Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 11:11
Snappie88 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:50:
Leuk! Als er hier geen die-hard min-maxxers zitten zoals gewoon in de hoi4 community, wil ik ook wel een potje meespelen (als je het MP forum checkt dan weet je wat ik bedoel. Heb ooit twee potjes meegespeeld als Zuid Afrika en Australie, en als je niet precies doet wat er gezegd word, dan word je gewoon uit het spel gekickt. e.g. 1944 fighters researchen in 1938 als Australie, alle trade moet naar de Soviet Unie, etc. etc. Verschrikkelijk!).

Overigens gisteren een potje Frankrijk opgestart. Was bezig de U.K. te bezetten als Napolean de zesde, maar toen ik net eindelijk doorbrak, verklaarde Duitsland mij (alsnog) de oorlog, ook al was ik niet geallieerd. Dat was vlot over...
Absoluut mee eens. Ben zelf ook niet zo van het MIN-MAXen. Probeer juist wat meer historical te spelen. Mooie en gevarieerde divisies te bouwen, uitgebreidde plannen te maken en nieuwe dingen uit te proberen.

Ik kan met MIN MAX ook wel USSR tegen 1939 verslagen hebben maar daar is geen bal aan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08-2024
Snappie88 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:50:
Leuk! Als er hier geen die-hard min-maxxers zitten zoals gewoon in de hoi4 community, wil ik ook wel een potje meespelen (als je het MP forum checkt dan weet je wat ik bedoel. Heb ooit twee potjes meegespeeld als Zuid Afrika en Australie, en als je niet precies doet wat er gezegd word, dan word je gewoon uit het spel gekickt. e.g. 1944 fighters researchen in 1938 als Australie, alle trade moet naar de Soviet Unie, etc. etc. Verschrikkelijk!).

Overigens gisteren een potje Frankrijk opgestart. Was bezig de U.K. te bezetten als Napolean de zesde, maar toen ik net eindelijk doorbrak, verklaarde Duitsland mij (alsnog) de oorlog, ook al was ik niet geallieerd. Dat was vlot over...
Dat is mijn insteek ook. Geen min-Max maar casual potje (wel met wat richtlijnen voor een goed verloop maar dat is grotendeels af te vangen door de regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-09 12:28
sluit me aan bij bovenstaande. ben zeker geen min-maxer maar wel fan van enige structuur. goede eenduidige regels zonder het verloop van de game meteen vast te leggen. 20width divisies ed ben ik voor, maar vastleggen wie met wie mag handelen en welke actie wanneer uitgevoerd mag worden hebben mijn voorkeur niet.

tevens zijn jullie bij deze uitgenodigd in de multiplayer discord server:

https://discord.gg/CdxY6Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brik
  • Laatst online: 08-09 11:11
GLR89 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:04:
sluit me aan bij bovenstaande. ben zeker geen min-maxer maar wel fan van enige structuur. goede eenduidige regels zonder het verloop van de game meteen vast te leggen. 20width divisies ed ben ik voor, maar vastleggen wie met wie mag handelen en welke actie wanneer uitgevoerd mag worden hebben mijn voorkeur niet.

tevens zijn jullie bij deze uitgenodigd in de multiplayer discord server:

https://discord.gg/CdxY6Y
Ik zal vanavond ff kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Same here! Ook wat betreft regelgeving: het is wel leuk om een enigsinds gebalanceerd potje WW2 uit te knokken, en geen rare dingen toe te staan zoals Frankrijk die zich bij de Axis aansluiten ofzo.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
Misschien zelfs dat het vastleggen van een combat width zelfs al ver gaat.

Ja historisch kan en dan zou ik ook weer voorstander zijn van op diplomatiek vlak een beetje dezelfde facties aan te houden maar ook andere zaken ongeveer historisch qua tijd pad (Marco Polo incident zomer 1937, Anschluss begin 1938, Danzig or war zomer 1939, aanval low countrys lente 1940), de andere focussen zijn dan minder belangrijk qua tijdpad.

Of historisch dat we een theater pakken bv alleen war in de Pacific (afhankelijk van aantal spelers dan 1 speler Japan, 1 manchu, 1 of meer chinas, 1 India, 1 Nederland, 1 Australie etc)

of a-historisch en dan see what happens of a-historisch met een voorbedacht scenario zodat je voorkomt dat bv bijna iedereen communistisch wordt en het potje snel dood bloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 11:18

Stewie!

Keen must die!

Dat laatste is alleen maar vervelend he. Speel je als Canada, democratisch, ben je onderdeel van de geallieerden, wordt de US communistisch. Dan verpest je hele spel behoorlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
Stewie! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:33:
Dat laatste is alleen maar vervelend he. Speel je als Canada, democratisch, ben je onderdeel van de geallieerden, wordt de US communistisch. Dan verpest je hele spel behoorlijk snel.
Ja daarom moet je soms het een en ander afspreken zelfs als je a-historisch speelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:53
Misschien sluit ik me ook wel aan. Maar let wel op, ik ga veel vragen :)

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozzel1987
Kloever schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:45:
Misschien sluit ik me ook wel aan. Maar let wel op, ik ga veel vragen :)
Dan leer je wel snel ;-)
Stewie! schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:33:
Met de game rules kan je instellen wat elk land doet. Standaard zit elk land op "Default" als je Historical AI Focuses uit zet. Dat betekent dat ze zelf kiezen wat ze doen. Als je dan specifiek voor een land Historical kiest, zullen ze het "normale" pad volgen.

Ben inmiddels ook weer aan het spelen met La Resistance. Eerste potje met Spanje, was leuk! Ze hebben interessante game mechanics toegevoegd voor de Civil War, waardoor die ook een stuk langer duurt. Speelde alleen als de Carlists die geen opties hebben om een factie te vormen of je joinen, dus na 1941 was de lol er wel een beetje af. Nu maar eens Frankrijk proberen.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

AI zeker Chris. Maar niet als het spelers zijn. Sommige MP potjes hebben 20 landen met actieve spelers bezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik vind jammer dat dit topic weer dood gaat na x aantal weken na een dlc. MP doe ik niet omdat hoi4 community zwaar toxic is.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLR89
New Yorker schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:18:
Ik vind jammer dat dit topic weer dood gaat na x aantal weken na een dlc.
Dit kan meerdere oorzaken hebben, sommige mensen (waaronder ikzelf) halen hun informatie uit andere kanalen of forums en doordat hier wellicht te weinig constructieve bijdrages geleverd worden (zoals jou post waar ik nu op reageer) besluiten ze het tweakers forum niet te raadplegen.
MP doe ik niet omdat hoi4 community zwaar toxic is.
daarom leeft bij een aantal tweakers dus het idee om met elkaar wat vaker een multiplayer te gaan spelen.
Om hier iets van organisatie tegenaan te gooien hebben we een discord op gezet waar mensen die het leuk vinden lid van kunnen worden, geen verplichting en allemaal vrijblijvend en voor de gezelligheid. Het "zwaar toxic gehalte" zou ik zelf graag willen vermijden door personen die zich hier schuldig aan te maken vriendelijk te bedanken en ze de volgende keer niet uit te nodigen voor "onze" multiplayer games.

• New Yorker
  • Niet online
GLR89 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:19:
[...]

Dit kan meerdere oorzaken hebben, sommige mensen (waaronder ikzelf) halen hun informatie uit andere kanalen of forums en doordat hier wellicht te weinig constructieve bijdrages geleverd worden (zoals jou post waar ik nu op reageer) besluiten ze het tweakers forum niet te raadplegen.

[...]

daarom leeft bij een aantal tweakers dus het idee om met elkaar wat vaker een multiplayer te gaan spelen.
Om hier iets van organisatie tegenaan te gooien hebben we een discord op gezet waar mensen die het leuk vinden lid van kunnen worden, geen verplichting en allemaal vrijblijvend en voor de gezelligheid. Het "zwaar toxic gehalte" zou ik zelf graag willen vermijden door personen die zich hier schuldig aan te maken vriendelijk te bedanken en ze de volgende keer niet uit te nodigen voor "onze" multiplayer games.
Welke discord kanaal zitten jullie? Hier boven is er 1 genoemd maar daar zitten maar 2 personen.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
New Yorker schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:18:
Ik vind jammer dat dit topic weer dood gaat na x aantal weken na een dlc. MP doe ik niet omdat hoi4 community zwaar toxic is.
Doe er wat aan zou ik zeggen :P Vind het altijd wel interessant om Nederlandse ervaringen van andere spelers te lezen. Al moet ik zeggen dat ik vaak veel speel na een DLC, en het spel dan een tijdje weer weg leg. Dat geld voor de meeste Paradox spellen trouwens. Zeker als ze DLC hebben die vlak na elkaar uitkomen.
Stewie! schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:03:
AI zeker Chris. Maar niet als het spelers zijn. Sommige MP potjes hebben 20 landen met actieve spelers bezet.
Aah zo. Ik speel nooit MP met random mensen. Te veel gedoe, en ook lang niet zo leuk als met vrienden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Die uitnodiging werkt niet meer :-(

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
https://discord.gg/yddNZan

als het goed is is hij nu onbeperkt geldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobVeldman
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-07 18:45
Hebben jullie al een beeld bij hoe de multiplayer sessies gaan lopen? Ik zou ook wel MP willen spelen maar wil eerst even weten of dat 5 uur non stop betekent of bijvoorbeeld een vaste avond 2 a 3 uur.

PS4 BF3/BF4/BF1: Phunkeee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLR89
Plan zoals het er nu ligt; een reeks maandagavonden van 19.30 tot ~ 21.30/22.00 met als doel een vaste club zodat de gestarte game ook afgerond kan worden. Wanneer we starten nog onbekend, maar waarschijnlijk as maandag al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
@GLR89 discord is hier offline. :(

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Leeft dit topic nog?

Ik ben net begonnen met HOI 4. Het is een flinke leercurve aan het begin als je ook geen Europa Universalis of iets hebt gespeeld denk ik. Maar goed met Youtube en al doende leert men is het wel te doen. Nu zit ik in de volgende situatie.

Ik speel als Duitsland en ik was best lekker bezig gisteren. Ik had heel West Europa veroverd en was onderweg naar Noorwegen vanuit Zweden. Maar terwijl ik bezig was met Noorwegen en aan het voorbereiden was voor de Sovjet Unie kwamen er twee Naval Invasions van de Britten en Amerikanen in Frankrijk en Hamburg. Dus ik ga vandaag terug naar een savegame waarbij ik de Atlantikwall beter verdedig.

Ik heb gisteren ook al geprobeerd een invasie te starten op Engeland, maar vanuit Frankrijk is het lastig aangezien ik ook nagenoeg geen vloot heb. Heeft er iemand nog tips over hoe je Engeland het beste kan veroveren? Ik heb filmpjes gezien dat mensen vanuit Frankrijk naar Ierland gaan en dan vanuit Ierland naar Engeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Zorg dat je air superiority hebt en zorg dat je het kanaal ook goed dicht houdt, je kan dan zorgen dat die troepen geen bevoorrading krijgen. Dan is het snel afgelopen. Zet ze klem met infantry en dan rolt je panzer army eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
ThaAresX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:26:
Leeft dit topic nog?

Ik ben net begonnen met HOI 4. Het is een flinke leercurve aan het begin als je ook geen Europa Universalis of iets hebt gespeeld denk ik. Maar goed met Youtube en al doende leert men is het wel te doen. Nu zit ik in de volgende situatie.

Ik speel als Duitsland en ik was best lekker bezig gisteren. Ik had heel West Europa veroverd en was onderweg naar Noorwegen vanuit Zweden. Maar terwijl ik bezig was met Noorwegen en aan het voorbereiden was voor de Sovjet Unie kwamen er twee Naval Invasions van de Britten en Amerikanen in Frankrijk en Hamburg. Dus ik ga vandaag terug naar een savegame waarbij ik de Atlantikwall beter verdedig.

Ik heb gisteren ook al geprobeerd een invasie te starten op Engeland, maar vanuit Frankrijk is het lastig aangezien ik ook nagenoeg geen vloot heb. Heeft er iemand nog tips over hoe je Engeland het beste kan veroveren? Ik heb filmpjes gezien dat mensen vanuit Frankrijk naar Ierland gaan en dan vanuit Ierland naar Engeland.
Een beetje laat qua antwoord maar het kan maar helpen! (en welkom :-) )

Naval invasions tegenhouden doe je het beste met een garrison order, heel je kust aanduiden en enkel de havens aanklikken (of de rest uitklikken eerder). Zo heb je geen miljoenen leger nodig voor je kust te beschermen.
Die havens zijn nodig voor bevoorrading van de vijandelijke legers, zonder een haven komt dat niet binnen. Dus als ze een havenloos gebied binnenvallen krijgen ze geen organisation meer en kan je ze eenvoudig neermaaien, zelfs met zwakkere units. Idem als ze wel een haven hebben, zo snel mogelijk die haven afnemen.

UK innemen blijft wel een lastige, maar eens je geland bent is het meestal wel vrij eenvoudig. Uiteindelijk moet je heel even naval superiority hebben om je naval invasions in gang te zetten. truukjes zijn inderdaad via ierland proberen gaan, via het oosten van denemarken naar midden engeland en zo de UK even in twee splitsen. Of je volledige vloot elders zetten (een shitload aan submarines maken bv) en dan pauze: heel je vloot in het kanaal zetten, en heel je luchtmacht. En hopen dat je aan 75% komt. Eens ze vertrokken zijn is het hopen dat ze de overkant halen. Eens ze een haven hebben ingenomen, pak je je leger dat nog wacht op het mainland en geef je een frontline border + attack order (agressive) in de UK. De troepen van het mainland steken dan vanzelf over zonder naval superiority of dergelijke.

Als je echt al laat in het spel zit en er maar niet in slaagt, raad ik aan om gewoon fighters + naval bombers te maken en het kanaal gewoon via de lucht te bedwingen eerst tot zijn vloot er aan is. Dan kan jouw vloot passeren om je troepen over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Lointje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Een beetje laat qua antwoord maar het kan maar helpen! (en welkom :-) )

Naval invasions tegenhouden doe je het beste met een garrison order, heel je kust aanduiden en enkel de havens aanklikken (of de rest uitklikken eerder). Zo heb je geen miljoenen leger nodig voor je kust te beschermen.
Die havens zijn nodig voor bevoorrading van de vijandelijke legers, zonder een haven komt dat niet binnen. Dus als ze een havenloos gebied binnenvallen krijgen ze geen organisation meer en kan je ze eenvoudig neermaaien, zelfs met zwakkere units. Idem als ze wel een haven hebben, zo snel mogelijk die haven afnemen.

UK innemen blijft wel een lastige, maar eens je geland bent is het meestal wel vrij eenvoudig. Uiteindelijk moet je heel even naval superiority hebben om je naval invasions in gang te zetten. truukjes zijn inderdaad via ierland proberen gaan, via het oosten van denemarken naar midden engeland en zo de UK even in twee splitsen. Of je volledige vloot elders zetten (een shitload aan submarines maken bv) en dan pauze: heel je vloot in het kanaal zetten, en heel je luchtmacht. En hopen dat je aan 75% komt. Eens ze vertrokken zijn is het hopen dat ze de overkant halen. Eens ze een haven hebben ingenomen, pak je je leger dat nog wacht op het mainland en geef je een frontline border + attack order (agressive) in de UK. De troepen van het mainland steken dan vanzelf over zonder naval superiority of dergelijke.

Als je echt al laat in het spel zit en er maar niet in slaagt, raad ik aan om gewoon fighters + naval bombers te maken en het kanaal gewoon via de lucht te bedwingen eerst tot zijn vloot er aan is. Dan kan jouw vloot passeren om je troepen over te zetten.
Het is me ondertussen wel gelukt haha! Ondertussen heb ik in die savegame heel Europa en Azie veroverd. In Afrika heb ik alleen nog wat problemen met organisation bij Mozambique.

Eerlijk gezegd de game al tijdje niet meer gespeeld, misschien binnenkort weer eens opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 18:44
Ben hier vandaag mee begonnen. Wat templates gebruikt voor redelijke infantie en wat medium panzer divisies. Had in 39 twee legers van 24 aan noord en west polen gezet en dacht met een attack plan ze makkelijk te kunnen pakken. Dat bleek dus lastig, want als ik die aanzet wint Polen met gemak van me. Snap nog niet echt wat er gebeurde. Had wel die beginner guide van Quill gekeken maar snap er nog geen snars van. Iemand nog tips om wat te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
Beavbusi schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:26:
Ben hier vandaag mee begonnen. Wat templates gebruikt voor redelijke infantie en wat medium panzer divisies. Had in 39 twee legers van 24 aan noord en west polen gezet en dacht met een attack plan ze makkelijk te kunnen pakken. Dat bleek dus lastig, want als ik die aanzet wint Polen met gemak van me. Snap nog niet echt wat er gebeurde. Had wel die beginner guide van Quill gekeken maar snap er nog geen snars van. Iemand nog tips om wat te kijken?
Wat was de width van je templates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00
Had je je land doctrines al wel ver onderzocht, want in het begin hebben panzer divisies erg lage org. Met Polen heb ik vaak nog bijna geen mediums. En gebruik ik lights, voor de snelheid. Het idee is dat je een doorbraak met je panzers maakt, en vervolgens op snelheid omcirkeld.

Dat is helemaal een must bij Frankrijk. Want als je niet snel genoeg bent krijg je gewoon een herhaling van WW1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 18:44
ben inmiddels begonnen met Eu4 waar ik nu verslaafd aan ben. Een maat van me kent die al goed dus die kan goed helpen. In een week al 30 uur gespeeld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe No Step Back expansion en de Barbarossa patch zijn uit. Er is behoorlijk wat veranderd. Supply gaat nu vooral via spoorlijnen en doctrines unlock je nu met XP in plaats van research. Die laatste ben ik nog niet zo van overtuigd omdat je army xp voor zoveel dingen moet gebruiken, en je bv. air xp alleen voor doctrines gebruikt en soms een variantje van een vliegtuig (benieuwd of ze na de navy designer en tank designer straks met de plane designer komen :P)

Maar dat spoorlijnen een grote rol spelen nu vind ik wel leuk, je kan nu dus heel gericht de supply van je tegenstander afsnijden, en bij veroveringen wil je ook liever de spoorlijn volgen wat aardig historisch schijnt te zijn.

Ben nu bezig met een potje als Trotsky. Leuke mechanics hebben ze voor de civil war vind ik, met Stalins paranoia waar je tegen moet vechten (en regelmatig goede adviseurs of generaals moet laten executeren zodat Stalin weer even tevreden is). Nu langzaam opbouwen naar een oorlog in westen (waar zowat heel Europa zich inmiddels verenigd heeft onder een democratisch Duitsland, dus dat wordt interessant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
Conceptueel vind ik het idee van xp voor doctrines wel een goede. Ook omdat de leaders je xp geven, maar toch dat je "praktijk"ervaring moet hebben voordat je echt goed bent in het vechten. Als een USA begin je op dat vlak dus met een achterstand op de Axis landen. Zelf nog niet gespeeld met de Soviets, maar wel met de Baltische staten en Polen welke ook leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Edit: zoek eerst het boek even.

[ Voor 93% gewijzigd door PLAE op 27-12-2021 14:24 ]

• SoulStorm
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-08 13:51
Voor degene die geintreseerd zijn in multiplayer voeg me toe op discord: Achilex#0694
Ik zit bij verschillende hoi4 discord servers.
Noobs zijn welkom, ik help je graag verder, meer ervaren spelers zijn uiteraard ook welkom.
We spelen roleplay en 'normale' games pve en pvp, maar houden meestal de games klein dus geen 200 speler games die hele dagen duren (helaas), en waar je eigenlijk geen 1 land mag spelen zonder 1000+ uur in hoi4 .

[ Voor 12% gewijzigd door SoulStorm op 24-02-2022 16:14 ]

• SoulStorm
  • Laatst online: 27-08 13:51
Geen id waar ik zou moeten beginnen op basis van je informatie.
Er zijn heel veel factoren die mee spelen in dit spel.
Het moment is ook belangrijk, val polen zsm aan als Duitsland en voordat ze bij de allies gaan, wacht je hier te lang mee staat het vol met Engelse troepen en vliegtuigen.
Meestal is Polen iets lastiger dan Frankrijk, wat ontzettend snel capituleert, maar beide zijn relatief een push over voor Duitsland.

Combat width is sinds no step back meer gevarieerd, elke type regio heeft weer een andere combat width.
focus hier niet te veel op, alles tussen 18 en 24 is goed in het begin voor de 'kleine' divisies maar zorg vooral dat je goeie divisies hebt met artillerie support en recon, liefst ook engineers(terain bonusen en belangrijke entrenchment bonus voor defense), en zorg dat je troepen ook alle materialen heeft die ze nodig hebben.
Check voor je aanvalt wat je strenght is, zorg dat deze op 100% is, dit is een indicator van hoe goed deze divisie bevooraad is, organization is soort moraal en deze moet ook dicht bij 100% zijn als je aanvalt.
Val nooit aan als je traint want dan begin je met 20% organization of zo, stop optijd met trainen voor de aanval.
Getrainde units vechten vele malen beter, dus zorg dat je deze maximaal getraint hebt voor je begint.
Green troops is -25% combat modifier, volledig getrainde units krijgen +25%, dus dat is een verschil van maar liefst 50%, je troepen kunnen nog meer ervaring opdoen dmv vechten, dan loopt deze bonus op tot maar liefst +75%!

Air supremacy maakt ook een wereld van verschil en het liefst met Close Air Support, als je een battle plan volledig uitplant krijg je ook een combat bonus, je krijgt met somige doctrines extra planning speed en bonusen.
Je hebt tegenwoordig ook train artilery, die reduceert een hoop stats bij de vijand, erg handig om sterke defenses te doorbreken.

Zorg ook dat je technologie up to date is voor alles wat je gebruikt (incl radio) en je doctrines zsm zo ver mogelijk uitwerken.

Je hebt eigenlijk geen tanks nodig voor polen maar ze zijn wel verdomde handig, als je er handig mee omgaat zoals door iemand anders hier al vermeld werd.
Vooral light tanks zijn handig, en vooral in het begin, kost veel minder productie en ze zijn veel sneller wat ze beter maakt in het omcirkelen.
Gebruik je light tanks samen met je infantry, of laat al het zware werk alleen door je infantry doen zodat de tank gebruikt kan worden om door te stoten.

ik kan je evt helpen via discord als je wilt: Achilex#0694

[ Voor 22% gewijzigd door SoulStorm op 24-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 15:07
Gisteren een eerste campagne gestart. Had een tutorial serie gekeken van Quill18 dus ik dacht er wel klaar voor te zijn.

Ondanks die tutorials komt er toch een berg info op je af.

Ik had een frontlinie gemaakt met een leger waarna ik met een paar andere divisies (die nog geen onderdeel waren van datzelfde leger) een andere frontlinie gemaakt op ongeveer dezelfde plek. Niet handig want ik wilde die divisies bij dat leger voegen. Het toevoegen aan een leger is me gelukt, maar die 2e frontlinie verwijderen lukte me niet. Geen idee wat ik verkeerd deed. Uiteindelijk opgelost door het leger op te heffen, alle divisies opnieuw te selecteren, een nieuw leger te maken en daarna de frontlinie goed aan te geven. Dat moet vast gemakkelijker kunnen.

Ik was met Duitsland begonnen in 1936 en na de initiele setup, is het enkele maanden rustig aan doen. Probeer wat nieuwe tank divisies te bouwen en voor de rest de troepen aan de grens alvast voor te bereiden op de invasies naar het oosten en westen. Klopt 't dat het begin rustig is en je gerust op speed 4-5 kunt spelen?

Tot slot kreeg ik de melding dat m'n producties niet genoeg materialen zouden hebben. Nu dacht ik te begrijpen dat ik naar de rode getalletjes moest zoeken bij de verschillende producties om te kijken waar 't probleem is. Echter, er was geen enkele productie waar een tekort aan materiaal was. (Initieel was rubber een probleem, maar dat importeer ik uit de Dutch Indies.) Kan ik ergens makkelijk zien welke materialen ik tekort kom?

PSN ID: MrMichel_75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00
MisterMichel schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:42:
Ik had een frontlinie gemaakt met een leger waarna ik met een paar andere divisies (die nog geen onderdeel waren van datzelfde leger) een andere frontlinie gemaakt op ongeveer dezelfde plek. Niet handig want ik wilde die divisies bij dat leger voegen. Het toevoegen aan een leger is me gelukt, maar die 2e frontlinie verwijderen lukte me niet. Geen idee wat ik verkeerd deed. Uiteindelijk opgelost door het leger op te heffen, alle divisies opnieuw te selecteren, een nieuw leger te maken en daarna de frontlinie goed aan te geven. Dat moet vast gemakkelijker kunnen.
Als je de generaal van het leger hebt geselecteerd heb je een lijstje met knopjes erbij staan, rechtsklik op de prullenbak aan de rechterkant verwijderd alle orders, inclusief frontlinies. Met linksklik kan je zelf aangeven wat weg moet door vervolgens de aanvalspijlen of frontlinies te selecteren.
Ik was met Duitsland begonnen in 1936 en na de initiele setup, is het enkele maanden rustig aan doen. Probeer wat nieuwe tank divisies te bouwen en voor de rest de troepen aan de grens alvast voor te bereiden op de invasies naar het oosten en westen. Klopt 't dat het begin rustig is en je gerust op speed 4-5 kunt spelen?
Ja, totdat je vrijwilligers richting de Spaanse burgeroorlog kan sturen.
Tot slot kreeg ik de melding dat m'n producties niet genoeg materialen zouden hebben. Nu dacht ik te begrijpen dat ik naar de rode getalletjes moest zoeken bij de verschillende producties om te kijken waar 't probleem is. Echter, er was geen enkele productie waar een tekort aan materiaal was. (Initieel was rubber een probleem, maar dat importeer ik uit de Dutch Indies.) Kan ik ergens makkelijk zien welke materialen ik tekort kom?
Bij het trade scherm staan bovenaan per resource wat je tekort komt, dus het scherm waar je ook de deal voor het rubber hebt gemaakt. Olie is daar trouwens wel een aandachtspunt, soms wil je meer importeren om je voorraad op te vullen, maar eigenlijk heb je dan geen tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
SiErRa schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:38:
[...]

Als je de generaal van het leger hebt geselecteerd heb je een lijstje met knopjes erbij staan, rechtsklik op de prullenbak aan de rechterkant verwijderd alle orders, inclusief frontlinies. Met linksklik kan je zelf aangeven wat weg moet door vervolgens de aanvalspijlen of frontlinies te selecteren.
Ah, dat zal ik eens gaan proberen. Dank!
[...]

Ja, totdat je vrijwilligers richting de Spaanse burgeroorlog kan sturen.
Ok, zover is het bij mij niet gekomen in deze run. Ik had geprobeerd in de focus tree 'oppose Hitler' te doen. Tja, dan beland je dus heel vlug in een eigen burgeroorlog. Was ook wel duidelijk in de focustree. Maar misschien was dat niet de meest handige keuze voor een allereerst potje HOI4. Op zich het pad om het Keizerrijk weer te herleven/herstellen leek me wel een interessant pad. Misschien iets voor in de toekomst zodra ik wat meer ervaring heb.
[...]

Bij het trade scherm staan bovenaan per resource wat je tekort komt, dus het scherm waar je ook de deal voor het rubber hebt gemaakt. Olie is daar trouwens wel een aandachtspunt, soms wil je meer importeren om je voorraad op te vullen, maar eigenlijk heb je dan geen tekort.
Jup, ben er achter gekomen dat olie een schaars product is bij Duitsland.

Met die moeilijke keuze die ik gemaakt heb in de focus tree, denk ik dat ik toch even opnieuw begin. Ik word nu namelijk behoorlijk onder de voeten gelopen door Hitler's troepen. Op zich kan ik zeker nog wel wat leren van een potje verliezen, dus misschien ga ik toch nog even verder stoeien.

Leuk spel maar zeker niet gemakkelijk om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Laatst online: 12-09 08:50
MisterMichel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:46:

Met die moeilijke keuze die ik gemaakt heb in de focus tree, denk ik dat ik toch even opnieuw begin. Ik word nu namelijk behoorlijk onder de voeten gelopen door Hitler's troepen. Op zich kan ik zeker nog wel wat leren van een potje verliezen, dus misschien ga ik toch nog even verder stoeien.

Leuk spel maar zeker niet gemakkelijk om mee te beginnen.
Let wel dat als jij ahistorical keuzes maakt (met oppose Hitler) de AI ook andere keuzes gaat maken dan historisch. Dit kan voor onverwachte (maar wel leuke) verrassingen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMichel
artemivanov schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:16:
[...]

Let wel dat als jij ahistorical keuzes maakt (met oppose Hitler) de AI ook andere keuzes gaat maken dan historisch. Dit kan voor onverwachte (maar wel leuke) verrassingen zorgen.
Dat maakt het juist zo leuk lijkt me. Als ik wil zien hoe de tweede wereldoorlog zich afgespeeld heeft, kan ik net zo goed naar een documentaire gaan kijken of een geschiedenisboek lezen. (Beide overigens al veelvuldig gedaan over dit onderwerp.)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste