Je rekensom is kapot.marklinfan schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:39:
[...]
Hout verbranden spuwt alle CO2 de lucht in die door de boom in zijn leven opgenomen is. Als je een 40 jaar oude boom aan het verbranden bent, wat je - zeker als hoofdverwarming - wel lukt in 1 of 2 winters (we gaan even uit van 2). Dat kun je dus pas CO2 neutraal noemen als je in diezelfde 2 winters ook weer die boom 40 jaar laat groeien. Oftewel zul je iedere winter 20 bomen moeten aanplanten, om er iedere 2 winters een te mogen opstoken. En niet van die snelgroeiende bomen maar hetzelfde soort met dezelfde energiedichtheid. Dus zolang jij of je houtleverancier dat niet aantoonbaar doet en die bomen vervolgens minstens 40 jaar laat groeien, ben je waarschijnlijk niet CO2 neutraal. En je bent sowieso van alle verwarmingsvormen het meest vervuilend en ziekte-veroorzakend.
Je had die bomen veel beter kunnen laten staan, dan had de CO2 nog lekker in de boom gezeten en bleef ie meer CO2 opnemen en zuurstof afgeven en had het bijgedragen aan klimaatopwarming beperken. Met een warmtepomp, aangedreven door stroom en wind, ben je pas echt CO2 neutraal (even los van het productieproces, daarvan wil ik wel eens een vergelijking zien van alle vormen).
Als ik 2 bomen per winter op stook, moet ik 2 bomen per winter planten. Maar wel iedere winter.
Vooralsnog is het hout dat ik stook, hout van bomen die hoe dan ook gerooid zouden worden.
De CO2 kringloop met hout is heel wat korter dan die van fossie. Van plant tot brandstof duurt een paar miljoen jaar, bij een boom misschien een jaar of 20. Je kunt beter een boom opstoken dan een oude gefossiliseerde plant verbranden.
Je warmtepomp is niet CO2 neutraal, zolang de energie die 'ie verbruikt uit fossiele bron komt.
Een warmtepomp hebben we niet, kans is ook aanwezig dat die er niet gaat komen en we over een jaar of 7 (dan is onze CV ketel 15) om gaan kijken nara een andere vorm van verwarming. Mogelijk een pelletkachel of iets anders. Die 400% van een warmtepomp halen we niet in ons energie klasse D huis.
Ik ken de cijfers van mijn kachel. Scroll maar wat terug, de uitstoot van deze kachel is bekend. Het is geen €100 houtkacheltje van de bouwmarkt of een open haard met 10-15% rendement.Rondom houtstook worden wij het niet eens. Maar aan de reactie hierboven zie je al dat meer en meer mensen zich zorgen maken over de uitstoot en fijnstof. Fijnstof ruik je niet en zie je niet, maar het is er wel. Ook bij jouw kachel. Sterker nog, er wordt gesteld dat hoe beter het vuur brandt, hoe kleiner en schadelijker de fijnstofpartikels zijn. Net zoiets als met auto's, waarvan de roetfilters ook het ultrafijnstof niet kunnen tegenhouden.
Stuur me even een pm om de uitstoot in werkelijkheid te gaan meten, ben benieuwd waar je woont en of het in de buurt is?
Fijnstof is 1 ding, maar gas is ook niet houdbaar want fossiel en een warmtepomp haalt zijn rendement alleen bij een A+ huis en is enkel CO2 neutraal als de bron niet fossiel. (Maar dan nog, het duurt even voordat een windmolen of andere installatie werkelijk CO2 neutraal word. Net als zonnepanelen. Mijn dak ligt vol en in theorie wek ik 2/3e of meer van mijn stroomverbruik CO2 neutraal op, alleen is daarbij de CO2 uitstoot van productie, transport en plaatsing van mijn panelen niet meegenomen.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.