Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:33
assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Dit zou veel sterker opgelost kunnen worden door vanuit de overheid een rentevrije lening aan te bieden (zonder afsluitkosten).
Bovenop de andere leningen je hebt al moeten afsluiten voor het verduurzamen van je huis en de torenhoge hyptheek plus studieschuld,

Ik word er zo moe van dat mensen denken dat eindeloze leningen de oplossing zijn, het is en blijft geld dat ooit terugbetaald moet worden. Er hoeft maar iets in je leven te gebeuren waardoor je een bovenmodale baan niet meer kunt aanhouden en je richting een minimum aankomen aanzit en dan ben je dubbel de pineut.

Laten we stoppen met dit verkapte 'help' beleid door mensen aan idiote schulden te helpen. De realiteit is dat een elektrische auto nu maar voor een kleine groepje selecte mensen een optie is.

[ Voor 6% gewijzigd door _Drake_ op 06-03-2022 19:55 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Er zijn in ieder geval nog genoeg mensen die het niks boeit, de hoge prijzen. Want als je 130 mag dan rij je dat gewoon lekker in je lompe SUV of oudere auto. 2.30 per liter geen probleem.
Blue-eagle schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:44:
Kijken we over 5 jaar terug en denken we "och, 10 euro per liter, waar gaat dit naartoe"? :+
Nou ja, we zitten iig nog niet op het hoogtepunt denk ik.
Ik vraag mij vooral af in hoeverre het "tweaken" van je eigen ICE-auto mogelijk is. Mijn Golf 7 (mijn eigendom) zou ik op zich graag uitrusten met een elektromotor en batterijen. Een soort plug-in hybride conversie toepassen zeg maar.

Maar die zijn lastig te vinden merk ik... artikelen van 15 jaar geleden, dan houdt het op.

Hoe moeilijk zou het zijn om aan de aandrijfas van de auto een elektromotor te plaatsen en deze te koppelen aan wat batterijen die veilig weggestopt zitten in je achterkoffer?

Oh well. Waarschijnlijk toch te duur om d'r veel uit te halen.
Er zijn wel wat tweaks te doen, maar je kan beter upgraden naar een hybride. Zelfs een oude Prius is nog altijd een van de zuinigste brandstofauto's die er is.

Tweaks moet je denken aan dichte wieldoppen, banden harder.
Ik heb wel eens iemand gezien op internet die zijn gewone Yaris had aangepast. Hij had dynamo weggehaald en laadde thuis accu helemaal op en verwarmde volgens mij ook nog elektrisch de motor voor? Dacht ook nkg wat gewichtbesparing. Hij reed 1 op 33 op benzine. Stroomkosten konden in ieder geval prima uit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
_Drake_ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:54:
Ik word er zo moe van dat mensen denken dat eindeloze leningen de oplossing zijn, het is en blijft geld dat ooit terugbetaald moet worden. Er hoeft maar iets in je leven te gebeuren waardoor je een bovenmodale baan niet meer kunt aanhouden en je richting een minimum aankomen aanzit en dan ben je dubbel de pineut.

Laten we stoppen met dit verkapte 'help' beleid door mensen aan idiote schulden te helpen. De realiteit is dat een elektrische auto nu maar voor een kleine groepje selecte mensen een optie is.
Ik word moe van mensen met een ongenuanceerde en ondoordachte kijk op financiering. Idiote schulden is een TV op afbetaling. Als je door middel van een lening een lagere TCO kunt realiseren door besparing brandstofkosten is het gewoon een renderende investering.

Daarnaast zou het gewoon een lening met onderpand zijn, net als je hypotheek. Ik beschreef een lening van maximaal 50%, in geval van nood kan de auto altijd nog verkocht worden.

Tot slot was mijn reactie op een post waarin werd gesteld dat door hoge brandstofprijzen het niet meer mogelijk zou zijn te sparen voor aanschaf EV. Op deze manier zou je dus wél direct kunnen profiteren van die lage kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 06-03-2022 20:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:33
assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Ik word moe van mensen met een ongenuanceerde en ondoordachte kijk op financiering. Idiote schulden is een TV op afbetaling. Als je door middel van een lening een lagere TCO kunt realiseren door besparing brandstofkosten is het gewoon een renderende investering.

Daarnaast zou het gewoon een lening met onderpand zijn, net als je hypotheek. Ik beschreef een lening van maximaal 50%, in geval van nood kan de auto altijd nog verkocht worden.
Ongenuanceerde is de huidige kapitalistische mentaliteit waarin schulden een normaal iets blijkbaar zijn om dan maar te besparen als 'investering'.

Een EV is een gebruiksvoorwerp die zijn waarde verliest, dat je hem eventueel kunt verkopen om de lening af te betalen in het geval van nood is maar hopen dat er uberhaupt iets van waarde over zal zijn. Met de huidige ontwikkelingen is de kans groot dat de huidige EV's al snel achterhaald zullen zijn en door de korte range weinig waarde zullen hebben zonder een upgrade van het accupakket in de toekomst.

Zolang je hem niet zelf kunt opladen via een eigen paal + zonnepanelen ben je gebonden aan dure laadpalen aan/op de straat. Dan zijn de rijkosten / TCO opeens niet zo rooskleurig meer. Als het echt om besparing van brandstof kosten gaat dan kan je beter een goede kleine 2e hands auto op lpg nemen die per km dan flink goedkoper zal zijn.

Een EV koop je voor het lokale milleu en t.o.v een hele dure grote benzineauto qua TCO te kunnen besparen als je het gelukt hebt van alle voordelen zoals een eigen laadpaal en zonnepanelen e.d. Maar voor de kleine portemonnee is het absoluut geen alternatief en al helemaal een slecht idee (zoals elk gebruiksvoorwerp) om op lening te nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Drake_ op 06-03-2022 20:56 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:12

SomerenV

It's something!

assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Zo lang nog massaal de auto gepakt wordt voor afstanden <5km is de brandstofprijs overduidelijke nog te laag.

Wat mij betreft is het juist een taak van de overheid de energietransitie aan te jagen en brandstof juist duur te maken.
[Afbeelding]
Dus omdat mensen voor korte afstanden nog te vaak de auto pakken moet het voor iedereen maar nóg veel duurder worden? :+
Managelorian schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat iemand die een minimumloon verdient zich vooral moet afvragen of 'ie wel een auto moet hebben. Natuurlijk wil iemand dat wel, maar als je €1400 per maand netto ontvangt en je hebt na aftrek van alle vaste lasten + boodschappen +auto maar €50-€100 in de maand over dan is dat wel heel weinig speelruimte voor de onverwachte financiële verrassingen die een auto met zich mee kan brengen. En dan gaat het nog niet eens zozeer over de stijgende benzineprijzen, maar eerder over onverwachte reparaties en/of boetes.
Wat nou als je niet super veel verdient maar op 20 kilometer van je huis werkt? Om mezelf als voorbeeldje te nemen: werk is 20 kilometer met de auto en daar doe ik ~20 minuten over. Met de fiets is het 18 kilometer en dat zou me een uur kosten, wat ik qua reistijd echt teveel vindt (kost me ten opzichte van de auto 3,5 uur extra per week). Los daarvan wil je niet een uur door de regen om vervolgens nog 8 uur te moeten werken, dus voor dat soort momenten is een auto alsnog wel prettig. "Maar, dan neem je op dat soort momenten toch het OV?" hoor ik sommigen al denken, maar dan zou ik 1 uur en 45 minuten enkele reis kwijt zijn. Los daarvan hebben we hier nog een hond rondlopen die graag naar de bossen gaat en m'n ouders wonen op 50km rijden, dus ook daarvoor is een auto wel prettig.

Een elektrische auto is eveneens geen optie want 1: daar heb ik simpelweg het geld niet voor en 2: we wonen in een huurhuis zonder oprit, dus een laadpaal voor het huis is geen optie.

Sommige mensen vergeten denk ik iets te gemakkelijk dat lang niet iedereen thuis kan werken, dat niet iedereen het geld heeft, of de mogelijkheid een elektrische wagen te nemen. Niet iedereen woont in een stad waar je alles op loopafstand zo'n beetje alles hebt en niet iedereen die gewoon fulltime werkt heeft het breed. Zo zie je ook regelmatig mensen die het normaal vinden dat je even 10k uit kunt geven om je woning gasvrij te maken en alles te isoleren, maar veel mensen hebben geen eigen woning, geen opties om alles maar te verduurzamen of simpelweg het geld niet. Ook lang niet iedereen heeft altijd de mogelijkheid (gehad) flink te sparen.

Het is in ieder geval allemaal iets minder simpel dan 'oh, nu de prijzen zo stijgen moet men wel verduurzamen, de wagen weg doen of elektrisch gaan rijden. Laat het zelfs nog maar wat harder stijgen, dan gaat de energietransitie nóg sneller!' :X

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
@SomerenV Elektrische scooter. Rijdt voor 1 euro 100km. Die paar keer dat het echt rot weer is pak je de auto alsnog.
Maar eerlijk gezegd zou ik zelfs die afstanden met een goede e-bike doen, eventueel speed pedelec maar die zijn best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:24
assje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Dit zou veel sterker opgelost kunnen worden door vanuit de overheid een rentevrije lening aan te bieden (zonder afsluitkosten).

Stel dat een EV 2x zo duur in aanschaf is dan wat anders gekocht zou worden. Een lening tot maximaal 50% van de waarde volstaat dan, deze kan Bijvoorbeeld in maximaal 5 jaar afbetaald worden.
Waar koop je een EV voor 8000 euro? Jan Modaal koopt in het algemeen een nette occasion. Als die occasion 4000 euro kost is dat al heel wat. Met schoolgaande kinderen en kosten voor levensonderhoud blijft er aan het einde van de maand niet veel meer over om te sparen.
Een lening zou met jouw voorwaarden misschien wel kunnen helpen, maar het brengt ook risico's met zich mee. Misschien mist Jan af en toe wel een betalingstermijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar Jan modaal rijdt meestal ook maar 30km. Dus ja, die kan prima uit met een EV van 6 tot 8000 euro.

Vrienden van me hebben dat ook gedaan. Weinig geld beschikbaar (net gigantische verbouwing achter de rug) maar toch het niet willen uitstellen.
Daar is de 2e auto ingeruild voor een I-miev, die maar 100Wh per km doet, zeker omdat ze niet op snelweg komen. Ouder ding inmiddels, red de 100km niet in de winter.

Bespaarde behoorlijk, zelfs ten opzichte van die kleine benzine auto.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 06-03-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
noslen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:37:
[...]

Waar koop je een EV voor 8000 euro? Jan Modaal koopt in het algemeen een nette occasion. Als die occasion 4000 euro kost is dat al heel wat. Met schoolgaande kinderen en kosten voor levensonderhoud blijft er aan het einde van de maand niet veel meer over om te sparen.
Een lening zou met jouw voorwaarden misschien wel kunnen helpen, maar het brengt ook risico's met zich mee. Misschien mist Jan af en toe wel een betalingstermijn :P
Vorig jaar of twee jaar geleden kon ik nog Renault Zoe's voor € 8000 vinden: weleens waar tweedehands en oudere bouwjaren, dus ook met mindere actieradius. Maar mogelijk was het wel.... nu kwam ik er enkel eentje tegen voor € 10.000 en het grappige was, die had net als mijn huidige auto hagelschade 8)7

Momenteel is gewoon geen goede tijd om een auto te kopen: wel om te verkopen, want gebruikte auto's zijn in waarde omhoog gegaan. Echter dan moet je vervolgens een dure auto terugkomen, als je nog graag wilt rijden.

Ik was gisteren trouwens echt na het denken, of het niet tijd wordt voor een 20 liter canister: maar uiteindelijk bespaar je daar toch niet zoveel mee, aangezien de canister niet gratis is. Mijn idee was om op vakantie in Tsjechië, dan ook nog een canister te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Brainsz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Heb je voor alles wat je hier geschreven hebt de bronnen ??
Ik zie wel wat fouten in het betoog van @wildhagen . Dit lijkt meer op paniek zaaien. Rusland krijgt nog gewoon zijn geld voor het gas want ze zijn niet geheel van SWIFT afgesloten, met als grootste reden de betaling van het gas.

Voor zover ik weet komt rusland z'n afspraken na voor gasleveranties, want ze hebben dat geld gewoon nodig. waar hij die 15% levering vandaan haalt? dat zou groter het nieuws gehaald hebben als dat waar was.

Nee neem dat hele verhaal maar met een korrel zout. of gebruik gewoon het hele potje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
!null schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:06:
Er zijn in ieder geval nog genoeg mensen die het niks boeit, de hoge prijzen. Want als je 130 mag dan rij je dat gewoon lekker in je lompe SUV of oudere auto. 2.30 per liter geen probleem.
Verbazingwekkend inderdaad. Van die auto's waarvan je zeker weet dat ze een tankpas hebben verbaas je je niet over maar diegene die dat niet hebben zou je denken dat ze er bewuster mee om gaan.

Dit weekend reed ik met m'n zwager mee. Oude volvo 2.4 liter. had ook geen idee wat het 'nieuwe rijden' was. " We kunnen pas na 19.00 vertrekken want dan mag je 130km/h : :o Ik zeg tegen hem dat ik dan nog steeds 100 zou rijden.

Gelukkig hoefde ik niet te delen in de brandstofkosten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:20

Oekol

waka waka hey hey

RodeStabilo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Verbazingwekkend inderdaad. Van die auto's waarvan je zeker weet dat ze een tankpas hebben verbaas je je niet over maar diegene die dat niet hebben zou je denken dat ze er bewuster mee om gaan.

Dit weekend reed ik met m'n zwager mee. Oude volvo 2.4 liter. had ook geen idee wat het 'nieuwe rijden' was. " We kunnen pas na 19.00 vertrekken want dan mag je 130km/h : :o Ik zeg tegen hem dat ik dan nog steeds 100 zou rijden.

Gelukkig hoefde ik niet te delen in de brandstofkosten :+
Vrijheid is voor iedereen anders toch? Waarschijnlijk vind jouw zwager het een luxe om in zijn oude zuipende volvo te mogen rijden als een heer en vind hij het nog fijner als hij de ronkende motor beter hoort als hij 130km/u+ rijdt. Wellicht bespaard hij z'n geld ergens anders op waar jij het dan wel weer grof aan uit geeft. Is toch prima.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:25
!null schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:06:
@SomerenV Elektrische scooter. Rijdt voor 1 euro 100km. Die paar keer dat het echt rot weer is pak je de auto alsnog.
Maar eerlijk gezegd zou ik zelfs die afstanden met een goede e-bike doen, eventueel speed pedelec maar die zijn best duur.
Bovenstaande jarenlang gedaan maar dan met een 4-takt, van april tot oktober met scooter woon-werk afgelegd a 60 km per dag, Waren net verhuisd en spaarrekening was geplunderd. beslissing gemaakt om auto die op 1/9 a 10 liep er uit te doen. Een Sym Obit nieuw gekocht voor €1700, stond nooit meer in de file, onderhoud kosten waar t.o.v. oudere auto een fractie en bespaarde veel MRB, verzekering en brandstof.

Nadeel was dat het vanaf oktober glad begon te worden en koud, verder met kinderen naar opvang brengen e.d. is het niet heel handig. Na tijdje weer 2e auto aangeschaft voor het gemak maar liet deze wel staan in de zomermaanden. Uiteindelijk scooter weer verkocht vanwege bovenstaande met kinderen en functie met lease auto en tankpas, dus is nu niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@kiefty14 Ja met kids wegbrengen is wat lastig, maar als de school dichtbij is zou ik gewoon even heen en weer gaan met fiets, kunnen ze ook zelf leren fietsen. Allemaal afhankelijk van afstand.

Wij hebben zelf een hele goede snelle bakfiets en gaan daarmee sowieso 5km naar school fietsen. Als ik dan een baan had om naar toe te forensen die dan minder dan 10km afstand is zou ik waarschijnlijk gewoon lekker doorfietsen.
En die paar dagen dat het echt rotweer is pak je de auto, zo doen we het nu ook.

Anyway, een elektrische scooter is echt een no-brainer voor afstanden rond de 20km of wat hoger.
Daaronder zou ik een goede elektrische fiets overwegen, zeker bij lange stukken rechtdoor.
De beweging is goed voor je, en nog veel beter dan stilzitten op een scooter in de winter.
Oekol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Vrijheid is voor iedereen anders toch? Waarschijnlijk vind jouw zwager het een luxe om in zijn oude zuipende volvo te mogen rijden als een heer en vind hij het nog fijner als hij de ronkende motor beter hoort als hij 130km/u+ rijdt. Wellicht bespaard hij z'n geld ergens anders op waar jij het dan wel weer grof aan uit geeft. Is toch prima.
Ja dat is ook prima. Maar van die mensen zitten echt niet te wachten op gezanik over hoge brandstofkosten.

[ Voor 41% gewijzigd door !null op 07-03-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

!null schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:39:
Ja dat is ook prima. Maar van die mensen zitten echt niet te wachten op gezanik over hoge brandstofkosten.
Nee eens, dan moet je hem ook gesnoerd houden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het besef er niet is, dat de auto veel brandstof verbruikt: zo'n oude auto heeft geen verbruiksmeter of wel? En als je telkens voor € 10 tankt, dan merk je het alleen aan de aantal liters die flink minder geworden zijn :+

Het wordt je ja ook niet tijdens de rijlessen geleerd: behalve dat mijn rijschool begon te vloeken, wanneer de auto op benzine aan het rijden was i.p.v. gas _O- Maar men leert je niet dat 130km/u flink meer brandstof kost, dan tussen de 80/100kmu rijden :X

Waarschijnlijk vloekt de rijinstructeur zelfs nog, wanneer hij iemand voor zich ziet rijden die wel zijn eigen benzine moet betalen en dus 80 a 90km/u rijdt. Tijdens het rijexamen wordt zelfs verwacht dat je een beetje doorrijdt, want anders zou je nog weleens kunnen zakken: omdat ze dan denken, dat je bang bent om auto te rijden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[...]

Even afgezien of het met vrijheid te maken heeft klaagde hij tijdens de rit wel over de prijzen. Verder is het de vraag of de tijdswinst die je boekt door de hogere snelheid opweegt tegen de extra kosten. Zo redeneer ik in ieder geval.

Overigens vreemd dat Kaag zegt dat accijns- of btw-verlaging niet kan of niet zo simpel is als gedacht. Ik lees hier dat dat in Polen geen probleem blijkt te zijn.

Dus dan is het de vraag of het onwil is ja of nee.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 07-03-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:14
Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:46:
[...]
Maar men leert je niet dat 130km/u flink meer brandstof kost, dan tussen de 80/100kmu rijden :X
Niet als je 15 jaar geleden je rijbewijs hebt gehaald nee. Maar nu krijg je juist zuinig rijden als onderdeel. 80 in z'n 5 etc is allemaal onderdeel van het rijlessen en ze letten er zelfs op bij je examen dacht ik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
dehardstyler schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Niet als je 15 jaar geleden je rijbewijs hebt gehaald nee. Maar nu krijg je juist zuinig rijden als onderdeel. 80 in z'n 5 etc is allemaal onderdeel van het rijlessen en ze letten er zelfs op bij je examen dacht ik. :P
Waarom zijn er dan nog hele volksstammen, ook onder de jongeren: die denken dat maximumsnelheid, een verplichte snelheid is die je dient te rijden 7(8)7 Of scheelt het hun gewoon aan taalkennis?

Mij is ook inderdaad geleerd, dat je vroeg op didn't te schakelen en dat dit brandstof scheelt. Maar niet dat de maximumsnelheid op autosnelweg, destijds 120km/u? Dat dit flink meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, zelfs wanneer je in de 6e versnelling zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Waarom zijn er dan nog hele volksstammen, ook onder de jongeren: die denken dat maximumsnelheid, een verplichte snelheid is die je dient te rijden 7(8)7 Of scheelt het hun gewoon aan taalkennis?
Niet alleen jongeren hoor. Maar je hebt gelijk. Het is een maximumsnelheid. Geen minumumsnelheid. Als er iemand problemen mee heeft als ik op de linkerbaan een vracht- of andere auto inhaal met 100km/h is dat toch echt zijn probleem en niet de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:14
Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Mij is ook inderdaad geleerd, dat je vroeg op didn't te schakelen en dat dit brandstof scheelt. Maar niet dat de maximumsnelheid op autosnelweg, destijds 120km/u? Dat dit flink meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, zelfs wanneer je in de 6e versnelling zit.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand denkt dat je verplicht 120 moet rijden, als er 120 aangegeven staat. Lijkt me ook raar omdat te denken, want wat lopen die vrachtwagens dan te kloten op de rechterbaan met 92km/h?
Die overtreden dan toch wat jij denkt dat jongeren denken? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
dehardstyler schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand denkt dat je verplicht 120 moet rijden, als er 120 aangegeven staat. Lijkt me ook raar omdat te denken, want wat lopen die vrachtwagens dan te kloten op de rechterbaan met 92km/h?
Die overtreden dan toch wat jij denkt dat jongeren denken? :D
Wat er meestal gebeurt is dat je lui hebt die met 90 een vrachtwagen in willen halen terwijl er net auto's aan komen die 100 rijden. Dan krijg je een conflict waarbij enerzijds diegene best 90 mag rijden, maar eigenlijk had moeten wachten totdat ie niemand hinderde. Maar dat gaat weer niet als het druk is omdat je dan altijd wel iemand hindert.

Mensen moeten gewoon wat meer geduld hebben. Je zit met veel mensen op de weg en iedereen heeft zijn eigen rijstijl. Ik laat iig iemand die wat harder achterop komt gewoon er langs (ook al rijd ik al max+), en ik ben ook niet beroerd om wat ruimte te maken als iemand juist met 90 in wil halen. Hard rijden is prima, haast hebben is dat meestal niet :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

RodeStabilo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Even afgezien of het met vrijheid te maken heeft klaagde hij tijdens de rit wel over de prijzen. Verder is het de vraag of de tijdswinst die je boekt door de hogere snelheid opweegt tegen de extra kosten. Zo redeneer ik in ieder geval.

Overigens vreemd dat Kaag zegt dat accijns- of btw-verlaging niet kan of niet zo simpel is als gedacht. Ik lees hier dat dat in Polen geen probleem blijkt te zijn.

Dus dan is het de vraag of het onwil is ja of nee.
Dan moet hij inderdaad het rechtervoetje minder laten werken. Of niet zaniken over de prijs :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38
Juist de mensen die stevig door rijden hebben te klagen over de te hoge prijs; die moeten immers meer tanken 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:17
dehardstyler schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Ik heb twaalf jaar geleden mijn rijbewijs gehaald (oef) en daar werd al actief gecoached op zuinig rijden, waaronder uitrollen en op tijd opschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:07
Knul schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Ik heb twaalf jaar geleden mijn rijbewijs gehaald (oef) en daar werd al actief gecoached op zuinig rijden, waaronder uitrollen en op tijd opschakelen.
voor mij al weer 38 jaar geleden maar wel in een zuinige auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6A6j7aTCxfKAR_3xu663eeMcY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SQzWfhFFr8vklOSl7W8VdUpD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Knul schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Ik 20 jaar geleden (nog meer oef ;) ), maar toen moest je vooral ver in zijn 3 doortrekken om snelheid te maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
redwing schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Wat er meestal gebeurt is dat je lui hebt die met 90 een vrachtwagen in willen halen terwijl er net auto's aan komen die 100 rijden. Dan krijg je een conflict waarbij enerzijds diegene best 90 mag rijden, maar eigenlijk had moeten wachten totdat ie niemand hinderde. Maar dat gaat weer niet als het druk is omdat je dan altijd wel iemand hindert.

Mensen moeten gewoon wat meer geduld hebben. Je zit met veel mensen op de weg en iedereen heeft zijn eigen rijstijl. Ik laat iig iemand die wat harder achterop komt gewoon er langs (ook al rijd ik al max+), en ik ben ook niet beroerd om wat ruimte te maken als iemand juist met 90 in wil halen. Hard rijden is prima, haast hebben is dat meestal niet :+
Dat is precies wat vaak gebeurd: ik heb altijd heel veel plezier op de rechterrijstrook, wanneer ik weer eens een automobilist op de linkerrijstrook kei hard zie remmen. Als je op de snelheidsmeter in de auto 100km/u rijdt, dan rij je in GPS snelheid vaak 90km/u ongeveer. Verschilt echter per auto.

Sinds de benzineprijzen zo in de hoogte geschoten zijn, ben ik met mijn Kia Picanto enkel nog op de rechterrijstrook te vinden: omdat ik zoveel mogelijk km's uit de liters benzine probeer te halen, die ik voor circa € 0,20 per liter goedkoper getankt heb.

Vandaag had ik zelfs een hersenspinsel: wat als ik op Marktplaats een canister op de kop tik en dan zo zuinig mogelijk naar Luxemburg rij, daar staat de E10 op € 1,66 en dat is dan een kleine 200km retour :+

Dat loont zich voor 30 liter natuurlijk niet, maar als je een canister meeneemt van 20 liter. De goedkoopste literprijs hier in de buurt is nu € 2,15 dus dat is een verschil van € 0,49 totaal, dan bespaar je bij 50 liter € 24,50 totaal.

Maja is alleen officieel geloof ik niet toegestaan om canisters in Luxemburg te vullen, maar toch doen veel mensen dit :+ Met de Pasen gaan wij naar Tsjechië, hopelijk besluit de Tsjechische regering om de belasting op benzine te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Snel naar de pomp jongens, morgen worden de prijzen weer 6 cent hoger (vandaag om 12u kwam er ook al 5 cent bij, dat is in 12u tijd dus 11 (!!!) cent)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUbvCOylNbGsKy72iXHskryRW4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2krPVzEYd0HRATCVcVWuVbeC.png?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
NeFoRcE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:18:
Snel naar de pomp jongens, morgen worden de prijzen weer 6 cent hoger (vandaag om 12u kwam er ook al 5 cent bij, dat is in 12u tijd dus 11 (!!!) cent)!

[Afbeelding]
Het grote nadeel hiervan is dat heel veel andere zaken hiermee ook duurder gaan worden. Ik ben echt benieuwd wat voor compensatie de regering gaat geven, want zeker de minima krijgen een steeds groter probleem.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Dat is precies wat vaak gebeurd: ik heb altijd heel veel plezier op de rechterrijstrook, wanneer ik weer eens een automobilist op de linkerrijstrook kei hard zie remmen. Als je op de snelheidsmeter in de auto 100km/u rijdt, dan rij je in GPS snelheid vaak 90km/u ongeveer. Verschilt echter per auto.

Sinds de benzineprijzen zo in de hoogte geschoten zijn, ben ik met mijn Kia Picanto enkel nog op de rechterrijstrook te vinden: omdat ik zoveel mogelijk km's uit de liters benzine probeer te halen, die ik voor circa € 0,20 per liter goedkoper getankt heb.

Vandaag had ik zelfs een hersenspinsel: wat als ik op Marktplaats een canister op de kop tik en dan zo zuinig mogelijk naar Luxemburg rij, daar staat de E10 op € 1,66 en dat is dan een kleine 200km retour :+

Dat loont zich voor 30 liter natuurlijk niet, maar als je een canister meeneemt van 20 liter. De goedkoopste literprijs hier in de buurt is nu € 2,15 dus dat is een verschil van € 0,49 totaal, dan bespaar je bij 50 liter € 24,50 totaal.

Maja is alleen officieel geloof ik niet toegestaan om canisters in Luxemburg te vullen, maar toch doen veel mensen dit :+ Met de Pasen gaan wij naar Tsjechië, hopelijk besluit de Tsjechische regering om de belasting op benzine te verlagen.
Ik heb een tijdje in Amerika gewoond en ik ben blij dat ik slim genoeg ben geweest om een HEV mee te nemen ipv een leuke mustang of pick-up. 1:20 is toch een stuk beter betaalbaar dan 1:7.....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Dit soort acties vind ik dan wel weer geweldig: maar zelf zou ik het er niet voor over hebben, om dan in de file te moeten staan. Mensen konden er een uurtje tanken voor € 1,17 per liter, helaas zijn vele ook teleurgesteld geworden. Een uurtje is niet zo heel lang :+

Files bij verschillende tankstations vanwege kortingsactie - https://nos.nl/l/2420222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:03

Dennis1812

Amateur prutser

Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:23:
Dit soort acties vind ik dan wel weer geweldig: maar zelf zou ik het er niet voor over hebben, om dan in de file te moeten staan. Mensen konden er een uurtje tanken voor € 1,17 per liter, helaas zijn vele ook teleurgesteld geworden. Een uurtje is niet zo heel lang :+

Files bij verschillende tankstations vanwege kortingsactie - https://nos.nl/l/2420222
86ct betaald per liter diesel.

Me like.
T was wel gekkenhuis

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Dennis1812 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:26:
[...]

86ct betaald per liter diesel.

Me like.
T was wel gekkenhuis
Ik moest werken, maar hoe wil je niet in de file staan? Alvast je auto bij de pomp parkeren en wachten tot de actie begint? De laatste keer toen ik in Duitsland getankt heb, ging de prijs naar beneden terwijl ik binnen het betalen was :-(

Natuurlijk je kunt nu in paniek naar Luxemburg rijden, een paar canisters meenemen en deze vullen: alleen dat kost je ook een paar uur tijd en eigenlijk heeft dat enkel zin, voor veel rijders. Je moet E10 namelijk niet te lang bewaren, anders gaat de kwaliteit achteruit en het kan vocht aantrekken.

Zelf hoop ik dat die oorlog in Oekraïne gauw afgelopen is, maar dat zal wel niet gebeuren of Oekraïne moet toch besluiten aan de voorwaarden van Rusland te voldoen en een neutraal land te worden. Dat waren de Russische eisen.

[ Voor 13% gewijzigd door Weissbier op 07-03-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

NeFoRcE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:18:

[Afbeelding]
Waar komt dit tabelletje vandaan?

"Aan het einde van de actie, om 15.00 zijn de eerste aanrijdingen een feit. Een viertal personen staat schadeformulieren in te vullen."
Bron: https://www.gelderlander....20-jaar-geleden~aad4a9e8/

"Hoewel de actie inmiddels voorbij is, staan er nog altijd mensen in de rij om te tanken. Uit noodzaak. Ze zijn hier gekomen met een zo leeg mogelijke tank en moeten die nu vullen met dure benzine om weer naar huis te kunnen rijden."
Bron: https://twitter.com/JobvanGasselt/status/1500840771393626114

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Ik moest werken, maar hoe wil je niet in de file staan? Alvast je auto bij de pomp parkeren en wachten tot de actie begint? De laatste keer toen ik in Duitsland getankt heb, ging de prijs naar beneden terwijl ik binnen het betalen was :-(

Natuurlijk je kunt nu in paniek naar Luxemburg rijden, een paar canisters meenemen en deze vullen: alleen dat kost je ook een paar uur tijd en eigenlijk heeft dat enkel zin, voor veel rijders. Je moet E10 namelijk niet te lang bewaren, anders gaat de kwaliteit achteruit en het kan vocht aantrekken.
Dat waarschijnlijk. Maar dan ook wel een uur te vroeg.
Ik was er rond 9:45 en t was dikke file 3 verkeersregelaars, handhaving en politie die omleidingen aan het instellen waren. Heb rond 10:50 kunnen tanken.

Tuurlijk heb ik ook wat verbruikt in de rij ondanks start/stop systeem en tuurlijk kost het tijd.
Ik vond het een leuke gok, grappig om te proberen en zelfs na het file verbruik een leuke winst over gehouden.
(30l getankt voor een dikke euro goedkoper dan normaal)

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis1812 op 07-03-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

[quote]Freekers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Waar komt dit tabelletje vandaan?

Insider info van een pompketen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Dennis1812 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Dat waarschijnlijk. Maar dan ook wel een uur te vroeg.
Ik was er rond 9:45 en t was dikke file 3 verkeersregelaars, handhaving en politie die omleidingen aan het instellen waren. Heb rond 10:50 kunnen tanken.

Tuurlijk heb ik ook wat verbruikt in de rij ondanks start/stop systeem en tuurlijk kost het tijd.
Ik vond het een leuke gok, grappig om te proberen en zelfs na het file verbruik een leuke winst over gehouden.
(30l getankt voor een dikke euro goedkoper dan normaal)
Dat soort benzineprijzen kon je tot voor kort trouwens nog in Oostenrijk tanken: ik was in januari twee weekjes een rondreis in Oostenrijk doen en gaandeweg, begon de benzineprijs toen al te stijgen. Ik weet niet zeker of toen al sprake was van een dreigende oorlog in Oekraïne...

Maar ik betaalde bij het 1e tankstation € 1,29 per liter, bij het tweede € 1,30 en vlak voordat ik nabij Füssen de grens overging heb ik volgetankt voor € 1,42 per liter. Ik kwam daar letterlijk met een bijna lege tank aan, aangezien er nog maar 4 liter in zat :+

Nu kost 1 liter benzine bij het goedkoopste Oostenrijkse tankstation € 1,519 en bij Kufstein net over de grens bij Duitsland staat de benzineprijs nu op € 1,754 8)7 Toch een goede timing van mij, om in januari veel km's gereden te hebben, want nu zou dat echt duur zijn: ongeacht de lagere benzineprijzen in andere landen.

Als je nu aan een roadtrip begint, dan zou ik vooral niet tever naar het oosten rijden: Oekraïne ligt niet eens zover weg, dat is maar 1600km en slechts twee landen liggen tussen Nederland en Oekraïne: Duitsland en Polen...

[ Voor 7% gewijzigd door Weissbier op 07-03-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Gas uit Groningen gewoon maximaal oppompen en de opbrengst gebruiken om ieder gezin / huishouden een elektrische auto te geven.. geld genoeg in de grond. Voorwaarde wel dat je je benzine auto moet inleveren bij de overheid.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
redwing schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Het grote nadeel hiervan is dat heel veel andere zaken hiermee ook duurder gaan worden. Ik ben echt benieuwd wat voor compensatie de regering gaat geven, want zeker de minima krijgen een steeds groter probleem.
niet alleen de minima maar goed het maakt mij niet uit tank altijd voor 25 euro :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 19:54
bie100 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:43:
[...]

niet alleen de minima maar goed het maakt mij niet uit tank altijd voor 25 euro :+
In dit tempo kan je dan binnenkort net weer de rit naar huis vanaf het tankstation maken… Dit moet niet te lang zo doorgaan, want alles wordt duurder. Reken maar dat deze verdubbeling van de dieselprijs gewoon bij je karretje boodschappen op komt. Vraag me af waar dit eindigt, of dat we binnenkort gewoon weer een dikke oliecrisis zoals in de jaren 70 gaan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tanken wordt dinsdag weer fors duurder als gevolg van de oorlog in Oekraïne. De gemiddelde adviesprijs voor een liter Euro95 (E10) gaat waarschijnlijk met meer dan 6 cent omhoog en zal dan uitkomen op meer dan 2,40 euro, meldt consumentencollectief UnitedConsumers. Bij enkele oliemaatschappijen wordt die zelfs 2,45 euro per liter.

Voor een liter diesel is de prijsstijging naar verwachting nog iets groter met gemiddeld 8 cent. De gemiddelde adviesprijs komt daarbij dan rond de 2,15 euro per liter uit. De prijzen aan de pomp stegen voor afgelopen weekend ook al flink, omdat de aardolie flink duurder is geworden
Bron: https://www.nu.nl/economi...e-240-euro-per-liter.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
kauwgomballen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:39:
[...]

In dit tempo kan je dan binnenkort net weer de rit naar huis vanaf het tankstation maken… Dit moet niet te lang zo doorgaan, want alles wordt duurder. Reken maar dat deze verdubbeling van de dieselprijs gewoon bij je karretje boodschappen op komt. Vraag me af waar dit eindigt, of dat we binnenkort gewoon weer een dikke oliecrisis zoals in de jaren 70 gaan krijgen
klopt alles wordt duurder maar goed we gaan het zien kan het me eigen nog herinneren de autoloze zondag en dat Den Uyl op tv te zien was om het aan te kondigen

we hebben er geen boterham minder om gegeten btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Hier was het vandaag 2.14 Euro 95 (E5) getankt in Duitsland (8 km omrijden voor mij).
Maar de grensstreken in Nederland zijn even duur als net over de grens.

Enige verschil is E5 vs E10 in Nederland, nu heb ik het idee dat de Duitse bezine E5 de auto wel zuiniger rijdt maar of het omrijden rechtvaardigd...

Uiteraard in Duitsland moet je niet tanken tijdens de spits maar ik kom er langs vanuit mijn werk...

Waar komt het verhaal weg dat in Duitsland zoveel goedkoper is?
Ik vind het wel tegenvallen namelijk.

Als je toch door Duitsland moet ga niet tanken bij de grensstreken maar rij even door is mijn advies.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2022 19:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
bie100 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:53:
[...]

klopt alles wordt duurder maar goed we gaan het zien kan het me eigen nog herinneren de autoloze zondag en dat Den Uyl op tv te zien was om het aan te kondigen

Autoloze zondag is 2022 slecht voor de economie want er zijn faciliteiten die het juist van de weekenden moeten hebben.

Laten wij de keus maar bij de Nederlander liggen, op zondag de auto pakken is geen verplichting maar geheel vrijwillig.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
mr_evil08 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:59:
Hier was het vandaag 2.14 Euro 95 (E5) getankt in Duitsland (8 km omrijden voor mij).
Maar de grensstreken in Nederland zijn even duur als net over de grens.

Enige verschil is E5 vs E10 in Nederland, nu heb ik het idee dat de Duitse bezine E5 de auto wel zuiniger rijdt maar of het omrijden rechtvaardigd...

Uiteraard in Duitsland moet je niet tanken tijdens de spits maar ik kom er langs vanuit mijn werk...

Waar komt het verhaal weg dat in Duitsland zoveel goedkoper is?
Ik vind het wel tegenvallen namelijk.

Als je toch door Duitsland moet ga niet tanken bij de grensstreken maar rij even door is mijn advies.
Dat is een feit: in E10 zit minder energie, dan in E5 dus per liter kom je verder en dus heb je een grotere actieradius. Als je echt de Nederlandse benzineprijzen met de Duitse wilt vergelijken, dan zou je naar de E10 prijs moeten kijken.

PS benzineprijzen fluctueren de hele dag in Duitsland, op sommige momenten van de dag is het inderdaad nauwelijks goedkoper dan in Nederland. Vooral in de vroege ochtend of na 22 uur, dan zijn de meeste tankstations dicht.

Maar ik ga nu niet in paniek mijn tank voltanken: als de benzineprijzen verder stijgen, moet je er uiteindelijk toch aangeloven. Echter voor hetzelfde geld zakt de benzineprijs weer binnen een paar weken, want niemand weet hoe het nu verder gaat.

Ik zie trouwens dat de benzineprijs in Alsdorf bij SB Tankstelle, momenteel op € 1,92 staat. Wat ook gemerkt heb.... sinds dat de benzineprijzen zo rap aan het stijgen zijn, werkt de Clever-Tanken app heel slecht.

[ Voor 6% gewijzigd door Weissbier op 07-03-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Dat is een feit: in E10 zit minder energie, dan in E5 dus per liter kom je verder en dus heb je een grotere actieradius. Als je echt de Nederlandse benzineprijzen met de Duitse wilt vergelijken, dan zou je naar de E10 prijs moeten kijken.

PS benzineprijzen fluctueren de hele dag in Duitsland, op sommige momenten van de dag is het inderdaad nauwelijks goedkoper dan in Nederland. Vooral in de vroege ochtend of na 22 uur, dan zijn de meeste tankstations dicht.

Maar ik ga nu niet in paniek mijn tank voltanken: als de benzineprijzen verder stijgen, moet je er uiteindelijk toch aangeloven. Echter voor hetzelfde geld zakt de benzineprijs weer binnen een paar weken, want niemand weet hoe het nu verder gaat.
Was een onbemande 24/7 pomp, ondanks dat het allemaal dikke troep is bij de Duitsers hebben ze techniek wel modern zoals contactloos betalen aan een onbemande pomp, verbaast mij keer op keer of moderne led verlichting aan gebouwen welke uit elkaar vallen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Weissbier schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Ik zie trouwens dat de benzineprijs in Alsdorf bij SB Tankstelle, momenteel op € 1,92 staat. Wat ook gemerkt heb.... sinds dat de benzineprijzen zo rap aan het stijgen zijn, werkt de Clever-Tanken app heel slecht.
Dat heb ik met de auto van mijn vrouw wel gedaan op de dag dat de invasie begon. Haar zwangerschapsverlof is ook begonnen dus ze rijd niet veel meer. Voor 1.97 nog vol gegooid. Best blij mee. Die staat nu startklaar voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
mr_evil08 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Autoloze zondag is 2022 slecht voor de economie want er zijn faciliteiten die het juist van de weekenden moeten hebben.

Laten wij de keus maar bij de Nederlander liggen, op zondag de auto pakken is geen verplichting maar geheel vrijwillig.
tja dat was in de jaren 70 dan nog als het moet dan moet het dan pakken we de fiets ook niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
bie100 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:16:
[...]

tja dat was in de jaren 70 dan nog als het moet dan moet het dan pakken we de fiets ook niks mis mee
Het kan wel extreme gevolgen hebben voor de waarde van al die uit de kluiten gewassen auto's, die de laatste jaren zo populair zijn: die zuipen benzine en zullen waarschijnlijk in waarde zakken gaan.

Terwijl A-segmenters lekker zuinig zijn en wellicht zelfs in waarde omhoog gaan, de mijne is al € 500 meer waard geworden volgens de ANWB koerslijst :+

Ik heb begrepen, dat je in de jaren 70 ook voor een habbekrats een Amerikaanse auto kon kopen: die verbruikte namelijk veel benzine, dus werden ze massaal ingeruild voor zuinigere auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12-09 19:57
bie100 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:53:
[...]

Met autoloze zondag ging hier gewoon zowat iedereen met de trekker (op rooie diesel uiteraard) naar de kerk, op familie bezoek, of naar het cafe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Met autoloze zondag ging hier gewoon zowat iedereen met de trekker (op rooie diesel uiteraard) naar de kerk, op familie bezoek, of naar het cafe :+
Zo'n oude trekker vreet alles. Van slaolie tot afgewerkt frituurvet, net als die oude diesels in een klassieke Mercedes of Peugeot 205.
Had ooit een buurman die als hij 's ochtends wegreed een gebakken vis walm achterliet in de straat, hij had kennissen met een viskraam en was zelf in het bezit van een oud onverwoestbaar dieseltje verpakt in Frans roestend blik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49
Tja, wat een geld allemaal. Ik werk vooralsnog thuis en als ik naar mijn werk moet (30 km enkele reis) ga ik met de elektrische fiets. Mijn vrouw werkt in de zorg en rijdt best veel in onze familie wagen (focus 1.8 wagon). Die loopt gemiddeld 1op 12 dus zijn best dure km's.
1 voordeel van deze auto is dat ie ook op ethanol loopt (flexifuel) en dat we in Frankrijk op vakantie gaan. E85 kost slechts 75 cent per liter.
We gaan het zien wat de ontwikkeling is. Wie geschoren word moet stil zitten, de auto gaat dus nog niet weg ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:53
Met alle respect voor de oorlog in Oekraïne en ik gun de mensen die daar wonen en nu vluchten alle geluk van de wereld maar giro 555 is voor Den Haag weer een mooi peilmoment voor hoeveel extra geld wij nog met z’n alle te besteden hebben. Hoeft er voorlopig niet gecompenseerd te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Ik zit me in dit topic wel te verbazen over immer terug kerende argumenten, vooral degene die neerkomen op dat er geen alternatieven zijn.

Deel 1 van dit topic is 14 jaar geleden gestart (en het issue van immer stijgende en onvoorspelbare olieprijzen is nog veel ouder dan dat). Als je in 14 jaar tijd nog steeds niet hebt kunnen bedenken dat een (groot) deel van de oplossing voor dit probleem toch echt bij jezelf ligt dan zie ik de toekomst somber in voor je.

maargoed, dat zijn mijn 2 cents. 10 cents.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Die van de foto bovenin dat artikel hadden plek voor zo'n 35 auto's, dan is die actie ook niet de moeite waard :+

Om 3 minuten over heeft de politie al bericht naar buiten gebracht om alsjeblieft niet meer te komen, want er stonden zoveel auto's dat het overduidelijk was dat niet iedereen kon tanken binnen dat uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
YellowCube schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:33:
Ik zit me in dit topic wel te verbazen over immer terug kerende argumenten, vooral degene die neerkomen op dat er geen alternatieven zijn.

Deel 1 van dit topic is 14 jaar geleden gestart (en het issue van immer stijgende en onvoorspelbare olieprijzen is nog veel ouder dan dat). Als je in 14 jaar tijd nog steeds niet hebt kunnen bedenken dat een (groot) deel van de oplossing voor dit probleem toch echt bij jezelf ligt dan zie ik de toekomst somber in voor je.

maargoed, dat zijn mijn 2 cents. 10 cents.
Fijn hoor. Maar wat zijn volgens jou de alternatieven voor een auto van enige omvang en binnenruimte, groot rijbereik en een dito trekgewicht?

Kom niet weer met je elektrische fiets.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:42:
[...]

Fijn hoor. Maar wat zijn volgens jou de alternatieven voor een auto van enige omvang en binnenruimte, groot rijbereik en een dito trekgewicht?

Kom niet weer met je elektrische fiets.
Echt belachelijk hoe constant die elektrische fiets of de elektrische auto genoemd worden. Niet iedereen heeft het geld liggen om zomaar even een zuinigere auto met dezelfde basiseisen (qua formaat en bereik) te kopen, laat staan een elektrische fiets van 1500-2500 euro voor ernaast.

Vind het wel een beetje een saaie discussie worden zo, want daar blijven ze op terugkomen. Een echt alternatief dat ook werkt voor mensen met een (onder)gemiddeld inkomen heb ik nog niet gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 07:54
@mr_evil08 weliswaar afgelopen zaterdag maar dan moet je doorrijden naar kleve. E10 was toen €1,90. Omgeving kranenburg €1,99.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
Oon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:51:
[...]

Echt belachelijk hoe constant die elektrische fiets of de elektrische auto genoemd worden. Niet iedereen heeft het geld liggen om zomaar even een zuinigere auto met dezelfde basiseisen (qua formaat en bereik) te kopen, laat staan een elektrische fiets van 1500-2500 euro voor ernaast.

Vind het wel een beetje een saaie discussie worden zo, want daar blijven ze op terugkomen. Een echt alternatief dat ook werkt voor mensen met een (onder)gemiddeld inkomen heb ik nog niet gehoord..
Kansloos en zeer egoïstisch gezwets is het ook. Tot nu toe heb ik nooit meer dan 9k uitgegeven aan een auto; ga daar maar eens mee winkelen tussen de elektrische occasions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Oon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:42:
[...]

Die van de foto bovenin dat artikel hadden plek voor zo'n 35 auto's, dan is die actie ook niet de moeite waard :+

Om 3 minuten over heeft de politie al bericht naar buiten gebracht om alsjeblieft niet meer te komen, want er stonden zoveel auto's dat het overduidelijk was dat niet iedereen kon tanken binnen dat uurtje.
Op PowNews, stond een leuk filmpje: een mevrouw die voor probeerde te kruipen met haar auto, had schijnbaar haar auto kapot gereden. Zal wel de koppeling geweest zijn... ik heb zoiets 1x met een huurauto gehad :+

Maar mensen moeten echt al heel vroeg in de rij gestaan hebben: dan begin je af te vragen, of die mensen niets beters te doen hadden? Mijn vrouw begint al te flippen, wanneer ik een halfuurtje te laat thuis kom van werk i.v.m. iets langer werken/boodschappen doen :X

In mijn auto zit een 35 liter tank: ik heb er nog nooit meer dan 31 liter in gekregen, want helemaal leeg rijden doe ik echt niet. Als het tanklampje gaat branden, dan moet je echt zo snel mogelijk gaan tanken. Ookal zit er dan nog ruim 6 liter benzine in ofzo _O-

Mensen die raken nu allemaal in paniek: echter pas je rijstijl drastisch aan en je bespaart zelfs nog geld ook, dat heb ik gisteren eventjes uitgerekend _O- Wel heel irritant dat de Clever-Tanken app niet meer goed werkt, maar schijnbaar is € 2 per liter nu ook in de Duitsland de norm :-(

@Oon als de overheid nou eens serieus subsidie zou geven: aan € 3300 heb je helemaal niets, dan betaal je nog steeds ruim € 15.000 voor een Dacia Spring met slechts 44pk. In Duitsland konden mensen serieus veel subsidie voor elektrische auto's krijgen, dus voor € 10.000 kochten ze een electrische VW Up en nu staan die gebruikt voor veel meer te koop >:)

Ik denk dat ik bij € 10.000 direct om zou zijn, maar ik verwacht dat de ontwikkeling of in iedere geval productie van elektrische auto's ook vertraging oplevert door deze oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
worldfastest schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:01:
Gas uit Groningen gewoon maximaal oppompen en de opbrengst gebruiken om ieder gezin / huishouden een elektrische auto te geven.. geld genoeg in de grond. Voorwaarde wel dat je je benzine auto moet inleveren bij de overheid.
Volgens mij kun je je nickname beter wijzigen in 'worldfastesttotheklote'...

Ik stel voor bij alle niet-groningers een windmolen in de tuin te zetten, geld genoeg in de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Deef_K schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:51:
@mr_evil08 weliswaar afgelopen zaterdag maar dan moet je doorrijden naar kleve. E10 was toen €1,90. Omgeving kranenburg €1,99.
Stijgt in Duitsland net zo hard: nu rond of boven de € 2 wanneer de Clever-Tanken app überhaupt werkt, want gisteren liet die app mij oude prijzen zien.

Het gaat nu gewoon heel rap en juist Duitsland, wilde sowieso geleidelijk de benzineprijs laten stijgen door er ieder jaar een beetje meer belasting op te heffen. Maar Duitsland is wel echt een autoland: ik denk dat de Duitsers binnenkort op het Berlijnse Malieveld staan, want alleen de auto is heilig voor de Duitser: je kunt ze hun vrijheid afnemen in een pandemie en de Duitser hoor je in tegenstelling tot de Nederlanders dan niet klagen ;)

Maar neem ze niet de auto af! Met torenhoge benzineprijzen, wordt autorijden echt peperduur: en inderdaad electrische rijden is momenteel alleen weggelegd, voor mensen die het kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:55:
[...]

Kansloos en zeer egoïstisch gezwets is het ook. Tot nu toe heb ik nooit meer dan 9k uitgegeven aan een auto; ga daar maar eens mee winkelen tussen de elektrische occasions.
Ja precies. Ik rij nu in een redelijk standaard station omdat we het formaat nodig hebben, als ik het verbruik significant lager zou willen dan moet ik al een auto van na 2015 hebben, en die kan ik gewoon niet betalen. Deze heeft 8k gekocht inclusief een hele goeie deal bij het inruilen van een andere auto (ongeveer 5k bijgelegd) en dat was echt de max, maar dan heb je dus een station uit 2009. Wel een fijne auto, maar niet zuinig.

Als ik dan op autoscout24 of vergelijkbaar kijk binnen mijn budget naar een vergelijkbare auto dan kom ik al snel richting de 350k kilometers of een nog veel ouder model, en dat schiet qua verbruik ook niks op.

Ik zou graag een nieuwere of zuinigere auto rijden, maar helaas is het geld vanuit de overheid alleen voor mensen die een nieuwe Tesla kunnen kopen en niet voor mensen die het met tweedehands auto's van voor 2010 moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Weissbier schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:56:
[...]
@Oon als de overheid nou eens serieus subsidie zou geven: aan € 3300 heb je helemaal niets, dan betaal je nog steeds ruim € 15.000 voor een Dacia Spring met slechts 44pk. In Duitsland konden mensen serieus veel subsidie voor elektrische auto's krijgen, dus voor € 10.000 kochten ze een electrische VW Up en nu staan die gebruikt voor veel meer te koop >:)

Ik denk dat ik bij € 10.000 direct om zou zijn, maar ik verwacht dat de ontwikkeling of in iedere geval productie van elektrische auto's ook vertraging oplevert door deze oorlog.
Precies dat dus. Je krijgt wel subsidie als je een EV koopt, maar dan moet je die wel eerst betalen. Als je die al kan betalen dan is dat beetje kickback leuk meegenomen en zal het vast die mensen wel aansporen om net een jaartje eerder over te gaan, maar dat zijn dan ook weer de mensen die over het algemeen al in de wat nieuwere auto's rijden.

Ze zouden juist iets moeten doen aan de auto's die rondrijden die inmiddels richting de 15 jaar gaan, daar is veel meer mee gewonnen dan dat handjevol rijke stinkerds die al jaren 1 op 25 rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Weissbier schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Op PowNews, stond een leuk filmpje:
Leuk filmpje? Wat een ongelofelijke zuiger die kerel, ik kan het niet aanzien, dat soort papparazzi.

Wat betreft het tanken: en dan worden elektrische rijders geridiculiseerd omdat ze vinden dat er lange wachtrijden bij de laadpalen staan. :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
Oon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:03:
[...]

...
Ik zou graag een nieuwere of zuinigere auto rijden, maar helaas is het geld vanuit de overheid alleen voor mensen die een nieuwe Tesla kunnen kopen en niet voor mensen die het met tweedehands auto's van voor 2010 moeten doen.
Ja ok, maar die €4000,- subsidie trekt je wel over de schreef om die auto van €50.0000,- aan te schaffen toch? :*)

Enne, heb je wel eens private lease bekeken? Dan hoef je slechts 6 jaar lang in hetzelfde B-Segment gebakje te rijden. En aan het eind van het liedje mag je hem dan weer inleveren. (De kinderen en evt. lading laat je vanaf dag 1 thuis, want daar is geen ruimte voor.) En die BKR-registratie? Die koop je wel af joh, als het écht moet.

Het is vooral onwil hoor, echt. En je hebt al 35(+?) jaar met oogkleppen opgelopen. |:(

:r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weissbier
Oon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:03:
[...]
Als ik dan op autoscout24 of vergelijkbaar kijk binnen mijn budget naar een vergelijkbare auto dan kom ik al snel richting de 350k kilometers of een nog veel ouder model, en dat schiet qua verbruik ook niks op.

Nu is ook niet het moment om te kopen, wel om te verkopen: alleen je zult dan wel nog een andere auto nodig hebben, wanneer je niet besluit te stoppen met auto rijden.

Ik zei het laatste al: mijn auto is zelfs € 500 meer waard geworden, die auto kocht ik vier jaar geleden voor € 8000 ongeveer. Dat was veel geld voor mijn doen en laten en in mijn omgeving, snapten ze niet dat ik koos voor een jonggebruikte A-segmenter. Mijn broertje die kocht zich namelijk voor hetzelfde geld, een stationwagen van bouwjaar 2010 ofzo voorzien van alle gemakken. En lekker groot.

Die auto van mij heeft dus een afschrijving van een kleine € 600 per jaar tot nu toe, dat valt reuze mee. Alleen ik heb er helemaal niets aan.... want ook ik had de droom om een electrische auto te kopen. De Dacia Spring zou ook veel goedkoper hebben moeten zijn, je werd lekker gemaakt in de media dat ie € 13.000 ging kosten ofzo }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Maasluip schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:08:
[...]

Leuk filmpje? Wat een ongelofelijke zuiger die kerel, ik kan het niet aanzien, dat soort papparazzi.

Wat betreft het tanken: en dan worden elektrische rijders geridiculiseerd omdat ze vinden dat er lange wachtrijden bij de laadpalen staan. :+
Sorry, ik was vergeten dat Powned ( al dan wel publieke omroep ) niet approved was bij Tweakers :X Ik vind zijn stijl wel leuk hoor, ja hij krijgt soms klappen daardoor. Maar toch blijft hij doorgaan oOo

Ik vind dit leuker om te zien, dan de veelste serieuze media of de Telegraaf. Een beetje entertainment en leedvermaak moet kunnen in deze tijd, dat deden ze ten tijde van de corona pandemie ook. Dan stonden ze weer wappies te interviewen, waarbij die mensen telkens agressief worden |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12-09 19:57
schumi1986 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:23:
Met alle respect voor de oorlog in Oekraïne en ik gun de mensen die daar wonen en nu vluchten alle geluk van de wereld maar giro 555 is voor Den Haag weer een mooi peilmoment voor hoeveel extra geld wij nog met z’n alle te besteden hebben. Hoeft er voorlopig niet gecompenseerd te worden.
Tja en vervolgens las ik hier op Tweakers vorige week iemand z'n verhaal die had de verwarming gewoon uit staan, een maand inmiddels, omdat het gas niet te betalen is. Dan denk ik, zet een giro 555 op voor de mensen hier in Nederland die ook geen verwarming meer kunnen betalen, want de overheid doet er geen hol aan.

De situatie in Oekraïne is nog niet maar zo achter de rug, graan zal er dit jaar niet geplant worden, dus alle graanproducten worden ook voor ons duurder. Gas, elektra, benzine wordt nog duurder, door hogere energieprijzen wordt alles duurder want de fabrikanten hebben hogere kosten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
FastFred schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Tja en vervolgens las ik hier op Tweakers vorige week iemand z'n verhaal die had de verwarming gewoon uit staan, een maand inmiddels, omdat het gas niet te betalen is. Dan denk ik, zet een giro 555 op voor de mensen hier in Nederland die ook geen verwarming meer kunnen betalen, want de overheid doet er geen hol aan.
De regering is wat mij betreft nu sowieso fout bezig door een algemene korting op de energiebelasting te geven. Gebruik dat geld om verhuurders verplicht te laten isoleren en geef huishoudens met een lager inkomen subsidie om te isoleren. Het is nu puur symptoombestrijding, je moet het probleem bij de bron aanpakken.

Ik denk namelijk niet dat we binnen afzienbare tijd teruggaan naar 'betaalbare' energie. De transitie gaat een bak geld kosten en ik zie het conflict in Oost-Europa voorlopig niet verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Consumeren wordt duurder. Alles wat je consumeert is gemaakt met goedkope energie = olie/gas.
Ik denk dat het besef er langszaam komt dat we lange tijd op te grote voet wat energie verbruik leefden. Een stapje terug op wat voor manier dan ook zal nodig zijn.
Wat vaker de fiets, een keer een familiebezoek uitstellen, een vakantie minder noem maar op.
Hier rijdt de auto gewoon minder. Alle uitstapje binnen 15 km wordt hier eerst de vraag gesteld; kan het met de fiets? zo ja, dan gaan we met de fiets. Ik snap dat dat niet voor iedereen haalbaar is. Dan moet je misschien andere concessies ergens anders doen.

Vandaag een groot stuk in de VK over een versnelde energietransitie/onafhankelijkheid van russisch gas/olie vanuit de EU. Daar gaat heel wat gedaan worden! (voor de mensen die vinden dat de overheid 'niets' doet)
https://www.volkskrant.nl...an-russisch-gas~bb6e2950/

[ Voor 6% gewijzigd door wmeester op 08-03-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 12:43
https://www.ad.nl/auto/be...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Heb ik het nou verkeerd onthouden of gaf die vent een week geleden nog aan dat het echt niet boven de 2.50 per L zou komen? Nu acht hij het zeker mogelijk.... Zeg dan gewoon niets denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Expendable schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:55:
https://www.ad.nl/auto/be...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Heb ik het nou verkeerd onthouden of gaf die vent een week geleden nog aan dat het echt niet boven de 2.50 per L zou komen? Nu acht hij het zeker mogelijk.... Zeg dan gewoon niets denk ik dan.
Al die journalisten en experts willen er wat over roepen voor hun 5 minutes of fame |:( :O :O :O
Ik zeg nu al dat het richting de 2,759 euro voor een liter Euro95 gaan betalen...

Het is niet de vraag of, maar wanneer we dat gaan betalen. We betalen helaas met z'n allen de prijs voor de onrust die op dit moment aan de gang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Ach, als het zo door gaat zitten we aan het einde van de maand tegen de €3 per liter. Ik zie het wel, kan er toch niet veel aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Knul schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:03:
Ach, als het zo door gaat zitten we aan het einde van de maand tegen de €3 per liter. Ik zie het wel, kan er toch niet veel aan doen.
Ik heb op Aliexpress een oildrillrig besteld die morgen geleverd wordt, dan kan ik zelf naar olie boren en rafineren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wmeester schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:51:
Consumeren wordt duurder. Alles wat je consumeert is gemaakt met goedkope energie = olie/gas.
Ik denk dat het besef er langszaam komt dat we lange tijd op te grote voet wat energie verbruik leefden. Een stapje terug op wat voor manier dan ook zal nodig zijn.
Wat vaker de fiets, een keer een familiebezoek uitstellen, een vakantie minder noem maar op.
Hier rijdt de auto gewoon minder. Alle uitstapje binnen 15 km wordt hier eerst de vraag gesteld; kan het met de fiets? zo ja, dan gaan we met de fiets. Ik snap dat dat niet voor iedereen haalbaar is. Dan moet je misschien andere concessies ergens anders doen.
[...]
Eens, bijvoorbeeld. Dochter keuzes geboden vwb sport, dat werd hockey 7 km verderop. Met 2x trainen per week en uitwedstrijden bezoeken kwam dat op 3000 km per jaar, 10 jaar lang! Voetbal/tennis/turnen was op fietsafstand. Het hele rijden voor de verenigingssporten is in wezen vrij zinloos. Hele volksstammen rijden de zaterdagen de provincie door om een potje te spelen. Dat kan toch anders, lijkt mij, maar de noodzaak wordt niet gevoeld. Bij uitwedstrijden stonden we regelmatig met meer dan 10 auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Gedragsverandering is tot daar aan toe, maar dat ram je er niet in 3mnd doorheen. Ook nog eens zonder enige nuttige tegemoetkoming of duidelijke plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
Dat hoeft ook niet. Niemand verplicht jou de auto te laten staan en te gaan fietsen. Je mag nog steeds tanken en rijden. Het kost alleen wat meer.
Je mag nog steeds 120 rijden op de snelweg 's avonds.
Je mag nog steeds stevig optrekken
Je mag nog steeds voor korte ritjes de auto pakken. (als het hoost of ik een zware last moet meenemen doe ik dat ook nog steeds)
Overhaaste beslissingen nemen is ook niet wijs. Anticiperen op wat komen gaat wel. Dus nu al rekening houden met benzine prijs van 3 euro per liter is verstandig. Mocht het meevallen = pure winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:42:
[...]

als je al niet verder kunt denken dan alleen alternatieven voor welke auto heb ik ook slecht nieuws voor je.
Succes met de toekomst, want dit is het.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Oon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:51:
[...]

De trend is dat concepten die als "simpel" en "g'woon" beschouwd worden meer-en-meer systeem-problemen worden waar meer complexiteit voor nodig is.
Neem bijvoorbeeld electra in huis. In plaats van "stekker-er-in-en-er-komt-prik-uit", gaan we meer naar slim energieverbruik, laden op dal-momenten, of wanneer het zonnetje schijnt, seizoenseffecten worden ook een factor.
Verplaatsing/transport is ook zo'n concept dat steeds complexer wordt. In plaats van dat we zonder na te denken in de auto springen, is de trend dat we dat meer gaan managen.

Ik hink daar op twee gedachten. Van de ene kant is het goed dat we bewust worden van hoe we energie verbruiken. Van de andere kant is het zorgeloze er van af en is het WEER iets om weer aan te denken en mee bezig te zijn.

Naarmate de prijs van energie hoger wordt zullen de kosten van het object (e.g. de electrische fiets) in verhouding tot de kosten van de energie kleiner worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

wmeester schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:39:
Dat hoeft ook niet. Niemand verplicht jou de auto te laten staan en te gaan fietsen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Aangezien ze steeds meer dingen gaan centraliseren in de grote steden (m.u.v. woningen), dwingen ze wel degelijk mensen in de auto, namelijk de mensen die niet in de grote stad wonen. Zelfs binnen Nederland zijn de afstanden die mensen moeten afleggen voor noodzakelijke verplaatsingen niet altijd binnen fietsbereik.

En voordat mensen dan gaan zeggen: dan verhuis je toch naar de grote stad? Dan is mijn antwoord: hoe groot wil je de huidige huizencrisis hebben? Zelfs in Delfzijl zijn er maar 4 woningen tussen de 1 en 2 ton beschikbaar. In de stad Groningen kom je op 17. Trek je de straal naar +50km, dan kom je boven de 200.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Aangezien ze steeds meer dingen gaan centraliseren in de grote steden (m.u.v. woningen), dwingen ze wel degelijk mensen in de auto, namelijk de mensen die niet in de grote stad wonen.
Grote steden zijn veelal per openbaar vervoer goed bereikbaar. Maar ik ben benieuwd wat je precies bedoeld met dingen die ze centraliseren in grote steden?
boxlessness schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Verplaatsing/transport is ook zo'n concept dat steeds complexer wordt. In plaats van dat we zonder na te denken in de auto springen, is de trend dat we dat meer gaan managen.

Ik hink daar op twee gedachten. Van de ene kant is het goed dat we bewust worden van hoe we energie verbruiken. Van de andere kant is het zorgeloze er van af en is het WEER iets om weer aan te denken en mee bezig te zijn.
Wat mij helpt is er standaard vanuit gaan iets met de fiets te doen, tenzij het niet anders kan. Dat brengt weer een stukje vereenvoudiging met zich mee. Maar ik ben het met je eens dat het veel makkelijker is standaard alles met de auto te doen, dat is zondermeer waar. En als deze complexiteit je teveel 'kost' in organisatie etc dan kost het dus iets meer wat betreft geld.
Wat mij hierbij het meest zorgen maakt zijn de minima; die zijn al met hun hoofd druk met een maaltijd op tafel te zetten/zichzelf van basisbehoeften te voorzien. Als ze dan ook nog bezig moeten zijn met transport keuzes komt dat er OOK nog bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 10:30
wmeester schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:28:
[...]
Grote steden zijn veelal per openbaar vervoer goed bereikbaar. Maar ik ben benieuwd wat je precies bedoeld met dingen die ze centraliseren in grote steden?
[...]
En daar gaat het nou juist mis. OV vanuit mijn dorp naar de grote stad (Rotterdam of Dordrecht) kost 3 x zoveel tijd dan met de auto en is zelfs met de huidige brandstofprijzen nog steeds veel duurder dan de auto. Komt bij dat er maar een bus per half uur rijdt.

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

In die stad wel. Naar die stad toe vanaf een klein dorpje is vaak erg lastig soms onmogelijk of enkel met een vrijwillige buurtbus die als ze een chauffeur hebben tot 16.00 rijden. Komt de chauffeur niet of gaat hij eerder naar huis? Tja. Dan ga jij toch niet meer naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:31:
[...]

In die stad wel. Naar die stad toe vanaf een klein dorpje is vaak erg lastig soms onmogelijk of enkel met een vrijwillige buurtbus die als ze een chauffeur hebben tot 16.00 rijden. Komt de chauffeur niet of gaat hij eerder naar huis? Tja. Dan ga jij toch niet meer naar huis.
Is mijn dorp is het niet anders. Toen ik in Amsterdam werkte ging ik met de fiets naar het intercity station in de buurt (25 min fietsen) en vervolgens met de trein voor de deur uitstappen. Totale reistijd = 65 min.

Met de auto was het op zaterdagochtend 25 min rijden.

Dat kost dan bijelkaar twee uur extra reistijd per dag. Reiskosten met de trein waren wel 100% vergoed.
Extigo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:30:
[...]

En daar gaat het nou juist mis. OV vanuit mijn dorp naar de grote stad (Rotterdam of Dordrecht) kost 3 x zoveel tijd dan met de auto en is zelfs met de huidige brandstofprijzen nog steeds veel duurder dan de auto. Komt bij dat er maar een bus per half uur rijdt.
Dan blijft de keus dus bij de auto, dat is prima. Kost alleen wat meer. Alternatief is dat je minder vaak rijdt. Samen met iemand rijdt. (ik noem maar wat)
Ik denk dat je niet moet verwachten dat iemand anders met een oplossing komt maar actief op zoek moet naar een alternatief. Dat kost tijd en moeite (zie ook mijn vorige post) maar kan op de lange termijn zeker lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

wmeester schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Is mijn dorp is het niet anders. Toen ik in Amsterdam werkte ging ik met de fiets naar het intercity station in de buurt (25 min fietsen) en vervolgens met de trein voor de deur uitstappen. Totale reistijd = 65 min.

Met de auto was het op zaterdagochtend 25 min rijden.

Dat kost dan bijelkaar twee uur extra reistijd per dag. Reiskosten met de trein waren wel 100% vergoed.

[...]

Dan blijft de keus dus bij de auto, dat is prima. Kost alleen wat meer. Alternatief is dat je minder vaak rijdt. Samen met iemand rijdt. (ik noem maar wat)
Ik denk dat je niet moet verwachten dat iemand anders met een oplossing komt maar actief op zoek moet naar een alternatief. Dat kost tijd en moeite (zie ook mijn vorige post) maar kan op de lange termijn zeker lonen.
Ik moet voor een trein station ongeveer een uur fietsen. En dan daar met een stoptrein naar een groter station met ICs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 16:23
6:15 vertrek, 8:08 op het werk met het OV.
Met de auto: 32 minuten

Kosten enkele reis OV: 11,99
Verbruik enkele reis auto: 3 liter

Dus met een benzineprijs van 4 euro per liter zou de bus goedkoper zijn.... Met 3,5x meer reistijd

Maar er zijn wel alternatieven naast elektrisch voor benzine. LPG bijvoorbeeld. We hebben een kleine lpg auto voor woon-werk. En een grotere auto voor als er meer spul mee moet (benzine). Zodra we de grotere auto gaan vervangen zal dat waarschijnlijk ook een lpg auto worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Weissbier schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:02:
[...]

Stijgt in Duitsland net zo hard: nu rond of boven de € 2 wanneer de Clever-Tanken app überhaupt werkt, want gisteren liet die app mij oude prijzen zien.

Het gaat nu gewoon heel rap en juist Duitsland, wilde sowieso geleidelijk de benzineprijs laten stijgen door er ieder jaar een beetje meer belasting op te heffen. Maar Duitsland is wel echt een autoland: ik denk dat de Duitsers binnenkort op het Berlijnse Malieveld staan, want alleen de auto is heilig voor de Duitser: je kunt ze hun vrijheid afnemen in een pandemie en de Duitser hoor je in tegenstelling tot de Nederlanders dan niet klagen ;)

Maar neem ze niet de auto af! Met torenhoge benzineprijzen, wordt autorijden echt peperduur: en inderdaad electrische rijden is momenteel alleen weggelegd, voor mensen die het kunnen betalen.
In Duitsland is het OV ook veel slechter dan Nederland en voorzieningen zitten veel verder van elkaar dan in Nederland, een auto is daar echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Nu moeten ze echt ophouden hoor!

Vanaf 12:00 straks wéér een verhoging! 8 (!!!) cent, de idioten, benzine 5 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6oOBie5F-N91cPK_hn7nkRUpAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rh40Hk76zfALC0RucxAI6uHf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
NeFoRcE schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:35:
Nu moeten ze echt ophouden hoor!

Vanaf 12:00 straks wéér een verhoging! 8 (!!!) cent, de idioten, benzine 5 cent.

[Afbeelding]

En het zure is dat we het kúnnen betalen... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Ik mag in deze tijden van geluk spreken dat ik een electrische auto bezit en ook nog eens gratis onbeperkt met de trein kan reizen.

Heb hier nog wel een brandstofauto maar die tanken we maar 1x in de 2a3 maanden, en dan is het elke keer schrikken hoe duur het is geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:38:
[...]

En het zure is dat we het kúnnen betalen... :')
De meeste hier misschien. Lang niet iedereen meer.

Zie de rijen bij de Tinq stations die om 6:30 al staan te wachten omdat je een uur goedkoop kan tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:41:
[...]

...
Zie de rijen bij de Tinq stations die om 6:30 al staan te wachten omdat je een uur goedkoop kan tanken.
Als ik dat had geweten had ik ook aangesloten hoor. Dat was een spotprijs namelijk.

Maar nu kost een volle tank me €110,- ipv de €70 voorheen (gelukkig kan ik daar wel 1200km mee rijden, dus de prijs /km blijft relatief laag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Dingen als openbaar vervoer, winkels, medische voorzieningen. maar ook dingen als gemeentezaken (steeds grotere gemeentes, in ieder geval qua oppervlakte). Zoals gezegd, in de stad is het OV over het algemeen wel goed, maar dan moet je er nog steeds eerst komen. En de bussen worden hier ook steeds verder versoberd, eerst reden ze nog door woonkernen heen, maar zelfs dat doen ze niet eens meer.

Toen we in 2006 hier kwamen wonen, reed er gewoon elk uur een bus(je). Die is wegbezuinigd (werd grotendeels gereden door vrijwilligers, de kosten waren de bus en de brandstof). Maar in het dorp hiernaast (2km) reed nog wel de gewone bus. Maar die rijdt nu ook al niet meer door het dorp heen, waardoor de bushalte nog weer 2km verderop zit.
Waah schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:31:
6:15 vertrek, 8:08 op het werk met het OV.
Met de auto: 32 minuten

Kosten enkele reis OV: 11,99
Verbruik enkele reis auto: 3 liter

Dus met een benzineprijs van 4 euro per liter zou de bus goedkoper zijn.... Met 3,5x meer reistijd
Voor ons is het OV gewoon geen oplossing, omdat we beiden naar het werk moeten met de auto. Dus doen we het praktisch, en carpoolen we daar waar mogelijk en wil ik echt zo veel mogelijk thuis blijven werken en wil ik het (zodra ik het kan) zo gaan inrichten dat we alleen samen naar het werk gaan, om de reiskosten vergoeding die we krijgen zo maximaal mogelijk te kunnen benutten. Voor de rest gaan we op dit moment de deur gewoon niet meer uit (behalve voor de wekelijkse boodschappen).

Wat corona niet voor elkaar kreeg, doet de benzineprijs nu wel :p
schumi1986 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:40:
Ik mag in deze tijden van geluk spreken dat ik een electrische auto bezit
Ja, want de electra prijzen stijgen niet...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:04
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:44:

Indien je in het bezig bent van zonnepanelen en die genoeg opbrengen heb je inderdaad geluk. Of de stroom nu 25 cent of 1.25 kost per kwh, zolang we nog kunnen salderen en genoeg opwekken maakt het niet uit. Zo nu en dan "tank" ik hem even gratis vol aan de snellader van de Lidl.

Vorig jaar in juni zelf een elektrische auto gekocht nog voor de forse prijsstijgingen van elektrische auto's en het stijgen van de energieprijzen. Zelf zit ik op 22-25k kilometers per jaar. Het scheelt mij echt een hele hoop geld. Voorheen had ik een Auris Hybrid die al erg zuinig was maar met de huidige benzineprijzen zou ik daarmee nog fors duurder uit zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:44:

[...]

Uiteraard maar daar merk ik gelukkig nog niet veel van, daarnaast heb ik flink wat zonnepanelen met overcapaciteit en blijft de regering het salderen gelukkig uitstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Als ik dat had geweten had ik ook aangesloten hoor. Dat was een spotprijs namelijk.

Maar nu kost een volle tank me €110,- ipv de €70 voorheen (gelukkig kan ik daar wel 1200km mee rijden, dus de prijs /km blijft relatief laag)
Elke dag 4 pompen en zondag zelfs 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

schumi1986 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Uiteraard maar daar merk ik gelukkig nog niet veel van, daarnaast heb ik flink wat zonnepanelen met overcapaciteit en blijft de regering het salderen gelukkig uitstellen
Dus je mag van geluk spreken dat je zowel een elektrische auto als zonnepanelen met overschot hebt... Nu kunnen heel veel mensen die auto al niet eens kopen, maar de categorie mensen die zo'n auto kunnen kopen en ook nog zo'n groot dak hebben dat ze er flink wat panelen op kunnen leggen (plus het geld) is nog een stuk kleiner.

Het goedkoopste blijft gewoon om de auto niet te gebruiken :p

En even een echte serieuze vraag: hoe zit dat met een elektrische auto die je langere tijd niet gebruikt? Heb je dan hetzelfde probleem als bij alle andere elektrische apparaten, dat hij langzaam leeg loopt?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• warhamstr
Glibbers die hier komen vertellen dat hun brandstofkosten 'best wel meevallen', omdat ze een Tesla van de baas leasen... :')

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste