Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Dat meen je?

Mensen gaan 4 uur in de rij staan met draaiende motor voor een tientje? 8)7

:F
Nouja bijna 25 euro aan benzine getankt met de huidige prijzen, maar als je alleen het verschil rekent inderdaad ongeveer een tientje, en daar nog de brandstof die je dus gebruikt hebt voor de hele drama vanaf.. Dan hou je niet veel 'winst' over.

Laat staan de mensen die hun auto kapot hebben gereden om voor te dringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Niet eens, er zat een limiet van 10 liter per klant op. Tegen de tijd dat je 4 uur lang hebt filegereden en het stukje van huis naar dat tankstation en terug (TinQ ligt vaak op industrieterreinen die niet dicht bij huis zijn) ben je je voordeel wel al kwijt.
Bron? Want dat heb ik nergens gelezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Het gaat om een tweedehands auto uit bouwjaar 2009 die al tegen de 300k loopt, die verliest niet veel waarde meer gelukkig. Onderhoud is wel een dingetje, maar ik ga ook echt niet meer dan het nodige laten doen om 'm draaiend te houden
Heb zelf een LPG Chevrolet Spark. Dus betaal met de huidige prijzen 8 ct/km.
Vergoeding is 19ct/km dus dat kan wel uit. Al betaal ik 20km van die vergoeding uit eigen zak (bruto-netto voordeel) maar zelfs als ik die 20km niet vergoed zou krijgen zou het uit kunnen.

Verschil is nu wel: Toen de prijs nog 67 cent was (ipv 99 cent) kon het volledig uit. Inclusief onderhoud, afschrijving en de hele zooi :+ dat zal nu wel niet meer lukken

Dat was destijds de reden voor mij om voor LPG te gaan. Nu ga ik thuiswerken als Miss Waah moet werken (moet ook 45km enkele reis net als ik, alleen de andere kant op) zodat zij ook volledig op LPG kan rijden.

De benzineauto is iets groter (Honda Jazz, geen bakbeest maar opvallend veel ruimte en vooral slimme ruimte voor een compact model) en die gebruiken we voor vakanties en andere lange ritten met 5 man _/-\o_

Met deze prijzen, maar anders ook, komt er waarschijnlijk een Dacia op LPG. Vreemd genoeg zijn (misschien nu waren) die goedkoper dan dezelfde auto op benzine. Afhankelijk van de ruimte-behoefte zal het een Dacia Stepway of Dacia Sandero worden. Maar met de optie tot thuiswerken neig ik naar de laatste :+

Elektrisch zou ik wel willen... Elektra staat 3 jaar vast voor 18 ct/kwh... Maar is niet echt betaalbaar. En nu al helemaal niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 09-03-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Heb zelf een LPG Chevrolet Spark. Dus betaal met de huidige prijzen 8 ct/km.
Vergoeding is 19ct/km dus dat kan wel uit. Al betaal ik 20km van die vergoeding uit eigen zak (bruto-netto voordeel).

Dat was destijds de reden voor mij om voor LPG te gaan. Nu ga ik thuiswerken als Miss Waah moet werken (moet ook 45km enkele reis net als ik, alleen de andere kant op) zodat zij ook volledig op LPG kan rijden.

De benzineauto is iets groter (Honda Jazz, geen bakbeest maar opvallend veel ruimte en vooral slimme ruimte voor een compact model) en die gebruiken we voor vakanties en andere lange ritten met 5 man _/-\o_

Met deze prijzen, maar anders ook, komt er waarschijnlijk een Dacia op LPG. Vreemd genoeg zijn (misschien nu waren) die goedkoper dan dezelfde auto op benzine. Afhankelijk van de ruimte-behoefte zal het een Dacia Stepway of Dacia Sandero worden. Maar met de optie tot thuiswerken neig ik naar de laatste :+
Ik vind het heel bijzonder dat LPG nog steeds zo impopulair is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Een paar slechte, omgebouwde modellen (mazda 3 zo uit het hoofd) en voilá! LPG is duurder in onderhoud, onbetrouwbaar etc.

Enige wat duurder is voor mij, zijn de bougies. Want dat moeten sterkere zijn als je ze niet te vaak wil vervangen. Verder nog geen LPG specifieke kosten gehad.

En ook lekker: Als je tank bijna leeg is, dan heb ik nog een benzinetank liggen met nog 600km range :+

Al vind ik de 300km range van mijn LPG tankje (30 liter, waarvan je 24 kan/mag vullen) minder ideaal. Dat betekend voor mij elke 3 dagen tanken. Maar dat kan op de route en kost dus 24 euro per tank (en dat was altijd 14 euro per tank :X )

Eigenlijk zit je tussen elektrisch en benzine in.
Brandstof is duurder dan elektrisch, maar goedkoper als benzine
Geen angst voor range zoals bij elektrisch
Wegenbelasting kan wel hoger zijn. Maar bij kleine auto's met laag gewicht is dat zelfs gelijk.
Schoner als benzine, maar niet schoner als elektrisch

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 09-03-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Een paar slechte, omgebouwde modellen (mazda 3 zo uit het hoofd) en voilá! LPG is duurder in onderhoud, onbetrouwbaar etc.

Enige wat duurder is voor mij, zijn de bougies. Want dat moeten sterkere zijn als je ze niet te vaak wil vervangen. Verder nog geen LPG specifieke kosten gehad.

En ook lekker: Als je tank bijna leeg is, dan heb ik nog een benzinetank liggen met nog 600km range :+

Al vind ik de 300km range van mijn LPG tankje (30 liter, waarvan je 24 kan/mag vullen) minder ideaal. Dat betekend voor mij elke 3 dagen tanken. Maar dat kan op de route en kost dus 24 euro per tank (en dat was altijd 14 euro per tank :X )

Wegenbelasting kan wel hoger zijn. Maar bij kleine auto's met laag gewicht is dat zelfs gelijk.
Vergeet ook niet dat als je ooit met de Eurotunnel naar Engeland wil je toch een auto moet gaan huren, want daar mag je met LPG niet in. Volgens mijn boeit het ze ook niks of je tank leeg is of vol maar puur wat er op je kenteken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Bron? Want dat heb ik nergens gelezen
Ik heb 36L getankt meen ik.
Ruim meer dan 10.
Die 10 is onzin.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Onbetrouwbaar is gewoon onzin als je de juiste auto kiest met een mooie installatie met klepsmering. Nu is het natuurlijk wel zo dat het moderne downsize prul minder vaak geschikt is.

Angst voor range bij EV's zit vooral bij mensen tussen de oren die zelf niet electrisch rijden ;).

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2022 15:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:59
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Ruim meer dan 10.
Die 10 is onzin.
Kun je even een kosten plaatje schetsen voor die EUR 40 winst >:) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Ruim meer dan 10.
Die 10 is onzin.
Zou je tegenwoordig op Tweakers ook mogen reporten voor misinformatie? :+
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Vergeet ook niet dat als je ooit met de Eurotunnel naar Engeland wil je toch een auto moet gaan huren, want daar mag je met LPG niet in. Volgens mijn boeit het ze ook niks of je tank leeg is of vol maar puur wat er op je kenteken staat.
Met de hoeveelheid euro's die je aan brandstof alleen al bespaard.... kan dat natuurlijk met gemak uit. Kun je een dikke wagen huren O-)

Met 20.000 km per jaar (zit zelf op 35.000) en een prijsverschil van een euro (waar het meestal op zit tov benzine) zou dat bij 1:13 dus zo'n 1538,50 per jaar aan brandstofkosten schelen

Voor mezelf is dat dus bijna 2700 euro per jaar wat ik bespaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:55

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik word een beetje jaloers. Mijn BMW doet 13.8 liter op 100KM. :X

Gelukkig woon ik 10 minuutjes van de Belgische grens af. Daar is E5 nog onder de 2euro.

[ Voor 40% gewijzigd door Techno Overlord op 09-03-2022 15:33 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:53
Probleem met lpg is dat het veelal achteraf ingebouwd word. De chevy spark is hierop 1 van de weinige uitzonderingen met een lpg installatie vanaf fabriek. Geeft toch net wat meer vertrouwen.... (en geen gezeur met garantie etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Onbetrouwbaar is gewoon onzin als je de juiste auto kiest met een mooie installatie met klepsmering. Nu is het natuurlijk wel zo dat het moderne downsize prul minder vaak geschikt is.

Angst voor range bij EV's zit vooral bij mensen tussen de oren die zelf niet electrisch rijden ;).
Heb wel gekeken naar een 2e hands. Maar betaalbare elektrische 2e hands autos (als in, rond de 10K) zit je met accuhuur of met een Leaf... Met een bereik van 100km.

Dan ga ik hem toch knijpen met 90km per dag :+

Zo'n Tesla is echt een droomauto voor me (en heb niets met auto's). Maar 55K 2e hands is me wat te gortig.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 09-03-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Met 20.000 km per jaar (zit zelf op 35.000) en een prijsverschil van een euro (waar het meestal op zit tov benzine) zou dat bij 1:13 dus zo'n 1538,50 per jaar aan brandstofkosten schelen

Voor mezelf is dat dus bijna 2700 euro per jaar wat ik bespaar.
Dacht dat het verbruik hoger was met gas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
BasvanS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Dacht dat het verbruik hoger was met gas..
Het is iets minder zuinig ja. Maar dan heb je het over 1:13 vs 1:14... Niet 1:13 vs 1:20 O-)

Gas heeft iets minder energie inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 09-03-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Heb wel gekeken naar een 2e hands. Maar betaalbare elektrische 2e hands autos (als in, rond de 10K) zit je met accuhuur of met een Leaf... Met een bereik van 100km.

Zo'n Tesla is echt een droomauto voor me (en heb niets met auto's). Maar 55K 2e hands is me wat te gortig.
Ioniq is een mooie tweedehands EV of een BMW i3 REX, zeker de REX is onderschat. Goedkoop zijn ze inderdaad. Een EV PL kan ook erg interessant met de huidige brandstofprijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Knamix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:54:
Ik heb exact een week geleden mijn Abarth Punto Evo verkocht omdat benzine toch wel erg duur begint te worden. De auto was gechipt en kon ook alleen Euro 98 krijgen i.v.m. pingelen.

Nu heb ik van het geld een Game PC gebouwd en daarnaast wil ik nog een goedkopere auto (twijfel hier nog over want de benzineprijzen slaan nu echt nergens op + mijn vriendin heeft nog een auto beschikbaar en werkt erg vaak thuis).

Ik wil aanstaande zaterdag naar een goedkoop autootje kijken (het gemak en luxe van even ergens naartoe rijden zoals vrienden of boodschappen doen is toch verleidelijk...), maar ik twijfel heel erg.

Toch nog maar een nachtje over slapen :(
Een iets oudere Dacia met LPG op de kop tikken tweedehands?
Of elektrisch gaan private leasen, een Corsa-e, of als het echt alleen voor boodschappen of vriendenbezoekjes is een Dacia Spring? (Al zou ik voor boodschappen gewoon twee fietstassen op de fiets hijsen, nog beter voor jezelf en het milieu ook).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

BasvanS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Kun je even een kosten plaatje schetsen voor die EUR 40 winst >:) ?
Ik heb het hier eerder al benoemd. Maar nogmaals dan:
Ik/wij vonden het een leuke gok of het zou lukken. Ik was toch vrij en had dus de tijd. Ik heb dus voor 0.869 getankt (diesel) en heb inderdaad even staan wachten. Uiteindelijk nog steeds dikke winst want zoveel verbruikt een auto die stilstaat niet. Automatisch start stop systeem helpt ook nog mee. Al zou t een liter geweest zijn of 3 zelfs had t nog niet uitgemaakt.

We kopen ook staatsloten in Nederland a 30 euro om verlies op te maken. Ik zag dit als een zelfde gok maar dan met lagere jackpot maar hogere winkans.
Het was best een happening om tussen te staan, leuk om te zien en ik was met een uur totaal weer thuis met volle tank.
Geen vechtpartij of aanrijding gezien. Wel politie, handhaving en verkeersregelaars en een hele forse rij.

Zou ik 4uur gaan wachten? Nooit van m'n leven. Gaat er een hoop desinformatie hierover rond? Helaas wel.
Is de actie van Tinq bereikt? Zeker, heel Nederland heeft het erover en ze zijn overal op het nieuws. Forse publiciteit voor die ~50 tankbeurten met korting. Zendtijd inkopen is duurder denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:28
Lekker een 1-ster NCAP auto rijden. Liever wat meer betalen dan overlijden bij het minste ongeluk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Niet eens, er zat een limiet van 10 liter per klant op. Tegen de tijd dat je 4 uur lang hebt filegereden en het stukje van huis naar dat tankstation en terug (TinQ ligt vaak op industrieterreinen die niet dicht bij huis zijn) ben je je voordeel wel al kwijt.
Waarom verspreid je nep nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Ioniq is een mooie tweedehands EV of een BMW i3 REX, zeker de REX is onderschat. Goedkoop zijn ze inderdaad. Een EV PL kan ook erg interessant met de huidige brandstofprijzen.
Een Private Lease contract werkt wel zeer nadelig op je maximale hypotheek, echt mee oppassen als je gedurende de looptijd een huis wilt gaan kopen, kan zomaar een ton zijn dat je minder kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Waah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Nieuwprijs van een Tesla instapmodel is 49k. Ik snap echt niet waarom je dan 55k voor een “beter” model zou betalen tweedehands als geld een “probleem” vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ikwilwp8 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Lekker een 1-ster NCAP auto rijden. Liever wat meer betalen dan overlijden bij het minste ongeluk. 8)7
1-ster NCAP volgens de nieuwste normen. Ben benieuwd hoe veel oudere 5-sterren auto's zouden uitkomen als je ze opnieuw laat testen met de strengste normen (oh wacht, dat weten we gewoon: de Zoe ging van 5 naar 0(!) sterren in een paar jaar).

Maar goed, je hebt de rest van mijn bericht gemist denk ik: het beste pak je de fiets voor alleen boodschappen, daar is geen auto voor nodig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:19
BFmango schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Nieuwprijs van een Tesla instapmodel is 49k. Ik snap echt niet waarom je dan 55k voor een “beter” model zou betalen tweedehands als geld een “probleem” vormt.
Misschien is een deel van het probleem wel dat we allemaal de aanname doen dat 2ehands auto's goedkoper zijn dan een nieuwe. Dat was namelijk altijd zo ;)

Bij Tesla's (en bij andere nieuwe EV's) is dat niet het geval, voornamelijk omdat een Model 3 uit de eerste jaren een hele lage bijtelling kende 8)7

Over 2/3 jaar gaan die dingen uit de lease. Met een beetje mazzel worden ze dan aantrekkelijker voor particulieren...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33

Wailing_Banshee

You're Next

Jeroenneman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:41:
[...]
Al zou ik voor boodschappen gewoon twee fietstassen op de fiets hijsen, nog beter voor jezelf en het milieu ook
De wekelijkse boodschappen passen niet in 2 fietstassen. En dat hebben we vroeger wel gedaan, toen we nog student waren en geen auto hadden (en de supermarkt was 5km verderop). Aanhangertje achter de fiets (waar precies een vouwkratje in past) en en mandje achter op de bagage drager. Maar nu ik toch meer dan 20 jaar ouder ben, en ook 10km van de supermarkt woon, ben ik wel blij dat ik gewoon de auto kan pakken, zelfs met deze hogere prijzen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Wailing_Banshee schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:53:
[...]

De wekelijkse boodschappen passen niet in 2 fietstassen. En dat hebben we vroeger wel gedaan, toen we nog student waren en geen auto hadden (en de supermarkt was 5km verderop). Aanhangertje achter de fiets (waar precies een vouwkratje in past) en en mandje achter op de bagage drager. Maar nu ik toch meer dan 20 jaar ouder ben, en ook 10km van de supermarkt woon, ben ik wel blij dat ik gewoon de auto kan pakken, zelfs met deze hogere prijzen.
Jij woont 10km van een supermarkt? Wtf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:04
revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Ik heb een anderhalf jaar lang op CNG gereden in een Seat uit 2015, CNG heeft per kg meer energie dan LPG, dus met een 20KG tank kun je 400km rijden in plaats van LPG waarbij je zo'n enorm vat in de kofferbak hebt liggen wat je bagageruimte kost.
Maar een kg CNG ging in een jaar tijd van € 1,15 naar 1,85. En wegenbelasting is 26 euro per maand meer dan een benzine auto uit dezelfde gewichtsklasse, terwijl CNG beter is voor het milieu dan diesel of benzine. Je kunt zelfs kiezen voor groengas, is iets minder zuiver als aardgas dus je komt er iets minder ver op voor dezelfde prijs, maar dat is nóg beter voor het milieu, maar het kost wel meer...

Het grootste probleem waarom CNG nergens van de grond is gekomen is te weinig tankstations. Ik had hier de mazzel dat er een station met aardgas naast m'n werk zat, en een groengas station in mijn woonplaats. Maar als die er niet waren, mag ik eerst een half uur rijden naar de dichtsbijzijnde pomp. Niet getreurd, want naast de 20kg aardgas tank, heb je ook nog de normale 55 liter benzinetank.

Als de overheid nou eens echt wil zorgen dat mensen overstappen naar schonere alternatieven dan benzine of diesel, subsidieer dat dat eens fatsoenlijk in plaats van het alleen maar minder aantrekkelijk te maken, zoals het jaarlijks afbouwen van de subsidie voor EV's 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 09-03-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

BFmango schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Niet iedereen woont natuurlijk in de randstad. Daarbuiten is het 10km niet super raar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

BFmango schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Niet iedereen woont in de stad en doet om de dag boodschappen voor een gezin van 2 personen. Wij laten onze boodschappen bezorgen en het is bijna altijd een steekwagentje met 5 kratten plus dan nog wat plastic tasjes bovenop, los van de afstand zou dat echt niet op de fiets passen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Waarom verspreid je nep nieuws?
Om dit nou direct als nep nieuws te gaan bestempelen gaat wat ver, maar ik ga er vanuit dat het inmiddels ook wel voldoende ontkracht is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Techno Overlord schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:33:
Ik word een beetje jaloers. Mijn BMW doet 13.8 liter op 100KM. :X

Gelukkig woon ik 10 minuutjes van de Belgische grens af. Daar is E5 nog onder de 2euro.
Kost je toch al snel EUR 4 aan brandstof alleen al dat kleine stukje. Moet je zeker 15 liter tanken om dat er weer uit te halen. En wat heb je dan bespaard? EUR 8,-?

Mensen doen echt gekke dingen voor kleine bedragen. Als je een beetje afschrijving hebt en onderhoud ben je snel zelfs duurder uit door zover te rijden voor een pompstation.

Mensen zien blijkbaar alleen de kosten die ze direct kunnen 'zien'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
garriej schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Niet iedereen woont natuurlijk in de randstad. Daarbuiten is het 10km niet super raar..
Toch best veel hoor, 10km. Ben erg benieuwd waar dat dan is. Ik ben opgegroeid in een dorpje (~1000 pop) zonder supermarkt. Er was een kerk, 2 cafe's, 1 kapper, een ouderweste korenmolen op windkracht en een voetbalveld. Toch, supermarkt was maar 3,5km verderop in het dorp ernaast.

Ik denk dat ik deze week voor het eerst 2 keer in een week met de fiets naar kantoor ga

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 09-03-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

BasvanS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Kost je toch al snel EUR 4 aan brandstof alleen al dat kleine stukje. Moet je zeker 15 liter tanken om dat er weer uit te halen. En wat heb je dan bespaard? EUR 8,-?

Mensen doen echt gekke dingen voor kleine bedragen. Als je een beetje afschrijving hebt en onderhoud ben je snel zelfs duurder uit door zover te rijden voor een pompstation.

Mensen zien blijkbaar alleen de kosten die ze direct kunnen 'zien'..
Ik gooi 'm altijd vol a 65 liter. Hier in NL kost de Premium brandstof inmiddels meer dan € 2,50. Als ik dan reken met 50 cent (wat eigenlijk dus meer is) kom ik uit op 65 x € 0,50 = 32,50. ;)

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Wat nou als m'n angst voornamelijk zit in het gebrek aan laadplek op eigen terrein? Met 180 km per dag heb ik ernaar gekeken, maar afgezien van de aanschafkosten is vooral het opladen een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Wat nou als m'n angst voornamelijk zit in het gebrek aan laadplek op eigen terrein? Met 180 km per dag heb ik ernaar gekeken, maar afgezien van de aanschafkosten is vooral het opladen een probleem.
Laadpaal aanvragen bij de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Techno Overlord schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Ik gooi 'm altijd vol a 65 liter. Hier in NL kost de Premium brandstof inmiddels meer dan € 2,50. Als ik dan reken met 50 cent (wat eigenlijk dus meer is) kom ik uit op 65 x € 0,50 = 32,50. ;)
Kijk, dat is precies wat ik bedoel:

Als jij nu gaat tanken, tank je wss voor EUR 2.25-2.30 bij een lokale onbemande pomp in NL. Dan is het verschil ineens nog maar 30 cent met je pomp in Belgie.

65 liter ga jij nooit halen, of je hebt een verschikkelijk ruim monster met een 70 liter + tank.

Die 65 lijkt me dus wat overdreven (correct me if I'm wrong). Laten we daar 60 liter van maken. Dan zakt je winst al naar EUR 18,- per tank.

Met een 65 liter+ tank durf ik wel te stellen dat je een zeer forse auto hebt, en waarschijnlijk nog veel afschrijft. Afhankelijk van het aantal KM dat je rijd en de aanschaf prijs van je auto is de gemiddelde kosten per KM wss ergens tussen de 30 en 60 cent. Bij meer dan 15KM enkele rit kan het maar zo zijn dat het je meer geld kost dan dat het je oplevert. En dan hebben het nog niet eens gehad over "opportunity costs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 10:21
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Laadpaal aanvragen bij de gemeente?
Die doen daar tegenwoordig best moeilijk over. Erg leuk om daar ook dan pas achter te komen nadat je een EV hebt aangeschaft (want dan kan je er pas eentje aanvragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:28
BasvanS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:52:
[...]

65 liter ga jij nooit halen, of je hebt een verschikkelijk ruim monster met een 70 liter + tank.
Valt best wel mee hoor, ik heb in mijn degelijke station een 75 liter tank. Heb wel eens 72 liter getankt.

[ Voor 4% gewijzigd door ikwilwp8 op 09-03-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
ikwilwp8 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:55:
[...]

Valt best wel mee hoor, ik heb in mijn degelijke station een 75 liter tank. Heb wel eens 72 liter getankt.
Dan zijn je kosten ook zeker EUR 0,40+ per KM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:00
bie100 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:16:
[...]

tja dat was in de jaren 70 dan nog als het moet dan moet het dan pakken we de fiets ook niks mis mee
Iedereen kan zelf bepalen of je wel of niet de auto pakt daarvoor is geen verplichten van de overheid nodig, totaal nutteloos een autoloze zondag alsof mensen zelf niet kunnen nadenken.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2022 17:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
wuzzy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:53:
[...]

Die doen daar tegenwoordig best moeilijk over. Erg leuk om daar ook dan pas achter te komen nadat je een EV hebt aangeschaft (want dan kan je er pas eentje aanvragen).
N=1? Zeker in het kader van de energietransitie schieten ze nog overal als paddestoelen uit de grond. Uitzonderingen daar gelaten als een beperkt stroomnet etc. Dat schijnt ook wel eens voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:02:
[...]

N=1? Zeker in het kader van de energietransitie schieten ze nog overal als paddestoelen uit de grond. Uitzonderingen daar gelaten als een beperkt stroomnet etc. Dat schijnt ook wel eens voor te komen.
Maak er maar N=2 van.
Aanvraag mag pas na aanschaf, duurt weken tot maanden voor akkoord en dan de plaatsing nog.
En die plaatsing is ergens in een veel te grote cirkel rondom je huis.

Parkeerplaats die gerenoveerd is hier met veel plaatsen is er niet eens 1 geplaatst. Wordt nergens over nagedacht hier. Enkel miljoenen in de prullenbak gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:02
[...]

Dat is gewoon bullshit, ik ga elke zomer op vakantie met de auto (roadtrip) en dan maak ik zo een 12/13k km in 6 weken. Om dat nou te doen met een EV die een bereik van 250km heeft (want 40k betalen voor meer bereik wordt mij te duur) is echt onmogelijk met 3 kinderen achterin.
Grappig hoe mensen denken dat in elke situatie een EV geschikt is. In mijn geval is een hybride het meest geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Figo112 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Dat is gewoon bullshit, ik ga elke zomer op vakantie met de auto (roadtrip) en dan maak ik zo een 12/13k km in 6 weken. Om dat nou te doen met een EV die een bereik van 250km heeft (want 40k betalen voor meer bereik wordt mij te duur) is echt onmogelijk met 3 kinderen achterin.
Grappig hoe mensen denken dat in elke situatie een EV geschikt is. In mijn geval is een hybride het meest geschikt.
12.000 KM met kinderen op de achterbank. En je dan zorgen maken om een paar keer laden. Ik ben blij als ik even uit de auto zou mogen ;)

Het is jammer dat nu altijd net die mensen reageren die niet zich niet aangesproken moeten voelen. Als ik een BH reclame zie als man, zeg ik toch niet: Die zit bij mij voor geen meter?

Als jij 12.000 KM met vakantie rijd, maak je je vast ook geen zorgen om die hoge brandstofprijs. Jij kunt immers eenvoudig besparen door op vakantie slechts 6.000 km te rijden. Heb je alles terug verdient!

[ Voor 23% gewijzigd door BasvanS op 09-03-2022 17:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:02
BasvanS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:31:
[...]

12.000 KM met kinderen op de achterbank. En je dan zorgen maken om een paar keer laden. Ik ben blij als ik even uit de auto zo mogen ;)
Dan kan je nagaan dan is 1 kopzorg minder een must. Maar even zonde dolle het is erg leuk zo een roadtrip en we nemen genoeg breaks en rust, maar zoveel laadpalen zijn er niet in het oosten van europa. En vooral als je om de 250km moet gaan laden.

[ Voor 23% gewijzigd door Figo112 op 09-03-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:18:
[...]

Maak er maar N=2 van.
Aanvraag mag pas na aanschaf, duurt weken tot maanden voor akkoord en dan de plaatsing nog.
En die plaatsing is ergens in een veel te grote cirkel rondom je huis.

Parkeerplaats die gerenoveerd is hier met veel plaatsen is er niet eens 1 geplaatst. Wordt nergens over nagedacht hier. Enkel miljoenen in de prullenbak gegooid.
Maar je tankt nog vrolijk diesel? Dus eigenlijk n=0? Of 'van horen zeggen'? Ik ga niet beweren dat het overal top is hoor, maar echt 9 van de 10 horror verhalen over laden zijn nergens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
** Onnodige reactie. **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 09-03-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:34:
[...]

Maar je tankt nog vrolijk diesel? Dus eigenlijk n=0? Of 'van horen zeggen'? Ik ga niet beweren dat het overal top is hoor, maar echt 9 van de 10 horror verhalen over laden zijn nergens op gebaseerd.
Ik tank weer diesel ja. Niet perse vrolijk momenteel maargoed.

Ik had een offerte voor een EV en ben op gesprek geweest bij de gemeente. Doordat de laadpaal, de plaatsing en de afstand zo onzeker was heb ik afgezien van de EV en heb ik opnieuw een diesel gekocht.
(Ik heb geen eigen oprit voor een paal).

Dus ja, heel misschien was het best meegevallen uiteindelijk. Maar zo is het niet naar mij gecommuniceerd.
En in 2021 een parkeerplaats voor 150 auto's vernieuwen. Volledig nieuwe bestrating, verlichting en groen en dan geen enkele paal neerzetten vind ik ronduit idioot.

Ik sta nog steeds open voor een EV. Maar niet met de huidige voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:39:
[...]

Ik tank weer diesel ja. Niet perse vrolijk momenteel maargoed.

Ik had een offerte voor een EV en ben op gesprek geweest bij de gemeente. Doordat de laadpaal, de plaatsing en de afstand zo onzeker was heb ik afgezien van de EV en heb ik opnieuw een diesel gekocht.
(Ik heb geen eigen oprit voor een paal).

Dus ja, heel misschien was het best meegevallen uiteindelijk. Maar zo is het niet naar mij gecommuniceerd.
En in 2021 een parkeerplaats voor 150 auto's vernieuwen. Volledig nieuwe bestrating, verlichting en groen en dan geen enkele paal neerzetten vind ik ronduit idioot.

Ik sta nog steeds open voor een EV. Maar niet met de huidige voorwaarden.
Heb je zeker een punt hoor. Wat dat betreft is het een beetje struisvogelpolitiek. Als er geen vraag vanuit de bewoners is doen we lekker niks.... wat dat betreft vind ik dat laadpalen gewoon net zoals de hoeveelheid parkeerplaatsen per huishouden een soort factor moet worden. Alleen hier in 'mijn wijk' staan er echt 10 ofzo... misschien ben ik daarom een beetje verwent. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Heb je zeker een punt hoor. Wat dat betreft is het een beetje struisvogelpolitiek. Als er geen vraag vanuit de bewoners is doen we lekker niks.... wat dat betreft vind ik dat laadpalen gewoon net zoals de hoeveelheid parkeerplaatsen per huishouden een soort factor moet worden. Alleen hier in 'mijn wijk' staan er echt 10 ofzo... misschien ben ik daarom een beetje verwent. :p
Hier dus niet. Ik zou er een vouwfiets bij moeten aanschaffen. Dat is leuk met het huidige weer. Maar niet in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Hier dus niet. Ik zou er een vouwfiets bij moeten aanschaffen. Dat is leuk met het huidige weer. Maar niet in december.
Laten we hopen dat er vanuit den haag wat meer vaart achter gezet gaat worden. Never waste a good crisis zeggen dan wel... het is van de zotte dat nu mensen nog voor een diesel kiezen omdat men geen betrouwbare laadoplossing kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Als ik de toezegging kan krijgen (na een bindende offerte die enkel geannuleerd kan worden als de laadpaal niet doorgaat bijvoorbeeld) dat ik een paal krijg op loopafstand sta ik morgen bij de garage.

Een hypotheek kan ook op ontbindende voorwaarden werken. Dan kan een auto offerte dat ook wel met een beetje flexibiliteit en out of the box denken bij wat instanties.

Dat zou in elk geval voorkomen dat je dus een EV hebt die je niet kan laden. En geeft dus een stuk zekerheid voor aanschaf. Wat nu een onzeker traject is.

(Ja er zijn weer haken en ogen te verzinnen op dit plan. Maar we zullen iets moeten. Geef mij een ambtenarensalaris en ik werk het beter uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:55:
Als ik de toezegging kan krijgen (na een bindende offerte die enkel geannuleerd kan worden als de laadpaal niet doorgaat bijvoorbeeld) dat ik een paal krijg op loopafstand sta ik morgen bij de garage.

Een hypotheek kan ook op ontbindende voorwaarden werken. Dan kan een auto offerte dat ook wel met een beetje flexibiliteit en out of the box denken bij wat instanties.

Dat zou in elk geval voorkomen dat je dus een EV hebt die je niet kan laden. En geeft dus een stuk zekerheid voor aanschaf. Wat nu een onzeker traject is.

(Ja er zijn weer haken en ogen te verzinnen op dit plan. Maar we zullen iets moeten. Geef mij een ambtenarensalaris en ik werk het beter uit)
Ik denk dat het niet eens afhankelijk moet zijn van of dat jij nou wel of niet een ev gaat rijden. Gewoon x laadpunten per xxk inwoners als stelregel..... Het is in principe een publieke voorziening. 10 jaar terug waren er nog te weinig ev's om ze lukraak neer te prakken, inmiddels rijden er 10.000'en rond. De tijd is veranderd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
@FastFred CNG vind ik nou niet echt een handig traject. Dat is ook gewoon aardgas en dat proberen we te minderen.

Maar met cng auto's kun je wel bio gas rijden, wat meestal van afvalstromen komt. Dat is wel interessant.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
!null schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:19:
@FastFred CNG vind ik nou niet echt een handig traject. Dat is ook gewoon aardgas en dat proberen we te minderen.

Maar met cng auto's kun je wel bio gas rijden, wat meestal van afvalstromen komt. Dat is wel interessant.
Jep, groengas dus zoals ik zei. Gemaakt van koeienmest, gft afval enzo, ik heb het regelmatig getankt, auto reed er niet anders op dan op aardgas, maar de hoeveelheid energie per kg is iets minder als bij aardgas, dus met een volle tank kom je iets minder ver.

Bio/groengas (CNG) had een prima tussenstop kunnen zijn om de mensen die nog geen EV kunnen betalen toch groen te laten rijden. Maar dan moet de MRB wel gelijk zijn aan die van reguliere benzine auto's.

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 09-03-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij de esso aan de a13 zag ik nu zelfs al 2,59 per liter e10. Zitten we dan begin volgende week al op de 3 euro? Is er überhaupt een plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:51:
[...]

Laten we hopen dat er vanuit den haag wat meer vaart achter gezet gaat worden. Never waste a good crisis zeggen dan wel... het is van de zotte dat nu mensen nog voor een diesel kiezen omdat men geen betrouwbare laadoplossing kan krijgen.
Er zou geen nieuwbouw meer moeten zijn zonder 2 parkeerplaatsen op eigen terrein, maar dat raakt de kavelwinsten van gemeenten, en die tonnen (!!) per huis moeten natuurlijk wel blijven binnenstromen.
Zolang dat prioriteit heeft zal dat elektrisch rijden nooit massaal worden. Opladen bij de benzinepomp wordt nooit wat als benzinepompen dan 20 keer zoveel auto's kwijt moeten kunnen. Thuis laden lijkt me de toekomst, ideaal met zonnepanelen (nog zoiets: waarom is het niet verboden om kaal dakoppervlak op te leveren bij nieuwbouw?) en ook als thuisbatterij.
Als ik een elektrische auto koop wil ik niet afhankelijk zijn van de ene laadpaal in de wijk. Als-ie dan bezet is sta ik de volgende dag met een lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Okasha schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:26:
Bij de esso aan de a13 zag ik nu zelfs al 2,59 per liter e10. Zitten we dan begin volgende week al op de 3 euro? Is er überhaupt een plafond?
Voorlopig lijkt het me meer speculatie dan daadwerkelijke tekorten, en speculatie kan heel hoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19:51
Sterker nog, de olieprijs is vandaag met 7% gedaald en staat nu op 120 dollar. Gaan we morgen 7% minder betalen bij de pomp?

Denk 't niet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

BasvanS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Kijk, dat is precies wat ik bedoel:

Als jij nu gaat tanken, tank je wss voor EUR 2.25-2.30 bij een lokale onbemande pomp in NL. Dan is het verschil ineens nog maar 30 cent met je pomp in Belgie.

Die 65 lijkt me dus wat overdreven (correct me if I'm wrong). Laten we daar 60 liter van maken. Dan zakt je winst al naar EUR 18,- per tank.

Met een 65 liter+ tank durf ik wel te stellen dat je een zeer forse auto hebt, en waarschijnlijk nog veel afschrijft. Afhankelijk van het aantal KM dat je rijd en de aanschaf prijs van je auto is de gemiddelde kosten per KM wss ergens tussen de 30 en 60 cent. Bij meer dan 15KM enkele rit kan het maar zo zijn dat het je meer geld kost dan dat het je oplevert. En dan hebben het nog niet eens gehad over "opportunity costs".
Er gaat toch echt wel 65 liter in mijn auto (BMW 535i M-sport uit 2016 met paar tweaks ;) ). En daar gooi je ook geen euro95 in maar premium brandstof. Ik zal 't je nog sterker vertellen, eens in de 3 tankbeurten rijd ik ongeveer een kwartiertje naar een Duitse pomp om 'm vol met 102 te gooien en die is nog duurder dan de NLse premium brandstof. Ja, de kosten per KM zijn hoog en de afschrijving is dat ook maar het rijplezier is dat dus óók. Jouw berekening is wel erg negatief, die van mij wellicht wat positief. Dan zou het wel ergens ertussenin liggen.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:28:
[...]

Er zou geen nieuwbouw meer moeten zijn zonder 2 parkeerplaatsen op eigen terrein, maar dat raakt de kavelwinsten van gemeenten, en die tonnen (!!) per huis moeten natuurlijk wel blijven binnenstromen.
Zolang dat prioriteit heeft zal dat elektrisch rijden nooit massaal worden. Opladen bij de benzinepomp wordt nooit wat als benzinepompen dan 20 keer zoveel auto's kwijt moeten kunnen. Thuis laden lijkt me de toekomst, ideaal met zonnepanelen (nog zoiets: waarom is het niet verboden om kaal dakoppervlak op te leveren bij nieuwbouw?) en ook als thuisbatterij.
Als ik een elektrische auto koop wil ik niet afhankelijk zijn van de ene laadpaal in de wijk. Als-ie dan bezet is sta ik de volgende dag met een lege accu.
Niet iedereen heeft behoefte aan een of 2 autos op een eigen oprit denk ik. Simpelweg genoeg openbare laadpalen plaatsen en je bent al een heel eind. Statistieken zat hoe vaak en lang dat bepaalde palen gebruikt worden. Altijd vol? Paaltje erbij. Snelladers bij de benzinepompen zijn alleen voor op doorreis, niet om even snel je batterij op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:37:
[...]

Niet iedereen heeft behoefte aan een of 2 autos op een eigen oprit denk ik. Simpelweg genoeg openbare laadpalen plaatsen en je bent al een heel eind.
Er zijn in heel veel steden al niet eens genoeg openbare parkeerplaatsen, dus dat gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RemcoDelft schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Er zijn in heel veel steden al niet eens genoeg openbare parkeerplaatsen, dus dat gaat hem niet worden.
Herinrichting zal zeker noodzakelijk zijn in veel steden. Al zal de echte binnenstad eerder autoluw worden als geschikt voor ev's(of autos in algemeenheid) gok ik. Wat dat betreft hebben we nog een flinke weg te gaan.... We kennen ook allemaal wel de verhalen van VVE's die geen laadpunten in de parkeergarages willen omdat dit brandgevaarlijk zou zijn. Gelukkig word de regelgeving daar al op aangepast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Je had gewoon een oudere Model S met gratis Supercharging moeten kopen. Heb ik om die reden ook aan gedacht. Maar wil toch meestal op andere manier reizen (camper etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
!null schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:08:
[...]

Je had gewoon een oudere Model S met gratis Supercharging moeten kopen. Heb ik om die reden ook aan gedacht. Maar wil toch meestal op andere manier reizen (camper etc)
Het is maar wat je leuk vind. Maar goed, 13k km in pak hem beet 40 dagen is iets meer als 300km per dag. Dat is echt niet van lader naar lader en gewoon goed te doen.... en ik neem aan dat die 3 kids ook wel eens een plaspauze willen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:13:
[...]

Het is maar wat je leuk vind. Maar goed, 13k km in pak hem beet 40 dagen is iets meer als 300km per dag. Dat is echt niet van lader naar lader en gewoon goed te doen.... en ik neem aan dat die 3 kids ook wel eens een plaspauze willen toch?
Zeker. Wij hebben hele vakanties gemaakt met de camper en jonge kids, dat een EV sneller was en een Tesla al helemaal. Vaak stoppen en niet eindeloze rijdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:02
Knul schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:30:
Sterker nog, de olieprijs is vandaag met 7% gedaald en staat nu op 120 dollar. Gaan we morgen 7% minder betalen bij de pomp?

Denk 't niet :+
Nee, wanneer de olieprijs daalt kunnen ze ineens niet meer lezen en lezen ze het als +7%...
We worden met elkaar gigantisch voor de gek gehouden. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15:33

Wailing_Banshee

You're Next

FabianGTI schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:09:
[...]

Nee, wanneer de olieprijs daalt kunnen ze ineens niet meer lezen en lezen ze het als +7%...
nee, ze zeggen dan gewoon: maar de benzine die we nu verkopen hebben we voor een hoger bedrag gekocht. En zodra de prijs weer omhoog gaat, zeggen ze: maar nu moeten we de olie weer voor een hoger bedrag inkopen! Dat er ook olie gekocht is voor een lager bedrag wordt onder het kleed geveegd...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 11:36
22-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwemBl2qIT9dplpV4CzskJCaCBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GeeqpQ3bWlrGMR64TVAx6FxB.jpg?f=user_large

10-3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lknpr2gRRr_IsfZDRTI81jG0Fqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o05NcabaIykDci8A8CcLd6Jq.jpg?f=user_large

80 cent verschil inmiddels in 2 weken tijd waar ik altijd tank (Gronau DE, Diesel). Toevallig begin februari mijn contract opgezegd omdat ik een nieuwe baan heb gevonden. Ik heb toen aangegeven dat ik de reiskostenvergoeding prima vond tenzij de prijzen van Diesel richting 2 EUR zou gaan. Inmiddels staan we in Duitsland op rond 2,35 en moet ik nog per 1-4 beginnen bij mijn nieuwe werkgever... ben benieuwd hoe lang dit nog gaat duren. Het liefst ga ik zoveel mogelijk naar kantoor maar als dit zo blijft dan wordt dat fulltime thuiswerken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De benzine en diesel in mijn woonplaats scheelt maar 10 cent....?
Je kan net zo goed benzine gaan rijden ?

Hopelijk wordt de diesel binnenkort wat goedkoper.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 11:36
Aggressor schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:26:

Ligt denk ik echt aan je verbruik en aantal km's dat wordt gereden, ik rij Diesel en mijn auto haalt makkelijk 1:25-30 als ik tussen 80-100 rij wat ik ook meestal doe voor woon-werkverkeer. Wegenbelasting 75 pmaand. Zelfde auto in benzinevariant kost 40 pmaand en haalt ong. 1:18-20.

Voor mij zit de breakeven op 800 km pmaand en die haal ik makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
osbourne1903 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Ligt denk ik echt aan je verbruik en aantal km's dat wordt gereden, ik rij Diesel en mijn auto haalt makkelijk 1:25-30 als ik tussen 80-100 rij wat ik ook meestal doe voor woon-werkverkeer. Wegenbelasting 75 pmaand. Zelfde auto in benzinevariant kost 40 pmaand en haalt ong. 1:18-20.

Voor mij zit de breakeven op 800 km pmaand en die haal ik makkelijk.
of idd een iets wat lichtere diesel...
Ik rij zelf 1:22 ... mijn auto is wel iets zwaarder.
Ik betaal 119 per maand

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:21

Hier in Haarlem bij m'n vaste tankstation is het verschil zelfs minder dan 10 cent. Afgelopen jaren heb ik ~35dkm per jaar gereden, mede door vakanties buiten Europa. Zo'n autovakantie zit er dit jaar niet in, dus dat worden een stuk minder kilometers dit jaar...
Mawlana schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:26:
De Total Express waar ik afgelopen vrijdag nog voor € 1.839/l diesel heb getankt vraagt er nu € 2.109/l voor. Twee weken geleden was het nog € 1.689/l. Bijna 25% duurder geworden in 2 weken tijd. :|

Familiebezoek is sinds afgelopen vrijdag gewoon € 6 duurder geworden. :-(
Daar waar ik gisteren klaagde over € 2.109 is het alweer € 2.259 geworden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

!null schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:08:
[...]

Wat kost zo'n ding nog dan? Als ik kijk op autoscout24 naar Tesla Model S en dan op prijs oplopend filter beginnen ze bij 30k, dat is toch flink wat meer geld dan de gemiddelde Nederlander even aan een auto kan uitgeven. Dan zou ik er 6 jaar over doen om dat met de huidige benzine prijzen terug te verdienen t.o.v. mijn niet heel zuinige benzine station, er vanuit gaande dat ik 2x per week naar kantoor ga en de 30k kilometers per jaar haal.

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 10-03-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Volgens de vereniging zakelijke rijders zou de kilometervergoeding naar EUR 0.39 moeten om enisgzins kostendekkend te worden. Dat zou voor veel mensen die voor hun werk moeten rijden al flink schelen en lijkt een maatregel die relatief makkelijk/snel in te voeren is.

Sleutelen aan die vergoeding doet ook niks af aan de beweging naar elektrisch. Elektrische rijders zouden hier net zo hard van profiteren, waar sleutelen aan de accijns fossiel een voordeel geeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Johan Bogle op 10-03-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:54
Johan Bogle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:53:
Volgens de vereniging zakelijke rijders zou de kilometervergoeding naar EUR 0.39 moeten om enisgzins kostendekkend te worden. Dat zou voor veel mensen die voor hun werk moeten rijden al flink schelen en lijkt een maatregel die relatief makkelijk/snel in te voeren is.
Dat helpt alleen als je werkgever dat ook daadwerkelijk uit gaat keren. Dat zal bij veel mensen niet zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mawlana schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Daar waar ik gisteren klaagde over € 2.109 is het alweer € 2.259 geworden. ;w
Heb je nog mazzel, want inmiddels zit de landelijke adviesprijs voor diesel op € 2.362

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Noshi schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:54:
[...]

Dat helpt alleen als je werkgever dat ook daadwerkelijk uit gaat keren. Dat zal bij veel mensen niet zo zijn.
Waarom zouden ze dat niet doen? Is aftrekbaar van de belasting plus zal dan de standaard worden in een krappe arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:27

Valt mee, het voordeel van diesels is zelfs iets groter geworden. Een diesel auto is namelijk een stuk zuiniger, dus los van het prijsverschil tussen een liter benzine en diesel, moet je ook rekening houden met het feit dat je minder liters brandstof verbruikt. Een doorsnee auto zal op benzine al snel 7 liter / 100 km gebruiken, en een diesel 5 liter / 100 km of minder. Die 2 liter die je uitspaart is al meer dan 4.50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Oon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:49:
[...]

Wat kost zo'n ding nog dan? Als ik kijk op autoscout24 naar Tesla Model S en dan op prijs oplopend filter beginnen ze bij 30k, dat is toch flink wat meer geld dan de gemiddelde Nederlander even aan een auto kan uitgeven. Dan zou ik er 6 jaar over doen om dat met de huidige benzine prijzen terug te verdienen t.o.v. mijn niet heel zuinige benzine station, er vanuit gaande dat ik 2x per week naar kantoor ga en de 30k kilometers per jaar haal.
Ik heb het niet over de gemiddelde Nederlander.
Ik heb het over Figo112 die 12.000 vakantie kilometers maakt ieder jaar. Best kans dat hij dat nu ook in een auto van 30k o.i.d. doet.

Zelf heb ik een Ampera-e gekocht voor iets meer dan 20k en hoop ik heeel lang mee te doen, tenzij we zelf wat anders willen.

Ik zou vooral iedereen aanraden voor te kijken wat praktisch is. Misschien is dat een 2e auto erbij of vervangen door een goedkope EV die niet zover komt, die dan 90% van de ritten kan doen.
Of goede e-bike. Of toch even die paatste 5k bijlenen zodat je wel overstap kan maken naar goede EV waar je alles mee kan, en dat dan vrij snel terugverdiend.
Misschien is een PHEV handiger en bereikbaarder, maar velen zijn SUVs en hebben sowieso wat meer energie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Johan Bogle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:59:
[...]
Waarom zouden ze dat niet doen? Is aftrekbaar van de belasting plus zal dan de standaard worden in een krappe arbeidsmarkt.
Omdat het ze alsnog geld kost. Tevens is het niet aftrekbaar, maar onbelast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

80/20 regel, dan hoor jij niet in die 20% waarvoor een EV minder geschikt is, maar dan ook hier weer de kanttekening dat range anxiety en de perceptie dat je veel range nodig heb voor lange trips vooral tussen de oren zit.

Ik kachel met mijn SR+ in een dag (13:30 uur) naar het Gardameer, aankomende vakantie gaan wij met aanhanger roadtrippen door Engeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38
Johan Bogle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:53:

Sleutelen aan die vergoeding doet ook niks af aan de beweging naar elektrisch. Elektrische rijders zouden hier net zo hard van profiteren, waar sleutelen aan de accijns fossiel een voordeel geeft.
Iedere cent onbelaste reiskosten kost de overheid ongeveer 120 miljoen. 20x 120 miljoen is een hoop geld.

Gister op het nieuws; een medewerker in de zorg die iedere dag 60km enkele reis reed met een benzine auto naar het werk om dementerende bejaarden te verzorgen. Uiteraard is dit heel goed werk maar ik zou verwachten dat er dichterbij ook dementerende bejaarden te verzorgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
com2,1ghz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Omdat het ze alsnog geld kost. Tevens is het niet aftrekbaar, maar onbelast.
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar je niet gewoon de volledige reiskostenvergoeding kreeg. Het zal vast bestaan, maar het merendeel van de werkers is met een hogere vergoeding toch echt wel geholpen naast de eerder genoemde voordelen.

P.S. dit is geen uitnodiging om met marginale voorbeelden te komen waar mensen geen reiskosten krijgen :)

Liever met een beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

wmeester schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Iedere cent onbelaste reiskosten kost de overheid ongeveer 120 miljoen. 20x 120 miljoen is een hoop geld.

Gister op het nieuws; een medewerker in de zorg die iedere dag 60km enkele reis reed met een benzine auto naar het werk om dementerende bejaarden te verzorgen. Uiteraard is dit heel goed werk maar ik zou verwachten dat er dichterbij ook dementerende bejaarden te verzorgen zijn.
Die ook dezelfde scholingen bieden? (Gvp opleiding, door voor verpleegkundige, dezelfde salarisschaal (buurtzorg geeft 2 schalen hoger dan gemiddeld, andere organisaties 1 schaal soms t.o.v de "standaard". Dezelfde subgroep dementie opname, open/gesloten idee, Etc etc)
Tuurlijk kan er in de buurt ook iets zijn. Maar dat geld voor elke werknemer in elke tak.

Ik rijd 36km enkele reis, kan dat minder? Als je een meldkamer in de buurt zet wel, anders niet.

Maar als iedereen nu flexibel wordt in wat hij wil en kan doen zou bijna iedereen dichterbij kunnen werken. Zowel zorg als kantoor mensen als elke andere tak.
De vraag is alleen of dat dan een leuke werkplek is voor jou.

Zoals er ook veel verschil zit in ICT banen zit er ook enorm veel verschil in elk verpleegtehuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
wmeester schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:25:
[...]

2.4 mrd is echt niet zo schokkend. Ze halen ook gigantisch veel extra accijns/btw binnen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Johan Bogle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:34:
[...]
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar je niet gewoon de volledige reiskostenvergoeding kreeg. Het zal vast bestaan, maar het merendeel van de werkers is met een hogere vergoeding toch echt wel geholpen naast de eerder genoemde voordelen.

P.S. dit is geen uitnodiging om met marginale voorbeelden te komen waar mensen geen reiskosten krijgen :)

Liever met een beter plan.
Nou ja in de onderste laag zijn die er dus wel. Mijn vrouw werkte in de winkel als filiaalmanager en kreeg maar 16 cent. Mijn moeder zit in de schoonmaak en krijgt nu 12 cent.

BIj een modaal beroep moeten ze inderdaad niet aankomen met minder dan 19 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:54
Johan Bogle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:34:
[...]
Tweakers.net is geen realistische afspiegeling van de Nederlandse samenleving.
offtopic:
Ik weet het, schokkend :X
Johan Bogle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:35:
[...]
2.4 mrd is echt niet zo schokkend. Ze halen ook gigantisch veel extra accijns/btw binnen momenteel.
De accijns is een vast bedrag per liter. Door de hogere prijzen zullen ze eerder minder binnen halen. Die BTW krijgen ze anders ook wel binnen als je je geld aan iets anders uit geeft..

De beste reden om het niet te verhogen is misschien nog wel dat de overheid niet wil aanmoedigen om het hele land door te reizen voor je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Adviesprijs voor diesel stijgt zojuist wéér met 1.3 cent (nu € 2.375).

Ben benieuwd wanneer we de € 3.00 per liter gaan aantikken voor zowel Euro95/E10 als Diesel.

Produkten in supermarkt etc zullen ook wel flink duurder worden door de hogere transportkosten. Vrachtwagens gebruiken immers diesel, en die prijs is met ruim € 0.40 gestegen in de laatste 4-5 dagen. Dat kan niet anders dan doorberekend worden in de prijzen van de produkten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:49
België doet ook mee: morgen diesel +20.2 cent per liter. Maximumprijs komt hierdoor op €2.286/l Het gaat wel heel snel op deze manier. Ruwe olie staat duur, maar toch niet op recordhoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 16:21
Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:21:
@Tricolores is al een goeie stap, maar beter was net als Polen geweest van 1.80 naar 1.20 door belasting verlaging van 21 naar 6 of iets. Dan had ik nog overwogen vanuit de Achterhoek dicht aan de duitse grens erheen te rijden dus hopelijk Duitsland ook die wat gaan doen.
Prijs voor diesel schiet morgen 20 cent in één keer omhoog in België. Nieuw maximaal tarief: 2,28 per liter.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Mschamp schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:34:
België doet ook mee: morgen diesel +20.2 cent per liter. Maximumprijs komt hierdoor op €2.286/l Het gaat wel heel snel op deze manier. Ruwe olie staat duur, maar toch niet op recordhoogte.
Dat snap ik inderdaad niet. Vanwaar komen die recordprijzen dan?
Ik zie alvast bij sommigen berichten rondgaan op Facebook over hoe we "bestolen" worden, omdat meer dan een euro van de totaalprijs per liter belastingen en accijnzen zijn. Dat is toch altijd al zo geweest? :+

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:49
Tricolores schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Ik zie alvast bij sommigen berichten rondgaan op Facebook over hoe we "bestolen" worden, omdat meer dan een euro van de totaalprijs per liter belastingen en accijnzen zijn. Dat is toch altijd al zo geweest? :+
Ik heb altijd het gevoel dat we zeer snel zijn met het bijstellen als de prijzen van olie omhoog gaan, maar als de prijzen van olie dalen dat veel minder doorgerekend wordt. Als je dat effectief over lange termijn bekijkt blijven brandstoffen duurder worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mschamp schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Ik heb altijd het gevoel dat we zeer snel zijn met het bijstellen als de prijzen van olie omhoog gaan, maar als de prijzen van olie dalen dat veel minder doorgerekend wordt. Als je dat effectief over lange termijn bekijkt blijven brandstoffen duurder worden.
Dat is een hardnekkige urban myth, maar blijkt niet te kloppen.
Ten eerste volgt de benzineprijs vrijwel altijd zowel de verhoging als de verlaging direct. Dus de uitspraak aan het begin - dat de benzineprijs langzamer daalt, als de olieprijs daalt - kan naar het rijk der fabeltjes verwezen worden.
Zie Factcheck: zo snel volgt de benzineprijs de olieprijs

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
In België was er wel lang een cliquet systeem. Gingen prijzen omlaag, dan werd maar deel doorgerekend (taxen gingen omhoog) en ging de prijs boven een maximale limiet, dan ging de prijs iets trager omhoog omdat de taxen daalden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Laatst online: 16:51
Het probeem is niet zozeer de dure olie maar de dure Dollar. Daar betalen we de olie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ikke_niet schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:51:
Het probeem is niet zozeer de dure olie maar de dure Dollar. Daar betalen we de olie in.
Anders gezegd de waardeloze euro, waar de rente nog steeds op vrijwel 0 staat ondanks 7% inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Oon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:49:
[...]

Tesla's beginnen niet bij 30K.

Ja, er staan 5 afgetrapte tesla's te koop voor <32k EXCL BTW.

Maar eentje met max. 80.000km kost gewoon 45.000-50.000 INCL BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RemcoDelft schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Anders gezegd de waardeloze euro, waar de rente nog steeds op vrijwel 0 staat ondanks 7% inflatie.
Waardeloze euro? Je beseft je dat de euro sterker is dan de dollar he? Voor 1 euro krijg je 1.10 dollar, dus de euro is 10 procent meer waard dan de dollar.

Het is dat de olie in dollars wordt afgerekend...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-06 14:34
Tricolores schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:18:
[...]

In Nederland hebben brandstoffen inderdaad een vaste accijns per liter. (Of eigenlijk per 1000 liter).

Zie deze lijst van de Belastingdienst. Diesel valt onder 'Halfzware olie en gasolie' en Benzine valt onder 'Ongelode lichte olie'. Of de prijs dus 1,20 aan de pomp is of 2,30. Het aandeel accijns verandert niet. Wat wel verandert is de afgedragen BTW over een liter. Dat blijft gewoon 21% van de consumentenprijs. Dus bij 1,20 per liter is er ongeveer 0,21 cent aan BTW betaald. Maar bij 2,30 per liter bijna 0,40 cent.

Interpolis, glashelder!

Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste