Zuiniger ook? Kan zijn dat ik die even gemist heb
Maar remmen kan niet alleen gebeuren op de achterwielen volgens mij. Ik weet wel dat als ERS (alle systemen) uitvallen dat de auto dan niet meer doorkan, maar dat heeft volgens mij niks met het remvermogen te maken.
Brakeby wire werkt natuurlijk wel heel erg nauw samen met de ERS-K. Als je het rempedaal intrapt dan zal de computer de benodigde remkracht verdelen over de ERS-K harvesting en de remmen. Als de ERS-K harvesting plotseling faalt dan kan het best zo zijn dat de rem dit niet genoeg compenseert, waardoor de voorkant blokkeertRequiem19 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:17:
Brake by wire (sinds dit seizoen ingevoerd), is watandersdan remmen op de ERS unit.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
na het lezen van een technische tekst kan ik er niet rechstreeks uit opmaken dat er helemaal geen remmen op de achterwielen zitten.
dus normale remmen voorraan, en achteraan gebeurt het remmen enkel en alleen door de ERS?
dus normale remmen voorraan, en achteraan gebeurt het remmen enkel en alleen door de ERS?
[ Voor 43% gewijzigd door MikeVM op 18-03-2014 17:13 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Maar krijg je dan geen nieuwe "push to pass"? Namelijk een érg groot verschil tussen de rijder die in lap 33 aan 200kg / uur zit te karren en daarna in fuelsave gaat en de rijder die dat in lap 34 doet?Hann1BaL schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:06:
[...]
Ik begrijp die regel ook niet erg. Er is al een brandstoflimiet en als iemand dat in de race in 1 uur doorheen jaagt dan mag ie de rest toch lekker duwen?
Het heeft alleen een effect op de kwalificatie, maar zoveel valt er aan de motor niet af te stellen, dus ik zie niet in hoe dit echt een groot effect heeft. Uiteindelijk heeft iedereen dezelfde hoeveelheid brandstof en dat is genoeg.
Ik neem aan dat ze de pieken enigszins willen beperken met die regel. Maar of dit nu de beste manier is... mmm

http://www.racecar-engine...ed-what-is-brake-by-wire/MikeVM schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:30:
[...]
na het lezen van een technische tekst kan ik er niet rechstreeks uit opmaken dat er helemaal geen remmen op de achterwielen zitten.
Er zitten dus wel degelijk nog gewone remmen achter, maar alles loopt via de computer. De reden is dat er een max amount is die je mag harvesten én je kan natuurlijk niet harvesten als je batterij vol is (kaploooie), dus eens één van die limieten bereikt doen de remmen alles. Maar ook daarvoor helpen de remmen.
[ Voor 30% gewijzigd door DexterBelgium op 18-03-2014 16:38 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
ZIt misschien wat in, maar alle teams kunnen hetzelfde doen en als ze bijna ingehaald worden de kraan even opzetten. Je moet nog steeds aan de finish zien te komen, dus dat zou denk ik de pieken sowieso erg afvlakken. DIt zag je ook bij Magnussen and Ricciardo. Beide waren duidelijk een tijdje aan het brandstofbesparen om later nog weer even wat rondjes sneller te rijden. Ik zie het probleem dus niet zo erg, maar misschien mis ik wel wat en heb je helemaal gelijk.DexterBelgium schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:31:
[...]
Maar krijg je dan geen nieuwe "push to pass"? Namelijk een érg groot verschil tussen de rijder die in lap 33 aan 200kg / uur zit te karren en daarna in fuelsave gaat en de rijder die dat in lap 34 doet?
Ik neem aan dat ze de pieken enigszins willen beperken met die regel. Maar of dit nu de beste manier is... mmm
Nee, ook op de achteras zitten normale remmen. De auto remt aan de achterkant wel primair op ERS-K, maar omdat die remkracht niet altijd gelijk is (de accu kan vol zitten bijvoorbeeld.) zorgt de computer er voor dat de gewone remmen bij remmen waardoor de totale remkracht achter wel gelijk blijft.MikeVM schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:30:
[...]
Kort gezegt, je trapt het pedaal in, de computer berekend bij een bepaalde pedaalstand de gewenste totale remkracht, daarna berekend de computer hoeveel ERS-K afremt Dit wordt van elkaar afgetrokken en de rest van de remkaracht wordt uit de achterremmen gehaald.
[ Voor 17% gewijzigd door SnowDude op 18-03-2014 16:48 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Tof filmpje vanwege:
Schumacher in Gele Benetton (Blauwe Benetton en Ferrari vond ik hem niet altijd zo tof)
Auto geluid (niet hoog maar wel echt dwingend F1 zoals het hoort)
Auto werkend (manier van handling, echt werken en handmatig schakelen inplaats van cruisen )
Hoe hard hij de curbstones raakt.
Echte slipstream
Lullig Weaven van Gerhard Berger
En omdat het gewoon mooi is.
Schumacher in Gele Benetton (Blauwe Benetton en Ferrari vond ik hem niet altijd zo tof)
Auto geluid (niet hoog maar wel echt dwingend F1 zoals het hoort)
Auto werkend (manier van handling, echt werken en handmatig schakelen inplaats van cruisen )
Hoe hard hij de curbstones raakt.
Echte slipstream
Lullig Weaven van Gerhard Berger
En omdat het gewoon mooi is.
[ Voor 6% gewijzigd door enchion op 18-03-2014 20:30 ]
How do you save a random generator ?
Hoeveel mensen stonder er in die pitlane..sjeezz
Dat is tegenwoordig dan wel een stuk veiliger in ieder geval!
G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP
Ik had ook niet echt het gevoel dat hij rustig de pit uit reedNiTrO-EXILE- schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:19:
Fantastisch om weer te zien en idd, dat vingertje van schumi naar berger na het weaven de pits in
-edit-
Deze heb ik (o.a.) destijds live op silverstone zien rond crossen ( the boys from milton keynes ), toen moest je echt wel met oordoppen rondlopen. Heerlijk wat een bak herrie
[ Voor 32% gewijzigd door Humma Kavula op 18-03-2014 20:11 ]
Ik zat ook al te denken. Moet je die auto's uit 1992 eens vergelijken met een auto uit 1998. Wat een verschil (in 6 jaartjes tijd).NiTrO-EXILE- schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:19:
Al zal het ongeluk van Senna dat wellicht versneld hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door AzzKickah op 18-03-2014 19:45 ]
Pas in 1994 was er een pitlimiter vanwege eerdere pitongevallen. In veel sporten zie je een enorme jump naar veiligheid. Vroeger leek de dood grof gezegd meer geaccepteerd.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Toen wist je gewoon dat als je daar liep je speelde met je leven. En dat accepteerde je als je daar wilde lopen lijkt me. Ik ben 2 jaar terug bij de midwinterraces geweest op Zandvoort. Dan kon je ook naar de pitmuur lopen maar je wist verdomde goed dat je 10x moest kijken voor je uberhaupt ook maar overstak. Tegenwoordig heb je helaas teveel randebielen die dat niet snappenNiTrO-EXILE- schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:19:
All-Round nerd | iRacing Profiel
Dat mocht toen gewoon, niets raars aan. Bij het aanremmen van de bochten werd er ook nog lekker flink gebruik gemaakt van de motor om te vertragenSnowDude schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:29:
[...]
Ik had ook niet echt het gevoel dat hij rustig de pit uit reed
Zoals je dat vroeger leerde tijdens het lessen, afremmen op de motor door steeds terug te blijven schakelen en de koppeling bij iedere lagere versnelling op te laten komen. Volgens mij leren ze tegenwoordig om de auto in de hoogste versnelling te laten staan, niet te ontkoppelen en net voor stilstand de koppeling pas in te drukken. Onderdeel van het z.g. nieuwe rijden om zo efficiënt en energiezuinig als mogelijk is, rond te rijden. Zoals nu bij de F1 2014 zeg maarRazkin schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 23:01:
[...]
[knip] Bij het aanremmen van de bochten werd er ook nog lekker flink gebruik gemaakt van de motor om te vertragen
Testing, one, two ...
Vond de Jaguars altijd wel mooi...Humma Kavula schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:37:
[...]
Fantastisch om weer te zien en idd, dat vingertje van schumi naar berger na het weaven de pits in
-edit-
Deze heb ik (o.a.) destijds live op silverstone zien rond crossen ( the boys from milton keynes ), toen moest je echt wel met oordoppen rondlopen. Heerlijk wat een bak herrie
[video]
Alleen zien die banden er hier uit alsof ze van een jaren 70 wagen komen en wat is er met die uitlaat ... ?
Mn favorieten blijven wel de Jordan livery's vanaf '97, toen nog es een shirtje van gehad, 3 maten te groot zoals al mn kleren toen en goed duur
dat weet ik ook wel, ik volg de F1 pas 28 jaar, maar vergeleken met de beelden van nu ziet het er niet echt veilig uit.
Best een boeiende openingsrace imho. Best wat actie op de baan en geen traditionele top 10. Best wat nieuwe namen, rookies die het goed doen en veel verschillende teams die de snelheid goed te pakken hebben. Wel wat punten die mij niet zo goed bevallen;
100 kg per race aan brandstof. Tja....F1 is een sport van uitersten en snelheid. Ik vond het al niet top dat je bepaalde banden MOEST gebruiken, maar daar valt nog wel mee te leven. Maar nu ook op je benzine gaan letten en maar niet zonder te komen uiteindelijk? Nee, dit is voor mij persoonlijk niet iets wat in de F1 thuis hoort. Elke ronde moet je gewoon zo hard mogelijk racen. Dat is waar je als kijker voor kijkt vind ik.
Dan het geluid en de vormgeving.... Een opgevoerde Tomos maakt een beter geluid.....Maar dat is iets waar ik nog wel mee kan leven. De wagens zagen er al niet uit en nu nog steeds niet eigenlijk.
100 kg per race aan brandstof. Tja....F1 is een sport van uitersten en snelheid. Ik vond het al niet top dat je bepaalde banden MOEST gebruiken, maar daar valt nog wel mee te leven. Maar nu ook op je benzine gaan letten en maar niet zonder te komen uiteindelijk? Nee, dit is voor mij persoonlijk niet iets wat in de F1 thuis hoort. Elke ronde moet je gewoon zo hard mogelijk racen. Dat is waar je als kijker voor kijkt vind ik.
Dan het geluid en de vormgeving.... Een opgevoerde Tomos maakt een beter geluid.....Maar dat is iets waar ik nog wel mee kan leven. De wagens zagen er al niet uit en nu nog steeds niet eigenlijk.
Ding hoeft aan geen enkele regels te voldoen heKeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 07:54:
[...]
Vond de Jaguars altijd wel mooi...
Alleen zien die banden er hier uit alsof ze van een jaren 70 wagen komen en wat is er met die uitlaat ... ?
Mn favorieten blijven wel de Jordan livery's vanaf '97, toen nog es een shirtje van gehad, 3 maten te groot zoals al mn kleren toen en goed duur
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Voer dan weer tanken in, zonder verplichting om te tanken, gecalibreerde tankinstallaties die verzegeld worden. Dan zijn de auto's lichter en kunnen ze vanaf het begin harder rijden.
Dan kunnen ze zelf bepalen of ze zwaar of licht starten. Er moet gewoon meer vrijheid komen, alles is nu te beperkt in de hoop het spannend te maken, maar het wordt nu allemaal te saai en verre van de limiet.
Dan kunnen ze zelf bepalen of ze zwaar of licht starten. Er moet gewoon meer vrijheid komen, alles is nu te beperkt in de hoop het spannend te maken, maar het wordt nu allemaal te saai en verre van de limiet.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Tanken terug zou inderdaad wel weer mooi zijn! Beetje spanning terug tenminste met zwaar of licht starten..
En dan gaan ze weer tanken en dan klaagt iedereen weer dat er alleen maar in de pits ingehaald wordt. Want dat was de reden om het af te schaffen.ProudElm schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:28:
Tanken terug zou inderdaad wel weer mooi zijn! Beetje spanning terug tenminste met zwaar of licht starten..
Nee.. denk ik niet.. daar voor hebben we nu die rare vleugels en DRS/KERS en what ever..
Maar dat is wel meer moeite (en gevaar bij inhalen) dan een paar snellere rondjes en eerder/later pitten.ProudElm schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:31:
Nee.. denk ik niet.. daar voor hebben we nu die rare vleugels en DRS/KERS en what ever..
Nou, gezien de flyby's van vorig jaar was dat niet teveel moeite.
Ik was wel blij dat de banden niet zoveel marbles meer achterlieten en geen negatieve indruk maakten.
Ik was wel blij dat de banden niet zoveel marbles meer achterlieten en geen negatieve indruk maakten.
Dat is waar, met de DRS is het makkelijk zat om in te halen. Ik zag bij de voorbeschouwing van de BBC nog een stukje van de veranderingen, waarbij er iets werd gezegd over de achtervleugel, waardoor het nog makkelijker werd om met DRS in te halen
Inderdaad. Dit was de reden om het af te schaffen. Ook DRS en KERS moeten ze afschaffen. Allemaal hulpmiddelen die niks te maken hebben met de kwaliteit van de coureur.....SnowDude schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:30:
[...]
En dan gaan ze weer tanken en dan klaagt iedereen weer dat er alleen maar in de pits ingehaald wordt. Want dat was de reden om het af te schaffen.
Opzich is een volle tank een goede gedachten, want een lichte en zware wagen zorgen voor te grote verschillen op de baan.
Wel zou het gaaf zijn, om maar 3 bandtypes te hebben;
Droog
Intermediat
Full-wet
Geen hard, zacht etc. meer. Op deze manier is het gewicht altijd hetzelfde en zijn de banden gewoon gelijk. Dan komt het echt op de coureurs aan.
[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 19-03-2014 10:41 ]
Hadden ze daar niet de A1 voor bedacht?? Niks meer over gehoord verder
A1 was best geinig, volledig gelijke wagens, alleen de afstelling en de coureur maken het verschil.
Dat is failliet gegaan.
Dat is failliet gegaan.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
A1 vond ik erg leuk.....maar geloof beetje mismanagement. Die zogenaamde voetbal klasse vond ik dan weer helemaal niets....Firesphere schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:53:
A1 was best geinig, volledig gelijke wagens, alleen de afstelling en de coureur maken het verschil.
Dat is failliet gegaan.
A1 vond/leek mij ook altijd erg leuk, maar hoe volg je zo'n klasse? Is nergens fatsoenlijk elke race te bekijken dus jah.. dat dat is doodgebloed vind ik niet meer dan logisch. Wel erg jammer.VFRRijder schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:54:
[...]
A1 vond ik erg leuk.....maar geloof beetje mismanagement. Die zogenaamde voetbal klasse vond ik dan weer helemaal niets....
Die voetbalklasse

A1 was leuk concept ja. Helaas waren de verschillen tussen de teams en rijders daar nog dusdanig groot dat het op de baan vaak alsnog niet close was. Teveel prutsers
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Die Superleague Formula V12's klonken anders best lekker.
Volgens mij waren alle races to live op RTL7.....en natuurlijk zat ik er in Zandvoort gewoon bijAzzKickah schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:58:
[...]
A1 vond/leek mij ook altijd erg leuk, maar hoe volg je zo'n klasse? Is nergens fatsoenlijk elke race te bekijken dus jah.. dat dat is doodgebloed vind ik niet meer dan logisch. Wel erg jammer.
Die voetbalklasseDat slaat dus echt nergens op.
Klopt, was altijd leuk om te volgen... De mooiste crashes ookVFRRijder schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:08:
[...]
Volgens mij waren alle races to live op RTL7.....en natuurlijk zat ik er in Zandvoort gewoon bij.
I am the great Cornholio!
Ja klopt
maar
allard
kalf
deed
het
commentaar.
Dus er was eigenlijk niet naar te luisteren. Jos won wel een wedstrijd, volgens mij die in Durban.
maar
allard
kalf
deed
het
commentaar.
Dus er was eigenlijk niet naar te luisteren. Jos won wel een wedstrijd, volgens mij die in Durban.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
Eensch, verschrikkelijk hoe die man commentaar doet...
En in interviews trouwens net zo, afschaffen of op cursus sturen dat ie eens leert praten.
En in interviews trouwens net zo, afschaffen of op cursus sturen dat ie eens leert praten.
Vind je? Persoonlijk vind ik hem op mol na de beste autosport commentator die we hebben.Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:21:
Eensch, verschrikkelijk hoe die man commentaar doet...
In samenvatting wel, maar geen 1-2 uur lang. Hij was in het Engels beter op Eurosport te pruimen toen zij nog F1 uitzonden (voel me nu wel heel oud
).
Hij weet iets van auto's en sport af. Daar houdt het ook bij op. Ben het helemaal eens met asing.
Dakar Rally is bijvoorbeeld ook niet te volgen door die vent.
Dakar Rally is bijvoorbeeld ook niet te volgen door die vent.
Na de RB/Vettel dominantie in de 2e helft van 2013, vond ik race in Melbourne toch niet onaardig om naar te kijken. Welliswaar geen strijd om de #1, maar veel nieuwe gezichten, McLaren die eindelijk weer een goede racepace hadden, een crash, safety car en mooie inhaalacties door Botas.
[Edit]
De nieuwe motoren zorgen er wel voor dat coureurs veel meer het gas moeten doseren bij het uitaccellereren.
Over het geluid, ik vind het turbo geluidje en het V6 gegrom wel wat hebben. Het lijkt wel veel meer op touringcars. Ik ben wel voor om de flow limit uit de regels te halen. Gewoon volle toeren tijdens kwalificaties en de mogelijkheid om in de race een paar rondjes op volle toeren te rijden als de brandstof het toelaat. Vergeet niet dat Australië een van de lastigste races is qua brandstof, dus misschien valt het bij de andere races wel mee.
[Edit]
De nieuwe motoren zorgen er wel voor dat coureurs veel meer het gas moeten doseren bij het uitaccellereren.
Over het geluid, ik vind het turbo geluidje en het V6 gegrom wel wat hebben. Het lijkt wel veel meer op touringcars. Ik ben wel voor om de flow limit uit de regels te halen. Gewoon volle toeren tijdens kwalificaties en de mogelijkheid om in de race een paar rondjes op volle toeren te rijden als de brandstof het toelaat. Vergeet niet dat Australië een van de lastigste races is qua brandstof, dus misschien valt het bij de andere races wel mee.
[ Voor 49% gewijzigd door VictordeHolland op 19-03-2014 11:49 ]
Als deze race midden in het seizoen was, dan was er een stuk negatiever commentaar geweest.
Vanuit mij niet denk ik hoor. Ik zat bijna te springen op de bank toen de start werd afgebrokenSenor Sjon schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:38:
Als deze race midden in het seizoen was, dan was er een stuk negatiever commentaar geweest.
Ja maar het is niet midden in het seizoen, het is de eerste race, met compleet nieuwe motoren, nieuwe auto's en nieuwe regelsSenor Sjon schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:38:
Mooi om hier nu alle voorstellen langs te zien komen die juist zijn gekomen om het spannender te maken.
Verschil tussen harde en zachte banden, banden die snel slijten, niet meer tanken, DRS, KERS, allemaal gedaan om het op de baan spannender te maken. En ondanks dat het vaak wat kunstmatig overkomt, heeft het wel wat resultaat gehad.
Imho moeten we niet de races van de periode 2000-2010 (ongeveer) vergeten, waarbij er races waren met opgeteld 2 inhaalacties in een hele race. Wat de beste oplossing is, geen idee eigenlijk. Waarschijnlijk heeft iedere periode wel haar saaie races, maar herinneren we ons alleen maar de spannende momenten.
Voor puur race actie op de baan zijn vaak toch de klasses met gelijke auto's het leukste, dit is echter nou net niet wenselijk voor F1 imho. Juist het onderscheid tussen de teams is een deel van het plezier, al verminderd hierdoor het plezier op de baan.
Verschil tussen harde en zachte banden, banden die snel slijten, niet meer tanken, DRS, KERS, allemaal gedaan om het op de baan spannender te maken. En ondanks dat het vaak wat kunstmatig overkomt, heeft het wel wat resultaat gehad.
Imho moeten we niet de races van de periode 2000-2010 (ongeveer) vergeten, waarbij er races waren met opgeteld 2 inhaalacties in een hele race. Wat de beste oplossing is, geen idee eigenlijk. Waarschijnlijk heeft iedere periode wel haar saaie races, maar herinneren we ons alleen maar de spannende momenten.
Voor puur race actie op de baan zijn vaak toch de klasses met gelijke auto's het leukste, dit is echter nou net niet wenselijk voor F1 imho. Juist het onderscheid tussen de teams is een deel van het plezier, al verminderd hierdoor het plezier op de baan.
[ Voor 7% gewijzigd door Tleilaxu op 19-03-2014 11:52 ]
Juist al die meuk heeft het voor mij minder gemaakt. Twee inhaalacties was niet goed, maar 100 zijn dat er ook niet.
KERS heb ik niet zoveel moeite mee, omdat het gelijk is voor iedereen.StealthyPeanut schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:38:
[...]
Ook DRS en KERS moeten ze afschaffen.
DRS werkt alleen als je achter iemand rijdt.
Een sponsor op de achtervleugel zou ook niet zo blij met DRS moeten zijn. Die worden echt onzichtbaar doordat die flap nu bijna plat staat met een grotere sleuf.
De reden dat je voorheen niet meer kon inhalen ligt aan de achtervleugels en de luchtstroom achter de auto's. Die wordt zó ontworpen dat je er domweg niet dicht achter kan rijden zonder downforce te verliezen of de boel op te warmen in de hete luchtstroom.
Als auto en coureur goed genoeg zijn kunnen ze een andere coureur met DRS een tijd achter zich houden. Alonso werd vorig jaar ergens 7e met een niet werkende DRS.
Als auto en coureur goed genoeg zijn kunnen ze een andere coureur met DRS een tijd achter zich houden. Alonso werd vorig jaar ergens 7e met een niet werkende DRS.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
KERS is wel gelijk voor iedereen, maar het geeft tijdens een ronde in mijn ogen een voordeel t.o.v. de concurrent wat misleidend is. Je haalt de ander in en de ander haalt jou weer in 3 bochten later. Het geeft een inhaalactie die al beslist is voor de bocht. Niet bij aankomst van de bocht. Dus een actie die nutteloos is en een kunstmatig gecomplimenteerd iets.frankivo schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:18:
[...]
KERS heb ik niet zoveel moeite mee, omdat het gelijk is voor iedereen.
DRS werkt alleen als je achter iemand rijdt.
DRS geeft je een oneerlijk voordeel en daar houd ik niet van. Degene voor je neemt meer risico's om je voor te blijven, maar toch krijgt degene achter je het voordeel van het DRS gebeuren. Wederom kunstmatig en niet gebaseerd op rijkwaliteiten vind ik.
Nee. In ieder geval minder. Dat is een gevolg van het ontwerp van de auto. DRS is een stom kunstmatig hulpmiddel die je aan en uit zet met een knopje en het rempedaal.Requiem19 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:09:
Is het verlies aan downforce als je achter iemand rijdt dan niet kunstmatig?
Slipstreamen is gewoon volgens de natuur, dat kan je niet echt een hulpmiddel noemen.. Enige wat je daar aan kan doen is de neus veranderen, zoals ze dat dit jaar voor NASCAR Series hebben gedaan.Requiem19 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:09:
Is het verlies aan downforce als je achter iemand rijdt dan niet kunstmatig?
[ Voor 16% gewijzigd door Streskip op 19-03-2014 13:40 ]
Het is niet altijd een voordeel. DRS werkt alleen als je ook daadwerkelijk sneller bent dan de ander, het is, als het ware, het laatste zetje. Neem bijvoorbeeld Alonso achter Hulkenberg in de afgelopen race: bijna elke keer DRS, maar hij komt er niet voorbij. Heeft een kwart race erachter gezeten. Als de Ferrari echt sneller was geweest, dan was hij er zo voorbij gereden (zoals je Vettel vaak genoeg hebt zien doen vorige jaren). Daarbij: iemand die met DRS een autolengte voorsprong heeft na het rechts stuk, was zonder DRS er ook wel voorbij gegaan. Conclusie: DRS werkt alleen als de verschillen klein zijn, zodat het daar inhaalbevorderend werkt.
Of niet?
Of niet?
Wie beweert dat?asing schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:46:
De reden dat je voorheen niet meer kon inhalen ligt aan de achtervleugels en de luchtstroom achter de auto's. Die wordt zó ontworpen dat je er domweg niet dicht achter kan rijden zonder downforce te verliezen of de boel op te warmen in de hete luchtstroom.
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
DRS ia natuurlijk altijd een voordeel, aangezien je minder luchtweerstand hebt = meer snelheid. Meer snelheid kan natuurlijk niet negatief zijn, tenzij je tegen een muur parkeertRunner15 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:57:
Het is niet altijd een voordeel. DRS werkt alleen als je ook daadwerkelijk sneller bent dan de ander, het is, als het ware, het laatste zetje. Neem bijvoorbeeld Alonso achter Hulkenberg in de afgelopen race: bijna elke keer DRS, maar hij komt er niet voorbij. Heeft een kwart race erachter gezeten. Als de Ferrari echt sneller was geweest, dan was hij er zo voorbij gereden (zoals je Vettel vaak genoeg hebt zien doen vorige jaren). Daarbij: iemand die met DRS een autolengte voorsprong heeft na het rechts stuk, was zonder DRS er ook wel voorbij gegaan. Conclusie: DRS werkt alleen als de verschillen klein zijn, zodat het daar inhaalbevorderend werkt.
Of niet?
Vorig jaar zag je enorme verschillen tussen DRS open en dicht.Je zag de achterste auto echt versnellen (tov zijn voorganger) vanaf de witte streep.
Je refereert naar Bahrein vorig jaar, maar dat kwam ook door een autovoordeel. Uiteindelijk had hij niet genoeg KERS om Perez van zich af te houden.asing schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:46:
O ja, je theorie is leuk maar niet meer van deze tijd. Tot en met 2008 zaten de auto's vol met winglets en dingetjes om de aero beter te geleiden maar de luchtstroom erachter negatief te beïnvloeden, dat kan nu echt veel minder. Dus: nvt.
De meest spannende races uit het verleden werden voornamelijk bepaald door invloeden van buitenaf. Die onverwachte bui (of 2, of 3), een ongeluk (niet gepland zoals bij Renault), waardoor je soms een hussel krijgt van mindere teams/rijders aan de voorkant van het veld. Langzaam of juist snel opdrogende baan. Gedeeltelijk nat en droog circuit (vooral in SPA nogal eens voorgekomen). We hebben het hele seizoen 2013 volgens mij niet één echte regenrace gehad. Als we dat dit seizoen wel mee zouden gaan maken dan zorgt dat automatisch voor veel meer spektakel.
Testing, one, two ...
Eau Rouge met max fuel en deze auto's wordt denk ik grote kans op spektakel
Nu is er Formula Acceleration 1, die rijden letterlijk met de oude A1GP bolides en hebben ook weer het landenthema. Onder andere België (Zolder) 18/20-7 en Nederland (Assen) 17/19-10 staan op de kalender.AzzKickah schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:58:
[...]
A1 vond/leek mij ook altijd erg leuk, maar hoe volg je zo'n klasse? Is nergens fatsoenlijk elke race te bekijken dus jah.. dat dat is doodgebloed vind ik niet meer dan logisch. Wel erg jammer.
Die voetbalklasseDat slaat dus echt nergens op.
Daarnaast ook nog de MW-V6 Pickup Serie en Legend Supercup. Er staan verder twee motorklasses op het programma. Het feit dat we er eigenlijk nauwelijks iets van horen zegt mij voorlopig genoeg.
Het zou mooi zijn als de openingspost bijgewerkt zou worden met het scala aan veranderingen van dit jaar t.o.v. vorig jaar. Aangezien het er dit jaar aanzienlijk meer zijn dan vorig jaar. Ik kom telkens weer achter nieuwe veranderingen.
Tot dusver van op de hoogte:
- 1.6L V6 max 15.000 RPM met turbo, direct injection (600BHP) ERS (160BHP)
- 15 cm smallere voorvleugel
- DRS opening groter (15 mm)
- Beam wing afgeschaft (achtervleugel)
- Max 100 kg brandstof voor race
- Max 100 kg brandstof/ uur flowlimit
- 8 speed fixed ratio versnellingsbak
- minimum gewicht +48kg
- Neus en chasis drastisch verlaagd (met lelijke neuzen tot gevolg)
- Enkele uitlaat op centrale plek achter wielophanging
- Laatste race dubbele punten voor kampioenschap (controversieel!)
- Elke coureur heeft eigen nummer voor gehele carrière
- Minimale raceafstand 305 km of 2 uur
- Sectortijden tijdens deployment safetycar
- Penalty points op Superlicence drivers (bij 12 punten race missen)
- Q1 18 minuten, Q2 15 minuten, Q3 12 minuten
- Q2 snelste tijd banden voor Q3 auto's start van de race
En ik ben er vast nog een hele berg vergeten.
- minimum gewicht +48kg
Ik wist dat er iets met extra banden is dit jaar inderdaad, maar zoals het daar staat vat ik 'm ff niet..?VictordeHolland schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:16:
Het zou mooi zijn als de openingspost bijgewerkt zou worden met het scala aan veranderingen van dit jaar t.o.v. vorig jaar. Aangezien het er dit jaar aanzienlijk meer zijn dan vorig jaar. Ik kom telkens weer achter nieuwe veranderingen.
Mooi lijstje verder. Kan idd mooi in de startpost.
- Banden dit jaar zijn over de hele linie wat harder. Minder marbles.
- Brake-by-wire systeem
- KERS is nu ERS(-K)
- Verplichte cameraposities op de auto (toch?)
Wie weet er nog meer?
-Obscure symbolen zijn gedoogd voor één seizoen.AzzKickah schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:41:
[...]
Ik wist dat er iets met extra banden is dit jaar inderdaad, maar zoals het daar staat vat ik 'm ff niet..?
Mooi lijstje verder. Kan idd mooi in de startpost.
- Brake-by-wire systeem
- KERS is nu ERS(-K)
- Verplichte cameraposities op de auto (toch?)
Wie weet er nog meer?
305km of 2 uur is al tijden zo. Na Canada 2011 is er ook een max aan een eventuele raceonderbreking van iets van 2 uur.
25.4aAzzKickah schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:41:
[...]
Ik wist dat er iets met extra banden is dit jaar inderdaad, maar zoals het daar staat vat ik 'm ff niet..?
One set of “option” specification tyres may only be used during Q3, by those cars that qualified for Q3, and must be returned to the tyre supplier before the start of the race.
One set of “option” specification tyres, which were allocated to cars which did not qualify for Q3, may only be used during the race.
25.4e
At the start of the race each car which qualified for Q3 must be fitted with the tyres with which the driver set his fastest time during Q2.
[ Voor 15% gewijzigd door VictordeHolland op 19-03-2014 21:31 ]
VictordeHolland schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:16:
- minimum gewicht +48kg
Toe gevoegdAzzKickah schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:41:
[...]
- Brake-by-wire systeem
- KERS is nu ERS-K en ERS-H
- Verplichte cameraposities op de auto
Thanks, ik zal het zelf nog wel even bij werken, het motor regelement is wel verder veranderd dan alleen ERS, turbo en volume.
Dit is al een zeker jaar of 25 of zo. Met als enige uitzondering uiteraard Monaco. Daar rijden ze maar 250km.Senor Sjon schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 21:28:
305km of 2 uur is al tijden zo. Na Canada 2011 is er ook een max aan een eventuele raceonderbreking van iets van 2 uur.
Er is ook nog een nieuw grafisch display beschikbaar voor in de cockpit. Deze is optioneel, de oude mag ook nog gebruikt worden.
[ Voor 3% gewijzigd door SnowDude op 20-03-2014 00:33 ]
omdat het het eerste jaar is zou men deze nog mogen aanpassen in de loop van het seizoen.
dat is toch wat ik opmaakte van wat Martin Brundle vertelde tijdens de race.
"Each driver may use no more than one gearbox for six consecutive events. Every unscheduled gearbox change will require the driver to drop five places on the grid at that meeting. Every subsequent unscheduled gearbox change will require the driver to drop five places on the grid. Gearbox ratios are fixed for the season (for 2014 only teams may re-nominate ratios once), but teams may change gears or dog rings at any time during an event providing that the FIA technical delegate is satisfied that there is physical damage to the parts in question."MikeVM schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 01:39:
[...]
omdat het het eerste jaar is zou men deze nog mogen aanpassen in de loop van het seizoen.
dat is toch wat ik opmaakte van wat Martin Brundle vertelde tijdens de race.
Testing, one, two ...
TY, vind ik wel een goede regel.hardware-lover schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 01:42:
[...]
(for 2014 only teams may re-nominate ratios once)
[ Voor 7% gewijzigd door MikeVM op 20-03-2014 01:46 ]
Snelle scan gedaan, maar volgens mij was deze nog niet gepost 
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
De gitaarversie van de V6 klinkt lekkerder dan in het eggie 😥
Edit: Ti's toch knap gedaan, en hij viel niet uit
Edit: Ti's toch knap gedaan, en hij viel niet uit
[ Voor 42% gewijzigd door hardware-lover op 22-03-2014 11:53 . Reden: Voor de waalwijker die niet verder kijkt dan zijn kerstneus lang is ]
Testing, one, two ...
Maar geen turbogeluid.. is ook een beetje moeilijk met één gitaar.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
2010... geen turbo's en v6en ;p
Doe mij de V10 dan maar ...
Doe mij de V10 dan maar ...
[ Voor 33% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 22-03-2014 15:41 ]
WOWRoom42 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 05:57:
[video]
SupergaafRoom42 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 05:57:
[video]
Volgens mij in 1 van de topics van vorige seizoenen wel maar desalniettemin toch een gaaf filmpje.Room42 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 05:57:
[video]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Om even 9 jaar geleden te quoten.
Was wel de single lap qualy, maar deze auto maakt meer geluid dan het hele huidige startveld bij elkaar. Ook was hier nog geen hatelijke rev limit. Het klinkt allemaal veel meer on edge dan de V8 en nu de Miele V6.
Was wel de single lap qualy, maar deze auto maakt meer geluid dan het hele huidige startveld bij elkaar. Ook was hier nog geen hatelijke rev limit. Het klinkt allemaal veel meer on edge dan de V8 en nu de Miele V6.
IK wordt oud ... vroeger was alles beter.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nou qua techniek in de F1 was het imho vroeger gewoon beter. Zou je als jonge fan nu de bovenstaande filmpjes kijken kan ik me niet voorstellen dat iemand zou zeggen dat het nu beter is.Arfman schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 23:31:
IK wordt oud ... vroeger was alles beter.
Het is nu beter dan vroeger. There, I said it. Het vroeger was alle beter syndroom is hardnekkig. Dat het geluid anders zou zijn was al lang duidelijk, niet gek ook als men een turbo in het uitlaatsysteem zet. Mja, jammer. Better luck next time!
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Wellicht, maar het geluid was naar mijn inziens zoveel beter. Heeft weinig met oud te maken en veel met smaak. (Weigert zich oud te voelenArfman schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 23:31:
IK wordt oud ...
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Er is na de race zoveel kritiek geweest op het geluid dat iedere (positieve) aanpassing daarvan als plus zal worden ontvangen. Als het uiteindelijk geld gaat kosten omdat de Formule 1 "beleving" langzaam ter ziele gaat door weglopende kijkers, dan zal er vrij rap een aanpassing komen verwacht ik. Tenslotte draait deze tak van sport eigenlijk maar om één ding, en dat is niet het kampioenschap zelf.A1AD schreef op zondag 23 maart 2014 @ 07:51:
[...]
Wellicht, maar het geluid was naar mijn inziens zoveel beter. Heeft weinig met oud te maken en veel met smaak. (Weigert zich oud te voelen)
Testing, one, two ...
Er staat een hele leuke column over de ironie van de het geluidgeklaag;
http://plus.autosport.com...ny-of-f1-noise-criticism/
(Voor premium members)
Leuk stukje: Turbo motoren van het legendarische seizoen 1988 waren nog stiller dan nu.
(Voor premium members)
Leuk stukje: Turbo motoren van het legendarische seizoen 1988 waren nog stiller dan nu.
Was dit er eentje van?Requiem19 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 09:45:
Er staat een hele leuke column over de ironie van de het geluidgeklaag;
(Voor premium members)
Niet om aan te horen, vrijwel stil.
[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 23-03-2014 10:52 ]
Testing, one, two ...
Maar toen legde er af en toe nog een rijder het loodje, dat maakte het spannend. Nu gaat er niemand meer dood en de auto's zijn stil.
Ik meen dit natuurlijk niet serieus, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Eigenlijk kunnen we maar 1 conclusie trekken: Alles wat ze ook doen/bedenken, het is gewoon nooit goed!!
WP: Ecodan PUHZ-SW50
Klinkt in mijn oren nog wel meer als een racewagen dan het huidige geluid maar ik heb beide geluiden nog nooit IRL gehoord dus over de daadwerkelijke beleving kan ik niks zeggen.hardware-lover schreef op zondag 23 maart 2014 @ 10:52:
[...]
Was dit er eentje van?
[video]
Niet om aan te horen, vrijwel stil.
In de 80's zijn er maar 2 doden gevallen in de F1, en dat was in '82... Eerst volgende dode was in '94 in Imola... (en ook gelijk de laatste, gelukkig)ctrlaltdelbe schreef op zondag 23 maart 2014 @ 10:58:
Maar toen legde er af en toe nog een rijder het loodje, dat maakte het spannend. Nu gaat er niemand meer dood en de auto's zijn stil.
Doden helaas. In de jaren '00 e.v. vallen de doden meer naast de baan. Die marshall in Canada is nog geen jaar geleden.
Ik de 2014 versie ook (nog) niet maar de diverse motoren uit de eerdere tijdperken heb ik gelukkig wel mogen aanhoren. Ik kan me daarom niet helemaal vinden in de aanname over het geluid in het artikel waarnaar wordt verwezen m.b.t. de vergelijking 1988 <> 2014. Ik denk overigens wel dat de 1988 versie op een lager toerental ook niet zou brengen als wat deze in het filmpje laat horen maar destijds moest er toch met redelijk wat toeren gereden worden i.v.m. het vermogen, dus dat lagere toerental was destijds in de praktijk helemaal niet aan de orde.AtlAntA schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:14:
[...]
Klinkt in mijn oren nog wel meer als een racewagen dan het huidige geluid maar ik heb beide geluiden nog nooit IRL gehoord dus over de daadwerkelijke beleving kan ik niks zeggen.
Testing, one, two ...
Maar dat was niet echt een "race-ongeluk"; meer vergelijkbaar met een dodelijk ongeluk in de bouw.Senor Sjon schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:45:
Doden helaas. In de jaren '00 e.v. vallen de doden meer naast de baan. Die marshall in Canada is nog geen jaar geleden.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Over turbo's en nostalgie gesproken, ik kwam dit pareltje tegen op youtube
Vaak bu'j te bang!
Het heeft ook niks met leeftijd te maken, met een beetje moeite kan je vandaag de dag nog een V12, V10 en V8 horen. Ik moet wel zeggen dat de v10 uit 2004 minstens net zo indrukwekkend is. De V8 verbleekt compleet. Ik vind het geluid van de V6 wel leuk hoor, maar ik moet wel van mijn herinneringen afblijven van vroeger. Overigens, bij een v12 en v10 komt er een muur van geluid op je af, de grond voel je beven en als jij starend naar zijn kont weg accelereert dan kan je meteen naar het toilet omdat je darmen op de kop staan door het getril. Voor tv maakt het niet veel uit, want zo'n ervaring krijg je niet in je huiskamer, maar dat stukje beleving is waarschijnlijk nu helemaal weg.A1AD schreef op zondag 23 maart 2014 @ 07:51:
[...]
Wellicht, maar het geluid was naar mijn inziens zoveel beter. Heeft weinig met oud te maken en veel met smaak. (Weigert zich oud te voelen)
Vanmiddag deze gekeken en het is inderdaad een interessante documentaire.hardware-lover schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 22:41:
Ik heb even gezocht in het oude 2013 F1 en dit nieuwe 2014 topic maar kan zo snel geen linkje vinden m.b.t. de IMDB TT code, dus mocht er al eerder gelinkt zijn naar onderstaande documentaire dan bij deze mijn oprechte excuses . Voor degene die de film nog niet hebben gezien? Zeker het bekijken waard, zonder enige twijfel.
IMDB: 1 (2013)
[afbeelding]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
ik ben één keer naar F1 gaan kijken, het is meer dan 10 jaar geleden, dus ik ben vrijwel zeker dat het de V10's waren die toen rondreden.
ik zat net na La Source op Francorchamps, waar ze van bijna uit stilstand accelereren. telkens ze van versnelling veranderden voelden je tot op de tribunes, alsof een hamer van 10 ton de grond raakt.
maar verder klaag ik niet over het geluid van nu.
ik hoop alleen dat we geen dominant seizoen gaan krijgen van Mercedes..
ik zat net na La Source op Francorchamps, waar ze van bijna uit stilstand accelereren. telkens ze van versnelling veranderden voelden je tot op de tribunes, alsof een hamer van 10 ton de grond raakt.
maar verder klaag ik niet over het geluid van nu.
ik hoop alleen dat we geen dominant seizoen gaan krijgen van Mercedes..
Die documentaire heeft een moeilijke naam om op te zoeken op alternatieve bronnen zeg.MegaTronics schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:07:
[...]
Vanmiddag deze gekeken en het is inderdaad een interessante documentaire.
De nieuwe opening:
[YouTube: http://youtu.be/n0rkVsMiRqU]
V12 vs V10 vs V8, doe mij de V10 maar...:
[YouTube: http://youtu.be/n0rkVsMiRqU]
V12 vs V10 vs V8, doe mij de V10 maar...:
[ Voor 6% gewijzigd door V3g3ta op 23-03-2014 21:00 ]
PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Niet echt moeilijk: 1. Life on the LimitAtlAntA schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:53:
[...]
Die documentaire heeft een moeilijke naam om op te zoeken op alternatieve bronnen zeg.voor tips mag men mij een DM sturen.
PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Ik heb hier dezelfde vraag gesteld, zoek maar eens op mijn naam in dit topic.AtlAntA schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:53:
[...]
Die documentaire heeft een moeilijke naam om op te zoeken op alternatieve bronnen zeg.voor tips mag men mij een DM sturen.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het aanbieden van of linken naar (live) streams is niet toegestaan.
Het aanbieden van of linken naar (live) streams is niet toegestaan.