Er zijn diverse ideeën om dit wel te laten slagen. Maar dat is iets voor de langere duur; 2016 ofzo. Voor nu is het belangrijk het project op de rails te krijgen en de fundering af te bouwen, waar we al een heel eind mee op weg zijn. De licentie is een belangrijke hobbel om de community op te bouwen, in die fase zitten we nu.
Ik denk niet dat je nog veel langer moet wachten om de knoop door te hakken.
FireDrunk schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:33:
Helemaal mee eens, trek een conclusie, bedenk goed wat je wil bereiken met een community, en bedenk wat je wil bereiken samen met Jason.
Maak een lijstje met voor en nadelen, en voors en tegens (harde eisen zoals Jason die zijn werk niet wil 'verliezen').
Kies links, of kies rechts, en vertel hier eventueel je lijstje (maar dat hoeft zeker niet).
Kom niet aan met: Dit is mijn lijstje wat vinden jullie, wij vinden daar niets over, het is jouw lisjtje.
Het idee was dat ik met dit topic jullie 'inspraak' kon geven in wat de toekomst zou worden van ZFSguru. Dat betekent niet dat de community beslist; dat doet uiteindelijk Jason. Maar wel dat jullie invloed kunnen uitoefenen. Als Jason en ik eerst dingen beslissen en dan aan jullie mededelen, is er natuurlijk geen inspraak. Dan zou het verwijt kunnen zijn dat Jason een dictator is en mensen niet voor zijn project willen werken omdat het geen fijne gozer is. Voor constructieve kritiek sta ik helemaal open: kom maar, dat kan ons project alleen maar ten goede komen!
Dat gezegd, is besluiteloosheid natuurlijk ook niet goed. Eens moet de knoop worden doorgehakt. Maar dat gebeurt toch ook? Het is nog maar twee dagen geleden dat ik met het idee van een concrete licentie kwam. Dus wat mij betreft mag daar nog meer tijd voor worden gegeven zodat iedereen daarop kan reageren. Daarna zal er zeker ook een besluit vallen, zoals ook een besluit is gevallen over de eerdere besproken onderwerpen, zoals in de
State of the Project te lezen valt.
En hell, misschien als je doorzet, zal ik stiekem toch nog code kloppen voor ZFSguru mocht het echt nodig zijn, en strijk ik over mijn hart qua licentie gebeuren enzo... Wie weet...
Dat zou ik heel erg kunnen waarderen. Maar ook als je van mening bent dat je er niet aan wilt meewerken, maar wel onze keuzes respecteert en ons het beste wenst, kan ik daar goed mee leven. Het liefste zou ik willen dat iedereen 'happy' is.

Snap ik, maar voor mensen die hun tijd opofferen om mee te helpen aan het project, is het belangrijk dat ook aan hun belangen aandacht wordt besteed. Dus de licentie is voornamelijk belangrijk voor
contributors en niet direct voor de eindgebruiker. Wel is het zo dat
contributors vrijwel altijd ook eindgebruiker zijn.
Cipher: het verschil tussen "commercial use" en "no selling" is mij een enorm vraagteken. Voor mijn gevoel zijn beide hetzelfde en als ik de tekst lees, snap ik het "including activities that generates income" niet. Zou ik wildvreemde een NAS mogen verkopen en daarop support geven voor een bedrag of niet?
Het verschil zit hem erin dat je ZFSguru verkoopt aan een klant. Dus wanneer je een NAS levert met daarop ZFSguru voorgeïnstalleerd, of er los bijlevert, wordt dat gezien als verkoop. Dat wordt allemaal nog uitgewerkt in de echte licentie. Die vier puntjes zijn alleen maar om een overzicht van de licentie te geven; ongeveer zoals Creative Commons ook doet.
Dus behalve de licentie met een boel tekst wil ik het helder maken zodat ook een niet-juridisch iemand prima kan begrijpen wat wel en wat niet mag. Om dit verder te verduidelijken zou onder die 4 hoofdpunten nog voorbeelden kunnen staan: dit mag wel, dat mag wel, dit mag niet. Dus praktijksituaties om het verschil te verduidelijken omtrent wat precies is toegestaan en wat niet.
Voor de duidelijkheid: je mag ZFSguru in je bedrijf gebruiken voor bijvoorbeeld opslag van klantgegevens, het maken van je facturen, het draaien van webservers, noem maar op. Daarmee kan het faciliterend zijn om inkomen te genereren. Daarop bestaan geen restricties.
Concreet kan in de licentietekst komen te staan dat je de eindgebruiker moet zijn, of een persoonlijke (dus niet-zakelijke) relatie hebt met de eindgebruiker; bijvoorbeeld wanneer je ZFSguru installeert voor je familie of vrienden. Het meeleveren van ZFSguru aan onbekenden om zo te proberen onder de 'no selling' uit te komen, kan op die manier worden gepareerd. Wat wel mag is dat bedrijven een NAS leveren en dat klanten zelf ZFSguru downloaden en installeren. Maar bedrijven willen natuurlijk een totaalproduct leveren en ook met hun eigen branding en customization. Daarin liggen kansen om inkomen te genereren voor het ZFSguru project. Maar dat zal denk ik op zijn vroegst pas in 2016 kunnen gebeuren.
- Forking restricted: Graag voorwaarden weergeven waaraan voldoen moet worden en ook vermelden wat niet mag. Je opmerking "software abandoned" is te vaag en als "domme" consument, mag ik ZFSguru forken omdat Jason al 4 weken niet op het forum gezien is ;-).
Ik had eerder 12 maanden genoemd. Maar hoe dat precies geteld wordt, is natuurlijk iets dat heel duidelijk in de licentie omschreven moet worden. Maar dat is het juridische verhaal; het hoofdpunt is duidelijk dat als Jason en ik ermee stoppen, dat ZFSguru volgens de licentie uiteindelijk gewoon geforked kan worden. Mocht het zover komen, verwacht ik ook dat Jason het project als BSD zal vrijgeven. Dan kan iedereen doen wat ze ermee willen en is het zo goed als public domain. Maar de licentie zelf regelt dit ook al, mocht Jason helemaal van de aardbodem verdwijnen, of opgaat in cyberspace.

Dit alles staat trouwens met het principe dat je ook achter software aangaat die zich niet hieraan houden. Hoe denkt Jason hier tegenop te kunnen treden? Wil je dit ook uitvechten voor een rechter?
Anders dan bij veel andere civiele geschillen, is de wetgeving voor het beschermen van intellectueel eigendom zeer 'agressief'. Zo mag ik een dure advocaat inhuren en moet de tegenpartij dat allemaal betalen, inclusief alle bijkomende kosten, mits je gelijk krijgt van de rechter. Dit geldt volgens mij niet voor andere civiele geschillen.
Maar het idee is dat ZFSguru helemaal niet zo duur hoeft te zijn en dat bedrijven ook veel extra's kunnen krijgen om een commerciële licentie interessant te maken. Het idee is ook niet dat Jason er rijk van zou worden, maar wel dat hij in de toekomst enig inkomen kan genereren zodat hij meer tijd heeft om aan ZFSguru te werken. Want dat is wat hij het liefste doet: ontwikkelen en ontwerpen.
Mijn eigen interesse ligt erin dat ik veel potentie zie in ZFSguru en de ideeën van Jason. Ook het rebelse karakter spreekt me erg aan, want Jason en ik delen een heleboel opvattingen. We zijn gewoon niet zo 'mainstream'.

Ook vind ik dat hij een prima gozer is waar je prima mee kunt dealen en ik goed contact heb met hem - we zijn beide niet zo 'moeilijk' maar juist bereidwillig om te schikken. Ook heeft hij me aangeboden dat als ZFSguru iets groots wordt, dat ik daar een prominente rol in mag gaan vervullen. Dus dat klinkt allemaal heel positief voor mij, ik heb er zelf een goed gevoel over. Nu de rest nog.