The Little Black Box |
---|
![]() ![]() ![]() |
Inleiding |
---|
The Little Black Box is een mediaspeler die, in tegenstelling tot andere mediaspelers, out-of-the-box XBMC draait. Andere mediaspelers zijn vaak Android boxes die XBMC als app hebben. The Little Black Box (TLBB) is specifiek ontwikkeld voor het XBMC-Linux platform. Hierdoor worden een heleboel overbodige processen vermeden en wordt de hardware minder belast, waardoor de box soepeler draait. ![]() Voor wie XBMC niet kent; XBMC is een stukje open source software dat al jarenlang als kloppend hart voor vele Home Theatre Centers (HTC) gebruikt wordt. XBMC is al zo lang in ontwikkeling dat het inmiddels één van de uitgebreidste HTC-programma's ter wereld genoemd mag worden. Dit heeft als voordeel dat de mogelijkheden bijna oneindig zijn en dat elke gebruiker zich bij XBMC betrokken kan voelen, omdat het programma volledig naar smaak in te richten is (denk aan: skins, plugins, addons). Mocht je een gevoel willen krijgen voor wat XBMC allemaal kan, dan is xbmc.org en de XBMC wiki een goede plaats om te beginnen. Er is genoeg leesvoer voor een hele week, trust me! Omdat TLBB eigenlijk niets anders is dan puur en natuur XBMC met een custom skin en bepaalde voorgeïnstalleerde addons, zal het antwoord op een probleem met TLBB ook vaak op de website van XBMC te vinden zijn. XBMC is dus een geavanceerd programma. Dit heeft één groot nadeel, dat is de matige gebruiksvriendelijkheid voor nieuwe gebruikers. XBMC is een heel soepel en makkelijk programma, maar dat is pas nádat alles naar wens is ingesteld. XBMC vraagt van de nieuwe gebruiker altijd enig uitzoekwerk om alles goed ingesteld te krijgen. De tweaker zal het geen probleem vinden om het één en ander uit te zoeken, maar het is voor te stellen dat menig familielid dit wel als een hobbel ziet. Het TLBB team zag dit ook in en wil daarom de eerste volledige XBMC-speler maken die voor iedereen makkelijk te begrijpen is. Met de huidige The Little Black Box zijn de developers al aardig op weg om XBMC gebruiksvriendelijker te maken, maar het is helaas nog niet volledig Plug-and-Play te noemen. Wij weten echter dat het TLBB team erg gemotiveerd is en met genoeg ontwikkeltijd zeker zijn best zal doen om van TLBB een perfecte mediaspeler te maken. Problemen waar wij, de gebruikers, tegenaan lopen zullen in dit topic besproken worden. Voor specifieke problemen wordt er echter gevraagd om een support ticket op de [url="http://thelittleblackbox.com/forum/[/url] aan te maken. Wanneer je een support ticket in het Nederlands schrijft, wordt het direct aan J1nx (ook een Tweaker) gericht. Waarom wel?
|
Inhoudsopgave |
---|
Demo |
---|
Veelgestelde vragen |
---|
Q: Er bestaan verschillende hardware versies van TLBB (v1.0/v1.1/v2.0). Hoe herken ik de nieuwste? A: Op de website van TLBB zie je de nieuwst versie afgebeeld. Q: Hoe zit het met de performance van TLBB? A: TLBB zit qua snelheid tussen de RaspPi en een NUC of HTPC. Zoals in de demo te zien is gaat de speler soepel door alle menu's. Een grote film of muziek library kan een seconde duren om volledig te laden, maar het menu blijft snel en soepel. De TLBB is alleen vlak na het booten langzaam - de CPU zit dan op 100%, maar dit duurt hooguit 30 seconden. Q: Hoe voeg ik bestanden toe aan mijn library? A: Je kunt bestanden toevoegen door XBMC er naar te laten zoeken, ook wel "scrapen" genoemd. Op deze pagina staat precies beschreven hoe je dit moet doen. Q: Kan TLBB mediabestanden van mijn externe harde schijf afspelen? A: Dit is mogelijk. Sinds de laatste firmware (1.1.2 beta1) ondersteund TLBB ook HDDs groter dan 3TB en staat read/write mode aan (voorheen stond externe opslag op read-only). Q: Kan deze speler automatisch ondertitelingen downloaden? A: Ja, dat kan. De speler kans zelfs de ondertiteling versnellen of vertragen wanneer deze uit sync is. Q: Hoe kan ik bestanden over het netwerk streamen? A: Een hoop mensen hebben hier problemen mee. Het is even wat vogelen om het allemaal goed in te stellen, maar dan heb je er verder ook nooit meer omkijken naar. Om het makkelijk te maken kun je het beste snelkoppelingen naar een NAS of computer in het netwerk maken. TLBB ondersteund zowel SMB als NFS. Gebruik bij voorkeur SMB voor Windows en NFS voor Linux en NAS-apparaten (die vaak op Linux gebaseerd zijn). Deze guide laat zien hoe je een SMB share maakt met Windows 7. Q: Kan ik probleemloos 1080p over wifi streamen? A: Helemaal probleemloos over wifi streamen zal niet mogelijk zijn, zelfs 720p zal niet zonder problemen gaan. Iedereen heeft namelijk andere routers en netwerken, waardoor het erg lastig is om de apparaten op elkaar af te stemmen. Er zijn wel een paar dingen die je kan proberen om wifi problemen enigzins op te lossen, maar mocht het beeld vaak schokkerig afspelen dan is waarschijnlijk de doorvoersnelheid van de data te traag en wordt aangeraden om de TLBB bekabeld (via LAN) aan te sluiten. Q: Waarom doet wifi het niet goed? A: Zoals eerder gezegd geeft wifi vaak problemen doordat geen enkel netwerk hetzelfde is en het lastig is om de apparaten op elkaar af te stemmen. Het TLBB dev team is constant bezig om wifi te verbeteren. Hoewel dit niet in alle gevallen het wifi probleem zal oplossen, kun je wel het volgende proberen: - Zet je WiFi channel vast op een getal onder 11 (gebruik niet de automatische setting) - Gebruik een korte SSID (het liefst zonder spaties, caps of speciale karakters) - Gebruik als beveiliging: WPA2 Personal - AES - Controleer of QoS in je router uit staat. Q: Waarom werkt de afstandsbediening niet? A: De afstandsbediening moet eerst gekoppeld worden. Houd de afstandbediening dichtbij de box en houd de cijfers "1" en "9" ingedrukt totdat je het lampje ziet knipperen. Probeer ook eens de batterijen te vervangen. Werkte de afstandsbediening eerder wel? Het kan zijn dat de ALT knop nog aan staat. Ook kan het zijn dat de muis aan staat, druk op de ON/OFF knop om de muis uit te zetten. Heb je echt alles geprobeerd en werkt de afstandsbediening hierna nog niet? Maak dan een support ticket aan op de website van TLBB, want je komt dan wellicht in aanmerking voor een nieuwe. Q: Ik heb de box met de afstandsbediening uit gezet en nu kan ik de box niet meer aan zetten. Hoe kan dit? A: Op dit moment is er een bug waarbij je de box wel met de afstandsbediening uit kan zetten, maar niet aan. Deze bug is bij het TLBB team bekend en er wordt aan gewerkt. Je kunt de box op dit moment alleen aan zetten met de knop op de voorkant van de box. Q: Hoe kan ik een video snel vooruitspoelen? A: Je kan een video vooruitspoelen door op de >> knop te drukken, maar de speler kan ook naar een bepaalde tijd springen. Een voorbeeldje: typ 3 1 0 0 om naar 31 minuten te gaan of typ 3 1 0 0 0 om naar 3 uur, 10 minuten te gaan. Q: Kan ik mijn Logitech Harmony Touch blijven gebruiken? A: Met TLBB v1.1 beschikt de box niet meer over een IR controller. Het is dus niet mogelijk om TLBB out-of-the-box te gebruiken met de Harmony Touch. Het TLBB team heeft echter wel bevestigd dat er een kans bestaat dat de IR controller in de toekomst weer terugkomt. Mocht je nu in het bezit zijn van een TLBB v1.1 of v2.0 dan kan je de Harmony Touch blijven gebruiken wanneer je een FLIRC USB dongle aansluit. Het is dan alleen nog een kwestie van het juiste profiel voor je remote vinden. Q: Geeft TLBB ondersteuning voor HDMI-CEC? A: HDMI-CEC is momenteel experimenteel, dat wil zeggen: de drivers vanuit China worden gebruikt, maar er is nog weinig ontwikkeltijd ingestopt. Q: Hoe kan ik zien welke firmwareversie ik heb? A: Ga in het hoofdmenu naar "Programs" en selecteer "TLBB Update Service". Bovenaan de lijst vind je de huidige firmwareversie. Q: Hoe zet ik TLBB terug naar fabrieksinstellingen? A: Je kan dit op meerdere manieren doen. Alleen gebruikersdata zal worden geformatteerd, de firmware versie zal niet veranderen. Voor firmware versie 1.0.6 of hoger: Ga naar "Programs" -> "TLBB Update Service" en selecteer "Factory Reset". De box zal zich nu gaan formatteren en daarna opnieuw opstarten, waarna je het "First Time Wizard" scherm weer te zien krijgt. Zoals gezegd zijn er nog meer manieren om dit te doen. Deze guide is er één van en deze helpt je ook gelijk met het optimaliseren van een aantal dingen. ... tips of aanvullingen? stuur mij een DM! |
Links |
---|
[ Voor 255% gewijzigd door Travee op 27-11-2014 01:09 ]