Er wordt al langer gekeken naar alternatieven; zie de energietransitie. Het is niet voor niets dat elektrisch rijden, zonnepanelen en warmtepompen al een tijdje een hot item zijn. Die alternatieven zijn in aanschaf nog altijd behoorlijk aan de prijs, maar kijkende naar de lange termijn is het het waard (al kan ik me herinneren dat je de kosten voor een warmtepomp er niet heel snel uit zou hebben voorheen). Het is dus niet zo dat alternatieven niet al in de picture waren, maar je moet er wel het geld voor hebben. Zonnepanelen kosten een euro of 4.000? Dat kunnen veel mensen misschien nog wel betalen, maar ook veel mensen niet. Een warmtepomp? Tussen de 10.000 en 25.000 euro. Geld dat enorm veel mensen niet beschikbaar hebben voor zoiets. Een Tesla kost je al snel 50k of meer. Die lijkt me duidelijk

Duurzaam leven is een mooi doel, maar voor veel mensen onbetaalbaar.
Aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant, veel mensen hadden altijd al de mogelijkheid om een paar honderd euro per maand zo te besparen door andere keuzes te maken.
Was het maar zo simpel

Paar goede keuzes maken, hier en daar besparen en hoppa, paar honderd aan spaargeld per maand! En dan zit je in een huurhuis omdat een koopwoning onbetaalbaar is en kun je precies niks. Ongetwijfeld dat je verhuurders wel zo ver kunt krijgen te verduurzamen, maar dan gaat de huurprijs omhoog en kun je het niet meer betalen, dus da's ook geen optie.
En het is altijd al duur geweest, maar net genoeg om iedereen in zijn comfortabele bubbel te houden. Ook al geven ze dan een kwart van hun inkomen aan vervoer uit, wat voor 80% bestaat uit naar het werk komen voor dat inkomen
Nu wordt dat kwart ineens een derde en is het teveel.
Joh, wat gek

De auto is overigens niet het enige dat relatief veel kost. Als je moet huren ben je al snel tegen de 50% van je inkomen kwijt, om maar wat te noemen. Niet dat je daar vrolijk van wordt, maar het is niet anders. Er zijn echter grenzen van wat toelaatbaar zou moeten zijn.
Dat iets geld kost is het probleem ook niet want het is nooit anders geweest. Ik kon en kan alles ook gewoon betalen en er is nog wel wat buffer, maar er komt een moment dat die buffer op is. Dan kun je wel lachend zeggen '
oh, had maar andere keuzes gemaakt. Had maar gespaard. Had maar een elektrische wagen gekocht.' maar niet iedereen zit in die positie. Sterker nog, hoe harder de kosten stijgen, hoe minder ik kan sparen en hoe langer het duurt voor bijvoorbeeld een koopwoning een optie gaat worden. Geen koopwoning betekent afhankelijk zijn van de verhuurder wat betreft de overgang naar duurzame energie, geen elektrische wagen want opladen gaat hier niet en geen zonnepanelen want het is mijn huis niet.
Daarom zijn veel mensen wat mij betreft terecht boos of angstig, omdat ze in hun situatie gewoon geen kant op kunnen. Sure, je kunt je auto inruilen voor een speed pedelec of soortgelijk vervoersmiddel, maar een stijgende brandstofprijs en stijgende energieprijzen betekenen dat ook prijzen in de winkels gaan stijgen. Links- of rechtsom word je hoe dan ook geraakt, zelfs als je een Tesla voor de deur van je gasloze woning vol zonnepanelen hebt staan. Heb je het financieel goed voor elkaar dan 'spaar je wat minder' maar als het wat minder goed voor elkaar hebt dan ben je gewoon fucked op een gegeven moment.