Ik ben al een jaar of tien groot fan van de rhythm game Taiko no Tatsujin. Dit is een spel waarbij je een taikodrum gebruikt om mee te drummen op oude en nieuwe liedjes, waarbij de slagen aangegeven worden door trommeltjes en je je drum op het juiste moment op de juiste plek moet raken om punten en combo's te scoren. Hoe groter je combo, hoe meer punten je scoort.

In 1997 kwam Konami met een reeks rhythm games op de markt waarbij je door middel van speciale controllers net kunt doen of je muziek maakt.
In Nederland kennen we dit vooral van Rock Band en de [$instrument] Hero-reeks, maar de basis hiervoor is in Japan gelegd met Konami's Bemani-reeks. Beatmania (DJ), Guitarmania, Drummania, Keyboardmania... De grotere arcadehallen hadden ze allemaal staan en was mateloos populair, waarbij je via speciale chipkaarten je voortgang vast kon leggen en het door koppeling van de kasten zelfs mogelijk was om als een complete band te spelen. Ook onderdeel van die reeks is Dance Dance Revolution, Pop 'n Music, Para Para Paradise en er is zelfs een karaokespel genaamd Karaoke Revolution.
Natuurlijk lieten andere fabrikanten dit succes niet over hun kant gaan: Namco kwam in opdracht van Nintendo in 2003 met Donkey Konga op de GameCube en bracht zelf twee jaar eerder voor het eerst Taiko no Tatsujin (TnT) uit in de arcadehallen. Het spel was zo populair dat een half jaar later al versie 2 uitkwam, weer een half jaar later versie drie en inmiddels zijn we alleen in de arcades al 18 delen verder.

Ik kwam zelf in 2004 met het spel in aanraking tijdens mijn eerste vakantie in Japan en vond het zo leuk dat ik inmiddels 16 edities op 5 verschillende consoles bezit, compleet met drumcontrollers waar van toepassing en zelfs een speciale chipkaart heb om mijn arcadevoortgang bij te houden wanneer ik in Japan ben.
Ik ben begonnen in 2008 met de PS2-versie wat een grote hit werd, zowel privé als op diverse festivals, waaronder het mede door mij georganiseerde Anime-festival.
TnT spelen is best intensief en de kunststof trommels, hoe stevig ze ook zijn, zijn eigenlijk net wat te licht om te blijven staan. Ook het setje PC-luidsprekers wat ik in eerste instantie gebruikte om het geluid weer te geven was niet goed op de spelers te richten en moest daarom onnodig hard staan. Gaffertape hielp tegen het verschuiven, maar was niet ideaal.
In 2011 verzon ik daarom een manier om de trommels vast te houden en het geluid beter op de speler te kunnen richten. Dat werd dit:

Twee planken, wat lijm, schroeven, schuim en wat stukken PVC pijp voor het PC-speakersetje; meer is het niet. Een computermonitor met composiet-ingang fungeerde als beeldweergever en de Tatakon (zo noem je de drumcontroller) zat geklemd tussen op maat gesneden blokken schuim.
Een tijdje later wilde ik toch iets wat steviger stond en beter en makkelijker op te stellen was. Een paar platen hout, een setje autoluidsprekers met een zelfbouw versterkerkitje en een gedoneerde TV werden na wat denkwerk, zweet en een lik verf dit (de TV is in dit voorbeeld even vervangen door een monitor):

Waar ik bij de eerste versie nog gebruik maakte van een klein mengtafeltje en een hoop kabeltjes, kun je bij deze versie de kabel van de PS2 direct achterin de kast kwijt en wordt het signaal in de kast zelf versterkt en geregeld.
De kunststof drumstokken kun je in beide versies kwijt in een stel rubber pennenbakjes van Hema.
Toen de Wii-versie uitkwam in 2008, hoopte ik op een 4-speler versie. Die kwam uiteindelijk wel, maar pas veel later dan verwacht en het spel werkte in feite nog steeds op 4:3. Als er een breedbeeld-TV gebruikt werd kwam er een stukje animatie en artwork bij, maar het spel was niet native 16:9. Nu Nintendo met de Wii U een console heeft met hoge resolutie en de ervaringen met vier spelers er ook zijn (versie 3 op de Wii ondersteunt ook al 4 spelers), werd het tijd om de stap te maken en de U met het spel en extra trommels te kopen.
Het spel is nog steeds erg populair onder conventie- en festivalgangers. Niet veel mensen in Nederland hebben het spel voor zover ik weet: dit is mede te wijten aan het feit dat vrijwel alle consoles waar TnT op verschenen is, regiogelocked zijn. Dat heeft tot gevolg dat je je console moet modden of zelfs een Japanse console moet kopen om het te kunnen spelen, wat niet iedereen ervoor over heeft.

Voor Anime 2014 komt er dus voor het eerst in Nederland een Taikogame voor vier spelers en ik ga daar een nieuwe Tatakon-houder voor verzinnen en bouwen die de ruimte biedt aan de spelers, duidelijk maakt welke trommel bij welke speler hoort, per speler geluid geeft en er gewoon goed uitziet. Deadline hiervoor is 1 juni. Het festival zelf is in het weekend van 14 t/m 16 juni, dus er resten nog zo'n vier maanden om dit te maken.
Het worden vier losse units: die zijn beter te vervoeren en op te slaan dan de tweede incarnatie die mooi oogt, maar redelijk onpraktisch is met vervoer. Tevens wil ik iets maken wat aangeeft welke trommel bij welke timeline hoort en een opbergvak biedt aan de Wii remote, de drum zelf en de drumstokken.

Er zijn wel een aantal zaken waar ik nog een beetje mee zit.
Het eerste dilemma: recht of schuin geplaatste units? Rechte units zijn het makkelijkst te maken en te vervoeren, schuine kun je zodanig plaatsen dat je een halfronde opstelling krijgt en meer ruimte hebt om te bewegen. Echter neemt dat ook weer meer ruimte in in de opslag en kun je minder efficient vervoeren.

Volgende dilemma: elke unit z'n eigen voeding en aansluitingen voor geluid en eventueel licht of wordt het gekoppeld? Houdt verband met het eerste dilemma.
Derde dilemma: hoe laat je weten welke unit welke speler is? De PS2-versie is hard-wired en kun je eenvoudig bij bepalen welke kant speler 1 en 2 is. Bij de Wii(U) gaat dat iets anders en is het bijvoorbeeld mogelijk dat de derde unit speler 1 wordt. Nu kun je bij het starten van het spel wel aangeven welke controller bij welke speler hoort, maar een grafische weergave is wel zo mooi.
Aangezien de communicatie tussen console en controllers via Bluetooth loopt, wordt dat nogal een uitdaging.
Voorlopig laatste dilemma: hoe gaat het eruit zien? Een echte taikodrum is groot, glad en vaak oranjerood. De arcademachines zien er zo uit:

Ik wil zeker een aantal patronen terug laten komen in het ontwerp, bijvoorbeeld weer op de luidspreker en op de zijkanten.
Ik ben geen held met tekenen (zie boven) en Sketchup en ik zijn nooit goede vrienden geweest, dus een echt goede tekening is er nog niet. Het idee is wel om iets vergelijkbaars te maken als de tweede versie, maar dan verbeterd.
Input van mensen hier is welkom.
Mods: het is geen PC maar weer eens wat anders.