Op het ZFSguru-forum ben ik dagelijks actief en zo nu en dan kun je er ook nieuwtjes lezen, zoals in dit topic: http://zfsguru.com/forum/zfsgurudevelopment/876.
Komt er nog een nieuwe beta/sys image dit jaar? Of zal het iets voor 2015 worden?
Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe het gaat in ZFSguru land?
Even niets...
Het enige dat ik nog heb vernomen eind 2014 was dit:
Posted by Jason on 24 December 2014 @ 20:35
Thanks CiPHER for your good contributions to the forum lately, and the project in general. Your kindness and devotion is much appreciated.
And Merry Christmas to all of you!
I do have some bad news though... I have tried really hard to push out the new beta release with GuruDB this year, but I'm afraid I will not make it before new year.
The good news is that I'm very close to releasing it and I'm very excited about the opportunities in the new year for the project. More details will follow.
For now, enjoy your holidays! :-)
Posted by Jason on 24 December 2014 @ 20:35
Thanks CiPHER for your good contributions to the forum lately, and the project in general. Your kindness and devotion is much appreciated.
And Merry Christmas to all of you!
I do have some bad news though... I have tried really hard to push out the new beta release with GuruDB this year, but I'm afraid I will not make it before new year.
The good news is that I'm very close to releasing it and I'm very excited about the opportunities in the new year for the project. More details will follow.
For now, enjoy your holidays! :-)
@CiPHER, niets toe te voegen?
Even niets...
CIPHER zijn laatste reactie op het forum was van 06-12-2014
Op het zfsguru forum is hij gewoon nog actief, gelukkig niets aan de hand.
Op het zfsguru forum is hij gewoon nog actief, gelukkig niets aan de hand.
een van zijn posts daar:
Posted on 23 December 2014 @ 08:36
Hi guys,
Just so you know I'll be on vacation for the next two weeks. Jason will be unavailable the next week or so; he'll tell you about the progress of the upcoming releases.
Merry Christmas and happy newyear to you all!
Posted on 23 December 2014 @ 08:36
Hi guys,
Just so you know I'll be on vacation for the next two weeks. Jason will be unavailable the next week or so; he'll tell you about the progress of the upcoming releases.
Merry Christmas and happy newyear to you all!
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik dacht dat wisten jullie wel; ik had immers mijn signature expliciet veranderd dat ik op vakantie was. 
Met ook nog een bruiloft van familie achter de rug ben ik ook erg druk. Nog even geduld dus.
Met ook nog een bruiloft van familie achter de rug ben ik ook erg druk. Nog even geduld dus.
Wanneer komt er nog eens een statusupdate van het project?
Als het project open source was geweest (écht open source, met code op Github en alles) waren er vast al tal van pull requests of forks.
Offtopic, maar om een beeld te geven hoe de infrastructuur er uit kán zien binnen een OpenSource OS:
Wij gebruiken binnen XBian sinds kort Jenkins voor het automatisch genereren van onze packages wanneer er een update wordt gedaan in één van de github package repositories. Zo is de hele lijn vanaf github naar onze apt repositories + mirrors geautomatiseerd. Onze ontwikkelaars hoeven dus niks te weten over en merken van onze infrastructuur.
Onze images worden ook elke week geautomatiseerd gegenereerd d.m.v. debootstrap i.c.m. onze apt repository.
Allemaal in stappen gerealiseerd.
Toevoeging:
Onze infrastructuur bestaat uit 3 (gesponsorde) VPS', 1x betaalde hosting, 3x externe mirrors, met daaraan gekoppeld sourceforge en github om onze bandbreedte laag te houden.
Wij gebruiken binnen XBian sinds kort Jenkins voor het automatisch genereren van onze packages wanneer er een update wordt gedaan in één van de github package repositories. Zo is de hele lijn vanaf github naar onze apt repositories + mirrors geautomatiseerd. Onze ontwikkelaars hoeven dus niks te weten over en merken van onze infrastructuur.
Onze images worden ook elke week geautomatiseerd gegenereerd d.m.v. debootstrap i.c.m. onze apt repository.
Toevoeging:
Onze infrastructuur bestaat uit 3 (gesponsorde) VPS', 1x betaalde hosting, 3x externe mirrors, met daaraan gekoppeld sourceforge en github om onze bandbreedte laag te houden.
[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 10-02-2015 14:28 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
En zo hoort het ook. Ik vind het zo jammer als OS projecten geen geautomatiseerde build hebben. Zo had ik een keer een discussie met een audio-gerichte distributie voor de Raspberry Pi, die een build maakte door in een kale Raspbian installatie zijn eigen bestandjes te kopiëren en hier en daar wat configuratie te veranderen Ik hoef verder niet uit te leggen dat het project (wat op zich best populair was) in die tijd weinig updates of contributies kreeg.CurlyMo schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:18:
Offtopic, maar om een beeld te geven hoe de infrastructuur er uit kán zien binnen een OpenSource OS:
Toevoeging:
Na 't nodig discussie gelezen te hebben lees ik dat er nog leven in zfsguru zit?
Goed om te lezen!!! had mezelf al ivm stroperige voortgang de default FreeBSD10(.1 ) geinstalleerd en dan via lighthttp manual install de oude layout gebruikt....
Eind volgende maand nieuwe release zie ik? (met GuruDB) ...
Goed om te lezen!!! had mezelf al ivm stroperige voortgang de default FreeBSD10(.1 ) geinstalleerd en dan via lighthttp manual install de oude layout gebruikt....
Eind volgende maand nieuwe release zie ik? (met GuruDB) ...
Hoe staat het intussen met de voortgang?
Al een idee wanneer de nwe release eraan komt?
Al een idee wanneer de nwe release eraan komt?
M'n mega-reply is weg; weinig zin om alles overnieuw te typen. 
Kan wel zeggen dat ik erg blij ben met de ontwikkelingen. Ik heb de nieuwe versie zelfs als desktop in gebruik hier - om de nieuwe Gnome3 te testen. Werkt goed, al worden bijvoorbeeld Haswell en de nieuwste AMD videokaarten nog niet ondersteund.
Qua systeemversies draait het allemaal goed; klaar voor release denk ik. GuruDB is vele malen aangepast door Jason en nog niet klaar, maar het eind begint in zicht te komen. Zal nog wel zeker twee weken duren voor release.
Vanwege de grote stap en incompatibility met oudere versies zal de oude versie naar 0.2-RC -> 0.2 final gaan en de nieuwe versie 0.3 worden. Zo kun je ook kiezen om bij de 0.2 versie te blijven of te upgraden naar de nieuwe versie. De nieuwe versie kan enkel met nieuwe systeemversies overweg. De oude versie kan niet met de nieuwe systeemversies overweg. Dus het een is een drempel of de oude releases of de nieuwe.
Wat nog moet gebeuren is mooie infopages voor alle services, dat staat nog op mijn lijstje om te doen.
Verder wordt een ARM-release voorbereid. Dan kun je ZFSguru op een Raspberry Pi 2 draaien wat mij wel geinig lijkt. Ook USB-images komen eraan (met uNetBootIn).
Kan wel zeggen dat ik erg blij ben met de ontwikkelingen. Ik heb de nieuwe versie zelfs als desktop in gebruik hier - om de nieuwe Gnome3 te testen. Werkt goed, al worden bijvoorbeeld Haswell en de nieuwste AMD videokaarten nog niet ondersteund.
Qua systeemversies draait het allemaal goed; klaar voor release denk ik. GuruDB is vele malen aangepast door Jason en nog niet klaar, maar het eind begint in zicht te komen. Zal nog wel zeker twee weken duren voor release.
Vanwege de grote stap en incompatibility met oudere versies zal de oude versie naar 0.2-RC -> 0.2 final gaan en de nieuwe versie 0.3 worden. Zo kun je ook kiezen om bij de 0.2 versie te blijven of te upgraden naar de nieuwe versie. De nieuwe versie kan enkel met nieuwe systeemversies overweg. De oude versie kan niet met de nieuwe systeemversies overweg. Dus het een is een drempel of de oude releases of de nieuwe.
Wat nog moet gebeuren is mooie infopages voor alle services, dat staat nog op mijn lijstje om te doen.
Verder wordt een ARM-release voorbereid. Dan kun je ZFSguru op een Raspberry Pi 2 draaien wat mij wel geinig lijkt. Ook USB-images komen eraan (met uNetBootIn).
Ok dan wacht ik gewoon nog even af en dan alles compleet nieuw instalerem met de nwe versie.
hoop dat dan alle services ook makkelijk te upgraden zijn.
ik hou het in de gaten.
hoop dat dan alle services ook makkelijk te upgraden zijn.
ik hou het in de gaten.
Mogen we hopen een release eind maart?
Weer een weekje verder maar we hebben nog niet echt communicatie gezien....fluppie007 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:13:
Mogen we hopen een release eind maart?
Release is bijna klaar, alle belangrijke dingen zitten erin. Jason nu bezig met nieuwe installatieprocedure en nog met de nieuwe Root-on-RAM distributie, al is het onzeker of die in 0.3 terecht komt. Ook EFI boot op CD-images wordt nog aan gewerkt. Op de USB images werkt dat al.
Afhankelijk van hoe lang Jason de release nog wilt rekken, ben ik van plan een .iso sneakspeak te maken. Dan kun je de nieuwe Gnome3-interface zien bijvoorbeeld. Dat kan wel 31 maart. Hopelijk met de eerste officiële GuruDB database versie. Dan kun je die systeemversie ook blijven gebruiken na installatie.
Maar de echte release van ZFSguru 0.3 komt pas als Jason zijn Urbi et Orbi geeft.
Afhankelijk van hoe lang Jason de release nog wilt rekken, ben ik van plan een .iso sneakspeak te maken. Dan kun je de nieuwe Gnome3-interface zien bijvoorbeeld. Dat kan wel 31 maart. Hopelijk met de eerste officiële GuruDB database versie. Dan kun je die systeemversie ook blijven gebruiken na installatie.
Maar de echte release van ZFSguru 0.3 komt pas als Jason zijn Urbi et Orbi geeft.
Leuk allemaal, maar ik dacht dat dit een storage-OS was
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Dan heb je de laatste State of the Project niet gelezen, want Jason beschrijft ZFSguru als een multifunctioneel server appliance. Storage krijg je out of the box, maar je kunt veel meer doen met je server:
- Zo kun je met de grafische omgeving ook veel utilities gebruiken die grafisch configuratiefiles aanpassen, zoals met PureFTPd en nog Rsync - zodat je de optie geeft voor mensen die vooral Windows gewend zijn, om te wennen aan een nieuw platform. Niet alles hoeft persé via een text-console, maar kan ook via een grafische omgeving. De grafische omgeving kun je dus vooral zien als grafische omgeving voor een Server OS.
- Je kunt virtualisatie uitvoeren met grafische output, dus bijvoorbeeld Ubuntu linux of zelfs Windows fullscreen laten draaien. Denk aan mensen (*kuch* ikenjij36 *kuch*) die sommige applicaties zoals SABnzbd+ liever op Linux willen draaien. Nou zo zou dat prima kunnen, op een manier die te behappen is voor een beginner zeker in UNIX-wereld. Dat past allemaal prima bij de brug die ZFSguru wilt leggen tussen geavanceerde technologie zoals ZFS en andere operating systems, en beginners. De leercurve wordt zo sterk beperkt, terwijl het allemaal zo flexibel is dat je zelf kunt kiezen wat je wilt. Je begint bij de basis, alles extra bepaal je zelf.
- Je kunt ZFSguru zelfs als HTPC en ZFS-server hybrid inzetten, door XBMC/Kodi en UMS/PS3MediaServer te draaien. Hiervoor heb je wel GL-acceleratie nodig.
- Je zit in een datacenter of wat dan ook en je hebt niet zo snel een 2e computer/laptop voorhanden of je kunt dit niet zomaar koppelen aan het systeem. Dan is het handig om een grafische omgeving te hebben - op LiveCD of gewoon op je installatie - zodat je direct op de machine de web-interface kunt bedienen. Daarom biedt ZFSguru ook een Gnome-LiveCD.
- Je wilt geen grafische omgeving op de connectors van je server, maar via VNC over het netwerk een grafische omgeving krijgen, wat gewoon als window op je eigen desktop tevoorschijn komt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 00:55 ]
Sure, dat heb je al wel eens eerder uitgelegd geloof ikZFSguru hanteert vooral een ideologie van keuze met zo weinig mogelijk restricties voor de gebruiker. Het is aan jou om te bepalen waarvoor je iets nodig hebt, niet aan ons.
Toch heb ik wel een beetje gevoel dat dit soort dingen de 'geloofwaardigheid', als je begrijpt wat ik bedoel, van ZFSGuru als volwassen en serieus-inzetbaar storage-OS aantasten.
Je zult het misschien niet met me eens zijn maar voor mijn gevoel bestaat juist een groot deel van de ZFSGuru-gebruikers uit mensen die gewoon een fatsoenlijk en no-nonsense storage-OS willen hebben voor hun zelfbouw-NAS of storage-server. Die mensen zitten niet te wachten op dit soort gekke dingen
Dat mag jouw veronderstelling zijn, maar de praktijk is anders. De grafische services worden flink gedownload, en we krijgen ook regelmatig positieve reacties van mensen die de flexibiliteit juist erg waarderen:
This is my first post here and my first time trying ZfsGuru. I have been running FreeNAS for 2 years, so I guess that is my only experience with FreeBSD and home built NAS.
My reason for trying ZfsGuru, was that I wanted my NAS server to be something more than just NAS. FreeNAS has cut all the way to the bone and it seemed very troublesome to install XWindows+Gnome and some virtual boxes.
I am amazed how easy this was with ZfsGuru, so I just want to give my thanks to you for a great product.
This is my first post here and my first time trying ZfsGuru. I have been running FreeNAS for 2 years, so I guess that is my only experience with FreeBSD and home built NAS.
My reason for trying ZfsGuru, was that I wanted my NAS server to be something more than just NAS. FreeNAS has cut all the way to the bone and it seemed very troublesome to install XWindows+Gnome and some virtual boxes.
I am amazed how easy this was with ZfsGuru, so I just want to give my thanks to you for a great product.
Hoewel ik de ideologie best kan begrijpen en helemaal niet erg vindt ben ik toch bang dat jij en jason te weinig tijd hebben om het hele os up to date te houden... Een grafische schil brengt een hoop meuk met zich mee...
Desalniettemin is het wel grappig om met een lokale browser de web interface te gebruiken om ZFSguru te installeren... Beetje pervers
Desalniettemin is het wel grappig om met een lokale browser de web interface te gebruiken om ZFSguru te installeren... Beetje pervers
Even niets...
Voor instalatie en configuratie heb echter geen volledige Desktop GUI voor nodig. Verschillende distro's laten zien dat een ncursus achtige shell GUI ook prima werkt.
Uiteraard, daarom is er toch ook een GUI loze cd?
Even niets...

Het is intussen al april?
Aangezien zfsguru's web interface proprietair is, waarom maken jullie niet iets zelf leuks? Pak django en/of 1 of ander js/html5 framework en gooi het op github
Was Firedrunk niet al met zoiets bezig voor ZoL?
Nog een zoethoudertje dan?

Installatie bestaat nu uit drie stappen en is helemaal gereed voor de komende nieuwe distributies: Root-on-RAM en Root-on-Media.
EFI boot werkt nu helemaal, waren nog issues mee die nu zijn verholpen. Dus alle belangrijke features in ZFSguru zijn nu werkend.
Release van ZFSguru 0.3 zal op zijn vroegst over een week zijn. Maar hou rekening met uitstel, want het is een grote operatie, en Jason wil het pas releasen als het klaar is en werkt zoals het hoort.

Installatie bestaat nu uit drie stappen en is helemaal gereed voor de komende nieuwe distributies: Root-on-RAM en Root-on-Media.
EFI boot werkt nu helemaal, waren nog issues mee die nu zijn verholpen. Dus alle belangrijke features in ZFSguru zijn nu werkend.
Release van ZFSguru 0.3 zal op zijn vroegst over een week zijn. Maar hou rekening met uitstel, want het is een grote operatie, en Jason wil het pas releasen als het klaar is en werkt zoals het hoort.
Een gui op een server lijkt mij alleen maar positief.
Bijna iedereen kan wel roepen dat een gui helemaal niet nodig is voor een server maar voor iemand zoals ik die gewoon thuis af en toe wat wil rommelen is zo'n cli maar behelpen.
Ik ben zelf opgegroeid met MS-DOS dus in principe lukt alles uiteindelijk wel maar even rondklikken om net dat ene configuratiebestandje te vinden lijkt mij eigenlijk wel makkelijk en hey het is ondertussen 2015.....
Bijna iedereen kan wel roepen dat een gui helemaal niet nodig is voor een server maar voor iemand zoals ik die gewoon thuis af en toe wat wil rommelen is zo'n cli maar behelpen.
Ik ben zelf opgegroeid met MS-DOS dus in principe lukt alles uiteindelijk wel maar even rondklikken om net dat ene configuratiebestandje te vinden lijkt mij eigenlijk wel makkelijk en hey het is ondertussen 2015.....
Je wordt in bepaalde gevallen erg geholpen door een GUI die de dingen voor je doet zonder in manpages te rommelen hoe de syntax ook weer is. En bovendien voorkom je user error.
Een populaire gebruikersfout bij ZFS met grote gevolgen is om het filesystem te verwijderen ipv de snapshot. Dus zpool destroy tank/share/documents ipv:
zpool destroy tank/share/documents@snapshotname.
Volgens mij is daar wel -f voor nodig, maar ik heb nu drie mensen in privéconversaties gehad die deze fout hebben gemaakt!
Bovendien kan een web-interface meer dan enkel ZFS bedienen. Bij elkaar wordt het dan niet meer iets wat je noodzakelijkerwijs veel energie aan hoeft te besteden. Het wordt dan een appliance - iets wat gewoon werkt waarvoor je het wilt en eigenlijk geen tijd aan interne dingen wilt besteden. Maar die keuze heb je dus: het officiële pad bewandelen met officiële systeemversies (system images) en addons (services). Of je kiest ervoor om zelf te knutselen en dan wordt het een UNIX operating system die je zelf kunt customizen zoals je wilt. Vooral de middenweg vind ik leuk: nieuwe gebruikers die langzaam aan UNIX kunnen wennen. Die van een Windows-omgeving komen en wel tijd en energie willen steken in het leren van de 'Unix-wereld' maar dat wel willen doen met een makkelijke leercurve. Met ZFSguru kun je standaard een heleboel aan de praat krijgen, terwijl je zelf de mogelijkheid hebt op pad te gaan en zelf te gaan experimenteren.
Een populaire gebruikersfout bij ZFS met grote gevolgen is om het filesystem te verwijderen ipv de snapshot. Dus zpool destroy tank/share/documents ipv:
zpool destroy tank/share/documents@snapshotname.
Volgens mij is daar wel -f voor nodig, maar ik heb nu drie mensen in privéconversaties gehad die deze fout hebben gemaakt!
Bovendien kan een web-interface meer dan enkel ZFS bedienen. Bij elkaar wordt het dan niet meer iets wat je noodzakelijkerwijs veel energie aan hoeft te besteden. Het wordt dan een appliance - iets wat gewoon werkt waarvoor je het wilt en eigenlijk geen tijd aan interne dingen wilt besteden. Maar die keuze heb je dus: het officiële pad bewandelen met officiële systeemversies (system images) en addons (services). Of je kiest ervoor om zelf te knutselen en dan wordt het een UNIX operating system die je zelf kunt customizen zoals je wilt. Vooral de middenweg vind ik leuk: nieuwe gebruikers die langzaam aan UNIX kunnen wennen. Die van een Windows-omgeving komen en wel tijd en energie willen steken in het leren van de 'Unix-wereld' maar dat wel willen doen met een makkelijke leercurve. Met ZFSguru kun je standaard een heleboel aan de praat krijgen, terwijl je zelf de mogelijkheid hebt op pad te gaan en zelf te gaan experimenteren.
Dit lijkt me perfect voor mij cipher zoals jij het nu uitlegd.
Nu dan nog minstens een week wachten dus reken op eind van deze maand:)😊
Nu heb ik gedukd en ligt de nieuwe ssd gewoon te wachten tot het zover is.
Nu hopen dat de services blijven draaien zoals bedoeld en die ook makkelijker te updaten zijn als er nieuwe versies van komen.
Ook hoop ik dat er nwe services aan toe te voegen zijn zodat je ook als noob zoals ik het ook netjes kan onderhouden.
Nu dan nog minstens een week wachten dus reken op eind van deze maand:)😊
Nu heb ik gedukd en ligt de nieuwe ssd gewoon te wachten tot het zover is.
Nu hopen dat de services blijven draaien zoals bedoeld en die ook makkelijker te updaten zijn als er nieuwe versies van komen.
Ook hoop ik dat er nwe services aan toe te voegen zijn zodat je ook als noob zoals ik het ook netjes kan onderhouden.
Maar is dat niet juist waar een webGUI voor is?jbhc schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:25:
Een gui op een server lijkt mij alleen maar positief.
Ik vind een GUI op een server eigenlijk maar een belachelijk idee. Webinterfaces vind ik echter prachtig
Precies, de tijd dat je achter de monitor van een server zat is al een tijdje voorbij, geloof ikCompizfox schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:01:
[...]
Maar is dat niet juist waar een webGUI voor is?
Ik vind een GUI op een server eigenlijk maar een belachelijk idee. Webinterfaces vind ik echter prachtig
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Een webgui is nog steeds geen echte gui. En als je remote naar je gui kunt verbinden hoef je ook niet achter de monitor van je server te gaan zitten.
Zowiezo snap ik de opmerkingen over de monitor niet zo. Ook voor een server heb je die af en toe gewoon nodig.
Zowiezo snap ik de opmerkingen over de monitor niet zo. Ook voor een server heb je die af en toe gewoon nodig.
[ Voor 73% gewijzigd door jbhc op 05-04-2015 22:17 ]
Wat dacht je van VNC/RDP? Zo kun je de grafische services ook via je Windows/Mac/Linux desktop gebruiken via het netwerk.Room42 schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:04:
[...]
Precies, de tijd dat je achter de monitor van een server zat is al een tijdje voorbij, geloof ikWeb is toch wel de toekomst.
Denk ook aan virtualisatie met VNC/RDP.
Nee hoor, ZFSguru heeft gewoon een aantal belangrijke fundamentele stappen gezet die een mooie toekomst mogelijk maakt. Het hele model hoe de onderdelen samenhangen is goed uitgedacht om diverse strategiën mogelijk te maken. En nu de build infrastructuur ook in productie is, wordt 0.3 de eerste release waarbij ZFSguru een belangrijke stap richting volwassenheid heeft gezet. De rest komt de zomer, waarbij de website/bugtracker/documentatie op orde wordt gebracht. Ik heb er wel zin in.
Ik heb dan toch wel een gui nodig als beginner.
Omdat ik totaal niet thuis ben in cli enzo ben ik blij dat zfsguru bestaat.😀
Omdat ik totaal niet thuis ben in cli enzo ben ik blij dat zfsguru bestaat.😀
Waarom eigenlijk ZFSguru en niet andere dingen die je hebt geprobeerd? Wat heb je naast ZFSguru allemaal geprobeerd en hoe zijn je bevindingen daarvan in relatie tot ZFSguru?
Heb in pricipe alles geprobeerd wat ik kon vinden als gratis os.
Zfsguru vondt ik het makkelijkste,xpenolgy tot nu toe het stabielste maar ook daar gaat veel lees fail en recover in zitten en met updates niet altijd even simpel om de boel weer aan de praat te krijgen.
Ik denk ook dat de vorige keren met zfsguru mijn ouwe ssd de problemen veroorzaakte en daarom ligt er nu een nieuwe klaar om zfsgiru weer op te zetten.
Tevens heb ik me een klein beetje ingelezen over zfs en omdat ik toch verschillende zaken wil behouden zoals docs foto enz. ivm prive situatie lijkt het me ook wel fijn om een soort van protectie te hebben.
natuurlijk staan de belangrijkste dingen ook nog op een externe hdd maar het is ook fijn als de vrouw makkelijk erbij kan op de server door een paar simpele klikken.
Ook wil ik langzaam meer gaan leren over linux en daar leek zfsguru mij ook prima voor.
Zfsguru vondt ik het makkelijkste,xpenolgy tot nu toe het stabielste maar ook daar gaat veel lees fail en recover in zitten en met updates niet altijd even simpel om de boel weer aan de praat te krijgen.
Ik denk ook dat de vorige keren met zfsguru mijn ouwe ssd de problemen veroorzaakte en daarom ligt er nu een nieuwe klaar om zfsgiru weer op te zetten.
Tevens heb ik me een klein beetje ingelezen over zfs en omdat ik toch verschillende zaken wil behouden zoals docs foto enz. ivm prive situatie lijkt het me ook wel fijn om een soort van protectie te hebben.
natuurlijk staan de belangrijkste dingen ook nog op een externe hdd maar het is ook fijn als de vrouw makkelijk erbij kan op de server door een paar simpele klikken.
Ook wil ik langzaam meer gaan leren over linux en daar leek zfsguru mij ook prima voor.
Ehm.. Linux is wat anders dan ZFSguru (UNIX)...ikkeenjij36 schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:25:
Heb in pricipe alles geprobeerd wat ik kon vinden als gratis os.
Misschien zit ik een beetje teveel in enterprise te denken, maar ik raak de console over het algemeen alleen nog aan om de hypervisor te installeren* en daarna de virtuele consoles alleen nog voor de basisinstallatie*. Daarna gaat alles remote. Ook management.
* Daar gaan we trouwens ook vanaf met het Devops-principe, maar dat gaat nog wel even duren voordat dat helemaal geïmplementeerd is
Maar goed, ook thuis doe ik alles virtueel (op mijn desktop na) en manage het meeste gewoon via de webgui's, ssh of remote mgmt tools.
* Daar gaan we trouwens ook vanaf met het Devops-principe, maar dat gaat nog wel even duren voordat dat helemaal geïmplementeerd is
Maar goed, ook thuis doe ik alles virtueel (op mijn desktop na) en manage het meeste gewoon via de webgui's, ssh of remote mgmt tools.
[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 05-04-2015 23:50 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Je kunt Linux en BSD bijna op één hoop gooien. Het is namelijk een landschap wat heel veel overlap heeft met elkaar, en slechts op enkele punten uniek afwijken. De kernel natuurlijk. Maar je hebt ook al een tijdje Debian kFreeBSD dus GNU/kFreeBSD waarbij de Linux kernel dus is vervangen door BSD. Er zijn allerlei dingen mogelijk, waardoor de grens vervaagt.duiveltje666 schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:28:
[...]
Ehm.. Linux is wat anders dan ZFSguru (UNIX)...
Praktisch gezien werk je vooral met packages, apache, mysql, php (AMP) zijn bekende woorden. Er zijn minieme verschillen tussen BSD en Linux zoals de prefix directory waar bestanden staan. Maar verder leer je natuurlijk vrijwel hetzelfde als je als beginner met BSD begint als dat je met Ubuntu Linux zou beginnen.
Ik noem het gewoon de UNIX-wereld.
OK, maar waarom wil jij een echte GUI? Een webinterface is wat mij betreft veel beter dan een echte GUI in het geval van servers.jbhc schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:14:
Een webgui is nog steeds geen echte gui. En als je remote naar je gui kunt verbinden hoef je ook niet achter de monitor van je server te gaan zitten.
Ik heb geen monitor aan mijn server hangen hoor. Ik heb hem alleen nodig als hij niet wil booten...Zowiezo snap ik de opmerkingen over de monitor niet zo. Ook voor een server heb je die af en toe gewoon nodig.
Voor mensen die geen unix server admin zijn is een gui wel handig denk ik.
De web interface is ook prima voor veel dingen, maar als je services installeren wil die een grafische omgeving nodig hebben ?
Hier gebruik ik een simpele kvm switch dus heb wel een monitor, keybord en muis gelukkig.
De web interface is ook prima voor veel dingen, maar als je services installeren wil die een grafische omgeving nodig hebben ?
Hier gebruik ik een simpele kvm switch dus heb wel een monitor, keybord en muis gelukkig.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik vind een webgui maar behelpen en dat is mijn mening. Dat jij dat niet met mij eens bent dat mag van want dat is jouw mening.Compizfox schreef op maandag 06 april 2015 @ 00:15:
[...]
OK, maar waarom wil jij een echte GUI? Een webinterface is wat mij betreft veel beter dan een echte GUI in het geval van servers.
[...]
Ik heb geen monitor aan mijn server hangen hoor. Ik heb hem alleen nodig als hij niet wil booten...
Ik heb een aantal posts hierboven trouwens al uitgelegd waarom ik een gui wel prettig vind.
En als jouw server remote niet meer benaderbaar is doe je dus een harde reboot? Dat lijkt mij niet echt bevordelijk. Servers in een datacenter hangen ook niet voor niets aan een KVM.
En en en en en en..................?
Heb nu nog ff een 3 dagen om het opnieuw te gaan opzetten dus het zou fijn zijn dat de nieuwe versie te gebruiken is.
Hoe noemen we dat ook alweer?
In blijde verwachting😋😋😋😋
Heb nu nog ff een 3 dagen om het opnieuw te gaan opzetten dus het zou fijn zijn dat de nieuwe versie te gebruiken is.
Hoe noemen we dat ook alweer?
In blijde verwachting😋😋😋😋
Servers in een datacenter draaien 9 vd 10x een hyperevisior.. je weet wel.. zo'n OS dat geen GUI heeft en is de rest als VM remot bereikbaar ;-) en zelfs voor de stand-alone beetje degelijke zaken is dr zoiets als vpro (VNC)...jbhc schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:04:
[...]
Ik vind een webgui maar behelpen en dat is mijn mening. Dat jij dat niet met mij eens bent dat mag van want dat is jouw mening.
Ik heb een aantal posts hierboven trouwens al uitgelegd waarom ik een gui wel prettig vind.
En als jouw server remote niet meer benaderbaar is doe je dus een harde reboot? Dat lijkt mij niet echt bevordelijk. Servers in een datacenter hangen ook niet voor niets aan een KVM.
en qua intergratie ---> RemoteApp heb je tenminste seamless intergratie... maar dat zal voor de leek een stap te veel zijn....
Ook ik vindt een GUI in een OS (voor een serverr) een NO-GO, heck d'r is immers een reden dat zelfs grote boze Microsoft van de GUI afstapt en alles via een remote management console beschikbaar maakt...
Wellicht is dat een beter alternatief tov de GUI (=meer vulnerabilities) op een servr os...

Vindt het een intresant OS om te volgen... maar als je zelf de versies up2date wilt houden (wat ook met een webGUI kan... (portsnap fetch extract) + portmaster -a
Sla ik iig zfsguru over....
Wanneer mogen we de 0.3 release verwachten
?
oude post ik weet..jbhc schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:04:
[...]
Ik vind een webgui maar behelpen en dat is mijn mening. Dat jij dat niet met mij eens bent dat mag van want dat is jouw mening.
maar servers hangen in een datacenter NIET aan een KVM.. die hebben gewoon een idrac oid en dan kan je op afstand het scherm zien en zo gewoon een reboot geven, ook hier GEEN scherm nodig... hoe dacht je dat trouwens te gaan doen als je VM vast hang en je alleen 1 VM op de server huurt? ;-)
dubbelop / overbodig
[ Voor 127% gewijzigd door Q op 02-06-2015 12:48 ]
Het communiceren is helaas nog niet echt verbeterd. Op het ZFSguru forum werd gezegd een week (door CiPHER) maar dat is nu al 2a3 weken geleden
Hoe wordt er verwacht/gemanaged dat de gebruikers er vertrouwen in krijgen in een goede afloop van het "product"?
Omdat de huidige versie prima werkt en je je data veilig op kan slaan.
Ik mis niets op dit moment, dus mijn vertrouwen hebben ze.
Je data is veilig als het gaat om ZFS ja... Niet als het gaat om lekken in de software, of andere rechtenkwesties
Even niets...
Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen wat je allemaal achteraf handmatig doet en of je vind dat ZFSGuru dit makkelijk voor je zou moeten maken.jacovn schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:58:
Op dit moment gebruik ik ook ZFSGuru, echter maar heel beperkt:
- Het partitioneren van mijn schijven.
- Het aanmaken van mijn pools
- Het uitlezen van mijn SMART.
Meer ook niet. Wat heb ik zelf geschreven / gedaan:
- Allerhande berichten (mails) in geval van: zpool falen, smart falen, backups geslaagd enz. (je vind een zooi van deze script in het andere topic).
- Mijn periodiek snapshots met alle symlinks.
- Installeren van pakketten doe ik bewust uitsluitend via pkgNG.
- Instellen van alle pakketten doe ik handmatig (o.a., wegens gebrek aan goede ACL's in ZFSGuru).
- Het opzetten van de rechten van de webservers. ZFSGuru draait in een aparte webserver dan mijn dev omgeving.
- Instellen van Cron.
De samenvatting van mijn conclusies in dit topic zijn dan ook:
- ZFSGuru voldoet in een beperkte mate in mijn behoefte, maar dan wel gelijk goed. Ik vind de partitie manager best prettig werken.
- Er is genoeg waarin het niet voldoet.
- Er is genoeg waar het geen ondersteuning voor heeft
- Er is genoeg waar ik zelf ondersteuning voor heb geschreven.
- Als het mogelijk was geweest, dan had ik die ondersteuning gelijk toegevoegd aan ZFSGuru i.p.v. het te delen via het ZFS forum.
Dat laatste is voor een paar mensen hier (ontwikkelaars) het belangrijkste punt, maar minder van belang voor de eindgebruiker.
Nog steeds geen status update?
Op de zfsguru site werd door jason op 2 juli gezegd een update volgt morgen maar na 5 dagen nog geen update gezien waar het project staat of wanneer die komt.
Misschien dat Cipher een tipje vd sluier op kan lichten?
Op de zfsguru site werd door jason op 2 juli gezegd een update volgt morgen maar na 5 dagen nog geen update gezien waar het project staat of wanneer die komt.
Misschien dat Cipher een tipje vd sluier op kan lichten?
Dat kan ik helaas niet. Een kwestie van afwachten. Dat heb ik ook al in het ZFS topic geschreven.
Bovendien is dit topic niet bedoeld om te vragen naar nieuwe releases. Vragen over nieuwe releases van ZFS platforms zou beter in het ZFS topic passen.
Bovendien is dit topic niet bedoeld om te vragen naar nieuwe releases. Vragen over nieuwe releases van ZFS platforms zou beter in het ZFS topic passen.
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 13:23 ]
Maar dat was mijn vraag niet. Hoe ga je om met security fixes op laten we zeggen openssl? Niet geheel onbelangrijk. Leuk dat je de vraag ontwijkt en wederom uitweid over toekomstplannen, maar dat vroeg ik nietVerwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:38:
ZFSguru is een appliance. Kenmerkend daaraan is dat je niet eindeloos mee loopt te rommelen, maar dat het ding gewoon altijd moet werken. Handmatig upgraden waarbij van alles mis kan gaan, is niet wat Jason wilde met zijn project.
Dus is een andere strategie gekozen. Je upgrade nooit in de klassieke zin van het woord. Je doet altijd een nieuwe schone installatie, zodat de kans op problemen veel minder groot wordt. Om niet elke keer opnieuw alles te moeten instellen, is (op papier) de Migration Manager bedacht. Deze maakt een pakketje van al je configuratie - een migration pack - die je vervolgens gebruikt voor je nieuwe installatie. Je kunt zelf de inhoud samenstellen als je bijzondere wensen hebt, zoals je home directory of andere configuration files. En de configuratie van de services zou automatisch meegenomen moeten worden.
Zo heb je dus altijd een nieuwe verse installatie, maar wel met je eigen configuratiebestanden, en toch supermakkelijk met een paar muisklikjes. Bovendien kun je zo'n migration pack ook als bestandje op je desktop bewaren voor als je ZFSguru machine crasht. Eventjes LiveCD of USB stick inpluggen en installeren met de migpack et voila - je hebt weer een werkende appliance!
In plaats van rommel van je oude installatie meenemen begin je dus altijd met een schone lei, maar neem je alleen mee wat nodig is. Dus eigenlijk omgekeerd aan een klassieke upgrade waarbij je alles meeneemt en alleen belangrijke configuratiebestanden van het OS overschrijft met nieuwe versies. Maar daarbij kan vanalles misgaan en dit is niet wat Jason wilde. Ik vind de manier van ZFSguru zeker wel interessant. Enig probleem: de Migration Manager komt pas in de volgende versie, 0.4.
Door te upgraden middels een nieuwe installatie. ZFSguru heeft nu een nieuwe build infrastructuur, dus kan het ook regelmatig nieuwe systeemversies produceren. Niet meer eens per anderhalve maand zoals vroeger. Nu toch zeker elke week. Dan wordt het leuk om het als appliance te gebruiken en simpel te upgraden. Werkt versie Y niet, dan ga je terug naar versie X.
In de toekomst zou je kunnen zien oh Python in versie X is vulnerable, vanaf systeemversie 215 niet meer. Dat soort dingen heeft BSD al dus kan ZFSguru ook overnemen/implementeren.
In de toekomst zou je kunnen zien oh Python in versie X is vulnerable, vanaf systeemversie 215 niet meer. Dat soort dingen heeft BSD al dus kan ZFSguru ook overnemen/implementeren.
Dus als je zeg maar van FreeBSD 10.2-p0 naar 10.2-p1 wilt, dan moet je heel je systeem reinstallen? Ik blijf het een rare methode vinden. Het is nogal omslachtig om, helemaal voor zoiets kleins, een hele reinstall te doen.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:10:
Door te upgraden middels een nieuwe installatie.
Ben blij dat ik ben overgestapt op vanilla FreeBSD met manual ZFSGuru webinterface
Leuk maar de mensen die ermee draaien draaien er best goed mee. Ja de rebuild time is een issue aangezien dat niet zo netjes schijnt te gaan nog, maar voor films en series erop te zetten dus eigenlijk WORM is er volgens mij weinig mis met die schijven. Buiten enkele hiccups van 2-3 seconden om halen de schijven bij voornamelijk grote bestanden gewoon continue 90-100 MB/s per schijf. De enige plek die echt slechte data geen is de review van Storagereview met situaties waarvoor de schijf niet eens gemaakt is.
Bedoel de pool wordt een soort WORM met 50-100 GB data per 2 weken zo ongeveer in kleine blokken en voor de rest voornamelijk lees werk.
Waarom raadt je het af? Wat is er er zo mis als je het gebruikt voor de situatie waar hij eigenlijk voor gemaakt is? OK het is geen NAS schijf maar ik ga de pool niet gebruiken als een plek waar continue naar heen geschreven wordt op de initiele move van de ene naar de andere pool. De enige plek die de negatieve kant laat zien is storagereview en dat is ook op de taken waarvoor A ik hem niet gebruik en B waarvoor die uberhaupt niet ontworpen voor is.
Op de reddit, hardinfo en freenas forums is er genoeg over de schijf te vinden en buiten het feit dat het een Seagate is (meer een persoonlijk iets) toont het zich nou niet echt als een schijf wat als slecht beschouwd wordt mits je het gebruikt in de situatie waarvoor die bedoelt is write little, read many, maar als jij er meer over weet wil ik het graag horen.
Bedoel de pool wordt een soort WORM met 50-100 GB data per 2 weken zo ongeveer in kleine blokken en voor de rest voornamelijk lees werk.
Waarom raadt je het af? Wat is er er zo mis als je het gebruikt voor de situatie waar hij eigenlijk voor gemaakt is? OK het is geen NAS schijf maar ik ga de pool niet gebruiken als een plek waar continue naar heen geschreven wordt op de initiele move van de ene naar de andere pool. De enige plek die de negatieve kant laat zien is storagereview en dat is ook op de taken waarvoor A ik hem niet gebruik en B waarvoor die uberhaupt niet ontworpen voor is.
Op de reddit, hardinfo en freenas forums is er genoeg over de schijf te vinden en buiten het feit dat het een Seagate is (meer een persoonlijk iets) toont het zich nou niet echt als een schijf wat als slecht beschouwd wordt mits je het gebruikt in de situatie waarvoor die bedoelt is write little, read many, maar als jij er meer over weet wil ik het graag horen.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Hoezo? De installatie is nu drie stappen, binnen een minuut draai je de nieuwe versie. Paar muisklikjes lijkt me toch enorm veel makkelijker dan bijvoorbeeld met mergemaster te zitten kutten. In mijn optiek is het juist andersom: het systeem updaten is voor novices helemaal niet te doen en voor meer geavanceerde gebruikers ook niet iets wat je in een handomdraai doet. Het updaten van ZFSguru daarentegen juist wel.Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:25:
Dus als je zeg maar van FreeBSD 10.2-p0 naar 10.2-p1 wilt, dan moet je heel je systeem reinstallen? Ik blijf het een rare methode vinden. Het is nogal omslachtig om, helemaal voor zoiets kleins, een hele reinstall te doen.
Leg dat eens uit dan? Wat kun je nu meer/beter?Ben blij dat ik ben overgestapt op vanilla FreeBSD met manual ZFSGuru webinterface
Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen toch? Het is gewoon omslachtig om een complete reinstall te doen, terwijl het eigenlijk enkel om een paar openssl libs gaat (bijvoorbeeld).
Je zegt zelf dat dat je freebsd-update niet goed kent. Ik denk dat het misverstand daardoor komt.De installatie is nu drie stappen, binnen een minuut draai je de nieuwe versie. Paar muisklikjes lijkt me toch enorm veel makkelijker dan bijvoorbeeld met mergemaster te zitten kutten. In mijn optiek is het juist andersom: het systeem updaten is voor novices helemaal niet te doen en voor meer geavanceerde gebruikers ook niet iets wat je in een handomdraai doet. Het updaten van ZFSguru daarentegen juist wel.
Zeker in het geval van een security update (dus van -p1 naar -p2 zeg maar) zal je nooit iets hoeven te mergen. Je doet enkel freebsd-update fetch en freebsd-update install gevolgd door een reboot en je bent klaar. Hier zou je ook prima een schil omheen kunnen bouwen in de webinterfaces, zodat 'noobs' dat makkelijk met een klik op de knop kunnen uitvoeren.
Met ZFSGuru kan ik natuurlijk ook upgraden dmv freebsd-update, maar ik bedoel meer dat FreeBSD's eigen systeem voor updaten van zowel base system als software (ports) mij veel meer aanstaat dan wat ZFSGuru probeert te doen. Wij hebben hier in het verleden al uitgebreide discussies over gehad, dus ik denk dat je wel weet wat mijn standpunt daarover is[...]
Leg dat eens uit dan? Wat kun je nu meer/beter?
Eigenlijk is het enige wat ik wil gebruiken van ZFSGuru, de webinterface. Alle andere 'zooi' (bij gebrek aan een beter woord
1: ZFSGuru heeft bijvoorbeeld eigen Services, terwijl FreeBSD zélf ook gewoon ports heeft, die in mijn ogen superieur zijn. Waarom bouwen jullie dat niet rechtstreeks in de webinterface in? Hetzelfde geld voor jullie "reinstall-in-plaats-van-upgrade"-filosofie.
[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 16-08-2015 17:53 ]
Maar het is toch juist enorm makkelijk met een paar muisklikjes? Dus wat is er dan 'omslachtig' aan? Ik vind het juist andersom heel omslachtig.Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:50:
Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen toch? Het is gewoon omslachtig om een complete reinstall te doen, terwijl het eigenlijk enkel om een paar openssl libs gaat (bijvoorbeeld).
Ja leuk, maar met freebsd-update ben je er niet. Dan mag je ook al je ports nog handmatig gaan updaten, en daar zitten vaak de vulnerabilities in. Bovendien kan het zijn dat je de ports moet updaten, omdat deze niet meer werken. Genoeg ports die in sync moeten zijn met de kernel of bepaalde dingen in userland.Je zegt zelf dat dat je freebsd-update niet goed kent. Ik denk dat het misverstand daardoor komt.
Natuurlijk kun je alles zelf doen met freebsd-update en portupgrade/portmaster of pkg. Maar dat vind je dan heel makkelijk terwijl je drie muisklikjes 'omslachtig' vindt. Dat snap ik dus niet.
Ja heel superieur. Wil je avahi voor ZeroConf-ondersteuning, mag je alle X-libraries mee gaan installeren. Nee, ik zie juist de voordelen van de route die ZFSguru heeft gekozen. Het kan natuurlijk zeker zijn dat jij meer aansluiting vindt bij FreeBSD dan ZFSguru. Dat is prima; dan gebruik je ZFSguru gewoon alleen als interface en niet als appliance.ZFSGuru heeft bijvoorbeeld eigen Services, terwijl FreeBSD zélf ook gewoon ports heeft, die in mijn ogen superieur zijn. Waarom bouwen jullie dat niet rechtstreeks in de webinterface in?
Jason wilde juist niet dat zijn project een 'bloated pile of junk' werd door allemaal zooi voor te installeren die niet gebruikt wordt. Daarom is juist voor de modulaire aanpak gekozen. Zo wil ik bijvoorbeeld geen AppleShare draaien; ik heb geen Apple. Gelukkig dat ik dat niet hoef. NAS4Free is meer de filosofie die jij schetst. ZFSguru heeft een andere afweging gekozen.
Zojuist in 5 minuten van 10.1 naar 10.2 gegaan. Ik blijf het ironisch vinden dat er kei harde oordelen zijn over het gros van de (o.a. de ZFS) ontwikkelaars (autisten), terwijl ik die zelfde halsstarrigheid merk omtrent heel ZFSGuru. Máár ik ga die argumenten niet weer opnieuw hier herhalen, want ik heb ze allemaal al in het andere topic gegeven.Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:50:
Je zegt zelf dat dat je freebsd-update niet goed kent. Ik denk dat het misverstand daardoor komt.
Precies ook hoe ik erover denk.Eigenlijk is het enige wat ik wil gebruiken van ZFSGuru, de webinterface. Alle andere 'zooi' (bij gebrek aan een beter woord) erom heen kan me simpelweg niet boeien, omdat het, naar mijn mening, een slechte poging is om het wiel opnieuw uit te vinden. Ik besef me dat ik daarmee misschien wel buiten de doelgroep van ZFSGuru val, maar voor mij is het dus het beste om gewoon vanilla FreeBSD te installeren met daarop de ZFSGuru webinterface.
Het begint allemaal bij een fatsoenlijke OSS licentie. Dan had ik allang een paar van die services in een native FreeBSD pkg omgezet en meegeholpen met het opzetten van een pkgNG repo. In plaats daarvan ben ik nu helemaal afgestapt van het ZFSGuru systeem en gebruik ik alleen nog de webinterface.1: ZFSGuru heeft bijvoorbeeld eigen Services, terwijl FreeBSD zélf ook gewoon ports heeft, die in mijn ogen superieur zijn. Waarom bouwen jullie dat niet rechtstreeks in de webinterface in? Hetzelfde geld voor jullie "reinstall-in-plaats-van-upgrade"-filosofie.
Dit blijft een non-argument. De mooie weg was geweest als ZFSGuru zijn eigen repo had opgezet en een paar van die packages had herschreven. Dan had je zelf een avahi package gemaakt die in het ZFSGuru systeem de voorrang had gekregen boven op die van FreeBSD, maar zonder al die dependencies. En dat dit prima zo kan werken bewijst XBian al jaren. Wij draaien bovenop Debian, gebruiken voor het 99% de Debian repo, maar voor een paar pakketten forceren we onze eigen repo waaronder een kernel met BTRFS mét LZ4.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:58:
Ja heel superieur. Wil je avahi voor ZeroConf-ondersteuning, mag je alle X-libraries mee gaan installeren. Nee, ik zie juist de voordelen van de route die ZFSguru heeft gekozen. Het kan natuurlijk zeker zijn dat jij meer aansluiting vindt bij FreeBSD dan ZFSguru. Dat is prima; dan gebruik je ZFSguru gewoon alleen als interface en niet als appliance.
[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 16-08-2015 18:23 ]
Dat je het reinstallen van een heel systeem met een paar muisklikken kunt doen, maakt het niet minder omslachtig. Je bent nog steeds een reinstall van een heel systeem aan het doen, voor een upgrade waar misschien maar 5 libraries geüpdatet zijn.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:58:
[...]
Maar het is toch juist enorm makkelijk met een paar muisklikjes? Dus wat is er dan 'omslachtig' aan? Ik vind het juist andersom heel omslachtig.
Bovendien moet je na elke upgrade al je software (ports) opnieuw installeren en al je configuratie overdoen. Dat is veel en veel meer werk dan een upgrade, zeker als je dat elke maand mag lopen doen.
Dat hoef je alleen te doen als er ABI-breaking changes in die libraries zitten, en dat komt gelukkig niet al te vaak voor. Volgens het FreeBSD Handbook, moet je alleen alle ports opnieuw compileren als je een major upgrade doet (zoals van 9.x naar 10.x)[...]
Ja leuk, maar met freebsd-update ben je er niet. Dan mag je ook al je ports nog handmatig gaan updaten, en daar zitten vaak de vulnerabilities in. Bovendien kan het zijn dat je de ports moet updaten, omdat deze niet meer werken. Genoeg ports die in sync moeten zijn met de kernel of bepaalde dingen in userland.
Zie uitleg hierboven. Bovendien kun je toch ook gewoon in de webinterface een schil maken over freebsd-update? Dan zou je ook een 'echte upgrade' kunnen doen met een paar muisklikken.Natuurlijk kun je alles zelf doen met freebsd-update en portupgrade/portmaster of pkg. Maar dat vind je dan heel makkelijk terwijl je drie muisklikjes 'omslachtig' vindt. Dat snap ik dus niet.
Ik heb nog nooit geprobeerd om avahi te installeren, maar volgens mij kun je dat uitzetten door OPTIONS_UNSET=X11 in je make.conf te zetten.[...]
Ja heel superieur. Wil je avahi voor ZeroConf-ondersteuning, mag je alle X-libraries mee gaan installeren.
Nou, daarmee heb je dan toch je antwoord op waarom ik liever vanilla FreeBSD gebruik?Nee, ik zie juist de voordelen van de route die ZFSguru heeft gekozen. Het kan natuurlijk zeker zijn dat jij meer aansluiting vindt bij FreeBSD dan ZFSguru. Dat is prima; dan gebruik je ZFSguru gewoon alleen als interface en niet als appliance.
Nee, dan ben ik toch bang je je me verkeerd begrijpt. Ik pleit absoluut niet voor 'allemaal zooi voorinstalleren'. In tegendeel. Ik pleit juist naar de methode die FreeBSD hanteert.Jason wilde juist niet dat zijn project een 'bloated pile of junk' werd door allemaal zooi voor te installeren die niet gebruikt wordt. Daarom is juist voor de modulaire aanpak gekozen. Zo wil ik bijvoorbeeld geen AppleShare draaien; ik heb geen Apple. Gelukkig dat ik dat niet hoef. NAS4Free is meer de filosofie die jij schetst. ZFSguru heeft een andere afweging gekozen.
Naar mijn mening (en begrijp me niet verkeerd, dat is niets meer dan dat, ik heb geen recht om me met de development van ZFSGuru te bemoeien
Maar zoals ik al zei: Just my two cents.
Jep. Ik vind het niet erg om te discussieren (dat vind ik over het algemeen juist leuk), maar ik begin me er toch wel een beetje aan te ergeren dat ik telkens m'n argumenten opnieuw mag uitleggen. Exact dezelfde discussie als die zich hier nu weer ontketent, heb ik volgens mij al wel 3x gevoerd.CurlyMo schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:12:
[...]
Ik blijf het ironisch vinden dat er kei harde oordelen zijn over het gros van de (o.a. de ZFS) ontwikkelaars (autisten), terwijl ik die zelfde halsstarrigheid merk omtrent heel ZFSGuru. Máár ik ga die argumenten niet weer opnieuw hier herhalen, want ik heb ze allemaal al in het andere topic gegeven.
Dus het gaat jou erom wat er achter de schermen gebeurt, niet of iets makkelijk te gebruiken is voor de gebruiker? Ik dacht dat je met 'omslachtig' bedoelde dat het voor de gebruiker niet fijn is of teveel werk. Nu lijkt het alsof je iets anders bedoelt.Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:14:
Dat je het reinstallen van een heel systeem met een paar muisklikken kunt doen, maakt het niet minder omslachtig. Je bent nog steeds een reinstall van een heel systeem aan het doen, voor een upgrade waar misschien maar 5 libraries geüpdatet zijn.
Alles is juist bedacht vanuit het perspectief van de gebruiker, dat deze de software makkelijk kan gebruiken. Wat er achter de schermen gebeurt, is eigenlijk niet zo relevant. En zoveel anders dan bij FreeBSD is het niet, want die packages worden ook door een package build cluster gecompileerd, ongeveer net zoals ZFSguru doet. Kortom, ik vind het geen sterk argument.
Klopt, dat is zeker waar. Maar dat punt is dus opgelost met 0.4. Het hele ontwerp van ZFSguru is daarop ingespeeld. Pas als alle beoogde functionaliteit voltooid is, komt de strategie goed tot zijn recht.Bovendien moet je na elke upgrade al je software (ports) opnieuw installeren en al je configuratie overdoen. Dat is veel en veel meer werk dan een upgrade, zeker als je dat elke maand mag lopen doen.
Zoals je zegt, als je van 10.1 naar 10.2 wilt, mag je al je ports opnieuw compileren of via pkg doen als je geen speciale opties wilde. Dat is best wat werk hoor...Dat hoef je alleen te doen als er ABI-breaking changes in die libraries zitten, en dat komt gelukkig niet al te vaak voor. Volgens het FreeBSD Handbook, moet je alleen alle ports opnieuw compileren als je een major upgrade doet (zoals ik gisteren heb gedaan, van 10.1 naar 10.2)
Ja en dan mergemaster via de web-interface ook? Want ZFSguru doet juist veel aan -STABLE en -CURRENT. Kortom, wat jij voorstelt staat haaks op de strategie van het project.Zie uitleg hierboven. Bovendien kun je toch ook gewoon in de webinterface een schil maken over freebsd-update? Dan zou je ook een 'echte upgrade' kunnen doen met een paar muisklikken.
Je punt is helder. Jij wilt gewoon een UNIX operating system met een ZFS web-interface erop. Maar dan is iets als NAS4Free of misschien wel FireDrunk's ZFSMond een betere keuze. ZFSguru heeft namelijk veel grotere ambities dan alleen dat. Dat betekent dat je niet tot de primaire doelgroep behoort.Naar mijn idee zou het een stuk mooier zijn als ZFSGuru enkel en alleen een webinterface is
Prima, dan stoppen we ermee. Ik heb ook geen behoefte om jou te ergeren. Ik was alleen bijzonder benieuwd wat je tegenstond aan het 'gemak' terwijl je kennelijk liever veel meer tijd, moeite en energie besteed aan handmatig je OS en ports upgraden. Want dat deze route qua tijd en vereist kennisniveau de lat veel hoger ligt dan bij ZFSguru, is denk ik onomstreden.ik begin me er toch wel een beetje aan te ergeren dat ik telkens m'n argumenten opnieuw mag uitleggen
Totdat er mensen zijn zoals wij die dat toch echt anders zien. Er is dus geen één gebruikerVerwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:38:
Dus het gaat jou erom wat er achter de schermen gebeurt, niet of iets makkelijk te gebruiken is voor de gebruiker? Ik dacht dat je met 'omslachtig' bedoelde dat het voor de gebruiker niet fijn is of teveel werk. Nu lijkt het alsof je iets anders bedoelt.
Alles is juist bedacht vanuit het perspectief van de gebruiker, dat deze de software makkelijk kan gebruiken. Wat er achter de schermen gebeurt, is eigenlijk niet zo relevant. En zoveel anders dan bij FreeBSD is het niet, want die packages worden ook door een package build cluster gecompileerd, ongeveer net zoals ZFSguru doet. Kortom, ik vind het geen sterk argument.
Nee, dat zij hij niet. Van 10.2 naar 11.0 is veel werk. Niet van 10.1 naar 10.2. Ik was in 5 minuten klaar.Zoals je zegt, als je van 10.1 naar 10.2 wilt, mag je al je ports opnieuw compileren of via pkg doen als je geen speciale opties wilde. Dat is best wat werk hoor...
Die conclusie had ik ookJe punt is helder. Jij wilt gewoon een UNIX operating system met een ZFS web-interface erop. Maar dan is iets als NAS4Free of misschien wel FireDrunk's ZFSMond een betere keuze. ZFSguru heeft namelijk veel grotere ambities dan alleen dat. Dat betekent dat je niet tot de primaire doelgroep behoort.
Ja, in feite wel. Ik bedoelde hoe ZFSGuru in elkaar steekt, en hoe het beter had gekund.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:38:
[...]
Dus het gaat jou erom wat er achter de schermen gebeurt, niet of iets makkelijk te gebruiken is voor de gebruiker? Ik dacht dat je met 'omslachtig' bedoelde dat het voor de gebruiker niet fijn is of teveel werk. Nu lijkt het alsof je iets anders bedoelt.
Nou, ik vind van wel.Alles is juist bedacht vanuit het perspectief van de gebruiker, dat deze de software makkelijk kan gebruiken. Wat er achter de schermen gebeurt, is eigenlijk niet zo relevant.
Bovendien is wat er achter de schermen gebeurt, wel zeker relevant voor de gebruikerservaring, maar dat komt eigenlijk pas boven water zodra een gebruiker wat afwijkt van de doelgroep. Een voorbeeld hiervoor heb ik al genoemd: als je bijvoorbeeld veel software gebruikt uit de Ports, dan mag je na elke ZFSGuru 'upgrade' alles opnieuw installeren en herconfigureren, wat zo'n 'upgrade' erg omslachtig maakt.
Waar heb ik dat eerder gehoord...Klopt, dat is zeker waar. Maar dat punt is dus opgelost met 0.4. Het hele ontwerp van ZFSguru is daarop ingespeeld. Pas als alle beoogde functionaliteit voltooid is, komt de strategie goed tot zijn recht.
Kost het tijd? Zeker. Is het veel werk? Absoluut niet. Ik geef één command in en verder kan ik achterover leunen en ondertussen iets anders gaan doen.[...]
Zoals je zegt, als je van 10.1 naar 10.2 wilt, mag je al je ports opnieuw compileren of via pkg doen als je geen speciale opties wilde. Dat is best wat werk hoor...
Ik heb veel liever dat, dan dat ik de boel herinstalleer en alle configuratie opnieuw mag doen. Als je alleen ZFS en Samba gebruikt lijkt dat misschien niet veel, maar vergeet niet dat je véél meer met FreeBSD kunt doen dan dat. Misschien installeer je er wel een webserver, een torrentclient, een mailserver en een printserver op. Dan ben je wel even bezig hoor.
Dat wordt lastig ja. Maar onder normale omstandigheden zou je niets hoeven te mergen, ik vraag me dus ook af waarom ik dat bij de laatste paar keer onder ZFSGuru dat wel moest. Ik heb het idee dat dat met iets anders te maken heeft dan met of je -STABLE of -CURRENT draait, want ZFSGuru-versies vanaf waar ik toen upgradede, waren gewoon -RELEASE.[...]
Ja en dan mergemaster via de web-interface ook? Want ZFSguru doet juist veel aan -STABLE en -CURRENT. Kortom, wat jij voorstelt staat haaks op de strategie van het project.
Overigens gaat het niet om mergemaster, maar om handmatig mergen, zoals ik een paar posts terug al heb uitgelegd...
Correct[...]
Je punt is helder. Jij wilt gewoon een UNIX operating system met een ZFS web-interface erop.
Ik ben niet helemaal op de hoogte van wat NAS4Free allemaal doet, maar volgens mij heb je bij NAS4Free geen volledige FreeBSD tot je beschikking. Of was dat alleen bij FreeNAS?Maar dan is iets als NAS4Free of misschien wel FireDrunk's ZFSMond een betere keuze.
ZFSMond is inderdaad een beetje de opzet die ik bedoel, maar dat is alleen voor ZoL. Ik ben wel overtuigd van de kracht van FreeBSD, zeker voor ZFS
Jep, dat besef ik ondertussen wel. Betekent niet dat ik geen mening over het project kan hebbenZFSguru heeft namelijk veel grotere ambities dan alleen dat. Dat betekent dat je niet tot de primaire doelgroep behoort.
Nou, dat is dus precies wat ik bedoel. Dat zeg ik namelijk helemaal niet![...]
Ik was alleen bijzonder benieuwd wat je tegenstond aan het 'gemak' terwijl je kennelijk liever veel meer tijd, moeite en energie besteed aan handmatig je OS en ports upgraden. Want dat deze route qua tijd en vereist kennisniveau de lat veel hoger ligt dan bij ZFSguru, is denk ik onomstreden.
Ik heb kritiek op de opzet van ZFSGuru, en stel dus voor dat dingen misschien beter op een andere manier kunnen. Dat betekent niet dat ik "liever meer tijd, moeite en energie besteed aan handmatig upgraden", want ik heb inmiddels al tig keer uitgelegd waarom dat niet het geval is.
ZFSGuru zou users (ja, ook noobs) veel meer gemak kunnen bieden door gewoon "the FreeBSD way of things" te volgen1, en daar een mooie en makkelijke webinterface voor te bieden, in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden. Dat heeft helemaal niets te maken met hoe moeilijk het wordt voor users, want je kunt er dezelfde fancy webinterface omheen maken. Dat is wat ik zeg, en dat komt niet overeen met jouw 'samenvatting' van wat mijn standpunt zou zijn..
1: Om even wat verder uit te leggen wat ik hier precies mee bedoel:
ZFSGuru is gebouwd op FreeBSD. FreeBSD heeft zelf al uitstekend package management (namelijk pkgng en de Ports), maar jullie bouwen een eigen systeem (Services). Het resultaat is inferieur aan FreeBSD's eigen systeem.
FreeBSD heeft zelf ook al goede tools voor het upgraden, zoals elk OS hoort te hebben. Maar in plaats van dat jullie dat gebruiken en inbouwen in de webinterface, bedenken jullie een eigen systeem, dat onhandig werkt als je wat meer doet met je server dan de gemiddelde noob.
[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 16-08-2015 19:46 ]
Je verdedigd constant dat de services zo makkelijk zijn maar de services zelf zijn nog steeds omslachtig. Wil je Gnome installeren.... leuk als je het gedownload heb krijg je eerst de melding om depencies te installeren. Ik meen als ik het goed heb om x-Gnome te installeren ook X-server, Dep-Common, Dep-codecpack en dep-gcc nodig die je afzonderlijk moet installeren voor je X-gnome kan installeren. Ik meen zelf dat 1 depency pack afhankelijk is van een andere depency pack. Je target het voor de "gewone gebruiker" wat is er gewoon aan het zo omslachtig moeten installeren als wanneer ik het via portstree doe het al makkelijker is?
Gnome is misschien een ander verhaal maar ncdc was voor mij met portstree makkelijker te installeren dan via de services menu en ik weet niet veel van FreeBSD af. Bedoel ik ben echt een beginner op BSD en heb niet al te veel linux kennis (volgens mij dus precies in de doelgroep waarvoor het ontworpen is) dan gaat er misschien iets niet helemaal goed en kan het ook niet kwaad om het eens te heroverwegen of het niet makkelijker kan.
Bedoel ik heb geen idee HOE ZFSguru het doet, ik weet alleen dat het in sommige gevallen best wel beter kan. De simpele vraag voor mij al gebruiker is waarom moet ik als ik een service wil installeren eerst een depency installeren? als ik als gebruiker iets wil installeren verwacht ik dat het gaat via 1 weg en niet dat ik eerst terug gestuurd wordt.
Wel geinig om te zien nu dat de migration manager al naar 0.4 geschoven is, dus dat duurt wel weer even.
Gnome is misschien een ander verhaal maar ncdc was voor mij met portstree makkelijker te installeren dan via de services menu en ik weet niet veel van FreeBSD af. Bedoel ik ben echt een beginner op BSD en heb niet al te veel linux kennis (volgens mij dus precies in de doelgroep waarvoor het ontworpen is) dan gaat er misschien iets niet helemaal goed en kan het ook niet kwaad om het eens te heroverwegen of het niet makkelijker kan.
Bedoel ik heb geen idee HOE ZFSguru het doet, ik weet alleen dat het in sommige gevallen best wel beter kan. De simpele vraag voor mij al gebruiker is waarom moet ik als ik een service wil installeren eerst een depency installeren? als ik als gebruiker iets wil installeren verwacht ik dat het gaat via 1 weg en niet dat ik eerst terug gestuurd wordt.
Wel geinig om te zien nu dat de migration manager al naar 0.4 geschoven is, dus dat duurt wel weer even.
[ Voor 12% gewijzigd door Hakker op 16-08-2015 19:40 ]
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
@Compizfox: ik zou best willen reageren maar aangezien er bij jou irritatie optreedt, lijkt het me beter het hierbij te houden. Van mij zijde kan ik niet zo heel veel met je argumenten; ik vind ze niet bijzonder sterk. Het enige wat wel duidelijk is, dat je heel andere wensen hebt dan de doorsnee ZFSguru gebruiker. Dus misschien is de suggestie om andere NAS projecten ook eens een kans te geven helemaal niet zo slecht.
@Hakker: je noemt het feit dat dependencies nog niet automatisch geïnstalleerd worden. Dat leunt weer op de Task Manager functionaliteit; pas dan werkt het zoals bijvoorbeeld Ubuntu ook doet dat er automatisch dependencies meegepakt worden. Dan hoef je maar 1x te klikken en alles wordt voor je gedaan. Nu moet je dat inderdaad handmatig doen.
En ja.. succes met installeren van Gnome uit de portstree! Dat is helemaal niet zo eenvoudig voordat je alles hebt dat het ook goed werkt. Voor een simpele applicatie kun je inderdaad prima 'pkg install ncdc' doen dat is ook lekker makkelijk - mits je geen CURRENT draait en ook bij -STABLE kan het lastig zijn omdat er net incompatibilities kunnen zijn tussen de versie die de pkg aanbiedt en jouw systeem.
GuruDB was eerst gepland als laatste feature voor 0.2. Jason heeft besloten van het hele 'beta' versiesysteem af te stappen (gelukkig!) en ipv 0.2-beta16 of wat dan ook gewoon als 0.3 te releasen. Maar er is aan de volgorde niets veranderd. Na GuruDB komt de Migration Manager. Beide features waren major features voordat Jason zijn project stabiel wilde noemen. Dat was de reden dat die beta's maar voortduurden, maar dat werd een eindeloze rit. Nu met 0.3->0.4->0.5 vind ik veel fijner en met het harde werk onder de motorkap vrijwel voltooid, komt er nu ook meer tijd vrij voor de leuke features. Waaronder de Migration Manager.
Bij ZFSguru 1.0 begint de ambitie pas, want wat er daarna gebeurt mag ik allemaal nog niet vertellen. En iets zegt me dat ik dit in huidig gezelschap ook maar beter niet kan doen.
@Hakker: je noemt het feit dat dependencies nog niet automatisch geïnstalleerd worden. Dat leunt weer op de Task Manager functionaliteit; pas dan werkt het zoals bijvoorbeeld Ubuntu ook doet dat er automatisch dependencies meegepakt worden. Dan hoef je maar 1x te klikken en alles wordt voor je gedaan. Nu moet je dat inderdaad handmatig doen.
En ja.. succes met installeren van Gnome uit de portstree! Dat is helemaal niet zo eenvoudig voordat je alles hebt dat het ook goed werkt. Voor een simpele applicatie kun je inderdaad prima 'pkg install ncdc' doen dat is ook lekker makkelijk - mits je geen CURRENT draait en ook bij -STABLE kan het lastig zijn omdat er net incompatibilities kunnen zijn tussen de versie die de pkg aanbiedt en jouw systeem.
GuruDB was eerst gepland als laatste feature voor 0.2. Jason heeft besloten van het hele 'beta' versiesysteem af te stappen (gelukkig!) en ipv 0.2-beta16 of wat dan ook gewoon als 0.3 te releasen. Maar er is aan de volgorde niets veranderd. Na GuruDB komt de Migration Manager. Beide features waren major features voordat Jason zijn project stabiel wilde noemen. Dat was de reden dat die beta's maar voortduurden, maar dat werd een eindeloze rit. Nu met 0.3->0.4->0.5 vind ik veel fijner en met het harde werk onder de motorkap vrijwel voltooid, komt er nu ook meer tijd vrij voor de leuke features. Waaronder de Migration Manager.
Bij ZFSguru 1.0 begint de ambitie pas, want wat er daarna gebeurt mag ik allemaal nog niet vertellen. En iets zegt me dat ik dit in huidig gezelschap ook maar beter niet kan doen.
Ik vind anders dat Zfsguru juist compleet de plank misslaat door het net ff anders te doen , services die niet meer werken als je bijv php 5.5 installeertVerwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:58:
*knip* alleen quoten waar je direct op reageert, lange quotes svp inkorten als je op het geheel wilt reageren.
en continu nieuwe system-images uit te poepen , ga liever gewoon de -RELEASE tak volgen ipv je gebruikers weg te jagen ( ja , ook ik krijg inmiddels subtropische slingerschijt ervan) dmv steeds maar weer uit te leggen waarom je iets niet wil doen terwijl er genoeg gebruikers ports of pkgng en freebsd-update willen gebruiken.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 20:28 ]
Kies dan voor een andere oplossing, waar je geen 'slingerschijt' van krijgt? Als jullie ZFSguru geen goed product vinden, gebruik het dan niet?
Wat je noemt over PHP 5.5 dat services niet meer zouden werken, is mij overigens niet bekend. Ik ken geen bugreport op het forum hieromtrent. Bovendien wilt niet iedereen -RELEASE draaien; in mijn geval werkte de Ethernet alleen op -STABLE of -CURRENT. FreeBSD loopt achter met hardware support op Linux, als je dan ook nog oudere releases gaat draaien kan dat een knelpunt worden.
Verder geef je me weinig argumenten waardoor ik van mening zou kunnen veranderen. Dus daar heb ik niet zoveel aan.
Wat je noemt over PHP 5.5 dat services niet meer zouden werken, is mij overigens niet bekend. Ik ken geen bugreport op het forum hieromtrent. Bovendien wilt niet iedereen -RELEASE draaien; in mijn geval werkte de Ethernet alleen op -STABLE of -CURRENT. FreeBSD loopt achter met hardware support op Linux, als je dan ook nog oudere releases gaat draaien kan dat een knelpunt worden.
Verder geef je me weinig argumenten waardoor ik van mening zou kunnen veranderen. Dus daar heb ik niet zoveel aan.
En hier op inhakend. Met de kennis die ik heb weet ik hoe sommige dingen die nu gebeuren gewoon niet goed in elkaar steken. Dat ligt bijvoorbeeld in de kwaliteit van de code (PHP webinterface; en dat is ook door andere in het andere topic aangegeven). Die zaken bieden mij gewoon niet veel vertrouwen in het product. Dan kan het allemaal wel gebruikersvriendelijk zijn voor een bepaalde doelgroep, maar juist die kennis van de achterliggende structuur heeft mij doen besluiten de ZFSGuru webinterface maar beperkt te gebruiken. En nogmaals. Het is echt mijn doel niet om alleen kritiek te hebben, maar jullie weten ook dat het bijdragen aan ZFSGuru nu eenmaal (nog) niet mogelijk is.Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:29:
Ja, in feite wel. Ik bedoelde hoe ZFSGuru in elkaar steekt, en hoe het beter had gekund.
het argument is : zelf kunnen upgraden van p1 naar p2 dmv freebsd-update ipv een reinstall te hoeven doen en daarna al mn shit opnieuw te hoeven configgen.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:25:
Kies dan voor een andere oplossing, waar je geen 'slingerschijt' van krijgt? Als jullie ZFSguru geen goed product vinden, gebruik het dan niet?
En probeer maar es de sabnzbd service te installen , zodra je daarna naar php 5.5 upgrade werkt het niet meer.
Tevens mocht je reinstall willen doen : dan krijg je wederom een error omdat die "Service" php54 wil.
En je argument van "Gebruik het dan lekker niet" is precies waarom ik dus inmiddels walg van Zfsguru.
Een Opensource product verkoopt zichzelf dmv naar de community te luisteren en er wat mee te doen , niet door eigenwijs het wiel steeds maar weer opnieuw uit te willen vinden terwijl FreeBSD al genoeg tools.
heeft om een hoogstaand NAS te produceren , imho heeft inmiddels hooguit de zfsguru-webinterface nog enig nut , het OS er onder al lang niet meer.
@BartNL: iperf is al voorgeïnstalleerd onder ZFSguru. Dus gewoon de server starten met 'iperf -s' of 'iperf -s -w 128k' bijvoorbeeld.
@duiveltje666: je argument is: zelf kunnen upgraden van p1 naar p2 dmv freebsd-update ipv een reinstall te hoeven doen. Dat kan toch ook? Als jij die route liever volgt, dan doe je dat toch? Niets houdt je toch tegen om een andere weg naar Rome te kiezen? Zelfde met de services. Als je die liever niet gebruikt en je doet alles op de command line.. Prima toch? Doen!
Als jij PHP upgrade, moet je ook alle PHP extensies updaten. Wat jij wilt hoort gewoon te werken. 1) je installeert de ZFSguru services die je wilt, 2) je gaat handmatig PHP updaten naar een nieuwe versie, 3) de ZFSguru services werken nog steeds. Enig uitzondering kan zijn als de service zelf incompatible is met een hogere PHP versie. Er zijn nog een paar dingen die alleen onder 5.4 werken uit mijn hoofd. Daar kan ik natuurlijk ook weinig aan doen.
Dit is overigens niet ZFSguru-specifiek. Ook onder BSD heb je hetzelfde probleem. Als bepaalde apps php54-zlib gebruiken bijvoorbeeld en jij update PHP van 5.4 naar 5.6, dan krijg je problemen als je niet óók alle PHP extensies naar 5.6 update. Tja... je wilt het handmatig doen op de command line of niet? Dan moet je niet klagen dat via de command line je allemaal tegen issues aanloopt waar de 'ZFSguru route' je die juist wilt besparen.
Verder bedankt voor je mening over wat ZFSguru al dan niet moet doen. Ik ben echter juist iemand die anderen in zijn waarde laat. Wat jullie doen met jullie eigen projecten of ambities, moeten jullie weten! Ik zou het werk van anderen nooit persoonlijk willen afkraken zeker niet als dit onbetaald vrijwilligerswerk is waar enorm veel moeite en energie is gestoken. Ik snap jullie tirades niet zo. Kan zijn dat ZFSguru een slecht product is. Moet je dat zo hard uitspreken waar ik bij ben? Waarom gebruiken jullie ZFSguru als het zo kut is? Gebruik dan een ander product? Als ZFSguru kennelijk de minst slechte optie is en de andere opties kennelijk nóg slechter, waarom hoor ik daarover dan niets? Ik help mensen hier evengoed met FreeNAS of vanilla BSD; ik dwing jullie niet om ZFSguru te gebruiken. Geen reden om zo vijandig te doen mijns inziens...
@duiveltje666: je argument is: zelf kunnen upgraden van p1 naar p2 dmv freebsd-update ipv een reinstall te hoeven doen. Dat kan toch ook? Als jij die route liever volgt, dan doe je dat toch? Niets houdt je toch tegen om een andere weg naar Rome te kiezen? Zelfde met de services. Als je die liever niet gebruikt en je doet alles op de command line.. Prima toch? Doen!

Als jij PHP upgrade, moet je ook alle PHP extensies updaten. Wat jij wilt hoort gewoon te werken. 1) je installeert de ZFSguru services die je wilt, 2) je gaat handmatig PHP updaten naar een nieuwe versie, 3) de ZFSguru services werken nog steeds. Enig uitzondering kan zijn als de service zelf incompatible is met een hogere PHP versie. Er zijn nog een paar dingen die alleen onder 5.4 werken uit mijn hoofd. Daar kan ik natuurlijk ook weinig aan doen.
Dit is overigens niet ZFSguru-specifiek. Ook onder BSD heb je hetzelfde probleem. Als bepaalde apps php54-zlib gebruiken bijvoorbeeld en jij update PHP van 5.4 naar 5.6, dan krijg je problemen als je niet óók alle PHP extensies naar 5.6 update. Tja... je wilt het handmatig doen op de command line of niet? Dan moet je niet klagen dat via de command line je allemaal tegen issues aanloopt waar de 'ZFSguru route' je die juist wilt besparen.
Verder bedankt voor je mening over wat ZFSguru al dan niet moet doen. Ik ben echter juist iemand die anderen in zijn waarde laat. Wat jullie doen met jullie eigen projecten of ambities, moeten jullie weten! Ik zou het werk van anderen nooit persoonlijk willen afkraken zeker niet als dit onbetaald vrijwilligerswerk is waar enorm veel moeite en energie is gestoken. Ik snap jullie tirades niet zo. Kan zijn dat ZFSguru een slecht product is. Moet je dat zo hard uitspreken waar ik bij ben? Waarom gebruiken jullie ZFSguru als het zo kut is? Gebruik dan een ander product? Als ZFSguru kennelijk de minst slechte optie is en de andere opties kennelijk nóg slechter, waarom hoor ik daarover dan niets? Ik help mensen hier evengoed met FreeNAS of vanilla BSD; ik dwing jullie niet om ZFSguru te gebruiken. Geen reden om zo vijandig te doen mijns inziens...
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:07:
Ik ben echter juist iemand die anderen in zijn waarde laat. [...] Ik zou het werk van anderen nooit persoonlijk willen afkraken zeker niet als dit onbetaald vrijwilligerswerk is waar enorm veel moeite en energie is gestoken. Ik snap jullie tirades niet zo. [...] Geen reden om zo vijandig te doen mijns inziens...
Volgens mij rijmt dit niet goed met elkaar. Het punt is niet ZFSGuru op zich, maar jullie eigenwijsheid (en de onzeVerwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:41:
En één of andere autist dacht dat het handig was dat alle features gelijk automatisch enabled worden als je een pool aanmaakt. [....] En veel meer over programmeurs en autisme,
Even om het in perspectief te plaatsen : Ik was een enthousiaste gebruiker en jij hebt me wel degelijk goed geholpen.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:07:
*grote knipsel*
Als ZFSguru kennelijk de minst slechte optie is en de andere opties kennelijk nóg slechter, waarom hoor ik daarover dan niets? Ik help mensen hier evengoed met FreeNAS of vanilla BSD; ik dwing jullie niet om ZFSguru te gebruiken. Geen reden om zo vijandig te doen mijns inziens...
Diverse mensen hebben verbeteringen aangedragen en ook beargumenteerd, dit waren oa de Firedrunks , Curlymo's , Compizfoxen van deze wereld en ook ik .
Als je dan niks daarvan terugziet kun je wel beetje op je vingertoppen aanvoelen dat mensen zich er vanaf gaan keren.
Doe er mee wat je wil gozer..
Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen met "jullie", maar het was niet mijn bedoeling om vijandig over te komen.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:07:
Ik gebruik ZFSGuru voornamelijk omdat het mij een volledige FreeBSD-basis biedt (zover ik weet, heb je dat bij FreeNAS bijvoorbeeld niet) en omdat het een webinterface heeft.
Ik heb echter wel kritiek op bepaalde aspecten van het project. Het is niet mijn bedoeling om het af te kraken, en ik zeg ook niet "dat het kut is". Ik probeer juist, door middel van discussie, uit te leggen wat ZFSGuru beter zou kunnen doen.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik vond die opmerking eigenlijk al niet kunnen, om nu te zeggen dat je anderen "in je waarde laat" is nogal hypocriet.CurlyMo schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:18:
Volgens mij rijmt dit niet goed met elkaar. Het punt is niet ZFSGuru op zich, maar jullie eigenwijsheid (en de onze). Als het nu eens een volledig OSS project was geweest met de nodige haken en ogen, dan had je denk ik veel minder kritiek gehad. Dan was het antwoord gewoon lekker steevast geweest: "Implementeer het". En terecht!
Ik dacht al dat je daarmee zou komen. 
Ik doe dit liever via DM want dit begint echt vreselijk off-topic te worden. Mocht je na deze reactie verder willen discussiëren hierover, nodig ik je uit een DM-thread te starten.
Het klopt dat ik soms felle kritiek heb op anderen. En jullie nu op mij en het ZFSguru project. Dus in die zin heb je helemaal gelijk dat het nogal hypocriet overkomt. Het verschil zit hem echter in of je die kritiek keihard tegen het gezicht van een betreffend persoon doet, of dat je deze in een algemene discussie met niet-betrokken personen doet. Dan wordt het inhoudelijke kritiek - felle kritiek misschien - maar wel inhoudelijk en niet op de man af. Als ik had gezegd dat developer X van project Y een autist was, dan was dat zeker een 'ad hominem' geweest - oftewel op de man spelen.
Mijn opmerking over autisme was eerder gericht aan de hele IT-sector; ik heb niet voor niets mijn Informatica-studie afgebroken precies om deze reden. Als ik dan iets tegenkom in een product wat mijns inziens te wijten is aan de verhoogde concentratie autisme binnen de IT-sector, is dat de directe aanleiding. Maar mijn kritiek is eigenlijk heel breed en helemaal niet specifiek aan een persoon of project.
Daarnaast is het verschil ook dat kritiek op gevestigde projecten met developers die vele tonnen verdienen, iets anders is dan een sympathiek klein vrijwilligersproject af te kraken. Juist omdat er geen verdienmodel achter is, is de kritiek op de man zoals duiveltje666 doet, in mijn ogen onverdiend.
@duiveltje666: eindgebruikers weten niet altijd goed welke richting het project op moet. Het kan zomaar zijn dat de meerderheid het uiteindelijk niet bij het juiste eind heeft. De beste stuurlui staan aan wal. Jason en ik staan op het schip. Daarnaast lijk je te suggereren dat iemand zijn creatie niet mag maken zoals die dat zelf wilt. Dat is vreemd; dat is zeggen dat Lady Gaga haar muziek heel anders moet maken omdat 'de meerderheid' dat wilt. Misschien dat ze daarin mee zou gaan, maar misschien ook niet. Hoe dan ook, dat is natuurlijk helemaal haar keuze. Dit voorbeeld gaat dan nog wel om een product waarvoor je betaalt, niet een gratis product gemaakt door twee mensen in hun vrije tijd.
Ik doe dit liever via DM want dit begint echt vreselijk off-topic te worden. Mocht je na deze reactie verder willen discussiëren hierover, nodig ik je uit een DM-thread te starten.
Het klopt dat ik soms felle kritiek heb op anderen. En jullie nu op mij en het ZFSguru project. Dus in die zin heb je helemaal gelijk dat het nogal hypocriet overkomt. Het verschil zit hem echter in of je die kritiek keihard tegen het gezicht van een betreffend persoon doet, of dat je deze in een algemene discussie met niet-betrokken personen doet. Dan wordt het inhoudelijke kritiek - felle kritiek misschien - maar wel inhoudelijk en niet op de man af. Als ik had gezegd dat developer X van project Y een autist was, dan was dat zeker een 'ad hominem' geweest - oftewel op de man spelen.
Mijn opmerking over autisme was eerder gericht aan de hele IT-sector; ik heb niet voor niets mijn Informatica-studie afgebroken precies om deze reden. Als ik dan iets tegenkom in een product wat mijns inziens te wijten is aan de verhoogde concentratie autisme binnen de IT-sector, is dat de directe aanleiding. Maar mijn kritiek is eigenlijk heel breed en helemaal niet specifiek aan een persoon of project.
Daarnaast is het verschil ook dat kritiek op gevestigde projecten met developers die vele tonnen verdienen, iets anders is dan een sympathiek klein vrijwilligersproject af te kraken. Juist omdat er geen verdienmodel achter is, is de kritiek op de man zoals duiveltje666 doet, in mijn ogen onverdiend.
@duiveltje666: eindgebruikers weten niet altijd goed welke richting het project op moet. Het kan zomaar zijn dat de meerderheid het uiteindelijk niet bij het juiste eind heeft. De beste stuurlui staan aan wal. Jason en ik staan op het schip. Daarnaast lijk je te suggereren dat iemand zijn creatie niet mag maken zoals die dat zelf wilt. Dat is vreemd; dat is zeggen dat Lady Gaga haar muziek heel anders moet maken omdat 'de meerderheid' dat wilt. Misschien dat ze daarin mee zou gaan, maar misschien ook niet. Hoe dan ook, dat is natuurlijk helemaal haar keuze. Dit voorbeeld gaat dan nog wel om een product waarvoor je betaalt, niet een gratis product gemaakt door twee mensen in hun vrije tijd.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 21:34 ]
Denk dat je mijn kritiek dan toch iets anders zou moeten interpreteren :Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:26:
Ik dacht al dat je daarmee zou komen.
MIjn kritiek is naar het project toe , niet elke dev is daarin dezelfde eenheidsworst (tenzij je het dan over OpenBSD hebt natuurlijk
Overigens kun je Gaga zien als : zij is de dev , maar haar platenmaatschappij ( de community ) stuurt daarin
Oke, ik dacht dat dit "normaal" was. Ik heb gnome inderdaad met ZFSguru geinstalleerd en veel dependencies tegengekomen. * EnerQi is een beginnelingVerwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:52:
Dit ook precies hetgeen wat hier in de discussie niet goed gaat. Veel helpende handen terwijl de maker(s) daar nog niet naar willen (of kunnen) luisteren. Wat wij als gebruikers/stuurlui aan wal moeten doen is afwachten tot ZFSguru 1.0 gereleased is. Dit is blijkbaar het werk wat hun ter wereld willen brengen en dat moet hun uiteindelijke (mid)doel zijn. Vanaf die versie kunnen we (hopelijk) bijdragen aan de richting die ZFSguru kan gaan en effectief iets bijdragen aan de codeGuruDB was eerst gepland als laatste feature voor 0.2. Jason heeft besloten van het hele 'beta' versiesysteem af te stappen (gelukkig!) en ipv 0.2-beta16 of wat dan ook gewoon als 0.3 te releasen. Maar er is aan de volgorde niets veranderd. Na GuruDB komt de Migration Manager. Beide features waren major features voordat Jason zijn project stabiel wilde noemen. Dat was de reden dat die beta's maar voortduurden, maar dat werd een eindeloze rit. Nu met 0.3->0.4->0.5 vind ik veel fijner en met het harde werk onder de motorkap vrijwel voltooid, komt er nu ook meer tijd vrij voor de leuke features. Waaronder de Migration Manager.
Iets wat mij wel getriggerd heeft (als non-unix gebruiker), hoe regelt men eigenlijk de security patches zoals we die eigenlijk bij Windows kennen (van alle pakketten)?
Sinds ik mijn NAS geinstalleerd heb, heb ik eigenlijk nog nooit updates uitgevoerd

ZFSguru is ook nog net één dag met een stabiele release gekomen. Daarvoor was het project officiëel nog niet geschikt voor productie, omdat de essentiële features nog niet waren uitontwikkeld. Jason heeft met 0.3 ook een grote concessie gedaan door al stabiele releases vrij te geven terwijl de Migration Manager nog niet af is. Maar juist omdat het ambitieniveau zo hoog is, zal het ook een tijdje duren voordat het zover is dat het project een uiting is van het gewenst resultaat.EnerQi schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:53:
Oke, ik dacht dat dit "normaal" was. Ik heb gnome inderdaad met ZFSguru geinstalleerd en veel dependencies tegengekomen. * EnerQi is een beginneling
Kortom, ZFSguru heeft sterke punten maar zeker ook zwakkere punten. Services is daar zeker een voorbeeld van, en dan met name de management ervan. Services v2 staat ook op het lijstje; 0.7 uit mijn hoofd - direct na de Task Manager die nodig is om alles geautomatiseerd op de achtergrond te doen.
Jason wilde namelijk niet hackerig vanalles erin knutselen zodat het snel werkt. Maar wilde de zaken gelijk goed doen en gebruik maken van frameworks die toekomstvast zijn - in zijn ogen dan. Velen hier zullen er anders over denken, en dat is hun goed recht.
Ik zou zeggen dat het Discussie over de toekomst van ZFSguru topic toch een redelijke aanwijzing is dat zowel Jason als ikzelf graag naar gebruikers willen luisteren. Ook Jason zijn State of the Project ging direct in op de kritiek van de genoemde discussie. Er is veel tijd en energie besteed aan de feedback van anderen en in sommige gevallen is de kritiek overgenomen, in veel andere gevallen ook niet. Dat moet de afweging zijn van onze zijde - gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde.Dit ook precies hetgeen wat hier in de discussie niet goed gaat. Veel helpende handen terwijl de maker(s) daar nog niet naar willen (of kunnen) luisteren.
In zekere zin is het waar dat het ook maar afwachten is wat het project gaat worden. Dat geldt eigenlijk voor alles, want kritiek op projecten als Ubuntu, Gnome en Firefox is ook niet nieuw. De developers kiezen hun eigen weg - de gebruikers moeten uiteindelijk maar afwachten. Toch is het ook heel redelijk om te stellen dat juist de developers een unieke kijk hebben en in veel gevallen een beter inzicht hebben in wat haalbaar is. Bovendien moet je als ontwikkelaar ook zelf gemotiveerd kunnen worden - als je alleen maar doet wat anderen willen dan is de lol er snel vanaf.Wat wij als gebruikers/stuurlui aan wal moeten doen is afwachten tot ZFSguru 1.0 gereleased is. Dit is blijkbaar het werk wat hun ter wereld willen brengen en dat moet hun uiteindelijke (mid)doel zijn. Vanaf die versie kunnen we (hopelijk) bijdragen aan de richting die ZFSguru kan gaan en effectief iets bijdragen aan de code.
Dat laatste is het kernpunt. ZFSguru is op dit moment niet geschikt voor het draaien in hostile omgevingen. Althans, niet out of the box. Maar ik gebruik ZFSguru wel voor internetzaken - maar dan moet je zelf wat knutselen. Sudo eruit, web-interface weg, firewall aan, samba uit, enzovoorts.Iets wat mij wel getriggerd heeft (als non-unix gebruiker), hoe regelt men eigenlijk de security patches zoals we die eigenlijk bij Windows kennen (van alle pakketten)?
Sinds ik mijn NAS geinstalleerd heb, heb ik eigenlijk nog nooit updates uitgevoerd. Op dit moment draai ik 10.0-002 met ZFSguru 0.2 beta 9
. Het scheelt dat mijn NAS niet van buitenaf benaderbaar is....
Maar je vraag is eigenlijk gelijk aan B2: B2 in "Het grote ZFS topic" en mijn reactie(s) een paar posts lager.
Het concept is dat je security updates doet door het hele systeem te upgraden. Dat systeemupgrades laagdrempelig worden, is onderdeel van de strategie en de Migration Manager is daarin cruciaal. Je migration pack zorgt dat het project wordt aangepast aan jouw wensen en die neem je mee bij elke installatie. Je kunt het ook zelf aanpassen met eigen scripts zodat je bij elke installatie van ZFSguru ook nog wat 'pkg install blabla' commando's meegeeft. Het idee is dat ZFSguru een vanille/confectiemaat is en de Migration Pack datgene is dat de spijkerbroek zich helemaal aan jouw lichaam aanpast.
Wat betreft security heeft BSD al een infrastructuur waarbij ports als 'vulnerable' worden aangeduid. Dat kan ZFSguru ook gebruiken, zodat je een doodskopje ziet (zoals BSD ook doet) bij pakketten die kwetsbaar zijn. Dan kun je alle systeemversies in één ogenblik zien: 126 is vulnerable, 127 is vulnerable, maar 128, 129 en 130 niet. Dan weet je dat alleen de laatste drie bruikbaar zijn in vijandige omgevingen zoals wanneer ZFSguru aan het internet wordt gekoppeld.
In dit stadium wordt ZFSguru bijna altijd achter een NAT router gebruikt in een thuisomgeving. Dus security is veel minder een issue dan het zou kunnen zijn.
Sorry voor mijn bewoording, maar dat is echt te belachelijk voor woorden. Ik stelde de oorspronkelijke vraag om je te prikkelen, omdat ik ZFSGuru toch al compleet een Security through obscurity platform vind.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:33:
[...]
In dit stadium wordt ZFSguru bijna altijd achter een NAT router gebruikt in een thuisomgeving. Dus security is veel minder een issue dan het zou kunnen zijn.
Ik ga de complete discussie niet opnieuw voeren omdat je dan toch weer met allemaal plannen over toekomstige versies komt (wat waarschijnlijk in het huidige release tempo nog jaren gaat duren).
Kun je van een beginneling vragen dat hij/zij snapt hoe het netwerk (s.q. hackaanvallen) werken?
ZFSguru probeert met zijn visie het zo makkelijk mogelijk te maken (d.m.v. services) om applicaties te kunnen draaien op een server. Als je dat niet wilt, dan installeer je de "zooi" niet en hou je een NAS over. De vraag is nu ook, heeft het zin / moet het mogelijk zijn dat een beginneling (zoals ik dus
) een mail/webserver kan opzetten met een paar knopjes terwijl ie niet eens weet of het gebeuren wel veilig is?
ZFSguru (en/of andere pakketten) kunnen wel bepaalde opties automatiseren/versimpelen maar iets niet goed aan/uit zetten betekend dat de applicatie overgenomen kan worden van buitenaf. Forums/websites etc worden per dag gehackt en de vraag is of je het dan makkelijker moet maken om je gegevens kwijt te spelen.
ZFSguru probeert met zijn visie het zo makkelijk mogelijk te maken (d.m.v. services) om applicaties te kunnen draaien op een server. Als je dat niet wilt, dan installeer je de "zooi" niet en hou je een NAS over. De vraag is nu ook, heeft het zin / moet het mogelijk zijn dat een beginneling (zoals ik dus
ZFSguru (en/of andere pakketten) kunnen wel bepaalde opties automatiseren/versimpelen maar iets niet goed aan/uit zetten betekend dat de applicatie overgenomen kan worden van buitenaf. Forums/websites etc worden per dag gehackt en de vraag is of je het dan makkelijker moet maken om je gegevens kwijt te spelen.
Ik denk dat ik een van de typische gebruikers ben. Sla films op en de servers staan achter een router met NAT. Zet de server geen verbinding op met buiten komt er niets binnen. Als ze echter de ISP router hacken kunnen ze bij alle devices op de lan kant, dus ook de ZFSguru servers. (web interface en ssh hebben passwords)
Heb nog steeds het plan er maar een PFsense firewall voor te bouwen.
Heb nog steeds het plan er maar een PFsense firewall voor te bouwen.
pfsense is ook op BSD gebaseerd en gebruikt ook pf - dezelfde firewall die ZFSguru nu in de web-interface heeft geïntegreerd. Je moet hem wel zelf kunnen configureren, dus ook hier weer is kennis nodig als je van ZFSguru een veilig genoeg systeem wilt maken wat je aan het internet kunt hangen.
Maar dat is ook niet het primaire gebruiksdoel van ZFSguru. Primair is ZFSguru een NAS. En een NAS hang je niet aan het internet. Dat moet je met Synology ook niet willen waar je tig apps op draait. Dan word je gehackt ja; duh?
En nee, B2, er komen geen toekomstige versies uit waar dit op magische wijze wordt opgelost. Ik snap eigenlijk helemaal niet wat je probeert te zeggen. ZFSguru is geen securityproduct?!
Maar dat is ook niet het primaire gebruiksdoel van ZFSguru. Primair is ZFSguru een NAS. En een NAS hang je niet aan het internet. Dat moet je met Synology ook niet willen waar je tig apps op draait. Dan word je gehackt ja; duh?
En nee, B2, er komen geen toekomstige versies uit waar dit op magische wijze wordt opgelost. Ik snap eigenlijk helemaal niet wat je probeert te zeggen. ZFSguru is geen securityproduct?!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2015 13:35 ]
Security is niet een product? Security moet je overal doen! Altijd, overal, ten alle tijden.
Over nadenken bij ontwerp, nadenken bij bouw, nadenken tijdens het testen, en over nadenken bij deployment!
Juist omdat iedereen denkt: "Ah, aan de voorkant is het wel goed geregeld, ik hoef niks meer te doen" hebben we zoveel security leaks in deze wereld.
Over nadenken bij ontwerp, nadenken bij bouw, nadenken tijdens het testen, en over nadenken bij deployment!
Juist omdat iedereen denkt: "Ah, aan de voorkant is het wel goed geregeld, ik hoef niks meer te doen" hebben we zoveel security leaks in deze wereld.
Even niets...
Er is gedaan wat er gedaan kan worden. Eigen user account voor ZFSguru, standaard access beperkt tot local IP, optioneel wachtwoord en IP whitelist... maar het kernpunt is wel dat ZFSguru geen securityproduct is, wat bedoeld is om direct aan het internet te hangen.
ZFSguru is bedoeld om als thuisserver in een veilige omgeving te draaien. Natuurlijk heb je ook nog wachtwoorden op je Samba shares enzovoorts, maar je wilt toch niet het risico lopen door dit direct aan het internet te hangen? Dat doe je toch met Synology ook niet?
Bovendien, ga je veel apps draaien, dan ga je dat nooit helemaal veilig krijgen. Zoiets kun je gewoon niet direct aan het internet hangen, punt. Wel kun je ZFSguru standaard veilig maken zodat mocht het in out-of-the-box configuration heel even bereikbaar zijn van buitenaf, dat het niet gelijk gehackt wordt. Maar brrrrr; je NAS direct aan het internet? Waarom zou je dat willen? Dan gebruik je toch een VPN?!
ZFSguru is bedoeld om als thuisserver in een veilige omgeving te draaien. Natuurlijk heb je ook nog wachtwoorden op je Samba shares enzovoorts, maar je wilt toch niet het risico lopen door dit direct aan het internet te hangen? Dat doe je toch met Synology ook niet?
Bovendien, ga je veel apps draaien, dan ga je dat nooit helemaal veilig krijgen. Zoiets kun je gewoon niet direct aan het internet hangen, punt. Wel kun je ZFSguru standaard veilig maken zodat mocht het in out-of-the-box configuration heel even bereikbaar zijn van buitenaf, dat het niet gelijk gehackt wordt. Maar brrrrr; je NAS direct aan het internet? Waarom zou je dat willen? Dan gebruik je toch een VPN?!
Eigen user account mag sudo doen. Dat helpt niks dus.
PHP is oude versie vol met security bugs.
Er zit op veel plekken denk ik SQL injection.
Er zit op veel plekken denk ik code die makkelijk manipuleerbaar is.
Het gaat mij niet om de applicaties die je installeerd, maar om ZFSguru zelf
En het laatste wat je zegt is natuurlijk wel erg makkelijk...
Omdat we dieven nooit uit kunnen roeien moeten we alle deuren maar open laten staan?
En waarom blijf je in vredesnaam zo hameren op dat direct aan het internet hangen?? Wie heeft het daar over?
PHP is oude versie vol met security bugs.
Er zit op veel plekken denk ik SQL injection.
Er zit op veel plekken denk ik code die makkelijk manipuleerbaar is.
Het gaat mij niet om de applicaties die je installeerd, maar om ZFSguru zelf
En het laatste wat je zegt is natuurlijk wel erg makkelijk...
Omdat we dieven nooit uit kunnen roeien moeten we alle deuren maar open laten staan?
En waarom blijf je in vredesnaam zo hameren op dat direct aan het internet hangen?? Wie heeft het daar over?
Even niets...
Hoezo hebben oudere versies van PHP security bugs? PHP 5.6 wordt toch nog steeds geupdate? Alleen 5.3 is EOL.
SQL injection? ZFSguru gebruikt helemaal geen SQL?!
Makkelijk manipuleerbaar? Als je toegang tot de web-interface hebt, heb je root toegang door de command line en SSH access. Dus wat bedoel je precies? Je moet wel door de authenticatie-code komen, en die is heel vroeg in het page process. Dus als daar een vulnerability zou zitten heb je misschien een punt, maar dat is alleen speculeren dat er mogelijk iets in zou kunnen zitten. Dat kun je voor elk product doen.
En als je NAS nooit vanaf buitenaf benaderd kan worden, is security op dat vlak dus irrelevant. Dan gaat het om security zodat je zusje niet bij je natuurfilms kan, bijvoorbeeld. Kortom, een simpel wachtwoord.
Laat ik de vraag omdraaien: wat zou ZFSguru anders moeten doen op securityvlak?
SQL injection? ZFSguru gebruikt helemaal geen SQL?!
Makkelijk manipuleerbaar? Als je toegang tot de web-interface hebt, heb je root toegang door de command line en SSH access. Dus wat bedoel je precies? Je moet wel door de authenticatie-code komen, en die is heel vroeg in het page process. Dus als daar een vulnerability zou zitten heb je misschien een punt, maar dat is alleen speculeren dat er mogelijk iets in zou kunnen zitten. Dat kun je voor elk product doen.
En als je NAS nooit vanaf buitenaf benaderd kan worden, is security op dat vlak dus irrelevant. Dan gaat het om security zodat je zusje niet bij je natuurfilms kan, bijvoorbeeld. Kortom, een simpel wachtwoord.
Laat ik de vraag omdraaien: wat zou ZFSguru anders moeten doen op securityvlak?
Ik doel niet op SQL injection (foute woordkeuze, mijn excuses
), maar vooral parameter injection. Als in, ik kan dingen buiten ZFS manipuleren zonder dat ik eigenlijk toegang tot het systeem heb.
Wat je zou kunnen doen is:
1) afstappen van sudo
2) Een API maken tussen een webinterface en een backend.
3) Een Backend maken die beschermt is tegen Cross Site Request Forgery
4) Zoveel mogelijk versie onafhankelijk programmeren (waardoor je eigenlijk altijd naar de nieuwste versie van PHP kan).
5) Unit tests schrijven?
6) Niks meer met de command line doen vanuit de webserver.
7) Duidelijk markeren welke versie je gebruikt, en waarom? (Maak op de site een lijst met interne dependancies, en laat zien waarom ze nodig zijn, en laat zien wat er vulernable is. Op die manier maak je inzichtelijk welke moedwillige risicio's je een gebruiker aan bloot stelt.) Ja dat is soms niet leuk, en soms verlies je er misschien gebruikers mee, maaar het is wel eerlijk.
8 ) Bij het releasen van een Update, vermeld CVE nummers die opgelost worden, en/of verwijs naar fixes upstream (zoals bij een versie bump van PHP)
Wat je zou kunnen doen is:
1) afstappen van sudo
2) Een API maken tussen een webinterface en een backend.
3) Een Backend maken die beschermt is tegen Cross Site Request Forgery
4) Zoveel mogelijk versie onafhankelijk programmeren (waardoor je eigenlijk altijd naar de nieuwste versie van PHP kan).
5) Unit tests schrijven?
6) Niks meer met de command line doen vanuit de webserver.
7) Duidelijk markeren welke versie je gebruikt, en waarom? (Maak op de site een lijst met interne dependancies, en laat zien waarom ze nodig zijn, en laat zien wat er vulernable is. Op die manier maak je inzichtelijk welke moedwillige risicio's je een gebruiker aan bloot stelt.) Ja dat is soms niet leuk, en soms verlies je er misschien gebruikers mee, maaar het is wel eerlijk.
8 ) Bij het releasen van een Update, vermeld CVE nummers die opgelost worden, en/of verwijs naar fixes upstream (zoals bij een versie bump van PHP)
Even niets...
1) en 2) is leuk voor 2 of 3 jaar later in de toekomst waar ZFSguru zijn eigen 'stored procedure' achtig ontwerp krijgt. Maar dat zie ik voor de lange baan. Veel werk en levert voor de doelgroep vrijwel niets op. Dus zeker geen prioriteit. Dat is iets voor het allerlaatst.
4) dat is heel lastig want je kunt volgens mij niet én PHP 5.6 én 6.0 tegelijk gebruiken. En veel addons werken niet met de laatste PHP versie. AjaXplorer bijvoorbeeld stopte bij 5.3. Balen.
6) dat is verlies van functionaliteit voor de gebruiker; is dat wel wenselijk?
7) dat is nu al - geautomatiseerd worden de productversies bijgehouden en opgeslagen in de GuruDB database. Je kunt bij het installeren van een service zien: systeemversie X heeft Virtualbox 4.3.2 en systeemversie Y heeft Virtualbox 4.3.6, bijvoorbeeld.
8 ) dit is zeker wat we willen - vuxml is er al en slaat alle security vulns op. Dit kan ZFSguru gebruiken om 'doodskopjes' bij vulnerable systeemversies te plaatsen. Dan kun je zien oh Python in deze oude systeemversie heeft een vuln. - of juist OpenSSL in de FreeBSD userland.
Maar mag ik vragen, waarom zoveel aandacht voor security? Als ZFSguru iets was wat je aan het internet hangt, logisch. Maar als een equivalent van Synology, kun je dit toch nooit veilig genoeg maken zonder de gebruikservaring aan te tasten? Ik bedoel het weghalen van de command line en dan ook maar SSH access enzovoorts; is dat in het belang van de gebruikers van ZFSguru?
4) dat is heel lastig want je kunt volgens mij niet én PHP 5.6 én 6.0 tegelijk gebruiken. En veel addons werken niet met de laatste PHP versie. AjaXplorer bijvoorbeeld stopte bij 5.3. Balen.
6) dat is verlies van functionaliteit voor de gebruiker; is dat wel wenselijk?
7) dat is nu al - geautomatiseerd worden de productversies bijgehouden en opgeslagen in de GuruDB database. Je kunt bij het installeren van een service zien: systeemversie X heeft Virtualbox 4.3.2 en systeemversie Y heeft Virtualbox 4.3.6, bijvoorbeeld.
8 ) dit is zeker wat we willen - vuxml is er al en slaat alle security vulns op. Dit kan ZFSguru gebruiken om 'doodskopjes' bij vulnerable systeemversies te plaatsen. Dan kun je zien oh Python in deze oude systeemversie heeft een vuln. - of juist OpenSSL in de FreeBSD userland.
Maar mag ik vragen, waarom zoveel aandacht voor security? Als ZFSguru iets was wat je aan het internet hangt, logisch. Maar als een equivalent van Synology, kun je dit toch nooit veilig genoeg maken zonder de gebruikservaring aan te tasten? Ik bedoel het weghalen van de command line en dan ook maar SSH access enzovoorts; is dat in het belang van de gebruikers van ZFSguru?
Security is nooit van direct- belang voor de gebruikers.
Van security krijgen gebruikers geen nieuwe features. Het enige wat je krijgt is de zekerheid dat jouw product niet zomaar van alles gaat doen.
Stel, de ZFSguru master server wordt gehackt, en er kan een malafide stukje code in het webservice pakketje komen. Als je een strikte API hebt tussen je webfrontend en een backend, kan die code niet zomaar persoonlijke gegevens stelen van de gebruikers. Dus creditcard info die op een systeem staat kan niet zomaar gehijacked worden.
Denk aan iets als CryptoLocker? Het is niet het doel van een hacker om je systeem meteen plat te krijgen, want daar verdienen ze niks mee. Het is veel vaker het plan om gegevens te stelen...
Als ze ergens een obscuur scriptje plaatsen, valt het jou en Jason misschien niet op, en komt het misschien wel in de release. Juist DAT is gevaarlijk.
Van security krijgen gebruikers geen nieuwe features. Het enige wat je krijgt is de zekerheid dat jouw product niet zomaar van alles gaat doen.
Stel, de ZFSguru master server wordt gehackt, en er kan een malafide stukje code in het webservice pakketje komen. Als je een strikte API hebt tussen je webfrontend en een backend, kan die code niet zomaar persoonlijke gegevens stelen van de gebruikers. Dus creditcard info die op een systeem staat kan niet zomaar gehijacked worden.
Denk aan iets als CryptoLocker? Het is niet het doel van een hacker om je systeem meteen plat te krijgen, want daar verdienen ze niks mee. Het is veel vaker het plan om gegevens te stelen...
Als ze ergens een obscuur scriptje plaatsen, valt het jou en Jason misschien niet op, en komt het misschien wel in de release. Juist DAT is gevaarlijk.
Even niets...