Ik zoek een vervanging voor mijn Canon 500D, die ik vooral met antieke prime-lenzen gebruik, en ben na speurwerk uitgekomen bij een Nex-3N met 20mm 2.8 lens (waar ik een mooi aanbod voor heb gekregen van de fotozaak om de hoek). De body zou ik dan bij CameraNu bestellen. Wat me aanspreekt in deze combi is draagbaarheid en geschiktheid voor landschaps- en stedenfotografie. Paar vraagjes: Wie heeft ervaring met deze lens of deze combi? Werkt de 'in-camera' lenscorrectie van de Nex-3N ook voor deze lens? Is dit een heel slecht idee of juist niet?
Ja, bij JPEG corrigeert de camera. Bij RAW (uiteraard) niet. Prima idee verder.Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 15:49:
Ik zoek een vervanging voor mijn Canon 500D, die ik vooral met antieke prime-lenzen gebruik, en ben na speurwerk uitgekomen bij een Nex-3N met 20mm 2.8 lens
...
Werkt de 'in-camera' lenscorrectie van de Nex-3N ook voor deze lens? Is dit een heel slecht idee of juist niet?
http://www.stevehuffphoto...rld-review-by-steve-huff/
Overigens: je oude prime lenzen zouden ook nog best een tweede leven op de 3N kunnen krijgen met een adapter. Worden het wel handmatige lenzen, maar misschien is dat geen probleem voor je. Of je moet veel geld willen uitgeven aan een adapter die wel het één en ander automatisch doet:
http://www.metabones.com/products/details/MB-EF-E-BM3
[ Voor 9% gewijzigd door Plekuz op 04-03-2014 16:52 ]
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
De lenzen waren al manueel gok ik zo, aangezien er geen oude AF lenzen op Canon passen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Klopt! Ik heb nog een mooie oude Pentax p-draad 50mm 1.4 liggen. Zag dat een adaptertje twee tientjes kost dus die kan ik blijven gebruiken. Ik werk soms wel in raw, maar heb ook weer geen zin om daar heel veel tijd in te steken. Heb ook veel goeds gelezen over de jpeg conversie van de Sony zelf.
Kost ook niet veel tijd en je kunt altijd nog met simpele software in een razend tempo jpg's halen uit de raw bestanden.
Het antwoord is niet ja, maar nee, in body lens correctie werkt alleen bij objectieven met AF (e-mount lenzen dus, canon met autofocus adapter/metabones heeft ook geen in-body lens correctie) Als je de 19mm sigma 20mm sony bedoeld dan dus wel ja (is een e-mount lens). Maar als je de canon nFD 20mm 2.8 bedoeld niet dus, dan moet het software matig --> extern (lightroom etc) Lens correctie kan hij alleen toepassen indien hij (de body) weet wat voor lens er opzit, dat weet hij niet en je kan dit ook niet opgeven. (f waarde zie je dus ook niet terug).Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 15:49:
Ik zoek een vervanging voor mijn Canon 500D, die ik vooral met antieke prime-lenzen gebruik, en ben na speurwerk uitgekomen bij een Nex-3N met 20mm 2.8 lens (waar ik een mooi aanbod voor heb gekregen van de fotozaak om de hoek). De body zou ik dan bij CameraNu bestellen. Wat me aanspreekt in deze combi is draagbaarheid en geschiktheid voor landschaps- en stedenfotografie. Paar vraagjes: Wie heeft ervaring met deze lens of deze combi? Werkt de 'in-camera' lenscorrectie van de Nex-3N ook voor deze lens? Is dit een heel slecht idee of juist niet?
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
nieuw speledingetje 

Minolta MD 50mm f1.7
paar simpele testjes gedaan, en dat bevalt erg goed. eens kijken of ik volgend weekend tijd heb om er eens op uit te trekken, ik ben namelijk erg benieuwd.
enige vervelende is dat de lens niet wil locken op de adapter. hij blijft loszitten. als me dat irriteert, gaat er gewoon een druppel loctite tussen, en bestel ik voor die 6 euro wel een extra adapter in china

Minolta MD 50mm f1.7
paar simpele testjes gedaan, en dat bevalt erg goed. eens kijken of ik volgend weekend tijd heb om er eens op uit te trekken, ik ben namelijk erg benieuwd.
enige vervelende is dat de lens niet wil locken op de adapter. hij blijft loszitten. als me dat irriteert, gaat er gewoon een druppel loctite tussen, en bestel ik voor die 6 euro wel een extra adapter in china
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Oh ziet er gaaf uit! Wat voor converter zit er tussen? al gevonden.
Maar scherpstellen moet zeker handmatig dan? En daarbij werkt focuspeak zeker niet. Maakt dat het erg lastig om scherp te stellen?
Maar scherpstellen moet zeker handmatig dan? En daarbij werkt focuspeak zeker niet. Maakt dat het erg lastig om scherp te stellen?
[ Voor 71% gewijzigd door Menesis op 05-03-2014 07:52 ]
Mixed Reality dev
ik heb er een cheape van ebay tussen zitten. Eentje waar ik wel een review van kon vinden, want ervaringen vond ik wel zo prettig
Scherpstellen moet inderdaad handmatig, en daar is focuspeak júist voor bedoeld
En werkt erg goed!
Scherpstellen moet inderdaad handmatig, en daar is focuspeak júist voor bedoeld
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Nice! Ik was zelf ook een beetje aan het kijken naar deze legacy lens voor op mijn NEX als eerste stap in het land van oude objectieven, dus ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen en resultaten!mystic schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:30:
nieuw speledingetje
[afbeelding]
Minolta MD 50mm f1.7
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Ah ok, cool! Dat focuspeak ben ik nog niet zo bekend mee inderdaad. Mijn redenatie was: als het geen 'slimme' lens is, hoe kan de camera dan weten wanneer hij moet focuspeaken (hoe weet de camera of je aan de lens draait om scherp te stellen). edit: jij hebt tenminste nog een viewfinder eropmystic schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:25:
ik heb er een cheape van ebay tussen zitten. Eentje waar ik wel een review van kon vinden, want ervaringen vond ik wel zo prettig![]()
Scherpstellen moet inderdaad handmatig, en daar is focuspeak júist voor bedoeldEn werkt erg goed!
Maar tof, ik ga zeker proberen zoiets te kopen. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een simpele 50 of 35mm lichtgevoelige lens. Ik dacht dat dat me minstens 200 euro zou kosten, maar er bestaat blijkbaar een goedkopere oplossing
[ Voor 20% gewijzigd door Menesis op 05-03-2014 11:43 ]
Mixed Reality dev
Die van mij komt gewoon voor marktplaat, en heeft me inclusief verzenden 44 euro gekost. en dan nog een paar euro voor de converter
uiteindelijk dus voor zeg 50 euro klaar.
Ernaast staat trouwens een 19mm Sigma lens. ook een aanrader, al is die wel dan weer een stuk duurder
Die viewfinder vind ik trouwens echt wel een must hoor wmb. fotograferen vanaf het scherm is niet mijn ding
nou eens bedenken wat de volgende stap gaat worden. of dat ik voor nog een paar fijne primes ga, of dat er eens een midden/tele zoom bij gaat komen.*twijfel twijfel*.
Ernaast staat trouwens een 19mm Sigma lens. ook een aanrader, al is die wel dan weer een stuk duurder
Die viewfinder vind ik trouwens echt wel een must hoor wmb. fotograferen vanaf het scherm is niet mijn ding
nou eens bedenken wat de volgende stap gaat worden. of dat ik voor nog een paar fijne primes ga, of dat er eens een midden/tele zoom bij gaat komen.*twijfel twijfel*.
Verwijderd
Is een prima lensje, ik heb er hier ook twee liggen.
Helaas is er eentje vies, maar die andere werkt prima en is ook mooi scherp. Alleen jammer dat deze van f/1.7 gelijk naar f/2.8 gaat.
Als je trouwens een echt mooi stukje glas uit die tijd wil moet je maar even kijken naar de 58mm f/1.2.
Als je trouwens een echt mooi stukje glas uit die tijd wil moet je maar even kijken naar de 58mm f/1.2.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 22:34 ]
Tussen f/1.7 en f/2.8 zit geen harde klik, maar met een beetje voorzichtig bewegen van de diafragmaring, kun je er ook tussen balanceren. Of je maakt zelf een gleufje bij aan de binnenkant van de diafragmaring (beetje met een vijl aan de slag en je hebt het ook snel voor elkaar).
Heb er ook eentje besteld (Minolta MD 50mm f1.7) voor in totaal 46 dollar op ebay. Daarnaast dezelfde converter besteld hehe
Mixed Reality dev
Verwijderd
Heb vandaag de Sony NEX-6 overgekocht van Rossi46, heb eindelijk de knoop doorgehakt! Zal morgen foto's maken en deze plaatsen in 'show hier je nieuwe en oude apparatuur'. Heb er de standaard 16-50 lens bij gekocht en morgen koop ik nog van iemand anders de 55-210. Nu nog op zoek naar de Sigma 30 mm f2.8.
Hebben jullie eventueel nog andere suggesties? Is 1 van de lenzen die ik nu heb geschikt voor het fotograferen van bijvoorbeeld een zonsondergang? Over het algemeen zal ik met de andere lenzen fotograferen en ik zal de komende dagen flink gaan oefenen, hopelijk heb ik het dan binnenkort onder de knie. Heb van Rossi ook tips gehad en hij is erg geduldig met me, hij is zelfs met de camera naar me toegekomen om me de camera en wat dingen zoals instelmogelijkheden te laten zien. Dikke duim omhoog voor hem! Ik heb er toen nog even over nagedacht en heb hem dus vandaag bij hem opgehaald. Ben er nu al hartstikke blij mee, het is echt een geweldige camera!
Ga ook nog een keer kijken hoe je nou een foto kan krijgen met een wazige achtergrond, Rossi46 heeft het me wel laten zien, maar door alle informatie die ik van hem kreeg ben ik dat helaas weer vergeten. Maar komt vast goed, staat genoeg over op internet. En als ik er echt niet uit kom, dan kan ik hier vast wel om hulp vragen.
Hebben jullie eventueel nog andere suggesties? Is 1 van de lenzen die ik nu heb geschikt voor het fotograferen van bijvoorbeeld een zonsondergang? Over het algemeen zal ik met de andere lenzen fotograferen en ik zal de komende dagen flink gaan oefenen, hopelijk heb ik het dan binnenkort onder de knie. Heb van Rossi ook tips gehad en hij is erg geduldig met me, hij is zelfs met de camera naar me toegekomen om me de camera en wat dingen zoals instelmogelijkheden te laten zien. Dikke duim omhoog voor hem! Ik heb er toen nog even over nagedacht en heb hem dus vandaag bij hem opgehaald. Ben er nu al hartstikke blij mee, het is echt een geweldige camera!
Ga ook nog een keer kijken hoe je nou een foto kan krijgen met een wazige achtergrond, Rossi46 heeft het me wel laten zien, maar door alle informatie die ik van hem kreeg ben ik dat helaas weer vergeten. Maar komt vast goed, staat genoeg over op internet. En als ik er echt niet uit kom, dan kan ik hier vast wel om hulp vragen.
Top Susanne31, dat heeft wat tijd gekost en topicsVerwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:40:
Heb vandaag de Sony NEX-6 overgekocht van Rossi46, heb eindelijk de knoop doorgehakt! Zal morgen foto's maken en deze plaatsen in 'show hier je nieuwe en oude apparatuur'.
Verwijderd
Begrijp ik het goed dat je eigenlijk pas goed weinig scherptediepte kunt krijgen met een lens met een diafragma van f2.8? Er staat op de site van Laura Vink wel hoe het werkt met de scherptediepte, maar niet wat voor instellingen je dan op je camera moet gebruiken, alleen de grootte van het diafragma.angelus20 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:53:
[...]
Top Susanne31, dat heeft wat tijd gekost en topicsmaar met een goed doel, je hebt een mooie camera gekocht. Wij zijn vandaag ook lekker wezen wandelen en een paar herten kunnen schieten met de 18-200LE, daarna hebben we wat zonsondergang foto's gemaakt in A stand en voor de zekerheid ook op scene wat foto's gemaakt. Heb de camera nu een jaartje, geen spijt, heerlijk small, niet te groot en in combi met een mooie bag Lowepro apex 110 kan ik de 18-200LE en de kitlens of de toekomstige sel35f1.8 makkelijk meenemen.
Verder raadt ze ook een 50 mm lens erg aan, zijn jullie dit met haar eens? Volgens haar zou iedere fotograaf deze moeten hebben. Ben op aanraden van Rossi46 dus wel op zoek naar de Sigma 30 mm f2.8. Hier kan je wel weinig scherptediepte mee creeeren, maar van Rossi46 begreep ik dat hoe groter het diafragma (dus hoe lager het getal, ja ik begin het te leren) hoe beter het is.
30mm f/2.8 met de cropfactor van 1,5x meegerekend is 45mm f/4.2. Dat is dus geen groot diafragma. Een 50mm f/1.8 heeft een veel groter diafragma (deel de brandpuntsafstand door het f-getal).
De 30/2.8 is een fijne walkaround lens (beetje voor algemeen gebruik dus), maar voor het spelen met kleine scherptediepte moet je denken aan andere lenzen. Wanneer wil je kleine scherptediepte in je foto's? Bij wat voor soort foto's?
De 30/2.8 is een fijne walkaround lens (beetje voor algemeen gebruik dus), maar voor het spelen met kleine scherptediepte moet je denken aan andere lenzen. Wanneer wil je kleine scherptediepte in je foto's? Bij wat voor soort foto's?
Verwijderd
Bedankt voor de duidelijke uitleg!Universal Creations schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 20:26:
30mm f/2.8 met de cropfactor van 1,5x meegerekend is 45mm f/4.2. Dat is dus geen groot diafragma. Een 50mm f/1.8 heeft een veel groter diafragma (deel de brandpuntsafstand door het f-getal).
Lijkt me mooi met portretfotografie en bijvoorbeeld dieren, die komen veel mooier uit met een onscherpe achtergrond. Gaat dat trouwens vanzelf als je een lichtsterke lens gebruikt of moet je dan nog meer dingen instellen?
Voor portretten is een 50/1.8 met jouw camera echt een "must". Voor dieren kun je die ook gebruiken (mits niet te groot en dichtbij: dierenportret) en anders die telezoom (55-210) op maximale lengte als het gaat om wild of dierentuin.
Verwijderd
Voor de weinig scherptediepte bedoel je? Maar hoe kan je dat dan creëren met een lens op 210 mm met een diafragma van 6.3? Of bedoel je dat ik die kan gebruiken als de dieren niet dichtbij zitten en staat dat los van het scherptediepte verhaal?Universal Creations schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 20:42:
Voor portretten is een 50/1.8 met jouw camera echt een "must". Voor dieren kun je die ook gebruiken (mits niet te groot en dichtbij: dierenportret) en anders die telezoom (55-210) op maximale lengte als het gaat om wild of dierentuin.
Verwijderd
Des te langer de lens (aantal mm), des kleiner wordt de scherptediepte bij een gelijk diafragma.
f/6.3 op 18mm zorgt er voor dat er aardig wat in focus is, maar op 210mm zorg het er voor dat er überhaupt iets in focus is. Dat is heel kort door de bocht waar het op neer komt.
-knip-
f/6.3 op 18mm zorgt er voor dat er aardig wat in focus is, maar op 210mm zorg het er voor dat er überhaupt iets in focus is. Dat is heel kort door de bocht waar het op neer komt.
-knip-
[ Voor 43% gewijzigd door Universal Creations op 08-03-2014 21:25 . Reden: Geen V&A op GoT! ]
Door 210mm te delen door 6.3 krijg je een groter diafragma dan 50mm gedeeld door 1.8. Dit levert een kleinere scherptediepte op. Met grotere afstanden tot je onderwerp heb je met 210mm iets meer beeldvullend uiteindelijk ook een betere isolatie van de achtergrond: http://howmuchblur.com/#c...f6.3-on-a-1m-wide-subject (vanaf 30m afstand tussen onderwerp en achtergrond geeft de 210mm lens meer achtergrond blur).
Dus een 50/1.8 is beter geschikt voor kortere afstanden en de telezoom voor grotere afstanden. Maar voornamelijk voor de beeldvulling.
Dus een 50/1.8 is beter geschikt voor kortere afstanden en de telezoom voor grotere afstanden. Maar voornamelijk voor de beeldvulling.
Uitproberen is het allerbeste uiteraard, maar je kunt ook zoeken naar foto's die gemaakt zijn met die (of soortgelijke lenzen) op een aps-c camera.
Verwijderd
Zal ook daar eens naar kijken, bedankt voor de tip.Universal Creations schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:48:
Uitproberen is het allerbeste uiteraard, maar je kunt ook zoeken naar foto's die gemaakt zijn met die (of soortgelijke lenzen) op een aps-c camera.
Verwijderd
Twee voorbeeldjes, beide met NEX-5N geschoten:

Binne by Woutoud, on Flickr
50mm, f/2.2.

Suricata suricatta by Woutoud, on Flickr
200mm, f/8 (denk ik...).

Binne by Woutoud, on Flickr
50mm, f/2.2.

Suricata suricatta by Woutoud, on Flickr
200mm, f/8 (denk ik...).
[ Voor 30% gewijzigd door Universal Creations op 09-03-2014 00:20 . Reden: Met plaatjes is het mooier :) ]
Verwijderd
Hopelijk ligt het aan mijn telefoon, maar krijg bij beide foto's een foutmelding... Zal morgen nog een keer kijken, maar dan op mijn laptop.Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 23:34:
Twee voorbeeldjes, beide met NEX-5N geschoten:
Binne by Woutoud, 50mm, f/2.2.
Suricata suricatta by Woutoud, 200mm, f/8 (denk ik...).
Ik heb even de plaatjes toegevoegd. Dan zie je ze wel als het goed is.
Zoals hierboven is uitgelegd, zo werkt het wel qua basis, Dit houd in dat je meer bokeh genereert bij de 50f1.8 dan de 35f1.8 bij een zelfde opstelling. De reden dat ik een 35mm wil is dat deze 52,5f2.7 op fullframe is wat bijna gelijk staat (50mm) hoe wij mensen het eigenlijk zien. Toch kijk ik ook veel naar de zeis 24f1.8 wat neerkomt op 36mm. Ik heb ook ergens gelezen dat eigenlijk 43mm de juiste focal lenght is waar dus de 24 dichter in de buurt komt. Dit als reden en met de bijkomstigheid dat de 24mm meer als allround lens gebruikt kan worden blijft het een moeilijke keus.
Toch de voordelen dat de sel35f1.8 kleiner is in afmetingen, OSS ondersteund en de prijs beter bij mij past neig ik hiernaar.
Leuke tip, je hebt nu een zoom lens, probeer gewoon eerst lekker te schieten en kijk waar je het meest op schiet, ik zit bijvoorbeeld veel op 28/32mm. Als sony een 28f1.8 zou maken en zo klein als de sel35f1.8 zou dit een instant buy zijn.
Waar ik dus naar toe wil is dat je eerst even moet kijken waar je het meest op schiet voordat je uberhaupt een prime lens koopt. Desnoods ga je lekker op pad en schiet je niks anders dan 24mm(zeis) of 30mm(sigma) of 35(sony) of de 50(waar ik dus niet vaak op schiet) hierdoor weet je precies welke primelens bij jouw past.
Toch de voordelen dat de sel35f1.8 kleiner is in afmetingen, OSS ondersteund en de prijs beter bij mij past neig ik hiernaar.
Leuke tip, je hebt nu een zoom lens, probeer gewoon eerst lekker te schieten en kijk waar je het meest op schiet, ik zit bijvoorbeeld veel op 28/32mm. Als sony een 28f1.8 zou maken en zo klein als de sel35f1.8 zou dit een instant buy zijn.
Waar ik dus naar toe wil is dat je eerst even moet kijken waar je het meest op schiet voordat je uberhaupt een prime lens koopt. Desnoods ga je lekker op pad en schiet je niks anders dan 24mm(zeis) of 30mm(sigma) of 35(sony) of de 50(waar ik dus niet vaak op schiet) hierdoor weet je precies welke primelens bij jouw past.
Mensen zien niet met 50mm. Ons gezichtsveld is enorm groot en dus meer te vergelijken met een uwa. Wat we scherp zien in 1 oogopslag is weer heel klein, wat meer te vergelijken is met een aardige telelens.
Dat van die 43mm is de diagonaal van een full frame sensor en heeft verder geen betekenis.
Dat van die 43mm is de diagonaal van een full frame sensor en heeft verder geen betekenis.
Heeft iemand hier misschien ook al de Sony selp18105g lens?
Ik overweeg hem te kopen en de 55-210 lens weer weg te doen.
Ik kan helaas ook maar weinig reviews over de lens vinden.
Het is een G series lens, dus ik verwacht er wel meer van dan de 55-210 bijvoorbeeld.
Het is een G series lens, dus ik verwacht er wel meer van dan de 55-210 bijvoorbeeld.
[ Voor 19% gewijzigd door rimave op 09-03-2014 11:36 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Heb de lens overwogen en getest bij de lokale fotoboer. Het ding is echt gigantisch en de balans was echt compleet weg met m'n NEX6. Ben nu de 16-70 Zeiss aan het overwegen, maar zoooo duurrimave schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:35:
Heeft iemand hier misschien ook al de Sony selp18105g lens?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ok, duidelijk over het 43mm gebeuren. Het gezichtsveld van 1 oog komt wel ongeveer overheen met een 50mm beeldhoek. Dit gaat over het waarnemingsveld wat in focus is. Een leuke test wat ik net zelf heb gedaan is om de camera op 50mm(35mm) te zetten en door beide ogen te kijken wat het meest overeenkomt wat ik zie met me andere oog. Er zijn zat artikelen hierover die dat beter uit kunnen leggen dan ik.Universal Creations schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:23:
Mensen zien niet met 50mm. Ons gezichtsveld is enorm groot en dus meer te vergelijken met een uwa. Wat we scherp zien in 1 oogopslag is weer heel klein, wat meer te vergelijken is met een aardige telelens.
http://www.efsec.wa.gov/D...0Claim/Ex%2018.3-18.7.pdf

Wit is wat je met 2 ogen tegelijkertijd ziet en gearceerd is wat je met maar 1 oog kunt zien.
Bedoel je dit niet andersom? Gearceerd is wat je met 2 ogen ziet en wit met 1 oog?Universal Creations schreef op zondag 09 maart 2014 @ 19:04:
Wit is wat je met 2 ogen tegelijkertijd ziet en gearceerd is wat je met maar 1 oog kunt zien.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
http://vision.arc.nasa.go...al/papers/64vision/17.htmThis diagram shows the normal field of view of a pair of human eyes. The central white portion represents the region seen by both eyes. The gray portions, right and left, represent the regions seen by the right and left eyes, respectively. The cut-off by the brows, cheeks, and nose is shown by the black area. Head and eyes are motionless in this case.
Source: Ruch and Fulton, eds. [25].
Nee, met je rechteroog kun je niet zover naar links 'zien' als met je linker oog (en andersomRobbieB schreef op zondag 09 maart 2014 @ 19:24:
[...]
Bedoel je dit niet andersom? Gearceerd is wat je met 2 ogen ziet en wit met 1 oog?
edit: on-topic: over 2e hands lenzen: wat zou een mooie telelens zijn om voor de Nex te kopen? Iets niet te groot,minstens 200mm, onder de 100 euro en zo goed mogelijk
Is zoiets bijvoorbeeld mooi?
edit2: Minolta MD 50mm f=1:1.7 is besteld, alsmede die converter.
[ Voor 54% gewijzigd door Menesis op 10-03-2014 18:54 ]
Mixed Reality dev
knip, links naar websites die belastingontduiking aanmoedigen willen we hier niet zien.RobbieB schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:27:
[...]
Heb de lens overwogen en getest bij de lokale fotoboer. Het ding is echt gigantisch en de balans was echt compleet weg met m'n NEX6. Ben nu de 16-70 Zeiss aan het overwegen, maar zoooo duuren hij lijkt het geld niet echt waar te zijn volgens de eerste tests.
[ Voor 20% gewijzigd door PowerUp op 11-03-2014 10:44 ]
Kan ik vragen hoe lang het bij jou duurde voor je de Nex - MD converter had ontvangen? Ik heb dezelfde besteld, zondag een week geleden en is nog niet binnen. De MD 50mm f=1:1.7 lens heb ik wel binnen, in zeer goede staatmystic schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:30:
nieuw speledingetje
[afbeelding]
Minolta MD 50mm f1.7
20 dollar voor de lens, 16 dollar verzendkosten.
Mixed Reality dev
Ik heb 2 vragen:
- Ik had onlangs een extra, niet-originele accu (oftwel nepperd) gekocht via accu-shop maar deze kon niet intern opladen. Ligt dit aan de NEX6? Heeft iemand ooit een nepperd gekocht die wel werktte? Zo ja, kun je me een link geven?
- Het importeren van foto's via windows met de kabel werkt nogal irritant. Ten eerste duurt het heel lang voordat hij kan gaan importeren. Ik vermoed dat dat te maken heeft met al die foldertjes die hij maakt/ziet? Verder viel het me op dat de software de foto's niet kan verwijderen na importering. Dit had ik nog nooit eerder zo gezien. Waar ligt dit aan? Kan ik dit verbeteren? Ik heb uiteindelijk maar het kaartje verwijderd en handmatig de foto's gedelete.
[ Voor 42% gewijzigd door Spam op 27-03-2014 10:14 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
volgens mij een week of 3 ofzo hoor. dat duurde wel evenMenesis schreef op maandag 17 maart 2014 @ 20:08:
[...]
Kan ik vragen hoe lang het bij jou duurde voor je de Nex - MD converter had ontvangen? Ik heb dezelfde besteld, zondag een week geleden en is nog niet binnen. De MD 50mm f=1:1.7 lens heb ik wel binnen, in zeer goede staatKleine beschadiging op de behuizing, maar het glas is echt top!
20 dollar voor de lens, 16 dollar verzendkosten.
@Spam: ik heb een jupio accu erbij, en die werkt prima in de camera, ook wat betreft opladen
Iemand idee wanneer de A6000 nu leverbaar zou zijn in Benelux? Heb eentje in bestelling staan maar koper van mijn rx100 zit op hete kolen...
Kan de zaak waar je 'm in bestelling hebt staan daar geen uitsluitsel over geven? Voor zover ik weet wordt het half april, dus over twee a drie weken.lapino schreef op zondag 23 maart 2014 @ 14:00:
Iemand idee wanneer de A6000 nu leverbaar zou zijn in Benelux? Heb eentje in bestelling staan maar koper van mijn rx100 zit op hete kolen...
Volgens SAR worden preorders nu verzonden: http://www.sonyalpharumor...and-europe/#disqus_threadlapino schreef op zondag 23 maart 2014 @ 14:00:
Staat nog geen opmerking bij dat Nederlandse stores het ook al doen, maar het is een begin..
Aftellen kan beginnen. Winkel waar ik bestelde wil/kan geen datum opgeven behalve 'vermoedelijk ergens in april"
Ik heb ook een a6000 in bestelling staan, een zilveren, maar had achteraf gezien liever een zwarte gehad. Maar heb hem kunnen pre-orderen voor een scherpe prijs dus hou het dan maar bij zilver.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Vanochtend zag ik de Alpha 6000 voor 472 bij bestekeus.nl staan, even na gevraagd en het bleek natuurlijk een verkeerde prijs te zijn. Ik heb ook wel zin een een Alpha 6000, nu nog ergens een mooie deal zien te vinden. Bij sony krijg je een jaar extra garantie voor 1 euro, maar ik ga liever een lager aankoopbedrag.
Ik ben bang dat je dan nog even kan wachten. Ik zit zelf nog steeds te wachten op lagere prijzen voor de A7, maar dat gebeurd in NL ook maar niet (laat staan dat hij ergens normaal beschikbaar is). Eerder wat je kan verwachten zijn bundel deals waarbij je er een extra lens voor een lager bedrag krijgt. Verder duurt het nog wel even voordat de prijs daalt.
De a7 is nu 1250€, introductie prijs was 1500€, ik heb hem ge-preorderd voor 1300€ dankzij een sony kortings- actie, maar ik verwacht de a7 niet lager gaat dan 1100€ voordat hij van de markt wordt gehaald door een opvolger. Dus dat wordt nog lang wachten dan.WaSteiL schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 07:41:
Ik ben bang dat je dan nog even kan wachten. Ik zit zelf nog steeds te wachten op lagere prijzen voor de A7, maar dat gebeurd in NL ook maar niet (laat staan dat hij ergens normaal beschikbaar is). Eerder wat je kan verwachten zijn bundel deals waarbij je er een extra lens voor een lager bedrag krijgt. Verder duurt het nog wel even voordat de prijs daalt.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Nog 4 dagen 6% korting op Sony.nl
Ik heb met bovenstaande code op de Sony a6000 zwarte behuizing + 16-50mm-powerzoomlens, welke trouwens nu al bij Sony op voorraad is
, naast het jaar extra garantie voor maar €1 ook nog eens €48 korting gekregen.
Mooie deal!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb met bovenstaande code op de Sony a6000 zwarte behuizing + 16-50mm-powerzoomlens, welke trouwens nu al bij Sony op voorraad is

Mooie deal!
Hmm ik zie dat de zilveren niet op voorraad is en ook geen verwachte leverdatum. Gaan ze deze pas later introduceren? Lekker dan, zit je met je zilver pre-order.
Hmm op amazon UK is de zilveren versie verdwenen en staat de rest op 14 april. In Amerika hetzelfde verhaal lees ik DPreview forums, enkel de zwarte is daar nu leverbaar.
Hmm op amazon UK is de zilveren versie verdwenen en staat de rest op 14 april. In Amerika hetzelfde verhaal lees ik DPreview forums, enkel de zwarte is daar nu leverbaar.
[ Voor 35% gewijzigd door Phusebox op 26-03-2014 10:53 ]
A7 voor dat bedrag is alleen verkrijgbaar via Amazon.de. In Nederland krijg je hem niet voor onder de 1449.D0gtag schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:52:
[...]
De a7 is nu 1250€, introductie prijs was 1500€, ik heb hem ge-preorderd voor 1300€ dankzij een sony kortings- actie, maar ik verwacht de a7 niet lager gaat dan 1100€ voordat hij van de markt wordt gehaald door een opvolger. Dus dat wordt nog lang wachten dan.
Ja een mogelijkheid is via rhinocamera.nl, maar die bende vertrouw ik niet. Het grootste probleem voor mij is dat ik hem nog steeds nergens in mijn handen heb kunnen houden. Ze hebben hem gewoon nergens in nederland op de plank liggen.
Dus voorlopig zijn de prijzen in Nederland nog geen euro gedaald sinds introductie.
A6000 nog altijd niet binnen bij artencraft. Misschien toch maar bij Sony kopen dan.
Nog niet is wel wat overdreven denk ik. Officieel komt hij pas over 2 weken volgens mij.lapino schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:42:
A6000 nog altijd niet binnen bij artencraft. Misschien toch maar bij Sony kopen dan.
Hij staat bij Sony zelf in voorraad, dus zou dan toch denken dat winkels hem ook stilaan gaan krijgen.
De kit versie met 16-50 wordt aangegeven als op voorraad, alle andere versies (body only etc) staan op 2 tot 3 weken.lapino schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:17:
Hij staat bij Sony zelf in voorraad, dus zou dan toch denken dat winkels hem ook stilaan gaan krijgen.
Om de zoveel tijd komt er weer een aantal met de sony aanbieding ik heb hem meerdere keren gezien onder de 1300€(bij verschillende gerenommeerde bedrijven) of kijk naar de sony website en koop hem daar als je een kortingscode vind (en shopkorting erbij).WaSteiL schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:18:
[...]
A7 voor dat bedrag is alleen verkrijgbaar via Amazon.de. In Nederland krijg je hem niet voor onder de 1449.
Ja een mogelijkheid is via rhinocamera.nl, maar die bende vertrouw ik niet. Het grootste probleem voor mij is dat ik hem nog steeds nergens in mijn handen heb kunnen houden. Ze hebben hem gewoon nergens in nederland op de plank liggen.
Dus voorlopig zijn de prijzen in Nederland nog geen euro gedaald sinds introductie.
Ik ben er inmiddels achter dat de accu kapot is. Ik krijg een nieuwe opgestuurd. Het importeren via kabel is nog steeds nogal brak/traag. Als iemand een tip heeft hoe dit makkelijk te doen dan hoor ik het graagSpam schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:15:
Ik heb 2 vragen:
- Ik had onlangs een extra, niet-originele accu (oftwel nepperd) gekocht via accu-shop maar deze kon niet intern opladen. Ligt dit aan de NEX6? Heeft iemand ooit een nepperd gekocht die wel werktte? Zo ja, kun je me een link geven?
- Het importeren van foto's via windows met de kabel werkt nogal irritant. Ten eerste duurt het heel lang voordat hij kan gaan importeren. Ik vermoed dat dat te maken heeft met al die foldertjes die hij maakt/ziet? Verder viel het me op dat de software de foto's niet kan verwijderen na importering. Dit had ik nog nooit eerder zo gezien. Waar ligt dit aan? Kan ik dit verbeteren? Ik heb uiteindelijk maar het kaartje verwijderd en handmatig de foto's gedelete.
Nu had ik nog een vraag: heb gisteren een 2e hands SEL18200 OSS lens op de kop getikt (de dikke, niet de LE versie). De autofocus tijd viel mij nogal tegen. Ik kreeg nogal wat focus hunting. Is dit normaal bij deze lens? of moet ik misschien een firmware update doen?
Ik zou altijd een fw update doen (camera en lens), welke lens is het de eerste of tweede generatie?Spam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:14:
[...]
Ik ben er inmiddels achter dat de accu kapot is. Ik krijg een nieuwe opgestuurd. Het importeren via kabel is nog steeds nogal brak/traag. Als iemand een tip heeft hoe dit makkelijk te doen dan hoor ik het graag![]()
Nu had ik nog een vraag: heb gisteren een 2e hands SEL18200 OSS lens op de kop getikt. De autofocus tijd viel mij nogal tegen. Ik kreeg nogal wat focus hunting. Is dit normaal bij deze lens? of moet ik misschien een firmware update doen?
[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 27-03-2014 10:22 ]
Oeps, je was iets te snel voor me. Het is de 1e generatie, niet de LE versie. Ik had uit reviews begrepen dat de oude nog steeds beter was, met name op actieve optische stabilisatie. Ik zal de upgrade vanavond eens doen. Wellicht ben ik ook wat verwend met de 16-50 kitlens.D0gtag schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:20:
[...]
Ik zou altijd een fw update doen (camera en lens), welke lens is het de eerste of tweede generatie?
Moet ik dezelfde AF snelheid verwachten?
[ Voor 11% gewijzigd door Spam op 27-03-2014 10:28 ]
Ik heb ook de oude 18200 lens, maar die is toch wel een stukje trager hoor. Maar ook ik wist niets van een firmware upgrade voor lenzen... eens proberen dit weekend.
Dat kan ik je niet vertellen aangezien ik alleen manual focus lenzen hebSpam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:24:
[...]
Oeps, je was iets te snel voor me. Het is de 1e generatie, niet de LE versie. Ik had uit reviews begrepen dat de oude nog steeds beter was, met name op actieve optische stabilisatie. Ik zal de upgrade vanavond eens doen. Wellicht ben ik ook wat verwend met de 16-50 kitlens.
Moet ik dezelfde AF snelheid verwachten?
Nuja, ik begreep uit een eerdere discussie over 18-200 lenzen van Sony en Tamron dat die van Sony beter waren omdat ze zowel contrast als fase detectie doen. Maar deze 2e hands lens is een demo model dus het zou met niet verbazen dat die destijds gebruikt werd bij de Nex 7 die geen phase detectie doet?D0gtag schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:29:
[...]
Dat kan ik je niet vertellen aangezien ik alleen manual focus lenzen heb
Nog iets anders. Ik zat naar de specs van de A6000 te kijken en vroeg mij af of dit nu eigenlijk wel een significant betere camera is dan de Nex6? Ik zie wat meer mogelijkheden maar de viewfinder resolutie is erop achteruit gegaan?
http://www.dpreview.com/p..._nex7&products=sony_a6000
[ Voor 25% gewijzigd door Spam op 27-03-2014 11:48 ]
Hmm nu je die link hebt geplaatst ben ik eens gaan vergelijken met mijn huidige 5N.Spam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:45:
[...]
Nog iets anders. Ik zat naar de specs van de A6000 te kijken en vroeg mij af of dit nu eigenlijk wel een significant betere camera is dan de Nex6? Ik zie wat meer mogelijkheden maar de viewfinder resolutie is erop achteruit gegaan?
Geen JPEG+RAW mode? Why, seriously... dat is voor mij een reden om wellicht niet over te stappen.
Geen infrarood remote? Die gebruik ik regelmatig.
Specs zijn niet het hele verhaal, de viewfinder is volgens vele reviews uitstekend, hij is misschien minder crisp, maar levert daar tegen over schitterende kleuren reproductie, minder ruis (bij weinig licht) en minder lagg. (en zorgt ervoor dat de camera een mooie prijs heeft)Spam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:45:
[...]
Nuja, ik begreep uit een eerdere discussie over 18-200 lenzen van Sony en Tamron dat die van Sony beter waren omdat ze zowel contrast als fase detectie doen. Maar deze 2e hands lens is een demo model dus het zou met niet verbazen dat die destijds gebruikt werd bij de Nex 7 die geen phase detectie doet?
@Phusebox, hij kan wel JPG+raw
Furthermore, the burst depth is also respectable - the A6000 manages 21 frames of Raw + JPEG capture before the buffer slows, although if you're happy to shoot just JPEG files that jumps to around 49 frames before the buffer fills.
Hij heeft wifi (en nfc) wat veel beter werkt als remote dan IR. En ik neem aan dat je op zijn minst wel een computer hebt
Op de A7 werkt wifi connect en mobiel ideaal om bepaalde rare hoek shots of selfies te nemen
[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 27-03-2014 12:24 ]
Dus...als iemand nu een mirrorless zou willen kopen met een viewfinder dan zou je de A6000 aanbevelen ipv de NEX6? Als dat zo is DAMN, heb ik net 2 maanden geleden een NEX6 gekochtD0gtag schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:21:
[...]
Specs zijn niet het hele verhaal, de viewfinder is volgens vele reviews uitstekend, hij is misschien minder crisp, maar levert daar tegen over schitterende kleuren reproductie, minder ruis (bij weinig licht) en minder lagg. (en zorgt ervoor dat de camera een mooie prijs heeft)
@Phusebox, hij kan wel JPG+raw
Furthermore, the burst depth is also respectable - the A6000 manages 21 frames of Raw + JPEG capture before the buffer slows, although if you're happy to shoot just JPEG files that jumps to around 49 frames before the buffer fills.
Hij heeft wifi (en nfc) wat veel beter werkt als remote dan IR. En ik neem aan dat je op zijn minst wel een computer hebtof telefoon met wifi of tablet etc etc etc. De telefoon als AB werkt veel beter en je kan er zelfs voor zorgen dat het werkt als time-laps systeem.
Op de A7 werkt wifi connect en mobiel ideaal om bepaalde rare hoek shots of selfies te nemenEn je hoeft ook niet voor de IR sensor te staan.
Nex 6 is een uitstekende camera, als je een nex 6 hebt zou ik je niet aanraden een a6000 te halen. De a7 heeft op papier de zelfde viewfinder dan de nex 6&7 maar in de praktijk vind ik de a7 veel beter en kleur echter (ik heb beide camera's nog).Spam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:32:
[...]
Dus...als iemand nu een mirrorless zou willen kopen met een viewfinder dan zou je de A6000 aanbevelen ipv de NEX6? Als dat zo is DAMN, heb ik net 2 maanden geleden een NEX6 gekocht
Ik zeg alleen dat een a6000 een uitstekende camera is. En zeker wel een verbetering t.a.v. de vorige versies. vooral op software vlak een verbetering en het is de nex 7 geworden zoals hij had moeten zijn. Natuurlijk zou ik mensen een a6000 aanraden ipv een nex 6 tenzij de prijs significant lager is. En dat is niet het geval.
Afgezien van het feit dat de sensor nieuwer is en meer mpix.
Als ik morgen een nieuwe telefoon haal hoef ik toch niet boos te worden als er een paarmaanden later een nieuwer beter model uitkomt
[ Voor 11% gewijzigd door D0gtag op 27-03-2014 13:00 ]
Tjsa, dat is ook wel weer zo.D0gtag schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:48:
[...]
Nex 6 is een uitstekende camera, als je een nex 6 hebt zou ik je niet aanraden een a6000 te halen. De a7 heeft op papier de zelfde viewfinder dan de nex 6&7 maar in de praktijk vind ik de a7 veel beter en kleur echter (ik heb beide camera's nog).
Ik zeg alleen dat een a6000 een uitstekende camera is. En zeker wel een verbetering t.a.v. de vorige versies. vooral op software vlak een verbetering en het is de nex 7 geworden zoals hij had moeten zijn. Natuurlijk zou ik mensen een a6000 aanraden ipv een nex 6 tenzij de prijs significant lager is. En dat is niet het geval.
Afgezien van het feit dat de sensor nieuwer is en meer mpix.
Als ik morgen een nieuwe telefoon haal hoef ik toch niet boos te worden als er een paarmaanden later een nieuwer beter model uitkomtMijn huidige telefoon belt nog prima.
BTW: net ff gechecked. Mijn lens/mount adapter zit op version 0.2. Dus het focus hunting ding lijkt wel gewoon zo te zijn. Overigens viel me wel op dat het minder wordt als ik op intelligent zit ipv intelligent+. En als ik de camera net aanzet heeft ie ook langer nodig.
De lens hangt qua gewicht wel echt als een blok om m'n nek
Ik draag mijn nex-5n met een neopreen polsband, erg comfortabel en vind het zeker niet zwaar met se SEL18200. Volgens mij heb ik Powershots gehad die ongeveer hetzelfde wogen.Spam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:17:
[...]
Tjsa, dat is ook wel weer zo.
BTW: net ff gechecked. Mijn lens/mount adapter zit op version 0.2. Dus het focus hunting ding lijkt wel gewoon zo te zijn. Overigens viel me wel op dat het minder wordt als ik op intelligent zit ipv intelligent+. En als ik de camera net aanzet heeft ie ook langer nodig.
De lens hangt qua gewicht wel echt als een blok om m'n nek. Maar de LE's zijn gewoon 2e hands niet te vinden.
Waarom zou je overigens voor een LE willen gaan?
Nou heel simpel: de SEL18200 is op marktplaats 2e hands te vinden. De LE's zijn nog te nieuw en ik kan me geen lens van 670 euro veroorloven. Bovendien heb ik begrepen dat de 'oude' meer zoom en betere optische stabilisatie geeft. Ook is hij minder stroef wat ik ook wel fijn vond. De laatste twee punten vond ik wel belangrijk omdat ik ook nog wel eens film.Phusebox schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:28:
[...]
Ik draag mijn nex-5n met een neopreen polsband, erg comfortabel en vind het zeker niet zwaar met se SEL18200. Volgens mij heb ik Powershots gehad die ongeveer hetzelfde wogen.
Waarom zou je overigens voor een LE willen gaan?
[update] hehe, ik lees je post helemaal verkeerd. Andersom is de LE lichter en is niet zo dik zodat als je 'm op de tafel legt hij niet op de lens rust. Bovendien ziet zon enorme lens op zo'n kleine body er een beetje belachelijk uit
Nog 2 vragen :
- Ik schakelde even over naar mijn 16-50 lens en zag dat de mount op v 0.1 stond. Is daar ook zo'n update voor?
- In mijn instellingen menu staat Phase Detection AF Area en AF illuminator uit. Moet dat niet aan staan om fase detectie te gebruiken?
[ Voor 31% gewijzigd door Spam op 27-03-2014 16:52 ]
De eerste, bij de link gegeven met updates, staat hij niet bij dus waarschijnlijk niet.Spam schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:04:
[...]
- Ik schakelde even over naar mijn 16-50 lens en zag dat de mount op v 0.1 stond. Is daar ook zo'n update voor?
- In mijn instellingen menu staat Phase Detection AF Area en AF illuminator uit. Moet dat niet aan staan om fase detectie te gebruiken?
Zet ze aan en kijk wat er gebeurd
Met de 16-50 moet het zo ie zo doen, mogelijk doet hij het niet met de 18-200 aangezien je een minimale diafragma waarde moet hebben. (ik neem aan dat het grijs is en niet selecteerbaar is?) Heb je ook de laatste firmware op je camera staan? Doet hij het wel met de 16-50.?
Wat zijn de ervaringen met de SEL18200? In wat voor situaties gebruiken jullie die? Ik vind hem vooral interessant omdat ik ook vaak video schiet met mijn NEX. Ik heb sinds kort een NEX-7 en ik zoek wat ander glas naast de standaard 18-55. Ik overweeg de 19mm sigma en de SEL18200 (die nu nog te duur is voor mij, maar wie weet na de belastingteruggave
)
Het is meer een all-round lens, hij blinkt nergens in uit. Toch is het een mooie lens, en doet wat ie moet doen, het is dan ook een erg goeie lens voor zijn bereik. Waar gebruik je hem voor hangt af wat je graag schiet, ik gebruik de LE versie erg vaak, omdat ik niet steeds hoef te wisselen en erg tevreden ben met de IQ, denk aan de dierentuin, plaatsen waar je niet dichterbij kunt komen, het gemak is gewoon erg groot.Worsteneter schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:02:
Wat zijn de ervaringen met de SEL18200? In wat voor situaties gebruiken jullie die? Ik vind hem vooral interessant omdat ik ook vaak video schiet met mijn NEX. Ik heb sinds kort een NEX-7 en ik zoek wat ander glas naast de standaard 18-55. Ik overweeg de 19mm sigma en de SEL18200 (die nu nog te duur is voor mij, maar wie weet na de belastingteruggave)
Ik heb ook zitten twijfelen tussen de 18200 en de 18200LE, de oude is gewoon te groot voor mijn nex6 en het verschil tussen de 2 vind ik nihil, vooral omdat ik geen video schiet.
Als je toch een prime erbij wilt, kijk dan even naar de sel35f1.8, het is een duurdere lens dan de sigma 19mm maar heeft wel OSS en is lichtsterker, wat de reden is waarom je een prime neemt.
Kom je niet uit met je budget dan zou ik eerder kiezen voor de zwarte(mooier) 55-210 of een 2dehandse zilvere, deze vul je aan met je 18-55 en een 35f1.8. Beide kits doen niet onder wat de 18200 presteert qua IQ, het enige nadeel is dat je wat vaker zult wisselen.
Ik heb de Tamron versie van de 18-200 en het is mijn "go to" lens voor familieuitjes etc waar het niet zo zeer aan komt op goed bedachte composities met een mooie bokeh, maar op snapshots als herinnering voor later. Ik draag de camera en 18200 met gemak een hele dag in mijn hand. Ben er wat dat betreft heel tevreden mee.Worsteneter schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:02:
Wat zijn de ervaringen met de SEL18200? In wat voor situaties gebruiken jullie die? Ik vind hem vooral interessant omdat ik ook vaak video schiet met mijn NEX. Ik heb sinds kort een NEX-7 en ik zoek wat ander glas naast de standaard 18-55. Ik overweeg de 19mm sigma en de SEL18200 (die nu nog te duur is voor mij, maar wie weet na de belastingteruggave)
De twee Sony versies (de oude en de LE versie) zijn vergelijkbaar met dat verschil dat ze hybrid auto focus ondersteunen (de Tamron niet). Of dat een voordeel heeft voor video schieten weet ik niet, want dat heb ik nog nooit op welke camera dan ook gedaan.
Overigens: de firmware van de LE versie kun je niet zelf updaten. Daarvoor moet je de lens opsturen. Volgens mij is die lens niet veel meer dan een "omgekatte" Tamron lens en die bieden om wat voor reden dan ook niet dezelfde flexibiliteit voor updates.
Voor mij is de 18200 ook de standaard lens, zeker voor vakantie, evenementen en alles waarbij je niet weet wat je te wachten staat 
Maar daarbij draag ik meestal nog 1 extra lens mee, maar wisselen doe ik amper. Wil nu wel een 50mm erbij halen voor portretten, zodra de A6000 binnen is, zet ik de 1650 te koop en bestel ik de 50mm.
Maar daarbij draag ik meestal nog 1 extra lens mee, maar wisselen doe ik amper. Wil nu wel een 50mm erbij halen voor portretten, zodra de A6000 binnen is, zet ik de 1650 te koop en bestel ik de 50mm.
Klopt, maar dit is vrij simpel te doen. Je bent de lens een weekje kwijt, zelf ook gedaan en geen spijt. Indien je zoveel geld uitgeeft aan een lens moet ie wel future proof zijn, upgrade naar een a6000 body kost straks niks, invergelijking wat we betaalde voor de nex 6 en vooral 7. Hierdoor zal de sony LE een nieuw leven krijgen en de tameron helaas niet, dit vanwegen de PDAF. Bij de nex6 merk ik al dat de lens sneller is na de firmware upgrade, laat staan bij de nieuwe a6000.Weakling schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 09:02:
[...]
Overigens: de firmware van de LE versie kun je niet zelf updaten. Daarvoor moet je de lens opsturen. Volgens mij is die lens niet veel meer dan een "omgekatte" Tamron lens en die bieden om wat voor reden dan ook niet dezelfde flexibiliteit voor updates.
De behuizing is ook in voordeel van de LE ten opzichte van de Tameron, indien dit de prijsverschil waard is moet ieder natuurlijk voor zichzelf weten, want qua prijs is de Tameron wel in zijn voordeel.
Ik ben het met je eens dat de Tameron/LE versie vaker aan me camera zit gelijmt dan verwacht, ben er erg content mee en zeker in combi met een mooie prime.
(Off onderwerp
Ik hoop nog steeds dat Sony met een macro lens komt ver boven de 30mm, niet dat ik dat soort foto's maak, maar me vriendin dit wel graag doet. Ik ben alleen bang dat de 30mm te wijd zal zijn waardoor je te dichtbij moet komen.
Voor een macro lens is autofocus niet echt noodzakelijk, een hele goede (althans ik vind haar goed kijk naar haar werk bij de aangegeven link) macro fotografe (Deb Yarrow, http://www.aussiebugs.com.au/ ) gebruikt b.v. een MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro (voor de duidelijkheid deze lens heeft geen AF) met een nex 7 en nu een a7R (de lens kost wel 1000€) Er zijn voldoende alternatieven die goedkoper zijn en goed werken op de sony nex/a7, Ik heb zelf een nikkor Micro 55mm en een Konica AR 55mm (allebei met extension ring). beiden zijn voor onder of rond de 100€ te verkijgen. Voor wat meer gemak heb je ook een 100mm Macro maar daar moet je wat dieper voor in de buidel tasten. (Deb yarrow heeft een zelfgemaakte flash) Het duurste is toch wel een degelijke flash die dicht bij het onderwerp te plaatsen is (dan heb ik het niet over zo'n chinees model met ledlampjes).angelus20 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:01:
[...]
(Off onderwerp
Ik hoop nog steeds dat Sony met een macro lens komt ver boven de 30mm, niet dat ik dat soort foto's maak, maar me vriendin dit wel graag doet. Ik ben alleen bang dat de 30mm te wijd zal zijn waardoor je te dichtbij moet komen.

[ Voor 24% gewijzigd door D0gtag op 28-03-2014 16:24 ]
*raises angry fist to Tamronangelus20 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:01:
Klopt, maar dit is vrij simpel te doen. Je bent de lens een weekje kwijt, zelf ook gedaan en geen spijt. Indien je zoveel geld uitgeeft aan een lens moet ie wel future proof zijn
Inderdaad, ook voor het bedrag van de tamron verwacht je een firmware update. Desondanks dat, blijft het een mooie lens, positief in gewicht voor het bereik, acceptable formaat, OSS.
Ik zou de bluky oude Sony niet hebben gekozen, wilt men IQ.. Dan zal je naar een prime moeten gaan, dus dat voordeel verliest ook zijn waarde tussen de oude 18200 vs LE/tamron.
Ik krijg die updates voor mijn lenzen niet geïnstalleerd, hij zegt maar steeds dat ik een kabel moet aansluiten. Paar verschillende kabels geprobeerd, maar niks.
Stupid me... die update is alleen voor nieuwe camera's. Ik dacht gewoon dat het gewoon een normale update was
Stupid me... die update is alleen voor nieuwe camera's. Ik dacht gewoon dat het gewoon een normale update was
[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 28-03-2014 15:19 ]
Ik dacht al, een 5n updaten met deze firmware? Maar goed, je kunt altijd proberen, voor hetzelfde geld was het gelukt en had je nu een 5r gehadPhusebox schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:05:
Ik krijg die updates voor mijn lenzen niet geïnstalleerd, hij zegt maar steeds dat ik een kabel moet aansluiten. Paar verschillende kabels geprobeerd, maar niks.
Ik dacht update de lens alvast voor als de a6000 er is... maar goed, geduldig wachten dan maar op de zilveren die pas eind april verwacht worden.Weakling schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:26:
[...]
Ik dacht al, een 5n updaten met deze firmware? Maar goed, je kunt altijd proberen, voor hetzelfde geld was het gelukt en had je nu een 5r gehad
Hoop ik wel voor je dat ze tegen die tijd ook een firmware lens update middels de a6000 hebben.Phusebox schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:28:
Ik dacht update de lens alvast voor als de a6000 er is... maar goed, geduldig wachten dan maar op de zilveren die pas eind april verwacht worden.
Nuja, ik heb bewust voor de oude gekozen vanwege de IQ, ook met filmen. Verder is hij wel bulkier maar het gewicht verschil is niet zo groot als mensen denken. Het verschil in gewicht is slechts 60 gram (524 vs 460). Neem daar de body bij en dan merk je dat niet denk ik.angelus20 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:32:
[...]
Inderdaad, ook voor het bedrag van de tamron verwacht je een firmware update. Desondanks dat, blijft het een mooie lens, positief in gewicht voor het bereik, acceptable formaat, OSS.
Ik zou de bluky oude Sony niet hebben gekozen, wilt men IQ.. Dan zal je naar een prime moeten gaan, dus dat voordeel verliest ook zijn waarde tussen de oude 18200 vs LE/tamron.
http://www.dpreview.com/p...cts=sony_e_18-200_3p5-6p3
Verder is de LE niet veel 2ehands te vinden terwijl de 'oude' wel veel te vinden is. Voor 400 euro heb je een fantastische lens met wat gebruikerssporen. Vind ik nogal een verschil met de nieuwprijs van een LE.
[ Voor 6% gewijzigd door Spam op 28-03-2014 16:24 ]
Sorry, mijn bevindingen en mening zijn uiteraard niet leidend. Ik snap best waarom je voor de (oude) lens zou kunnen kiezen, vooral met de achterliggende gedachte dat je ook vaak filmt.Spam schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:22:
[...]
Nuja, ik heb bewust voor de oude gekozen vanwege de IQ, ook met filmen. Verder is hij wel bulkier maar het gewicht verschil is niet zo groot als mensen denken. Het verschil in gewicht is slechts 60 gram (524 vs 460). Neem daar de body bij en dan merk je dat niet denk ik.
http://www.dpreview.com/p...cts=sony_e_18-200_3p5-6p3
Verder is de LE niet veel 2ehands te vinden terwijl de 'oude' wel veel te vinden is. Voor 400 euro heb je een fantastische lens met wat gebruikerssporen. Vind ik nogal een verschil met de nieuwprijs van een LE.
Een 2dehands product vergelijken met een nieuwe is natuurlijk altijd gunstiger qua prijs, als we toch vergelijkingen doen, maar dan even gebaseerd op gewicht: Een ipad3 vs ipad 2 scheelt ook 50 gram, toch merk ik met mijn ipad 3 dat het gewicht een nadeel is ten opzichte van me ipad 2, vooral het onbalans van de ipad 3, je hoort toch veel reviews erover klagen. Misschien is dit geen goede vergelijking, toch voelde naar mijn beleving beide ter plaatsen de LE prettiger qua gewicht en vooral on body.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn met een LE versie, waarom ze nog niet op marktplaats staan/weinig zegt natuurlijk niet alleen wat over de nieuwigheid, indien er een LE versie 2dehands word aangeboden is ie ook niet meer waard dan de oude, beide hebben hun voordelen en nadelen.
Het zijn beide goede lenzen, dat gezegd te hebben, heb ik ook lang lopen dubben tussen deze 2 all-rounders, wat ik persoonlijk een grotere + vind van de oude was niet de IQ (zoals ik eerder mijn mening aangaf is dit nihil), maar dat de lens in zijn zoom bereik minder snel verkleint op de Aperture, dit is natuurlijk bij 200mm bij beide het zelfde. Ik zou sowieso deze lenzen aftoppen met een mooie prime.
En ja hoor, mijn bestelling van een Alpha 6000 kit (die ik tegen een lagere prijs had weten te doen) wordt gewoon vanuit de winkel geannuleerd, met als reden dat zij dit "premium" product niet langer mogen/kunnen verkopen.
Ze verkopen overigens wel maar al te graag de zwarte variant voor een prijs die boven de adviesprijs ligt.
Ik vraag me af of ze dit zomaar mogen doen.
Ze verkopen overigens wel maar al te graag de zwarte variant voor een prijs die boven de adviesprijs ligt.
[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 31-03-2014 15:08 ]
Afgelopen weekend de Alpha 6000 opgehaald! Ik kom van een compactcamera, dus zo ongeveer alles is een vooruitgang. Ik heb de 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS en de 16-50 mm f/3.5-5.6 OSS PZ erbij gekocht.
Ik heb nog niet veel tijd gehad om te proberen, maar eerste resultaten zijn goed! JPEG+RAW is inderdaad een optie. Een paar foto's voor de geïnteresseerden
Tot nu toe eigenlijk twee problemen gevonden. Allereerst heeft de panorama modus soms een grijs vlak aan de rechterkant. Soms gaat het in één keer goed, maar soms ook niet.

Verder werkt de wifi functie van het apparaat nog niet naar behoren. Enkel getest met een HTC One en een HTC One X Plus. Beide blijven hangen op verbinding maken.
Hopelijk worden de bugs in een FW update gefixt. Ik zag dat er nog geen support pagina was, dus dat is nog even afwachten.
Ik heb nog niet veel tijd gehad om te proberen, maar eerste resultaten zijn goed! JPEG+RAW is inderdaad een optie. Een paar foto's voor de geïnteresseerden
Tot nu toe eigenlijk twee problemen gevonden. Allereerst heeft de panorama modus soms een grijs vlak aan de rechterkant. Soms gaat het in één keer goed, maar soms ook niet.

Verder werkt de wifi functie van het apparaat nog niet naar behoren. Enkel getest met een HTC One en een HTC One X Plus. Beide blijven hangen op verbinding maken.
Hopelijk worden de bugs in een FW update gefixt. Ik zag dat er nog geen support pagina was, dus dat is nog even afwachten.
Ik heb hem ook ontvangen afgelopen week en ben er uiterst tevreden over.
Bij mij werken alle WiFi functies zoals verwacht, maar voor sommige functionaliteit was het nog wel even zoeken. Zonder de Advanced Manual was dat me waarschijnlijk niet gelukt, enkele functies zitten goed verstopt in het uitgebreide menu.
Wil je ook van de hoed en de rand weten, download dan deze uitgebreide Nederlandse handleiding:
http://download.sony-euro...nsumer/ILCE6000_HG_NL.pdf
Bij mij werken alle WiFi functies zoals verwacht, maar voor sommige functionaliteit was het nog wel even zoeken. Zonder de Advanced Manual was dat me waarschijnlijk niet gelukt, enkele functies zitten goed verstopt in het uitgebreide menu.
Wil je ook van de hoed en de rand weten, download dan deze uitgebreide Nederlandse handleiding:
http://download.sony-euro...nsumer/ILCE6000_HG_NL.pdf
Da's wel erg zuur. Zeker omdat je eigenlijk al liever de zwarte versie wilde lijkt me dit dubbel balen. Een pre-order aangehouden die je niet echt wilde, omdat ie zo goedkoop was en dan nu vanuit de winkel geannuleerd wordt.Phusebox schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:08:
En ja hoor, mijn bestelling van een Alpha 6000 kit (die ik tegen een lagere prijs had weten te doen) wordt gewoon vanuit de winkel geannuleerd, met als reden dat zij dit "premium" product niet langer mogen/kunnen verkopen.
Als een pre-order product echt niet leverbaar is door de winkel, dan mag ie geannuleerd worden. De winkel kan moeilijk anders en hoeft in principe ook geen alternatief voor hetzelfde geld te leveren. Verder mag een winkel de prijs vragen die ze wil. Hopelijk komt de winkel je nog een beetje tegemoet.Ze verkopen overigens wel maar al te graag de zwarte variant voor een prijs die boven de adviesprijs ligt.
Aan de andere kant: als ie daar te duur is, dan is er vast een andere winkel die iets goedkoper is. Nog steeds niet zo goedkoop als je eerste order, maar het zal toch ook geen honderden euro's schelen lijkt me?
Ik betwijfel dus of het niet leverbaar is, of dat men gewoon smoesjes verzint. De zilveren body only staat wel gewoon nog op de site, maar die zullen ze na mijn opmerking ook wel snel verwijderen.Weakling schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 08:43:
[...]
Da's wel erg zuur. Zeker omdat je eigenlijk al liever de zwarte versie wilde lijkt me dit dubbel balen. Een pre-order aangehouden die je niet echt wilde, omdat ie zo goedkoop was en dan nu vanuit de winkel geannuleerd wordt.
[...]
Als een pre-order product echt niet leverbaar is door de winkel, dan mag ie geannuleerd worden. De winkel kan moeilijk anders en hoeft in principe ook geen alternatief voor hetzelfde geld te leveren. Verder mag een winkel de prijs vragen die ze wil. Hopelijk komt de winkel je nog een beetje tegemoet.
Aan de andere kant: als ie daar te duur is, dan is er vast een andere winkel die iets goedkoper is. Nog steeds niet zo goedkoop als je eerste order, maar het zal toch ook geen honderden euro's schelen lijkt me?
Ben dan gewoon eerlijk en zeg, we hebben een fout gemaakt met de prijs, we kunnen je wel iets korting geven op de adviesprijs maar niet leveren voor de prijs waar je voor besteld hebt.
Goed, ze zien mij daar nooit meer terug als ze niet meer reageren. Nog maar eens bezinnen wat ik nu ga doen, of ik dan wel ga overstappen naar de Alpha 6000. Probleem is dat je de 5N aan de straatstenen niet meer kwijtraakt, en geen losse lader (die nergens meer te krijgen is lijkt, en 60 euro is ook veel te duur) is ook een enorm minpunt voor mij.
[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 01-04-2014 08:54 ]
Ik heb gisteren ook mijn a6000 opgehaald. Nog niet echt veel tijd gehad om mee te spelen (heb wel geprobeerd door de uitgebreide menu's te gaan).
Ik vroeg me af wat de verschillen zijn in snelheid bij een SD kaartje (class 10) en een Memory Stick PRO Duo™ (Mark 2) kaartje. Ik lees wat verschillende verhalen op internet. Het lijkt erop dat de HG versie van de Memorystick sneller werkt dan SD (YouTube: Sony SDHC Class 10 vs. Sony Memory Stick PRO-HG Duo™ HX on NEX-5n). Nu heb ik nog een oudere versie die wel Mark2 gecertificeerd is en ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen of ik zo'n kaartje merkbaar minder snel is dan een SD kaart.
Ik vroeg me af wat de verschillen zijn in snelheid bij een SD kaartje (class 10) en een Memory Stick PRO Duo™ (Mark 2) kaartje. Ik lees wat verschillende verhalen op internet. Het lijkt erop dat de HG versie van de Memorystick sneller werkt dan SD (YouTube: Sony SDHC Class 10 vs. Sony Memory Stick PRO-HG Duo™ HX on NEX-5n). Nu heb ik nog een oudere versie die wel Mark2 gecertificeerd is en ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen of ik zo'n kaartje merkbaar minder snel is dan een SD kaart.
Ik twijfel nog of ik nu nog ga wachten op de "vakantiegeld verdubbelaar" of "foto mania" aktie bij Mediamarkt... scheelt natuurlijk wel een slok op de borrel, zeker aangezien de camera overal voor de adviesprijs verkocht wordt.
Terugkijkend is de Alpha 6000 toch eigenlijk wel prijzig, aangezien ik € 649,00 betaalde voor de Nex 5N met twee lenzen.
Terugkijkend is de Alpha 6000 toch eigenlijk wel prijzig, aangezien ik € 649,00 betaalde voor de Nex 5N met twee lenzen.
[ Voor 21% gewijzigd door Phusebox op 01-04-2014 13:45 ]
Dat meen je niet?Phusebox schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:36:
[...]

Er is juist veel commentaar dat de A6000 zo goedkoop is..
Je had ook bij sony.nl kunnen bestellen, kreeg je de laatste dagen 4% korting.
Maar 649 voor een body is echt een goede prijs, zeker niet te hoog! Ook dat is natuurlijk maar een mening!
Verwijderd
Als je ziet hoeveel tech ze nu in zo'n kleine body hebben zitten, dan zou ik zeker niet klagen over de prijs.
Dit topic is gesloten.