Hier mijn ervaringen over het uitlezen van de P1 poort:
Ik ben nogal een fan van een Wemos mini. Kost nog minder dan 2 euro, Heeft een stabiele ingebouwde 5V/3V3 voeding. Is makkelijk te programeren door de ingebouwde USB en je hoeft dan ook niet op knoppen te drukken. Omdat de D4 al een pullup voor het ledje heeft heb ik de data hierop aangesloten. Dat lijkt goed te werken maar als je via USB er nieuwe software op wil zetten, moet het signaal er even af.
Ik heb nu D1 als data ingang gebruikt. Heb je met softwareserial alleen maar een pullup nodig. Ik heb 330 ohm gebruikt omdat ik anders met mijn 10 meter lange kabel te veel errors kreeg.
Toen de software wat uitgebreider werd, leek het aantal errors toe te nemen. Toen ik een CRC check had toegevoegd bleek soms meer dan de helft van de telegrammen afgekeurd te worden. Daar was niet mee te werken. Daar heb ik hier niet over gelezen. Op internet verder gezocht en toen bleek softwareserial op 115200 niet altijd goed te werken. Vooral wifi zou haperen. Maar bij mij bleef Wifi wel goed, alleen de data ging vaak fout.
Het bleek dat toen ik Wifi uit had gezet het wel redelijk goed ging.
Als ik Wifi aan had en software uit de ontvangst loop weg had gehaald ging het ook redelijk goed. Maar met een pullup van 10K i.p.v. 330 ohm kwam geen enkel telegram door de crc check heen. Is het nu een software probleem (dat de software tijdens ontvangst van data tussendoor ook bezig is met het filteren van data) of is het nu een hardware probleem (stroompieken van de Wifi beinvloeden de nivo's van de rx-ingang)?
Aan de telegrammen kon je zien dat er geen bytes verloren waren gegaan. Ze waren wel corrupt geworden. En het rx-buffer hoefde maar heel klein te zijn, dus hij was niet te druk met het filteren van data.
Uiteindelijk heb ik de software aangepast dat ik eerst alle data binnen haal en daarna pas ga checken en filteren en wifi afhandel. Nu komt bijna alles goed binnen. Ook met een pullup van 10K zijn er maar weinig extra fouten. Ik denk dat ik een combinatie had van een hardware en een software probleem. Maar ik begrijp het nog niet precies.
Ik heb een DSMR 5.0 slimme meter. Voeden vanuit de meter gaat nog niet helemaal goed. Het hangt er denk ik van af hoe de verbinding wordt opgebouwd. Zelfs met een elco van 10.000 uF op de 5V gaat het soms nog fout. Maar misschien is deze waarde ook te groot. Ik heb een Iskra 550 SMR 5.0
Op
http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/ wordt geadviseerd om geen goedkope Chinee TTL/USB kabels te kopen maar naar een betrouwbaar adres te gaan. Maar dat kost dan 20 euro. Met een Wemos, een 6C6P RJ11 kabel en een weerstandje van totaal nog geen 3 euro kan je hem ook overal op aansluiten via USB of Wifi.
Ik heb het vermoeden dat je altijd moet inverteren. Er staat 1 uitzondering in de lijst. Maar dat is in een serie waarbij je de andere versies van dat merk wel moet inverteren. Zou dat niet gewoon een vergissing geweest zijn? Ik heb nog geprobeerd om via een pulldown weerstand te inverteren omdat ik toch een zwevende open collector output op mijn meter heb zitten. Maar dat werkte niet. Ik denk omdat de GND van het CTS naar de meter toe ook omhoog werd getrokken.
[
Voor 3% gewijzigd door
jan-- op 30-12-2018 22:30
]