Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza
"In a rush to pray?"_naief schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:09:
Eat, pray and sleep,Eerste dag in de monastery vond ik nog wel leuk. Daarna werd het super irritant. Ook omdat ik een aantal keer voor niks werd berisp en de cel in moest (Volgens mij een trigger point gemist bij het bidden).
Uiteindelijk ook een walkthrough moeten gebruiken.
Moest ik toch wel meerdere keren om grijnzen, verder echt een dramatische quest.
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Denk dat ik met die monastry quest dan maar wacht op een nieuwe patch, om het even fixen ze daar nog het een en ander voor?
Verder vermaak ik me prima met alle side-quests en scenery
evilpin0 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:34:
[...]
"In a rush to pray?"
Moest ik toch wel meerdere keren om grijnzen, verder echt een dramatische quest.
Maar sinds mijn onofficiële ontslag uit het klooster ben ik wel altijd de meldingen blijven zien, wat wel weer een bug is. Sta je ondertussen alweer in volledige plate armor ergens 10km van Sassau vandaan op een groepje Cumans in te hakken: "Go to bed", "Report to Brother Nevlas"...
Dat is knap met een map van 4x4km2dope schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:18:
[...]
Maar sinds mijn onofficiële ontslag uit het klooster ben ik wel altijd de meldingen blijven zien, wat wel weer een bug is. Sta je ondertussen alweer in volledige plate armor ergens 10km van Sassau vandaan op een groepje Cumans in te hakken: "Go to bed", "Report to Brother Nevlas"...
Voor de mensen met geduld, ik heb begrepen dat er een paard is met speed 8
Zeker mee eens! die klooster quest heb ik zelf nog niet gehad en hoewel het handig is dat er gewaarschuwd wordt voor bugs. Is inhoudelijk de quest bespreken zonder spoiler tags wel minder. om maar een voorbeeld te noemen.Jackson6 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:37:
Ik kan dit topic echt niet meer lezen, misschien even spoiler tags gebruiken vanaf nu ?
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
Verwijderd
Verwijderd
Volgens mij is die dan toch echt weg maar wie weet.Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:29:
Vandaag beukte ik Kunash voor de zoveelste keer in elkaar om zijn kleren te jatten, waar ik altijd jaloers op ben, ik denk dat het al minstens de 10e keer was dat hij klappen kreeg van mijn razend snelle vuisten. dit keer echter bleek die viespeuk DOOD te zijn, gelukkig gebeurde het buiten Rattay omdat ik een heel eind achter hem aan moest rennen, waardoor er geen getuigen waren van mijn misdaad. Ik ben benieuwd of hij ooit nog terug spawned.
gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 19:45 ]
Tja ik denk dat er iets te veel lvls in zitten voor de endgame, ik ben daarom ook maar bezig met de mainquest, al heb nu niet eens zoveel quests meer over.Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:40:
Kom ik bij een eindbaas waarvan ik dacht dat die extreem sterk zou zijn zie ik bij de eerste rake klap met mijn herods swords in eens het gele headcracker perk symbool in beeld aanspringen en heb ik hem verslagen, echt hilarisch.
spoiler:Die grote kale vent die je zwaard in het begin heeft gejat
Het kan trouwens ook andersom, moest een bandit camp kapot hakken, leader, geen probleem, 3 lui in armor, geen probleem. een motherf.... met een mace, klapt me helemaal naar de moeder in 4 hits.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Excuus, fout gepost op je reactie.Chaoss schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:53:
Lees net dat patch 1.3 vertraagd is (had er al moeten zijn) proberen ze nog wel deze week uit te brengen voor PC en volgende week voor de consoles.
[ Voor 17% gewijzigd door ReddishRat op 07-03-2018 23:58 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

[ Voor 27% gewijzigd door ReddishRat op 07-03-2018 23:59 ]
Kan je deze game eigenlijk uitspelen door geen combo's te gebruiken?SouLLeSSportal schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:45:
[...]
Tja ik denk dat er iets te veel lvls in zitten voor de endgame, ik ben daarom ook maar bezig met de mainquest, al heb nu niet eens zoveel quests meer over.
Het kan trouwens ook andersom, moest een bandit camp kapot hakken, leader, geen probleem, 3 lui in armor, geen probleem. een motherf.... met een mace, klapt me helemaal naar de moeder in 4 hits.Gelukkig uiteindelijk wel knock knock met de captains mace kunnen doen op zijn hoofddeksel maar holy shit die kwamen aan, geen combo kwam erdoor, elke aanval had hij reposte op. niet normaal.
Ik heb er pas 2 geleerd, maar ze lukken me geen enkele keer. Met andere woorden, ik doe maar gewoon wat. Ben wel eigenlijk alleen maar wat zwakke tegenstanders tegengekomen. Nog geen camp binnengevallen. Zit in de mainquest nu bij Reeky; moet dat camp gaan scouten. Denk dat ik toch moet regelen dat ik die combo's onder de knie krijg maar het lukt gewoon niet. Telkens na de eerste klap krijg ik een beuk terug. Hopelijk gaat dat verderop in de game geen problemen opleveren. Ik vind het maar wat moeilijk dat vechten
Volgens mij gaat het effect verloren als je dat met een shortsword of ander wapen doet.
Geraltvosss schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:20:
[...]
Kan je deze game eigenlijk uitspelen door geen combo's te gebruiken?
Ik heb er pas 2 geleerd, maar ze lukken me geen enkele keer. Met andere woorden, ik doe maar gewoon wat. Ben wel eigenlijk alleen maar wat zwakke tegenstanders tegengekomen. Nog geen camp binnengevallen. Zit in de mainquest nu bij Reeky; moet dat camp gaan scouten. Denk dat ik toch moet regelen dat ik die combo's onder de knie krijg maar het lukt gewoon niet. Telkens na de eerste klap krijg ik een beuk terug. Hopelijk gaat dat verderop in de game geen problemen opleveren. Ik vind het maar wat moeilijk dat vechten
Ik vind zelf dat ik de combat redelijk doorgrond heb, dus hierbij een uitgebreide uitleg van mijn kant (longread!)
Waar je rekening mee moet houden bij combo's is dat, wanneer je ze rechttoe rechtaan probeert, er simpelweg een kanspercentage is (bij iedere individuele klap binnen de combo behalve de 'afmakende' klap) dat de tegenstander een riposte of een parry doet. Je kunt die kans niet elimineren, maar wel minimaliseren. Nog even de termen recapituleren:
Block, Gewoon blocken, door de block-knop ingedrukt te houden. Houdt 99% van de aanvallen automatisch tegen: locatie van je wapen is in tegenstelling tot wat veel mensen beweren nauwelijks van belang. Normale block vangt klappen op, kost stamina, en biedt tegenstanders een mogelijkheid om combo's te volmaken.
Parry, in de game "Perfect Block" genoemd, is een afwerende block die afwijkt van een normale block in dat het een vijandelijke combo onderbreekt. Kost geen stamina, en na een Perfect Block kan een vijand nooit een (eventuele) combo afmaken. Perfect Block vindt plaats als je de block-toets gebruikt op het moment dat een vijandelijke aanval jou bijna heeft bereikt. Je kunt 'm ook goed onderscheiden van een normale block door het geluid; je hoort echt een afketsend geluidseffect. Perfect Blocks kun je ook uitvoeren te midden van een vijandelijke combo, dus na één klap te hebben opgevangen met een normale block, of zelfs geïncasseerd te hebben, kun je bij de tweede klap alsnog een Perfect Block uitvoeren om de vijandelijke combo-string te onderbreken. Het is wel belangrijk om dit bij de tweede klap al te doen omdat een eventuele derde vaak al de combo volmaakt.
Ripostes, in de game ook "Master Strikes" genoemd, zijn de bekende tegenaanvallen waarbij een aanval niet alleen gepareerd wordt maar er tegelijkertijd ook schade wordt toegebracht. Master Strikes kun je zelf leren bij Cpt. Bernard vanaf level 3. Als je die move onder de knie hebt wordt het al een stuk makkelijker. Op hogere levels wordt het zelfs veel te makkelijk omdat je met een Master Strike een heleboel vijanden dan al in één keer uitschakelt. Master Strike voer je uit door meteen aan het begin van een vijandelijke aanval de block-toets in te drukken, aanzienlijk eerder dan bij een Perfect Block. Ik heb mijzelf al vrij vroeg aangeleerd om me niets aan te trekken van dat gevechtskruisje, maar gewoon op de bewegingen van de vijand zelf te letten.
Combo's. Er zijn twee manieren die de kans op een succesvolle combo maximaliseren, en dat is na een gewonnen clinch en na een succesvolle Master Strike. Op deze momenten struikelt je tegenstander nog en moet eerst herstellen van de verloren clinch of de geïncasseerde Master Strike. Dit is een perfecte opening die bij goede timing 100% garantie geeft op in ieder geval een eerste rake klap van een combo. Bij goede timing heeft de tweede klap in jouw combo dan ook nog grote kans van slagen, en als die lukt dan ben je er al omdat bij 3-hit-combo's de derde klap niet meer ge(perfect)blockt kan worden door de tegenstander.
Helaas is het winnen van een clinch voor zover ik weet level-afhankelijk: ik win standaard alle clinches met mijn personage, dat komt volgens mij omdat ik het maximum level heb bereikt in Sword. Heb ook wel eens gehoord dat het afhankelijk is van je Strength. Met armor heeft het in ieder geval niets van doen, ik draag momenteel standaard een monnikengewaad als enige kledingstuk en win dus alle clinches.
Andere manieren om íets meer kans te maken op een succesvolle combo dan gewoon recht op de man af, is na een sidestep en na een succesvolle eerdere combo. Na een succesvolle eerdere combo struikelt de vijand namelijk ook, maar de 'opportunity window' is hier wel kleiner dan na een Master Strike of een clinch. Na een sidestep tenslotte moet de tegenstander zich eerst weer naar jou toe keren wat een kleine opening biedt voor een aanval, maar in de praktijk werd ik hier vaak alsnog gemasterstriked. Een sidestep is overigens ook handig om, net als een perfect block, een vijandelijke combo te onderbreken. Sidesteps kun je ook mid-combo doen na een klap opgevangen of geïncasseerd te hebben.
Ik heb gister een filmpje gemaakt om de verbetering in mijn framerate aan te tonen na installatie van een mod (Optimized Graphic Presets). Even los daarvan heb je misschien iets aan mijn sparsessie met Cpt. Bernard die ik hier redelijk hard verneder. Ik heb hierbij ook de volledige HUD en het slowmotioneffect uitgeschakeld:
[ Voor 3% gewijzigd door 2dope op 08-03-2018 10:29 ]
Vind het 1 op 1 vechten met een sterke tegenstander wel heel cool gedaan in deze game. een random encounter waar je een knight (niet de bangerik, maar de echte) kan bevechten echt de leukste tot nu toe. Ik heb nog niet gewonnen van hem, maar dat moet me zeker een keer gaan lukken (als ik hem weer eens vind tenminste) Het voelde de laatste keer echter wel heel flauw aan had hem voor mijn idee echt al 20x geraakt en hij zou toch wel eens neer moeten gaan, maar plots raakt hij mij vol met een combo en is de fight over omdat ik verloren zou hebben.
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
ThxSMD007 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:51:
@2dope Top info! ik moet echt nog meer trainen ben al aardig hoog level, maar ben nog gewoon druk aan het button smashen. Ik vind vooral tegenstanders met een schild erg moeilijk om te verslaan. Zodra ze geen schild hebben durf ik de confrontatie wel aan, maar met schild stap ik al gauw over op pijl en boog en schiet ik wel een headshot. Hoewel dat prima werkt voelt het niet echt cool en leuk aan.
Vind het 1 op 1 vechten met een sterke tegenstander wel heel cool gedaan in deze game. een random encounter waar je een knight (niet de bangerik, maar de echte) kan bevechten echt de leukste tot nu toe. Ik heb nog niet gewonnen van hem, maar dat moet me zeker een keer gaan lukken (als ik hem weer eens vind tenminste) Het voelde de laatste keer echter wel heel flauw aan had hem voor mijn idee echt al 20x geraakt en hij zou toch wel eens neer moeten gaan, maar plots raakt hij mij vol met een combo en is de fight over omdat ik verloren zou hebben.
De 1 op 1 duels vond ik ook het leukste, alleen blijf ik erbij dat je best snel 'OP' bent. Heb zo'n beetje alle populaire mods van dit moment inmiddels wel geprobeerd, maar goede combat rebalance mods zijn er eigenlijk niet. Er is een genaamd 'stronger enemies' maar ik kon het effect daarvan nauwelijks merken. De enige mods die meer edge geven aan de combat zijn m.i. de No Mo Slo' Mo-mod die het slowmotioneffect weghaalt, de Dangerous Roads-mod die de frequentie van encounters tijdens fast-travel verhoogt en de 'More Enemies' mod die het aantal vijanden per mob vergroot. Het wachten is nog even op officiële mod-ondersteuning vanuit Warhorse zodat ook externe content/assets/code gebruikt mag worden.
Gebruik geen boog waar je nog niet de juiste stats voor hebt. De boog van de kunisch (of heten ze ook alweer) soldiers zijn bijvoorbeeld erg sterk, maar je hebt er behoorlijk wat strength voor nodig. ik had te weinig strenght en dan laat je de pijl direct los.2dope schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:33:
[...]
ThxPijl en boog ben ik dan weer erg slecht mee, zelfs met de reticle ingeschakeld schiet ik de helft er nog naast. Dat zwalken kan ik wel aan wennen bij stilstaande doelwitten, maar bij bewegende vijanden of tijdens het paardrijden blijft het pittig. Wel gewoon erg tof om te doen, net als vijandelijke mobs irriteren door een beetje cirkeltjes om ze heen te rijden en ze te bestoken met pijlen. Het is jammer dat er geen vijandelijke ruiters zijn (die je bij het ontsnappen uit Skalitz wél zag), zou wel een extra uitdaging toevoegen.
probeer op wild te jagen om je boog stats omhoog te brengen. Nadat mijn boog skill op 10 kwam had ik helemaal geen moeite meer. Ja je schiet nog steeds niet precies waar je richt, maar zeker wel beter in die richting. en met redelijke oefening schiet je zonder cross toch wel aardig in de juiste richting.
Wat betreft unarmed vechten kwam ik nog weer een vuil truckje tegen. als je iemand bewusteloos slaat kan je door blijven boksen op zijn lichaam (mijn ervaring: hij moet niet op de grond liggen leg hem bijvoorbeeld in een rivier of op een muurtje) en je kan zo lang blijven boksen als je wilt ondertussen vliegen heel veel stats van je de lucht in waaronder strenght - agility - main level - en natuurlijk unarmed. Mochten mensen dus echt veel moeite met de game hebben kan je op deze manier jezelf aardig levelen waardoor je in elk geval sterker wordt en dus minder moeite met bepaalde zaken zou moeten hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door GluonC op 08-03-2018 12:20 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hey2dope schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:24:
[...]
Geralt![]()
Ik vind zelf dat ik de combat redelijk doorgrond heb, dus hierbij een uitgebreide uitleg van mijn kant (longread!)
Waar je rekening mee moet houden bij combo's is dat, wanneer je ze rechttoe rechtaan probeert, er simpelweg een kanspercentage is (bij iedere individuele klap binnen de combo behalve de 'afmakende' klap) dat de tegenstander een riposte of een parry doet. Je kunt die kans niet elimineren, maar wel minimaliseren. Nog even de termen recapituleren:
Block, Gewoon blocken, door de block-knop ingedrukt te houden. Houdt 99% van de aanvallen automatisch tegen: locatie van je wapen is in tegenstelling tot wat veel mensen beweren nauwelijks van belang. Normale block vangt klappen op, kost stamina, en biedt tegenstanders een mogelijkheid om combo's te volmaken.
Parry, in de game "Perfect Block" genoemd, is een afwerende block die afwijkt van een normale block in dat het een vijandelijke combo onderbreekt. Kost geen stamina, en na een Perfect Block kan een vijand nooit een (eventuele) combo afmaken. Perfect Block vindt plaats als je de block-toets gebruikt op het moment dat een vijandelijke aanval jou bijna heeft bereikt. Je kunt 'm ook goed onderscheiden van een normale block door het geluid; je hoort echt een afketsend geluidseffect. Perfect Blocks kun je ook uitvoeren te midden van een vijandelijke combo, dus na één klap te hebben opgevangen met een normale block, of zelfs geïncasseerd te hebben, kun je bij de tweede klap alsnog een Perfect Block uitvoeren om de vijandelijke combo-string te onderbreken. Het is wel belangrijk om dit bij de tweede klap al te doen omdat een eventuele derde vaak al de combo volmaakt.
Ripostes, in de game ook "Master Strikes" genoemd, zijn de bekende tegenaanvallen waarbij een aanval niet alleen gepareerd wordt maar er tegelijkertijd ook schade wordt toegebracht. Master Strikes kun je zelf leren bij Cpt. Bernard vanaf level 3. Als je die move onder de knie hebt wordt het al een stuk makkelijker. Op hogere levels wordt het zelfs veel te makkelijk omdat je met een Master Strike een heleboel vijanden dan al in één keer uitschakelt. Master Strike voer je uit door meteen aan het begin van een vijandelijke aanval de block-toets in te drukken, aanzienlijk eerder dan bij een Perfect Block. Ik heb mijzelf al vrij vroeg aangeleerd om me niets aan te trekken van dat gevechtskruisje, maar gewoon op de bewegingen van de vijand zelf te letten.
Combo's. Er zijn twee manieren die de kans op een succesvolle combo maximaliseren, en dat is na een gewonnen clinch en na een succesvolle Master Strike. Op deze momenten struikelt je tegenstander nog en moet eerst herstellen van de verloren clinch of de geïncasseerde Master Strike. Dit is een perfecte opening die bij goede timing 100% garantie geeft op in ieder geval een eerste rake klap van een combo. Bij goede timing heeft de tweede klap in jouw combo dan ook nog grote kans van slagen, en als die lukt dan ben je er al omdat bij 3-hit-combo's de derde klap niet meer ge(perfect)blockt kan worden door de tegenstander.
Helaas is het winnen van een clinch voor zover ik weet level-afhankelijk: ik win standaard alle clinches met mijn personage, dat komt volgens mij omdat ik het maximum level heb bereikt in Sword. Heb ook wel eens gehoord dat het afhankelijk is van je Strength. Met armor heeft het in ieder geval niets van doen, ik draag momenteel standaard een monnikengewaad als enige kledingstuk en win dus alle clinches.
Andere manieren om íets meer kans te maken op een succesvolle combo dan gewoon recht op de man af, is na een sidestep en na een succesvolle eerdere combo. Na een succesvolle eerdere combo struikelt de vijand namelijk ook, maar de 'opportunity window' is hier wel kleiner dan na een Master Strike of een clinch. Na een sidestep tenslotte moet de tegenstander zich eerst weer naar jou toe keren wat een kleine opening biedt voor een aanval, maar in de praktijk werd ik hier vaak alsnog gemasterstriked. Een sidestep is overigens ook handig om, net als een perfect block, een vijandelijke combo te onderbreken. Sidesteps kun je ook mid-combo doen na een klap opgevangen of geïncasseerd te hebben.
Ik heb gister een filmpje gemaakt om de verbetering in mijn framerate aan te tonen na installatie van een mod (Optimized Graphic Presets). Even los daarvan heb je misschien iets aan mijn sparsessie met Cpt. Bernard die ik hier redelijk hard verneder. Ik heb hierbij ook de volledige HUD en het slowmotioneffect uitgeschakeld:
[video]
Thanks voor de uitgebreide uitleg.
Die ga ik van het weekend er eens bij pakken
Ja, ik heb daar ook lang vastgezeten. Even mezelf quoten:GluonC schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:16:
spoiler: titleDie quest met de dronken priester is echt legendarisch. "Bailiff, come here sit down and have a drink with us"😂, heb flink kunnen lachen. Maar dat duurde niet lang, hij wilt mij geen informatie meer geven over Lubosh nadat ik niet zo'n goede speech had gegeven voor hem, ik moet nu rondvragen in de stad Uzhitz maar heb echt iedereen al gevraagd, behalve de Bailiff maar die is nergens te vinden. Weet iemand bij wie of waar ik moet zijn om verder te komen met de main-storyline?
Lijkt me ook niet de normale manier, maar ik kon 'm ook écht niet vinden en heb letterlijk uren gezocht. Volgens mij heb ik trouwens nadien wel gemerkt dat hij 's avonds / in het donker bij de tavern te vinden is, dus mogelijk eerst dat nog proberen voordat je meteen willekeurige lui begint te meppen2dope schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:20:
[...]
spoiler:Als ik het me goed herinner: met de lokale Bailiff praten. Ik heb daar lángggg vastgezeten omdat die Bailiff niet te vinden was op z'n reguliere kantoortje. Uiteindelijk een knokpartij begonnen bij de tavern en toen kwam 'ie opeens opdagen, zodoende kon ik 'm aanschieten![]()
[ Voor 12% gewijzigd door 2dope op 08-03-2018 13:04 ]
Hmm kijk daar had ik nog niet aan gedacht. Enigste minpunt is dat ik mijn reputatie zo hoog mogelijk wil houden. Maar er zit niks anders op vrees ik. Bedankt voor de tip!2dope schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:02:
[...]
Ja, ik heb daar ook lang vastgezeten. Even mezelf quoten:
[...]
Lijkt me ook niet de normale manier, maar ik kon 'm ook écht niet vinden en heb letterlijk uren gezocht. Volgens mij heb ik trouwens nadien wel gemerkt dat hij 's avonds / in het donker bij de tavern te vinden is, dus mogelijk eerst dat nog proberen voordat je meteen willekeurige lui begint te meppen
Ja de tavern ben ik savonds vaker gaan kijken maar kon hem niet vinden helaas.
[ Voor 5% gewijzigd door GluonC op 08-03-2018 13:09 ]
Verwijderd
Verwijderd
Vervolgens hak ik 3 keer op z'n kop en steek hem 2 keer met de herods sword, waardoor ik dacht dat ik al bijna had gewonnen, maar daarna deed hij een combo waardoor ik in 1 klap meer dan de helft van mijn HP kwijt was. Ik kom vervolgens in de vijver terecht, waarna die kerel ophield met vechten en rustig terug naar de herberg ging wandelen, en dat gele symbooltje dat aangeeft dat je in een battle zit, verdween ook
Dat lijkt mij een bug want toen ik achter hem aan rende reageerde hij niet meer op mij dus ik pakte een broad axe uit mijn inventory en begon als een fanaat vanachter op hem in te hakken wat wel negatieve reputatie opleverde in
En, hoe bevalt het nu? Ik ben nog steeds in dubio of ik hem moet halen. A; ik ben bang dat de perfomance erger is dan Skyrim/Fallout en B; ik heb er eigenlijk de tijd niet voor.L1nt schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:47:
Ik had gister trouwens een patch op de xbox. Nog niet kunnen spelen en vanavond is TheHunter aan de beurt ivm nieuwe DLC.
Maar als A wel meevalt, dan is het de tijd misschien wel waard
Verwijderd
Nou Kunash was vandaag weer "gewoon" in leven, laten wij dus maar hopen dat hij nu geen vampier is.Vandaag beukte ik Kunash voor de zoveelste keer in elkaar om zijn kleren te jatten, waar ik altijd jaloers op ben, ik denk dat het al minstens de 10e keer was dat hij klappen kreeg van mijn razend snelle vuisten. dit keer echter bleek die viespeuk DOOD te zijn, gelukkig gebeurde het buiten Rattay omdat ik een heel eind achter hem aan moest rennen, waardoor er geen getuigen waren van mijn misdaad. Ik ben benieuwd of hij ooit nog terug spawned.
Heb nog niet weer kunnen spelen ivm familie omstandigheden. Eigenlijk heb ik helemaal niet zo gek veel problemen. Tijdje terug zei ik hier al ik dat ik vermoedde dat de vele filmpjes op youtube misschien wel met illegale, ongepatchte, versies gemaakt zijn.Misha schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:56:
[...]
En, hoe bevalt het nu? Ik ben nog steeds in dubio of ik hem moet halen. A; ik ben bang dat de perfomance erger is dan Skyrim/Fallout en B; ik heb er eigenlijk de tijd niet voor.
Maar als A wel meevalt, dan is het de tijd misschien wel waard
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 20% gewijzigd door patricks8 op 09-03-2018 10:33 ]
PSN: Skippy0810 | iRacing Profiel
Val een guard aan, zit een paar dagen in de gevangenis en je hebt weer een gemiddelde reputatie. Bij mij werkte dit.patricks8 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:32:
Iemand tips met betrekking tot reputation hoe ik dat weer omhoog krijg. In omgeving Neuhof moet ik eerst iedereen betalen om met ze te kunnen pratenen dat zijn geen misselijke bedragen. Laagste wat ik tegen kwam is 100 Groschen.
Tip: Sla wel even op voor je dit doet, voor het geval dat.
Heb ik ook gehad, was op den duur -100 in zowel Sassau en Neuhoff. Zeer onhandig omdat quest-kritische mensen je ook niet meer willen spreken (maar ook wel weer leuk om echt de consequenties van je handelen te voelen).patricks8 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:32:
Iemand tips met betrekking tot reputation hoe ik dat weer omhoog krijg. In omgeving Neuhof moet ik eerst iedereen betalen om met ze te kunnen pratenen dat zijn geen misselijke bedragen. Laagste wat ik tegen kwam is 100 Groschen.
Als aanvulling op Desutoroiya, je kunt ook de radiant quests (activities) gaan doen in het betreffende dorpje om je reputatie weer op te krikken. Kost wel een stuk meer tijd, en is verre van ideaal omdat je daarvoor ook steeds moet praten (en dus geld lappen).
Heb toen voor de Sassau-slager een aantal radiant quests gedaan (jagen voor verschillende vleessoorten zoals hertenniertjes/levertjes etc.) tot ik weer in de plus stond. Dat ging op zich vrij snel, volgens mij iets van 30-40 rep per voltooide quest.
don't be an ass?patricks8 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:32:
tip de vendors als je spullen aan ze verkoopt en doe gewoon wat goede daden (quests) volgens mij moet dat toch wel werken?
Haha. Ik probeer het. Alleen soms lukt dat niet zoSMD007 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:51:
[...]
don't be an ass?![]()
tip de vendors als je spullen aan ze verkoopt en doe gewoon wat goede daden (quests) volgens mij moet dat toch wel werken?

4 uneven dice + 2 lucky dice , komt geregeld voor dat ik in m'n 1e beurt gelijk 2 á 3k punten gooi
Treasure mapsEcht niet. schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:38:
Waar haal je die dice vandaan? Ik heb er ooit één gekocht van een wayfarer, maar ben ze verder niet tegengekomen.
Jammer dat je soms een goed stuk armor vind, en dan vergelijkt met je huidige set... welke dan gewoon nog beter blijkt te zijn. Qua gewicht/stats.
Waar kan je bijvoorbeeld het best een harnas verkopen? Bij de specialisten (armourer voor harnas bijvoorbeeld), bij de miller of bij de handelaar die overal in handelt?
Zo had ik laatst het zwaard gewonnen van de Faint hearted knight, waarvan mijn inventory zegt dat die 2,5k waard is. De prijs die ik er voor kon krijgen was op zijn best rond de 800.
Wat het beste werkt is je reputatie zo hoog mogelijk krijgen met een specifieke handelaar. Dus vaak bij hem verkopen, korting geven op goedkope items en flink onderhandelen bij dure items.Echt niet. schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:54:
En wat is eigenlijk de beste manier om je zooi te verkopen? De prijzen die ik in mijn inventory zie, zijn aanzienlijk hoger dan wat ik krijg wanneer ik het verkoop.
Waar kan je bijvoorbeeld het best een harnas verkopen? Bij de specialisten (armourer voor harnas bijvoorbeeld), bij de miller of bij de handelaar die overal in handelt?
Zo had ik laatst het zwaard gewonnen van de Faint hearted knight, waarvan mijn inventory zegt dat die 2,5k waard is. De prijs die ik er voor kon krijgen was op zijn best rond de 800.
Maar om heel eerlijk te zijn is het niet heel relevant, uiteindelijk heb je genoeg geld dat je het toch niet op kan maken.
Toen mijn reputatie in Rattay ontzettend laag was heb ik eerst al mijn spullen in een kist gestopt, daarna mijzelf op laten sluiten in de gevangenis, toen wou iedereen weer met mij pratenpatricks8 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:32:
Release notes: https://steamcommunity.com/app/379430/discussions/0/1698293255121565796/
[ Voor 32% gewijzigd door Aganim op 09-03-2018 17:00 ]
Verwijderd
Lol, ik ben even tijdelijk afgehaakt tot patch 1.3 uit zou komen aangezien een quest in Rattay niet werkt, save geladen en het eerste wat ik hoor:: Halt, stop right there.Guards won't frisk you so often.

Maar:
Een aantal ingame dagen, maar hoelang precies zou ik je helaas niet kunnen zeggen.Jackson6 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:02:
Weet iemand of er logica in zit wat betreft de wealth van die Woyzeck miller, ik ben als een gek aan het looten en heb voor 1.4k spullen verkocht aan hem. Nu heb ik weer een zooi loot maar z'n wealth is nu 0.1, hoelang moet ik wachten voordat hij weer wealth heeft?
[ Voor 44% gewijzigd door Aganim op 09-03-2018 17:16 ]

Release Notes for version 1.3
The game now has Save and Exit feature.
Saving is much more robust and saves won't get corrupted even if the game crashes while saving.
Performance improved
LoD switching tweaked, reducing pop-in and improving texture streaming.
Stuttering in some areas reduced.
Slightly smoother framerate on Vsync 30. (Consoles and some PCs)
Improved lockpicking
New interface design makes it much easier to hold the sweet spot while turning the lock.
Easy and Very Easy trunks are now easier to lockpick when playing with controller. (Mouse difficulty unchanged)
Improved pickpocketing
You will no longer get caught if you stop at the beginning of the minigame. (Unless someone sees you)
The risk indicator is now much more precise. When green, you are sure not to get caught.
Alchemy bench will no longer shoot you into the air.
The last quest with Lord Capon is now visible on the map when he is ready to assign it to you.
Guards won't frisk you so often.
Your horse shouldn't get stuck when jumping fences.
Horse items are cleaned along with player items in bathhouses.
You can see when looking at a bed whether it will save your game.
You can sleep on beds without having to sit down first.
Levelling up stealth by sneaking past enemies is more consistent.
Sneaking past sleeping NPCs is now easier.
Some easily accessible trunks with extremely good loot have been removed.
Cave mushrooms can now be found in many other damp places.
You can no longer autocook potions that you haven't brewed by hand at least once before.
German voiceovers will no longer cut off in mid-sentence in cutscenes.
Late game player strength tweaked
Some combat perks that were unintentionally overpowered were tuned down.
Weapons scale less with high-level stats.
It should now be much harder to kill high-level enemies with one hit. (Unless they're helmetless. Stupid Runt...)
Other combat system tweaks
"Untargeted attack" exploit fixed.
Enemy combat archery AI improved.
Guards now react to combat more aggressively.
And many other minor tweaks.
(PC only) It is now possible to select different types of anti-aliasing.
(PC only) It is now possible to set VSync to 30 or 60, or disable it completely.
(PC only) Steam Cloud saving enabled.
And over 300 other fixes in various quests.
Turkish subtitles added.
PSN: Edwin1984 -- Steam: edwin1984 -- Xbox live: Edwins1984 -- uPlay: edwin_1984
- Map 'Mods' aanmaken in je KingdomComeDeliverance map
- Onder Mods de volgende mappen aanmaken: <modnaam> en <modnaam>\Data
- .pak verplaatsen naar de Data map die je zojuist aan hebt gemaakt
- In <modnaam> een bestand met de naam mod.manifest aanmaken met de volgende inhoud:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <kcd_mod> <info> <name>Jouw mod naam</name> <description>Een omschrijving.</description> <author>Auteur</author> <version>1</version> <created_on>2018-03-09</created_on> <dependencies> </dependencies> </info> <supports> <kcd_version>1.3.1</kcd_version> </supports> </kcd_mod> |
En vanmorgen ook mijn eerste echt vervelende bug tegen gekomen.

[ Voor 61% gewijzigd door patricks8 op 10-03-2018 14:24 ]
Hopelijk komt het goed allemaal, dijk van een game maar begin nu wel beetje huiverig te worden om verder te spelen en elke keer weer (soms vrij saaie) stukken overnieuw te moeten doen.
Ik speel ook op de PS4 en heb er al ruim 40 uur inzitten maar nog steeds geen crash gehad.Sipio schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:23:
Voor de zoveelste keer een crash op de ps4, weer een stuk overnieuw doen, ik las trouwens op steam dat de 1.3 patch voor de PC ook bij velen niet goed is gevallen, las zelfs iets over een gfx downgrade?
Hopelijk komt het goed allemaal, dijk van een game maar begin nu wel beetje huiverig te worden om verder te spelen en elke keer weer (soms vrij saaie) stukken overnieuw te moeten doen.
Beter dan, helaas bij mij een aantal keer gebeurd al, soms met een game inladen en dat je weer een oudere moet pakken, maar ook al een paar keer tijdens het doodgaan en opnieuw beginnen en dat dan de hele boel vastloopt.patricks8 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:25:
[...]
Ik speel ook op de PS4 en heb er al ruim 40 uur inzitten maar nog steeds geen crash gehad.
Maar ik lees van meer PS4 spelers die geen problemen hebben, ik zit er niet bij helaas
Kort na de patch even uitgeprobeerd, ik kan niet alles meer op max zetten (game zet ze standaard weer lager), veel meer popin van objecten... Nog steeds game breking bugs...Sipio schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:23:
Voor de zoveelste keer een crash op de ps4, weer een stuk overnieuw doen, ik las trouwens op steam dat de 1.3 patch voor de PC ook bij velen niet goed is gevallen, las zelfs iets over een gfx downgrade?
Ik ben er voorlopig wel even klaar mee
Wel jammer want buiten de foutjes etc is het echt een fantastische game.
[ Voor 5% gewijzigd door Edwins1984 op 10-03-2018 19:16 ]
PSN: Edwin1984 -- Steam: edwin1984 -- Xbox live: Edwins1984 -- uPlay: edwin_1984
Same. Hier ook nog geen enkele crashpatricks8 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:25:
[...]
Ik speel ook op de PS4 en heb er al ruim 40 uur inzitten maar nog steeds geen crash gehad.
Verwijderd
Zeer informatieve uitleg. Dit heeft zeker geholpen.2dope schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:24:
[...]
Onderstaande link legt combat trouwens ook goed uit inclusief clinch (wat me nog niet helemaal duidelijk was):
Kingdom Come: Deliverance – Advanced Combat Guide / Clinches, Perfect Blocks, Master Strikes & More
Steam/uPlay: EvulKlowne
mixing a drink and music
Cubans? Hoe durven mensen te klagen over de diversiteit in dit spel?bejaim schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:47:
Nee ik werd overvallen door 4 cubans en ze bleven doorslaan nadat al mijn stamina en health op was. Ik heb me toen ook niet meer verdedigd maar ging niet dood. Overigens als ik bijvoorbeeld van een groot hoogte naar beneden val ben ik wel dood.
Ben overigens erg blij met 1.3. Zat zelf vast bij de Questions and Answers quest maar die is nu gefixt.
Er wordt een soort reset op uitgevoerd waardoor je deze quest op het juiste punt kunt hervatten zonder weer in de problemen te raken.
Wel een gevolg daarvan, kwam ik later achter dat heel Rattey (plekje van de knights) vol staat met paarden. Zal vanavond wel een screenshot plaatsen, best grappig om te zien.
Waar ik niet tegen kan, is dat quests plots failen (misschien omdat je te laat bent of omdat je een andere quest objective triggert). Ik wil elke quest doen
Dwish schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:36:
[...]
Cubans? Hoe durven mensen te klagen over de diversiteit in dit spel?
Ben overigens erg blij met 1.3. Zat zelf vast bij de Questions and Answers quest maar die is nu gefixt.
Er wordt een soort reset op uitgevoerd waardoor je deze quest op het juiste punt kunt hervatten zonder weer in de problemen te raken.

Nieuwe armour opties misschien?
Verwijderd
Ik deed bane potion op mij St George sword, of hoe dat ding ook mag heten en rende op de wachter af, na een paar keer hakken in z'n rug was die dood en wou ik er vandoor gaan omdat de anderen wakker waren geworden, maar toen zag ik dat alleen de camp leader zijn armour en wapen had aangetrokken, de andere 6 hadden alleen een hemd aan en begonnen mij met hun vuisten te slaan.
Dat was dus een kwestie van eerst de leader verslaan een daarna de andere 6 met 1 of 2 zwaard klappen afmaken.
Toen ik daarna ging looten vond ik in een kist alle wapens en armour van die andere 6, bijna allemaal high tier spul, dus gelukkig hadden ze dat niet aangetrokken, er lagen o.a. heavy warhammers in die kist die hard zouden zijn aangekomen op mijn kop.
Daarna ben ik een tijdje met behulp van youtube filmpjes op zoek gegaan naar treasures
Verwijderd
https://steamuserimages-a...4B4B8E40C8983A7B271D88DA/
https://steamuserimages-a...17F7B0A6C3801BCAAD2B29B2/
pirke schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 02:55:
Even een vraagje over de "good thief" side quest:
spoiler:Ik probeer een honorable speelstijl te doen met zo min mogelijk te stelen, en met pijn in het hart ben ik al op zoek gegaan naar de ring (mijn eerste reactie was ook al dat doe ik niet maar meer dialoog opties waren er niet echt), uiteindelijk toch overstag gegaan, maar die ring heb ik niet kunnen vinden natuurlijk. Daarna heb ik in de stad de apotheker betaald, en weer teruggekomen de miller zelf ook betaald, en dus gezegd dat ik de ring niet ga stelen vd executioner. Als antwoord kreeg ik dat ik dan maar geen contact meer met hem op hoefde te nemen. Heb ik hiermee een groot deel van het spel geblokkeerd of valt dat wel mee?
Geen idee, het lijkt me wel heel moeilijk. Gezien je ook in 'vrije' kisten in de wildernis de optie 'steal' ziet staan. Ook al zijn de spullen dan niet gestolen in je inventory.SMD007 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:18:
is het trouwens een achievement waar je voor gaat met je eerbare speelstijl of is het een persoonlijk iets?
Gisteren m'n eerste grote gevecht in een bandit camp gehad. In plaats van eerst wat targets uit te schakelen, gewoon direct met het zwaard aan de slag. Was behoorlijk lastig, en de bandit leader ging pas down toen ik op ~20% health zat. (Damage die grotendeels gedaan was door een enemy met bijl en schild.)
Dus ik alles netjes geloot
Vervolgens de laatste enemy met wat kundige slagen vanaf het paard kunnen overmeesteren. Nu weer met een volle loot naar Rattay (helaas hebben de merchants daar geen geld meer door m'n laatste trades). Zit nu op 21k en dan nog ~5k aan spullen op zak.
Gewoon een persoonlijk iets. Ik heb al een keer wat gestolen (voor de questSMD007 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:18:
is het trouwens een achievement waar je voor gaat met je eerbare speelstijl of is het een persoonlijk iets?
Verwijderd
klopt is een optionele manier om het te doen, handig als je wat minder eerbare weg volgt in het spel.Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:47:
Volgens mij hoef je die wachters kleren niet te jattenspoiler:die ophaalbrug tussen het stenen en het houten deel van het kasteel is namelijk heel laag boven de rotsen dus je kan daar zo naar beneden springen, dat doe ik namelijk altijd als ik van het kasteel naar het dorp ga want dan hoef ik niet om te lopen.
Verwijderd
Ik had hem vorige week (PC), best wel blij met m'n 200Mbit glasfiber abbo.Vinnocchio schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:35:
Update voor ps4 hier, bijna 21 gb lol
Verder heb ik afgelopen week nog een 600MB update gehad maar geen info kunnen vinden. Iemand enig idee?
Van de officiële site:jgj82 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:42:
[...]
Ik had hem vorige week (PC), best wel blij met m'n 200Mbit glasfiber abbo.![]()
Verder heb ik afgelopen week nog een 600MB update gehad maar geen info kunnen vinden. Iemand enig idee?
Added in version 1.3.3 (March 14th)
• Fixed package with two missing videos.
Wel vreemd iets meegemaakt ook. Ik heb de perk dat wanneer je pickpocket en betrapt wordt ze niet direct naar de guards rennen. ik zie de perk activeren, maar vervolgens rent ze wel direct naar de guards.
6th sense? Die zorgt er alleen voor dat je een waarschuwing krijgt als je 'bijna' gespot word. Als je dan direct zou afbreken zou er niets aan de hand moeten zijn. Heb die perk zelf ook, alleen nog niet in de praktijk kunnen testen.SMD007 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:52:
Had sinds de patch(es) niet meer gespeeld, maar merk dat henry nu meer geluid maakt. Hij zucht nu af en toe (vooral na fast travel) en wanneer je met je paard in galop gaat schreeuwt hij ook een keer. wel even wennen als je dat niet vanaf het begin gewent bent, maar nu eenmaal gewent is het wel weer leuke toevoeging. Heb het idee dat bloemetjes plukken nu ook ietsie sneller gaat?
Wel vreemd iets meegemaakt ook. Ik heb de perk dat wanneer je pickpocket en betrapt wordt ze niet direct naar de guards rennen. ik zie de perk activeren, maar vervolgens rent ze wel direct naar de guards.
Heb er nu ruim 40 uur inzitten, en denk zomaar wat meer vaart achter de main quest te gaan zetten.
nee is iets met friendly nogwat. Staat echt specifiek als je goede rep hebt en je wordt betrapt dat ze dan geen guards erbij halen. Ik sta stond in de omgeving daar bekend als friendly totdat madam naar de guards ging. ik heb ze gelukkig kunnen afbluffen, maar goed daarna ging me rep wel naar beneden. Ach vind het geen groot probleem. role play mijn huidige char toch als een achterbakse knight. roof en steel er lustig op los terwijl ik aan de front mijzelf doe overkomen als friendly en meegaand, maar ondertussen alles voor zelfbehoud doe.Case_C schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:13:
[...]
6th sense? Die zorgt er alleen voor dat je een waarschuwing krijgt als je 'bijna' gespot word. Als je dan direct zou afbreken zou er niets aan de hand moeten zijn. Heb die perk zelf ook, alleen nog niet in de praktijk kunnen testen.
Heb er nu ruim 40 uur inzitten, en denk zomaar wat meer vaart achter de main quest te gaan zetten.
Vraag mij dit ook af. Maar kijk zo min mogelijk in dit topic wegens het gebrek aan spoiler tags en filmpjes laat ik ook maar voor wat het is. Al ga ik deze wel op de PS4 (Pro) spelen. PC heeft volgens mij bijna geen echte game breaking issues.Rob SOS schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:26:
Ben ook voornemens om dit te gaan spelen, zijn de bugs nu goed gedicht?
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:27:
Ik heb het het vandaag na 164 uur uitgespeeld.
spoiler:Wat een super slecht eind heeft dit spel, geen end boss gevecht, geen wraak op de moordenaars van je ouders, geen straf voor de schurken die Skalitz hebben uitgemoord, het zwaard van je vader dat in het begin is gejat krijg je ook niet terug. Het enige wat er op het eind gebeurt zijn een paar extreem gemakkelijke battles die je nog wint als je alleen maar vanaf een afstandje gaat staan toekijken, hoe de rest aan het vechten is.
*edit: ik heb nu een chest gevonden met een beker en 50 groschen, totaal geen idee als het die was die ik moest vinden? De instructies die ik online gevonden heb, en ook de treasure map zelf, geven me niks van aanknoping. In een RPG wil ik ALLES doen, is een soort persoonlijkheidsstoring ofzo
*edit2: ok nu heb ik hem wel gevonden ... met half gare hulp van een website ... maar dat klopt niet met die treasure map. Seriously ... half gare game mechanic zeg. Volgens de map is de schat tussen een soort huisje en een kapotte kar ... maar de schat was IN het huisje ... tof zeg
Ik denk dat ik die treasure maps maar achter me laat... diepe zucht
[ Voor 79% gewijzigd door SideShow op 19-03-2018 21:30 ]
Verwijderd
Probeer een indicatie op de map te zetten op de plek waar je denkt dat het ongeveer is en ga gewoon wat zoeken in de omgeving daar. In bijna alle gevallen is tijdens de wandeling vanaf een afstandje al te zien dat er wat speciaals is op een plek in het bos:
- extra open plek in het bos
- zwaar bergroeid stuk bos/struiken, waar dan iets tussen verborgen is. (vervallen huis, tent, etc)
- andere soort bomen dan de omgeving
- Soms lopen er smalle looppaden naartoe
- Een grafsteen, kruis of houten beeld
- andere opvallende dingen zoals een hele grote steen, ingang bij een kleine grot, kleding op de grond, oude paardenkar, etc. Er zijn bijna altijd wel hints in de omgeving te vinden.
Als ik soms van het ene dorp naar het andere moet, ga ik lopend door het bos en kom dan vaak ook deze plekken tegen (er zijn er veel meer dan alleen de treasure maps). Wel opletten voor bandietenkampen.
PSN-id: Chrasher
Dat je ze niet mist, bedoel je? Ze zijn best lucratief en leuk

Soms zie je er trouwens wel paarden staan die een stuk sneller/beter/etc zijn dan good old Pebbles. Je kan ze gebruiken, maar kan je ze ook echt je eigen paard maken?
Kwestie van kopen bij een van de 3? maneges, kost een paar duizend Groschen. Maar dan heb je wel een behoorlijk beter paard.Echt niet. schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:23:
[...]
Dat je ze niet mist, bedoel je? Ze zijn best lucratief en leuk![]()
Soms zie je er trouwens wel paarden staan die een stuk sneller/beter/etc zijn dan good old Pebbles. Je kan ze gebruiken, maar kan je ze ook echt je eigen paard maken?
Op zich moet je oppassen dat je niet teveel Groschen hoard
[ Voor 17% gewijzigd door Case_C op 22-03-2018 13:40 ]