Het grote Sony NEX / E-mount topic v2014 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 43.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 14:46
D0gtag schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:35:
[...]

Nou minimaal class 4 aangezien je foto's kan nemen met je kaart :+ ,
Maar een class 10 is ruim voldoende voor een nex 3n, en je kan er gewoon ook prima HD mee filmen.
En kost echt bijna niks. 21 euro voor een sandisk ultra ~class 10 32GB!!

& 12€ voor de 16gb versie.
Haha thx iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 19:41
Luuk84 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 08:32:
[...]

Deze misschien? is maar 2mm meer (t.o.v. de 14mm), maar kan wel filters hebben.
16mm is al haalbaar met de 16-50 die er standaard bij zit. En kan ook gebruik maken van filters. Maak hiervoor gebruik van 49mm filters d.m.v. 40.5-49mm verloopding.

@ Suzanne. BTW actie gaat door, loopt al een topic over hier op GoT
Daarnaast zijn er via marktplaats veel leuke oude manuele lenzen verkrijgbaar, ook genoeg topics met voorbeeld foto's te vinden. Oude manuele lenzen in combinatie met de EVF is erg leuk en werkt goed, ook scherpstellen gaat hier goed mee. Zoek maar eens op M42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D0gtag schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:35:
[...]

Nou minimaal class 4 aangezien je foto's kan nemen met je kaart :+ ,
Maar een class 10 is ruim voldoende voor een nex 3n, en je kan er gewoon ook prima HD mee filmen.
En kost echt bijna niks. 21 euro voor een sandisk ultra ~class 10 32GB!!

& 12€ voor de 16gb versie.
Ik vraag me alleen af of het kaartje wel de bottleneck is. Met mijn NEX-5N merk ik geen verschil in snelheid, in de kaartlezer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:36:
[...]

Ik vraag me alleen af of het kaartje wel de bottleneck is. Met mijn NEX-5N merk ik geen verschil in snelheid, in de kaartlezer wel.
Ik zeg ook niet dat er ergens een bottleneck is ik weet ook niet wat er precies traag loopt, maar of je nu een class 4 of class 10 haalt zit niet noemenswaardig prijs verschil in. Ik heb nog wel een sandisk card gegeven als voorbeeld merkloos is zelfs nog goedkoper. Het prijsverschil tussen de goedkoopste class 4 en de goedkoopste class 10 16gb kaart is één euro.

Ik gebruikte een 32gb class 10 kaart in de nex 7 en a7, misschien geen verschil met schrijfsnelheden maar de nex 7 werd warmer met langzamere kaarten.

[ Voor 12% gewijzigd door D0gtag op 20-01-2014 20:21 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
FIFO schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:10:
[...]

16mm is al haalbaar met de 16-50 die er standaard bij zit. En kan ook gebruik maken van filters. Maak hiervoor gebruik van 49mm filters d.m.v. 40.5-49mm verloopding.
Klopt, alleen die 16mm van de kitlens is natuurlijk niet geweldig...
De lens die je zoekt is er gewoon niet (althans niet voor een schappelijk budget), ik heb namelijk zelf ook al gezocht :)

in sommige gevallen is mijn 8mm samyang fisheye voor landschappen ook goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D0gtag schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:19:
[...]

Ik zeg ook niet dat er ergens een bottleneck is ik weet ook niet wat er precies traag loopt, maar of je nu een class 4 of class 10 haalt zit niet noemenswaardig prijs verschil in. [....]
Ik zeg ook nergens dat jij dat zegt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

FIFO schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:03:
16mm pancake + 12mm converter van sony is nog wel te doen, maar ook geen filters
...
Iemand anders nog een goede oplossing?
Filters kan wel, maar ik weet niet of je dit een goede oplossing vindt:
http://www.dpreview.com/forums/thread/2949974

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
FIFO schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:03:
[...]

Ben alleen op zoek naar een betaalbare oplossing voor groothoek met mogelijkheden om filters te gebruiken. Deze lijkt er echter niet te zijn.
10-18 is gewoon te duur.
14mm samyang, kan geen filters aan en aan de prijs
16mm pancake + 12mm converter van sony is nog wel te doen, maar ook geen filters, wel compact
10mm samyang (binnenkort verkrijgbaar), meer wide angle dan sony, maar ook geen filters en weer minder compact.

Iemand anders nog een goede oplossing?
Tada: http://www.samyang-europe...yang-filter-holder-sfh-14 - speciaal voor de 14mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

D0gtag schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:19:
[...]

Ik zeg ook niet dat er ergens een bottleneck is ik weet ook niet wat er precies traag loopt, maar of je nu een class 4 of class 10 haalt zit niet noemenswaardig prijs verschil in. Ik heb nog wel een sandisk card gegeven als voorbeeld merkloos is zelfs nog goedkoper. Het prijsverschil tussen de goedkoopste class 4 en de goedkoopste class 10 16gb kaart is één euro.

Ik gebruikte een 32gb class 10 kaart in de nex 7 en a7, misschien geen verschil met schrijfsnelheden maar de nex 7 werd warmer met langzamere kaarten.
Klopt de NEX 7 kun je beter sneller kaarten gebruiken. Bij mij stopte die er wel eens mee bij langzamere kaart. Op diverse fora ga men gebruikers die dit probleem hadden advies om snellere kaarten te gebruiken. En dit loste het probleem op. Met een Sandisk Extreme Pro geen problemen. Sony blijft nog steeds ontkennen dat de kaart het probleem is.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 19:43
Goedenavond,

Ik overweeg mijn 2 jaar oude, tweedehands gekochte (dus het toestel is nóg wat ouder) NEX-5 in te wisselen voor een NEX-6 of NEX-7. Ik zag dat de NEX-7 tweedehands aardig geprijsd is, stond er ook eentje in de pricewatch. Is het de upgrade waard? Ik mis vooral een viewfinder, vandaar dat ik de upgrade overweeg. Ik zou de NEX-5 dan doorgeven aan mijn vader die nog een prehistorische camera fotografeert.

Zou iemand mij ook een goede lens van landschapsfotografie kunnen adviseren die níet te bulkig is, ook geschikt is voor portretfotografie, architectuur etc. (ivm backpacken dus weinig ruimte).

Ik heb trouwens na élke trip stof op m'n sensor zitten zonder de lens ook maar één keer los te draaien. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Worsteneter schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:45:
Goedenavond,

Ik overweeg mijn 2 jaar oude, tweedehands gekochte (dus het toestel is nóg wat ouder) NEX-5 in te wisselen voor een NEX-6 of NEX-7. Ik zag dat de NEX-7 tweedehands aardig geprijsd is, stond er ook eentje in de pricewatch. Is het de upgrade waard? Ik mis vooral een viewfinder, vandaar dat ik de upgrade overweeg. Ik zou de NEX-5 dan doorgeven aan mijn vader die nog een prehistorische camera fotografeert.
NEX-6 is bepaalde opzichten de camera die de NEX-7 had moeten zijn, lees ik weleens. Dus dat lijkt mij een betere keuze.
Zou iemand mij ook een goede lens van landschapsfotografie kunnen adviseren die níet te bulkig is, ook geschikt is voor portretfotografie, architectuur etc. (ivm backpacken dus weinig ruimte).
Een lens die je zowel voor landschap als portret als architectuur wil gebruiken? Die bestaat niet.
Ik heb trouwens na élke trip stof op m'n sensor zitten zonder de lens ook maar één keer los te draaien. Iemand hier ervaring mee?
En je maakt je sensor daarna iedere keer schoon? Schiet je veel op klein diafragma (f/16 of f/22)?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Worsteneter schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:45:
Goedenavond,

Nex 7 of 6 is zeker wel een verbetering tov een nex 5, in elk opzicht. Nex 7 of 6, hangt af waar je waarde aan hecht, Nex 7 is iets makkelijker in gebruik met handmatige lenzen dan een 6 en heeft 24 tegen de 16mp. Nex 7 heeft ook meer opties in het geval je wilt filmen (hardware als software) Nex 6 is (een jaar) nieuwer maar hier door ook duurder, voor de rest zijn de camera's wel gelijkwaardig. Ik ging zelf ook van de 5 naar de 7 vanwege de viewfinder en nu de a7 maar ik kan niet meer zonder viewfinder.

Stof op je sensor zonder afhalen lens, betekent dat het er al zat :), alleen ergens anders.
Universal Creations schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:53:
[...]

Een lens die je zowel voor landschap als portret als architectuur wil gebruiken? Die bestaat niet.
Hoezo niet? Ik raad aan Sony 10-18mm f/4 OSS voor portret :+
Afbeeldingslocatie: http://farm5.staticflickr.com/4121/5058236850_30b421f910_o.jpg

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
D0gtag schreef op zondag 26 januari 2014 @ 20:16:
[...]

Nex 7 of 6 is zeker wel een verbetering tov een nex 5, in elk opzicht. Nex 7 of 6, hangt af waar je waarde aan hecht, Nex 7 is iets makkelijker in gebruik met handmatige lenzen dan een 6 en heeft 24 tegen de 16mp. Nex 7 heeft ook meer opties in het geval je wilt filmen (hardware als software) Nex 6 is (een jaar) nieuwer maar hier door ook duurder, voor de rest zijn de camera's wel gelijkwaardig. Ik ging zelf ook van de 5 naar de 7 vanwege de viewfinder en nu de a7 maar ik kan niet meer zonder viewfinder.

Stof op je sensor zonder afhalen lens, betekent dat het er al zat :), alleen ergens anders.

[...]

Hoezo niet? Ik raad aan Sony 10-18mm f/4 OSS voor portret :+
[afbeelding]
Universal Creations schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:53:
[...]

NEX-6 is bepaalde opzichten de camera die de NEX-7 had moeten zijn, lees ik weleens. Dus dat lijkt mij een betere keuze.

[...]

[...]

En je maakt je sensor daarna iedere keer schoon? Schiet je veel op klein diafragma (f/16 of f/22)?
Bedankt voor de reacties.
Ik overweeg ook een NEX-7 t.o.v. de 6, ook al lees ik inderdaad ook wel de goede verhalen. Ik vind de opnamemodusknop op de 6 erg fijn, maar de 7 is goed geprijsd en ik film ook aardig veel.

Ik schiet vooral veel natuurfotografie met mijn nex-5 (hiken) en stadsfotografie (steden, architectuur) met af een toe portret van een mooie meid, maar ik loop nog altijd met de 1855 kitlens rond en ik begin steeds meer te balen van de beeldkwaliteit, het moet gewoon beter. Onscherp in de hoeken, vervormingen, CA. Vandaar de vraag wat het advies van de ervaren NEX gebruiker is voor mijn wensen. Ik heb niet het geld om heel veel lenzen te kopen want student, maar wil wel wat beters.

M.b.t. stof, ik schiet meestal niet verder dan f/11 en ik maak hem elke keer nét voor een trip schoon. Ik ben nu net terug van een maand zuid-amerika en ik zie op dat op de laatste 3/4 dagen een grote stofvlek links onderin zit. Daar kan ik wel echt van balen.

Dus in concreto: ik wil graag naar nex-7 (zeker nu jullie zeggen dat het de upgrade waard is), ik wil graag een nieuwe lens die mij beter presteert dan de kitlens met mijn wensen en that's about it. Verder overweeg ik later nog de SEL18200 te halen voor natuurfotografie en film. Daarnaast hoef ik ook niet NU te switchen, ik heb immers nog geen trip op de planning staan maar wellicht in de meivakantie weer.

Wat zijn jullie adviezen met dit verhaal? En alvast bedankt voor de goede adviezen en antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een 18-200? En die is niet bulky? En is daarnaast optisch ook niet beter dan de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:53:
Een 18-200? En die is niet bulky? En is daarnaast optisch ook niet beter dan de kitlens.
En naast dat is het vanwege je stofprobleem misschien raadzaam om naar een weersbestendige combinatie te kijken. Of iig een camera met een werkende sensorreiniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Universal Creations schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:53:
Ja goed, dat is een overweging.. het gaat meer om dat stukje 'nex 7 en welke lens past bij mijn wensen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De lens die bij jouw wensen past bestaat dus niet, ik denk dat voor de E-Mount de 18-55mm kitlens er het dichst bij komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:22:
De lens die bij jouw wensen past bestaat dus niet, ik denk dat voor de E-Mount de 18-55mm kitlens er het dichst bij komt. ;)
Stadfotografie, random stedentrip? Wat zou je daar op zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een goede wideangle prime? Zijn optisch doorgaans goed en wat lichtsterker, zodat je ook binnen goed foto's kunt schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Worsteneter schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:23:
[...]

Stadfotografie, random stedentrip? Wat zou je daar op zeggen?
Gebruik zelf een 16-50, maar is bij mij de NEX een camera voor erbij als ik zo licht mogelijk op pad wil.
Voor mij is dan de NEX 7 16-50 dan een goede combi. Deze past dan gemakkelijker in de jas zak dan mijn Fuji X Pro1.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 27-01-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Universal Creations schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:52:
Een goede wideangle prime? Zijn optisch doorgaans goed en wat lichtsterker, zodat je ook binnen goed foto's kunt schieten.
Sigma 19mm f2.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik eerder de NEX6 overwegen dan de 7 als prestatie onder mindere lichtomstandigheden belangrijk zijn. Als ik de 7 en 5r vergelijk, warvan de 5r als goed is zelfde sensor etc heeft als de 6. Dan presteert de 5r toch echt beter dan de 7. De NEX 7 verliest aardig wat detail in de hogere ISO's Of hier een lichtsterk objectief (veel) uitkomst in gaat bieden vraag ik me af.

Optisch is de 16-50 op 16mm niet fantastisch. Hier zal een goede prime uitkomst kunnen zijn als je hier veel gebruik van maakt. Zelf gebruik ik 16mm te weinig en kan ik leven met de prestaties van de 16-50 voor dagelijks gebruik als grote van toestel belangrijk is.

Heb je een groothoek objectief echt nodig of is bij vakanties en straatfotografie veelzijdigheid van een objectief belangrijk zoals de 18-55 of 16-50 bied ? Dit is een persoonlijke iets....

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 27-01-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Superdaantje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:33:
Persoonlijk zou ik eerder de NEX6 overwegen dan de 7 als prestatie onder mindere lichtomstandigheden belangrijk zijn. Als ik de 7 en 5r vergelijk, warvan de 5r als goed is zelfde sensor etc heeft als de 6. Dan presteert de 5r toch echt beter dan de 7. De NEX 7 verliest aardig wat detail in de hogere ISO's Of hier een lichtsterk objectief (veel) uitkomst in gaat bieden vraag ik me af.

Optisch is de 16-50 op 16mm niet fantastisch. Hier zal een goede prime uitkomst kunnen zijn als je hier veel gebruik van maakt. Zelf gebruik ik 16mm te weinig en kan ik leven met de prestaties van de 16-50 voor dagelijks gebruik als grote van toestel belangrijk is.

Heb je een groothoek objectief echt nodig of is bij vakanties en straatfotografie veelzijdigheid van een objectief belangrijk zoals de 18-55 of 16-50 bied ? Dit is een persoonlijke iets....
Mindere lichtomstandigheden zijn niet erg belangrijk; tuurlijk wordt er wel eens een foto/video geschoten bij mindere lichtomstandigheden maar voornamelijk landschappen tijdens daglichtsituaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Superdaantje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:33:

Dit verhaal is niet correct, zoals aangegeven heeft de nex 7 24mp en de 5(n/r)&6 16mp, Als je de 24mp vs 16mp op gelijke iso vergelijkt (de 24mp downscaled naar 16mp) zal je zien dat de 24mp nex 7 gelijkwaardig presteert aan de nex 5/6. Alleen als je op iso 100 schiet zal je zien dat je toch echt een voordeel hebt met de extra aan mp op de nex 7 :) Dit is zeg maar wat de nokia's met pure view camera's ook doen, veel megapixels down sampelen om goed te presteren bij weinig licht.
en beide camera's kunnen wel boven de iso800 schieten maar de kwaliteit is van beide sensoren matig (vergeleken met FF :P )
Iso 16000 is gewoon leuk maar onzinnig (iso 24000 op de nex 6).
Op papier doet de a7 (minder mp dus groter oppervlakte per pixel om licht op te vangen) het beter dan de a7r in realiteit zijn ze gelijkwaardig op hogere iso's.

[ Voor 4% gewijzigd door D0gtag op 27-01-2014 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Theoretisch verhaal zegt mij niet zoveel. In de praktijk deed de 5r het beter met hogere ISO's dan de 7. En voor mij gaat eigen ervaring/beleving boven theorie etc.... Ik heb het nier niet over MP, maar welke camera ik prettiger vind in de hogere ISO's en hier scoort voor mij zelf de 5r zelfs iets beter. Dit is mijn persoonlijke ervaring
En als ik echt weet dat ik in mindere lichtomstandigheden kom dan pak ik de X Pro1 en anders de 5D3 wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Op welke colorspace hebben jullie je NEX staan?
Ik las dat je in AdobeRGB meer kleuren zou moeten vangen, maar waarom staat hij dan standaard op sRGB?

hmm, ik heb me er nog wat meer in verdiept. Theoretisch zou je met AdobeRGB meer kleuren moeten kunnen vangen, maar omdat vrijwel alles met sRGB werkt, en omdat printers die extra kleuren van AdobeRGB ook niet kunnen weergeven, heb je er eigenlijk vrijwel niks aan.

[ Voor 95% gewijzigd door Menesis op 30-01-2014 13:04 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Menesis schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:54:
Op welke colorspace hebben jullie je NEX staan?
Ik las dat je in AdobeRGB meer kleuren zou moeten vangen, maar waarom staat hij dan standaard op sRGB?
Op sRGB, want:
- als je RAW schiet maakt de gekozen colorspace niet uit
- bij JPG's kan menig monitor sAdobeRGB niet eens benaderen
- bij prints de drukker met CYMK werkt

Ik zie weinig tot geen voordelen om voor sAdobeRGB te kiezen.

[edit] Zo te zien ben je zelf al tot deze conclusie gekomen

[edit2]LOL, wat een enorme faal op de Sony site of ze weten iets wat wij niet weten:
http://www.sonyalpharumor...-on-sensor-stabilization/
Alle e-mount camera's hebben IBIS? _O-

[ Voor 20% gewijzigd door Plekuz op 30-01-2014 15:10 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:17
Vraagje voor de bezitters van een NEX-3/5/6/7; kunnen jullie wel een diavoorstelling starten? Ik kan de optie maar niet vinden bij mijn NEX-5R. Super irritant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weakling schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:07:
[edit2]LOL, wat een enorme faal op de Sony site of ze weten iets wat wij niet weten:
http://www.sonyalpharumor...-on-sensor-stabilization/
Alle e-mount camera's hebben IBIS? _O-
Nee, dat artikel speculeert over dat nieuwe E-Mount apparaten mogelijk stabilisatie op de sensor krijgen.
Kan inderdaad net zo goed een mafketel bij Sony geweest zijn die onzin online heeft gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2014 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-07 22:36
Ik heb gisteren een NEX-5T gekocht met de 16-50 kitlens met de Mediamarkt BTW actie. Nu viel het mij opeens heel erg op dat de hoeken wel erg donker zijn op 16mm, dit is te zien op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2449091/DSC00031.jpg

Vooral in de linker onder- en bovenhoek is het goed te zien. Instellingen waren:
Aperture: f/6.3
Sluitertijd: 1/1000
Focal length: 16mm

Dit lijkt mij niet helemaal normaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jawel, dat is een bekend probleem bij deze lens. Is bij testen naar voren gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
Universal Creations schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:08:
Jawel, dat is een bekend probleem bij deze lens. Is bij testen naar voren gekomen.
Ah ok, heb je misschien een link naar zo'n test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
Knul schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:59:
Vraagje voor de bezitters van een NEX-3/5/6/7; kunnen jullie wel een diavoorstelling starten? Ik kan de optie maar niet vinden bij mijn NEX-5R. Super irritant :P
Bij mijn 5N staat dat gewoon onder "Playback" -> "Slide Show".
chainzz schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:01:
...
Mij ook niet. Die lens heeft in het algemeen wel veel last van vignetting, maar dat de hoeken helemaal zwart zijn hoort volgens mij niet. Dit is ook niet meer te corrigeren, behalve dan door te croppen.

edit: Het lijkt er toch op dat het een probleem is van de lens: http://www.photozone.de/s...-sony1650f3556oss?start=1

[ Voor 8% gewijzigd door VantageR op 01-02-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
Mmm, het is inderdaad een bekend probleem met de lens, zat er over te denken om 'm in te ruilen voor een nieuwe maar ik ben bang dat dat weinig gaat helpen. Gelukkig ben ik er achter gekomen dat het goed te corrigeren is door in Lightroom een lens correction te doen, ik denk dat ik er op die manier wel mee kan leven want voor de rest is de NEX-5T echt een fantastisch toestel (helemaal voor de prijs die ik er voor heb betaald met de Mediamarkt BTW actie).

[ Voor 9% gewijzigd door chainzz op 01-02-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Knul schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:59:
Ik heb ook een 5R:
hoofdmenu > playback > slideshow > klik op OK

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
chainzz schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:22: (helemaal voor de prijs die ik er voor heb betaald met de Mediamarkt BTW actie).
Hoeveel? Ik herken een dergelijke mate van vignetting overigens niet, ik heb de 16-50 gehad in combinatie met de 5R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wij hebben drie NEX camera's liggen met een 16-50 en op geen van alle is het zo erg als op jou voorbeeld. Sony NEX 3NL (2x) en een NEX 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ik heb gisteren een NEX-5T gekocht met de 16-50 kitlens met de Mediamarkt BTW actie. Nu viel het mij opeens heel erg op dat de hoeken wel erg donker zijn op 16mm, dit is te zien op deze foto:

[afbeelding]

Vooral in de linker onder- en bovenhoek is het goed te zien. Instellingen waren:

Staat software matige lens correctie aan? Lens -comp: shading/distortion/chro. Aber.
In het menu bij setup zoeken. Dit moet aan staan.
Superdaantje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 09:01:
Wij hebben drie NEX camera's liggen met een 16-50 en op geen van alle is het zo erg als op jou voorbeeld. Sony NEX 3NL (2x) en een NEX 7.
Zet Lens comp: shading/distortion/chro. Aber. is uit, zie je het nu wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13

[afbeelding]

Ik heb het ook bij mijn NEX-3. In JPG zie je het niet, dan corrigeert de lens het vanzelf, in de raw file is het wel erg, maar eenvoudig te fixen met Lightroom. Als het kan een klein stukje inzoomen scheelt ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Cyleo schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:24:
[...]
Als het kan een klein stukje inzoomen scheelt ook al.
Mar waar heb je dan die 16mm voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 20:11

[afbeelding]

Het is "normaal", als in dat het een ontwerpkeuze is geweest om gewicht / kosten te besparen en het in de software op te lossen. In JPEG wordt het automatisch verholpen (bij de nieuwere modellen), in RAW kan het met een enkel vinkje in Lightroom bij de lensprofielen. De lens is namelijk wijder dan 16 mm gemaakt, maar wel met een flinke bolvormige vervorming. De camera of Lightroom verhelpt deze vervorming, hierdoor vallen de donkere hoeken weer van de foto af en houd je een beeldhoek van 16 mm over.
Het is de enige NEX-lens die met dit principe ontworpen is, maar bij m4/3 is het meer gangbaar om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk bij alle m4/3 objectieven die ik gebruikt heb en waar ik afbeeldingen van gezien heb hier anders niets van. Alle m4/3 body's corrigeren namelijk al in de body, als gebruiker zal je er dus niets van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

D0gtag schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:12:
[...]

Staat software matige lens correctie aan? Lens -comp: shading/distortion/chro. Aber.
In het menu bij setup zoeken. Dit moet aan staan.
[...]

Zet Lens comp: shading/distortion/chro. Aber. is uit, zie je het nu wel :+
Ik schiet in RAW en daar gaat zover bij mij bekend deze instelling niet over... ? In Lightroom zie ik verder geen grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Superdaantje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:19:
[...]

Ik schiet in RAW en daar gaat zover bij mij bekend deze instelling niet over... ? In Lightroom zie ik verder geen grote problemen.
Lightroom heeft ook correctie als hij de lens herkend (wat het geval is met AF lenzen), kijk maar in je instellingen of dit ook allemaal uitstaat. Ik schiet alleen met MF lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat er in LR een correctie zit is mij bekend, maar zoals geschreven heb ik met de drie versies die ik hier heb liggen de vingetting niet zo erg. OP de NEX 7 en de 3NL op de oude 5r had ik deze ook niet zo erg.

Gebruik de NEX zelf weinig enkel voor de workshops. En dit met det de 16-50 en een 55-210 die is onderweg. Objectieven aanschaffen als een Zeis voor de NEX is hier dan ook zonde van het geld. Investeer dan ook liever in de Fuji X Pro1 ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 03-02-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 20:11
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:09:
Ik merk bij alle m4/3 objectieven die ik gebruikt heb en waar ik afbeeldingen van gezien heb hier anders niets van. Alle m4/3 body's corrigeren namelijk al in de body, als gebruiker zal je er dus niets van merken.
O.a. Photozone heeft het regelmatig getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Superdaantje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:32:
Dat er in LR een correctie zit is mij bekend, maar zoals geschreven heb ik met de drie versies die ik hier heb liggen de vingetting niet zo erg. OP de NEX 7 en de 3NL op de oude 5r had ik deze ook niet zo erg.

Gebruik de NEX zelf weinig enkel voor de workshops. En dit met det de 16-50 en een 55-210 die is onderweg. Objectieven aanschaffen als een Zeis voor de NEX is hier dan ook zonde van het geld. Investeer dan ook liever in de Fuji X Pro1 ;-)
Sinds de a7 uit is heb ik de nex 7 niet meer aangeraakt. X pro1 trekt mij niet, afgezien van een mooie body doet de nex 7 het zelfde als de x-pro1. Ik heb geen enkele AF lens en geen enkele (nieuwe) CZ lens, want ik investeer liever in konica's. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op maandag 03 februari 2014 @ 19:25:
[...]

O.a. Photozone heeft het regelmatig getest.
Dat ligt aan de manier van testen. Daar is reeds genoeg over geschreven. Als m4/3 gebruiker merk je niets van de correctie die volautomatisch in de body gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het doet er niet toe eigenlijk hoe getest is, het is gewoon aanwezig in het beeld wat die lens produceert. En natuurlijk kun je dat corrigeren, maar dat gaat altijd met verlies. Mijn Zeiss 21 heeft flink wat vignettering wide open en wat vervorming en ik corrigeer dat gewoon in LR, maar dat is natuurlijk niet zonder verlies. De keuze is aan de gebruiker om het weg te halen of niet. Soms is de kwaal erger en soms het geneesmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Ben altijd wel wat jaloers op mensen die met MF lenzen overweg kunnen. Zou ik op zich ook wel willen, maar ik weet totaal niet waar te beginnen en nog belangrijker: als ik een huidige AF lens op MF zet heb ik altijd ruzie met de focus peaking. Krijg ik het al voorelkaar om een randje rondom het deel wat ik scherp wil hebben te krijgen, blijkt het resultaat negen van tien keer uiteindelijk toch niet scherp te zijn. Ik kan er maar niet mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

D0gtag schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:56:
[...]

Sinds de a7 uit is heb ik de nex 7 niet meer aangeraakt. X pro1 trekt mij niet, afgezien van een mooie body doet de nex 7 het zelfde als de x-pro1. Ik heb geen enkele AF lens en geen enkele (nieuwe) CZ lens, want ik investeer liever in konica's. :P
Dat is een geheel andere discussie. De NEX 7 en de X Pro1 vergeleken met elkaar en de NEX 7 delft hier voor mij toch echt het onderspit. IQ van de Pro1 vind ik persoonlijk stuk beter net als de bediening, maar dit alles is mijn persoonlijke voorkeur. De NEX is enkel interessant als je klein en compact op pad wil en tijdens de workshos. (het is immers geen slecht systeem) Voor mij persoonlijk verder geen serieuze camera voor dagelijks gebruik. Dan pak ik zelf liever de Pro1. (ieder zijn voorkeur)

Terug komend op de vingetting. Ik zou zelf even langs de winkel gaan. Met verzoek om deze eens te vergelijken met andere 16-50. Om zo te controleren of de vingetting ook op deze manier optreed met een ander objectief en het objectief op een andere NEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 08:59:
[...]

Ben altijd wel wat jaloers op mensen die met MF lenzen overweg kunnen. Zou ik op zich ook wel willen, maar ik weet totaal niet waar te beginnen en nog belangrijker: als ik een huidige AF lens op MF zet heb ik altijd ruzie met de focus peaking. Krijg ik het al voorelkaar om een randje rondom het deel wat ik scherp wil hebben te krijgen, blijkt het resultaat negen van tien keer uiteindelijk toch niet scherp te zijn. Ik kan er maar niet mee overweg.
Koop een 10€ adapter en 10€ lens en probeer het eens volledig handmatig. Waarbij je focus peaking intensiteit op laag zet, ik vind de sony SEL lenzen vaak te ongevoelig voor handmatige focus je hebt meer 'feeling' bij analoge lenzen. Het is gewoon een beetje oefenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
JAHRASTAFARI schreef op maandag 03 februari 2014 @ 08:11:
[...]

Hoeveel? Ik herken een dergelijke mate van vignetting overigens niet, ik heb de 16-50 gehad in combinatie met de 5R.
Ik heb er 453 euro voor betaald, voor zover ik weet is dat een stuk goedkoper dan waar dan ook op dit moment.

Het commentaar van Superdaantje (dat het bij zijn exemplaren minder erg is) laat me toch weer een beetje twijfelen over omruilen, maar aan de andere kant is het ook weer zo dat de correctie in Lightroom prima werkt, als de lens nog slechter presteert dan een "normaal" exemplaar zou je zeggen dat de Lightroom correctie ook niet voldoende zou zijn?

Edit: als ik dit zo zie dan lijkt het daar min of meer net zo erg te zijn als bij mijn lens, mijn gok is eigenlijk dat omruilen weinig zin heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door chainzz op 04-02-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Ik heb nu een nex3 en twijfel over een nieuwe om toch in fotokwaliteit iets omhoog wil. Ik zie de a5000 en de nex5n/r/t als kanshebbers. De verschillen tussen de nex5'en zijn me niet helemaal duidelijk, al zit het hem vooral in release datum toch? T is de nieuwste, dan de R dan de N, is dat dan ook de volgorde als het gaat om fotokwaliteit? (is nieuwer beter?).
En puur hardwaretechnisch gezien, hoe is de verwachting dat de a5000 zich verhoud? Die haalt meer mpx uit hetzelfde formaat sensor, met een nieuwere imageprocessor. Betekent dat over het algemeen betere foto's? Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
@eswa: kun je niet beter investeren in betere objectieven? Ik denk dat de beeldsensoren sinds de Nex 3 nou niet zo veel beter geworden zijn, dat je een grote sprong in beeldkwaliteit maakt met een nieuwe body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de NEX-5 geldt volgens mij:
- N: ...
- R: Wi-Fi
- T: Wi-Fi & NFC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Kwintessens schreef op zondag 09 februari 2014 @ 17:54:
@eswa: kun je niet beter investeren in betere objectieven? Ik denk dat de beeldsensoren sinds de Nex 3 nou niet zo veel beter geworden zijn, dat je een grote sprong in beeldkwaliteit maakt met een nieuwe body.
Zeker niet als je naar de Nex5 gaat. Mijn broertje heeft de Nex 5, ik de Nex 3, als je tegelijk foto's maakt met dezelfde instellingen zie je geen verschil buiten de lensverschillen om. Dus wil je betere foto's -> koop beter glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Cyleo schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:45:
[...]

Zeker niet als je naar de Nex5 gaat. Mijn broertje heeft de Nex 5, ik de Nex 3, als je tegelijk foto's maakt met dezelfde instellingen zie je geen verschil buiten de lensverschillen om. Dus wil je betere foto's -> koop beter glas.
Ah kijk dat wilde ik graag horen ;-) Dit soort dingen lees je niet in reviews op internet. Dank voor de reacties en ik ga idd naar betere objectieven kijken dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
De a6000 is gisteren officieel aangekondigd. Het wordt de opvolger van zowel de NEX-6 als de NEX-7.
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/ILCE-6000_wSELP1650_right_black-1200_zps9bfb0974.jpg
Vooral de snelle autofocus vind ik erg interessant. Ik ben voorlopig nog niet van plan om te upgraden, maar het is goed om te zien dat Sony de AF echt aan het verbeteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

eswa schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:47:
[...]

Ah kijk dat wilde ik graag horen ;-) Dit soort dingen lees je niet in reviews op internet. Dank voor de reacties en ik ga idd naar betere objectieven kijken dan!
Dat verhaal klopt alleen met generatie genoten, de a5000(of nex 5t) is een veel nieuwere camera dan de nex 3, ik heb de eerste generatie nex 5-2010 gehad en die was in beeld kwaliteit inderdaad het zelfde als de nex 3-2010 alleen ook 1080p filmen en magnesium body) Alleen verwacht niet dat de nex 3 gelijk produceert aan de a5000 of nex 6, deze hebben een veel nieuwere generatie sensor met minder ruis op hogere iso standen, hoger dynamisch bereik etc. Niet wereld schokkend, maar wel degelijk aanmerkelijk verschil.
Daarbuiten heeft de nieuwere generatie:
Self cleaning sensor (aangezien veel mensen het niet aandurven misschien een handige optie :+ )
Hogere resolutie LCD
Hogere resolutie foto's (a5000 aanzienlijk meer, nex5t slechts 2mp meer)*
Meer FPS
Meer foto's per accu lading.
WIFI en/of NFC
Download winkel voor applicaties zoals timelaps en remote control etc.

*Vroeger betekende hogere mp meer ruis en bij gelijk gebleven technische achtergrond is dat daadwerkelijk zo, maar bij generatie kloof niet meer. De nieuwere a5000 20mp sensor produceert foto's met minder ruis dan de nex 3 of 5 met 14mp en je hebt nog is meer mp ook zodat op a5000 verkleind naar 14mp meer detail lijkt te hebben.

Maar nieuwe kwaliteits- objectieven is nooit mis alleen een zeiss kopen voor op een nex 3 :+
Veel andere keuze heb je niet tenzij je het niet erg vind om manual focus te doen of er een nieuwe AF adapter bij te kopen en dito lenzen.
Weakling schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:15:
[...]

Nee, dat denk ik ook niet. De A6000 die ik noemde is dan ook de opvolger van de NEX-5. Als in:
A5000 (was NEX-3)
A6000 (was NEX-5)
A7000 (was NEX-7)
A3000 (was NEX-3)
A5000 (was NEX-5)
A6000 (was NEX-6&7)
Don't Say I Didn't Tell You So >:)

[ Voor 11% gewijzigd door D0gtag op 12-02-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
De alpha6000 is vandaag aangekondigd, lijkt mij een waardige opvolger voor mijn 5N. Ik blijf toch wel vasthouden aan het e-mount systeem aangezien ik voor 1500 euro aan lenzen heb...

Ben benieuwd naar de eerste reviews.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

D0gtag schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:28:
A3000 (was NEX-3)
A5000 (was NEX-5)
A6000 (was NEX-6&7)
Don't Say I Didn't Tell You So >:)
Hoe kom je er bij dat de A3000 de NEX-3 vervanger is? Dat is een compleet ander formaat camera. Op allerlei sites is ook al gezegd dat de A5000 de opvolger was van de NEX-3. Ik zie alleen op SAR en dergelijke dat de A6000 gezien moet worden als de opvolger van de NEX6/7.

Ondertussen is mijn visie op de nummers wel een beetje gewijzigd:
A5000 - zit tussen een NEX3 en 5
A6000 - zit tussen een NEX5 en 6
A7000 - zit tussen een NEX6 en 7

Zelfs op SAR wordt al gehint op nog een NEX opvolger over een paar weken voor degenen die de A6000 ook niet zien als een opvolger van de NEX7. Dus nee, ik geef je geen gelijk, in de verste verre niet. :P

Oh en de A3000? Dat was een experiment die voorlopig nog nergens mee te vergelijken is. Een NEX in een SLT/SLR achtige body voor degene die graag iets groters in handen hebben dan de kleine NEX-en die er tot dan toe waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

Weakling schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:44:
[...]
[...]
Bijna met je eens:
  • A5000 - zit tussen een NEX3 en 5
  • A6000 - de NEX6.5. Duidelijk beter dan de NEX6, dus waarom je hem tussen de 5-6 zet; geen idee.. :?
Als de A7000 dan uiteindelijk komt dan zie ik dat als volgt:
  • A7000 - zit tussen een NEX7 en A7. Dit zal de high-end APS-C worden, de opvolger van de NEX7.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:44:
[...]

Hoe kom je er bij dat de A3000 de NEX-3 vervanger is? Dat is een compleet ander formaat camera. Op allerlei sites is ook al gezegd dat de A5000 de opvolger was van de NEX-3. Ik zie alleen op SAR en dergelijke dat de A6000 gezien moet worden als de opvolger van de NEX6/7.

Zelfs op SAR wordt al gehint op nog een NEX opvolger over een paar weken voor degenen die de A6000 ook niet zien als een opvolger van de NEX7. Dus nee, ik geef je geen gelijk, in de verste verre niet. :P

Oh en de A3000? Dat was een experiment die voorlopig nog nergens mee te vergelijken is. Een NEX in een SLT/SLR achtige body voor degene die graag iets groters in handen hebben dan de kleine NEX-en die er tot dan toe waren.
Persfoto a6000 en foto nex 7 ik heb de nex 7 nog hier liggen en ik vind dat ze gewoon een copy-paste hebben gedaan :) Ipv tri nav zit er nu een dedicated modus knop op.
Even een snelle photoshop, geef mij de grote verschillen aan tussen de nex 7 en a6000 en vertel me dan dat dit niet de nex 7 opvolger is :)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3812/12481867334_6760a3ffaa_o.jpg
Het zijn gewoon rebrands zoals bekend bij de videokaarten (ati...) De a5000 lijkt op de nex 5 qua ontwerp (omdat het gewoon de opvolger is van de 5) er komt geen nex 3 opvolger omdat die redelijk slecht verkocht en zijn ze maar gaan experimenteren a3000. Ik verwacht geen a7000/4000 meer (dit jaar) tenzij het een opvolger is van de a6000/3000.
En want kan sony nog bieden met een a7000? of een a4000, wat nu niet al geleverd wordt met de huidge range.

[ Voor 17% gewijzigd door D0gtag op 12-02-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46
ik ben op zoek naar een flitser voor mijn Nex 5N. Ik heb inmiddels een verloopstukje aangeschaft, en zou het liefst een goedkope flitser er op aansluiten. Ik besef dat ik de flitser manueel moet instellen. Gegadigden zijn een Metz 36 of een Yuongno 460.

Zijn deze flitsers compatible met een Nex 5N? Of zou ik toch beter voor de dedicated Sony flitser gaan, de HVLF20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

A6000 - een opvolger is altijd beter, maar het gaat mij meer om de mogelijkheden dan om de kwaliteit van die mogelijkheden en als ik daar naar kijk dan valt voor mij de A6000 eerder ergens tussen de 5 en 6 dan tussen de 6 en 7 (zie ook mijn opmerkingen verderop).

A7000 - zou kunnen, maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een camera die dicht tegen de A7 aan ligt, maar dat net niet is. Zeker als Sony ook nog FF E-mounts gaat uitbrengen zonder de EVF bobbel. Die zijn vast een stuk goedkoper dan de huidige A7 en dan liggen ze helemaal in elkaars vaarwater. Tenzij de A7000 een FF wordt. Dat is helemaal onlogisch, maar goed het blijft Sony. :P
A6000 lijkt op een copy/paste misschien, maar is het in mijn ogen niet. Juist vanwege de dedicated PSAM knop. Het gaat me niet om de looks, maar om de mogelijkheden en dat is op de A6000 een samenraapsel van de NEX6 (PSAM knop) en NEX5 (de knop er naast). Geen AF/MF - AEL switch button als op de NEX7, maar "slechts" een AEL button. Geen mic jack, die de 7 wel had. Nee, voor mij lijkt deze camera functioneel meer op een kruising tussen een NEX5 en 6 dan tussen een 6 en 7.

A5000 is niet de opvolger van de NEX5, maar zit tussen de NEX3 en 5 in, want het scherm kantelt op de NEX3 manier en er ontbreken NEX5 knoppen zoals de Fn button. De NEX3 was trouwens een van de beter verkopende NEX camera's. Bijvoorbeeld:
http://www.sonyalpharumor...-the-hotseller-at-amazon/

A7000 geruchten zijn er volop. Of het de A7000 gaat heten weet ik niet, maar over 4 tot 6 weken wordt nog een aankondiging van een nieuwe E-mount verwacht. We zullen zien. De A7000 kan juist die punten toevoegen die de A6000 nu mist om een ware opvolger van de NEX7 te zijn.

Maar goed, misschien kunnen we beter deze camera's gewoon als een zelfstandige productlijn gaan zien en ze niet proberen te plaatsen in de rij van camera's die er aan vooraf gingen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Plekuz op 12-02-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

D0gtag schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:58:
[...]
En want kan sony nog bieden met een a7000? of een a4000, wat nu niet al geleverd wordt met de huidge range.
4K en hogere fps op full HD (om een beetje tegen gas te geven richting GH4).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Gutteguttegut schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:10:
[...]
4K en hogere fps op full HD (om een beetje tegen gas te geven richting GH4).
De a7 heeft niet eens 4k (misschien met update), maar de gh series is sowieso interessanter voor filmers (meer accessoires) en bij de verschillende vrijgegeven persmomenten met de camera wordt gezegt : a6000 opvolger van de nex 6&7 .
Weakling schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:08:

A6000 lijkt op een copy/paste misschien, maar is het in mijn ogen niet. Juist vanwege de dedicated PSAM knop. Het gaat me niet om de looks, maar om de mogelijkheden en dat is op de A6000 een samenraapsel van de NEX6 (PSAM knop) en NEX5 (de knop er naast). Geen AF/MF - AEL switch button als op de NEX7, maar "slechts" een AEL button. Geen mic jack, die de 7 wel had. Nee, voor mij lijkt deze camera functioneel meer op een kruising tussen een NEX5 en 6 dan tussen een 6 en 7.

A5000 is niet de opvolger van de NEX5, maar zit tussen de NEX3 en 5 in, want het scherm kantelt op de NEX3 manier en er ontbreken NEX5 knoppen zoals de Fn button. De NEX3 was trouwens een van de beter verkopende NEX camera's. Bijvoorbeeld:
http://www.sonyalpharumor...-the-hotseller-at-amazon/

A7000 geruchten zijn er volop. Of het de A7000 gaat heten weet ik niet, maar over 4 tot 6 weken wordt nog een aankondiging van een nieuwe E-mount verwacht. We zullen zien. De A7000 kan juist die punten toevoegen die de A6000 nu mist om een ware opvolger van de NEX7 te zijn.

Maar goed, misschien kunnen we beter deze camera's gewoon als een zelfstandige productlijn gaan zien en ze niet proberen te plaatsen in de rij van camera's die er aan vooraf gingen. ;)
De nex 6 had wat de nex 7 miste o.a. een modus(psam) knop, mensen wilde juist minder mp ipv meer in de nex 7 (24 vs 16, de ruis prestaties waren beter van de nex 5's) De a6000 hoeft geen mic line in te hebben aangezien er een multiport op zit & een port op de hotshoe voor accessoires iets wat miste bij de nex 7. De AF/MF knop werd mogelijk nooit gebruikt, ik gebruik hem sowieso nooit en manual schieten met de e-mount lenzen is ook niet echt een ervaring om naar huis over te schrijven. Na het uitbrengen van de (goedkopere) nex 6 verkocht de 7 nauwelijks nog, dit zal sony niet nog een keer doen. Dit zal voorlopig the top of the line aps-c zijn wil je meer kan je de (gelijk geprijsd aan de nex 7 toentertijd) a7 kopen met 24mp en FF. Maar ja we zullen het zien :+

De link die je geeft van de sony nex 3 was tijdelijke hoge verkoop door een verlaagde prijs. Het best verkopende camera systeem van sony was de nex 5.
Als je dit doortrekt naar de rest van de wereld, in japan verkochten ze bijna 2x meer 5's dan 3n & f3's bij elkaar!! De veel duurdere nex 6 verkocht bijna gelijk aan de nex f3.

Maar het blijft japan: eos-m op p2 en ricoh q op p15. :+
Beste verkopende camera's volgens gizmag: tussen dslr, spiegelloos en compacts komt de eerste nex 5r op plaats 13,
Vervolgens de nex 6 op p25, nex 7 p29, A7 op 46 en hekkensluiter de nex 3 op p 47.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf heb ik de Nex 5r gehad en nu dan een 7 en een 3NL, maar de keuze voor de menu structuur heb ik nooit echt begrepen van Sony. Deze ervaar ik alles behalve gebruikers vriendelijk. De NEX is zeker geen verkeerde camera, maar wellicht zie ik het helemaal verkeerd. Hoop dat ze het menu keer onder handen nemen.

Zelf zou ik het ook waarderen als men het model van Fuji overneemt. De camera ook blijven verbeteren doormiddel van Firmware upgrades. Sta er versteld van wat ze voor elkaar hebben gekregen met de AF snelheid van de X Pro1 door de upgrades. Deze is toch aanzienlijk verbeterd. Tevens het introduceren van nieuwe opties. Dit zie ik helaas weinig tot niet terug bij Sony. men komt dan al snel met een nieuwe camera....

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Goed, hier had ik dus blijkbaar geen gelijk in:
http://www.sonyalpharumor...-focus-on-fe-from-now-on/
D0gtag schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:43:
De nex 6 had wat de nex 7 miste ...
Okay, als we het weghalen van mogelijkheden als verbetering zien (waar ik best een eind in mee kan gaan), dan is de A6000 een goede opvolger voor de NEX7, zeker nu het vrij zeker lijkt te zijn dat er (dit jaar) niet nog een "NEX" camera komt.
Superdaantje schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:13:
Zelf heb ik de Nex 5r gehad en nu dan een 7 en een 3NL, maar de keuze voor de menu structuur heb ik nooit echt begrepen van Sony. Deze ervaar ik alles behalve gebruikers vriendelijk. De NEX is zeker geen verkeerde camera, maar wellicht zie ik het helemaal verkeerd. Hoop dat ze het menu keer onder handen nemen.
Dan zijn deze nieuwe "NEX" camera's goed nieuws voor je, want die hebben zo te zien een menu gelijk aan de andere alpha en rx camera's en niet meer een NEX stijl menu.

[ Voor 88% gewijzigd door Plekuz op 13-02-2014 15:29 ]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Was al zo goed als zeker over de A6000 en dit is voor mij de laatste 'bevestiging' die ik nodig had.
In maart de volgende e-mount lenzen bestellen:
- Zeiss 24mm f1.8
- Zeiss 16-70 f4
In april de A6000 kopen en wanneer deze is bezorgd dan gaat de NEX5 (met 18-55) naar m'n ouders.
Dan ff lekker een paar weken testen en kijken of de Sony 50mm f1.8 nog een nuttige aanvulling zou kunnen zijn. Verwacht van niet...

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Grin schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:45:
[...]

Was al zo goed als zeker over de A6000 en dit is voor mij de laatste 'bevestiging' die ik nodig had.
In maart de volgende e-mount lenzen bestellen:
- Zeiss 24mm f1.8
- Zeiss 16-70 f4
In april de A6000 kopen en wanneer deze is bezorgd dan gaat de NEX5 (met 18-55) naar m'n ouders.
Dan ff lekker een paar weken testen en kijken of de Sony 50mm f1.8 nog een nuttige aanvulling zou kunnen zijn. Verwacht van niet...
Hoe grappig, bij mij hetzelfde voor wat betreft de A6000 en de Nex 5n doorschuiven naar mijn ouders.

Ik ga overigens wel voor de 50mm f1.8, de andere lenzen zijn voor mij te hoog gegrepen qua budget.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:21:
Goed, hier had ik dus blijkbaar geen gelijk in:
http://www.sonyalpharumor...-focus-on-fe-from-now-on/

[...]

Okay, als we het weghalen van mogelijkheden als verbetering zien (waar ik best een eind in mee kan gaan), dan is de A6000 een goede opvolger voor de NEX7, zeker nu het vrij zeker lijkt te zijn dat er (dit jaar) niet nog een "NEX" camera komt.
Ik zie het niet als een verbetering maar eerder een besparing, om het model onder de 1000€ te houden hebben ze concessies moeten doen, want alles daarboven heeft het geen nut meer en kan je net zo goed een a7 halen (als consument). Ze hadden er een 36mp sensor in kunnen zetten, 4k video etc etc, maar dit maakt het geheel alleen maar duurder, ze hebben net een nieuw e-mount model erbij (a7-r) Nu hebben alle modellen een vergelijkbaar upgrade model er tegenover staan. nex3-a3000 nex5-a5000 nex 6-a6000
nex 7-a7. Met een nieuwe baas hebben ze een nieuwe koers gekozen als bedrijf en kennelijk paste de oude nex 3 daar niet in (zoals eerder aangegeven waren de verkopen niet top), ze hebben dus voor een andere aanpak gekozen en het lijkt nu meer op een goedkoper bridge zoom dan een nex. (wat mogelijk ook een experiment is wat je zelf al eerder aangegeven hebt).

Sony gaat niet nog eens 2 extra modellen uitgeven ter vervanging van de nex 5 en 3 (het is nu al min of meer bevestigd dat de a7000 niet gaat komen dit jaar). Er waren vroeger 3 modellen dat is er nu weer 3-5-7 wordt 3-5-6*1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Lekker dan, ik moet m'n camera resetten vanwege die apps. Het volgende is het geval:
- Sony entertainment wachtwoord vergeten
- blijkbaar ooit een andere geboortedatum opgegeven, dus kan het wachtwoord niet resetten
- op de site anders account aangemaakt
- camera wil een factory reset omdat hij nog staat ingelogd op het oude account! wtf...

Ik wil namelijk die timelapse app installeren.

Ondertussen heb ik wel een mooi alternatief gevonden: timelapse. Een Android app die het via Infrarood werkt. Het betekent dus wel dat je je telefoon/tablet contstant bij de camera moet laten..

[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 17-02-2014 11:17 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
[b][
Ondertussen heb ik wel een mooi alternatief gevonden: timelapse. Een Android app die het via Infrarood werkt. Het betekent dus wel dat je je telefoon/tablet contstant bij de camera moet laten..
Mijn dank voor de tip. :P

De APP werkt ook met mijn Sony HX50V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Weet iemand trouwens of men nog bezig is met een remote programma voor de PC? NIet lang geleden heeft Sony een WiFi remote API uitgegeven voor:
・ Action Cam HDR-AS30, HDR-AS15*2
・ Music video recorder HDR-MV1
・ Digital still camera Cyber-shot® DSC-QX100, DSC-QX10
・ Interchangeable-lens digital camera α ® NEX-6, NEX-5R, NEX-5T compatible with PlayMemories Camera Apps*3

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag willen weten wie er ervaring heeft met de NEX 6 en hoe goed deze bevalt. Ik overweeg deze camera, maar twijfel nog erg... Kan deze camera van iemand overkopen voor €490, is van nov/dec 2012 en de camera is nog in goede staat. Wat vinden jullie van deze deal? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:18:
Ik zou graag willen weten wie er ervaring heeft met de NEX 6 en hoe goed deze bevalt. Ik overweeg deze camera, maar twijfel nog erg... Kan deze camera van iemand overkopen voor €490, is van nov/dec 2012 en de camera is nog in goede staat. Wat vinden jullie van deze deal? Ik hoor het graag!
Ik neem aan met 16-50 of 18-55 lens? Dan is de prijs niet verkeerd. Weet niet of je de persoon goed kent, want dan zou je de camera misschien een paar dagen kunnen uitproberen. Aan de andere kant: als je de camera koopt en het ding bevalt toch niet, dan is ook zo weer doorverkocht zonder al te veel verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weakling schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:54:
[...]

Ik neem aan met 16-50 of 18-55 lens? Dan is de prijs niet verkeerd. Weet niet of je de persoon goed kent, want dan zou je de camera misschien een paar dagen kunnen uitproberen. Aan de andere kant: als je de camera koopt en het ding bevalt toch niet, dan is ook zo weer doorverkocht zonder al te veel verlies.
Het is met de 16-50 lens erbij. Helaas ken ik deze persoon niet, dus uitproberen voordat ik hem eventueel koop gaat niet.

Het gaat mij vooral om de fotokwaliteit, is deze vergelijkbaar met de Canon 600D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

vergelijkbaar met 600D en 18-55 IS. Persoonlijk vind ik de foto's van de 600D net iets beter. En ook iets prettiger ogen met hoge ISO's, maar dit is persoonlijk. het is pixel peppen....

Beeldkwaliteit is nog steeds prima. De 16-50 staat er wel om bekend dat deze niet zo goed presteert op de groothoek. bijvoorbeeld 16 mm aardig wat vingetting, maar schiet je in RAW dan zie je heir niet veel meer van terug door gebruik van camera profiel. (Lightroom)

De NEX 6 en 16-50 is een leuke compacte combinatie. 600D is een pak groter en zul je waarschijnlijk minder snel mee nemen als je dagje weg gaat ?

Er zijn op het internet erg veel voorbeeld foto's te vinden die gemaakt zijn met deze combinatie. Advies zoek eens op flickr.com.... verwacht dat je hier wel nodige materiaal gaat vinden ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 18-02-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:58:
Het gaat mij vooral om de fotokwaliteit, is deze vergelijkbaar met de Canon 600D?
Als het je niet uit maakt dat de 600D een stuk groter is, dan is dat op vele fronten een betere camera en waarschijnlijk ook goedkoper nieuw dan de tweedehands NEX6.

http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Sony-Alpha-NEX-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:58:
[...]

Het is met de 16-50 lens erbij. Helaas ken ik deze persoon niet, dus uitproberen voordat ik hem eventueel koop gaat niet.

Wat gaat je gebruik worden? Het grootste verschil tussen deze camera's in dagelijks gebruik gaat vooral het formaat zijn. Zeker icm de 16-50 lens is de NEX een flink stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had de Canon 600D, maar heb deze verkocht vooral vanwege het gewicht. Nu ben ik op zoek naar een andere camera, maar omdat ik wel heel erg fan was van de fotokwaliteit ben ik wel op zoek naar iets vergelijkbaars. Het liefst zou ik de Panasonic G6 willen, echter past deze (zeker met een telelens) helaas niet binnen mijn budget. In eerste instantie dacht ik dan voor de Panasonic FZ200 te gaan, echter hoor ik hier dat ik dan bij slechtere licht omstandigheden toch behoorlijk inlever op de foto kwaliteit tov een spiegelreflex- en systeemcamera. Ik maak het mezelf ook niet makkelijk...

De voornaamste reden dat ik wel weer een echt goede camera wil is onze huwelijksreis later dit jaar, dat is zo speciaal dat ik dan absoluut geen tegenvallende foto's wil.

Wat mij trouwens wel opviel is dat de Nikon D5300 bijna 100 gram lichter is dan de Canon 600D. Hoe zit het met het kwaliteitsverschil tussen deze 2 camera's? Maakt ook eigenlijk niet uit zie ik nu, de Nikon D5300 is toch van te duur...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Volgens mij is dit je al vaker geschreven Susanne op je vragen.... staar je niet zo blind op de minimale verschillen. En zorg dat je eerst duidelijk hebt voor je zelf wat je wilt. Spiegelreflex of een Systeemcamera. Beide zijn erg goede systemen om mee te werken. En kun je veel plezier aan beleven.

Als je de 600D al te groot en te zwaar vond dan zal de 100gram niet veel uitmaken van de D5300. En wat versta je onder kwaliteit verlies. Deze vraag heb je als goed is al meermaals gesteld. Wat ontbreekt er in het antwoord wat je van diverse forum leden krijgt. Het is en blijft lastig om een keuze te maken. Helaas kunnen wij deze keuze niet maken voor je. Zoals je wellicht al gemerkt hebt kan het er alleen maar lastiger op worden. Zeker je te veel concentreert op de kleine onderlinge verschillen.

Het draait niet alleen om de camera, maar vergeet de objectieven niet. Deze vormen ook een belangrijk onderdeel. En belangrijkste onderdeel ben jij de gene die de combinatie camera bedient.

Moeders heeft 600D en deze heb ik nu te koop gezet, want ze vond het te groot en te zwaar om mee te nemen. Recentelijk een NEX 3NL voor haar gekocht en deze voldoet helemaal aan haar wens. Klein en licht en ze maakt er ook nog eens mooie foto's mee. En belangrijkste ze heeft meer plezier in het maken van foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk Superdaantje... Ik blijf gewoon twijfelen door mijn onzekerheid en de kosten, wat ik het liefste wil gaat gewoon niet lukken met mijn budget. Maar wat ik dan wil laten schieten weet ik echt niet. Ik denk dat ik dan het gewicht, de viewfinder en het kantelbare scherm het belangrijkste vind, naast goede foto- en videokwaliteit uiteraard. Maar volgens mij kom ik dan automatisch al uit bij de (te) dure systeemcamera's. Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Weakling schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:46:
[...]

Als het je niet uit maakt dat de 600D een stuk groter is, dan is dat op vele fronten een betere camera en waarschijnlijk ook goedkoper nieuw dan de tweedehands NEX6.

http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Sony-Alpha-NEX-6
Dat is een automatische vergelijkingswebsite. Het ligt er maar net aan waar je meer waarde aan hecht. Als je goed kijkt zie je zelfs dat de NEX meer voordelen heeft dan de 60D (volgens die site dan), maar blijkbaar niet op de doo de site gekozen belangrijkste eigenschappen.

Mijn mening is dat de NEX een geweldige cameralijn is als je kwaliteit in een klein jasje wilt. Zo heb ik hem meegenomen op de GR20, de hele tijd om mijn nek, zelfs tijdens de gevaarlijkste stukken en dat ging echt perfect. Zoiets had absoluut niet met een zwaardere dSLR gekund. '

Maar: Maakt grootte je niet uit, dan zou ik ook eerder voor een spiegelreflex gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Menesis op 18-02-2014 18:42 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom... Sony NEX 3 5 of 6 serie zijn al goede foto's mee te maken. Die zeker niet onder gaan doen van de Canon 600D.
Onderstaande foto's zijn gemaakt met een NEX 5r.
http://www.flickr.com/photos/superdaantje/8631367421/
http://www.flickr.com/photos/superdaantje/8741045925/
http://www.flickr.com/photos/superdaantje/9190054025/

En als je een viewfinder wenst dan is de NEX 6 een leuke optie. Er is altijd beter te krijgen, maar daar zit dan ook een prijskaartje aan. Als je aan kijken bent in hogere klasse dan zulke waarschijnlijk weer een klasse hoger gaan kijken want die zijn weer beter.... maar je gaat hierdoor niet altijd betere foto's maken. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel van de NEX 3 en 5T is dat het scherm ook naar voren kan klappen en het voordeel van de 6 is dat er een viewfinder op zit en daarnaast ook nog een hotshoe. Kan maar niet bedenken wat ik het belangrijkste vind. De Panasonic G6 heeft alles dat ik wil en is nieuw goedkoper, maar die wordt niet tweedehands aangeboden. Zo zit ik maar te wikken en te wegen en kom ik er gewoon niet uit. Of toch maar voor de FZ200 gaan? Die is weer een stuk goedkoper, maar ondanks het diafragma van 2.8 blijkbaar in minder goede lichtomstandigheden blijkbaar toch minder dan een systeemcamera door de kleinere sensor. Pffff, wat is dit moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-09 12:18
Bij mij is ook de interesse gewekt door de Alpha 6000, en ook ik overweeg van spiegelreflex naar systeemcamera te gaan, vanwege gewicht van camera en meerdere lenzen (Nikon D7000). Maar ik maak me zorgen over het aangeboden lenspakket. De kit-lenzen van Nikon zijn over het algemeen van voldoende kwaliteit, maar de Sony-lenzen komen maar matigjes door de verschillende tests heen, zeker in combinatie met de NEX-7 en z'n 24 megapixel (zie bijvoorbeeld http://www.photozone.de/sony_nex). Dankzij de software in de camera's schijnt het wel te doen te zijn...

Wat is jullie ervaring met lenskwaliteit? En hoe zit dat met de Zeiss-lenzen, bijvoorbeeld de hierboven genoemde Zeiss 16-70 f4?

Ik moet me sowieso nog wat beter inlezen voordelen/nadelen systeemcamera's, maar ik begrijp dat met de A6000 de camera het probleem niet meer is (qua snelheid en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wil je beter glas voor de NEX dan kom je al snel uit op Zeiss, maar heb je al eens gekeken naar bijvoorbeeld de Fuji X series. Gebruik zelf een NEX 7 en X Pro1. Mijn voorkeur is toch wel de Fuji. Objectief aanbod is ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Menesis schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 18:41:
Dat is een automatische vergelijkingswebsite. Het ligt er maar net aan waar je meer waarde aan hecht.
...
Mijn mening is dat de NEX een geweldige cameralijn is als je kwaliteit in een klein jasje wilt.
...
Maar: Maakt grootte je niet uit, dan zou ik ook eerder voor een spiegelreflex gaan.
Oh, helemaal met je eens hoor. Ik vind zelf de score voor de NEX-6 op snapsort veel te laag en mijn eigen NEX (5R) zou ik voor geen goud willen missen. Nou ja, voor veel goud wel, want dan koop ik er gewoon weer een nieuwe NEX ... ehr ... Alpha van :P Maar uiteindelijk kom je tot dezelfde conclusie als ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

cranebird schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 19:59:
[...]
Wat is jullie ervaring met lenskwaliteit? En hoe zit dat met de Zeiss-lenzen, bijvoorbeeld de hierboven genoemde Zeiss 16-70 f4?

Ik moet me sowieso nog wat beter inlezen voordelen/nadelen systeemcamera's, maar ik begrijp dat met de A6000 de camera het probleem niet meer is (qua snelheid en dergelijke).
Lenzen, zoals ik het zie @ huidige aanbod

Top lenzen:Subtoppers, goed maar geen topklasse:Alle andere door Sony gemaakte E mount lenzen vind ik aardig maar niet bijzonder. Sterker nog, die zou ik zelf niet snel (weer) kopen. Je kan er prima foto's mee maken, vergis je niet(!), maar ik denk dat bovenstaande lijstjes aardig compleet zijn wanneer je wat goeds wilt. Ik sta open voor aanvullingen!

Zelf heb ik de 18-55mm, 16mm, 24mm en de 16-70mm is in bestelling. Misschien dat ik de 50mm ook nog aanschaf, een koopje voor een uitstekende lens! De 18-200mm was een draak en past niet bij de NEX camera's, snel weer verkocht. M2C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
Grin schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:01:
[...]
Zelf heb ik de 18-55mm, 16mm, 24mm en de 16-70mm is in bestelling. Misschien dat ik de 50mm ook nog aanschaf, een koopje voor een uitstekende lens! De 18-200mm was een draak en past niet bij de NEX camera's, snel weer verkocht. M2C.
Thanks, jammer dat de Zeiss lenzen meteen zo duur zijn, maar ja, goed glas is duur glas :)

De 18-200 is dus niks, en de superzoom 55-210 ook niet zeker? Is er wel een fatsoenlijke superzoom beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
Superdaantje schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:02:
Wil je beter glas voor de NEX dan kom je al snel uit op Zeiss, maar heb je al eens gekeken naar bijvoorbeeld de Fuji X series. Gebruik zelf een NEX 7 en X Pro1. Mijn voorkeur is toch wel de Fuji. Objectief aanbod is ook interessant.
Zal ik ook bekijken, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

cranebird schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:41:
[...]

Thanks, jammer dat de Zeiss lenzen meteen zo duur zijn, maar ja, goed glas is duur glas :)

De 18-200 is dus niks, en de superzoom 55-210 ook niet zeker? Is er wel een fatsoenlijke superzoom beschikbaar?
55-210 is in mijn ogen ook geen subtopper, laat staan een topper. Prima lens voor standaard kiekjes maar geen goed stuk glaswerk. Superzoom's zijn maar zelden (sub)toppers. Wil je goed spul ben dan ben je behalve de 50mm, 16mm en 35mm (met ~400 Euro ook niet echt een koopje...) helaas veel geld kwijt @ E mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

cranebird schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:41:
[...]

De 55-210 is zeker geen toper. Het is maar wat je vergelijkingsmateriaal is. Zo heel erg slecht vind ik dit objectief nog niet.

Center scherpte is redelijk to goed. Randscherpte is redelijk. De bokeh vind ik persoonlijk wat minder. Over het algemeen een redelijk objectief. Zelf deze als Bulk gekocht zonder doos voor 175 euro. Voor die prijs een leuk objectief. Zag hem laatst liggen voor 300 euro (met doos) en dat zou ik er dan weer niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De eerste review waar je een indruk krijgt van de A6000:
YouTube: Sony A6000 Hands-On Field Test

Ik ben i.i.g. verkocht, dit moet de opvolger worden van mijn NEX5.
M'n NEX5 is bijna 4 jaar oud, voor mij is het eigenlijk een prima toestel. Het enige waar ik me vreselijk aan stoor is de trage en bar slechte AF, wat een drama is dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
Ik heb zelf uiteindelijk een nex 3N gekocht ter vervanging van mijn samsung wb700. Heb hem meer voor de vakantiekiekjes enzo gekocht, maar toch lijkt me die 55-210 lens ook wel een waardevolle toevoeging. Is die in bulk nog te verkrijgen ergens voor 175? :p

Verder heb ik nog niet echt tijd gehad om me met de camera bezig te houden, maar zijn er nog tips voor de eerste gebruiken? En ik moet ook nog een klein tasje oid hebben voor de camera. Niet meteen zo'n rugzak... zijn er hier mensen met goede ervaringen met (betaalbare) tasjes/hoesjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De bulk versie heb ik gekocht in Hong Kong. In NL zelf nog niet gezien voor die prijs...

Zelf hebben we op het LCD scherm een bescherm glas aangebracht. Gekocht bij DX.com voor zo'n 3 euro inclusief verzendkosten.

Mijn vriendin en moeders gebruiken beide de 3NL en voor hen heb ik deze volledig automatisch ingesteld. Dus ook auto ISO. Wel heb ik de camera ingesteld op JPEG en RAW. Als de in camera conversie naar JPEG niet naar wens is dan kunnen we altijd nog de conversie zelf doen in Lightroom.

En wil je wat meer invloed hebben op de instellingen dan kun je gaan experimenteren in de diafragma modus., maar ook hier laat ik de camera voor de dames op auto ISO staan

Betaalbare tasjes, tja wat is betaalbaar. Loop eens een Media Markt of soort gelijke winkel binnen en kijk eens wat ze aanbieden.

Heel veel plezier met je camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
TFDev schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:20:
Ik heb zelf uiteindelijk een nex 3N gekocht ter vervanging van mijn samsung wb700. Heb hem meer voor de vakantiekiekjes enzo gekocht, maar toch lijkt me die 55-210 lens ook wel een waardevolle toevoeging. Is die in bulk nog te verkrijgen ergens voor 175? :p

Verder heb ik nog niet echt tijd gehad om me met de camera bezig te houden, maar zijn er nog tips voor de eerste gebruiken? En ik moet ook nog een klein tasje oid hebben voor de camera. Niet meteen zo'n rugzak... zijn er hier mensen met goede ervaringen met (betaalbare) tasjes/hoesjes?
Ik heb dezelfde camera, heb dit tasje besteld: http://www.ebay.nl/itm/Ca...C-NEX-C3-F3-/300909672936?

Voldeed prima aan mijn eisen, lekker klein. Mocht je nog wat meer glaswerk gaan kopen dan moet je wel naar iets groters. Op de Sony site zelf staan soms wat overjarige modellen die van prima kwaliteit zijn die je soms voor 2 tientjes kan kopen.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.