Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-03 21:01
zoeperman schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:09:
@rootrulez
jij bent toch de maker van deze docker?
https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker

ik heb hem nu sinds deze maand op een nuc draaien, maar met DSMR 5 doet hij dus iedere seconde een meting, is dat ook aan te passen naar iedere 5 seconden ofzo?
(ik zag dat het in de config kan, maar ik zou niet weten hoe het in docker anders moet)
Volgens mij doet de meter dat zelf. Dan zou je de RTS elke keer laag moeten brengen. Dat doet DSMR-reader volgens mij niet (en je kabel waarschijnlijk ook niet). Heb het ook nergens zien staan qua configuratie.

jobr wijzigde deze reactie 10-01-2019 19:01 (3%)

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
een vraagje wat hier denk ik het best op zijn plek is:

Ik heb 6 jaar aan p1 historie in mijn Domoticz en ik heb zojuist een installatie gedaan van dsmr-reader.
ziet er fantastisch uit. met de zonnepanelen die ik aankomende zaterdag krijg is dit mijn doel:
- dsmr-reader
- met daarin history die ik al had
- via mqtt naar home assistant en domoticz
- en naar pv output.

alleen nu komt de vraag: heeft iemand zijn historie er al ingekregen vanuit domoticz? of excel (zodat ik naar de scripts en template kan spieken?)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:59
Rohit schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:47:
Hoi, is er een goedkope manier om via een app een slimme meter via P1 uit te kunnen lezen? Eventueel een apparaatje aansluiten op de slimme meter is geen probleem en hoeft niet perse overal te kunnen uit lezen alleen via wifi is ook prima. Ik had eerst Toon maar nu Nest en hiermee kan dat niet meer.. Ik weet dat het kan met een raspberry maar dat is wat prijzig en alleen voor de meter vind ik het niet waard.

Of kan ik beter een online toko toestemming geven en mij elke dag laten mailen? Zo ja weten jullie welke goed/betrouwbaar zijn?
Je hebt wel dit soort dongles: https://www.benext.eu/producten/p1-dongle/

Maar de reden dat een RPi of andere sbc zo populair is, is juist omdat dat zo goedkoop is.
Als je al een andere home-server of nas hebt kun je die misschien gebruiken. Anders ben je idd aangewezen op de app van je energieleverancier... Moet je idd je privacy te grabbel gooien en genoegen nemen met een lagere resolutie.

zcflevo.nl

• SharkyMarc
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 14:53
Ik heb zelf de P1-wifi gateway van ESPthingies. Works like a charm. Alleen een kastje erom maken. De gegevens van de Wemos met PI gateway kun je heel gemakkelijk in Domoticz inlezen. Staat allemaal uitgelegd op de site van de maker.

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-03 13:53
jobr schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Volgens mij doet de meter dat zelf. Dan zou je de RTS elke keer laag moeten brengen. Dat doet DSMR-reader volgens mij niet (en je kabel waarschijnlijk ook niet). Heb het ook nergens zien staan qua configuratie.
als ik het hier zo lees zou het moeten kunnen toch?

https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader/issues/413

• jobr
Inderdaad. Ik zag het niet in de settings via de GUI, vandaar.

• zoeperman
jobr schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:14:
[...]

Inderdaad. Ik zag het niet in de settings via de GUI, vandaar.
nee ik ook niet, kan alleen in de config zo te zien...
En aangezien ik al met pijn en moeite deze week ubuntu met docker heb geïnstalleerd weet ik niet hoe ik dat aan kan passen in docker ;)

• jobr
zoeperman schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:20:
[...]

nee ik ook niet, kan alleen in de config zo te zien...
En aangezien ik al met pijn en moeite deze week ubuntu met docker heb geïnstalleerd weet ik niet hoe ik dat aan kan passen in docker ;)
Je kan het natuurlijk ook gewoon zonder docker installeren. Dan kun je het zelf aanpassen.

• zoeperman
@jobr dat klopt, maar met docker leek het mij makkelijker

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 23-03 14:28

Copitano

Hoorn NH

@FireDrunk Ik zie dat jij de Pi ook verbonden hebt met Powerline. Enig idee over mijn vraag hier?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Rohit
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-03 16:30
mcDavid schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:13:
[...]

Je hebt wel dit soort dongles: https://www.benext.eu/producten/p1-dongle/

Maar de reden dat een RPi of andere sbc zo populair is, is juist omdat dat zo goedkoop is.
Als je al een andere home-server of nas hebt kun je die misschien gebruiken. Anders ben je idd aangewezen op de app van je energieleverancier... Moet je idd je privacy te grabbel gooien en genoegen nemen met een lagere resolutie.
121 euro..

dan is een pi idd goedkoper. Heb geen home server of een nas. Ik zou wel een een Linux omgeving kunnen maken met een oud pctje, daar kan dan domoticz op neem ik aan? Oh zie op de site dat het ook gewoon in een windows omgeving kan... Iemand het zo werkend gekregen?
En kan ik trouwens gewoon elke willekeurig usb > p1 kabel op ali kopen? Of moet ik nog ergens aan denken? Duurder = beter?

Rohit wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:33 (13%)

• zoeperman
Copitano schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:47:
@FireDrunk Ik zie dat jij de Pi ook verbonden hebt met Powerline. Enig idee over mijn vraag hier?
ik zie nergens welke api ze gebruiken voor deze meter, ik denk dat je beter een kan kopen die wel ondersteund wordt door domoticz. Of je moet hem reverse engineren en de software ofzo bekijken.

• zoeperman
Rohit schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:21:
[...]

121 euro..

dan is een pi idd goedkoper. Heb geen home server of een nas. Ik zou wel een een Linux omgeving kunnen maken met een oud pctje, daar kan dan domoticz op neem ik aan? Oh zie op de site dat het ook gewoon in een windows omgeving kan... Iemand het zo werkend gekregen?
En kan ik trouwens gewoon elke willekeurig usb > p1 kabel op ali kopen? Of moet ik nog ergens aan denken? Duurder = beter?
je zou een pi3 kunnen nemen met DSMR reader erop en dan een P1 kabel kunnen kopen (of zelf een maken met ali handel (usb naar seril, weerstandje en rj11 connector)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@zoeperman Ja dat zou inderdaad een oplossing zijn, maar dit is een uitdaging ;) Alleen nog geen idee hoe ik bij de software kan komen. Zal eens een mailtje sturen aan Conrad. Zitten ook nog wat schoonheidsfoutjes in de software van het ding zelf, maar dat heb ik voor nu opgelost met een macro'tje in Excel waar je de data via mail en een .csv bestandje kan downloaden.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• jobr
Rohit schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:21:
[...]

121 euro..

Dan zou ik voor Linux kiezen en geen windows. Sommige dingen zijn soms wat anders op windows. Bovendien kun je dan ook gemakkelijke andere gewenste tools/software gaan gebruiken.

• zoeperman
DSMR 5 doet iedere seconde een telegram, dus 60 per minuut.
Hoeveel zou je eigenlijk moeten hebben om een goed beeld te krijgen van je verbruik, want ik vind 60 per minuut overkill.
Ik dacht zelf iedere 5 seconden of misschien zelfs iedere 10 seconden een bericht inlezen.
Iemand suggesties/ervaringen?

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:23
zoeperman schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:58:
Hoeveel zou je eigenlijk moeten hebben om een goed beeld te krijgen van je verbruik, want ik vind 60 per minuut overkill.
Dat is natuurlijk een vraag die alleen jij zelf kunt beantwoorden afhankekelijk van je definitie van 'verbruik' en de wijze van opslag.

122M	/var/lib/docker/volumes/influxdb/

Dat is meer dan twee jaar aan data met een resolutie van 10s. Inmiddels ben ik overgestapt op High Density floppies voor m'n backups.
Ik dacht zelf iedere 5 seconden of misschien zelfs iedere 10 seconden een bericht inlezen.
De rest van Nederland met DSMR4 en bijbehorende interval van 10s schreeuwt nog geen moord-en-brand dat de resolutie ontoereikend is ;)

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:54
zoeperman schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:58:
DSMR 5 doet iedere seconde een telegram, dus 60 per minuut.
Ik gebruik dan wel geen DSMR, maar lees wel de SM uit.
Dat doe ik elke 10 seconden om "life" mee te kijken (dan kan je zien welke apparaten er uit/aan gaan), maar sla maar elke 5 min op in de Database.
Is voor mij voldoende. 8)

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TCroezing schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:04:
[...]

Ik gebruik dan wel geen DSMR, maar lees wel de SM uit.
Dat doe ik elke 10 seconden om "life" mee te kijken (dan kan je zien welke apparaten er uit/aan gaan), maar sla maar elke 5 min op in de Database.
Is voor mij voldoende. 8)
Ik sla alles op in een eigen database. Dus elke 10 seconden de slimme meter, elke 2 seconden mijn beide solar inverters en elke pulse van mijn watermeter. Het is voor mij een hobby project geworden om een zeer efficient en zeer performante database in elkaar te zetten. Tot op heden gaat dat erg goed. met 13+ miljoen records heb ik nog altijd een flitsende realtime portal die mij elk moment van de afgelopen 2 jaar kan tonen.

Signature van nature

• Rohit
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-03 16:30
jobr schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:44:
[...]

Dan zou ik voor Linux kiezen en geen windows. Sommige dingen zijn soms wat anders op windows. Bovendien kun je dan ook gemakkelijke andere gewenste tools/software gaan gebruiken.
In principe komt het pctje in de meterkast en daar hoef ik verder geen ander tools of software op te hebben.. Kan ik wel via WIFI verbinden met windows/Linux i.c.m. Domoticz? LAN kabel trekken word moeilijk omdat aansluitpunt/router in de woonkamer zit en de meterkast onder de trap.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:44
Copitano schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:47:
Nee, ik heb wel PowerLine, maar daar zit geen verbruiksmeter in. Bij mij is PowerLine gewoon de Ethernetverbinding tussen de Pi3 en mijn thuisnet, maar meet verder daar het verbruik niet.

Even niets...

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

FireDrunk schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Nee, ik heb wel PowerLine, maar daar zit geen verbruiksmeter in. Bij mij is PowerLine gewoon de Ethernetverbinding tussen de Pi3 en mijn thuisnet, maar meet verder daar het verbruik niet.
Toch bedankt. Heeft mij wel op een idee gebracht voor een ander probleempje. De boel aangesloten krijgen via het stopcontact als alternatief voor een kabel van de meterkast naar zolder. Te simpel om meteen aan te denken. Extra TPLink'je er bij met een switch er aan waar alle apparaten in kunnen 8)7 _/-\o_

Copitano wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:50 (10%)

• jobr
Rohit schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:02:
[...]

In principe komt het pctje in de meterkast en daar hoef ik verder geen ander tools of software op te hebben.. Kan ik wel via WIFI verbinden met windows/Linux i.c.m. Domoticz? LAN kabel trekken word moeilijk omdat aansluitpunt/router in de woonkamer zit en de meterkast onder de trap.
Ja hoor dat kan.

• Ewoudb
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:57
Heeft iemand dit eerder meegemaakt, sinds donderdag krijg ik via de P1 poort geen gasstanden meer door in Domoticz, wel elektra?

Hij geeft bij elke status 0 door.

Als ik op de site van Eneco kijk zie ik dat alleen ook de elektro van afgelopen weekend is bijgewerkt en niet het gas.

gasmeter
itron esmr5
https://www.enexis.nl/con...ding-gasmeter-itron-esmr5

Elektra meter
sagemcom xs210 esmr5
https://www.enexis.nl/con...eter-sagemcom-xs210-esmr5

• djoelzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14-03 21:17
synoniem schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:28:
[...]

De DSMR 4.2 standaard gaat uit van 115200 baud, 8 bits, no parity en 1 stopbit en wat ik zo zie is flowcontrol none.
Nog even hierop terugkomend. Ik heb dus een probleem met het uitlezen van de P1 poort. Ik las ergens dat iemand met dezelfde kabel het probleem had dat de RJ11 connector geen contact maakte. Ik heb zojuist met een speciale tang de kabeltjes nog eens aangedrukt.... en nu komt er eindelijk data binnen. Lekker dan. :(

Maar ik ben er nog niet. Want als ik de output in Putty zie, zijn dat een heleboel onleesbare tekens.

h▒֪▒V▒▒▒▒\gֶ66V▒▒VVo▒▒gif▒6m6▒▒▒▒֭oV▒6▒6▒▒▒▒▒▒▒▒vvV▒,խoV▒lHZ6▒▒▒V▒▒▒֖▒▒▒▒▒v▒6▒v▒▒▒֖֖6֭ogi▒▒6▒lZ▒▒▒▒V66m▒ֶ-)թ▒▒gi▒▒6▒l▒▒▒▒v▒6▒▒v▒-)թ▒▒gi▒l6▒lZ▒▒▒▒▒6Vv▒-)թ▒▒gi▒l6▒l▒▒▒▒▒v6V6m▒V▒-)թ▒▒V▒l▒Zv6▒▒▒▒▒֭ogi▒▒6-6▒▒▒▒6▒6▒-)U▒▒gi▒l6-6▒▒▒▒6▒▒▒-)U▒▒V▒l▒Z▒▒▒g▒▒▒▒v֭oy=gi▒,▒6-▒6▒▒▒▒▒▒▒֭ogi▒,▒6-66▒▒▒▒▒▒▒֭oV▒l▒Z▒6▒▒▒V▒l▒Z▒6▒▒▒gi▒,▒6-6▒▒▒▒ֶ▒▒▒gi▒l▒6-6▒▒▒▒6▒6▒-)U▒▒gi▒l▒6-6▒▒▒▒6▒▒▒-)U▒▒V▒▒lv6▒6▒▒▒▒֭oV▒▒▒l▒Z6▒▒▒▒▒▒V▒▒▒v▒v▒▒▒ք6▒▒,▒֖6֭oV▒▒lv6m6▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒6-▒▒l▒R֭ooc_▒▒▒h▒֪▒V▒▒▒▒\gֶ66V▒▒VVo▒▒gif▒6m6▒▒▒▒֭oV▒6▒6▒▒▒▒▒▒▒▒vV▒▒,խoV▒l▒Z6▒▒▒V▒▒▒֖▒▒▒▒▒v▒6▒v▒▒▒֖֖6֭ogi▒▒6▒lZ▒▒▒▒V66m▒ֶ-)թ▒▒gi▒▒6▒lm▒▒▒v▒6▒▒v▒-)թ▒▒gi▒l6▒lZ▒▒▒▒▒6-Vv▒-)թ▒▒gi▒l6▒l▒▒▒▒▒v6V6m▒V▒-)թ▒▒V▒l▒Zv6▒▒▒▒▒֭ogi▒▒6-6▒▒▒▒6▒▒l-)U▒▒gi▒l6-6▒▒▒▒6▒▒▒-)U▒▒V▒l▒Z▒▒▒g▒▒▒▒v֭oV▒l▒Z▒▒c▒▒▒▒▒֭ogi▒▒▒lZ,▒▒▒▒▒▒V▒l▒Z▒▒gck▒▒▒▒y=gi▒,▒6-▒6▒▒▒▒▒▒▒֭ogi▒,▒6-66▒▒▒▒▒▒▒֭oV▒l▒Z▒6▒▒▒V▒l▒Z▒6▒▒▒gi▒,▒6-6▒▒▒▒ֶ▒▒+▒gi▒l▒6-6▒▒▒▒6▒▒l-)U▒▒gi▒l▒66▒▒▒▒6▒▒▒-)U▒▒V▒▒lv6▒6▒▒▒▒֭oV▒▒▒l▒Z6▒▒▒▒▒▒V▒▒▒v▒v▒▒▒▒,6▒▒,▒֖6֭oV▒▒lv6m6▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒6-▒▒l▒R֭oo▒_▒^y=h▒֪▒V▒▒▒▒\gֶ66V▒▒VVo▒▒gif▒6m6▒▒▒▒֭oV▒6▒6▒▒▒▒▒▒▒▒vV▒▒խoV▒l▒Z6▒▒▒V▒▒▒֖▒▒▒▒▒v▒6▒v▒▒▒֖֖6֭ogi▒▒6▒lZ▒▒▒▒V66m▒ֶ-)թ▒▒gi▒▒6▒l▒▒▒▒v▒6▒▒V▒-)թ▒▒gi▒l6▒lZ▒▒▒▒▒6-Vv▒-)թ▒▒gi▒l6▒l▒▒▒▒▒v6V6m▒V▒-)թ▒▒V▒llZv6▒▒▒▒▒֭ogi▒▒6-6▒▒▒▒6▒▒,▒-)U▒▒gi▒l6-6▒▒▒▒6▒▒▒-)U▒▒V▒lYZ▒▒▒g▒▒▒▒v֭oV▒l▒Z▒▒c▒▒▒▒▒֭ogi▒▒▒lZ,▒▒▒▒▒▒V▒l▒Z▒▒gck▒▒y=gi▒,▒6-▒6▒▒▒▒▒▒▒֭ogi▒,▒6-66▒▒▒▒▒▒▒֭oV▒l6▒▒6▒▒▒V▒l▒Z▒6▒▒▒gi▒,▒6-6▒▒▒▒ֶ▒▒+▒gi▒l▒66▒▒▒▒6▒▒,▒-)U▒▒gi▒l▒66▒▒▒▒6▒▒▒-)U▒▒V▒▒lv6▒6▒▒▒▒֭oV▒▒▒l6▒6▒▒▒▒▒▒V▒▒▒v▒v▒▒▒▒,6▒▒,▒֖6֭oV▒▒lv6m6▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒6-▒▒$▒)֭oof]]▒x=

Ik heb zowel met als zonder invert geprobeerd, resultaat blijft hetzelfde. Iemand een idee?

• zoeperman
@djoelzz heb je ook getest met invertRXD?
volgens deze link van het kabeltje?
https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel-defect-help

• djoelzz
Ja, ik heb zowel met dat vinkje aan als uit getest. Ik zie elke 10 seconden wat binnenkomen, maar het is onleesbaar.

• zoeperman
welke meter heb je?

• djoelzz
@zoeperman Landis + Gyr E350 (ZCF110) Zie ook deze pagina.

Edit: ik heb het al gevonden. "Flow control" in Putty moest op "None" staan ipv XON/XOFF. Nu krijg ik netjes de telegrammen te zien.

Next step: dit aan de praat krijgen met P1 Monitor.

Uiteindelijk dus heel veel tijd verloren, doordat de RJ11 connector niet goed contact maakte. Zonde, daar houd je toch geen rekening mee als je zo'n kabel aanschaft.

djoelzz wijzigde deze reactie 17-01-2019 20:14 (61%)

• zoeperman
@djoelzz mooi dat het gelukt is, ik ken p1 monitor niet.
Ik gebruik nu https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader

• djoelzz
Thanks voor de tip. Ik zie een export functionaliteit naar PVoutput. Daar ben ik eigenlijk wel naar op zoek, omdat ik daar ook de opbrengst van mijn zonnepanelen heb. P1 Monitor voorziet daar (nog) niet in.

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Heb een Sagemcom XS210 en een paar weken geleden een FT232RL kabel via Aliexpress besteld.

Voor nu wilde ik deze kabel tijdelijk testen met mijn Synology NAS, over een paar weken zal de setup anders zijn en draaien op een x86_64 arch, voor nu moest ik het met de Synology doen met een i386 arch.

Er zaten wel wat haken en ogen aan, de modules (hoewel vaak anders beweerd) voor ftdi_sio en usbserial zijn niet meegebakken in deze kernel. Dit is vereist voor een goede werking.

Uiteindelijk heb ik de modules weten te installeren door de 'UsbSerialDrivers_3.0.6.spk' te downloaden van de repository https://spk.synologyitalia.com/

Deze spk is helaas niet direct te installeren (via 'synopkg'), echter kan je dit archive uitpakken (inclusief het pakage.tgz).
Hierdoor heb je de beschikking tot de modules zelf, in de uitgepakte directory binnen 'modules' naar de juiste arch (ik moest evansport gebruiken voor de i386 arch) browsen en met 'insmod <usbserial.ko en ftdi_sio.ko>'.
Na het installeren van deze modules kreeg ik de juiste USB device beschikbaar en kon ik met 'screen /dev/ttyUSB0 115200' de output bekijken.

Dit even ter informatie voor degene met mogelijk dezelfde issues ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• FireDrunk
Bedenk wel dat insmod commando's niet reboot-proof zijn ;)

Even niets...

• GerritGekke
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22-03 19:00

GerritGekke

Gamechanger

Ik heb een Zero W liggen en wil deze aan de slimme meter koppelen. Maar wat is wijsheid, P1 monitor of Domoticz?

 Karma

• djoelzz
Ik loop vast halverwege het proces, hier om precies te zijn.

Het bestand ~/.bashrc moet aangepast worden. Ik weet niet hoe ik dat moet doen. Kan dit via de command line?

Wanneer ik het wil doen via de GUI loop ik tegen een ander probleem. De standaard user 'pi' heeft geen rechten. Wanneer ik wil switchen naar gebruiker 'dsmr' moet ik een wachtwoord invoeren. Ik heb precies de commando's gevolgd. Ik weet het wachtwoord niet waardoor ik niet kan wisselen van user. Daardoor lukt het mij niet om het bestand aan te passen.

En vervolg vraag: in ~/.bashrc staat een heleboel tekst. Kan dat allemaal worden verwijderd en vervangen door de twee commando's in de handleiding?

• mcDavid
er staat daar al uitgelegd hoe je inlogt als gebruiker dsmr, met sudo su.

Het wachtwoord is gewoon je sudo wachtwoord. Als je sudo rechten hebt, mag je je ook voordoen als andere gebruiker ;)

Alternatief zou je de file gewoon met sudo kunnen aanpassen, dan mag het ook altijd.

En nee je moet die file niet leeggooien, je moet de betreffende regels toevoegen. Met bijv. nano kun je een tekstbestand bewerken.

zcflevo.nl

• Tranzy
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-03 23:30
Uhm ,

Weet iemand of Stedin de P1 poort verwijderd tegenwoordig? Mijn meter is van november. Een Iskra SMR 5.0 AM550-ED1 maar daar ontbreekt de hele P1 poort.

Er is wel een gat waar het zou moeten zitten maar er zit niets in.

Ik heb ook een leuke computer..

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 05:53
Tranzy schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:57:
Uhm ,

Weet iemand of Stedin de P1 poort verwijderd tegenwoordig? Mijn meter is van november. Een Iskra SMR 5.0 AM550-ED1 maar daar ontbreekt de hele P1 poort.

Er is wel een gat waar het zou moeten zitten maar er zit niets in.
zit er wel een rubberen dopje overheen?

2900Wp ZZW, Beneden FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Tranzy
maartentmm schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:16:
[...]

zit er wel een rubberen dopje overheen?
Ja dat wel
https://imgur.com/a/r9g4v7e

Tranzy wijzigde deze reactie 24-01-2019 19:50 (9%)

• djoelzz
mcDavid schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:04:
er staat daar al uitgelegd hoe je inlogt als gebruiker dsmr, met sudo su.

Het wachtwoord is gewoon je sudo wachtwoord. Als je sudo rechten hebt, mag je je ook voordoen als andere gebruiker ;)

Alternatief zou je de file gewoon met sudo kunnen aanpassen, dan mag het ook altijd.

En nee je moet die file niet leeggooien, je moet de betreffende regels toevoegen. Met bijv. nano kun je een tekstbestand bewerken.
Met Nano is het gelukt, dank je wel voor je hulp. Werken via command line is nog nieuw voor mij.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 05:53
raar ik had hem niet geaccepteerd :X je betaal er immers ook huur voor indirect

2900Wp ZZW, Beneden FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Tranzy
maartentmm schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:59:
[...]

raar ik had hem niet geaccepteerd :X je betaal er immers ook huur voor indirect
Kom er nu pas achter eerlijk gezegd.

• zoeperman
@Tranzy Gewoon je netbeheerder even bellen en vragen hoe dat zit, hij zou gewoon rechts boven moeten zitten normaliter...

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:24
Splitsen van P1-poort.
Zie als ik in het forum zoek een aantal reacties over het splitsen van de poort, wordt vaak naar deze pagina doorverwezen. Nu lees ik hier dat je een keuze moet maken welk device je op welke ingang van de splitter aansluit.
Ik gebruik de P1-poort momenteel voor loadbalancing van een Alfen laadpaal. Zodra er geladen wordt vraagt de laadpaal het verbruik per fase aan de meter en regelt indient nodig het afgenomen vermogen terug indien dit voorbij de 25A per fase dreigt te gaan.
Nu wil ik graag ook de P1 poort met Domoticz uitlezen om zo ook gasverbruik enz inzichtelijk te maken. Hiervoor heb ik bij SOSsolutions zo'n P1 - USB kabel gekocht.

Kan ik de aanname doen dat Domoticz constant 5v op de REQ zet, waardoor de meter iedere 10 sec telegrammen stuurt? Ik heb namelijk het vermoeden dat de laadpaal dit alleen doet als er geladen wordt als ik zo in het log van de laadpaal kijk. In dat geval zou Domoticz dus niet continue telegrammen ontvangen.

Zie verder overigens bij de bouwmarkten bij mij in de buurt voornamelijk 1-female to 2-female splitters, moet dus nog een kabeltje tussen P1-poort en splitter. Iemand dit in gebruik? Moet ook wel werken, toch?

Niek_ wijzigde deze reactie 25-01-2019 10:29 (8%)

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen: metzenergy.nl. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

• Tranzy
zoeperman schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:56:
@Tranzy Gewoon je netbeheerder even bellen en vragen hoe dat zit, hij zou gewoon rechts boven moeten zitten normaliter...
Ze gaan hem vervangen.

• jobr
Niek_ schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:25:
Splitsen van P1-poort.
Zie als ik in het forum zoek een aantal reacties over het splitsen van de poort, wordt vaak naar deze pagina doorverwezen. Nu lees ik hier dat je een keuze moet maken welk device je op welke ingang van de splitter aansluit.
Ik gebruik de P1-poort momenteel voor loadbalancing van een Alfen laadpaal. Zodra er geladen wordt vraagt de laadpaal het verbruik per fase aan de meter en regelt indient nodig het afgenomen vermogen terug indien dit voorbij de 25A per fase dreigt te gaan.
Nu wil ik graag ook de P1 poort met Domoticz uitlezen om zo ook gasverbruik enz inzichtelijk te maken. Hiervoor heb ik bij SOSsolutions zo'n P1 - USB kabel gekocht.

Kan ik de aanname doen dat Domoticz constant 5v op de REQ zet, waardoor de meter iedere 10 sec telegrammen stuurt? Ik heb namelijk het vermoeden dat de laadpaal dit alleen doet als er geladen wordt als ik zo in het log van de laadpaal kijk. In dat geval zou Domoticz dus niet continue telegrammen ontvangen.

Zie verder overigens bij de bouwmarkten bij mij in de buurt voornamelijk 1-female to 2-female splitters, moet dus nog een kabeltje tussen P1-poort en splitter. Iemand dit in gebruik? Moet ook wel werken, toch?
Domoticz doet dat zelf niet volgens mij. In die kabel zal wel een doorverbinding zitten naar de 5V van USB.
Ik heb een oude adsl splitter gebruikt. Daar de interne componenten verwijderd en de pinnen verbonden. 1 geeft dan de 5V door.

• djoelzz
Ik had DSMR reader geïnstalleerd (zie hierboven) en gekoppeld met PVoutput. Omdat ik ook de data van mijn zonnepanelen kan benaderen kan ik deze twee mooi combineren in één grafiek. Echter, de data is publiekelijk toegankelijk en dat vind ik niet fijn vanuit privacy oogpunt (tenzij je een jaarlijkse bijdrage betaalt, dan kun je je data ontoegankelijk maken).

Daarom uiteindelijk toch overgestapt naar Domoticz waarbij ik alle gegevens op mijn Raspberry Pi opsla. Daarbij loop ik nog tegen het volgende aan: de grafiek geeft een Verbruik 1 en Verbruik 2 weer. Oftewel hoogtarief en laagtarief. Ik heb echter enkeltarief. Voor de werking van de meter maakt dat volgens mij niet uit, die blijft altijd hoog en laagtarief bijhouden, het wordt enkel bij de energiemaatschappij bij elkaar opgeteld en tegen één tarief afgerekend. Maar qua grafiek zou ik dus graag Verbruik 1 en Verbruik 2 willen samenvoegen, omdat dat voor mij hetzelfde is. Weet iemand of dat mogelijk is?

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ewoudb schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:50:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt, sinds donderdag krijg ik via de P1 poort geen gasstanden meer door in Domoticz, wel elektra?

Hij geeft bij elke status 0 door.

Als ik op de site van Eneco kijk zie ik dat alleen ook de elektro van afgelopen weekend is bijgewerkt en niet het gas.

gasmeter
itron esmr5
https://www.enexis.nl/con...ding-gasmeter-itron-esmr5

Elektra meter
sagemcom xs210 esmr5
https://www.enexis.nl/con...eter-sagemcom-xs210-esmr5
De gasmeter is zn WiFi connectie met de elektrameter kwijt?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• djoelzz
Oogje schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:35:
[...]

De gasmeter is zn WiFi connectie met de elektrameter kwijt?
Heb je dit al geprobeerd?

Edit: je hebt een andere merk zie ik.

djoelzz wijzigde deze reactie 27-01-2019 08:48 (5%)

• mastair
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:26
Voor wie zijn slimme meter data van Domoticz naar DSMR-Reader wil verhuizen.

Even via SQLite Browser de tabellen (meter_calendar en multimeter_calendar) exporteren naar CSV en importeren in je Postgres DB. Dan met ongeveer de volgende queries (je tabelnamen en devicerowid's kunnen afwijken) de statistieken tabellen updaten.

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
INSERT INTO dsmr_stats_daystatistics 
            (id, 
             day, 
             total_cost, 
             electricity1, 
             electricity2, 
             electricity1_returned, 
             electricity2_returned, 
             electricity1_cost, 
             electricity2_cost) 
SELECT Nextval('dsmr_stats_daystatistics_id_seq') AS id, 
       "date"                                     AS day, 
       0, 
       Round("value1" / 1000.0, 3)                AS electricity1, 
       Round("value5" / 1000.0, 3)                AS electricity2, 
       0, 
       0, 
       0, 
       0 
FROM   Multimeter_Calendar where "devicerowid" = 645; 

UPDATE dsmr_stats_daystatistics 
SET    gas = (SELECT Round("value" / 1000.0, 3) 
              FROM   meter_calendar
              WHERE  day = "date" 
                     AND "devicerowid" = 646 
              LIMIT  1) 
WHERE  day IN (SELECT "date" 
               FROM   meter_calendar
               WHERE  "devicerowid" = 646);

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• jobr
djoelzz schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:26:
Ik had DSMR reader geïnstalleerd (zie hierboven) en gekoppeld met PVoutput. Omdat ik ook de data van mijn zonnepanelen kan benaderen kan ik deze twee mooi combineren in één grafiek. Echter, de data is publiekelijk toegankelijk en dat vind ik niet fijn vanuit privacy oogpunt (tenzij je een jaarlijkse bijdrage betaalt, dan kun je je data ontoegankelijk maken).

Daarom uiteindelijk toch overgestapt naar Domoticz waarbij ik alle gegevens op mijn Raspberry Pi opsla. Daarbij loop ik nog tegen het volgende aan: de grafiek geeft een Verbruik 1 en Verbruik 2 weer. Oftewel hoogtarief en laagtarief. Ik heb echter enkeltarief. Voor de werking van de meter maakt dat volgens mij niet uit, die blijft altijd hoog en laagtarief bijhouden, het wordt enkel bij de energiemaatschappij bij elkaar opgeteld en tegen één tarief afgerekend. Maar qua grafiek zou ik dus graag Verbruik 1 en Verbruik 2 willen samenvoegen, omdat dat voor mij hetzelfde is. Weet iemand of dat mogelijk is?
Probleem is dat je P1 meter dit zo aanlevert aan Domoticz.
Wat je natuurlijk wel kan doen is een scriptje maken met een nieuw device die vervolgens beide optelt en dan opslaat. Ik weet niet wat erger is :)

• style2k
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-03 18:59
ik heb sinds kort ook een slimme meter. nu wil ik dat dus ook op een pi gaan uitlezen , maar ik ben al ff aan zoeken maar ik snap er dus nix van..
is er iemand die een image heeft voor de pi 3 met dsmr ?

hmm

• djoelzz
style2k schreef op maandag 28 januari 2019 @ 01:24:
ik heb sinds kort ook een slimme meter. nu wil ik dat dus ook op een pi gaan uitlezen , maar ik ben al ff aan zoeken maar ik snap er dus nix van..
is er iemand die een image heeft voor de pi 3 met dsmr ?
Ik ben er ook niet in thuis, maar met de beschrijving van alle stappen is het mij wel gelukt. Met een klein beetje hulp, omdat ik niet wist hoe je via de command line een bestand kunt wijzigen (met Nano dus :) ).

• djoelzz
jobr schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Probleem is dat je P1 meter dit zo aanlevert aan Domoticz.
Wat je natuurlijk wel kan doen is een scriptje maken met een nieuw device die vervolgens beide optelt en dan opslaat. Ik weet niet wat erger is :)
Nee dat is ook niet handig. Ik vind alles uploaden naar PVoutput eigenlijk het handigste, maar ik wil niet dat mijn gegevens openbaar worden.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

djoelzz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Nee dat is ook niet handig. Ik vind alles uploaden naar PVoutput eigenlijk het handigste, maar ik wil niet dat mijn gegevens openbaar worden.
Dan gewoon ieder jaar doneren aan PVOutput 8) of dacht je dat alles gratis is op het net?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• djoelzz
klump4u schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Dan gewoon ieder jaar doneren aan PVOutput 8) of dacht je dat alles gratis is op het net?
Ja, natuurlijk. Ik betaal toch al mijn internetabonnement. O-)

Ik betaal voor genoeg diensten en daar heb ik ook helemaal geen moeite mee. Ik vind het echter te ver gaan om puur en alleen voor "privacy" te gaan betalen. Ja, er komen dan ook andere features beschikbaar, maar daar heb ik geen behoefte aan.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

djoelzz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Ja, natuurlijk. Ik betaal toch al mijn internetabonnement. O-)

Ik betaal voor genoeg diensten en daar heb ik ook helemaal geen moeite mee. Ik vind het echter te ver gaan om puur en alleen voor "privacy" te gaan betalen. Ja, er komen dan ook andere features beschikbaar, maar daar heb ik geen behoefte aan.
Succes met zoeken dan.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• jobr
djoelzz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Of je gaat influxdb en Grafana gebruiken. Data kan vanuit Domoticz automatisch naar influxdb. Met Grafana kun je grafieken maken wat je wilt. Bovendien kun je veel langer met hoge resolutie terugkijken.

• style2k
djoelzz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:00:
[...]

Ik ben er ook niet in thuis, maar met de beschrijving van alle stappen is het mij wel gelukt. Met een klein beetje hulp, omdat ik niet wist hoe je via de command line een bestand kunt wijzigen (met Nano dus :) ).
ja ben echt een leek kan er geen kaas van maken en heb ook niet een beetje hulp. maar als ik het goed begrijp worden door die command lines de pakketen van internet gedownload en geinstalleerd ? maar moet er eerst een basis ophebben toch , izie et al heb iets over het hoofd gezien . heb er dagen na gekeken maar nu zie ik het pas
8)7 8)7

style2k wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:06 (14%)

hmm

• Ewoudb
djoelzz schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:45:
[...]

Heb je dit al geprobeerd?

Edit: je hebt een andere merk zie ik.
Ik heb toch nog even je suggestie geprobeerd aangezien ik een Itron heb, helaas geen succes.
Morgen is bellen met Eneco..

• mcDavid
style2k schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:50:
[...]

ja ben echt een leek kan er geen kaas van maken en heb ook niet een beetje hulp. maar als ik het goed begrijp worden door die command lines de pakketen van internet gedownload en geinstalleerd ? maar moet er eerst een basis ophebben toch , izie et al heb iets over het hoofd gezien . heb er dagen na gekeken maar nu zie ik het pas
8)7 8)7
Die "basis" is gewoon het besturingssysteem (als we het over een raspberry pi hebben is dat raspbian, wat je op de sd-kaart hebt gezet). Apt (het commando wat aangeroepen wordt) is niets anders dan een soort "app store" die al voorgeinstalleerd staat.

zcflevo.nl

• FireDrunk
Goudduif schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:56:
[...]

Ik zit hier ook naar te kijken, en het is mijn bedoeling om dit met een USR-TCP232-T2 te doen.
Zoals ik al poste, kan ik de T2 (die ik al in gebruik heb voor mijn OpenTherm) wel via Domoticz, maar nog niet onder Node-Red benaderen. Zodra dit werkt, ga ik verder met de P1
Heb je dit intussen al werkend? Ben beniewd of die USR werkt icm P1. Ziet er wel uit als een prima oplossing.

Even niets...

• cavey
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 10:48
Mensen deze al voorbij zien komen hier?

https://willem.aandewiel....28/slimme-meter-uitlezer/

Best wel een heel erg net uitgevoerd project. Netter dan wat ik er van heb gemaakt.

Hoe dan ook, mijn knutsel werk werkt in ieder geval. Draait nu nog met ESPEasy en de P1 plugin, hangt in de meterkast en draait gewoon van de 5V geleverd door de P1 poort.

Het verdient geen schoonheids prijs :D

Naar aanleiding van Willem z'n verhaal, ga ik wel een dedicated firmware in elkaar schroeven, die MQTT ondersteuning heeft, zodat het tenminste op een eenduidige manier in bijv. OpenHAB (wat ik gebruik) is te krijgen. En daarna door naar influxdb etc.

Voorlopig werkt het prima:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2019-01-29 09:52:04+00:00
E1:  624.356 kWh
E2:  648.715 kWh
EV:  0002
CEU:  0.154 kW
CED:  0.000 kW
IVL1:  235.5 V
IVC1:  0 A
IAPL1+:  0.154 kW
IAPL1-:  0.000 kW
GASHOURLY:  758.194 m3

Heb even snel wat in elkaar geknutseld met python, en wat random afkortingen verzonnen voor alle OBIS codes die m'n smartmeter eruit gooit. Nu nog MQTT eruit, en ik kan beginnen met loggen, tot de firmware af is en ik geen extra python meer nodig heb.

• FireDrunk
Heeft iemand deze al eens geprobeerd?
https://www.cheaptech.nl/...gJPZfD_BwE&sqr=TCP232&amp;

Lijkt wel precies te zijn wat ik nodig heb (TCP/UDP server om mijn P1 poort uit te kunnen lezen).

Even niets...

• style2k
mcDavid schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:12:
[...]

Die "basis" is gewoon het besturingssysteem (als we het over een raspberry pi hebben is dat raspbian, wat je op de sd-kaart hebt gezet). Apt (het commando wat aangeroepen wordt) is niets anders dan een soort "app store" die al voorgeinstalleerd staat.
ben al op weg maar de handleiding is voor leken echt niet fijn
loop vast bij sudo sudo -u postgres psql -c dat werkt gewoon niet db en user aanmaken gaat prima maar pasword instellen werkt dus niet

style2k wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:21 (6%)

hmm

• FireDrunk
@style2k

Die handleiding ziet er ook echt wel een beetje vreemd uit...
sudo sudo

Is echt niet zoals het hoort :+

Wat misschien werkt:

sudo su -
apt install -y postgres
su - postgres
createuser -DSR dsmrreader
createdb -O dsmrreader dsmrreader
psql -c "alter user dsmrreader with password '<password>';"
exit
exit

FireDrunk wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:31 (50%)

Even niets...

• style2k
FireDrunk schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:25:
@style2k

Die handleiding ziet er ook echt wel een beetje vreemd uit...
sudo sudo

Is echt niet zoals het hoort :+

Wat misschien werkt:

sudo su -
apt install -y postgres
su - postgres
createuser -DSR dsmrreader
createdb -O dsmrreader dsmrreader
psql -c "alter user dsmrreader with password '<password>';"
exit
exit
krijg alter role ofzo maar goed ga er van uit dat het klopt maar nu loop ik vast op sudo cp /home/dsmr/dsmr-reader/dsmrreader/provisioning/nginx/dsmr-webinterface /etc/nginx/sites-enabled/

map bestaat niet blabla. terwijl de rest wel goed ging tot hier dus .

hmm

• arnaudarduino
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16-03 16:22

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

Wordt de stroom in ampere ook opgeslagen in de db per telegram.
Dit gebeurt bij domoticz niet.
Bedankt

• FireDrunk
arnaudarduino schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:12:
Bedankt
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf
Vanaf pagina 19.

Ik gok:
Instantaneous current L1 in A resolution.
0:31.7.0.255

FireDrunk wijzigde deze reactie 30-01-2019 08:14 (11%)

Even niets...

• Btje
  • Laatst online: 23-03 17:11
Of via deze uitvoering:

http://www.esp8266thingies.nl/wp/

Ik heb zelf de printjes laten maken maar je kunt ook gewoon het geheel kopen.

Plaatje wat jij laat zien is de knutsel. Op de site zelf zie je ook een mooi geproduceerde variant.
cavey schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:55:
Mensen deze al voorbij zien komen hier?

Best wel een heel erg net uitgevoerd project. Netter dan wat ik er van heb gemaakt.

[Afbeelding: Knutsel werk]

Hoe dan ook, mijn knutsel werk werkt in ieder geval. Draait nu nog met ESPEasy en de P1 plugin, hangt in de meterkast en draait gewoon van de 5V geleverd door de P1 poort.

Het verdient geen schoonheids prijs :D

Naar aanleiding van Willem z'n verhaal, ga ik wel een dedicated firmware in elkaar schroeven, die MQTT ondersteuning heeft, zodat het tenminste op een eenduidige manier in bijv. OpenHAB (wat ik gebruik) is te krijgen. En daarna door naar influxdb etc.

Voorlopig werkt het prima:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2019-01-29 09:52:04+00:00
E1:  624.356 kWh
E2:  648.715 kWh
EV:  0002
CEU:  0.154 kW
CED:  0.000 kW
IVL1:  235.5 V
IVC1:  0 A
IAPL1+:  0.154 kW
IAPL1-:  0.000 kW
GASHOURLY:  758.194 m3

Heb even snel wat in elkaar geknutseld met python, en wat random afkortingen verzonnen voor alle OBIS codes die m'n smartmeter eruit gooit. Nu nog MQTT eruit, en ik kan beginnen met loggen, tot de firmware af is en ik geen extra python meer nodig heb.

Btje wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:39 (4%)

Galaxy S8

• page404
  • Laatst online: 14:48

page404

Sanity not found

Ik wil zo'n kabel bestellen, maar zie soms dat er verschillende kabels voor verschillende merken meters zijn. Maakt dat eigenlijk uit? Of is de pin-layout echt verschillend tussen merken meters?

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

page404 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:49:
Ik wil zo'n kabel bestellen, maar zie soms dat er verschillende kabels voor verschillende merken meters zijn. Maakt dat eigenlijk uit? Of is de pin-layout echt verschillend tussen merken meters?
De pinlayout is bij mijn weten altijd hetzelfde, het gaat erom of de bitjes geïnverteerd worden verstuurd, dat verschilt per meter.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• page404
  • Laatst online: 14:48

page404

Sanity not found

Raven schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:04:
[...]

De pinlayout is bij mijn weten altijd hetzelfde, het gaat erom of de bitjes geïnverteerd worden verstuurd, dat verschilt per meter.
Duidelijk! Is mijn aanname correct dat de inversie in de software opgelost wordt en redelijk los van de kabel staan?

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

page404 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:10:
[...]

Duidelijk! Is mijn aanname correct dat de inversie in de software opgelost wordt en redelijk los van de kabel staan?
Het kan zowel software- als hardwarematig opgelost worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• cavey
Btje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:37:
Of via deze uitvoering:

http://www.esp8266thingies.nl/wp/

Ik heb zelf de printjes laten maken maar je kunt ook gewoon het geheel kopen.

Plaatje wat jij laat zien is de knutsel. Op de site zelf zie je ook een mooi geproduceerde variant.

[...]
Yes, die heb ik gezien, heeft ook deels als inspiratie gediend voor mijn ontwerp. Jammer genoeg heeft hij nooit het "parasitaire"aan de praat gekregen. Ik echter wel :D Gelukkig. Komt waarschijnlijk omdat ik een V5 meter heb, die wat meer stroom kan leveren via de P1 aansluiting (250mA vs 100mA bij dsmr v4/4.2 meters).

Edoch, ben een tweaker heh, not invented here vloeit sterk door mijn aderen.

Anyhow, bezig geweest met een python script, wat elke 30 seconden een tcp verbinding opzet naar m'n knutselwerk, een telegram oppakt, met dsmr parser omzet naar bruikbare data. Een JSON bouwt, via MQTT naar openhab stuurt, en daar wordt het dan weer via persistence influxdb ingeschopt.

Zo heb ik actuele meterstanden zichtbaar in m'n basic UI, en via grafana (en straks ook basic ui openhab en habpanel) grafieken over het verloop.

OpenHAB basic ui:

Grafana:

Hier het schema wat het als het goed is uiteindelijk is geworden. Moest tijdens het solderen wat vleugelwerk doen omdat m'n originele schema nog wat dingen miste.

oh er mist nog een 5v brug tussen 5v en dtr (pin2 van J1)

• FireDrunk
Hoeveel om zo'n ding voor mij te solderen? :+

Even niets...

• jobr
arnaudarduino schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:12:
Bedankt
Probeer de beta versie eens. Als het goed is zit het daar wel in.

• style2k
ok is blijkbaar allemaal gelukt kan alles uitlezen met dsmr dus dat lijkt ok

style2k wijzigde deze reactie 31-01-2019 01:32 (79%)

hmm

• mcDavid
Ik neem aan dat je stookt op gas? Dan lijkt me dat dat redelijk klopt. Dat elektriciteitsverbruik zou ook best kunnen kloppen, afhankelijk van je verbruikers. Als je bijv. een elektrische auto hebt opgeladen zit je daar zo aan.

zcflevo.nl

• cavey
FireDrunk schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:43:
Hoeveel om zo'n ding voor mij te solderen? :+
Eh, denk dat je beter deze kan aanschaffen:

https://opencircuit.nl/Pr...-V3-bouwpakket-met-ESP-01

Voor die prijs kan ik 'm niet in elkaar solderen voor je, en dat het er dan ook beetje netjes uit ziet ;) Doet verder hetzelfde. Vooropgesteld dat het doet wat je zoekt :D Als je nog MQTT integratie zoekt dan moet je of iets zelf schrijven die de waardes omvormt tot mqtt, of de firmware patchen zodat die ook mqtt doet, van Willem's project.

• Ewoudb
Sinds vandaag krijg ik weer gasstanden door. Vreemd genoeg nadat ik overstap naar andere leverancier heb ingediend....

• Arunia
  • Laatst online: 14:58
@cavey Weet je ook of dat wat is? Zoek nog een draadloze oplossing om de slimme meter die we hebben uit te lezen. Weet eigenlijk niet eens of de gasmeter ook een aansluiting heeft. Binnenkort maar eens uitzoeken welke modellen we nu eigenlijk hebben.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• cavey
Arunia schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:58:
@cavey Weet je ook of dat wat is? Zoek nog een draadloze oplossing om de slimme meter die we hebben uit te lezen. Weet eigenlijk niet eens of de gasmeter ook een aansluiting heeft. Binnenkort maar eens uitzoeken welke modellen we nu eigenlijk hebben.
Als je dit verhaal doorleest, is het best een goede oplossing.

Werkt iig goed op DSMR5.0 meters, zijn schema is nagenoeg gelijk aan wat ik heb. Hij heeft er dan nog een simpel pakketje van gemaakt die te koop is via opencircuit.nl.

Ik gebruik een esp12f, hij een esp-01. De broncode lijkt me wat netter, ik wil 'm uitbreiden met MQTT, maar voorlopig werkt het bij mij thuis allemaal met espeasy en een eigen python script die om de 30 seconden de pakketjes uitleest.

cavey wijzigde deze reactie 01-02-2019 12:42 (5%)

• Arunia
  • Laatst online: 14:58
@cavey Ok, thanks. Had niet door dat het eigenlijk dezelfde was als van Willem.
De slimme meter is van vorige jaar, maar kon er even niet op komen welke het nu eigenlijk is.
Na het lezen van je bericht moet ik toch echt even goed er in duiken wat alles is. Daarnaast moet ik even kijken waar het mee uitgelezen gaat worden. Wil nog een keer een magic mirror maken of iets met fotolijstjes aan de muur. Kan daar wel een scherm in plaatsen voor dit soort informatie. Energieverbruik, files, weer enzovoorts. Wel alleen aan als het nodig is (want anders heeft het nog weinig nut. :P)

Gas is een Landis+gyr volgens mij de 5 reeks waar je het over hebt en de energiemeter is een Kaifa als ik de plaatjes zo zie. Maar twijfel omdat er 3 zijn en ik bang ben dat het een 4.0 is.

Ga dat nog wel even bekijken thuis. Dan kan ik onderzoeken of bovenstaande een goede aankoop gaat zijn. :)

Arunia wijzigde deze reactie 01-02-2019 12:56 (20%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• arnaudarduino
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16-03 16:22

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

Ik heb dsmr reader draaien ,echter zie niet waar ik kan instellen dat de stroom in A gelogd en weergeven wordt.
Ja staat in het telegram , maar wil graag per fase een grafiek wbt de stromen in A. Wie helpt.

• jobr
arnaudarduino schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:26:
Ik heb dsmr reader draaien ,echter zie niet waar ik kan instellen dat de stroom in A gelogd en weergeven wordt.
Ja staat in het telegram , maar wil graag per fase een grafiek wbt de stromen in A. Wie helpt.
Zit er niet in. Net zoals de voltages ook niet.

• BugBoy
  • Laatst online: 22-03 13:52
Een kennis van mij heeft een nogal grote woning met een flinke stroomvoorziening. Aangezien er ook nogal wat industrieel spul staat moest er een aparte leiding getrokken worden vanwege het hoge stroomverbruik. Nu waren we wel benieuwd hoe het met het verbruik zit, dus ik dacht daar "even" wat te installeren om die meter uit te lezen. Nu heb ik het gevoel dat hier een meter is geïnstalleerd voor bedrijfstoepassingen en niet een standaardmeter met een P1 poort.

Het blijkt te gaan om een EMH LZQJ-XC meter. In de technische specificatie zie ik niets terug over DSMR of P1, maar dat zijn ook nogal termen die volgens mij alleen in Nederland gebruikt worden. Deze meter is uitgerust met een EMH VARMOD-XC grps module. Er zit een RS-485 aansluiting op, maar ik vraag mij af of het DSMR compatibel is. Het enige waarover gesproken wordt is: RS485 IEC 62056-21 (7E1), DLMS (8N1), Mode C, Mode E, transparent 300 bis 19200 Baud.

Nu staat DSMR natuurlijk niet voor Dutch Smart Meter Requirements, dus ik weet niet of zo'n Duitse meter dat ondersteunt (woning staat in provincie Utrecht en netwerkbeheerder is Stedin). Wel zie ik in de DLMS specificatie regelmatig de term COSEM staan en die vind ik ook terug in de DSMR. Weet iemand of een dergelijke meter uit te lezen is met de gangbare software waarmee je ook "normale" slimme meters uit kan lezen?

BugBoy wijzigde deze reactie 09-02-2019 19:59 (4%)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BugBoy je kunt sowieso met ct-klemmen aan de slag. Kwam dit bijvoorbeeld tegen, zijn vast nog wel andere goedkopere systemen: https://energeniaal.nl/shop/energiemonitoring/powersense/

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:38
Ik ben op zoek naar een tip. Ik heb een slimme meter die nu met de kabel van 'halsteren' (V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel voor Domoticz, hass.io, dsmr reader ...) gekoppeld is aan Domoticz op mijn Synology NAS.

Deze Domoticz ben ik aan het uitfaseren, ik ben overgegaan op een Homey. In Homey hoef ik niet zo nodig de meterstanden te weten, maar het zou in de toekomst wel gewenst kunnen zijn.

Ik heb ook nog een Raspberry Pi B uit 2013 liggen.

Wat ik zoek is dus een stukje software om de Slimme Meter uit te lezen en de info op te slaan in mooie grafiekjes. Wat zijn zoals de gangbare stukjes software?

• Mars Warrior
  • Laatst online: 12:41

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Drardollan schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:46:
Ik ben op zoek naar een tip. Ik heb een slimme meter die nu met de kabel van 'halsteren' (V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel voor Domoticz, hass.io, dsmr reader ...) gekoppeld is aan Domoticz op mijn Synology NAS.

Deze Domoticz ben ik aan het uitfaseren, ik ben overgegaan op een Homey. In Homey hoef ik niet zo nodig de meterstanden te weten, maar het zou in de toekomst wel gewenst kunnen zijn.

Ik heb ook nog een Raspberry Pi B uit 2013 liggen.

Wat ik zoek is dus een stukje software om de Slimme Meter uit te lezen en de info op te slaan in mooie grafiekjes. Wat zijn zoals de gangbare stukjes software?
DSMR reader is wat dat aangaat veruit de beste. Kun je ook nog via MQTT aan domotica koppelen.

http://www.team-mediaportal.com/

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Mars Warrior schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:54:
[...]

DSMR reader is wat dat aangaat veruit de beste. Kun je ook nog via MQTT aan domotica koppelen.
Wat ik nog steeds erg jammer vind, is dat dsmr-reader geen support heeft voor bruto productiemeters.
Ik heb zonnepanelen, zodra de zon gaat schijnen kloppen de grafieken van dsmr-reader niet meer. M'n eigen verbruik is dan -500W bijv., terwijl ik liever gewoon de 100W (of whatever) sluipverbruikers terugzie in de grafieken.

Ook kun je daardoor import/export niet goed uit elkaar houden, omdat de slimme meter dat zelf al verrekend. De dsmr-reader, zonder weet van bruto productie, neemt dat 1:1 op. Ik zit dan met grafieken die niet kloppen.

Niemand anders die met dit issue zit en een goed alternatief heeft gevonden?
Ben hier zelf wel mee aan het klooien geweest met 2x YouLess (P1 en omvormer), Node-RED, InfluxDB & Grafana en kom een heel eind, maar is het toch ook allemaal net niet (grafiekjes per week/maand e.d. is Grafana niet zo sterk in).

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-02-2019 12:06 (11%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23-03 23:56
ThinkPad schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:05:
[...]

Wat ik nog steeds erg jammer vind, is dat dsmr-reader geen support heeft voor bruto productiemeters.
Ik heb zonnepanelen, zodra de zon gaat schijnen kloppen de grafieken van dsmr-reader niet meer. M'n eigen verbruik is dan -500W bijv., terwijl ik liever gewoon de 100W (of whatever) sluipverbruikers terugzie in de grafieken.

Ook kun je daardoor import/export niet goed uit elkaar houden, omdat de slimme meter dat zelf al verrekend. De dsmr-reader, zonder weet van bruto productie, neemt dat 1:1 op. Ik zit dan met grafieken die niet kloppen.

Ben hier zelf wel mee aan het klooien geweest met 2x YouLess (P1 en omvormer), Node-RED, InfluxDB & Grafana en kom een heel eind, maar is het toch ook allemaal net niet (grafiekjes per week/maand e.d. is Grafana niet zo sterk in).
zelfbouw?

het is uiteindelijk simpelweg data dat in een grafiekje terecht komt.

ik exporteer alle data die voor mij relevant is via openhab naar een DB.
En vervolgens met grafana maak ik de grafieken die ik wil hebben.

vergt wel wat inspanning uiteraard ;)

• ThinkPad
Heb je wat screenshots van hoe je Grafana grafieken eruit zien?

• Mars Warrior
  • Laatst online: 12:41

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]

Bij mij komt uiteindelijk alles in Home Assistant, EN monitor ik apart mijn PV met een Sonoff Pow R2. Ik kan dat verschil wat jij noemt dus eenvoudig maken met wat lagere school rekenwerk 8)

http://www.team-mediaportal.com/

• Drardollan
Mars Warrior schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:54:
[...]

Dan ben ik wel gedwongen om een nieuwe Pi te kopen. Dat is opzich niet zo erg, maar zou het graag eerst even testen voor ik dat doe :)

Misschien kan ik wel ergens wat fixen, thanks voor de tip!

• mcDavid
Ligt eraan wat je wilt doen. Als je alleen de data wilt loggen zal dat prima gaan, ook op een oude RPi.

Maar die data query'en voor een dashboard zal al gauw te zwaar zijn. Als je een externe DB kunt gebruiken zal het beter gaan. Maar dan is er waarschijnlijk weinig reden om überhaupt het dashboard op de pi zelf te draaien.

zcflevo.nl

• ThinkPad
Mars Warrior schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:29:
[...]

Bij mij komt uiteindelijk alles in Home Assistant, EN monitor ik apart mijn PV met een Sonoff Pow R2. Ik kan dat verschil wat jij noemt dus eenvoudig maken met wat lagere school rekenwerk 8)
Het sommetje is ook niet zo moeilijk inderdaad (dat doe ik in Node-RED), maar om er dan een beetje fatsoenlijke grafieken van te maken is nog best lastig.

• jobr
[...]

Mijn slimme meter heeft 4 aparte meterstanden, 2 voor import en 2 voor export. Dus import/export prima uit elkaar te houden.
Door deze standen en het aantal kWh wat de panelen produceren reken ik in Domoticz elke minuut uit wat mijn eigen verbruik in kWh is. Dat stuur ik door naar influxdb. Met grafana dan grafiekjes maken.

Wat is het probleem met de week en maand grafieken dan?
Volgens mij is Grafana daar prima geschikt voor.

Wat wel bepalend is, is hoe de data in influxdb staat. Eventueel pas ik dat met Continues queries aan als ik dat zoals bij Domoticz niet kan beïnvloeden.

jobr wijzigde deze reactie 12-02-2019 18:58 (5%)

• Tranzity
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik heb de volgende setup (p1 > mqtt > node-red > influxdb > grafana):
ESMR50 uitlezen dmv p1 data kabel met Pi.
Python2 script die deze ttyUSB0 uitleest, zodra checksum gevonden is wordt de telegram gepublished op mqtt.
node-red die de telegram parsed.

M'n function blokje kan de datetimestamp, received, delivered, actual, failures, phaseInformation en gas uitspuwen. Stuur received, actual en gas naar Influxdb, waarbij ik bij received een counter heb die elke nacht reset.
In grafana de volgende grafiek opgezet (reset sinds zondag ;), en weinig thuis):

Domoticz style.

Tranzity wijzigde deze reactie 12-02-2019 21:46 (5%)

• Drardollan
mcDavid schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:27:
Ligt eraan wat je wilt doen. Als je alleen de data wilt loggen zal dat prima gaan, ook op een oude RPi.

Maar die data query'en voor een dashboard zal al gauw te zwaar zijn. Als je een externe DB kunt gebruiken zal het beter gaan. Maar dan is er waarschijnlijk weinig reden om überhaupt het dashboard op de pi zelf te draaien.
Heb ergens een wat nieuwe Pi vandaan gehaald, boel draait. Nu maar eens een paar dagen loggen om te zien hoe het loopt.

Enig nadeel, de taalselectie is afhankelijk van de browser. Ik heb alles in het Engels, maar dit heb ik liever Nederlands. Helaas nog geen setting voor gevonden :(
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True