7unkrat schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:20:
[...]
Kanonnen! Wist niet dat het zo diep ging. Had gisteren ook League of Legends geprobeerd, maar dat is niks vergeleken met Dota. LoL gaat meer voor speed en een simpeler systeem, snap zelf niet zo goed dat LoL trouwens beter loopt in eSports.
Mocht je nog tips hebben. Hier is een game sessie met wat Maelstrom.
[
video]
Heb je toevallig je auto attack instelling op "always" staan? Ik zie je namelijk wel heel vaak auto attacken. Ik zou je willen aanraden die op een andere instelling te zetten. Verder kan je, als je in de shop kijkt, shift ingedrukt houden en tegelijkertijd een item in de shop aanklikken. Dan komen de componenten voor dat item rechts onderin het scherm te staan. Even twee interface tips.
Het is wel al duidelijk wat voor niveau dat is. Crystal Maiden weigert te supporten. Courier/wards? Nergens voor nodig. En ze denkt dat ze moet dual (of nog erger, trilanen mid). En Riki denkt dat hij mid überhaupt iets te zoeken heeft. Mid is in principe een solo lane. Crystal Maiden kan die lane in theorie op zich nemen, al zou ik het niet aanraden. Het is een held die zo'n lane snel zou verliezen. Af en toe mid ganken is ook iets dat met CM zeker kan. Maar mid blijven met CM en Riki, dat is gewoon retarded.
Maar afijn, dat zijn niet jouw fouten. Wat ik je wel zie doen: op random momenten naar de rune lopen. Die runes spawnen elke 2 minuten, beginnend vanaf 0:00. Er staat een handig klokje bovenin je scherm, in zo'n cirkeltje. Die rune die je rond 1 minuut (10:20 in het filmpje) oppakt had allang weg moeten zijn. Ook doe je vlak daarvoor 2 keer shrapnel achter elkaar op creeps.
Shrapnel stackt niet. 2x of 3x Shrapnel doet hetzelfde als 1x. Ook zie ik je veel auto attacken. Uiteindelijk valt het wel mee hoe slecht dat is in deze match, je zit namelijk 3 tegen 1 te vechten en de vijand abandont uiteindelijk massaal, dus het is niet alsof je het niet kan veroorloven om te pushen. Als PA op je zou springen, dan gaat die gewoon dood. Maar normaliter is pushen lang niet altijd zo goed, zo vroeg in de pot. Mid ligt het ook wel aan de held. Sommige helden gaan wel al een beetje pushen in het begin, om zo druk op de vijand te zetten. Vaak komt de vijand dan ook voor een dilemma te staan. Hun eigen creep wave is dan weggehaald, en er is net een rune gespawned. Gaan ze de rune pakken, dan missen ze gold en XP, pakken ze de rune niet, dan missen ze die weer. Maar dat zijn helden als Zeus, of Death Prophet. Sniper kan niet snel genoeg creeps dood krijgen om dat te doen. Sniper is juist een squishy ding, zonder escapes, met geen flash farm potentie. Dan moet je juist niet pushen, want je komt alleen maar in een onveiliger positie te staan. En daarnaast deny je je eigen farm. Je krijgt geen creep gold als de creep niet door jou wordt gedood. De hit die de creep dood maakt moet van jou komen, niet van andere creeps en niet van een teamgenoot. Als die farm willen zoeken ze maar een andere lane op. Maar als je dom auto attackt dan kan iemand anders tussen jouw schoten door de creep last hitten. En dat gebeurt ook erg vaak. Alle last hits die jij pakt zijn eigenlijk toeval. Natuurlijk wil je uiteindelijk gebouwen vernietigen, maar dat is niet iets dat je vanaf de eerste minuut zomaar doet, als je nog slap en gankbaar bent.
Jouw begin item is ook raar. Een ring of regen. Ja, de continue healing is wel leuk (om dezelfde reden koop ik soms een ring of health op de lane, als ik een beetje gold heb. Maar ik koop altijd on ieder geval een set tangoes. Als je die gebruikt heal je nog veel harder. Ja, het raakt wel op omdat je het gebruikt, maar je gaat dergelijke healing gewoon nodig hebben. Een ring of regen healt jou echt niet snel genoeg als je wordt aangevallen. Dan sta je daar, met weinig levens, en een langzame regen. Die vijand ziet dat ook wel, en gaat dan nog eens jou proberen te doden. Een laag HP Sniper is wel zo'n makkelijk doelwit. En daarnaast, ben je ook van plan om die ring te gebruiken? Ik zei dat ik soms bijvoorbeeld een ring of health koop, puur voor de regen. Maar dat doe ik alleen als ik er ook iets mee ga maken, bijvoorbeeld een Battlefury. En ook alleen als ik veel harass krijg en de extra regen nodig heb. Want ga je met je ring of regen doen? Of heb je die zomaar? Ik zou meer iets nemen als tangoes + Wraith Band. Of desnoods tangoes en een hele serie fairy fires (niet altijd heel goed om teveel van te hebben). In ieder geval, tangoes en iets dat wat meer stats en/of damage geeft. Kan je makkelijker mee last hitten, en van een Wraith Band kan je weer Ring of Aquila maken.
Ook geef je geen geld uit. Loop je rond met 1500 gold. Leuk dat je er uiteindelijk een Mithril Hammer en een TP scroll van koopt (goed dat je TP koopt trouwens, en dat je naar een lane gaat die leeg is, TP scroll is trouwens ook stiekem overpowered, eigenlijk moet je er altijd 1 of 2 bij je hebben voor het geval dat, iets dat je soms ook nog wel doet), maar je hebt nog steeds geen boots. Dat hadden Phase Boots of Threads kunnen zijn. Met een massaal abandoned vijand is dat nog niet zo erg. Waarschijnlijk gaat het je niet je leven kosten. Maar in een normale pot kan dat echt niet. Dan word je echt wel afgestraft.
En ik zie je ook weer (rond 15 minuten in de video, 5 of 6 in-game) dom auto attacken. Weer mis je alle last hits, omdat je niet de moeite neemt om de last hits te pakken. Zelfs als je auto attackt moet je af en toe even stoppen, zodat je die ene last hit nog wel kan pakken. Rond 16 minuten in de video heb je vervolgens ook geen Shrapnel meer. Waarschijnlijk was het geen kill geweest, maar misschien was het je gelukt met de slow van Shrapnel. Helaas heb jij die allemaal op creeps gebruikt. Het is niets eens zo'n goede farming skill. Volgens mij gebruik je ook nog Shrapnel op torens. Dat werkt al heel lang niet meer. Vroeger deed je er Tower damage mee. Dan kon je ook nog buiten de range van de toren staan en de vision gebruiken om de toren van veraf aan te vallen, zonder dat de toren iets terug doet. Maar dat hebben ze al lang eruit gehaald. Shrapnel op torens is echt pure verspilling.
Ook tank je soms damage. Je blijft dom staan in de creeps, die jou aanvallen. In een echte pot kan dat je dood betekenen. Je bent geen Axe.
Rond 27 minuten in het filmpje zie ik je al helemaal kloten. Eigenlijk zou je geen wards moeten kopen, dat is de taak van de supports. Maar goed, als niemand anders het doet... Dan gaat je muis even over Boots heen, en vervolgens koop je een flying courier. Doe je dat om je achievement te halen, of zo? De plek waar je de ward plaatst is ook niet geweldig, maar goed, het is niet per se slecht. Als je een vijand hebt die graag in jouw jungle zit, dan kan die ward wel goed zijn. Ligt een beetje aan de omstandigheden, en creatief warden is geen slechte vaardigheid. Alleen zou CM dat moeten doen. De sentries die je later koopt zijn ook volledig nutteloos. Maar volgens mij die je dat echt voor de achievement. De vijand geeft geen invisibility, en ik betwijfel of ze ergens een ward zullen hebben. Dan doen sentries niet veel.
De schoenen die je uiteindelijk koopt zijn ook heel raar. Tranquil Boots. Een deel van die schoenen stopt met werken als je iets aanvalt, of aangevallen wordt. En jij bent een Sniper, en held die juist graag dingen aanvalt. Als je movement speed wil, dan kan je beter Phase Boots kopen. Tranquils zijn meer voor Crystal Maiden, en dergelijke helden.
Wat jij en je hele team ook vaak doen, is out of position gaan. Helemaal in jullie eentje. Je speelt 5 tegen 2, maar als je helemaal alleen voor de barracks van de vijand staat maak je daar 1 tegen 2 van. En laat de vijand nu net meer geld hebben, door hun abandons. Voor elke abandon gaat hun gold per minute iets omhoog, en ze hebben er 3. Die hebben meer geld dan jij. Als je dan helemaal alleen bij hun basis staat, dan ben je gewoon dood. En dat is precies wat er gebeurt. Een makkelijke Sniper, met alleen 2 Maelstroms en Tranquils, verder geen manier om weg te rennen. Geen Shadow Blade, geen Blink Dagger (met beiden kan je de dagger ontwijken als die nog in de lucht is), geen Hurricane Pike (meer range, en is tegelijk een Force Staff). Niets. En dat tegen een PA, die makkelijk bij jou kan komen. Dat is gewoon zelfmoord. Qua kills worden jullie dan ook zeer hard ingemaakt.
TL;DR:
Je bent wel enigszins actief op de map. Dat getuigt dat je je enigszins bewust bent van wat er gaande is, en zo nodig daar op inspeelt. Dat is een goede gewoonte om te hebben. Ook wil je nog wel eens TP scrolls bij je hebben. Een zeer goede gewoonte. Daarnaast doe je ook aan rotation, oftewel naar een andere lane gaan als daar meer te halen is voor jou. Wat map awareness betreft ben je echt stukken beter dan de meesten in je bracket. Kan altijd beter, maar je doet dat niet heel slecht. Maar je grootste fouten zijn denk ik je item keuze (en dan vooral volgorde van items) en item planning, je zware misbruik van shrapnel (welke niet echt goed is voor farmen, vooral niet level 1 shrapnel), en je gebrek aan farm. Dat je rond 10 minuten zo'n 30 last hits hebt is eigenlijk nog een wonder. Je moet er echt voor zorgen dat je die last krijgt, dat jij degene bent door wie de creep dood gaat. Vaak genoeg sta je een beetje te auto attacken. Natuurlijk hit Sniper in het begin niet veel, en als je een trilane hebt waarin iedereen probeert te farmen is het al helemaal moeilijk, maar je doet het ook als je helemaal alleen bent. Uiteindelijk komt er wel een punt dat ie genoeg damage doet, en bijna alle last hits pakt, zelfs als je auto attackt. Bij jou is dat rond de tijd dat je 2 Maelstroms hebt. Dan kan je het veroorloven om wat minder moeilijk te doen. Sterker nog, dan is dat helemaal niet slecht. Maar tot die tijd moet je toch proberen minder te auto attacken. En daarnaast moet je nog wat meer nadenken over je item keuze. Maelstroms zijn leuk en aardig, maar je doet er niet echt veel damage mee, krijgt matige attack speed (al kan Mjollnir dat wel veranderen), je krijgt er geen mobility van, en PA hoeft maar 1 crit dagger te gooien, en je bent dood, want je hebt ook geen HP. Je volgorde van items en itemkeuze zijn eigenlijk gewoon best slecht. En je weigert te vaak om geld uit te geven, waardoor je geld verliest als je dood gaat. En daarnaast sta je regelmatig ook nog helemaal alleen naast hun basis, wat gewoon zwaar out of position is. Alsof je vraagt "Hee jongens, kunnen jullie me even doden?" Ook is 1 Maelstrom goed, maar 2 is matig, en 3 voegt nauwelijks nog iets toe aan de eerste 2.