Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09-2019
quote:
wildhagen schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 04:30:
Even een bescheiden kick, want UnitedConsumers verwacht momenteel dat we begin volgend jaar door de magische € 2.00 per liter-grens gaan met de benzineprijzen:
Ik weet niet hoeveel vertrouwen ik moet plaatsen in zo'n tekst van UnitedConsumers. Zij verkopen namelijk in dezelfde adem ook lidmaatschappen voor korting o.a. op brandstof. Klinkt mij in de oren als zieltjes werven.
quote:
Engineer Stewie schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:27:
Mag niet van de leasemaatschappij 8)7
Hoe moeten ze dat weten? Adblue is een reservoir en je kan er zo een flesje in gooien. (Mag je ook je ruitensproeiervloeistof niet zelf bijvullen? :P ) Alternatief stop je even bij de dealer. Kost je toch niets extra als leaserijder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:46
quote:
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:53:
Hoe moeten ze dat weten? Adblue is een reservoir en je kan er zo een flesje in gooien. (Mag je ook je ruitensproeiervloeistof niet zelf bijvullen? :P ) Alternatief stop je even bij de dealer. Kost je toch niets extra als leaserijder.
Wat ik zelf doe, moet ik zelf betalen...
Heb ooit (de juiste) olie toegevoegd omdat de auto met laag oliepijl afkwam (mijn vorige auto) en toen ik het bonnetje afgaf doodleuk de melding gekregen dat ik maar naar de dealer moet (15€ vs 65€).
Opt einde van de lease heb ik de wagen eens laten takelen omwille van een kapotte band (reservewiel lag in de koffer). Zeggen ze niks van...

Buiten rijden/wassen raak ik de wagen nietmeer aan :).

AMD Ryzen 5 1600X@4.0GHz - Corsair 16GB DDR4 3200 - GTX 1080Ti OC - 250GB 960 Evo SSD - Crucial mx300 525GB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
Engineer Stewie schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:49:
Heb ooit (de juiste) olie toegevoegd omdat de auto met laag oliepijl afkwam (mijn vorige auto) en toen ik het bonnetje afgaf doodleuk de melding gekregen dat ik maar naar de dealer moet (15€ vs 65€).
Olie bij dealers is wel goedkoper dan dat. Normaal gieten ze er geen flesje in, maar komt het uit het vat.

Leasemij's hebben altijd prijsafspraken. Wat jou 50 euro uit je zak moet kosten hebben zij een betere deal op dankzij volumes en hard onderhandelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Engineer Stewie
quote:
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:07:
[...]

Olie bij dealers is wel goedkoper dan dat. Normaal gieten ze er geen flesje in, maar komt het uit het vat.

Leasemij's hebben altijd prijsafspraken. Wat jou 50 euro uit je zak moet kosten hebben zij een betere deal op dankzij volumes en hard onderhandelen.
Ik moet de facturen goedkeuren, dus die 65€ is reëele kost.

AMD Ryzen 5 1600X@4.0GHz - Corsair 16GB DDR4 3200 - GTX 1080Ti OC - 250GB 960 Evo SSD - Crucial mx300 525GB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 05:01
Hoe hoger de prijs aan de pomp hoe beter de business case voor een EV :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flannk
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-02 17:16
F

[Voor 99% gewijzigd door flannk op 25-05-2018 21:05]

• Engineer Stewie
quote:
Marcva schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 19:55:
EV is veelal duurder in lease, die gaat ineens niet goedkoper worden. Je gaat gewoon een kleinere benzine moeten leasen als het een leasecontract incl brandstof is 😂

• CMD-Snake
quote:
Bij elektrische auto's ligt de aanschafprijs doorgaans een stuk hoger, waardoor leaseprijzen ook hoger worden. Ook bij een auto met verbrandingsmotor liggen de bulk van de kosten in aanschaf, afschrijving en onderhoud voor een leasemij.

Tel daar nog eens bij op dat je met een EV wel precies in het gebruiksplaatje moet passen. Er zitten nogal wat beperkingen aan dat elektrisch rijden.

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 30-03 18:51
quote:
Jij denkt dat de E prijs gelijk blijft bij een hogere olieprijs?

• Marcva
quote:
pacificocean schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:13:
[...]

Jij denkt dat de E prijs gelijk blijft bij een hogere olieprijs?
Elektriciteit wordt steeds meer onafhankelijk van olie. Ik verwacht dat het principe "de vervuiler betaalt" steeds meer opgeld zal doen. Dus hoe meer emissie, hoe hoger de prijs van de brandstof. E is hernieuwbaar (zon / wind) en blijft dus goedkoop.
Idem voor aardgas.
Dit is de enige manier om "Parijs" te halen.
Mark my words O-)

Overigens overweeg ik geen EV te leasen, maar zakelijk te kopen. Geen gezeur met gebruiksplaatjes dus ;)
En ja, de aanschaf is duurder, maar het gebruik goedkoper (onderhoud en energie). Afschrijving is nog onduidelijk. Prognose is dat dat hard gaat, maar kans is ook groot dat 'ie na 5 jaar juist heel aantrekkelijk is voor de particuliere markt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-07-2019
quote:
Marcva schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:01:
[...]

Elektriciteit wordt steeds meer onafhankelijk van olie. Ik verwacht dat het principe "de vervuiler betaalt" steeds meer opgeld zal doen. Dus hoe meer emissie, hoe hoger de prijs van de brandstof. E is hernieuwbaar (zon / wind) en blijft dus goedkoop.
Idem voor aardgas.
Mark my words O-)

Overigens overweeg ik geen EV te leasen, maar zakelijk te kopen. Geen gezeur met gebruiksplaatjes dus ;)
En ja, de aanschaf is duurder, maar het gebruik goedkoper (onderhoud en energie). Afschrijving is nog onduidelijk. Prognose is dat dat hard gaat, maar kans is ook groot dat 'ie na 5 jaar juist heel aantrekkelijk is voor de particuliere markt.
Leuk die hernieuwbare energie, tot salderen wordt beperkt...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
quote:
dfrenner schreef op zondag 27 mei 2018 @ 05:00:
[...]

Leuk die hernieuwbare energie, tot salderen wordt beperkt...
Off topic:
Misschien wil je dat juist wel: en dan variabele prijzen per uur/kwartier, lage prijs= eigen opwek opslaan, hoge prijs=leveren vanuit je buffer. Kassa. Resultaat is peak shaving op het net, waardoor de netbeheerder dat minder hoeft te verzwaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
quote:
Marcva schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:06:
Misschien wil je dat juist wel: en dan variabele prijzen per uur/kwartier, lage prijs= eigen opwek opslaan, hoge prijs=leveren vanuit je buffer. Kassa. Resultaat is peak shaving op het net, waardoor de netbeheerder dat minder hoeft te verzwaren.
Kassa inderdaad, als je een grote tuin hebt met 300 meter hoogteverschil om een stuwmeer te bouwen.
Als je het in je Tesla batterijtjes wil opslaan wordt de prijs per kWh al best hoog. En dat is onder optimale omstandigheden, in de praktijk kan het dus duurder worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
quote:
RemcoDelft schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:15:
[...]

Kassa inderdaad, als je een grote tuin hebt met 300 meter hoogteverschil om een stuwmeer te bouwen.
Of je hebt gewoon een stopcontact. Daarmee kun je het net van een surplus afhelpen met je Tesla batterij, of je EV. Bij een dreigend tekort lever je terug.
Het is vooral de netbeheerder die daar belang bij heeft, want die hoeft dan geen kilometers extra koper uit te rollen. Dus als jij helpt balanceren, mag daar ook wat tegenover staan. Het artikel waarnaar je linkt begint met de disclaimer: Note that none of the prices below include any subsidies or incentives. . Dus als de netbeheerder een deel van de koperbesparing jouw kant opschuift wordt het wellicht een ander verhaal :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Marcva schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:06:
[...]

Off topic:
Kassa?
Een Tesla wall heeft zo'n 7 kWh capaciteit... Daar ga je niet heel veel mee verdienen voor zo'n aanschafprijs...

Even terug naar de realiteit:
In de zomer heb je te veel overcapaciteit en in de winter forse ondercapaciteit. Als je met een huishouden 3000kWh verbruikt, mis je in de wintermaanden zo'n 600kWh per jaar.

Je kan daar hele dure accu;s voor gaan aanschaffen, wat natuurlijk onbegonnen werk is en erg duur.
Het is veel efficiënter dubbele capaciteit aan zonnepanelen neer te leggen. Je dringt je winter tekort daarmee terug tot zo'n 200kWh per winter.

Je zal nog steeds dag en nachtverschillen moeten opslaan in een accu, maar de seizoensverschillen, die gewoon erg fors zijn, kun je veel effectiever tegen gaan met extra panelen.

3000kWh aan panelen, kosten inclusief omvormer zo'n 4200 euro.
400kWh aan accu's, een stuk meer...
quote:
Marcva schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:02:
[...]

Of je hebt gewoon een stopcontact. Daarmee kun je het net van een surplus afhelpen met je Tesla batterij, of je EV. Bij een dreigend tekort lever je terug.
Het is vooral de netbeheerder die daar belang bij heeft, want die hoeft dan geen kilometers extra koper uit te rollen. Dus als jij helpt balanceren, mag daar ook wat tegenover staan. Het artikel waarnaar je linkt begint met de disclaimer: Note that none of the prices below include any subsidies or incentives. . Dus als de netbeheerder een deel van de koperbesparing jouw kant opschuift wordt het wellicht een ander verhaal :)
Maar dat tekort is er dan vaak in de nacht...
In de ochtend wil je doorgaans weg met de auto...

[Voor 24% gewijzigd door dfrenner op 28-05-2018 10:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marcva
@dfrenner I rest my case:
  1. veel te veel off topic
  2. geen behoefte om een probleemdenker te overtuigen.
:O

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
quote:
Marcva schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:08:
@dfrenner I rest my case:
  1. veel te veel off topic
  2. geen behoefte om een probleemdenker te overtuigen.
:O
Als het te moeilijk wordt haak je af?

Ik noem het eerder realisme... Je weet dat 70% van je opbrengst van panelen in de zonnige maanden plaatsvindt?

Pas als we salderen afschaffen merken mensen met zonnepanelen opeens dat ze toch niet zo groen waren en dat ze "maar" 25% weer gebruiken. Rond de 75% zullen ze weer moeten aftikken.

Edit:
Laten we even met fictieve getallen werken en het berekenen:
3000kWh totaal verbruik per jaar

Doordat je mag salderen heb je ook een installatie van 3000kWh. Officieel zelfs nog iets minder door de teruggave van je energiebelasting. Maar goed, 3000kWh rekent wat lekkerder.
Je gebruikt 250kWh per maand = 3000kWh per jaar.

https://dnpu4hh9j0a1w.cloudfront.net/static/v/7e39d5a5/UserFiles/Image/Original/Opbrengst-zonnepanelen_over_het_jaar.png

Opbrengst per maand:
Tekort:
Jan: 90
Feb: 150
Mrt: 240

Overschot:
Apr: 360
Mei: 390
Jun: 390
Jul: 390
Aug: 330
Sep: 300

Tekort:
Okt: 210
Nov: 90
Dec: 60

Vanaf oktober heb je dus een accu nodig die van de zomer is bijgeladen om met je opbrengst uit te komen.
Vanaf oktober tot en met maart moet je uit opslag gaan bijleveren. Dat gaat met een tesla accu echt niet lukken.

Je hebt een accu van totaal 660 kWh nodig.
Maar dit wordt veroorzaakt door het salderen.

Stel je nu voor dat salderen minder soepel wordt ingezet en dat het rendabeler wordt gemaakt om extra panelen te plaatsen. We plaatsen nu dubbel aantal panelen met hetzelfde verbruik:

Opbrengst per maand:

Tekort:
Jan: 180

Overschot:
Feb: 300
Mrt: 480
Apr: 720
Mei: 780
Jun: 780
Jul: 780
Aug: 660
Sep: 600
Okt: 420

Tekort:
Nov: 180
Dec: 120

Nu heb je alleen in januari, november en december nog maar extra capaciteit nodig en slechts een accu van 270kWh.

Van de forse overcapaciteit in de zomer, kun je met gemak waterstof creëren uit elektrolyse. Zonnepanelen hebben veel langere levensduur dan accu's en in verhouding veel goedkoper.

6000 euro voor 4,4kWh accu: nieuws: Duits bedrijf toont thuis-accu die in juni verschijnt

Voor die 6000 euro is het efficienter om extra panelen te plaatsen. Scheelt je ruim 400kWh per jaar dat je minder afhankelijk van het net.

Veel efficienter, alleen moet eerst het salderen beperkt gaan worden, voordat dit gestimuleerd wordt.

Accu's blijven zeer inefficient en veel te duur. Op het moment dat je een accu goedkoper dan 6k voor 400kWh kunt produceren, praten we verder. Tot die tijd is het beter om extra panelen te leggen.

En dan heb je in de zomer ook nog fors meer productie die "over" is en je dus met gemak kunt inzetten voor de productie van waterstof, ter vervanging van het aardgas misschien?

Uiteraard is een thuisaccu wel prima om het dag/nacht verschil te gebruiken... Maar seizoensverschillen zijn echt veel te groot om met accu's op te lossen.

Het bovenstaande laat toch heel duidelijk zien dat je beter 2x zo veel zonnepanelen kunt kopen, dan proberen met accu's op te slaan en terug te leveren?

[Voor 71% gewijzigd door dfrenner op 28-05-2018 13:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-03 10:32
Ik werd keihard uitgelachen toen ik een auto uitkoos, met als voornaamste belangrijkste criteria zuinig en betrouwbaar. Maar nu slechts enkele maanden later is de benzineprijs van € 1,30 naar € 1,45 gestegen ( Ik tank in Duitsland ).

Dus ben persoonlijk blij dat ik een verstandige keuze heb gemaakt, want de benzineprijzen zullen voorlopig enkel blijven stijgen. En dan is het fijn dat je een benzine auto hebt welke 1op28 kan rijden en gemiddeld 1op26 rijdt 8)

Denk dat als die stijging doorzet, dat je over een paar maanden nog meer mensen bewust zuinig zit rijden: wellicht krijgt de Club van 90 zelfs nog wat leven in de brouwerij. Want termen als "zen" zijn dan wellicht heel stom, maar door bewust 90km/u te rijden verbruikt een auto wel aanzienlijk minder benzine.

Dan maar geen stoere praatjes op verjaardagsfeestjes, dat je weer flink hard op de Autobahn gereden hebt. En wie roept dat het gevaarlijk is, die heeft het bij het verkeerde eind. Want gevaarlijk is het absoluut niet: vrachtwagens rijden immers nog langzamer.

Alleen je kunt dan beter rechts blijven, want de gehaaste automobilist word er natuurlijk niet blij van als je naar links komt. Of je moet flink accelereren en snelheid maken: maar dan gaat je brandstofverbruik dus ook direct omhoog helaas :(

Dus zelf blijf ik bewust lekker rechts: scheelt behoorlijk, want ik kan lekker ontspannen doorrijden :)

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12-03 13:25
quote:
XiaomiGlobal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:42:
Ik werd keihard uitgelachen toen ik een auto uitkoos, met als voornaamste belangrijkste criteria zuinig en betrouwbaar. Maar nu slechts enkele maanden later is de benzineprijs van € 1,30 naar € 1,45 gestegen ( Ik tank in Duitsland ).

Dus ben persoonlijk blij dat ik een verstandige keuze heb gemaakt, want de benzineprijzen zullen voorlopig enkel blijven stijgen. En dan is het fijn dat je een benzine auto hebt welke 1op28 kan rijden en gemiddeld 1op26 rijdt 8)

Denk dat als die stijging doorzet, dat je over een paar maanden nog meer mensen bewust zuinig zit rijden: wellicht krijgt de Club van 90 zelfs nog wat leven in de brouwerij. Want termen als "zen" zijn dan wellicht heel stom, maar door bewust 90km/u te rijden verbruikt een auto wel aanzienlijk minder benzine.

Dan maar geen stoere praatjes op verjaardagsfeestjes, dat je weer flink hard op de Autobahn gereden hebt. En wie roept dat het gevaarlijk is, die heeft het bij het verkeerde eind. Want gevaarlijk is het absoluut niet: vrachtwagens rijden immers nog langzamer.

Alleen je kunt dan beter rechts blijven, want de gehaaste automobilist word er natuurlijk niet blij van als je naar links komt. Of je moet flink accelereren en snelheid maken: maar dan gaat je brandstofverbruik dus ook direct omhoog helaas :(

Dus zelf blijf ik bewust lekker rechts: scheelt behoorlijk, want ik kan lekker ontspannen doorrijden :)
Is voor iedereen anders denk ik, maar ik vind het fijner om bijv 110 te rijden waar je 100 mag. Hierbij blijf ik alerter.

Ik ben eigenlijk altijd alleen maar geconcentreerd op de weg, als ik dan 90 ga rijden dan wordt het zo saai dat het niet te doen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
quote:

Het gevaarlijk zijn is z'n non-argument. Van een vrachtwagen weet je dat hij langzaam gaat. Iedereen gaat op tijd naar links op hem voorbij te kunnen. Je verwacht niet dat een auto 30 tot 40 km onder de maximale snelheid gaat rijden.

Ojaa Psst.. Ook die niet gehaaste automobilist vind het vreselijk irritant. O+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XiaomiGlobal
quote:
Lodo schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:49:
[...]

Is voor iedereen anders denk ik, maar ik vind het fijner om bijv 110 te rijden waar je 100 mag. Hierbij blijf ik alerter.

Ik ben eigenlijk altijd alleen maar geconcentreerd op de weg, als ik dan 90 ga rijden dan wordt het zo saai dat het niet te doen is.
Dat denk ik persoonlijk ook: maar de tijdswinst is echt klein. Ben laatste van Düsseldorf naar Utrecht gereden. Normaal duurt die rit zo'n 2 uurtjes en ik deed er zo'n 40 minuten langer over.

Dus met zijn drieën waren wij voor € 20 aan brandstof op en neer gereden naar Utrecht. Bij mij oude auto zou dat zo'n € 30 aan brandstof geweest zijn, met dezelfde rijstijl ( die reed op zijn zuinigste 1op19) . Alleen ik gebruik zelfs gewoon de airco en alsnog weet ik 1op28 in mijn huidige auto te halen.

Overigens doe ik het ook gewoon voor ommdat ik zo gewoon veel beter deel kan nemen aan het verkeer: tegen dat gestress in het verkeer, daar kan ik niet zo goed tegen. Dus ik mijd ook echt de spits als het kan: dan vertrek ik maar een uurtje of twee later, i.p.v. vaststaan in de file.
quote:
Aksnes schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Het gevaarlijk zijn is z'n non-argument. Van een vrachtwagen weet je dat hij langzaam gaat. Iedereen gaat op tijd naar links op hem voorbij te kunnen. Je verwacht niet dat een auto 30 tot 40 km onder de maximale snelheid gaat rijden.

Ojaa Psst.. Ook die niet gehaaste automobilist vind het vreselijk irritant. O+
Dan ben je geen rijbewijs waardig, als je niet kunt inschatten dat je voorligger een stuk langzamer rijdt. En ook nog eens achter een vrachtwagen zit: want dat laatste is wel de realiteit van zuinig rijden.

Het heeft geen zin om voor 5km/u snelheidsverschil een vrachtwagen in te halen, dus kun je er beter achterblijven. Vooruit kijken is gewoon enorm belangrijk: dan kun je ook op tijd anticiperen en er langs gaan, i.p.v. te gaan bumperkleven.

Overigens trek ik mij nooit wat aan van bumperklevers, ook niet als ze met grootlicht gaan seinen. Het is ja een maximum snelheid en geen verplichte snelheid: ik heb ja geen baas die mij de benzine betaald, dat moet ik zelf betalen en ik heb echt geen groot inkomen.

Maar ik probeer echt geen andere automobilisten te hinderen, vandaar dat ik lekker rechts blijf. Dan kunnen ze er altijd langs als ze sneller willen rijden.

[Voor 35% gewijzigd door XiaomiGlobal op 28-05-2018 15:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
quote:
XiaomiGlobal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:10:
[...]

Dat denk ik persoonlijk ook: maar de tijdswinst is echt klein. Ben laatste van Düsseldorf naar Utrecht gereden. Normaal duurt die rit zo'n 2 uurtjes en ik deed er zo'n 40 minuten langer over.

Dus met zijn drieën waren wij voor € 20 aan brandstof op en neer gereden naar Utrecht. Bij mij oude auto zou dat zo'n € 30 aan brandstof geweest zijn, met dezelfde rijstijl ( die reed op zijn zuinigste 1op19) . Alleen ik gebruik zelfs gewoon de airco en alsnog weet ik 1op28 in mijn huidige auto te halen.

Overigens doe ik het ook gewoon voor ommdat ik zo gewoon veel beter deel kan nemen aan het verkeer: tegen dat gestress in het verkeer, daar kan ik niet zo goed tegen. Dus ik mijd ook echt de spits als het kan: dan vertrek ik maar een uurtje of twee later, i.p.v. vaststaan in de file.
Van 2 uur naar 2:40 is nogal een stuk langer, zeker bij langere ritten zorgt een iets langzamere snelheid voor stukken hogere reistijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XiaomiGlobal
quote:
Homeland schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:15:
[...]

Van 2 uur naar 2:40 is nogal een stuk langer, zeker bij langere ritten zorgt een iets langzamere snelheid voor stukken hogere reistijd.
Ik vond het persoonlijk wel meevallen hoor, aangezien ik met 3 uur gerekend had. Maar meestal rij ik niet meer dan 90KM enkel rit, dus dan is het tijdsverschil wel echt verwaarloosbaar.

Maar ik hou gewoon niet van dat gehaast: heb een keer bij het tankstation gestaan, en toen kwam er iemand uit de auto gestapt en richting mij gelopen. Het ging ze namelijk niet snel genoeg allemaal....

Want ik moest voor het wegrijden eerst nog even de navigatie instellen en de km-stand opschrijven: dat ga ik gewoon niet doen tijdens het rijden. En het betreffende tankstation had ook geen parkeergelegenheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10:57
quote:
XiaomiGlobal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:22:

Maar ik hou gewoon niet van dat gehaast: heb een keer bij het tankstation gestaan, en toen kwam er iemand uit de auto gestapt en richting mij gelopen. Het ging ze namelijk niet snel genoeg allemaal....
Dit is precies het probleem in dit land. Al die bijdehandjes altijd maar blazen blazen blazen, zeker als de brandstof (en onderhoud) door de baas betaald wordt. Als je een rustige rijstijl hebt, word je van de weg gedrukt. Als we allemaal nou eens een beetje rustig aan zouden doen, op tijd vertrekken naar je bestemming en een beetje afstand houden, zijn we allemaal sneller en veiliger op onze bestemming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dest1
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20-09-2018
quote:
Ik werd keihard uitgelachen toen ik een auto uitkoos, met als voornaamste belangrijkste criteria zuinig en betrouwbaar.
Welke auto is dat?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:49

Richh

HODL

Als we allemaal rustig rijden is er geen probleem, en als we allemaal hard rijden is er ook geen probleem. Waarschijnlijk ligt de waarheid zoals altijd in het midden :)

Niemand, ook de hardrijder, heeft problemen met de mensen die achter de vrachtwagen blijven plakken op lage snelheden (met uitzondering van de combinatie: vrachtwagens, langzaamrijders en een afrit).
En ook wie achter de vrachtwagen blijft plakken heeft geen last van degene die 130 op de linkerbaan wil.

Het probleem ontstaat wanneer er een zuinige rijder besluit om met 90km/u (op de teller natuurlijk) een vrachtwagen die in te halen die 85km/u rijdt. Dat is voor geen van alle betrokken partijen een gunstige situatie. Er is niks mis met vlot inhalen en daarna je auto zuinig te laten uitrollen tot hij op de door jou gewenste snelheid eindigt. Of er inderdaad lekker achter blijven hangen.
quote:
XiaomiGlobal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:22:

Want ik moest voor het wegrijden eerst nog even de navigatie instellen en de km-stand opschrijven: dat ga ik gewoon niet doen tijdens het rijden. En het betreffende tankstation had ook geen parkeergelegenheid.
Ik acht de kans ontzettend klein dat je bij een tankstation niet eventjes 3 meter naar voren kon rijden zodat de persoon achter je gewoon kon beginnen met tanken. Ik ben het met je eens dat er agressieve rijders bestaan die zich echt als eikels gedragen, maar onnodig op een plek blijven staan waar mensen op dat moment voor in de rij staan is natuurlijk ook een beetje gek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XiaomiGlobal
quote:
Suzuki Celerio: best een fijne auto hoor, hij rijdt comfortabeler op de autosnelweg dan een Peugeot 108. En hij is ruim en zuinig, dat waren eigenlijk de belangrijkste criteria.

Bewust niet de voorganger de Alto gekocht, omdat die niet zo ruim is en minder zuinig. Zou wel goedkoper in aanschaf geweest zijn: maar het verschil verdien je zo terug doordat de Celerio net een stuk zuiniger is.

En Suzuki staat bekend als erg betrouwbaar: waarom niet de Swift dan? Wel die zuipt benzine in vergelijking met de Celerio, en de aanschaf is ook een stuk hoger. Tevens is de Celerio een echte Aziaat, aangezien hij in Thailand geproduceerd word 8)

Dit is mijn Verbruiksmonitor welke ik bij hou.
quote:
Richh schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:41:
Als we allemaal rustig rijden is er geen probleem, en als we allemaal hard rijden is er ook geen probleem. Waarschijnlijk ligt de waarheid zoals altijd in het midden :)

Niemand, ook de hardrijder, heeft problemen met de mensen die achter de vrachtwagen blijven plakken op lage snelheden (met uitzondering van de combinatie: vrachtwagens, langzaamrijders en een afrit).
En ook wie achter de vrachtwagen blijft plakken heeft geen last van degene die 130 op de linkerbaan wil.

Het probleem ontstaat wanneer er een zuinige rijder besluit om met 90km/u (op de teller natuurlijk) een vrachtwagen die in te halen die 85km/u rijdt. Dat is voor geen van alle betrokken partijen een gunstige situatie. Er is niks mis met vlot inhalen en daarna je auto zuinig te laten uitrollen tot hij op de door jou gewenste snelheid eindigt. Of er inderdaad lekker achter blijven hangen.

[...]

Ik acht de kans ontzettend klein dat je bij een tankstation niet eventjes 3 meter naar voren kon rijden zodat de persoon achter je gewoon kon beginnen met tanken. Ik ben het met je eens dat er agressieve rijders bestaan die zich echt als eikels gedragen, maar onnodig op een plek blijven staan waar mensen op dat moment voor in de rij staan is natuurlijk ook een beetje gek.
En daar ben ik het dus helemaal mee eens: in Duitsland hebben ze ook wel een gezegde, als je langzaam wilt rijden dan hoor je op de rechtse baan en snel op de linkse.

Overigens rijden er juist op de linkerbaan mensen allerlei verschillende snelheden: de tuft lekker door met 120KM/u en de andere komt aanzetten met 130KM/u. Dus dat werkt naar mijn mening ook nooit echt.

Nee ik kon bij dat tankstation niet naar voren en zelfs als: dat betreffende tankstation heeft zeker 10 pompen, dus ik laat mij daar echt niet opjagen. Immers heb ik ook netjes betaald :)

[Voor 51% gewijzigd door XiaomiGlobal op 28-05-2018 20:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 15:49

Richh

HODL

quote:
XiaomiGlobal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:57:
Dit is mijn Verbruiksmonitor welke ik bij hou.
Je rijd wel echt een heel stuk zuiniger dan de rest van de Celerio's haha :)
quote:
in Duitsland hebben ze ook wel een gezegde, als je langzaam wilt rijden dan hoor je op de rechtse baan en snel op de linkse.

Overigens rijden er juist op de linkerbaan mensen allerlei verschillende snelheden: de tuft lekker door met 120KM/u en de andere komt aanzetten met 130KM/u. Dus dat werkt naar mijn mening ook nooit echt.
Precies.
Kan je stellen dat 3 banen een oplossing zijn, maar ook dan denkt menig 120-rijder dat ze op de linkerbaan mogen rijden. Sterker nog: 100-rijders denken dat ze sneller zijn dan vrachtwagens en pakken dus ook de middenbaan. Eigenlijk is dat alleen maar erger :P
quote:
Nee ik kon bij dat tankstation niet naar voren en zelfs als: dat betreffende tankstation heeft zeker 10 pompen, dus ik laat mij daar echt niet opjagen. Immers heb ik ook netjes betaald :)
In dat geval heb ik niks gezegd :)
Overigens betaal je voor de brandstof, niet voor de parkeerplaats :+

Anyhow, misschien tijd om weer ontopic te gaan? Zuinig rijden is immers van alle tijden en geldig voor alle brandstofprijzen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:12
quote:
Marcva schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:01:
[...]

Idem voor aardgas.
Mark my words O-)

Nederland wekt 2% met wind op. En dan staan er al serieus veel windmolens hier in Zuid-Holland dan. Zonnenpanelen liggen in NL niet zoals in Duitsland langs de snelweg. Dus hoe worden die andere 98% opgewekt?
En als iedereen over gaat naar elektrisch rijden/koken/huis verwarmen zal er alleen maar meer elektriciteit opgewekt moeten worden. Voorlopig heb je de kolencentrales/gascentrales echt nog wel nodig.

Er wordt wel veel research gedaan naar kernfusie. Maar tot nu toe zijn dat alleen maar experimenten en kan je dat voorlopig nog niet commericeel gaan inzetten.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
1,44 in Saarbrucken vandaag getankt. Tjonge wat een verschil.

• XiaomiGlobal
quote:
sugarlee89 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:15:
Relatief gezien is de benzine in Duitsland net zoveel gestegen als in Nederland.... een paar maanden terug betaalde je slechts € 1,30 en soms € 1,35.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
sugarlee89 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:15:
In Nederland betaal je 1.58-1.60 bij de meeste stations. Dus ja, er zijn verschillen, maar zo groot zijn die verschillen nou ook weer niet eigenlijk.

Je moet natuurlijk ook niet langs de snelweg tanken, want als je dat doet ben je sowieso niet zo slim bezig. Scheelt vaak al 15 cent per liter (en vaak nog meer dan dat) als je even van de snelweg af gaat :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

Snake

Los Angeles, CA, USA

quote:

Vrachtwagens rijden 80-90. Jij zit dus daar tussen in. Wat leuk. En dan met jouw grasmachine, zelfs al probeer je 'het gas er op te doen', gebeurd er nog niet veel. Dus weer wachten...

Om nog maar te zwijgen als je wilt optrekken om de autostrade op te gaan.

Ben ik blij dat ik niet vaak achter jouw moet rijden...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marcva
quote:
PM_Petrol schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:56:
[...]

Nederland wekt 2% met wind op. En dan staan er al serieus veel windmolens hier in Zuid-Holland dan. Zonnenpanelen liggen in NL niet zoals in Duitsland langs de snelweg. Dus hoe worden die andere 98% opgewekt?
En als iedereen over gaat naar elektrisch rijden/koken/huis verwarmen zal er alleen maar meer elektriciteit opgewekt moeten worden. Voorlopig heb je de kolencentrales/gascentrales echt nog wel nodig.

Er wordt wel veel research gedaan naar kernfusie. Maar tot nu toe zijn dat alleen maar experimenten en kan je dat voorlopig nog niet commericeel gaan inzetten.
Ik wil hier eigenlijk niet te veel op ingaan wegens off topic in dit draadje, zoals ik al eerder aangaf. Maar je hebt gelijk en we zijn het ook eens. Namelijk: dat er een gat bestaat in de duurzame opwek. Nu sowieso nog in de totale opwek vs verbruik. Maar ook al zou je 100% van je energie op jaar basis duurzaam opwekken, dan is er nog een gedeeltelijke mismatch tussen de momenten van vraag en aanbod. Nu schuiven we daar gas en kolen tussen, maar straks hopelijk batterijen, waterstof, of iets anders dat geen koolstof uitstoot.
Maar ik blijf bij mijn oorspronkelijke post: Hoe hoger de prijs aan de pomp hoe beter de business case voor een EV :+
Ik heb zo'n 2.000 kW PV stroom over op jaarbasis. Daar kan ik zo'n 12.000 EV-km's mee maken. Anders krijg ik daar 10,5 €ct / kWh voor. Dat is dus 1,75 €ct / km aan "brandstof" over de eerste 12k km :)
Nu is het wachten op de Nissan Leaf 2019 :/
En voor alle sceptici die roepen dat een EV op kolen rijdt en dus juist extra vervuilt: leesvoer bij De Correspondent https://decorrespondent.n...en/2382890536796-9171ebb6.

• Maasluip
  • Laatst online: 14:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
PM_Petrol schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:56:
[...]

Nederland wekt 2% met wind op. En dan staan er al serieus veel windmolens hier in Zuid-Holland dan. Zonnenpanelen liggen in NL niet zoals in Duitsland langs de snelweg.
9% (totalen sinds 2016).
quote:
Dus hoe worden die andere 98 91% opgewekt?
5% andere hernieuwbare bronnen, 66% gas, 17% kolen, 3% kernenergie.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Gister in DE wezen tanken, zelfs daar 1,49.9 voor Euro 95 :X

Het goedkoopst dat ik ooit getankt heb bij dat zelfde station was op 16 februari 2016. 1,21.9 per liter Euro 95

[Voor 48% gewijzigd door FastFred op 31-05-2018 12:14]

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• XiaomiGlobal
quote:
FastFred schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:10:
Gister in DE wezen tanken, zelfs daar 1,49.9 voor Euro 95 :X

Het goedkoopst dat ik ooit getankt heb bij dat zelfde station was op 16 februari 2016. 1,21.9 per liter Euro 95
Duitsland kent variabele benzineprijzen: op bepaalde tijdstippen van de dag, kost een liter benzine in Duitsland bijna net zoveel als in Nederland.

http://i65.tinypic.com/qxrvht.png

En nu is het plotseling € 1,439 nu heel Duitsland plat ligt, want in Duitsland is het een feestdag vandaag. Normaal gesproken zou je rond dit tijdstip bijna € 1,54 betalen en zou je tot 20:00 moeten wachten tot de benzineprijs daalt op zijn laagste niveau.

Verschilt trouwens per stad: benzineprijzen in Duitsland liggen overduidelijk hoger aan de grens, aangezien ik in Düsseldorf meestal een paar cent per liter goedkoper uit ben en niet tot 20:00 hoef te wachten....

• FastFred
  • Laatst online: 15:47
Altijd aan het eind van de dag na m'n werk. En ook alleen als de tank flink leeg is. Als het ff lukt dan ga ik er op dinsdag heen, dan hebben ze extra korting. Dan stikt het er ook van de Nederlanders die eerst hun auto volgooien en dan nog 2 jerrycans uit de kofferbak halen :P

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 30-03 20:20
Dat laatste (met de jerrycans) zie ik eigenlijk nooit meer, ik tank net over de grens (vanaf het werk goed te doen) in Gronau.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:24

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Als ik mijn tankbeurten analyseer van spritmonitor, dan was 2012 toch ruimschoots het duurste jaar en 2016 was de benzineprijs het laagst.

Benzineprijzen gedurende de jaren

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• PM_Petrol
Ik weet nog dat ik met mijn eerste auto voor het eerst tankte in augustus 2013.
1,71 bij de Firezone.
Daar gaan we nu ook weer naar toe...

• PM_Petrol
quote:
Marcva schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:46:
[...]

Ik wil hier eigenlijk niet te veel op ingaan wegens off topic in dit draadje, zoals ik al eerder aangaf. Maar je hebt gelijk en we zijn het ook eens. Namelijk: dat er een gat bestaat in de duurzame opwek. Nu sowieso nog in de totale opwek vs verbruik. Maar ook al zou je 100% van je energie op jaar basis duurzaam opwekken, dan is er nog een gedeeltelijke mismatch tussen de momenten van vraag en aanbod. Nu schuiven we daar gas en kolen tussen, maar straks hopelijk batterijen, waterstof, of iets anders dat geen koolstof uitstoot.
Maar ik blijf bij mijn oorspronkelijke post: Hoe hoger de prijs aan de pomp hoe beter de business case voor een EV :+
Ik heb zo'n 2.000 kW PV stroom over op jaarbasis. Daar kan ik zo'n 12.000 EV-km's mee maken. Anders krijg ik daar 10,5 €ct / kWh voor. Dat is dus 1,75 €ct / km aan "brandstof" over de eerste 12k km :)
Nu is het wachten op de Nissan Leaf 2019 :/
En voor alle sceptici die roepen dat een EV op kolen rijdt en dus juist extra vervuilt: leesvoer bij De Correspondent https://decorrespondent.n...en/2382890536796-9171ebb6.
Je hebt aardig wat panelen als je 2000 kWh per jaar overhoudt. Een EV is alleen zo duur in aanschaf. Onderhoud weet ik niet, wegenbelasting vrij. Maar dat zal uiteindelijk ook allemaal wel veranderen. En de wegenbelasting is sowieso een beetje krom hier. EV's wegen veel meer en belasten het wegdek dus ook veel meer. Maar ze betalen het minst.

• Marcva
quote:
PM_Petrol schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:11:
[...]

Je hebt aardig wat panelen als je 2000 kWh per jaar overhoudt. Een EV is alleen zo duur in aanschaf. Onderhoud weet ik niet, wegenbelasting vrij. Maar dat zal uiteindelijk ook allemaal wel veranderen. En de wegenbelasting is sowieso een beetje krom hier. EV's wegen veel meer en belasten het wegdek dus ook veel meer. Maar ze betalen het minst.
Ik wil 'm zakelijk gaan rijden als zzp-er. Dan is de casus al een stuk voordeliger :)

Onderhoud aan een EV is substantieel lager: Autoweek: Elektrische auto’s behoeven volgens de Bovag slechts de helft van de hoeveelheid onderhoud die voor een auto met verbrandingsmotor gebruikelijk is.
En uit BusinessInsider Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig.
Dit resulteert er in dat de EV de diesel inmiddels kostentechnisch voorbij streeft in NL en in Noorwegen ook de benzineauto: AD
Qua wegenbelasting snap ik je redenering: oorzaak - gevolg. Maar neem je dan ook de kosten voor het verzwaren van de dijken mee in de fossiele brandstof? Tot nu toe is het met delfstoffen steeds zo dat de delver de lusten heeft en de maatschappij de lasten. Denk aan kolen in Limburg, aardgas in Groningen, nucleair afval in Petten, maar ook gifbelten in de jaren 80 (Lekkerkerk en zo).
Een aantal steden in de VS stelt oliemaatschappijen inmiddels aansprakelijk voor de schade als gevolg van overstromingen ed: Trouw
Feitelijk proberen ze achteraf de verkapte kosten van het verbranden van fossiele brandstof te verhalen, omdat deze vooraf niet in ingeprijsd. Als we dat wel zouden doen zou brandstof veel duurder zijn en was de energietransitie al achter de rug. Nu worden alle verkapte kosten betaald uit algemene middelen en wordt dus niet het principe "de vervuiler betaalt" gehanteerd.

• NoFearCreations
  • Laatst online: 30-03 20:16
Ik zag vandaag bij de BP langs de A50 €1.81.xx staan, wordt weer belachlijk zo.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:04
quote:
FastFred schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:38:
Altijd aan het eind van de dag na m'n werk. En ook alleen als de tank flink leeg is. Als het ff lukt dan ga ik er op dinsdag heen, dan hebben ze extra korting. Dan stikt het er ook van de Nederlanders die eerst hun auto volgooien en dan nog 2 jerrycans uit de kofferbak halen :P
Ik snap die gekte van besparen op brandstof eigenlijk niet. Hoeveel bespaar je nou echt per maand? En weegt dat op tegen de moeite die men neemt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15:05
Als je dicht bij de grens woont denk ik wel dat het te overwegen is, maar als je verder weg woont en de korting terug moet betalen door de extra gebruikte brandstof om er heen en terug te rijden dan laat maar.

Om antwoord te geven op de topic titel: omhoog dus. :+

Zelf probeer ik wel zo zuinig mogelijk te rijden maar niet zodanig het overige verkeer er last van heeft, optrekken in de 2 naar de 60 met een 1.4 206je ben ik niet vies van als het nodig is. (wel enkel warme motor)
De tank wordt wel enkel maar voor ongeveer maximaal de helft leeg gereden en dan weer aangevuld, maar dat lukt makkelijk met een 50L benzine tank voor iets meer dan 420KM.
Maar op die manier kan je over een heel jaar heen toch wel redelijk wat geld besparen en zorgt mogelijk tevens voor wat minder slijtage van de auto dus ben je daar ook minder snel wat aan kwijt.

Overigens het haastige rijgedrag vind ik persoonlijk nergens goed voor, zoveel tijd bespaar je er meestal niet op, en het kan tevens voor sommigen voor schrikreacties zorgen en tot gevaarlijke situaties leiden.
Gewoon eerder van huis vertrekken en niet zo krenterig doen met z'n allen, komen we ook een heel stuk relaxter aan op het werk.

Ja het kan enorm druk zijn en dat kan irritaties opwekken maar iedereen wilt veilig thuiskomen, rekening houden met mede weggebruikers is wel op z'n plaats.
En geef mensen in de file de ruimte bij plekken waar er geritst moet worden, elkaar geen ruimte gunnen heeft op het einde alleen maar blokkade effecten en nog meer harmonica rem acties voor al het achterliggende verkeer.
En maak gebruik van alle rijbanen maar wissel niet teveel en plan voorruit, hoe vaak ik overigens de haastige types wel niet voorbij rijdt op de rechtse baan terwijl ze altijd denken sneller te zijn bij de linkerbaan, ondanks de op en afritten...

• XiaomiGlobal
quote:
gebruikershaes schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:41:
[...]

Ik snap die gekte van besparen op brandstof eigenlijk niet. Hoeveel bespaar je nou echt per maand? En weegt dat op tegen de moeite die men neemt?
Al gauw een kratje bier: al ben ik het met je eens, voor een paar cent per liter verschil loont zich het eigenlijk niet echt. Maar het kost niet echt moeite hoor: uiteindelijk heb je een vast tankstation, dat zeg maar een van goedkoopste is.

Overigens moet je het uitrekenen op de lange termijn: als je bij de ik tank een tientje per keer groep hoort, dan zal het inderdaad nooit zin hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:33
quote:
gebruikershaes schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:41:
[...]

Ik kom eens in de maand in Duitsland bij een klant en eens in de maand in België. Als de tank daar op de helft of leger zit (70 liter) dan tank ik altijd. Verder tank ik op dinsdag waar ik langs rij naar m'n werk ivm 7 cent korting. Ik bespaar zo'n 45,- per maand. 540,- euro per jaar verdiend zonder enige extra moeite (klein beetje plannen en nadenken).

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:51
Treurig nieuws voor de automobilisten vlakbij de Duitse grens. Het lijkt erop dat de Duitse prijzen nu ongeveer op het niveau van in ieder geval de budget tankstations in Nederland liggen. Snelle winst door even een paar kilometer naar Duitsland te rijden is niet meer mogelijk.
Ik heb niet kunnen vinden wat de oorzaak hiervan is of dat het blijvend is.
https://omroepvenlo.nl/ni...and-niet-meer-voordeliger
(^^^ disclaimer !! Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade die de kijker ondervindt als gevolg van het Venloos dialect in de video op die site :+ )
Ter illustratie Euro95 kost op dit moment in Nettetal € 1,559 /l terwijl ik hier in Venlo bij Tango kan tanken voor € 1,53/l

edit:
Gevonden!
https://www.autozeitung.de/benzinpreise-aktuell-180784.html#

Als gevolg van de droge zomer is de waterstand in de Duitse rivieren erg laag, waardoor de transportkosten voor brandstof flink zijn gestegen, raar maar waar!

[Voor 27% gewijzigd door Henk007 op 08-11-2018 16:30]

• XiaomiGlobal
Henk007 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:21:
Treurig nieuws voor de automobilisten vlakbij de Duitse grens. Het lijkt erop dat de Duitse prijzen nu ongeveer op het niveau van in ieder geval de budget tankstations in Nederland liggen. Snelle winst door even een paar kilometer naar Duitsland te rijden is niet meer mogelijk.
(^^^ disclaimer !! Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade die de kijker ondervindt als gevolg van het Venloos dialect in de video op die site :+ )
Ter illustratie Euro95 kost op dit moment in Nettetal € 1,559 /l terwijl ik hier in Venlo bij Tango kan tanken voor € 1,53/l
Zover ik weet variëren de brandstofprijzen in Duitsland nogal: ga je om 7:00 morgens tanken, dan betaal je bijna zoveel als in Nederland. Ook wanneer je bijvoorbeeld na 22 uur gaat tanken.

Het goedkoopste is meestal na 20:00 en tot 22:00 uur, omdat dan alle tankstations sluiten met uitzondering van de Shell. In Düsseldorf daarin tegen kun je overdag wel al goedkoop tanken.

http://i65.tinypic.com/2psj6t2.png

In Dusseldorf staat de benzine dus op € 1,489 en in Herzogenrath, wat bij de Nederlandse grens ligt staat hij op € 1,539 en als je nog een stukje verder Herzogenrath inrijdt dan betaal je € 1,519 ;)

Duitse tankstations direct aan de grens zijn gewoon een stuk duurder, dan wanneer je verder Duitsland inrijdt. Met uitzondering van Beieren, daar was mij de benzine toch duur... toen heb ik enkel getankt wat ik dacht nodig te hebben. En de rest in Düsseldorf getankt.

[Voor 17% gewijzigd door XiaomiGlobal op 08-11-2018 16:36]

• Henk007
XiaomiGlobal schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:29:
[...]

Zover ik weet variëren de brandstofprijzen in Duitsland nogal: ga je om 7:00 morgens tanken, dan betaal je bijna zoveel als in Nederland. Ook wanneer je bijvoorbeeld na 22 uur gaat tanken.

Het goedkoopste is meestal na 20:00 en tot 22:00 uur, omdat dan alle tankstations sluiten met uitzondering van de Shell. In Düsseldorf daarin tegen kun je overdag wel al goedkoop tanken.
Klopt inderdaad, door de week 's-avonds is het goedkoopste.
Verder zal de regelmatige Duitsland-tanker het wel weten, maar het is zeker aan te raden om een prijsvergelijking te raadplegen, bijvoorbeeld
https://www.clever-tanken.de/
Ook als app voor de smartphone verkrijgbaar
/spam ;)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

edit:
Gevonden!

Als gevolg van de droge zomer is de waterstand in de Duitse rivieren erg laag, waardoor de transportkosten voor brandstof flink zijn gestegen, raar maar waar!
Zo raar is dat niet.... door de lagere waterstand kunnen schepen met grotere diepgang dus niet (of niet goed) meer varen.

Dan moet je dus met minder volle (of kleinere) schepen gaan varen om de diepgang kleiner te maken. Dus minder aanvoer (aanbod), bij gelijkblijvende of zelfs stijgende vraag: hogere prijzen. Simpelweg het bekende vraag en aanbod-principe.

Ook in Nederland is eerder al aangegeven dat de kans groot is dat de brandstofprijzen door die droogte zullen gaan stijgen. Zeker zolang we nog lang niet van de droogte af zijn (we zitten nog steeds in een enorme droogteperiode immers).

Virussen? Scan ze hier!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:42
XiaomiGlobal schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:29:
Duitse tankstations direct aan de grens zijn gewoon een stuk duurder, dan wanneer je verder Duitsland inrijdt.
Dat is in België ook vaak zo. Als je net een aantal km verder het land in rijdt wordt het tanken goedkoper.

• XiaomiGlobal
Net even naar de prijs van benzine in Luxemburg bekeken: voor 1 liter Euro 95 betaal je nu € 1,219 en dat is frappant, want daarmee is de benzine prijs in Luxemburg juist mee gedaald. Eerst was het iets van € 1,27 per liter.

Ook even een rekensom gemaakt: het kost mij ongeveer € 13 om heen en terug naar de grens bij Luxemburg te rijden. Als ik nu in Duitsland in Düsseldorf zou vol gooien en er gaat 30 liter in, dan kost dat € 1,519 per liter en totaal € 45,57 en diezelfde 30 liter kosten in Luxemburg € 36,57 totaal.

Dus momenteel loont het zich nog niet, maar als ik zie dat ze in Herzogenrath nu € 1,579 vragen. Dan komt het toch echt wel dichtbij hoor: volgens mij zijn in Luxemburg tabaksproducten juist goedkoper. En koffie, maar dat voordeel hebben wij in Nederland ook.

Vertelde mijn moeder trouwens vanmorgen ook, dat ze niet meer blindelings moest gaan tanken in Duitsland. Want op dit tijdstip kun je in Nederland inderdaad goedkoper tanken, dan in Duitsland.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Zelfde met diesel, dat is nu goedkoper in Nederland (€ 1.48) dan in Belgie (€ 1.61), waar je vroeger veel Nederlanders in Belgie zag tanken, zie je nu het omgekeerde gebeuren: Belgen komen bij ons tanken. Zie bijvoorbeeld ook dit nieuwsbericht.

In het weekend zie je bij ons (Roosendaal) dan ook meer Belgische dan Nederlandse kentekens bij de diverse pompen in de stad. Combineren ze vaak met boodschappen doen, want dat doen Belgen ook heel veel in NL, schijnt in Nederland een stuk goedkoper te zijn dan in Belgie. Bij supermarkten hier is minstens 60 procent van de auto's er één met een Belgische kentekenplaat (in het weeekend dan).

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

edit:
Gevonden!

Het is me 2 weken geleden ook al opgevallen en deze week is het helemaal erg.
Ik heb een sheet gemaakt waar ik het goedkoopste kan tanken in D (afstand, prijs, data van clever-tanken.de) en zet dat altijd af tegen de lokale tinq. Die was altijd veruit de duurste, zelfs als ik de omweg meerekende.
Vorige week zat die in de middenmoot.
Vandaag staat de tinq in totale kosten op plaats 2. De tinq kost 1.549, in D zie ik prijzen van 1.499 tot 1.539 (of 1.639 als je langs de snelweg gaat tanken).

Open Source landkaart

• XiaomiGlobal
Het frappante is dat wanneer je mensen verteld, dat tanken nu in Duitsland duurder is: dat ze je toch niet geloven en waarschijnlijk doodleuk in Duitsland blijven tanken, omdat het een gewoonte is.

Alleen momenteel is het eerlijk gezegd afhankelijk van dag en tijd: nu is het in Duitsland goedkoper, maar gisteren was TinQ toch echt dik 5 cent per liter goedkoper. Bij TinQ vind ik het overigens jammer dat het een onbemand tankstation is, dat vind ik altijd toch een beetje omslachtig met tanken.

Prijzen van TinQ verschillen onderling ook nog aardig: als 5km omrij dan betaal ik € 1,529 en dus maar 2 cent per liter duurder, dan wat ik vrijdag in Düsseldorf betaalde. Als ik echter naar de TinQ bij de Duitse grens ga, dan kost het € 1,559 en dat is eigenlijk een misser vind ik.

Als TinQ slim is lokken ze nu de Duitsers de grens over: want in Nederland fluctueren de benzine prijzen niet zo erg, dat wordt gewoon per dag vastgesteld. In Duitsland is dat fluctueren van de benzineprijs gewoon heel irritant.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:10
Inmiddels zijn de prijzen flink aan het zakken.
In Nederland zie ik benzineprijzen van €1,46 verschijnen, diesel van €1,25.
In België vanavond dit, dus mijn tank naar volgegooid a 1,242 per liter.
https://i.imgur.com/8djCx2zl.jpg

Erg fijn moet ik zeggen :)

[Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 04-12-2018 22:26]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:04
@discussie pompen Duitsland:Jullie weten dat de Duitse pompen uurprijzen hebben? (= elk uur wordt de prijs aangepast)

Daarnaast is België voor de Benzine meestal goedkoper en voor iemand die bereid is serieuze moeite te doen, kunnen zulke prijzen als hierboven gevonden worden ;)

Verder van huis binnen de Unie zijn Polen & Litouwen kampioen goedkoop. Europabreed gezien is Oblast Kalingrad lachend volgooien: ongeveer 55 (euro-) cent/ liter benzine

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Henk007
D_Jeff schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:01:
Europabreed gezien is Oblast Kalingrad lachend volgooien: ongeveer 55 (euro-) cent/ liter benzine
offtopic:
Hoeveel liter moet je tanken om je visum terug te verdienen ? >:)

• XiaomiGlobal
D_Jeff schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:01:
@discussie pompen Duitsland:Jullie weten dat de Duitse pompen uurprijzen hebben? (= elk uur wordt de prijs aangepast)
Hadden ze maar een laagste prijsgarantie :X Laatst voor € 1,439 getankt bij JET in Dusseldorf en een paar uur later stond de prijs op € 1,419 :( Dat gegoochel met die brandstofprijzen in Duitsland is echt niet leuk hoor: stel je voor je betaald in de ochtend meer voor je brood dan in de avond, maar bij brandstof is dat in Duitsland gewoon de werkelijkheid.

• GAIAjohan
In Roermond doet de Shell dat ook. Heb daar al eens 3x een andere prijs gezien op een dag.
Vind het aan de ene kant wel logisch

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

XiaomiGlobal schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:04:
[...]

Hadden ze maar een laagste prijsgarantie :X Laatst voor € 1,439 getankt bij JET in Dusseldorf en een paar uur later stond de prijs op € 1,419 :( Dat gegoochel met die brandstofprijzen in Duitsland is echt niet leuk hoor: stel je voor je betaald in de ochtend meer voor je brood dan in de avond, maar bij brandstof is dat in Duitsland gewoon de werkelijkheid.
Vraag en aanbod. Waarom accepteer je dat het van de ene dag op de andere dag een andere prijs kan zijn maar niet per uur?

Open Source landkaart

• TheBrut3
Buiten dat scheelt het misschien één euro op een volle tank, lekker boeiend. Als er nu 10 cent verschil was op één dag is het een ander verhaal.

• GAIAjohan
TheBrut3 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:20:
Buiten dat scheelt het misschien één euro op een volle tank, lekker boeiend. Als er nu 10 cent verschil was op één dag is het een ander verhaal.
10ct kan zeker..
Als je rond 18u (goedkoopste moment) gaat kan het verschil zelfs 25ct zijn met als je na 21u gaat..

In Duitsland mogen ze 1x per dag de prijs verhogen. Alle andere momenten alleen verlagen

[Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 05-12-2018 08:32]

• TheBrut3
Dat is wel een huge verschil. Ik zou verwachten dat het juist rond de spits duurder is, want dan tanken de meeste mensen (gok ik).

• XiaomiGlobal
GAIAjohan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:31:
[...]

10ct kan zeker..
Als je rond 18u (goedkoopste moment) gaat kan het verschil zelfs 25ct zijn met als je na 21u gaat..

In Duitsland mogen ze 1x per dag de prijs verhogen. Alle andere momenten alleen verlagen
Naar mijn ervaring is het juist na 20u het goedkoopste, want dan gaat de prijs nog 1x omlaag en dat blijft dan zo tot 22u. En dan betaal je gewoon dikke € 1,60 omdat alle tankstations in Duitsland dicht zijn, op de Shell na.

Verschilt trouwens wel per regio in Duitsland: in Bayern betaal je nu gewoon € 1,55 terwijl het in Düsseldorf € 1,439 is. En net over de grens betaal je nu € 1,489 en die prijs gaat gegarandeerd nog met zo'n € 0,05 omlaag in de loop van de dag.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GAIAjohan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:31:
[...]

Ik weet niet of dit een regel is, maar die wordt iig niet nageleefd.

Open Source landkaart

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:57
Maasluip schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:30:
[...]

Ik weet niet of dit een regel is, maar die wordt iig niet nageleefd.
In duitsland bestaat die regeling niet, echter in Oostenrijk wel.

in duitsland is er wel een meldeplicht voor brandstofaanbieders om alle prijzen centraal te melden bij een overheidsinstantie die deze gegevens via een api aanbied om te gebruiken in prijsvergelijk-toepassingen...
deze hebben dus een wettelijke basis en zouden altijd de correcte prijs moeten weergeven..

maar duitse benzinpompen mogen an sich vrij hun prijzen bepalen, mits ze dit dus altijd per direkt doorgeven aan de Markttransparenzstelle für Kraftstoffe van het Bundeskartellamt.

In Luxemburg worden overigens de brandstofprijzen door de Overheid bepaald, eenmaal per dag (over het algemeen blijven deze over langere tijd relatief gelijk).
Tankstations in Luxemburg mogen nooit meer dan de door de staat opgelegde maximumprijs rekenen en dat betekent ook dat daar in het hele land overal de brandstofprijzen exact gelijk zijn (en weinig wisselingen optreden, ook over langere tijd > 7 dagen)

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• kid1988
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:25
Ik woon aan de grens met Duitsland, en de brandstofprijs is bijna gelijk. In Duitsland zit er meer variatie in. In de ochtend is het soms iets duurder, goedkoopste in het begin van de avond.
Ik kom regelmatig voor andere zaken in Duitsland, dus ik rij nooit extra om ergens te tanken. Dat betekend soms wel dat de brandstof op dat moment een cent of 2 duurder is dan in Nederland.
Maar ik ga toch liever in Duitsland tanken. Daar kun je het vulpistool tenminste vast zetten. 70L tanken als je vrij lang bent wordt dan een stuk comfortabeler.

Niet te vergeten dat je in Duitsland bijna overal gratis lucht kunt gebruiken.

Voor de mensen die veel in Belgie tanken, volgens mij kun je daar vanaf 1januari 2017 enkel nog euro95 E10 tanken toch? op veel plekken heet het nog gewoon Euro95, dus neem dat mee in je prijsvergelijkingen. (en check of je auto compatibel is)

[Voor 37% gewijzigd door kid1988 op 05-12-2018 10:22]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
RM-rf schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:49:
[...]

In Luxemburg worden overigens de brandstofprijzen door de Overheid bepaald, eenmaal per dag (over het algemeen blijven deze over langere tijd relatief gelijk).
Tankstations in Luxemburg mogen nooit meer dan de door de staat opgelegde maximumprijs rekenen en dat betekent ook dat daar in het hele land overal de brandstofprijzen exact gelijk zijn (en weinig wisselingen optreden, ook over langere tijd > 7 dagen)
Ik hou van LUX als het op tanken aankomt <3 <3 <3
Het lijkt het enige (bijna) buurland waar de brandstofprijzen nog een beetje laag zijn

• mstoel
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:39
[...]

Klopt, ik woon in Oostenrijk, en alleen om 12:00 mogen de prijzen verhoogd worden, verlagen mag op elk moment. Het goedkoopst tank je hier dus aan het eind van de ochtend.

• LOTG
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-03 19:48
kid1988 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:14:
Ik woon aan de grens met Duitsland, en de brandstofprijs is bijna gelijk. In Duitsland zit er meer variatie in. In de ochtend is het soms iets duurder, goedkoopste in het begin van de avond.
Ik kom regelmatig voor andere zaken in Duitsland, dus ik rij nooit extra om ergens te tanken. Dat betekend soms wel dat de brandstof op dat moment een cent of 2 duurder is dan in Nederland.
Maar ik ga toch liever in Duitsland tanken. Daar kun je het vulpistool tenminste vast zetten. 70L tanken als je vrij lang bent wordt dan een stuk comfortabeler.

Niet te vergeten dat je in Duitsland bijna overal gratis lucht kunt gebruiken.

Voor de mensen die veel in Belgie tanken, volgens mij kun je daar vanaf 1januari 2017 enkel nog euro95 E10 tanken toch? op veel plekken heet het nog gewoon Euro95, dus neem dat mee in je prijsvergelijkingen. (en check of je auto compatibel is)
Ze hebben nu E10, E5 en B7 er onder staan. Vandaag E5 (Super 98) voor 1,302 geloof ik getankt. Is mij wel de moeite.

En vergeet sowieso niet dat het Europees bepaald is dat het E10, E5 en B7 moet worden, dus in NL/DE zul je straks ook voor 98+ moeten gaan of een andere auto.

[Voor 6% gewijzigd door LOTG op 05-12-2018 11:48]

• D_Jeff
Henk007 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:46:
[...]

offtopic:
Hoeveel liter moet je tanken om je visum terug te verdienen ? >:)
Vanaf ongeveer 55 liter. Zeer lonend voor bijv. Hummers :P

• GAIAjohan
LOTG schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:47:
[...]

Ze hebben nu E10, E5 en B7 er onder staan. Vandaag E5 (Super 98) voor 1,302 geloof ik getankt. Is mij wel de moeite.

En vergeet sowieso niet dat het Europees bepaald is dat het E10, E5 en B7 moet worden, dus in NL/DE zul je straks ook voor 98+ moeten gaan of een andere auto.
Klopt niet. Is foutieve info geweest van o.a. het AD.
Het enige dat Europees geregeld is, is dat er nu stickers zijn die het ethanol of biodiesel gehalte aangeven.
De oude namen blijven gewoon bestaan, alleen zul je nu overal weten hoeveel ethanol of biodiesel je tankt.

95-E10 moet inderdaad uiteindelijk ingevoerd worden, maar E5 betekent niet per definitie super98. Net als E10 niet per definitie octaangetal 95 is.
98-E10 kan ook prima bestaan.

Dat het in België op dit moment -toevallig- zo is dat 95=E10 en 98=E5, betekent verder niets.
Hoe noemen ze bv 102 octaan anders in België

[Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 05-12-2018 12:00]

• XiaomiGlobal
http://i65.tinypic.com/2iviejk.png
In België is de brandstofprijs inderdaad flink gezakt: Euro 98 voor € 1,304 per liter :D Dat is het overwegen waard om met een lege tank naar Maasmechelen te rijden.

Dat zijn 34km heen en weer 34km terug, dus dat moet ik eens gaan berekenen. Ik weet dat het sowieso al 2.5 liter aan brandstof kost met mijn zuinige auto. Als ik dus 30 liter zou tanken, dan ben ik € 39,12 kwijt i.v.m. Düsseldorf momenteel voor 30 liter Euro 95 € 43.17.

Dus uiteindelijk loont het omrijden zich toch niet: want mijn auto rijdt niet zuiniger op Euro 98 heb ik al vastgesteld, dus extra profijt door Euro 98 te tanken i.p.v. 95 heb ik niet.

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Het waterpijl gaat komende dagen weer flink stijgen, dus de boten kunnen weer meer olie vervoeren, kans is dus aanwezig dat in Duitsland de prijzen ook weer gaan zakken. Moet de regenval natuurlijk wel aanhouden.
https://www.gelderlander....en-fors-stijgen~a870c8cd/

• XiaomiGlobal
Reden van hoge prijzen in Duitsland heeft echter niks met het waterpeil te maken: dat is allang ontkracht door diverse experts in de Duitse media ;) Ik zie zelfs een patroon: dat richting de feestdagen in Duitsland de brandstofprijzen gewoon omhoog gaan.

Vorig jaar rondom de feestdagen was de brandstof in Duitsland ook plots duurder, alleen toen was het wel nog duurder in Nederland.

[Voor 44% gewijzigd door XiaomiGlobal op 05-12-2018 17:16]

• Freakertje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-03 14:05

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Het viel mij wel op dat de laatste maanden de benzineprijs met grofweg 20 cent is afgekomen, waar de dieselprijs lange tijd op hetzelfde niveau bleef steken en nu eindelijk ook iets begint te dalen. Waar je een jaar geleden misschien wel 40 cent verschil zag, zakte dat onlangs tot minder dan 20 cent verschil. Ik zou bijna op benzine overstappen...
Lang heb ik zitten zoeken naar de oorzaak hiervan, er wordt immers minder diesel gereden. Maar vermoedelijk wordt er meer diesel opgeslurpt door de vrachtwagens, waar normaal veel zuinigere schepen het vervoer deden. Doe daar het economische hoogtij bij en je hebt veel meer dieselverbruik, wat het misschien verklaard.

Hij die een betere verklaring heeft, melde zich! ;)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• D_Jeff
Hou het maar op belastingverhoging ;)

(afhankelijk vanuit welk land je redeneert)

• GAIAjohan
In de winter is diesel sowieso iets duurder vanwege de verhoogde vraag naar stookolie

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
[...]

in duitsland is er wel een meldeplicht voor brandstofaanbieders om alle prijzen centraal te melden bij een overheidsinstantie die deze gegevens via een api aanbied om te gebruiken in prijsvergelijk-toepassingen...
deze hebben dus een wettelijke basis en zouden altijd de correcte prijs moeten weergeven..

maar duitse benzinpompen mogen an sich vrij hun prijzen bepalen, mits ze dit dus altijd per direkt doorgeven aan de Markttransparenzstelle für Kraftstoffe van het Bundeskartellamt.

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
https://www.autobahn.eu/1...ogt-accijns-op-brandstof/

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
3 cent... hip the fuk hoe.

Hier liggen we niet wakker van 3 cent verhoging, is zelfs positief ivm de COLA index.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:42
Ik kan zowel in Duitsland(zit nu op 1,36-1,37) als begin Belgie, Essen 129,2 bij Gabriels, tanken omdat mn vriendin in Bergen op Zoom woont. Is jammer dat het niet meer zo gaat worden als een paar jaar geleden 1,15 in duitsland, maar de huidige prijs in eigen land vindt ik beter als eerst.

Zonder er een apart topic voor aan te maken: hoe kan je merken dat de auto soepel rijdt door lange afstanden?vaderfiguur zei dat vd week toen ik hem liet rijden en zei dat het door ervaring kwam terwijl vriend van moeders dat niet kan opmerken.

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Jeroentjuh82 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:50:

Zonder er een apart topic voor aan te maken: hoe kan je merken dat de auto soepel rijdt door lange afstanden?vaderfiguur zei dat vd week toen ik hem liet rijden en zei dat het door ervaring kwam terwijl vriend van moeders dat niet kan opmerken.
Niet, dit is ontzettend subjectief.

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
De prijs van een vat brent olie op de beurs zakt nog steeds door, ze zitten op dit moment op dezelfde hoogte als begin 2017. De prijs van een vat olie zit op dezelfde hoogte als halverwege 2017, waar die in dat jaar het hoogste stond.

Brent Olie
https://nasdaq.websol.barchart.com/?module=chartImage&rawOutput=1&symbol=CB*1&width=450&height=286&startDate=1419169660&endDate=1545400060

Olie
https://nasdaq.websol.barchart.com/?module=chartImage&rawOutput=1&symbol=CL*1&width=450&height=286&startDate=1419169728&endDate=1545400128

• Dacuuu
  • Laatst online: 11:44
Gisteren diesel getankt voor 1.189 hopaaaaa.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• XiaomiGlobal
Sorry voor het kicken van het topic: ik tank sinds kort Super E10 in Duitsland, nadat ik op website van ADAC gelezen had dat het meerverbruik maar 1.5% was in vergelijking met Euro 95.

Ik ben geen rekenwonder: maar in Herzogenrath kost in Merkstein de Euro 95 al gauw 4 tot 5 cent meer dan de E10. Als het meer verbruik dan slechts 1.5% is, dan loont het zich definitief om E10 te tanken als de auto het kan gedragen.

Als de Euro 95 per liter € 1,37 kost, dan is 1.5% ongeveer € 0,02 en als de E10 dan € 1,35 kost: dan loont het tanken van E10 zich niet theoretische. Echter prijsverschil hier in Merkstein is € 0,04 en dan zou het tanken van E10 zich lonen theoretisch.

Nu vraag ik mij alleen af of het meerverbruik niet hoger is dan 1.5% en of de auto, minder lekker loopt op E10? Ik heb het bij gehouden op Spritmonitor, maar heb nog te weinig data verzameld om het verschil te zien. In de winter verbruikte mijn auto met Euro 95 ja ook meer.

• GAIAjohan
Tsja mijn C30 kwam uiteindelijk hierop uit:
https://i.imgur.com/AEyRdhm.jpg

Link staat wel in de signature

[Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 25-02-2019 19:53]

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 12:32
XiaomiGlobal schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:55:
Ik ben geen rekenwonder: maar in Herzogenrath kost in Merkstein de Euro 95 al gauw 4 tot 5 cent meer dan de E10. Als het meer verbruik dan slechts 1.5% is, dan loont het zich definitief om E10 te tanken als de auto het kan gedragen.
Hier in Nederland is de E10 vaak maar 1 of 2ct goedkoper. Met de prijzen hier is het dus goedkoper om Euro 95 te tanken. Daar kom je verder mee voor je geld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• XiaomiGlobal
GAIAjohan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:51:
Tsja mijn C30 kwam uiteindelijk hierop uit:
[Afbeelding]

Link staat wel in de signature
Is uiteindelijk ook niet echt een groot verschil of wel? Als je het verbruik niet bij zou houden, dan zou je het denk ik niet eens door hebben.

• GAIAjohan
XiaomiGlobal schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:04:
[...]

Is uiteindelijk ook niet echt een groot verschil of wel? Als je het verbruik niet bij zou houden, dan zou je het denk ik niet eens door hebben.
Het verschil was voor mij op 1 tank naar mijn ouders en terug halen zonder problemen, en op het einde toch iets langzamer rijden ;)..
Dus ja, ik merkte het :+ .. maar ik wilde altijd per se in België tanken

• XiaomiGlobal
Verklaar mij maar voor gek: maar ik ben vanmorgen op en neer gereden naar Luxemburg, zo'n 250KM totaal om mijn auto vol te tanken. Ik zag dat op de website van de ANWB, dat 1 liter Euro 95 in Luxemburg € 1,17 kostte.

Ik zag dat de Euro 95 in Duitsland op € 1,45 stond, dus vond het niet erg om even richting de Ardennen te rijden. De manier hoe benzine prijs in Duitsland fluctueert hekel ik sowieso: soms tank ik bewust maar een paar liters, wetende dat na 20:00 de prijs plots € 0,10 minder is bijvoorbeeld.

Heb in totaal bijna 31 liter getankt, waarmee mijn tank op 4 liter na bijna helemaal leeg was. Echter ik ben de ontdekking gekomen, dat ook Luxemburg nu om is op E10: dat was lekker verwarrend, want toen ik binnen ging vragen werd ik half voor gek verklaard.

Het heet nog steeds Euro 95, alleen op het tankpistool staat een E10 sticker. Zal wel niet meer lang duren en dan is Nederland ook om op E10. Leuk voor de bestuurders van oude auto's, want die worden zo gedwongen om het duurdere Euro 98 te tanken.

Of nog erger: ze tanken onbewust E10, omdat er bij de tankstations niet duidelijk aangegeven wordt dat E10 niet voor alle auto's geschikt is. Er hangt niet eens een briefje 7(8)7 Ik ben benieuwd wanneer de Euro 95 ook in Duitsland verdwijnt, want daar bieden ze zowel E10 en Euro 95 aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 12:32
XiaomiGlobal schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:37:
Het heet nog steeds Euro 95, alleen op het tankpistool staat een E10 sticker. Zal wel niet meer lang duren en dan is Nederland ook om op E10. Leuk voor de bestuurders van oude auto's, want die worden zo gedwongen om het duurdere Euro 98 te tanken.

Of nog erger: ze tanken onbewust E10, omdat er bij de tankstations niet duidelijk aangegeven wordt dat E10 niet voor alle auto's geschikt is. Er hangt niet eens een briefje 7(8)7 Ik ben benieuwd wanneer de Euro 95 ook in Duitsland verdwijnt, want daar bieden ze zowel E10 en Euro 95 aan.
Die verwarring heb je aan de overheid te danken. Ze hebben bedacht dat er een nieuwe naamgeving nodig was. Voorheen had benzine de naam van het octaangehalte (91/95/98/102). Nu hebben ze bedacht dat de benzine de naam moet hebben van het ethanol gehalte (E5/E10). Echter hebben die twee geen direct verband (behalve dat ze beide in benzine voorkomen).
Dus je hebt nu:
Benzine met octaan gehalte 95 (Euro 95) en met een ethanol gehalte van 5 (E5)
Benzine met octaan gehalte 95 (Euro 95) en met een ethanol gehalte van 10 (E10)
Benzine met octaan gehalte 98 (Euro 98) en met een ethanol gehalte van 5 (E5)

Nu mag de benzine met een octaangehalte van 95 met 5% ethanol binnenkort (2020) niet meer verkocht worden maar het blijft een probleem is als we alleen de E namen gaan gebruiken dat je niet meer weet welk octaangehalte je tankt. De beste benaming blijft toch het octaan en ethanol gehalte vermelden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• GAIAjohan
LordSinclair schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:00:
[...]

Die verwarring heb je aan de overheid te danken. Ze hebben bedacht dat er een nieuwe naamgeving nodig was. Voorheen had benzine de naam van het octaangehalte (91/95/98/102). Nu hebben ze bedacht dat de benzine de naam moet hebben van het ethanol gehalte (E5/E10). Echter hebben die twee geen direct verband (behalve dat ze beide in benzine voorkomen).
Dus je hebt nu:
Benzine met octaan gehalte 95 (Euro 95) en met een ethanol gehalte van 5 (E5)
Benzine met octaan gehalte 95 (Euro 95) en met een ethanol gehalte van 10 (E10)
Benzine met octaan gehalte 98 (Euro 98) en met een ethanol gehalte van 5 (E5)

Nu mag de benzine met een octaangehalte van 95 met 5% ethanol binnenkort (2020) niet meer verkocht worden maar het blijft een probleem is als we alleen de E namen gaan gebruiken dat je niet meer weet welk octaangehalte je tankt. De beste benaming blijft toch het octaan en ethanol gehalte vermelden.
1. Het is opgelegd door Europa, niet door onze overheid.
2. Er bestaat niet zoiets als octaangehalte, het is octaangetal.
3. "Euro 98" bestaat niet, het is super 98 in Nederland, Superplus in België en Duitsland

Vanuit Europa kwam de roep om aan te kunnen geven hoeveel ethanol er in benzine zat, náást het octaangetal. Daarnaast moest er dus blijvend worden aangegeven wat het octaangetal is, desnoods door een naam, dan wel door het nummer te noemen.
Waarom was dit nodig? Bepaalde landen (Nederland bv) hadden rare namen voor E10. Ipv sp95-e10 of super-e10 heet het in bv Nederland BlueOne95.. Waardoor sommige consumenten niet wisten wat ze kochten..

Er is dus eigenlijk geen verwarring mogelijk als je de naamgeving van 95 dan wel 98 kent van een land. Daarnaast geeft de E5/E10 sticker het Ethanolgehalte aan.

De enige reden dat het verwarrend is geworden, is omdat bepaalde media (AD, RTL) uit onkunde en onwetendheid totale onzin hebben verkocht.
XiaomiGlobal schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:37:

Alsof men in andere landen boeit dat auto's ouder dan 18 jaar, muv de eerste generatie direct ingespoten benzineblokken E10 niet kunnen hebben. In de meeste west Europese landen rijden veel nieuwere auto's dan hier. 95-E5 gaat verdwijnen. In de loop van dit jaar zouden we in Nederland over moeten gaan.

[Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 19-03-2019 08:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XiaomiGlobal
GAIAjohan schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:49:
[...]
Alsof men in andere landen boeit dat auto's ouder dan 18 jaar, muv de eerste generatie direct ingespoten benzineblokken E10 niet kunnen hebben. In de meeste west Europese landen rijden veel nieuwere auto's dan hier. 95-E5 gaat verdwijnen. In de loop van dit jaar zouden we in Nederland over moeten gaan.
Nee dat interesseert ze ook totaal niks! Nu rijden er in Luxemburg nauwelijks echt oude auto's rond, dus daar zal bijna niemand er echt last van ondervinden. Maar bij ons in Nederland rijden best nog veel oude auto's rond en dan is E10 een duur grapje....

De voorlichting aan tankstations mag dan ook wel iets beter zijn: je zou maar met je Peugeot 205 aan de pomp staan, denkend dat je lekker Euro 95 aan het tanken bent. Terwijl je eigenlijk E10 tankt en inderdaad, ook in de Nederlandse media is er verkeerde informatie verspreid.

Mijn auto zelf komt uit 2015 en heeft geen enkele moeite om op E10 te lopen: maar als ik de keuze, uit E10 en Super heb dan zal ik toch Super tanken wanneer het prijsverschil minimaal is. In Duitsland heb je die keuze vooralsnog...

Het zegt trouwens ook wel iets over deze gemiddelde automobilist, dat ze zonder denken hun auto voltanken met E10: terwijl het dus wel op het tankpistool aangeven staat. Vooral zolang in Nederland de Euro 95 nog niet definitief door E10 vervangen is. Want zodra dat gebeurd, zal er vast uitgebreid in de media over bericht worden.

Wel leuk trouwens: je auto voltanken voor minder dan € 40 :+ In Nederland betaal je per liter bijna € 0,40 meer, dus dan vind ik het niet zo erg om vol te tanken met E10 in Luxemburg. Tevens een leuke rit, met al die heuvels en een stukje door de Belgische Ardennen 8)

Is alleen niet voor herhaling vatbaar, de volgende keer doe ik dan een roadtrip door de Luxemburgse Ardennen. I.p.v. enkel op en neer rijden om te tanken. Al was het oppompen van de banden ook gratis daar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAIAjohan
Tja, ik tankte voorheen in België. Ook daar is al ruim 2 jaar E10. En ook daar heet het nog 'gewoon' Eurosuper. Tegenwoordig met E10 sticker erbij.

Ik weet zeker dat als Nederland echt over moet op E10, dat het gewoon Euro (95) blijft. Dan zal de BlueOne95-naam gaan verdwijnen.

In de VS is alles al jaren E10, en sommige pompen E15. Maar ook daar zijn nog genoeg oude bakken

[Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 19-03-2019 09:29]

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:02

Wok

Dakloos...

Welke sjeik heeft er nu weer een keutel dwars zitten? :| Elke dag 1 a 2 cent stijging deze week... Van 1,539 afgelopen weekend naar 1,619 vanmiddag :/

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harveydwijs2
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 30-03 11:11
Goedkoopste tankstation (Berkman onbemand) is nu 1.63,9 (Zwijndrecht). Met mijn 62 liter tankinhoud doet het wel een beetje pijn. Helaas is België net te ver weg als ik goedkoper uit wil komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Hier in Kroatië is de diesel nu 9.70 Kuna (€ 1.30). Scheelt toch 16 cent met Nederland.

Euro95 doet 9.98 kuna (€ 1.34). LPG is 4.51 Kuna (€.0.60).

Ik vind het verschil tussen Euro95 en diesel wel erg klein.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True