Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Bedankt voor de antwoorden over het mappen van je remote allen! :)

Nu kom ik er wel achter hoe ik kan inloggen via SSH (dat is me met de iPhone jailbreak destijds ook prima gelukt). Maar dan rijst me wel de volgende vraag nog: bij het installeren en initiele settings instellen van XBMC op de Cubox, doen jullie dat dan gewoon door het apparaatje op je TV aan te sluiten en via een USB toetsenbordje even alles door te lopen? Of werkt Bluetooth (bij de ondersteunende modellen) out of the box al gelijk?

Het via SSH inloggen gebeurt neem ik (trouwens) aan gewoon via een FTP programma en het apparaatje via of SD kaartje gewoon direct via je computer toch?

Omdat ik nu toch aan het typen ben:
Nu er langzaam aan steeds meer mensen zijn met dit leuke doosje, hoe bevalt de snelheid i.c.m. XBMC? Sommigen, zoals "martijn.s" hebben zo te horen een beetje last van 'n haperende interface, terwijl de hardware een flink stuk sneller lijkt te zijn dan de meeste XBMC-doosjes. Zit ik er ver naast door aan te nemen dat dit gewoon een stukje ontwikkelfase/-verbetering is waar we nog in zitten? Je zou zeggen dat zelfs de zwaardere skins van XBMC nog prima moeten draaien op deze Cubox'jes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-08 09:56
joramoudenaarde schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:49:
Bedankt voor de antwoorden over het mappen van je remote allen! :)

Nu kom ik er wel achter hoe ik kan inloggen via SSH (dat is me met de iPhone jailbreak destijds ook prima gelukt). Maar dan rijst me wel de volgende vraag nog: bij het installeren en initiele settings instellen van XBMC op de Cubox, doen jullie dat dan gewoon door het apparaatje op je TV aan te sluiten en via een USB toetsenbordje even alles door te lopen? Of werkt Bluetooth (bij de ondersteunende modellen) out of the box al gelijk?

Het via SSH inloggen gebeurt neem ik (trouwens) aan gewoon via een FTP programma en het apparaatje via of SD kaartje gewoon direct via je computer toch?

Omdat ik nu toch aan het typen ben:
Nu er langzaam aan steeds meer mensen zijn met dit leuke doosje, hoe bevalt de snelheid i.c.m. XBMC? Sommigen, zoals "martijn.s" hebben zo te horen een beetje last van 'n haperende interface, terwijl de hardware een flink stuk sneller lijkt te zijn dan de meeste XBMC-doosjes. Zit ik er ver naast door aan te nemen dat dit gewoon een stukje ontwikkelfase/-verbetering is waar we nog in zitten? Je zou zeggen dat zelfs de zwaardere skins van XBMC nog prima moeten draaien op deze Cubox'jes :)
- Het instellen van XBMC doe ik inderdaad gewoon wanneer alles is aangesloten. De standaard knoppen op m'n Harmony werken, dus is perfect in te stellen op deze manier. IR werkt dus alvast out of the box.

- Een SSH verbinding leg ik via WinSCP en dan eventueel PuTTY. Je steekt enkel het SD kaartje in je pc om de image erop te zetten.

- Ik heb een tijdje geleden OpenElec getest op een Raspberry Pi, en dat ging voor mij echt veel te traag, meteen weer verkocht Ik heb nu dus de CuBox-i4 en hier draait alles super vlot op. Ook meteen andere skins geïnstalleerd en ook deze draaien heel soepel. Samen met de app Yatse is dit een super opstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb nu een "Little Black Box", wat ik voor 95% een heel fijn apparaatje vindt: hij speelt alles, sinds de laatste update ook nog eens zonder problemen, de custom skin die de ontwikkelaars erop hebben gezet werkt uitstekend en is heel overzichtelijk… maar als je iets meer wilt (zware skins, Icy Films e.d.) dan merk je dat hij soms nét even wat paardekrachtjes te kort komt. Het is vooral een apparaatje wat heel fijn werkt als je niet teveel wil sleutelen.

Daarom zit ik er steeds harder over na te denken om zo'n Cubox-i te kopen (twijfel tussen de 2 topmodellen), i.c.m. een Harmony zodat ik die van de TV en speakers ook niet meer nodig heb, en dan een beetje spelen met XBMC :) Dat installeren van images op een SD kaart ben ik niet zo huiverig voor, het is alleen de remote waar ik wat nerveuzer voor ben gezien de vele mogelijkheden die je daarbij hebt. Het hele zaakje moet namelijk (na installatie e.d.) vlekkenloos draaien zodat ook m'n niet-geek vriendin er zonder problemen mee overweg kan.

Maar jij zegt dus dat de basisknoppen van de Harmony (up/down/left/right/OK/cancel e.d.) standaard al werken op de Cubox? Dan heb je volgens mij toch niet meer knoppen nodig om in te stellen op de Cubox?

Heb jij toevallig naderhand ook de speciale knoppen ingesteld van de Harmony zodat je met één druk op de knop bijvoorbeeld je TV aan zet, de Cubox opstart/activeert en de speakers aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
joramoudenaarde schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 18:19:
Maar jij zegt dus dat de basisknoppen van de Harmony (up/down/left/right/OK/cancel e.d.) standaard al werken op de Cubox? Dan heb je volgens mij toch niet meer knoppen nodig om in te stellen op de Cubox?

Heb jij toevallig naderhand ook de speciale knoppen ingesteld van de Harmony zodat je met één druk op de knop bijvoorbeeld je TV aan zet, de Cubox opstart/activeert en de speakers aanzet?
Klopt! Deze toetsen werken standaard, zowel in GeexBox als in OpenElec (in de Harmony software kies je voor MCE SE remote, niet het keyboard). Instellen kan dus meteen beginnen. Wil je ook de subs enz bedienen, dan moet je de tut volgen dit ik een paar posts hierboven heb gepost. De Info en Guide toets van MCE SE doen ook standaard correcte dingen als ik het goed had.
Zal dit weekend eens een lijstje maken van alle keys (dan heb ik dat ook meteen voor mezelf bij een herconfiguratie)

Uiterard heb ik een actie gemaakt op m'n Harmony. De CuBox-i staat altijd aan (ga wel een stopcontact met IR kopen, ook al verbruikt ie weinig stroom, moet toch niet constant aanstaan vind ik). Mijn actie zet de TV en de AV receiver aan en stelt de apparaten in op de correcte bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@wars: Goh… bést leuk om te horen :) Dat is ook gelijk een goed verhaal waar ik bij m'n vriendin mee aan kan komen: één remote voor alle 3 de apparaten, snellere XBMC-interface, en een "1 button does all" mogelijkheid.

Maar (onder andere) GeexBox en OpenElec zijn dus beide XBMC systemen die je direct op die SD-kaart kunt zetten, en ze hebben allebij zo hun voor- en nadelen zo te zien. Van wat ik hier in deze topic al heb kunnen lezen werken zowel de Cubox als Geexbox/OpenElec uitstekend met hoge kwaliteit 1080p rips… maar heeft iemand ook ervaring met het geluid toevallig?

Ik heb nu bijvoorbeeld een XBMC doosje die ál het geluid direct doorstuurt naar m'n speakers (pass through als ik het goed benoem?). Dus het geluid wat in de het bestand embedded zit (2:1, 5:1 en/of 7:1) geluid wordt altijd goed weer-/doorgegeven. Werkt dit hetzelfde met de Cubox-i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Vergeet XBian niet. Hier een lijst met distro's:
http://imx.solid-run.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=815

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 15:18
joramoudenaarde schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:06:
@wars: Goh… bést leuk om te horen :) Dat is ook gelijk een goed verhaal waar ik bij m'n vriendin mee aan kan komen: één remote voor alle 3 de apparaten, snellere XBMC-interface, en een "1 button does all" mogelijkheid.

Maar (onder andere) GeexBox en OpenElec zijn dus beide XBMC systemen die je direct op die SD-kaart kunt zetten, en ze hebben allebij zo hun voor- en nadelen zo te zien. Van wat ik hier in deze topic al heb kunnen lezen werken zowel de Cubox als Geexbox/OpenElec uitstekend met hoge kwaliteit 1080p rips… maar heeft iemand ook ervaring met het geluid toevallig?

Ik heb nu bijvoorbeeld een XBMC doosje die ál het geluid direct doorstuurt naar m'n speakers (pass through als ik het goed benoem?). Dus het geluid wat in de het bestand embedded zit (2:1, 5:1 en/of 7:1) geluid wordt altijd goed weer-/doorgegeven. Werkt dit hetzelfde met de Cubox-i?
Ik heb GeexBox draaien en Passtrough via SPDIF naar mijn Dolby/DTS receiver. Werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
joramoudenaarde schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:06:
maar heeft iemand ook ervaring met het geluid toevallig?

De CuBox-i doet het perfect op het gebied van geluid. Pass through moest ik wel nog aanzetten, want had eerst enkel 2.1.
Mijn receiver (Onkyo) kiest wel vaak nog een speciale versie van Dolby ofzo, maar dat moet ik nog instellen dat ie gewoon het geluid naar de speakers stuurt, zoals het op de mkv zit. Maar dat heeft niks met GeexBox/OpenElec te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Passthrough aanzetten? Dat gebeurt dan (neem ik aan) via de settings in XBMC? En dat werkt ook via HDMI?

Mijn huidige setup is namelijk op dit moment op de volgende manier:
- XBMC-doosje via HDMI naar TV.
- TV via HDMI-ARC (audio return channel) naar de YSP2200

Dus als ik jullie goed begrijp werkt dit ook prima met de Cubox… ik ga dit weekend eens een actieplannetje inzetten om m'n vriendin over te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
joramoudenaarde schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:50:
Passthrough aanzetten? Dat gebeurt dan (neem ik aan) via de settings in XBMC? En dat werkt ook via HDMI?

Mijn huidige setup is namelijk op dit moment op de volgende manier:
- XBMC-doosje via HDMI naar TV.
- TV via HDMI-ARC (audio return channel) naar de YSP2200

Dus als ik jullie goed begrijp werkt dit ook prima met de Cubox… ik ga dit weekend eens een actieplannetje inzetten om m'n vriendin over te halen :P
Inderdaad, via XBMC, HDMI werkt perfect.
Mijn opstelling is: CuBox-i -> Onkyo TX-NR717 -> Samsung TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@wars; oh, grofweg hetzelfde als ik dus. :)
Ik heb totáál geen ervaring met Linux en 't aanmaken van bepaalde bestandjes om remontes e.d. werkend te krijgen. Helemaal nul-komma-nul kennis wat dat betreft. Het enige wat ik vroeger wel eens gedaan heb is via SSH inloggen (via OSX en een FTP programma) om m'n iPhone te jailbreaken… en tóch begint 't enórm te kriebelen om zo'n Cubox-i te bestellen en helemaal in te stellen als XBMC-streamertje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
joramoudenaarde schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:07:
@wars; oh, grofweg hetzelfde als ik dus. :)
Ik heb totáál geen ervaring met Linux en 't aanmaken van bepaalde bestandjes om remontes e.d. werkend te krijgen. Helemaal nul-komma-nul kennis wat dat betreft. Het enige wat ik vroeger wel eens gedaan heb is via SSH inloggen (via OSX en een FTP programma) om m'n iPhone te jailbreaken… en tóch begint 't enórm te kriebelen om zo'n Cubox-i te bestellen en helemaal in te stellen als XBMC-streamertje! :)
Ook ik heb 0,0 kennis van Linux etc. Met jouw SSH ervaring heb je al meer ervaring dan ik. ;)
Toch staan er inmiddels 2 kastjes thuis en ben ik tevreden met het resultaat. Heb nog wat kleine kinks in de kabel, maar dat komt vast wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Haha, nu is ook m'n eventuele laatste reden om 't niet te doen de deur uit gevlogen. Binnenkort maar eens zo'n doosje bestellen :D

Ik zag trouwens dat er hier en daar al wat vragen opduiken met de vraag om van de Cubox een retro-game machientje te maken via een emulator… bijvoorbeeld om oude PS1, PS2, SNES games enzo te spelen. Nu moet ik daar nog eens induiken als ik die Cubox heb m.b.t. addons e.d., maar heeft iemand hier toevallig een gamepad in gebruik met de Cubox en XBMC? 't Lijkt me wel leuk om oude Zelda games enzo eens te spelen op de TV :)

Even een kleine aanvulling over de installatie van Openelec: ik kom meerdere tutorials tegen voor zowel MacOS als Windows, en bij beide handleidingen staat de volgende waarschuwing:
insert your sdcard in your sdcard reader and find out which device is used (in our example its /dev/sdc)
Attention: you can loose all your data if you choose the wrong device, so not copy paste the following commands without checking twice!!!

Leuk dat ze ons waarschuwen, maar hoe kom je er nu achter "which device" in gebruik is? Ik zit bijvoorbeeld op een iMac met zowel OSX als Windows (kan dus kiezen), maar als ik een SD kaart in m'n computer stop, hoe kan ik dan zien wat het pad daarvan is?
- In hun voorbeeld is het "/dev/sdc"
- Is het bij mij dan (bijvoorbeeld) "/HDnaam/Gebruikersnaam/sdc"?
Hoe kom je daar eigenlijk achter? :)

En dan nog iets: XBMC levert ook gewoon een Linux versie én een XBMCbuntu versie… kun je deze niet gewoon installeren eigenlijk? Of werken die (te) langzaam vergeleken met Geexbox of Openelec?

[ Voor 48% gewijzigd door Kapotlood op 30-06-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 19:45
Terminal scherm openen en command draaien:

code:
1
 diskutil list

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zo makkelijk kan 't zijn… bedankt MGSNK! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:02
Hoe zijn de wifi snelheden op de Cubox-i jongens? Ik wil em gaan gebruiken als mediacenter. ik heb nu de OUYA daarvoor maar wifi is soms niet snel genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Ik stream alleen maar bedraad. Ik kan je daar dus helaas geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gisteren is de Hummingboard gelanceerd:
http://www.solid-run.com/

Vooral de HummingBoard-i2eX is een monster van een bordje. Highlights:
- m-sata
- mini-pcie
- dual core
- 1gbit netwerk.

Voor +/- $ 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

1 gbit netwerk ;)

Maar dat is best wel een impressive boardje :9 goede Raspberry Pi opvolger en bijna dezelfde form factor. Hopelijk wordt dit een populair bordje bij de ontwikkelaars, software support is ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb er nu een liggen en ben druk bezig om XBian erop te stroomlijnen. Het draait al wel, maar kleine dingetjes zoals dual core ondersteuning misten nog in XBian.

Omdat ik toch bezig ben met testen, maar even een backup gemaakt van mijn SD kaart:
code:
1
 1.6GB 0:04:09 [16.5MB/s] [                   <=>                              ]

Wat CPU benchmarks:
Intel G620T - 1 Thread
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[root@server /home/ssh]# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 run
sysbench 0.4.12:  multi-threaded system evaluation benchmark

Running the test with following options:
Number of threads: 1

Doing CPU performance benchmark

Threads started!
Done.

Maximum prime number checked in CPU test: 20000

Test execution summary:
    total time:                          38.3183s
    total number of events:              10000
    total time taken by event execution: 38.3156
    per-request statistics:
         min:                                  3.76ms
         avg:                                  3.83ms
         max:                                 14.71ms
         approx.  95 percentile:               4.02ms

Threads fairness:
    events (avg/stddev):           10000.0000/0.00
    execution time (avg/stddev):   38.3156/0.00

Intel G620T - 2 Threads
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[root@server /home/ssh]#  sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 --num-threads=2 run

Number of threads: 2

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          19.5793s
    total time taken by event execution: 39.1547
    per-request statistics:
         min:                                  3.77ms
         avg:                                  3.92ms
         max:                                 43.07ms
         approx.  95 percentile:               4.13ms

Threads fairness:
    events (avg/stddev):           5000.0000/14.00
    execution time (avg/stddev):   19.5773/0.00

HummingBoard i2eX Dual Core - 1 Thread
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
root@cubox:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          604.6435s
    total time taken by event execution: 604.6313
    per-request statistics:
         min:                                 60.27ms
         avg:                                 60.46ms
         max:                                 88.19ms
         approx.  95 percentile:              60.52ms

Threads fairness:
    execution time (avg/stddev):   604.6313/0.00

HummingBoard i2eX Dual Core - 2 Threads
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@cubox:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 --num-threads=2 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          308.9665s
    total time taken by event execution: 617.9060
    per-request statistics:
         avg:                                 61.79ms
         max:                                125.25ms
         approx.  95 percentile:              63.14ms

Threads fairness:
    events (avg/stddev):           5000.0000/18.00
    execution time (avg/stddev):   308.9530/0.01

Hummingboard i1 Single Core - 1 thread
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@pi:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 --num-threads=1 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          604.3114s
    total time taken by event execution: 604.2986
    per-request statistics:
         avg:                                 60.43ms
         max:                                 76.13ms
         approx.  95 percentile:              60.55ms

Threads fairness:
    execution time (avg/stddev):   604.2986/0.00

Hummingboard i1 Single Core - 2 threads
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@cubox:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 --num-threads=2 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          604.6664s
    total time taken by event execution: 1209.2848
    per-request statistics:
         min:                                107.95ms
         avg:                                120.93ms
         max:                                188.97ms
         approx.  95 percentile:             130.38ms

Threads fairness:
    events (avg/stddev):           5000.0000/0.00
    execution time (avg/stddev):   604.6424/0.01

Raspberry Pi Model B OC (arm=950, core=450, sdram=500, overvolt=2)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@pi:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          987.5324s
    total time taken by event execution: 987.4880
    per-request statistics:
         min:                                 96.75ms
         avg:                                 98.75ms
         max:                                349.39ms
         approx.  95 percentile:             103.51ms

Threads fairness:
    execution time (avg/stddev):   987.4880/0.00

Voor het idee :)
Raspberry Pi Model B OC (arm=950, core=450, sdram=500, overvolt=2) - 2 Threads
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@pi:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 --num-threads=2 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          988.2666s
    total time taken by event execution: 1976.4349
    per-request statistics:
         min:                                188.68ms
         avg:                                197.64ms
         max:                                312.59ms
         approx.  95 percentile:             204.88ms

Threads fairness:
    execution time (avg/stddev):   988.2174/0.00

Raspberry Pi Model B No OC
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@pi:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          1496.4562s
    total time taken by event execution: 1496.3830
    per-request statistics:
         min:                                132.79ms
         avg:                                149.64ms
         max:                                367.95ms
         approx.  95 percentile:             190.28ms

Threads fairness:
    execution time (avg/stddev):   1496.3830/0.00

Raspberry Pi Model B No OC - 2 Threads
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@pi:~# sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 --num-threads=2 run

Threads started!
Done.

Test execution summary:
    total time:                          1498.2080s
    total time taken by event execution: 2996.2181
    per-request statistics:
         min:                                261.55ms
         avg:                                299.62ms
         max:                                524.10ms
         approx.  95 percentile:             334.34ms

Threads fairness:
    execution time (avg/stddev):   1498.1091/0.02

Conclusie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Intel G620T 1T                  :   38.3156
Intel G620T 2T                  :   19.5773
HummingBoard i2eX Dual Core 1T  :  604.6313
HummingBoard i2eX Dual Core 2T  :  308.9530
HummingBoard i1 Single Core 1T  :  604.2986
HummingBoard i1 Single Core 2T  :  604.6424
Raspberry Pi Model B OC 1T      :  987.4880
Raspberry Pi Model B OC 2T      :  988.2174
Raspberry Pi Model B No OC 1T     : 1496.3830
Raspberry Pi Model B No OC 2T     : 1498.1091

De HummingBoard voelt echter wel sneller aan dan 1.5x de Raspberry Pi en dat komt dus waarschijnlijk door de twee cores.

N.a.v. de vraag van hieronder ook een benchmark zonder overclock.

[ Voor 157% gewijzigd door CurlyMo op 07-08-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Moet zeggen dat ik wel een Hummingboard wil hebben, ik vraag me alleen af waarom er geen Quad-core 2.3 GHz Krait 400 gebruikt kan worden zoals b.v. in de Note 3 zit.

De RPi is leuk maar mist gewoon dat beetje extra power om als echte mediacenter te fungeren.

Ik heb hem nu wel via HDMI adapter aan mijn tv hangen en hij trekt films van mijn shares maar toch het gaat niet altijd super. Zeker 1080p materiaal met een flinke bitrate geeft problemen.

1 vraagje CurlyMo, draait die RPi stock of OC? Want het verschil tussen 700 en 950mhz is wel goed merkbaar.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
prutser001 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:53:
Moet zeggen dat ik wel een Hummingboard wil hebben, ik vraag me alleen af waarom er geen Quad-core 2.3 GHz Krait 400 gebruikt kan worden zoals b.v. in de Note 3 zit.
Ze zeggen zelf dat er problemen zijn met de warmte ontwikkeling van deze Quad.
1 vraagje CurlyMo, draait die RPi stock of OC? Want het verschil tussen 700 en 950mhz is wel goed merkbaar.
code:
1
2
3
4
arm_freq=950
core_freq=450
sdram_freq=500
over_voltage=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:42
Aangezien beide de i.MX6 SOC hebben neem ik aan dat als een image geschikt is voor de CuBox-i deze ook op de HummingBoard draait?

De meeste documentatie draait rond de CuBox-i maar dat zal wel komen omdat de HummingBoard nieuw is.

Note that due to internal i.MX6 buses the 1000Mbps interface speed is limited to 470Mbps.

[ Voor 33% gewijzigd door technorabilia op 07-07-2014 18:52 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajero
  • Laatst online: 05-08-2023
Naar mijn weten ondersteunen de op Linaro's 3.10.30 gebaseerde als door Solid-Run gepatchte 3.0.35 kernel Hummingboard.

Arch Linux ARM's package linux-imx6-cubox-dt bevat device trees voor alle Cuboxes en Hummingboard.

Voor ik het vergeet, op de wiki van Solid-Run kun je per distributie zien op welke apparaten deze draait.

[ Voor 31% gewijzigd door dajero op 07-07-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ok, bedankt voor de info.

CurlyMo schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:15:
Ze zeggen zelf dat er problemen zijn met de warmte ontwikkeling van deze Quad.
Je kunt overigens wel de combinatie van quad core cpu en HummingBoard carrier bestellen:
http://www.solid-run.com/...som-mx6-c1000qm-d2048-ge/
Maar of dat goed gaat werken is inderdaad een tweede. Misschien met een heatsink?
http://www.solid-run.com/community/topic1300.html

Nog een vraag: op de HummingBoard-i2eX zit ook WiFi en Bluetooth?
Staat niet expliciet vermeld.

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 08-07-2014 09:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-09 15:06
Nog een vraag: op de HummingBoard-i2eX zit ook WiFi en Bluetooth?
Staat niet expliciet vermeld.
Nee, tenzij je gaat overklokken gaat het systeem gaat stressen:
http://server.vijge.net/s...01407/cubox-20140702.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat is denk ik antwoord op de warmte ontwikkeling? Dat ook de dual core al warm wordt?

V.w.b. Wifi/Bluetooth heb je blijkbaar een kaartje nodig?
Op de website staat $10 maar als je deze kiest dan wordt de prijs verhoogd met $35.
Even opletten dus...
Ik zag dit nog wel doorgeven aan de leverancier.

Edit:
Antwoord van SolidRun
The Micro-SOM is business product and we prefer to give our business customers the flexibility to build their own system, and the price of each special system is calculated based on the components (carrier, Wifi, MicroSD, Power Adapter) but in case the customer chose one of our consumers models we will give him the consumer price without the additional costs of special assembly... In your case see the details below:

We have ready consumer product called the HummingBoard-i2eX that includes (Micro-SOM-i2eX and HummingBoard carrier Pro) and it's priced 99.99$.

If you sum the cost of the Micro-SOM-i2eX (80$) and the HummingBoard carrier Pro (36$) you will get 116$, but because we have this variation as ready product we set pricing of 99.99$ (The consumer price) - but this variation doesn't include WiFi, therefore when you choose to add WiFi we went back to the special assemply pricing that is 116$ without WiFi and when you add WifI (10$) you will get 126$.

Als je Wifi/BT kiest dan zit dit overigens op de SOM zelf...

[ Voor 76% gewijzigd door technorabilia op 13-07-2014 17:51 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 06:38
Mooi boardje die pro!! :-p

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pienoet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 01:46
Ik heb een cubox -i pro sinds een week en heb er arch linux op draaien en ik moet zeggen dat het erg goed en snel draait allemaal.

Ik heb xbmc erop draaien incl. Couchpotato, Sickbeard, nzbget, autosub,nzbtomedia en een nfs server.

Het enige waar ik niet mee uit kom is spotweb.

Heeft iemand hier spotweb op arch linux draaien? Of weet hoe het op arch linux moet installeren?

Zo ja zou het mij dan stap voor stap uit willen leggen hoe ik alles moet configureren om het met sb en cp kan laten werken?

Ik heb het op een rpi wel werken daar draait debian wheezy op dat is een stuk makkelijker dan arch linux.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zojuist mijn benchen bijgewerkt met de resultaten voor de HB i1:
CurlyMo in "De 'nieuwe' Cubox i"

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Goh nu ik dit zo zie wordt het wel interessant om mijn 2 RPi's (XBian+Flexget en op de andere BTSync/Owncloud+harddisk) te vervangen voor 1 Cubox Pro met XBian :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 14-08-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Hoe staat het met DTS-HD support voor de cubox? Als dit ondersteund wordt is het misschien wel een leuke vervanger voor mijn rasberry pi! Ik kan er helaas weinig over vinden :(.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• DarkAllMan
Ik weet het niet zeker, daarvoor zou ik het solidrun forum moeten uitpluizen en dat zou je zelf ook kunnen.
Maar volgens mij is HD Audio nog niet werkend...
http://www.solid-run.com/community/topic854-70.html

• ndonkersloot
  • Laatst online: 09-09 00:56
DarkAllMan schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:50:
Ik weet het niet zeker, daarvoor zou ik het solidrun forum moeten uitpluizen en dat zou je zelf ook kunnen.
Maar volgens mij is HD Audio nog niet werkend...
http://www.solid-run.com/community/topic854-70.html
Ik had de forums al afgestruind maar kom er weinig over vinden hoe het nu echt functioneert. Ik dacht wellicht heeft er hier iemand ervaring mee.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Even terugkoppeling over het HDMI Limited Colorrange probleem. De eerste werkende oplossingen drijven nu boven.
Voor mensen die willen testen:
http://www.solid-run.com/community/topic1545.html#p11526

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Die patch zit al een tijdje standaard in de XBian kernel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ondersteund XBian nu ook multicores van de Cubox? I twijfel, Cubox + Xbian lijkt me ideaal als XBMC/NAS/BTSync en wat andere klusjes. Kan alles makkelijk toevoegen aan XBian. Maar heb bij XBian soms het idee dat er heel snel een dag komt dat het handjevol developers ermee kapt. Aan de andere kant kan de Cubox ook prima XBMCbuntu draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Gisteren heb ik ook zelf de test gedaan en de Patch verbetert mijn video enorm. Nu wachten op de integratie in de kernel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jazco2nd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 02:18:
Maar heb bij XBian soms het idee dat er heel snel een dag komt dat het handjevol developers ermee kapt. Aan de andere kant kan de Cubox ook prima XBMCbuntu draaien :)
Dat moment zal er alleen komen zodra SolidRun mk01 als medewerker gaat inhuren. Op dit moment doet hij namelijk vrijwel alles voor ze :Y) Een oplettende kijker had het al kunnen zien:
https://github.com/xbiano...ter/xbian-build-img/build

De jessie solidrun image wordt op dit moment vanuit XBian build-tools gemaakt. De ubuntu (trusty) image ook. Naast de wheezy en normale XBian images.

Ook heeft mk01 een flinke berg aan werk verzet om CEC beter werkend te krijgen op de Raspberry Pi:
https://github.com/Pulse-Eight/libcec/pull/29

SInds kort zijn er echter ook nieuwe mensen aangetrokken zoals menakite die mede verantwoordelijk is voor de nieuwe build scripts.

Al je zorgen komen misschien meer omdat mk01 echt op 100 schaakborden tegelijk aan het werk is, maar uiteindelijk wordt ook XBian er zelf beter van (en de andere distro's zoals OE die ook gebruik maken van de XBian CEC patches).

Ik zou dus het belang dat XBian heeft "under-the-hood" echt niet onderschatten.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 26-08-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor alle Hummingboard gebruikers (anders dan de i2ex). Ik heb vandaag en gisteren lirc_rpi geport naar de Hummingboard (lirc_hb). Zo kan iedereen weer zijn IR afstandsbediening gebruiken. Patch is hier te vinden: https://github.com/CurlyM...6/xbian_lirc_kernel.patch Binnenkort standaard te vinden in de XBian kernels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 22:44

copykat

Good copy isn't bad

Voor alle tweakers en testers d:)b voor alle info en updates en moeite.
ik lees alles met interesse en er komt toch een vraag boven:
Is de cubox-i (2of 4) XBMC al zover "debugged" dat je kan zeggen dat het de zeer doorontwikkelde RPI- MB+ turbo (XBMC) en met zijn grote community genaderd en/of gepasseerd is voor noob- gebruikers die een XBMC media player willen?
Dat de "play out of de box" aanbiedingen zonder problemen werken na wat instellingen?

Of is het wijs nog even te wachten?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hangt van je setup af. Als je een HDMI TV gebruikt met CEC, dan moet het denk ik wel werken. In geval van een oude analoge TV en geen CEC, dan is het nog nét niet. Zelf raad ik natuurlijk XBian aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is zo'n CuBOX beetje redelijk te gebruiken als webserver (voor een joomla/MySQL) site ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CuBox of Hummingboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhhhhhhhhhh zover heb ik me nog niet in het cubox gebeuren verdiept .. wil gewoon een goedkoop redelijk servertje thuis hebben draaien die niet gelijk over zijn nek gaat bij 2 bezoekers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kijk gewoon een naar de benchmarks van een Raspberry Pi i.c.m. een webserver en bedenk dan dat de verhouding tot een CuBox-I afhankelijk van het aantal cores als volgt is qua snelheid:
Raspberry Pi * (1.5 * # Cores)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx
die RP heb ik nooit 'live' gezien, dus zegt mij eigenlijk niks, maar ik begrijp dat zo'n hummingbirdprintje wellicht geschikt is 8)
heb net op de site gekeken maar ik zie dat ze alleen android aanbieden op SD kaartje.. heb ik ook nog nooit mee gewerkt (wel Ubuntu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

CurlyMo schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:49:
Hangt van je setup af. Als je een HDMI TV gebruikt met CEC, dan moet het denk ik wel werken. In geval van een oude analoge TV en geen CEC, dan is het nog nét niet. Zelf raad ik natuurlijk XBian aan :)
ergens daar tussen in: wel hdmi, geen smart, geen cec, geen hdmi reciever... :)

XBian? is dat iets anders dan bijv. xbmc gotham of xbmc frodo?
Dat zijn tot openelec versies?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou me gewoon even inlezen voordat je die vragen stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

CurlyMo schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 21:04:
Ik zou me gewoon even inlezen voordat je die vragen stelt.
Dat probeer ik ook maar er zijn zoveel kreten, thermen, types en versie's dat ik het overzicht kwijt raak. :)
voor zover ik het begrijp en kan volgen:
XBMC is op verschillende platforms mogelijk, Windows, Android, linux en is eigenlijk een merknaam.
(Een MediaCenter ontsproten uit de originele Xbox classic XBoxMediaCenter-community). (neem ik aan.)
En dan produceren verschillende groepen\bedrijven hun eigen xbmc-subnaam-software/OS=>Distro's vaak aangepast op een type minicomputer zoals een RPI, een cubox-i, hummingboard, HTPC enz.

RaspBMC vs OpenELEC vs XBian: The Final XBMC Raspberry Pi Shootout: dus dat zijn blijkbaar verschillende soorten OS Distro's (maar wel linux toch?)

24 mrt. 2013 - OpenELEC 3.0 is built to support XBMC Frodo 12.1
XBMC speler met Openelec 4 GOTHAM 13 XBMC

dus frodo en gotham zijn versie's van een Openelec dat speciaal voor XBMC ontwikkeld is.
Volgens dit: link is het geheel van de "blanke pagina" ontwikkeld. (de versie's zijn een soort win xp, win vista, win 7 neem ik aan.
Openelec is zegmaar het skelet waar op XBMC versies gebouwd worden.

Raspbmc: Raspbmc is a minimal Linux distribution based on Debian that brings XBMC to your Raspberry Pi. => dus blijkbaar is Debian ook een soort skelet waar ze hun versie XBMC op gemaakt hebben.

Xbian:Just like Debian, XBian incoorporates rolling releases. This means that different from other distributions such as OpenElec or Raspbmc, dus Xbian combineert Debian- en XBMC-software tot één pakket. is ook een skelet waar de xbmc versie's op gebouwd worden.
(en dan heb je ook nog diverse skins, wat volgens mij de interface is die je op je TV ziet.)
Maar het zou me niks verbazen als ik hier en daar het totaal verkeerd heb.
Geef me een electro-mechanica device en ik ontrafel de werking en kan het repareren.
Zolang het vast te pakken is kan ik er iets mee, maar dit is me nog wat te ingewikkeld , verwarrend en te abstract. 8)7

Vandaar dat ik niet zelf wil samenstellen maar een out of the box XBMC-device., Tegen de tijd dat ik voldoende weet om het zelf te doen ben ik maanden/jaren verder :+

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 03-09-2014 20:21 . Reden: voortgaand inzicht ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hou het daar maar bij :) Je begrijpt in ieder geval dat er verschillende distro zijn die XBMC aanbieden met elk hun eigen pro's en cons. Dat is het belangrijkste.

Als je trouwens tips hebt (later) om de informatie over XBian duidelijker te maken, dan hoor ik het graag. Dan pas ik het aan.

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 30-08-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Heeft iemand al een cubox-i draaien met Geexbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirefel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-09 21:26
copykat schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:15:
Heeft iemand al een cubox-i draaien met Geexbox?
Ja, hoewel het nog nightly builds zijn draaien ze behoorlijk stabiel (in mijn ervaring). Er zijn nog wel wat mankementjes, het beeld flikkert soms namelijk iets. Dit is ook zo bij OpenELEC, die ik momenteel heb draaien. Heb een i2-Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

copykat schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:06:
[...]

voor zover ik het begrijp en kan volgen
Je zit er op bepaalde plekken een beetje naast, maar het komt aardig in de buurt.
Debian is een linux-distributie. Het is niet echt een "skelet" maar simpelweg het operating system. Xbian is dus eigenlijk gewoon een Debian-distributie waar XBMC op voorgeïnstalleerd is.

Gotham en Frodo zijn niet versies van Xbian of Raspbmc of OpenElec, maar het zijn de codenamen voor versies van XBMC. Je hebt dus verschillende distributies, gebaseerd op verschillende versies van XBMC.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:57

Kiwi

Gadgetfreak

knirefel schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:33:
[...]

Ja, hoewel het nog nightly builds zijn draaien ze behoorlijk stabiel (in mijn ervaring). Er zijn nog wel wat mankementjes, het beeld flikkert soms namelijk iets. Dit is ook zo bij OpenELEC, die ik momenteel heb draaien. Heb een i2-Ultra.
Hier heb ik ook last van op mijn Hummingboard i2 met Xbian of Android. Ik kon er echter niks over vinden via Google. Is dit een bekend probleem? Is namelijk erg hinderlijk.

Het beeld wordt zwart en mijn tv laat de geselecteerde input zien links boven. Het gebeurt alleen als er beweging is in het beeld, en zeer vaak als ik een menu open.

[ Voor 13% gewijzigd door Kiwi op 03-09-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Hebben jullie de instelling ingeschakeld dat XBMC de TV omzet naar een bep. frequentie?
Daar lijkt dit nml op. Dat als je een 24P film start, je tv ook overschakelt naar 24Hrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Hij schakelt niet naar een nieuwe frequentie, van 1920x1080@60 naar 1920x1080@60. Het is sowieso ook al bij scrollen in het main menu, en bij Android bij het bewegen van de muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
das nie goe!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik op de laatste compile versie van EmPeeVee zit en niet op de nightly. Ik heb er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42
CurlyMo schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:15:
Hou het daar maar bij :) Je begrijpt in ieder geval dat er verschillende distro zijn die XBMC aanbieden met elk hun eigen pro's en cons. Dat is het belangrijkste.

Als je trouwens tips hebt (later) om de informatie over XBian duidelijker te maken, dan hoor ik het graag. Dan pas ik het aan.
Is er al een stabiele niet extreem buggy image voor de cubox?

Nope, nog steeds het mei image met ondertussen waarschijnlijk 400 updates waar niet doorheen te komen is.

[ Voor 31% gewijzigd door Sine op 03-09-2014 21:56 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Mavamaarten: bedankt voor de correctie. :) Ik begin langzaam de structuur en verschillende sectie's te zien.
knirefel schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:33:
Weer zo'n developer term ;) :Nightly builds zijn "drafts&improvements" neem ik aan? een soort Betaversie?
Hoelang duurt het in het algemeen dat zo'n "nighty build" evalueert naar een "echte versie/stabiele versie" voor een Bijv. CuBox-i?
Sine schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:15:
Is er al een stabiele niet extreem buggy image voor de cubox?

Nope, nog steeds het mei image met ondertussen waarschijnlijk 400 updates waar niet doorheen te komen is.
bedoel je hier expliciet Xbian of alle XBMC- distro die bedoeld zijn voor de CuBox-i(4pro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

DarkAllMan schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:35:
das nie goe!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik op de laatste compile versie van EmPeeVee zit en niet op de nightly. Ik heb er geen last van.
Na de HummingBoard een tijdje te hebben laten draaien was het probleem verdwenen, ook na een reboot werkt het nog goed. Ik merk echter dat de kwaliteit van Xbian heel erg korrelig is, niet alleen bij playback, maar ook in de menu's. Een instelling die niet goed staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
copykat schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:08:
bedoel je hier expliciet Xbian of alle XBMC- distro die bedoeld zijn voor de CuBox-i(4pro)?
@copykat
Xbian specifiek,
Niet dat ik een andere goed werkende image gevonden heb voor de i1,
Geexbox werkt aardig, maar die heeft een bugje waardoor het beeld flakkert (dat heet, ik ga er even van uit dat dat een geex geintje is)
Openelec zweeft ergens een alpha image van rond, en als je die update kom je op kodi 14 uit, en werkt er zo ongeveer niets meer :P

Maar ik heb nu Xbian draaien op de pi, en naast wat irritante update issues (die de laatste tijd net iets te frequent voorbij komen naar mijn mening) ben ik daar heel tevreden over.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Sine
Kan dat beeldflakkeren komen doordat het een i1 is? (Dit is de enige 32bit en 512Mb mem. en single core.)
En dat dit bij de andere versie's dualcore /1Gb of de pro niet zo is?

Toch maar weer de Raspberry-pi uit de la gehaald? in afwachting op een stabiele versie? :)

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 03-09-2014 22:45 ]

• Sine
Het zou kunnen dat dat een i1 probleem is, ik heb geen spannendere cubox om te kunnen vergelijken.

Ik draai inderdaad gewoon weer op de PI, hoewel zelfs de simpele i1 een behoorlijk stuk sneller is.
Dus we wachten rustig af tot er ergens een werkbare distro verschijnt, tot nu toe heb ik die nog niet gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 04-09-2014 10:38 ]

Repareren doe je zo.

• DarkAllMan
Ik draai de GeexBox versies op een i2-ultra en een i4-pro (zoals eerder vermeld de EmPeeVee builds) zonder flikkeren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DarkAllMan schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:38:
Ik draai de GeexBox versies op een i2-ultra en een i4-pro (zoals eerder vermeld de EmPeeVee builds) zonder flikkeren.
Als je moest kiezen tussen de i2 ultra en de i4pro voor xmbc doeleinden welke zou je dan aanschaffen?
Ik neig naar de i4 omdat het prijsverschil niet dermate hoog is en ik wil hem afschrijven in 5 jaar of langer.

(ps ik heb gegoogled naar die EmPeeVee builds maar kon niks vinden. waar vind ik de info daar over?)

• DarkAllMan
Voor XBMC doeleinden zou ik uiteindelijk toch kiezen voor een i2ultra. Ik bemerk totaal geen performance verschil tussen de 2.

EmPeeVee moet zijn EmVeePee. Hij is de topicstarter hier:
http://www.solid-run.com/community/topic641.html

Zijn builds vind je hier:
http://download.openbricks.org/cuboxi-emveepee/

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

thanks! ga opzoek naar een leverancier, solidrun nederlandse importeur lijkt alleen de i2 en de i4 te hebben niet de CuBox-i2ultra.

Edit: The CuBox-i2ultra has been replaced by the CuBox-i2eX. The only difference is that WiFi/BlueTooth is now optional
hm das jammer opties kosten altijd meer... :(
en op ebay is een CuBox-i2eX bijna net zo duur als de i4 bij gadg..

[ Voor 48% gewijzigd door copykat op 04-09-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@CurlyMo, zou je aanraden om XBian ipv Raspbian te gebruiken ook als je niet op zoek bent naar een lichte XBMC@Linux oplossing? Ik heb nu een aparte RPi met Raspbian geinstalleerd, doel is BTSync te gebruiken, evt later Owncloud. Ik vind dat de RPi duidelijk ietsje trager is met commandos in SSH, moet altijd 10s wachten. Terwijl ik dat met XBian niet heb. Alle hardware eromheen is wel anders, andere router, maar vind het toch gek.
Ik heb het idee dat Raspbian te bloated is voor mijn doel, oa ook ondersteuning voor een volledige GUI, terwijl ik alleen webUI van BTSync zal gebruiken (en SSH voor configuratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Lijkt me dan toch duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
edit: net ontdekt waarom raspbian traag reageerde, in via de config had ik de hostnaam gewijzigd. Blijkbaar was alleen etc/hostname gewijzigd, etc/hosts niet, daardoor kreeg ik ook telkens een melding bij het gebruik van sudo. Nu dat weer hersteld is gaan het wel snel :)
Ik hou het voorlopig nog ff bij Raspbian maar zal een overstap wel overwegen..

EDIT: ik ga ZEKER over op XBian. Moet nu zelf ntfs-3g installeren bijvoorbeeld en usb automount regelen. Pff. Bij XBian is dat allemaal prima geregeld. Hoef ik alleen xbmc disablen en uninstallen. Dat zal ik doen voor al mijn raspberries in de toekomst (allemaal voor specifieke non-mediacenter doelen zoals btsync, owncloud en home automation).
Als de Cubox binnen is gaat daar sowieso XBian op, vooral voor XBMC natuurlijk.

edit: moet ook zelf dat tooltje installeren die ervoor zorgt dat de hdd gaat slapen als hij niet gebruikt wordt.. pfff! Ik heb zo steeds meer respect voor het XBian team :)

[ Voor 48% gewijzigd door Jazco2nd op 08-09-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
De nieuwe EmVeePee build is top. Hier zit de Colorspacefix ook al in. :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DarkAllMan schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:59:
De nieuwe EmVeePee build is top. Hier zit de Colorspacefix ook al in. :)
heb je meerdere sd cards en wissel je af en toe van Build en distro?
Gewoon om te vergelijken? Volgens mij is dat het ideale met sd OS: alles inclusief je user data staat op de sd ; dus kassie uit sd wisselen en kassie aan. hop gewisseld tussen geexbox en EmVeePee.
Ten minste dat vermoeden heb ik. :)

Mijne is onderweg :) morgen is ie er.! (met GeekBox dat wel.)
Eerst daar maar mee rommelen., SD kopen en daar bijv. die EmVeePee op zetten, verkloot ik die kan ik altijd nog die originele terugplaatsen en relaxt een filmpje kijken. :+

• DarkAllMan
Ik heb 3x class 10 4GB sd, en 1x class 10 8 GB. Zo kun je idd lekker wisselen.

• CurlyMo
Voor iedereen die zijn Raspberry Pi GPIO projecten wil porten naar de Hummingboard is er nu wiringX:
https://github.com/pilight/wiringX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb toch een vraagje aan de cubox deskundigen hier.
is er een verschil tussen de cubox-i4 en de cubox i4-pro ? of betreft het een drukfout wellicht

dan kijk ik naar de eSata II 3Gbps aansluiting en zie ik hier
- http://www.gadgetpark.nl/cubox-mini-computer-i4
dat die niet aanwezig is.

en hier
- http://www.solid-run.com/product/cubox-i4pro/
dat die wel aanwezig is.

van belang voor mij na het zien van dit filmpje
- YouTube: CuBox-i4 Pro - Using an eSATA Hard Drive

ander vraag, zijn er naast gadgetpark evt. nog andere NL leveranciers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:27:
heb toch een vraagje aan de cubox deskundigen hier.
is er een verschil tussen de cubox-i4 en de cubox i4-pro ? of betreft het een drukfout wellicht

dan kijk ik naar de eSata II 3Gbps aansluiting en zie ik hier
- http://www.gadgetpark.nl/cubox-mini-computer-i4
dat die niet aanwezig is.

en hier
- http://www.solid-run.com/product/cubox-i4pro/
dat die wel aanwezig is.
hier is de officiële wiki hardware lijst. dus ik verwacht een typefout.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:27:

ander vraag, zijn er naast gadgetpark evt. nog andere NL leveranciers ?
Ik heb die in ieder geval niet gevonden en Gadgetpark staat ook op de solidrun site als importeur/partner:
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Deze comment valt onder de "ervaring van een newbee in rpi/cubox land" ;)

leuk zo'n cubox-i4! De opvolger van mn trouwe xbox! d:)b
Bestellen: kadootje uitpakken sd er in , xbox classic afgekoppeld en cubox aangesloten op internet, reciever en tv.
aanzetten : XBMC- op TVscherm :)
ehm waar bedien ik hem mee? :? yatse android xbmc remote. d:)b ehm inlog/ user name enz.? :?
ip adres uit router halen en meteen reserveren. : yeh remote acces via homepage. 8)
Beetje scrollen door de menu's en de web remote is eh niet echt handig en snel....
Wiki geexBox opgooien en zoeken maar naar how to's
Nu komen er meteen een paar vragen boven,(Als ik ze zelf kan vinden zal ik dat editten...)
1) is er behalve wiki van GeexbBox nog een andere newbee guide? Eentje die een beetje uitlegt welke instelling je het beste kan doen?
(bijv. welke username en ww is er standaard?) (nodig om Yatse xbmc te koppelen.)
2) Als je een k400 wil gaan gebruiken moet je dan de usb reciever (van logitec) gebruiken of kan je rechtstreeks de blue tooth onboard gebruiken? en hoe stel je dat in?
3 Is het mogelijk de audio én naar hdmi én naar spdiff te sturen? of anders via een snel toets/ knop makkelijk te wisselen? (ik hoef niet altijd mn reciever aan te hebben in 5.1 sound en om telkens de instellingen in te moeten duiken om te wisselen is niet handig.)
4 Nass en mappen instellen? (uPnP zover ben ik.)(wachtwoord naam instellen cubox/xbmc
5 ondertitels/ audiospoor (eng/nl) icefilms ed activeren?
6 .... er volgen nog vele vragen en zoek tochten... :+

Eerste indruk na 1 uur, stukken beter/sneller als mn xbox classic, nu nog leren bedienen en goed instellen..... :+

Edit: vraag 4: even door de tabbladen spitten en uPnP aanzetten en bij video- bestanden=> videos toevoegen => bladeren en hop. werkt. (simpeler dan bij de xbox.) (alleen waar kan ik de rechten instellen voor bijv. foto's vieuwen.)
Edit 2: hmm XBMC is officeel Kodi geworden, waar kan ik de xbmc versie vinden in GeexBox.versie...?
Sorry verkeerde term, XBMC build en GeexBox Build..
.

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 16-09-2014 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik ben nu een stukje verder maar waar ik maar niet achter kom is:
1) waarom verdwijnt het geluid als ik bijvoorbeeld bij Icefi.. de ondertitels laat downloaden? Ondertitels werkt maar geluid weg..:S film stoppen en opnieuw starten: geluid terug ondertitels weg.
2) bij mn muziek, ik krijg de bibliotheek functie maar niet aan.( mappen zichtbaar en ook genres ed. alles in settings bekeken maar de button "bibliotheek- modes" blijft grijs en onbereikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
De vragen die jij stelt lijken allemaal algemene XBMC vragen. Je kan beter op het XBMC forum terecht. Check ook de wiki die is best wel compleet.

• Kapotlood
Ik zit nog steeds sterk te twijfelen om een Cubox-i aan te schaffen: voornamelijk omdat ik weinig/geen Linux kennis heb en niet weet hoe ik XBMC (Geexbox of OpenElec) moet installeren :) Zo wordt er bijvoorbeeld het volgende gezegd bij OpenElec's installatiepagina:

Download our build
code:
1
wget http://snapshots.openelec.tv/OpenELEC-Cuboxi.arm-devel-20140123155012-r17126-gceb58b6.tar

Waar moet ik bijvoorbeeld die links en codes invoeren? Moet ik een programma op de Mac/Windows installeren en via SSH al deze codes invoeren via de terminal naar de SD kaart op de Cubox of zo? Of moet ik de SD-kaart in m'n computer stoppen en dáár via de Terminal de boel installeren?

En hun U-boot file is voor de Cubox-i4pro en niet voor de andere modellen... hebben jullie allemaal de i4pro in dat geval? Ik dacht dat de i2ex meer dan genoeg was, maar als je daar OpenElec niet op kan installeren zal die niet voldoen :)

En een aanvullend vraagje: welke remote gebruiken jullie? Ik zit eraan te denken om een Logitech Harmony 650 te kopen, maar de handleiding op de wiki pagina's om deze in te stellen was me nog niet helemaal duidelijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kapotlood op 17-09-2014 10:25 ]

• technorabilia
Ik heb geen Cubox-i maar zoals het normaliter werkt:
Je zou bv. een Ubuntu live USB kunnen maken (als je nog geen Linux system hebt) en deze gebruiken om in Linux te booten op bv. je PC of laptop.
Daar kun je dan de instructies uitvoeren vanuit een terminal sessie.
Zodra de SD kaart is geprepareerd (op je PC/laptop) kun je deze in je Cubox-i stoppen en booten.

[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 17-09-2014 12:29 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Kapotlood
Zou dit dan ook werken via de Terminal van OSX, aangezien dit een Unix systeem is? Of bijvoorbeeld via een Virtual Machine (Parallels Desktop)?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jazco2nd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:45:
De vragen die jij stelt lijken allemaal algemene XBMC vragen. Je kan beter op het XBMC forum terecht. Check ook de wiki die is best wel compleet.
Koste wat tijd en moeite om de juiste zoektermen in te googlen :+ maar ik ben weer een stuk verder. :)
- netwerkmappen invoeren check (smb) incl. sub settings
- bibliotheek modes aan check (is nu alles aant inlezen...)
-settings goed zetten zoals ondertitels check (2 plaatsen)
- build versie vinden: vermoedelijk in geexbox updater addon te vinden.(komt later wel.)
- remote yatse werkend krijgen check. WiFi mobiel aan? |:(

te laat naar bed: 5uur slaap- check! :+

Verwijderd

copykat schreef op donderdag 18 september 2014 @ 01:37:
[...]

Koste wat tijd

te laat naar bed: 5uur slaap- check! :+
:D

• Ncrflx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09-2024
Voor iedereen die een Hummingboard of Cubox XBMC wil installeren, ik heb al enige ervaring en vele testen uitgevoerd. De beste images staan hieronder.

Geexbox: link: http://download.geexbox.o...914-r32843fc.cubox.img.xz
voor zover geen issues, wifi dongel instellen is handmatig (niet via een ssid scan)

Openelec: link: http://solidrun.maltegros...13-r19031-g72b3a4b.img.gz
alles werkt behalve de functies: uitschakelen / rebooten
Let op: bestandsnaam wijzigen naar .img op het eind... het betreft geen gecomprimeerd bestand.

Installatie gaat als volgt (windows):
Stap 1: Plaats microSD kaart al dan niet met SD adapter in de computer of laptop
Stap 2: download het bestand en sla het bestand ergens op
Stap 3: Download en installeer win32diskimager http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
Stap 4: Start het programma op en selecteer het “mapicoontje” rechtsboven in; selecteer dan het reeds gedownloade image bestand.
Stap 5: Zorg er voor dat de partitie rechtsboven op je SD kaart/ USB stick staat ingesteld.
Stap 6: Druk op “WRITE”

[ Voor 4% gewijzigd door Ncrflx op 20-09-2014 15:10 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

joramoudenaarde schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:21:

.....
En een aanvullend vraagje: welke remote gebruiken jullie? Ik zit eraan te denken om een Logitech Harmony 650 te kopen, maar de handleiding op de wiki pagina's om deze in te stellen was me nog niet helemaal duidelijk :)
Ik zit me af te vragen of een standaard dvd -remote : RC2K-YAMAHA
makkelijk te koppelen is. (ik gebruik yatse kodi op androidmobiel maar voor gewoon filmpje kiezen is een standaard ir- remote ala de dvd remote prima en ook voor kinderen geschikt.)

Iemand ervaring daarmee?

• Kapotlood
@Ncrflx;
onwijs bedankt voor je stappenplan! Precies wat ik nodig had om de boel te installeren :)

@copykat;
Ik zat ook even te denken aan het gebruiken van m'n smartphone, maar ik wil 't m'n vriendin (en mezelf) zo makkelijk mogelijk maken, en van de huidige 3 remotes er één maken. Scheelt een hoop gedoe, en 't ruimt lekker op. Maar hoe je de Harmony (of welke andere remote) moet koppelen snap ik alleen niet. Ik weet dat je ergens een tekstbestandje moet aanpassen, maar waar, welke en vooral hóé? Geen idee :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@joramoudenaarde
Smartphone-app is makkelijk omdat je op je telefoon ook zonder tv aan muziek kan selecteren en het heeft allerlei extra buttons en menu's die je op een remote (misschien) niet hebt.
(ik twijfel nog of een mediakeyboard ala k400 een toegevoegde waarde heeft, (met app kan je ook direct typen voor you tube en echt gebruiken als browser doe ik toch niet.)
Ik ben ook nog aan het zoeken naar dé uitleg over remote koppelen voor newbee's .
(eerst maar eens een extra micro SD aanschaffen om te kunnen experimenteren en oefenen zonder het risico te lopen mn settings onherstelbaar te verkloten. (de goed werkende er uit , prutsen met een kopie image, als het mislukt ; andere er in, prutswerk wissen, filmpje kijken.. ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ncrflx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09-2024
xbmc remote app voor iphone en yatse voor android phone werken prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ncrflx schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:06:
xbmc remote app voor iphone en yatse voor android phone werken prima!
zeker, maar ik denk er over een simpele remote voor jonge kinderen te koppelen zodat zij ook zelfstandig een filmpje kunnen starten zonder dingen fout te doen of instellingen te verkloten.
Moet de tablet versie nog bekijken of die door hun goed te bedienen is.

ps in de speciale commando's zit een button "audio uitvoer omschakelen" is dit schakelen tussen audio sporen of schakelen tussen outputdevices?
Ik heb het geprobeerd maar kon niet ontdekken wat het nu deed. (in iedergeval niet switchen tussen spdif en hdmi.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
Ik draai momenteel de nightly builds van http://snapshots.openelec.tv. Nog geen echte problemen tegen gekomen. Bediening gebeurt via Harmony Ultimate. De standaard buttons werken out of the box wanneer je mce se kiest.
De volgende versie van Kodi zou ook out of the box moeten draaien op de cubox-i, benieuwd hoe dat gaat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Wars;
Zou je me kunnen vertellen hoe je de settings van de remote in hebt gesteld? De Wiki van Cubox-i legt wel 't een en ander uit, maar 't komt nogal cryptisch over op me… :)

Ik zie bijvoorbeeld de volgende code in die Wiki pagina staan:
code:
1
2
3
4
5
6
 # table mycustomremote, type: NEC
 0x72cd5c      KEY_ENTER
 0x72cd1c      KEY_LEFT
 0x72cd48      KEY_RIGHT
 0x72cd44      KEY_UP
 0x72cd1d      KEY_DOWN

- Is het bijvoorbeeld belangrijk om "mycustomremote" een juiste naam te geven?
- Wat is het type wat erachter staat, en hoe kom je er achter wat voor type de Harmony is?
- Is er ergens een lijst met de valid key codes? De link in de wiki pagina werkt namelijk niet.
- Wat bedoelt de Wiki pagina met If the special remote file is constructed, it can be tested.? Er staat namelijk een stukje code onder, maar wat moet ik daarmee? Testen is in mijn ogen het text-bestandje opslaan, de Cubox-i aanzetten, en op de remote knopjes indrukken namelijk. :)

Ik heb er geen problemen mee om een beetje te knutselen via SSH e.d., maar ben ik erg wereldvreemd als ik de bovenstaande punten onduidelijk/verwarrend vindt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DarkAllMan schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:14:
Voor XBMC doeleinden zou ik uiteindelijk toch kiezen voor een i2ultra. Ik bemerk totaal geen performance verschil tussen de 2.

Zijn builds vind je hier:
http://download.openbricks.org/cuboxi-emveepee/
:o ehm hoe download/gebruik je die link? kom direct uit in een programtaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
copykat schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:27:
[...]

:o ehm hoe download/gebruik je die link? kom direct uit in een programtaal.
rechtermuisknop -> save target as?
Eigenlijk is dat geen vraag voor een tweaker.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DarkAllMan schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:09:
[...]

rechtermuisknop -> save target as?
Eigenlijk is dat geen vraag voor een tweaker.....
Ik ben ook geen tweaker :) , meer een gebruiker die stap voor stap leert hoe het zelf te doen. :9
Had ik ook geprobeerd, En ik kreeg toen een "XZ" bestand van 160.806kb. wat ik ook niet herkende als de juiste manier.
Net met 7zip gekeken en het is dus een zipfile... weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
Het is een soort zip bestand ja :)
http://www.google.nl/url?...1OA&bvm=bv.75775273,d.bGQ

Idd netjes uitpakken en dan img file flashen naar je SD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Net gedaan en microsd besteld.
Dus straks de uitleg van Ncrflx volgen.
En verder uitvogelen hoe alle programs en apps die ik wil te installeren.( indien die niet al in de compile zitten.)

kwam je tegen op een andere thread op solid-run forum in mijn zoektoch naar info :-), leesvoer over geexbox

leuke hobby voor de winter zo'n cuboxi ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Even een ander vraagje, omdat ik denk ik toch eerst moet sleutelen met de instellingen/installatie/setup van de remote zodra ik die Cubox-i in huis heb :)

Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voor hij binnen kwam? Ik heb 'm ongeveer 1 week geleden besteld en verwacht eigenlijk nog dat het wel enkele weken kan duren voor hij aan komt, maar een beetje een schatting hoe lang dit gemiddeld duurt helpt wel :)
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste