Ik ben mogelijk niet geheel onpartijdig in de mogelijkheden om uit te lezen, maar zal proberen zo objectief mogelijk de opties te beschrijven:
In alle gevallen komt het er natuurlijk op neer dat de P1 poort een seriële poort is, waarvan het signaal een beetje afwijkend is en geinverteerd moet worden (dus een 0 moet een 1 worden en andersom). Met een echte FTDI usb-to-serial adapter kan dat via de chip zelf (via de software van de FTDI is er een optie 'invert RxD'), maar het schema is ook vrij simpel.
Voorbeeld van een schema is hier te vinden:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/
Er worden op die site (niet van mij) diverse opties genoemd om te inverteren. Een veelgebruikte methode is de BC547-transistor optie die daar beschreven wordt (kan ook met een 2n2222 transistor, en vele anderen). De Arduino seriële poort kan ook een ander soort seriële poort zijn, zoals bijvoorbeeld op een RaspberryPi of een ESP8266.
Het schema komt op het volgende neer:
- Om de seriële poort op de slimme meter te activeren, moet pin 2 'hoog' gemaakt worden, 5v.
- De uitgang van de meter (pin 5) gaat naar de transistor (via een weerstand), en wordt ook met een pull-up weerstand van 10k naar de 5v verbonden.
- Het signaal komt nu geinverteerd op de seriële poort van je gewenste device.
- GND verbind je natuurlijk ook even.
Als je handig bent kun je dit gemakkelijk zelf.
De wifi opties (met de variant met en zonder de 'gateway' bedoel je denk ik dezelfde) zijn eigenlijk ditzelfde principe, maar bieden vervolgens de telegrammen aan op je netwerk. Dat kan handig zijn als je je raspberry pi niet in de meterkast hebt en een kabeltje dus geen optie is. Nadeel is natuurlijk een wifi-verbinding die instabiel kan zijn, maar in de praktijk valt mij dat reuze mee. Er zijn ook manieren om het bekabeld te doen, het principe is natuurlijk hetzelfde.
Zo'n gateway (bijvoorbeeld een ESP8266) kan op verschillende manieren het telegram aanbieden:
- Als seriële poort via je netwerk (bijvoorbeeld
ESPEasy met een ser2net implementatie)
- Via MQTT (bijvoorbeeld
Tasmota, hier staat ook een prima schema bij overigens, werkt ook voor de andere methodes)
- Direct om te bekijken op de ESP:
DSMR Logger
De eerste twee opties hebben een domotica-pakket nodig om de data te verwerken, in DSMR Logger kun je ook direct op de ESP kijken. Domoticz heeft een P1 LAN hardware device, en ook Home Assistant heeft een
plugin.
De genoemde schema's werken eigenlijk op alle types DSMR (en ESMR, voor België). DSMR5 biedt de mogelijkheid om zo'n gateway vanuit de meter te voeden (je hebt dan 250mA beschikbaar), lagere versies kunnen niet. DSMR4 is bijvoorbeeld maar 100mA (soms kun je dan wel een ESP8266 draaien, maar meestal is het net te weinig). Lagere versies hebben geen voeding vanuit de meter. De pull-up weerstand is soms niet nodig, in de praktijk zit ie er bij de verschillende meters die ik voorbij heb zien komen eigenlijk altijd op.
Een verschil bij de versies is wel de baudrate: op
deze site vind je van verschillende slimme meter types de verschillende instellingen. En geloof het of niet: soms wil het uiteraard ook nog wel eens afwijken.
Dan het aantal telegrammen: vanaf DSMR5 is dat elke seconde, lagere versies geven 1x per 10 seconden een telegram.
Hopelijk verheldert dit de stand van zaken een beetje. Bovengenoemde links zijn bronnen waar ik mijn informatie vandaan heb, of wat ik gebruik. Alle kudo's natuurlijk naar de makers daarvan.
Wat is er nou het beste? Tja, dat hangt van je situatie af en hoe handig je bent. Een kant en klare oplossing werkt voor iedereen en is lekker makkelijk. Maar een Tweaker die een beetje wil knutselen, kan het met de juiste onderdelen prima zelf. Welke oplossing je dan zelf bouwt, hangt ook een beetje af van waar je het in wil uitlezen en met welk protocol.
(pro-tip: De ISKRA AM-550 is de meest 'problematische' meter. Instellingen willen bijvoorbeeld nog wel eens afwijken en telegrammen zijn soms opeens een stuk groter. Uiteindelijk werkt het wel, maar het is nog wel eens puzzelen. En meters die hetzelfde typenummer lijken te hebben, kunnen per revisie toch heel andere specs hebben.)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)