Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 04:19

ZenTex

Doet maar wat.

Ik heb het spel maar weer eens aangeslingerd na een lange periode can wachten op(hoognodige) verbeteringen/Fixes in het spel.

Toen Hoi4 uitkwam uiteraard eerst maar met duitsland gespeeld en het was duidelijk dat ik het volgende potje wat meer uitdaging nodig had, want het was ronduit belachelijk simpel te noemen.
Dus ben toen maar met Nederland aan de slag gegaan. Op een spannende perioda na toen ik Duitsland aanviel was ook dit potje ronduit belachelijk makkelijk vanwege de volslagen idiote AI en de debiele mechanics. (Blijkbaar kun je je halve bevolking in je leger rekruteren 8)7 )

Enfin, na een lange periode van wachten had ik toch wel verwacht dat ze het spel tot een goed niveeau hadden gepatcht, het is tenslotte HoI.
Een potje met japan dus.

Nou nee. De AI is nog even debiel als voorheen, De AI begrijpt nog steeds niet dat een garnizoen in de havens wel zo verstandig is, bouwt amper tank divisies (gelukkig wel iets meer AT in de divisies), stuurt nog steeds leger na leger door vijandige zeegebieden heen, en als je dan een vloot tegenkomst zijn het meestal hapklare brokjes. Op de amerikanen na, die sturen flinke carrier fleets, maar dan wel zonder vliegtuigen.

Maar het meest stupide is in geval van Japan de supply. Toen ik Rusland en haar bondgenoten aanviel ging alles aanvankelijk prima. 2 provincies verder echter, boem, compleet out of supply, echt 1 stap terug en alles is prima. Dat terwijl ik vlijtig infra bijbouwde en maar weining divisies aan het front had en amper vliegtuigen.
Dus toch maar even de supply mode aangeklikt. Ja hoor, ALLE supplies naar het vasteland gaan via Singapore! Dus niet meerdere havens, niet via vladivostok dat toch maar 1 zone verder is en een lvl 10 haven heeft, nee, door Malaysia, over een afstand van duizenden kilometers, malaysia, Siam, China, en daartussen nog die muppet met z'n low infra.

Dus daar sta ik dan, met legers zonder supply, en ik zie m'n 20000 infantry equipment surplus binnen een jaar als sneeuw voor de zon verdwijnen en blijkbaar sterven er maandelijks ook tienduizenden manschappen zonder dat er een schot gelost word. En het allerbeste is natuuurlijk dat je helemaal niets aan die supply routes kunt doen.

Nee, als ik dan weer zin krijg in een potje HoI haal ik HoI3 wel weer tevoorschijn. HoI4 wacht ik wel weer twee jaartjes mee. Maar als ik dan zie wat ze in de tijd tussen het uitbrengen en nu verbeterd hebben verwacht ik weinig goed.
Voor mij was het hoogtepunt van wat ze aangepast hebben sinds verschijnen de fighter spam, behoorlijk irritant als je 5 productielijnen aan fighters hebt en je na een jaar alsnog zonder fighters zit, maar dat was 1 van de minste dingen waar ik ontevreden mee was.

Een eventuele HoI5 gaat niet meer blind gekocht worden omdat het HoI is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 12:41
Ik kijk erg uit naar de aankomende veranderingen in die nieuwe patch + dlc.

Ik speel Hoi4 al enige tijd ter afwisseling op EU4. Ik ben het er mee eens dat het spel op veel fronten verbeteringen nodig heeft. Voor mij met name:

- Divisie spam. Naast de al genoemde oorzaak voor performance issues, vermindert het de immersie omdat AI niet afschaalt. Einde oorlog en letterlijk iedere kustprovince is bezet door ai. :') De terugkeer van de miljoenen soldaten na WO2 naar het thuisland waren enorme projecten: zie bijv. Operation Magic Carpet. Een afschalende ai naar gelang dreiging/gevaar/sterkte vijand zou prettig zijn iig.
- Informatievoorziening blijft beperkt. Battle reports zijn niet meer interessant wanneer je overal aan het vechten bent. Ik hoef niet te weten waar ik iedere destroyer of een enkele infanteriedivisie verlies. Ik wil het direct weten wanneer ik battleships verlies, er een naval invasion, paratroop drop of nuke event plaatsvind of enorm wordt teruggedrongen door een counter attack. Deze belangrijke events zijn nu imo ondergesneeuwd door de rest.
- Posities en orders van je vloot onduidelijk. Naval heeft imo een vergelijkbare overhaul nodig als air een paar updates geleden.
- Supply is tè veel geautomiseerd en werkt maar mwa (zie post boven mij). Meer invloed hierop mag wel, zoals prioriteren en routes zelf kunnen aanpassen oid.
- De oorlog in europa werd voor een groot deel bepaald door de aanwezigheid van bruggen/rivieren. Rivieren in HOI4 geven penalties maar zouden veel serieuzere beperkingen moeten zijn. Een divisie steekt een grote rivier zonder brug irl niet zomaar even over. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco-M
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 10:34
Heb nu sinds een poosje (maand of 2) HOI4 mijn eerste uit de reeks, dus ben de fijne dingen nog aan het leren.

Maar zijn er ondanks de kritiek, op het spel, die ik van mensen in het topic lees nog mensen in voor een MP middag/ avondsessie op bv een vrijdag/zaterdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De volgende expansion, Waking the Tiger komt 8 maart uit! Het spel krijgt een grote update met de uitbreiding en de gratis patch, met een terugkeer van een beperkte OOB (toevoeging van army groups), stability en war support ipv national unity, en natuurlijk alle content voor China en Japan. Lees de dev diaries terug als je niet op de hoogte bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-06 17:35
Ik zit te overwegen HoI4 aan te schaffen maar de prijs van €40 voor de basic versie valt me nogal tegen. Is het de moeite waard of zeggen jullie wacht nog maar op een flinke korting "steam summer sale" bijvoorbeeld?
Heb wat Y-tube walkthroughs en streams bekeken en de gameplay interesseert me wel. Echter lees ik op diverse fora (waaronder hier) dusdanige negatieve reacties en aspecten op bepaalde mechanics dat ik toch lichtelijk twijfel.

2e vraagje, wat bieden de uitbreidingen: Together for Victory en Death or Dishonor nou precies? Als ik de beschrijving lees hebben ze het over "alternate histories" (doet de hele game toch in feite??" en bepaalde feature's, maar maakt dit nou een investering van ~€10/15 per uitbreiding extra waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bighugmug
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 14:26
GLR89 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:11:
Ik zit te overwegen HoI4 aan te schaffen maar de prijs van €40 voor de basic versie valt me nogal tegen. Is het de moeite waard of zeggen jullie wacht nog maar op een flinke korting "steam summer sale" bijvoorbeeld?
Heb wat Y-tube walkthroughs en streams bekeken en de gameplay interesseert me wel. Echter lees ik op diverse fora (waaronder hier) dusdanige negatieve reacties en aspecten op bepaalde mechanics dat ik toch lichtelijk twijfel.

2e vraagje, wat bieden de uitbreidingen: Together for Victory en Death or Dishonor nou precies? Als ik de beschrijving lees hebben ze het over "alternate histories" (doet de hele game toch in feite??" en bepaalde feature's, maar maakt dit nou een investering van ~€10/15 per uitbreiding extra waard?
Met een simpele google opdracht:

meerdere keren in de aanbieding geweest voor 15,99
https://steamdb.info/app/394360/

Online keys:
http://www.allkeyshop.com...-4-cd-key-compare-prices/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco-M
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 10:34

Ikzelf heb hem in de Steamsale gekocht, maar achteraf gezien, met de kennis van nu had ik hem sowieso wel gekocht. Heb er ondertussen al meer dan 100 uur inzitten.

De precieze inhoud van de DLC kun je [url]https://https://hoi4.paradoxwikis.com/Downloadable_content[/url] daar dus vinden.
Maar beknopt de belangrijkste dingen geeft together for victory: meer planningsmogelijkheden met aanvallen, focus Threes voor de kolonies van Engeland en meer mogelijkheden je kolonies/puppets te benutten.
En death of dishonor voegt de mogelijkheid toe om oud materiaal om te turnen naar nieuw en ook focus threes voor landen als Joegoslavië (deze laatste moet ik nog kopen).

Wat ik zou doen is base game kopen, en uitbreidingen later als het goed bevalt, ze voegen wel wat toe uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
Bighugmug schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Met een simpele google opdracht:

meerdere keren in de aanbieding geweest voor 15,99
https://steamdb.info/app/394360/

Online keys:
http://www.allkeyshop.com...-4-cd-key-compare-prices/
ja ik heb alle "vage" gamekeyshops ook al de revue zien passeren. Echter ben ik na een BF1 debacle via een russische webshop en daaropvolgende turkse ondersteuning behoorlijk genezen hiervan. Daarom was mijn vraag wacht ik op een steam summer sale, (makkelijk en betrouwbaar) of trek ik nu de stoute schoenen aan en waag het er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bighugmug
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 14:26
GLR89 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:54:
[...]

ja ik heb alle "vage" gamekeyshops ook al de revue zien passeren. Echter ben ik na een BF1 debacle via een russische webshop en daaropvolgende turkse ondersteuning behoorlijk genezen hiervan. Daarom was mijn vraag wacht ik op een steam summer sale, (makkelijk en betrouwbaar) of trek ik nu de stoute schoenen aan en waag het er op.
Persoonlijk goede ervaringen met Kinguin, maar hij komt regelmatig langs op steam zoals je onderaan op de steamdb pagina ziet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Paradox heeft op dit moment een sale in hun eigen webshop voor 16 euro. Hier krijg je ook gewoon een Steam key toegestuurd. Paradox games worden regelmatig in de aanbieding gegooid dus meestal zijn de beste deals gewoon bij Steam of de eigen webshop te vinden.

Als je er in geïnteresseerd bent zou ik het zeker doen voor deze prijs. Ik vermaak me zeer met het spel, en het is op veel vlakken beter dan HoI3. Met name de AI is nog niet helemaal wat het moet zijn, maar zit nu al wel ongeveer op het niveau van zijn voorganger (en herkent tegenwoordig zelfs of je bezig bent een omsingeling te doen). Het is nogal populair om HoI4 af te kraken online (wat deels komt door de onhandige release die meerdere keren uitgesteld werd), maar in mijn ogen is het een prima spel dat alleen maar beter wordt.

De uitbreidingen zijn nu ook in de aanbieding. Together for Victory zou ik met 50% korting wel kopen, lager wordt het niet bij Paradox. Beide uitbreidingen voegen 'focus trees' toe voor verschillende landen, met zowel een historisch als verschillende niet-historische paden, en daarnaast nog gameplay features voor alle landen, zoals "technology sharing" en licenties voor oorlogsmaterieel. Je kan ook prima een tijdje de base game spelen en dan besluiten of je de expansies wil. Bij elke DLC komt ook een gratis update - de volgende komt op 8 maart en brengt grote veranderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLR89
Bedankt voor de tip. Via paradox de game gekocht. Dit weekend maar eens proberen (:

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-06 09:51
Dank voor de tip @Chris7 . Ik heb t spel ook maar eens aangeschaft, nadat ik deze al jaren 'grijs' had verkregen.

Daarnaast ook de DLC Together for Victory erbij gekocht. Ben benieuwd welke verbeteringen er allemaal inzitten sinds de 1.0 versie.

Hier ga ik me wel weer mee vermaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLR89
Sinds enige tijd de bezitter van deze game (zie voorgaande posts :P)
nu ben ik een beetje aan het spelen geslagen en spijker mijn kennis al doende bij. Groot isue waar ik iedere keer weer in beland is dat mijn divisies niet willen doorbreken en een soort van omcirkeling willen starten. Elk offensief eindigt constant in een patstelling waarbij ik een tegel verover, terug gedrukt wordt, weer verover enz enz. Veel meer divisions op de frontlijn werkt niet (door de 80 width regel, althans voor zover ik dit begrijp)
veel pantser eenheden en artilery toevoegen geprobeerd. (hele industrie gaat over de kling, en veel te weinig equipment aan het front) goede air support proberen te geven voor zover je dit kunt regelen.

Nu is mijn vraag hoe moet ik een leger samenstellen waarmee ik de linie kan doorbreken. Ik loop constant vast in rusland ter hoogte van de poolse grens. Wie o Wie heeft een idee wat ik kan verbeteren of moet doen om deze patstelling te eindigen en lekker door te breken het "fatherland" in.

(vwb de legers, wat is een gunstige samenstelling? probeer nu telkens 2/3e inf, 1/3 pantser vanwege de hoge kosten voor tanks)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sloeberjong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 08:53
Hmmm, ja dat is niet zomaar te zeggen, het is afhankelijk van de keuzes die je hebt gemaakt op het gebied van technologie, doctrines en wat je precies produceert. Ik neem aan dat je in dit geval met Duitsland speelt.

Voor de start van Barbarossa zou ik zorgen dat je minimaal 100 infantry divisies hebt. Hoe meer hoe beter, probeer te gaan voor 120-150. Ik let zelf niet op de meest optimale width omdat het eigenlijk niet zo'n enorm verschil maakt tegen de AI. Mijn infantry voor Duitsland bestaat doorgaans uit 9-12 infantry met 3-4 artillery en eventueel 1 of 2 AT companies met in support engineer, recon en verder wat je wilt. Dat zou voldoende moeten zijn om de lijn te behouden.

Vervolgens zorg ik voor ongeveer 15 panzer divisies (dus slechts 10% van het geheel). Soms 20, ligt een beetje aan de productie. Die bestaan uit voornamelijk medium tanks, ook 9-12 battalions met 4 mot. infantry (en als mogelijk mech. inf.). Daarbij mob. Arty, AT en support engineer, recon, logistics en maintenance. Een zware divisie met een hoge breakthrough en hoge soft attack.

Verder kan je zorgen voor een stuk of 10 mob. infantry divisions met 9-12 mot. infantry + mob arty/ mob. rocket arty.

De Panzer divisies organiseer ik in 3 panzer korps van 5+ divs. Deze pakken elk een province waar je door wilt breken. Meteen bij het starten van het offensief is het de bedoeling dat de Panzer divs. doorbreken en meteen land pakken achter de vijand. Hiervoor zijn de mob. infantry divs. handig want die zijn snel. Die moeten zsm om de vijand heen rijden om ze in te sluiten. Tegelijkertijd moet je infantry ook aanvallen om de vijand op z'n plek te houden. Dat is de algemene strategie die voor mij prima werkt.

Je moet inderdaad in Polen, of eigenlijk net na Polen oppassen voor het lokale terrein. Daar zitten namelijk enorme moerassen en die kosten je de bewegingsvrijheid. Je tanks moeten dat stuk echt zien te mijden. Oftewel, rij er omheen en sluit de Russen in dat gebied op. Laat de infantry dat maar opruimen.

Verder is Air support en als het kan supremacy meer dan handig. Het vertraagt de vijand als je de bovenhand hebt, dus kunnen ze ook moeilijk een counterattack uitvoeren.

Dusja, in theorie is dat wat ik doe, voor mij werkt het aardig, maar je moet wel je productie er op afstemmen. Rusland zorgt nogal voor attrition en als je onvoldoende spullen hebt zijn je divisies niet meer effectief en raken ze ook vertraagd. Probeer via National Focus zsm medium tanks te ontwikkelen (met hulp van de Russen). Dan produceer je er genoeg. Je oude light tanks kun je dan ombouwen tot artillery of AT. Verder fighters produceren, zoveel als je kan. CAS is ook leuk, maar met de arty en tanks doe je genoeg schade en fighters zijn beter in het verslaan van de Russen in de lucht.

Ow, en zorg dat je doctrines ontwikkeld zijn, die geven echt goede bonussen voor je tanks om door te breken.

Ik weet niet of dit zo helpt, want e.e.a. hangt samen met je andere keuzes, maar zo heb ik Barbarossa een paar keer succesvol tot een eind gebracht. Het is wel een van de "mooiste" gevechten in het spel en zonder goede voorbereiding ben je kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
Thnx voor de tips.

inderdaad. Frankrijk en Engeland heb ik vrij eenvoudig onder de voet gelopen. Zorgen dat de USA zich afzijdig houdt en dan een brugenhoofd slaan mbv para's. Zodra je een haven hebt inf+support het land in jagen en je hebt ze vrij vlot in de pan gehakt. Echter in Rusland is het een drama door de mega brede front linie. Air support is niet zo'n isue, heb 2,5k fighters aan dat front en ook 1,2-1,5k CAS.
Moet gewoon meer divisies die kant op rammen en jou strategie maar eens proberen.

(had op dit moment 56 infanterie divisies en 24 panzer divisies op dat front, waarbij de pantser divisies nogal hard door hun materieel heen gingen.. 4k tanks tekort en 10k mechanized)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb inderdaad ook meestal vrij weinig tank divisies. Die gebruik ik echt om doorbraken te forceren en geef ze meestal ook geen battleplan mee maar bestuur ze handmatig. Tanks zijn duur om te maken en anders ben je zo door je stockpile heen.

De combat width is verder niet super belangrijk, hoewel het mooi is als die rond de 40 zit. Je krijgt voor elke provincie vanwaar je aanvalt extra combat width (en dus meer divisies tegelijk aan het vechten). Als je een doorbraak wil forceren is het dus zaak vanuit meerdere provincies tegelijk aan te vallen.

En terrein moet je inderdaad ook op letten, zeker als je oost-Polen aan de Russen heb gegeven zitten ze achter een rivier, met vlak daarachter de Pripjat moerassen... Niet echt ideaal terrein. Ik doe meestal een doorbraak in de Baltische staten (eventueel met een landing achter de linies, de Sovjets hebben bijna geen vloot), om daarna vanuit het noorden en zuiden een omsingeling te starten. Met een paar snelle tank en gemotoriseerde korpsen kan je waar nodig een doorbraak forceren en uitbuiten.

De invasie van de Sovjet-Unie is wel een van de moeilijkste dingen in het spel omdat die al snel kan vastlopen, en kost je zeker een hoop mensen en materieel. Maar als zij eenmaal door hun wapens heen zijn (manpower hebben ze genoeg) en jij nog niet, dan wordt het een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 19:17
Misschien een kleine tip, alhoewel ik niet 100% zeker weet of de nieuwste dlc verandering brengt.

20 combat width (bijvoorbeeld 7INF/2ART) werkt het beste verdedigend. Je divisions kunnen dan sneller rouleren waardoor je frontlinie over het algemeen beter stand houdt. Aan de andere kant werken 40 combat width divisions weer beter aanvallend. Ongeveer 80% van mijn leger bestaat uit deze 20 width divisions en ze vullen mijn volledige frontlinie, de overige 20% zijn 40 combat width division templates bedoelt om door te breken en te omsingelen.

Er zijn trouwens division templates die echt extreem sterk zijn, in multiplayer zijn ze zelfs vaak niet toegestaan. Bijvoorbeeld de Space Marines template, 12 marines, 4 art en 2 heavy tanks. Ook raad ik aan om het youtube kanaal van FeedBackGaming eens te bezoeken, het bevat veel goede informatie over Hearts of Iron 4. Vooral zijn min/max series heb ik persoonlijk veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
De nieuwe patch is uit.

https://hoi4.paradoxwikis.com/Patch_1.5

Ook zonder de DLC 'waking the Tiger' zeer veel nieuwe dingen. Was gisteravond blij verrast. Wel beetje uitvogel.
Wel opnieuw begonnen met Duitsland. Gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat ook niet helpt is dat de frontlinie AI werkelijk te dom voor woorden is, en ze hebben het natuurlijk nog erger gemaakt met 1.5. :')

De AI is botweg niet in staat om een fatsoenlijke frontlijn aan te houden als je met veel legers werkt. Breek je ergens door dan wordt dat leger haar frontlijn sector opgerekt tot een punt waar ze met geen mogelijkheid meer genoeg divisies hebben om de eindeloze AI divisie spam tegen te houden. Je bent dus constant bezig met frontlijnen opnieuw trekken om het waardeloze systeem en de AI maar in het gareel te krijgen. Verder ben je regelmatig bezig met divisies handmatig terugsturen naar hun eigen sector want ze zijn doodleuk even een paar honderd kilometer van de rest van hun leger. Niks automatisch helpt.

Dit soort problemen kon je altijd oplossen met een belachelijke 200+ divisiestack onder een veldmaarschalk. Weg met complexe frontsectoren, gewoon een blob. Dan een paar tanklegers die je handmatig controleert zodat de AI geen domme dingen gaat doen met die formaties. Dat kan nu niet meer. Het resultaat is dat je legers van maximaal 24 divisies hebt die je constant moet managen.

Let je even niet op dan doen ze iets ongelofelijk stoms zoals de Fransen door de Westwall laten breken terwijl je minstens tien keer het bevel gaf dat er extra divisies naar een sector moeten. Bevel genegeerd zodra je de unit loslaat, bedankt hé idioten. Waren 40x 40 combat width infanterie divisies verdeeld in twee legers. Defensie stat was bijna 1000 en alsnog verpesten ze het. Is de Franse AI ook zo dom om die sector opeens te verlaten, dus ik beveel meteen troepen naar die sector. Nee, negeer het bevel maar weer. }:|

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knoc schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:11:
Er zijn trouwens division templates die echt extreem sterk zijn, in multiplayer zijn ze zelfs vaak niet toegestaan. Bijvoorbeeld de Space Marines template, 12 marines, 4 art en 2 heavy tanks. Ook raad ik aan om het youtube kanaal van FeedBackGaming eens te bezoeken, het bevat veel goede informatie over Hearts of Iron 4. Vooral zijn min/max series heb ik persoonlijk veel van geleerd.
In de nieuwe 1.5 patch kun je maar een bepaald aantal "speciale" troepen zoals Marines en Mountaineers. Dat is om onder andere dit tegen te gaan.
Rino schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:31:
De nieuwe patch is uit.

https://hoi4.paradoxwikis.com/Patch_1.5

Ook zonder de DLC 'waking the Tiger' zeer veel nieuwe dingen. Was gisteravond blij verrast. Wel beetje uitvogel.
Wel opnieuw begonnen met Duitsland. Gaaf.
Ja, dit is echt een hele grote patch! Onder meer met eindelijk weer een beperkte Order of Battle met een Army Group level boven de legers. Grote verbetering! Overigens een tip: je kan nu dus niet meer al je troepen in 1 leger doen geleid door een Field Marshal, maar je kan wel de army group als geheel een linie en aanvalslijn geven. Vervolgens verdeelt deze automatisch de verschillende legers over de frontlijn. Je kan zelfs de frontlijn van individuele legers aanpassen waarna de army group automatisch de aanliggende leger-frontlijnen erop aanpast.
Zeker met grote legers voorkomt dit onnodig micromanagement.

Vind daarnaast decisions een van de beste toevoegingen aan het spel. Sommige zijn hetzelfde zoals in HoI3 en EU4 bijvoorbeeld, je klikt 1 keer en voor wat political power of andere kosten krijg je er voor X aantal dagen iets voor terug. Je hebt er ook die meer op missies lijken, je moet iets binnen bepaalde tijd halen voor een bonus. En weer andere tijdsgerelateerde missies zoals de Duitse MEFO Bills die je om de 3 maanden moet verlengen of laat verlopen.

Al met al een hoop nieuwe dingen en het spel voelt veel levendiger aan door de nieuwe content. Ben er dan zelf ook zeer content mee :P.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:48:

Dit soort problemen kon je altijd oplossen met een belachelijke 200+ divisiestack onder een veldmaarschalk. Weg met complexe frontsectoren, gewoon een blob. Dan een paar tanklegers die je handmatig controleert zodat de AI geen domme dingen gaat doen met die formaties. Dat kan nu niet meer. Het resultaat is dat je legers van maximaal 24 divisies hebt die je constant moet managen.
Zie hierboven, hoewel je alles wel in verschillende legers verdeelt hoef je ze dus niet per stuk te managen :).

[ Voor 12% gewijzigd door Chris7 op 09-03-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja dat systeem werkt ook slecht. De verdeling tussen de legers is onregelmatig, niet logisch qua terrein en soms krijg je gewoon overlappende frontlijnsectoren die twee legers delen. :N

Verder is er iets dat ik al vaker heb aangegeven en nog steeds mis. Ik wil legerkorpsen kunnen vormen. Ik wil divisies kunnen groeperen in groepen van twee, drie of vier. Afstemmen op de combat width en ze geforceerd bij elkaar houden zodat ze samen in een sector blijven. Ik wil er op kunnen klikken en dan meteen het korps selecteren, bevel val die sector aan, volgende korps etc.

edit: Niet te geloven. Als je tanklegers aan een legergroep toewijst en de frontlijn sector van deze legers wist, dan gaat de AI die divisies automatisch verdelen over de gehele frontlijn van de legergroep. FFS. :(

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2018 13:06 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
@DaniëlWW2 ; je hoeft t niet te spelen he ;)

Op 't eerste gezicht ben ik tevreden met de vernieuwingen. Vanavond maar eens verder ontdekken.

Heeft iemand de DLC Waking the Tiger?

[ Voor 60% gewijzigd door Rino op 09-03-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
even een vraagje waar ik nu tegen aan loop.
Je hebt een aantal generaals die +10% combat width geven. Echter had ik er maar 1 als maarschalk(Dld) deze is door de update verdwenen en als generaal terug gekomen. nu heb ik al mijn divisies onder hem als 22/44 width gebouwd. Maar kan deze dus niet meer effectief gebruiken. Alle divisies aanpassen naar 20/40 vind ik ruk. Hoe kan ik een Veldmaarschalk deze +10% combat width perk weer laten krijgen? is dit mbv political power oid te regelen? Verder ben ik het tabblad voor de generaals kwijt. Alleen op de betreffende groep klikken werkt, maar hiermee ben ik constant generaals aan het switchen wat ik niet wil.. Kan ik mijn cmdrs aanpassen die in de ongebruikte pool zitten? alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat was de offensive doctrine skill. Net even gekeken maar die doet dus geen +10% combat width meer...

Verder om maar even te demonstreren hoe bizar achterlijk de frontlijn AI is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ANoe818hQp5l2VRAoYRPGW7e/full.jpg

Ik heb net al geprobeerd om handmatig en automatisch die vier legers onder von Bock te herverdelen zodat ze een frontlijn vormen met een gelijke basis van troepen. De helft van de units reageert niet eens als ze naar een andere sector gestuurd horen te worden. Een normale verdeling van mijn legers in vier gelijkwaardige sectoren is ook onmogelijk. De vier legers überhaupt uit elkaar houden is onmogelijk. Probeer zo ook maar eens plannen op te stellen. Krijg je meteen een gigantische penalty want niet al je units zijn in positie. No sh*t. :F

Hebben we het nog niet over het gat in de frontlijn gehad waar de AI werkelijk niks mee wil doen. Helaas ook de Sovjets niet. Dat is namelijk de makkelijkste manier om de Sovjets te verslaan. Misbruik maken van de ongelofelijk stupiditeit van de frontlijn AI en Manstein's "backhand blow" gebruiken. Werkelijk een briljante operationele manoeuvre was dat. ;)

edit: nou met heel veel raar vlieg en plakwerk kreeg ik een frontlijn op orde. Toen ontstond er een gat in het zuiden, voor de andere legergroep want logica. Dat eindigde wel met een aanval, backhand blow en daarna nog twee offensieven. Maar 2,5 miljoen casualties voor de Sovjets voor 100k Duitsers. :P

Daarom speel ik dus nog wel eens. Als er eens wat meewerkt, dan kan je ook echt wat bereiken.

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-03-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rino schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:10:
Op 't eerste gezicht ben ik tevreden met de vernieuwingen. Vanavond maar eens verder ontdekken.

Heeft iemand de DLC Waking the Tiger?
Ja, ik heb 'm gekocht. Zitten leuke dingen in, heb nog niet echt gekeken naar China, eerste game op een patch standaard met Duitsland (blijft toch hét land om te spelen). Natuurlijk dan wel de Kaiser terug gevraagd :). Hier liep ik trouwens tegen een bug aan, Nederland zijn nee, ik viel ze aan, nadat ik ze ge-puppet had bleef alsnog Von Mackensen aan de macht. Beetje vreemd, maar misschien zitten er later nog events in.
GLR89 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:43:
even een vraagje waar ik nu tegen aan loop.
Je hebt een aantal generaals die +10% combat width geven. Echter had ik er maar 1 als maarschalk(Dld) deze is door de update verdwenen en als generaal terug gekomen. nu heb ik al mijn divisies onder hem als 22/44 width gebouwd. Maar kan deze dus niet meer effectief gebruiken. Alle divisies aanpassen naar 20/40 vind ik ruk. Hoe kan ik een Veldmaarschalk deze +10% combat width perk weer laten krijgen? is dit mbv political power oid te regelen? Verder ben ik het tabblad voor de generaals kwijt. Alleen op de betreffende groep klikken werkt, maar hiermee ben ik constant generaals aan het switchen wat ik niet wil.. Kan ik mijn cmdrs aanpassen die in de ongebruikte pool zitten? alvast dank
De 10% extra combat width lijkt inderdaad verdwenen. Met Waking the Tiger kun je generals en maarschalken zelf traits toewijzen, wat je met Command Power doet.

Wat bedoel je met die laatste opmerking? Als je op een generaal klikt krijg je toch gewoon het overzicht van alle generaals (waar je dan evt. kunt wisselen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 19:27
Von Mackensen blijft sowieso aan de macht, ook als Nederland de Kaiser wel vrij laat. Je krijgt dan wel een extra bonus (meen ergens 10% op iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rouchken11 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:44:
Von Mackensen blijft sowieso aan de macht, ook als Nederland de Kaiser wel vrij laat. Je krijgt dan wel een extra bonus (meen ergens 10% op iets)
Nee toch? Dacht dat je anders ook echt Wilhelm II als leider krijgt, dat lieten ze in ieder geval in de stream wel zo zien. Maar misschien is het gewoon een bug.

Overigens kan je via een heel omslachtige manier ook zijn dochter Victoria Louise aan de macht krijgen. Vind het wel leuk dat ze dit soort dingen er in hebben gestopt, qua content is HoI4 deze patch echt door het plafond geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 19:27
Chris7 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:30:
[...]

Nee toch? Dacht dat je anders ook echt Wilhelm II als leider krijgt, dat lieten ze in ieder geval in de stream wel zo zien. Maar misschien is het gewoon een bug.

Overigens kan je via een heel omslachtige manier ook zijn dochter Victoria Louise aan de macht krijgen. Vind het wel leuk dat ze dit soort dingen er in hebben gestopt, qua content is HoI4 deze patch echt door het plafond geschoten.
Bij mij was dat heel zeker zo. Verschoot er eerst ook van. Toen ik later melding kreeg dat de Kaiser overleden was en opgevolgd werd door zijn zoon, was die bonus ook veranderd (werd nu gewoon +5% stability, wat aanzienlijk slechter was dan de bonus van zijn pa)
Was wel op releasedag dus idd mogelijk een bugje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Als je war support laag is dan heb je snel manpower shortage.
Dat wordt opnieuw opstarten.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Die hele frontline bug wordt hopelijk snel opgelost, dit is redelijk onspeelbaar zo. Wel een heel goed idee van die chain of command, maar de uitvoering is wat minder zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
als je via Steam voor het beta programma kiest dan kan je versie 1.5.1 proberen, in die nieuwe aanstaande patch zou de frontline bug gefixt moeten zijn (oa. dat units stil blijven staan).

Is waarschijnlijk save compatibel. Maar ze geven geen garantie.

[ Voor 15% gewijzigd door Sloeberjong op 13-03-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:18
Wat ik zo irritant vind (en wat op de vorige pagina werd besproken) is dat je units de hele tijd van de linker kant van de linie naar de recht kant willen lopen. Of per boot in normandie naar bordeaux willen gaan omdat er 2 provincies tussen zitten, erg slim AI 8)7 .

Is trouwens het enige wat je met die intel points kunt doen (rode telefoon) je air battles verbeteren?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
Je kunt er ook traits mee kopen voor je generaals en ze speciale orders geven om de aanval, verdediging of planningssnelheid te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sloeberjong schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:49:
Je kunt er ook traits mee kopen voor je generaals en ze speciale orders geven om de aanval, verdediging of planningssnelheid te verbeteren.
Let op dat je dit alleen krijgt met de Waking the Tiger uitbreiding, begreep dat je zonder die maar vrij weinig kan doen met je command power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Generaals updaten is vrij slecht uitgewerkt. Je kan meestal maar zeer weinig van alle traits kiezen en er is een maximum van drie die elkaar ook niet noodzakelijk versterken. Bijvoorbeeld een tankgeneraal zou je Panzer Leader, Panzer Expert maar ook Combined arms expert willen geven. Dat kan al niet terwijl bijvoorbeeld een Duits tankleger een combined arms formatie was waar natuurlijk een zekere nadruk op tanks lag. In plaats hiervan kan je een derde skill kiezen die vaak vrij zinloos is.

https://hoi4.paradoxwikis..._group#Personality_Traits

Voor een veldmaarschalk zijn de keuzes iets groter dan een generaal en hardstikke duidelijk welke je wil. Daar moet je alleen ook weer kiezen tussen goede skills en deze aanvullen met zaken waar je weinig aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
AI is wel kapot.
republican spain wint iedere keer civil war, hierdoor ontstaat een 3e front waardoor axis geen kans maken.
Daarnaast wordt finland communistisch....

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 08:17
Onlangs ook opgepikt in een sale. Toch fijn spel en moeilijk (heb geen ervaring met het genre, wel rts & civ ervaring). Speel met een kameraad en het is nog wat zoeken. Begonnen als UK+USA. Ik had de war gestart in 38 om tsjechoslovakije te helpen. Waren die onder de voet gelopen nog voor ik geland was in Frankrijk... Afrika was wel snel van ons en als UK beheer ik atlantic + mediteranean.
We hebben 2 jaar in noord spanje gestaan na een invasie waar we absoluut niet vooruit konden. Snapten er niets van. 30 divisies die niet winnen van 4 (entrenched + mountains weliswaar). Dan wat beginnen kijken, bleek dat dat gebied 110/40 supply had, dus troepen hadden constant te weinig equipment & organisation. Naval invasion gedaan naar Lissabon, kleine airforce opgezet op de luchthaven daar en op een maand half spanje ingenomen. Vreugde alom, geeft de soviet union zich toch wel niet over aan Germany.
Binnenkort verderspelen dus. :-)

Bij ons was het probleem vooral vinden hoe naval invasions werken en waarom soms maar de helft vertrekt van je leger, supplies (echt pas laat door ondanks de overduidelijke rode skulls). Zelfs battle plans waren niet super duidelijk ondanks de tutorial, maar kwam ook wel doordat de mannen 40% artrition hadden en niets konden uitvoeren. Of feit dat je eerst naar een haven moet lopen en dan op de overzeese haven moet klikken om een move maneouvre te doen ipv gewoon -> ga naar deze proviincie. Het komt langzaam wel, hier gaan nog veel uren inzitten!

Edit: ondertussen is het '45, na een mooie landing op twee fronten in west frankrijk, UK airforce overmacht en een push vanuit sicilie heeft italie dan gecapituleerd. Meteen de benelux en denemarken erna bevrijdt en nu staan we op enkele stappen van Berlijn. Ze voelen de hete adem al hangen. Volgende sessie valt duitsland dus (die de hele sovjet heeft geclaimed!) Dan is het nog romenia, japan en mongolia te gaan. Vooral Japan zou wel eens voor problemen kunnen zorgen, of is dat met een tweetal nukes opgelost :X
Geweldig spel, we beginnen het ook meer te snappen nu.

[ Voor 16% gewijzigd door Lointje op 11-04-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 16:08
Bij naval invasions moet je 50% naval Superiority hebben in alle zee gebieden waar de invasie langs moet. Zonder dat zal de invasie niet starten. Verder heb je nog een max aantal divisies wat je kan vervoeren, dit is gelinked aan het aantal convoys dat je vrij hebt.

Portugal pak ik als Duitsland altijd al in 1936, Mooie plek om gibraltar met een Airborne assault te pakken en je hebt gelijk genoeg Chromium dat je daar nooit meer voor hoeft te traden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Het spel snappen we nu al een heel stuk beter :-)
Tweede campagne is fascist turkey + Romenia Daar hebben we ook bijna alles behalve de USA (en dan natuurlijk wat onbelangrijke gebieden). Mijn invasie was wat voorbarig en heb daar 20 divisies verloren, had gedacht dat germany sneller ging oversteken ^^ Ondertussen ook wel canada binnengevallen dus die zijn we nu aan het uitbreiden.
Heb ook nog een solo usa allied campagne gespeeld, en dat ging echt goed. Net op het moment dat ik met 72 divisies europa binnenviel, verklaarde de ussr de oorlog aan germany. De jongen kon de twee fronten niet aan en binnen een jaar waren germany & italy geannexeerd. Japan volgde snel. De sovjets hadden wel bijzonder veel divisies. 400+ maar ook zij hadden geen verhaal tegen de geallieerde macht (en gelukkig had ik net een heleboel divisies aan de grens gezet toen greedy france dan maar de oorlog begon).
In '43 waren de grootmachten dus allemaal plat. Dan maar op high speed verder gespeeld, wat research en achievements. Hier en daar een kleine oorlog van een maand. In '45 breekt er dan nog een burgeroorlog uit in the UK, ik had het niet in de gaten... 240 divisies :/ Direct alle troepen erheen en nipt kunnen tegenhouden. Eens dat voorbij was, kwam het scorescreen.
Heerlijk spel toch :-) Onze volgende duo-run weet ik nog niet. Germany-Italy lijkt me leuk (maar eenvoudig), en missch nog een communistisch spelletje, evt china - india, kwestie van eens wat manpower in het spel te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 16:57
Ik heb hem net via de humble monthly binnen.
https://www.humblebundle...._type_threes_tile_index_1

Al een paar potje gespeeld. en al snel weer opnieuw begonnen omdat je er achterkomt dat je het erg fout doet. Maar zo leer ik het wel het meest van.
Natuurlijk ook al wat tutorials doorgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amnesia85
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 15:32
Ah eindelijk kan ik em ook spelen dankzij humblebundle.
Was een beetje op zoek gegaan naar degelijke tutorials die iets dieper ingaan op mechanics dan de standaard "klik hier, daarna klik je daar" tuts.
Voor de mensen die ook op zoek zijn:

YouTube: [HOI4] An In-Depth Guide to Land Combat

YouTube: [HoI4] The Best Naval Composition

YouTube: [HoI4] [HoI4] Why 40 Width Divisions Are Better Than 20 Width

Zoals bij elke paradox game worden er constant dingen veranderd om de juiste balance te vinden maar na zelf wat testen blijken deze videos nog vrij up to date zelfs zonder de laatste DLC

[ Voor 13% gewijzigd door Amnesia85 op 07-06-2018 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLR89
deze zijn inderdaad vrij handig, echter is er met de nieuwe DLC's e.e.a. gewijzigd heb ik gemerkt.
vwb tips en trucks dan wel interessante gameplay kan ik FeedBackGaming aanraden. Hij kent HOI IV zo ongeveer uit zijn hoofd en heeft hele handige tips en tricks. verder streamt hij regelmatig op twitch. Vwb het 40 vs 20 width verhaal ben ik nog niet helemaal overtuigd wat nou beter is. Zelf ben ik als germany vs russia vrij happy met de template: 16 inf, 2 artillerie, 1 anti tank, 1 anti air. Echter vrij manpower heavy en productie heavy. MP heb ik zelf nog niet helemaal lekker onder de knie maar groeiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amnesia85
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 15:32
ah geweldig, bijna alle videos die ik vond waren of heel basis ofwel gewoon exploits voor de mechanics.
Ga straks zijn kanaal eens doorpluizen naar goede info. Bedankt @GLR89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
Feedback is erg goed. Echter in single player kan me de combat width me niet zoveel schelen. Die optimalisatie heb je niet nodig tegen de AI en dan heb ik er persoonlijk meer plezier aan om wat meer realistische divisies te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-06 08:03
Ik wil hem oppakken met de steamsummersale.

Welke DLC voegt inhoudelijk het meeste toe aan de base gameplay (dus niet de techtree voor enkele landen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GLR89
artemivanov schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:31:
Ik wil hem oppakken met de steamsummersale.

Welke DLC voegt inhoudelijk het meeste toe aan de base gameplay (dus niet de techtree voor enkele landen)
"Together for Victory" vind ik zelf de minst zinvolle uitbereiding. "Death or Dishonor" voegt idd tech tree's toe, maar het meest handige aan deze dlc vind ik de license productie en moglijkheid oud materiaal om te bouwen tot nieuwere type's.
"Waking the Tiger" vind ik zelf een musthave aangezien je er echt interessante zaken in zitten. (met name: General traits, Decisions en volunteer Air)

Zie dat er in de steam summer sale een bundel pakket is met de 1e 2 DLC's. Gezien de prijs zou ik het er niet voor laten https://store.steampowere...ron_IV_Mobilization_Pack/ je betaalt met dit pack
~€9 meer dan de basic game, maar hebt wel allebei de DLCs te pakken.
Waking the Tiger is nog steeds prijzig, en zou ik zelf niet direct kopen zonder de game echt te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Together for victory vind ik wel heel belangrijk omdat je daarmee je puppet kan manipuleren qua manpower & divisies. Wat het voor minor landen leuker maakt om te spelen. (Dus als hij goedkoop mee in de sale zit in dat pack, meepakken. Losstaand is hij wel duur).

Het is niet superduidelijk maar ga naar division templates en klik op het kroontje rechtsboven van je lijst van division templates. Krijg je de divisie templates van je puppets te zien. Kies de template die je wil en klik op Copy. Nu kan je mannen recruiteren via deze template op de normale manier. (template kan je nog aanpassen ook).
Afhankelijk van status puppet (integrated - normal) en fascist/communist wordt 70-100% van de manpower door de puppet geleverd maar jij beheert ze. Enige "nadeel" is dat de divisie enkel in puppet country kan deployen.
Eens je hem hebt leeggemolken kan je zelfs terug annexeren via puppet control (in zijn gebied bouwen + lend lease om zijn autonomy te verlagen.) Na de annex blijven de troepen onder jouw bewind. Beter nog, als je de divisies dan verwijdert, krijg je de manpower volledig terug als je eigen manpower.

Klinkt ingewikkelder zo uitgetypt dan het is :-) Maar op die manier kan je een paar miljoen extra manpower verkrijgen. Laatste spel heb ik als mexico argentinie & brazilie gepuppet want ik stond al op scraping the barrel. Mijn huidige divisies veranderd in identieke brazil divisies (enkel manpower verandert). En verder een heleboel miljoen aan manpower in divisies omgezet. Met de vrijgekomen manpower dan wat meer schepen en vliegtuigen gemaakt om de atlantische oceaan over te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Grappig, ik vind manpower absoluut oninteressant in hoi4. Al verover ik de hele wereld met Japan, niet echt een manpower powerhouse, dan nog kom ik niet verder dan all adults serve. Zelfs met Nederland niet, al ging ik met NL bijna exclusief voor tank en gemechaniseerde divisies, dus minder manpower nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZenTex schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:59:
Grappig, ik vind manpower absoluut oninteressant in hoi4. Al verover ik de hele wereld met Japan, niet echt een manpower powerhouse, dan nog kom ik niet verder dan all adults serve. Zelfs met Nederland niet, al ging ik met NL bijna exclusief voor tank en gemechaniseerde divisies, dus minder manpower nodig.
Ik probeer meestal op Extensive Conscription te blijven zodat productie er niet onder lijdt, maar soms ga ik wel naar All Adults Serve. Met kleine landen kan manpower wel echt een probleem zijn, maar met de grotere landen gaat het meestal wel goed inderdaad. Overigens heeft Japan in z'n focus tree een aantal grote bonussen voor manpower dus dat helpt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
ZenTex schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:59:
Dan moet je met China spelen. Nadat je Japan verslagen hebt kan niemand je meer stoppen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Dat is precies wat ik ook doe, zoals ik al zei, ik kom niet verder dan all adults serve en dat is enkel in uitzonderlijke situaties. (totdat ik erachter kom dat ik een kleine 40.000 vliegtuigen sterke luchtvloot heb die niets staan doen. Wanneer ik dat inkrimp heb ik er zo weer 100.000 man bij.

Maar hoe dan ook, tegen die tijd heb ik al zowat de hele wereld verover en zou ik makkelijk m'n halve leger kunnen disbanden. De reden dat ik dat niet doe is omdat ik het zonder vind om veteran divisies weg te doen. :p
New Yorker schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Dan moet je met China spelen. Nadat je Japan verslagen hebt kan niemand je meer stoppen.
Ik vind China niet echt interessant om te spelen. Ik heb liever een land waarmee je vanaf dag 1 aan de slag kunt, dat betekent dus een fascistisch land en Japan bij uitstek. Vooral als ik een focus wil hebben op het nautische aspect.
Na Japan is Italie toch wel mijn favoriet. Industrieel redelijk sterk en erg interessant vanwege de locatie in Europa.Vooral omdat ik in HOI4 nooit toetreed tot een factie maar altijd solo ga, altijd leuk als ik in oorlog ben met alle facties, me de Duitsers van het lijf houden terwijl de Russen en Allies me vanaf de flanken aanvallen.

[ Voor 43% gewijzigd door ZenTex op 13-08-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
ZenTex schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:16:
Dat is precies wat ik ook doe, zoals ik al zei, ik kom niet verder dan all adults serve en dat is enkel in uitzonderlijke situaties. (totdat ik erachter kom dat ik een kleine 40.000 vliegtuigen sterke luchtvloot heb die niets staan doen. Wanneer ik dat inkrimp heb ik er zo weer 100.000 man bij.

Maar hoe dan ook, tegen die tijd heb ik al zowat de hele wereld verover en zou ik makkelijk m'n halve leger kunnen disbanden. De reden dat ik dat niet doe is omdat ik het zonder vind om veteran divisies weg te doen. :p

[...]

Ik vind China niet echt interessant om te spelen. Ik heb liever een land waarmee je vanaf dag 1 aan de slag kunt, dat betekent dus een fascistisch land en Japan bij uitstek. Vooral als ik een focus wil hebben op het nautische aspect.
Na Japan is Italie toch wel mijn favoriet. Industrieel redelijk sterk en erg interessant vanwege de locatie in Europa.Vooral omdat ik in HOI4 nooit toetreed tot een factie maar altijd solo ga, altijd leuk als ik in oorlog ben met alle facties, me de Duitsers van het lijf houden terwijl de Russen en Allies me vanaf de flanken aanvallen.
geen problemen met mp. Ik zou zeggen speel Hongarije eens, of finland. Zeker als je voor een democratisch of unaligned richting gaat zit je binnen no time zonder mp. Heb vd week finland geprobeerd en de russen buiten de deur houden. Zat in notime aan 800k losses (russen 8miljoen) dan wordt het lastig om vol te houden zonder hulp. Zeker omdat de russen nog wel even kunnen doorbaggeren met hun voorraad mp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ja met japan of italie geen problemen snap ik, met nederland vind ik het wel straf. Misschien moet je inderdaad gewoon wat elite divisies maken qua tanks en motorized. En dan de naval invasions maar ondergaan. Al zou ik gewoon de miljoenen van dutch east indies dus direct leegtrekken persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiboluk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 04:03
Wou gisteren nog eens HOI4 spelen maar merkte dat de uitbreiding man the guns nog altijd niet uit is?

Ze nemen wel hun tijd ervoor...
gelukkig zijn er nog altijd wel goede mods die ondersteuning hebben :)

Zijn er al uitspraken gedaan door paradox over wanneer man the guns nu uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08-2024
Nee die zijn er nog niet, maar op basis van het de dev diarrees denk ik dat dit nog ongeveer een maandje of 2 zal duren. Bij mijn weten hebben ze bijna alle main functies en alle focus trees besproken/gedeeld. Waarom ik denk dat het alsnog 2 maanden kan duren is dat ze nog geen release date durven geven (waking the tiger is bijvoorbeeld 30-1-2018 aangekondigd en 8-3-2018 gereleased).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Ze mogen ook die lagg fixen..

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 21:03

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Steam || Diablo 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GLR89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0n3w012ph

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Even gekeken: 20 mei 2018 op mijn wishlist gezet...

Het werd ook een keer tijd! :)

Steam || Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Laat maar ik herhaal me zelf. :)

[ Voor 188% gewijzigd door New Yorker op 07-02-2019 21:09 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:19

Case_C

[Team Carrack]

Gaat mij benieuwen met de Nederlandse national focusses :) , eens zien hoe dat gaat spelen.

De nieuwe oil-reserves zijn ook wel heel interessant, gaat het gebruik van de vloot etc interessant maken.
Zou zomaar kunnen dat je nu met convoy raiding de UK daadwerkelijk op de knieën kan krijgen. De surface fleet en vliegtuigen stoppen dan vanzelf met vliegen als er geen olie binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
Inderdaad, ook het verliezen van een carrier of battleship ga je straks merken aangezien er maar 5 werven gelijktijdig aan kunnen werken. Ben alleen benieuwd hoeveel je er gelijktijdig kunt bouwen, maar we gaan het zien over 3 weekjes. Pre Order al gedaan (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 15:07
Case_C schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:22:
Gaat mij benieuwen met de Nederlandse national focusses :) , eens zien hoe dat gaat spelen.

De nieuwe oil-reserves zijn ook wel heel interessant, gaat het gebruik van de vloot etc interessant maken.
Zou zomaar kunnen dat je nu met convoy raiding de UK daadwerkelijk op de knieën kan krijgen. De surface fleet en vliegtuigen stoppen dan vanzelf met vliegen als er geen olie binnen komt.
Mijn ervaring is dat je als Nederland beter kunt uitkijken voor Duitsland. Duitsland is bijna niet buiten de deur te houden. Wellicht dat de nieuwe focus tree een beetje helpt.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Redax schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:12:
[...]
Mijn ervaring is dat je als Nederland beter kunt uitkijken voor Duitsland. Duitsland is bijna niet buiten de deur te houden. Wellicht dat de nieuwe focus tree een beetje helpt.
Een daadwerkelijk functionerende waterlinie + een 'zeestraat' waarmee ze de afsluitdijk willen simuleren, i.p.v. een normale landconnectie. Schijnt dat je dan alsnog de hulp van Engeland nodig hebt om de linies te houden...

Alternatief kan je de deur voor Duitsland open houden, dan slopen ze de boel niet bij binnenkomst :+ . Je kan dan ook forten bouwen aan de kust middels National Focusses, als je die route kiest.

Vandaag nog de laatste live-stream gekeken over de fuel-consumption. Daarin speelden ze als Duitsland met vrij veel submarines, die deden wel aardig wat damage aan supply en national unity.. maar Engeland zat met al z'n bonussen nog steeds op 100%, dus invasies zullen altijd wel nodig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
Case_C schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:21:
[...]

Een daadwerkelijk functionerende waterlinie + een 'zeestraat' waarmee ze de afsluitdijk willen simuleren, i.p.v. een normale landconnectie. Schijnt dat je dan alsnog de hulp van Engeland nodig hebt om de linies te houden...

Alternatief kan je de deur voor Duitsland open houden, dan slopen ze de boel niet bij binnenkomst :+ . Je kan dan ook forten bouwen aan de kust middels National Focusses, als je die route kiest.

Vandaag nog de laatste live-stream gekeken over de fuel-consumption. Daarin speelden ze als Duitsland met vrij veel submarines, die deden wel aardig wat damage aan supply en national unity.. maar Engeland zat met al z'n bonussen nog steeds op 100%, dus invasies zullen altijd wel nodig blijven.
Ik moet mij hier eens in verdiepen, ik heb nog niet zoveel opgezocht over de nieuwe DLC. Persoonlijk hoop ik op wat meer focus tree's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GLR89
Redax schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:43:
[...]

Ik moet mij hier eens in verdiepen, ik heb nog niet zoveel opgezocht over de nieuwe DLC. Persoonlijk hoop ik op wat mee focus tree's.
check: https://hoi4.paradoxwikis.com/Man_the_Guns

Veel wijzigingen maar voor mij de hoogte punten zijn:

- Britse focus tree: https://forum.paradoxplaz...ocus-tree-rework.1108801/
- USA focus tree: https://forum.paradoxplaz...y-america-rework.1116768/
- Nederlandse focus tree: https://forum.paradoxplaz...index.php?threads/1121147
- Mexicaanse focus tree: https://forum.paradoxplaz...dev-diary-mexico.1125224/

-nieuwe resource genaamd Fuel: https://forum.paradoxplaz...4-dev-diary-fuel.1107753/ oil wordt dus niet meer zo belangrijk bij de productie, maar des te belangrijker om je leger, marine en luchtmacht aan de gang te houden.

- "Naval acces" en "Naval terrain" Net als op het land heb je op het water ook diverse zee type's, en daarbij horende boosts en nerfs. Verder kun je zee gebieden markeren waar je schepen juist wel en juist niet doorheen mogen gaan. En er is een nieuw wapen beschikbaar, Zee mijnen . Dit maakt het voor je schepen wat spannender.

Ook wordt het in MTG mogelijk om dmv de scheeps ontwerper: https://forum.paradoxplaz...ry-ship-designer.1127181/ je schepen aan te passen om ze meer geschikt te maken voor een specifieke taak. Hierdoor ga je het veel meer merken als een schip buiten gevecht gesteld wordt. Je scheepswerven kunnen met minder tegelijk aan een schip bouwen, en ook het repareren van een schip gaat aanzienlijk langer duren. Het verliezen van een slagschip zou dus veel meer merkbaar moeten worden, en een dusdanig probleem dat je dit wil voorkomen.

De focus ligt dus in grote lijnen op zee, maar ook op het land komen er merkbare verschillen die het wat leuker/spannender moeten maken. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de gemotoriseerde artillerie, eindelijk een reden om echt voor gemotoriseerde divisies te gaan aangezien de snelheid en slagkracht nu iets wordt om rekening mee te gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
GLR89 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:21:
[...]

check: https://hoi4.paradoxwikis.com/Man_the_Guns

Veel wijzigingen maar voor mij de hoogte punten zijn:

- Britse focus tree: https://forum.paradoxplaz...ocus-tree-rework.1108801/
- USA focus tree: https://forum.paradoxplaz...y-america-rework.1116768/
- Nederlandse focus tree: https://forum.paradoxplaz...index.php?threads/1121147
- Mexicaanse focus tree: https://forum.paradoxplaz...dev-diary-mexico.1125224/

-nieuwe resource genaamd Fuel: https://forum.paradoxplaz...4-dev-diary-fuel.1107753/ oil wordt dus niet meer zo belangrijk bij de productie, maar des te belangrijker om je leger, marine en luchtmacht aan de gang te houden.

- "Naval acces" en "Naval terrain" Net als op het land heb je op het water ook diverse zee type's, en daarbij horende boosts en nerfs. Verder kun je zee gebieden markeren waar je schepen juist wel en juist niet doorheen mogen gaan. En er is een nieuw wapen beschikbaar, Zee mijnen . Dit maakt het voor je schepen wat spannender.

Ook wordt het in MTG mogelijk om dmv de scheeps ontwerper: https://forum.paradoxplaz...ry-ship-designer.1127181/ je schepen aan te passen om ze meer geschikt te maken voor een specifieke taak. Hierdoor ga je het veel meer merken als een schip buiten gevecht gesteld wordt. Je scheepswerven kunnen met minder tegelijk aan een schip bouwen, en ook het repareren van een schip gaat aanzienlijk langer duren. Het verliezen van een slagschip zou dus veel meer merkbaar moeten worden, en een dusdanig probleem dat je dit wil voorkomen.

De focus ligt dus in grote lijnen op zee, maar ook op het land komen er merkbare verschillen die het wat leuker/spannender moeten maken. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de gemotoriseerde artillerie, eindelijk een reden om echt voor gemotoriseerde divisies te gaan aangezien de snelheid en slagkracht nu iets wordt om rekening mee te gaan houden.
Bedankt! Klinkt allemaal erg interessant. Het feit dat er nog meer opties in de game komen is natuurlijk fantastisch voor de ervaren speler, zo houden we ook een beetje plezier in de game.
Het was overigens al lastig om voor nieuwe spelers deze game te kunnen leren. Het wordt er niet gemakkelijker op. Ik weet nog hoeveel uren het mij heeft gekost om de game en zijn mogelijkheden onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

GLR89 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:21:
[...]
Hoop wel dat de 'art' nog niet final was in deze:
Afbeeldingslocatie: https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?attachments/britain-super-battleship-jpg.415881/

Britain Super Battleship, met een "Yamato" bovenaanzicht :/ . Paradox kennende zal er straks wel weer een pack te kopen zijn waarin de 'historisch' correcte art zal zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Case_C schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:36:
[...]

Hoop wel dat de 'art' nog niet final was in deze:
[Afbeelding]

Britain Super Battleship, met een "Yamato" bovenaanzicht :/ . Paradox kennende zal er straks wel weer een pack te kopen zijn waarin de 'historisch' correcte art zal zitten?
De interface van de designer was nog niet final, in de laatste dev diary lieten ze de laatste versie zien. Qua art verwacht ik niet dat ze voor elk land en type een historisch accuraat model hebben. Sowieso worden super-heavies bijna nooit gebouwd, dus is het ook maar de vraag hoeveel Paradox er aan heeft veel tijd te stoppen in een "accurate" representatie van hoe een Britse versie er uit zou zien.

Maar ik moet zeggen dat ze wel langzaam meer unieke art erin stoppen, zo viel het me laatst op dat de 2D plaatjes in research voor Duitse tanks nu ook voor de varianten (self-propelled gun, tank destroyer etc.) veelal uniek zijn. Dus met een beetje geluk wordt dat bij schepen (op termijn) ook zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
De grootste verandering (die eigenlijk niet genoemd is) vind ik de verandering in naval warfare:
Zowel nieuwe missies
https://forum.paradoxplaz...y-naval-rework-1.1130312/

als een nieuwe layout en verandere battles
https://forum.paradoxplaz...new-naval-combat.1133625/

Het is niet meer 'simpel' al je eenheden op 'search en destroy' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ik hoop dat het allemaal wat beter is die naval. Om eerlijk te zijn is dit iets dat ik tot nu toe altijd bijna genegeerd heb. Het was gewoon - voor mij dan - een killer vloot maken op convoy raiding of convoy escort. (evt opsplitsen in 2-4 om wat meer coverage te hebben).
En voor het kanaal over te steken gewoon massa's destroyers en subs en fighter/naval bombers zodat je even een naval overwicht hebt om al je naval invasions te lanceren en dan hopen dat er 1 van je armies in een engelse haven geraakt. Meestal is dat wel genoeg als basis om de UK in te nemen.
Hetgeen vooral tegen stak, is dat zo'n naval battle soms 1.5 maand duurt zodat je freakin vloot bezig is met een submarine te volgen terwijl je landtroepen wat verderop gezonken worden door een andere vloot. Ik zal het wel gewoon niet genoeg snappen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
Er zijn een drietal zaken waarvan ik denk dat ze een goede toevoeging zouden zijn. Ik hoop dan ook dat dit in toekomstige DLC's komt. En wel:

1) Als je de kustlijn van je land wil verdedigen en hierbij zoveel mogelijk vakjes wilt coveren zul je zelf de units moeten verspreiden. Erg irritant dat je aan de kust geen offensive line kan plaatsen.

2) Wellicht het grootste struikelblok, je kan geen verrassingsaanvallen uitvoeren. Je zult een oorlog altijd moeten justifyen. Begrijpelijk in een democratie, in andere gevallen is dit discutabel.

3) Het feit dat non-core states relatief weinig man power hebben. Is op te lossen met mods maar ook niet altijd even logisch.

Ik hoop dat men hier in de toekomst nog wat aan kan doen, hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Redax schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:50:
Er zijn een drietal zaken waarvan ik denk dat ze een goede toevoeging zouden zijn. Ik hoop dan ook dat dit in toekomstige DLC's komt. En wel:

1) Als je de kustlijn van je land wil verdedigen en hierbij zoveel mogelijk vakjes wilt coveren zul je zelf de units moeten verspreiden. Erg irritant dat je aan de kust geen offensive line kan plaatsen.
Ik pak altijd gewoon 'Garrison' en dan afhankelijk van de hoeveelheid troepen coastline of alleen ports en important locations. Defensive lines zouden toch ook een optie moeten zijn? Hoewel die wat onhandig zijn naar mijn idee.
2) Wellicht het grootste struikelblok, je kan geen verrassingsaanvallen uitvoeren. Je zult een oorlog altijd moeten justifyen. Begrijpelijk in een democratie, in andere gevallen is dit discutabel.
Mja wat is een verassings aanval waard, als de AI op voorhand toch al legers gaat plaatsen tegenover je offensive line? En met een justify van bijvoorbeeld 70 dagen heeft een land maar weinig tijd om iets van een defence op te zetten. Ik hekel meer de alliances die hoe dan ook de halve wereld het conflict intrekken. :+

Laatste potje viel de interventie van de USA gelukkig mee in zuid-Amerika.
3) Het feit dat non-core states relatief weinig man power hebben. Is op te lossen met mods maar ook niet altijd even logisch.
Heb zijn in sommige gevallen natuurlijk wel landen met een andere taal/cultuur. Die zijn over het algemeen wat lastig binnen een bestaand leger te integreren. Beste om dan te doen is er een puppet van maken, en die bijvoorbeeld units te laten maken. (Moet je wel geluk hebben dat het een redelijke divisie is, geen idee of je ze namelijk specifieke legers kan laten maken.)

Op zich zou het wel logisch zijn als xx% van de groep die jouw ideologie aanhangt in dat land, meer % levert aan manpower. Ook 'police' units uit het eigen land die je na occupation zou kunnen recruiten zou handig zijn. Anders loop je maar eindeloos die horse-div's te creëren.
Ik hoop dat men hier in de toekomst nog wat aan kan doen, hoe denken jullie hier over?
Moet vooral gaan wennen aan de Command groups, en hoe dat nu optimaal kan werken. Maar dat komt doordat ik al een tijdje niet gespeeld heb.

De secret weapons DLC lijkt me ook wel interessant :) , gok dat we dan eindelijk Nuclear Submarines gaan zien. (Met een beetje geluk voorzien van ICBM's :p . Kunnen we HOI4 zo doortrekken de koude oorlog in. Dus ik hoop wel dat ze daar een uitgebreid pakket van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Redax schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:50:

Hier gebruik ik ook garrison. Meestal doe ik ports only, laat ze (de AI) maar landen op niet-havens en dan kan je ze snel afmaken omdat ze geen supplies hebben. Als je tegen andere spelers speelt, moet je er wel rekening mee houden.
Een andere mogelijkheid is fallbacklines, die kan je overal tekenen, ook aan niet grenzen, en dus ook aan kustlijnen. En dan assign je het aantal units aan de fallbackline dat je wil. (ctrl + click / assign to order)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Eindelijk is Nederland interessant om te spelen. Nu uitzoeken hoe die nieuwe naval systeem werkt.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Nederland was altijd al interessant om te spelen. Doel je nu op de niuwe national focus tree?
De generic tree mas weliswaar niet erg interessant als NLer, maar ik vond het wel een zeer goede tree, beter dan de specifieke trees van vele andere landen.

Misschien dat ik tzt ook eindelijk een DLC voor HoI4 ga halen, ik vond de vorige DLC's niet bijster interesssant, maar ik speel graag met een focus op naval, in HoI4 was het naval helaas bagger.
(in een jaar een complete vloot bouwen, een zwaar beschadigd slagschip dat op het punt staat tenonder te gaan in een maand repareren, uhuh, dat deed HoI3 veel beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Klopt, met die nieuwe national focus tree kan je nu nog sneller forten bouwen of nieuwe koers bepalen.

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sloeberjong
Poe, was gisteravond "even" begonnen met Japan, maar die nieuwe Naval interface maakt het er niet eenvoudiger op. Ik begin met Japan altijd met m'n vloot te herorganiseren, maar door alle verschillende types destroyers en light cruisers is dit een behoorlijke taak. Wat gaat er goed in een task force enzo...het is denk ik nog een flinke puzzel voor ik dit goed genoeg in de smiezen heb. Het voordeel is wel dat dit nu wel een uitdaging is en er veel verschillende combinaties mogelijk zijn, dus ik ben er wel enthousiast over.

Uiteindelijk was ik na een uur of 3 spelen nog niet voorbij januari 1936, maar ik kan niet wachten tot ik hem vandaag weer kan aanzwengelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17

Snappie88

Mr. Hollywood

Dan ben je verder dan ik, ik had al moeite om met Nederland een taskforce in elkaar te zetten. Daarnaast was manpower en warsupport voor Nederland een gigantisch probleem, met als gevolg dat ik eind '39 meteen onder de voet werd gelopen door de Duitsers, zelfs met forten over de hele linie verspreid...

Van het weekend maar weer verder inderdaad.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 16:03
Snappie88 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:54:
Dan ben je verder dan ik, ik had al moeite om met Nederland een taskforce in elkaar te zetten. Daarnaast was manpower en warsupport voor Nederland een gigantisch probleem, met als gevolg dat ik eind '39 meteen onder de voet werd gelopen door de Duitsers, zelfs met forten over de hele linie verspreid...

Van het weekend maar weer verder inderdaad.
Had precies hetzelfde gisteravond. Had ook nog niet verder gekeken hoe ik al die debuffs kon kwijtraken. Vraag me af hoe viable het is om te focussen op de Oost en Suriname ipv Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik dacht dus ook Nederland weer eens te proberen. Er zitten leuke opties in de techtree. Ik had tegen 1 januari1 939 al concentrated industry IV (1941 dus) en ook al 1940 reseach veel eerder had.

Helaas heeft Paradox de map grid voor Nederland nog steeds niet gefixed waardoor het een kansloze misk is en blijft. Combineer dat met de AI die eindeloos divisies tegen je spamt totdat je organisatie nul is, en het is vrijwel onmogelijk om het lang vol te houden.

In plaats van dat je echt de Nieuwe Hollandse Waterlinie kan vormen en houden worden de forten veel te ver naar het oosten geplaatst. De map is ook nog eens zo waardeloos dat je een extra gebied moet verdedigen terwijl je al geen reserves hebt.

Het gebied tussen de rivieren is behalve onzinnig, ook nog eens een directe verbinding naar Amsterdam en dus capitulatie. Door de stomme vormgeving kan het gebied aangevallen worden vanuit vijf verschillende kanten. Je maakt geen schijn van kans want de AI zal je hier blijven aanvallen tot je divisies geen organisatie meer hebben en dan is je verdediging gebroken.
Afbeeldingslocatie: https://forumcontent.paradoxplaza.com/public/394083/dev%20diary%20inundation.png

Dit kan je dus nooit vormen en dit is je enige kans.
Afbeeldingslocatie: http://www.regionalebronnenbank.nl/resources/978/978.jpg

Komt nog eens bij dat de gratis forten in het noorden worden gebouwd in Friesland. Wederom dus meerdere aanvalsroutes om je organisatie te slopen waarna je troepen zich terugtrekken. Maakt niet uit of je nu 5 man verliest en de Duitsers 10.000, je troepen trekken zich terug en einde verhaal.

Ik heb het langer volgehouden dan Frankrijk met mijn miserabel 8 divisies en drie koloniale divisies. Kon ook pas vlak voor de aanval eindelijk eens de dienstplicht invoeren. Ik heb dus nul mankracht voor versterkingen of nieuwe divisies.

In mijn tweede poging behaalde ik nog een stalemate van een aantal maanden terwijl Frankrijk natuurlijk weer als en kaartenhuis ineen stortte. Dat was voornamelijk omdat de Duitsers de fatsoenlijk gepositioneerde fortificaties niet aanvielen en er sterke Britse versterkingen waren. Toen die vertrokken want AI, begon de spam weer en kansloze doorbraak in twee weken ingame.

Maakt niks uit dat het een lv10 fort was, ik vijf divisies met 40 combat width, reserves en Britse versterkingen. De 1000+ defense maakt niks uit, aanvallen over een rivier maakte niks uit en de zeer lage attack van de Duitse eenheden want lv10 forten maakte ook niks uit. Twee weken en doorbraak en verloren. :/

[ Voor 43% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0n3w012ph

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Knip. Niet blij met de manier waarop een tweaker post? dan heb je twee opties. Negeren of een topic report aanmaken. Een op de man rant is in ieder geval niet de oplossing.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 337891 op 03-03-2019 08:31 ]

Steam || Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Ik heb met Nederland tot 43 volgehouden. Toen Sovjet-Unie capituleerde kwam er 500+ Duitse divisies terug die me te veel werden.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 12:50

Distortion

Bottle to Throttle

Volhouden is bijna onmogelijk. Waarom niet zoveel mogelijk weerstand bieden tegen de duisters om na de capitulatie de exile bonussen te krijgen van de indies? Daar kun je proberen opnieuw te beginnen, om later Nederland te bevrijden

Je hebt zoveel penalties dat het eigenlijk niet te doen is. Met name de manpower. Die kun je nog iets opkrikken maar meer ook niet..

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Distortion schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:54:
Volhouden is bijna onmogelijk. Waarom niet zoveel mogelijk weerstand bieden tegen de duisters om na de capitulatie de exile bonussen te krijgen van de indies? Daar kun je proberen opnieuw te beginnen, om later Nederland te bevrijden

Je hebt zoveel penalties dat het eigenlijk niet te doen is. Met name de manpower. Die kun je nog iets opkrikken maar meer ook niet..
In mijn geval omdat ik een militair historicus ben en precies weet hoe venijnig de Nieuwe Hollandse Waterlinie kan zijn als je echt militaire slagkracht voor die lijn hebt. Het hele punt van die lijn is niet dat je het land voor de lijn onder water zet, maar dat je het waterpijl controleert. Maak de inundaties 30-60cm diep en minstens 10km breed. Tanks kunnen er dan moeilijk doorheen en zijn makkelijk te raken door artillerie of antitankwapens. Alles behalve de zwaarste artillerie is buiten bereik van de stellingen en infanterie kan moeilijk waden of moet met bootjes waardoor ze kansloos zijn tegenover machinegeweren.

Bouw je de fortificaties dan meer op dan ze oorspronkelijk waren, en dan heb je een positie waar je gewoon nooit doorheen zal komen. De enige "zwakke plekken" zijn de Afsluitdijk. Nou 30km over een dijk van 90m breed is pure zelfmoord. De Nederlandse vloot kon het IJsselmeer op en vanaf dat punt elke aanval meteen in de kiem smoren met zwaar scheepsgeschut. De andere "zwakte" is de zuidflank bij de Biesbos. Een natuurlijk obstakel dat het onmogelijk maakt om tanks of artillerie bij stellingen voorbij de Biesbos te krijgen.

Het zou een ongelofelijk formidabel stelling moeten zijn omdat het een aanvaller van aanvallende ondersteuning ontzegt waardoor de infanterie nooit voorbij de bunkers zou moeten kunnen komen. Zeker niet als je een beduidend betere stelling opbouwt dan er historisch stond. Het is alleen vrijwel onmogelijk om te doen in HOI4 omdat Paradox de map grid van Nederland heeft verpest, de forten die je krijgt op de verkeerde plaats liggen en de AI functioneert met eindeloze spam op een punt tot je op 0 organisatie zit. Die laatste kan je misschien omheen door naar 20 combat width divisies te wisselen, maar divisies bouwen is juist het probleem voor Nederland.

Je moet qua focus tree je dan ook richten op het bestrijden van pacifisme. Zodra je die unlocked moet je 5x 25PP of 5x35PP uitgeven voor decisions die anti war verlagen. De 25PP opties komen alleen met nadelen. Als je hiermee begint, dan kan je ook eindelijk dienstplicht instellen en dan ga je naar de 100k mankracht. Kan je eindelijk je divisies versterken tot volle sterkte en je onderzeeboten deployen.

Misschien probeer ik het nog wel een keertje waar ik meteen naar de anti pacifisme rush en dan 20 width divisies. Ik heb alleen weinig hoop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Mijn eerste poging als Nederland liep tot 1942 in Nederland, toen stonden de duitsers plots in Den Helder, kostte ze wel ruim 600k aan troepen. Overigens had Duitsland Rusland genegeerd, en zijn ze Zweden en Finland binnen gevallen. Kon m'n 18 divisies wel tactisch terugtrekken, terwijl de USA en GB vrolijk op de waterlinie bleven. De forten zijn daar wel 6 á 8, + de waterlinie dat tikt wel door qua defense.

Oost-Indië genereerde elke paar maanden een koloniale divisie, die ik in eerst instantie in Nederland liet vechten. Maar in '41 terugstuurde om de havens te verdedigen tegen Japan. Wat vrij goed gaat, heb het vermoeden dat Japan met de nieuwe fuel-mechanics vastloopt als ze die olie niet in handen krijgen.

Het pacifisme/productieprobleem is wel vervelend in Nederland. Dacht een paar leuke destroyers te maken in '39 maar... nog geen oorlog en geen recruitable pop... Dus die boten bleven vrolijk in de dockyard liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Case_C op 04-03-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
Had me puur gefocust op forten langs de gehele grens (overal lvl 4 forten, de forten uit de focustree niet genomen). In 1.5 heb ik dat wel eens vol kunnen houden.
Daarnaast focus op defensie en entrachment bonuses vanuit de doctrine + winkelman.

'Helaas' is het door het pacifisme mij niet gelukt genoeg divisies te kunnen trainen om de grens goed te kunnen bemannen, daarnaast ging Hitler na Danzig or War direct door met Around Maginot, waardoor ze begin 1939 al binnen vielen (historical AI)

Nu verder vanuit Indië (hoofdstad verplaatst), helaas al mn divisies verloren na capitulatie, kijken hoe ver we nu komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Heb 4 games met NL geprobeerd te spelen.
1 game onstond er france-entente (oostenrijk en frankrijk samen)
Allies later gejoined, echter toen parijs ging capituleren, ging France zich overgeven en werd NL overzee compleet geannexeerd en dus game over.
Ander spel, werd overzee gebied ineens communitisch, na val van frankrijk, verloor ik dus complete vloot en generals. Probleem wat je dan krijgt, is dat je het hele rechtse gedeelte van je tree niet meer kunt selecteren, als je nog niet gekozen had tussen trade neutral, germans of britisch. Die 3 kun je dan niet meer selecteren en dus ook niks eronder.
Ook geprobeerd met optie om goverment naar batavia te sturen, na val van NL, helaas alles werd geannexeerd.

Nah, zitten helaas iets teveel bugs in op dit moment, ben alleen bang, dat ze de nl bugs niet snel fixen, er zijn teveel andere op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-03 19:49
Oei, ik heb al maanden geen Hoi4 gedaan omdat het wel even genoeg was. Met de nieuwe DLC toch eens kijken wat er veranderd is. Het marine deel had in ieder geval echt een fix nodig, vanilla is dat niet best/interessant opgezet helaas.

Zo te horen is Nederland nog meer een uitdaging geworden? :P

[ Voor 23% gewijzigd door Zeph op 07-03-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Fascistisch Nederland is ook niet makkelijk meer, je moet namelijk eerst aan zoveel parameters voldoen.. dat Duitsland al de oorlog aan Polen verklaard nog voor je extra divisies kan maken.

Alle acties die extra political power kosten, dat maakt het onmogelijk om vroeg in de oorlog iets te kunnen betekenen. Want leuk dat je die kans krijgt om belgie in te nemen... maarja voordat je het land omgevormd hebt is Duitsland allang in Parijs :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
Case_C schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:01:
Fascistisch Nederland is ook niet makkelijk meer, je moet namelijk eerst aan zoveel parameters voldoen.. dat Duitsland al de oorlog aan Polen verklaard nog voor je extra divisies kan maken.

Alle acties die extra political power kosten, dat maakt het onmogelijk om vroeg in de oorlog iets te kunnen betekenen. Want leuk dat je die kans krijgt om belgie in te nemen... maarja voordat je het land omgevormd hebt is Duitsland allang in Parijs :+ .
Zojuist getest, het is niet makkelijk. Je kan troepen maken van de manpower van Indonesië :+ Dit scheelt behoorlijk, moest wel een divisie "ruimen" om zelf wat manpower te krijgen zodat het spel de puppet divisies begon op te vullen. Heb op dit moment 36 Indonesische infanterie divisies in training, het probleem is dat je zelf 100% van de equipement moet leveren (manpower is aanwezig)!

Overigens, manpower-wise ziet de fascistische tak van de "diplomatieke" focus tree er het slechtste uit? :/

De Marine update ziet er uitgebreid en interessant uit, morgen eens verder klooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Zeph op 07-03-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Zeph schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:57:
[...]
Zojuist getest, het is niet makkelijk. Je kan troepen maken van de manpower van Indonesië :+ Dit scheelt behoorlijk, moest wel een divisie "ruimen" om zelf wat manpower te krijgen zodat het spel de puppet divisies begon op te vullen. Heb op dit moment 36 Indonesische infanterie divisies in training, het probleem is dat je zelf 100% van de equipement moet leveren (manpower is aanwezig)!

Overigens, manpower-wise ziet de fascistische tak van de "diplomatieke" focus tree er het slechtste uit? :/

De Marine update ziet er uitgebreid en interessant uit, morgen eens verder klooien.
Ik heb nogal regelmatig indonesische div's zonder opgaaf van reden plots zien verdwijnen... dus dat lijkt me een wat risicovolle aangelegenheid. Het annexeren van indonesie is ook wat onduidelijk. Je moet de 'pion' punten verminderen/vermeerderen. Maar het is niet direct te lezen welke acties daar invloed op uitoefenen :/ .

Hoewel met democratie en die invloed uitoefenen op de colonies werkt daar wel voor heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeph
Case_C schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:57:
[...]

Ik heb nogal regelmatig indonesische div's zonder opgaaf van reden plots zien verdwijnen... dus dat lijkt me een wat risicovolle aangelegenheid. Het annexeren van indonesie is ook wat onduidelijk. Je moet de 'pion' punten verminderen/vermeerderen. Maar het is niet direct te lezen welke acties daar invloed op uitoefenen :/ .

Hoewel met democratie en die invloed uitoefenen op de colonies werkt daar wel voor heb ik het idee.
Als je zelf divisies maakt dan verdwijnen die niet zo maar. In het geval van Indonesië (puppet) kan je zowel de divisies overnemen als nieuwe divisies trainen met de manpower van je puppet.

Troepen overnemen is diplo scherm, request expeditionary forces (volgens mij) en dan kun je vragen om divisies een puppet accepteert dit altijd (deze units raak je volgens mij kwijt als je een puppet annexed, weet dit niet helemaal zeker).

De tweede optie is door naar het scherm te gaan waar je divisies traint, dan zie in het rechter tab je bestaande divisie templates en bovenaan 2 knoppen, die met de kroon moet je even klikken en dan je puppet kiezen dan copy je een template (de beste) van je puppet en die ga je trainen. In het geval van Nederland en Indonesië train je volgens mij met een manpower ratio van 100% van de pool van je puppet. Het nadeel is dat jij de equipment moet aanleveren (na annex mogelijk ook bugged, had voorheen een issue hiermee niet zeker of dat er nog is). Deze divisies zijn vervolgens van jouw en raak je niet zomaar meer kwijt.

Ik kan eventueel screenshots maken als ik vanavond tijd heb ;)

Annexeren kan middels focussen, de linker kolom waarbij je Indonesië helpt ontwikkelen biedt punten voor het annexeren. De focus voor het verplaatsen van je hoofdstad naar Batavia is volgens mij ook een volledige annex, maar heb dit nog niet geprobeerd. Er is ook een doorlopende focus die je kan kiezen nadat je 10 focussen gedaan hebt. Er zijn nog een aantal opties daarvoor moet je eigenlijk een mouse-over doen over de pion dan zie je snel zat wat allemaal een effect heeft op de hoeveelheid punten. Voor annexatie zijn focussen of bouwen in je puppet zijn gebied vrij goed.

Dat democratie verhaal, is dat die "decision" om ervoor te zorgen dat Indonesië een democratie blijft? Volgens mij kost dat veel politcal power en heb je het niet zo 1,2,3 echt nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Zeph op 08-03-2019 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Nou dit weekend even een start gemaakt aan een Duitse ronde. Aardig wat focus op onderzeeërs, 1936 subs > cruiser submarines > 1940 subs dadelijk met radar lvl 3. Die boten zijn vrij effectief, en bestrijk daar momenteel de volledige Atlantic in, met raiding groups van ~10 boten. Dönitz kan z'n lol op met 97 actieve subs, waar er elke maand 6 van bijkomen. (Nog geen 1 verloren, ook omdat de Type 2's in de reserve fleet zitten, en de Baltic bij nood kunnen controleren.) Bij ~150 stuks ga ik denk ik maar wat meer DD's maken + minesweepers als ik ooit nog de UK wil binnenvallen.

Zit nu op Januari 1941, dus zou nu plannen moeten maken voor de Soviets. Produceer nu dagelijks zo'n 20 PZ.IV wat met de Tungsten uit voormalig Zweden zonder beperking gaat :P . Dus nog een extra pantser-core moet wel lukken om te maken in 4 maanden tijd.

Grootste probleem is nu rubber, voor vliegtuigen... daar loop ik op achter. Te weinig geinvesteerd in refinery's dus die zullen nog even en mass neergezet moeten worden... want anders loop ik rond '42 zonder vliegtuigen boven het kanaal.

Vraag me ook af of het handig is om met de invasie van Rusland tegelijk de push in Turkije te doen, voor een directe route naar Bakoe... maar ze zitten er al wel met 40 divs in Turkije :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ik heb de laatste dlc nog niet gespeeld, maar kan je niet eerst turkije innemen alvorens je de oorlog verklaart met de ussr? Turkije is best lastig met al die bergen, dus als je daar eerst even op kan focussen met al je air, kan je hem innemen, planning bonus opbouwen en dan pas de ussr binnenvallen langs de twee kanten. Of zelfs eerst nog even het midden oosten opkuisen voor extra olie en dan heb je zelfs drie grenzen. Al blijft de europagrens sowieso wel de belangrijkste, ga je ook veel meer supplies hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
Case_C schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:16:
Nou dit weekend even een start gemaakt aan een Duitse ronde. Aardig wat focus op onderzeeërs, 1936 subs > cruiser submarines > 1940 subs dadelijk met radar lvl 3. Die boten zijn vrij effectief, en bestrijk daar momenteel de volledige Atlantic in, met raiding groups van ~10 boten. Dönitz kan z'n lol op met 97 actieve subs, waar er elke maand 6 van bijkomen. (Nog geen 1 verloren, ook omdat de Type 2's in de reserve fleet zitten, en de Baltic bij nood kunnen controleren.) Bij ~150 stuks ga ik denk ik maar wat meer DD's maken + minesweepers als ik ooit nog de UK wil binnenvallen.

Zit nu op Januari 1941, dus zou nu plannen moeten maken voor de Soviets. Produceer nu dagelijks zo'n 20 PZ.IV wat met de Tungsten uit voormalig Zweden zonder beperking gaat :P . Dus nog een extra pantser-core moet wel lukken om te maken in 4 maanden tijd.

Grootste probleem is nu rubber, voor vliegtuigen... daar loop ik op achter. Te weinig geinvesteerd in refinery's dus die zullen nog even en mass neergezet moeten worden... want anders loop ik rond '42 zonder vliegtuigen boven het kanaal.

Vraag me ook af of het handig is om met de invasie van Rusland tegelijk de push in Turkije te doen, voor een directe route naar Bakoe... maar ze zitten er al wel met 40 divs in Turkije :/ .
Volgens mij is Oekraine goed terrein voor je pantsers en kun je daar goede omsingelingen maken dus ik denk dat je zelf beter Turkije langs kan laten liggen. Maar misschien heeft het er meer mee te maken dat ik persoonlijk het spel (misschien iets te veel) historisch wil spelen en landen als Zweden en Turkije niet aan val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Bozzel1987 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:15:
[...]
Volgens mij is Oekraine goed terrein voor je pantsers en kun je daar goede omsingelingen maken dus ik denk dat je zelf beter Turkije langs kan laten liggen. Maar misschien heeft het er meer mee te maken dat ik persoonlijk het spel (misschien iets te veel) historisch wil spelen en landen als Zweden en Turkije niet aan val.
Kijk daar verschillen we dan :P , want Zweden is eind 1940 gevallen... Hadden ze maar iets meer tungsten moeten leveren. >:) Het was wel even lastig om over te steken bij Denemarken.

Noorwegen is wel nog neutral, maar dat moet ik wel in de gaten blijven houden.
Lointje schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:28:
Ik heb de laatste dlc nog niet gespeeld, maar kan je niet eerst turkije innemen alvorens je de oorlog verklaart met de ussr? Turkije is best lastig met al die bergen, dus als je daar eerst even op kan focussen met al je air, kan je hem innemen, planning bonus opbouwen en dan pas de ussr binnenvallen langs de twee kanten. Of zelfs eerst nog even het midden oosten opkuisen voor extra olie en dan heb je zelfs drie grenzen. Al blijft de europagrens sowieso wel de belangrijkste, ga je ook veel meer supplies hebben.
Het is er dan meer om te doen dat de USSR een nieuw front moet counteren. Daarvoor halen ze troepen weg in Europa, wat breakthroughts heel makkelijk maakt. Maar aan de andere kant een berg tanks met motorised artillery, dat kan ook heel hard gaan. Zsm Baku pakken voor de oil, en dan een berg infrastructure aanleggen. Het hele front zit nu op lvl 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
Ja dat is het mooie aan deze game, je kunt het spelen zoals je wilt. Ik probeer meestal als Duitsland het volgende: Anschlusch rond maart 1938 dan beetje bij beetje Tjsechie op delen en dat is ergens maart 1939 klaar, Danzig or War september, Denemarken en Noorwegen rond december en around the maginot april 1940. Vervolgens Joegoslavië na de zomer 1940. Dan of Sea Lion of USSR (dat laatste rond maart/april 1941). Ik weet dat dit niet de meest optimale route is maar boeit me niet zo
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste