Als mensen van Gox overstappen op een andere exchange om daar te handelen, dan kan dat in theorie op 2 manieren:
1) Geld overboeken van Gox, naar bankrekening, naar nieuwe exchange.
2) Bitcoins overboeken van Gox (eventueel via eigen wallet) naar nieuwe exchange.
Optie 1 zie ik niet gebeuren, want er is geen enkele aanwijzing dat fiat-withdrawals weer gaan werken binnenkort op Gox.
Optie 2 heeft weer 2 mogelijkheden:
2a) Gox account bevat al enkel Bitcoins.
2b) Gox account bevat fiat-geld.
In het geval van 2a gebeurt er niet zo veel. In het geval van 2b, moet er op Gox coins gekocht worden en die kunnen dan op de andere exchange allemaal verkocht worden, deels, of helemaal niet afhankelijk van de verwachtingen van de handelaar.
Hoe dan ook, zodra Bitcoin-withdrawals bij Gox weer mogelijk zijn zal dat een netto stijging van de verkoop-druk op andere exchanges opleveren. Hoe groot die stijging is, kan ik niet voorspellen.
Zodra de geld- en coin-stromen tussen exchanges weer tot rust zijn gekomen, verwacht ik een stijging van de koers over de hele breedte, want dan hebben we de huidige problematiek achter ons gelaten. Maar het is goed mogelijk dat er nog flink wat onrustig vaarwater doorkruist moet worden voordat de weer een rustige wind in de rug krijgen.
edit: De koers-verschillen tussen exchanges beginnen steeds groter te worden. Gox staat nu op iets van 55% van de prijs van Stamp. BTC-e staat $30 onder Bitstamp. Kraken volgt Bitstamp vrij strak. Het gaat heel interessant worden wanneer coins weer vrij kunnen stromen tussen exchanges.
[
Voor 8% gewijzigd door
Rannasha op 14-02-2014 10:39
]