Sinds anderhalf jaar draait onze Ecolution lekker mee.
Het doel was om minder gas te verbruiken, en dat is gelukt. Oorspronkelijk zaten we op 1200m3, dat heb ik zonder de Ecolution terug kunnen brengen tot 550m3. Met de Ecolution Combi is dat een verbruik van 240m3 gas geworden. Mijn energieaanbieder schat het verbruik in op 284m3 gas. We gaan nog de andere helft van de zolder volrammen met vlas en nog wat oud dubbel glas vervangen. Dus wellicht dat we de warmtevraag nog wat omlaag te krijgen. De Ecolution heeft in een kalenderjaar ongeveer 1.2MWh het huis ingeronkt. Hij doet het best goed, dus, en goede ventilatie is echt een upgrade. Maar het is nét niet genoeg om helemaal geen gas te verbruiken (was ook niet de illusie, overigens).
Dan blijft er maar weinig gas over. In de zomer gebruiken we 4m3 en betalen we met vastrecht toch 26 euro per maand. Als je dan gaat denken aan een alternatief voor de gasketel (oud beestje, maar op zich gezond)...misschien iets anders naast de Ecolution hangen...? Ik heb dus geen haast, maar je kent de Tweaker.
Als je rekent met Koevlaas zit je dan rond de 1kW / 1,5 kW (als je het geschatte verbruik aanneemt). Dat is echt niet veel...wat zijn jullie suggesties voor een all-electric oplossing met de Ecolution? Nog even afwachten? Toch een klein warmtepompje erbij zoeken? Je zou met de oven het huis kunnen verwarmen. Bijna dan.
Een 'slimme' boiler na de Ecolution, (Ecolution voor verwarmen en op temperatuur houden op de zonnige uurtjes) of wil je dit vooral met de warmtepomp doen?
Kun je dan een andere hybride warmtepomp erbij zetten, bv. een WH Flint hybride, of moet je naar de "All-Electric" oplossing gaan om een aardige CoP te houden als het wel een keer 10 graden vriest? Hoe doen jullie dit? Met een Monoblock met vermogen dat een beetje ruimer is?
Any hacks, out-of-the-box ideeën? Geen zwembad-warmtepomp natuurlijk. Of nog even wachten op BlueHeart technology? Komen er nog waanzinnige uitvindingen aan? Of is elke propaan-monoblockoplossing prima?
[
Voor 4% gewijzigd door
sendermen op 09-09-2025 21:30
]