Even niets...
Ik heb het momenteel inderdaad superdruk, maar vooral vanwege privézaken (nieuwe vriendin, huis, werk, je kent het wel). Maar het is niet zo dat ik wekenlang niets post; sowieso heb ik vaak periodes dat ik vaker te vinden ben en dan weer relatief rustig. De afgelopen weken heb ik niet heel veel reacties gepost, dat klopt. Maar de tijden dat ik elke dag intensief op het forum te vinden was, zijn denk ik ook wel voorbij. Nieuwe levensfase, ofzoiets.CurlyMo schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:46:
En CiPHER zelf is ook al een tijdje niet meer op tweakers geweest om welke reden dan ook. Hopelijk niks ernstigs. Misschien is hij wel keihard aan het werk om de beloftes waar te maken en leidde tweakers te veel af
Nou, je keek op de frontpage bij mijn activiteit en zag daar iets van februari. Daardoor dacht je dat ik van de aardbodem was verdwenen. Maar die 'activiteit' is enkel frontpage-activiteit en ik ben natuurlijk vooral op het forum te vinden. Een betere indictie is mijn forum activiteit.FireDrunk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:06:
Ik heb laatst ook al eens een berichtje naar CiPHER gestuurd, met de vraag of hij nog leeft. Hij leefde nog, maar geen duidelijk antwoord
Je had me trouwens ook wel mogen tippen van dit topic, want ik zie het nu pas.
Zeker! En het migreren tussen platforms vind ik één van de beste features van ZFS. Je kunt nu naar NAS4Free of FreeNAS stappen of zelfs vanilla BSD en later alsnog een kijkje nemen hoe de toekomstige ZFSguru bevalt. Je bent nergens aan gebonden. Dat moet ook fijn voelen lijkt me.CurlyMo schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:31:
[...]
Je kan natuurlijk ook altijd migreren naar puur FreeBSD, desnoods zonder reinstall. Dat heb ik ook gedaan.
Er komt nieuws als er nieuws is. Dat is niet elk kwartaal, maar de FreeBSD quarterly progress reports is ZFSguru regelmatig te vinden. Ook is er een jaarlijkse State of the Project. Daarnaast zijn er progressie reports als bulletin messages in de web-interface zelf. En een privé berichtje sturen mag ook.fluppie007 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:27:
Los of de achterliggende structuur goed/slecht is, jammer dat er zo weinig communicatie uit hun kamp komt.
Maar dat gezegd, bedenk dat ik hiernaast ook een leven heb en dat vereist nu ook veel meer tijd.
Maar toch, even een snelle update voor degene die interesse hebben:
- Jason is vrijwel gestopt met het project, ik sta er nu alleen voor. Dat is niet echt houdbaar in de huidige structuur.
- Doordat het een hobbyproject is en ik er niets voor betaald krijg, kan ik er ook niet heel veel tijd aan besteden.
- Vanwege bovenstaande heb ik met Jason al langer gesprekken over een nieuwe opzet. Eigenlijk een nieuw project. Maar dan een vervolgstart van ZFSguru. Zodra daarover meer bekend is, zal dat op de website kenbaar worden gemaakt, mogelijk in de State of the Project 2016. Dat zal denk ik in Augustus komen.
- De grootste tijd heeft in Mesa gezeten. Met name de multi-lingual functies dus meerdere talen kostte me veel tijd. Dat werk is allemaal klaar en na de forum-module kan Mesa de nieuwe website gaan bedienen. In de toekomst zal Mesa ook voor ZFSguru worden gebruikt, zoals een geïntegreerde helpfunctie zodat ZFSguru gebruikers elkaar kunnen helpen met vragen en problemen, binnen de web-interface zelf.
- Er zijn nieuwe services geschreven en veel services totaal herschreven. Met name de SABnzbd+ en het hele ratteplan zijn nu allemaal volledig geautomatiseerde GitHub services die gesplitst zijn en nu supergoed werken. Ook nieuwe services als Emby lijken goed te werken.
- Nieuwe systeemversie 007 is beschikbaar, al moet de database nog worden bijgewerkt voordat deze zichtbaar is. Ook komt een 0.3.2 update beschikbaar rond deze tijd; ik denk volgende week.
- De GitLab service is vrijwel klaar en kan gebruikt worden voor ontwikkeling.
- De nieuwe server staat hier al een tijd; zal gebruikt worden zodra de nieuwe website er is en dan heeft ZFSguru een mooie gigabit uplink en moderne server in een datacentrum, ipv een VPS.
Ik heb al lang gepast op FreeNAS vanwege een aantal redenen, maar kijk ook eens naar NAS4Free 10.3.Phyt_ schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:17:
Ik denk niet dat er nog wat gebeurd bij zfsguru. Op de site is ook geen leven te bespeuren.
Ik ga mijn zfsguru binnenkort vervangen door Freenas denk ik.
Dit is ook werkelijk perfect en niet zo resource hungry.
NAS4Free is original FreeNAS zoals wij allen freenas leerde kennen. gewoon zeer stabiel.
In jouw geval zou ik wachten tot 11.0.008 uitkomt rond het einde van de maand en die installeren door de .iso te downloaden of de USB image die je met een windows utility of linux/bsd utility naar je USB stick kunt schrijven.
@TMon: dat is de LiveCD of USB image. Die gebruik je om te kunnen booten. Die mag een oudere versie zijn, want je bepaald zelf welke versie je wilt installeren bij de eerste stap van de installatie. Kortom, je kunt een LiveCD hebben van 10.2.003 en uiteindelijk toch versie 11.0.008 installeren. Kortom, je hebt niet steeds een nieuwe LiveCD nodig.
Draai je op dit moment al ZFSguru, dan ben je al geboot en kun je kun je gewoon een nieuwe installatie uitvoeren op System->Install. De eerste stap kun je de nieuwe systeemversie downloaden.
Nieuwe LiveCD met 11.0.008 gaat er ook wel komen overigens, maar die heb je dus niet nodig.
@fluppie007
FreeBSD 11.0 is in feite al beschikbaar. De announcement komt vaak later, om nog een paar weekjes aan te kijken of de release niet toevallig een megagrote bug kent. Dat is bij 11.0-RELEASE ook gebeurd; de .iso images die de uiteindelijke 11.0-RELEASE zouden moeten bevatten, is offline gehaald en er zijn nieuwe security fixes in 11.0 terecht gekomen; om niet al gelijk met een security issue te beginnen. Dat betekent dat 11.0-RELEASE officieel gelijk begint op patchlevel 1, dus 11.0-RELEASE-p1.
Maar cipher, erg gaaf om te zien hoe goed een van de laatste versies draait! Ik hoop echt dat je nog lang mag doorontwikkelen aan zfsguru en misschien t.z.t. met wat hulp van anderen. Erg gaaf!
@fluppie007: De 11.0.008 build is 11.0-RELEASE-p1 inderdaad. Bootcode hoef je niet te updaten. Er is wel nieuwe bootcode, die je toestaat te booten van ZFS pools met large_blocks feature. Eerder nog was dat niet mogelijk. Maar de nieuwe bootcode moet in een nieuwe release van de web-interface; daarvan wordt de bootcode betrokken. Al met al niet zo spannend.
Alle bestanden zijn geupload overigens, dus een release vandaag zie ik wel gebeuren.
Announcement komt nog zodra het testen is afgerond. Nieuwe LiveCD en USB images heb ik even uitgesteld tot een update van de web-interface. De nieuwe images kunnen dan met 0.3.2 worden uitgerust.
Wat betreft OpenVPN en ook enkele andere services: sommige chmods (permissies) stonden verkeerd. Nu kun je alle services daadwerkelijk downloaden.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het plan is sowieso om Samba 3 te verwijderen van de base installatie, om diverse redenen, waarbij er services komen voor zowel Samba 3 als Samba 4. Zo kunnen beide voordelen gebruikt worden. Samba 3 zal eenvoudige permissie management krijgen en voldoen en wensen van beginnende gebruikers, terwijl Samba 4 je weer nieuwe features geeft, maar wel een andere web-interface krijgt die gebaseerd is op andere security modellen.
Gezien met zfs send en receive dat er veel mogelijk is, alleen met smb 2 is het niet geweldig allemaal.
Ik lees berichten van smb 3.0 snelheden die tegen de pool rate aanliggen met freenas.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
1
| Error: Failed writing to /usr/local/www/zfsguru//config/config.bin - check permissions! |
Alle opties daarna gaan terug naar de wizard.
Ik heb de 10.2.003 LiveCD gebruikt. Ook kan ik mijn zfs-on-root pool niet gebruiken, hij geeft aan dat die in use is?
Update:
Ik ben inmiddels verder. De LiveCD gaf een panic als ik de Zalman VE-300 aan een USB3 poort hing. Na een reboot kwam ik in de install wizard van de oude versie in en probeerde de LiveCD te mounten en installen, maar nog via de oude interface versie. Ergens is dit pad scheef gegaan.
Inmiddels zit ik in de LiveCD, geboot via de USB2 poort.
Update 2:
Bij het downloaden van 11.0.008:
1
| Error: tried all servers (2) but could not download file! |
[ Voor 48% gewijzigd door DaCoTa op 03-11-2016 13:28 ]
Ik ben ook wel benieuwd wat nu het idee is voor de toekomst van ZFSGuru inderdaad.CurlyMo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:26:
Aangezien de vraag nog niet langs is gekomen. Is er aan de standpunten in dit topic nog iets verandert nu Jason ermee gestopt is, wat betreft ZFSGuru?
Ik dacht dat het ZFSGuru project dood was iig, een tijdje op de site gekeken maar daar zag ik helemaal weinig activiteit.
Daarom ben ik nu overgestapt op FreeNas dit is qua interface stukken beter.
Freenas 10.0 word helemaal mooi met de nieuwe webgui.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
@jaconv: Samba 3.6 hoort je gewoon prima snelheden te geven, alleen heb je dan geen multipathing dus als je een netwerk hebt met LACP link aggregation (4x 1 gigabit bijvoorbeeld) dan haal je standaard met Samba 3.6 slechts de bandbreedte van één link. Maar anders dan dat hoor je prima performance te krijgen; check je disk activiteit met gstat eens als je lage performance hebt; als je disks niet harder kunnen houdt het voor Samba ook op natuurlijk.
@CurlyMo: ik zal straks uitgebreid reageren op je vraag.
Voor mij gaat het niet over hoe dood ZFSGuru is of niet, maar over het feit dat veel van de argumenten in dit topic werden vergezeld met "Jason wil of vind ...". Ik ben benieuwd hoeveel in deze discussie Jason was en hoeveel CiPHER. Misschien dacht CiPHER er al die tijd wel heel anders over, misschien niet.Phyt_ schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:31:
[...]
Ik dacht dat het ZFSGuru project dood was iig, een tijdje op de site gekeken maar daar zag ik helemaal weinig activiteit.
In die zin is er niks verandert zonder Jason. De perceptie van tijd is hetzelfde geblevenVerwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:36:
@CurlyMo: ik zal straks uitgebreid reageren op je vraag.
[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 03-11-2016 23:50 ]
Waaruit blijkt dat ik je vraag jezelf te verdedigen? Voor mij is de vraag logisch. Een project bestaat uit twee mensen. Op veel fronten in dit topic is er een groot verschil tussen hoe jullie (jij en Jason) tegen zaken aankijken en de tweakers die hier hebben gereageerd. Dat werd regelmatig onderbouwt door Jason aan te voeren (een paar flarden):Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 00:00:
Ik ben een reply bezig en die heb ik openstaan; maar om heel eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om mezelf te gaan verdedigen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41519887Als jullie mij kunnen overtuigen, kan ik Jason wel overtuigen.
[...]
Punt 5: de ontwikkeling wordt gedomineerd door Jason en anderen hebben geen inbreng.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41520496Wouter.S: No offence CiPHER, maar (..) sinds je betrokken bent geraakt is het precies of Jason je gebrainwashed heeft.
CiPHER: Misschien zijn de afwijkende opvattingen ook wel deels te relateren aan mijzelf. Wij zijn beide geen doorsnee developers, maar hebben een boel opvattingen over dingen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41524772Jason heeft in The State of the Project aangegeven wat ZFSguru niet is en wat het wel is.
[...]
Dat is uitdrukkelijk niet de wens van Jason. Die had wat anders voor ogen met ZFSguru.
[...]
Maar als ik Jason goed begrijp is het vooral voor thuisgebruikers die zelf dingen willen draaien.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41528291Maar Jason is op zo'n moment eigenwijs en ontwikkelt iets wat hem de vrijheid geeft voor wat hij voor ogen heeft.
Het is dus wat mij betreft net zoals in de regering. Rutte en Samsom voeren een lijn omdat ze samen in het kabinet zitten. Dat wil niet zeggen dat ze beide anders tegen zaken aan kunnen kijken. In de verkiezingen komen deze verschillen weer aan bod. ZFSGuru bestond ook uit twee mensen. De vraag is simpel. Wat was de mening van Jason, wat van CiPHER, waar van allebei en wat zegt dit over de toekomst van het project met de reacties in dit topic meegenomen? En als je de eerste vraag niet wil beantwoorden (wat ik me zou kunnen voorstellen) is de vraag. Wat wordt de lijn van ZFSGuru zonder Jason?
En ja, beloftes van tijd zijn ook een veel voorkomend thema omtrent ZFSGuru. Daar kan niemand omheen
Om mezelf maar te quoten, inmiddels werkt het. Ik weet niet of er iets met de servers is veranderd, maar ik heb de master en slave configuratie omgedraaid. Master is Alpha (US), Slave is Bravo (EU) en nu is 11.0.008 aan het downloaden.DaCoTa schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:48:
Is er iets mis met de download servers? Zowel system images als services krijg ik niet gedownload.
Komt de reply er nog?Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 00:00:
Ik ben een reply bezig en die heb ik openstaan; maar om heel eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om mezelf te gaan verdedigen. Ik dacht dat je oprecht geïnteresseerd was. Als dat niet zo is, wil ik mijn tijd liever anders besteden.
Sowieso wilde ik de community op het ZFSguru forum zelf betrekken door daar mijn plannen kenbaar te maken en vragen om feedback. Ongeveer dezelfde strekking als dit topic dus. Het verschil is wel dat hier ook mensen reageren die geen gebruiker zijn en niet achter het project staan. In combinatie met kritiek die soms heel persoonlijk wordt, maakt dit het voor mij soms lastig om motivatie te vinden om veel energie te steken in berichten.
Wel jammer want ondanks dat niet alles gaat zoals gehoopt is er ook best goed nieuws. Er zijn zeker vorderingen geweest en komen er ook aan (native iSCSI + AppleShare3). Maar het grote kernpunt is hoe de structuur van het project gaat worden, als het levensvatbaar wil zijn op langere termijn. Daar wil ik graag de gebruikers bij betrekken.
Ik merk alleen dat ik weerstand voel die discussie ook hier te voeren. In het verleden is de discussie veel gegaan over persoonlijke voorkeuren, opvattingen, meningen en soms best wel theater-achtige discussies. Daar wil ik nu geen energie meer instoppen. Wel wil ik positieve én kritische feedback ontvangen van gebruikers, aspirant gebruikers of andere mensen die constructief willen meedenken.
De voertaal op het ZFSguru forum is wel Engels. Ik overweeg ook om tweakblogs te maken in het Nederlands, waar je ook op punt reageren dus niet enkel eenrichtingsverkeer.
Kortom, ik wil voorkomen dat er veel energie gaat zitten in een weinig vruchtbare discussie die afleidt van de mogelijke opties die het project nu heeft, gegeven de nieuwe situatie. Ik denk nog na over de status van dit topic.
Even van mezelf sprekend. Als jij geen behoefte hebt aan feedback of discussie dan is dat prima. Dat staat voor mij los van mijn interesse in wat jij met het project voor ogen hebt. Dus als ik vraag naar de toekomst van dit project zonder Jason dan is dat puur uit interesse. Dat hoeft mij betreft verder niet in een discussie te belanden. Of andere tweakers dat vervolgens wel willen is aan hun.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:24:
Ik merk alleen dat ik weerstand voel die discussie ook hier te voeren. In het verleden is de discussie veel gegaan over persoonlijke voorkeuren, opvattingen, meningen en soms best wel theater-achtige discussies. Daar wil ik nu geen energie meer instoppen.
Mijn overtuiging is dat iedereen die in dit topic in de discussie heeft meegedaan dat uit beste intenties heeft gedaan. Gedaan vanuit hun idee om ZFSGuru verder te brengen, en ja, dat lag soms ver af van jullie visies. Dat geldt in ieder geval wel voor mij zo. Als dat niet is overgekomen dan vind ik dat oprecht jammer.Wel wil ik positieve én kritische feedback ontvangen van gebruikers, aspirant gebruikers of andere mensen die constructief willen meedenken.
Voor mij is het even nadenken wat nu het beste is om te doen. Ook over het project zelf. Ik moet het nog even laten bezinken denk ik, voordat ik met een 'announcement' kom.
ZFS send en receive doet 880 MB/sec op de volumes (van server naar server over 10GE), dus de hdd's kunnen het wel aan lijkt me.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:36:
@jaconv: Samba 3.6 hoort je gewoon prima snelheden te geven, alleen heb je dan geen multipathing dus als je een netwerk hebt met LACP link aggregation (4x 1 gigabit bijvoorbeeld) dan haal je standaard met Samba 3.6 slechts de bandbreedte van één link. Maar anders dan dat hoor je prima performance te krijgen; check je disk activiteit met gstat eens als je lage performance hebt; als je disks niet harder kunnen houdt het voor Samba ook op natuurlijk.
Met smb vanaf PC schommelt het rond de 170 MB/sec. (interne copy speed van volume naar volume op PC is 350MB/sec)
Waarom komt die multipathing er niet in ? Is dat een complete andere functionaliteit en niet een downward compatible upgrade ?
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 06-11-2016 08:35 ]
Ik heb het topic ook teruggelezen. Dan lees ik een vrij goede discussie tussen jou en FireDrunk en mij. Je werd enthousiast over veel van mijn voorstellen en was bezig met wat implementaties zoals gitlab.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:57:
Maar toch... is het ergens misgegaan. Ik denk dat dat gewoon een wisselwerking is, en het feit dat sommigen - waaronder jij - een andere achtergrond en kijk hebben op dingen wat soms tot wrijving leidt. Dat is niet erg, maar op één of andere manier is de discussie toch enigszins gezakt tot een vechtpartij waar beide verliezers zijn.
De discussie werd negatiever toen we het over licentievormen gingen hebben.
Waarom niet oppakken vanaf waar het nog constructief was. Ik vond dat na de State van 2014 de toon veranderde: Verwijderd in "Discussie over de toekomst van ZFSguru". Wat daarna kwam zou ik lekker van ja af laten glijden en die 21 pagina's die constructiever waren koesteren.
Dan blijf ik benieuwd van wat er is gekomen van waar je het in die State over had en met name het streven om de community er meer bij te betrekken?
Ze beginnen bij FreeBSD eindelijk te begrijpen hoe handig dit kan zijn en noemen het zelfs:CurlyMo schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:00:
[...]
In XBian hebben we dat toen opgelost door bepaalde xbian-package-* te maken. Bijv. als zoals hier wordt aangegeven ZFSguru breekt doordat je een nieuwe versie van PHP installeert, los je dat op door het volgende:
https://github.com/freebsd/pkg/issues/772Abuse is a strong word, actually it is a nice abuse, I would more say creative use which I find useful
Voor mij is het even nadenken wat nu het beste is om te doen. Ook over het project zelf. Ik moet het nog even laten bezinken denk ik, voordat ik met een 'announcement' kom.
[/quote]
En ben je er al uit, als ZFSguru gebruiker ben ik wel benieuwd wat je plannen zijn indeze, enige info zou ik wel zeer op prijs stellen.
Het idee is dat Jason en ik op het ZFSguru forum onze plannen bekendmaken. Dat zal wel een drastische koerswijziging zijn voor het project, maar hopelijk goed nieuws voor gebruikers die toch de unieke eigenschappen van ZFSguru waarderen en graag willen dat het project wordt voortgezet. Daartoe ben ik bereid, mits het project ook toekomstperspectief heeft op langere termijn en dus mijn tijd waard is om in te investeren.
Het grote nieuws bewaar ik dus nog even, al kun je de 'grote aankondiging' wel ruim voor de kerst verwachten.
Gelijktijdig zal ik op het forum gebruikers vragen om feedback te geven op de plannen en laat me graag overtuigen mochten er goede ideeën opduiken. Ik ben ietwat huiverig om die discussie ook hier te voeren, omdat ik soms het gevoel had dat ik 'terecht' stond en me moest verantwoorden tegenover een boze menigte - vast onbedoeld maar voor mij niet erg motiverend. De reacties op het ZFSguru forum zijn doorgaans veel positiever - wellicht omdat het daadwerkelijke gebruikers zijn.
Wat ik al wel kan vertellen zijn de kleinere dingen:
- Afgelopen tijd heb ik best wat tijd in ZFSguru gestopt, met nieuwe features die ik als versie 0.4 wil uitbrengen. Misschien gelijktijdig met de aankondiging, al kan ik daar niets voor beloven; het moet 'af' zijn vóórdat ik release. ZFSguru heeft altijd vrij goede polished releases gehad, zelfs de alpha/bèta releases. Ook weinig bugs. Dat wil ik zo houden.
- In versie 0.4 is de grote feature de nieuwe kernel-level iSCSI implementatie en supereenvoudige configuratie via de web-interface, terwijl er toch alle geavanceerde functionaliteit aanwezig is die 'ctld' biedt. Screenshot staat hieronder.
- Andere grote feature in 0.4 is encryptie; je kunt nu met hardware-assisted encryptie je volumes beveiligen met een wachtwoord en deze met iSCSI exporteren. Bij elke (re)boot moet je wel via de web-interface je wachtwoord invoeren om het volume te ontgrendelen. In de toekomst kan ik daar nog meer opties aan toevoegen.
- Ten slotte wilde ik het uiterlijk van de web-interface onder handen nemen; want ZFSguru ziet er best ouderwets uit en dat is jammer want de theme-engine is wel zo gebouwd dat er prima een nieuwe 'skin' gemaakt kan worden. Dat heb ik dan ook gedaan en het voorlopige resultaat zie je hieronder. Het zal geen prijzen winnen en is vrij basic, maar zeker betere looks dan eerst denk ik.
- Verder nog allerlei kleine verbeteringen. Leukste daarvan is de Status->Hardware pagina. Daar kun je zien wat er precies in je systeem zit. Welk moederbord en processor, of je ECC geheugen hebt, welke PCI(-express) slots in gebruik zijn, enzovoorts. Nu nog allemaal in tekstvorm, in de toekomst wil ik een grafische weergave van je moederbord waar je dan met je muis over de processor kunt gaan en je ziet die dan oplichten met het type etc. Dus ook fysieke plaatjes van moederborden die dan in een database komen; bij gebrek wordt een schematische weergave getoond. Dit laatste zal niet in 0.4 komen - leuk voor een andere dag.
- Nieuwe builds; 008 had 11.0-RELEASE wat iedereen nu hoort te draaien denk ik. 009 ben ik nu mee bezig en zal ook 12-CURRENT bevatten; de nieuwe experimentele branch.
versie 0.1: prototype / proof-of-concept
versie 0.2: classic ZFSguru met oude build infrastructuur en oude database
versie 0.3: nieuwe build infrastructuur met moderne GuruDB database
versie 0.4: Migration Manager
versie 0.5: Network functionaliteit (IP, DNS server, DHCP server, PXE network boot)
versie 0.6: Task Manager (dingen die op de achtergrond draaien; asynchrone installatie van services etc)
versie 0.7: Encryptie (dit wordt dus verschoven naar 0.4)
versie 0.8: Services v2 nieuwe stijl; redesign van services, waarbij ook naar het pkg-idee wordt gekeken van CurlyMo
versie 0.9: Sociale functies; direct kunnen communiceren/chatten met andere ZFSguru gebruikers om hulp te vragen of ervaringen te delen
versie 1.0: Final Release (een product wat 'af' is en daarna vooral maintenance releases kent)
Het grote nieuws wat ik dus nog moet aankondigen, haakt eigenlijk aan wat er na 1.0 zou moeten gebeuren. Maar waarschijnlijk zal bovenstaand schema overhoop worden gehaald omdat dat logischer is met de nieuwe plannen.
En vooruit, de beloofde screenshot:

Even niets...
Naast deze reguliere encryptie is er ook ondersteuning voor GEOM_BDE (GBDE) wat zeer geavanceerde encryptie betreft. Deze vorm vereist meer rekenkracht en kan niet geaccelereerd worden. Ook is het veel intensiever voor de disks aangezien het I/O patroon ook random wordt - wat tot meer random I/O leidt. GBDE is door veteraan Poul-Henning Kamp geschreven voor DARPA - het Amerikaanse leger. Poul-Henning is de grote auteur achter het hele GEOM framework. Meneer zelf dus.
GELI is vooral als je je wilt beschermen tegen personen of bedrijven. GBDE is interessant als je je wilt beschermen tegen overheden en inlichtingendiensten. Voor de beste vorm van bescherming, kun je beide ook combineren; dus eerst GBDE en dan GELI eroverheen. Succes met kraken.
De paper waarin GBDE wordt uitgelegd: http://phk.freebsd.dk/pubs/bsdcon-03.gbde.paper.pdf
Hou er ook rekening mee dat niet iedere gebruiker een Tweaker/IT'er is ;-). Zeker als je zelf kunt programmeren (CurlyMo en andere), ben je nogal kritisch op werk van andere.De reacties op het ZFSguru forum zijn doorgaans veel positiever - wellicht omdat het daadwerkelijke gebruikers zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door EnerQi op 07-12-2016 14:47 . Reden: quote repareren ]
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Een beetje jammer dat het jaartal van de aankondiging ontbreektVerwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:23:
Het grote nieuws bewaar ik dus nog even, al kun je de 'grote aankondiging' wel ruim voor de kerst verwachten.
Fijne feestdagen en jaarwisseling en ik hoop de aankondiging in januari 2017 te zien
Maar nog een dagje geduld; morgen is de dag.

[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 30-12-2016 16:40 ]
Er is wel een statement van Jason op de ZFSguru site wat niet zoveel zeggend is als meer dat Jason het stokje overgeeft aan CiPHER, maar verder nog geen statement van CiPHER wat betreft de toekomst van ZFSguru, dus we weten niet veel meer als dat we eergisteren al wisten.
http://zfsguru.com/news/statement-from-jason
Ik had de statement gisteren inderdaad gelezen en we weten nu in ieder geval dat Jason ermee stopt.Habana schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:48:
[...]
Er is wel een statement van Jason op de ZFSguru site wat niet zoveel zeggend is als meer dat Jason het stokje overgeeft aan CiPHER, maar verder nog geen statement van CiPHER wat betreft de toekomst van ZFSguru, dus we weten niet veel meer als dat we eergisteren al wisten.
http://zfsguru.com/news/statement-from-jason
Ik hoop dat het wat verbeterd nu CiPHER het overneemt. Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat het project nu helemaal stilvalt omdat het gewoon heel veel werk is en vooral voor 1 persoon.
Misschien is er nu wel de kans om het project wat meer open te maken en zo wat meer mensen mee te krijgen in het ontwikkelen.
Ik zou hier best wel wat tijd in willen steken maar ben helaas geen programmeur.
Dat is inderdaad waar. Het echte nieuws komt eigenlijk pas als ik bekendmaak wat ik wil met het project.
Ik dacht zelf om te beginnen met feedback van gebruikers en dat een paar weken aan te kijken. In de tussentijd kan ik mijn eigen plannen nog wat bijschaven. En vooral: beslissen wat ik al wel en wat nog niet openbaar. Want daar zit ik nog over in dubio. Het liefst zet ik de tijd op pauze en werk ik jaren onafgebroken en kom dan met het resultaat; maar zo werkt de wereld niet.
Wat ik al wel kwijt wil:
- Ik wil de naam van het project veranderen. Ik heb al een nieuwe naam, een vrij goede vind ik zelf!
- Ik wil het project flink onder handen nemen, maar sommige eigenschappen blijven gelijk. De newbie-vriendelijkheid in het bijzonder.
- De doelgroep van het project wil ik wel veranderen cq. aanpassen. Daar wil ik nu nog niet teveel over kwijt.
- Het plan was dat ik eerst ZFSguru 0.4 release (zie screenshot) en daarna verder werk aan het nieuwe project.
Ook ben ik van plan een nieuw discussietopic te openen en op dat moment mijn plannen uit de doeken te doen. Ik moet nog even kijken wat de beste manier is, maar ik zit wel erg verlegen om feedback dus dat zou wel van grote waarde kunnen zijn.
Ben wel benieuwd wat je precies ingewikkeld vond. Maar ik kan je verzekeren dat zoiets als 'sysinstall' in het verleden toch een paar graadjes hoger ligt qua niveau; nu met 'bsdinstall' is het al beter, maar nog steeds denk ik dat ZFSguru de makkelijkste Root-on-ZFS installatie-procedure heeft van alle platforms.
Vergis je niet, wat voor "ons" Tweakers heel simpel lijkt kan voor andere mensen bijzonder ingewikkeld zijn. (Ik heb net mijn wederhelft nog moeten laten zien hoe ze ublock onder firefox op d'r mobiel moest installeren
Ik vraag me trouwens (net als jou) af of dit forum de juiste plek is om dit neer te zetten.
Misschien is het een idee om een apart hoekje op het ZFSguru forum hiervoor te gebruiken? (Of gewoon dat hele forum eerst eens op de schop te gooien

[ Voor 25% gewijzigd door jbhc op 02-01-2017 21:45 ]
Heb je heel recentelijk de BSD installer nog geprobeerd? Je kan tegenwoordig met de standaard BSD installer ook gewoon ZFS on Root doen? Die werkt ook met 2 klikken...Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:03:
*knip*, maar nog steeds denk ik dat ZFSguru de makkelijkste Root-on-ZFS installatie-procedure heeft van alle platforms.
(Daarnaast wint Proxmox,die geeft een complete GUI om ZFSonRoot te doen
Even niets...
Dat topic is er ook (Future of ZFSguru) maar ik link niet graag naar mijn eigen forum, ik heb liever dat anderen de links plaatsen.Ik vraag me trouwens (net als jou) af of dit forum de juiste plek is om dit neer te zetten.
Misschien is het een idee om een apart hoekje op het ZFSguru forum hiervoor te gebruiken? (Of gewoon dat hele forum eerst eens op de schop te gooien)
Zoals je zelf al terecht opmerkt, is de kwaliteit van de web/forumsoftware daar beneden peil, en dat is ook de reden dat ik een discussie op dit forum ook als toegevoegde waarde zie.
Dat heeft ZFSguru toch ook? Of wat bedoel je precies met GUI? De web-installer vond ik niet erg uitgebreid - weinig opties. Ik vraag me ook af: wat gebeurt er als er al een pool staat op de disk die standaard is geselecteerd. Wordt de gebruiker dan ook gevraagd of hij misschien de data wilt behouden oid? Het ziet er niet er erg 'veilig' uit om standaard een disk te selecteren en de gebruiker gewoon maar op next te laten klikken. ZFSguru heeft ingebouwd dat eerst pools geïmporteerd moeten worden voordat de gebruiker verder zou moeten gaan.FireDrunk schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:25:
(Daarnaast wint Proxmox,die geeft een complete GUI om ZFSonRoot te doen)
Dus winnen kan op verschillende manieren. Dat gezegd het kan allemaal nog makkelijker vast en zeker. Maar zorgvuldig is ook een belangrijk goed. Daar kun je ook op winnen; zorgen dat gebruikers geen fouten maken en het niet gemakkelijk is om zomaar gegevens te verliezen, bijvoorbeeld door het overschrijven van je systeemdisk tijdens de installatieprocedure.
Even niets...
@jacovn:

Euwh, makkelijkere installatie kun je niet hebben... een paar keer next klikken en ta-da ZFSguru geinstalleerd (met een nieuwe ZFS-pool). Overigens wel met welcome wizzardjbhc schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:24:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar om eerlijk te zeggen, toen ik het een paar jaar geleden installeerde vond ik het nou niet echt eenvoudig en ik ben niet eens een newbie....
ZFSguru forum of hier?maar ik zit wel erg verlegen om feedback dus dat zou wel van grote waarde kunnen zijn.
Wel leuk dat je het op mijn verjaardag vraagt. =)
Ik heb het afgelopen maanden erg druk gehad met andere dingen. Maar ik heb wel nieuwe systeemversies met grafische services uitgegeven, nieuwe servers geplaatst en ik ben bijna klaar met 0.4 web-interface.
Ik wil ook erg graag wat feedback op mijn plannen. Ik weet alleen niet wat handig is. Misschien eerst dat ik het hier plaats en de feedback daarop verwerk in mijn aankondigingstopic op ZFSguru forum. Is dat een idee?
Is het nuttig om een nieuw topic aan te maken? Want dit topic - vooral de topicstart - is enigszins verouderd en misschien beter om een keer af te sterven in de digitale datahemel.
Ik vind het prima als je je plannen eerst hier bekend maakt en daarna op ZFSguru forum, maar het is jouw project met jouw plannen, dus jij moet het weten. Het lijkt mij wel verstandig snel wat te laten weten, want na aankondiging van Jason zei je binnen enkele weken je plannen kenbaar te maken, maar dat zijn ondertussen maanden geworden. Nu lijkt het nog steeds net alsof er niets gebeurt achter de schermen met ZFSguru, iets waar juist meerdere malen kritiek op werd geuit.
Het lijkt me overigens niet verkeerd dat dan hier te doen in plaats van een nieuw topic te openen, dit is immers toch ook dé discussie over de toekomst van ZFguru? Ik ben in ieder geval benieuwd
Binnenkort maar eens een update op m'n server installeren. Draai nog op een oudere versie.
kun je een update geven over wanneer we versie 0.4 kunnen verwachten?
Alvast bedankt!
Ron
GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra
Lees de laatste regel van CiPHER zijn comment maar eens hier boven "misschien beter om een keer af te sterven in de digitale datahemel." nu heb ik het idee dat hij meer op ZFSguru doelde dan dat het over een nieuw topic gaat.ronzelver schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:47:
Hallo CiPHER,
kun je een update geven over wanneer we versie 0.4 kunnen verwachten?
Alvast bedankt!
Ron
Op de ZFSguru site gebeurd zo goed als niets en ook hier ontbreekt ook alle info, jammer het was een leuk project en volgens mij moet je niets meer verwachten.
Zou het ook wel willen weten, maar hij is al een hele tijd niet meer online geweest als ik het even snel bekijk.fluppie007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:19:
Ik bump hem nog eens :-). Benieuwd wanneer we 0.4 mogen verwachten.
[ Voor 20% gewijzigd door Hakker op 27-07-2017 18:08 ]
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Ik ben een trouwe gebruiker van ZFSGuru en ik hoop echt enorm dat dit systeem weer een zwengel krijgt voor de toekomst.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Ik ben al tijd geleden overgestapt op FreeNas.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Die vraag lijkt me wel beantwoord, het project lijkt/is dood en CiPHER ook lijkt het wel, ik vind het anders wel heel raar dat je niet even het fatsoen hebt om te reageren, niet hier, niet op ZFSguru site, en niet op persoonlijke berichten, al is het enkel maar om te laten weten dat het verder goed met je gaat aan de mensen die het goed met je voor hebben.. zo jammer…

Gooi de boel online, geef er een OSS licentie aan, en pak het weer op zodra je weer tijd hebt. Vanaf waar je gebleven was of vanaf waar de rest van de wereld is.
Het is wel jammer, ben ik met @CurlyMo eens, dat ze niet voor het opensource-traject gekozen hebben. Het product an sich had heel mooi kunnen zijn. Nu zijn Jason en CiPHER the 'single point of failure' gebleken waarna het project plat ligt. Dat is erg jammer.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik hoop enkel maar dat alles goed gaat met CIPHER, wat er verder met ZFSguru gebeurd zal me een worst wezen, het zou alleen jammer zijn zoals @CurlyMo al aangeeft dan het op deze manier zou doodbloeden.
Heb een server wel beschikaar, dus qua hosting zou ik daar mogelijk iets in kunnen doen.
[ Voor 41% gewijzigd door Dutch2007 op 11-10-2017 21:05 ]
De licentie? Ik dacht eigenlijk ook dat het FOSS was, maar ik heb nergens de source, laat staan een licentie, kunnen vinden.Dutch2007 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:05:
Wat weerhoudt de community dr van een ZFSGuru afgeleide te maken?
Blijkbaar toch niet dus.
[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 11-10-2017 21:19 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik bedoel niet forken..Compizfox schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:18:
[...]
De licentie? Ik dacht eigenlijk ook dat het FOSS was, maar ik heb nergens de source, laat staan een licentie, kunnen vinden.
Blijkbaar toch niet dus.
Ik bedoel eerder het idee, FreeBSD + Webshell om je server te manager via ZFS storage.
En dan zoals hier wel eens eerder voorgedragen, " gewoon" de FreeBSD Standaard packages gebruiken en niet via images werken, zodat 't systeem gewoon on-the-fly geupdate kan worden when needed en als je al specific packages gebruikt dat je die via een repo beschikbaar stelt...
Tenminste dat waren een paar ideeen hier in dit en het ZFS-storage topic geoppert...
Dus ja, je zou vanaf scratch moeten beginnen, maar dat weerhoud natuurlijk niemand d'r van eea als referentie kader te gebruiken
"ZFSGuru-afgeleide" las ik als fork (volgens mij kun je het niet echt op een andere manier lezen).Dutch2007 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:33:
[...]
Ik bedoel niet forken..
Ik bedoel eerder het idee, FreeBSD + Webshell om je server te manager via ZFS storage.
En dan zoals hier wel eens eerder voorgedragen, " gewoon" de FreeBSD Standaard packages gebruiken en niet via images werken, zodat 't systeem gewoon on-the-fly geupdate kan worden when needed en als je al specific packages gebruikt dat je die via een repo beschikbaar stelt...
Tenminste dat waren een paar ideeen hier in dit en het ZFS-storage topic geoppert...
Dus ja, je zou vanaf scratch moeten beginnen, maar dat weerhoud natuurlijk niemand d'r van eea als referentie kader te gebruiken
Maar ja, ben het verder eens met je idee. Dat is ook hoe ik nu ZFSGuru draai: gewoon vanilla FreeBSD met de ZFSGuru-webinterface los geïnstalleerd. Veel simpeler en makkelijker te onderhouden. ZFSGuru services en het "update"-systeem (lees: reinstall + terugzetten van bepaalde config files) heb ik altijd al niks gevonden.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Wellicht verkeer qua woordkeuzeCompizfox schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:52:
[...]
"ZFSGuru-afgeleide" las ik als fork (volgens mij kun je het niet echt op een andere manier lezen).
Maar ja, ben het verder eens met je idee. Dat is ook hoe ik nu ZFSGuru draai: gewoon vanilla FreeBSD met de ZFSGuru-webinterface los geïnstalleerd. Veel simpeler en makkelijker te onderhouden. ZFSGuru services en het "update"-systeem (lees: reinstall + terugzetten van bepaalde config files) heb ik altijd al niks gevonden.

Enige idee qua image zou zijn als je al dus danig ver gevorderd bent dat je zoiets op een pre-build pc ofzo de initiele setup (een head-less device oid), maar ook dan is 't handig om de OS qua update te gebruiken hoef je, daar qua security e.d. geen rekening mee te houden, alleen dat je features werkende blijven.
Hebben er eigenlijk mensen intresse in dit van gang te krijgen?
Qua software kan 't zelfs gewoon imo via GitHub oid, kan iedereen er aan sleutelen waar een paar de definitieve pull/psuh zaken regelen/accepteren
Overiges qua licentie gebeuren:
https://expressionengine....ks-of-unlicensed-software
Unlicensed Software
Software that doesn’t have an explicit license is under exclusive copyright. That means nobody else can use, copy, share, or change it, even if it’s sitting in a public repo on GitHub. The only rights granted to the public by putting code on GitHub are the rights to look at it and fork the repository to look at it in their own account. That grant comes from GitHub’s Terms of Service, and still doesn’t mean that anyone can actually do anything with the code.
If this sounds a little extreme, check out what GitHub’s own software license education site has to say about code with no license. Particularly noteworthy are their recommendations for users who want to use software that isn’t licensed:
Ask the maintainers nicely to add a license
Don’t use the software
Negotiate a private license
Absent from this list are “go ahead, no worries”, and “it’s fine, it’s not much code”, and “use it, it’s obvious they meant for it to be free”.
Licensed-ish
Sometimes you’ll see in a README file something to the effect of “Use this software for whatever you like, but don’t sell it or claim that it is your own.” Sounds clear, but is legally vague. There are also some snarky licenses that are send-ups of valid licenses, trolling intellectual property law. They might make us snicker, or feel like we’re sticking it to the man, but using them is irresponsible and offers no proven liability protection.
There is a reason that software licenses use the jargon they do, and cover all sorts of nooks, crannies, and exclusions. Legal language is required to hold up in a court of law if there is ever a dispute. Most are also worded so their international application is consistent. Love it or hate it, it is what it is, and as developers it’s our responsibility to be informed enough to not put ourselves, our users, or clients at risk.
If you’re a developer sharing code, don’t use sarcastic licenses or feeling-based statements to convey your intent. They probably do not do what you think they do. If you’re choosing to use software and don’t see a proven license applied to the code, see the three recommendations above.
How to Choose a License
Thankfully, choosing a license—especially for open-source software—is not too difficult. The Choose a License project does a good job helping you decide on an open-source license for the most common situations. Be careful with copyleft-type licenses. Depending on the license, you could inadvertently cause the rest of your code to fall under the same license. For example, using GPL-licensed code in a project commonly requires that all of that project’s code be distributed under GPL.
Here are our recommendations for open-source add-ons:
Permissive
MIT License
Apache License 2.0
Copyleft
Open Software License 3.0
OSL 3.0 is a copyleft license like LGPL (note the “L”), in that any changes to the software itself must be redistributed under the same license, but does not “contaminate” other software that it is “linked” to in a project. Its advantages over LGPL are clearer wording, better definition of “derivative works”, and protection against patent litigation. It concerns itself more with the legal and business implications of open-source software, rather than having a political / ethical / philosophical aim.
Whatever your choice, make it clear. Add a LICENSE file to your repository, and include the name and link to the license in the comments of your source code, lest a file make its way somewhere without the context of your LICENSE.
And if you are implementing someone’s software, make sure it has a proper license. If it doesn’t, either politely request the maintainer to add one, negotiate a license, or move on.
Sorry dat ik dit topic omhoog schop, maar ik kwam onderstaand tegen op GitHub.
https://github.com/pehsa/ZFSguru2
Werkt deze fork en heeft iemand hier ervaring mee?
Kwam ook nog dit tegen https://www.zfsguru.wiki/start
Blijkbaar is er toch nog iemand hiermee bezig
[ Voor 21% gewijzigd door ykaenS op 26-02-2020 13:08 ]
Deze zfsguru revival poging ziet er erg 'pril' uit en geeft niet bepaald de indruk een stabiele, moderne, ondersteunde oplossing voor je data te bieden. De laatste commit op de githubrepo is al weer maanden geleden.
Laten we respect hebben voor het werk wat CiPHER en Jason hebben gestoken in ZFSGuru, maar het project is nu echt ten einde.
Ik ben toch wel een fan van zfsguru, alleen wou ik het gewoon minimalistisch zien.
Voor mijn part mag zfsguru gewoon gereduceerd worden tot deze setup:
1) zfs pool creatie met profielen en tuning
2) een zfs volume
3) een iscsi connectie met auth en firewall
4) status schermen met smart/temp/alerts/scrub
En dat is meer dan genoeg om een server te verbinden met de pool en de sharing kan gedaan
worden via de server.
Misschien is simpel gewoon beter. Al dat gedoe met samba en nfs kan gewoon verlegd worden naar de server.
[ Voor 10% gewijzigd door amtriorix op 11-02-2021 19:29 ]
Zelf ook lang en met plezier gebruikt, maar het is niet meer.
Zelf naar Freenas gegaan omwille van appliance like gedrag, maar als je het wil combineren met een virtualisatie oplossing, is Proxmox ook het overwegen waard.
Wil je compleet bare bones, veel linux-distros ondersteunen ook zfs zodat je daar ook je data kan ontsluiten.
Ik had al die NFS, SMB en toestanden niet nodig want de server deed het. Ik had puur een icsci target nodig met onderliggend ZFS tegen bitrot en dat is voor mij de beste weg voor zfsguru.
Ik heb vandaag een poging gedaan om ubuntu 20.10 te installeren met OpenZFS, je zit er een dag aan tegenover zfsguru die het klaarspeelde met de gui en scripts in nog geen kwartier.
FreeNAS, nu TrueNAS core is al een even grote ramp. Het is een mooie gui voor je nas, maar ze voorzien niet eens de mogelijkheid om je ZFS structuur deftig op poten te stellen, de devs vinden dat je dan maar via de cli alles moet doen. Wel dan kan ik evengoed stock freebsd draaien
ZFSguru LiveCD 10.2.003 met hash want ik zie dat het foetsie is
Ok found a version in my library, I hope the zfsguru website is at least operational soon with
a proper GIT repo.
https://mega.nz/file/w1U3..._vkN39Zu1O-8mYRvoyKQOO0Zs
En de laatste preview:
https://storage.googleapi...-livecd-amd64.iso.torrent
https://storage.googleapi...ZFSguru-0.1.8-preview.tgz
https://storage.googleapi...ru-0.1.7-webinterface.tgz
[ Voor 118% gewijzigd door amtriorix op 12-02-2021 19:13 ]