fynrd1 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 21:40:
[...]
Een steun of weerstand is dat niet gewoon omdat hij toevallig op die dag draait. Die vindt je namelijk met data waarin, de open en close, en de high en low, van de candles significant zijn. Veel mensen gaan de boot in doordat ze gebruik maken van een lijngrafiek, omdat je daardoor de situatie niet meer kan overzien op het moment dat het erom draait. Wat je als mens automatisch doet is validatie zoeken uit het verleden, maar de informatie die je dan uit het verleden hebt kan heel anders zijn zonder dat je dit kan zien.
Een lijngrafiek is prima als je even de prijs wilt weten, of hoe het verloop een is geweest zonder dat je er meer van verwacht. Het is dat we graag optisch bevredigt willen worden, maar een kop waarin staat, de koers is de afgelopen 7 dagen met 20% gedaald van 10 naar 8 euro, dan heb je in feite dezelfde informatie.
Hm ja, ik zie nu wat je eigenlijk al eerder bedoelde. Ik was nog in de veronderstelling dat wanneer je met je muis over die lijngrafiek ging je alsnog de low en de highs kon zien, dat is dus niet met die lijn... maar dat klopt ook wel, dat zag ik pas toen ik de candles aanzette.
Het is ook meer een tip voor iedereen die handelt, ik bedoelde het niet als commentaar.
Uiteraard, ben ik ook blij van dat het toevallig ter sprake komt. Alleen maar leerzaam toch!

Als ik af en toe dit topic bekijk zie ik nog wel eens kleine berichten die een schat van info bevatten, buiten het geneuzel van de huidige koers om die ze weer snel doen ondersneeuwen. Dat vind ik wel waardevol en ik voel me daarom ook zeker niet aangevallen.

Oké, zo'n vermoeden had ik al nadat ik op versturen had gedrukt. Toch wel lomp zo'n lage prijs.
Zo'n candle grafiek, pakt die eigenlijk de belangrijkste data als je bekijkt over een langere termijn met minder meetpunten of pakt ie constant bijv. om de 3 dagen? Hierdoor kan ik me dan voorstellen dat je nog steeds in het laatste geval belangrijke momenten kunt missen voor je beoordeling.
Ik roep maar wat: Is het daarom ook belangrijk om een bepaalde range altijd te gebruiken, bijv. 15min voor het snelle tradewerk, 1u voor slechts 1x per dag traden en de koers van 6u voor de long term? Of maakt dat allemaal geen kont uit voor je beoordeling en de conclusies die je eruit kunt trekken?
Ikzelf vind het namelijk nog weleens lastig in te schatten wat je nou eigenlijk moet met die verschillende ranges in de grafieken. Welke range is het meest bruikbaar, want in die van 5min bijv staan voor mijn gevoel candles waar je niet zo heel veel aan hebt... te veel informatie voor slechts een klein beetje stijging of daling. Waarom dan toch de keus voor bijvoorbeeld 5min grafieken?