Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:57
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:06:
[...]
En even een echte serieuze vraag: hoe zit dat met een elektrische auto die je langere tijd niet gebruikt? Heb je dan hetzelfde probleem als bij alle andere elektrische apparaten, dat hij langzaam leeg loopt?
Dit is bij enkele merken wel eens voorgekomen. Ik weet dat bepaalde modellen van Tesla bijvoorbeeld iets leeg liepen door een foutje in de software. Het exacte probleem weet ik niet.

Hier stond hij tijdens mijn vakantie 3 weken stil zonder ook maar 1% te verliezen.
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:09:
Glibbers die hier komen vertellen dat hun brandstofkosten 'best wel meevallen', omdat ze een Tesla van de baas leasen... :')
Niet iedereen hier heeft een lease Tesla. Netjes sparen en aftikken kan ook, particulier zijn er ook betaalbare opties geweest het laatste jaar. Het is een soort van investering geweest. Al is investeren in een auto vaak een slechte, soms valt het goed uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Headshot_NL op 08-03-2022 12:14 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:39

vhal

ಠ_ಠ

Ik moet zeggen, met de huidige prijzen maakt het de keuze wel makkelijker om met de fiets naar het werk te gaan. Effectief scheelt het niet eens zoveel qua reistijd.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:46

Wailing_Banshee

You're Next

vhal schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:25:
Ik moet zeggen, met de huidige prijzen maakt het de keuze wel makkelijker om met de fiets naar het werk te gaan. Effectief scheelt het niet eens zoveel qua reistijd.
Toen ik nog in de stad woonde, ging ik altijd met de fiets, reistijd voor auto en fiets waren gelijk aan elkaar. Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die met de auto gaan als het met de fiets net zo lang duurt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:08

SomerenV

It's something!

vhal schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:25:
Wel een beetje vervelend als die keuze er niet echt is. Met de fiets zou het me drie keer zoveel tijd kosten, en er zijn diensten bij dat je het echt totaal niet meer zoekt om nog een uur te gaan fietsen laat op de avond. Iets als een (elektrische) scooter zou ook een optie kunnen zijn, maar de auto kan ik dan alsnog niet weg doen. In dat geval liever de kosten voor één voertuig dan voor twee, waarvan er eentje ook nog eens veel stil staat.

Wat ook niet echt meehelpt is dat de reiskostenvergoeding van 19 cent al sinds 2004 zo goed als onveranderd is. Met de huidige inflatie zouden we op de 25 cent moeten zitten en door alle andere gestegen kosten ergens boven de 30 cent. Mensen moeten werken maar kunnen straks mogelijk hun vervoer naar dat werk niet meer bekostigen ;(

Het is ook wel schrijnend hoe afwezig onze regering is in dit alles. Kaag heeft eerder al aangegeven niks te voelen voor een compensatie voor de hoge energierekening omdat 'we het zorgvuldig moeten doen'. Een paar dagen terug was het antwoord: "er wordt wel gekeken naar andere manieren om de lastendruk qua energie te verlagen." That's it. En dan straks verontwaardigd zijn als een hoop personen in de financiële problemen komen :X Daarbij hangt alles samen met de prijzen voor gas en olie. Als de olieprijs stijgt, dan ook brandstof en dus het vervoer van middelen waardoor ook die in prijs stijgen. Het gevolg van een hogere prijs voor energie is een hogere prijs voor alles, maar vooralsnog lijkt er niet veel bereidheid te zijn er op korte termijn iets aan te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 08-03-2022 13:07 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:04
SomerenV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Wel een beetje vervelend als die keuze er niet echt is. Met de fiets zou het me drie keer zoveel tijd kosten, en er zijn diensten bij dat je het echt totaal niet meer zoekt om nog een uur te gaan fietsen laat op de avond. Iets als een (elektrische) scooter zou ook een optie kunnen zijn, maar de auto kan ik dan alsnog niet weg doen. In dat geval liever de kosten voor één voertuig dan voor twee, waarvan er eentje ook nog eens veel stil staat.

Wat ook niet echt meehelpt is dat de reiskostenvergoeding van 19 cent al sinds 2004 zo goed als onveranderd is. Met de huidige inflatie zouden we op de 25 cent moeten zitten en door alle andere gestegen kosten ergens boven de 30 cent. Mensen moeten werken maar kunnen straks mogelijk hun vervoer naar dat werk niet meer bekostigen ;(

Het is ook wel schrijnend hoe afwezig onze regering is in dit alles. Kaag heeft eerder al aangegeven niks te voelen voor een compensatie voor de hoge energierekening omdat 'we het zorgvuldig moeten doen'. Een paar dagen terug was het antwoord: "er wordt wel gekeken naar andere manieren om de lastendruk qua energie te verlagen." That's it. En dan straks verontwaardigd zijn als een hoop personen in de financiële problemen komen :X Daarbij hangt alles samen met de prijzen voor gas en olie. Als de olieprijs stijgt, dan ook brandstof en dus het vervoer van middelen waardoor ook die in prijs stijgen. Het gevolg van een hogere prijs voor energie is een hogere prijs voor alles, maar vooralsnog lijkt er niet veel bereidheid te zijn er op korte termijn iets aan te doen.
toon volledige bericht
Als de overheid compenseert blijft de vraag en daarmee ook de prijs hoog of zal doorstijgen. De beste remedie tegen een hoge olie/gas prijs is een hoge olie/gasprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik weet niet hoor, maar 11 cent op één dag erbij (voor diesel), dat is wel héél extreem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HWCAO3AsARocGpVTFmTZiyRvVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZFXInNSH6pmf1814nrIogyl.png?f=user_large

Valt wel op dat vandaag de prijs al 3x omhoog is gegaan (vanochtend was de stijging "slechts" 8.x cent voor diesel). Dat gebeurt ook niet vaak, meestal is het max één keer per dag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
wildhagen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:16:
Ik weet niet hoor, maar 11 cent op één dag erbij (voor diesel), dat is wel héél extreem?

[Afbeelding]

Valt wel op dat vandaag de prijs al 3x omhoog is gegaan (vanochtend was de stijging "slechts" 8.x cent voor diesel). Dat gebeurt ook niet vaak, meestal is het max één keer per dag.
Dat is ook extreem. En een daadkrachtige overheid zou daar iets aan doen. Maar we dragen liever miljarden af aan een EU die nu tegen de muur staat.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

SomerenV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Wel een beetje vervelend als die keuze er niet echt is. Met de fiets zou het me drie keer zoveel tijd kosten, en er zijn diensten bij dat je het echt totaal niet meer zoekt om nog een uur te gaan fietsen laat op de avond.
Even gekeken op google maps:
40 minuten met de auto
1 uur, 45 minuten met de fiets
2 uur met het OV

Dus het is met het OV zelfs nog langer dan met de fiets! (ervan uitgaande dat je een constante snelheid kan fietsen, een uur en 3 kwartier lang)

(6,5 uur lopen :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:04
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is ook extreem. En een daadkrachtige overheid zou daar iets aan doen. Maar we dragen liever miljarden af aan een EU die nu tegen de muur staat.
Anders dan subsidieren kan de overheid/EU niet zoveel en daarmee los je het probleem niet op.
Vergeet niet dat dit een wereldmarkt is. Dus een miljoen vaten per dag erbij drukt de prijs misschien iets maar feit is dat er meer vraag dan aanbod is. Gewone marktwerking. Zolang de vraag en onzekerheid hoog blijven, zal de prijs ook hoog blijven.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Even gekeken op google maps:
40 minuten met de auto
1 uur, 45 minuten met de fiets
2 uur met het OV

Dus het is met het OV zelfs nog langer dan met de fiets! (ervan uitgaande dat je een constante snelheid kan fietsen, een uur en 3 kwartier lang)

(6,5 uur lopen :p)
6,5 uur lopen! Dat is ongeveer 32-33 km? Dat zou ideaal zijn voor een speed-pedelec of elektrische scooter. Daarvoor is de investering niet gigantisch (3k) en is de bestemming binnen het uur te bereiken. Gegarandeerd zonder files. :-)
(weet niet of dit al eerder is gezegd hoor)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:39

vhal

ಠ_ಠ

Wel leuk die actie van Tinq, heel het dorp ontregeld :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO_-GU9EzDSmckpUNXkiQpyuuPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sBQOo3DKkfPOOPDqW1pE7Fzy.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

wmeester schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:41:
[...]
6,5 uur lopen! Dat is ongeveer 32-33 km? Dat zou ideaal zijn voor een speed-pedelec of elektrische scooter. Daarvoor is de investering niet gigantisch (3k) en is de bestemming binnen het uur te bereiken. Gegarandeerd zonder files. :-)
(weet niet of dit al eerder is gezegd hoor)
De wandelroute is niet gelijk aan de fietsroute. Een deel van die route mag je niet met een scooter rijden. De route met de fiets is al langer en zou nog langer zijn met scooter. Lopend is het 30km, fiets 35km en scooter zou hetzelfde zijn als auto: 45km.

En gegarandeerd zonder files? Ik zie toch regelmatig fietsen in de file staan hoor, als je dwars door een stad heen gaat... (ik moet van noord naar zuid dwars door Groningen heen)

Maar een electrische scooter zou kunnen werken, als we niet 90% van de tijd zouden carpoolen :p Ik zou eerder een Renault Twizy kopen. Is wel wat duurder, maar daar kun je tenminste wel met twee personen in en kan gewoon 80km/u (we rijden toch practisch geen autoweg en alleen in zeer uitzonderlijke gevallen snelweg van en naar het werk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-90vH4gKoE8A7TfcifqPajb82o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qDC6CXtYVKnkVnupfEnzUDQ.png?f=fotoalbum_large

En morgen komt er nog eens 7 cent bij... 20+ cent verhoging in nog geen 36 uur tijd.. ongelooflijk

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

NeFoRcE schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:26:
[Afbeelding]

En morgen komt er nog eens 7 cent bij... 20+ cent verhoging in nog geen 36 uur tijd.. ongelooflijk
Dank voor het delen, zelf hou ik deze (ook) in de gaten: https://twitter.com/Tankprijzen
Elke dag om 18:00 uur update met voorspelling van benzineprijs van de dag erna. Klopt vrij goed.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Zou ook wel een huis willen hebben met zonnepanelen, met een elektrische/hybride auto op de oprit. Zou ik toch meer mijn schouders ophalen.

Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 16:45
Sniffels schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:38:
Zou ook wel een huis willen hebben met zonnepanelen, met een elektrische/hybride auto op de oprit. Zou ik toch meer mijn schouders ophalen.

Helaas
Dat is helaas weggelegd voor een steeds kleiner groepje mensen..
Ik lijd inmiddels verlies op de 19ct per km die mijn baas mij gunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ikwilwp8 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:40:
[...]

Die 19 cent is echt een grap. Het is bizar dat dit al jaren de grens is. Echt al ontzettend lang. Toen benzine nog bijna een dubbeltje was zeg maar.

Ik heb even uitgerekend, maar, ik moet zeker 10 cent (en dan praat ik over eind december), meer hebben wil ik quite spelen voor wat betreft:

- afschrijving
- onderhoud
- brandstof

en dan heb ik verzekering en wegenbelasting nog niet eens meegenomen...

30 cent ben je echt gemakkelijk werkelijk kwijt per kilometer. om quite te spelen. Dat is nu met de hogere brandstofprijs wel 35 cent denk ik.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
Ik zou ook graag meer compensatie per km willen hebben, hoe graag ook, maar ik vind niet dat de baas dit verplicht is.
Het mag, het kan.

De meeste mensen hebben zelf gekozen voor werk, dus ook de afstand en het type transport, etc.

Ik snap dat nooit zo, de stelling dat je baas je 100% moet compenseren.

Linksom of rechtsom. Je krijgt een netto salaris, daar moet je het mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 23:27

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

blue eyes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:50:
Ik zou ook graag meer compensatie per km willen hebben, hoe graag ook, maar ik vind niet dat de baas dit verplicht is.
Het mag, het kan.

De meeste mensen hebben zelf gekozen voor werk, dus ook de afstand en het type transport, etc.

Ik snap dat nooit zo, de stelling dat je baas je 100% moet compenseren.

Linksom of rechtsom. Je krijgt een netto salaris, daar moet je het mee doen.
Die 19 cent/km is niet een grens die je baas bepaalt. Dat is de belastingvrije grens die ooit lang, lang geleden bedacht is door de overheid. Daar gaat de discussie over. En zoals alles wat belast is geïndexeerd wordt, mag deze ook gerust mee stijgen in mijn ogen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:29
Dat die 19 cent compleet belachelijk en verouderd is staat als een paal boven water uiteraard. Het is echter slechts een grens wat belastingvrij uitgekeerd mag worden aan de werknemer. Het staat de werkgever uiteraard vrij om werknemers meer te vergoeden, maar daarover moet dan wel belasting worden afgedragen. Veel werkgevers gebruiken die grens echter verkeerd en zeggen tegen de werknemer dat meer nou eenmaal niet mag.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zijn er nog mensen die weten dat de belastingvrije kilometervergoeding ooit 60 guldencent was, wat na de invoering van de euro 27 cent werd? 24 jaar geleden kon ik heel ruim rijden van de reiskostenvergoeding, en ondanks 24 jaar inflatie is het alleen maar verlaagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
De VVD is er ook voor de werkgever, niet voor de werknemer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

Dennis1812

Amateur prutser

LordSinclair schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:23:
Dat dus.
Kabinet heeft al duidelijk gezegd dat de burger de pot op kan. Helaas blijft iedereen er toch op stemmen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LordSinclair schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:23:
Ach, hele volksstammen die denken dat de VVD het beste voor heeft met de bevolking. Ja, in verkiezingstijd inderdaad.

Verder is het gewoon een partij voor de rijkelui en de multinationals. Dát is hun achterban, en ze komen dus logischerwijs ook op voor hún belangen. Soms matchen die met de algehele bevolking, maar als dat niet zo is heeft die partij toch echt zoiets van "drop the soap and bend over" richting de gemiddelde burger, laat staan de minima, buiten verkiezingstijd dan.

En op serieuze compensatie hoef je voorlopig écht niet te rekenen: Morgen duidelijkheid over koopkracht, mogelijk pas na maanden compensatie

Case in point.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
[...]

Kwam je daar mee uit dan? 😅 Hier kost rijden bijna 45ctper kilometer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:13:
[...]

Veel mensen rekenen de reiskostenvergoeding als een soort brandstofvergoeding. Dingen als afschrijving, wegenbelasting en verzekering nemen ze niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
stylezzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:24:
[...]

Veel mensen rekenen de reiskostenvergoeding als een soort brandstofvergoeding. Dingen als afschrijving, wegenbelasting en verzekering nemen ze niet mee...
Met name de afschrijving niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Maar zijn dat marginale kosten, of gewoon totale kosten delen per kilometer dat je ermee rijdt? Want dat zijn wel twee hele verschillende dingen.
wildhagen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Ach, hele volksstammen die denken dat de VVD het beste voor heeft met de bevolking. Ja, in verkiezingstijd inderdaad.

Verder is het gewoon een partij voor de rijkelui en de multinationals. Dát is hun achterban, en ze komen dus logischerwijs ook op voor hún belangen. Soms matchen die met de algehele bevolking, maar als dat niet zo is heeft die partij toch echt zoiets van "drop the soap and bend over" richting de gemiddelde burger, laat staan de minima, buiten verkiezingstijd dan.

En op serieuze compensatie hoef je voorlopig écht niet te rekenen: Morgen duidelijkheid over koopkracht, mogelijk pas na maanden compensatie

Case in point.
En even los van het hele "Thanks Rutte" gebeuren wat hier populair lijkt, wat zijn de alternatieven dan van de verschillende partijen? Welke partijen willen hogere kilometervergoedingen? Of zoals sommige hier willen een maximum op de brandstofprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
blue eyes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:43:
[...]

Onderhoud is ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

En zeker wegenbelasting en verzekering kosten niks meer omdat je ermee naar je werk rijdt. Afschrijving is wel hoger, maar dat is een lastige, en ligt eraan hoeveel je verder rijdt, leeftijd van de auto, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:29
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:23:
[...]

Dat dus.
Kabinet heeft al duidelijk gezegd dat de burger de pot op kan. Helaas blijft iedereen er toch op stemmen.
Komt ook omdat het altijd kiezen tussen de kwaden is, het zijn stuk voor stuk randebielen.
En maar doen alsof dit alleen door de oorlog komt, jaja.. }:|

De lol is er nu wel snel af, mogen we eindelijk weer wat meer nu er geen coronamaatregelen zijn, proberen ze je op deze manier thuis te houden.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Sissors schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:44:
[...]

Maar zijn dat marginale kosten, of gewoon totale kosten delen per kilometer dat je ermee rijdt? Want dat zijn wel twee hele verschillende dingen.

[...]
Dat is alles dat ik op, aan, met en voor de auto heb uitgegeven, gedeeld door het aantal kilometers (gereden/verwacht). Anders rekenen is jezelf voor de gek houden.

(en door niet volledig te rekenen komen mensen ook uit door te 'investeren' in een nieuwe auto. Afschrijving en hogere verzekeringspremie worden vaak maar ff weggestreept)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:23
[...]

Ik zou dan meteen meer loon eisen en anders gaan solliciteren. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sissors schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:45:
[...]

En zeker wegenbelasting en verzekering kosten niks meer omdat je ermee naar je werk rijdt. Afschrijving is wel hoger, maar dat is een lastige, en ligt eraan hoeveel je verder rijdt, leeftijd van de auto, etc.
Is dat van belang? Veel mensen hebben primair een auto om ermee naar hun werk te gaan. De ritjes naar de supermarkt en oma zijn maar secundair wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Dat is alles dat ik op, aan, met en voor de auto heb uitgegeven, gedeeld door het aantal kilometers (gereden/verwacht). Anders rekenen is jezelf voor de gek houden.

(en door niet volledig te rekenen komen mensen ook uit door te 'investeren' in een nieuwe auto. Afschrijving en hogere verzekeringspremie worden vaak maar ff weggestreept)
Nee, anders rekenen is eerlijk. Tenzij je enkel en alleen die auto hebt voor je werk. Als dat zo is, dan is jouw methode eerlijk. Had je anders ook die auto, dan is het niet eerlijk, want dan had je anders ook bijvoorbeeld die wegenbelasting moeten betalen.

Hell met hoeveel kilometer ik rij, wil ik mijn kosten per kilometer echt niet weten, maar die gaan nog ver boven jouwe uitkomen vermoed ik zo. Maar als ik dat een keer 30km voor de baas rij, dan zijn die extra 30km helemaal niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
stylezzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Is dat van belang? Veel mensen hebben primair een auto om ermee naar hun werk te gaan. De ritjes naar de supermarkt en oma zijn maar secundair wat dat betreft.
Als je die auto verkoopt zodra je met de trein naar je werk kan, dan is het inderdaad niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sissors schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:44:
[...]

En even los van het hele "Thanks Rutte" gebeuren wat hier populair lijkt, wat zijn de alternatieven dan van de verschillende partijen? Welke partijen willen hogere kilometervergoedingen? Of zoals sommige hier willen een maximum op de brandstofprijs?
Uiteindelijk zijn zo'n beetje alle politieke partijen in het 'anti-auto' kamp beland om diverse redenen. Wellicht dat deze crisis nog een extra swing aan het elektrisch rijden en duurzame energieopwekking kan geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
Jullie kunnen het wel over al die andere kosten hebben, maar het enige wat nieuw is, is de hoogte van de brandstofprijzen.
Die nog best dit jaar voorbij de 3 euro kan komen overigens.

Alleen al die kosten zouden toch genoeg moeten zijn voor mensen om te kijken of ze niet kunnen fietsen of scooteren o.i.d.
Lijkt me eens een goede impuls om echt even te kijken wat nodig is.

We hebben het vaak over milieu of andere argumenten/aspecten, dat brandstof duur is etc. Maar iedereen gaat wel een SUV rijden. Alleen maar meer brandstof nodig.
Kortom, meeste mensen waren er totaal niet mee bezig.
En nu nog hoor je veel geklaag erover terwijl er mogelijkheden zijn voor veel mensen.

Ik heb een tijdje 38km enkele reis met de scooter gedaan woon-werk. Dat was me uiteindelijk net even wat te ver en ik ben ook te groot voor meeste scooters qua zithouding. Maar het bespaarde gigantisch. Daarna tijdje met de trein gegaan totdat Covid kwam.
En dan ben ik nog wel een petrolhead die meestal meerdere auto's heeft. Ook dan kun je gewoon naar de mogelijkheden kijken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Sissors schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:49:
[...]

Nee, anders rekenen is eerlijk. Tenzij je enkel en alleen die auto hebt voor je werk. Als dat zo is, dan is jouw methode eerlijk. Had je anders ook die auto, dan is het niet eerlijk, want dan had je anders ook bijvoorbeeld die wegenbelasting moeten betalen.

Hell met hoeveel kilometer ik rij, wil ik mijn kosten per kilometer echt niet weten, maar die gaan nog ver boven jouwe uitkomen vermoed ik zo. Maar als ik dat een keer 30km voor de baas rij, dan zijn die extra 30km helemaal niet zo duur.
Heel veel mensen rijden meer kilometers woonwerk / voor de baas dan privé. Dus dan is wegenbelasting et cetera naar rato meenemen helemaal niet zo gek.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
!null schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:00:
Jullie kunnen het wel over al die andere kosten hebben, maar het enige wat nieuw is, is de hoogte van de brandstofprijzen.
Die nog best dit jaar voorbij de 3 euro kan komen overigens.

Alleen al die kosten zouden toch genoeg moeten zijn voor mensen om te kijken of ze niet kunnen fietsen of scooteren o.i.d.
Lijkt me eens een goede impuls om echt even te kijken wat nodig is.

We hebben het vaak over milieu of andere argumenten/aspecten, dat brandstof duur is etc. Maar iedereen gaat wel een SUV rijden. Alleen maar meer brandstof nodig.
Kortom, meeste mensen waren er totaal niet mee bezig.
En nu nog hoor je veel geklaag erover terwijl er mogelijkheden zijn voor veel mensen.

Ik heb een tijdje 38km enkele reis met de scooter gedaan woon-werk. Dat was me uiteindelijk net even wat te ver en ik ben ook te groot voor meeste scooters qua zithouding. Maar het bespaarde gigantisch. Daarna tijdje met de trein gegaan totdat Covid kwam.
En dan ben ik nog wel een petrolhead die meestal meerdere auto's heeft. Ook dan kun je gewoon naar de mogelijkheden kijken.
Als mensen het echt niet meer kunnen betalen aan de pomp gaan ze vanzelf alternatieven zoeken. Ov, fietsen, scooters... hell, carpoolen! Zoek wat mensen die ongeveer naar dezelfde locatie moeten en deel de kosten. Waarom heeft niemand daar ooit eerder aan gedacht? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
stylezzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:03:
[...]

Als mensen het echt niet meer kunnen betalen aan de pomp gaan ze vanzelf alternatieven zoeken. Ov, fietsen, scooters... hell, carpoolen! Zoek wat mensen die ongeveer naar dezelfde locatie moeten en deel de kosten. Waarom heeft niemand daar ooit eerder aan gedacht? ;)
Er is van alles mogelijk. Maar alles onder de 2 euro was nooit duur genoeg blijkbaar.

Net als nu de opties om ons minder afhankelijk te maken van Russisch gas. Een van de opties die genoemd wordt is leegstaande kantoorpanden niet meer te verwarmen. Huh wat? Welke idioten laten dat uberhaupt gebeuren?
Waarom moet gas eerst 3 keer zo duur worden voordat men actie onderneemt?

Daarnaast het feit dat we dit al 10 jaar zien aankomen. En het hadden kunnen beschouwen als de energiecrisis die het al jaren is.

Dus ja, dan ben ik van mening dat we deze hoge prijzen vooral aan onszelf te danken hebben.
En dan vind het erg lullig voor arme mensen die nu op nog meer kosten gejaagd worden. Maar met de rest heb ik geen medelijden.
Mensen kochten al tijden van die grote oude huizen of SUVs. Ik heb dat nooit handig gevonden, ook al kan je het (op dat moment) betalen. Zakelijke markt boeide het ook allemaal niet genoeg met zakelijke lage tarieven.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 08-03-2022 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
!null schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Er is van alles mogelijk. Maar alles onder de 2 euro was nooit duur genoeg blijkbaar.

Net als nu de opties om ons minder afhankelijk te maken van Russisch gas. Een van de opties die genoemd wordt is leegstaande kantoorpanden niet meer te verwarmen. Huh wat? Welke idioten laten dat uberhaupt gebeuren?
Waarom moet gas eerst 3 keer zo duur worden voordat men actie onderneemt?

Daarnaast het feit dat we dit al 10 jaar zien aankomen. En het hadden kunnen beschouwen als de energiecrisis die het al jaren is.

Dus ja, dan ben ik van mening dat we deze hoge prijzen vooral aan onszelf te danken hebben.
En dan vind het erg lullig voor arme mensen die nu op nog meer kosten gejaagd worden. Maar met de rest heb ik geen medelijden.
Mensen kochten al tijden van die grote oude huizen of SUVs. Ik heb dat nooit handig gevonden, ook al kan je het (op dat moment) betalen. Zakelijke markt boeide het ook allemaal niet genoeg met zakelijke lage tarieven.
toon volledige bericht
Het is vooral het schok effect wat mensen nu laat bewegen. Ik geloof dat de dieselprijs vandaag 3x verhoogt is... nog nooit voorgekomen. Als deze stijging over een heel jaar was uitgesmeert had iedereen weer een keer gemoppert maar gewoon de volgende dag weer een volle tank gaan halen. Nu beginnen mensen na te denken, want iedereen weet dat het over een paar weken of maanden nog wel eens veel erger kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

NeFoRcE schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:43:
[...]

30 cent ben je echt gemakkelijk werkelijk kwijt per kilometer. om quite te spelen. Dat is nu met de hogere brandstofprijs wel 35 cent denk ik.
Hangt een beetje van je auto af he ;) ik hou het zelf niet bij maar volgens de ANWB kost die van mij 62 ct p/km,
en dat met 17 ct voor benzine wat zou betekenen dat er ergens nog benzine getankt kan worden voor 1,70 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-04 13:43
wildhagen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:16:

[Afbeelding]

Diesel werd vorige week 18 cent duurder in één klap in België.

Overigens gaat de overheid wel ingrijpen door een belastingsverlaging op brandstof. Prijzen zouden tussen de 20 en 40 cent per liter dalen aan de pomp.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tricolores schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:57:
[...]

Diesel werd vorige week 18 cent duurder in één klap in België.

Overigens gaat de overheid wel ingrijpen door een belastingsverlaging op brandstof. Prijzen zouden tussen de 20 en 40 cent per liter dalen aan de pomp.
Dan loont het bijna om vanuit Utrecht in België te gaan tanken.

Heb je een linkje van wat je aangeeft en per wanneer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Dan loont het bijna om vanuit Utrecht in België te gaan tanken.

Heb je een linkje van wat je aangeeft en per wanneer?
https://www.demorgen.be/n...n-af-te-vlakken~b74aa3b8/

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:41
@Tricolores is al een goeie stap, maar beter was net als Polen geweest van 1.80 naar 1.20 door belasting verlaging van 21 naar 6 of iets. Dan had ik nog overwogen vanuit de Achterhoek dicht aan de duitse grens erheen te rijden dus hopelijk Duitsland ook die wat gaan doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 08-03-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
"Grappig" side effect....

Nu de prijzen voor diesel en benzine ongeveer even snel stijgen, wordt het verschil om diesel of benzine te rijden ook weer kleiner, in het voordeel van benzine.
Dus indirect, financieel gezien, een reden om, indien een keuze, voor benzine te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
!null schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:17:
[...]

.. .
Ja hoho, het gaat nu van redelijk duur naar heel bizar duur in een aantal dagen/weken.

Ik kocht anderhalf jaar geleden een auto en rekende met €1,35 voor de diesel en €1,65 voor 1L benzine. Dat is een tijd lang redelijk stabiel geweest.

Nu is er in korte tijd een euro bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
blue eyes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:53:
"Grappig" side effect....

Nu de prijzen voor diesel en benzine ongeveer even snel stijgen, wordt het verschil om diesel of benzine te rijden ook weer kleiner, in het voordeel van benzine.
Dus indirect, financieel gezien, een reden om, indien een keuze, voor benzine te kiezen.
Hoe dat dan? Imo blijft het verschil even groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricolores
Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:21:
@Tricolores is al een goeie stap, maar beter was net als Polen geweest van 1.80 naar 1.20 door belasting verlaging van 21 naar 6 of iets. Dan had ik nog overwogen vanuit de Achterhoek dicht aan de duitse grens erheen te rijden dus hopelijk Duitsland ook die wat gaan doen.
Dan heb ik liever dat ze de gasprijs verlagen. Dat is gewoon niet meer menselijk en komt een pak harder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:02:
[...]

Hoe dat dan? Imo blijft het verschil even groot.
In absolute zin wel, maar relatief gezien word het 'voordeel' voor dieselrijders steeds minder. Daar bovenop schrijven diesels nog eens veel harder af, dus ik vraag me af hoeveel km je tegenwoordig moet rijden om het 'eruit' te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
stylezzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:08:
[...]

In absolute zin wel, maar relatief gezien word het 'voordeel' voor dieselrijders steeds minder. Daar bovenop schrijven diesels nog eens veel harder af, dus ik vraag me af hoeveel km je tegenwoordig moet rijden om het 'eruit' te krijgen.
Break even ligt al tijden rond 15k/jr. Of ik reken compleet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:01:
[...]

Ja hoho, het gaat nu van redelijk duur naar heel bizar duur in een aantal dagen/weken.

Ik kocht anderhalf jaar geleden een auto en rekende met €1,35 voor de diesel en €1,65 voor 1L benzine. Dat is een tijd lang redelijk stabiel geweest.

Nu is er in korte tijd een euro bij gekomen.
Ja dat is ook niet niks. Meer het punt is dat het zo uit de spuigaten moet lopen voordat men naar alternatieven gaat kijken.

Aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant, veel mensen hadden altijd al de mogelijkheid om een paar honderd euro per maand zo te besparen door andere keuzes te maken.
En het is altijd al duur geweest, maar net genoeg om iedereen in zijn comfortabele bubbel te houden. Ook al geven ze dan een kwart van hun inkomen aan vervoer uit, wat voor 80% bestaat uit naar het werk komen voor dat inkomen :+
Nu wordt dat kwart ineens een derde en is het teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
!null schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Ja dat is ook niet niks. Meer het punt is dat het zo uit de spuigaten moet lopen voordat men naar alternatieven gaat kijken.

Aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant, veel mensen hadden altijd al de mogelijkheid om een paar honderd euro per maand zo te besparen door andere keuzes te maken.
En het is altijd al duur geweest, maar net genoeg om iedereen in zijn comfortabele bubbel te houden. Ook al geven ze dan een kwart van hun inkomen aan vervoer uit, wat voor 80% bestaat uit naar het werk komen voor dat inkomen :+
Verbaast mij niet dat mensen gaan sputteren als heel basic dingen ineens (zo goed als) dubbel zo duur worden. En dat onaangekondigd, en met zicht op verbetering net na een pandemie. (ondertussen is gas en stroom ook verschrikkelijk duur geworden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:12:
[...]

Verbaast mij niet dat mensen gaan sputteren als heel basic dingen ineens (zo goed als) dubbel zo duur worden. En dat onaangekondigd, en met zicht op verbetering net na een pandemie. (ondertussen is gas en stroom ook verschrikkelijk duur geworden)
Uiteraard.

Het is meer mijn irritatie over het geheel. Bij de gasafhankelijkheid nog groter.
Nu wil iedereen minder afhankelijk worden van Russisch gas. Waarom nu pas?? Waarom niet al jaren?
Het is absurd dat we uberhaupt in deze afhankelijke positie zitten.
Weinig mensen of politici in Europa houden van Putin, maar we hebben ons wel in een situatie gewerkt dat hij aan de kraan kan draaien met grote invloed op ons.

Olie is eigenlijk erger in de zin dat we weinig hebben als Europa, of althans, weinig daadwerkelijk gewonnen wordt. Daar hebben we al jaren de afhankelijkheid van vooral andere continenten. Die ons al jaren voor de gek houden. Die (OPEC and friends) stellen al jaren de kraan een beetje bij. Wordt olie te goedkoop, produceren ze even wat minder.

Ik snap niet dat we massaal zo tegen de lamp moeten lopen om erachter te komen hoe afhankelijk we zijn.

Anyway, ik leg nog wel een paar zonnepaneeltjes bij voor onze elektrische auto.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 08-03-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Break even ligt al tijden rond 15k/jr. Of ik reken compleet verkeerd.
Bij een 2e hands schijnbaar rond de 20k, bij een nieuwe rond de 35k. En dan hebben we het over een stukje uit 2016....

https://www.anwb.nl/exper...de%2035.000%20km%20liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Zo transparant over herkomst waren leveranciers niet eh. En je hebt er als afnemer ook geen enkele invloed op.

Je kunt het het er mee eens of oneens zijn. Zolang er geleverd word waar je voor betaald is er vanzelfsprekend niets aan de hand.

En zelfs nu wil de consument niet van Russisch gas af. Niemand heeft daar het driedubbele per jaar voor over. Dat word verkondigd op de bekende propaganda nieuwskanalen. Er word een bende gemaakt, en de consument is de dupe. (vooral de consumenten die geen geld hebben/hadden om onafhankelijker te leven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
stylezzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Bij een 2e hands schijnbaar rond de 20k, bij een nieuwe rond de 35k. En dan hebben we het over een stukje uit 2016....

https://www.anwb.nl/exper...de%2035.000%20km%20liggen
Ik heb veel gerekend, en ik kan nog steeds dezelfde berekening maken. Het is vanaf 15k/jr gunstiger om een tweedehands diesel te kopen. (bij exact vergelijkbare auto's dan natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:33
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:24:
Zo transparant over herkomst waren leveranciers niet eh. En je hebt er als afnemer ook geen enkele invloed op.

Je kunt het het er mee eens of oneens zijn. Zolang er geleverd word waar je voor betaald is er vanzelfsprekend niets aan de hand.

En zelfs nu wil de consument niet van Russisch gas af. Niemand heeft daar het driedubbele per jaar voor over. Dat word verkondigd op de bekende propaganda nieuwskanalen. Er word een bende gemaakt, en de consument is de dupe. (vooral de consumenten die geen geld hebben/hadden om onafhankelijker te leven)
Voordeel voor Den Haag is natuurlijk wel dat als volgend jaar de gas prijs nog hoger ligt dat ze dan kunnen zeggen: maar we sturen geen geld meer naar Rusland, het is duurder geworden omdat we met z’n ALLE Rusland niet meer willen steunen! meer draagkracht want giro 555 levert ook gewoon nog 100+ miljoen op!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

!null schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Er wordt al langer gekeken naar alternatieven; zie de energietransitie. Het is niet voor niets dat elektrisch rijden, zonnepanelen en warmtepompen al een tijdje een hot item zijn. Die alternatieven zijn in aanschaf nog altijd behoorlijk aan de prijs, maar kijkende naar de lange termijn is het het waard (al kan ik me herinneren dat je de kosten voor een warmtepomp er niet heel snel uit zou hebben voorheen). Het is dus niet zo dat alternatieven niet al in de picture waren, maar je moet er wel het geld voor hebben. Zonnepanelen kosten een euro of 4.000? Dat kunnen veel mensen misschien nog wel betalen, maar ook veel mensen niet. Een warmtepomp? Tussen de 10.000 en 25.000 euro. Geld dat enorm veel mensen niet beschikbaar hebben voor zoiets. Een Tesla kost je al snel 50k of meer. Die lijkt me duidelijk :X Duurzaam leven is een mooi doel, maar voor veel mensen onbetaalbaar.
Was het maar zo simpel :+ Paar goede keuzes maken, hier en daar besparen en hoppa, paar honderd aan spaargeld per maand! En dan zit je in een huurhuis omdat een koopwoning onbetaalbaar is en kun je precies niks. Ongetwijfeld dat je verhuurders wel zo ver kunt krijgen te verduurzamen, maar dan gaat de huurprijs omhoog en kun je het niet meer betalen, dus da's ook geen optie.
Joh, wat gek O-) De auto is overigens niet het enige dat relatief veel kost. Als je moet huren ben je al snel tegen de 50% van je inkomen kwijt, om maar wat te noemen. Niet dat je daar vrolijk van wordt, maar het is niet anders. Er zijn echter grenzen van wat toelaatbaar zou moeten zijn.

Dat iets geld kost is het probleem ook niet want het is nooit anders geweest. Ik kon en kan alles ook gewoon betalen en er is nog wel wat buffer, maar er komt een moment dat die buffer op is. Dan kun je wel lachend zeggen 'oh, had maar andere keuzes gemaakt. Had maar gespaard. Had maar een elektrische wagen gekocht.' maar niet iedereen zit in die positie. Sterker nog, hoe harder de kosten stijgen, hoe minder ik kan sparen en hoe langer het duurt voor bijvoorbeeld een koopwoning een optie gaat worden. Geen koopwoning betekent afhankelijk zijn van de verhuurder wat betreft de overgang naar duurzame energie, geen elektrische wagen want opladen gaat hier niet en geen zonnepanelen want het is mijn huis niet.

Daarom zijn veel mensen wat mij betreft terecht boos of angstig, omdat ze in hun situatie gewoon geen kant op kunnen. Sure, je kunt je auto inruilen voor een speed pedelec of soortgelijk vervoersmiddel, maar een stijgende brandstofprijs en stijgende energieprijzen betekenen dat ook prijzen in de winkels gaan stijgen. Links- of rechtsom word je hoe dan ook geraakt, zelfs als je een Tesla voor de deur van je gasloze woning vol zonnepanelen hebt staan. Heb je het financieel goed voor elkaar dan 'spaar je wat minder' maar als het wat minder goed voor elkaar hebt dan ben je gewoon fucked op een gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Dan heb je een dure auto.

Kost of ownership van mijn vorige auto (dus aankoop, verbruik, verkoop) zit op 25ct/km. Verkocht op 31 januari 2020.

Van onze nieuwe auto is dat nu 1,73/km, maar dat is met name omdat we nog niet zoveel kilometers hebben gereden en de aanschafprijs ook bij die kosten in zitten. Normaal gesproken zouden we zo'n 15 tot 20K kilometers per jaar rijden (onze vorige auto staat op 56km/dag, de nieuwe op 18km/dag...)
blue eyes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:43:
[...]
Afschrijving is lastig te bepalen als je de auto "afrijdt". Dus niet weet hoe lang je met een auto gaat doen.
stylezzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:08:
[...]

En vergeet niet dat de belasting voor dieselauto's ook veel hoger is.
SomerenV schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 02:05:
[...]
Dan kun je wel lachend zeggen 'oh, had maar andere keuzes gemaakt. Had maar gespaard. Had maar een elektrische wagen gekocht.' maar niet iedereen zit in die positie.
We zaten in 2020 nog wel te denken, verkeerde moment om die nieuwe auto te kopen, nu ben ik wel blij dat we die nieuwe auto hebben. Die nieuwe auto rijdt hetzelfde aantal kilometers als de vorige, op een volle tank. Alleen is die tank bijna de helft kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Wailing_Banshee schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:27:
[...]

En vergeet niet dat de belasting voor dieselauto's ook veel hoger is.
Dat was vaak (iets te kort door de bocht, immers overige kosten wijken van elkaar af) het rekensommetje wat gemaakt werd.

In de regel is per km is diesel goedkoper, het verschil tussen beide belastingen delen door dat verschil gaf het omslagpunt.
Waarbij overige kosten in de regel gelijk werden gesteld.

Leasemij hanteren nu al 40.000km of zelfs 50.000 als omslagpunt, maar dat was voor de hoge prijsstijgingen.

Net even opgezocht, ik hou de kosten exact bij. Ik zit op 61 cent per km over de afgelopen 18 maanden, inclusief alle kosten.

Gisteren getankt, 2,039 cent per liter diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Net even gekeken, voor onze daily auto (Citroën DS3 1.6 HDI) ligt het omslagpunt momenteel op 8800km per jaar. Dan neem ik het verschil in aanschaf (in het voordeel van de diesel) niet eens mee.

Hangt natuurlijk behoorlijk van het type auto af. De benzinemotoren in de DS3 zijn of dramatisch (THP) of onzuinig (overige), terwijl de diesels relatief zuinig en behoorlijk betrouwbaar zijn. Daarnaast is de auto behoorlijk licht (1060kg), dat scheelt aanzienlijk in de mrb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:01
Gisteren diesel getankt voor € 2.07. Vandaag rij ik er langs ik en schrok van het prijs € 2.31...
Wat een verhoging man man waar gaat het heen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:36
sanane schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:30:
Gisteren diesel getankt voor € 2.07. Vandaag rij ik er langs ik en schrok van het prijs € 2.31...
En dat is exact de naam van dit topic :)

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

sanane schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:30:
Hier nog 1 pomp waar ik voor €2.00 diesel kan tanken.
De rest is allemaal €2.10+. Maar €2.31 nog niet gezien behalve op de snelweg.

Euro95 gaat hier voor €2.23 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:55
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Das wel erg goedkoop. Ik reed vanmorgen langs het tankstation bij mij om de hoek (klein dorp) en daar stond de schikbarende prijs van 2,499 als literprijs voor E10.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Hier nog 1 pomp waar ik voor €2.00 diesel kan tanken.
De rest is allemaal €2.10+. Maar €2.31 nog niet gezien behalve op de snelweg.

Hier (regio Veghel) was het gisteren al zo'n €2.35 voor een litertje E95 ;( Ben benieuwd wat voor prijzen ik straks aan ga treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@SomerenV @Extigo regio gemert/bakel/boerdonk waarbij boerdonk het goedkoopste is momenteel nog voor 2.00 voor diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:30
De Total Express waar ik afgelopen vrijdag nog voor € 1.839/l diesel heb getankt vraagt er nu € 2.109/l voor. Twee weken geleden was het nog € 1.689/l. Bijna 25% duurder geworden in 2 weken tijd. :|

Familiebezoek is sinds afgelopen vrijdag gewoon € 6 duurder geworden. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFnsqL6dc5TxAayNq9Gyc8vyVQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/USbGC4EldNURZBXhn3Kz5pSB.png?f=user_large

Is dit een soort van comedy ofzo? 13 (!!!) cent erbij in één dag? WTF?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Idioterie. Ik blijf erbij, we worden genaaid. Het is niet zo dat de brandstof in Rusland of Ukraine gemaakt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 20:28
IK vind het allemaal heel apart zo hoog zijn de kosten per olie vat ook al weer niet. Volgens mij totaal niet in verhouding met de benzineprijs.

Ik vind het echt jammer, zit gewoon op het punt om een grote auto te kopen maar ben nu wel beetje terughoudend geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Het scheelt dat Tinq de actie heeft mits hier in de buurt meedoen of gekozen worden, maar ga meer de fiets pakken of anders lopen tot ze in Den Haag wel wat gaan doen of Duitsland. Als België het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Jeroentjuh82 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:04:
Het scheelt dat Tinq de actie heeft mits hier in de buurt meedoen of gekozen worden, maar ga meer de fiets pakken of anders lopen tot ze in Den Haag wel wat gaan doen of Duitsland. Als België het kan...
Tinq heeft de actie al aangepast. Ipv 4 nog maar 2 stations.
Zondag ook 2 ipv 20.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jeroentjuh82 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:04:
Het scheelt dat Tinq de actie heeft mits hier in de buurt meedoen of gekozen worden
Moet je wel uitkijken dat je niet aangereden wordt of in elkaar gebeukt wordt door iemand die voor wil dringen: Goedkoop tanken bij TinQ? Aso’s hebben de halve wereld

Nederland laat zich weer op zijn best zien.

Overigens beperkt TinQ de acties al: Tankstations Tinq beperken jubileumstunt na overlast door extreme drukte

Wachtrijden van 3-4 uur. Mensen die al om 06:00 staan te wachten op de actie die om 10:00 begint. Verkeersregelaars die bedreigd worden. Nederland op zijn smalst.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
warhamstr schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:24:

Je doet alsof niet-Russisch gas zoveel duurder is, maar dat komt omdat er in de jaren van import niet in een alternatief is geïnvesteerd. Dan is ineens om heel duur ja, maar het resultaat van een beleid zonder plan B. Altijd makkelijk om commentaar te hebben achteraf, maar vind dat de beleidsmakers hier rekening mee moeten houden, zeker gezien de kraan uit Groningen dicht moest.

Moeten nu de Groningers dan maar boeten en de gaskraan weer open? Sja.. wat mij betreft wel. Het voordeel is veel groter economisch gezien dan het leed. Het emotionele leed is slecht in geld uit te drukken, maar zo schadelijk is verhuizen niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Montaner schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:11:
[...]
...
Moeten nu de Groningers dan maar boeten en de gaskraan weer open? Sja.. wat mij betreft wel. Het voordeel is veel groter economisch gezien dan het leed. Het emotionele leed is slecht in geld uit te drukken, maar zo schadelijk is verhuizen niet ;).
Dit is helemaal niet ongebruikelijk, maar er moeten duidelijke afspraken over gemaakt worden. Zie de bruinkoolmijnen in Duitsland. Daar wijken hele wijken (haha) en steden voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Montaner schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Hoeveel huizen zijn er beschikbaar in de rest van het land? Zo'n 200.000? Of moeten alle Groningers maar op straat gaan leven?

Ik vind dat de gaskraan best open mag, maar dan wel 100% van de baten naar de mensen die er wonen. En geen m3 gas naar het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SomerenV schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:54:
[...]
Hier (regio Veghel) was het gisteren al zo'n €2.35 voor een litertje E95 ;( Ben benieuwd wat voor prijzen ik straks aan ga treffen.
Veghel? Tamoil, €2.29 vandaag.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Extigo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Das wel erg goedkoop. Ik reed vanmorgen langs het tankstation bij mij om de hoek (klein dorp) en daar stond de schikbarende prijs van 2,499 als literprijs voor E10.
Gistermiddag op de A15 (Esso, Hardinxveld) stond 2,539 op de borden. Gisteren in de ochtend was het daar nog 2,509.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:31

Spotmatic

Ken sent me

Wailing_Banshee schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Ik vind dat de gaskraan best open mag, maar dan wel 100% van de baten naar de mensen die er wonen. En geen m3 gas naar het buitenland.
Of juist wel, en van het geld dat verdiend wordt gaan we heel Nederland vergroenen. Elk huis een forse subsidie en ruime mogelijkheden om te lenen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Dan heb je het over 25000 euro per Groninger per jaar. Ik voorzie veel verhuizingen die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Diesel overigens net wéér 2 cent erbij gekomen. Vanochtend steeg het al met 13 cent, nu dus al 15 cent erbij voor vandaag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 16:45
[...]

Klopt, zo reken ik er ook wel mee. De auto heb ik voor meer dan alleen mijn werk. Vroeger zat onderhoud ook wel in die vergoeding maar dat is helaas niet meer zo.
Daarnaast heb ik nauwelijks afschrijving meer op mijn 15 jaar oude Saab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
ikwilwp8 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:23:
[...]Klopt, zo reken ik er ook wel mee. De auto heb ik voor meer dan alleen mijn werk. Vroeger zat onderhoud ook wel in die vergoeding maar dat is helaas niet meer zo.
Daarnaast heb ik nauwelijks afschrijving meer op mijn 15 jaar oude Saab.
Dan kan je wel nauwelijks afschrijving hebben maar hoe ouder de auto wordt, hoe hoger de kosten worden voor onderhoud. Slijtageonderdelen worden alleen maar duurder, de motor zelf voldoet niet meer aan de strengste milieunormen en op de lange duur wordt het lastig om een monteur te vinden die nog klassieke auto's kan afstellen/repareren.
Tenzij je alles zelf kunt doen, maar dat kunnen maar weinig mensen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Tinq heeft de actie al aangepast. Ipv 4 nog maar 2 stations.
Zondag ook 2 ipv 20.
Vd 2 tm vrijdag elke dag wist ik, maar zondag ook niet want las enkele. Blijmaken met een dooie mus. Heb ze al gezegd dat ik het naief gedacht vond dat het wel mee zou vallen met de drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
wildhagen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Moet je wel uitkijken dat je niet aangereden wordt of in elkaar gebeukt wordt door iemand die voor wil dringen: Goedkoop tanken bij TinQ? Aso’s hebben de halve wereld

Overigens beperkt TinQ de acties al: Tankstations Tinq beperken jubileumstunt na overlast door extreme drukte

Wachtrijden van 3-4 uur. Mensen die al om 06:00 staan te wachten op de actie die om 10:00 begint. Verkeersregelaars die bedreigd worden. Nederland op zijn smalst.
Vindt ik ook niet normaal logischerwijs. Hopen op meer acties van tankstations die langer als 1 uur duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
[...]

Hoeveel huizen zijn er beschikbaar in de rest van het land? Zo'n 200.000? Of moeten alle Groningers maar op straat gaan leven?

Want alle Groningers ondervinden last? En alle mensen nu ineens “lift en shiften” naar een nieuw huis kan natuurlijk niet.. maar het is ook niet alsof alles daar de grond in zakt.. er is genoeg ruimte, tijd en opbrengsten om dit in de komende jaren te realiseren waarbij er op korte termijn genoeg gas gewonnen kan worden om de Russische afhankelijkheid te minimaliseren/tot 0 te brengen. Maar hiervoor is het land te klein.. niet qua oppervlak, wel qua politiek en daadkracht. Iedereen tevreden willen houden, waarbij uiteindelijk niemand tevreden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:27
wildhagen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Bizar hoeveel emotie dat oproept bij mensen. Het gros van de auto's die staat te wachten heeft een tank van 35 liter, dus laat ze eens 30 euro besparen. Daar sta je dan 4 uur voor in de rij, en zijn mensen in staat tot geweld en asociaal gedrag.

De Mediamarkt geeft ook wel eens 30 euro korting op een smartphone of tablet, dan gaat het er een stuk gemoedelijker aan toe 8)7

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In de praktijk is het nog minder dan die 30 euro, want je staat zelden zo droog dat de tank (vrijwel) leeg is. Hoe meer er nog in zit, hoe minder je bespaart.

En idd, ik kan die 4 uur wachttijd wel zinniger besteden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 08:25
Ik heb exact een week geleden mijn Abarth Punto Evo verkocht omdat benzine toch wel erg duur begint te worden. De auto was gechipt en kon ook alleen Euro 98 krijgen i.v.m. pingelen.

Nu heb ik van het geld een Game PC gebouwd en daarnaast wil ik nog een goedkopere auto (twijfel hier nog over want de benzineprijzen slaan nu echt nergens op + mijn vriendin heeft nog een auto beschikbaar en werkt erg vaak thuis).

Ik wil aanstaande zaterdag naar een goedkoop autootje kijken (het gemak en luxe van even ergens naartoe rijden zoals vrienden of boodschappen doen is toch verleidelijk...), maar ik twijfel heel erg.

Toch nog maar een nachtje over slapen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Bizar hoeveel emotie dat oproept bij mensen. Het gros van de auto's die staat te wachten heeft een tank van 35 liter, dus laat ze eens 30 euro besparen. Daar sta je dan 4 uur voor in de rij, en zijn mensen in staat tot geweld en asociaal gedrag.

De Mediamarkt geeft ook wel eens 30 euro korting op een smartphone of tablet, dan gaat het er een stuk gemoedelijker aan toe 8)7
Niet eens, er zat een limiet van 10 liter per klant op. Tegen de tijd dat je 4 uur lang hebt filegereden en het stukje van huis naar dat tankstation en terug (TinQ ligt vaak op industrieterreinen die niet dicht bij huis zijn) ben je je voordeel wel al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Gisteren voor de grap eens in een spreadsheet berekend hoe lang ik nog naar kantoor kan op de kilometervergoeding die ik krijg, en daar schrik je toch wel van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-2rzwrjjKtIECqr535kaKu62kE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xv8IKVwvzrIqaWskG1P8LP1W.png?f=user_large

Als ik een keer te veel gas geef of in de file terecht kom dan haal ik de 1 op 15 al niet en kom ik eerder richting de 1 op 10, dus dan mag ik gewoon betalen om naar kantoor te gaan? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 15:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:00:
Gisteren voor de grap eens in een spreadsheet berekend hoe lang ik nog naar kantoor kan op de kilometervergoeding die ik krijg, en daar schrik je toch wel van:

[Afbeelding]

Als ik een keer te veel gas geef of in de file terecht kom dan haal ik de 1 op 15 al niet en kom ik eerder richting de 1 op 10, dus dan mag ik gewoon betalen om naar kantoor te gaan? 8)7
Wees blij... wij krijgen slechts € 0,09 per km... dat kon vóór de oorlog al niet uit, laat staan nu. Naar kantoor gaan kost me dus geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 08:25
Icephase schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:03:
[...]

Wees blij... wij krijgen slechts € 0,09 per km... dat kon vóór de oorlog al niet uit, laat staan nu. Naar kantoor gaan kost me dus geld.
Sommige (zoals ik) krijgen niet eens kilometervergoeding.

Kan je nagaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Icephase schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:03:
[...]

Ik hoef gelukkig niet vaak naar kantoor, maar ben wel benieuwd wat de overheid hier mee gaat doen. Ik heb gelukkig een werkgever die met alle plezier de maximale vergoeding biedt, maar als ze me nu meer gaan geven moet ik daar ook weer belasting over gaan betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 23:54
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:00:

[Afbeelding]

Moet je nagaan dat daar afschrijving, slijtage en onderhoud nog niet eens in zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:27
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Niet eens, er zat een limiet van 10 liter per klant op.
Dat meen je?

Mensen gaan 4 uur in de rij staan met draaiende motor voor een tientje? 8)7

:F

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Moet je nagaan dat daar afschrijving, slijtage en onderhoud nog niet eens in zit :+
Het gaat om een tweedehands auto uit bouwjaar 2009 die al tegen de 300k loopt, die verliest niet veel waarde meer gelukkig. Onderhoud is wel een dingetje, maar ik ga ook echt niet meer dan het nodige laten doen om 'm draaiend te houden
Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste