Ik quote jou even, maar het is tegen iedereen eigenlijk. Newey is aerodynamicus. Eentje met een potlood. Daarnaast moet je hem zien als genie in zijn vak. Gewoonweg de beste. Zijn auto's hebben 10 wk constructeurtitels gewonnen, bij 3 verschillende teams. Hij heeft ook 2 amerikaanse titels op zijn naam staan.AzzKickah schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:52:
[...]
Daar lijkt mij inderdaad niks raars aan nee. Hij ontwerpt toch het aerodynamische verhaal aan die auto?
Ik snap dat er nog veel meer te ontwerpen is aan zo'n auto maar Newey is naar mijn mening wel degelijk ontwerper.
Newey is één van de weinigen die de aerodynamica van een F1 auto begrijpt op het moment dat ze uit zijn pen komen. De anderen hebben daar fluid dynamics en een windtunnel voor nodig. Newey gebruikt ze ook, maar zonder zouden de auto's ook goed zijn.
De één na beste leeft niet meer, dat is Colin Chapman (Lotus). De derde in het rijtje topontwerpers is Rory Byrne, verantwoordelijk voor de Ferraris en Bennetons van Michael Schumacher. Hij heeft 7 constructeurstitels.
Neweys taak is dus om binnen de geldende regels de limiet te zoeken en de aerodynamisch efficientste auto te tekenen. Dat wil zeggen, zoveel mogelijk grip en downforce bij zo min mogelijk drag.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month