RemcoDelft schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:57:
En terwijl de brandstofaccijns vrolijk omhoog gaat, is de energieinhoud per liter benzine door de overheid verlaagd. In ethanol zit ongeveer 40% minder energie dan in benzine, dus van 5 naar 10% ethanol betekent van 2 naar 4% minder energie dan fossiele benzine. Dat is een verkapte accijnsverhoging van 2%, en komt bovenop de "normale" accijnsverhoging.
En dan ook nog met verminderde houdbaarheid van je benzine, meer ethanol zorgt voor kortere houdbaarheid, 2-3 maanden voor E10, zo'n 6 maanden voor E5. Ik wip dan liever even de grens over. Met de motor voor ethanolvrije benzine tegen dezelfde prijs inclusief de kosten voor het omrijden, met de auto E5 met 15-20 euro winst per tank. En met de auto kan ik meteen wat boodschapjes meepikken voor exrta voordeel.
labtech2000 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:48:
[...]
En jij laat zien iemand te zijn die totaal geen benul heeft van hoe hij de TCO van een leaseauto voor een werknemer moet uitrekenen. Ik stel niet dat er geen financiele voordelen zijn, ik stel alleen dat de voordelen niet zo groot zijn als dat jij wil doen voorkomen.
Nogmaals, Een leaseauto is loon. Plat gezegd betekent loon dat je tijd/arbeid inruilt voor geld of in het geval van een leaseauto een goed. Als je de berekening eerlijk wilt doen, moet je dat ook gewoon meerekenen. De aannname dat een werknemer alleen maar de bijtelling betaalt is een valse aanname.
Niet alleen bijtelling nee, maar als je leasebudget al een 1 op 1 looncomponent incl BTW is, dan is de leasevergoeding er wel 1 waar geen inkomstenbelasting over geheven wordt. Ook niet over een eventueel thuislaadpunt in het leasecontract opgenomen. Dat is meer dan de bijtelling over een EV. Ook met 8% over de eerste 45K cataloguswaarde en 22% over de rest. Met netto uitkering van je leasebudget en de bijtelling als je een EV rijdt kom je niet in de buurt van de TCO voor een particulier. En ik gun je dat voordeel, mocht je zelf in de gelukkig omstandigheid verkeren dat je een EV kan leasen, maar ik vind het wel waardeloos kortzichtig beleid van onze regering dat het daar stopt.
Dan kan je zeggen dat het grootste deel van de markt aangeslingerd wordt door zakelijke rijders. Vergeet even voor het gemak de toenemende import van tweedehands auto's en de export van onze bijtelingsvriendelijke modellen. Het blijft een flink voordeel. En dat zou prima zijn, als er op zijn minst ook enig incentive zou zijn voor de volgende groep eigenaren om een EV te kopen, de EVs in Nederland te houden, precies dat waarvan het kabinet vond dat het beleid gefaald had bij (plugin-)hybrides.
Waar is het incentive voor particulieren om een (nieuwe of tweedehands) EV te rijden? Dat was alleen de wegenbelasting en dat voordeel ging tot nu toe ook alleen op voor mensen die een auto van de zaak hebben, private lease een nieuwe EV kunnen betalen of mensen die cash een nieuwe EV konden betalen. Tot nu toe nog niet betaalbaar voor iemand met een (iets boven-) modaal inkomen die in de markt zou zijn om die lease EVs die geleased zijn met al dat voordeel ook echt in Nederland te houden. En dat voordeel verdwijnt zo ongeveer rond de tijd dat de ex-lease EVs wel betaalbaar lijken te worden.
Het lijkt er zelfs op dat het benzine tarief gaat gelden voor EVs, dus EVs worden een stuk duurder dan benzine auto's, door het extra accugewicht. Dat maakt een EV dan duurder in de vaste lasten dan brandstofauto's, nét op het moment dat de meer betaalbare EV's op de tweedehands markt zouden komen.
Gevolg: Zakelijke rijders hebben hun voordeel gehad. De modaal koper die in de markt is voor een auto in die prijsklasse ziet de hogere lasten voor een EV, waardoor die EV verdwijnt naar het buitenland, waar er wel incentives zijn voor particuliere EV rijders. Of de vaste lasten voor brandstofauto's moeten omhoog. Leuk voor de mensen die met iets boven minimum rond moeten komen en afhankelijk zijn van een 10-20 jaar oude auto.
BPM, die belasting over nieuwe auto's. Dat terwijl het gros van de jaarlijks verkochte auto's tweedehands is. Die kopers worden een stuk minder gestuurd door BPM in hun aankoopgedrag, zeker als die tweedehands auto straks 10-15 jaar oud is. Het stimuleren van schonere auto's / EV's in de terugkerende lasten zou daarbij helpen. Maar in plaats daarvan worden die lasten alleen verhoogd.
BPM, de belasting die niet verder kijkt dan CO2. Waar zijn de andere uitstootcomponenten opeens? Hebben we niet straks een 100 km/h beperking op de snelwegen door een NOx/NH3 crisis? En dan vergeet ik nog maar even dat de BPM sinds de invoer van WLTP auto's vooral duurder heeft gemaakt, waardoor een nieuwe schone auto langer buiten bereik blijft van kopers met een kleiner budget.