Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:39
wildhagen schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:18:
Hier in Kroatië is de diesel nu 9.70 Kuna (€ 1.30). Scheelt toch 16 cent met Nederland.

Euro95 doet 9.98 kuna (€ 1.34). LPG is 4.51 Kuna (€.0.60).

Ik vind het verschil tussen Euro95 en diesel wel erg klein.
Er zijn ook diverse landen in Europa waar Diesel duurder is als Benzine.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

LordSinclair schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:40:
[...]

Er zijn ook diverse landen in Europa waar Diesel duurder is als Benzine.
Waaronder Groot Brittannië, daar is benzine aanzienlijk goedkoper. Zelf merk ik trouwens ook dat de benzineprijzen weer stijgend zijn: maar je doet er weinig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgerritsen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-06 07:51
Nu.nl kopt vandaag: 'Benzineprijs ligt minder dan een dubbeltje onder record'
https://www.nu.nl/geldzak...bbeltje-onder-record.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:43
Vandaag ook een artikel op NU.nl: https://www.nu.nl/geldzak...bbeltje-onder-record.html. Wat opvalt is dat ze refereren aan de olieprijs wat kennelijk een veroorzaker is voor de stijging van de benzineprijs, maar de dieselprijs lijkt behoorlijk vlak te blijven. Daar waar benzine juist steeds "interessanter" werd t.o.v. diesel, wordt het nu weer minder interessant. Iemand enig idee hoe dit komt?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wellicht omdat er meer vraag naar benzine is dan naar diesel? Vraag en aanbod dus.

Dat zou iig mijn gok zijn.

Wellicht speelt ook mee dat raffineren van diesel eenvoudiger (lees: goedkoper) is dan van benzine?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Knamix schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:51:
Goedkoopste tankstation (Berkman onbemand) is nu 1.63,9 (Zwijndrecht). Met mijn 62 liter tankinhoud doet het wel een beetje pijn. Helaas is België net te ver weg als ik goedkoper uit wil komen.
Hou maar op, laatst 74,45 liter getankt, BMW525i e39
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qKMIoUM.png

[ Voor 7% gewijzigd door Ghostrider op 09-04-2019 14:33 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Arjan90 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:21:
Vandaag ook een artikel op NU.nl: https://www.nu.nl/geldzak...bbeltje-onder-record.html. Wat opvalt is dat ze refereren aan de olieprijs wat kennelijk een veroorzaker is voor de stijging van de benzineprijs, maar de dieselprijs lijkt behoorlijk vlak te blijven. Daar waar benzine juist steeds "interessanter" werd t.o.v. diesel, wordt het nu weer minder interessant. Iemand enig idee hoe dit komt?
Was het niet zo dat de OPEC landen hadden bedacht wat minder olie te pompen om de prijs omhoog te krijgen? Dat ging de ronde her en der in de nieuwsoutlets.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jivebunny schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:27:
[...]

Was het niet zo dat de OPEC landen hadden bedacht wat minder olie te pompen om de prijs omhoog te krijgen? Dat ging de ronde her en der in de nieuwsoutlets.
klopt, maar dat an sich verklaart niet het verschil in stijging tussen benzine en diesel. Het wordt immers allebei van diezelfde olie gemaakt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

wildhagen schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:31:
[...]
klopt, maar dat an such verklaart niet het verschil in stijging tussen benzine en diesel. Het wordt immers allebei van diezelfde olie gemaakt.
Ah sorry, die context miste ik even! Ja, dat is inderdaad niet een reden dan nee.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk wat @wildhagen zegt: benzine maken kost (volgens mij) meer moeite/energie dan diesel maken. Als energie ook duurder wordt, stijgen de prijzen van benzine dus harder.

Zie ook deze afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2018/10/hydrokraken+als+raffinaderijproces.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Destillatietoren_ruwe_olie.png/220px-Destillatietoren_ruwe_olie.png

[ Voor 9% gewijzigd door wolly_a op 09-04-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 07:43
Ik ken inderdaad het verschil in productie tussen diesel en benzine. Als je kijkt op deze site zie je dat benzine en diesel het afgelopen jaar dezelfde trend (bij benadering) lijken te volgen: https://www.brandstof-zoeker.nl/adviesprijzen/. Van 8 augustus t/m 8 oktober zie je dat overigens dat diesel daar juist omhoog kruipt terwijl de benzine gelijk blijft. Mogelijk is de huidige beweging dan ook een correctie daarop.

Vooral bij UnitedConsumers hebben ze een mooie grafiek van de afgelopen 18 jaar: https://www.unitedconsume...andstofprijs-historie.asp.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 09-04-2019 14:51 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:18:
[...]

Nee dat interesseert ze ook totaal niks! Nu rijden er in Luxemburg nauwelijks echt oude auto's rond, dus daar zal bijna niemand er echt last van ondervinden. Maar bij ons in Nederland rijden best nog veel oude auto's rond en dan is E10 een duur grapje....

De voorlichting aan tankstations mag dan ook wel iets beter zijn: je zou maar met je Peugeot 205 aan de pomp staan, denkend dat je lekker Euro 95 aan het tanken bent. Terwijl je eigenlijk E10 tankt en inderdaad, ook in de Nederlandse media is er verkeerde informatie verspreid.

Mijn auto zelf komt uit 2015 en heeft geen enkele moeite om op E10 te lopen: maar als ik de keuze, uit E10 en Super heb dan zal ik toch Super tanken wanneer het prijsverschil minimaal is. In Duitsland heb je die keuze vooralsnog...

Het zegt trouwens ook wel iets over deze gemiddelde automobilist, dat ze zonder denken hun auto voltanken met E10: terwijl het dus wel op het tankpistool aangeven staat. Vooral zolang in Nederland de Euro 95 nog niet definitief door E10 vervangen is. Want zodra dat gebeurd, zal er vast uitgebreid in de media over bericht worden.

Wel leuk trouwens: je auto voltanken voor minder dan € 40 :+ In Nederland betaal je per liter bijna € 0,40 meer, dus dan vind ik het niet zo erg om vol te tanken met E10 in Luxemburg. Tevens een leuke rit, met al die heuvels en een stukje door de Belgische Ardennen 8)

Is alleen niet voor herhaling vatbaar, de volgende keer doe ik dan een roadtrip door de Luxemburgse Ardennen. I.p.v. enkel op en neer rijden om te tanken. Al was het oppompen van de banden ook gratis daar :)
Sorry, maar wat je schrijft klopt niet. Euro95 blijft gewoon bestaan, de kloptvastheid (waar het op slaat) is van Euro95 E5 en E10 gelijk. En het gros van de oudere auto's kan ook gewoon op E10 rijden, voor de motor maakt het in de praktijk niet uit. Waar wel een mogelijk probleem zit is dat E10 bepaalde kunststoffen en rubbers kan aantasten die in het verleden voor brandststof systemen zijn gebruikt. Het kan dus zijn dat je met een oudere auto wat dingen moet laten vervangen. Bij een oldtimer is dat geen probleem en valt dat in hetzelfde rijtje als de kleppen vervangen voor geharde (om met loodvrij te kunnen rijden) of loodvervanger gebruiken. Kost even geld en dat is vervelend, maar hoort er ook bij om een oudere auto te laten rijden.

En mensen die nu nog steeds met een dergelijke oude auto dagelijks rijden (je praat over auto's die in de regel 20 jaar en ouder zijn) hebben eigenlijk geen recht op klagen. Alleen al door de leeftijd horen die auto's eigenlijk niet meer op de weg voor dagelijks gebruik. En ja, ik weet waar ik het over heb, ik ben iemand die nog dagelijks met een dergelijke auto rijdt.

Grootste probleem van E10 is overigens bederf. Omdat alcohol water aantrekt, kan er teveel water in de benzinetank komen en ontstaat er het risico op algengroei. Bij auto's die regelmatig gebruikt worden is dit geen probleem, maar oldtimers, die meer stil staan dan rijden, gaat dit wel een probleem worden.

Overigens vandaag in de krant:
In heel de wereld zijn maar vier landen waar liter benzine nóg duurder is dan bij ons

Alleen Zimbabwe, Hongkong, Monaco en Noorwegen zijn nog duurder om te tanken.

[edit]Als je doorklikt, blijk Barbedos tegenwoordig ook boven Nederland te staan.

Overigens, volgens die site kost een liter benzine €1,88, maar in alle eerlijkheid, ik tank voor €1,68 bij de lokale Shell.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die site noemt dan ook de GLA, de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs.

In de praktijk wordt die prijs eigenlijk alleen aan de snelweg gerekend (en soms daar niet eens), langs provinciale wegen, en in steden, betaal je dat bedrag nooit.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:37:
Verklaar mij maar voor gek: maar ik ben vanmorgen op en neer gereden naar Luxemburg, zo'n 250KM totaal om mijn auto vol te tanken. Ik zag dat op de website van de ANWB, dat 1 liter Euro 95 in Luxemburg € 1,17 kostte.

Ik zag dat de Euro 95 in Duitsland op € 1,45 stond, dus vond het niet erg om even richting de Ardennen te rijden. De manier hoe benzine prijs in Duitsland fluctueert hekel ik sowieso: soms tank ik bewust maar een paar liters, wetende dat na 20:00 de prijs plots € 0,10 minder is bijvoorbeeld.

Heb in totaal bijna 31 liter getankt, waarmee mijn tank op 4 liter na bijna helemaal leeg was. Echter ik ben de ontdekking gekomen, dat ook Luxemburg nu om is op E10: dat was lekker verwarrend, want toen ik binnen ging vragen werd ik half voor gek verklaard.

Het heet nog steeds Euro 95, alleen op het tankpistool staat een E10 sticker. Zal wel niet meer lang duren en dan is Nederland ook om op E10. Leuk voor de bestuurders van oude auto's, want die worden zo gedwongen om het duurdere Euro 98 te tanken.

Of nog erger: ze tanken onbewust E10, omdat er bij de tankstations niet duidelijk aangegeven wordt dat E10 niet voor alle auto's geschikt is. Er hangt niet eens een briefje 7(8)7 Ik ben benieuwd wanneer de Euro 95 ook in Duitsland verdwijnt, want daar bieden ze zowel E10 en Euro 95 aan.
Heb je werkelijk 250 kilometer gereden om nog geen 9 euro te "besparen" ? :) Ik zeg niet dat dat gek is maar wel heel bijzonder. Je moet ook je uren rekenen en alle autokosten per kilometer. Als je dat doet was het een duur ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bart2005 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:48:
[...]

Heb je werkelijk 250 kilometer gereden om nog geen 9 euro te "besparen" ? :) Ik zeg niet dat dat gek is maar wel heel bijzonder. Je moet ook je uren rekenen en alle autokosten per kilometer. Als je dat doet was het een duur ritje.
Ja dat heb ik daadwerkelijk gedaan, maar meer voor de fun dan dat ik daadwerkelijk verwachte geld te besparen. Dat had ja alleen gekund als ik een paar kanisters vol met benzine gegooid heb, wat in Luxemburg volgens mij niet mag.

Ik werk niet 24 uur per dag, zoals sommige mensen schijnbaar wel: aangezien ze iedere uur in hun uurloon uitdrukken :+ Maar ik vond het heel leuk om dat stuk te rijden, alleen jammer dat ik niet langer daar kon blijven. Hele mooie regio eigenlijk :)

Overigens rij ik wel vaker om voor een lagere benzineprijs, dat doe ik dan met een lege tank bij voorkeur. Dat het tijd kost weet ik: maar ik ga liever een rijden, dan meer voor de brandstof betalen B)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 09-04-2019 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Na m'n werk maar weer 's ff de grens over naar Duitsland om de tank vol te gooien. Leuk op dinsdag, dan zie je daar alleen maar Nederlandse kentekens en komen er letterlijk jerrycans uit de auto...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Nu online

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@FastFred Geeft wel aan dat de prijzen te gek zijn in combinatie met de houderschapsbelasting.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ghostrider schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:05:
@FastFred Geeft wel aan dat de prijzen te gek zijn in combinatie met de houderschapsbelasting.
Want dat wordt opeens minder als je in Duitsland tankt? 🤨

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 09:07
Ghostrider schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:05:
Geeft wel aan hoe krenterig Nederlanders kunnen zijn.

Ik heb het al eens uitgerekend. Er heen rijden, tanken, en weer terug rijden ben ik een uur bezig. Als ik een 100% onderhoudsvrije auto heb bespaar ik welgeteld € 4,50 in dat uur. Nou nou poe poe. Ik blijf liever een uurtje langer op kantoor zitten, dan verdien ik meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Nu online

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

LordSinclair schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:06:
[...]

Want dat wordt opeens minder als je in Duitsland tankt? 🤨
Nee maar werkt wel mee in de onvrede over de brandstofprijzen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FastFred schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:09:
[...]

Geeft wel aan hoe krenterig Nederlanders kunnen zijn.

Ik heb het al eens uitgerekend. Er heen rijden, tanken, en weer terug rijden ben ik een uur bezig. Als ik een 100% onderhoudsvrije auto heb bespaar ik welgeteld € 4,50 in dat uur. Nou nou poe poe. Ik blijf liever een uurtje langer op kantoor zitten, dan verdien ik meer.
Dat is het hem juist: die mensen hebben er de tijd voor en het is juist een manier, om meer geld over te houden. Zo heb ik nu een goedkoop tankstation in Stolberg ontdekt, welke zo'n 20km rijden is.

Het is een onbemand station en de prijzen liggen er zo'n € 0,05 lager in vergelijking met andere tankstations: tot mijn verbazing zelfs lager dan in Düsseldorf, want voorheen tankte ik daar het goedkoopste.

Vele combineren het trouwens met de boodschappen doen: dus het is een beetje een win win situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

wildhagen schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:40:
Die site noemt dan ook de GLA, de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs.

In de praktijk wordt die prijs eigenlijk alleen aan de snelweg gerekend (en soms daar niet eens), langs provinciale wegen, en in steden, betaal je dat bedrag nooit.
Klopt, maar als ik nu in de Direct Lease app kijk bij Amsterdam, is er eigenlijk geen pomp die boven de €1,80 zit en dat terwijl de prijs op het moment wel weer aan het pieken is (bij mijn vaste pomp is op het moment de prijs net zo hoog als een jaar geleden en daartussen alleen maar lager geweest).

En aangezien de grote benzinepompen langs de A4 altijd de adviesprijs hanteren, snap ik het verschil van 8 cent niet zo goed...
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:15:
[...]

Dat is het hem juist: die mensen hebben er de tijd voor en het is juist een manier, om meer geld over te houden. Zo heb ik nu een goedkoop tankstation in Stolberg ontdekt, welke zo'n 20km rijden is.

Het is een onbemand station en de prijzen liggen er zo'n € 0,05 lager in vergelijking met andere tankstations: tot mijn verbazing zelfs lager dan in Düsseldorf, want voorheen tankte ik daar het goedkoopste.

Vele combineren het trouwens met de boodschappen doen: dus het is een beetje een win win situatie.
Ik heb dat ook lang gedaan, ik ben ermee gestopt. De enige reden dat ik nu bij één van de goedkoopste pompen in de omgeving tank, is omdat hij op de weg naar huis ligt (de enige meters die ik omrij zijn letterlijk die van het benzine station in en uit rijden) en het een A-merk pomp is. En dan is het niet eens een onbemande pomp.

Mijn conclusie was dat zelfs bij een auto waar per tankbeurt 55 liter in gaat, het uiteindelijk zo weinig uitmaakt dat het mij de moeite niet meer waard is. Ik besteed de tijd die ik bespaar door niet om te rijden liever aan leuke dingen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gisteren in Duitsland voor 1,40.9 getankt (E5), tankstation in NL waar ik anders zou tanken was 1,68.9.
28 cent verschil, ging bijna 50 liter in dus 14 euro. Omrijden is hooguit 5km dus best rendabel.

Verschil met Duitsland is wel gegroeid, was eerst hooguit 15ct.
Ik vergelijk meestal de ANWB-app tanken en voor Duitsland de app Clever-tanken.
Ik moet alleen nog eens uitvogelen hoe het nou precies zit met die PAYBACK punkten, tank meestal bij een Aral.

[ Voor 44% gewijzigd door sambalbaj op 09-04-2019 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:36:
[...]
Overigens vandaag in de krant:
In heel de wereld zijn maar vier landen waar liter benzine nóg duurder is dan bij ons

Alleen Zimbabwe, Hongkong, Monaco en Noorwegen zijn nog duurder om te tanken.

[edit]Als je doorklikt, blijk Barbedos tegenwoordig ook boven Nederland te staan.

Overigens, volgens die site kost een liter benzine €1,88, maar in alle eerlijkheid, ik tank voor €1,68 bij de lokale Shell.
Wat een onzinnig artikel. Prijs per liter zegt niks zolang er niks wordt vermeld over de hoogte van het inkomen. Bijvoorbeeld:

Turkije = 1,16 euro (7 Lira)
Nederland = 1,67 euro

Turkije lijkt goedkoper maar ik kan je verzekeren dat Turkije betreft verhouding heel wat duurder is dan Nederland want:

Minimumloon Netto Turkije = 2000 Lira
Minimumloon Netto Nederland = 1400 euro.

Prijs per liter TR = 7/2000 = 0,0035% van je inkomen
Prijs per liter NL = 1,67/1400 = 0.001% van je inkomen

Ik meen mij te herinneren dat Turkije een van de duurste zo niet de duurste land was betreft bezine, volgens https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/ is Turkije 1 van de goedkoopste wat een zeer vertekend beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:26
sambalbaj schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:33:
Ik moet alleen nog eens uitvogelen hoe het nou precies zit met die PAYBACK punkten, tank meestal bij een Aral.
Daar kun je een pasje voor aanvragen bij de Real, Aral, DM. Daar spaar je weer punten mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
TWCRay schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:19:
[...]

Daar kun je een pasje voor aanvragen bij de Real, Aral, DM. Daar spaar je weer punten mee
Ja die heb ik. Ging meer over hoe je die als Nederlander weer kan inwisselen.

Maar goed, beetje offtopic wel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 18:56

Metro2002

Memento mori

dgerritsen schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:19:
Nu.nl kopt vandaag: 'Benzineprijs ligt minder dan een dubbeltje onder record'
https://www.nu.nl/geldzak...bbeltje-onder-record.html
Het ligt nog onder het niveau van 2012 , dat is alweer 7 jaar geleden.

Rekening houdend met inflatie is de benzine, zelfs al zouden we het record van 2012 bereiken, nog steeds goedkoper.

Ik snap al die ophef nooit zo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Metro2002 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:18:
[...]

Ik snap al die ophef nooit zo :P
Lease-rijder? Of niet zoveel km’s?

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die met een snel stijgende benzine prijs toch ineens niet meer kosten dekkend zijn met de km vergoeding van hun baas.
Neem bijvoorbeeld de cao ziekenhuizen, daar is het €0,19 per km tot een max van 30km. Als je net wat verder woont is het toch jammer dat je moet bijleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zuinigere rijden, of een zuinigere auto aanschaffen is dan het toverwoord: maar mensen klagen liever, dat ze de benzine niet meer kunnen betalen. Terwijl sommige ondertussen als een bezetene in hun auto over de snelweg rijden en: geen wonder dat je dan veel brandstof verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:57:
[...]

Ja dat heb ik daadwerkelijk gedaan, maar meer voor de fun dan dat ik daadwerkelijk verwachte geld te besparen. Dat had ja alleen gekund als ik een paar kanisters vol met benzine gegooid heb, wat in Luxemburg volgens mij niet mag.

Ik werk niet 24 uur per dag, zoals sommige mensen schijnbaar wel: aangezien ze iedere uur in hun uurloon uitdrukken :+ Maar ik vond het heel leuk om dat stuk te rijden, alleen jammer dat ik niet langer daar kon blijven. Hele mooie regio eigenlijk :)

Overigens rij ik wel vaker om voor een lagere benzineprijs, dat doe ik dan met een lege tank bij voorkeur. Dat het tijd kost weet ik: maar ik ga liever een rijden, dan meer voor de brandstof betalen B)
Ik verklaar je dan graag voor gek ;) Je hebt circa 3 uur besteed om 9 euro minder voor benzine te betalen,waarbij je ook nog minstens 12,5L benzine verbruikt hebt.... Dus netto-besparing is negatief. Ik snap dat het anders wordt als je het voor de fun doet, maar dan nog. Ik vind het vrij onzinnig, en kijk inderdaad graag naar mijn tijd alsof die waarde heeft. Ik kan dan geen 24u per dag werken, maar vrije uren zijn mij ook wat waard.

Ik snap dat het een leuke excursie kan zijn, maar rationeel gezien is het gekkenwerk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:43:
[...]
Mijn conclusie was dat zelfs bij een auto waar per tankbeurt 55 liter in gaat, het uiteindelijk zo weinig uitmaakt dat het mij de moeite niet meer waard is. Ik besteed de tijd die ik bespaar door niet om te rijden liever aan leuke dingen.
Ik tank LPG, verschil tussen een goedkope en een dure pomp is al snel 20 cent of meer. Ik doe niet aan halve tankjes, want met LPG tank je al vaak genoeg. Op een volle tank van 42 liter kan ik het tanken van LPG ruim 80km uitstellen en doorrijden op benzine voordat tanken bij een dure pomp loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er moet toch iemand 'de kosten' betalen voor oa elektrisch rijden, en andere energie zuinige plannen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-06 21:45
In dit tempo vullen we onze schatkist tot de nok toe vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Rmanen schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:53:
[...]

Lease-rijder? Of niet zoveel km’s?
Gemiddeld aantal kilometers (10k km per jaar) maar doe wel een paar dingen:

- Ben dichterbij mijn werk gaan wonen (van 20km naar 10km)
- Hybride auto gekocht die zuinig rijdt
- Pak de fiets zoveel mogelijk en gebruik de auto alleen voor langere afstanden

Maar afgezien van dat, ik gaf alleen maar aan dat als we nog altijd onder een prijsniveau van 7 (!) jaar geleden zitten dat er eigenlijk weinig reden tot klagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Metro2002 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:40:
[...]

Gemiddeld aantal kilometers (10k km per jaar) maar doe wel een paar dingen:

- Ben dichterbij mijn werk gaan wonen (van 20km naar 10km)
- Hybride auto gekocht die zuinig rijdt
- Pak de fiets zoveel mogelijk en gebruik de auto alleen voor langere afstanden

Maar afgezien van dat, ik gaf alleen maar aan dat als we nog altijd onder een prijsniveau van 7 (!) jaar geleden zitten dat er eigenlijk weinig reden tot klagen is.
Tja, dat het 7 jaar geleden duurder was betekend niet dat het nu voor een aantal mensen pijnlijk is. En juist die bevolkingsgroepen hebben de afgelopen 7 jaar slechts een summiere stijging in het loon gezien.

Overigens zijn de acties die je aanhaalt goede stappen, ook voor je mentale gesteldheid _/-\o_ niemand wordt beter van in de file staan. Helaas heeft niet iedereen die optie. Ik gelukkig wel, ik woon op 2km van kantoor en ben fietsend sneller dan met de auto ;) daar tegenover staat dat ik 4x per week naar klanten ga en gemiddeld 40dkm per jaar rijd. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 23:16
Benzine hier (Virginia, USA) is nu - volgens de Google conversie - 0.61 €/l. (2.60 $/US gallon = 0.61 €/liter)

Prijs best wel omhoog gegaan hier ook, maar natuurlijk lang niet zo duur als in Nederland :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Kaaswagen schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:18:
Benzine hier (Virginia, USA) is nu - volgens de Google conversie - 0.61 €/l. (2.60 $/US gallon = 0.61 €/liter)

Prijs best wel omhoog gegaan hier ook, maar natuurlijk lang niet zo duur als in Nederland :)
Nare opmerking ;)
Hoeveel wegenbelasting betaal je in de VS?

[ Voor 42% gewijzigd door PalingDrone op 12-04-2019 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 11:20
Kaaswagen schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:18:

Hier (Oregon) is het 3$/US gallon, een stuk duurder dus :) Nu rijdt de bak die ik heb ook 1 op 8 dus wat de prijs per km betreft komt het alsnog aardig overeen met Nederland.....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Nu online

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 18:01:
Zuinigere rijden, of een zuinigere auto aanschaffen is dan het toverwoord: maar mensen klagen liever, dat ze de benzine niet meer kunnen betalen. Terwijl sommige ondertussen als een bezetene in hun auto over de snelweg rijden en: geen wonder dat je dan veel brandstof verbruikt.
Ik denk dat je tegenwoordig ook veel spookfiles aan de brandstofprijs kan linken. Hoeveel figuren ik al niet dagelijks tegenkom die met een zeer minimaal snelheidsverschil een vrachtwagen inhalen. Waardoor er een treintje onstaat van ~7 autos welke daarna weer moeten optrekken...

[ Voor 5% gewijzigd door Ghostrider op 12-04-2019 09:41 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ghostrider schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat je tegenwoordig ook veel spookfiles aan de brandstofprijs kan linken. Hoeveel figuren ik al niet dagelijks tegenkom die met een zeer minimaal snelheidsverschil een vrachtwagen inhalen. Waardoor er een treintje onstaat van ~7 autos welke daarna weer moeten optrekken...
Vrachtwagens doen toch hetzelfde? Ik zit vaak achter vrachtwagens, omdat ik geen hinder wil veroorzaken op de linkerbaan. Dus ik pas mijn snelheid aan en blijf gewoon rechts, op veilige volg afstand zodat ik kan anticiperen mocht de vrachtwagen plotseling moeten remmen.

Echter wat dan vaak voorkomt, is dat ik ingehaald wordt door vrachtwagens die zich niet aan de maximumsnelheid voor vrachtwagens houden. Want die mogen eigenlijk maar maximaal 80km/u rijden, maar de meeste rijden toch net iets harder :+

Als ik dan toch echt moet inhalen, dan geef ik ook extra gas bij. Of wacht op zijn minst dat de linkerbaan vrij is. Maar in Duitsland wil ik sowieso niet graag links rijden, want dat is het terrein van de automobilisten die denken op het circuit te zijn :(

Dus ik blijf wel weg van de linkerbaan met mijn A-segmenter, want heb liever niet zo'n kamikaze bestuurder die tegen mijn auto knalt: omdat ze het appen waren, of simpelweg met een auto rijden die niet goed onderhouden is en dus slechte remmen heeft.

Maar je hebt een punt: er zijn automobilisten, die gaan met een slakkengang in halen. Overigens afgelopen maandag wel bijna 170KM/u met de Suzuki Celerio gereden, op de teller dan weleens waar. Had niet gedacht, dat mijn auto sneller zou kunnen dan de fabrieksopgave van 155KM/u :+

Is alleen niet echt een auto om snel mee te rijden, dat gaat enkel als je flink toeren maakt. En dan zuipt zo'n A-segmenter net zo goed brandstof :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Net terug gekomen vanuit Kroatie. Moest in Duitsland tanken, bij de Aral, net over de Duits/Oostenrijkse grens. Ik schrok even, 1.53 euro voor een liter diesel. Hier in Nederland is dat 1.39 zag ik onderweg.

Gelukkig heb ik een tankpas van de zaak, zou dit niet graag zelf betalen. :X

Daar ben ik dan wel gebonden aan de Routex-stations (BP, Texaco in NL, Aral en OMV in Duitsland, OMV en BP in Oostenrijk, OMV in Slovenië en Crodux (ex-OMV) in Kroatie. In Italie dan nog Agip/ENI.

Zo goedkoop is Duitsland dus niet meer blijkbaar.

35 liter erin gegooid, daar kon ik heel Duitsland mee doorkruisen (zelfs met vaak 150+ km/h), ik moest pas bij Venlo weer tanken.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 12-04-2019 13:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:35
En iedereen kan zomaar een andere auto kopen?

ik krijg ook €0,19 per km met een max van 30km terwijl een enkele reis 60km is. Ik kan niet zomaar een kleinere auto gaan rijden want er moeten 3 kinderzitjes achterin kunnen. Laat staan dat ik even t geld heb om maar een andere auto te kopen.

(ik rij nu een 2005 Focus diesel die 1:17 doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Voor ons loont het wel om naar België te gaan. In totaal een uurtje weg, en het scheelt 30 cent per liter. De auto waar we mee gaan kan 55 liter in, en dan nog 45/50 liter aan jerrycans. Da's dan toch 30,- per tankbeurt, en aangezien wij ongeveer 40 liter per week verstoken (in totaal, met 3 auto's actief in gebruik) zeker de moeite waard. Dat gaat nu richting de 50 liter per week omdat mijn moeder extra gaat werken. 60,- per maand besparen is toch wel lekker.

Met mijn eigen auto tank ik wel nog regelmatig de absurde Nederlandse prijzen omdat die niet zo goed tegen de E10 kan.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bouke-p schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:22:
[...]

En iedereen kan zomaar een andere auto kopen?
Kopen? Private Lease is tegenwoordig helemaal in :+ Maar ik snap wat je bedoeld: het maakt echter dan nog een verschil, of je perse een zware grotere auto wilt rijden. Of dat je ook genoegen neemt met een kleine, zuinigere auto.

Mijn eerste auto was namelijk een Peugeot 106 1.0 en daar betaalde ik € 14 wegenbelasting voor per maand, en hij haalde met gemak 1op18. Als ik heel goed mijn best deed, dan haalde ik soms ook 1op22.

Je rijdt nu bijvoorbeeld een diesel: het is algemeen bekend, dat je dan blauw betaald aan wegenbelasting. Dus geld heb je blijkbaar wel, alleen niet genoeg voor een nieuwere auto? Maar wel om de staatskas te spekken :X

Voor mij was trouwens de redenen om een jongere A-segmenter te kopen, omdat ik die dure reparaties zat was. Toen heb ik direct maar de zuinigste uitgekozen en achteraf bleek dat best een goede keuze, omdat de benzineprijs wederom stijgend is.

Maar goed: soms rijden mensen auto, terwijl ze het helemaal niet kunnen veroorloven. Zoals die verhalen van mensen die met de auto naar de voedselbank rijden.

Ik begrijp uit jou betoog echter dat een kleinere auto geen optie is, i.v.m. de kinderen? Dat begrijp ik best hoor: denk dat in mijn Suzuki Celerio ook geen drie kinderzitjes zouden passen, maar het is zeker mogelijk om er twee stuks in de krijgen 8) Heb immers ook tweemaal Isofix achterin. Drie passen er wellicht ook nog wel, maar dan word het wel een beetje krap in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:41:
[...]

Je rijdt nu bijvoorbeeld een diesel: het is algemeen bekend, dat je dan blauw betaald aan wegenbelasting. Dus geld heb je blijkbaar wel, alleen niet genoeg voor een nieuwere auto? Maar wel om de staatskas te spekken :X
Hier ga je wel erg kort door de bocht. Afhankelijk van je kilometers op jaarbasis kun je de staatskas meer spekken aan accijns dan aan wegenbelasting.

Ik rij zelf een zuinige diesel uit 2011 (Polo Bluemotion) en rij ongeveer 1 op 24 met die auto, zonder er m'n best voor te doen, het enige waar ik echt op let is de snelheid op snelwegen, die is doorgaans beperkt tot 110 km/h.

Op mijn jaarkilometers (30.000) is deze diesel ruim 1000,- per jaar goedkoper dan de benzinevariant.

Toevoeging;

Ik waardeer wel je actie om naar Luxemburg te rijden om te tanken, dat zou er eentje van mij kunnen zijn geweest!

[ Voor 7% gewijzigd door TheIbex op 12-04-2019 13:57 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheIbex schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:55:
[...]

Hier ga je wel erg kort door de bocht. Afhankelijk van je kilometers op jaarbasis kun je de staatskas meer spekken aan accijns dan aan wegenbelasting.

Ik rij zelf een zuinige diesel uit 2011 (Polo Bluemotion) en rij ongeveer 1 op 24 met die auto, zonder er m'n best voor te doen, het enige waar ik echt op let is de snelheid op snelwegen, die is doorgaans beperkt tot 110 km/h.

Op mijn jaarkilometers (30.000) is deze diesel ruim 1000,- per jaar goedkoper dan de benzinevariant.

Toevoeging;

Ik waardeer wel je actie om naar Luxemburg te rijden om te tanken, dat zou er eentje van mij kunnen zijn geweest!
Ik heb daar inderdaad geen rekening mee gehouden: was vergeten dat een dieselauto doorgaans veel zuinigere is, dan een benzine auto. En het feit dat de dieselprijs per liter goedkoper is, dan kan het inderdaad goedkoper zijn om in een Diesel te rijden.

Zelf val ik trouwens altijd achterover van de enorme belastingdruk in Nederland: auto rijden is geen goedkope hobby. Waar je in Duitsland voor een Suzuki Celerio slechts € 20 per jaar aan wegenbelasting betaald, betaal je dat in Nederland maandelijks 8)7

Ik tank trouwens nooit in Nederland: zorg er meestal voor, dat ik vol getankt heb in Duitsland als ik bijvoorbeeld toch naar Amsterdam rij. Dan haal ik dat met gemak op een volle tank :)

Bron

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 12-04-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 11:43
Met het eerste ben ik eens, met het tweede absoluut niet. Een zuinigere auto aanschaffen kan er bijna niet uit (mits je niet fors wil inleveren op comfort). Voorbeeldje:

Wij hebben nu een Renault Clio 1.4, die gemiddeld 1:13.5 doet. Ik zou een Clio 1.2 TCE kunnen kopen, die 1:16 rijdt. We rijden ~15.000km's per jaar. De besparing is dan als volgt:

1.4: 1.111 liter per jaar, met een literprijs van €1,70 is dit: €1889.
1.2: 938 liter per jaar, met een literprijs van €1,70 is dit: €1594.

Ik zou er dus (per jaar) €300 besparen als ik een andere auto aanschaf die 20% zuiniger rijdt. Om een vergelijkbaar exemplaar te kunnen kopen, zou ik minimaal €1500 moeten bijleggen. We moeten dan vijf jaar door blijven rijden voordat het inruilen eruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Knul schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:21:
[...]

Met het eerste ben ik eens, met het tweede absoluut niet. Een zuinigere auto aanschaffen kan er bijna niet uit (mits je niet fors wil inleveren op comfort). Voorbeeldje:

Wij hebben nu een Renault Clio 1.4, die gemiddeld 1:13.5 doet. Ik zou een Clio 1.2 TCE kunnen kopen, die 1:16 rijdt. We rijden ~15.000km's per jaar. De besparing is dan als volgt:

1.2: 938 liter per jaar, met een literprijs van €1,70 is dit €1594 per jaar.

Ik zou er dus (per jaar) €300 besparen als ik een andere auto aanschaf die 20% zuiniger rijdt. Om een vergelijkbaar exemplaar te kunnen kopen, zou ik minimaal €1500 moeten bijleggen. We moeten dan vijf jaar door blijven rijden voordat het inruilen eruit kan.
Je moet ook niet een andere auto kopen álleen maar omdat die zuiniger is maar je kan wél rekening houden met het verbruik als je toch aan een andere auto toe bent. Maar gezien de populariteit van grote lompe SUV hokken is brandstof blijkbaar nog lang niet duur genoeg.

Verschil tussen 1 op 16 en bijna 1 op 14 is ook niet echt heel bijzonder maar stel je koopt een auto die 1 op 20 rijdt zoals een a segmentertje of een hybride auto dan loont het al een stuk sneller. (2,5 jaar terugverdientijd)

Regeren is vooruitzien en denken dat de brandstof altijd dezelfde prijs blijft is vrij naïef.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 12-04-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
[...]

Kopen? Private Lease is tegenwoordig helemaal in :+ Maar ik snap wat je bedoeld: het maakt echter dan nog een verschil, of je perse een zware grotere auto wilt rijden. Of dat je ook genoegen neemt met een kleine, zuinigere auto.

Mijn eerste auto was namelijk een Peugeot 106 1.0 en daar betaalde ik € 14 wegenbelasting voor per maand, en hij haalde met gemak 1op18. Als ik heel goed mijn best deed, dan haalde ik soms ook 1op22.

Voor mij was trouwens de redenen om een jongere A-segmenter te kopen, omdat ik die dure reparaties zat was. Toen heb ik direct maar de zuinigste uitgekozen en achteraf bleek dat best een goede keuze, omdat de benzineprijs wederom stijgend is.

Maar goed: soms rijden mensen auto, terwijl ze het helemaal niet kunnen veroorloven. Zoals die verhalen van mensen die met de auto naar de voedselbank rijden.

Ik begrijp uit jou betoog echter dat een kleinere auto geen optie is, i.v.m. de kinderen? Dat begrijp ik best hoor: denk dat in mijn Suzuki Celerio ook geen drie kinderzitjes zouden passen, maar het is zeker mogelijk om er twee stuks in de krijgen 8) Heb immers ook tweemaal Isofix achterin. Drie passen er wellicht ook nog wel, maar dan word het wel een beetje krap in de auto.
Onder de streep is diesel nog steeds goedkoper dan op benzine rijden in mijn geval. Een andere auto kopen maakt het nog steeds niet goedkoper. Je zult aanschaf en afschrijving ook weer mee moeten nemen.

Van private lease word alleen de leasemaatschappij beter, jij als gebruiker echt niet.

in jouw auto gaan zeker geen 3 kinderzitjes passen, dan zou ik dus 1 van mn kinderen niet mee moeten nemen? gaan pendelen?

het is echt allemaal heel erg leuk bedacht, dat op kosten jagen van de automobilist maar echt niet realistisch. Ik wil bijvoorbeeld best wel met het OV hoor, maar dan ben ik in plaats van 35 a 40 minuten 1,5 a 2 uur onderweg.
Knul schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:21:
[...]

1.2: 938 liter per jaar, met een literprijs van €1,70 is dit: €1594.

Dat dus. Ik reed hiervoor een auto op LPG, wat veruit de goedkoopste optie is per kilometer. Die had echter teveel reparatiepunten die is naar de sloop gegaan.

Ik heb alles flink zitten berekenen en voor mij is het nu het voordeligste om een oudere auto te kopen en die op te rijden. Mn huidige Focus rijd 1:17 ongeveer en de afschrijving is 0. Als dat ding niet meer door de APK komt gaat ie naar de sloop en koop ik een andere. Door de anti diesel hype koop je nu voor weinig een diesel.

[ Voor 23% gewijzigd door Bouke-p op 12-04-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bouke-p schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:44:
[...]

Onder de streep is diesel nog steeds goedkoper dan op benzine rijden in mijn geval. Een andere auto kopen maakt het nog steeds niet goedkoper. Je zult aanschaf en afschrijving ook weer mee moeten nemen.

Van private lease word alleen de leasemaatschappij beter, jij als gebruiker echt niet.

in jouw auto gaan zeker geen 3 kinderzitjes passen, dan zou ik dus 1 van mn kinderen niet mee moeten nemen? gaan pendelen?

het is echt allemaal heel erg leuk bedacht, dat op kosten jagen van de automobilist maar echt niet realistisch. Ik wil bijvoorbeeld best wel met het OV hoor, maar dan ben ik in plaats van 35 a 40 minuten 1,5 a 2 uur onderweg.
Je woon-werk afstand is 60km enkele reis? Dat is ook wel een forse afstand en je maakt met alleen woon-werk al meer bijna 3 keer zoveel kilometers al de gemiddelde automobilist in dit land.

Er komt natuurlijk wel zo'n punt dat het niet meer loont om zo ver weg werk te zoeken ondanks dat het loon bv wat hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Metro2002 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:49:
[...]

Je woon-werk afstand is 60km enkele reis? Dat is ook wel een forse afstand en je maakt met alleen woon-werk al meer bijna 3 keer zoveel kilometers al de gemiddelde automobilist in dit land.

Er komt natuurlijk wel zo'n punt dat het niet meer loont om zo ver weg werk te zoeken ondanks dat het loon bv wat hoger ligt.
Klopt, maar ook dat is weer relatief. Ik heb amper files, alleen bij het Julianaplein in Groningen is het nu bagger ivm werkzaamheden. maar alsnog is mijn reistijd gemiddeld 40 a 45 minuten.

Ik werk ook 1x per week op ons kantoor in Amsterdam en mijn collega's daar die op 20/30km afstand wonen zijn ook minstens 45minuten bezig om op kantoor te komen.

Ik woon in Friesland en het is nou eenmaal een gegeven dat je dan soms wat verder moet rijden voor je werk(en dat OV in 9 van die 10 gevallen gewoon geen optie is)

[ Voor 9% gewijzigd door Bouke-p op 12-04-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bouke-p schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:51:
[...]

Klopt, maar ook dat is weer relatief. Ik heb amper files, alleen bij het Julianaplein in Groningen is het nu bagger ivm werkzaamheden. maar alsnog is mijn reistijd gemiddeld 40 a 45 minuten.

Ik werk ook 1x per week op ons kantoor in Amsterdam en mijn collega's daar die op 20/30km afstand wonen zijn ook minstens 45minuten bezig om op kantoor te komen.
Dat je reistijd meevalt geloof ik graag maar het ging hier natuurlijk om de kosten en domweg gewoon de afstand. Echt alternatieven heb je niet voor de auto op zo'n afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 11:00
[...]

Mja, ik rij ook nog steeds diesel maar rij er veelte weinig kilometers voor, namelijk zo'n 10k km per jaar
Toen ik deze auto kocht reed ik nog met gemak 35k km per jaar

Waarom dan nog steeds geen andere auto (ondanks dat ik wel rondgekeken heb)
Ik weet nu wat ik heb, en de auto bevalt verder prima (VW Golf 6), bij elke andere auto heb je toch weer de kans dat je andermans ellende koopt waardoor je de eerste maanden een flink stuk duurder uit kan vallen dan de wegenbelasting voor lief nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bouke-p schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:44:
[...]
Ik denk dat er wel 3 kinderzitjes in passen hoor: twee stuks achter en eentje voren. Of het praktisch is, dat is wat anders. Maar ik denk dat het in de praktijk wel zou lukken, aangezien ik best een ruime auto heb.

Alleen mijn vriendin die moet dan maar lopen. Maar bij ons in de regio is openbaar vervoer ook niet echt een optie, in Amsterdam daarin tegen had ik er geen enkel probleem mee om op de p+r the parkeren.
FabianGTI schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:56:
[...]

Mja, ik rij ook nog steeds diesel maar rij er veelte weinig kilometers voor, namelijk zo'n 10k km per jaar
Toen ik deze auto kocht reed ik nog met gemak 35k km per jaar

Waarom dan nog steeds geen andere auto (ondanks dat ik wel rondgekeken heb)
Ik weet nu wat ik heb, en de auto bevalt verder prima (VW Golf 6), bij elke andere auto heb je toch weer de kans dat je andermans ellende koopt waardoor je de eerste maanden een flink stuk duurder uit kan vallen dan de wegenbelasting voor lief nemen
Dat laatste is ook wel waar hoor: heb dat zelf ook al meegemaakt, daarom besloten om voor een jonger exemplaar te kiezen. Mijn broertje had dat ook: koopt van zijn laatste geld een Opel Astra Sport, van 2010 ofzo en had direct een dure reparatie te pakken. Airco pomp was stuk :-(

Nieuw was mij zelf dus ook te duur en private lease: ik denk dat ik daarvoor te weinig inkomen heb.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 12-04-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:58:
[...]

Ik denk dat er wel 3 kinderzitjes in passen hoor: twee stuks achter en eentje voren. Of het praktisch is, dat is wat anders. Maar ik denk dat het in de praktijk wel zou lukken, aangezien ik best een ruime auto heb.

Alleen mijn vriendin die moet dan maar lopen. Maar bij ons in de regio is openbaar vervoer ook niet echt een optie, in Amsterdam daarin tegen had ik er geen enkel probleem mee om op de p+r the parkeren.

[...]

Dat laatste is ook wel waar hoor: heb dat zelf ook al meegemaakt, daarom besloten om voor een jonger exemplaar te kiezen. Mijn broertje had dat ook: koopt van zijn laatste geld een Opel Astra Sport, van 2010 ofzo en had direct een dure reparatie te pakken. Airco pomp was stuk :-(

Nieuw was mij zelf dus ook te duur en private lease: ik denk dat ik daarvoor te weinig inkomen heb.
ja en hoe gaat mn vriendin dan mee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bouke-p schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:03:
[...]

ja en hoe gaat mn vriendin dan mee? ;)
Theoretische kan ze nog in het midden op de achterbank zitten, maar dat word dan echt krap. Maar ik durf te wedden: dat grote auto's vaak gereden worden, omdat het praktisch is en comfortabeler. Want als mensen gaan vliegen, dan zijn plotseling wel bereid om als sardientjes vervoerd te worden :+

Maar met drie kinderen snap ik wel dat je voor een grote auto kiest: mijn vader had er 5 stuks en hij had gewoon de bedrijfsbus van het werk bij zich. Alleen daarover was de bijtelling daarin tegen wel best hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 23:16
PalingDrone schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 02:39:
[...]

Nare opmerking ;)
Hoeveel wegenbelasting betaal je in de VS?
Hehe. Wij betalen $810 per jaar, maar onze auto is best duur. Hier is het niet op gewicht maar op de straatprijs van de auto. Je betaald trouwens geen BPM dus in totaal is de belasting op auto's hier een stuk minder.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:11:
Theoretische kan ze nog in het midden op de achterbank zitten, maar dat word dan echt krap.
Bij mijn Ford Focus station zou er misschien nog net een peuter tussen de 2 kinderzitjes op de achterbank passen. Die zitjes zijn breder dan een normale passagier.
Metro2002 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:41:
Maar gezien de populariteit van grote lompe SUV hokken is brandstof blijkbaar nog lang niet duur genoeg.
Is de populariteit daarvan niet ontstaan toen de gigantische Outlander met gigantisch fiscaal voordeel te rijden was? Voor die tijd zag je amper SUV's, nu steeds meer. Mooi hoor, hoe het milieudoel compleet vergeten is, maar de belastinginkomsten uiteindelijk toch zijn waar het echt om gaat.

Even buiten de box denken: als de overheid brandstofverbruik serieus wil ontmoedigen, is het misschien een leuke optie om alle benzinepompen gewoon te sluiten. Verkoop benzine en diesel net als spiritus en thinner gewoon per literflessen in de winkel. Als 50 flessen leeggieten in je auto geen bewustwording oplevert weet ik het ook niet meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Laatst online: 17-06 01:27

auto660

1991 240 GL Brick

RemcoDelft schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:39:
[...]

Bij mijn Ford Focus station zou er misschien nog net een peuter tussen de 2 kinderzitjes op de achterbank passen. Die zitjes zijn breder dan een normale passagier.

[...]

Is de populariteit daarvan niet ontstaan toen de gigantische Outlander met gigantisch fiscaal voordeel te rijden was? Voor die tijd zag je amper SUV's, nu steeds meer. Mooi hoor, hoe het milieudoel compleet vergeten is, maar de belastinginkomsten uiteindelijk toch zijn waar het echt om gaat.

Even buiten de box denken: als de overheid brandstofverbruik serieus wil ontmoedigen, is het misschien een leuke optie om alle benzinepompen gewoon te sluiten. Verkoop benzine en diesel net als spiritus en thinner gewoon per literflessen in de winkel. Als 50 flessen leeggieten in je auto geen bewustwording oplevert weet ik het ook niet meer :+
Hoe ga ik mijn LPG tank vullen met een flesje? Moet ik er dan heel hard in gaan knijpen ofzo? :+

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Metro2002 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:41:
[...]

Je moet ook niet een andere auto kopen álleen maar omdat die zuiniger is maar je kan wél rekening houden met het verbruik als je toch aan een andere auto toe bent. Maar gezien de populariteit van grote lompe SUV hokken is brandstof blijkbaar nog lang niet duur genoeg.

Verschil tussen 1 op 16 en bijna 1 op 14 is ook niet echt heel bijzonder maar stel je koopt een auto die 1 op 20 rijdt zoals een a segmentertje of een hybride auto dan loont het al een stuk sneller. (2,5 jaar terugverdientijd)

Regeren is vooruitzien en denken dat de brandstof altijd dezelfde prijs blijft is vrij naïef.
Ik ben zelf ook van plan een 'dikke suv' te halen. Ook diesel, want moet 3500KG kunnen trekken.
(maar wel milieuvriendelijk) want ga het gebruiken voor twee auto's nu. ;)
Alleen jammer dat 'heel veel' nieuwe klasse-E zijn, schonere klasse kan geen 3500KG trekken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Kuusj schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:28:
Voor ons loont het wel om naar België te gaan. In totaal een uurtje weg, en het scheelt 30 cent per liter. De auto waar we mee gaan kan 55 liter in, en dan nog 45/50 liter aan jerrycans. Da's dan toch 30,- per tankbeurt, en aangezien wij ongeveer 40 liter per week verstoken (in totaal, met 3 auto's actief in gebruik) zeker de moeite waard. Dat gaat nu richting de 50 liter per week omdat mijn moeder extra gaat werken. 60,- per maand besparen is toch wel lekker.

Met mijn eigen auto tank ik wel nog regelmatig de absurde Nederlandse prijzen omdat die niet zo goed tegen de E10 kan.
Ik denk dan wel dat je eigenlijk een freeloader bent. In principe help je de B.V. Nederland en het idee dat we het allemaal samen moeten doen om zeep zo voor eigen gewin. Mooi is dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

3 kinderen hebben en dan zeuren dat je auto zo duur is omdat er 3 zitjes moeten passen. Ik vind het maar onzin, sorry. Dan had je er na 1 of 2 een knoop in moeten leggen, das ook nog es beter voor het milieu en voor de portemonnee ...(een kind kost iets van 100-150k tot zijn/haar 18e, had je een paar nette middenklassers van kunnen kopen :+).

Bovendien is het ook een keuze om op 60km enkele reis van je werk te gaan wonen. In andere topics hebben we de mond vol over het milieu en klimaat, ik vind dat derhalve we dat in onze samenleving vastgeroeste forenzen ook wel mogen gaan ontmoedigen... Vind eigenlijk dat je subsidie moet krijgen die stijgt/daalt naarmate je dichter bij/verder weg van je werk woont. Maargoed, dat is niet haalbaar en fraude gevoelig...

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2019 16:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
Bart2005 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:22:
[...]

Ik denk dan wel dat je eigenlijk een freeloader bent. In principe help je de B.V. Nederland en het idee dat we het allemaal samen moeten doen om zeep zo voor eigen gewin. Mooi is dat niet.
Haha, omgekeerde wereld.. In de EU geldt vrij verkeer van goederen en personen. Als die ‘B.V. Nederland’ van je concurrerend wil zijn, dan moet ie de accijnzen verlagen. Maar B.V. Nederland wil helemaal niet concurreren, maar wil alleen belastingen innen. Meer, meer, meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dat is een politieke keuze, er gaat nu grofweg een miljard euro aan accijns en BTW per jaar vanuit ons land naar de Duitse en Belgische overheid. De overheid zou ook onder de accijns van de buurlanden kunnen gaan zitten, dan zou er een miljard euro hierheen komen.
Ik zie het liever andersom: ik betaal 50 euro brandstofbelasting in Duitsland omdat Rutte op hetzelfde product 60 euro belasting heft. Door het onderste tientje uit de kan te willen loopt de overheid dan 5 tientjes mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
RemcoDelft schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:01:
[...]

Dat is een politieke keuze, er gaat nu grofweg een miljard euro aan accijns en BTW per jaar vanuit ons land naar de Duitse en Belgische overheid. De overheid zou ook onder de accijns van de buurlanden kunnen gaan zitten, dan zou er een miljard euro hierheen komen.
Ik zie het liever andersom: ik betaal 50 euro brandstofbelasting in Duitsland omdat Rutte op hetzelfde product 60 euro belasting heft. Door het onderste tientje uit de kan te willen loopt de overheid dan 5 tientjes mis.
Mee eens. Maar toegankelijk voor een beperkte groep in de grensstreek. Hoewel ik in dit topic ook nog iemand tegenkwam die voor 8 euro bruto "besparing" 250 kilometer gaat rijden om goedkoper te tanken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
FreakNL schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:28:
Bovendien is het ook een keuze om op 60km enkele reis van je werk te gaan wonen. In andere topics hebben we de mond vol over het milieu en klimaat, ik vind dat derhalve we dat in onze samenleving vastgeroeste forenzen ook wel mogen gaan ontmoedigen... Vind eigenlijk dat je subsidie moet krijgen die stijgt/daalt naarmate je dichter bij/verder weg van je werk woont. Maar goed, dat is niet haalbaar en fraude gevoelig...
Dit inderdaad. We vinden het normaal om al die miljarden forenzenkilometers af te leggen alsof het een soort natuurwet is. Terwijl het gewoon een glijdende schaal is en in principe niet nodig. We doen het omdat het kan. Maar het kan ook anders als er voldoende aansturing vanuit de overheid komt. Van de werkgevers (en ook de werknemers) moeten we het niet hebben wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[...]

Lekker belangrijk, wij spekken de staatskas imho al genoeg met 5 voertuigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
Bart2005 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:14:
Dit inderdaad. We vinden het normaal om al die miljarden forenzenkilometers af te leggen alsof het een soort natuurwet is. Terwijl het gewoon een glijdende schaal is en in principe niet nodig. We doen het omdat het kan. Maar het kan ook anders als er voldoende aansturing vanuit de overheid komt. Van de werkgevers (en ook de werknemers) moeten we het niet hebben wat dat betreft.
Zeg maar zoals vroeger, een baan voor het leven, op fietsafstand van je werk wonen, en op 1 salaris een gezin onderhouden? Ik denk dat veel mensen daar meteen voor zouden tekenen!
Tweeverdieners helpen ook niet om dichtbij het werk te wonen, en dat is juist door de politiek zo ingericht, dus ik zou vanuit de overheid geen oplossing verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 13-04-2019 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Kuusj schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:22:
[...]

Lekker belangrijk, wij spekken de staatskas imho al genoeg met 5 voertuigen.
Deze kop ik even in. :) Uiteraard kost je de staatskas geld omdat alle externaliteiten niet bij de gebruiker/vervuiler terechtkomen. Verder is het natuurlijk niet goed voor de ecologische voetafdruk die "5 voertuigen". Ergens houdt dat op dat consumptieve gedrag totdat het op is en na ons de zondvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kuusj Volgens mij mag je maar 10L 'reserve' brandstof vervoeren in België.
(in de auto)

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 13-04-2019 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bart2005 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:14:
[...]

Zodra ik op afstand mag werken (let op het woordje 'mag' want technisch is het geen enkel probleem) doe ik het direct!

Daar mag naar mijn mening ook wel eens naar gekeken worden. Forenzenkilometers kunnen inderdaad gewoon fors minder maar daar heeft de gemiddelde werknemer niet veel keuze in. Die woont in een vinex wijk en moet naar een industrieterrein (overheidsbeleid) en omdat de bejaarde werkgevers op afstand werken niet zo'n goed idee vinden (dan zie ik niet of je werkt! ) moet je elke dag forenzen.

Waanzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Bart2005 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:00:
[...]

Deze kop ik even in. :) Uiteraard kost je de staatskas geld omdat alle externaliteiten niet bij de gebruiker/vervuiler terechtkomen. Verder is het natuurlijk niet goed voor de ecologische voetafdruk die "5 voertuigen". Ergens houdt dat op dat consumptieve gedrag totdat het op is en na ons de zondvloed.
Tja ach, iedereen zijn eigen idealen (: 3 van de 5 voertuigen die we hebben zijn Euro 6, en de andere 2 worden sporadisch gebruikt, dus dat is al een stukje beter voor het milieu dan een gemiddelde auto. Daarbuiten gebruiken wij auto's om naar het werk te gaan, hetgeen de staat ook weer enorme bergen aan belasting oplevert. We kunnen ook thuis blijven zitten hoor: geen productiviteit, geen belastinggeld, maar die paar tientjes die aan belasting voor benzine komt nu niet meer bij België terecht! Chapeau..

Nee, ik denk dat ik fijn in België blijf tanken (; We houden rekening met het milieu waar dat kan, maar als ik toch benzine moet kopen doe ik dat ook op de goedkoopste manier. Eenieder die 1,80€ per liter benzine wil betalen, prima, even goede vrienden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De olieprijzen, en dus de benzine/diesel-prijzen, zullen vermoedelijk binnenkort weer fors gaan stijgen door een actie van de VS. Deels is dat nu al gaande zelfs.
Vijf landen die nu nog Iraanse olie kopen, moeten zich binnenkort alsnog gaan houden aan de Amerikaanse sancties tegen dat land. Het Witte Huis heeft dat vandaag bekendgemaakt. De nieuwe stap is bedoeld om de druk op Iran te verhogen vanwege het nucleaire programma van het land.

Het gaat om China, India, Japan, Zuid-Korea en Turkije. De landen werden vorig jaar vrijgesteld van sancties, vooral om te zorgen dat de olieprijzen niet te snel stegen. Ook konden de landen zo een alternatief zoeken voor de Iraanse olie. Als ze ook in de toekomst Iraanse olie blijven kopen, worden ze door de Amerikanen bestraft.

Het nieuws lekte eerder al uit, waardoor olieprijzen dit weekend stegen. Verwacht wordt dat de sancties zelf daar nog een schepje bovenop doen. Los daarvan zijn de olieprijzen wereldwijd al hoog door het beperkte aanbod, vanwege verstoringen in de markt door problemen in Venezuela, Nigeria en Libië, zeggen analisten bij persbureau Bloomberg.

China, de grootste koper van Iraanse olie, bekritiseert de eenzijdige sancties. De handel met Iran zou "redelijk en legitiem" zijn en daarom moeten worden gerespecteerd, zegt een woordvoerder van de Chinese overheid.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...-olieprijzen-stijgen.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RemcoDelft schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:39:
[...]

l. Als 50 flessen leeggieten in je auto geen bewustwording oplevert weet ik het ook niet meer :+
50 plastic flessen aan afval na een tankbeurt, het milieu zal je dankbaar zijn :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Zet daartegenover dan wat Nederlandse brievenbusfirma's die daarmee legaal belasting ontduiken in andere landen en de boel is weer in evenwicht.
Het is de politiek die de keuzes maakt. Andersom is de diesel hier vaak goedkoper dan bij de oosterburen, die komen ook gerust hier tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:17:
[...]

Andersom is de diesel hier vaak goedkoper dan bij de oosterburen, die komen ook gerust hier tanken.
Ook niet meer. GLA van diesel is 1,483, bij de goedkope stations ook wel 1,36.

In Duitsland zie ik 1,22 verder over de grens tot 1,30 vlak over de grens, en die prijs daalt nog wel met een paar cent tegen de avond.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

We hebben bijna een record te pakken :)
De prijs voor 1 liter Euro95 is in enkele weken tijd flink gestegen en staat nu op bijna 5 cent onder het record van 1,895 euro. Dinsdagochtend was de gemiddelde adviesprijs 1,834 euro. Dat is 3,5 cent duurder dan drie weken geleden.

Begin dit jaar lag de benzineprijs nog op 1,604 euro. Sindsdien is de prijs met 14 procent gestegen. Ook diesel is dit jaar duurder geworden en kost nu 1,49 euro per liter.

De stijging van de brandstofprijzen hangt op dit moment vooral samen met de stijging van de olieprijs, volgens analisten.

Dinsdag wordt voor een vat Brentolie 71,9 dollar betaald, maar enkele dagen geleden stond de prijs al bijna op 74,5 dollar, een stijging van 33,5 procent ten opzichte van begin dit jaar.

Olieprijzen stijgen mede door Amerikaanse sancties

De olieprijzen stijgen volgens analisten door productiebeperkingen van oliekartel OPEC en de pogingen van de Amerikaanse overheid om de grote olieproducent Iran te isoleren.

De Amerikaanse regering heeft gezegd de olie-export van Iran te willen verlagen naar nul. Alle kopers van Iraanse olie kunnen vanaf 1 mei sancties tegemoetzien.

De Iraanse president Hassan Rouhani zei dinsdag nog dat het land zal doorgaan met de export. Als de VS een exportmethode blokkeert, dan zal Iran volgens hem een nieuwe methode vinden.
Bron: https://www.nu.nl/geldzak...nder-record-van-2012.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Altijd fijn. Toen ik m'n 1e auto kocht in 2010, stond de benzine op €1.45. Anderhalf jaar later ging de prijs aan de snelweg over de €2/L, en heb ik de auto ingeruild op een dieseltje.

Dieseltje werd van de een op de andere dag spontaan waardeloos en onverkoopbaar door de aankondiging van de milieuzones, dus ben dr mee doorgereden tot ie economisch niet meer reparabel was, en toen een auto op LPG gekocht. LPG ging van 50 cent de liter naar 80 cent de liter en langzaam terug naar 65 cent de liter, geen probleem op zich, totdat de LPG installatie er mee ophield, toen was het gewoon een dure benzineauto met nodeloos hoge maandlasten, economisch niet rendabel, afgevoerd.

Terug naar benzine maar weer, eind 2018, 1.45 de liter, hey! ....en vervolgens schieten de prijzen weer omhoog naar dezelfde soort record-niveaus als 2012. :/ Beetje jammer weer.

Gelukkig heb ik ook een electrisch voertuig nu, daar moet alleen wel een nieuwe accu in, ook duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

AlexanderB schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 01:01:
Altijd fijn. Toen ik m'n 1e auto kocht in 2010, stond de benzine op €1.45. Anderhalf jaar later ging de prijs aan de snelweg over de €2/L, en heb ik de auto ingeruild op een dieseltje.

Dieseltje werd van de een op de andere dag spontaan waardeloos en onverkoopbaar door de aankondiging van de milieuzones, dus ben dr mee doorgereden tot ie economisch niet meer reparabel was, en toen een auto op LPG gekocht. LPG ging van 50 cent de liter naar 80 cent de liter en langzaam terug naar 65 cent de liter, geen probleem op zich, totdat de LPG installatie er mee ophield, toen was het gewoon een dure benzineauto met nodeloos hoge maandlasten, economisch niet rendabel, afgevoerd.

Terug naar benzine maar weer, eind 2018, 1.45 de liter, hey! ....en vervolgens schieten de prijzen weer omhoog naar dezelfde soort record-niveaus als 2012. :/ Beetje jammer weer.

Gelukkig heb ik ook een electrisch voertuig nu, daar moet alleen wel een nieuwe accu in, ook duur.
Kortom: Het is zo gek nog niet dat ik een nieuwe fiets heb gekocht :+

De benzine was bij ons bij de tango overigens € 1,69 dus nog wel een heel stuk onder de adviesprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 17-06 07:36

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wat m'n benzine vanmorgen kostte heb ik niet bijgehouden en staat nog niet bijgewerkt in m'n app. De vorige tankbeurt was € 1,689/l. Gewoon bij een lokale Shell pomp, trouwens. Ben blij met de zakelijke tankpas, want bijna 2x per week over de € 100 aan brandstof tikt hard aan...

[ Voor 8% gewijzigd door AllSeeyinEye op 01-05-2019 09:35 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 12:39
2x per week 100,- aan brandstofkosten is fors, moet je niet aan de diesel dan?

Ik weet dat ik in 2002 met mijn eerste auto nog minder dan een euro betaalde voor liter 95. goeie oude tijden haha.

Nu zit ik met wegenbelasting van mijn euro4 diesel op 142,- per maand en rond de 1,36 de liter aan diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:34
Wat mij wel heel erg is opgevallen is dat de benzineprijs de afgelopen weken met bijna 15ct per liter is gestegen, maar dat diesel totaal niet gestegen is. Daar waar ik bij mijn vaste tankstation een korte tijd terug voor Benzine 1,519 en Diesel 1,299 betaalde is dat nu 1,659 en 1,319. Dat met de hoge olieprijs gaat er bij mij dus maar deels in, immers wordt Diesel ook van olie gemaakt. Ik denk eerder dat er langzaamaan schaarste is aan benzine omdat half leaserijdend Nederland benzine is gaan rijden omdat diesel in de lease niet meer te betalen is.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:40
Jassy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:04:
Wat mij wel heel erg is opgevallen is dat de benzineprijs de afgelopen weken met bijna 15ct per liter is gestegen, maar dat diesel totaal niet gestegen is. Daar waar ik bij mijn vaste tankstation een korte tijd terug voor Benzine 1,519 en Diesel 1,299 betaalde is dat nu 1,659 en 1,319. Dat met de hoge olieprijs gaat er bij mij dus maar deels in, immers wordt Diesel ook van olie gemaakt. Ik denk eerder dat er langzaamaan schaarste is aan benzine omdat half leaserijdend Nederland benzine is gaan rijden omdat diesel in de lease niet meer te betalen is.
De stijging van de benzineprijs kan best eens te maken hebben met de contaminatie van de olie in de pijplijn die door Wit-Rusland naar Europa komt. Op een of andere manier is dat hier nauwelijks in het nieuws geweest, maar dat zorgt voor hoge kosten voor de partijen die in olie handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chm123
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Het is nu zelfs al dat bij sommige tankstations de "Premium"-95 goedkoper is dan de Euro95!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 21:36
chm123 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:31:
Het is nu zelfs al dat bij sommige tankstations de "Premium"-95 goedkoper is dan de Euro95!
Weet je zeker dat je het niet over Blue One 95 hebt? Want die was sws al goekoper vanwege de lagere CO2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broederdt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06 12:35
Pyramiden schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:52:
[...]

De stijging van de benzineprijs kan best eens te maken hebben met de contaminatie van de olie in de pijplijn die door Wit-Rusland naar Europa komt. Op een of andere manier is dat hier nauwelijks in het nieuws geweest, maar dat zorgt voor hoge kosten voor de partijen die in olie handelen.
Dat kan, wat sterker zal meespelen is dat Trump niet wilt dat er nog olie uit Iran wordt verkocht. Onduidelijk hierin is ook of dat wordt opgevangen door de rest van het OPEC kartel.

Overigens tank ik ook inmiddels in Duitsland, ik werk er en met de leaseauto een tweetal jerrycans volgooien bij de pomp (rijd er toch langs) en mee naar huis nemen kan dan wel uit.
De hele auto meurt inmiddels naar benzine maar dat heb ik er wel voor over.
En dat is dan een potentiële brandbom in een Aygo met 160km per uur..

[ Voor 21% gewijzigd door broederdt op 01-05-2019 22:58 ]

The less I know about other people's affairs, the happier I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
De olieprijs is van groot belang voor de benzineprijs. Maar de verhoging heeft in Nederland een klein effect, omdat de hoge belastingen en accijns de prijs dempen.
Ik dacht dat de belasting en accijns altijd een percentage was van de basis prijs. Dan zou je zeggen dat elke cent dat de brandstof duurder wordt extra versterkt wordt door de belasting en accijnzen, ipv gedempt. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 16:42
LordSinclair schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:03:
[...]

Ik dacht dat de belasting en accijns altijd een percentage was van de basis prijs. Dan zou je zeggen dat elke cent dat de brandstof duurder wordt extra versterkt wordt door de belasting en accijnzen, ipv gedempt. :?
Accijns is een vast bedrag per liter, belasting (BTW) is een percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook gaan de accijnstarieven elk jaar met de inflatiecorrectie mee omhoog.
(maar het kwartje van Kok, mag er nu wel eens af :D )

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 16-09-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Even een kick, over een paar dagen gaat de accijns op vooral benzine, en in iets mindere mate ook diesel en LPG weer omhoog:
De accijnzen op brandstoffen benzine, diesel en lpg gaan volgend jaar omhoog. De accijns op benzine stijgt met ruim 1 cent, waardoor een tankbeurt van 40 liter ongeveer 0,60 euro meer kost.

Ook de accijnzen op diesel en lpg worden over enkele dagen verhoogd. Zo stijgt de accijns op diesel bijna 0,008 euro per liter. In het geval van lpg wordt het bedrag per liter verhoogd met iets meer dan een kwart cent per liter. Dieselrijders zijn 38 cent duurder uit bij een tankbeurt van 40 liter en automobilisten met lpg komen uit op 14 cent extra.

"Het argument voor deze accijnsverhoging is de inflatie - door de overheid vastgesteld op 1,6 procent. Dat de overheid de accijnsverhoging ook nog eens belast met 21 procent btw wordt voor het gemak vergeten. Daardoor wordt uw tankbeurt een halve euro duurder", aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.

De accijnzen op brandstoffen zijn de afgelopen jaren steeds gestegen. Sinds 2011 ligt de accijns op benzine ongeveer `11,4 procent hoger. De accijnzen op diesel en lpg zijn in diezelfde periode met respectievelijk 18,9 en 125,5 procent gestegen.

Accijnzen en btw maken het grootste deel van de brandstofprijs uit in Nederland, namelijk zo'n 62 procent. De rest wordt opgebouwd uit marges en productiekosten. Onder de laatstgenoemde valt onder meer de inkoopprijs van olie.
Bron: Prijzen aan de pomp ook volgend jaar omhoog door hogere accijnzen

Op dit moment is de GLA voor Euro95 € 1.777 en voor diesel € 1.494.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik tank al langere tijd niet meer in Nederland, mij te duur.
Als ik in België mijn tank vul, ben ik voor een litertje Super '98 (E5) slechts € 1,43 kwijt.
Ja inderdaad, dat is dure benzine.... maar goedkoper dan goedkope benzine in Nederland!

De prijzen hier zijn gewoon schandalig hoog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:21:
Even een kick, over een paar dagen gaat de accijns op vooral benzine, en in iets mindere mate ook diesel en LPG weer omhoog:

[...]

Bron: Prijzen aan de pomp ook volgend jaar omhoog door hogere accijnzen

Op dit moment is de GLA voor Euro95 € 1.777 en voor diesel € 1.494.
Nog een verhoging. Het verplichten van E10 was al een verhoging. Hetzelfde betalen voor minder energie.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Het is en blijft schandalig hoeveel belasting er op brandstof zit in dit land. Wanneer is het eens genoeg, vraag je jezelf af. Nooit, vrees ik.

Ik hoop dat er ooit een eerlijker verdeling komt tussen particulieren en leaserijders. Voor het bedrag aan bijtelling van een luxe wagen, kan je privé nog niet eens een starlet uit 2000 rijden. Maar goed, ik ga off-topic.

En wanneer gaat de belastingvrije kilometervergoeding van € 0,19 nu eens omhoog naar een meer realistische waarde? Ik stoor mij hier heel erg aan.

Snel nog even de tank volgooien voor het nieuwe jaar, al is het alleen maar uit principe.

[ Voor 14% gewijzigd door Naafkap op 23-12-2019 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Steven.w schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:50:
Het is en blijft schandalig hoeveel belasting er op brandstof zit in dit land. Wanneer is het eens genoeg, vraag je jezelf af. Nooit, vrees ik.

Ik hoop dat er ooit een eerlijker verdeling komt tussen particulieren en leaserijders. Voor het bedrag aan bijtelling van een luxe wagen, kan je privé nog niet eens een starlet uit 2000 rijden. Maar goed, ik ga off-topic.

En wanneer gaat de belastingvrije kilometervergoeding van € 0,19 nu eens omhoog naar een meer realistische waarde? Ik stoor mij hier heel erg aan.

Snel nog even de tank volgooien voor het nieuwe jaar, al is het alleen maar uit principe.
Ach, ik maak met niet zo druk om, als het niet via brandstof gaat dan pakken ze het geld wel ergens anders vandaan.
En minder zal er ook niet echt door gereden worden, wel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneLou
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-01-2021
Soldaatje schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:33:
[...]

Ach, ik maak met niet zo druk om, als het niet via brandstof gaat dan pakken ze het geld wel ergens anders vandaan.
En minder zal er ook niet echt door gereden worden, wel langzamer.
+ 1 iedereen aan de Tesla, dan de MRB voor elektrische auto's flink omhoog ! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 21:25
ReneLou schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:46:
[...]

+ 1 iedereen aan de Tesla, dan de MRB voor elektrische auto's flink omhoog ! :+
Dat staat al gepand. 2025 nog kwart tarief, 2026 vol tarief. Over het gewicht inclusief accu's. En dan beweren ze nog dat ze elektrisch willen stimuleren, brandstof willen beperken. :( Van benzine auto van rond de 1300 kilo naar 1700 kilo aan Tesla levert zeker een bult extra wegenbelasting op. En dat is nog zonder de standaard tussentijdse verhoging van de wegenbelasting of de provinciale opcenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acclo
  • Laatst online: 12-05-2022
In Duitsland kan je een cadeaukaartactie, cashback en coupons stapelen. Uiteindelijk vandaag €0,989 per liter betaald voor Super E5 bij Aral, scheelt mij €30 (!) op een volle tank ten opzichte van Nederland, echt belachelijk. 30 liter tanken was misschien een paar cent goedkoper per liter, maar om zo vaak 2x40km naar Duitsland te rijden is ook weer iets te veel van het goeie 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Aangezien ik vlakbij de grens woon ( <10km) tank ik vrijwel altijd in Duitsland. Ik combineer het vaak met andere boodschappen. Ik zie vandaag prijzen voor E5 rond de €1,40. Opmerking voor de Duitse prijzen: ze variëren veel meer dan in Nederland, zowel op andere weekdagen, als op uren van de dag.
https://www.clever-tanken...t=41334&spritsorte=7&r=15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Voor wie (relatief) goedkoop wil tanken:
De tankstations Tango aan de Ruurloseweg in Groenlo en Total aan de Barchemseweg in Ruurlo zijn uitgeroepen tot de goedkoopste tankstations van Nederland. Het bedrijf Multitankcard heeft de prijzen aan de pomp een jaar lang bijgehouden en riep de beide tankstations uit als winnaar. Ze ontvingen daarvoor de Slim Tanken Award 2019.

Beide tankstations leverden met een gemiddelde literprijs van 1,551 euro voor Euro 95 dit jaar de goedkoopste benzine. Daarmee lag de prijs van beide pompen 10 cent lager dan de gemiddelde betaalde pompprijs in Nederland.

MultiTankcard hield ook de prijsstijgingen bij van benzine in 2019. Euro 95 steeg van €1,61 naar €1,65 per liter, een stijging van 1,8 procent ten opzichte van 2018. Diesel steeg van €1,34 naar €1,36: een stijging met 1,4 procent.

De prijzen van alle Nederlandse tankstations met tenminste 1.000 tankbeurten per jaar betaald met de Multitankcard zijn met elkaar vergeleken. Jan Kanters van Total Ruurlo, is blij met de award, maar wil er verder liever geen ruchtbaarheid aan geven: ,,Wij zijn Achterhoekers en willen niet te hoog van de toren blazen. Voor ons geldt: doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. We werken graag in alle bescheidenheid verder in ons tankstation.’’ Opvallend is dat zijn zaak het enige bemande tankstation in de top 10 is.

Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard, heeft wel een verklaring voor de twee winnaars: ,,Het is geen toeval dat de winnaars allebei vlakbij de grens gevestigd zijn, met sterke prijsdruk van onze Duitse buren. Ook zie je dat de meeste stations in de top 10 buiten de dichtbevolkte Randstad gevestigd zijn. Voor onze klanten is zo’n overzicht natuurlijk hartstikke nuttig.” Lachend: “Je weet nu waar het de moeite loont om even om te rijden.”

MultiTankcard stelde een top 10 samen van de goedkoopste tankstations in Nederland in de periode januari tot en met november 2019. Daar staat nog een Achterhoeks tankstation in: Tango in Borculo (op 3).
Bron: Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland

De hele Top-10:
1. Tango Groenlo en Total Ruurlo Inz Kanters, Ruurlo
2. Tango Winschoten
3. Tango Borculo
4. Joontjes Kreditank Sneek
5. Makro Groningen
6. Makro Duiven
7. Tankstation Turfkade (Green Oil BV), Almelo
8. Makro Delft
9. Makro Breda
10. Tango Zaandam

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
DeGroteMuis schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:27:
[...]

Dat staat al gepand. 2025 nog kwart tarief, 2026 vol tarief. Over het gewicht inclusief accu's. En dan beweren ze nog dat ze elektrisch willen stimuleren, brandstof willen beperken. :( Van benzine auto van rond de 1300 kilo naar 1700 kilo aan Tesla levert zeker een bult extra wegenbelasting op. En dat is nog zonder de standaard tussentijdse verhoging van de wegenbelasting of de provinciale opcenten.
Precies wanneer alle lease Tesla's 5 jaar oud zijn, dus overgaan naar particulieren. Waar dit weer realiteit wordt:
Steven.w schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:50:
Iedereen heeft forst bijgedragen aan alle subsidieslurpers (EV's) en wanneer ze betaalbaar worden worden ze weer duur gemaakt. Dus de leaserijder komt er weer mooi mee weg, lekker goedkoop rijden. Laat de rest maar belasting betalen.

Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste