Discussie over de toekomst van ZFSguru

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als de ZFSguru master server wordt gehackt, kan de aanvaller - mits deze tot tenminste één slave server toegang heeft - ook alle addons infecteren. Daarom dat de ZFSguru master servers helemaal security isolated worden en enkel statisch files serveren zonder PHP oid.

Dus daar heb je zeker een punt. Maar dan heb je het over onze serverinfrastructuur - niet over het ZFSguru product zelf.

Want het product zelf moet makkelijk te gebruiken zijn voor de doelgroep. Allemaal features schrappen omdat het niet helemaal veilig is, is niet in het belang van onze gebruikers. Het is onbegonnen werk om een ZFSguru NAS met allerlei addons geïnstalleerd, echt veilig te maken als een aanvaller de ZFS NAS kan bereiken.

Ik bedoel, doen FreeNAS, NAS4Free, OpenMediaVault en Synology/XPenology echt fundamenteel iets anders dan ZFSguru? Zijn die producten inherent veiliger? FreeNAS doet addons in een jail - dat is nog wel iets wat zou kunnen. Een paar apps zijn ook chrooted; de DHCP server en nog wat dingen geloof ik. Maar dat is alleen omdat de portstree al een optie heeft voor het chrooten. En BSD is pas begonnen met Capsicum wat natuurlijk een veel betere 'chroot' is omdat het veel meer zaken isoleert.

Maar wat zou ZFSguru anders moeten doen dan? En als het zo is dat de hierboven genoemde equivalenten in principe dezelfde afweging maken als ZFSguru, is dat dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:55
Waar je mee zou kunnen beginnen is GPG signing. Jij maakt op jou privé machine een package. Dat signeer je met een key die nergens op de master server staat.

ZFSguru machines krijgen in de release een public key mee, waaraan een package moet voldoen.
Dit betekend dat als een aanvaller toegang krijgt tot de master server, hij niets kan wijzigen, want hij kan nooit packages fabriceren die voldoen aan de GPG signing key.

Ook master releases kunnen daarmee gesigneerd zijn, hoewel ik daar een andere key voor zou gebruiken.

--

Wat je daarnaast kan doen, is in kaart brengen op welke plekken in je systeem je allemaal sudo nodig hebt. Ik weet dat de www user gewoon sudu % rechten heeft.
Dit zou je in kunnen perken tot alleen de commando's die je nodig hebt.

Ja dat kan potentieel een lijst zijn met 200 commando's, maar dat is veiliger dan sudo %.

[ Voor 24% gewijzigd door FireDrunk op 17-08-2015 15:12 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Wat ik me nu afvraag is of wat jij voorstelt überhaupt wel gebeurt in de native FreeBSD packages. Bij deb's kan je inderdaad wel een signed server opzetten, maar is de package zelf ook niet fysiek gesigned.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bij yum wel volgens mij? Ik begrijp dat dit voor ports lastig is. Maar een package als "ZFSguru Source Code" zou ik wel graag gesigneerd zien...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zeker een interessant idee. Ik had eerst het idee om in de GuruDB database een public key mee te geven van de slave servers. Maar ik dacht: is dat niet dubbelop? Er is al SHA512 + filesize controle van de files die de slave servers leveren. Dus een gehackte slave server kan weinig uithalen.

De Master Servers zelf die de GuruDB levert, zou dan wel signed kunnen zijn. Ik zou bijvoorbeeld in de web-interface een public key van de master server kunnen implementeren en dat de GuruDB alleen wordt gedownload als die met public-private-key overeenkomt. Dan heb je ook een vorm van authenticatie van de master server. Enig nadeel is dat het veranderen van de key weer lastig kan zijn voor gebruikers. Maar daar kan ik vast wel iets op verzinnen.

Maar in zijn algemeenheid; is security echt zo'n prioriteit voor een project als ZFSguru? Gezien de doelgroep lijkt me dit niet de hoogste prioriteit. De doelgroep gebruikt het achter een NAT router en wat authenticatie voor isoleren van toegang ("zusje kan niet bij jouw shit") is ongeveer waar de security op neerkomt.

Je punt dat via de master server er malware of zelfs ransomware kan worden geínstalleerd, is echter wel zeer valide. Dus het beveiligen van de master server is zeker wel iets waar we naar willen kijken. Maar dat is op zekere hoogte al gebeurd - door master/slave te splitsen en door SHA512 checksums te gebruiken. Dat doet BSD zelf ook met ports overigens. Geen idee hoe het met 'pkg' gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Op zich kan je het natuurlijk zelf bouwen... Het zijn 2 functies (decrypt / changepublickey) in de client, en je moet ff met de hand encrypten op je thuisbak.

Ik denk dat juist voor een platform waar de doelgroep misschien over middelmatige technische kennis beschikt, het juist belangrijk is dat de security goed is. Juist de harde kern kan dat soort dingen zelf wel een beetje in de gaten houden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft server-security geef ik je gelijk; dus de master servers mogen niet gecompromitteerd worden.

Maar wat betreft security van de ZFSguru installaties zelf; ik denk dat de aanname van een NAT router heel redelijk is en dat het eigenlijk onbegonnen werk is om directe netwerktoegang helemaal veilig te maken zonder gebruikerscomfort op te offeren. Al helemaal omdat ZFSguru veel addons aanbiedt die mensen ook daadwerkelijk gebruiken. Ik bedoel iets als SABnzbd+ met al die extra apps; daar zitten zeer waarschijnlijk enorm veel security holes in. Je wilt niet dat een aanvaller directe toegang krijgt tot de netwerkpoorten van deze apps. Dit betekent dat je ZFSguru nooit in een vijandige omgeving kunt gebruiken. Dat blijft denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
Hmm misschien heb ik de memo gemist maar ik dacht altijd dat ZFSguru een NAS met servercapaciteiten heeft. ZFSguru (en andere pakketten zoals FreeNAS, NAS4Free, OpenMediaVault en Synology/XPenology etc) zijn in weze NAS software met de mogelijkheid om extra addons/services/programma's te draaien om via Internet/Intranet te kunnen benaderen. Door die extra's levert dit een security risk op. Ook pakketten die gebruik maken van Internet (download progs) kunnen voor problemen zorgen.

Ik mag toch hopen dat ieder pakket "veilig" is opgezet of in iedergeval over nagedacht is.
Je wilt niet dat een aanvaller directe toegang krijgt tot de netwerkpoorten van deze apps. Dit betekent dat je ZFSguru nooit in een vijandige omgeving kunt gebruiken. Dat blijft denk ik zo...
Welk pakket zou je dan aanbevelen? ZFSguru voor de NAS en wat voor software voor "Server" activiteiten? (download progs, mail/web/cloud etc)

[ Voor 23% gewijzigd door EnerQi op 17-08-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is niet van de Apache en MySQL addons dat je die zomaar aan het internet gooit. De bedoeling van die addons is dat je thuis een servertje hebt waarop je kunt ontwikkelen. Vervolgens kun je het product daarvan op een echte hosted server gooien.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat je ZFSguru met Apache en MySQL services gebruikt voor hostingdoeleinden. Het zou wel kunnen, maar dan moet je handmatig ZFSguru ombouwen naar een normale BSD machine en zelf je security regelen. Zo hebben wij het ook gedaan voor de servers die wij beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat je ZFSguru met Apache en MySQL services gebruikt voor hostingdoeleinden.
Ik verwacht van een pakket dat als ze deze optie bieden, deze ook veilig zijn (na configuratie met een how-to ofzo). De raspberry Pi met standaard software (Noobs?) heeft een wachtwoord dat gewoon op internet staat. Hierop is mogelijk om OpenVPN te installeren maar dat heeft natuurlijk geen enkel nut als het standaard wachtwoord nog gehandhaafd wordt ;). Dit staat overigens ook in de how-to's dat dit veranderd moet worden.

Ik wil hiermee zeggen dat ik verwacht als gebruiker dat de services/applicaties die ik draai veilig zijn of door het onderliggend systeem (Jails/VM's/sandbox omgeving) of dat de applicatie (automatisch goede configuratie) en het liefst beide ;).

Is dit dan teveel gedacht bij ZFSguru, FreeNAS, OMV, NAS4Free etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apache, MySQL en PHP draaien voor het vijandige internet op dezelfde machine waarop je je NAS draait, is absoluut not done. Punt.

Dat is voor FreeNAS/OMV/NAS4Free/Synology niet anders lijkt me. Zelfs al gebruik je jails enzovoorts; je moet het niet willen dat je je persoonlijke opslag combineert met internet-hosting. Dat is.... absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:03:
Apache, MySQL en PHP draaien voor het vijandige internet op dezelfde machine waarop je je NAS draait, is absoluut not done. Punt.
Waarom niet?

Je moet natuurlijk niet de hele machine in een DMZ, of zelfs direct aan het grote boze internet hangen, dat begrijp ik wel.

Maar je kunt lijkt me best wel poort 80+443 forwarden naar je ZFSGuru-server als je daar iets op wilt hosten. Wat is daar verkeerd aan?

Persoonlijk doe ik dat soort dingen op een aparte VM, maar niet iedereen doet aan virtualisatie.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, ik snap de filosofie van CiPHER wel hoor, die services direct aan het internet hangen is niet echt de bedoeling. Zijn vergelijking met andere NAS pakketten is terecht. Dat wil je niet. Daar huur je een professional voor in, of dat doe je online bij een goede webhoster.

In een aparte VM op dezelfde fysieke bak vind ik nog wel OK, dan kan je echt goed de controle houden.
Maar zeker niet via de ZFSguru services.

Mij gaat deze discussie meer om security tegen hacks/cracks/worms/malware (ook van binnen uit).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou de mogelijkheid om via de ZFSguru master servers de veiligheid van ZFSguru gebruikers te compromitteren, vind ik wel zeer terecht en daar zou nog één en ander verbeterd kunnen worden.

FireDrunk, wat vond je van mijn idee om de web-interface zelf te voorzien met certificaten van de master server, en dat de GuruDB zelf geauthenticeerd (is dat Nederlands? :P) wordt aan de hand van zo'n certificaat. In de GuruDB zelf staan alle checksums en eventueel nog certificaten van slave servers. Al is dat laatste helemaal overbodig. Nu al kunnen slave servers helemaal gehackt worden, zonder risico voor de ZFSguru gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het maakt mij weinig uit, zolang de eindgebruikers maar pakketten krijgen die gesigneerd zijn. Je wil gewoon de zekerheid dat een pakket niet gemaakt is op dezelfde machine als waardoor hij geserveerd wordt.

En je wil kunnen verifieren of een pakket gemaakt is door degene die jij wil dat het pakket gemaakt heeft.

Hoe je dat effectief doet, maakt me weinig uit.

On another note: Heb je al eens naar NodeJS gekeken? Als server backend denk ik dat dat veel beter is dan dat hele K** PHP...

Bovendien is het gewoon javascript, dus dat moeten jij en Jason prima kunnen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:00:
On another note: Heb je al eens naar NodeJS gekeken? Als server backend denk ik dat dat veel beter is dan dat hele K** PHP...
Of misschien is dit wat: http://html9responsiveboilerstrapjs.com/

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Haha, lollig :)

Ik snap je probleem, maar NodeJS in de core is een prima framework. Bovendien is het een taal die ze al kennen.

Persoonlijk prefereer ik Python, maar goed... Dat kunnen ze niet :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:11:
Haha, lollig :)

Ik snap je probleem, maar NodeJS in de core is een prima framework. Bovendien is het een taal die ze al kennen.
Ik bedoelde het niet te bekritiseren hoor. Ik weet veel te weinig af van Node.js om er inhoudelijk wat over te zeggen.

De link was alleen een grappige parodie op "hippe nieuwe frameworks" en ik vond hem wel passend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het is best een valide argument hoor. Veel NodeJS applicaties zijn bijeen geraapte klodders van aan elkaar geraapte libraries.

Maar dat is niet een gegeven :) Daar heb je zelf een flink aandeel in :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Even mijn korte mening.
- Ik vind niet dat een DIY NAS vanaf de installatie volledig veilig hoeft te zijn volgens de laatste standaarden als het gaat over bijv. het draaien van een webserver of andere publieke diensten. Dat is de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker.
- Je mag er echter wel vanuit kunnen gaan dat de ontwikkelaar er alles aan doet om te zorgen dat de software zelf geen risico op schade geeft vanaf de installatie. Daarmee bedoel ik de voorbeelden die FireDrunk al gaf. Dat bijvoorbeeld een package server makkelijk te hacken is, maar ook brakke code:
code:
1
rm -rf /

Of een webserver die als root draait met volledige sudo rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het is conceptueel & principieel extreem onverstandig om interfaces die toegang tot en controle over je data geven aan het internet te knopen.

Van software waar je NUL euro voor betaalt en waar je geen support contract op hebt en die bovendien nooit is ontwikkeld om aan het internet te hangen kun je helemaal niets verwachten.

In een bedrijfssetting zou een ZFSGuru of FreeNAS interface alleen bereikbaar zijn via een separaat management netwerk, wat niet eens toegankelijk is voor de rest van het bedrijf, behalve (een deel van) de IT-ers.

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 17-08-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Q schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:13:
Het is conceptueel & principieel extreem onverstandig om interfaces die toegang tot en controle over je data geven aan het internet te knopen.
Dat je poort 80/443 openzet, betekent nog niet dat je services die toegang/controle of je data hebben aan het internet knoopt. Dat kun je prima scheiden dmv permissies, zodat Apache bijvoorbeeld niet bij je persoonlijke data kan.
Van software waar je NUL euro voor betaalt en waar je geen support contract op hebt en die bovendien nooit is ontwikkeld om aan het internet te hangen kun je helemaal niets verwachten.
Wat een onzin. Vrijwel alle veelgebruikte serversoftware is FOSS (Apache, PHP, Linux, OpenSSL, Nginx, MySQL, ga zo maar door) en daar betaal je dus helemaal niks voor. Toch wordt daarop vertrouwd voor een heel groot deel van de servers in de wereld.

En een supportcontract? Kom nou, we hebben het hier over software die voor een thuis- of kleinbedrijfomgeving bedoeld is. Niet over grote bedrijven met supportcontracten.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 17-08-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat er iets vanzelf gebeurt door een community wil nog niet zeggen dat je iets mag verwachten...

Als jij een quick fix wil zul je toch echt moeten betalen, anders is het achteraan sluiten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:53:
Dat er iets vanzelf gebeurt door een community wil nog niet zeggen dat je iets mag verwachten...
Als jij een quick fix wil zul je toch echt moeten betalen, anders is het achteraan sluiten.
Oh, misschien interpreteerde ik het woord "verwachten" verkeerd. Ik bedoel zeker niet dat je ergens recht op hebt bij een gratis project, of iets dergelijks.

Ik vatte Q's post op als in dat hij zei dat je in geen geval van een gratis project goede security kunt verwachten, wat natuurlijk onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Duidelijk :) dan zijn we het eens!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:11:
NodeJS in de core is een prima framework
Mja, ik heb het altijd maar supervreemd gevonden. Server-side javascript? What's next? Client-side PHP? :+
Persoonlijk prefereer ik Python, maar goed... Dat kunnen ze niet :+
Hey! Mijn l33t sk1llz zijn wel zo vergevorderd dat 'hello world' heftig moet lukken, ja?! :P

Serieus: ik denk dat Python een hele goede kandidaat is. Als ik in een nieuwe taal wil duiken, dan moet dat iets zijn wat ik sexy vind. En Python is zeker één van de betere kandidaten daarvoor.

Punt is alleen; het kost tijd om een taal te leren. Voor mij is documentatie en referentie enorm belangrijk. Ik wil geen boeken hoeven te lezen om te weten hoe ik een string manipuleer. PHP doet de documentatie zo enorm goed omdat er ook wat voorbeeldjes gegeven worden. En zo leer ik vaak hoe iets werkt - ik wil het zien.

Als ik op python.org zoek op 'print', dan krijg ik niet de documentatie van die functie te zien. Daar gaat het al mis. Zonder degelijk documentatie ben ik nergens en gaat het echt nooit wat worden met een andere taal. Ik ben niet het type dat een boek gaat lezen om de taal te leren. Zo werkt dat niet bij mij. Ik ben een prutser - ik wil dingen zelf uitvogelen en prutsen en alleen aan de hand van de referentie mijn weg vinden.

Kortom, ik leer in mijn hoofd door te doen - niet door de theorie langzaam naar binnen te werken zoals in een klaslokaal. Op school heb ik sowieso niet zoveel geleerd, ik ben meer autodidact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kies dan C. Er is nergens zoveel documentatie over dan over C, maar goed, daar hebben ze dan ook sinds 1972 over kunnen doen. En je hebt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Serieus: ik denk dat Python een hele goede kandidaat is. Als ik in een nieuwe taal wil duiken, dan moet dat iets zijn wat ik sexy vind. En Python is zeker één van de betere kandidaten daarvoor.
Als je iets wilt wat 'sexy' is, kun je altijd nog Ruby nemen :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gyU0me4.png

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 17-08-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Laatst online: 24-08 19:58
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:44:
[...]

Mja, ik heb het altijd maar supervreemd gevonden. Server-side javascript? What's next? Client-side PHP? :+

[...]

Hey! Mijn l33t sk1llz zijn wel zo vergevorderd dat 'hello world' heftig moet lukken, ja?! :P

Punt is alleen; het kost tijd om een taal te leren. Voor mij is documentatie en referentie enorm belangrijk. Ik wil geen boeken hoeven te lezen om te weten hoe ik een string manipuleer. PHP doet de documentatie zo enorm goed omdat er ook wat voorbeeldjes gegeven worden. En zo leer ik vaak hoe iets werkt - ik wil het zien.

Als ik op python.org zoek op 'print', dan krijg ik niet de documentatie van die functie te zien. Daar gaat het al mis. Zonder degelijk documentatie ben ik nergens en gaat het echt nooit wat worden met een andere taal. Ik ben niet het type dat een boek gaat lezen om de taal te leren. Zo werkt dat niet bij mij. Ik ben een prutser - ik wil dingen zelf uitvogelen en prutsen en alleen aan de hand van de referentie mijn weg vinden.

Kortom, ik leer in mijn hoofd door te doen - niet door de theorie langzaam naar binnen te werken zoals in een klaslokaal. Op school heb ik sowieso niet zoveel geleerd, ik ben meer autodidact.
Misschien zoek je dan niet helemaal goed :)

https://docs.python.org/3...keywords=yes&area=default

2e resultaat is direct de pagina met de print statement.. overigens werkt een google op 'python <functie>' ook nagenoeg altijd... ('python print function' geeft als eerste resultaat dezelfde info weer)

En ik ken je gevoel; ik heb zo ook mezelf python geleerd, prutsen werkt stuk leuker dan boeken doorspitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Het is al een lange tijd stil rond ZFSguru :-|... Wordt er binnenkort weer actief aan ontwikkeld?

Verwijderd

Topicstarter
Voor de kerst kun je de State of the Project 2015 lezen en elk kwartaal komen er de Status Reports uit. De volgende release is in midden januari. Die worden ook op de website gepost.

Leukste waar nu aan gewerkt wordt is de nieuwe website. Ben er zelf ook nu elke dag mee bezig. :)

• FireDrunk
Sneak Preview? :)

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft ooit al iets van online gestaan. Maar het werk wat nu gedaan is, is vooral aan Mesa dus dat is minder zichtbaar. Wat we nu gedaan hebben is een universele 'message' structuur, dynamic/state node selection, Rich Edit controls voor het opmaken van tekst en Localization dus meerdere talen.

Idee is dat we het fundament af hebben zodat de database structuur niet overhoop gegooid hoeft te worden als we features toevoegen aan Mesa. Dus de website kan dan online ook al is Mesa nog niet af. Mooi is wel dat de site gelijk multi-language kan worden en dat performance vanaf het begin heel goed is opgezet met multi-tiered caching (fine-grained caching).

Mesa wordt dus gebruikt voor de website, maar uiteindelijk ook voor de opvolger van ZFSguru waarbij sociale features worden geïntegreerd in de web-interface. Zo kun je heel gemakkelijk om hulp vragen en feedback geven en wordt ZFSguru meer een community waar je ook de andere mensen ziet en mensen elkaar kunnen helpen en dingen kunnen doen. Erg leuk wel.

GitLab is een beetje in de ijskast gezet omdat de port die we zelf maakte erg ingewikkeld was en er een GitLab-bug opdook die Jason en ik niet konden fixen. Toen dachten we gewoon een Linux VM te gaan draaien voor GitLab. Maar nu hebben andere BSD developers een officiële GitLab port in de maak. Zie de status report van afgelopen zomer en in het bijzonder deze PR: https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=202468 voor de voortgang. Zodra GitLab officiëel is, kunnen wij heel gemakkelijk dit gaan gebruiken.

Dat komt mooi uit met de server die ik in januari online wil gooien met een colocated contract in AMS-IX. Kan de nieuwe website met Mesa, nieuwe Alpha distributie en GitLab bugtracker allemaal vrijwel tegelijk online. Zal wel februari worden voordat het allemaal werkt; iets van marge wil ik wel aanhouden. Maar toch nog relatief snel.

En daarnaast is de web-interface ook in ontwikkeling met een zeer belangrijke feature: de Migration Manager. Dat werkt voor de helft nu. Interface is erg leuk met het zichtbaar aanvinken van de componenten die je wilt meenemen. Maar is nog lang niet af. Ook werk ik aan een nieuw uiterlijk voor ZFSguru want het huidige is erg outdated. Nieuw uiterlijk werkt technisch prima, maar qua kleurgebruik vind ik het nog niet goed genoeg.

• FireDrunk
Material Design achtig?

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Meer ZFSguru achtig. :P

Maar het is vooral de usability die lekker werkt. Mooie aanvulling voor ZFSguru en door de Migration Manager komt de ontwerpkeuze van nieuwe-installatie-als-upgrades ook beter uit de bus. En de mogelijkheid tot het maken van backups van de gehele configuratie is ook fijn. Dan blijft het verlies van de systeemdisk beperkt tot enkel wat downtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
Any news/updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Wordt ZFSguru nog ontwikkeld, of ligt het stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
Zijn er nog updates beschikbaar ondertussen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik denk niet dat er nog wat gebeurd bij zfsguru. Op de site is ook geen leven te bespeuren.
Ik ga mijn zfsguru binnenkort vervangen door Freenas denk ik.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Phyt_ schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:17:
Ik denk niet dat er nog wat gebeurd bij zfsguru. Op de site is ook geen leven te bespeuren.
Je kan natuurlijk ook altijd migreren naar puur FreeBSD, desnoods zonder reinstall. Dat heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CurlyMo schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:31:
[...]

Je kan natuurlijk ook altijd migreren naar puur FreeBSD, desnoods zonder reinstall. Dat heb ik ook gedaan.
Jep, hier ook.

Sterker nog, vanilla FreeBSD met de ZFSGuru-webinterface (kun je los installeren) ben ik een stuk meer tevreden over dan ZFSGuru.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Hmm, ok zal mij daar eens in gaan verdiepen.
Ik prefereer dan een clean freebsd install, ik draai toch vmware, en dan mijn pool importeren.
Reden voor zfsguru, was dat ik met de webinterface veel kon doen, i.p.v. commandline.
Maar cli moet nu wel te doen zijn na een tijdje zfs hebben draaien.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Volgens mij is het project gewoon gestopt. Van alle communicatie die we afgelopen maanden dienen te horen te krijgen (nieuwe website, nieuwe versies, plannen voor de toekomst) staat nog niets online.

Jammer maar helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En CiPHER zelf is ook al een tijdje niet meer op tweakers geweest om welke reden dan ook. Hopelijk niks ernstigs. Misschien is hij wel keihard aan het werk om de beloftes waar te maken en leidde tweakers te veel af :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
CurlyMo schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:46:
En CiPHER zelf is ook al een tijdje niet meer op tweakers geweest om welke reden dan ook. Hopelijk niks ernstigs. Misschien is hij wel keihard aan het werk om de beloftes waar te maken en leidde tweakers te veel af :p
Overigens hoop ik nog wel op een "doorstart" ;)
De software zit goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb laatst ook al eens een berichtje naar CiPHER gestuurd, met de vraag of hij nog leeft. Hij leefde nog, maar geen duidelijk antwoord :)
(maar dat is en blijft zijn goed recht natuurlijk :) )

@EnerQi, De software zit niet zo goed in elkaar dat ik het verder zou willen ontwikkelen hoor :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De discussie over de kwaliteit van de software is volgens mij al lang en breed gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Daar heb je helemaal gelijk in, het was ook meer in het verlengde van het voortzetten van het project.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Los of de achterliggende structuur goed/slecht is, jammer dat er zo weinig communicatie uit hun kamp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik ben onmisbaar! :P
CurlyMo schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:46:
Ik heb het momenteel inderdaad superdruk, maar vooral vanwege privézaken (nieuwe vriendin, huis, werk, je kent het wel). Maar het is niet zo dat ik wekenlang niets post; sowieso heb ik vaak periodes dat ik vaker te vinden ben en dan weer relatief rustig. De afgelopen weken heb ik niet heel veel reacties gepost, dat klopt. Maar de tijden dat ik elke dag intensief op het forum te vinden was, zijn denk ik ook wel voorbij. Nieuwe levensfase, ofzoiets. :)
FireDrunk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:06:
Ik heb laatst ook al eens een berichtje naar CiPHER gestuurd, met de vraag of hij nog leeft. Hij leefde nog, maar geen duidelijk antwoord :)
Nou, je keek op de frontpage bij mijn activiteit en zag daar iets van februari. Daardoor dacht je dat ik van de aardbodem was verdwenen. Maar die 'activiteit' is enkel frontpage-activiteit en ik ben natuurlijk vooral op het forum te vinden. Een betere indictie is mijn forum activiteit.

Je had me trouwens ook wel mogen tippen van dit topic, want ik zie het nu pas. :$
CurlyMo schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:31:
[...]

Zeker! En het migreren tussen platforms vind ik één van de beste features van ZFS. Je kunt nu naar NAS4Free of FreeNAS stappen of zelfs vanilla BSD en later alsnog een kijkje nemen hoe de toekomstige ZFSguru bevalt. Je bent nergens aan gebonden. Dat moet ook fijn voelen lijkt me.
fluppie007 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:27:
Los of de achterliggende structuur goed/slecht is, jammer dat er zo weinig communicatie uit hun kamp komt.
Er komt nieuws als er nieuws is. Dat is niet elk kwartaal, maar de FreeBSD quarterly progress reports is ZFSguru regelmatig te vinden. Ook is er een jaarlijkse State of the Project. Daarnaast zijn er progressie reports als bulletin messages in de web-interface zelf. En een privé berichtje sturen mag ook.

Maar dat gezegd, bedenk dat ik hiernaast ook een leven heb en dat vereist nu ook veel meer tijd.

Maar toch, even een snelle update voor degene die interesse hebben:
  • Jason is vrijwel gestopt met het project, ik sta er nu alleen voor. Dat is niet echt houdbaar in de huidige structuur.
  • Doordat het een hobbyproject is en ik er niets voor betaald krijg, kan ik er ook niet heel veel tijd aan besteden.
  • Vanwege bovenstaande heb ik met Jason al langer gesprekken over een nieuwe opzet. Eigenlijk een nieuw project. Maar dan een vervolgstart van ZFSguru. Zodra daarover meer bekend is, zal dat op de website kenbaar worden gemaakt, mogelijk in de State of the Project 2016. Dat zal denk ik in Augustus komen.
Ontwikkeling staat ook niet echt stil; het is alleen niet erg merkbaar:
  • De grootste tijd heeft in Mesa gezeten. Met name de multi-lingual functies dus meerdere talen kostte me veel tijd. Dat werk is allemaal klaar en na de forum-module kan Mesa de nieuwe website gaan bedienen. In de toekomst zal Mesa ook voor ZFSguru worden gebruikt, zoals een geïntegreerde helpfunctie zodat ZFSguru gebruikers elkaar kunnen helpen met vragen en problemen, binnen de web-interface zelf.
  • Er zijn nieuwe services geschreven en veel services totaal herschreven. Met name de SABnzbd+ en het hele ratteplan zijn nu allemaal volledig geautomatiseerde GitHub services die gesplitst zijn en nu supergoed werken. Ook nieuwe services als Emby lijken goed te werken.
  • Nieuwe systeemversie 007 is beschikbaar, al moet de database nog worden bijgewerkt voordat deze zichtbaar is. Ook komt een 0.3.2 update beschikbaar rond deze tijd; ik denk volgende week.
  • De GitLab service is vrijwel klaar en kan gebruikt worden voor ontwikkeling.
  • De nieuwe server staat hier al een tijd; zal gebruikt worden zodra de nieuwe website er is en dan heeft ZFSguru een mooie gigabit uplink en moderne server in een datacentrum, ipv een VPS.
Kortom, ja het is rustig. Maar dood is het niet. Echt leven lukt pas als ik er veel meer tijd in kan stoppen en er meer mensen aan zullen werken. We zullen zien hoe het loopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
Phyt_ schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:17:
Ik heb al lang gepast op FreeNAS vanwege een aantal redenen, maar kijk ook eens naar NAS4Free 10.3.
Dit is ook werkelijk perfect en niet zo resource hungry.

NAS4Free is original FreeNAS zoals wij allen freenas leerde kennen. gewoon zeer stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
Graag peil ik nog eens naar de huidige status :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben toevallig deze week weer bezig geweest, na een periode van inactiviteit. 008 builds komen eraan. Ik hoop het gelijktijdig met de release van 11.0-RELEASE te kunnen uitgeven, ik gok rond de 28e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Mooi, ik draai nu nog op 9.2-001 met beta 9. Tijd voor een update denk ik. Af en toe knalt mijn iSCSI service deruit en heeft mijn exchange server geen database meer :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel erg oud tegenwoordig, dus een upgrade naar 11.0.008 (de 11.0-RELEASE) is geen slecht idee. :)

• fluppie007
Mooi, we volgen het op!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Over upgraden, ik draai 10.1-002 met 0.2.0-rc, maar de laatste versie waar ik via de interface naar kan upgraden is 11.0-003. Is dat aan te raden, of raad je een andere route aan?

Verwijderd

Topicstarter
Je draait de oude 0.2, en daarbij kun je niet upgraden. Je moet nieuw installeren om de 'incompatible' upgrade naar 0.3 te maken. Pas dan kun je de nieuwe systeemversies gebruiken, want alles met een - streepje erin is oud. Dus 11.0-003 is superoud. 11.0.001 is nieuwer. Nu zijn we bij 11.0.008. Eerst was 11.x hoog experimenteel met development code, nu is het stable en over enkele dagen is het release. Dan komen er volgende keer 12.0 releases (12.0.009) wat dan weer de development branch wordt, totdat 12.0 gereleased wordt en het weer verdergaat bij 13.0, enzovoorts.

In jouw geval zou ik wachten tot 11.0.008 uitkomt rond het einde van de maand en die installeren door de .iso te downloaden of de USB image die je met een windows utility of linux/bsd utility naar je USB stick kunt schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30
CiPHER, waar is 11.0.001 te krijgen momenteel? op de site staat 10.2.003 nog altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Nog even wachten en dan is er gelijk de nieuwe build. https://www.freebsd.org/releases/11.0R/schedule.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: 008 builds zijn klaar, nog even testen en hopelijk vandaag of morgen online.

@TMon: dat is de LiveCD of USB image. Die gebruik je om te kunnen booten. Die mag een oudere versie zijn, want je bepaald zelf welke versie je wilt installeren bij de eerste stap van de installatie. Kortom, je kunt een LiveCD hebben van 10.2.003 en uiteindelijk toch versie 11.0.008 installeren. Kortom, je hebt niet steeds een nieuwe LiveCD nodig.

Draai je op dit moment al ZFSguru, dan ben je al geboot en kun je kun je gewoon een nieuwe installatie uitvoeren op System->Install. De eerste stap kun je de nieuwe systeemversie downloaden.

Nieuwe LiveCD met 11.0.008 gaat er ook wel komen overigens, maar die heb je dus niet nodig.

@fluppie007
FreeBSD 11.0 is in feite al beschikbaar. De announcement komt vaak later, om nog een paar weekjes aan te kijken of de release niet toevallig een megagrote bug kent. Dat is bij 11.0-RELEASE ook gebeurd; de .iso images die de uiteindelijke 11.0-RELEASE zouden moeten bevatten, is offline gehaald en er zijn nieuwe security fixes in 11.0 terecht gekomen; om niet al gelijk met een security issue te beginnen. Dat betekent dat 11.0-RELEASE officieel gelijk begint op patchlevel 1, dus 11.0-RELEASE-p1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30
Duidelijk, bedankt. Ik was al n eind gekomen, door inderdaad de laatste livecd te gebruiken. Even de laatste release geinstalleerd, maar mysql weer aan de gang krijgen lukt me nog even niet. Db/mysql gecopieerd in z'n geheel en na de update+mysql installatie de nieuwe map weer overschreven met de kopie van de oude, maar dan wil mysql niet meer starten. Binnenkort nog maar ns voor gaan zitten. vragen zal ik stellen in ander topic.

Maar cipher, erg gaaf om te zien hoe goed een van de laatste versies draait! Ik hoop echt dat je nog lang mag doorontwikkelen aan zfsguru en misschien t.z.t. met wat hulp van anderen. Erg gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Dus die builds zullen 11.0-p1 zijn? Moeten we dan weer onze bootcodes e.d. updaten? De mijne zijn van 9.2-001 b9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@TMon: even starten vanaf de shell; het kan zijn dat je mysql_upgrade moet draaien. Daarvoor heb je het root password nodig (als je database die heeft). Bedenk ook dat MySQL absoluut niet mag draaien als je de database-bestanden overschrijft. Het afsluiten/herstarten van mysql kan ervoor zorgen dat de bestanden deels worden overschreven en dat moet je niet hebben. Dus eerst MySQL stoppen en dan database bestanden schrijven/kopiëren en daarna mysql_upgrade draaien. Lukt dat niet, dan heb je altijd nog de logs die je kunt bekijken; staat ergens in /var/db/mysql een logbestand.

@fluppie007: De 11.0.008 build is 11.0-RELEASE-p1 inderdaad. Bootcode hoef je niet te updaten. Er is wel nieuwe bootcode, die je toestaat te booten van ZFS pools met large_blocks feature. Eerder nog was dat niet mogelijk. Maar de nieuwe bootcode moet in een nieuwe release van de web-interface; daarvan wordt de bootcode betrokken. Al met al niet zo spannend.

Alle bestanden zijn geupload overigens, dus een release vandaag zie ik wel gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Geef je een seintje als we kunnen upgraden :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe 008 builds zijn nu beschikbaar - inclusief services. Je kunt ze downloaden op de System->Install pagina nadat je de database hebt ververst. Dat kan handmatig op de System->Preferences->Advanced pagina.

Announcement komt nog zodra het testen is afgerond. Nieuwe LiveCD en USB images heb ik even uitgesteld tot een update van de web-interface. De nieuwe images kunnen dan met 0.3.2 worden uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Ok, ik heb hem nu in een VM draaien. Enkel lukt het niet om de standaard iSCSI service te starten. Ook niet met autostart aan te vinken en te rebooten. Installeren van de OpenVPN service lukte niet? Hij vond de files niet op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je al een ZVOL aangemaakt en die als iSCSI share toegevoegd? Probeer dan eens te starten.

Wat betreft OpenVPN en ook enkele andere services: sommige chmods (permissies) stonden verkeerd. Nu kun je alle services daadwerkelijk downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Jup, die is er. En de "oude" igst service wil ook niet starten. Foutje in de image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Up :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoed dat je configuratie niet goed zit. Maar je kunt me een bericht sturen met je logbestanden en output van handmatig starten. Dan zal ik er naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Zit er ook smb 3 support bij nu ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de drag&drop interface voor user permissies is ook gebaseerd op het 'share' security model, iets wat depricated is onder Samba 4.

Het plan is sowieso om Samba 3 te verwijderen van de base installatie, om diverse redenen, waarbij er services komen voor zowel Samba 3 als Samba 4. Zo kunnen beide voordelen gebruikt worden. Samba 3 zal eenvoudige permissie management krijgen en voldoen en wensen van beginnende gebruikers, terwijl Samba 4 je weer nieuwe features geeft, maar wel een andere web-interface krijgt die gebaseerd is op andere security modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het gaat mij om de matige snelheden die ik haal.
Gezien met zfs send en receive dat er veel mogelijk is, alleen met smb 2 is het niet geweldig allemaal.
Ik lees berichten van smb 3.0 snelheden die tegen de pool rate aanliggen met freenas.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Aangezien de vraag nog niet langs is gekomen. Is er aan de standpunten in dit topic nog iets verandert nu Jason ermee gestopt is, wat betreft ZFSGuru?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Hmm, bij de upgrade kom ik niet voorbij de wizard. De laatste stap geeft:
code:
1
Error: Failed writing to /usr/local/www/zfsguru//config/config.bin - check permissions!

Alle opties daarna gaan terug naar de wizard.

Ik heb de 10.2.003 LiveCD gebruikt. Ook kan ik mijn zfs-on-root pool niet gebruiken, hij geeft aan dat die in use is?

Update:

Ik ben inmiddels verder. De LiveCD gaf een panic als ik de Zalman VE-300 aan een USB3 poort hing. Na een reboot kwam ik in de install wizard van de oude versie in en probeerde de LiveCD te mounten en installen, maar nog via de oude interface versie. Ergens is dit pad scheef gegaan.

Inmiddels zit ik in de LiveCD, geboot via de USB2 poort.

Update 2:
Bij het downloaden van 11.0.008:
code:
1
Error: tried all servers (2) but could not download file!

[ Voor 48% gewijzigd door DaCoTa op 03-11-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
CurlyMo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:26:
Aangezien de vraag nog niet langs is gekomen. Is er aan de standpunten in dit topic nog iets verandert nu Jason ermee gestopt is, wat betreft ZFSGuru?
Ik ben ook wel benieuwd wat nu het idee is voor de toekomst van ZFSGuru inderdaad.
Ik dacht dat het ZFSGuru project dood was iig, een tijdje op de site gekeken maar daar zag ik helemaal weinig activiteit.
Daarom ben ik nu overgestapt op FreeNas dit is qua interface stukken beter.
Freenas 10.0 word helemaal mooi met de nieuwe webgui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DaCota, ik heb vaker boot problemen gehad met USB3 in combinatie met FreeBSD. Maar ook met iets oude hardware, waarbij ik altijd dacht dat het gewoon BIOS issues waren.

@jaconv: Samba 3.6 hoort je gewoon prima snelheden te geven, alleen heb je dan geen multipathing dus als je een netwerk hebt met LACP link aggregation (4x 1 gigabit bijvoorbeeld) dan haal je standaard met Samba 3.6 slechts de bandbreedte van één link. Maar anders dan dat hoor je prima performance te krijgen; check je disk activiteit met gstat eens als je lage performance hebt; als je disks niet harder kunnen houdt het voor Samba ook op natuurlijk.

@CurlyMo: ik zal straks uitgebreid reageren op je vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Is er iets mis met de download servers? Zowel system images als services krijg ik niet gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Phyt_ schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:31:
[...]
Ik dacht dat het ZFSGuru project dood was iig, een tijdje op de site gekeken maar daar zag ik helemaal weinig activiteit.
Voor mij gaat het niet over hoe dood ZFSGuru is of niet, maar over het feit dat veel van de argumenten in dit topic werden vergezeld met "Jason wil of vind ...". Ik ben benieuwd hoeveel in deze discussie Jason was en hoeveel CiPHER. Misschien dacht CiPHER er al die tijd wel heel anders over, misschien niet.
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:36:
@CurlyMo: ik zal straks uitgebreid reageren op je vraag. :)
In die zin is er niks verandert zonder Jason. De perceptie van tijd is hetzelfde gebleven :+

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 03-11-2016 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een reply bezig en die heb ik openstaan; maar om heel eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om mezelf te gaan verdedigen. Ik dacht dat je oprecht geïnteresseerd was. Als dat niet zo is, wil ik mijn tijd liever anders besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Ik ben hier wel in geinteresseerd. ZFSGuru is een product dat nog niet af is (als het dat ooit wordt ;-), ontwikkelingen gaan snel) en ik zou graag willen weten hoe het nu verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 00:00:
Ik ben een reply bezig en die heb ik openstaan; maar om heel eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om mezelf te gaan verdedigen.
Waaruit blijkt dat ik je vraag jezelf te verdedigen? Voor mij is de vraag logisch. Een project bestaat uit twee mensen. Op veel fronten in dit topic is er een groot verschil tussen hoe jullie (jij en Jason) tegen zaken aankijken en de tweakers die hier hebben gereageerd. Dat werd regelmatig onderbouwt door Jason aan te voeren (een paar flarden):
Als jullie mij kunnen overtuigen, kan ik Jason wel overtuigen. ;)
[...]
Punt 5: de ontwikkeling wordt gedomineerd door Jason en anderen hebben geen inbreng.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41519887
Wouter.S: No offence CiPHER, maar (..) sinds je betrokken bent geraakt is het precies of Jason je gebrainwashed heeft.
CiPHER: Misschien zijn de afwijkende opvattingen ook wel deels te relateren aan mijzelf. Wij zijn beide geen doorsnee developers, maar hebben een boel opvattingen over dingen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41520496
Jason heeft in The State of the Project aangegeven wat ZFSguru niet is en wat het wel is.
[...]
Dat is uitdrukkelijk niet de wens van Jason. Die had wat anders voor ogen met ZFSguru.
[...]
Maar als ik Jason goed begrijp is het vooral voor thuisgebruikers die zelf dingen willen draaien.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41524772
Maar Jason is op zo'n moment eigenwijs en ontwikkelt iets wat hem de vrijheid geeft voor wat hij voor ogen heeft.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41528291

Het is dus wat mij betreft net zoals in de regering. Rutte en Samsom voeren een lijn omdat ze samen in het kabinet zitten. Dat wil niet zeggen dat ze beide anders tegen zaken aan kunnen kijken. In de verkiezingen komen deze verschillen weer aan bod. ZFSGuru bestond ook uit twee mensen. De vraag is simpel. Wat was de mening van Jason, wat van CiPHER, waar van allebei en wat zegt dit over de toekomst van het project met de reacties in dit topic meegenomen? En als je de eerste vraag niet wil beantwoorden (wat ik me zou kunnen voorstellen) is de vraag. Wat wordt de lijn van ZFSGuru zonder Jason?

En ja, beloftes van tijd zijn ook een veel voorkomend thema omtrent ZFSGuru. Daar kan niemand omheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
DaCoTa schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:48:
Is er iets mis met de download servers? Zowel system images als services krijg ik niet gedownload.
Om mezelf maar te quoten, inmiddels werkt het. Ik weet niet of er iets met de servers is veranderd, maar ik heb de master en slave configuratie omgedraaid. Master is Alpha (US), Slave is Bravo (EU) en nu is 11.0.008 aan het downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 00:00:
Ik ben een reply bezig en die heb ik openstaan; maar om heel eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om mezelf te gaan verdedigen. Ik dacht dat je oprecht geïnteresseerd was. Als dat niet zo is, wil ik mijn tijd liever anders besteden.
Komt de reply er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk er nog even over na.

Sowieso wilde ik de community op het ZFSguru forum zelf betrekken door daar mijn plannen kenbaar te maken en vragen om feedback. Ongeveer dezelfde strekking als dit topic dus. Het verschil is wel dat hier ook mensen reageren die geen gebruiker zijn en niet achter het project staan. In combinatie met kritiek die soms heel persoonlijk wordt, maakt dit het voor mij soms lastig om motivatie te vinden om veel energie te steken in berichten.

Wel jammer want ondanks dat niet alles gaat zoals gehoopt is er ook best goed nieuws. Er zijn zeker vorderingen geweest en komen er ook aan (native iSCSI + AppleShare3). Maar het grote kernpunt is hoe de structuur van het project gaat worden, als het levensvatbaar wil zijn op langere termijn. Daar wil ik graag de gebruikers bij betrekken.

Ik merk alleen dat ik weerstand voel die discussie ook hier te voeren. In het verleden is de discussie veel gegaan over persoonlijke voorkeuren, opvattingen, meningen en soms best wel theater-achtige discussies. Daar wil ik nu geen energie meer instoppen. Wel wil ik positieve én kritische feedback ontvangen van gebruikers, aspirant gebruikers of andere mensen die constructief willen meedenken.

De voertaal op het ZFSguru forum is wel Engels. Ik overweeg ook om tweakblogs te maken in het Nederlands, waar je ook op punt reageren dus niet enkel eenrichtingsverkeer.

Kortom, ik wil voorkomen dat er veel energie gaat zitten in een weinig vruchtbare discussie die afleidt van de mogelijke opties die het project nu heeft, gegeven de nieuwe situatie. Ik denk nog na over de status van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:24:
Ik merk alleen dat ik weerstand voel die discussie ook hier te voeren. In het verleden is de discussie veel gegaan over persoonlijke voorkeuren, opvattingen, meningen en soms best wel theater-achtige discussies. Daar wil ik nu geen energie meer instoppen.
Even van mezelf sprekend. Als jij geen behoefte hebt aan feedback of discussie dan is dat prima. Dat staat voor mij los van mijn interesse in wat jij met het project voor ogen hebt. Dus als ik vraag naar de toekomst van dit project zonder Jason dan is dat puur uit interesse. Dat hoeft mij betreft verder niet in een discussie te belanden. Of andere tweakers dat vervolgens wel willen is aan hun.
Wel wil ik positieve én kritische feedback ontvangen van gebruikers, aspirant gebruikers of andere mensen die constructief willen meedenken.
Mijn overtuiging is dat iedereen die in dit topic in de discussie heeft meegedaan dat uit beste intenties heeft gedaan. Gedaan vanuit hun idee om ZFSGuru verder te brengen, en ja, dat lag soms ver af van jullie visies. Dat geldt in ieder geval wel voor mij zo. Als dat niet is overgekomen dan vind ik dat oprecht jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou zo wil ik het zeker niet brengen, want ik zit nu het topic ook door te lezen en er zijn veel oprechte berichten die absoluut goede intenties hebben. Maar toch... is het ergens misgegaan. Ik denk dat dat gewoon een wisselwerking is, en het feit dat sommigen - waaronder jij - een andere achtergrond en kijk hebben op dingen wat soms tot wrijving leidt. Dat is niet erg, maar op één of andere manier is de discussie toch enigszins gezakt tot een vechtpartij waar beide verliezers zijn. Want jullie tijd is ook niet goed besteed als ik mijn motivatie verlies voor het project. Dan was het hele topic niet nodig geweest.

Voor mij is het even nadenken wat nu het beste is om te doen. Ook over het project zelf. Ik moet het nog even laten bezinken denk ik, voordat ik met een 'announcement' kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:36:
@jaconv: Samba 3.6 hoort je gewoon prima snelheden te geven, alleen heb je dan geen multipathing dus als je een netwerk hebt met LACP link aggregation (4x 1 gigabit bijvoorbeeld) dan haal je standaard met Samba 3.6 slechts de bandbreedte van één link. Maar anders dan dat hoor je prima performance te krijgen; check je disk activiteit met gstat eens als je lage performance hebt; als je disks niet harder kunnen houdt het voor Samba ook op natuurlijk.
ZFS send en receive doet 880 MB/sec op de volumes (van server naar server over 10GE), dus de hdd's kunnen het wel aan lijkt me.
Met smb vanaf PC schommelt het rond de 170 MB/sec. (interne copy speed van volume naar volume op PC is 350MB/sec)

Waarom komt die multipathing er niet in ? Is dat een complete andere functionaliteit en niet een downward compatible upgrade ?

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 06-11-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:57:
Maar toch... is het ergens misgegaan. Ik denk dat dat gewoon een wisselwerking is, en het feit dat sommigen - waaronder jij - een andere achtergrond en kijk hebben op dingen wat soms tot wrijving leidt. Dat is niet erg, maar op één of andere manier is de discussie toch enigszins gezakt tot een vechtpartij waar beide verliezers zijn.
Ik heb het topic ook teruggelezen. Dan lees ik een vrij goede discussie tussen jou en FireDrunk en mij. Je werd enthousiast over veel van mijn voorstellen en was bezig met wat implementaties zoals gitlab.

De discussie werd negatiever toen we het over licentievormen gingen hebben.

Waarom niet oppakken vanaf waar het nog constructief was. Ik vond dat na de State van 2014 de toon veranderde: Verwijderd in "Discussie over de toekomst van ZFSguru". Wat daarna kwam zou ik lekker van ja af laten glijden en die 21 pagina's die constructiever waren koesteren.

Dan blijf ik benieuwd van wat er is gekomen van waar je het in die State over had en met name het streven om de community er meer bij te betrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:00:
[...]
In XBian hebben we dat toen opgelost door bepaalde xbian-package-* te maken. Bijv. als zoals hier wordt aangegeven ZFSguru breekt doordat je een nieuwe versie van PHP installeert, los je dat op door het volgende:
Ze beginnen bij FreeBSD eindelijk te begrijpen hoe handig dit kan zijn en noemen het zelfs:
Abuse is a strong word :), actually it is a nice abuse, I would more say creative use which I find useful :)
https://github.com/freebsd/pkg/issues/772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 11:26
[/quote]
Voor mij is het even nadenken wat nu het beste is om te doen. Ook over het project zelf. Ik moet het nog even laten bezinken denk ik, voordat ik met een 'announcement' kom.
[/quote]

En ben je er al uit, als ZFSguru gebruiker ben ik wel benieuwd wat je plannen zijn indeze, enige info zou ik wel zeer op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snap ik heel goed! :)

Het idee is dat Jason en ik op het ZFSguru forum onze plannen bekendmaken. Dat zal wel een drastische koerswijziging zijn voor het project, maar hopelijk goed nieuws voor gebruikers die toch de unieke eigenschappen van ZFSguru waarderen en graag willen dat het project wordt voortgezet. Daartoe ben ik bereid, mits het project ook toekomstperspectief heeft op langere termijn en dus mijn tijd waard is om in te investeren.

Het grote nieuws bewaar ik dus nog even, al kun je de 'grote aankondiging' wel ruim voor de kerst verwachten.

Gelijktijdig zal ik op het forum gebruikers vragen om feedback te geven op de plannen en laat me graag overtuigen mochten er goede ideeën opduiken. Ik ben ietwat huiverig om die discussie ook hier te voeren, omdat ik soms het gevoel had dat ik 'terecht' stond en me moest verantwoorden tegenover een boze menigte - vast onbedoeld maar voor mij niet erg motiverend. De reacties op het ZFSguru forum zijn doorgaans veel positiever - wellicht omdat het daadwerkelijke gebruikers zijn.

Wat ik al wel kan vertellen zijn de kleinere dingen:
  • Afgelopen tijd heb ik best wat tijd in ZFSguru gestopt, met nieuwe features die ik als versie 0.4 wil uitbrengen. Misschien gelijktijdig met de aankondiging, al kan ik daar niets voor beloven; het moet 'af' zijn vóórdat ik release. ZFSguru heeft altijd vrij goede polished releases gehad, zelfs de alpha/bèta releases. Ook weinig bugs. Dat wil ik zo houden. :)
  • In versie 0.4 is de grote feature de nieuwe kernel-level iSCSI implementatie en supereenvoudige configuratie via de web-interface, terwijl er toch alle geavanceerde functionaliteit aanwezig is die 'ctld' biedt. Screenshot staat hieronder.
  • Andere grote feature in 0.4 is encryptie; je kunt nu met hardware-assisted encryptie je volumes beveiligen met een wachtwoord en deze met iSCSI exporteren. Bij elke (re)boot moet je wel via de web-interface je wachtwoord invoeren om het volume te ontgrendelen. In de toekomst kan ik daar nog meer opties aan toevoegen.
  • Ten slotte wilde ik het uiterlijk van de web-interface onder handen nemen; want ZFSguru ziet er best ouderwets uit en dat is jammer want de theme-engine is wel zo gebouwd dat er prima een nieuwe 'skin' gemaakt kan worden. Dat heb ik dan ook gedaan en het voorlopige resultaat zie je hieronder. Het zal geen prijzen winnen en is vrij basic, maar zeker betere looks dan eerst denk ik.
  • Verder nog allerlei kleine verbeteringen. Leukste daarvan is de Status->Hardware pagina. Daar kun je zien wat er precies in je systeem zit. Welk moederbord en processor, of je ECC geheugen hebt, welke PCI(-express) slots in gebruik zijn, enzovoorts. Nu nog allemaal in tekstvorm, in de toekomst wil ik een grafische weergave van je moederbord waar je dan met je muis over de processor kunt gaan en je ziet die dan oplichten met het type etc. Dus ook fysieke plaatjes van moederborden die dan in een database komen; bij gebrek wordt een schematische weergave getoond. Dit laatste zal niet in 0.4 komen - leuk voor een andere dag.
  • Nieuwe builds; 008 had 11.0-RELEASE wat iedereen nu hoort te draaien denk ik. 009 ben ik nu mee bezig en zal ook 12-CURRENT bevatten; de nieuwe experimentele branch.
De Migration Manager vereist echt nog wat diep werk wat pas in 2017 zal gebeuren. Ter overzicht, de originele planning:

versie 0.1: prototype / proof-of-concept
versie 0.2: classic ZFSguru met oude build infrastructuur en oude database
versie 0.3: nieuwe build infrastructuur met moderne GuruDB database
versie 0.4: Migration Manager
versie 0.5: Network functionaliteit (IP, DNS server, DHCP server, PXE network boot)
versie 0.6: Task Manager (dingen die op de achtergrond draaien; asynchrone installatie van services etc)
versie 0.7: Encryptie (dit wordt dus verschoven naar 0.4)
versie 0.8: Services v2 nieuwe stijl; redesign van services, waarbij ook naar het pkg-idee wordt gekeken van CurlyMo
versie 0.9: Sociale functies; direct kunnen communiceren/chatten met andere ZFSguru gebruikers om hulp te vragen of ervaringen te delen
versie 1.0: Final Release (een product wat 'af' is en daarna vooral maintenance releases kent)

Het grote nieuws wat ik dus nog moet aankondigen, haakt eigenlijk aan wat er na 1.0 zou moeten gebeuren. Maar waarschijnlijk zal bovenstaand schema overhoop worden gehaald omdat dat logischer is met de nieuwe plannen.

En vooruit, de beloofde screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZVyxa3w2lxrisKAcWX37ZZqQ/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ziet er mooi uit! Lekker simpel! Ben beniewd naar die encryptie. Is dat LUKS? Of GEOM Encrypt ofzo?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De encryptie is GEOM_ELI (GELI) wat reguliere encryptie is (AES-XTS met 128 of 256 bit keylength). Dit is hardware accelerated als je een compatible CPU hebt zoals Intel met AES-NI instructies. Zonder hardware acceleration kun je iets van 80MB/s halen op een quadcore Bay Trail (J1900) low-power chip. Met hardware acceleratie iets van 2 tot 4 GB/s, waarbij de CPU cores zelf ook beschikbaar blijven voor andere instructies.

Naast deze reguliere encryptie is er ook ondersteuning voor GEOM_BDE (GBDE) wat zeer geavanceerde encryptie betreft. Deze vorm vereist meer rekenkracht en kan niet geaccelereerd worden. Ook is het veel intensiever voor de disks aangezien het I/O patroon ook random wordt - wat tot meer random I/O leidt. GBDE is door veteraan Poul-Henning Kamp geschreven voor DARPA - het Amerikaanse leger. Poul-Henning is de grote auteur achter het hele GEOM framework. Meneer zelf dus. :)

GELI is vooral als je je wilt beschermen tegen personen of bedrijven. GBDE is interessant als je je wilt beschermen tegen overheden en inlichtingendiensten. Voor de beste vorm van bescherming, kun je beide ook combineren; dus eerst GBDE en dan GELI eroverheen. Succes met kraken. ;)

De paper waarin GBDE wordt uitgelegd: http://phk.freebsd.dk/pubs/bsdcon-03.gbde.paper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 11:26
Dank je voor de info CiPHER, het ziet er veel belovend uit, ik ben benieuwd naar jullie koerswijziging en wat deze inhoud, tevens fijn om te horen dat Jason nog betrokken is bij het project en wens jullie vele succes en plezier in deze, als ZFSguru gebruiker blijf ik julie zeker volgen maar hoop wel dat in de toekomst de informatie stroom voor alle geïnteresseerden en gebruikers wat regel matiger is, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Dankje voor de update CiPHER.
De reacties op het ZFSguru forum zijn doorgaans veel positiever - wellicht omdat het daadwerkelijke gebruikers zijn.
Hou er ook rekening mee dat niet iedere gebruiker een Tweaker/IT'er is ;-). Zeker als je zelf kunt programmeren (CurlyMo en andere), ben je nogal kritisch op werk van andere.

[ Voor 0% gewijzigd door EnerQi op 07-12-2016 14:47 . Reden: quote repareren ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

wat ik juist graag zou willen zien en wat eigenlijk al jaren geleden had moeten gebeuren is email/push notificatie als een drive uitvalt.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:23:
Het grote nieuws bewaar ik dus nog even, al kun je de 'grote aankondiging' wel ruim voor de kerst verwachten.
Een beetje jammer dat het jaartal van de aankondiging ontbreekt :+ /sarcasme

Fijne feestdagen en jaarwisseling en ik hoop de aankondiging in januari 2017 te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je ziet heb ik overal rekening mee gehouden; aannames zijn fataal. ;)

Maar nog een dagje geduld; morgen is de dag. :)
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste