie ik nu 96W verbruik.

Hebben anderen dat ook?

Ik moet nog wat verder gaan graven in de materie, zal proberen een raw telegram uit te lezen, moet ik wat ompluggen. mmh is al weer even geleden dat ik me daarmee bezig heb gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:55

rvk

beach_a schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:12:
En des nachts als alles uit is en ik normaliter ca 33W sluipverbruik heb zie ik nu 96W verbruik.
Is dat exclusief de ijskast/diepvries? Ik heb al bijna 100W standaard sluipverbruik (modem, 2xnas, rpi's ventilator, etc), en schiet soms een paar uur naar 160W. Was ook even zoeken tot ik tot de conclusie kwam dat dat de ijskast was 🤡

Als het een constante 62W is dan kun je ook eens met een aparte W-meter al je apparaten aflopen. Heb je ook wel eens berekend welke apparaten tot die 33W komen? Zien wat er live gelogd wordt is ook wel handig (gebruik ik een rpi voor) zodat je zeker weet dat het geen uitlees/upload foutje is.

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 17-09-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
De bodem van 33W is uiteraard zonder koelkast. Ik ben vannacht met een lampje door het huis gaan zoeken naar alle sluipverbruikers. Computer uit maar wel op de 230V: 10W (Best veel, maar schijnt normaal te zijn) die kan dus achter een schakelaar. TV schotel decoder en digitenne ook ca 10W, kan dus ook achter een schakelaar. verder heb ik een garage deur met a/b trekt ook 5W. Buitenlamp op sensor, radiowekker. Het valt allemaal wel mee. Ik heb dus geen extra sluipverbruik van 62-65W. Wat ik wel heb, nu ook weer, de zon schijnt ca 1000Watt vd zonnepanelen en toch ook een verbruik van 65W. Heeft wellicht te maken met de fase , maar ik dacht maar 1 fase te hebben. Zal proberen vanmiddag even een telegram uit de smartmeter te halen dan weet ik meer.

Er is nu nog saldering, maar wanneer dat wordt afgeschaft dan wil ik geen 65W verbruik hebben als ik genoeg oplever om dat aan te vullen.

wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@beach_a Hoe bepaal je het eigen verbruik als je PV invoer hebt? Kijk je dan naar het verschil tussen wat P1 zegt dat je terug levert en wat je inverter aangeeft? Weet dan dat die laatste er echt makkelijk 100W naast kan zitten. Het is dan ook geen gekeurde meter. Wil je daar een indruk van krijgen zou je eens alle gebruikers in huis uit moeten zetten en vergelijken wat P1 en inverter van elkaar afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
@Septillion

Ik lees de P! poort uit middels een ESP8266. Vervolgens laad ik de data op naar pvoutput. Ik kijk dus zeker niet naar het verschil.

Echter ik denk het gevonden te hebben in het telegram dat ik binnenkrijg, heb er even een raspberry aangehangen en een raw telegram opgehaald:

/KFM5KAIFA-METER

1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(210917140939S)
0-0:96.1.1(4530303236303030303237313334363135)
1-0:1.8.1(006215.801*kWh)
1-0:1.8.2(003991.098*kWh)
1-0:2.8.1(001305.322*kWh)
1-0:2.8.2(003034.814*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.064*kW)
1-0:2.7.0(01.330*kW)
0-0:96.7.21(00012)
0-0:96.7.9(00005)
1-0:99.97.0(6)(0-0:96.7.19)(190508111811S)(0000008169*s)(190406211046S)(0000011164*s)(180315134657W)(0000000506*s)(161007053040S)(0000004483*s)(161007022423S)(0000022463*s)(000101000056W)(2147483647*s)
1-0:32.32.0(00001)
1-0:52.32.0(00003)
1-0:72.32.0(00004)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(005*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.064*kW) <---------
1-0:22.7.0(01.328*kW) <---------
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303332353631323533373030343135)
0-1:24.2.1(210917140000S)(06248.280*m3)
!2E70

Let op (ik heb er pijltjes bij gezet) Ik lever dus op 1328W op L1, maar op L3 heb ik (tegelijkertijd dus) 64W verbruik. Dit getal varieert nauwelijks 62-65W. Ik dacht maar 1 fase te hebben dus dit is wel raar. Ik ga liander maar s bellen voor opheldering......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@beach_a Als je alleen 3-fase hebt is dat getal wel erg raar. Zie je hem ook terug op je meter zelf? Fotootje meterkast?

En misschien open deur, maar met alleen P1 met PV kan je dus niet je eigen verbruik bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Ik ben niet duidelijk genoeg denk ik.

Ik doe (in dit verhaal) niets met de omvormer of met de data die deze uitspuugt. Ik lees louter en alleen de P1 poort uit. De zon schijnt de panelen leveren dik 1000W op, veel meer dan mijn huidige verbruik (desktop PC, normale sluipverkeer van tv koelkast e.d.) De PC trekt normaliter ca 150W.

De P1 poort meldt in het telegram dat ik 1328W oplever - teruglever aan het net- Dit is het netto getal, dus de panelen leveren meer op maar mijn verbruik van PC e.d. is daarvan afgetrokken.

Echter op L3 heb ik een mysterieus verbruik van 62 to 65W als de zon schijnt. En om het nog ingewikkelder te maken: wanneer ik op de oranje knop druk vd slimmemeter dan is het eerste getal dat ik zie 0042 hetgeen zou duiden op een verbruik van 42W.

Ik heb net Liander gebeld. Ik werd zeer correct te woord gestaan maar ik denk dat ik ook daar niet goed kon uitleggen wat nu mijn probleem is. Ik zie dus overschot en tegelijkertijd verbruik. Het verbruik is (bij overschot) altijd 62-65W. De meter geeft aan 42W (althans ik denk dat dat het 1e getal is).

Ik ga nu dus de Nuon maar even bellen, wellicht dat zij het snappen ... Vattenfall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Oh, vattenfall is na 15h dicht..... Volgende week dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
beach_a schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:12:
En des nachts als alles uit is en ik normaliter ca 33W sluipverbruik
Dat is bizar laag! Helemaal geen apparatuur, lampen enz.? Hier zitten we op 250-300W.
Om wat dingen te noemen: 3 buitenlampen, alarminstallatie, 2 koelkasten, diepvries, standby van oven, magnetron, tv, decoder, playstation, NAS, 4 wekkerradio's, nachtlampje en 's nachts ook nog een aantal telefoons/iPads en/of laptops aan de oplader. En ik dacht dat het nog niet eens zo buitensporig was :X

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Deze velden klopt idd ook niet:
code:
1
2
1-0:1.7.0(00.064*kW)
1-0:2.7.0(01.330*kW)

Als je teruglevering hebt, heb je geen verbruik (wat je al aangeeft wat je ook ziet als je op de knop drukt).

Dat je eventueel een verbruik op L3 ziet en teruglevering op L1 klopt op zich wel, en dat is ook best nuttige info, echter is het zo dat in Nederland over de fasen eerste gesaldeerd moet worden. Dat lijkt hier dus niet te gebeuren. Ik kan me herinneren dat er meer van dit soort gevallen zijn geweest, die met een software-update zijn opgelost. (Edit: Hier heeft iemand ook zoiets: cville in "Slimme meter uitlezen via P1-poort" )

Maar dan je andere opmerking: dat je geen 3 fasen hebt. Wat geeft je meter aan? Welke type meter hebt je precies? Hebben L1, L2 en L3 daar alledrie spanning (is volgens mij zichtbaar op de kaifa als je een paar keer op de knop drukt). En heb je 1 of 3 hoofdzekeringen (indien zichtbaar, ik heb bijvoorbeeld een zwarte kap over de hoofdzekeringen, dus dan is het niet zichtbaar.
En heb je een 2 polige of 4 polige hoofdschakelaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Aiolos op 17-09-2021 15:26 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
@Aiolos Oh die 2 regels had ik nog niet eens gezien.
En ik was abuis ik heb wel degelijk 3 fasen. 3x25A. Het is een kaifa M15 En ik zie pijltjes bij L1, L2 en L3. Hoofdzekeringen kan ik niet zien. Gegevens vd hoofdschakelaar heb ik niet. Het is een HOLEC merterkast uit ca 1978.

@coelho Haha ik vind die 33W al ergerlijk en zet zoveel mogelijk uit als ik het niet gebruik. Ik hanteer 1W=2 euro/jaar. Dus als je 250W sluipverbruik hebt dat is 500 Euro/jaar. Dan zou ik toch maar s kijken of dat allemaal wel nodig is de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
beach_a schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:43:
@Aiolos Oh die 2 regels had ik nog niet eens gezien.
En ik was abuis ik heb wel degelijk 3 fasen. 3x25A. Het is een kaifa M15 En ik zie pijltjes bij L1, L2 en L3. Hoofdzekeringen kan ik niet zien. Gegevens vd hoofdschakelaar heb ik niet. Het is een HOLEC merterkast uit ca 1978.
Hoofdzekeringen is dan niet meer relevant idd, als je L1, L2 en L3 hebt op de meter, heb je ook 3 zekeringen.

In mijn geval is er van die 2 regels die ik noemde er bij mij altijd eentje 0. Dat is denk ik iets wat je bij je netbeheerder aan kan geven.

Zelf heb ik 2 zonnepaneel-omvormers, beide op een verschillende fase. Mijn L1 geeft dus ook altijd verbruik aan (de koelkast zit daar onder andere op), terwijl de L2 en L3 teruglevering geven. En dat klopt dus ook gewoon. Maar in het totaalverbruik wordt dat dus tegen elkaar weggestreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Wellicht wordt het dus ook wel gesaldeerd doorgegeven naar Vattenfall, Daar ga ik ze volgende week even over bellen. Blijft vreemd dat ik dan op L2 geen verbruik heb en op L3 altijd 62-65W. Ik zal s wat proberen met lampen aan en uit zetten en de PC uit e.d. Ik zie dit verbruik op L3 pas sinds 2 juli, daarvoor nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
beach_a schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:43:

@coelho Haha ik vind die 33W al ergerlijk en zet zoveel mogelijk uit als ik het niet gebruik. Ik hanteer 1W=2 euro/jaar. Dus als je 250W sluipverbruik hebt dat is 500 Euro/jaar. Dan zou ik toch maar s kijken of dat allemaal wel nodig is de hele dag.
Ik snap deels wat je zegt, maar het zijn wat mij betreft grotendeels dingen waar ik niks of althans niet veel mee kan, tenzij ik mijn huis pikkedonker wil hebben, alle standby apparaten 's nachts wil killen (maar dan moet je een hoop weer opnieuw instellen zodra je er weer stroom op zet), of alle comfort wil opgeven.

De meeste winst is mijns inziens te behalen op bijvoorbeeld een oude koelkast en diepvries, maar de aanschaf van een nieuwe terwijl de oude nog werkt, weegt mijns inziens niet op tegen het iets lagere verbruik.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Ok, de 62-65W heb ik gevonden. Blijkbaar staan mijn koelkast en de magnetron/oven op L3 geschakeld. De koelkast staat lang te draaien, die moet ik denk ik een keer gaan ontdooien. Daarmee heb ik het getal 62-65W opgelost, maar vreemd blijft dat ik voor 2 juli altijd 0 verbruik zag wanneer de panelen genoeg opleverden. Lijkt erop dat Liander de software heeft gewijzigd. Kan ik dat ergens zien? En ik ga toch ook Vattenfall bellen om te vragen wat ze nu zien aan verbruik e.d. Vanaf volgend jaar (toch?) wordt het salderen afgebouwd en dan wil ik wel dat al mijn opbrengst eerst wordt afgetrokken van mijn instantane verbruik. Ik ga mijn zelfgeweekte aardbeien toch ook niet verkopen aan de groentboer om ze vervolgens voor 4x het bedrag terug te kopen.

@coelho Ik zou toch maar s gaan meten waar je sluipverbruik nu zit. In mijn vorige huis had ik een koel/vriescombi die altijd maar stond te loeien. Na meting bleek dat dat 500 Euro/jaar aan verbruik was. Nieuwe koelkast aangeschaft, die had ik er in een half jaar al uit dacht ik. (was niet zo duur). Ik begrijp je verhaal over comfort, dat wil ik ook, een moderne TV trekt minder dan 1W op standby dus die laat ik lekker aanstaan, maar op mijn werkplek heb ik een hoofdschakelaar die in ene keer mijn randapparatuur uitzet, beeldscherm, printer, boxen e.d. Kleine moeite -klik uit. Buitenlampen staan allen op een sensor, dus branden alleen als er volk voor de deur staat, gewenst of ongewenst, ze gaan direct in het licht. De vorige egenaar van mijn huidige huis heeft zelfs de ganglampen op sensoren gezet. Noem mij een extremist maar ik ga zo wel even naar het terras een biertje doen van de centjes die ik zo over houd. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
beach_a schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:42:
En ik ga toch ook Vattenfall bellen om te vragen wat ze nu zien aan verbruik e.d. Vanaf volgend jaar (toch?) wordt het salderen afgebouwd en dan wil ik wel dat al mijn opbrengst eerst wordt afgetrokken van mijn instantane verbruik.
Maar het klopt toch gewoon:
1-0:61.7.0(00.064*kW) <--------- import L3
1-0:62.7.0(00.000*kW) <--------- export L3

1-0:21.7.0(00.000*kW) <--------- import L1
1-0:22.7.0(01.328*kW) <--------- export L1

1-0:41.7.0(00.000*kW) <--------- import L2
1-0:42.7.0(00.000*kW) <--------- export L2

Per fase moet altijd 1 vd 2 op 0 staan. Als dat niet zo is moet je aan de bel trekken.

De meter saldeert uiteindelijk over alle fase mbt verbruik (kWh). En dat zijn deze:
1-0:1.8.1(006215.801*kWh)
1-0:1.8.2(003991.098*kWh)
1-0:2.8.1(001305.322*kWh)
1-0:2.8.2(003034.814*kWh)

Dit is ook wat Vattenfall krijgt.

Het heeft helemaal geen zin om met Vattenfall contact op te nemen.

En salderen wordt helemaal niet volgend jaar afgebouwd. De bedoeling was 2023, maar zonder kabinet is het nu onduidelijk wanneer dat definitief in gaat.

Blijkbaar heb je een 1 fase omvormer dus die kan nooit het gebruik op 0 hebben gezet op een andere fase dan L1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

beach_a schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:42:
Ik ga mijn zelfgeweekte aardbeien toch ook niet verkopen aan de groentboer om ze vervolgens voor 4x het bedrag terug te kopen.
Strikt genomen verbruik je het ook (onttrek je het van het net) omdat je panelen alleen aangesloten zijn op L1 en bij overcapaciteit op die fase terug levert. Dan zou je dat dus anders in moeten delen in de meterkast (of terug naar 1 fase).

@coelho Sinds ik thuis werk heb ik ook mijn linux server vervangen omdat deze meer dan 120W trok. Vervangen door een raspberry pi die een stuk zuiniger is. Ik schrok me rot van mijn Dell beeldscherm die meer dan 65W trekt (andere beeldschermen zitten rond de 16W). Maar die staat niet 24/7 aan. Ook de oude mediaboxen van Ziggo kunnen lekkere slurpers zijn (die heb ik gelukkig niet staan maar als je die hebt kun je die beter omruilen voor de nieuwere). Maar goed... het wordt op een gegeven moment ook een beetje een sport (die niet voor iedereen even aantrekkelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

jobr schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:26:
[...]
De meter saldeert uiteindelijk over alle fase mbt verbruik (kWh).
Uiteindelijk zal dat bij het afbouwen van de salderingsregel (als dat ooit gaat gebeuren) wel verschil uitmaken. Zelfs als de meter zelf saldeert wordt de 62W wel berekend als verbruik die (straks) beter uit de zonnepanelen had kunnen komen.

Maar als die drie fases niet nodig zijn kun je het wel in je meterkast anders indelen. Lijkt me de enige manier om op termijn (als de regel ooit vervalt) niet nadelig uit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
rvk schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:38:
Uiteindelijk zal dat bij het afbouwen van de salderingsregel (als dat ooit gaat gebeuren) wel verschil uitmaken. Zelfs als de meter zelf saldeert wordt de 62W wel berekend als verbruik die beter uit de zonnepanelen had kunnen komen.
Nee dat maakt totaal geen verschil.

Op kWh wordt gewoon gesaldeerd over alle fases. Dus stel gedurende exact een uur op de P1 meter:
L1 1000 W teruglevering
L2 700W gebruik
L3 700W gebruik

Dan gaat er een verbruik van -1 + 0,7 + 0,7 = 0,4 kWh naar de energieleverancier. (uitgaande van stand uitlezen elk uur)
We hebben het hier over salderen in de meter wat niets te maken heeft met afbouw salderen bij de energieleverancier. Dat proces komt hierna pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Dan zou ik die 1.8.1 en 1.8.2 wel goed in de gaten houden en kijken of die interne saldering wel echt gedaan wordt (en niet dat verbruik bij verbruik geteld wordt en teruglevering bij teruglevering).

Vooral ook omdat 1.7.0 64W aangeeft en 2.7.0 1.330W. Dat zou voor mij een indicatie zijn dat die interne saldering dus niet goed werkt. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Ja ik lees ook deze op en aftreksommen die je hier goed duidelijk op een rijtje zet. Echter zoals ik het lees lever ik dus 1328W en koop 64W op hetzelfde moment. Er wordt nu nog gesaldeerd dus onder de streep maakt dat nu nog niet uit, maar als dat wordt afgebouwd lees ik dat ik stroom inlever tegen zeg 6ct en direct weer inkoop tegen 24ct per kWh.

Ik verkoop 10 Aardbeien , wil er eentje houden maar moet dat dus terugkopen tegen 4x de prijs dan die ik er voor krijg op dezelfde dag.

Ik wil de 9 aardbeien verkopen en die ene direct houden zonder tussenkomst.

Het is een metafoor, maar zie ik het zo goed?

• rvk

rvk

Hou morgen eens in de gaten of 1.8.2 ook oploopt wanneer de zon goed schijnt. Als deze dus ook de 1.7.0 volgt (en oploopt) dan lijkt er mij in die meter niet intern gesaldeerd te worden.

• beach_a
@rvk Dat was een goede tip.

Ik zie de goede waardes. Weekend dus tariff 1

1.8.1 (Delivered TO client tariff 1) blijft constant
2.8.1 (Delivered BY client tariff 1) loopt op

Lijkt er dus op dat de saldering toch in orde is.

Bedankt voor alle input dat heeft me enorm geholpen dit mysterie te ontrafelen.

Toch is er wat veranderd sinds 2 juli, daarvoor had ik of opbrengst of verbruik. Ik heb niets gewijzigd aan mijn meterkast of aan de software in de tussentijd. Er moet dus een nieuwe software in de smartmeter zijn geplaatst.

[ Voor 26% gewijzigd door beach_a op 18-09-2021 15:13 ]

• jobr
beach_a schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:04:
Echter zoals ik het lees lever ik dus 1328W en koop 64W op hetzelfde moment.
Dat klopt. Alleen je koopt of verkoopt niet Watt maar kWh. Kijk dus niet naar Watt. Dat kan inderdaad gelijktijdig op de ene fase export zijn en de andere fase import.
Er telt voor je kosten maar 1 ding en dat is kWh. Die wordt gesaldeerd in de meter over alle fases.
kWh is het enige waar de energieleverancier wat mee doet.
Op 1 moment kun je dus alleen maar export of import hebben (nogmaals ongeacht wat er op je fases gebeurd) en niet alle 2 gelijktijdig. Gedurende de dag kan dat wisselend ene keer netto export zijn en de andere keer netto import. En op basis van die gegevens gaat de energieleverancier (pas) salderen.
In je volgende bericht zie ik dat het in orde is (zoals verwacht).

• jobr
rvk schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:28:
Vooral ook omdat 1.7.0 64W aangeeft en 2.7.0 1.330W. Dat zou voor mij een indicatie zijn dat die interne saldering dus niet goed werkt. Toch?
Nee, vergeet de Watt's en kijk alleen naar kWh.

• incama
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 12:02
Gisteren mijn nieuwe Pi kit met P1 kabel ontvangen. Uiteraard direct aangesloten op mijn ZIV E0069 slimme meter van Enexis. Echter, wanneer ik de meter wil uitlezen met cu zie ik alleen maar vreemde tekens.

Command dat ik gebruik:
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

Resultaat dat ik krijg:
code:
1
#kVm6,6m6mvmVvVl6vVvV6U-oVm6,lYZ6-vmVvv6V,vvvVVV,6vV-ogi▒,6mlZvmvVvVV6m,,l-)U)-^gi▒,6mlZvmvV6vlm666-)U)-^gi▒l6mlZvmvvvvv6mvv6-)U)-^gi▒l6mlZvmvvvvv6mvv6-)U)-^Vm6,lYZv6mvmvv6V-ogi▒,6-6mvmv6mVl6-)U-^gi▒l6-6mvmv6mvv6-)U-^Vm6,lYZ243gmvvVVV-oVm6,lYZ24cmvvVvV-ogi▒,,lZ,YZv-vVmmVm6,lYZ24gckmVvVlm▒▒▒,vvVV6Vv,Ummv6Vv6vv,6-TmmVvv,vvVV6Vv,Ummv6Vv6vvl6-TmmVvv,vvVV▒V▒,Ummv6Vv6vvl6-TmmVv6vvV6VvV,UmmvVVlvl,YY35Fkm▒▒▒▒▒V▒▒▒▒,UmmvVVlvl,YY35FkmVv6vvV6Vvv,UmmvVVlvl,YY35FkmVv66VvvlV,v,Umm▒▒▒v▒▒6▒▒-T-ogi▒,66-66mvmvvVVV-ogi▒,66-66mvmvvVv,-^gi▒,66-66mvmvvVvV-ogi▒,66-66mvmvv6V-ogi▒,66-66mvmvv6vV-ogi▒,66-66mvmvv66V-oVm6,lYZ6mv--^gi▒,66-6mvm6Vlm6mU-ogi▒,66-6mvm6Vlm6mU-ogi▒,66-6mvm6Vlm6mU-ogi▒,V6-6mvmvv6-5+kgi▒,V6-6mvmvv6-5+kgi▒,V6-6mvmvV6-5+kgi▒lV6-6mvmv6m6Vl-)U-^gi▒lV6-6mvmv6mvV6-)U-^gi▒▒6▒▒6-vl-RV-ood]dey=h^UU[5M+U]Umkek%-)U-^gi▒l66-6mvmv6mvv6-)U-^gi▒l66-6mvmv6mvv6-)U-^V-6lv6-6mvmvV-oV-6,lYZ6mvmvv6vvvv6vvvV,6vV-oV-6lv6m6-vmVvVl6vVvvvU

Kan ik er vanuit gaan dat de P1 kabel defect is? Heb alle 4 de usb poorten geprobeerd op de Pi, maar het resultaat is altijd hetzelfde.

edit:
Nieuwe kabel besteld bij SOS. Deze werkt wel.

[ Voor 1% gewijzigd door incama op 29-09-2021 08:03 . Reden: Conclusie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 12:13

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Misschien een domme vraag in de verkeerde topic, maar vorige week woensdag hebben ze bij ons de gasmeter vervangen voor een digitale gasmeter (UniFlo G4SRT) en een slimme meter geplaatst de Iskra AM550. Hoe kan ik nou zien of de gasmeter goed is gekoppeld met de slimme meter? Want wanneer ik de gegevens via een Toon thermostaat probeer uit te lezen met Domoticz zie ik wel mijn elektriciteitsverbruik, maar het gasverbruik komt niet door. Hoe kan ik eventueel zelf de gasmeter koppelen met de slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

MaakmeGek schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:22:
Misschien een domme vraag in de verkeerde topic, maar vorige week woensdag hebben ze bij ons de gasmeter vervangen voor een digitale gasmeter (UniFlo G4SRT) en een slimme meter geplaatst de Iskra AM550. Hoe kan ik nou zien of de gasmeter goed is gekoppeld met de slimme meter? Want wanneer ik de gegevens via een Toon thermostaat probeer uit te lezen met Domoticz zie ik wel mijn elektriciteitsverbruik, maar het gasverbruik komt niet door. Hoe kan ik eventueel zelf de gasmeter koppelen met de slimme meter?
Afhankelijk van welke bus de gasmeter is aangesloten, moet je het in de telegram kunnen zien:
0-1:24.2.1(211004103503S)(02868.783*m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MaakmeGek Bij de basics beginnen, kijk of je de gasmeterstand ziet op de AM550 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek

MaakmeGek

Septillion schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:08:
@MaakmeGek Bij de basics beginnen, kijk of je de gasmeterstand ziet op de AM550 .
Hey @Septillion, dankjewel voor je reactie. Wanneer ik door de pagina's scroll op de AM550 zie ik geen pagina voor gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MaakmeGek Dat klinkt als dat er geen koppeling is. Op mijn AM550 (icm de G4SRT) zie ik netjes ook het gasverbruik.

Is er geen melding op het scherm van de G4SRT? Als je de knop ingedrukt houdt op de G4SRT dan gaat hij aftellen tot hij meldt dat je de knop los moet laten. Hierna zou hij moeten zeggen "Koppelen gelukt" (of iets in die trant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek

MaakmeGek

Septillion schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:46:
@MaakmeGek Dat klinkt als dat er geen koppeling is. Op mijn AM550 (icm de G4SRT) zie ik netjes ook het gasverbruik.

Is er geen melding op het scherm van de G4SRT? Als je de knop ingedrukt houdt op de G4SRT dan gaat hij aftellen tot hij meldt dat je de knop los moet laten. Hierna zou hij moeten zeggen "Koppelen gelukt" (of iets in die trant).
@Septillion Nou als ik 1 keer op de knop druk zie ik uiteraard het gasverbruik, wanneer ik deze knop langer indruk (ongeveer 8 seconden) dan krijg ik een melding in de trant van: "30 minuten tot installatie" Wanneer ik dan de knop na deze melding weer indruk dan zie ik "- 1 -" en heb de knop verder gedrukt tot "- 6 -" maar verder ben ik niet gegaan omdat ik natuurlijk niet weet wat dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MaakmeGek Dat lijkt aan te geven dat hij nu 30 minuten probeert te koppelen. Ik heb geen idee of er aan de AM kant nog wat moet gebeuren. Je zou even 30 minuten kunnen wachten.

Denk overigens dat weer ingedrukt houden het koppelen zal stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

beach_a schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:12:
En om het nog ingewikkelder te maken: wanneer ik op de oranje knop druk vd slimmemeter dan is het eerste getal dat ik zie 0042 hetgeen zou duiden op een verbruik van 42W.
Dit is geen verbruik, maar je DSMR versie. Je hebt een versie 4.2 meter.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MaakmeGek schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:22:
Hoe kan ik eventueel zelf de gasmeter koppelen met de slimme meter?
Ik zou even de netbeheerder bellen. Zij kunnen zien wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Ik heb ooit eens een P1 kabel gemaakt met een voorbeeldje ergens gezien online. Deze kabel heeft altijd goed gewerkt in mijn vorige woning (nieuwbouw 2012, Dsmr 2?) Nu ben ik ner verhuist naar nieuwbouw 2021, dsmr 5. Maar ik krijg mijn kabeltje niet aan de praat. Kan het zijn dat ik wat moet veranderen aan de kabel? Weerstandje wel/niet etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Pull up weerstand is wellicht nodig ja. Maar heb je ook de baudrate veranderd? Dsmr5 is 115200, dsmr2 vaak slechts 9600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

DSMR 2/3 is Inderdaad 9600 7E1
DSMR 4/5 is 115200 8N1

Mogelijk dat je dat aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Aiolos schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:50:
Pull up weerstand is wellicht nodig ja. Maar heb je ook de baudrate veranderd? Dsmr5 is 115200, dsmr2 vaak slechts 9600
Ik kreeg de kabel in dsmrreader en in domoticz zelf niet meer aan de gang, heb alle mogelijke dsmr versies geprobeerd. Dan zal het wel liggen aan die pull-up weerstand.. Maar ik laat dit kabeltje lekker voor wat het is, zojuist bij @iMars een utp p1 meter besteld, mijn server verhuist vanuit de meterkast weg, dan werkt de huidige kabel die ik nu heb toch niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Even een vraag hier die eigenlijk in een ander draadje begon (stuffer in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5")

Blijkbaar vind mijn P1 meter dat er terug wordt geleverd wat in domoticz er wat vreemd uitziet. Terugleveren is niet mogelijk ivm ontbreken panelen.

Dit is wat de meter uitspuugt elke seconde:
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(211011113048S)
0-0:96.1.1(Equipment identifier)
1-0:1.8.1(005929.430*kWh)
1-0:1.8.2(006787.200*kWh)
1-0:2.8.1(000000.011*kWh)
1-0:2.8.2(000000.006*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.150*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00005)
0-0:96.7.9(00003)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(171028010321S)(0000000349*s)
1-0:32.32.0(00010)
1-0:52.32.0(00011)
1-0:72.32.0(00011)
1-0:32.36.0(00001)
1-0:52.36.0(00001)
1-0:72.36.0(00001)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(232.2*V)
1-0:52.7.0(231.8*V)
1-0:72.7.0(230.6*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.034*kW)
1-0:41.7.0(00.059*kW)
1-0:61.7.0(00.058*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303332353635353737343939313138)
0-1:24.2.1(211011113011S)(00104.232*m3)
Wat mij opvalt is dat er bij:
0-0:96.7.21(00005)
0-0:96.7.9(00003)

Blijkbaar failures zijn geweest? Kan dat de oorzaak zijn van de foutieve meting?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@stuffer Ik zie niet in waarom een power failure daar specifiek voor zou zorgen. Maar lijkt erop dat je meter gewoon eens een kleine onnauwkeurigheid heeft gehad en een drupje teruglevering heeft geregistreerd. Op het geheel gaat het natuurlijk nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Het kleine beetje is natuurlijk te verwaarlozen maar zat in de telegrammen te neuzen omdat er blijkbaar een rare waarde in mijn domoticz DB is geslopen die er wel vreemd uitziet: https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4874

Ben verder geen kenner van de meter en zijn waardes maar die vielen mij wel op.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Mijn ethernet P1 meter van @iMars is binnen. Werkt binnen een paar klikken perfect in Home-assistant.

Nu heb ik een paar vraagjes, waarschijnlijk spuit 11..maargoed.

1) Is Power Consumption wat je verbruikt, waar de productie van mijn panelen al van afgetrokken is? dus eigenlijk is het: Power Consumption - Power Production = Power Consumption ?
2) is Power Production dan 100% wat ik opwek, zonder aftrek van iets?
3) Hoe weet ik nu met deze data, wat ik nu in huis aan stroom verbruik? Dus zonder opwek van de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8blRqZi.png

4) In HA werkt de ethernet P1 meter perfect, in Dsmrreader krijg ik hem tot op heden niet aan de praat, settings staan goed toch? Het betreft een docker container op Unraid.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pTQhpmM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:40:
Mijn ethernet P1 meter van @iMars is binnen. Werkt binnen een paar klikken perfect in Home-assistant.

1) Is Power Consumption wat je verbruikt, waar de productie van mijn panelen al van afgetrokken is? dus eigenlijk is het: Power Consumption - Power Production = Power Consumption ?
3) Hoe weet ik nu met deze data, wat ik nu in huis aan stroom verbruik? Dus zonder opwek van de zonnepanelen.
[Afbeelding]

4) In HA werkt de ethernet P1 meter perfect, in Dsmrreader krijg ik hem tot op heden niet aan de praat, settings staan goed toch? Het betreft een docker container op Unraid.
[Afbeelding]
Is Power Consumption wat je verbruikt, waar de productie van mijn panelen al van afgetrokken is? dus eigenlijk is het: Power Consumption - Power Production = Power Consumption ?
1. De power consumption is echt wat jij van het stroomnet hebt afgetapt. Als jou panelen meer opwekken dan je verbruik lever je dat terug aan het net, dat is de energy production.

is Power Production dan 100% wat ik opwek, zonder aftrek van iets?
2. Dit is wat je terug levert aan het stroomnet, maar hier gaat het verbruik in jou huis dus nog vanaf. Stel je dat je panelen 1000kwh opwekken en je PC staat aan en verbruikt 300W is je Power Production dus 700kwh.

Hoe weet ik nu met deze data, wat ik nu in huis aan stroom verbruik? Dus zonder opwek van de zonnepanelen.
3. Daarvoor zul je dus eigenlijk direct je omvormer van je panelen moeten uitlezen. Dan is de som dus: opwekken panelen - teruglevering = huidig verbruik

Draai je overigens wel de laatste versie van Home assistant? Sinds kort hebben ze hiervoor namelijk ook een heel mooi dashboard voor geïntroduceerd: https://www.home-assistan...4/home-energy-management/. Als je omvormer het toe laat kun je die ook hieraan koppelen en dat heb je in 1 overzicht wat je opwekt, verbruikt en teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
n9iels schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Is Power Consumption wat je verbruikt, waar de productie van mijn panelen al van afgetrokken is? dus eigenlijk is het: Power Consumption - Power Production = Power Consumption ?
1. De power consumption is echt wat jij van het stroomnet hebt afgetapt. Als jou panelen meer opwekken dan je verbruik lever je dat terug aan het net, dat is de energy production.

is Power Production dan 100% wat ik opwek, zonder aftrek van iets?
2. Dit is wat je terug levert aan het stroomnet, maar hier gaat het verbruik in jou huis dus nog vanaf. Stel je dat je panelen 1000kwh opwekken en je PC staat aan en verbruikt 300W is je Power Production dus 700kwh.

Hoe weet ik nu met deze data, wat ik nu in huis aan stroom verbruik? Dus zonder opwek van de zonnepanelen.
3. Daarvoor zul je dus eigenlijk direct je omvormer van je panelen moeten uitlezen. Dan is de som dus: opwekken panelen - teruglevering = huidig verbruik

Draai je overigens wel de laatste versie van Home assistant? Sinds kort hebben ze hiervoor namelijk ook een heel mooi dashboard voor geïntroduceerd: https://www.home-assistan...4/home-energy-management/. Als je omvormer het toe laat kun je die ook hieraan koppelen en dat heb je in 1 overzicht wat je opwekt, verbruikt en teruglevert.
Dan klopt mijn vermoeden.. Op dit moment kan ik mijn zonnepalen nog niet uitlezen, Ik heb een sofar solar 2700tl-g3, en ik heb een pagina wat mij hopelijk gaat helpen de omvormer in home-assistant te krijgen. We gaan het hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:42
Dacuuu schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of je een telnet sessie met dsmr-reader kunt openen met die uitlezer. Ik heb die van smart gateways.

https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Die heb ik aan home assistant gekoppeld via mqtt en aan dsmr reader via telnet. Dat werkt prima zo, en tegelijkertijd. Zo krijg ik ook de mooie grafieken in dsmr-reader te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Sjaakkg schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Ik weet niet of je een telnet sessie met dsmr-reader kunt openen met die uitlezer. Ik heb die van smart gateways.

https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Die heb ik aan home assistant gekoppeld via mqtt en aan dsmr reader via telnet. Dat werkt prima zo, en tegelijkertijd. Zo krijg ik ook de mooie grafieken in dsmr-reader te zien.
Het is gelukt, er stonden wat onjuiste config parameters in mijn docker config, nu geflixt. En het werkt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 19:36
Vroeger las ik mijn P1 uit met een Raspberry en werd dit opgeslagen in InfluxDB. Nu paar jaar later heb ik het weer opgepikt. Dit keer lees ik het uit via mijn Synology (dmv python script, dus geen Domoticz of wat anders).

Echter vraag ik mij af, hoe ga ik de data opslaan en visualiseren? Gewoon weer naar InfluxDB en visualiseren met Grafana? Of zijn er andere leuke tools?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@c-nan Highcharts? Maak ik al enkele jaren gebruik van voor het momentele stroomverbruik dat in een MySQL database staat opgeslagen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/Highcharts.jpg

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Als je het zonder al te veel eigen werk inzichtelijk wil hebben, kun je natuurlijk ook voor een domoticapakket als Home Assistant of Domoticz gaan. Eenvoudig om de p1 data in te lezen en de basisgrafieken kunnen al ruim voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 19:36
Eigenwijs geweest en gewoon weer Influx + Grafana geïnstalleerd (docker) :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuIau5iAo48gcITjqAZotlmAdmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Feq2vgXOXNqOGPJxN5YG4pV.png?f=fotoalbum_large

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-07 17:04
Nickkie55 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:03:
[...]

Ik heb het opgelost de kabel was niet geschikt voor een Landis E360. Hiervoor had ik een ISKRA AM550.

Dus ik heb hem open gemaakt en een 1K weerstand tussen +5v en RXD geplaatst. Ook zit er een bestaande weerstand (10K) tussen de RTS en RXD.

Nu werkt het als een zonnetje
Ik heb nu het zelfde probleem na mijn verhuizing ook van iskra am550 naar een Landis Gyr E360 meter gegaan.

nu heb ik wel wat verstand van elektronica maar solderen nog nooit gedaan. hoe en waar precies moet de weerstand nu komen.

ik zal een nieuwe kabel bestellen waar ik mee aan de slag ga.

al vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
klaaspiet schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:27:
[...]

Ik heb nu het zelfde probleem na mijn verhuizing ook van iskra am550 naar een Landis Gyr E360 meter gegaan.

nu heb ik wel wat verstand van elektronica maar solderen nog nooit gedaan. hoe en waar precies moet de weerstand nu komen.

al vast bedankt.
Ik heb zo geen foto van de binnenkant maar als je de bestaande kabel even demonteert en hiervan een foto maakt, dan kan ik wel aangeven waar je de weerstand moet solderen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspiet
Nickkie55 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:36:
[...]

Dit zou het moeten worden na nog een avondje googlen deze foto gevonden.

Ik heb zo geen foto van de binnenkant maar als je de bestaande kabel even demonteert en hiervan een foto maakt, dan kan ik wel aangeven waar je de weerstand moet solderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nkmo3NLAGCz1YRJAYeHs960WnPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2YhXMCG4on0NSPEU9TenX732.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:12
Net van Stedin een nieuwe slimmer meter gekregen en het is de Landis+Gyr E360 SMR5.0. Zoals al meer besproken in dit topic heeft deze slimme meter een afwijking waardoor een "gewone" P1-USB kabel niet werkt. Er dient een 1k pull-up weerstand gesoldeerd te zitten tussen de +5v en RXD. Voor de mensen die dezelfde meter hebben (of gaan krijgen) heb ik de resultaten van mijn zoektocht bij elkaar gezet:

eijlander.nl zegt een P1-USB kabel te verkopen met een 1k pull-up weerstand en inverted RXD. Heb ik niet getest maar zou moeten werken met een E360 SMR5.0.

Onze vrienden bij Ali Express claimen een kabel te hebben die compatible is met de E360 maar er word niks gerept over een 1k pull-up weerstand. YMMV.

Onze eigen @rwanrooy heeft slimme wifi gateways te koop in de versies zonder display en met display. Deze staan ook in de V&A.

En natuurlijk @iMars welke samen met Home Assistant de SlimmeLezer+ heeft ontwikkeld. De levering van nieuwe slimmelezer+ is op dit moment wat lastig.

Voor zover mijn onderzoek google-fu uitwijst, werken deze producten met de E360 SMR5.0 en kunnen zelf parasitair aangesloten worden op je P1 poort. Geen gedoe met extra USB-C stroomkabeltjes of iets dergelijks.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Warbringer Misschien ten overvloede, een SlimmeLezer is ook zo zelf in elkaar te bakken als je wel eens een soldeerbout vast hebt gehouden. Software zit tegenwoordig gewoon ingebakken in ESPhome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-09 15:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGis3IEbaYZiQVC9rsuiCBH8Qx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBz1ytkNOTunNBIMtpV9kQv4.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zonder solderen is een weerstand te plaatsen.
klaaspiet schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:27:
[...]

al vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Warbringer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:18:

Onze vrienden bij Ali Express claimen een kabel te hebben die compatible is met de E360 maar er word niks gerept over een 1k pull-up weerstand. YMMV..
Ik heb voor zowel mijzelf als voor familie en vrienden voor verschillende meters een kabeltje bij Aliexpress gekocht en tot nu toe hebben ze allemaal nog gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Ik heb gesproken met Robbshop; De kabel die zij aanbieden werkt niet samen met de Landis+Gyr E360 SMR 5.0 (en ook niet met de Sagemcom XS210) en dat staat ook netjes aangegeven bij de productomschrijving. Ze kunnen via hun leverancier geen kabels inkopen die wel geschikt zijn helaas. Misschien in de toekomst.

Ook heb ik Cedel gesproken die deze kabel aanbieden. In de omschrijving staat dat deze DSMR3, 4 en 5, SMR en ESMR meters ondersteund in zowel Nederland als België. Ik heb de vraag gesteld of deze kabel inderdaad een pull-up weerstand heeft tussen de +5V en RXD lijn. De reactie van hun hardware engineers was als volgt
Het toevoegen van een extra weerstand is niet de oplossing; het probleem is dat er storing optreedt bij het uitlezen van de E360. Dit zou bijvoorbeeld kunnen komen door de RF zender die interfereert met de P1 poort. We kunnen dit echter hardware matig oplossen en gaan hier ook een speciale P1 USB kabel voor maken (specifiek voor de E360). Deze nieuwe P1 USB kabel zal 24,95 euro gaan kosten.
Ik heb nog niemand in dit topic een woord horen reppen over RF-interferentie bij de E360. Misschien dat iemand met een E360 en een (zelfgemaakte?) kabel hier een uitspraak over wil doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Warbringer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:20:
Ik heb gesproken met Robbshop; De kabel die zij aanbieden werkt niet samen met de Landis+Gyr E360 SMR 5.0 (en ook niet met de Sagemcom XS210) en dat staat ook netjes aangegeven bij de productomschrijving. Ze kunnen via hun leverancier geen kabels inkopen die wel geschikt zijn helaas. Misschien in de toekomst.

Ook heb ik Cedel gesproken die deze kabel aanbieden. In de omschrijving staat dat deze DSMR3, 4 en 5, SMR en ESMR meters ondersteund in zowel Nederland als België. Ik heb de vraag gesteld of deze kabel inderdaad een pull-up weerstand heeft tussen de +5V en RXD lijn. De reactie van hun hardware engineers was als volgt

[...]

Ik heb nog niemand in dit topic een woord horen reppen over RF-interferentie bij de E360. Misschien dat iemand met een E360 en een (zelfgemaakte?) kabel hier een uitspraak over wil doen?
Ik heb dezelfde slimme meter (Landis+Gyr E360 SMR 5.0) en ben hier ook tijdje naar op zoek geweest.
Uiteindelijk heb ik de P1 kabel van SOS solutions besteld: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Werkt prima icm home assistant (direct inpluggen op de raspberry pi), nog geen problemen mee gehad 👍 Later heb ik er nog de P1 splitter van iungo tussen gezet: https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Warbringer Volgens mij is dat gewoon een kul argument van Cedel. De DSMR specs zijn gewoon duidelijk en je moet wel heeeeeeele rare dingen doen dat RF een probleem is, laat staan de meter dan gekeurd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:49:
@Warbringer Volgens mij is dat gewoon een kul argument van Cedel. De DSMR specs zijn gewoon duidelijk en je moet wel heeeeeeele rare dingen doen dat RF een probleem is, laat staan de meter dan gekeurd krijgen.
Ik denk hetzelfde maar wilde het niet met zoveel woorden zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
E360 heb ik ook al verschillende keren voorbij zien komen (ook uit Zweden overigens) en met een pull-up weerstand werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Het enige wat ik me kan bedenken wat er mogelijk fout kan gaan, is dat de 1K weerstand mogelijk een te lage waarde is waardoor er teveel stroom getrokken wordt. Ik gebruikte in het begin 4k7 en de laatste tijd gewoon 10k en heb nooit problemen daarmee.

Maar of je nou een DSMR 2, 3, 4 of 5 hebt, de techniek is allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik heb destijds deze gekocht, er nooit bij stil gestaan dat ik problemen zou kunnen hebben. In mijn Raspberry Pi geplugd (draait DSMR reader), werkte gelijk...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspiet
Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(000289&772*kWh)" is not a number
2021-11-04 19:39:59.364 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:61.7.0(00.94*kW)" is not a number
2021-11-04 19:40:01.067 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.1(000431.28"*kWh)" is not a number

ik krijg deze foutmeldingen met een kabel van

eijlander.nl zegt een P1-USB kabel te verkopen met een 1k pull-up weerstand en inverted RXD. Heb ik niet getest maar zou moeten werken met een E360 SMR5.0.

wat gaat hier nog fout?
Pagina: 1 ... 29 ... 39 Laatste