CurlyMo schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 01:03:
Waar ik het mee eens ben:
"[...] and allows a Solid State Drive to be used as boot disk, cache disk, separate ZIL and overprovisioning."
Dat is natuurlijk onzin, want het is geen feature van zfsguru, maar van FreeBSD zelf.
FreeBSD is het onderliggende operating system; maar we beoordelen de
appliance. Dus ZFSguru versus FreeNAS bijvoorbeeld. Daarbij geldt dat ZFSguru dingen ondersteunt en toestaat die FreeNAS niet toelaat; zoals het gebruiken van de boot/systeem disk voor storage; dat kan onder FreeNAS niet. Ook FreeNAS is gebouwd op FreeBSD, dus het onderliggende operating system kan dit wel maar de appliance kan dit niet.
Ook ZFSguru kent beperkingen. Zo ondersteunt ZFSguru geen pools op ruwe disks zonder GPT label. Dit is een bewuste beperking om user error te voorkomen; gebruikers moeten een disk of disk partitie een naam geven voordat ze die kunnen gebruiken in de ZFSguru web-interface. Indien je buiten ZFSguru om zelf al een pool hebt zonder GPT labels, dan wordt dit natuurlijk ondersteund. Maar ook hier geldt: we hebben het niet over FreeBSD features, maar over
appliance features van ZFSguru/FreeNAS/NAS4Free. Dat is waar de gebruiker mee werkt. Idem voor Mac OSX wat ook op Darwin/FreeBSD is gebaseerd; daar zitten ook beperkingen op die het onderliggende operating system niet kent.
- A lot of services are just stubs and only install packages
Meuk dus
"Some are really well designed and virtually finished, while others are stubs that only install packages."
Dat zijn ze dus niet, want anders hadden jullie het wiel niet opnieuw uitgevonden.
"These stubs should be upgraded to full-blown services with their own web-interface to accommodate the user in configuring the package."
Neeeeeeeeeeeeeee!
Services die alleen packages installeren kunnen nog steeds nuttig zijn, omdat ze de gebruiker op weg helpen naar het werkend krijgen ervan. Zelf de packages compileren met de gebruikte opties kan lastig zijn; dan moet je helemaal vanaf 0 beginnen. Het installeren van de packages is zeker de helft van het werk; editen van de config files is dan een stuk makkelijker dan helemaal vanaf 0 beginnen.
Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met het wiel overnieuw uitvinden in dit verband? De web-interface voor iSCSI of AppleShare bijvoorbeeld bestond nog niet en is derhalve een onmisbare aanvulling voor dergelijke services. Niet iedereen kan of wil command line config files editen zoals jij heel gewoon vindt. ZFSguru is natuurlijk ook gericht op minder technisch onderlegde gebruikers!
Waar ik het niet mee eens ben of niet belangrijk vind:
- Service addon packages are easy to install and some of them are really good.
Je kent mijn mening hierover. Ik vind het dus niks.
Dat mag, maar voor anderen is dit een van de belangrijkste argumenten om voor ZFSguru te kiezen. Je hoeft natuurlijk niet alle features van een product nuttig te vinden voor jezelf; zolang ze maar niet in de weg zitten. Bedenk ook dat juist door de service-architectuur de basis lekker licht kan blijven. Als je de services niet gebruikt is het grote voordeel natuurlijk dat alle bloat je lekker bespaard blijft. Dat voordeel noem je niet.

- Graphical services allow for optional desktop environment
Niet interressant voor een NAS. Tenzij je het een en ander virtualiseert.
- ZFSguru supports the newest (experimental) open source graphics stack
Ok, maar zie vorige punt.
Ook hier geldt dat wat jij niet gebruikt, een ander juist een prachtige feature vindt. Ook is een grafische omgeving een unieke feature voor een NAS product vergeleken met FreeNAS en NAS4Free. Hierdoor maakt het meer mogelijk qua (server-)appliaties zoals qBitTorrent en VirtualBox en vele andere services.
Ook is ZFSguru geen NAS, maar een
multifunctional server appliance. Out of the box is het een NAS, wil je meer dan kun je ervan maken wat je wilt met de services, inclusief een grafische desktop. Zo kan ZFSguru ook gebruikt worden als HTPC (Xbmc, Plex, PS3MediaServer) of als virtualisatie OS met Virtualbox, Qemu en straks ook bhyve.
- ZFSguru system releases are ahead of competition.
Ik zou dat niet zo noemen. Wanneer andere bewust niet deelnemen aan de wedstrijd, dan win je natuurlijk automatisch. Jullie kiezen vooral voor bleeding edgeness. Dat is iets anders.
Ook hier is het kernpunt weer: keuze. ZFSguru biedt
naast de stabiele releases ook bleeding edge releases. Wil je die niet, blijf dan bij de stable releases. Ook hier geldt weer: keuzevrijheid.
- ZFSguru is still a work-in-progress
Dit is natuurlijk ook onzin. Dat is de kritiek niet. Iets is altijd te verbeteren.
Geen onzin. De opzet en filosofie van ZFSguru komt pas goed tot zijn recht als het is uitontwikkeld op bepaalde punten. Daarbij is de Migration Manager iets wat mist in de huidige opzet van makkelijk kunnen installeren en installeren ipv een bestaand systeem upgraden en daardoor allerlei potentiele issues veroorzaken. De filosofie achter ZFSguru komt dus pas goed tot zijn recht als de missende features zijn ontwikkeld. Dat heeft niets te maken met het feit dat iets altijd wel verder te ontwikkelen valt.
- Jason's silly version scheme produced all kinds of beta releases
Boeit ook niet zo. Zie bijv. de discussie over Firefox nummering. Het probleem is juist wat versie nummers reflecteren. Wat is de roadmap die achter een nummering ligt?
Voor anderen boeide dit wel; zie ook de forum thread waarbij mensen aangeven dat ze de versies maar ingewikkeld vonden. Het idee achter de versies was dat 0.2 de eerste stable versie was klaar voor breder gebruik. Op dit moment is de migration manager nog de enige resterende feature voordat Jason het als een startpunt ziet om breder gebruikt te kunnen worden. Op de achtergrond speelt natuurlijk veel meer mee zoals serverinfrastructuur, manier om via service bulletins belangrijke informatie naar gebruikers te communiceren, nieuwe GuruDB remote database, automatische service builds, nieuwe website en ga zo maar verder. Toch zijn we al aardig dichtbij die 0.2 en vanaf dat moment is het mogelijk dat de versienummering op de schop gaat. Zo heb ik geopperd om een simpele Firefox-achtige versienummering te gebruiken.
- System images could be more frequent and have more information attached to them
Dit hangt er vanaf hoe je nieuwe images aanbied. Wanneer je met rolling releases werkt dan is dit helemaal geen issue.
Dat is tegen de filosofie van ZFSguru. Rolling releases zullen er nooit komen. Het idee is juist dat wat jij draait, anderen ook draaien. Zo kunnen bugs of problemen in een bepaalde versie bekend worden en kunnen gebruikers anderen op de hoogte stellen dat versie X een probleem heeft met zus en versie Y een probleem heeft met zo. Als niemand problemen meldt met ene bepaalde versie en toch veel in gebruik is, kan dat betekenen dat het probleem bij jouzelf moet liggen. Het makkelijk identificeren van problemen, is een belangrijke pijler onder de strategie dat iets
gewoon moet werken. Vandaar ook de term
appliance. Je zet het neer, drukt op de knop en het werkt. Zo niet dan knal je er een andere versie op en dan moet het wel werken. Geen gekut meer waar je wekenlang zoet mee bent. Dat zit er achter.
De toekomst:
- Advanced build infrastructure
Mooi. Het geautomatiseerd bouwen van een OS is naar mijn idee the-way-to-go.
Oh, ik kreeg anders nog
+100 strafpunten van FireDrunk met dat mooie lijstje waarbij een eigen build environment de weg naar de hel was.
Maar ik ben er zelf erg blij mee, en kost veel werk maar betekent wel dat ZFSguru een stuk serieuzer wordt als er elke week of meerdere keren per week een nieuwe versie uit komt rollen.
- Mesa modular framework
Onbekend voor mij
Komt nog wel. Wellicht ook als losstaand project tegen die tijd. Dit lijkt mij het beste project voor anderen om aan mee te helpen, omdat het zo universeel is. Bovendien de meest nette code geschreven door ons.
- New website, new forum
Doe a.u.b. niet te moeilijk. Er zijn zat standaard oplossingen die prima voldoen.
Dat is ter sprake geweest. Twee argumenten voor een eigen oplossing zijn security en customization. Zo zal de website direct geïntegreerd worden met de database en community interactie. Niet de saaie statische website die het nu is; wel php maar verder 'dood' behalve het forum. Als straks geautomatiseerd een nieuwe systeemversie wordt uitgegeven, dan komt deze automatisch op de website met een lijst van services die werken voor die specifieke versie. Ook reacties van de community worden real-time verwerkt. Zo krijgt de website veel meer elan.
WordPress enzo was allang gehackt geweest, en aangezien de huidige server geen jail separation kent is dit de reden geweest voor Jason om een oud eigen misbaksel als website engine te gebruiken, totdat er iets deftigers voor in de plaats kan komen.
Ik weet dat je het hier niet mee eens bent. Maar ik kan Jason eigenlijk prima volgen in deze. Zo'n slechte keuze is het niet. Bovendien is het aanpassen van een bestaand groot project zoals WordPress ook een hele onderneming. Soms nog meer werk dan een eigen oplossing.
- GitLab development website
Zie hierboven. Leuk, maar een normaal github account was ook voldoende geweest.
In elk geval minder werk, daar heb je zeker gelijk in. Maar op langere termijn is GitLab wel stukken veiliger voor ons project. Hierbij verwijs ik ook naar het feit dat GitHub een Amerikaans commerciëel bedrijf is dat ook moet voldoen aan Amerikaanse wetgeving. Dat is dus inclusief het voldoen aan DCMA-wetgeving en onder mom van diens
takedown notices zijn al diverse repositories verwijderd. Deze software maakte niet direct inbreuk op intellectueel eigendom, maar maakte dit wel mogelijk voor anderen. Dit geldt ook voor ZFSguru omdat ZFSguru zelf geen inbreuk maakt, maar anderen wel in staat stelt te doen. Dus ook ZFSguru zou verwijderd kunnen worden en zou daarmee onder Amerikaanse (terreur-)wetgeving vallen. Jason en ik zijn hier beide fel tegen gekant. De keuze voor GitLab is dus zeker zo slecht nog niet. Gewoon lekker in Europa hosten en geen gezeik meer met Amerikaanse wetgeving die in dienst staat van grote machtige bedrijven.
- Server infrastructure: new Alpha master server
Op 1000 en 1 manieren ook gratis te regelen. Denk aan sourceforge of sponsoring. pilight draait ook compleet op een gesponserde dedicated server.
Zie hierboven.
Conclusie:
Veel dingen hebben ik en anderen al vaak gezegd. Vind niet voor alles zelf het wiel uit*.
- Gitlab is leuk, maar github werkt prima.
- Eigen server is leuk, maar sourceforge werkt prima.
- Zelf een website bouwen is leuk, maar wordpress, simple, drupal etc. werken prima. Idem voor mybb of phpbb. enz enz.
Ik snap je punt. En je hebt zeker gelijk dat het ten koste gaat van kostbare development resources. Dat is denk ik het grootste nadeel en tegenargument van de keuze die wij hebben gemaakt. Maar koppig als we zijn, denken we toch de juiste afweging te maken. De toekomst zal uitwijzen of dit terecht is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Beter goed bedacht dan slecht gejat.
Ik ben niet zo onder de indruk van wat er door anderen gemaakt is, eerlijk gezegd. Dat geldt voor eigenlijk alles wat ik zie. Alles is ook gebouwd en ontwikkeld met een commercieel motief ofwel open-source maar dan ontwikkeld door autistische nerds. Wij zijn geen van beide, denk ik. Misschien is dat wel juist een kracht waar iets moois uit kan voortkomen. Ietwat arrogant klinkt het misschien wel, en we kunnen natuurlijk niet
alles zelf doen. Maar hoe minder afhankelijkheid van derde partijen, des te beter.
Om maar een voorbeeld te geven: ZFSguru heeft dependencies op php5-session en php5-gd. Twee dependencies waarbij zelfs dit al problemen geeft. Zo is er een irritante bug in php5-session die bij het aanroepen van session_start(); een lege pagina geeft in zeer specifieke gevallen, zonder enige error in de logs met maximale logging. Dan voel je je toch flink genaaid. Zo'n simpele extensie, zo'n voor de hand liggende dependency, maar zelfs dit geeft al problemen.
Alles zelf maken betekent maximale controle en uiteindelijk ook maximale betrouwbaarheid. Dus ook deze dependency gaat waarschijnlijk op de schop. Het is een route die jij vast totaal niet ziet zitten, maar verschil mag er zijn toch? FreeNAS en NAS4Free zijn meer casual projecten die dingen wel doen volgens mainstream opvattingen. Laat ZFSguru dan die vreemde eend zijn die dingen anders doet. We zullen zien wie straks de beste kaarten heeft!
Ik dank je voor je feedback! Ik waardeer dat zeker, ook al zijn we het niet overal over eens is het belangrijk voor mij en voor het project om te horen van kenners zoals jij. Begrijp alleen dat wij niet zijn zoals jij bent, en dat hoeft niet direct een zwakte te zijn maar kan juist ook een kracht van vernieuwing zijn.