Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:24
tarlitz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:36:
[...]

Ik heb dezelfde slimme meter (Landis+Gyr E360 SMR 5.0) en ben hier ook tijdje naar op zoek geweest.
Uiteindelijk heb ik de P1 kabel van SOS solutions besteld: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Werkt prima icm home assistant (direct inpluggen op de raspberry pi), nog geen problemen mee gehad 👍 Later heb ik er nog de P1 splitter van iungo tussen gezet: https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo
Ik heb dezelfde kabel gekocht en ingeprikt op mijn home assistant blue (Odroid N2+). Bij integrations zoek ik de DSMR slimme lezer integratie op en dan zie ik daar een USB device welke ik met versie 5S kan connecten. Ik krijg daarna een aantal power sensors in Home Assistant maar ze blijven na een half uur en een reboot op Unknown staan. Heb jij nog iets bijzonders gedaan?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

klaaspiet schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:42:
Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(000289&772*kWh)" is not a number
2021-11-04 19:39:59.364 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:61.7.0(00.94*kW)" is not a number
2021-11-04 19:40:01.067 P1-Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.1(000431.28"*kWh)" is not a number

ik krijg deze foutmeldingen met een kabel van

eijlander.nl zegt een P1-USB kabel te verkopen met een 1k pull-up weerstand en inverted RXD. Heb ik niet getest maar zou moeten werken met een E360 SMR5.0.

wat gaat hier nog fout?
Als je kabel niet goed is krijg je onleesbare rommel en dat is niet het geval.

Lijkt me dat de oplossing zit in de configuratie van de software die de waarden moet verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-07 17:04
7o9 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:32:
[...]

Als je kabel niet goed is krijg je onleesbare rommel en dat is niet het geval.

Lijkt me dat de oplossing zit in de configuratie van de software die de waarden moet verwerken.
ik lees de meter uit met domoticz dan zou daar dus de oplossing in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Warbringer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:11:
[...]

Ik heb dezelfde kabel gekocht en ingeprikt op mijn home assistant blue (Odroid N2+). Bij integrations zoek ik de DSMR slimme lezer integratie op en dan zie ik daar een USB device welke ik met versie 5S kan connecten. Ik krijg daarna een aantal power sensors in Home Assistant maar ze blijven na een half uur en een reboot op Unknown staan. Heb jij nog iets bijzonders gedaan?
Nee, niks bijzonders, het werkte zoals je zou verwachten. Je zou een andere usb poort kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:24
tarlitz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:37:
[...]

Nee, niks bijzonders, het werkte zoals je zou verwachten. Je zou een andere usb poort kunnen proberen.
Hmm, heb alle USB poorten geprobeerd maar ik krijg een oneindigende stroom van dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2021-11-05 10:53:26 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 134, in handle_telegram
    parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 48, in parse
    self.validate_checksum(telegram_data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 82, in validate_checksum
    raise ParseError(
dsmr_parser.exceptions.ParseError: Failed to perform CRC validation because the telegram is incomplete. The checksum and/or content values are missing.
2021-11-05 10:53:28 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '17588' does not match the expected '52382'

Toch maar eens een mailtje naar SOSsolutions en bellen met Stedin dan. Ik ben in ieder geval niet de enige met problemen met deze meter icm. Home assistant (zie hier). De meeste mensen hier zijn gewisseld naar een ISKRA AM550.

edit: gebeld met Stedin en blijkt dat mijn gasmeter niet (goed) gekoppeld is met de slimme meter waardoor deze geen metingen doorgeeft. Hiervoor komen ze beide meters weer vervangen. Heb gevraagd of ze niet toevallig een ISKRA AM-550 mee kunnen nemen. Ik lees namelijk dat meer mensen die problemen hebben met de E360 uiteindelijk een AM-550 krijgen en dat dat het P1-probleem voor ze oploste.

[ Voor 11% gewijzigd door Warbringer op 05-11-2021 11:29 ]

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan natuurlijk best dat de E360 iets kritischer is op de P1 poort en de weerstandswaarde van de kabel van SOS te laag. Weet jij welke waarde dat is? Is het te zien?
Gevolg is dat er bitjes 'omvallen' (een 0 wordt een 1, en een 1 wordt een 0) en zo het telegram niet meer geldig is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:37

TWKterry

Master Mariner

Dacuuu schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:40:
Mijn ethernet P1 meter van @iMars is binnen. Werkt binnen een paar klikken perfect in Home-assistant.

[Afbeelding]
Ik leen evenhet plaatje ter illustratie, in mijn reader heb ik hetzelfde namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8blRqZi.png
Waarom is de Total Consumption "Unknown", dat is toch gewoon tarif1+tarif2 Consumption ?

[ Voor 5% gewijzigd door TWKterry op 05-11-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:09
Sinds begin dit jaar draai ik DSMR-reader op een Raspberry Pi 4 in mijn meterkast, en dat werkt over het algemeen goed. Nu heb ik echter een probleem waar ik niet uitkom. Een paar dagen geleden heb ik DSMR-reader bijgewerkt naar de laatste versie (ik was al bij, dus was maar één minor versie, geüpgrade zoals hier beschreven) en de Pi bijgewerkt met sudo apt update en sudo apt upgrade. Reboot er achteraan, en DSMR reader werkt prima. Dit in het afgelopen jaar al een handvol keer eerder gedaan, nooit problemen mee gehad.

Vanochtend viel me echter op dat ik ipv de pagina van DSMR-reader dit kreeg: Apache2 Debian Default Page.

Het volgende geprobeerd:

Reboot Pi
(meerdere keren, geen resultaat)

Gechecked of services up zijn:

pi@raspberrypi:~ $ sudo supervisorctl status
dsmr_backend RUNNING pid 660, uptime 0:59:53
dsmr_datalogger RUNNING pid 659, uptime 0:59:53
dsmr_webinterface RUNNING pid 658, uptime 0:59:53

Die zijn up

Apache gestopt

pi@raspberrypi:/var/log/supervisor $ sudo /etc/init.d/apache2 stop
[ ok ] Stopping apache2 (via systemctl): apache2.service.
pi@raspberrypi:/var/log/supervisor $ sudo /etc/init.d/apache2 start
[ ok ] Starting apache2 (via systemctl): apache2.service.
pi@raspberrypi:/var/log/supervisor $

Geen resultaat (behalve dat de apache default website ook niet meer werd weergegeven, dus maar weer gestart)

Logs bekeken
Zoals hier beschreven

Backend /var/log/supervisor/dsmr_backend.log
Datalogger /var/log/supervisor/dsmr_datalogger.log
Webinterface /var/log/supervisor/dsmr_webinterface.log

Het logbestand dsmr_datalogger.log staat vol met duizenden keren dit:
code:
1
Current logging level set to "ERROR". More information can be found here: https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/how-to/troubleshooting/enabling-debug-logging.html

Daar lijkt niet iets verkeerd te gaan

Het logbestand dsmr_webinterface.log geeft na de reboots dit weer:

code:
1
2
3
4
[2021-11-06 08:37:27 +0100] [658] [INFO] Starting gunicorn 20.1.0
[2021-11-06 08:37:27 +0100] [658] [INFO] Listening at: unix:/var/tmp/gunicorn--dsmr_webinterface.socket (658)
[2021-11-06 08:37:27 +0100] [658] [INFO] Using worker: sync
[2021-11-06 08:37:27 +0100] [816] [INFO] Booting worker with pid: 816

Ook niet echt een indicatie dat daar iets verkeerd gaat.

Maar dan, dsmr_backend.log.... daar gaat van alles mis, en ik snap geen bal van wat het inhoudt. Dit zijn de laatste regels:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
psycopg2.OperationalError: could not connect to server: Connection refused
    Is the server running on host "localhost" (::1) and accepting
    TCP/IP connections on port 5432?
could not connect to server: Connection refused
    Is the server running on host "localhost" (127.0.0.1) and accepting

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/home/dsmr/dsmr-reader/manage.py", line 10, in <module>
    execute_from_command_line(sys.argv)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/core/management/__init__.py", line 401, in execute_from_command_line
    utility.execute()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/core/management/__init__.py", line 395, in execute
    self.fetch_command(subcommand).run_from_argv(self.argv)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/core/management/base.py", line 330, in run_from_argv
    self.execute(*args, **cmd_options)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/core/management/base.py", line 371, in execute
    output = self.handle(*args, **options)
  File "/home/dsmr/dsmr-reader/dsmr_backend/mixins.py", line 46, in handle
    self.data = self.initialize()
  File "/home/dsmr/dsmr-reader/dsmr_backend/management/commands/dsmr_backend.py", line 22, in initialize
    self.sleep_time = BackendSettings.get_solo().process_sleep
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/solo/models.py", line 55, in get_solo
    obj, created = cls.objects.get_or_create(pk=cls.singleton_instance_id)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/manager.py", line 85, in manager_method
    return getattr(self.get_queryset(), name)(*args, **kwargs)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 573, in get_or_create
    return self.get(**kwargs), False
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 425, in get
    num = len(clone)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 269, in __len__
    self._fetch_all()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 1308, in _fetch_all
    self._result_cache = list(self._iterable_class(self))
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 53, in __iter__
    results = compiler.execute_sql(chunked_fetch=self.chunked_fetch, chunk_size=self.chunk_size)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/sql/compiler.py", line 1154, in execute_sql
    cursor = self.connection.cursor()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/utils/asyncio.py", line 26, in inner
    return func(*args, **kwargs)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/base/base.py", line 259, in cursor
    return self._cursor()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/base/base.py", line 235, in _cursor
    self.ensure_connection()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/utils/asyncio.py", line 26, in inner
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/base/base.py", line 219, in ensure_connection
    self.connect()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/utils.py", line 90, in __exit__
    raise dj_exc_value.with_traceback(traceback) from exc_value
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/base/base.py", line 219, in ensure_connection
    self.connect()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/base/base.py", line 200, in connect
    self.connection = self.get_new_connection(conn_params)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/postgresql/base.py", line 187, in get_new_connection
    connection = Database.connect(**conn_params)
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/psycopg2/__init__.py", line 130, in connect
    conn = _connect(dsn, connection_factory=connection_factory, **kwasync)
django.db.utils.OperationalError: could not connect to server: Connection refused

Current logging level set to "ERROR". More information can be found here: https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/how-to/troubleshooting/enabling-debug-logging.html
2021-11-04 22:33:54,076 ERROR    mixins       run_once                        103 | dsmr_backend.management.commands.dsmr_backend: [!] Exception raised. Traceback (most recent call last):
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 84, in _execute
    return self.cursor.execute(sql, params)
psycopg2.OperationalError: terminating connection due to administrator command
server closed the connection unexpectedly
    This probably means the server terminated abnormally
    before or while processing the request.

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/home/dsmr/dsmr-reader/dsmr_backend/mixins.py", line 92, in run_once
    self.run(data=self.data, **options)
  File "/home/dsmr/dsmr-reader/dsmr_backend/management/commands/dsmr_backend.py", line 33, in run
    dsmr_backend.services.schedule.execute_scheduled_processes()
  File "/home/dsmr/dsmr-reader/dsmr_backend/services/schedule.py", line 29, in execute_scheduled_processes
    logger.debug('SP: %s backend service(s) ready to run', len(calls))
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 269, in __len__
    self._fetch_all()
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 1308, in _fetch_all
    self._result_cache = list(self._iterable_class(self))
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/query.py", line 53, in __iter__
    results = compiler.execute_sql(chunked_fetch=self.chunked_fetch, chunk_size=self.chunk_size)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/models/sql/compiler.py", line 1156, in execute_sql
    cursor.execute(sql, params)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 66, in execute
    return self._execute_with_wrappers(sql, params, many=False, executor=self._execute)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 75, in _execute_with_wrappers
    return executor(sql, params, many, context)
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/backends/utils.py", line 84, in _execute
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.7/site-packages/django/db/utils.py", line 90, in __exit__
    raise dj_exc_value.with_traceback(traceback) from exc_value
django.db.utils.OperationalError: terminating connection due to administrator command
server closed the connection unexpectedly
    This probably means the server terminated abnormally
    before or while processing the request.

Hier staan de drie logfiles:

dsmr_backend.log
dsmr_datalogger.log
dsmr_webinterface.log

Aan de hand van de meldingen in de logfiles zit ik al een paar uur to googlen, en ook hier op het Tweakers-forum te zoeken. Ik kom er echter niet uit. Gewoon door gebrek aan kennis kan ik de logs niet interpreteren.

Heeft iemand enig idee wat er verkeerd gaat hier, en vooral ook, wat ik zou kunnen doen om het op te lossen?

Ik heb dagelijkse database-backups naar mijn dropbox ingeschakeld staan, dus als ik er echt niet uit kom heb ik (hopelijk) de optie om het systeem geheel opnieuw op te bouwen, maar als ik dat kan vermijden zou dat mooi zijn....

Alvast bedankt

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Dit is een behoorlijk veelzeggende logregel:
code:
1
2
3
4
5
6

Er hoort dus iets te draaien op poort 5432, want daar probeert ie naar te verbinden, en als ik even google zie ik dat dat de default poort voor de Postgres database is, daar moet je misschien even verder kijken dus.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-07 20:00
En anders even op de github-pagina van dsmr reader een post doen? De ontwikkelaar wil je vast helpen...

(ik draai deze ook op een PI4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

iMars

Full time prutser

Aiolos schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:37:
Dit is een behoorlijk veelzeggende logregel:
code:
1
2
3
4
5
6

Er hoort dus iets te draaien op poort 5432, want daar probeert ie naar te verbinden, en als ik even google zie ik dat dat de default poort voor de Postgres database is, daar moet je misschien even verder kijken dus.
Dit dus…

@JeroenH draai je de de docker versie van xirixiz/Bram? Of de originele versie van Dennis Siemensma?

Afhankelijk van wat je hebt draaien, zou ik daar even een issue openen:
https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader/issues
https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker/issues

Zij zijn behoorlijk behulpzaam d:)b

Edit: aan de log en commando’s te zien heb je de originele variant draaien (dus niet in een docker).

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 06-11-2021 13:18 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

[gebruikers ervaring]
Ik heb sinde een paar dagen de P1-reader-ethernet van @iMars geen idee of deze ook onder de SlimmeLezers valt. Supersnelle levering nog voordat de meter was gewisseld :-)

Gebruikte meters: Landys & Gyr, E360 dsmr5.0 en G350

In Home Assistant 2021-10.6 heb ik de DSMR integratie geladen (zie verder niets verschijnen van ESPhome) en deze werkt zowel voor elec als gas.
Alleen de IP en poort (23) goed instellen in HA was voldoende en niet vergeten om de meter een vast IP te geven in de router.

Alle 3-fase sensors zijn hidden omdat ik maar 1 fase heb.
Het veld "Energy Consumption (total)" blijft op "unknown" staan bij mij mogelijk omdat ik maar 1 tarief heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

TWKterry schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:53:
[gebruikers ervaring]
Ik heb sinde een paar dagen de P1-reader-ethernet van @iMars geen idee of deze ook onder de SlimmeLezers valt. Supersnelle levering nog voordat de meter was gewisseld :-)

Gebruikte meters: Landys & Gyr, E360 dsmr5.0 en G350

In Home Assistant 2021-10.6 heb ik de DSMR integratie geladen (zie verder niets verschijnen van ESPhome) en deze werkt zowel voor elec als gas.
Alleen de IP en poort (23) goed instellen in HA was voldoende en niet vergeten om de meter een vast IP te geven in de router.

Alle 3-fase sensors zijn hidden omdat ik maar 1 fase heb.
Het veld "Energy Consumption (total)" blijft op "unknown" staan bij mij mogelijk omdat ik maar 1 tarief heb ?
Telnet even naar het ip-adres van de ethernet reader (is eigenlijk niks slims aan, is een serial2ethernet doorgeefluik ;) ). Dan zie je wat de meter uitspuugt. Deel dat even, dan kunnen we meekijken (niet vergeten om 0-0:96.1.1 & 0-1:96.1.0 te anoniemiseren (ff serial weg laten).

Als HA sensoren aangemaakt heeft voor fase 1, 2 en 3, en nu alleen maar data ontvangt voor fase 1 (omdat het maar 1 fase meter is) is het logisch dat die niet meer ge-update wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

@iMars hierbij de telnet log voor 1 sessie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(211106190046W)
0-0:96.1.1(xxxx)
1-0:1.8.1(000043.674*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.215*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.951*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00015)
0-0:96.7.9(00002)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(200520055837S)(0000001563*s)
1-0:32.32.0(00003)
1-0:32.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(235.8*V)
1-0:31.7.0(005*A)
1-0:21.7.0(00.951*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(yyyy)
0-1:24.2.1(211106190002W)(00000.831*m3)
!0DB4
/XMX5LGF0000455731555

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
iMars schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:17:
[...]
@JeroenH draai je de de docker versie van xirixiz/Bram? Of de originele versie van Dennis Siemensma?
Ik draai inderdaad de originele versie. Ik ga bij "github" maar eens een account aanmaken, en iets posten. Ik ben daar helemaal niet bekend mee, kijken wat er gebeurt :)

Bedankt iedereen. Ik baal wel dat ik nu al zeker een dag meetdata mis, maar ik had niet veel tijd om dit te troubleshooten.

-edit-

OK, toch eerst flink wat zitten googlen voordat ik naar github ga, en ben ik hier aangeland:

Blijkbaar kun je met het commanda "ps ax" zien welke services (ik ben een windows-persoon, sorry...) draaien.

code:
1
2
21651 ?        Ss     0:07 postgres: 11/main: dsmrreader dsmrreader ::1(59524) i
21714 ?        Ss     0:03 postgres: 11/main: dsmrreader dsmrreader ::1(59528) i

En als ik op de man page van ps kijk vind ik dit:

S Interruptible sleep (waiting for an event to complete)

Het lijkt er dus op dat deze services niet starten, omdat er iets onderliggends faalt. Denk ik. Toch?

Vervolgens een Telnet client geïnstalleerd, en connectie gemaakt:

code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:/var/log/supervisor $ telnet localhost 5432
Trying ::1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.

Er lijkt dus op die poort "iets" te luisteren, maar ik weet niet wat ik daar verder kan.

Uitgevonden dat je met het "psql" commando Postgresql de database zou moeten kunnen beheren. Dat levert echter dit op:

code:
1
2
pi@raspberrypi:/var/log/supervisor $ psql
psql: FATAL:  role "pi" does not exist

Nog even geprobeerd om met "su dsmr" psql te starten, om te kijken of dit iets met de user te maken had, maar dat levert hetzelfde resultaat op. Pi en dsmr zijn de enige twee users op deze Pi.

Iemand die nog iets uit mijn probeersels kan halen?

[ Voor 57% gewijzigd door JeroenH op 06-11-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 14:10
Deze week bij Fluvius in België een Sagemcom S211 gekregen. Ik had al een kabel liggen om de gegevens uit te lezen dus ik dacht even de poort open zetten.... krijg je dit:
Op dit moment kan je geen nieuwe aanvraag doen om de poorten van je elektriciteitsmeter te beheren. We schakelen met alle partijen uit de energiemarkt over naar een federaal IT-systeem. Probeer opnieuw vanaf 3 december 2021.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nah schiet mij maar lek. Het werkt weer en ik snap niet waarom. Ik heb niets aangepast (voorzover ik weet). en ik lijk geen meetdata kwijt.

En waarom ik ongeveer een dag lang die Apache standaard pagina te zien kreeg? Geen idee.

-edit-

Ik ben wel degelijk wat meetdata kwijt, voor een uur of zes tot het tijdstip dat ik de Pi een reboot gaf. Maar daarna heeft het ongeveer 12 uur geduurd voordat hij weer de webpagina weer begon te geven. Heel, heel raar allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V-Pt1RTZX8zI4b5YDeYp-aU5Rg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EiGFf52LSTjYy3J3IC3SOr5b.png?f=fotoalbum_medium

Ik begrijp er nog steeds niets van, maar het werkt weer en daar gaat het om.

[ Voor 59% gewijzigd door JeroenH op 06-11-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

TWKterry schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:03:
@iMars hierbij de telnet log voor 1 sessie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(211106190046W)
0-0:96.1.1(xxxx)
1-0:1.8.1(000043.674*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.215*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.951*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00015)
0-0:96.7.9(00002)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(200520055837S)(0000001563*s)
1-0:32.32.0(00003)
1-0:32.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(235.8*V)
1-0:31.7.0(005*A)
1-0:21.7.0(00.951*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(yyyy)
0-1:24.2.1(211106190002W)(00000.831*m3)
!0DB4
/XMX5LGF0000455731555
Yup, 1 fase ...

1-0:32.7.0(235.8*V) <-- fase 1

Fase 2: 1-0:52.7.0
Fase 3: 1-0:72.7.0

Dat verklaart waarom die sensoren unknown zijn, ze krijgen geen data meer ;) (want dat is er niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:07
Ik blijf een beetje in de war. Ik heb zonnepanelen en een P1 meter icm DSMR Reader.
Het "verbruik", is dat wat mijn stroomtoko gaat incasseren, of moet ik daar het "teruggeleverd nog vanaf trekken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5hqKy6p.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dacuuu schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:30:
Ik blijf een beetje in de war. Ik heb zonnepanelen en een P1 meter icm DSMR Reader.
Het "verbruik", is dat wat mijn stroomtoko gaat incasseren, of moet ik daar het "teruggeleverd nog vanaf trekken?

[Afbeelding]
Je energieleverancier saldeert (nu nog) deze twee administratief, dus voor je jaar-afrekening wordt inderdaad je "teruggeleverd" afgetrokken van "verbruikt", en voor dat aantal kWh's (er van uitgaande dat dat een positief aantal is) betaal je.

Je gebruikt het net als gratis accu, en dat is voor de korte termijn financieel nog fijn :9 Ik zou vast gaan sparen voor een huisaccu. Ik doe dat in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:07
JeroenH schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:30:
[...]

Je energieleverancier saldeert (nu nog) deze twee administratief, dus voor je jaar-afrekening wordt inderdaad je "teruggeleverd" afgetrokken van "verbruikt", en voor dat aantal kWh's (er van uitgaande dat dat een positief aantal is) betaal je.

Je gebruikt het net als gratis accu, en dat is voor de korte termijn financieel nog fijn :9 Ik zou vast gaan sparen voor een huisaccu. Ik doe dat in ieder geval wel.
Ok, dus zolang salderen nog actief is, moet ik, als we even de data aanhouden vanuit mijn screenshot. 75.692 - 18.567 = 57.125 kwh afrekenen.

Maar zo weet ik niet precies hoeveel kwh ik nu netto verbruik, want zodra de zon schijnt, staat mijn verbruik op "0". Zoals nu ook op dit moment van schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:32

rvk

Dacuuu schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:31:
[...]
Maar zo weet ik niet precies hoeveel kwh ik nu netto verbruik, want zodra de zon schijnt, staat mijn verbruik op "0". Zoals nu ook op dit moment van schrijven.
Nee, zonder de opbrengst van je zonnepalen te weten kun je ook niet je echte verbruik (van al je aparaten) weten.

Echte verbruik = verbruik stroomnet + (solar opbrengst - teruglever stroomnet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-07 13:03
Ik heb zelf deze van Smart Gateways i.c.m. Home Assistant en Homey (werkt tegelijk) werkt super en werkt altijd!

Link: https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Laatst online: 08-07 14:10
Vandaag is Eneco mijn warmtemeter komen uitbreiden met een extra kastje waar een modem inzit die de standen naar hen verstuurt. Aan de beste monteur gevraagd of daar toevallig ook een P1-poort op zit. Dat zit er zeker, aldus hem! Top! Nu heb ik zowel een elektriciteitsmeter met een P1-poort, als een warmtemeter met een P1-poort.

De elektriciteitsmeter heb ik al aan mijn Home Assistant gehangen met een P1 -> USB-kabel (gekocht, niet zelf geknutseld). De grote vraag is nu, kan ik met een P1-kabelsplitter 2 meters aan 1 ontvanger hangen? Mijn gevoel zegt dat de telegrammen van beide apparaten dan misschien door elkaar gaan lopen (als dit technische uberhaupt al zal gaan werken) maar meer dan een gevoel is het nog niet. Dit topic en het internet staat vol met 1 meter aan meerdere ontvangers koppelen, maar ik zoek het precies andersom. Of moet ik gewoon nog een extra P1 -> USB-kabel kopen dan wel fabriceren en weer een USB-poort opofferen op mijn server en een tweede DSMR-sensor in Home Assistant maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 16:11
Pimmeh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:59:
Vandaag is Eneco mijn warmtemeter komen uitbreiden met een extra kastje waar een modem inzit die de standen naar hen verstuurt. Aan de beste monteur gevraagd of daar toevallig ook een P1-poort op zit. Dat zit er zeker, aldus hem! Top! Nu heb ik zowel een elektriciteitsmeter met een P1-poort, als een warmtemeter met een P1-poort.

De elektriciteitsmeter heb ik al aan mijn Home Assistant gehangen met een P1 -> USB-kabel (gekocht, niet zelf geknutseld). De grote vraag is nu, kan ik met een P1-kabelsplitter 2 meters aan 1 ontvanger hangen? Mijn gevoel zegt dat de telegrammen van beide apparaten dan misschien door elkaar gaan lopen (als dit technische uberhaupt al zal gaan werken) maar meer dan een gevoel is het nog niet. Dit topic en het internet staat vol met 1 meter aan meerdere ontvangers koppelen, maar ik zoek het precies andersom. Of moet ik gewoon nog een extra P1 -> USB-kabel kopen dan wel fabriceren en weer een USB-poort opofferen op mijn server en een tweede DSMR-sensor in Home Assistant maken?
Hier is inderdaad al een oplossing voor: https://smartgateways.nl/...ay-eneco-nuon-vattenfall/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQnTqHxAol57QaxvpKh2YXl0iag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nDcGP010V4MVLLn01waoxBnx.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0X3KRonTyJzB4PUAvV9ScRnYnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ZLA9cxPV6POlimucwi4VkNk.webp?f=user_large

Je kunt hem eenvoudig koppelen aan Home Assistant op basis van mqtt. Laat maar even weten als je de instructie nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
rwanrooy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:24:
[...]

Hier is inderdaad al een oplossing voor: https://smartgateways.nl/...ay-eneco-nuon-vattenfall/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt hem eenvoudig koppelen aan Home Assistant op basis van mqtt. Laat maar even weten als je de instructie nodig hebt.
Dit is volgens mij niet wat ik zoek, de monteur heeft juist een kastje à la Warmtelink geplaatst, met een P1-poort. Ik zoek juist hoe ik zowel die P1-poort als die van mijn elektriciteitsmeter op dezelfde P1-kabel met USB-poort krijg (als dat mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Pimmeh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:13:
[...]

Dit is volgens mij niet wat ik zoek, de monteur heeft juist een kastje à la Warmtelink geplaatst, met een P1-poort. Ik zoek juist hoe ik zowel die P1-poort als die van mijn elektriciteitsmeter op dezelfde P1-kabel met USB-poort krijg (als dat mogelijk is).
Als er van twee verschillende poorten data binnenkomt worden de telegrammen corrupt, dus dat gaat niet werken. In theorie zouden de bekende uitlezers wel 2 poorten kunnen krijgen, maar het bestaat nog niet.
Fysiek maar 1 seriële poort gebruiken en dan 2 verschillende data-request pinnen gebruiken op een ESP is vast ook wel mogelijk, maar dan moet je wel zelf aan het programmeren gaan.

Ik denk dat een tweede kabel/uitlezer/gateway voorlopig je snelste oplossing is.

En eigenlijk hadden de stadswarmteleveranciers gewoon hun warmtemeters op de elektrameter moeten aansluiten. Dan had het telegram een uitbreiding kunnen krijgen met de warmte-data en was er ook niet een extra kastje nodig (via M-bus kunnen de ultraheats mogelijk ook wel aangesloten worden, soortgelijk als gasmeters).

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 16:11
Pimmeh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:13:
[...]

Dat is niet mogelijk. je hebt hiervoor een aparte gateway nodig zoals die ik je stuurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Pimmeh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:59:
Vandaag is Eneco mijn warmtemeter komen uitbreiden met een extra kastje waar een modem inzit die de standen naar hen verstuurt.
Dit gaat om stadsverwarming? Die mogen ze zeker niet op de elektrameter aansluiten (net als bij gas). Je zult inderdaad een aparte p1 kabel moeten hebben (en asnsluiting hebben).

[ Voor 65% gewijzigd door rvk op 11-11-2021 00:45 ]

• Aiolos
  • Niet online
rvk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:37:
[...]

Dit gaat om stadsverwarming? Die mogen ze zeker niet op de elektrameter aansluiten (net als bij gas). Je zult inderdaad een aparte p1 kabel moeten hebben (en asnsluiting hebben).
Hoezo 'mogen' ze dat niet? (Ik snap dat niet iedereen de meter open mag maken en een kabeltje mag toevoegen, maar dit zijn ook netbeheerders)

• JeroenH
Pffff, wat een prutsers bij Ennatuurlijk dan (mijn warmteboer). Ik heb vorig jaar de helpdesk eens gevraagd of ik geen meter kon krijgen met een P1-poort zodat ik mijn eigen verbruik kon monitoren Hun antwoord?

"Nee dat kan nog niet, maar we gaan het naar de afdeling innovatie doorzetten."

Die afdeling heeft het vast te druk met het bedenken van nieuwe manieren om hun klanten af te persen, want ik heb er niets meer van gehoord. Maar het kan dus gewoon, als ze zouden willen.

• rvk

rvk

Aiolos schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:00:
[...]
Hoezo 'mogen' ze dat niet? (Ik snap dat niet iedereen de meter open mag maken en een kabeltje mag toevoegen, maar dit zijn ook netbeheerders)
Is dat dezelfde netwerkbeheerder voor stroom en stadsverwarming dan? Ja, dan zou het wel logisch zijn om ze te koppelen.

Maar zover ik weet is Eneco nergens netwerkbeheerder voor elektra. En al zouden ze wel de stadsmeter mogen kopelen aan de elektrameter dan hebben ze er nog niets aan want die cijfers komen bij de netwerkbeheerder terecht en niet direct bij Eneco.

Voor de verbruiker zou het natuurlijk wel makkelijker geweest zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 11-11-2021 11:12 ]

• Pimmeh
Helder allen, ik ga een extra P1 -> USB-kabeltje regelen. Dank! :)

• Aiolos
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:53:
Pffff, wat een prutsers bij Ennatuurlijk dan (mijn warmteboer). Ik heb vorig jaar de helpdesk eens gevraagd of ik geen meter kon krijgen met een P1-poort zodat ik mijn eigen verbruik kon monitoren Hun antwoord?

"Nee dat kan nog niet, maar we gaan het naar de afdeling innovatie doorzetten."

Die afdeling heeft het vast te druk met het bedenken van nieuwe manieren om hun klanten af te persen, want ik heb er niets meer van gehoord. Maar het kan dus gewoon, als ze zouden willen.
Als je een L+G ultraheat hebt met optische poort kun je ook op die manier uitlezen (zie bijvoorbeeld hier: Hoe log ik telegrammen van een Landis+Gyr T550 UH50 stadsver). Niet te vaak doen want dan is je batterij snel leeg, maar het geeft je ook nog meer informatie dan dat beperkte telegram dat ik bij die warmtelink voorbij heb zien komen. Dit gaat echter offtopic om het hier verder te bespreken, er zijn echter nog een paar topics waar dit ook besproken wordt.
rvk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:11:
[...]

Is dat dezelfde netwerkbeheerder voor stroom en stadsverwarming dan? Ja, dan zou het wel logisch zijn om ze te koppelen.

Maar zover ik weet is Eneco nergens netwerkbeheerder voor elektra. En al zouden ze wel de stadsmeter mogen kopelen aan de elektrameter dan hebben ze er nog niets aan want die cijfers komen bij de netwerkbeheerder terecht en niet direct bij Eneco.

Voor de verbruiker zou het natuurlijk wel makkelijker geweest zijn.
Stroom en gas is ook niet overal dezelfde netbeheerder, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet of die meters dan wel gekoppeld worden.

Ik dacht dat jij andere informatie had waarom het niet zou mogen, vandaag mijn vraag.

• JeroenH
Aiolos schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:48:

Als je een L+G ultraheat hebt met optische poort kun je ook op die manier uitlezen
Ik heb een Kamstrup Multical 403, daar kan volgens mij niet zoveel mee. En daarbij, ik wil bij voorkeur een P1-poort en juist niet zelf knutselen, ik wil dat dit langdurige zonder periodiek troubleshooten werkt. Ik zag in de github van DSMR-reader dat er meerdere verzoeken zijn om telegrammen van warmtenet-meters te interpreteren, en volgens mij stond de developer daar wel positief tegenover. Ook met die situatie in gedachten wil ik veel liever een P1-kabel kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
JeroenH schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:24:
[...]

Ik heb een Kamstrup Multical 403, daar kan volgens mij niet zoveel mee. En daarbij, ik wil bij voorkeur een P1-poort en juist niet zelf knutselen, ik wil dat dit langdurige zonder periodiek troubleshooten werkt. Ik zag in de github van DSMR-reader dat er meerdere verzoeken zijn om telegrammen van warmtenet-meters te interpreteren, en volgens mij stond de developer daar wel positief tegenover. Ook met die situatie in gedachten wil ik veel liever een P1-kabel kunnen aansluiten.
Grappig, die heb ik dus ook, maar Eneco heeft daar dus een 'slimme module' aan aangesloten met een simkaartje erin en dus een P1-poort. Dit is het volgende model: https://www.twtg.io/products/lucid-communication-module/

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/slimme_warmtemeter_eneco.jpg

Ik heb nu dus een extra P1 -> USB-kabel en die aangesloten aan die module en dit scriptje afgetrapt. Echter, ik zie geen telegrammen langskomen. En ja, de USB-poort heb ik goed ingesteld. ;) Wat ik wel zie is dat er ongeveer iedere 10 seconde een nieuwe regel werd geprint. Ik heb op regel 34 van het Python-script de
code:
1
print(telegram_line.decode('ascii').strip())
vervangen door
code:
1
print(telegram_line)
Dan zie ik het volgende verschijnen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ python3 p1reader.py
b''
b''
b''
b''
b''
b''
b''
b''

Per 10 seconde komt er dus een dergelijke identieke regel bij. Toen ben ik de ser.timeout aan gaan passen naar bijvoorbeeld 1 seconde, en dan komt er natuurlijk iedere 1 seconde een regel bij. |:( Uiteraard al gespeeld met de baudrate, bytesize, parity en stopbits, maar er verandert niks.

De kabel en het scriptje werkt wel, als ik de P1-kant in de slimme elektrameter stop, komt er wel netjes een telegram uit.

Heeft iemand een briljante richting waar ik het op kan zoeken? Ik heb al op Google gezocht naar deze meter maar echt nog niks te vinden. Ik zou bijna de fabrikant mailen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Pimmeh schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:22:
[...]
Ik heb op regel 34 van het Python-script de
code:
1
print(telegram_line.decode('ascii').strip())
vervangen door
code:
1
print(telegram_line)
Haal regel 37 en 38 ook eens weg. Dit forceert een loop (ctrl+c onderbreken) maar zal dan in ieder geval alles moeten printen voor een telegram. Dan weet je hoe die er totaal uitziet. Als het dan nog niet werkt zou ik het toch in de baudrate e.d. zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
rvk schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:59:
[...]

Haal regel 37 en 38 ook eens weg. Dit forceert een loop (ctrl+c onderbreken) maar zal dan in ieder geval alles moeten printen voor een telegram. Dan weet je hoe die er totaal uitziet. Als het dan nog niet werkt zou ik het toch in de baudrate e.d. zoeken.
Geen effect helaas. Ik ga hem even zo scripten dat ie allerlei baudrates gaat proberen zonder dat ik dat allemaal handmatig moet doen. Liever lui dan moe. ;)

-edit-
Hij is nu dit aan het afwerken in de hoop dat hij een werkende baudrate vindt:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
#!/usr/bin/env python
# Python script om P1 telegram weer te geven
# Based on http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-telegram-uitlezen-met-python/

import re
import serial
import time

# Seriele poort confguratie
ser = serial.Serial()

baudrates = (50, 75, 110, 134, 150, 200, 300, 600, 1200,
  1800, 2400, 4800, 9600, 19200, 38400, 57600, 115200, 230400,
  460800, 500000, 576000, 921600, 1000000, 1152000, 1500000, 2000000,
  2500000, 3000000, 3500000, 4000000)

for baudrate in baudrates:
  print("Using baudrate: " + str(baudrate))

# DSMR 2.2 > 9600 7E1:
  # ser.baudrate = baudrate
  # ser.bytesize = serial.SEVENBITS
  # ser.parity = serial.PARITY_EVEN
  # ser.stopbits = serial.STOPBITS_ONE

# DSMR 4.0/4.2 > 115200 8N1:
  ser.baudrate = baudrate
  ser.bytesize = serial.EIGHTBITS
  ser.parity = serial.PARITY_NONE
  ser.stopbits = serial.STOPBITS_ONE

ser.xonxoff = 0
  ser.rtscts = 0
  ser.timeout = 12

# Slimmer warmtemeter Eneco
  # ser.port = "/dev/ttyUSB1"
  ser.port = "/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0"

# Slimmer elektrameter 
  # ser.port = "/dev/ttyUSB0"
  # ser.port = "/dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_P1GL1X2-if00-port0"

ser.close()

startTime = time.time()
  iterationSeconds = 30

while True:
    currentTime = time.time()
    elapsedTime = currentTime - startTime
    ser.open()  
    if elapsedTime > iterationSeconds:
        print("Finished iterating in: " + str(int(elapsedTime))  + " seconds. Moving on to next settings.")
        print()
        break
    telegram_line = ser.readline() # Lees een seriele lijn in.
    print(telegram_line)
    # print(telegram_line.decode('ascii').strip())
    ser.close()

-edit2-
Helaas, nog steeds geen telegram gespot. :|
Is er trouwens een manier om te checken of er überhaupt wel telegrammen uit die poort komen? Of komen ze misschien bijzonder traag achter elkaar zoals eens per 5 minuten dat ik ze steeds mis, zeker met al die verschillende instellingen?

[ Voor 64% gewijzigd door Pimmeh op 13-11-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:26

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Pimmeh schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:54:Is er trouwens een manier om te checken of er überhaupt wel telegrammen uit die poort komen?
Zet met stty de poortparameters goed en kijk dan met cat wat er binnen komt, bv.:

code:
1
2
3
4
5
6
7
# 9600 7E1 (DSMR2 / DSMR3)
stty -F /dev/ttyUSB0 9600 cs7 parenb -parodd -cstopb
cat /dev/ttyUSB0

# 115200 8N1 (DSMR4 / ESMR5)
stty -F /dev/ttyUSB0 115200 cs8 -parenb -cstopb
cat /dev/ttyUSB0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:48:
[...]

Zet met stty de poortparameters goed en kijk dan met cat wat er binnen komt, bv.:

code:
1
2
3
4
5
6
7
# 9600 7E1 (DSMR2 / DSMR3)
stty -F /dev/ttyUSB0 9600 cs7 parenb -parodd -cstopb
cat /dev/ttyUSB0

# 115200 8N1 (DSMR4 / ESMR5)
stty -F /dev/ttyUSB0 115200 cs8 -parenb -cstopb
cat /dev/ttyUSB0
Ook weinig succesvol, cat stopt direct en je krijgt de prompt weer. ;(

code:
1
2
3
4
5
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ stty -F /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0 9600 cs7 parenb -parodd -cstopb
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ cat /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ stty -F /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0 115200 cs8 -parenb -cstopb
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ cat /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Pimmeh schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ stty -F /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0 9600 cs7 parenb -parodd -cstopb
admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ stty -F /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0 115200 cs8 -parenb -cstopb
Wat als je screen commando gebruikt?
code:
1
$ screen /dev/*** 115200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Pimmeh schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:54:
[...]

Geen effect helaas. Ik ga hem even zo scripten dat ie allerlei baudrates gaat proberen zonder dat ik dat allemaal handmatig moet doen. Liever lui dan moe. ;)

-edit-
Hij is nu dit aan het afwerken in de hoop dat hij een werkende baudrate vindt:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
#!/usr/bin/env python
# Python script om P1 telegram weer te geven
# Based on http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-telegram-uitlezen-met-python/

import re
import serial
import time

# Seriele poort confguratie
ser = serial.Serial()

baudrates = (50, 75, 110, 134, 150, 200, 300, 600, 1200,
  1800, 2400, 4800, 9600, 19200, 38400, 57600, 115200, 230400,
  460800, 500000, 576000, 921600, 1000000, 1152000, 1500000, 2000000,
  2500000, 3000000, 3500000, 4000000)

for baudrate in baudrates:
  print("Using baudrate: " + str(baudrate))

# DSMR 2.2 > 9600 7E1:
  # ser.baudrate = baudrate
  # ser.bytesize = serial.SEVENBITS
  # ser.parity = serial.PARITY_EVEN
  # ser.stopbits = serial.STOPBITS_ONE

# DSMR 4.0/4.2 > 115200 8N1:
  ser.baudrate = baudrate
  ser.bytesize = serial.EIGHTBITS
  ser.parity = serial.PARITY_NONE
  ser.stopbits = serial.STOPBITS_ONE

ser.xonxoff = 0
  ser.rtscts = 0
  ser.timeout = 12

# Slimmer warmtemeter Eneco
  # ser.port = "/dev/ttyUSB1"
  ser.port = "/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0"

# Slimmer elektrameter 
  # ser.port = "/dev/ttyUSB0"
  # ser.port = "/dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_P1GL1X2-if00-port0"

ser.close()

startTime = time.time()
  iterationSeconds = 30

while True:
    currentTime = time.time()
    elapsedTime = currentTime - startTime
    ser.open()  
    if elapsedTime > iterationSeconds:
        print("Finished iterating in: " + str(int(elapsedTime))  + " seconds. Moving on to next settings.")
        print()
        break
    telegram_line = ser.readline() # Lees een seriele lijn in.
    print(telegram_line)
    # print(telegram_line.decode('ascii').strip())
    ser.close()

-edit2-
Helaas, nog steeds geen telegram gespot. :|
Is er trouwens een manier om te checken of er überhaupt wel telegrammen uit die poort komen? Of komen ze misschien bijzonder traag achter elkaar zoals eens per 5 minuten dat ik ze steeds mis, zeker met al die verschillende instellingen?
Krijg je ook daadwerkelijk
code:
1
Using baudrate: baudrate
te zien? Je lijkt je while loop nooit uit te komen, zodat je aan de volgende baudrate kan starten, of wel?

/edit
Nevermind :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeh
iMars schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:33:
[...]

Wat als je screen commando gebruikt?
code:
1
$ screen /dev/*** 115200
Nice, dat is een slimme. Voorlopig lijkt er nog niks uit te komen. En de P1-kant even in de slimme meter gestopt en dan komen ze wel langs. Dus ik denk dat ik dit even zo ga laten staan, kijken of er eens in de tijd uberhaupt iets langskomt. Maar ik zou verwachten dat je toch wel minimaal eens per minuut een telegram zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
c-nan schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:47:
[...]

Krijg je ook daadwerkelijk
code:
1
Using baudrate: baudrate
te zien? Je lijkt je while loop nooit uit te komen, zodat je aan de volgende baudrate kan starten, of wel?
Ja hoor, works like a charm. :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 admin_pimmeh@pegasus:~/p1reader$ python3 p1reader.py
Using baudrate: 50
b''
b''
b''
Finished iterating in: 36 seconds. Moving on to next settings.

Using baudrate: 75
b''
b''
b''
Finished iterating in: 36 seconds. Moving on to next settings.

Enzoverder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Pimmeh schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
Dat is vreemd. Het is net alsof cat meteen een end of file krijgt. Je heb kennelijk wel genoeg rechten, anders zou je Permission denied moeten krijgen. Wat is de uitvoer van stty -a -F /dev/*** ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Dat is het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
admin_pimmeh@pegasus:~$ stty -a -F /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4Q0H0I-if00-port0
speed 115200 baud; rows 0; columns 0; line = 0;
intr = ^C; quit = ^\; erase = ^?; kill = ^U; eof = ^D; eol = <undef>;
eol2 = <undef>; swtch = <undef>; start = ^Q; stop = ^S; susp = ^Z; rprnt = ^R;
werase = ^W; lnext = ^V; discard = ^O; min = 100; time = 2;
-parenb -parodd -cmspar cs8 -hupcl -cstopb cread clocal -crtscts
-ignbrk brkint ignpar -parmrk -inpck -istrip -inlcr -igncr -icrnl ixon -ixoff -iuclc
-ixany -imaxbel -iutf8
-opost -olcuc -ocrnl -onlcr -onocr -onlret -ofill -ofdel nl0 cr0 tab0 bs0 vt0 ff0
-isig -icanon iexten -echo echoe echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt
echoctl echoke -flusho -extproc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bij mij is het

code:
1
2
3
4
5
6
7
intr = ^C; quit = ^\; erase = ^?; kill = ^U; eof = ^D; eol = <undef>; eol2 = <undef>; swtch = <undef>; start = ^Q; stop = ^S; susp = ^Z; rprnt = ^R; werase = ^W;
lnext = ^V; discard = ^O; min = 1; time = 0;
-parenb -parodd -cmspar cs8 hupcl -cstopb cread clocal -crtscts
-ignbrk brkint -ignpar -parmrk -inpck -istrip -inlcr -igncr icrnl ixon -ixoff -iuclc -ixany imaxbel -iutf8
opost -olcuc -ocrnl onlcr -onocr -onlret -ofill -ofdel nl0 cr0 tab0 bs0 vt0 ff0
isig icanon iexten echo echoe echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt echoctl echoke -flusho -extproc

Wezenlijke verschillen zijn denk ik -icanon, min = 100, en time = 2. Een leesoperatie vereist daarmee minstens 100 karakters en de read timeout is 0,2 s. Dat zou e.e.a. kunnen verklaren.

Reset eens de poortparameters met stty -F /dev/*** sane (zie de stty manual voor uitleg).

Edit: die instellingen bij jou zijn het gevolg van het gebruik van screen. Met die instellingen blijft het bij mij gewoon werken. De oorzaak moet iets anders zijn :?

[ Voor 10% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 14-11-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:23:
Bij mij is het

code:
1
2
3
4
5
6
7
intr = ^C; quit = ^\; erase = ^?; kill = ^U; eof = ^D; eol = <undef>; eol2 = <undef>; swtch = <undef>; start = ^Q; stop = ^S; susp = ^Z; rprnt = ^R; werase = ^W;
lnext = ^V; discard = ^O; min = 1; time = 0;
-parenb -parodd -cmspar cs8 hupcl -cstopb cread clocal -crtscts
-ignbrk brkint -ignpar -parmrk -inpck -istrip -inlcr -igncr icrnl ixon -ixoff -iuclc -ixany imaxbel -iutf8
opost -olcuc -ocrnl onlcr -onocr -onlret -ofill -ofdel nl0 cr0 tab0 bs0 vt0 ff0
isig icanon iexten echo echoe echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt echoctl echoke -flusho -extproc

Wezenlijke verschillen zijn denk ik -icanon, min = 100, en time = 2. Een leesoperatie vereist daarmee minstens 100 karakters en de read timeout is 0,2 s. Dat zou e.e.a. kunnen verklaren.

Reset eens de poortparameters met stty -F /dev/*** sane (zie de stty manual voor uitleg).

Edit: die instellingen bij jou zijn het gevolg van het gebruik van screen. Met die instellingen blijft het bij mij gewoon werken. De oorzaak moet iets anders zijn :?
Ik heb het alsnog met sane geprobeerd en toen kwamen zo goed als dezelfde instellingen eruit. Daarna met cat en screen nogmaals geprobeerd maar nog steeds niks. Nogmaals de P1-kant op de elektrameter gehangen en dat blijft netjes telegrammen ontvangen.

Ik denk dat er gewoon niks uit de P1-poort lijkt te komen. Wat me namelijk ook opvalt is dat er een rood LEDje in de kabel zit en dat die knippert als die een telegram ontvangt vanuit de P1-poort. Bij de elektrameter werkt dat dus, alleen de warmtemeter blijft het lampje angstvallig uit. Ik doe dan wel de aanname dat dat lampje iets doet, ook al staat er geen software actief te luisteren naar de telegrammen. Dat kan ik zo wel even controleren door Home Assistant uit te zetten en te kijken of het lampje dan brandt. Zo ja: dan is mijn voorzichtige conclusie dat de warmtemodule niks uit de P1-poort stuurt. Als dat het geval is, ga ik die fabrikant eens mailen, hopen dat ze me willen helpen omdat ze natuurlijk gewoon aan Eneco leveren en niet aan mij als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Je eerste aanspreekpartner is Eneco. Zij hebben immers dit kastje aan jou geleverd en zijn dus verantwoordelijk voor de goede werking. Misschien moet die P1-poort eerst nog aan worden gezet?

Wat mij intrigeert is dat cat bij jou meteen ermee ophoudt. Als ik bij mij de P1-kabel loshaal van de meter (en er dus niets meer binnen komt), dan blijft cat gewoon hangen. Waarom dit verschil? Het enige dat ik kan bedenken is dat de serial port driver denkt dat er een end-of-file (^D) binnen komt. Als ik bij mij als test het EOF-karakter op / zet (het eerste karakter van een telegram), dan zie ik precies het gedrag dat jij ook ziet (meteen exit).

Wat gebeurt er als je de poort in raw mode zet met stty -F /dev/*** raw ?

Als er dan troep binnen komt, dan komt er in elk geval data uit de P1-poort maar is er iets mis met de baud rate en/of met de invertering van de data. De DSMR/ESMR-specificatie schrijft t.b.v. galvanische scheiding van meter en aangesloten apparatuur het gebruik van optocouplers voor op de P1-poort. Daardoor is de data die uit de P1-poort komt de facto geïnverteerd. Mogelijk past TWTG geen optocouplers toe (niet noodzakelijk i.v.m. externe DC-voeding) en is de data daardoor juist niet geïnverteerd. In dat geval moet je de invertering door de FT232R uit zetten. Kijk eens met FT_PROG (Windows utility van FTDI Chip) naar de configuratie van de FT232R in je kabel en wijzig zo nodig de invertering van RXD en/of #RTS.

[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 15-11-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Laatst online: 11:13
Op basis van dit topic en o.a. Github ben ik bezig om de data van de P1 poort naar Influx te sturen.

Er loopt echter iets niet helemaal lekker met Softwareserial op de Nodemcu/Wemos. Om de CRC check uit te voeren wordt de telegram opgehaald, en vervolgens de CRC uit de buffer gehaald:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
if (P1.peek() == '/') {     // check for telegram header
                char buffer_in[768];
                size_t read_length = P1.readBytesUntil('!', buffer_in, 766);
                buffer_in[read_length++] = '!';
                buffer_in[read_length] = 0;

set_RTS(LOW);

Serial.printf("Telegram length: %zu\n", read_length);

bool telegram_valid;
                if (dsmr_version >= 40) {   // before DSMR 4.0, telegrams did not contain a CRC tag at the end
                    char received_crc[5];
                    P1.readBytes(received_crc, 4);
                    received_crc[4] = 0;

Serial.printf("read CRC: %s\r\n", received_crc);

telegram_valid = crcVerifyTelegram((byte*)buffer_in, read_length, received_crc);
                } else {
                    telegram_valid = bracketVerifyTelegram(buffer_in, read_length);
                }

Als ik naar onderstaand resultaat kijk zie je dat de "opgehaalde" CRC feitelijk de laatste getallen zijn van het bericht daarvoor (i.e. 00*k). Er gaat dus iets niet goed met het ophalen van de stream. Bijzondere is dat het soms wel lukt maar dat is sporadisch. Uit de stream / serial of softwareserial documentatie krijg ik niet gevonden wat hier fout zou kunnen gaan, welke richting moet ik de oplossing zoeken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
21:03:01.060 -> 1-0:42.7.0(00.000*kW)
21:03:01.060 -> 1-0:62.7.0(00.000*kW)
21:03:01.060 -> 0-1:24.!
21:03:01.060 -> <<<<<< TELEGRAM
21:03:01.094 -> 
21:03:01.485 -> 
21:03:01.485 -> Requesting telegram...
21:03:01.485 -> Waiting for telegram..................
21:03:01.599 -> 
21:03:01.644 -> Telegram length: 767
21:03:01.644 -> read CRC: 00*k
21:03:01.644 -> calculated CRC: FE5A
21:03:01.644 -> Telegram NOT valid!
21:03:01.644 -> 
21:03:01.644 -> TELEGRAM >>>>>>
21:03:01.644 -> /Ene5\T210-D ESMR5.0
21:03:01.679 -> 
21:03:01.679 -> 1-3:0.2.8(50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Paar dingen die me opvallen:

Door zo te beginnen met een peek voor '/' zet je jezelf vast als je niet aan het begin van de telegram binnenkomt.

readBytesUntil() is een blokkerende functie. Die zou ik zelf niet zo snel gebruiken.

Daarna waarschijnlijk de fout, je leest na de '!' stomweg 4 bytes. Maar je checkt niet of deze überhaupt al binnen zijn ;) De ESP is snel, zeker vergeleken met serial. Waarschijnlijk is de checksum dus helemaal nog niet binnen als je dat doet. Kijk eens wat de return is van readBytes().

Daarnaast gebruik ik op mijn ESP (ESPhome) de hardware serial voor de P1. Dit is wat de SlimmeLezer ook doet. Ik zag toch nog wel eens wat garbage langs komen als ik SoftSerial daarvoor gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 11-07 12:03
Alleen de ESP32 heeft hardware serial met inverse mogelijkheid, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:18

timovd

Voorsprong door techniek

jdogger schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:59:
Dag allemaal,

wie heeft er ervaring met de P1 splitter van Tech4U? Zie https://www.tech4ushop.nl/p1h-005.html

Ik loop namelijk tegen het volgende aan. Voor het uitlezen van mijn meter (Sagemcom XS210) en het doorsturen naar Home Assistant wil ik een Wemos D1 gebruiken, met de software van https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter. Ik heb de Wemos bedraad zoals daar aangegeven, inclusief 10k weerstand.
Die splitter moet er tussen omdat het laadpunt voor de auto ook aan de P1-poort moet hangen (loadbalancing).

Als ik nu e.e.a. rechtstreeks aan de P1 poort hang krijg ik netjes alle data uit de meter via MQTT aangeleverd, maar als ik de Wemos via de P1 splitter aansluit krijg ik niets binnen (alleen een melding dat de Wemos operationeel is, maar geen data).

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ben je hier inmiddels uit? Wellicht meer @iMars
Ik heb zelf ook een ESP aan de P1 hangen. Als ik er een (actieve of passieve met 6 pinnen) splitter achter zet, branden de LEDs wel, maar verbindt ie niet met m'n WiFi. De module voor de laadpaal werkt wel, maar kan ook stroom krijgen via een andere weg. Zowel met die op de splitter of alleen de ESP op de splitter, werkt de ESP dus niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:52
Heb net een nieuwe slimme meter: ISKRA AM550 3 fase.

Omdat deze wat sneller data uit pompt gebruik ik een ESP32, die in de hardware inversie kan doen met deze code:
https://github.com/RoySpringer/esp32_p1meter

En kreeg allemaal vage problemen met watchdog resets of cpu resets.
Na flink wat debug werk lijkt het erop dat mijn meter soms voor de code onverwachte samengevoegde berichten stuurt:
code:
1
2
3
4
5
1-0:2.8.2(000031.114*kWh)

0-0:96.14.0(0002)

1-0:1.7.0(00.405*kW:96.1.0(**************************)

Zover ik het kan zien is het steeds dezelfde combinatie, hier nog 1:
code:
1
1-0:1.7.0(00.532*kW:96.1.0(***************...

Omdat ze zo hetzelfde zijn lijkt het erop dat het geen uitlees fouten zijn maar dan mijn meter het echt zo stuurt.

Is dit een bekend "probleem"?
Iemand toevallig tips voor bestaande code die hier wel goed met overweg kan?

[ Voor 5% gewijzigd door ice-T106 op 19-11-2021 09:25 . Reden: serial anoniem gemaakt ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 22:20
Warbringer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:20:
Ik heb gesproken met Robbshop; De kabel die zij aanbieden werkt niet samen met de Landis+Gyr E360 SMR 5.0 (en ook niet met de Sagemcom XS210) en dat staat ook netjes aangegeven bij de productomschrijving. Ze kunnen via hun leverancier geen kabels inkopen die wel geschikt zijn helaas. Misschien in de toekomst.

Ook heb ik Cedel gesproken die deze kabel aanbieden. In de omschrijving staat dat deze DSMR3, 4 en 5, SMR en ESMR meters ondersteund in zowel Nederland als België. Ik heb de vraag gesteld of deze kabel inderdaad een pull-up weerstand heeft tussen de +5V en RXD lijn. De reactie van hun hardware engineers was als volgt

[...]

Ik heb nog niemand in dit topic een woord horen reppen over RF-interferentie bij de E360. Misschien dat iemand met een E360 en een (zelfgemaakte?) kabel hier een uitspraak over wil doen?
Goedemiddag, je had met mij gemaild hierover :)
Ik kwam toevallig dit topic tegen en wilde toch even reageren aangezien ons antwoord werd afgedaan als onzin.

Het gaat hier weldegelijk om storing. Wát de reden van deze storing is kunnen we niet zeggen, ik was ook gewoon mogelijke oorzaken aan het benoemen. Wellicht had ik wat duidelijker moeten maken dat de oorzaak niet bekend is, maar dat we wel een oplossing hebben. Ik ben zelf geen hardware techneut, maar het toevoegen van een aantal 'ontstoringscomponenten' zorgt er wel voor dat alle problemen opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52
Ik heb hier de Landis E350 en G350 hangen, deze ga ik uitlezen via een P1 kabel. Kan ik ook de gas getallen hiermee uitlezen? Of moet er dan een aparte kabel in de G350 komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:28

stuffer

Ondertietel

pennywiser schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:26:
Ik heb hier de Landis E350 en G350 hangen, deze ga ik uitlezen via een P1 kabel. Kan ik ook de gas getallen hiermee uitlezen? Of moet er dan een aparte kabel in de G350 komen?
Als ik google lijkt het mij dat je gasmeter met de electra meter communiceert. Dan hoef je alleen de electra uit te lezen voor gas en electra.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

stuffer schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:40:
[...]

Als ik google lijkt het mij dat je gasmeter met de electra meter communiceert. Dan hoef je alleen de electra uit te lezen voor gas en electra.
Dat is wat normaal gesproken wel het geval is ja. Maar even controleren op de slimme meter of de gas meter wel (goed) gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik blijf het beroerd vinden dat datzelfde nooit voor warmtenetmeters is bedacht. Ik heb sinds een half jaar een "slimme" meter aan mijn warmtewisselaar, en ik krijg keurig maandelijkse mailtjes met mijn verbruik, maar het ding heeft geen P1 poort :? Als hij zijn data nou naar mijn elektriciteitsmeter zou sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

JeroenH schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:28:
Ik blijf het beroerd vinden dat datzelfde nooit voor warmtenetmeters is bedacht. Ik heb sinds een half jaar een "slimme" meter aan mijn warmtewisselaar, en ik krijg keurig maandelijkse mailtjes met mijn verbruik, maar het ding heeft geen P1 poort :? Als hij zijn data nou naar mijn elektriciteitsmeter zou sturen...
Technisch is dit gedefinieerd in de DSMR/ESMR-standaarden onder het kopje Thermal Data. De warmtemeter moeten dan wel een M-bus interface hebben voor de koppeling met de elektriciteitsmeter. En procedureel zal vereist zijn dat beide diensten via dezelfde netbeheerder lopen of dat tussen de netbeheerders een meetovereenkomst bestaat. Maar misschien vindt men het gewoon te duur of te lastig om het zo te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:28

stuffer

Ondertietel

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:16:
[...]

Technisch is dit gedefinieerd in de DSMR/ESMR-standaarden onder het kopje Thermal Data. De warmtemeter moeten dan wel een M-bus interface hebben voor de koppeling met de elektriciteitsmeter. En procedureel zal vereist zijn dat beide diensten via dezelfde netbeheerder lopen of dat tussen de netbeheerders een meetovereenkomst bestaat. Maar misschien vindt men het gewoon te duur of te lastig om het zo te regelen.
Ik denk dat laatste hier in regio Utrecht doet Stedin de gas en electra en Eneco de warmte netten.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JeroenH schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:28:
Heeft ie geen IR-poort?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:59:
Je eerste aanspreekpartner is Eneco. Zij hebben immers dit kastje aan jou geleverd en zijn dus verantwoordelijk voor de goede werking. Misschien moet die P1-poort eerst nog aan worden gezet?

Wat mij intrigeert is dat cat bij jou meteen ermee ophoudt. Als ik bij mij de P1-kabel loshaal van de meter (en er dus niets meer binnen komt), dan blijft cat gewoon hangen. Waarom dit verschil? Het enige dat ik kan bedenken is dat de serial port driver denkt dat er een end-of-file (^D) binnen komt. Als ik bij mij als test het EOF-karakter op / zet (het eerste karakter van een telegram), dan zie ik precies het gedrag dat jij ook ziet (meteen exit).

Wat gebeurt er als je de poort in raw mode zet met stty -F /dev/*** raw ?

Als er dan troep binnen komt, dan komt er in elk geval data uit de P1-poort maar is er iets mis met de baud rate en/of met de invertering van de data. De DSMR/ESMR-specificatie schrijft t.b.v. galvanische scheiding van meter en aangesloten apparatuur het gebruik van optocouplers voor op de P1-poort. Daardoor is de data die uit de P1-poort komt de facto geïnverteerd. Mogelijk past TWTG geen optocouplers toe (niet noodzakelijk i.v.m. externe DC-voeding) en is de data daardoor juist niet geïnverteerd. In dat geval moet je de invertering door de FT232R uit zetten. Kijk eens met FT_PROG (Windows utility van FTDI Chip) naar de configuratie van de FT232R in je kabel en wijzig zo nodig de invertering van RXD en/of #RTS.
Ik wilde hier nog even op reageren, want ik waardeer de hulp enorm! Ik heb echter afgelopen weken een nieuwe woning gekocht zonder warmtemeter. Mijn tijd en energie gaat dus voorlopig hier even in zitten, dus ik laat dit projectje heel even rusten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:18:
Sinds begin dit jaar draai ik DSMR-reader op een Raspberry Pi 4 in mijn meterkast, en dat werkt over het algemeen goed. Nu heb ik echter een probleem waar ik niet uitkom.
Bijna één maand later, weer hetzelfde probleem. Webpagina DSMR reader werkte weer niet -> reboot -> Apache default pagina -> klooiklooiklooisudoaptgetklooiklooi -> werkt "zomaar"weer (maar nu wel twee dagen meetdata kwijt, sinds vrijdag 15:00, omdat ik het laat doorhad)

Dit moet niet al te vaak gebeuren, ik heb voor mijn werk al te maken met systemen die te veel onderhoud nodig hebben. Dat hoef ik er thuis niet bij te hebben zeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:22
@JeroenH SD kaart wellicht niet in orde?

[ Voor 15% gewijzigd door mrmartinuz op 06-12-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat zou kunnen.... Aanwijzingen daar tegen zijn dat de Pi verder goed draait, ik kon er gewoon bij met VNC enz, plus dat de kaart nog vrij nieuw is en ook een goede (Sandisk). De Pi draait verder ook geen enkele andere applicatie, dus super druk heeft de SD kaart het ook niet.

Maar het zou zeker kunnen, en sowieso is het voor toekomstige bedrijfszekerheid een goed idee om van een echte SSD te gaan draaien, dus die ga ik maar aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

JeroenH schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:06:
[...]

Dat zou kunnen.... Aanwijzingen daar tegen zijn dat de Pi verder goed draait, ik kon er gewoon bij met VNC enz, plus dat de kaart nog vrij nieuw is en ook een goede (Sandisk). De Pi draait verder ook geen enkele andere applicatie, dus super druk heeft de SD kaart het ook niet.

Maar het zou zeker kunnen, en sowieso is het voor toekomstige bedrijfszekerheid een goed idee om van een echte SSD te gaan draaien, dus die ga ik maar aanschaffen.
Dat de rest gewoon goed werkt, sluit niet uit dat de SD kaart corrupt is. Het hoeven maar net een paar sectoren te zijn waar "toevallig" de applicatie draait...

• Joeninho
  • Laatst online: 13-07 18:17
Hallo, allereerst dank voor de vele nuttige informatie in deze topicreeks.

Ik ben bezig om mijn verbruik te gaan loggen, en heb daarvoor het volgende:
- de meter: ISKRA AM 550 (SMR5)
- P1 naar usb kabel geschikt voor deze specifieke meter
- P1 meter uitgelezen door de usb kabel rechtstreeks aan mijn Windows laptop te hangen (juiste FTDI drivers), en checken dat ik data krijg door de COM poort af te lezen.

Dat is allemaal gelukt, ik zie verbruikscijfers langs komen in PuTTY.

Nu wil ik, i.p.v. met mijn laptop bij de meterkast te zitten, de data versturen naar mijn server alwaar het opgeslagen wordt. Op de server heb ik nu Domoticz (2021.1, build 13872) in Docker draaien, vanaf de laptop te benaderen door naar 192.168.178.2:8181 te gaan. De meterkast en server staan ver uit elkaar, en wil liever geen kabels trekken, dus ik heb ook gekocht: een Wemos D1 lite, en een usb naar micro usb convertor. Het idee is om de Wemos direct te voeden vanuit de P1 poort (de wemos heeft een micro usb input, geen gewone usb zoals mijn P1 naar USB kabel heeft). Ik heb op de wemos ESP Easy geflasht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDF1ZfSe1mryuXl5dpXTLAMQkLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/26vV7qrM3Z2mTZMpGXcd8Ycy.png?f=user_large

De Wemos web interface is te benaderen door naar 192.168.178.9 te gaan. Daaruit concludeer ik dat de Wemos voldoende voeding krijgt en dat de installatie is gelukt.

Ik heb voor ESPEasy gekozen omdat daar de plugin "Communication - P1 Wifi Gateway" standaard ingebakken zit. Deze heb ik als volgt geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOHgpnK-F0ykv9DYWusNCGeHqI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6fwhw3g01agaZdl5SsWiVvtl.png?f=user_large

In Domoticz heb ik de volgende hardware opgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEIgCRFhGYZ44yssnwGTWlnizpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/riqpEMz9ZQe0zL57KNQbvpjz.png?f=user_large
(zelfde poortnummer als de wemos P1 plugin, ik weet dat het niks met elkaar te maken heeft)

Nu krijg ik geen "Devices" te zien in Domoticz. Dit is de eerste keer dat ik met Domoticz werk, dus wellicht zie ik iets over het hoofd. Echter, een stap terug, als ik de Wemos over de wifi benader op poort 8181, dus waar de plugin output geconfigureerd is, zie ik ook geen informatie. Ik heb het volgende geprobeerd:
- ipv deze plugin de plugin "Communication Serial Server". Echter zie ik door de opties het bos niet meer, en zou ik verwachten dat de P1 plugin afdoende moet zijn.
- in de Wemos advanced settings, "Enable Serial Port" aan of uit zetten, geen van beide doet iets (baud rate staat goed). Dit n.a.v. enkele andere fora waar dit gesuggereerd wordt.

Mijn vragen:
1. hoe kan ik de data die over de usb poort komt van de Wemos doorzetten? Is dat uberhaupt mogelijk? Ik vind bijzonder weinig informatie over de P1 wifi plugin over alleen usb, deze post bijvoorbeeld gaat direct over de individuele pinnen bijvoorbeeld: https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=7269
2. is mijn Domoticz configuratie goed, en zou ik een Device moeten zien zodra de Wemos goed ingesteld staat?

• Septillion

Septillion

@Joeninho De Wemos heeft helemaal geen USB-host poort. Dus daar de P1 naar USB kabel aan hangen gaat gewoon niet werken...

Verder niet echt ervaring met ESPeasy of Domoticz. Heb zelf mijn P1 met ESPhome gekoppeld aan Home Assistant. Daarvoor wel de Seriele data die uit de meter komt met een (transistor) inverter direct aan de UART van de ESP gehangen.

• Joeninho
  • Laatst online: 13-07 18:17
@Septillion Jammer, ik dacht toen ik de onderdelen kocht dat dit zou lukken; had mij niet het verschil tussen usb host vs peripheral gerealiseerd. Weer wat geleerd.

Over jouw setup: jij hebt dus een ESP bordje, met aparte voeding, en de P1 output aan de GPIO? Mijn probleem is dat ik geen apart stroompunt heb in de meterkast, dus een parasitaire oplossing zou ideaal zijn...

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Stopcontact is natuurlijk zo aangelegd in de meterkast... er is stroom zat daar :+

Signature van nature

• Septillion

Septillion

@Joeninho Nee, ook gevoed vanuit de P1. Met DSRM 5 gaat dat makkelijk :) Zal morgen even proberen uit te tekenen. Maar heb de Rx op D7 gebruikt om de serieel van de P1 mee te verbinden (geen idee of die met ESPeasy kan) en een standaard BC547 als inverter. De 5V uit de meter gewoon direct aan de 5V van de Wemos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Joeninho schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:21:
Over jouw setup: jij hebt dus een ESP bordje, met aparte voeding, en de P1 output aan de GPIO? Mijn probleem is dat ik geen apart stroompunt heb in de meterkast, dus een parasitaire oplossing zou ideaal zijn...
Het kan via MQTT en een wemos, op github staan diverse voorbeelden, deze heeft twee schema tekeningetjes een waarbij de meter het ding powered:
https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter
De P1 poort is ontworpen om 5V te leveren.

De software werkt alleen er zitten in alle github varianten wat overbodige omzettingen van ascii naar long dan terug naar ascii voor mqtt en er worden vrij veel libraries gebruikt voor wat in essentie een paar bytes verplaatsen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52
JeroenH schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:06:
[...]

Of Samsung Pro Endurance nemen. Draait hier nu meer dan een jaar met VPN, Pihole en sinds kort Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 21:06
Heb DSMR-reader draaiend, vraag me alleen af of het detailniveau van de data bewaard blijft zolang er voldoende opslag is? Het gaat mij erom dat ik in ieder geval het stroomverbruik per uur goed bewaar zodat ik er uiteindelijk aan kan gaan rekenen of een energiecontract met prijzen per uur gunstiger kan zijn.
Als ik deze pagina van de handleiding van DSMR-reader bekijk lijkt het erop dat de data na verloop van tijd alleen op dagniveau beschikbaar is? Iemand hier meer informatie over wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
Niek_ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:45:
Heb DSMR-reader draaiend, vraag me alleen af of het detailniveau van de data bewaard blijft zolang er voldoende opslag is? Het gaat mij erom dat ik in ieder geval het stroomverbruik per uur goed bewaar zodat ik er uiteindelijk aan kan gaan rekenen of een energiecontract met prijzen per uur gunstiger kan zijn.
Als ik deze pagina van de handleiding van DSMR-reader bekijk lijkt het erop dat de data na verloop van tijd alleen op dagniveau beschikbaar is? Iemand hier meer informatie over wellicht?
In de config schermen kun je Retention configuration aanpassen. Daar kun je bepalen hoe snel je wilt aggregeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:32
Ik zoek eigenlijk een kant en klare slimmemeter lezer welke ik kan koppelen aan mijn Home Assistant, nu zag ik SlimmeLezer+ voorbij komen maar helaas niet op voorraad.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:37

Side-Kick

Timmy!

Landon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:17:
Ik zoek eigenlijk een kant en klare slimmemeter lezer welke ik kan koppelen aan mijn Home Assistant, nu zag ik SlimmeLezer+ voorbij komen maar helaas niet op voorraad.

Iemand tips?
Nieuwe voorraad komt eraan:
https://www.zuidwijk.com/new-stock-has-arrived/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Landon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:17:

Iemand tips?
Ja, heel even geduld en subscriben op de product ;)

Ik heb er nu 600 liggen welke ik ga testen en flashen. Daarna gaan ze de webshop in. Als je subscribed, krijg je een mailtje zodra ze online komen (binnen een week gok ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:32
iMars schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Ik heb er nu 600 liggen welke ik ga testen en flashen. Daarna gaan ze de webshop in. Als je subscribed, krijg je een mailtje zodra ze online komen (binnen een week gok ik).
We wachten nog even af! Ik was inderdaad ook gesubscribed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Laatst online: 01-07 13:03
Ik heb deze vorige maand gekocht. Ben er erg blij mee. werkt met mijn Homey en Home Assistant naast elkaar. https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLpupDlGNkjf89_CXkVHJEgiq5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lKoquliKuwbANxgD7IwwG60Y.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Sjaakkg op 26-01-2022 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:44

marapuru

db.

iMars schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Hoe goed is de wifi chip in de SlimmeLezer+? Mijn meterkast bevindt zich helaas aan de andere kant van mijn huis als mijn Wifi Router en de verbinding wil nog wel eens problematisch zijn met sommige apparaten.

Ik begrijp dat het van veel factoren afhankelijk is, maar is een afstand van 5 a 10 meter uberhaupt te doen voor het apparaat? Of is ie meer ingesteld op een Wifi hotspot die innig knuffelt met de SlimmeLezer+?

Edit:

Zojuist maar gewoon besteld. We gaan het meemaken :+

[ Voor 4% gewijzigd door marapuru op 03-02-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

marapuru schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Hoe goed is de wifi chip in de SlimmeLezer+? Mijn meterkast bevindt zich helaas aan de andere kant van mijn huis als mijn Wifi Router en de verbinding wil nog wel eens problematisch zijn met sommige apparaten.

Ik begrijp dat het van veel factoren afhankelijk is, maar is een afstand van 5 a 10 meter uberhaupt te doen voor het apparaat? Of is ie meer ingesteld op een Wifi hotspot die innig knuffelt met de SlimmeLezer+?

Edit:

Zojuist maar gewoon besteld. We gaan het meemaken :+
Het is een ESP8266, zelfde als wat op de Wemos D1 zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOd7kIlswzMFWydZwtFWFbfSjcw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GUfAc48nOxM6YK7lQJTkJhCf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
Ik heb een P1 reader geplaatst echter kan ik het gasverbruik niet uitlezen. Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

sjtienuh schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:06:
Ik heb een P1 reader geplaatst echter kan ik het gasverbruik niet uitlezen. Hoe kan dit?
Kan meerdere oorzaken hebben:
  • Gasmeter hangt aan een andere bus ID
  • Gasmeter is niet (goed) gekoppeld aan de meter
  • Foutje in de configuratie/software
Draai je esphome? dan kan daar een config/sensor foutje in zitten.
Dan zou je even de debug aan kunnen zetten om te zien wat er allemaal binnen komt.

Of esp-link erop zetten en koppelen via dsmr slimme meter integratie (aannemende dat je Home Assistant gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Ik heb geen idee, ik heb een simpele van Homewizard, echter zie ik nu ook dat bij de energiemaatschappij al sinds december geen cijfers bekend zijn, denk dat ik de netbeheerder moet inschakelen dan. Of zie ik toch iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
sjtienuh schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:21:
Ik heb geen idee, ik heb een simpele van Homewizard, echter zie ik nu ook dat bij de energiemaatschappij al sinds december geen cijfers bekend zijn, denk dat ik de netbeheerder moet inschakelen dan. Of zie ik toch iets over het hoofd?
Zie de gasmeter stand wel op het display van de (stroom) P1 meter ?
(herhaaldelijk drukken om te bladeren)

Zo niet, netbeheerder bellen. Ze kunnen ook op afstand zien of ze de gasstand binnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07 22:48
Hebben mensen hier toevallig ervaring met de ISKRA meter van Liander icm. een SlimmeLezer+? Ik krijg helaas geen data binnen. Op de landys&gyr meter van mijn ouders doet hij het wel. Ik probeer even uit te sluiten of het aan de slimmelezer ligt of misschien aan de meter

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:06

The Executer

Lekker belangrijk!

jk-5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:38:
Hebben mensen hier toevallig ervaring met de ISKRA meter van Liander icm. een SlimmeLezer+? Ik krijg helaas geen data binnen. Op de landys&gyr meter van mijn ouders doet hij het wel. Ik probeer even uit te sluiten of het aan de slimmelezer ligt of misschien aan de meter
Toevallig de E360? Schijnt nogal picky te zijn in wat er wel of niet werkt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
The Executer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Toevallig de E360? Schijnt nogal picky te zijn in wat er wel of niet werkt.
Oei, ik had niet door dat er een subtype was. Het lijkt op de ME382.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciyyKyjdiT2VtnTmz6sJzv4hFWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wH8HelIkFbXzZq9waoXkvvpe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het feit dat je dit al zegt betekent dat er misschien iets met die serie is. Eigenlijk zou ik even zeker moeten weten dat er daadwerkelijk data uit die poort komt. Ik heb alleen niet echt een scope om het mee te testen.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

jk-5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]

Maar het feit dat je dit al zegt betekent dat er misschien iets met die serie is. Eigenlijk zou ik even zeker moeten weten dat er daadwerkelijk data uit die poort komt. Ik heb alleen niet echt een scope om het mee te testen.
Ik gok dat het een dsmr 2.2 meter is, die draaien op een lagere baudrate.
DSMR 4 en 5 draaien op 115200 baud 8N1. DSMR 2 en 3 op 9600 baud 7E1...
Je zal of eigen ESPHome firmware moeten maken en uploaden/flashen, of de standaard firmware van mijn website moeten pakken (DSMR 2.2 firmware).

Je zou eventueel ook esp-link erop zetten. Daarin kan je de seriele settings heel makkelijk instellen en deze kan je via de DSMR Slimme Meter integratie integreren binnen Home Assistant.

Stuur me eventueel een DM als het niet lukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
jobr schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:35:
[...]

Zie de gasmeter stand wel op het display van de (stroom) P1 meter ?
(herhaaldelijk drukken om te bladeren)

Zo niet, netbeheerder bellen. Ze kunnen ook op afstand zien of ze de gasstand binnen krijgen.
De netbeheerder komt vandaag al langs, het display werkt sowieso al niet. Ben benieuwd, hoor als de gas meter vervangen dient te worden dat de stroommeter ook vervangen moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

sjtienuh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 06:38:
[...]

De netbeheerder komt vandaag al langs, het display werkt sowieso al niet. Ben benieuwd, hoor als de gas meter vervangen dient te worden dat de stroommeter ook vervangen moet worden
Met een beetje geluk vervangen ze de hele boel in een keer :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjtienuh
iMars schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Met een beetje geluk vervangen ze de hele boel in een keer :Y)
De meters zijn allemaal vervangen, dus we kunnen er weer even tegenaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:56
jk-5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]

Zo te zien is je meter al 10 jaar oud. Misschien Liander vragen om een nieuwe met als argument dat je je P1 poort wilt kunnen uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
iMars schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:06:
[...]

Ik gok dat het een dsmr 2.2 meter is, die draaien op een lagere baudrate.
DSMR 4 en 5 draaien op 115200 baud 8N1. DSMR 2 en 3 op 9600 baud 7E1...
Je zal of eigen ESPHome firmware moeten maken en uploaden/flashen, of de standaard firmware van mijn website moeten pakken (DSMR 2.2 firmware).

Je zou eventueel ook esp-link erop zetten. Daarin kan je de seriele settings heel makkelijk instellen en deze kan je via de DSMR Slimme Meter integratie integreren binnen Home Assistant.

Stuur me eventueel een DM als het niet lukt ;)
Held, zo ver heb ik helemaal niet nagedacht, maar nu werkt het. Ik heb het DSMR2.2 voorbeeld van je github gebruikt om de boud/start/stop bits aan te passen, en CRC uit.

Ik ben alleen niet echt te spreken over de resolutie van dit ding. Constante vermogen is afgerond op 10W. Dus ik kan het beter integreren vanuit het totaal verbruikte vermogen. Misschien toch maar eens bellen met Liander, hoewel ik niet verwacht dat ze een werkende meter zomaar gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

jk-5 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Held, zo ver heb ik helemaal niet nagedacht, maar nu werkt het. Ik heb het DSMR2.2 voorbeeld van je github gebruikt om de boud/start/stop bits aan te passen, en CRC uit.

Ik ben alleen niet echt te spreken over de resolutie van dit ding. Constante vermogen is afgerond op 10W. Dus ik kan het beter integreren vanuit het totaal verbruikte vermogen. Misschien toch maar eens bellen met Liander, hoewel ik niet verwacht dat ze een werkende meter zomaar gaan vervangen.
Het wil nog wel eens helpen als je belt en zegt dat je rare ervaring hebt met de p1 poort en dat deze af en toe uitvalt enzo (je een beetje van de domme houden) Dan willen ze nog best wel vaak je meter vervangen. Weet niet of het de meest eerlijk manier is, maar je krijgt dan wel een nieuwe meter ;)

Maar afgerond op 10 Watt? Dat heb ik niet op mijn testmeter (dsmr 2.2). Misschien een reden meer om het te laten vervangen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-07 17:15
Warbringer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:56:
[...]

Hmm, heb alle USB poorten geprobeerd maar ik krijg een oneindigende stroom van dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2021-11-05 10:53:26 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 134, in handle_telegram
    parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 48, in parse
    self.validate_checksum(telegram_data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 82, in validate_checksum
    raise ParseError(
dsmr_parser.exceptions.ParseError: Failed to perform CRC validation because the telegram is incomplete. The checksum and/or content values are missing.
2021-11-05 10:53:28 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '17588' does not match the expected '52382'

Toch maar eens een mailtje naar SOSsolutions en bellen met Stedin dan. Ik ben in ieder geval niet de enige met problemen met deze meter icm. Home assistant (zie hier). De meeste mensen hier zijn gewisseld naar een ISKRA AM550.

edit: gebeld met Stedin en blijkt dat mijn gasmeter niet (goed) gekoppeld is met de slimme meter waardoor deze geen metingen doorgeeft. Hiervoor komen ze beide meters weer vervangen. Heb gevraagd of ze niet toevallig een ISKRA AM-550 mee kunnen nemen. Ik lees namelijk dat meer mensen die problemen hebben met de E360 uiteindelijk een AM-550 krijgen en dat dat het P1-probleem voor ze oploste.
Ik zie eenzelfde probleem in mijn meterkast!
Bij mij hebben ze 3 weken geleden ook de meter gewisseld voor een ISKRA AM550. Echter, nu geeft deze nieuwe meter geen gasmetingen meerdoor via de P1. Ook Vattenfall geeft aan geen metingen, op afstand, te ontvangen.
Liander wil niet direct zeggen dat er problemen zijn. Zij kunnen wel de gasmeter uitlezen. Volgende week maar weer eens bellen met Liander en Vattenfall :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-07 17:15
sjtienuh schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:21:
Verderop heb ik hetzelfde probleem aangekaart. Ik heb dit probleem ook. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
cwrm63 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:44:
[...]

Verderop heb ik hetzelfde probleem aangekaart. Ik heb dit probleem ook. :(
Gewoon storingsdienst bellen en zeggen scherm is niet af te lezen. Dan vervangen ze hem ook
Pagina: 1 ... 30 ... 39 Laatste