Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• killabee.nl
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-04 15:22
Sircuri schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:17:
[...]

Ik denk dat je dan eerst dat moet oplossen. Als jij het niet kan lezen, dan kunnen externe tools dat ook niet. Of geen goede singal inverter of verkeerde baud-rate.
Ik heb met de ftdi kabel nog aantal zaken getest. Waaronder verschillende weerstanden. 1k, 5,6k en 10k. Dit maakt geen verschil. Ook heb ik 3.3v en 5v getest met de ftdi. De ftdi heb ik ook geprogrammeerd dat deze het RxD signaal inverted. Dit geeft normale weergave op de standaard baudrate. Dit in combinatie met een 10k weerstand. Echter denk ik dat dit ook met een 1k af kan.

Nu dus zien dat ik dit ook werkend krijg met de NodeMCU.

killabee.nl wijzigde deze reactie 12-11-2018 09:56 (16%)

• chmod
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16-11-2018
Na het toevoegen van de P1 smart meter hardware (Via P1 kabel) in Domoticz krijg ik onder devices wel:
- Power
- Voltage L1 t/m L3 (krachtstroom in huis dus drie fases)
Maar geen Gas. Volgens het scherm van de gasmeter is hij wel gekoppeld met de stroommeter. Heb hem ook al opnieuw gekoppeld en 48 uur gewacht.

Ik heb een Landis Gyr G4T gasmeter.

Iemand?

• mrmartinuz
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
In Domticz onder instellingen: Allow new devices for X minuten.

Zet deze voor de zekerheid op iets meer dan een uur. Afhankelijk van je Slimme meter zou de gas update 1x per uur kunnen zijn.

Misschien dat dit helpt?

• chmod
Ga ik proberen! Thnx!
mrmartinuz schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:59:

Zet deze voor de zekerheid op iets meer dan een uur. Afhankelijk van je Slimme meter zou de gas update 1x per uur kunnen zijn.

Misschien dat dit helpt?

• mrmartinuz
  • Nu online
Kans is dan aanwezig dat deze niet automatisch toegevoegd wordt.

Je kan de gas meter dan vinden onder "Apparaten" of "Devices". Afhankelijk van je gekozen taal.

Druk dan op het groene pijltje om het apparaat toe te voegen aan Domoticz.

• chmod
Ik kan alleen de knop Allow for 5 minutes vinden. Kan ik die ergens aanpassen? of via ssh?
mrmartinuz schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:59:

Misschien dat dit helpt?

• mrmartinuz
  • Nu online
Ik deed het even uit mijn hoofd. Klopt inderdaad. Kan maar 5 minuten. Dan zou je een vinkje moeten zetten voor: Accepteer nieuwe Hardware/Sensoren

Ik zet deze zelf altijd weer uit omdat anders mijn RFXCom steeds zenders en ontvangers blijft oppikken die niet van mij zijn.

• roelieboelie
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-04 14:31

roelieboelie

www.madebydorine.nl

Ik ben opzoek naar de meest eenvoudige manier om de P1 meter data in Grafana (+InfluxDB) te krijgen. Ik heb een RaspberryPi en gebruik nu DSMR Reader, werkt prima, maar Grafana is gewoon VET. Ook draai ik Domoticz.

Mogelijke opties die ik zie;
"P1 Monitor" --> InfluxDB --> Grafana
"Domoticz" --> InfluxDB --> Grafana
"DSMR Reader" --> InfluxDB --> Grafana

Kan iemand mij helpen/heeft er iemand tips om met zo min mogelijk "tussen programma's" de data richting Grafana (+InfluxDB) te krijgen? Thnx!

roelieboelie wijzigde deze reactie 16-11-2018 14:09 (17%)

Exclusieve, handgemaakte tassen en meer op www.madebydorine.nl (leuk voor je vriendin ;) )

• terual
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08-02 09:26
Ik was op zoek naar een simpel tooltje wat de slimme meter uitleest vanaf mijn router en dit naar een MQTT broker stuurt. De meesten hebben waarschijnlijk toch al de router in de buurt van de slimme meter hangen. Er was het een en ander te vinden in bijvoorbeeld Python, maar niets wat op mijn OpenWrt router zou draaien. Vandaar dat ik zelf aan de gang ben geweest. Ik heb op basis van deze code en libmosquitto iets in elkaar gedraaid wat voor mij voldoende werkt. Simpele instructies om de code te compileren voor OpenWrt staan in de readme.

De code is hier te vinden: https://github.com/terual/dsmr2mqtt

• chmod
Dat vinkje had ik al aan staan. Dus helaas mis ik mijn gasmeter nog steeds :-(
[quote]jobr schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:57:
Kun je ook meerdere monitors aansluiten op een P1 poort?

Dus bijvoorbeeld mijn Toon en een esp822/arduino/pi.
[/quote]

Niemand?

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:36:
[quote]jobr schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:57:
Kun je ook meerdere monitors aansluiten op een P1 poort?

Dus bijvoorbeeld mijn Toon en een esp822/arduino/pi.
[/quote]

Niemand?
Nee, dat kun je niet. Niet eenvoudig. RS232 is een point to point bus. Dus: Één verstuurder, één ontvanger.

Maar. Waarom zou je 'esp822/arduino/pi' een ontvangen telegram niet kunnen kopiëren naar een tweede poort, eentje waar je Toon aanhangt?

Dat is het voordeel van een 'esp822/arduino/pi': jij bent de baas over de software op het ding. In tegenstelling tot de sofware op je Toon.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Hephaestus
  • Registratie: februari 2012
  • Niet online
Om een NodeMCU van stroom te voorzien via die P1 poort, kan geen diagram vinden van de aansluiting
1 = GND?
6 = VCC?

1 naar GND op NodeMCU?
6 naar Vin op NodeMCU?

de onderste 2 linkse aansluitingen op een NodeMCU:

Hephaestus wijzigde deze reactie 27-11-2018 21:07 (8%)

God is a ludicrous fiction, dreamt up by inadequates who abnegate all responsibility to an invisible magic friend.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

roelieboelie schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:00:
Ik ben opzoek naar de meest eenvoudige manier om de P1 meter data in Grafana (+InfluxDB) te krijgen. Ik heb een RaspberryPi en gebruik nu DSMR Reader, werkt prima, maar Grafana is gewoon VET. Ook draai ik Domoticz.

Mogelijke opties die ik zie;
"P1 Monitor" --> InfluxDB --> Grafana
"Domoticz" --> InfluxDB --> Grafana
"DSMR Reader" --> InfluxDB --> Grafana

Kan iemand mij helpen/heeft er iemand tips om met zo min mogelijk "tussen programma's" de data richting Grafana (+InfluxDB) te krijgen? Thnx!
Via Domoticz, zit er zelfs al ingebouwd.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• w2cker
  • Laatst online: 16:54
Hephaestus schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:05:
Om een NodeMCU van stroom te voorzien via die P1 poort, kan geen diagram vinden van de aansluiting
1 = GND?
6 = VCC?
Ja dat klopt. Maar dan wel met een rj12 en je moet een versie 5 meter hebben. De oudere meters leveren onvoldoende vermogen.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• Hephaestus
  • Registratie: februari 2012
  • Niet online
thnx, heb ik, zowel rj12 als versie 5 meter, iskra am550, alleen geeft die geen stroom aan de NodeMCU, heb alleen pin 1 en 6 aangesloten op de NodeMCU om te testen of die stroom geeft, maakt dat wat uit? of moet de P1 poort meer verbindingen hebben voordat ie stroom geeft?

God is a ludicrous fiction, dreamt up by inadequates who abnegate all responsibility to an invisible magic friend.

• w2cker
  • Laatst online: 16:54
Hephaestus schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:41:
thnx, heb ik, zowel rj12 als versie 5 meter, iskra am550, alleen geeft die geen stroom aan de NodeMCU, heb alleen pin 1 en 6 aangesloten op de NodeMCU om te testen of die stroom geeft, maakt dat wat uit? of moet de P1 poort meer verbindingen hebben voordat ie stroom geeft?
Volgens mij moet er altijd spanning op staan. Maar heb je al gecontrolleerd met een voltmeter?

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• RudderDuck
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01-01 16:47
Ik probeer mijn Landis + Gyr ZMF110 (CCtFs2) uit te lezen met een Arduino Nano bordje.

Het ding draait DSMR 4.2 en als ik er van uit ga dat deze meter onder de ZMF100 serie valt dan geldt 115200 8N1 (zie http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/).

Op deze pagina staat een handleiding en simpel script om e.e.a. aan de praat te krijgen:

http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

De pagina laat zien hoe je een 7404 IC kan gebruiken om de data uit te lezen, het schema dat ik heb gebruikt om de nano aan te sluiten:

http://domoticx.com/wp-content/uploads/2016/04/p1-uitlezen-arduino-inverter-gate-7404-IC-900x539.png

Het script:

#include <AltSoftSerial.h>
// AltSoftSerial always uses these pins:
//
// Board Transmit Receive PWM Unusable
// ----- -------- ------- ------------
// Teensy 2.0 9 10 (none)
// Teensy++ 2.0 25 4 26, 27
// Arduino Uno 9 8 10
// Arduino Mega 46 48 44, 45
// Wiring-S 5 6 4
// Sanguino 13 14 12

AltSoftSerial altSerial;
char c;

void setup() {
Serial.begin(9600);
altSerial.begin(9600);
}

void loop() {
if (altSerial.available()) {
c = altSerial.read();

// --- 7 bits instelling ---
c &= ~(1 << 7);
char inChar = (char)c;

Serial.print(c);
}
}

Ik krijg netjes elke 10 seconden een bericht binnen maar ondanks het veranderen van de baudrate van 9600 naar 115200 blijft het bericht onleesbaar (een brij van tekens). In de loop heb ik de 7 naar 8 veranderd (ik neem even aan dat ik daarmee van 7 naar 8 bits kan gaan 8)7 ).

Zie ik iets over het hoofd, doe ik iets verkeerd, kan iemand mij misschien een zetje in de goede richting geven?

Alvast bedankt!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:00
Heef jouw meter niet een open collector? Dan hoef je het signaal uberhaupt niet te inverteren. Maar moet je wel een pullup weerstand gebruiken om het signaal omhoog te trekken.

daarnaast: waarom gebruik je überhaupt een inverter IC als je toch al een software serial implementatie gebruikt? Laat gewoon die library het signaal inverteren ;)

zcflevo.nl

• RudderDuck
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01-01 16:47
Bedankt voor je snelle reaktie mcDavid, ik ga even kijken of het met een pull up weerstand lukt.

Wat de inverter IC betreft, ik ging er in mijn onschuld even van uit dat de code onderaan de gelinkte pagina voor alle beschreven aansluitmogelijkheden zou gelden.

• Ilyas
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Ilyas

Cats & Whisky

Helleu, Ik hoopte dat de topicstart wellicht een verzameling van tooltjes, meters, software en hardware zou hebben om mee te starten.

Dan maar even zo: Ik heb sinds een maand of twee een slimme meter(Iskra AM550 CDMA) en ik vroeg me af of ik met een RasPi3 direct de P1 poort kan uitlezen. Ik weet dat de Pi beschikt over allerlei GPIO pinnen maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Lijkt me wel een leuke om mee te beginnen.

Zoniet, welk kabeltje kan ik het beste gebruiken om de P1 poort via een RasPi3 uit te lezen?
De Pi kan ik vlak naast de meter monteren.

Verder wil ik de Pi de gegevens laten doorsturen naar een server die thuis draait en vervolgens iets met Grafana ofzo.
Dank!

It's always DNS...

• CyberJack
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:22
Ilyas schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:51:
Helleu, Ik hoopte dat de topicstart wellicht een verzameling van tooltjes, meters, software en hardware zou hebben om mee te starten.

Dan maar even zo: Ik heb sinds een maand of twee een slimme meter(Iskra AM550 CDMA) en ik vroeg me af of ik met een RasPi3 direct de P1 poort kan uitlezen. Ik weet dat de Pi beschikt over allerlei GPIO pinnen maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Lijkt me wel een leuke om mee te beginnen.

Zoniet, welk kabeltje kan ik het beste gebruiken om de P1 poort via een RasPi3 uit te lezen?

Verder wil ik de Pi de gegevens laten doorsturen naar een server die thuis draait en vervolgens iets met Grafana ofzo.
Dank!
Ik heb bij sossollutions ooit een "slimme meter kabel" gekocht. Deze heeft een rj11 aansluiting voor in de slimme meter en een usb aansluiting voor in de pi.

Verder gebruik ik een python script om de telegram berichten te verwerken. Deze worden doorgestuurd naar de api van dsmr-reader (deze heb ik niet op de pi draaien, maar dit kan wel)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Ilyas
Ik heb goede ervaringen met
V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel voor Domoticz, hass.io, dsmr reader e...
(vanwege het weerstandje wat erin zit)

Kijk even of je Domoticz op de pi kunt zetten. De P1 kabel uitlezen zit daar standaard ingebakken.
Dan is het ook eenvoudig de data naar Influxdb en grafana te sturen.

Zorg wel voor een betrouwbaar microSD kaartje (samsung evo ofzo) en een stabiele voeding.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 01-12-2018 17:56 (3%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• mcDavid
Ilyas schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:51:

Dank!
Dat kan perfect ja. Persoonlijk vind ik het zelfs de beste optie, want het goedkoopst en veel stabieler dan de meeste usb-ttl converters.

He moet dan alleen wel het signaal inverteren. Heb hier zelf ook een keer een kabeltje voor gemaakt met een mosfet + weerstand om te inverteren (en gelijk een voedingskabel eraan, maar die kun je natuurlijk negeren)

http://duft.nl/image/500/web/IMG_20170422_160758.jpg

Overigens, als je alleen maar de telegrammen wilt doorsturen naar een (domoticz/dsmr reader) server elders, kun je ook gewoon een wemos of ander esp8266 bordje gebruiken ipv een raspberry pi.

zcflevo.nl

Ik heb mijn P1 meter aangesloten met een USB kabel op een Linux systeem. Ik wilde de data zowel in Domoticz als in DSMR-reader (op hetzelfde systeem).
Ik heb daarvoor nu 2 oplossingen:

Hier staat een plugin om P1 data vanuit DSMR-reader door te sturen naar virtuele poort welke weer uitgelezen kan worden door een ander programma (Domoticz).
(vergeet niet eerst de socat te doen die ook in het topic staat)

En door middel van een script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
cd /home/john/serial_splitter

echo "Set speed ttyUSB1"
stty -F /dev/ttyUSB1 115200 clocal ignpar -ixon -opost -isig -icanon -iexten -echo -icrnl

echo "Create fifo1 and fifo2"
mkfifo fifo1 fifo2
echo "Start tee"
tee </dev/ttyUSB1 fifo1 >fifo2 &
echo "Create /dev/ttyUSB1a"
sudo socat -u GOPEN:fifo1 pty,link=/dev/ttyUSB1a,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &
echo "Create /dev/ttyUSB1b"
sudo socat -u GOPEN:fifo2 pty,link=/dev/ttyUSB1b,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &

Nu heb je 2 virtuele poorten die je in Domoticz en DSMR-reader kan gebruiken.

Misschien heeft iemand nog hier iets aan.

• frank3523
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:43
Ik ben nu al een tijdje met Home Assistant bezig op een rpi3+ samen met hass.io en heb het nu een beetje werkende.
Wat ik alleen niet aan de praat krijg is het uitlezen van mijn smartmeter per dag. Ik zie in grafana wel het huidige gebruik maar kan niet die mooie kolommetjes krijgen zoals thinkpad dat in zijn post aangeeft.
Mijn dagelijks verbruik klopt niet dit word alleen maar minder ipv meer.

Ben al met retention policies en continues queries aan de slag geweest maar het lukt niet.

Ik hoef alleen maar mijn stroom verbruik uit te lezen, ik heb geen gas in huis.

Kan iemand mij in simpele taal uitleggen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Thnx frank

• cavey
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17:05
Ik probeer even mijn gedachten in een schema om te zetten, het is me nog niet geheel duidelijk hoe/wat.

https://tweakers.net/ext/f/6rdEpB3yip6OlplyQn96CthP/thumb.png

Wat ik probeer te doen: middels een simpel weerstands spanningsdeler 3.3V creeeren voor de ESP8266-12F, een digitale pin gebruiken om 2-RST aan te spreken (meeste doen deze direct aan 5V knopen, kan op zich ook wel, dan hang ik 't aan pin 1, al dan niet met een weerstand),

Pin 5, TxD middels de MOSFET BS170 inverter naar de RxD van de ESP dirigeren, deze hangt daarbij aan de 3.3v lijn. En de rest aan GND knopen.

Aangezien ik nog niet echt een 1-op-1 schema ben tegen gekomen hier, vraag ik mij af of het zo wel goed zal gaan. Deze vraag is met name gericht aan de tweakers die ook een ESP8266 direct aan de P1 poort hebben gehangen, zonder aanvullende voedingen.

De spanningsdeler kan ook wel weggehaald worden/bypassed worden om een NodeMCU/Wemos D1 mini aan te sluiten met 5V, maar dat is om het even lijkt mij.

Als ik nog iets heb gemist, hoor ik het graag, oh ja, ik bedenk me net dat ik een iskram am550 heb, dus ik zal nog een weerstand tussen pin 2 en 5 moeten hangen (of pin 1 en 5).
frank3523 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:21:
Ik ben nu al een tijdje met Home Assistant bezig op een rpi3+ samen met hass.io en heb het nu een beetje werkende.
Wat ik alleen niet aan de praat krijg is het uitlezen van mijn smartmeter per dag. Ik zie in grafana wel het huidige gebruik maar kan niet die mooie kolommetjes krijgen zoals thinkpad dat in zijn post aangeeft.
Mijn dagelijks verbruik klopt niet dit word alleen maar minder ipv meer.

Ben al met retention policies en continues queries aan de slag geweest maar het lukt niet.

Ik hoef alleen maar mijn stroom verbruik uit te lezen, ik heb geen gas in huis.

Kan iemand mij in simpele taal uitleggen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Thnx frank
Met domoticz doe ik:

Per dag
SELECT (max("value") - min("value"))/1000 FROM "Usage-1" WHERE ("name" = 'ElectraVerbruik-P1') AND $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)
SELECT (max("value") - min("value"))/1000 FROM "Usage-2" WHERE ("name" = 'ElectraVerbruik-P1') AND $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)

Per uur:
SELECT (max("value") - min("value"))/1000 FROM "Usage-1" WHERE ("name" = 'ElectraVerbruik-P1') AND $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(null)
SELECT (max("value") - min("value"))/1000 FROM "Usage-2" WHERE ("name" = 'ElectraVerbruik-P1') AND $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(null)

Bij beide Stack gebruiken onder Display

• frank3523
Nou ik heb het geprobeerd te krijgen zoals jij aangeeft maar wil met geen mogelijkheid lukken.
Krijg die waardes niet in grafana ingevoerd.
Dat max en Min value krijg ik er al niet in.
frank3523 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:24:
Nou ik heb het geprobeerd te krijgen zoals jij aangeeft maar wil met geen mogelijkheid lukken.
Krijg die waardes niet in grafana ingevoerd.
Dat max en Min value krijg ik er al niet in.
Je moet even toggle edit mode doen aan de rechterkant bij die 3 horizontale streepjes.
Dan kun je de query erin plakken (en niet opnieuw toggle edit mode doen)

• frank3523
jobr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:05:
[...]

Je moet even toggle edit mode doen aan de rechterkant bij die 3 horizontale streepjes.
Zodra ik jou regel er in plak krijg ik allerlei error meldingen. En ook nadat ik de aanpassingen van de namen had gedaan. Zit denk ik toch een wezenlijk verschil in domoticz tov homeassistant wat betreft het uitlezen van deze smart meter.
Toch bedank voor de reactie

• frank3523
jobr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:05:
[...]

Ja dan krijg je inderdaad die regel te zien.
Maar wat ik daar ook invoer ik krijg geen data te zien.

Er gaat volgens mij iets met die continuous querie fout.
Heb alles gedaan zoals in de post van thinkpad maar ik krijg geen data te zien.
ook in influxdb zie ik alleen maar data als ik op de p1smartmeter.raw database klik.
Alle andere retention policies laten geen value zien.

Ik hoop dat er iemand is die een werkende continues querie heeft die ik kan gebruiken.
frank3523 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:12:
[...]

Ja dan krijg je inderdaad die regel te zien.
Maar wat ik daar ook invoer ik krijg geen data te zien.

Er gaat volgens mij iets met die continuous querie fout.
Heb alles gedaan zoals in de post van thinkpad maar ik krijg geen data te zien.
ook in influxdb zie ik alleen maar data als ik op de p1smartmeter.raw database klik.
Alle andere retention policies laten geen value zien.

Ik hoop dat er iemand is die een werkende continues querie heeft die ik kan gebruiken.
Ik heb geen idee hoe de influxdb eruit ziet met HA.
Heb je met Chronograf (via Data Explorer) al eens geprobeerd om wat data zichtbaar te maken?
Dan krijg je uiteindelijk ook een query (via wat kliks te maken).
Als je kunt laten zien hoe de influxdb eruit ziet met wat waardes uit de db (table vorm) dan kunnen we je misschien verder helpen.

• frank3523
jobr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:33:
[...]

Ik heb geen idee hoe de influxdb eruit ziet met HA.
Heb je met Chronograf (via Data Explorer) al eens geprobeerd om wat data zichtbaar te maken?
Dan krijg je uiteindelijk ook een query (via wat kliks te maken).
Als je kunt laten zien hoe de influxdb eruit ziet met wat waardes uit de db (table vorm) dan kunnen we je misschien verder helpen.
Ik krijg wel data zichtbaar. Maar dit is alleen maar realtime data.

Dit zijn de databases.
_internalp
p1smartmeter

En dit is mijn continues querie.

De retention policies zijn raw en smartmeter_daily

CREATE CONTINUOUS QUERY cq_smartmeter_daily ON p1smartmeter RESAMPLE EVERY 15m BEGIN SELECT min("+T") AS "+T_min", max("+T") AS "+T_max", spread("+T") AS "+T_spread", min("+T1") AS "+T1_min", max("+T1") AS "+T1_max", spread("+T1") AS "+T1_spread", min("+T2") AS "+T2_min", max("+T2") AS "+T2_max", spread("+T2") AS "+T2_spread" INTO "smartmeter_daily"."smartmeter_dag" FROM "raw"."p1smartmeter" GROUP BY time(1d) END

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
frank3523 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:52:
[...]

Ik krijg wel data zichtbaar. Maar dit is alleen maar realtime data.

Dit zijn de databases.
_internalp
p1smartmeter

En dit is mijn continues querie.

De retention policies zijn raw en smartmeter_daily

CREATE CONTINUOUS QUERY cq_smartmeter_daily ON p1smartmeter RESAMPLE EVERY 15m BEGIN SELECT min("+T") AS "+T_min", max("+T") AS "+T_max", spread("+T") AS "+T_spread", min("+T1") AS "+T1_min", max("+T1") AS "+T1_max", spread("+T1") AS "+T1_spread", min("+T2") AS "+T2_min", max("+T2") AS "+T2_max", spread("+T2") AS "+T2_spread" INTO "smartmeter_daily"."smartmeter_dag" FROM "raw"."p1smartmeter" GROUP BY time(1d) END

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Niet echt.

Misschien je eens een plaatje tonen van chronograf waarbij je de measurements & tags allemaal uitklapt.
Values moet ook zichtbaar zijn. En als er een vakje is wat je aan kan klikken onder measurements dan dit doen. Idem values.
Dan krijg je bovenin ook een query

• frank3523
jobr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:05:
[...]

Niet echt.

Misschien je eens een plaatje tonen van chronograf waarbij je de measurements & tags allemaal uitklapt.
Values moet ook zichtbaar zijn. En als er een vakje is wat je aan kan klikken onder measurements dan dit doen. Idem values.
Dan krijg je bovenin ook een query
Zou ik wel willen doen maar ik kan geen afbeeldingen toevoegen.
Maar zodra ik measurements selecteer krijg ik geen value te zien.
Alleen maar onder de default retention policy.
frank3523 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:21:
[...]

Zou ik wel willen doen maar ik kan geen afbeeldingen toevoegen.
Maar zodra ik measurements selecteer krijg ik geen value te zien.
Alleen maar onder de default retention policy.
Als je op Reageer drukt zie je dan niet staan boven tekstvak"Voeg afbeelding toe via het fotoalbum" ?
Sorry ik bedoel fields ipv value.

Wat zie je allemaal staan qua boomstructuur onder measurements?
En welke kun je daarvan een leeg vakje aanklikken?

• frank3523
jobr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:28:
[...]

Als je op Reageer drukt zie je dan niet staan boven tekstvak"Voeg afbeelding toe via het fotoalbum" ?
Sorry ik bedoel fields ipv value.

Wat zie je allemaal staan qua boomstructuur onder measurements?
En welke kun je daarvan een leeg vakje aanklikken?
En nu van p1smartmeter.raw. Deze wordt toch gevuld door HA?
Waardoor wordt die smartmeter_daily gevuld?

En welke query gebruik je voor " Ik zie in grafana wel het huidige gebruik "?

jobr wijzigde deze reactie 12-12-2018 20:44 (11%)

• frank3523
jobr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:42:
[...]

En nu van p1smartmeter.raw. Deze wordt toch gevuld door HA?
Waardoor wordt die smartmeter_daily gevuld?

En welke query gebruik je voor " Ik zie in grafana wel het huidige gebruik "?
https://tweakers.net/ext/f/ZiVEOeB8wCPnvPOnCvO1uY6a/thumb.png

De daily zou vanuit de raw gevuld moeten worden. Maar daar komt dus niks in.
frank3523 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:33:
[...]

[Afbeelding]

De daily zou vanuit de raw gevuld moeten worden. Maar daar komt dus niks in.
Afbeelding is te klein.

• frank3523
Sorry vergissing hopenlijk zo beter.
https://tweakers.net/ext/f/5Wlz4lxDlk58pxMVMwBkb5Fs/thumb.png
frank3523 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:32:
[...]

[...]

Sorry vergissing hopenlijk zo beter.
[Afbeelding]
Probeer dit eens:
select sum("value") as "sum_value" from ..... GROUP BY time(1d) fill(null)

Op de stipjes het stukje uit de query tussen from en Group by uit het laatste plaatje overnemen.

jobr wijzigde deze reactie 13-12-2018 19:42 (12%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
heeft iemand als iets gemaakt om meerdere jaren te vergelijken. Ik lees de data nu in met een scriptje en stop het in een rrd database. Zou echter graag een grafiek willen hebben van de voorgaande jaren, elk apart, en het lopende jaar, om te zien hoe dit jaar het doet.
jerh schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:55:
heeft iemand als iets gemaakt om meerdere jaren te vergelijken. Ik lees de data nu in met een scriptje en stop het in een rrd database. Zou echter graag een grafiek willen hebben van de voorgaande jaren, elk apart, en het lopende jaar, om te zien hoe dit jaar het doet.
Er zijn allerlei graphics tools die werken met RRD. Cacti bijv, google geeft er nog wel meer.

Kijk ook eens naar DSMR-reader (niet met rrd)?

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
jobr schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:25:
[...]

Er zijn allerlei graphics tools die werken met RRD. Cacti bijv, google geeft er nog wel meer.

Kijk ook eens naar DSMR-reader (niet met rrd)?
Ik heb nu wel een grafiek, dat is geen probleem. Maar ik wel graag de cumalatieven van het lopend jaar vergelijken met die van voorgaande jaren. Een soort van timeshift dus. Het is geen probleem om een grafiek van 5 jaar te maken, maar ik heb liever een grafiek met 5 jaren er in. Het jaartal is dan geen onderdeel. In excel is zojuist zo gemaakt, maar ik heb graag op een webpagina.

• frank3523
jobr schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:41:
[...]

Probeer dit eens:
select sum("value") as "sum_value" from ..... GROUP BY time(1d) fill(null)

Op de stipjes het stukje uit de query tussen from en Group by uit het laatste plaatje overnemen.
nee werkt ook niet . De dagelijkse grafiek blijft leeg.
frank3523 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:42:
[...]

nee werkt ook niet . De dagelijkse grafiek blijft leeg.
Wat is nu je exacte query geworden?
(even in tekst hier plakken)

• NielsvdBeek
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 27-03 13:50
DSMR reader en een serial to ethernet voor het p1 signaal via ethernet naar DSMR, iemand al geprobeerd, dit topic doorgelezen maar zie nog geen aanknopingspunt voor DSMR confguratie van P1 via ethernet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

NielsvdBeek schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:28:
DSMR reader en een serial to ethernet voor het p1 signaal via ethernet naar DSMR, iemand al geprobeerd, dit topic doorgelezen maar zie nog geen aanknopingspunt voor DSMR confguratie van P1 via ethernet.
Niet geprobeerd maar zie niet in waarom dat niet zou werken, alleen het inverteren van het signaal is even een aandachtspunt. Zo'n TCP 232 module kost geen drol (8 euro ofzo?), dus waarom niet zelf even proberen?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-12-2018 15:31 (8%)

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15:34
@NielsvdBeek Je kunt met socat een virtuele serial port maken. Google serial port over tcp. Dat werkt prima (disclaimer ik gebruik het zelf niet, domoticz hier, maar heb socat wel gebruikt voor testen. Gaat zonder problemen.

Toevoeging: voor degenen die nu denken dat je een serial port nodig hebt om te testen dat is niet nodig. Die dingen komen met een webservertje dus je kan gewoon met een browser de waardes uit lezen. Kwam ik later pas achter 8)7

Laagheim wijzigde deze reactie 20-12-2018 17:54 (34%)

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:42
Ik lees de P1 van onze Landis Gyr E350 uit met een USR-TCP232-T2 en vraag me af of deze in te stellen is om de bits te inverteren zoals dat met FTDi chips kan. Iemand ervaring mee? Anders inverteer ik hem met hardware, ook geen probleem, maar software oplossing zou mooi zijn.

• NielsvdBeek
De AM550-TD2 eerst maar is met de kabel aansluiten. Het inverteren zie ik ook even niet hoe dit te realiseren met Serial naar Ethernet.. Daarmee lees ik ook dat ik met de kabel van Ali voor de AM550 nog een 10K weerstand nodig heeft. De kabel van Ali eerst maar is bestellen voor 7 euro

• Laagheim
@zzattack Ik gebruik de T2 ook maar via de webinterface is het in elk geval niet in te stellen. Ik heb de handleiding nog even doorgebladerd maar daar kan ik niets vinden over inverteren.

@NielsvdBeek Inverteren kan je het beste doen met een hex inverter. Weerstandjes geeft alleen maar geklooi. Gewoon op een breadboard pluggen en met een arduino voeding kan je tegelijkertijd de usr en de inverter voeden.

• mcDavid
@zzattack die E350 is er een met open-collector. Alleen een pullup nodig dus, niet inverteren.

zcflevo.nl

• NielsvdBeek
@NielsvdBeek Inverteren kan je het beste doen met een hex inverter. Weerstandjes geeft alleen maar geklooi. Gewoon op een breadboard pluggen en met een arduino voeding kan je tegelijkertijd de usr en de inverter voeden.
Wilde is kijken of het ook via POE kan voeden. hex inverter?

Wikipedia: Inverter (logic gate)

mmm een schema is handig, geloof dat ik begrijp wat je bedoeld.

NielsvdBeek wijzigde deze reactie 21-12-2018 17:00 (22%)

• Laagheim
@NielsvdBeek Sorry een plaatje is wat duidelijker denk ik :) http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

Ipv de arduino gebruik je de usr.

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:42
mcDavid schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:36:
@zzattack die E350 is er een met open-collector. Alleen een pullup nodig dus, niet inverteren.
Dat zie ik ook staan maar mijn steam lijkt inverted 7N1 @ 115200bps..
Morgen eens aansluiten.
https://tweakers.net/ext/f/ZHE7xTGxPJESQiFUFDNgCMMZ/thumb.jpg

• Goudduif
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Aansluit schema P1 --> SR-TCP232-T2 --> domoticz server
op deze site http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/
kom ik de BC547 en de BS 170 tegen, om tussen de P1 meter te plaatsen.
Daar ik op dit gebied bijna niets geen kennis hebt, mijn vraag of iemand mij verder kan helpen
Bedankt

• Laagheim
@Goudduif
Afhankelijk van je meter moet je het signaal inverteren. Dus eerst moet je kijken welke meter je hebt (er staat een overzicht op domoticx.com) en dan kijken hoe je het signaal moet aanpassen. (Als je moet inverteren zou ik wegblijven van weerstandjes, dat geeft alleen maar gedoe en kiezen voor een 7404 inverter (staat op de link in je bericht). Die dingen kosten een euro of zo en kunnen niet kapot.)

Dan de usr t2: die dingen komen met een vast ip adres en dhcp uit dus waarschijnlijk kan je hem niet in 1x bereiken omdat je op een ander subnet zit. Pak de handleiding erbij, gewoon te downloaden van de usr site, daarin staat duidelijk beschreven hoe je de boel moet aanpassen.

Dan pas je via de webinterface de serial instellingen aan zoals je die gevonden hebt op domoticx.com. (En je kiest voor server, niet client). Als je dan in je browser naar http://ipadrs:poortnummer (poortnummer mag je zelf kiezen) gaat zie je de telegrammen voorbijkomen. In domoticz geef je hetzelfde ip adres en poortnummer.

Tip: gebruik een goede voeding waar je meerdere uitgangen 3,3 en 5v op hebt zodat je niks hoeft door te lussen.
Soldeer alles, ook als je nog aan het testen bent. Waarschijnlijk hoef je maar 3 pinnetjes aan een oude telefoonkabel te solderen dus het is de moeite niet.

Als laatste, tussen de usr en domoticz server moet nog een switch of router :)

Laagheim wijzigde deze reactie 23-12-2018 11:38 (3%)

• Goudduif
  • Niet online
Laagheim schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:37:

Afhankelijk van je meter moet je het signaal inverteren. Dus eerst moet je kijken welke meter je hebt (er staat een overzicht op domoticx.com) en dan kijken hoe je het signaal moet aanpassen. (Als je moet inverteren zou ik wegblijven van weerstandjes, dat geeft alleen maar gedoe en kiezen voor een 7404 inverter (staat op de link in je bericht). Die dingen kosten een euro of zo en kunnen niet kapot.)

Tip: gebruik een goede voeding waar je meerdere uitgangen 3,3 en 5v op hebt zodat je niks hoeft door te lussen.
Soldeer alles, ook als je nog aan het testen bent. Waarschijnlijk hoef je maar 3 pinnetjes aan een oude telefoonkabel te solderen dus het is de moeite niet.
Ik heb de "Iskra ME 382"
Maar nu weet ik niet of deze inverteren vereist.
Het aansluiten, en configureren,en aansluiten van de ethernet module, is voor mij geen probleem.
Het solderen is ook niet het probleem, alleen met het lezen van de verschillende forums werd het mij niet duidelijk wat er tussen geplaatst moet worden. Als de 7404 de beste optie is, dan gaan we daar gewoon voor.
Welke voeding zou jij aanraden?

• Laagheim
De slimme meters vind je terug op:http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/ Daar staat een tabel met alle slimme meters. De Iskra ME 382 staat er ook in en je moet inverteren (de waardes die je moet invullen op de usr staan ook in de tabel.

In principe is elke arduino voeding goed maar als je bijv kiest voor de mb102 met 12 volt voeding kan je de usr, de 5v op de telefoonkabel naar de slimme meter en de inverter allemaal apart aansluiten op de voeding en hoef je niks door te lussen.

• jan--
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-04 20:20
Hier mijn ervaringen over het uitlezen van de P1 poort:

Ik ben nogal een fan van een Wemos mini. Kost nog minder dan 2 euro, Heeft een stabiele ingebouwde 5V/3V3 voeding. Is makkelijk te programeren door de ingebouwde USB en je hoeft dan ook niet op knoppen te drukken. Omdat de D4 al een pullup voor het ledje heeft heb ik de data hierop aangesloten. Dat lijkt goed te werken maar als je via USB er nieuwe software op wil zetten, moet het signaal er even af.

Ik heb nu D1 als data ingang gebruikt. Heb je met softwareserial alleen maar een pullup nodig. Ik heb 330 ohm gebruikt omdat ik anders met mijn 10 meter lange kabel te veel errors kreeg.

Toen de software wat uitgebreider werd, leek het aantal errors toe te nemen. Toen ik een CRC check had toegevoegd bleek soms meer dan de helft van de telegrammen afgekeurd te worden. Daar was niet mee te werken. Daar heb ik hier niet over gelezen. Op internet verder gezocht en toen bleek softwareserial op 115200 niet altijd goed te werken. Vooral wifi zou haperen. Maar bij mij bleef Wifi wel goed, alleen de data ging vaak fout.

Het bleek dat toen ik Wifi uit had gezet het wel redelijk goed ging.
Als ik Wifi aan had en software uit de ontvangst loop weg had gehaald ging het ook redelijk goed. Maar met een pullup van 10K i.p.v. 330 ohm kwam geen enkel telegram door de crc check heen. Is het nu een software probleem (dat de software tijdens ontvangst van data tussendoor ook bezig is met het filteren van data) of is het nu een hardware probleem (stroompieken van de Wifi beinvloeden de nivo's van de rx-ingang)?

Aan de telegrammen kon je zien dat er geen bytes verloren waren gegaan. Ze waren wel corrupt geworden. En het rx-buffer hoefde maar heel klein te zijn, dus hij was niet te druk met het filteren van data.

Uiteindelijk heb ik de software aangepast dat ik eerst alle data binnen haal en daarna pas ga checken en filteren en wifi afhandel. Nu komt bijna alles goed binnen. Ook met een pullup van 10K zijn er maar weinig extra fouten. Ik denk dat ik een combinatie had van een hardware en een software probleem. Maar ik begrijp het nog niet precies.

Ik heb een DSMR 5.0 slimme meter. Voeden vanuit de meter gaat nog niet helemaal goed. Het hangt er denk ik van af hoe de verbinding wordt opgebouwd. Zelfs met een elco van 10.000 uF op de 5V gaat het soms nog fout. Maar misschien is deze waarde ook te groot. Ik heb een Iskra 550 SMR 5.0

Op http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/ wordt geadviseerd om geen goedkope Chinee TTL/USB kabels te kopen maar naar een betrouwbaar adres te gaan. Maar dat kost dan 20 euro. Met een Wemos, een 6C6P RJ11 kabel en een weerstandje van totaal nog geen 3 euro kan je hem ook overal op aansluiten via USB of Wifi.

Ik heb het vermoeden dat je altijd moet inverteren. Er staat 1 uitzondering in de lijst. Maar dat is in een serie waarbij je de andere versies van dat merk wel moet inverteren. Zou dat niet gewoon een vergissing geweest zijn? Ik heb nog geprobeerd om via een pulldown weerstand te inverteren omdat ik toch een zwevende open collector output op mijn meter heb zitten. Maar dat werkte niet. Ik denk omdat de GND van het CTS naar de meter toe ook omhoog werd getrokken.

jan-- wijzigde deze reactie 30-12-2018 22:30 (3%)

• mvkdev
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 25-02 19:33
Ik gebruik een FTDI kabeltje (van aliexpress) waarbij RXD geinverteerd is; maar ik krijg een nogal wazig resultaat te zien > bij zowel verbinden met: cu, of putty zie ik het volgende

Waarom krijg ik geen leesbare gegevens te zien? :?

-edit: gebruikte baudrate: 115200 (bij 9600 geen signaal..), 7 of 8bit, even of odd parity.

mvkdev wijzigde deze reactie 31-12-2018 18:36 (14%)

• Laagheim
@mvkdev Die instellingen moet je niet gokken maar opzoeken in de tabel op http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/ Kijk even welke waardes je moet gebruiken voor je meter.

• mvkdev
@Laagheim dit is de meter die ik heb:
Merk: Model: Type: Uitvoering P1 poort: DSMR/EMSR versie: Seriële instellingen: Geïnverteerd signaal? P1 telegram header:
Iskra AM 550 3-fase kleinverbruik RJ-11, 6-pins ESMR 5.0 115200 8N1 Ja /ISK5\

Met die seriele instellingen blijf ik bovenstaande in beeld krijgen -> daarbij wel gezegd hebbende dat ik nog niets met die header gedaan heb... zou ik daar wat mee moeten doen?

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23-04 22:43
Iemand zijn slimme meter uitgelezen middels een ESP8266? Ik doe het nu met een rPi maar vind dat een beetje overkill :)

• Laagheim
@mvkdev Misschien een typefout in de cu regel? Probeer minicom eens. (Korte handleiding: eerste keer op starten met minicom -s, daarna kiezen voor serial port setup, dan kies je ‘a’ (gewoon op de letter a drukken’) voor de serial port en ‘e’ voor de settings, enter voor exit, save file, exit en dan opnieuw ‘minicom’). Dan weet je zeker dat je geen typefouten maakt.

@c-nan Kijk een paar tegels boven je naar wat jan— geschreven heeft :)

• mvkdev
@Laagheim met minicom een poging gewaagd -> krijg één regel met onleesbare content
en verder verschijnt er niets in het scherm (anders dan dan de laatste karakter van die regel blijft wijzigen).

• Laagheim
@mvkdev Dan is of de kabel defect of de meter. Probeer je kabel uit op een andere meter (natuurlijk wel de instellingen aanpassen volgens de tabel :) ) en eventueel een andere kabel op jouw meter.

• mcDavid
@jan-- waar gebruik je die 10 meter lange kabel voor? Dat klinkt een beetje als vragen om problemen namelijk... TTL (zeker met zulke hoge baud rates) is niet gemaakt om over lange kabels te werken. En als het de voedingskabel is ga je waarschijnlijk brownouts krijgen...

zcflevo.nl

• mvkdev
Laagheim schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:42:
@mvkdev Dan is of de kabel defect of de meter. Probeer je kabel uit op een andere meter (natuurlijk wel de instellingen aanpassen volgens de tabel :) ) en eventueel een andere kabel op jouw meter.
Ik heb ondertussen een 20k weerstandje tussen rxd en 5v gesoldeerd, en het kabeltje doet het nu prima!

• FastWallie
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-02 15:08
Na heel lang zoeken en rommelen zoek ik ook hulp. Ik heb het uitlezen eerder goed gekregen, maar na een crash van m'n raspberry pi ben ik code kwijt...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
jan@raspberrypi:~ $ python p1uitlezen2.py

/KFM5KAIFA-METER

1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(190102112519W)
0-0:96.1.1(4530303235303030303333313630353135)
1-0:1.8.1(005336.097*kWh)
1-0:1.8.2(005408.003*kWh)
1-0:2.8.1(000906.455*kWh)
1-0:2.8.2(002316.303*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.014*kW)
1-0:2.7.0(00.000*k
/KFM5KAIFA-METER

0-0:1.0.0(190102112529W)
1-0:1.8.2(005408.004*kWh)
1-0:2.8.2(002316.303*kWh)
1-0:1.7.0(00.016*kW)
1-0:2.7.0(00.000*k
/KFM5KAIFA-METER

en een minuut later

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
/KFM5KAIFA-METER

0-0:1.0.0(190102112759W)
135)
6.455*kWh)005336.097*kWh)
1-0:2.8.2(002316.306*k1-0:2.7.0(00.081*k
/KFM5KAIFA-METER9W)
kWh)
1-0:2.8.1(000906.455*kWh002)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.074*k
/KFM5KAIFA-METER

0-0:1.0.0(190102112820W)
1-0:2.8.2(002316.306*kWh)
1-0:2.7.0(00.080*k
/KFM5KAIFA-METER

en een minuut of 5 later een goed telegram

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
/KFM5KAIFA-METER

0-0:1.0.0(190102113329W)
1-0:2.8.2(002316.312*kWh)
1-0:2.7.0(00.023*kW)
0-0:96.7.21(00008)
0-0:96.7.9(00004)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(000101000001W)(2147483647*s)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(002*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.023*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303332353631323435333134343135)
0-1:24.2.1(190102110000W)(05297.183*m3)
!5BB0

Dit is de inhoud van p1uitlezen2.py

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
# DSMR P1 uitlezen
# (c) 10-2012 - GJ - gratis te kopieren en te plakken
versie = "1.0"
import sys
import serial

##############################################################################
#Main program
##############################################################################
#print ("DSMR P1 uitlezen",  versie)
#print ("Control-C om te stoppen")
#print ("Pas eventueel de waarde ser.port aan in het python script")

#Set COM port config
ser = serial.Serial()
ser.baudrate = 115200
ser.bytesize=serial.SEVENBITS
ser.parity=serial.PARITY_EVEN
ser.stopbits=serial.STOPBITS_ONE
ser.xonxoff=0
ser.rtscts=0
ser.timeout=20
ser.port="/dev/ttyUSB0"

#Open COM port
try:
    ser.open()
except:
    sys.exit ("Fout bij het openen van %s. Aaaaarch."  % ser.name)

#Initialize
#p1_teller is mijn tellertje voor van 0 tot 20 te tellen
p1_teller=0

while p1_teller < 26:
    p1_line=''
#Read 1 line van de seriele poort
    try:
        p1_raw = ser.readline()
    except:
        sys.exit ("Seriele poort %s kan niet gelezen worden. Aaaaaaaaarch." % ser.name )
    p1_str=str(p1_raw)
    p1_line=p1_str.strip()
# als je alles wil zien moet je de volgende line uncommenten
    print (p1_line)
    p1_teller = p1_teller +1

#Close port and show status
try:
    ser.close()
except:
    sys.exit ("Oops %s. Programma afgebroken. Kon de seriele poort niet sluiten." % ser.name )

Kortom, mijn output vertoont veel willekeur en ik kan er niet op vertrouwen dat die hetzelfde is. Een goed telegram bevat 26 regel (laatste regel bevat ! en 4 tekens).

Heeft iemand een idee waar het in kan zitten ? Ik heb ook een script met 8 bits en none parity. Dan heb ik dezelfde willekeur.

http://www.jawal.nl

@FastWallie Je script is wel erg basic, het telt alleen het aantal ontvangen regels. Niet echt foutbestendig dus.

Kijk eens naar deze bijv. https://github.com/nrocco/smeterd Die is ook in Python en checkt ook op CRC van de telegrammen. Op die manier zou je geen incomplete/incorrecte data meer moeten krijgen.

P.S. Ik heb je post even afgesplitst uit P1 poort uitlezen geeft soms niet alle data
In het huidige topic past hij wat beter ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-01-2019 11:45 (8%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• NielsvdBeek
De intel Nuc Dn2820FYKH is een oplossing die ik nu gebruik om de "tekortkomingen" van de raspberry pi te omzeilen. De SD kaart niet een stabiel onderdeel. Deze is uit de vergelijking.

De Nuc is nu als unifi controller, pihole, sabnzb, CUPS, unifi video en slimme meter uitlezer geconfigureerd.

voor het uitlezen van de p1 de ISKRA-AM550 kabel besteld op Ali bij deze shop
https://sinforcon999.nl.a...010108.0.0.4c811d84pAKACX

werkt prima en in een half uur DSMR reader up en running. Eerst hier even mee spelen.

• jan--
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-04 20:20
@mcDavid: Die 10 meter lange kabel heb ik tijdelijk gebruikt. Ik had geen zin om voor de meterkast te programeren, dus met zo'n blokje een UTP kabel er tussen gehangen naar de woonkamer. En ik had hier gelezen dat het geen probleem was:
Stay1ed schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:48:
[...]

Mijn ervaring is anders: ik heb een kabel van de meterkast naar de woonkamer lopen via de zolder. Die zal toch minstens 20 meter lang zijn. Daar gaat zonder problemen een signaal met een baudrate van 115200 overheen. Mijn meter is een Sagemcom XS210 ESMR5.
En uiteindelijk bleek het in de software wel op te lossen. En ik weet dat je via OTA nieuwe software kan laden, maar soms is het via USB handiger.

Alleen het voeden uit de SMR 5.0 P1 poort gaat nog niet helemaal lekker. Zelfs met een elco van 10.000 uF op de 5v zie ik soms een reset bij het aanmelden via Wifi. Met een weerstand van enkele ohms tussen de P1 poort en de Wemos lijkt het beter te gaan. Ik denk omdat de P1 poort dan minder snel in de stroombegrenzing gaat. Dus als iemand daar nog een tip voor heeft, dan hoor ik het graag.

Die 5V mag best wat zakken omdat op de Wemos nog een 3V3 regelaar zit. Maar als de P1 poort in de stroombegrenzing gaat, moet de elco een nog grotere dip opvangen. Ik heb nog geprobeerd om met een TP4056 de stroom te begrenzen, maar dat kreeg ik niet goed aan de praat. Maar af en toe een reset lijkt niet zo'n probleem te zijn.

• djoelzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 27-03 20:22
Ik heb dit kabeltje gekocht met als doel mijn slimme meter uit te lezen. Nu loop ik echter vast.

Ik heb twee combinaties geprobeerd:
- P1 Monitor op Raspberry Pi 3
- Domoticz op Synology

In beide situaties lukt het mij niet om data te verkrijgen. Ik heb daar bij de - naar mijn mening - juiste instellingen gebruik, conform DSMR 4 protocol.

Daarom wilde ik controleren of de kabel wel goed werkt. Ik dat dat gedaan via het tooltje FDTI. Ik krijg daarbij device output terug, kan ik daaruit afleiden dat de kabel en de meter correct werken?

Device: 0 [Loc ID:0x13]

Word MSB
0000: 4000 0403 6001 0600 2DA0 0208 0000 0A98 @...`...-.......
0008: 20A2 12C2 1023 0005 030A 0046 0054 0044 ....#.....F.T.D
0010: 0049 0320 0046 0054 0032 0033 0032 0052 .I. .F.T.2.3.2.R
0018: 0020 0055 0053 0042 0020 0055 0041 0052 . .U.S.B. .U.A.R
0020: 0054 0312 0041 0035 0032 004E 0038 0034 .T...A.5.2.N.8.4
0028: 0043 0053 0000 0000 0000 0000 0000 0000 .C.S............
0030: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 ................
0038: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 9599 ................
0040: 0412 FBED 0000 3ABC 18B3 0042 0000 0000 ......:....B....
0048: 0000 0000 0000 0000 4148 5847 5531 5A4E ........AHXGU1ZN
0050: FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF ................
0058: FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF ................
0060: FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF ................
0068: FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF ................
0070: FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF ................
0078: FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF ................

Wat kan het nu zijn, dat ik deze waardes niet krijg uitgelezen?

Daarnaast loop ik ook tegen een fout aan in Domoticz, waardoor ik mijn locatie niet goed kan instellen. Bij het opvragen krijg ik melding:

Geocode was niet successvol om de volgende reden: REQUEST_DENIED

Dit werkte wel goed op de Raspberry, maar dus niet op de Synology. Daarom locatie maar even handmatig ingesteld, maar ik weet niet of dat tot problemen kan leiden.

Ik wil uiteindelijk de Raspberry gaan gebruiken, gezien het energieverbruik.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:07
Zijn er hier mensen die projectjes kennen waar ik een ESP8266 -> LAN Adaptertje krijg om mijn P1 poort uit te lezen? Ik heb nu een Raspberry Pi op zowel Wifi als op een PowerLine adapter aangesloten zitten omdat WiFi naast de meterkast gewoon niet zo goed werkt.

Nu zou ik het top vinden als ik de Pi daar weg kan halen, en kan vervangen met een simpele ESP8266 met een LAN poortje en een hardcoded IP + Port waar ik gewoon naar toe kan connecten en de seriele data uit kan lezen.

Iemand een idee of die er zijn?

Even niets...

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

djoelzz schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:36:

Daarom wilde ik controleren of de kabel wel goed werkt. Ik dat dat gedaan via het tooltje FDTI. Ik krijg daarbij device output terug, kan ik daaruit afleiden dat de kabel en de meter correct werken?
Ik zie alleen maar informatie over de kabel zelf. Ik zie geen datagram packets van je meter. Dus nee, je kan niet concluderen dat alles werkt. Je zal de data op de lijn eens moeten uitlezen. Dus poort openen en met een tooltje als 'cu' gebruiken,

Signature van nature

• Goudduif
  • Niet online
Laagheim schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:18:
@zzattack Ik gebruik de T2 ook maar via de webinterface is het in elk geval niet in te stellen. Ik heb de handleiding nog even doorgebladerd maar daar kan ik niets vinden over inverteren.
De T2 kan ik wel vanuit Domoticz beneaderen, maar zodra ik hem via Node-Red benaderd, loopt Node-red vast. Is er iemand die de T2 as TCP Servers, met poort 23 in combinatie met Node-red gebruikt?

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19:58
FireDrunk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:18:
Zijn er hier mensen die projectjes kennen waar ik een ESP8266 -> LAN Adaptertje krijg om mijn P1 poort uit te lezen? Ik heb nu een Raspberry Pi op zowel Wifi als op een PowerLine adapter aangesloten zitten omdat WiFi naast de meterkast gewoon niet zo goed werkt.

Nu zou ik het top vinden als ik de Pi daar weg kan halen, en kan vervangen met een simpele ESP8266 met een LAN poortje en een hardcoded IP + Port waar ik gewoon naar toe kan connecten en de seriele data uit kan lezen.

Je KAN ethernet bitbangen als je zin hebt:
https://hackaday.com/2016...iscovered-in-the-esp8266/

Inventaris

• Goudduif
  • Niet online
Ik zit hier ook naar te kijken, en het is mijn bedoeling om dit met een USR-TCP232-T2 te doen.
Zoals ik al poste, kan ik de T2 (die ik al in gebruik heb voor mijn OpenTherm) wel via Domoticz, maar nog niet onder Node-Red benaderen. Zodra dit werkt, ga ik verder met de P1

• mmwolbrink
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 16:05

Zit je vast aan de esp8266, een arduino ethernet zou dit ook prima kunnen doen.

• mcDavid
Volgens mij zijn stabiele ethernetshields voor microcontrollers, over het algemeen niets goedkoper dan een Raspberry Pi. Dus je moet je afvragen hoe zinvol het is om die te vervangen.

Je zou evt. ook kunnen overwegen een OrangePi One of Raspberry Pi Zero met Ethernet hat te gebruiken.

zcflevo.nl

Hier wat voorbeelden die je eventueel wat kan verbouwen:
https://github.com/renearts/ESP8266-P1-transmitter
http://www.esp8266thingies.nl/wp/
https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT

• Goudduif
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:12:
Volgens mij zijn stabiele ethernetshields voor microcontrollers, over het algemeen niets goedkoper dan een Raspberry Pi. Dus je moet je afvragen hoe zinvol het is om die te vervangen.
Ik zie het misschien fout, maar mijn idee is om de USR-TCP232 van vijf volt te voorzien, de 7404 er tussen te plaatsen. Dan heb ik een telnet verbinding naar de p1 poort.

• FireDrunk
mmwolbrink schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:46:
[...]

Zit je vast aan de esp8266, een arduino ethernet zou dit ook prima kunnen doen.
Absoluut niet, als het maar een IP plus Poort en een TCP verbinding oplevert, mag het van mij een Playmobil Kassa zijn.

Even niets...

• mcDavid
Goudduif schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Ik zie het misschien fout, maar mijn idee is om de USR-TCP232 van vijf volt te voorzien, de 7404 er tussen te plaatsen. Dan heb ik een telnet verbinding naar de p1 poort.
Ja, tuurlijk, dat kun je doen. Maar een orangepi one bijvoorbeeld, is goedkoper.
Dus ik vraag me vooral af: waarom zou je.

zcflevo.nl

• Afcwil
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 31-03 15:30
Ik lees mijn slimme meter uit met een ICS-2000 van klikaanklikuit, maar nu denk ik
dat het real time stroomverbruik niet klopt.
Mede doordat ik zonnepanelen heb krijg ik geen goede data, iemand een idee?

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Afcwil schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:12:
Mede doordat ik zonnepanelen heb krijg ik geen goede data, iemand een idee?
Een slimme energiemeter meet wat er zich afspeelt tussen jou en de energieleverancier. Wat de zonnepanelen doen hoeft de energieleverancier niet te weten dus gaat ook niet door de meter. Alleen het terugleveren gaat door de meter en is dus onderdeel van rapportages via P1 en naar de leverancier.

Als je het totale verbruik in huis wilt weten moet je de data van de meter dus combineren van de data van je omvormer (omvormer + afname - teruglevering). Of als alternatief bestaan er volgensmij ook slimme groepenkasten/elementen voor in de groepenkast. Die kunnen dus ook het energieverbruik per groep meten.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:01:
[...]
Of als alternatief bestaan er volgensmij ook slimme groepenkasten/elementen voor in de groepenkast. Die kunnen dus ook het energieverbruik per groep meten.

Maar dan wordt het zelf knutselen om daar iets mee te meten..

I don't like facts. They have a liberal bias.

• FireDrunk
@mmwolbrink
Ik zat hier aan te denken:

Ofwel de eerste 2, ofwel nr 3 + 4, waar ik nog niet zo goed kan bedenken waarom de tweede beter zou zijn.

Even niets...

• djoelzz
Sircuri schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Ik zie alleen maar informatie over de kabel zelf. Ik zie geen datagram packets van je meter. Dus nee, je kan niet concluderen dat alles werkt. Je zal de data op de lijn eens moeten uitlezen. Dus poort openen en met een tooltje als 'cu' gebruiken,
Ik heb geprobeerd met Putty de data tevoorschijn te halen. Op mijn meter staat DSMR 4.2, dus ik heb de volgende waardes gebruikt:

Wanneer ik vervolgens de sessie open, blijft het scherm leeg.

Voor Flow Control zijn verschillende opties, deze heb ik allemaal geprobeerd zonder resultaat.

Wat kan ik nog doen?

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
djoelzz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Ik heb geprobeerd met Putty de data tevoorschijn te halen. Op mijn meter staat DSMR 4.2, dus ik heb de volgende waardes gebruikt:

[Afbeelding]

Wanneer ik vervolgens de sessie open, blijft het scherm leeg.

Voor Flow Control zijn verschillende opties, deze heb ik allemaal geprobeerd zonder resultaat.

Wat kan ik nog doen?
De DSMR 4.2 standaard gaat uit van 115200 baud, 8 bits, no parity en 1 stopbit en wat ik zo zie is flowcontrol none.

• djoelzz
synoniem schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:28:
[...]

De DSMR 4.2 standaard gaat uit van 115200 baud, 8 bits, no parity en 1 stopbit en wat ik zo zie is flowcontrol none.
Ik had mij gebaseerd op deze site, waar staat 7 bits. Maar met beide instellingen blijf ik tegen een zwart scherm aankijken.

Edit: ik gebruik overigens deze kabel.

Edit 2: Ik heb dit ook nog gevonden over "mijn meter", maar ik snap niet wat er staat:

De Landis + Gyr, E350 (ZCF110) werkt zonder een inverter nodig te hebben. Deze meter heeft een open collector en met een weerstandje van 1kOhm van een 3.3V voeding kan je rechtstreeks de data uitlezen met een 3.3V seriele poort. De RTS heeft 5V nodig maar het werkt ook met 6V goed (to nu toe).

Bron: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Ik heb via FDTI de Invert RXD uitgezet, maar dat maakt ook geen verschil.

djoelzz wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:03 (46%)

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Je weet wel zeker dat je naar de goede seriële port staat te kijken? Ik neem tenminste aan dat die kabel een virtuele com port aanmaakt? Als je met FDTI invert RXD uit zet, geeft de kabel dan nog wel enige respons bij het testen? Zo niet, dan neem ik aan dat de kabel inderdaad een inverted RXD signaal verwacht en die dus niet krijgt van de meter.

• djoelzz
synoniem schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:10:
Je weet wel zeker dat je naar de goede seriële port staat te kijken? Ik neem tenminste aan dat die kabel een virtuele com port aanmaakt? Als je met FDTI invert RXD uit zet, geeft de kabel dan nog wel enige respons bij het testen? Zo niet, dan neem ik aan dat de kabel inderdaad een inverted RXD signaal verwacht en die dus niet krijgt van de meter.
Ik zie in Apparaatbeheer dat het om COM4 zou gaan. Wanneer ik de verbinding open (scherm blijft dan leeg) en ik trek de USB kabel eruit geeft Putty een foutmelding. Dus ik neem aan dat ik op de goeie poort zit te luisteren.

RXD aan of uit, het maakt geen enkel verschil. Na het openen van de connectie komt er helemaal niets binnen.

• Rohit
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 08:52
Hoi, is er een goedkope manier om via een app een slimme meter via P1 uit te kunnen lezen? Eventueel een apparaatje aansluiten op de slimme meter is geen probleem en hoeft niet perse overal te kunnen uit lezen alleen via wifi is ook prima. Ik had eerst Toon maar nu Nest en hiermee kan dat niet meer.. Ik weet dat het kan met een raspberry maar dat is wat prijzig en alleen voor de meter vind ik het niet waard.

Of kan ik beter een online toko toestemming geven en mij elke dag laten mailen? Zo ja weten jullie welke goed/betrouwbaar zijn?

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-04 15:40
@rootrulez
jij bent toch de maker van deze docker?
https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker

ik heb hem nu sinds deze maand op een nuc draaien, maar met DSMR 5 doet hij dus iedere seconde een meting, is dat ook aan te passen naar iedere 5 seconden ofzo?
(ik zag dat het in de config kan, maar ik zou niet weten hoe het in docker anders moet)

• rootrulez
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-04 18:07
@zoeperman rootrulez en xirixiz zijn dezelfde persoon inderdaad, me :D.

Ik kan er een omgevingsvariabele van maken denk ik. Ik zal er even naar kijken. Maak er anders een feature request, vraag of bug van op de github repo, dan is de kans dat ik het vergeet minder groot.

Also known as xirixiz

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True