Top Tip
Hoogte uitlijning van je 'zitpositie'
Mijn frustratie was al enige tijd dat je in iRacing je zithoogte niet kan instellen per auto. En bij sommige auto's zit je ook niet echt recht achter je stuur. Dat laatste lukt nog niet om te corrigeren.
Er is al lange tijd de Motion Cockpit Viewer beschikbaar, maar opstarten en afsluiten van iRacing werd er bij mij heel langzaam van en de bediening liet mijn inziens te wensen over. Ook bied deze software mij veel te veel functionaliteit, die ik echt niet nodig heb.
Sinds kort is het eindelijk mogelijk om per auto je zitpositie te wijzigen en op te slaan per auto!
Het is even werk, maar eindelijk kan je dan voorkomen dat je in de RUF's zo ongeveer boven het dashboard zit en in andere auto's het dashboard helemaal niet ziet.
Om je positie te veranderen dien je allereerst je FOV ("[" en "]") en perspectief "shift-[" & "shift-]" instelling goed te zetten. Vooral dat laatste is belangrijk als je drie schermen hebt en zeker als je deze bv. in een hoek van 65 graden of meer hebt staan. Zorg met die laatste instelling dat de lijnen van bv een vangrail mooi rechtdoor lopen van je centrale scherm naar de zijschermen.
Daarna kan je aan het werk om de instelling te doen per auto. En dat gaat als volgt:
- Start een testsessie op. Ik zou kiezen voor het Centripetal Circuit om dat het lekker snel laadt.
- Rij een klein stukje
- Ga naar de replay in Cockpit View
- Open de camera tool (Ctrl-F12)
- Pas de zithoogte aan "Y-offset"
- Herhaal eventueel stappen 2) t/m 5) om de boel te optimaliseren.
- Ga wederom naar de camera tool in de replay mode (Replay scherm & Ctrl-F12)
- Druk op de tekst "Save Car' en sla daarmee de config op met de voorgestelde default naam in de standaard voorgestelde directory. (beide NIET wijzigen anders worden de settings niet geladen)
- Vanaf nu heb je een aangepaste cockpit camera!
Het file met deze setting wordt opgeslagen in de documents folder van iRacing in de volgende sub-directory (voorbeeld is de BMW): ??/iracing/cars/bmwz4gt3/car.cam
Wil je terug naar default dan dien je alle car.cam files te deleten. Maak je een verse install vergeet dan niet de cam-directory apart te zetten.
Ik zal zien dat ik deze top-tip binnenkort ook in de TS zet.
Hier het draadje waarin dit alles werd uitgelegd inclusief veel verwarring
http://members.iracing.com/jforum/posts/list/3245051.page