Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-04 09:00
ben blij dat mijn electrische auto a.s. vrijdag komt, niet meer te betalen dat sap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
Rdyksman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:58:
ben blij dat mijn electrische auto a.s. vrijdag komt, niet meer te betalen dat sap...
Ik zou ook graag volledig elektrisch gaan rijden (Skoda Enyaq :9~ ), maar zit helaas niet in ons budget en een stevige private lease is ook geen optie. We willen wel door de hoge brandstof prijzen z.s.m. de switch maken naar een hybride auto (Toyota Prius) die in ieder geval een stuk zuiniger is dan onze huidige auto maar zelfs voor een auto uit 2013 met zo'n 100.000+ km op de teller moet nog zeker zo'n 16-18.000 euro betaald worden en niks geen overheids subsidie omdat het niet volledig elektrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Rdyksman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:58:
Stroom is anders ook niet goedkoper geworden hoor.... was eerst circa € 0,22 per kWh en nu € 0,44 als je nu een energiecontract zou moeten afsluiten. Ik ben niet goed in rekenen, maar dat betekend een verdubbeling aan electriciteitkosten wanneer je thuis doet laden. Vroeg of laat krijgt iedereen die verhoogde tarieven voor de kiezen.

Benzine daarin tegen is ongeveer 30% duurder geworden, misschien zelfs 35% maar zeker geen verdubbeling van de benzineprijzen. Dan weet ik niet of electrisch rijden nog steeds zo aantrekkelijk is....
wildhagen schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:17:
We zijn inmiddels 5 maanden en 18 cent verder en de prijs blijft stijgen naar steeds hogere getallen:

[...]

Bron: Tanken aan de pomp wordt dit weekend nóg duurder

Ik ben benieud wanneer we de € 2.50, € 3.00 en € 5.00 per liter gaan aantikken. De eerste zal dit jaar nog wel zijn, de tweede misschien ook nog net?
Ik zie dat € 2 nu de norm geworden is, sommige Nederlandse tankstations vragen nog € 1,99 maar dat is meer omdat consumenten dan denken goedkoper uit te zijn :+

In Duitsland is € 1,75 voor Super E5 ondertussen normaal geworden: ik hoop vandaag nog te kunnen tanken voor onder die prijs, maar gisteren stond ie op circa € 1,80 in Düsseldorf.

[ Voor 37% gewijzigd door Weissbier op 19-02-2022 10:54 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Door de oorlog in Oekraïne gaat de prijs weer stijgen :)
De adviesprijs voor 1 liter benzine komt door de onrust in Oekraïne waarschijnlijk vrijdag voor het eerst boven 2,20 euro uit. Dat verwacht Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. "Ik sluit niet uit dat we volgende week zelfs uitkomen op 2,25 euro", zegt Van Selms.

Door de Russische invasie in Oekraïne zijn de olieprijzen flink opgelopen. Voor een vat Brentolie, een belangrijke benchmark, betaalde je donderdagochtend 105,32 dollar (94,27 euro). Dat is een stijging van 7 tot 8 procent ten opzichte van woensdagavond. De prijs van de veel verhandelde Amerikaanse WTI-olie steeg met ruim 6 procent.

Van Selms verwacht dat de grote oliemaatschappijen in Nederland daardoor hun adviesprijzen vrijdag opschroeven. De gemiddelde adviesprijs is donderdag al 2,195 euro. "Het kan haast niet anders dat we morgen boven de 2,20 euro uitkomen." Ook de prijzen voor diesel en lpg lopen waarschijnlijk verder op.
Bron, en meer info: Benzineprijs snel boven 2,20 euro, zelfs 2,25 euro is niet uitgesloten

Virussen? Scan ze hier!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weissbier schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Stroom is anders ook niet goedkoper geworden hoor.... was eerst circa € 0,22 per kWh en nu € 0,44 als je nu een energiecontract zou moeten afsluiten. Ik ben niet goed in rekenen, maar dat betekend een verdubbeling aan electriciteitkosten wanneer je thuis doet laden. Vroeg of laat krijgt iedereen die verhoogde tarieven voor de kiezen.
Met BEV, eigen laadpaal , een sloot aan PV stroom en een volledige salderingsregeling ben je op dit moment enorm gezegend :*)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

funrider schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Ik zou ook graag volledig elektrisch gaan rijden (Skoda Enyaq :9~ ), maar zit helaas niet in ons budget en een stevige private lease is ook geen optie. We willen wel door de hoge brandstof prijzen z.s.m. de switch maken naar een hybride auto (Toyota Prius) die in ieder geval een stuk zuiniger is dan onze huidige auto maar zelfs voor een auto uit 2013 met zo'n 100.000+ km op de teller moet nog zeker zo'n 16-18.000 euro betaald worden en niks geen overheids subsidie omdat het niet volledig elektrisch is.
Juist een toyota HSD kan je prima met hoge kilometerstanden kopen, die dingen zijn bulletproof

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:42
Weissbier schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Benzine daarin tegen is ongeveer 30% duurder geworden, misschien zelfs 35% maar zeker geen verdubbeling van de benzineprijzen. Dan weet ik niet of electrisch rijden nog steeds zo aantrekkelijk is....

[...]

Ik zie dat € 2 nu de norm geworden is, sommige Nederlandse tankstations vragen nog € 1,99 maar dat is meer omdat consumenten dan denken goedkoper uit te zijn :+

In Duitsland is € 1,75 voor Super E5 ondertussen normaal geworden: ik hoop vandaag nog te kunnen tanken voor onder die prijs, maar gisteren stond ie op circa € 1,80 in Düsseldorf.
Elektrisch rijden is veel goedkoper.
40kWh waar je zo’n 250-300km mee kunt rijden kost bij 44ct/kWh €17,60.
Benzine is veel duurder. Diesel is vergelijkbaar denk ik.. Ik rij zo’n 1000km op 1 tank en dat kost nu zo’n €70 per tank. Maar dan de mrb nog.
Laat staan als je zelf opwekking thuis hebt, dan is elektrisch erg goedkoop.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Weissbier
GAIAjohan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Benzine is veel duurder. Diesel is vergelijkbaar denk ik.. Ik rij zo’n 1000km op 1 tank en dat kost nu zo’n €70 per tank. Maar dan de mrb nog.
Dus dan zit je op € 0,07 per km? Dan rij met benzine toch echt goedkoper, want ik zit daar juist onder wat prijs kosten per km aan brandstof. Wegenbelasting is slechts € 20 en verzekering kleine € 25 totaal, juist de verzekering is bij elektrische auto's vele malen hoger.

Ik zou ook niet eens thuis kunnen laden, want ik woon in appartement: eventjes een kabel over de stoep leggen, vanuit de souterrain mag niet: daar is een topic over te vinden op Tweakers.

Dus dan zou ik zelfs nog meer voor de elektriciteit kwijt zijn: maar goed gezien de oorlog in Oekraïne, zal de benzineprijs nog verder gaan stijgen. Zal mij niets verbazen, als je binnen een paar maanden ook in Duitsland € 2 per liter betaald.

[ Voor 22% gewijzigd door Weissbier op 24-02-2022 14:21 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:42
Weissbier schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Dus dan zit je op € 0,07 per km? Dan rij met benzine toch echt goedkoper, want ik zit daar juist onder wat prijs kosten per km aan brandstof. Wegenbelasting is slechts € 20 en verzekering kleine € 25 totaal, juist de verzekering is bij elektrische auto's vele malen hoger.
Met een benzineprijs van €2/L heb je dan een verbruik van zuiniger dan 1:25 om onder 7ct/km te komen… ik weet dat phevs dat kunnen. Maar qua puur benzine? Tenzij je niet harder gaat dan 90..

Mijn diesel zit op 4,93L/100km, een ruime 1:20 dus. Ik geloof dat qua brandstof ik op gemiddeld 6,1ct/km zit nu, maar met de huidige prijzen niet vol te houden

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 24-02-2022 14:29 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Weissbier
GAIAjohan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Met een benzineprijs van €2/L heb je dan een verbruik van zuiniger dan 1:25 om onder 7ct/km te komen… ik weet dat phevs dat kunnen. Maar qua puur benzine? Tenzij je niet harder gaat dan 90..

Mijn diesel zit op 4,93L/100km, een ruime 1:20 dus. Ik geloof dat qua brandstof ik op gemiddeld 6,1ct/km zit nu, maar met de huidige prijzen niet vol te houden
Ik tank natuurlijk exclusief in het buitenland: meestal in Duitsland, maar soms in België of zelfs Oostenrijk als ik erop vakantie ben. Maar ik zat op € 0,067 per km de afgelopen tankbeurt, dus inderdaad 1:25 gereden.

Phevs? Plugin Hybrid? Die zijn in de regel juist benzine slurpers: bij klokje rond kwam er eentje langs, die auto deed 1:8 en de batterij had nog maar de helft van zijn capaciteit over. Was natuurlijk wel een bijtelling knaller, daarom werd ie zoveel aangeschaft: niet omdat het een zuinige auto is.

Probleem bij elektrische is, dat je direct te maken hebt met een hogere verzekeringspremie: ik heb weleens naar tweedehands Renault Zoë's gekeken, die waren wel betaalbaar en je kunt dan ook nog € 2000 subsidie krijgen. Toen ik echter de verzekeringspremie ging vergelijken, bleek die vele malen hoger dan mijn huidige A-segmenter uit 2015 :X

De meeste Renault Zoë's waren ook nog van een ouder bouwjaar en een actieradius om van te huilen: als je een beetje acceptabele actieradius wilt, dan kom je al uit bij van die uit de kluiten gewassen electrische auto's. En de Dacia Spring, die vind ik veel te duur voor wat de auto bied.

Ik ben ook benieuwd wat de wegenbelasting voor electrische auto's gaat doen in 2025: want in de regel, zijn die auto's veel zwaarder dan dezelfde modellen die op dinosap rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hoogste prijsstijging in 17 jaar is een feit :)
Oliemaatschappijen verhogen hun adviesprijzen voor benzine vrijdag met gemiddeld zo'n 2 cent per liter. Het is deze eeuw maar één keer eerder gebeurd dat de grote tankstationketens van de ene op de andere zo'n grote prijsverhoging invoerden, meldt Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumer Dats.

Oorzaak is de Russische invasie in Oekraïne van donderdag. Rusland is een belangrijke olieproducent.

De prijzen van olie op de wereldmarkt liepen als gevolg van de Russische acties donderdag fors op. De prijs van een vat Noordzee-olie klom ten opzichte van woensdagavond met zo'n 6 procent naar ruim 104 dollar (93,40 euro). Amerikaanse WTI-olie werd eveneens fors duurder, zo'n 4 tot 5 procent.

Oliemaatschappijen reageren hierop door vrijdag hun pompprijzen flink te verhogen. Daardoor komt de gemiddelde adviesprijs voor een liter benzine vrijdag uit op ongeveer 2,22 cent per liter. Ook de prijzen van diesel en lpg gaan flink de hoogte in. Een verhoging van 2 cent binnen een dag is deze eeuw alleen gebeurd toen orkaan Katrina in 2005 zorgde dat veel olieplatformen in de Golf van Mexico stil kwamen te liggen.
Bron en meer info: Vrijdag grootste stijging benzineprijzen in ruim zeventien jaar

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-04 09:00
Weissbier schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Ik tank natuurlijk exclusief in het buitenland: meestal in Duitsland, maar soms in België of zelfs Oostenrijk als ik erop vakantie ben. Maar ik zat op € 0,067 per km de afgelopen tankbeurt, dus inderdaad 1:25 gereden.

Phevs? Plugin Hybrid? Die zijn in de regel juist benzine slurpers: bij klokje rond kwam er eentje langs, die auto deed 1:8 en de batterij had nog maar de helft van zijn capaciteit over. Was natuurlijk wel een bijtelling knaller, daarom werd ie zoveel aangeschaft: niet omdat het een zuinige auto is.

Probleem bij elektrische is, dat je direct te maken hebt met een hogere verzekeringspremie: ik heb weleens naar tweedehands Renault Zoë's gekeken, die waren wel betaalbaar en je kunt dan ook nog € 2000 subsidie krijgen. Toen ik echter de verzekeringspremie ging vergelijken, bleek die vele malen hoger dan mijn huidige A-segmenter uit 2015 :X

De meeste Renault Zoë's waren ook nog van een ouder bouwjaar en een actieradius om van te huilen: als je een beetje acceptabele actieradius wilt, dan kom je al uit bij van die uit de kluiten gewassen electrische auto's. En de Dacia Spring, die vind ik veel te duur voor wat de auto bied.

Ik ben ook benieuwd wat de wegenbelasting voor electrische auto's gaat doen in 2025: want in de regel, zijn die auto's veel zwaarder dan dezelfde modellen die op dinosap rijden.
Hogere verzekering hetken ik niet. Betaal 55 euro per maand voor mijn mg van 1585 kg. Al risk met 75 % noclaim. Wegenbelasting 0 tm 2024. Stroom 0.24 per kwh. Heb ook panelen.
Nadeel is wel een investering doen voor aanschaf.
Het rijdt trouwens geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Rdyksman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Hogere verzekering hetken ik niet. Betaal 55 euro per maand voor mijn mg van 1585 kg. Al risk met 75 % noclaim. Wegenbelasting 0 tm 2024. Stroom 0.24 per kwh. Heb ook panelen.
Nadeel is wel een investering doen voor aanschaf.
Het rijdt trouwens geweldig
Het is trouwens maar een momentopname: toen ik eergisteren keek, wat een Dacia Spring qua verzekeringskosten deed, viel dat reuze mee. Alleen die auto kost € 18.000 en dat vind ik gewoon veel geld.

Een hoge noclaim korting is natuurlijk mooi meegenomen: ik zit op 6 schadevrije jaren, dus krijg niet de maximale korting. Maar iedere jaar gaat er weer een beetje premie vanaf, al krijg je soms juist een premieverhoging voor de kiezen :-(

[ Voor 17% gewijzigd door Weissbier op 28-02-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:00
GAIAjohan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:10:
[...]

250-300 km met 40kwh accu is wel erg optimistisch :-)

Het kan vast, maar gebeurd waarschijnlijk minder vaak en zeker niet in de winter.

(Heb zelf n Enyaq IV80 en die doet nu ongeveer 350km bij 100%..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

iketot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:44:
[...]

250-300 km met 40kwh accu is wel erg optimistisch :-)

Het kan vast, maar gebeurd waarschijnlijk minder vaak en zeker niet in de winter.

(Heb zelf n Enyaq IV80 en die doet nu ongeveer 350km bij 100%..)
250km met 40kWh is eenvoudig haalbaar met mijn SR+, gisteren nog gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:00
revolution-nl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:39:
[...]

250km met 40kWh is eenvoudig haalbaar met mijn SR+, gisteren nog gehaald :)
SR+ heeft toch 47 kwh bruikbaar ? Dat is bijna 20% meer, dat scheelt wel wat.

Maar dat gezegd hebbende, weet Tesla vooralsnog inderdaad goede kwh/km cijfers te behalen en hebben andere fabrikanten daar iets meer moeite mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

iketot schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:59:
[...]

SR+ heeft toch 47 kwh bruikbaar ? Dat is bijna 20% meer, dat scheelt wel wat.

Maar dat gezegd hebbende, weet Tesla vooralsnog inderdaad goede kwh/km cijfers te behalen en hebben andere fabrikanten daar iets meer moeite mee..
Klopt, as we speak 47.3kWh gisteren 260km (snelweg) gereden en 16% lading over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 21:12
Weissbier schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Dat is echt onzin. Je doelt zeker op de Outlander PHEV die daar langs kwam? In het artikel wordt nergens iets geroepen over het daadwerkelijke benzineverbruik. Onder het kopje 'gegevens' geeft de eigenaar een praktijkverbruik van 1:15 op.

Welke benzineauto rij jij die 1:15 doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Knul schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Dat is echt onzin. Je doelt zeker op de Outlander PHEV die daar langs kwam? In het artikel wordt nergens iets geroepen over het daadwerkelijke benzineverbruik. Onder het kopje 'gegevens' geeft de eigenaar een praktijkverbruik van 1:15 op.

Welke benzineauto rij jij die 1:15 doet?
1:15 is toch niet zuinig of wel? Ik doe 1:26 met mijn A-segmenter en ik heb genoeg ruimte, om met mijn gezinnetje meerdere malen per jaar op vakantie te gaan. Daar heb ik geen uit de kluiten gewassen auto voor nodig _O-

Maar het was inderdaad de Outlander PHEV, wat die term ook mag betekenen: die langs kwam bij klokje rond. Een Toyota Prius wordt ook altijd zo de hemel in geprezen, echter de benzinemotor is helemaal niet zo zuinig. Het voordeel wordt behaald in de stad, dan kunnen die dingen electrische rijden :+

Als je daarmee echter dagelijks korte ritjes mee doet, dan kan die accu geeneens bijgeladen worden en rij je alsnog puur op benzine. Die plugin hybrides, hebben ook maar kleine accu's: dus ver op de electrische motor kom je niet. Of je moet telkens de mogelijkheid hebben, om bij het parkeren bij te kunnen laden.

[ Voor 14% gewijzigd door Weissbier op 01-03-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
@Weissbier Leuk, maar welke A-segmenter heb je? Ik krijg zo'n donkerbruin vermoeden dat je hier eerst Zuinigrije heette en een Celerio rijdt. Volgens spritmonitor halen die gemiddeld 1:21.7, dat doet een Prius niet veel slechter en dan heb je toch echt een stuk meer auto.

Met een Toyota Prius / CT200H / Auris haal je vrij gemakkelijk 1:20. Dat is bijzonder netjes. 1:15 voor een auto van 1800kg vind ik ook keurig.

Maar goed, als jij 1:26 doet met je Celerio richting Oostenrijk ben je wel even onderweg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Een Kia Picanto, maar de boordcomputer geeft dat aan: dus zal in de praktijk wel iets minder zijn. Ik hou dat namelijk niet zo heel precies bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Dat lijkt me ook, gezien een Picanto niet echt bekendstaat om zijn zuinigheid en volgens Spritmonitor gemiddeld 1:16,7 rijdt. Knappe jongen als je daarmee 1:26 haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 10:05
funrider schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Mijn advies: Hyundai IONIQ hybrid (vanaf 2016). Ziet er veel beter uit dan een Prius en is super zuinig. Ik heb er ruim 4 jaar mee gereden. In de zomer vrij makkelijk 1:24, mijn zomers record ritje (wel mijn best gedaan) 1:26.7 over een een hele tank, afstand van 1046km. Gemiddeld over de hele periode van 4+ jaar 1:22. Soms als ik wat meer haast had, nachtelijk retour ritje uit Zeeland van 160km met snelheden van 130+ km/h nog steeds 1:19 gehaald.

Let wel: een hybride auto is niet zo geschikt voor hele korte ritjes. De systemen moeten even op temperatuur komen om optimaal te kunnen werken. Dus als je het meest korte stadsritjes doet is een kleiner autootje beter.

[ Voor 9% gewijzigd door mxhans196 op 01-03-2022 10:53 ]

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
mxhans196 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Mijn advies: Hyundai IONIQ hybrid (vanaf 2016). Ziet er veel beter uit dan een Prius en is super zuinig. Ik heb er ruim 4 jaar mee gereden. In de zomer vrij makkelijk 1:24, mijn zomers record ritje (wel mijn best gedaan) 1:26.7 over een een hele tank, afstand van 1046km. Gemiddeld over de hele periode van 4+ jaar 1:22. Soms als ik wat meer haast had, nachtelijk retour ritje uit Zeeland van 160km met snelheden van 130+ km/h nog steeds 1:19 gehaald.

Let wel: een hybride auto is niet zo geschikt voor hele korte ritjes. De systemen moeten even op temperatuur komen om optimaal te kunnen werken. Dus als je het meest korte stadsritjes doet is een kleiner autootje beter.
Dank voor je advies, maar wij kunnen ons voor woon-werk verkeer niet nog een andere auto veroorloven en qua ruimte voor alle ritten is de Ioniq te klein omdat de achterbank slechts plaats bied aan 2,5 persoon omdat zoals helaas vele auto's inclusief 7 zitters vaak 2,5 zit op de achterbank is. Voor tripjes in het land met het gezin (2 volwassenen, 3 jonge kinderen) is de Prius+ een van de weinig opties om iedereen en alle spullen comfortabel en zuinig te vervoeren naar familie verder van huis, vakantie of andere uitstapjes.

Qua woon-werk verkeer zal de Toyota Prius+ nog altijd veel zuiniger zijn dan onze huidige Honda uit 2005 (benzine) die gemiddeld verbruik heeft van 8,5-9,5l/100km dus hoe dan ook zal de Prius+ dat altijd nog veel beter doen dan onze huidige auto, maar begrijp zeker dat er nieuwere/zuinigere opties zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door funrider op 01-03-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Weer leuke prijs-stijging in aankomst! :)
De brandstofprijzen gaan morgen extreem omhoog. De verwachting is dat de gemiddelde landelijke adviesprijs voor Euro95 zo'n vier cent per liter zal stijgen. ,,Nog nimmer was op één dag de prijsstijging zo extreem", stelt oprichter Paul van Selms van consumentencollectief United Consumers.

Volgens de landelijke adviesprijs moeten automobilisten ruim 2,30 euro per liter Euro95 neertellen. Het gaat om het gemiddelde van de adviesprijzen die vijf grote oliemaatschappijen aan pompstationhouders doorgeven. UnitedConsumers middelt die om tot de landelijke adviesprijs te komen.

In de praktijk betalen automobilisten de adviesprijzen alleen langs de snelweg. Op andere locaties geven tankstations vaak kortingen, hoewel tanken onder de 2 euro per liter benzine amper nog mogelijk is.

Door de oorlog in Oekraïne zijn de toch al hoge olieprijzen hard gestegen. Handelaren houden rekening met een verstoring van de toevoer van de grondstof uit Rusland, een van de grootste olie-exporteurs ter wereld. Daarnaast lijken handelshuizen ook bevreesd om Russische olie te kopen, ondanks dat hiertegen nog geen sancties zijn ingesteld.

Brentolie, de maatstaf voor aardolie uit Europa, Afrika en het Midden-Oosten, is in een week tijd zo’n 15 procent duurder geworden. Oliekartel Opec besloot gisteren om de productie van olie slechts met een kleine stap te verhogen. Dat besluit kreeg ook steun van Rusland, dat binnen de zogeheten Opec+ vaak samen met het verbond van olielanden optrekt.
Bron: Brandstofprijzen morgen extreem omhoog

De prijzen vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9b201DYQlfuxtSSsvJwP9KkxZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Um7tppCPuduckSE9oDksyCud.png?f=user_large

Dit is dus nog vóór de prijsstijging uit het bericht hierboven.

Veel plezier iedereen ermee!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:57
Mag hopen dat je dat 'leuke prijs stijging' als sarcasme bedoeld. Het is absoluut niet leuk :( als dit zo doorgaat is autorijden (niet) meer mogelijk voor heel veel mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

wjvdweg schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:09:
Mag hopen dat je dat 'leuke prijs stijging' als sarcasme bedoeld. Het is absoluut niet leuk :( als dit zo doorgaat is autorijden (niet) meer mogelijk voor heel veel mensen
Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant heeft het wel als voordeel dat de EV steeds aantrekkelijker gaat worden voor veel mensen. En dat is een positieve ontwikkeling :)

En let's face it, zolang mensen hun auto nog blijven pakken om 1 km verderop bij de supermarkt een pak melk te halen, ipv de fiets te pakken, vind men de prijs kennelijk prima acceptabel.

Anyway, dit is het huidige plaatje nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGOzDgeIk_KurycvJ8Pi3Ml8EQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pwOgRcqlSWd69QYF6vF1epVS.png?f=user_large

Zelfs diesel zit nu dus boven de 2 euro GLA :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:54
wildhagen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant heeft het wel als voordeel dat de EV steeds aantrekkelijker gaat worden voor veel mensen. En dat is een positieve ontwikkeling :)

En let's face it, zolang mensen hun auto nog blijven pakken om 1 km verderop bij de supermarkt een pak melk te halen, ipv de fiets te pakken, vind men de prijs kennelijk prima acceptabel.

[Afbeelding]

Die zullen er idd zijn... maar er zijn dus ook genoeg mensen in dorpen die hun auto wel moeten pakken omdat er in de buurt geen voorzieningen zijn. En je weet zelf ook wel dat met z'n allen in de randstad gaan wonen niet de oplossing is, want die huizen zijn er niet.

Komt nog bij dat onze overheid gewoon lekker nonchalant bepaalde zorg wil afsluiten en concentreren in de randstad. Rest van het land: fuck you, je pakt de auto maar, want wat is nou die paar honderd kilometer rijden steeds op het leven van je kind.
Kennis van me heeft een kind die op jonge leeftijd hersenvliesontsteking kreeg en daarvoor naar Utrecht moest. Die zijn met enige regelmaat op en neer Utrecht gereden vanuit noordelijkste puntje van Friesland. Die auto had in een paar jaar tijd een half miljoen op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:20
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpPQeUVQCfXkUw82JZ5C8NTlXoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JE1rXDj9bSBrNyhAMOHp9B0J.png?f=user_large

Is dat zo? De elektriciteitsprijzen stijgen anders ook hard. Percentueel nog meer dan de brandstofprijs.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
@wildhagen

Voor de korte ritjes pak ik inderdaad nu de fiets
Naar mijn ouders of boodschappen doen, naar mijn werk doe ik nu allemaal met de fiets
Alleen nog de ritten die verder weg zijn van huis doe ik met de auto

Wat betreft een EV, ik heb een Wajong uitkering (vanwege mijn Autisme) werk daarnaast gelukkig twee dagen in de week bij een klein ICT bedrijf, ik doe daar werkzaamheden als computers bouwen en ook reparaties aan pc's en laptops, mijn Bruto jaarinkomen is ongeveer 19.000 euro, ik rij een kleine auto (Opel Corsa uit 2005) is er in mijn situatie enig zicht op het kopen / leasen van een EV? (nu of in de toekomst) zodat ik nog wel mobiel mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Dan krijgen andere mensen tenminste meer ruimte op de weg. Aan iedere medaille zitten twee zijden.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxnTfW-Lt-YlPzLuI03AzsaSjoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/00vVKRUAjrvwKJ5KdfVjLhCJ.jpg?f=user_large

Dit is echt niet meer normaal. Precies 7 dagen terug nog voor 1,57 getankt in Gronau (DE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
JohnR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Dan krijgen andere mensen tenminste meer ruimte op de weg. Aan iedere medaille zitten twee zijden.
Met die redenatie hadden we aan covid ook niks hoeven doen... stel je voor als al die mensen die op de IC hebben gelegen er nu niet meer zouden zijn, in 2 jaar van de schaarste op de huizenmarkt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

_JGC_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Met die redenatie hadden we aan covid ook niks hoeven doen... stel je voor als al die mensen die op de IC hebben gelegen er nu niet meer zouden zijn, in 2 jaar van de schaarste op de huizenmarkt af.
Volgens mij is dat nogal een offtopic en slechte vergelijking, maar het was achteraf gezien wellicht wel de minst schadelijke oplossing geweest. Met z'n allen verzamelen in Brabant, alle verpleegafdelingen 2 maanden verplicht dicht, en de natuur z'n werk laten doen. Economisch gezien had het denk ik minder schade opgeleverd, sociaal gezien is het even een hele forse tik maar minder dan mensen 2 jaar opsluiten, alleen ethisch...

Ik zou persoonlijk alleen het bestrijden van een pandemie niet zo snel vergelijken met het stellen van financiële prioriteiten, maar wie ben ik...

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:25
Ja bizar zeg! Ik tank ook altijd in Gronau of Alstätte aangezien ik in Enschede woon. Was ook ff de prijzen aan het checken online. Dacht eerst dit kan niet kloppen dus meerdere sites gecheckt maar helaas... Normaal gesproken altijd wel minimaal 35 cent verschil per liter...
osbourne1903 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:59:
[Afbeelding]

Dit is echt niet meer normaal. Precies 7 dagen terug nog voor 1,57 getankt in Gronau (DE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-04 21:30
[...]
Is dat een positieve ontwikkeling? Ik heb de afgelopen dagen een aantal opties serieus bekeken en zie elektrisch rijden niet direct als een aantrekkelijke overstap.

Tweedehands elektrische auto: Hoe zit het met de accu? Dat is het eerste wat je vraagt, daar komt bij dat veel Tesla Model 3 modellen nog in een lease contract zitten en het aanbod schaars is. Ja, kleinere auto's zijn er voldoende. Verder onderzoek gedaan naar een BMW i3 gaf al snel aan dat de goedkoopste afvallen door de actieradius. Nieuwere modellen gaan al snel naar 25/30.000 euro. Als ik 30.000 euro moet neerleggen om daarna per kilometer goedkoper kan rijden moet ik nog heel wat kilometers maken.

Private lease: Mits je in de situatie zit dat private lease een geschikte oplossing is krijg je nog te maken met levertijd. Wederom zijn er veel kleinere auto's direct beschikbaar, maar dit moet weer in de gezinsituatie passen. Zelf kijk ik naar bijvoorbeeld de EQA/B, Polestar 2, Volvo EX40 dat segment.

Ik ben 100% voor elektrische auto's en mag mijzelf gelukkig prijzen met een plug-in hybride Mercedes van de zaak. Woon-werk verkeer rij ik volledig elektrisch en ik laad deze elke dag op bij de laadpaal voor de deur (goedkoper dan benzine), maar ik betrap mijzelf dat ik de auto niet verplaats als deze vol is. Als meer mensen elektrisch gaan rijden krijgen we dat weer ...

Al met al gezien de enorme stijging van brandstof komt het er wederom op neer dat mensen met een kleine portemonnee het hardst geraakt worden. Er is in Nederland een grote groep die heel graag elektrisch (lees: goedkoper) zouden willen rijden maar de aanschaf niet kunnen betalen of waarvoor private lease geen optie is. In mijn geval denk ik dat de zakelijke lease auto ook prive te gebruiken de goedkoopste keuze is, al betaal ik dan 22% bijtelling.

Ik verwacht niet dat er in Nederland mensen zijn die nu met de auto niet meer van A naar B kunnen omdat het te veel kost. We zouden de belastingen op fossiele brandstof tijdelijk iets kunnen verlagen, al weet ik niet hoe veel dat scheelt, wel weet ik dat met de nieuwe ministers van Financiën en Klimaat die kans zeer-zeer klein is.
Niet meer mogelijk als in (dagelijks) woon-werk en de kilometervergoeding niet voldoende is? Hoe vaak moet je ergens heen dat het financieel niet meer betaalbaar is? Zoals ik eerder zei verwacht ik niet dat er mensen zijn die niet meer van A naar B kunnen omdat het niet meer te betalen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Joyous-P op 04-03-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
[...]

Laat me raden, je vind dat auto rijden alleen nog maar voor de elite is? En je vind jezelf vast in die groep horen? O-)
Je vergeet zeker even dat EV's voor veel mensen nog steeds onbetaalbaar zijn, dat spaarpotje gaat eerder leeg als dat het gevuld wordt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

osbourne1903 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:59:
[Afbeelding]

Kloppen die prijzen wel? Ik zie vaak op nu.nl posts van mensen dat tanken in Duitsland vaak maar € 1.20 - € 1.30 zou kosten ("zeker 75 cent goedkoper dan in NL!" etc, werd gisteren nog geroepen onder het artikel van deze record-prijs).

Dan vind ik zelfs die € 1.57 nog wel heel erg hoog?

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 04-03-2022 16:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:02
wildhagen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:45:
[...]

Kloppen die prijzen wel? Ik zie vaak op nu.nl posts van mensen dat tanken in Duitsland vaak maar € 1.20 - € 1.30 zou kosten ("zeker 75 cent goedkoper dan in NL!" etc). Dan vind ik zelfs die € 1.57 nog wel heel erg hoog?
Die 1,57 is niet raar hoor. Vorige weekdonderdag in Belgie nog voor 1,63 kunnen tanken. Dag erna was het al voorbij de 1.70

1,20 heb al lang niet meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dracula schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Die 1,57 is niet raar hoor. Vorige weekdonderdag in Belgie nog voor 1,63 kunnen tanken. Dag erna was het al voorbij de 1.70

1,20 heb al lang niet meer gezien.
Dan snap ik niet waarom men altijd roept dat de prijzen alleen in Nederland stijgen, en dat het in het buitenland niet of nauwelijks verandert. Zie je ongeveer onder elk nieuw bericht over prijsverhogingen bij nu.nl wel terug.

Die lui liegen en bedriegen dan ook alles bij elkaar kennelijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:59
Alleen schijnt dan wel weer zo te zijn dat gros van NL er geen km minder om rijd... wel sinds kort dat mensen dus daadwerkelijk wat meer op zoek gaan naar de goedkopere adresjes, maar dus nog wel net zo veel rijden.

Natuurlijk is het zo dat hoop mensen ook geen keus hebben (ivm bijv gros van de kilometers voor werk), maar toch zullen er zat gevallen zijn die wel minder zouden kunnen rijden, maar blijkbaar nog niet duur genoeg is...

Zou zelf ook wel graag een elektrische auto willen, maar nog los van de aanschafkosten vind ik het gewoon doodzonde dat het eigenlijk moeilijk blijft om 400km minimaal op een volle accu te halen + ik zou erg graag een station willen blijven rijden... Voor hoop mensen vast een optie, maar kleine auto is geen optie en SUV trekt mij minder. Naast nog het feit dat bij gros van familie/werk adressen en ook thuis praktisch geen laadpalen in de buurt zijn.

Edit: kan dat limiet van 125,- per tankbeurt ook niet eens verhoogd worden? 8)7
Kan nooit meer tank helemaal vol gooien...

[ Voor 6% gewijzigd door Expendable op 04-03-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Heftig hoor: in Duitsland is ondertussen ook al de € 1,90 gepasseerd, waar ik vorige week nog € 1,77 betaald heb. Ik ben benieuwd of ze Duitse overheid vergelijkbare maatregelen gaat nemen, zoals de Poolse overheid gedaan heeft.

In Polen hebben ze de BTW op benzine van 23 naar 8 procent teruggebracht, dus daar kun je echt een stuk goedkoper tanken. In Tsjechië is het ook goedkoper dan in Duitsland, echter niet zo goedkoop als in Polen.
wildhagen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:50:
[...]

Dan snap ik niet waarom men altijd roept dat de prijzen alleen in Nederland stijgen, en dat het in het buitenland niet of nauwelijks verandert. Zie je ongeveer onder elk nieuw bericht over prijsverhogingen bij nu.nl wel terug.

Die lui liegen en bedriegen dan ook alles bij elkaar kennelijk.
Omdat ze de huidige Nederlandse prijzen vergelijken, met de huidige prijzen in Duitsland en België. Zonder rekening te houden dat de prijzen in het buitenland net zo hard gestegen zijn...

Het verschil tussen de prijs tussen Nederland en Duitsland, is zelfs niet meer zo heel groot: aangezien Duitsland een CO2 belasting aan de brandstof toegevoegd heeft, dat was circa € 0,10 per liter vanaf 1 januari 2021. En dit jaar is er nog een paar cent CO2 belasting bijgekomen...

Sommige mensen die liegen inderdaad gewoon over de prijs: waarom vraag ik mij soms af? Vinden ze het leuk, andere automobilisten voor de gek te houden?

[ Voor 56% gewijzigd door Weissbier op 04-03-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog een verhoging op komst:
Tanken aan de pomp in Nederland wordt dit weekend nog duurder als gevolg van de onrust op de oliemarkt door de oorlog in Oekraïne. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers gaan de adviesprijzen van de grote oliemaatschappijen zaterdag opnieuw met meerdere centen omhoog, net als vrijdag het geval was.

Van de vier concerns waarvan al gegevens binnen zijn, loopt de geadviseerde literprijs voor Euro95 (E10) tussen de 2 en 6 cent op. Bij diesel moeten automobilisten zoals het er nu uitziet rekening houden met prijsstijgingen van 2 tot 8 cent per liter. Maar van één groot bedrijf ontbreken de nieuwe prijzen nog.

Vrijdag gingen de prijzen al fors omhoog. Daardoor was de adviesprijs voor Euro95 al opgelopen tot een record van 2,311 euro per liter. Voor diesel gaat het om 2,012 euro, wat eveneens het hoogste niveau ooit is. Marktdeskundige Paul van Selms van UnitedConsumers noemt de prijsstijgingen van de laatste dagen "ongekend".
Bron: Tanken wordt dit weekend opnieuw fors duurder

Tempo zit er goed in door die oorlog zo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:05

Dark Angel

Corvette LS Power

Ben benieuwd hoe hard het nog gaan stijgen voor Mei ga dan een roadtrip van 6K doen in een auto die gemiddeld 1:5 rijd. Zal bij thuiskomst een bloemtje krijgen van de shell of BP

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:48
Ik vind die gasprijs van boven de 200 euro echt insane. Tien keer hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEu3e2hQ7j9XbIqHzipT9ytVtXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZqqlxLjJxw6PgKezpTRpsuC6.png?f=fotoalbum_large

Het is als met Corona... de toekomst wordt tijdelijk naar voren gehaald. In het geval van Corona: remote werken, in het geval van deze oorlog: fossiele brandstoffen die ooit opraken (de hoofdreden waarom Elon Musk destijds z'n universiteitsonderzoek deed naar batterijen). Als Oekraine en Taiwan zich overgeven besparen we een hoop ellende?

[ Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 04-03-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

[Afbeelding]

Had ik graag gedaan. Als de gemeente niet zo idioot moeilijk doet over een laadpaal.
Na aanschaf mag je die aanvragen, en dan misschien krijg je er 1 ergens in je wijk.
Ja flikker op. Dat ding moet er staan of een gegarandeerde ja krijgen.
Er is vorig jaar achter mijn huis een grote parkeerplaats gerenoveerd. 0 laadpalen geplaatst.
Heel aantrekkelijk als ik een dorp verderop moet gaan laden.

Hier dus een diesel voor de deur.

Het wordt hoog tijd dat de overheid hier een rol in gaat nemen en de accijnzen niet laat meestijgen of gaat verlagen. In een week meer dan 10ct stijging. Diesel en benzine ontloopt elkaar amper nog. Maar mijn wegenbelasting is wel vele malen hoger.
Overigens wordt je EV ook onbetaalbaar met de huidige elektra prijzen.

Ook tijd om de reiskostenvergoeding van 19ct max belastingvrij fors omhoog te gooien. Daarmee kom je gewoon echt niet meer uit. Niet eens in de buurt.
Mijn vrouw werkt in de thuiszorg. Werkgever geeft aan niks te kunnen/mogen verhogen. Hier is echt een grote rol voor de overheid weggelegd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zich niet zo raar natuurlijk dat de prijzen van zowel olie als gas zo hard stijgen. Iets met een oorlog enzo, en sancties tegen Rusland.

Laat Rusland nu nét de grootste olieproducent én grootste gasproducent ter wereld zijn....

De 10 grootste olieproducerende landen van 2022:
Russia - 10.58 million BPD
Saudi Arabia - 10.13 million BPD
United States - 9.352 million BPD
Iran - 4.469 million BPD
Iraq - 4.454 million BPD
Canada - 3.977 million BPD
China - 3.383 million BPD
United Arab Emirates - 3.174 million BPD
Kuwait - 2.753 million BPD
Brazil - 2.622 million BPD
Zie deze site

Rusland valt door sancties dus weg. Iran idem dito, China idem dito. De VS en Canada exporteren zo goed als niks, maar houden het voor de eigen interne markt. Irak is een instabiel land.

Voor gas is het deze lijst:
Russia (47,805 billion cubic meters)
Iran (33,721 billion cubic meters)
Qatar (24,072 billion cubic meters)
United States (15,484 billion cubic meters)
Saudi Arabia (9,200 billion cubic meters)
Turkmenistan (7,504 billion cubic meters)
United Arab Emirates (6,091 billion cubic meters)
Venezuela (5,740 billion cubic meters)
Nigeria (5,475 billion cubic meters)
China (5,440 billion cubic meters)
Zie deze lijst.

Wederom, de 1e en 2e hebben sancties tegen zich. Venezuela en China ook, en Turkmenistan ook. De VS exporteert ook hier niet.

Dan kan dat niet anders dat dat grote financiele gevolgen gaat hebben. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

wildhagen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:09:
Op zich niet zo raar natuurlijk dat de prijzen van zowel olie als gas zo hard stijgen. Iets met een oorlog enzo, en sancties tegen Rusland.

Laat Rusland nu nét de grootste olieproducent én grootste gasproducent ter wereld zijn....

De 10 grootste olieproducerende landen van 2022:

[...]

Zie deze site

Rusland valt door sancties dus weg. Iran idem dito, China idem dito. De VS en Canada exporteren zo goed als niks, maar houden het voor de eigen interne markt. Irak is een instabiel land.

Voor gas is het deze lijst:

[...]

Zie deze lijst.

Wederom, de 1e en 2e hebben sancties tegen zich. Venezuela en China ook, en Turkmenistan ook. De VS exporteert ook hier niet.

Dan kan dat niet anders dat dat grote financiele gevolgen gaat hebben. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.
Rusland valt (nog) niet weg? Er stroomt gewoon gas door de leidingen.
Men is er alleen bang voor.

Ik wil de verhogingen niet zien zodra ze pijpen echt leeg zijn.

En het veranderd niks aan het feit dat de overheid echt een grotere rol moet pakken hier om te zorgen dat haar burgers rond kunnen komen. En het warm kunnen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 04-03-2022 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dennis1812 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:11:
[...]

Rusland valt (nog) niet weg? Er stroomt gewoon gas door de leidingen.
Men is er alleen bang voor.
Wat er nu door de leidingen stroomt is ongeveer 15 procent van de normale capaciteit.

En Rusland is ook niet gek... die zeggen straks 'fuck you' en draaien de gaskraan gewoon dicht, en gaan aan China leveren. Die sluiten wél contracten af en leggen geen sancties op.

Zeker als je bedenkt dat Rusland nu de facto gratis gas levert aan ons. Je kunt hen immers niet meer betalen, want ze zijn van SWIFT gegooid waardoor internationale betalingen niet meer kunnen plaatsvinden.
Dan gaan de prijzen simpelweg nóg verder omhoog. Ook dat vereist geen universitaire studie om te kunnen voorspellen.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 04-03-2022 18:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 15:17
[...]

Financieel kan ik prima een EV occasion betalen. Maar ik heb geen oprit en geen eigen parkeerplaats. Appartement in woonwijk, geen parkeergarage, tevens 24 appartementen in het hele gebouw, en totaal 15 parkeervakken, 1 of meer plaatsen opeisen met een laadpaal is dus niet mogelijk. De dichtsbijzijnde publieke paal is 4 straten verderop of 1.5km verder in het centrum.

Ja, verhuizen naar iets met een eigen parkeerplek, plek voor een laadpaal, óf liefst een eigen oprit. Maar met deze huizenprijzen gaat dat als vrijgezel echt niet wat worden.

Dus nee, ik denk dat het met deze brandstof (en energie) prijzen steeds onmogelijker wordt voor modaal of lager om een EV te rijden. Terwijl sparen voor een EV ook niet lukt nu de kosten alleen maar stijgen. Misschien over een jaar of 6 als EV occasions wat betaalbaarder worden, maar dan zit je weer met een versleten accu...

Financieel kan ik de brandstofprijzen nog prima hebben en ik heb de mazzel dat ik 20 minuten van een Duits tankstation woon, maar ik pak wel vaker de fiets als het lukt (ook omdat ik mijn conditie weer wat op wil bouwen), ik zet de verwarming een graadje lager en de radiator in de gang en in de badkamer heb ik dicht gedraaid.

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 04-03-2022 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Dennis1812 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:11:
[...]

En het veranderd niks aan het feit dat de overheid echt een grotere rol moet pakken hier om te zorgen dat haar burgers rond kunnen komen. En het warm kunnen hebben.
De overheid gaat toch niets doen: dan had de overgrote meerderheid, niet voor de VVD, D66, CDA en ChristenUnie moeten stemmen.... maar op de SP of dergelijke :+

En deze maand zijn gemeenteraadsverkiezingen, ookal zou je bijna denken dat het tweede kamer verkiezingen zijn: maar helaas, is dit kabinet nog niet gevallen :(

Ze zouden de accijnzen kunnen verlagen, maar feit is: de overheid profiteert van de stijgende benzineprijzen! Dus waarom zouden ze? Had je maar SP moeten stemmen, die komen op voor Jan met Pet: een soort Robin Hood politieke partij, welke altijd voorstelt om de rijken zwaarder te belasten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Weissbier schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:24:
[...]

De overheid gaat toch niets doen: dan had de overgrote meerderheid, niet voor de VVD, D66, CDA en ChristenUnie moeten stemmen.... maar op de SP of dergelijke :+

En deze maand zijn gemeenteraadsverkiezingen, ookal zou je bijna denken dat het tweede kamer verkiezingen zijn: maar helaas, is dit kabinet nog niet gevallen :(

Ze zouden de accijnzen kunnen verlagen, maar feit is: de overheid profiteert van de stijgende benzineprijzen! Dus waarom zouden ze? Had je maar SP moeten stemmen, die komen op voor Jan met Pet: een soort Robin Hood politieke partij, welke altijd voorstelt om de rijken zwaarder te belasten :X
Al zouden ze ze niet verlagen. Prima
Zet ze dan op z'n minst vast zodat ze niet doorstijgen. Dat kost ze niets. Sterker nog, ze hebben nog altijd fors meer inkomsten dan pak een maand geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dennis1812 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Al zouden ze ze niet verlagen. Prima
Zet ze dan op z'n minst vast zodat ze niet doorstijgen. Dat kost ze niets. Sterker nog, ze hebben nog altijd fors meer inkomsten dan pak een maand geleden.
Accijns is een vaste opslag. Ze verdienen vooral aan de BTW, niet alleen op brandstof, maar op alles wat duurder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:38
wildhagen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:13:
[...]

Wat er nu door de leidingen stroomt is ongeveer 15 procent van de normale capaciteit.

En Rusland is ook niet gek... die zeggen straks 'fuck you' en draaien de gaskraan gewoon dicht, en gaan aan China leveren. Die sluiten wél contracten af en leggen geen sancties op.

Zeker als je bedenkt dat Rusland nu de facto gratis gas levert aan ons. Je kunt hen immers niet meer betalen, want ze zijn van SWIFT gegooid waardoor internationale betalingen niet meer kunnen plaatsvinden.

[...]

Dan gaan de prijzen simpelweg nóg verder omhoog. Ook dat vereist geen universitaire studie om te kunnen voorspellen.
Heb je voor alles wat je hier geschreven hebt de bronnen ??

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

_JGC_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:05:
[...]

Accijns is een vaste opslag. Ze verdienen vooral aan de BTW, niet alleen op brandstof, maar op alles wat duurder wordt.
Excuses. Net gecontroleerd en je hebt gelijk.

Mij dus ook gek laten maken door nepnieuws.

Desondanks kunnen ze prima wat verlagen van die btw of accijns.

Dank voor je correctie. Maakt mij ook weer slimmer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 15:59
Jemig, er is een oorlog gaande met veel leed.
Maar wat ik hier lees is kommer en kwel omdat onze energieprijzen stijgen.

Zelfs suggesties dat het beter is voor die landen om zich maar over te geven (wat leidt tot armoe, executies, oppressie) en dat het misschien ook beter is om een pandemie rond te laten gaan (wat leidt tot veel doden, overvolle ziekenhuizen met overwerkte mensen en stapels lijken die we niet snel genoeg kunnen begraven).

Ik snap dat het frustrerend is dat die pandemie en energieprijzen niet door iedereen even zwaar ervaren worden, maar dit is wel heel extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brainsz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Heb je voor alles wat je hier geschreven hebt de bronnen ??
Ja, 3 stuks zelfs: als eerste het nieuws van de laatste paar dagen, als tweede common sense. En als derde de economie lessen, specifiek het deel over marktwerking, vraag en aanbod.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@1Mark Het één leidt tot het ander, maar dat betekent natuurlijk niet dat de gevolgen op prijzen van iets ernstigs zoals een oorlog hier niet besproken mogen/kunnen worden. Dezelfde mensen die hier iets posten over de prijs van energie, kunnen net zo actief bijdragen aan het topic over de oorlog. Het is uiteraard allemaal relatief, maar dat betekent niet dat men het er hier niet over mag hebben.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

wildhagen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Ja, 3 stuks zelfs: als eerste het nieuws van de laatste paar dagen, als tweede common sense. En als derde de economie lessen, specifiek het deel over marktwerking, vraag en aanbod.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, wat betreft marktwerking heb je uiteraard gelijk, maar heb je een bronvermelding van bijv. die 15%?

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Taro schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:49:
@1Mark Het één leidt tot het ander, maar dat betekent natuurlijk niet dat de gevolgen op prijzen van iets ernstigs zoals een oorlog hier niet besproken mogen/kunnen worden. Dezelfde mensen die hier iets posten over de prijs van energie, kunnen net zo actief bijdragen aan het topic over de oorlog. Het is uiteraard allemaal relatief, maar dat betekent niet dat men het er hier niet over mag hebben.
En als zoiets niet besproken mag worden omdat een ander het erger heeft kunnen we eigenlijk alle topics wel opdoeken. Er is altijd iemand ergens ter wereld die er erger aan toe is.
Helaas veranderd dat weinig aan individuele situaties hier. Die ook schrijnend kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Laatst online: 07:37
Dat doen ze wel (bron), ze volgen gewoon de route van de meeste $ ...

[ Voor 20% gewijzigd door morgoth924 op 05-03-2022 10:31 ]

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Eventjes naar de Efteling geweest: op de heenweg en terugweg telkens naar de prijzen bij de tankstations gekeken, daar schrik je toch ook echt een ongeluk van. Hoogste prijs die ik zag was € 2,44 ofzo 8)7

Autorijden is met dit soort benzineprijzen niet meer leuk: je kunt het wel compenseren, door je rijstijl aan te passen. De meeste personenauto's lopen het zuinigste tussen de 80km en 90km/u....

Maar vooralsnog lijkt het bij de meeste Nederlanders nog niet doorgedrongen, want op de linkerrijstrook was het mij toch druk :+ Er was echt geen colonne personenauto's, die 80km/u aan het rijden was op de rechterrijstrook. Er werd zoals gewoonlijk behoorlijk agressief gereden en het was weer treintje rijden op linkerrijstrook :X

Wie weet: binnenkort kun je een dikke BMW voor een prikkie kopen, dat soort auto's verbruiken ja veel benzine. Dat moet wel pijn doen in de portemonnee bij deze mensen, of zijn het echt veelal leasebakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:16
Weissbier schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:49:
Eventjes naar de Efteling geweest: op de heenweg en terugweg telkens naar de prijzen bij de tankstations gekeken, daar schrik je toch ook echt een ongeluk van. Hoogste prijs die ik zag was € 2,44 ofzo 8)7

Autorijden is met dit soort benzineprijzen niet meer leuk: je kunt het wel compenseren, door je rijstijl aan te passen. De meeste personenauto's lopen het zuinigste tussen de 80km en 90km/u....

Maar vooralsnog lijkt het bij de meeste Nederlanders nog niet doorgedrongen, want op de linkerrijstrook was het mij toch druk :+ Er was echt geen colonne personenauto's, die 80km/u aan het rijden was op de rechterrijstrook. Er werd zoals gewoonlijk behoorlijk agressief gereden en het was weer treintje rijden op linkerrijstrook :X

Wie weet: binnenkort kun je een dikke BMW voor een prikkie kopen, dat soort auto's verbruiken ja veel benzine. Dat moet wel pijn doen in de portemonnee bij deze mensen, of zijn het echt veelal leasebakken?
Mensen hebben blijkbaar nog veel (spaar)geld over van de corona periode. Waar zou het omslagpunt liggen van de benzineprijs wanneer iedereen massaal rechterbaan gaat rijden? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Ach, als je de Efteling kunt betalen (zelfs met de zegeltjes voor veel te dure boodschappen bij de AH), kan 2,40 euro voor een liter benzine er ook wel af ;)

Maar idd, mensen rijden geen km minder of langzamer. Ik heb vanavond zelf gewoon 100-110 gereden, maar dat is omdat ik dat gewoon fijner vind rijden.

Ik zie nu gewoon 2-3x per dag de prijzen stijgen aan de pomp. Gisterochtend diesel getankt voor 1,839. Paar uur later rijd ik langs die pomp, was het 1,879. 's avonds kom ik er weer langs, is het 1,899.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
noslen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Mensen hebben blijkbaar nog veel (spaar)geld over van de corona periode. Waar zou het omslagpunt liggen van de benzineprijs wanneer iedereen massaal rechterbaan gaat rijden? :+
€ 3 per liter ofzo? Maar dan nog denk ik, dat DPG media nog meer wekelijks o wat zijn de benzineprijzen toch zo hoog artikelen dient te schrijven :+ Nu raakt het vooral de Nederlander, met een klein inkomen die hard gespaard heeft om met zijn gezin naar de Efteling te kunnen gaan :$

Nu kan hij alleen de benzine niet meer betalen |:( De Albert Heijn geeft je ja geen korting op de benzine, enkel op de kaartjes van de Efteling _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exelletor
  • Laatst online: 14:40
Mwoah, ik vind de stijging nog niet zo gek. Als je benzineverbruik 1 op 15 is en je rijdt 1000km per maand, dan ben je bij 2,30 ongeveer €150 per maand kwijt. Bij 3 euro per liter, is dat ongeveer €200. Ik ken een hoop mensen bij wie de energierekening of de boodschappen in absolute bedragen meer verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:16

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Weissbier schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:24:
[...]

Madamme Kaag heeft aangegeven dat budgettaire maatregelen voor inflatie compensatie niet in een jaar kunnen worden bijgestuurd en het verlagen van de brandstof accijnzen / btw zou betekenen dat de kosten verlaging niet terecht komt bij de mensen die dit het hardste nodig hebben - want minima kunnen toch geen auto betalen.

Nou, tot zover het goede nieuws 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

de meester01 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:58:
[...]

Madamme Kaag heeft aangegeven dat budgettaire maatregelen voor inflatie compensatie niet in een jaar kunnen worden bijgestuurd en het verlagen van de brandstof accijnzen / btw zou betekenen dat de kosten verlaging niet terecht komt bij de mensen die dit het hardste nodig hebben - want minima kunnen toch geen auto betalen.

Nou, tot zover het goede nieuws 8)7
Komt dat mens ooit uit de den haag bubbel? Praten met burgers enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
exelletor schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:31:
Mwoah, ik vind de stijging nog niet zo gek. Als je benzineverbruik 1 op 15 is en je rijdt 1000km per maand, dan ben je bij 2,30 ongeveer €150 per maand kwijt. Bij 3 euro per liter, is dat ongeveer €200. Ik ken een hoop mensen bij wie de energierekening of de boodschappen in absolute bedragen meer verschil maken.
Het probleem is: de boodschappen worden ook gewoon duurder en niet een beetje... in een ander topic vergeleek ik de zonnebloemolie. Bepaalde producten in de supermarkt zijn fors in prijs verhoogd!

Maar nu worden ook de basisproducten langzaam in prijs verhoogd: huismerk cola was al duur in Nederland, nu is er € 0,06 bij gekomen. Was eerst € 0,65 voor 1.5l en ja dan kun je zeggen, dat die mensen maar meer kraanwater moeten drinken.

Echter zelfs als je geen auto hebt en dus niet hoeft te tanken, krijg je indirect met de verhoogde brandstofprijzen te maken. Vrachtwagens lopen niet op water en de Poolse chauffeurs moeten natuurlijk wel betaald worden, dus al deze kosten stijgen voor het transport en wordt aan ons de consument doorberekend.

De supermarkt medewerker die pinda's betaald krijgt, die krijgt echt niet eventjes 10% meer pinda's om zijn koopkracht verlies te compenseren. Ook krijgt hij niet meer reiskostenvergoeding, enige wat hij wel krijgt is 10% personeelskorting :+

PS ik vraag mij wel af wat Shell van plan is met die barrels spotgoedkope olie die ze gekocht hebben, daar profiteren de klanten natuurlijk niet van...

[ Voor 5% gewijzigd door Weissbier op 06-03-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In België kostte brandstof gisteren dit:

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/1He-DbZ8YmVXnXGN_RziKR188NE/diocontent/213465313/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Was wel een foutje, want nu kost het dit:

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/6dllsbuTnz4tUseQuwKh1_CuCp0/diocontent/213465312/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:18
Dennis1812 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:08:
Ook tijd om de reiskostenvergoeding van 19ct max belastingvrij fors omhoog te gooien. Daarmee kom je gewoon echt niet meer uit. Niet eens in de buurt.
Mijn vrouw werkt in de thuiszorg. Werkgever geeft aan niks te kunnen/mogen verhogen. Hier is echt een grote rol voor de overheid weggelegd.
Maar waarom zou reiskostenvergoeding kostendekkend moeten zijn? Het is een compensatie voor woon-werkverkeer door de werkgever,er zijn ook zat beroepsgroepen waar een reiskostenvergoeding in het geheel niet betaald wordt.

Met de problemen van file's en sustainability van ons vervoer zou ik eerder pleiten voor het geheel afschaffen van belastingvrije reiskostenvergoeding. Waarom zou je bedrijven "subsidieren" voor het in dienst hebben van werknemers de verder moeten reizen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50
Dennis1812 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:08:
[...]

Werkgever kan best meer betalen dan 19ct, maar dan moet er belasting worden afgedragen over het bedrag boven de 19ct. Én daar zal de werkgever geen zin in hebben. ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:50:
[...]

Maar waarom zou reiskostenvergoeding kostendekkend moeten zijn? Het is een compensatie voor woon-werkverkeer door de werkgever,er zijn ook zat beroepsgroepen waar een reiskostenvergoeding in het geheel niet betaald wordt.

Met de problemen van file's en sustainability van ons vervoer zou ik eerder pleiten voor het geheel afschaffen van belastingvrije reiskostenvergoeding. Waarom zou je bedrijven "subsidieren" voor het in dienst hebben van werknemers de verder moeten reizen.
Kom je wel eens buiten de Randstad? Werk in eigen woonplaats is vaak gewoon geen optie.

In mijn vakgebied zijn daar te weinig ziekenhuizen voor. Voor mijn vrouw nog lastiger. Die werkt in de thuiszorg.

Kostendekkend is het zelden geweest. Maar zou t wel in de buurt moeten komen. De afstand word alleen maar groter.
Even verhuizen voor je werk kan ook niet door de enorme huizenprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

GermanPivo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:52:
[...]

Werkgever kan best meer betalen dan 19ct, maar dan moet er belasting worden afgedragen over het bedrag boven de 19ct. Én daar zal de werkgever geen zin in hebben. ;)
Dan maken ze maar zin. Ook dat is personeelsbinding. Er zijn toch zoveel tekorten? Onderscheid jezelf dan als werkgever en zorg goed voor je personeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:50:
[...]

In de thuiszorg (daar heeft hij het over) vind ik het wel een ander verhaal. Dan rijdt je van klant naar klant (patient naar patient), dat is wat anders dan van thuis naar werk en terug. Ik dacht dat je dan trouwens ook wel meer kreeg of een voertuig.

Maar we zitten met een oorlog in Europa. Een beetje onzin om nu te gaan klagen over de benzineprijzen. Er is niemand die er wat aan kan veranderen als er paniek op de markt is. Ik zag dat petroleum gisteren 1,39 euro koste, in 2020 was dit 0,40 euro. Ik hoop dat het volgende winter wat genormaliseerd is en ik pak wel wat vaker de fiets. Ik heb 60 liter fietstassen gekocht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Marzman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:57:
[...]

In de thuiszorg (daar heeft hij het over) vind ik het wel een ander verhaal. Dan rijdt je van klant naar klant (patient naar patient), dat is wat anders dan van thuis naar werk en terug. Ik dacht dat je dan trouwens ook wel meer kreeg of een voertuig.
Dat verschilt enorm per werkgever. Meestal niet. En bij een betere werkgever betekent verder weg werken wat ook weer slecht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dennis1812 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:55:
Kostendekkend is het zelden geweest. Maar zou t wel in de buurt moeten komen.
Dat is een discussie tussen jou en je werkgever daar heeft de overheid niet zoveel mee te maken (en de onbelastte ruimte die zij vast stellen).

Daarnaast kan €0,19/km wel kostendekkend zijn voor een marginale kilometer.

Bij mijn werkgever krijgen we €0,19 voor woon-werk en €0,28 voor zakelijke kilometers. Bij mijn vorige werkgever was het tarief voor zakelijke kilometers €0,38.

Je personeel zakelijke kilometers laten rijden voor €0,19/km is hoe dan ook irreel, of het nou belast of onbelast is.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 06-03-2022 08:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Maar we zitten met een oorlog in Europa. Een beetje onzin om nu te gaan klagen over de benzineprijzen.
Als de thermostaat op 16gr zou moeten, koud douchen, alle afstanden <15km op de fiets dan hoeven we inderdaad nog niet te doen alsof we tulpenbollen eten in de hongerwinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
[...]
Maar we zitten met een oorlog in Europa. Een beetje onzin om nu te gaan klagen over de benzineprijzen. Er is niemand die er wat aan kan veranderen als er paniek op de markt is. Ik zag dat petroleum gisteren 1,39 euro koste, in 2020 was dit 0,40 euro. Ik hoop dat het volgende winter wat genormaliseerd is en ik pak wel wat vaker de fiets. Ik heb 60 liter fietstassen gekocht.
Het een sluit het andere niet uit: erg dat er in Oekraïne oorlog is, maar dat is niet iets wat pas een week aan de gang is. Dat is al heel lang aan de gang, sinds 2014 heb ik begrepen.

Wij zijn vooralsnog niet direct betrokken bij deze oorlog: Rotterdam is gelukkig nog niet platgebombardeerd zover ik weet, dus olie uit andere landen kan gewoon nog geïmporteerd worden. Volgens mij wordt voor de benzine in Nederland niet eens zoveel Russische olie gebruikt, dat komt ook uit andere landen.

Maar klagen over de benzineprijs mag wel degelijk: de benzineprijs ansich is net een € 1 ofzo? Ik ben geen rekenwonder, maar volgens mij gaat bijna de helft naar de staatskas. Dus de overheid kan wel degelijk ervoor zorgen dat de benzineprijs weer zakt!

Het is nu wachten welk land als eerste maatregelen neemt: België? Luxemburg? ( Als het verschil zo groot is, wil ik best richting Luxemburg rijden. Is maar een kleine 100km vanuit het zuiden des lands), Duitsland of Frankrijk? In Polen heeft men het al gedaan, al mag je daar nu wel geen jerrycans meer vullen.

In Luxemburg mag dat laatste sowieso niet: maar net als de Nederlanders, klagen ze in de andere landen ook steen en been over de hoge brandstofprijzen. Alleen de Nederlander lijkt te vergeten, dat de benzineprijs in België ook gewoon richting de € 2 nu gaat |:(

Ja in sommige delen van België is de prijs wat lager, maar die tankstations liggen niet dichtbij de grens. Dat is net zo in Duitsland: goedkoopste tankstation ligt in Alsdorf en dat is het SB tankstation, niet bepaald direct naast de grens :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Weissbier schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:41:
Maar klagen over de benzineprijs mag wel degelijk: de benzineprijs ansich is net een € 1 ofzo? Ik ben geen rekenwonder, maar volgens mij gaat bijna de helft naar de staatskas. Dus de overheid kan wel degelijk ervoor zorgen dat de benzineprijs weer zakt!
Zo lang nog massaal de auto gepakt wordt voor afstanden <5km is de brandstofprijs overduidelijke nog te laag.

Wat mij betreft is het juist een taak van de overheid de energietransitie aan te jagen en brandstof juist duur te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJl6Ay3MYjDvnsN-WWA5CRsbtAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GcnVz8sT13ke9969Zb7uYYMS.webp?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 06-03-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Weissbier schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Het een sluit het andere niet uit: erg dat er in Oekraïne oorlog is, maar dat is niet iets wat pas een week aan de gang is. Dat is al heel lang aan de gang, sinds 2014 heb ik begrepen.

Wij zijn vooralsnog niet direct betrokken bij deze oorlog: Rotterdam is gelukkig nog niet platgebombardeerd zover ik weet, dus olie uit andere landen kan gewoon nog geïmporteerd worden. Volgens mij wordt voor de benzine in Nederland niet eens zoveel Russische olie gebruikt, dat komt ook uit andere landen.
Ik woon in Belgie en Belgie heeft niet eens Russisch gas (nou ja 1 procent ofzo), maar wat denk je dat er met de prijzen van gas uit andere landen gebeurd als iedereen die wel Russisch gas gebruikt op zoek moet naar alternatieven? Er is gewoon paniek op dit moment door de invasie van Rusland. Hopelijk zijn de prijzen tijdelijk.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]
Maar we zitten met een oorlog in Europa. Een beetje onzin om nu te gaan klagen over de benzineprijzen. Er is niemand die er wat aan kan veranderen als er paniek op de markt is.
Je kunt dit op verschillende manier interpreteren:
  1. De oorlog heeft invloed op de prijzen, dat is logisch en daar kan je over klagen maar dat heeft weinig zin, want die invloed is er nou eenmaal
  2. Klagen over een hoge brandstofprijs voelt niet OK omdat het relatief gezien minder erg is dan de oorloog.
Volgens mij bedoel je het eerste en dat is inderdaad zo. Mocht het de tweede zijn, dan geef ik graag het volgende nog even aan, in het algemeen, niet specifiek richting jou bedoeld: Deze feedback is hier de afgelopen dagen vaker langskomen en ook gemeld. Iedereen beseft zich dat het onderwerp dat hier besproken wordt ten opzichte van het in een oorlog zitten relatief gezien niets/weinig voorstelt, maar het moet hier wel besproken kunnen worden. Mocht dit vaker langskomen dan zal ik dit wel in de topicwaarschuwing verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Taro Ik bedoel het eerste.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weissbier
assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Zo lang nog massaal de auto gepakt wordt voor afstanden <5km is de brandstofprijs overduidelijke nog te laag.
[Afbeelding]
Dat ben ik eens: maar vergeet niet dat het gemakzucht is! Ik vind de gesprekken met mijn ouders de laatste tijd niet leuk hoor... voor mijn vader die bijna 70 is, betekend autorijden vrijheid.

Mijn moeder zegt telkens: als de benzineprijs nog verder stijgt, dan gaat de auto weg. En het is maar een Citroen C1 dus niet eens een benzineslurper, al beweert mijn moeder dat ze met die auto uit 2009 bijna aan € 200 kosten per maand hebben 8)7

( Al rijdt mijn vader niet volgens het nieuwe rijden, dus waarschijnlijk verbruikt hij wel meer benzine: dan ik zou doen, als ik in die auto zou rijden. Aangezien mij wel het nieuwe rijden aangeleerd is, tijdens de rijlessen. )

Van onderhoud hebben ze nog nooit gehoord, belasting en verzekering zijn bij elkaar wellicht een kleine € 40 en een volle tank is € 70 wanneer je in Duitsland tankt. Maar ze rijden voornamelijk kleine stukjes, telkens als ze verder rijden is het een groot drama: dan raakt mijn vader de weg kwijt, omdat hij afasie van een herseninfarct overgehouden heeft.

Rijden kan hij echter prima, alleen dan moet het wel bekend terrein zijn: als het onbekend terrein is, dan weet hij zelfs niet eens een tankstation te vinden die niet langs de snelweg ligt. Want met een smartphone omgaan kan hij niet en mijn moeder, die wilt niet leren hoe ze Google Maps gebruikt etc.

Het zijn vooral de Nederlanders, die een boven gemiddeld inkomen verdienen die deze benzineprijzen met gemak kunnen betalen: als je het met een inkomen rond minimumloon moet doen, dan doen deze benzineprijzen echt wel pijn in de portemonnee. Je kunt niet tegen je werkgever zeggen: ik kom niet meer, want door de verhoogde benzineprijzen kom ik niet meer rond maandelijks :(

Mijn ouders moeten het ook doen, met een niet zo'n hoog inkomen: aangezien mijn moeder geen inkomen heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Weissbier op 06-03-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:43

Managelorian

“This is the workflow.”

Weissbier schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Het zijn vooral de Nederlanders, die een boven gemiddeld inkomen verdienen die deze benzineprijzen met gemak kunnen betalen: als je het met een inkomen rond minimumloon moet doen, dan doen deze benzineprijzen echt wel pijn in de portemonnee.
Ik denk dat iemand die een minimumloon verdient zich vooral moet afvragen of 'ie wel een auto moet hebben. Natuurlijk wil iemand dat wel, maar als je €1400 per maand netto ontvangt en je hebt na aftrek van alle vaste lasten + boodschappen +auto maar €50-€100 in de maand over dan is dat wel heel weinig speelruimte voor de onverwachte financiële verrassingen die een auto met zich mee kan brengen. En dan gaat het nog niet eens zozeer over de stijgende benzineprijzen, maar eerder over onverwachte reparaties en/of boetes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:05
[...]

Het zijn vooral de Nederlanders, die een boven gemiddeld inkomen verdienen die deze benzineprijzen met gemak kunnen betalen: als je het met een inkomen rond minimumloon moet doen, dan doen deze benzineprijzen echt wel pijn in de portemonnee. Je kunt niet tegen je werkgever zeggen: ik kom niet meer, want door de verhoogde benzineprijzen kom ik niet meer rond maandelijks :(
Die met boven gemiddeld en hogere inkomens krijgen vaak ook een auto van de zaak, dan zijn die hogere benzinekosten veelal irrelevant.

Maar als je in loondienst bent en met je eigen auto naar het werk komt, dan kun je wel vragen of ze jouw vervoer betalen of de al bestaande vergoeding verhogen.
Mensen moeten eens leren om voor zichzelf op te komen.
Daarnaast is het met een laag inkomen ook wellicht - financieel gezien - een kleine stap om de bijstand of dergelijke in te gaan.
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat iedereen dat maar moet doen, maar als je door je vervoerskosten zoveel van je (minimum) inkomen verliest en je werkgever hier niets in wil betekenen, dan zou ik toch naar de alternatieven kijken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 20:27
Grappig mensen zouden rustiger moeten rijden omdat de benzine duur zou zijn...
Vergeet niet hoeveel mensen er een leasewagen hebben en dus zelf geen brandstof kosten dragen.
Daarnaast rij ik ook meestal goed door maar dat is voor mij minder een issue omdat LPG nog relatief goedkoop is tov benzine ;) en dat het verbruik ook niet zoveel scheelt 100 of 120.

Verder trek ik mezelf weinig aan van de oplopende prijzen omdat ik standaard bezig ben met besparingen waar veel op te verdienen is. Ik zie het maar zo hoe hoger de prijzen hoe meer er te besparen valt :)

Wat ik veel in mijn omgeving zie is dat mensen jaren de kop in het zand hebben gestoken, want zonnepanelen zijn lelijk, een mooie vakantie is belangrijker, kopen om te kopen, nooit niet letten op de kleintjes, LPG moet je op koken, enz enz...

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat je er niet aan ontkomt om acties te ondernemen, die elektrische auto komt eraan. Dus werk er naar toe en zorg ervoor dat je nu al maatregelen neemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
[...]

Dat ben ik eens: maar vergeet niet dat het gemakzucht is! Ik vind de gesprekken met mijn ouders de laatste tijd niet leuk hoor... voor mijn vader die bijna 70 is, betekend autorijden vrijheid.

Mijn moeder zegt telkens: als de benzineprijs nog verder stijgt, dan gaat de auto weg. En het is maar een Citroen C1 dus niet eens een benzineslurper, al beweert mijn moeder dat ze met die auto uit 2009 bijna aan € 200 kosten per maand hebben 8)7

( Al rijdt mijn vader niet volgens het nieuwe rijden, dus waarschijnlijk verbruikt hij wel meer benzine: dan ik zou doen, als ik in die auto zou rijden. Aangezien mij wel het nieuwe rijden aangeleerd is, tijdens de rijlessen. )

Van onderhoud hebben ze nog nooit gehoord, belasting en verzekering zijn bij elkaar wellicht een kleine € 40 en een volle tank is € 70 wanneer je in Duitsland tankt. Maar ze rijden voornamelijk kleine stukjes, telkens als ze verder rijden is het een groot drama: dan raakt mijn vader de weg kwijt, omdat hij afasie van een herseninfarct overgehouden heeft.

Rijden kan hij echter prima, alleen dan moet het wel bekend terrein zijn: als het onbekend terrein is, dan weet hij zelfs niet eens een tankstation te vinden die niet langs de snelweg ligt. Want met een smartphone omgaan kan hij niet en mijn moeder, die wilt niet leren hoe ze Google Maps gebruikt etc.

Mijn ouders moeten het ook doen, met een niet zo'n hoog inkomen: aangezien mijn moeder geen inkomen heeft.
Je noemt hier 2 dingen:

1. Je ouders worden ouder en overzien het niet meer, dit is helaas iets wat veel mensen overkomen erg vervelend. Hopelijk kun je hun er bij helpen / begeleiden.

2. Dat mensen met een boven gemiddeld inkomen met gemak de benzine prijs kunnen betalen vind ik bull shit. De meeste mensen met een hoger inkomen zijn ook gewend aan hun uitgaven patroon. Waar het allemaal om draait is dat je een goed overzicht hebt over waar je geld naar toe gaat en wat je bereid bent om te laten (keuzes maken). Daarnaast moet je ook een visie hebben en weten waar de kosten zitten en daarop besparen, hier moet je een plan voor maken zodat je gaande weg kan investeren.

Nu heb ik het geluk dat ik een bovengemiddeld inkomen heb maar ik ben wel alleen verdiener (incl. gezin), dus ik verdien niet meer dan een gezin met 2 werkende ouders. Maar waar ik geld aan overhoud is door er over na te denken en bewust met de kosten om te gaan, gelukkig doet mijn vrouw eraan mee.
Op deze manier kunnen wij onszelf veel permitteren (grote woning, auto, kinderen kunnen alles wat ze willen, enz.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
Marzman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Ik woon in Belgie en Belgie heeft niet eens Russisch gas (nou ja 1 procent ofzo), maar wat denk je dat er met de prijzen van gas uit andere landen gebeurd als iedereen die wel Russisch gas gebruikt op zoek moet naar alternatieven? Er is gewoon paniek op dit moment door de invasie van Rusland. Hopelijk zijn de prijzen tijdelijk.
De prijzen zijn altijd tijdelijk, de economie gaat nu eenmaal omhoog en omlaag.
Het is een kwestie van tijd dat er weer een economische moeilijke periode start (als deze niet al begonnen is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weissbier
Managelorian schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat iemand die een minimumloon verdient zich vooral moet afvragen of 'ie wel een auto moet hebben. Natuurlijk wil iemand dat wel, maar als je €1400 per maand netto ontvangt en je hebt na aftrek van alle vaste lasten + boodschappen +auto maar €50-€100 in de maand over dan is dat wel heel weinig speelruimte voor de onverwachte financiële verrassingen die een auto met zich mee kan brengen. En dan gaat het nog niet eens zozeer over de stijgende benzineprijzen, maar eerder over onverwachte reparaties en/of boetes.
Mensen die van een minimumloon leven: die werken in de regel niet thuis, maar ze hebben veelal een baan in de fabriek of bijvoorbeeld orderpicking. Dus die zijn afhankelijk van hun auto en kunnen niet zeggen: ik werk wel thuis, want dan krijg jij je bol.com bestelling dus niet :+

Ik vind het altijd makkelijk praten, dat mensen met een minimuminkomen geen auto zouden mogen rijden: omdat dat nu te duur voor ze wordt. Maar wij willen wel met zijn alle, dat de boodschappen nog enigszins betaalbaar blijven....

Dat gaat niet zonder die minimumloners, die voor een hongerloontje in de fabrieken werken: zodat wij kunnen hamsteren tijdens de 1+1 gratis weken 8)7

Mensen vergeten weleens: dat er ook gewoon fabrieksarbeiders zijn en die fabrieken liggen niet midden in de stad, dus zijn ze slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Juist deze mensen zouden wel gecompenseerd mogen worden: maar de VVD zwaait nog steeds met de scepter en die denken vooral aan de rijker. Of aan zichzelf.... om een baantje bij de Shell te garanderen :X

( Ja in het kabinet zit ook de D66, CDA en ChristenUnie, maar de VVD levert de baas van het land :-( )
JohanNL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Maar als je in loondienst bent en met je eigen auto naar het werk komt, dan kun je wel vragen of ze jouw vervoer betalen of de al bestaande vergoeding verhogen.
Weet je wat de baas dan zegt? Die zegt gewoon NEE, voor jouw 10 andere: eventueel wordt je zelfs vervangen door een Oost European...

Zo simpel is dat helemaal niet: de vakbond zou dat wel kunnen onderhandelen, maar dat lukt hun meestal ook niet. Juist het kabinet zou hier een rol in kunnen spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Weissbier op 06-03-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
genesisfm schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:34:
Verder trek ik mezelf weinig aan van de oplopende prijzen omdat ik standaard bezig ben met besparingen waar veel op te verdienen is. Ik zie het maar zo hoe hoger de prijzen hoe meer er te besparen valt :)
Ja je eventuele investering in een zuinige auto heb je sneller terugverdiend... veel nieuwe stadsauto's kunnen met een beetje moeite wel 25KM/L rijden. Maar als je dan in 2020 nog € 1,50 per liter betaalde en nu € 2,25 ongeveer.

Dan ben je € 0,03 per km meer kwijt en dan moet je die zuinige rijstijl wel vol weten te houden, want het is vermijdelijk om op langere stukken sneller te rijden.

Enige lichtpuntje is nu, dat je tegen de mensen kunt zeggen, die je bijvoorbeeld 4 jaar geleden voor gek verklaarde om voor een zuinige auto te kiezen: want je zou het verschil in aanschafprijs nooit terug verdienen, werd veelal gezegd. Met de benzineprijzen van destijds maakte het weinig uit of je 15km/l reed of 25km/l, aangezien de benzineprijzen niet zo hoog waren. In 2020 zelfs nog voor € 1,13 kunnen tanken, al dan wel Oostenrijk _O-

Nu is het verschil tussen 15km/l verbruiken of 25km/l ruim € 0,06 per km bij een benzineprijs van € 2,25 en als je dan 15.000km per jaar rijdt, zijn dat toch € 900 besparing. Bij een benzineprijs van € 1,50 was het verschil 0,04 per km en bespaarde je € 600 bij 15.000km op jaarbasis.

Maar zelfs bij 25km/l kost het op jaarbasis juist € 450 meer, in vergelijking met 2020. Maja Nederlanders met een benzineslurpende auto zijn echt de klos, die betalen nog meer: € 750 op jaarbasis, bij een verbruik van 15km/l dus dan maar geen onderhoud? Van dat geld wat ze nu meer aan benzine betalen, hadden ze bij wijze van spreken het onderhoud van kunnen betalen. Ik vrees ook dat dit precies is, waar Nederlanders op gaan bezuinigen: onderhoud is ja niet verplicht, al denken sommige van wel _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het kabinet voelt niets voor een aparte accijnsverlaging op benzine en diesel. Wel wordt er nu gekeken op welke manier en voor welke groepen extra compensatie mogelijk is vanwege de snel stijgende energieprijzen in Nederland door de oorlog in Oekraïne. "We zijn hartstikke hard bezig om te kijken op welke manier we het zo dragelijk mogelijk kunnen maken voor de mensen", zegt minister Kaag van Financiën.

Kaag zegt in het tv-programma WNL op Zondag dat het kabinet zich "enorme zorgen" maakt over de hele hoge inflatie in Nederland. Ze noemt de energieprijzen gigantisch. "Het raakt veel mensen." De benzineprijs is op dit moment rond de 2 euro 34 cent.

Maar voor een tijdelijke verlaging van accijns op brandstof voelt minister Kaag dus niets. Op benzine en diesel heft de overheid 21 procent btw. Met zo'n maatregel is een autorijder wel extra geholpen, maar hij zorgt voor een tekort in de schatkist waardoor er op andere terreinen, zoals bijvoorbeeld onderwijs of hulp aan sociale minima, bezuinigd zou moeten worden, waarschuwt de minister. "Het klinkt makkelijk, maar de bouwvakker of bakker gaat het er uiteindelijk niet om hoe hij geholpen wordt, maar als er maar verlichting komt."
Bron: https://nos.nl/artikel/24...maar-alle-opties-bekijken

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wat een onzin.

Hoe hoger de prijs hoe meer btw er binnenkomt. Als ze het op een maximum vastzetten krijgen ze net zo veel binnen als dat er geen oorlog geweest was.
Kwestie van wil niet en computer says no. En vooral loze woorden dat ze druk bezig zijn.
Zo net voor de verkiezingen. 17 maart een publicatie dat ze helaas niks voor ons kunnen betekenen.

Met corona konden we met miljarden smijten alsof t pepernoten waren, en nu kunnen we allemaal de pot op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:16
assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Wat mij betreft is het juist een taak van de overheid de energietransitie aan te jagen en brandstof juist duur te maken.
[Afbeelding]
Als je brandstof duurder maakt dan wordt het voor Jan modaal nog moeilijker om te sparen voor een EV, mede vanwege de hogere aanschafprijs. Ik denk dat het averechts werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
noslen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Als je brandstof duurder maakt dan wordt het voor Jan modaal nog moeilijker om te sparen voor een EV, mede vanwege de hogere aanschafprijs. Ik denk dat het averechts werkt.
Jan modaal kan natuurlijk wel de auto laten staan voor ritjes minder dan 5km, daar bespaar je enorm veel benzine mee. Omdat een auto in de regel pas warm is na 2 a 3km, ook voorkomt Jan daarmee dat hij met een lege accu bij de supermarkt stil komt te staan :+

Enige probleem is wel: vaste lasten lopen bij een stilstaande auto gewoon door, dus wellicht is het zelfs een idee om een zwaardere auto in te ruilen op een lichte kleinere auto die minder benzine verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
noslen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:14:
Dit zou veel sterker opgelost kunnen worden door vanuit de overheid een rentevrije lening aan te bieden (zonder afsluitkosten).

Stel dat een EV 2x zo duur in aanschaf is dan wat anders gekocht zou worden. Een lening tot maximaal 50% van de waarde volstaat dan, deze kan Bijvoorbeeld in maximaal 5 jaar afbetaald worden.

Risico I.c.m. all risk verzekering is vrijwel nul. Op deze manier kan er direct overgestapt worden en besparing gebruikt voor opbouw benodigd kapitaal (afbetaling lening.

Geld is gratis voor de overheid dus dit kost eigenlijk niets. Ik denk dat het effect hiervan groter zou zijn dan aanschafsubsidie.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 06-03-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Risico I.c.m. all risk verzekering is vrijwel nul. Op deze manier kan er direct overgestapt worden en besparing gebruikt voor opbouw benodigd kapitaal (afbetaling lening.
Dit klopt niet: zodra je op de all-risk verzekering claimt, dan ga je 5 jaar achteruit in schadevrije jaren. Aangezien electrische auto's duurder zijn, is de premie ook hoger als logisch gevolg.

Ik neem de Dacia Spring als voorbeeld, omdat dit de goedkoopste voorwaardelijke elektrische auto is. Al dan wel met slechts 44pk, maar bij een elektrische auto voldoet dit. Dat vermogen is ja direct beschikbaar, i.t.t. een dino auto.

Voor all-risk zou ik met 6 schadevrije jaren € 39,36 betalen: wanneer ik 5 schadevrije verlies, dan heb ik nog maar 1 schadevrij jaar en zou de all-risk verzekering € 67,61 kosten. Dus het risico is nooit nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik bedoel het risico van deels financieren van een auto (voor de overheid).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 06-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Kijken we over 5 jaar terug en denken we "och, 10 euro per liter, waar gaat dit naartoe"? :+

Ik vraag mij vooral af in hoeverre het "tweaken" van je eigen ICE-auto mogelijk is. Mijn Golf 7 (mijn eigendom) zou ik op zich graag uitrusten met een elektromotor en batterijen. Een soort plug-in hybride conversie toepassen zeg maar.

Maar die zijn lastig te vinden merk ik... artikelen van 15 jaar geleden, dan houdt het op.

Hoe moeilijk zou het zijn om aan de aandrijfas van de auto een elektromotor te plaatsen en deze te koppelen aan wat batterijen die veilig weggestopt zitten in je achterkoffer?

Oh well. Waarschijnlijk toch te duur om d'r veel uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Ik denk niet dat er veel valt te Tweaken aan een moderne benzineauto: je kunt de bandenspanning op 3 bar zetten bijvoorbeeld, maar hoger dan dat wordt wel gevaarlijk denk ik. Er zijn niet echt magische Tweaks, waardoor je auto zuiniger gaat lopen. Reservewiel zou je ook uit de auto kunnen halen, je partner thuis laten bespaard ook brandstof :Y

In Amerika is het begrip hypermilen erg bekend: sommige schakelen letterlijk de motor uit en gaan dan cruisen, maar dat is allemaal veel te riskant. Een electrische auto aanschaffen is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee.

Je kunt nog steeds bij Lidl in Nederland gratis laden, alleen de aanschafprijs is zo hoog en door de chipset crisis en nu de Oekraïne oorlog: ook de auto-industrie wordt geraakt door deze oorlog. Momenteel is een nieuwe auto gewoon niet zo vanzelfsprekend, want ze zijn maar mondjesmaat leverbaar.
Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste