Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Steven.w schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:50:
Het is en blijft schandalig hoeveel belasting er op brandstof zit in dit land. Wanneer is het eens genoeg, vraag je jezelf af. Nooit, vrees ik.
En terwijl de brandstofaccijns vrolijk omhoog gaat, is de energieinhoud per liter benzine door de overheid verlaagd. In ethanol zit ongeveer 40% minder energie dan in benzine, dus van 5 naar 10% ethanol betekent van 2 naar 4% minder energie dan fossiele benzine. Dat is een verkapte accijnsverhoging van 2%, en komt bovenop de "normale" accijnsverhoging.
acclo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:00:
In Duitsland kan je een cadeaukaartactie, cashback en coupons stapelen.
Dit schreeuwt om meer informatie :+
LordSinclair schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:09:
Precies wanneer alle lease Tesla's 5 jaar oud zijn, dus overgaan naar particulieren. Waar dit weer realiteit wordt:
Nu al verdwijnen de gesubsidieerde "milieuvriendelijke" auto's massaal de grens over, en dat zal met EVs niet anders zijn. Niet dat het uitmaakt voor het klimaat, maar de overheid is erg creatief met wat wel of niet meetelt.

Zo telt tanken over de grens niet bij de CO2-uitstoot in Nederland. Luxemburg wil dan ook de accijns verhogen, omdat 80% van de brandstofverkoop naar "brandstoftoeristen" gaat. Door iets minder te verkopen stoot Luxemburg dus minder CO2 uit. Dat de Duitsers, Belgen en Fransen dan iets meer gaan uitstoten maakt op papier niet uit. CO2-rechten zijn de moderne aflaten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:43
RemcoDelft schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:57:
Nu al verdwijnen de gesubsidieerde "milieuvriendelijke" auto's massaal de grens over, en dat zal met EVs niet anders zijn. Niet dat het uitmaakt voor het klimaat, maar de overheid is erg creatief met wat wel of niet meetelt.
Waarom verdwijnen ze? Precies.. omdat ze voor een niet-leaserijder niet te betalen zijn. Vreemd contrast toch, dat die lease rijder er even voor er voor een prikkie in reed.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kunnen we de afgunst en jaloezie wellicht in een ander topic doen, zodat het hier alleen over inhoudelijke zaken mbt brandstofprijzen gaat, waar dit topic immers over gaat?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:25
Hear, hear! Daar hebben we een leaserijder die zich aangesproken voelt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook het op de man spelen kunnen we denk ik beter buiten dit topic laten. Is nogal een groot zwaktebod namelijk. Als je het op inhoud niet aankunt, ga je maar de op man spelen? Daar wordt je positie of je punt niet sterker van. Eerder zwakker.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 27-12-2019 13:34 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 12:25
Volgens mij kan je prima een topic report aanmaken als je het niet eens bent met de inhoud of de richting waar het heen gaat, zodat een mod kan ingrijpen.

Waarom voeg je dan een post toe die zelf ook helemaal geen inhoud heeft? De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. Beetje hypocriet, vind je niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acclo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05-2022

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:47
wildhagen schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:14:
Kunnen we de afgunst en jaloezie wellicht in een ander topic doen, zodat het hier alleen over inhoudelijke zaken mbt brandstofprijzen gaat, waar dit topic immers over gaat?
Dit heeft helemaal niks met afgunst of jaloezie te maken. De feiten liggen simpelweg zodanig dat de leaserijder de laatste jaren een fractie betaalt voor zijn luxe auto tegenover de particulier. Dit topic gaat over brandstofprijzen en belastingen die de particulier moet betalen. De leaserijder voelt hier niets van terwijl de particuliere rijder hier behoorlijk en keer op keer benadeeld wordt. Dat is op zijn zachtst gezegd oneerlijk en mag toch zeker wel benoemd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Steven.w schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:10:
[...]

Dit heeft helemaal niks met afgunst of jaloezie te maken. De feiten liggen simpelweg zodanig dat de leaserijder de laatste jaren een fractie betaalt voor zijn luxe auto tegenover de particulier. Dit topic gaat over brandstofprijzen en belastingen die de particulier moet betalen. De leaserijder voelt hier niets van terwijl de particuliere rijder hier behoorlijk en keer op keer benadeeld wordt. Dat is op zijn zachtst gezegd oneerlijk en mag toch zeker wel benoemd worden?
De leaserijder voelt dat net zo goed, want brandstofkosten zijn vaak meegenomen in de leasebudgetten die je van je werkgever krijgt. Hoe hoger die kosten, hoe minder je dus aan je auto zelf kunt uitgeven. Want over het algemeen worden die budgetten niet jaarlijks geindexeerd, en stijgen dus niet mee.

En hoezo voelt een lease-rijder niks van belastingen? Dacht je dat een leaserijder gratis reed? Nee dus, die betaalt net zogoed belastingen. Weleens van fiscale bijtelling etc gehoord? Die vaak ook nog eens verhoogd worden (zie nu die van EV bijvoorbeeld die volgend jaar verdubbelt).

Ik denk dat het vaak wel een kwestie van afgunst en jaloezie is, dat zie je in de reactie van @LordSinclair bijvoorbeeld best duidelijk terug.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
wildhagen schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:13:
Ik denk dat het vaak wel een kwestie van afgunst en jaloezie is, dat zie je in de reactie van @LordSinclair bijvoorbeeld best duidelijk terug.
Is dat zo? Ik kijk gewoon naar de realiteit en niet door een roze bril.
Ik heb allebei gereden, lease en privé en je merkt gewoon dat het ene nou net wat meer kost dan de andere om dezelfde auto te kunnen rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Inderdaad, laten we er hier nu niet omheen gaan draaien, een leasebak is nu eenmaal stukken goedkoper dan dezelfde auto partikulier kopen en mee rond rijden. Dat kun je makkelijk aantonen. Zeker als je kijkt naar de huidige bijtelling voor EVs (zelfs volgend jaar), dat bedrag is stukken minder dan je gemiddeld aan kosten aan zo'n auto zou hebben als je hem partikulier zou rijden.

Ik snap nooit zo waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt en dat er gelijk over jaloezie moet worden gesproken. Het is leuk voor de zakelijke leaserijder maar wel simpelweg een feit. Het is dan ook vooral jammer dat er niets gedaan wordt om de partikulier te stimuleren om zulke auto's te kopen als ze uit de lease komen. Straks verdwijnen ze allemaal weer naar het buitenland en is de subsidie enigszins verloren gegaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
wildhagen schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:13:
[...]
En hoezo voelt een lease-rijder niks van belastingen? Dacht je dat een leaserijder gratis reed? Nee dus, die betaalt net zogoed belastingen. Weleens van fiscale bijtelling etc gehoord? Die vaak ook nog eens verhoogd worden (zie nu die van EV bijvoorbeeld die volgend jaar verdubbelt).
Ik zeg toch helemaal nergens dat de leaserijder geen belasting betaalt? Ik zeg alleen dat de leaserijder een fractie aan lasten betaalt voor een nieuwe auto tegenover de particulier. Veel leaserijders lijken dat niet in te (willen) zien. Ik denk dan altijd, lease dan eens een keertje niet via je baas en ga die samengestelde leaseauto eens particulier aanschaffen! Dat zie je echter zelden: dan wordt ingezien wat autorijden echt kost.

Wat je in de praktijk vaak ziet, is dat leaserijders die niet meer mogen leasen, hun mooie leasebak inruilen tegen een oud tweedehandsje. Niks mis mee, maar het gaat erom dat de lastendruk tussen zakelijk leasen en particulier diezelfde auto rijden gewoon heel groot is. Veel te groot.
Je kan het ook omdraaien: heb je lange tenen? De feiten liggen nu eenmaal zo en dat mag gewoon benoemd worden. Simpel zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• labtech2000
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-06 08:31
Steven.w schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:00:
[...]

Ik zeg toch helemaal nergens dat de leaserijder geen belasting betaalt? Ik zeg alleen dat de leaserijder een fractie aan lasten betaalt voor een nieuwe auto tegenover de particulier. Veel leaserijders lijken dat niet in te (willen) zien. Ik denk dan altijd, lease dan eens een keertje niet via je baas en ga die samengestelde leaseauto eens particulier aanschaffen! Dat zie je echter zelden: dan wordt ingezien wat autorijden echt kost.
Je vergeet even voor het gemak dat die lease auto voor de werknemer niet zo maar gratis uit de lucht komt vallen. Een leaseauto is een vorm van loon. De werknemer krijgt die dus in ruil voor een gedeelte van zijn of haar arbeid. Als er een lease auto van 700 euro per maand ter beschiking wordt gesteld werkt de werknemer daar dus een X aantal uur voor. Tel daar de fiscale bijtelling mee op, en laat dan je berekening er nog eens op los. Ik denk dat die dan een heel stuk anders uitvalt, en veel minder voordeel laat zien dan dat jij denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
labtech2000 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:30:
[...]
Ik denk dat die dan een heel stuk anders uitvalt, en veel minder voordeel laat zien dan dat jij denkt.
Ah, dit bedoel ik dus met de leaserijder die niet weet wat particulier een nieuwe auto rijden kost. Als er geen voordelen zijn bij zakelijk leasen tegenover particulier nieuw kopen en rijden, waarom least men dan? Het staat iedereen namelijk vrij om particulier een nieuwe auto te kopen en te rijden en af te zien van een leaseauto. Dit gebeurt in de praktijk zelden en als het al gebeurt, dan komt er een goedkope tweedehands.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
De verontwaardiging dat lease auto's goedkoper zijn dan particulier een auto rijden is toch het hele doel van iets zakelijks kopen. Alle IT freelancers op tweakers zullen hun dikke PC ook niet particulier kopen als ze het zonder btw en als winstdrukking kunnen gebruiken voor minder dan de helft van de prijs. Telefoon, iPad, en andere toebehoren er nog bij. En timmermannen die hun gereedschap ook privé lekker kunnen gebruiken. De lease auto is wel het duurste voorbeeld maar is qua systeem echt niet uniek en gebeurt met alle producten en diensten waar dat mogelijk is. Dat is nou eenmaal ons VOC klimaat waar iedereen gebruik van mag maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
labtech2000 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:30:
Je vergeet even voor het gemak dat die lease auto voor de werknemer niet zo maar gratis uit de lucht komt vallen. Een leaseauto is een vorm van loon.
Des te vreemder is het dat de belasting op dat loon afhangt van de aandrijving van de auto. I.p.v. tienduizenden euro's belastingkorting te geven op 1 loeizware elektrische auto, hadden ook meerdere veel lichtere en zuinigere auto's subsidie kunnen krijgen door de fiscale voordelen aan de aanschafkant te zetten i.p.v. via de inkomstenbelasting.
Het probleem hiermee is wat mij betreft dat "fiscaal milieubeleid" niets met het milieu te maken heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• labtech2000
Steven.w schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:36:
[...]

Ah, dit bedoel ik dus met de leaserijder die niet weet wat particulier een nieuwe auto rijden kost. Als er geen voordelen zijn bij zakelijk leasen tegenover particulier nieuw kopen en rijden, waarom least men dan? Het staat iedereen namelijk vrij om particulier een nieuwe auto te kopen en te rijden en af te zien van een leaseauto. Dit gebeurt in de praktijk zelden en als het al gebeurt, dan komt er een goedkope tweedehands.
En jij laat zien iemand te zijn die totaal geen benul heeft van hoe hij de TCO van een leaseauto voor een werknemer moet uitrekenen. Ik stel niet dat er geen financiele voordelen zijn, ik stel alleen dat de voordelen niet zo groot zijn als dat jij wil doen voorkomen.

Nogmaals, Een leaseauto is loon. Plat gezegd betekent loon dat je tijd/arbeid inruilt voor geld of in het geval van een leaseauto een goed. Als je de berekening eerlijk wilt doen, moet je dat ook gewoon meerekenen. De aannname dat een werknemer alleen maar de bijtelling betaalt is een valse aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labtech2000
RemcoDelft schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:29:
[...]

Des te vreemder is het dat de belasting op dat loon afhangt van de aandrijving van de auto. I.p.v. tienduizenden euro's belastingkorting te geven op 1 loeizware elektrische auto, hadden ook meerdere veel lichtere en zuinigere auto's subsidie kunnen krijgen door de fiscale voordelen aan de aanschafkant te zetten i.p.v. via de inkomstenbelasting.
Het probleem hiermee is wat mij betreft dat "fiscaal milieubeleid" niets met het milieu te maken heeft.
Waar dan wel mee volgens jou?
En bovendien bestaat een dergelijk systeem wat ji voorstaat wel degelijk, de BPM is afhankelijk van de CO2 uitstoot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 21:25
RemcoDelft schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:57:
En terwijl de brandstofaccijns vrolijk omhoog gaat, is de energieinhoud per liter benzine door de overheid verlaagd. In ethanol zit ongeveer 40% minder energie dan in benzine, dus van 5 naar 10% ethanol betekent van 2 naar 4% minder energie dan fossiele benzine. Dat is een verkapte accijnsverhoging van 2%, en komt bovenop de "normale" accijnsverhoging.
En dan ook nog met verminderde houdbaarheid van je benzine, meer ethanol zorgt voor kortere houdbaarheid, 2-3 maanden voor E10, zo'n 6 maanden voor E5. Ik wip dan liever even de grens over. Met de motor voor ethanolvrije benzine tegen dezelfde prijs inclusief de kosten voor het omrijden, met de auto E5 met 15-20 euro winst per tank. En met de auto kan ik meteen wat boodschapjes meepikken voor exrta voordeel.
labtech2000 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:48:
[...]

En jij laat zien iemand te zijn die totaal geen benul heeft van hoe hij de TCO van een leaseauto voor een werknemer moet uitrekenen. Ik stel niet dat er geen financiele voordelen zijn, ik stel alleen dat de voordelen niet zo groot zijn als dat jij wil doen voorkomen.

Nogmaals, Een leaseauto is loon. Plat gezegd betekent loon dat je tijd/arbeid inruilt voor geld of in het geval van een leaseauto een goed. Als je de berekening eerlijk wilt doen, moet je dat ook gewoon meerekenen. De aannname dat een werknemer alleen maar de bijtelling betaalt is een valse aanname.
Niet alleen bijtelling nee, maar als je leasebudget al een 1 op 1 looncomponent incl BTW is, dan is de leasevergoeding er wel 1 waar geen inkomstenbelasting over geheven wordt. Ook niet over een eventueel thuislaadpunt in het leasecontract opgenomen. Dat is meer dan de bijtelling over een EV. Ook met 8% over de eerste 45K cataloguswaarde en 22% over de rest. Met netto uitkering van je leasebudget en de bijtelling als je een EV rijdt kom je niet in de buurt van de TCO voor een particulier. En ik gun je dat voordeel, mocht je zelf in de gelukkig omstandigheid verkeren dat je een EV kan leasen, maar ik vind het wel waardeloos kortzichtig beleid van onze regering dat het daar stopt.

Dan kan je zeggen dat het grootste deel van de markt aangeslingerd wordt door zakelijke rijders. Vergeet even voor het gemak de toenemende import van tweedehands auto's en de export van onze bijtelingsvriendelijke modellen. Het blijft een flink voordeel. En dat zou prima zijn, als er op zijn minst ook enig incentive zou zijn voor de volgende groep eigenaren om een EV te kopen, de EVs in Nederland te houden, precies dat waarvan het kabinet vond dat het beleid gefaald had bij (plugin-)hybrides.

Waar is het incentive voor particulieren om een (nieuwe of tweedehands) EV te rijden? Dat was alleen de wegenbelasting en dat voordeel ging tot nu toe ook alleen op voor mensen die een auto van de zaak hebben, private lease een nieuwe EV kunnen betalen of mensen die cash een nieuwe EV konden betalen. Tot nu toe nog niet betaalbaar voor iemand met een (iets boven-) modaal inkomen die in de markt zou zijn om die lease EVs die geleased zijn met al dat voordeel ook echt in Nederland te houden. En dat voordeel verdwijnt zo ongeveer rond de tijd dat de ex-lease EVs wel betaalbaar lijken te worden.

Het lijkt er zelfs op dat het benzine tarief gaat gelden voor EVs, dus EVs worden een stuk duurder dan benzine auto's, door het extra accugewicht. Dat maakt een EV dan duurder in de vaste lasten dan brandstofauto's, nét op het moment dat de meer betaalbare EV's op de tweedehands markt zouden komen.

Gevolg: Zakelijke rijders hebben hun voordeel gehad. De modaal koper die in de markt is voor een auto in die prijsklasse ziet de hogere lasten voor een EV, waardoor die EV verdwijnt naar het buitenland, waar er wel incentives zijn voor particuliere EV rijders. Of de vaste lasten voor brandstofauto's moeten omhoog. Leuk voor de mensen die met iets boven minimum rond moeten komen en afhankelijk zijn van een 10-20 jaar oude auto.
labtech2000 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:51:
[...]

Waar dan wel mee volgens jou?
En bovendien bestaat een dergelijk systeem wat ji voorstaat wel degelijk, de BPM is afhankelijk van de CO2 uitstoot.
BPM, die belasting over nieuwe auto's. Dat terwijl het gros van de jaarlijks verkochte auto's tweedehands is. Die kopers worden een stuk minder gestuurd door BPM in hun aankoopgedrag, zeker als die tweedehands auto straks 10-15 jaar oud is. Het stimuleren van schonere auto's / EV's in de terugkerende lasten zou daarbij helpen. Maar in plaats daarvan worden die lasten alleen verhoogd.

BPM, de belasting die niet verder kijkt dan CO2. Waar zijn de andere uitstootcomponenten opeens? Hebben we niet straks een 100 km/h beperking op de snelwegen door een NOx/NH3 crisis? En dan vergeet ik nog maar even dat de BPM sinds de invoer van WLTP auto's vooral duurder heeft gemaakt, waardoor een nieuwe schone auto langer buiten bereik blijft van kopers met een kleiner budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
Steven.w schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:36:
[...]

Onzin. Ik heb op dit moment een 22% benzineauto, en echt veel goedkoper dan mijn vorige Volvo C30 is het echt niet. Daarnaast zijn er niet alleen voordelen, maar ook flinke nadelen.
- de vorige km-vergoeding is weg, dat was altijd best een flink bedrag.
- natuurlijk betaal ik bijtelling, 22% is best wel wat. Bijtelling+verlies km vergoeding gaat wel richting een flink bedrag per maand. Daar kun je best een leuke(re) tweedehands voor rijden.
- het is verkapt loon. Zonder de auto had ik misschien een hoger loon kunnen hebben, waarop wél pensioen opgebouwd werd

Het plaatje voor de leaserijder is uiteindelijk een stuk minder rooskleurig dan velen denken, en ik vooraf ook dacht.

Per maand ben ik er misschien €50 op vooruit gegaan. Veel meer echt niet. Daartegenover heb ik minder vrijheid met de auto, minder luxe.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 28-12-2019 12:32 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
GAIAjohan schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:27:
[...]

Onzin. Ik heb op dit moment een 22% benzineauto, en echt veel goedkoper dan mijn vorige Volvo C30 is het echt niet. Daarnaast zijn er niet alleen voordelen, maar ook flinke nadelen.
- de vorige km-vergoeding is weg, dat was altijd best een flink bedrag.
- natuurlijk betaal ik bijtelling, 22% is best wel wat. Bijtelling+verlies km vergoeding gaat wel richting een flink bedrag per maand. Daar kun je best een leuke(re) tweedehands voor rijden.
- het is verkapt loon. Zonder de auto had ik misschien een hoger loon kunnen hebben, waarop wél pensioen opgebouwd werd

Het plaatje voor de leaserijder is uiteindelijk een stuk minder rooskleurig dan velen denken, en ik vooraf ook dacht.

Per maand ben ik er misschien €50 op vooruit gegaan. Veel meer echt niet. Daartegenover heb ik minder vrijheid met de auto, minder luxe.
Je vergelijkt nu appels met peren. Een C30 is geen nieuwe auto. Een leaseauto is dat wel. Daar staat een heel ander kostenplaatje tegenover. Tweedehands rijden zal best goedkoper zijn dan leasen, maar nieuw rijden is dat nimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
Steven.w schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:56:
[...]

Je vergelijkt nu appels met peren. Een C30 is geen nieuwe auto. Een leaseauto is dat wel. Daar staat een heel ander kostenplaatje tegenover. Tweedehands rijden zal best goedkoper zijn dan leasen, maar nieuw rijden is dat nimmer.
Nee, dat is jouw wens.. En voorheen eigenlijk ook wel die van mij. Zoals ik al zei ben ik er qua luxe op achteruit gegaan, maar ook op formaat.
Als ik een vergelijkbare nieuwe auto zou kopen zou ik tov de C30 veel goedkoper uit zijn in:
Mrb, verzekering en onderhoud. Dat zou per maand toch wel €100 schelen.
Brandstof 1:12 tegen 1:18 is ook nogal een verschil.

Het enige waar de nieuwe auto duurder is, is de afschrijving. Maar dat weegt uiteindelijk ongeveer tegen elkaar op.

Nogmaals, waar je met een leaseauto gewoon gigantisch inlevert is de kmvergoeding. En kmvergoeding+bijtelling is gewoon een veel groter bedrag dan je je van te voren voorstelt.

Naast dat een leaseauto eigenlijk anders uitbetaald loon is..

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 28-12-2019 13:25 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:14
Nou mensen.

Als je nog voor iets minder wilt tanken vandaag doe dat nog. Morgen komt er een flinke portie accijnzen bij. Zucht

De tankprijzen voor morgen: #Benzine € 1,804 (+1,3 ct), #Diesel € 1,524 (+1,5 ct), #LPG € 0,879 (+1,1 ct).

Bron: United consumers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
wjvdweg schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:18:
Nou mensen.

Als je nog voor iets minder wilt tanken vandaag doe dat nog. Morgen komt er een flinke portie accijnzen bij. Zucht

De tankprijzen voor morgen: #Benzine € 1,804 (+1,3 ct), #Diesel € 1,524 (+1,5 ct), #LPG € 0,879 (+1,1 ct).

Bron: United consumers
Hier in de buurt is de prijs al twee weken geleden verhoogt. Extra winst voor de pomp houder. Waar de prijzen voorheen 168.9 zijn de prijzen opeens allemaal afgerond op 0. Ik let overigens alleen op benzine, dus misschien is het voor diesel niet aangepast.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-06 15:18
Is er een benzineprijsvergelijker in Nederland? Net zoals je carbu.com hebt in België?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Jeanke117 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:48:
Is er een benzineprijsvergelijker in Nederland? Net zoals je carbu.com hebt in België?
There is an app for it!
https://directlease.nl/tankservice

Via internet, android of ois.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
Ook in België hebben ze de prijs verhoogd! Had in de laatste week van 2019 nog voor 1.38 euro de liter getankt (98 e5). Nu kijk ik op carbu.com en staat daar dat deze nu 1.44 de liter kost......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In Duitsland is het niet duurder geworden, ik zie hier in de buurt vandaag prijzen rond de € 1,38/l voor e5
https://www.clever-tanken...t=41334&spritsorte=7&r=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Henk007 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:24:
In Duitsland is het niet duurder geworden, ik zie hier in de buurt vandaag prijzen rond de € 1,38/l voor e5
https://www.clever-tanken...t=41334&spritsorte=7&r=15
De Duitsers hebben dan ook geen Mariene Fregat wat richting de 'source of all evil' (OPEC) aan 't koersen is, hé.... :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De GLA voor Euro95 ligt nu op € 1.823. Ik ben benieuwd of we het record (€ 1.894 uit oktober 2012) gaan breken. We are getting pretty close :)

De GLA voor diesel is € 1.538, dit is een nieuw record, het vorige record was € 1.507 (13 maart 2012, herhaald op 31 augustus 2016).

We hebben dus al één record te pakken. Binnenkort wellicht ook een tweede record! :)

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2020 06:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:19

Theo

moederbord

wildhagen schreef op zondag 5 januari 2020 @ 06:35:
De GLA voor Euro95 ligt nu op € 1.823. Ik ben benieuwd of we het record (€ 1.894 uit oktober 2012) gaan breken. We are getting pretty close :)

De GLA voor diesel is € 1.538, dit is een nieuw record, het vorige record was € 1.507 (13 maart 2012, herhaald op 31 augustus 2016).

We hebben dus al één record te pakken. Binnenkort wellicht ook een tweede record! :)
Voor een echt recordvergelijking zul je wel inflatie mee moeten tellen:
2.63% in 2019
1.7% in 2018
1.38% in 2017
0.32% in 2016
0.6% in 2015
0.98% in 2014
2.51% in 2013
bron

Door de jaren heen is dit dus zo'n 10.5% aan inflatie geweest. Dus pas als de GLA voor benzine boven de 2.094 komt is het pas een 'echt' record. Voor diesel is dit 1.666 euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hier kan je nog steeds onder de 1,7 tanken. Ik ben benieuwd of veder omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 91634 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:28:
Hier kan je nog steeds onder de 1,7 tanken. Ik ben benieuwd of veder omhoog gaat.
Gezien Trump en Iran zal het de komende tijd wel gestaag blijven stijgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02
Jeanke117 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:27:
Ook in België hebben ze de prijs verhoogd! Had in de laatste week van 2019 nog voor 1.38 euro de liter getankt (98 e5). Nu kijk ik op carbu.com en staat daar dat deze nu 1.44 de liter kost......
Sinds wanneer? Heb recent nog voor 1.32 getankt in Lanaken. E98 e5. En dat was niet de goedkoopste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1305826

YakuzA schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Gezien Trump en Iran zal het de komende tijd wel gestaag blijven stijgen.
Dat riep men ook na dat gezeur met die olietankers. Heeft weinig tot geen invloed gehad op de prijzen aan de pomp.

Uit de topicstart:

Anno 2013 is de adviesprijs voor een liter euro 95 € 1,73. Kijken we over 5 jaar weer met weemoed terug naar dit topic als de benzineprijzen dan over de 2 euro zijn? Of zal het nog toch nog kunnen veranderen?

Per saldo , inflatie meegerekend is het dus 7 jaar later goedkoper dan in 2013. Ergo, valt allemaal wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
Incognitum schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Sinds wanneer? Heb recent nog voor 1.32 getankt in Lanaken. E98 e5. En dat was niet de goedkoopste.
Sinds gister dan? Ik keek gister toevallig op carbu.com. Kijk zelf ook maar eens. Misschien alleen de 98 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De prijs van 1 liter benzine of diesel was in 2019 op het hoogste niveau van de afgelopen vijf jaar. Dat meldt BNR dinsdag op basis van opgevraagde gegevens bij UnitedConsumers.

De gemiddelde prijs van benzine was 1,76 euro, en daarmee 11 cent hoger dan in 2015. Diesel kostte gemiddeld 1,45 euro, wat zelfs 15 cent meer is dan in 2015.

Accijnsverhogingen zouden de prijsstijging voor een deel verklaren, maar ook de sterke dollar heeft effect. Dat laatste komt doordat olie op de internationale markt wordt verhandeld in dollars, waardoor de brandstofprijs met de valutakoers samenhangt. Ook de onrust in het Midden-Oosten brengt prijsstijgingen met zich mee.

In de eerste dagen van 2020 zijn de brandstofprijzen alweer verder gestegen. Zo steeg de benzineprijs al met 4 eurocent per liter, waarvan een deel komt door de accijnsverhoging. Als dat deel niet wordt meegenomen, is de stijging 1,5 eurocent.

Door het verder oplopen van de prijzen, is de kans groot dat het record van 2012 in 2020 wordt gebroken, aldus BNR.
Bron: Tierend tanken: benzine- en dieselprijzen hoger dan afgelopen vijf jaar

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Incognitum schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Waar, bij de Esso? Want dan kom ik daar ook weer naartoe. Ik rij meestal naar de Esso tussen Vroenhoven en Riemst.

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 13-06 16:42
Het zou goed zijn als ze (desnoods eerst alleen voor lease bakken) de belasting voor benzineprijs omhoog zetten en de stroom voor elektrische laadpalen goedkoper maken. Beetje wat ze nu gaan doen voor huishoudens.

Zo stimuleer je iig zuinigere autos ipv al die SUVs die hip zijn en hopelijk zelfs elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

In Düsseldorf waren de benzineprijzen duidelijk licht gestegen na het nieuwe jaar, maar of dat samenhangt met de opkomst en beleid van de overheid wat betreft EV's dat is mij niet duidelijk. Ik tankte ook plotseling goedkoper bij de ARAL, terwijl ik eigenlijk meestal uitsluitend bij MR Wash tank.

Ik zag in Düsseldorf ook plotseling EV laadpunten op Google maps aangegeven, dus er vind nu toch wel langzaam verschuiving plaats. Ben benieuwd wat de benzineprijzen doen, als Trump een oorlog in die zandbak in het Midden-Oosten begint. Als er ooit een oliecrisis is, dan lach ik het hardste: want mijn auto rijdt met gemak 25KM/L :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
ThisGuy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Waar, bij de Esso? Want dan kom ik daar ook weer naartoe. Ik rij meestal naar de Esso tussen Vroenhoven en Riemst.
Nee op de Kiezelweg 40 te Lanaken (Van Raak). Dichtsbijgelegen van het werk. Als je in Lanaken zelf gaat, dus de grote weg richting autosnelweg dan liggen er meerdere die vaak nog 1 a 2 cent goedkoper zijn. Gabriëls en Lukoil zijn daar het goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Basekid schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:34:
Het zou goed zijn als ze (desnoods eerst alleen voor lease bakken) de belasting voor benzineprijs omhoog zetten en de stroom voor elektrische laadpalen goedkoper maken. Beetje wat ze nu gaan doen voor huishoudens.

Zo stimuleer je iig zuinigere autos ipv al die SUVs die hip zijn en hopelijk zelfs elektrische auto's.
Ik zou liever een aantrekkelijker aanbod zien op bijvoorbeeld private lease of belasting technische voordelen bij het privé elektrisch rijden. Aangezien ik 1,5km van mijn werk woon neem ik geen zakelijke lease, maar privé zou ik best een e-golf of model 3 leasen die ik mag delen binnen mijn gezin en deze na 4 jaar weer inleveren. Zeker voor de korte stukjes die ik rij in mijn omgeving wanneer het weer mij niet toestaat dat ik droog op een fiets op mijn bestemming arriveer. Maar niet voor de huidige prijzen als je de zakelijke lease voordelen vergelijkt met de private lease kosten.

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:45
nvt :+

[ Voor 98% gewijzigd door sjorremans op 09-01-2020 14:30 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
Was is tanken in Duitsland nu lekker. Ik woon er niet in de buurt, maar toevallig gisteren wel dichtbij en de tank was leeg. Daar getankt voor 1,349 per liter. :) Ongeveer 12 euro bespaard op een tank van zo'n 40 liter.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Incognitum schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:12:
Nee op de Kiezelweg 40 te Lanaken (Van Raak).
Volgens de eigen site is de Super daar sinds 31-12 ook meer dan €1.50
https://vanraak.be/nl/professionals/tanken/lanaken

[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 09-01-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:56
Anoniem: 1305826 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:11:
[...]

Dat riep men ook na dat gezeur met die olietankers. Heeft weinig tot geen invloed gehad op de prijzen aan de pomp.

Uit de topicstart:

Anno 2013 is de adviesprijs voor een liter euro 95 € 1,73. Kijken we over 5 jaar weer met weemoed terug naar dit topic als de benzineprijzen dan over de 2 euro zijn? Of zal het nog toch nog kunnen veranderen?

Per saldo , inflatie meegerekend is het dus 7 jaar later goedkoper dan in 2013. Ergo, valt allemaal wel mee
Toen was de olieprijs ook een stuk hoger. +$100 voor Brent in 2013. Nu is het rond de $65.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Interessant experiment:
Acht Nederlandse tankstations zullen de komende weken een indicatie van de brandstofkosten per 100 kilometer geven. De geschatte brandstofkosten maken deel uit van een Europese proef om automobilisten inzicht te geven in de gemiddelde kosten per soort brandstof. Zo kunnen zij de beste keuze maken bij de aanschaf van een auto, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het gaat bij de proef niet alleen om diesel, lpg en benzine, maar ook om batterij-elektrisch rijden, rijden op waterstof en rijden op groen gas. De proef met de geschatte brandstofkosten loopt van 6 januari 2020 tot en met 15 maart 2020.

Bij de tankstations zal onderscheid worden gemaakt tussen drie segmenten: compact (denk aan een Volkswagen Polo), kleine middenklasse (Ford Focus) en grote middenklasse (Volvo V60).

Voor een benzineauto in het kleinemiddenklassesegment lagen de brandstofkosten op 1 december op 9,74 euro per 100 kilometer. Voor een elektrische auto uit dat segment lagen de kosten op 5,78 euro. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) benadrukt dat het om een indicatie van de kosten gaat.

Persoonlijke factoren als rijstijl, waar een automobilist dagelijks rijdt en de plek waar en hoe mensen hun elektrische auto opladen, bepalen de daadwerkelijke kilometerprijs voor individuele automobilisten.
Bron: Tankstations gaan indicatie van brandstofkosten per 100 kilometer geven[

Meer info: https://www.rvo.nl/onderw...elijking-brandstofprijzen

De 8 deelnemende tankstations kan je vinden via deze viewer: https://ez.maps.arcgis.co...983b64bfcb14d315cbf990b4c

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Leuk, maar wat willen ze hiermee nu eigenlijk bereiken? Diesel staat er b.v. laag in, maar als je niet veel kilometers rijdt is dat toch echt een dure optie. Afschrijving wordt verder ook niet meegenomen en de verschillen in prijzen zien er ook niet groot genoeg uit om mensen over te laten stappen. Al met al is dit iets wat veel te veel te maken heeft met waar/wanneer en hoeveel iemand rijdt om het in zulke simpele nummers te kunnen laten zien.

Volgens mij wordt dit gewoon weer een bord bij tankstations die wat ruimte inneemt maar waar niemand ook maar wat mee gaat doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ik vind het maar een half experiment. Je ziet dat diesel veel goedkoper is, echter door de wegenbelasting is het in gebruik pas goedkoper als je veel rijdt.
Zo is elektriciteit goedkoop om te tanken maar veel duurder in aanschaf (en wellicht wel weer goedkoper in onderhoud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Leuk experiment. In het voordeel van EV als het gaat om brandstofkosten. Er moet wel reeel gekeken blijven worden naar de overige kosten. EV is nu vooral gunstig voor leasrijders en door de belastingvoordelen. Geen mrb, minder bijtelling, geen bpm. Dat gaat allemaal veranderen in de komende jaren.
Aanschafprijs van een EV is niet te betalen voor de particulier, als er bpm wordt geheven, dan al helemaal niet.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:19

Theo

moederbord

Heerlijk vertekend beeld; voor LPG gebruiken ze enkel twee Dacia auto's als referenctieauto's. Zo zijn enkel de Duster en de Lodgy gebruikt om voor het klein en middensegment auto's tot een kostenplaatje te komen. Een LPG auto die rijdt volgens hen dus 1:10 op lpg, waarbij het niet uitmaakt of het een kleine of grote auto is 8)7.
Dit terwijl een kleine auto best 1:15 kan rijden. Dan zijn de brandstofkosten opeens in dezelfde reeks als electrisch en NG...

Ze gebruiken trouwens de volgende daadwerkelijke verbruikscijfers zo valt te berekenen uit hun gegevens:

Benzine: 1:17.2 (kleine auto), 1:16.9 (middel) 1:12.6 (grote auto)
Diesel: 1:20.6 (kleine auto) 1:21.7 (middel) 1:17.8 (grote auto)
CNG 1:24 (kleine auto) 1:22.5 (middel) 1:18.8 (grote auto)
LPG 1:9.9 (kleine auto) 1:10.1 (middel)
Elec: 15.4 kWh/100km (kleine auto) 20.6 kWh/100 km, 16 kWh/100 km

Cijfers lijken dus redelijk te zijn; behalve dan dat de LPG cijfers voor kleine auto's gewoon niet klopt.

offtopic:
Ik rij zelf 1:16.5 op lpg in een kleine auto, wat dus voor 3.95 euro/100 km is... Goedkoop in aanschaf, onderhoud, wegenbelasting én brandstof....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Gewoon lekker de literprijs doen bij het benzinestation, dat is het duidelijkst.
Prijs per 100 kilometer zegt niets en de 100-IQ'ers gaan straks weer klagen dat het voor hun niet klopt, dat ze genaaid worden en bla bla bla. Want ze hebben net de variant die 1:13 rijdt in plaats van 1:17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
TheBrut3 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Volgens de eigen site is de Super daar sinds 31-12 ook meer dan €1.50
https://vanraak.be/nl/professionals/tanken/lanaken
Voor die datum klopt het in ieder geval niet. Heb in het nieuwe jaar nog 1.32 betaald. Ik moet van het weekend toch weer tanken, dan weten we het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
rimave schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:40:
Was is tanken in Duitsland nu lekker. Ik woon er niet in de buurt, maar toevallig gisteren wel dichtbij en de tank was leeg. Daar getankt voor 1,349 per liter. :) Ongeveer 12 euro bespaard op een tank van zo'n 40 liter.
Vorig jaar (of is het 2 jaar geleden) hadden ze door lage waterstanden tijdelijk tekorten in Duitsland, waardoor benzine vrijwel net zo duur was als hier. Ik hoorde toen meteen van meerdere mensen dat ze op het (Staats)journaal hadden gezien dat tanken in Duitsland duurder is. Dat was welgeteld een paar dagen... De agenda was erg duidelijk, want in alle jaren dat Duitse benzine goedkoper is komt het niet op het NOS journaal.

* RemcoDelft tankt als het even kan ook Duitse benzine. Ik zou willen dat ik 2 cent per liter meer kon betalen om 0% ethanol te tanken. Helaas heb ik vandaag voor het eerst 10% ethanol (4% minder energie dan echte benzine) moeten tanken in Nederland.
Wat zou het mooi zijn als ze die 10% ethanol er gewoon los bij zouden geven i.p.v. het te mengen :+

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 09-01-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
RemcoDelft schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:11:
[...]

Vorig jaar (of is het 2 jaar geleden) hadden ze door lage waterstanden tijdelijk tekorten in Duitsland, waardoor benzine vrijwel net zo duur was als hier. Ik hoorde toen meteen van meerdere mensen dat ze op het (Staats)journaal hadden gezien dat tanken in Duitsland duurder is. Dat was welgeteld een paar dagen... De agenda was erg duidelijk, want in alle jaren dat Duitse benzine goedkoper is komt het niet op het NOS journaal.

* RemcoDelft tankt als het even kan ook Duitse benzine. Ik zou willen dat ik 2 cent per liter meer kon betalen om 0% ethanol te tanken. Helaas heb ik vandaag voor het eerst 10% ethanol (4% minder energie dan echte benzine) moeten tanken in Nederland.
Wat zou het mooi zijn als ze die 10% ethanol er gewoon los bij zouden geven i.p.v. het te mengen :+
De ethanol is idd jammer voor het verbruik. Sinds E10 hier is ingevoerd zie ik ook verschil in het verbruik. Met E5 reed ik gemiddeld 1:15,5. Nu rijd ik 1:14,5.
In Duitsland kon ik nog Super95 met E5 tanken, voor 2 cent duurder. Dat zou ik er ook voor over hebben, maar helaas geen keuze in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Even ter indicatie, de brandstofprijzen in Spanje (Andalusië) waar ik net uit terugkom van vakantie, in vergelijking met die van Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piTIJwQI1WsH4vhjRnQ1nNVhsl4=/f/image/beDkH95DPHZS7M3CqZAIsyeK.png

Dit zijn prijzen van afgelopen donderdag, 12 maart.

Ter verduideling:

- "Diesel Plus" is de normale diesel. Wordt bij sommige pompen ook "Gasoleo" of "Diesel Carburante" genoemd
- "Euro Super" is Euro95 (soms ook wel "Gasolina" of "San Plomb 95 (SP95)" genoemd ("San Plomb" = loodvrij). Dit is meestal E5, maar E10 komt ook voor (wisselt van pomp tot pomp)
- "Ultimate Diesel" spreekt voor zich, identiek aan hier in NL
- "Ultimate Gasolina" is Euro98, soms ook "San Plomb 98 (SP98)" of "Ultimate Gasolina" genoemd. Meestal E5, soms ook E10.

Je moet dus goed opletten bij sommige pompen tussen "Gasolina" en "Gasoleo". Het eerste is benzine, het tweede diesel... vooral bij Shell- en Cepsa-pompen is dit erg verwarrend. Wel worden ook in Spanje stickers mt E5/E10/B7 gebruikt.

Qua diesel heb je 3 varianten in Spanje:

- Gasoleo A: de normale diesel (al dan niet in Ultimate (BP)/V-Power (Shell)/Tech+ (Repsol) versie).
- Gasoleo B: diesel bedoeld voor landbouwvoertuigen (vergelijkbaar met onze rode diesel, maar in Spanje is deze blauw)
- Gasoleo C: diesel voor verwarmingsapparaten die op diesel worden gestookt.

Gasoleo B en C mag je dus niet tanken voor je personenauto. Langs snelwegen hebben ze sowieso alleen A. B zie je vaak bij pompen in dorpen en langs lokale wegen, deze pomp staat meestal ook apart van de normale pompen. Versie C zie je alleen in dorpspompen, en ook daar lang niet overal.

Ook nog in Frankrijk getanked, maar daar geen foto van gemaakt. Euro95 was daar € 1.52, diesel stond op € 1.45 (dit was bij een BP langs de snelweg)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

wildhagen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 06:35:
Even ter indicatie, de brandstofprijzen in Spanje (Andalusië) waar ik net uit terugkom van vakantie, in vergelijking met die van Nederland.

[Afbeelding]

Dit zijn prijzen van afgelopen donderdag, 12 maart.

Ter verduideling:

- "Diesel Plus" is de normale diesel. Wordt bij sommige pompen ook "Gasoleo" of "Diesel Carburante" genoemd
- "Euro Super" is Euro95 (soms ook wel "Gasolina" of "San Plomb 95 (SP95)" genoemd ("San Plomb" = loodvrij). Dit is meestal E5, maar E10 komt ook voor (wisselt van pomp tot pomp)
- "Ultimate Diesel" spreekt voor zich, identiek aan hier in NL
- "Ultimate Gasolina" is Euro98, soms ook "San Plomb 98 (SP98)" of "Ultimate Gasolina" genoemd. Meestal E5, soms ook E10.

Je moet dus goed opletten bij sommige pompen tussen "Gasolina" en "Gasoleo". Het eerste is benzine, het tweede diesel... vooral bij Shell- en Cepsa-pompen is dit erg verwarrend. Wel worden ook in Spanje stickers mt E5/E10/B7 gebruikt.

Qua diesel heb je 3 varianten in Spanje:

- Gasoleo A: de normale diesel (al dan niet in Ultimate (BP)/V-Power (Shell)/Tech+ (Repsol) versie).
- Gasoleo B: diesel bedoeld voor landbouwvoertuigen (vergelijkbaar met onze rode diesel, maar in Spanje is deze blauw)
- Gasoleo C: diesel voor verwarmingsapparaten die op diesel worden gestookt.

Gasoleo B en C mag je dus niet tanken voor je personenauto. Langs snelwegen hebben ze sowieso alleen A. B zie je vaak bij pompen in dorpen en langs lokale wegen, deze pomp staat meestal ook apart van de normale pompen. Versie C zie je alleen in dorpspompen, en ook daar lang niet overal.

Ook nog in Frankrijk getanked, maar daar geen foto van gemaakt. Euro95 was daar € 1.52, diesel stond op € 1.45 (dit was bij een BP langs de snelweg)
Om dat even in vergelijking te zetten met waar ik in het weekend was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktvS3zYtfWSc2fW4fZLyiOebGx8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/LA3Lx68zR0cZod4bIUsBKdNC.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zijn pas prettige prijsjes! (Litouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
@Anoniem: 472287 was dat in de buurt van Kaunas?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ongeveer 100km vanaf Kaunas, bij Panevėžys. Maar in Kaunas zijn de prijzen hetzelfde, heb daar zelfs een uitschieter naar 93 cent gezien voor Diesel maar de meeste zitten net onder de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren voor € 1,199 getankt in Baden-Württemberg, ben benieuwd hoeveel verder de benzineprijzen in Duitsland nog gaan zakken. Persoonlijk ben ik er wel blij mee, want dat betekend dat ik nog goedkoper kan rijden _/-\o_

Wel jammer voor de overheid, die ons allemaal in elektrische voertuigen wilt hebben: als de benzine laag staat, loont zich het niet echt om over te stappen. In Oostenrijk kost de benzine nu trouwens minder dan € 1 per liter, drie weken geleden betaald ik nog € 1,13 per liter in Oostenrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 16:48

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 472287 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:06:
[...]

Om dat even in vergelijking te zetten met waar ik in het weekend was

[Afbeelding]

Dat zijn pas prettige prijsjes! (Litouwen)
Voor ons wel, voor mensen in Litouwen zelf is het in verhouding met hun inkomen net zo duur als bij ons. :)
Goedkoopste waar ik ooit getankt heb was in de VAE voor 49 cent per liter :P

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 16-03-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 06:35:
Vind dit soort vergelijkingen altijd onzinnig, ja benzine is hier in Nederland door de accijnzen erg duur maar daar in tegen zijn de gemiddelde inkomens in landen als Spanje ook een stuk lager dan hier. Voor ons is het goedkoop maar voor de lokale bevolking daar in Spanje niet hoor.

Als je nou Luxemburg als vergelijking had genomen dan was dat nog zinnig omdat omdat autorijden daar daadwerkelijk goedkoper is als je kijkt naar de inkomens en de benzineprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Gisteren bij TINQ nabij Julianadorp diesel voor € 1,139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:03:
Gisteren voor € 1,199 getankt in Baden-Württemberg, ben benieuwd hoeveel verder de benzineprijzen in Duitsland nog gaan zakken. Persoonlijk ben ik er wel blij mee, want dat betekend dat ik nog goedkoper kan rijden _/-\o_

Wel jammer voor de overheid, die ons allemaal in elektrische voertuigen wilt hebben: als de benzine laag staat, loont zich het niet echt om over te stappen. In Oostenrijk kost de benzine nu trouwens minder dan € 1 per liter, drie weken geleden betaald ik nog € 1,13 per liter in Oostenrijk.
Hier bij Venlo over de grens (Nettetal D) kost E5 op dit moment rond de €1,28 /L, als ik iets verder kijk zie ik €1,25 /L, maar dat loont niet om zover te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk007 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:04:
[...]

Hier bij Venlo over de grens (Nettetal D) kost E5 op dit moment rond de €1,28 /L, als ik iets verder kijk zie ik €1,25 /L, maar dat loont niet om zover te rijden.
Prijzen schommelen in Duitsland, dus als je goedkoper wilt tanken kun je het beste tot na 20:00 wachten. Maar in de app Clever-Tanken, doen ze ook een voorspelling van hoe de prijs verandert in verloop van de dag.

Ik heb gisteren gewoon via de app gekeken waar ik het goedkoopste tankte en toen gekeken, of ik daardoor niet teveel km's om moest rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintjopie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-03-2022
Hier noordoost Groningen vlak langs de Duitse grens kost diesel maar 1,17. Ik heb vorige week donderdag net over de grens na 20:00 uur voor 1,11 per liter getankt toen ik in de buurt was.

Ik ben een poosje terug gaan kijken wat het kost om elektrisch/hybride te gaan rijden. Ondanks dat ik veel kilometers maak levert dat met normale diesel prijzen nauwelijks voordeel op. Ik denk dat ik het voorlopig nog maar lekker bij mijn Golf houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Anoniem: 472287 In de EU is het altijd Litouwen / Polen / Luxemburg als het gaat om goedkoop zijn in brandstoffen.
Verder ben je net op tijd weg uit Litouwen: Meer dan 20 KM stilstaand truck verkeer op de "Via Baltica" (A5 / A1 / A8)

Tipje verder: Mocht je een klantenkaart hebben van bijv Neste (Baltics: zeker - Finland zelf: geen idee), dan kan dat ook nog extra korting opleveren (1 tot 4 cent, met acties tot 12 cent/liter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarschuwing voor de mensen die goedkoop willen tanken in België: dat kan een hele dure tankbeurt van 4000 euro worden!
Brabanders die nog even goedkoop willen tanken in België lopen vanaf nu het risico op een boete van 4000 euro. België heeft tijdens de coronacrisis strengere regels dan Nederland en daarom wordt er stevig gecontroleerd door een speciaal politieteam: "Mensen die niet willen luisteren gaan de bon op."

Het aantal Nederlanders dat deze dagen in België komt tanken is enorm: "Het is druk, veel te druk. Ik heb het zelf ook gemerkt, er zijn lange wachtrijen bij de tankstations. Dat is juist wat we willen vermijden, we willen social distancing", zegt Patrick de Smedt van de Belgische politie. Hij spreekt namens de grensgemeenten Essen, Wuustwezel en Kalmthout.

In België mag je alleen de straat op als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld omdat je mantelzorg verleent, een belangrijk beroep hebt of je kinderen naar een opvang moet brengen. Er is daarom besloten hard op te treden tegen de tankende Nederlanders. De Smedt: "We hebben sinds donderdag controleploegen op de baan die specifiek hierop controleren."

Want de regels zijn helder: tanken in het buitenland is niet noodzakelijk. "De Nederlanders die bij ons komen tanken houden zich niet aan de regels, hier bij ons zijn de regels nu eenmaal strenger."

De Smedt is niet de enige die zich stoort aan de Nederlandse tankers, online is er ook frustratie onder Belgen over dit benzinetoerisme. "Maar dat is niet de reden dat we controleren, we willen gewoon dat mensen zich aan de regels houden. Dat geldt ook voor Belgen. Maar de boosheid onder de bevolking speelt wel mee", zegt De Smedt daarover.

Hij geeft aan dat er nog geen boetes uitgedeeld zijn. "We gaan eerst sensibiliseren, we waarschuwen mensen en sturen ze weg. Maar de mensen die niet willen luisteren gaan de bon op." De vraag lijkt niet of, maar wanneer dit voor het eerst zal gebeuren. "Er zullen zeker nog overtredingen volgen. Tegen de die-hards wordt opgetreden."

De boete is niet mals, 4000 euro moet er betaald worden. Dat is niet zonder reden vertelt De Smedt: "De bekeuringen zijn bewust hoog, dat doen we omdat we echt stevig willen handhaven."

Hij geeft aan dit ook op nationaal niveau aangekaart te hebben: "We willen de spelregels zoals die in België zijn duidelijk communiceren. Dit wordt gesproken op nationaal niveau, we hebben het al aangekaart bij het nationale crisiscentrum." Die boodschap verwoordt De Smedt zelf kraakhelder: "Mensen, ga in je eigen land tanken."
Bron: https://www.omroepbrabant...iskeer-je-4000-euro-boete

Terecht uiteraard, gezien het risico.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:53:
Waarschuwing voor de mensen die goedkoop willen tanken in België: dat kan een hele dure tankbeurt van 4000 euro worden!

[...]

Bron: https://www.omroepbrabant...iskeer-je-4000-euro-boete

Terecht uiteraard, gezien het risico.
Terecht?? Een boete van €4000?

Ik ben afgelopen week nog gaan tanken in België (en ik wist echt totaal niet van deze regel tot nu toe). Ik ben geen enkele ‘controlepost’ of politiecontrole tegengekomen. En ik passeer twee ‘grensovergangen’. Ik vraag me dan ook af of het überhaupt wettelijk mag om zo’n boete te geven? We hebben open grenzen en als men nu niet wilt dat mensen deze grens oversteken zal je dus de grens moeten bewaken/dichtgooien.

Dit staat los van het verstandige of humane. Puur wettelijk technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Incognitum schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Terecht?? Een boete van €4000?
Ja. Dat is de boete die in België staat op het overtreden van de quarantaine-regels voor iets niet-noodzakelijk. En goedkoop tanken is overduidelijk iets wat onder "niet-noodzakelijk" valt.

De boete is dus niet voor het tanken an sich, maar voor het schenden van de quarantaine-regels.

Dat je hier niet vanaf wist klinkt eerlijk gezegd niet erg geloofwaardig.... heb je de laatste dagen nog wel eens het nieuws gehoord? Er schijnt iets over corona te spelen en landen die hun grenzen dicht doen? Inclusief België dus.

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 20-03-2020 11:04 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Ja. Dat is de boete die in België staat op het overtreden van de quarantaine-regels voor iets niet-noodzakelijk. En goedkoop tanken is overduidelijk iets wat onder "niet-noodzakelijk" valt.

De boete is dus niet voor het tanken an sich, maar voor het schenden van de quarantaine-regels.

Dat je hier niet vanaf wist klinkt eerlijk gezegd niet erg geloofwaardig.... heb je de laatste dagen nog wel eens het nieuws gehoord? Er schijnt iets over corona te spelen en landen die hun grenzen dicht doen? Inclusief België dus.
Nee dat de grenzen ‘dicht’ zijn wist ik niet nee. En nee ik lees niet elk nieuwtje over Corona ondanks dat ik zelf in quarantaine zit hiervoor sinds 3 dagen. Dus je laatste alinea mag je wat minder denigrerend plaatsen, ook al wist je er niet van. Maar goed. De discussie gaat een verkeerde kant op.
Ik heb nog fijn kunnen tanken voor een lage prijs en de komende twee weken staat de auto toch stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik zag het bericht ook op L1 Limburg staan, dus niet alleen de Brabanders, maar ook de Limburgers zijn gewaarschuwd:
https://www.1limburg.nl/g...en-belgie?context=default

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:59
Henk007 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:50:
Ik zag het bericht ook op L1 Limburg staan, dus niet alleen de Brabanders, maar ook de Limburgers zijn gewaarschuwd:
4.000 of 350 euro is nogal al een verschil, ik vraag me af wat hier dan de "echte" regels voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HaNS1443 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:54:
[...]

4.000 of 350 euro is nogal al een verschil, ik vraag me af wat hier dan de "echte" regels voor zijn.
Het is tot 4000 euro, maar bij recidive, zie:
Het Antwerpse parket gaat streng optreden tegen iedereen die de tijdelijke regels rond de coronacrisis niet naleeft. Er wordt trapsgewijs te werk gegaan, met eerst sensibilisering. Wie daarna nog niet luistert, kan tot 4.000 euro boete of zelfs een gevangenisstraf krijgen.
Zie https://www.gva.be/cnt/dm...elen-coronacrisis-negeert

Dus vermoedelijk: 1e overtreding 350 euro, bij herhaling 4000 euro voor elke overtreding.

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 20-03-2020 12:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Henk007 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:50:
Offtopic, De burgemeester van Lanaken staat bij dit interview met de verslaggever van L1 gegarandeerd dichterbij dan 1.5 meter :) :) 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tunhep
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 16:56
Ja helaas stond ik ook in de rij aan de belgische grens tussen Tilburg en Poppel, waar ik elke week mijn tank vul.
Maar vanmiddag werd ik terug gestuurd door de Belgische politie net 10 meter van de pomp.
Na de opwaardering van de normale benziene naar e10, moet ik met mijn AlfaRomeo 156 uit 2003 super98 á 1,80€ tanken, dus dan maar lekker net aan de grens bij poppel tanken voor 1,50€ de liter.
Nu zelfs nog goedkoper, maar dat ging dus niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25

Wom

Moest gisteren naar werk (ik werk in Belgie als Nederlander zijnde), maar zo laag heb ik het niet gezien sinds ik Belgie werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh5Q7abWj-DCVjpHQUmMnoPbUwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxmzyNSkgMicbbZAVC2GtAjW.png?f=fotoalbum_large

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Wom Hou de website carbu in de gate.
Daarnaast hanteert België een maximale brandstofprijs (NL doet dat niet) en wordt per dag herzien.

De huidige max. prijs is vannacht verlaagd naar een prijs van ~1.14 / l voor euro 95 E10.
Met goed zoeken moet zelfs 0.95 te vinden zijn :P

Verder eensch: Zelfs in 2005 was het in NL rond de 1.10 als laagste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In Nederland ligt de laagste prijs voor Euro95 nu op € 1.35, voor diesel moet je € 1.05 aftikken, en LPG mag je voor € 0.48 de liter meenemen.

Aldus https://www.brandstof-zoeker.nl/ dan :)

Also: Gemiddelde benzineprijs kan niet veel lager dan die nu is (maar er is dus veel goedkoper, tot wel 20 cent per liter, te krijgen dan het artikel noemt).

[ Voor 41% gewijzigd door wildhagen op 27-03-2020 12:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:06
Krijgen we nu ook geld bij als we tanken? :+
/s uiteraard

https://www.theguardian.c...n-to-covid-19-relief-fund
WTI op -38USD/vat momenteel

[ Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 20-04-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Rutte en co willen altijd nog een euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een liter benzine is sinds begin dit jaar al 25 cent goedkoper geworden. De brandstofprijzen blijven dalen, maar meer dan 10 cent kan er niet meer af.

De adviesprijs voor een liter Euro95 is nu 1,56 euro en voor een liter diesel 1,30 euro. Prijzen aan de pomp zijn echter fors lager, wie goed zoekt kan ook voor 1,35 een liter benzine tanken en een liter diesel is al te verkrijgen voor 1,12 euro met hier en daar zelfs stuntprijzen van 1,07 euro.

In België schommelt zowel de benzine- als dieselprijs rond de 1 euro. En Duitsers betalen 1,10 voor een liter benzine en 1 euro voor diesel. En in Luxemburg is de prijs ver onder de euro. In Nederland kunnen de prijzen niet heel veel lager, vanwege de hoge accijns op brandstof. Op elke liter benzine zit 80 cent aan accijns en daar komt ook de btw nog bij. Bij de huidige adviesprijs wordt er nu 1,07 euro belasting per liter geheven. De accijns op een liter diesel is 30 cent.

,,Als de benzine 1,50 euro kost en de belasting is 1 euro, dan is 50 cent om de olie uit de grond te halen, te raffineren en te transporteren. Daar blijft dan weinig marge over. Daarom kan de benzineprijs niet heel veel lager meer. In elk geval niet meer met die grote stappen van afgelopen maanden. Eerder nog met enkele centen, hooguit nog een dubbeltje’’, zegt Paul Selms van United Consumers.

De reden voor de lage prijzen is de coronacrisis waardoor de vraag wereldwijd is gedecimeerd. In Nederland daalde de afzet met 30 tot 50 procent. De voorraadtanks puilen uit. Voorafgaand aan de pandemie was er bovendien ruzie tussen de olieproducerende landen waardoor de olieprijzen daalden.

In Duitsland zijn de brandstofprijzen op het niveau van 2009. In Nederland zitten we op het niveau van 2016, doordat de accijnzen blijven stijgen. In tien jaar tijd is die belasting op brandstof zo'n 10 cent gestegen.
Bron: Benzineprijs daalt, maar kan niet onder 1,46 euro zakken

Laagste prijs voor Euro95 in NL is nu € 1.34, voor diesel is dat € 1.07, en voor LPG betaal je bij het goedkoopste station € 0.43.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
1,13 voor 95 E5 vandaag in Duitsland getankt, dat is toch afrekenen met een grote glimlach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je zou het met corona niet verwachten, maar de recordprijzen beginnen weer in beeld te komen :)
Ondanks de coronapandemie zijn de olieprijzen afgelopen maanden hard gestegen. Automobilisten moeten aan de pomp al 1,81 euro aftikken en het nationale record van 2012 is helemaal niet ver weg. Markten houden bovendien rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen.

De benzineprijs heeft afgelopen jaar een flinke sprong gemaakt. Lag de adviesprijs eind april nog 3 cent onder de 1,60 (E10), de maanden erna kwam er ruim een dubbeltje bij. Na een kleine daling in oktober startte dit najaar de huidige spurt. Van 1,61 op 3 november steeg de prijs tot ruim 1,81 euro vandaag. Dat is nog maar 8,5 cent van het absolute record van begin oktober 2012. Ook diesel steeg fors van net onder de 1,25 per liter begin november naar 1,487 euro.

Paul van Selms, die voor consumentencollectief United Consumers al twintig jaar de pompprijzen minutieus bijhoudt, noemt de dure benzine opmerkelijk. ,,Verschillende factoren pleiten juist voor het tegendeel. Door corona draait de wereldeconomie niet florissant en daalde de vraag naar olie. De euro verliest recent bovendien terrein ten opzichte van de dollar, wat eveneens gunstig uitpakt voor de brandstoftarieven. Ook heeft Saoedi-Arabië de productie licht beperkt.”

Er is echter één factor die al deze punten overstijgt, weet Van Selms. ,,De olieprijzen komen van ver en liggen al sinds 2015 laag.” De afgelopen tijd kwam daar verandering in: de aankondiging van het Pfizer-vaccin eind vorig jaar, gevolgd door andere vaccin-ontwikkelaars, heeft bij beleggers en banken voor optimisme gezorgd. De verwachting is dat de economie aantrekt als coronamaatregelen later dit jaar worden versoepeld. De vraag naar olie stijgt dan snel. Veel overheden helpen hun eigen economie met steunpakketten ter waarde van tientallen miljarden euro’s.
Bron, en nog veel meer info: Benzineprijs stijgt naar 1,81: dreigt een nieuwe olie-supercyclus?

Hopelijk kan het een mooie stimulans geven voor de overstap van dinosaurus-sap naar schonere transportvormen, dus waterstof en electriciteit.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:51

Onbekend

...

wildhagen schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:56:
Je zou het met corona niet verwachten, maar de recordprijzen beginnen weer in beeld te komen :)
Dat komt doordat er vaccins zijn en er verwacht wordt dat het coronaprobleem minder begint te worden waardoor mensen weer willen reizen en brandstof nodig hebben. (Staat ook in het artikel.)

Daarnaast is het in Europa en Amerika (Texas) behoorlijk koud geweest, waardoor we meer brandstoffen nodig hadden om gebouwen te kunnen verwarmen. En als de vraag hoger wordt, dan gaat ook de prijs omhoog. :)
Hopelijk kan het een mooie stimulans geven voor de overstap van dinosaurus-sap naar schonere transportvormen, dus waterstof en electriciteit.
Met alleen een hogere olieprijs wordt een elektrische auto niet goedkoper in aanschaf. Zolang die dingen onbetaalbaar blijven voor de gewone consument, koop ik straks ook gewoon weer een tweedehands auto op benzine.
Om schone auto's aantrekkelijk te maken zou de brandstofprijzen nog flink moeten gaan stijgen (bijvoorbeeld richting de 5 euro per liter). Als je dat d.m.v. een vervuilingsbelasting doet, dan kan je die extra inkomsten weer gebruiken om subsidies te verstrekken voor schonere voertuigen en laadstations.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:30
Mij viel de vorige tankbeurt op dat de prijs voor CNG voor het eerst in 6 maand ineens 2 cent omhoog was gegaan. Is nu 1.179 per kilo. Kost een volle tank ineens 22 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12
Ik moest aan dit topic denken nav berichtgeving dat de prijzen weer aardig omhoog gaan. Ik tank tegenwoordig 1x per maand 45 liter benzine maar zag de prijs wel weer boven de 1,70 komen.

https://www.nu.nl/economi...-uit-2012-gesneuveld.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
Blijft toch vreemd. In 2011 tot 2014 zat de prijs regelmatig boven de 100 dollar per vat. Nu zitten we op 60 dollar per vat en is de benzine prijs op record hoogte.

Bij de vorige record benzine prijs was een vat olie 108 dollar. Nu is dat dus 66 dollar.. Dat is een daling van 40% met een constante prijs.

Is dit volledig te wijten aan een onevenredige afname van Kerosine etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
@BasvanS Nee, iets met de brandstofvoorraden van de USA. Olie kan goedkoop zijn, maar je moet er eerst ook nog benzine van maken voordat je het kunt tanken. Als je dat proces uitstelt waardoor er schaarste ontstaat heb je nog een knop waar je aan kunt draaien om de benzineprijs te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
_JGC_ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:31:
@BasvanS Nee, iets met de brandstofvoorraden van de USA. Olie kan goedkoop zijn, maar je moet er eerst ook nog benzine van maken voordat je het kunt tanken. Als je dat proces uitstelt waardoor er schaarste ontstaat heb je nog een knop waar je aan kunt draaien om de benzineprijs te bepalen.
Maar de olievoorraden met de gigantisch lage prijzen van enkele maanden geleden moeten nu enorm zijn. Dat zou de prijs dus alleen maar moeten drukken. Komen we van hele hoge prijzen dan had je gelijk gehad.

In 2012 was de olieprijs al 2.5 jaar boven de 80 dollar, nu komen we van een historisch lage 20 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BasvanS schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:12:
Blijft toch vreemd. In 2011 tot 2014 zat de prijs regelmatig boven de 100 dollar per vat. Nu zitten we op 60 dollar per vat en is de benzine prijs op record hoogte.

Bij de vorige record benzine prijs was een vat olie 108 dollar. Nu is dat dus 66 dollar.. Dat is een daling van 40% met een constante prijs.

Is dit volledig te wijten aan een onevenredige afname van Kerosine etc?
Accijns nu: 82,1 cent
In 2014: 76,724
In 2011: 72,298
Hier komt nog BTW bovenop, ook die is nu hoger dan in 2011.

Wel mooi hoe prijsstijgingen in de media altijd op de olieprijs worden geschoven, en ook mooi dat accijns niet gewoon met grote letters op je tankbon staat vermeldt. Ik snap niet waarom oliemaatschappijen niet heel duidelijk de kale prijs van zo'n 60 cent per liter vermelden. Nu krijgen zijzelf steeds de zwarte piet toegespeeld.
Dankzij het bijmengen van ethanol krijg je nu een paar procent minder energie per liter, wat ook neerkomt op een verkapte belastingverhoging.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 05-05-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
RemcoDelft schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:54:
[...]

Accijns nu: 82,1 cent
In 2014: 76,724
In 2011: 72,298
Hier komt nog BTW bovenop, ook die is nu hoger dan in 2011.

Wel mooi hoe prijsstijgingen in de media altijd op de olieprijs worden geschoven, en ook mooi dat accijns niet gewoon met grote letters op je tankbon staat vermeldt. Ik snap niet waarom oliemaatschappijen niet heel duidelijk de kale prijs van zo'n 60 cent per liter vermelden. Nu krijgen zijzelf steeds de zwarte piet toegespeeld.
Dankzij het bijmengen van ethanol krijg je nu een paar procent minder energie per liter, wat ook neerkomt op een verkapte belastingverhoging.
Ok dus 1,895 minus

10 cent extra accijns
1,2 cent btw

Dat is een correctie van 11,2 cent.

Als je dan die basis prijs van 60 cent per liter pakt, moet de prijs met 20 % omlaag om dat te compenseren. Maar de prijs is meer dan 40% lager nu.. Waar komt dan die andere 12 cent en dus nogmaals 20% vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@BasvanS De korting bij de onbemande pomp wordt ook steeds hoger, dus dat betekent dat de adviesprijs gewoon steeds verder oploopt dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En we've got a winner, in de vorm van weer een mooi nieuw record :)
De prijs van benzine is tot nieuwe recordhoogte gestegen. De gemiddelde landelijke adviesprijs voor 1 liter benzine ligt nu op 1,905 euro, blijkt maandag uit cijfers van UnitedConsumers.

Het heeft lang geduurd voordat het oude record uit 2012 sneuvelde; dat gebeurde op 5 mei van dit jaar. Toen ging de prijs naar 1,897 euro. Dat record heeft niet lang standgehouden. Paul van Selms van UnitedConsumers denkt dat de prijs wel eens richting de 2 euro per liter zou kunnen gaan.

"Er worden steeds meer milieueisen aan oliemaatschappijen gesteld, dat zal een prijsopdrijvend effect hebben", denkt Van Selms. "Het zal in ieder geval nooit leiden tot een prijsverlaging."

Dat de benzineprijs nu rap oploopt, heeft alles te maken met de olieprijs die ook stijgt, en dat komt ook doordat de economie weer aantrekt. De prijs van 1 liter diesel is dit jaar ook bezig aan een opmars, maar het recordniveau van 2012 is in het geval van deze brandstof nog relatief ver weg.

1 liter diesel kost nu 1,544 euro, op het hoogtepunt was dat 1,558 euro.
Bron: Benzineprijs op nieuw recordniveau: boven de 1,90 euro

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:43:
En we've got a winner, in de vorm van weer een mooi nieuw record :)

[...]

Bron: Benzineprijs op nieuw recordniveau: boven de 1,90 euro
Het valt het wel mee, though. Het oude record (ook richting 1,90 euro) was van 9 jaar geleden.
Relatief gezien (9 jaar inflatie van 2%) is het 20% goedkoper dan toen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tanken gaat de komende tijd naar verwachting nog duurder worden. De wereldwijde vraag naar olie herstelt en deze vraag is waarschijnlijk volgend jaar terug op het niveau van voor de coronacrisis, verwacht het Internationaal Energieagentschap (IEA). De organisatie waarschuwt dat dit betekent dat de olieprijzen verder oplopen, als er niet snel meer olie uit de grond wordt gepompt.

De afgelopen tijd zijn de brandstofprijzen aan de pomp behoorlijk gestegen, ook in Nederland. Zo was de gemiddelde landelijke adviesprijs (het gemiddelde van vijf grote merken) begin deze week 1,905 euro voor 1 liter benzine. Nog nooit was die prijs zo hoog. En hoewel de pompprijs inmiddels heel licht is gedaald, kan deze in de toekomst zomaar weer stijgen tot een nieuw record.

De IEA houdt er in zijn voorspelling namelijk rekening mee dat door de versoepelingen van de coronaregels steeds meer economieën 'opengaan', wat de vraag naar brandstoffen stuwt. De organisatie denkt dat de mondiale consumptie daardoor in de tweede helft van volgend jaar weer ruim 100 miljoen vaten per dag bedraagt.
Bron, en meer info: Recordprijs of niet: tanken wordt waarschijnlijk nog duurder

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De € 2.00 per liter is vandaag kortstondig aangetikt, een mooie mijlpaal.

Overigens is dit nog niet de gemiddelde prijs, maar dat zla ongetwijfeld niet lang meer duren.
Voor het eerst is de benzineprijs bij de duurste tankstations boven de 2 euro gestegen. Het gaat om de hoogste prijs die in Nederland gevonden is, niet om de gemiddelde prijs.

Bij onbemande tankstations en op andere plekken ben je doorgaans minder geld kwijt, maar bij een bemand tankstation langs de snelweg kon het zijn dat je gisteravond, vannacht en vanmorgen vroeg 2 euro moest neertellen voor een liter Euro95/E10, blijkt uit een overzicht van DirectLease Tankservice.

Inmiddels zijn de prijzen weer wat gezakt. Bij de dure tankstations betaal je nu 1,999 voor een liter benzine. Ook de prijs voor diesel is nog nooit zo hoog geweest, tonen cijfers van United Consumers aan. Een liter kost 1,572 euro.

Vorige maand sneuvelde al een oude recordprijs uit 2012. In januari 2020 kwam de literprijs flink in de buurt van dat oude record, maar door de coronacrisis zakte de prijs aanzienlijk. Sinds afgelopen herfst klimmen de prijzen weer.

Dat een tankbeurt nu zo in de papieren loopt, komt door de oplopende olieprijzen. Waar er eerder minder vraag was naar brandstof door de coronacrisis en de olieproductie juist laag werd gehouden, neemt de vraag toe nu er in veel landen weer meer geproduceerd, geconsumeerd en gereisd kan worden.
Bron: https://nos.nl/artikel/23...ro-voor-een-liter-benzine

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsjakka. Een nieuwe mijlpaal behaald, voor het eerst een GLA van meer dan € 2 per liter:
De gemiddelde adviesprijs van een liter benzine is vrijdag 2,001 euro. Het is nog nooit eerder gebeurd dat die prijs 2 euro of hoger is, blijkt uit cijfers van consumentencollectief United Consumers. De belangrijkste oorzaak daarvan is de hoge olieprijs.

Ook een liter diesel en een liter lpg zijn duurder dan ooit. De adviesprijs van diesel was vrijdag 1,659 euro, die van lpg bedroeg 1,026 euro.

Dat de brandstofprijzen zo hoog zijn, komt onder meer doordat de vraag naar olie de laatste tijd is gestegen. Veel economieën leven weer op nu de coronacrisis voor het grootste deel achter ons lijkt te liggen, en dat gaat gepaard met veel energieverbruik.

Tegelijkertijd pompen olieproducerende landen niet zo veel olie op als ze zouden kunnen. Daardoor blijft brandstof relatief schaars, wat de prijs doet stijgen.

De prijs van een vat Noordzee-olie (Brent) is op dit moment ruim 80 dollar. Dat is het hoogste punt in drie jaar tijd. Ook een vat Amerikaanse olie (WTI) is in drie jaar niet zo duur geweest.
Aldus Benzineprijs voor het eerst ooit boven de 2 euro per liter

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

We zijn inmiddels 5 maanden en 18 cent verder en de prijs blijft stijgen naar steeds hogere getallen:
Tanken aan de pomp wordt dit weekend nóg duurder. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers zal de adviesprijs voor een liter Euro95 (E10) met 0,2 cent oplopen tot een record van 2,178 euro. Diesel wordt zelfs 0,4 cent duurder. Met een literprijs van 1,869 euro gaat het hier eveneens om het hoogste niveau ooit.

De prijzen aan de pomp lopen al langer flink op. Dat komt onder meer door de spanningen aan de grens tussen Rusland en Oekraïne en de grote vraag naar brandstof die wordt veroorzaakt door het economisch herstel uit de coronacrisis. Daarbij speelt mee dat de grote olieproducerende landen van oliekartel OPEC en bondgenoot Rusland ervoor blijven passen om de oliekraan flink extra open te zetten.

UnitedConsumers houdt al sinds november 2000 de ontwikkeling van de prijzen aan de pomp in de gaten. De laagste adviesprijs voor Euro95 werd gemeten op 13 december 2001.

Toen ging het om 1,049 euro per liter. Pomphouders kunnen wel afwijken van de adviesprijzen van de grote olieproducenten. Automobilisten zijn doorgaans het duurst uit bij tankstations langs de snelweg.

Volgens prijsvergelijker brandstof-zoeker.nl is het bij het bij diverse goedkope pompen momenteel nog steeds mogelijk om Euro95 voor minder dan 1,90 euro per liter te tanken.
Bron: Tanken aan de pomp wordt dit weekend nóg duurder

Ik ben benieud wanneer we de € 2.50, € 3.00 en € 5.00 per liter gaan aantikken. De eerste zal dit jaar nog wel zijn, de tweede misschien ook nog net?

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste