Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 6 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35
wimmel_1 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 01:26:
[...]

Toen we in NL nog met guldens mochten betalen ging het er over dat er waarschijnlijk niet meer privé gereden ging worden als de brandstofprijs boven de 2 Gulden per liter ging komen...... Denk je nou écht nog dat er minder gereden gaat worden als de brandstof/olie prijs daalt/stijgt?
Nee, iedereen blijft toch wel tanken. Maar asosociaal is het wel. Elk jaar accijns erbij, de diesel/benzine was aan het begin van het jaar wat aan de goedkope kant, dus komt er nog een beetje extra accijns bij voor de diesel. Omlaag gaat het niet meer.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://www.nu.nl/economie...og-jaren-laag-blijft.html
Eindelijk een keer goed nieuws, en dus geen spijt dat ik een diesel heb gekocht met wat meer PK's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch wel raar, werk nu veel in bels. Gister getankt voor 1,349. En bij de makro in best 1,57. En bij een normale 1,63.

Verschil is groter dan ooit. Vorig jaar toen t hier 1,69 was, was t in belgie 1,53. 16 cent verschil. Nu al bijna 30!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Even een schop tegen dit topic aan, nadat Brent gezakt was naar 45.10 op 13 januari dit jaar is daarna de prijs gestegen naar maximaal 69.66 op 6 mei. Maar sindsdien is die weer aan het zakken de laagste prijs tot nu toe is 53.29. Dit een een cruciale periode want nadat de prijs vanaf 13 januari weer steeg zakte die ook weer even terug naar maximaal 52.49 de vraag is zal die nu door de 52.49 heen zakken of niet.

Ook wel gezegd de resistance level zit op 52.49 als die er niet doorheen gaan kunnen we verwachten dat Brent weer zal stijgen, zakt die erdoorheen zou die weer door kunnen zakken naar 45.10 want dat is het volgende resistance level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ah, ook technisch analist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Samen met een kennis ben ik een Forex Multi Account Manager zoals dat heet dus ja ik kijk zo nu en dan wel eens op een chart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Aangezien dit topic gaat over consumentenprijzen van autobrandstof mag je dan eens een chart maken van de correlatie tussen Brent Crude en de prijs van een litertje euro95 aan de pomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Vooral wanneer je groot moet inslaan, of juist nog even wachten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Hieronder een screenshot, van naast elkaar: Brent Crude Oil, Light Crude Oil, EURUSD
De EURUSD koers zakte +- 1.5 maand eerder naar beneden dan de beide Oliën.

Maar eigenlijk kan je alles aan elkaar knopen, want aan de EURUSD zitten ook weer pairs aan, alles reageert op elkaar. Helaas voor ons gaat de EURUSD vaak de verkeerde kant op, omdat wij olie in dollars kopen en niet in euro's. Dus willen we het perfect hebben moet de EURUSD precies het tegenovergesteld doen van de olie charts, waarbij olie zakt en EURUSD stijgt.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/brent1.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door FabiandJ op 27-07-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Brent is iig lager dan 52,49 gegaan :) Ben benieuwd waar dit eindigt.

Maar op een gegeven moment gaat dat echt niet meer de prijs van de benzine sterk beïnvloeden, raffineren kost ook gewoon geld en energie, dat olie deels tijdelijk onder z'n kostprijs zit betekent niet dat bezine alleen maar mee omlaag gaat.

Daarbij, je kunt alleen maar aan vandaag denken en blij zijn met een lage olieprijs, maar het is funest voor de investeringen en toekomstige productie. Maar wel logisch, we kunnen de hele dure vaten eigenlijk niet meer betalen en dit is gewoon het systeem wat zichzelf doet krimpen naar een voor het moment reëel niveau.

Stiekum gewoon Peak Oil :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Ondertussen zijn we nu 2 weken verder, en na een tijdje rond de 49.0 gehangen te hebben is het vandaag weer raak. Op moment van schrijven zitten we nu op 46.9 dit is bijna net zo laag als het laagste punt januari dit jaar, toen was het laagste punt 45.17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Er komt een moment dat het winnen van 1 barrel crude > 1 barrel aan energie kost. De prijs speelt dan geen rol meer, je kunt op geen enkele manier winstgevend olie produceren en dan is het game over.
Op dat punt zijn we nog lang niet trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
De markt doet op dit moment precies wat gunstig is voor de brandstof prijzen in alle landen waar met de euro wordt betaald. De Euro wordt ten opzichte van de Dollar meer waard, maar de prijs per barrel aan Brent olie gaat omlaag. Op dit moment zit de support voor Brent op 45.17 dit was de laagste prijs die het had op 13 januari dit jaar. De prijzen van januari dit jaar zullen we alleen niet halen aan de pomp op dit moment want toen stond de Euro vs Dollar op 1.18 en nu op 1.13.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/brent2.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door FabiandJ op 21-08-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 21:40
Gisteravond bij de Shell in Hoogeveen, voor mij een all-time-low in Nederland. (in de 2 jaar dat ik LPG tank)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2hxbl10.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Mevius op 27-09-2015 13:02 ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wij zitten in een lokaal minimum inderdaad, maar vergeet niet dat een vat olie eind jaren 90 op 14 dollar stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://upload.wikimedia....Oil_Prices_Since_1861.svg

100 jaar amper veranderd tot in de jaren 70 toen t midden Oosten gezeik begon na aanleiding van de Israel oorlog in 1967.

• FabiandJ
  • Niet online
Iemand in Nederland al euro 95 prijzen onder de 1.40 gezien? Laagste wat ik gezien heb is in Apeldoorn 1.439.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij een lokaal tankstation bij ons in Roosendaal zag ik vanochtend 1.420 voor Euro95.

Virussen? Scan ze hier!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 09:53
FabiandJ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:09:
Iemand in Nederland al euro 95 prijzen onder de 1.40 gezien? Laagste wat ik gezien heb is in Apeldoorn 1.439.
Ik zag in Utrecht langs de ring ook 1,439, lager ben ik in Utrecht nog niet tegengekomen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:05
FabiandJ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:09:
Twee weken terug ergens in de provincie Groningen (ik was on tour) was de Euro 95 €1,399

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37
Een lokaal onbemand tankstation bij ons in de buurt 16 cent korting op de dagprijs van Shell.

Deze staat nu op 1,569 dus nog 1 cent zakken en we kunnen onder de 1,40 tanken :-).

Op 17 juni heb ik daar nog getankt voor 1,599 dus dat zou betekenen dat de benzineprijzen 20 cent gezakt zijn in 3,5 maand tijd.

[ Voor 26% gewijzigd door Iacobus op 30-09-2015 13:38 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:45
Als belg zijnde heb ik toch medelijden hoor met jullie noorderburen. Hier kan je zonder moeite euro 95 vinden aan 1.279. Onze maximum prijs is maar 1.383.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:07
Death1ord schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:38:
Als belg zijnde heb ik toch medelijden hoor met jullie noorderburen. Hier kan je zonder moeite euro 95 vinden aan 1.279. Onze maximum prijs is maar 1.383.
Over de grens in duitsland hier ook al vaker onder de 1,30.

Hier in Doetinchem t laagste wat ik zag op anwb.nl 1.419(gecheckt tijdens dit typen)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De 17de heb ik getankt in Warschau voor 1,121, Eurosuper 95. Dat was de goedkoopste tankbeurt van mijn 3 weken rondreisje.
In Praag was het 1,185. In Freiburg (D) betaalde ik 1,279.. In bv Munchen (1,299) en Rostock (1,329) was het duurder. Afgelopen zaterdag was het bij de Makro (A'dam) 1,444.

This footer is intentionally left blank

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:30
Was gisteren al aan het grappen met de buurman, het zou pas erg worden als mijn auto meer olie dan benzine ging verbruiken.

Tot nu toe op 11.000km 3 liter olie erdoor en voor 90 euro benzine getankt. Elke keer als boordcomputer begint te miepen bij de start dat ik moet gaan tanken gooi ik er voor 30 euro bij en rijd ik weer 2 maanden.

LPG heeft zo z'n voordelen :)

Ja dat olieverbruik is hoog, en nee, het is niet erg, het is standaard bij dit type motor. Volgende bus olie wordt 5W40 ipv 5W30.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

_JGC_ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:36:
Was gisteren al aan het grappen met de buurman, het zou pas erg worden als mijn auto meer olie dan benzine ging verbruiken.

Tot nu toe op 11.000km 3 liter olie erdoor en voor 90 euro benzine getankt. Elke keer als boordcomputer begint te miepen bij de start dat ik moet gaan tanken gooi ik er voor 30 euro bij en rijd ik weer 2 maanden.

LPG heeft zo z'n voordelen :)

Ja dat olieverbruik is hoog, en nee, het is niet erg, het is standaard bij dit type motor. Volgende bus olie wordt 5W40 ipv 5W30.
en LPG is zeker gratis |:( :F

Ik heb ondertussen 180.000 km met mijn auto gereden en nog 0 keer mijn olie hoeven bijvullen, controleer het elke 10.000km maar er verdwijnt gewoon niets.
Elke 30.000km als ze mijn olie verversen wordt het ook direct aangevuld.

Ik heb vandaag 1.109 voor mijn diesel betaald :D dat is wel beter dan de 1.50 die het geweest is :D. rijden wordt weer leuk zo :D

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• _JGC_
Lpg kost hier tussen 50 en 55 cent per liter. Zelfs aan de snelweg betaal ik maar 53 cent. Verbruik is 1 op 12.
Hiervoor had ik een diesel, verbruik 1 op 20. Lpg is voor mij goedkoper, om over wegenbelasting nog maar te zwijgen... betaal voor een 207SW op LPG maar 3 euro meer dan voor de 206.

Wat betreft olieverbruik... daar is de 1.6VTI een ster in.peugeot vindt tot 1 liter per 1000km normaal voor deze motor. Oplossing is gewoon 5w40 met c2 of c3 specs erin.

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Met de lage olieprijzen wisselt de LPG prijs relatief enorm, bijna 100%.
Er zitten hier 2 tankstations in de buurt, de een tinq waar je op woensdag voor 45cent kan tanken. Nog geen km verderop kost het 78 cent (een Tamoil, niet eens aan de snelweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Schijnt dat bij LPG de samenstelling nog wel eens wil wisselen. LPG is een mengsel van propaan en butaan, hoe meer butaan hoe meer energie, maar de prijs is er dan ook naar.
In de winter wordt er sowieso meer propaan gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Net bij een witte pomp €1.399 per liter gezien. Bij de BP express €1.419 per liter, dat is met 16 cent korting. Diesel was €1.129 per liter bij BP. En het was aardig druk haha. Dit is het goedkoopst wat ik in NL heb gezien sinds ik auto rijd ( 3.5 jaar).

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Drukte zegt niks. Hier is het bij de tango op dwaze donderdag ook stervensdruk. Niet dat ze extreem goedkoop zijn, maar mensen willen nou eenmaal voor die ene cent een kwartier de motor laten draaien...

Ik tank tegenwoordig alleen bij total en BP, veruit de goedkoopsten met LPG. Bij de onbemande pomp bijna nergens te krijgen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26
Bij shell in Best was benzine 1,449, diesel 1,139, LPG 0,529

In België op dit moment benzine 1,26x, diesel 1,07x, LPG 0,27.. Dit is voor mij net over der grens 5km of zo..

En tja, sinds ik auto rijd, ik heb dieselprijzen van 90ct gezien.. Toen kerk ik nooit naar LPG of benzine.. Ik weet dat in de jaren 90, LPG 27 gulden cent was bij een tankstation bij een camping... Was mn Pa erg blij mee voor de blauwe Sierra..

[ Voor 41% gewijzigd door GAIAjohan op 01-10-2015 23:38 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
_JGC_ schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:30:
Drukte zegt niks. Hier is het bij de tango op dwaze donderdag ook stervensdruk. Niet dat ze extreem goedkoop zijn, maar mensen willen nou eenmaal voor die ene cent een kwartier de motor laten draaien...
:D _/-\o_

Als er geen pomp beschikbaar is bij mijn 'favoriete' tankstek dan rij ik door naar de volgende (1ct/2ct duurder). Mijn vrije tijd is mij meer waard.

Vanmorgen getankt voor 1.429. Bij de firezone is de vrijdag niet standaard met 3ct goedkoper. Want gisteren stond de prijs op 1.449.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LordSinclair schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:22:
[...]

:D _/-\o_

Als er geen pomp beschikbaar is bij mijn 'favoriete' tankstek dan rij ik door naar de volgende (1ct/2ct duurder). Mijn vrije tijd is mij meer waard.
Jij misschien wel, maar vergeet niet dat een flink deel van NL rustig 1+ uur staat wachten (en lekker brandstof staat te verstoken) bij de Tango, op de kortingsdagen ;)

Dit soort taferelen zijn echt niks bijzonders:

Afbeeldingslocatie: http://www.112groningen.nl/data/fotos/2010/04/11/141222/cimg2572.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.112groningen.nl/data/fotos/2010/04/11/141222/dsc2335.jpg

En sommigen gaan best wel ver:

Afbeeldingslocatie: http://www.112groningen.nl/data/fotos/2010/04/11/141222/110420101976.jpg

Dat ze met dat 1+ uur stationair draaien hun 'winst' alweer verspeeld hebben schijnt lastig tot ze door te dringen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 02-10-2015 08:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die laatste doet me denken aan toen de diesel ineens ging stijgen en de plaatselijke Shell Express de prijzen voor VPower had bevroren. VPower diesel voor 1,29 en normale diesel voor inmiddels 1,40. Kennis van me heeft zo ongeveer hetzelfde gedaan als die mercedes uit je laatste plaatje.
Leuk detail: paar weken later ging de prijs gewoon weer naar beneden en zat ie met veel te dure VPower opgescheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wildhagen schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:33:
Dat ze met dat 1+ uur stationair draaien hun 'winst' alweer verspeeld hebben schijnt lastig tot ze door te dringen ;)
Deze foto's zijn van een wel bijzondere actie:
De zondagmiddagse actie duurt van 14.00 tot 17.00 uur. Een liter 95-benzine kostte er 1,16 euro, diesel ontglipte de slang voor 85 cent per liter.
En dat in 2010 waar volgens mij de prijs zo'n 50 cent hoger lag voor beide producten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook bij de reguliere kortingsdag (donderdag dus) zijn ellenlange wachtrijen bij de Tango niet ongebruikelijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
wildhagen schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:30:
Ook bij de reguliere kortingsdag (donderdag dus) zijn ellenlange wachtrijen bij de Tango niet ongebruikelijk.
Die reguliere "kortings"dag is echt een scam bij sommige...

17cent korting ! ja punt 1 op de landelijke adviesprijs... En punt 2 dan zijn ze in de meeste gevallen(bij ons in de stad dan) of net zo duur als de rest of 1 cent goedkoper.

Die kortingsdagen neem ik niet meer serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik merk dat tango op hun kortingsdagen toch gewoon 3ct goedkoper is dan regulier tov de landelijke adviesprijs. Ik vind hun actie zeker geen scam. Ze zijn gewoon eerlijk imo..

Tevens heeft Tango bij diesel het voordeel tov bv Avia of Firezone dat het een stuk minder schuimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 21:40
DopdeDouwer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:51:
Met de lage olieprijzen wisselt de LPG prijs relatief enorm, bijna 100%.
Er zitten hier 2 tankstations in de buurt, de een tinq waar je op woensdag voor 45cent kan tanken. Nog geen km verderop kost het 78 cent (een Tamoil, niet eens aan de snelweg).
€ 0.399 voor een litertje LPG in Hoogeveen gisteren *O*

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Toen ik nog diesel tankte kwam Tango op dwaze donderdag net in de buurt van andere tankstations. Waarom zou ik op donderdag in de rij gaan staan bij de Tango als ik de rest van de week voor dezelfde prijs bij andere pompen voor dat bedrag kan tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik pas ervoor om als een Swiebertje een uur in de rij te gaan staan voor (misschien) een paar euro 'winst'. Meestal tank ik gewoon om 11 uur 's avonds als ik terug rij vanaf het zwembad; altijd lekker rustig en als ik toevallig op woensdag kom dan heb ik alsnog een paar cent korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 07-09 17:57
wildhagen schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:24:
Bij een lokaal tankstation bij ons in Roosendaal zag ik vanochtend 1.420 voor Euro95.
Ik zag gisteren een onbemande Shell in Hoogezand met dezelfde prijs. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Is wel in België, maar toch:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/tnC0jd6l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Heb de 22e getankt in Duitsland voor 1259 's avonds. Verschil is al kleiner zo te zien met Belgie.

Is t een keer te proberen om in mn Twingo uit 2004 E10 te doen als t prijsverschil in duitsland 10 cent of meer zal zijn?

T gaat de goeie kant op met de prijs in ons land, maar ik tank toch over de grens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
E10 tank ik nooit, en de gemiddelde Duitser ook niet. Zover ik weet scheelt het in Duitsland 2ct/L met echte euro 95, en dat is euro 95 gewoon waard tov e10 en potentiële extra motorgezeur imo. Hoger verbruik, meer slijtage..
Volvo zegt bv niet voor niets over e10: ja het kan, maar is niet aanbevolen.

Ik tankte eerst altijd in DE, maar de laatste 2 maanden in BE..

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 01-11-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het scheelt 2 cent met normale super waar ook 5% ethanol in zit. Ik heb geen idee wat de verkoopscijfers van verschillende benzines in Duitsland zijn, maar dat verschil maakt het hem ook niet uit. En de lijsten met auto's die E10 aankunnen zijn ook bekend, ik hoor verder ook niet echt verhalen van mensen die hun auto in de soep hebben gedraaid vanwege E10 terwijl hun auto het wel aan zou kunnen.
Volvo zegt niets over E10? Volvo zegt dat al hun voertuigen in Duitsland vanaf 1976 probleemloos met E10 kunnen rijden, behalve de S/V40 met 1.8 GDI (Mitsubishimotor).

Ik tank het al 1,5 jaar met veel plezier (in een Toyota).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Volvo dealers zeggen wat anders. En het boekje van mijn auto benoemt dat e10 kan maar euro 95 aanbevolen is. Als dat het geval is, boeit mij die ene euro op een tank niet. Daarnaast rij ik op 95 sowieso 5-10% zuiniger. Waarmee h euro 95 ook qua kosten gewoon goedkoper is.

Verder staat op internet dat op de lange termijn e10 schadelijker is door minder smering.

[ Voor 58% gewijzigd door GAIAjohan op 01-11-2015 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tja smering... ik gooi elke 2 dagen mn tank vol met LPG en tank eens per 2 maanden voor 30 euro benzine. Boel wordt de eerste 2km bij koude motor gesmeerd met benzine, daarna de hele rit niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Helemaal duidelijk. Het verschil tussen beide is hier over de grens idd te verwaarlozen sindskort, en dus kan ik net zo goed voor bleifrei Euro95 blijven gaan.

Had er zaterdagavond met een kennis over en die zei dat ie in zn Opel Astra uit 95 al vaker dat erin had gedaan en prima ging en dat ze vaak ook niet vragen hoeveel km je op jaarbasis maakt en toen keek ik dus op clever-tanken.de en zag dat de prijzen ineens dichtbij mekaar zaten 's avonds. Is pas sindskort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
http://www.tankpro.nl/bra...diesel-al-per-1-november/

Geestig, ik wist dat er een accijnsverhoging in België aan zat te komen maar niet dat dat alleen voor diesel geldt. Benzine wordt zelfs goedkoper? Zou wel geestig zijn.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GAIAjohan schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:07:
Volvo dealers zeggen wat anders. En het boekje van mijn auto benoemt dat e10 kan maar euro 95 aanbevolen is. Als dat het geval is, boeit mij die ene euro op een tank niet. Daarnaast rij ik op 95 sowieso 5-10% zuiniger. Waarmee h euro 95 ook qua kosten gewoon goedkoper is.

Verder staat op internet dat op de lange termijn e10 schadelijker is door minder smering.
Dealers... Dealers willen geld.
http://support.volvocars....98103debcc0a801e800feedb8
Maak alleen gebruik van benzine van gerenommeerde oliemaatschappijen. Giet nooit brandstof van twijfelachtige kwaliteit in de tank. De benzine moet voldoen aan de norm EN 228, voor zover dergelijke benzine verkrijgbaar is.

95 RON is te gebruiken in normale rijomstandigheden.
98 RON wordt geadviseerd voor een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik.

Voor ritten bij temperaturen hoger dan +38 °C wordt u geadviseerd een brandstofsoort met een zo hoog mogelijk octaangetal te gebruiken. Dit om optimale prestaties en een zo laag mogelijk brandstofverbruik te verkrijgen.
Let op!

Gebruik alleen loodvrije benzine om schade aan de katalysator tegen te gaan.
Er is brandstof toegestaan die tot 10 volumeprocent ethanol bevat.
Het gebruik van brandstof met metaaladditieven is niet toegestaan.
Gebruik geen toevoegingen die niet door Volvo zijn aanbevolen.

Let op!

Er is brandstof toegestaan die tot 10 volumeprocent ethanol bevat.
Het gebruik van EN 228 E10-benzine (max. 10 volumeprocent ethanol) is toegestaan.
Een ethanolgehalte hoger dan in E10 (max. 10 volumeprocent ethanol) zoals in E85 is niet toegestaan.
Een ethanolgehalte hoger dan in E10 (max. 10 volumeprocent ethanol) zoals in E15 en E25 met octaangetal 98 RON en Blue One 95 is niet toegestaan, omdat deze brandstofkwaliteiten niet voldoen aan EN 228. E85 is niet toegestaan.
"Euro95" is alleen maar een merknaam. Bedoeld wordt brandstof met een octaangetal van 95 RON. En daar mag dus 10% ethanol inzitten zolang het maar aan de normen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 19:19
wildhagen schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:33:
[...]

Jij misschien wel, maar vergeet niet dat een flink deel van NL rustig 1+ uur staat wachten (en lekker brandstof staat te verstoken) bij de Tango, op de kortingsdagen ;)

Dit soort taferelen zijn echt niks bijzonders:

[afbeelding]

[afbeelding]

En sommigen gaan best wel ver:

[afbeelding]

Haha holy shit. Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Mijn god wat een triest aangezicht. De gemiddelde inhoud van een brandstoftank van een personenauto in het achterhoofd nemend: dit zou de mensen wellicht E20,- kunnen schelen? (behalve die kerel in die merc, haha)
Bij de onbemande pomp waar ik altijd tank is donderdag ook standaard actieprijzen dag. Dan tank ik er gewoon niet. 2 tot 3 eurocent korting per liter en mensen staan er letterlijk voor in de rij.

Is dit nou typisch Nederlands vraag ik me af. Ik weet dat we als 'gierig' bekend staan maar dit is wel heel erg.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tikkietrugjaap schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:06:
[...]

Haha holy shit. Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Mijn god wat een triest aangezicht. De gemiddelde inhoud van een brandstoftank van een personenauto in het achterhoofd nemend: dit zou de mensen wellicht E20,- kunnen schelen? (behalve die kerel in die merc, haha)
Bij de onbemande pomp waar ik altijd tank is donderdag ook standaard actieprijzen dag. Dan tank ik er gewoon niet. 2 tot 3 eurocent korting per liter en mensen staan er letterlijk voor in de rij.

Is dit nou typisch Nederlands vraag ik me af. Ik weet dat we als 'gierig' bekend staan maar dit is wel heel erg.
nederland het zover ik weet één van de hoogste belastingdruk op brandstoffen.
maar als je bekijkt dat ze zelfs in Saoedi-Arabië de brandstof gestegen is naar 0.16 cent de liter staan ook daar rijen groot bij pompen die nog korting geven op de 0,12 cent de liter brandstof.

kijk anders eens op deze link http://www.globalpetrolpr...i-Arabia/gasoline_prices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat heb ik ook nog nooit gezien. Maar het tankstation waar ik in Duitsland vaak kom (en veruit de goedkoopste is in de regio) daar staan 's middags ook alle pompen (10 stuks) bezet, met overal een auto erachter en nog een paar auto's te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

tikkietrugjaap schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:06:
[...]

Deze foto's waren gemaakt toen de benzine minder dan een euro kostte bij een speciale actie. Dat is niet de gewone goedkope donderdag van Tango ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

EvaluationCopy schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:01:

Geestig, ik wist dat er een accijnsverhoging in België aan zat te komen maar niet dat dat alleen voor diesel geldt. Benzine wordt zelfs goedkoper? Zou wel geestig zijn.
België is echt een diesel land. Diesel is meer vervuilend dan benzine. Ze willen dus minder diesel op straat.
Ik zelf woon in België en hier heb je straten waar 4-5 tankstations bijna naast elkaar staan.
Als je de straat langs rijdt dan kun je realtime de prijzen vergelijken.
Mijn familie leden uit Nederland komen hun wagen altijd voltanken als ze bij mij langskomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hooglander1 schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:54:
[...]

Deze foto's waren gemaakt toen de benzine minder dan een euro kostte bij een speciale actie. Dat is niet de gewone goedkope donderdag van Tango ;)
Tja, voor benzine minder dan een euro ga ik ook in de rij staan hoor.

[ Voor 66% gewijzigd door magnifor op 02-11-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Maasluip schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:09:
Het scheelt 2 cent met normale super waar ook 5% ethanol in zit. Ik heb geen idee wat de verkoopscijfers van verschillende benzines in Duitsland zijn, maar dat verschil maakt het hem ook niet uit. En de lijsten met auto's die E10 aankunnen zijn ook bekend, ik hoor verder ook niet echt verhalen van mensen die hun auto in de soep hebben gedraaid vanwege E10 terwijl hun auto het wel aan zou kunnen.
Volvo zegt niets over E10? Volvo zegt dat al hun voertuigen in Duitsland vanaf 1976 probleemloos met E10 kunnen rijden, behalve de S/V40 met 1.8 GDI (Mitsubishimotor).

Ik tank het al 1,5 jaar met veel plezier (in een Toyota).
In het boekje van mijn 2013 V40 T3 staat anders niks over E10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrooV schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:11:
[...]

misschien verschil qwua land wat betreft gebruiksaanwijzingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

EvaluationCopy schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:01:

Volgens mij klopt er weinig van, de Diesel is nog net zo duur als voor 1 november bij het tankstation waar ik regelmatig bijvul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GrooV schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat in het instructieboekje van een auto uit 1976 ook niks staat over E10. Dus dat zegt verder niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 19:19
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:13:
nederland het zover ik weet één van de hoogste belastingdruk op brandstoffen.
maar als je bekijkt dat ze zelfs in Saoedi-Arabië de brandstof gestegen is naar 0.16 cent de liter staan ook daar rijen groot bij pompen die nog korting geven op de 0,12 cent de liter brandstof.

kijk anders eens op deze link http://www.globalpetrolpr...i-Arabia/gasoline_prices/
Van die belastingdruk wist ik inderdaad. Ik vroeg me meer af of wij nou als enige voor een paar knaken zo in de rij gaan staan. Maar blijkbaar is het mens eigen en niet alleen Nederlander eigen :)
Hooglander1 schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:54:
[...]

Haha ja dat las ik inderdaad maar dan nog. Men rijdt niet naar die pomp met een compleet lege tank, rijdt naar deze pomp terwijl hij wellicht niet op hun route ligt en staat vervolgens best lang in de rij. Al met al zullen deze mensen misschien E20,- besparen met deze actie? Laten we heel ruim rekenen en alle best case scenario's aannemen voor de mensen en laat ze E50,- kunnen besparen. Daar doe je dit toch niet voor?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:37
Ik heb een Tango pomp om de hoek en wanneer nodig tank ik daar gewoon. Tank ik daar doe ik het meestal wel op donderdag als het kan, tja die paar cent. Maar eigenlijk tank ik altijd bij Tinq aan de N34 bij Coevorden. Deze pomp is eigenlijk altijd goedkoper, zelfs goedkoper dan Tango op de donderdag en het mooie is dat deze pomp gewoon aan mijn route ligt op de terugweg, ik rij er niks voor om.

Een aantal jaar geleden tankte ik onderweg nog wel eens bij een BP Express die de goedkoopste in de omtrek was maar was er al een tijd niet meer langs gekomen. De laatste keer viel me op dat die een van de duurdere pompen was geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
De laatste dagen elke dag 1ct bij de benzineprijs bij op, dat moet niet zo doorgaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Dollar is weer wat duurder geworden, ronde de $1.089 voor €1. Die was 1.12. Olie (brent) blijft een beetje rond de $50 hangen.
Hier is de Euro95 €1.459 bij BP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waar in België is dit? Ik woon niet te ver van de grens en heb onlangs een 3.0 V6 aangeschaft...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
evilution schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 14:07:
[...]

Waar in België is dit? Ik woon niet te ver van de grens en heb onlangs een 3.0 V6 aangeschaft...
Dit was in Zolder. Won zelf ook dicht bij de grens, en hier is de benzine meer richting 1,24. (Kessenich)

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 07-11-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Tijd voor een subtiel schopje, iemand die al prijzen onder de €1.40 voor een liter 95 heeft gezien?
Brent is vandaag weer flink gedaald staat nu tussen de $37 en $38 per vat en als meevaller is de EURUSD ook gestegen van 1.05 naar 1.09/1.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Haha ja 1.399 bij witte pomp.
Als de crude goedkoper wordt zie je dat niet direct terug in de prijs. Maar als die duurder wordt, wordt het bijna realtime aan de pomp ook duurder. Dollar ook wat goedkoper idd. Maar geen verschil aan de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Heb al wel 106,9 gezien voor diesel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Als bewoner van de grensstreek laat een korte blik op clever-tanken.de zien dat €1,20 /l voor super E5 (Euro95) in zicht komt in de regio rond Krefeld (D) . Overigens loont het normaal gesproken niet zover Duitsland in te rijden. Vlakbij de grens zijn de prijzen stukken hoger (€1,32), omdat ze weten dat er Nederlanders komen tanken.
Verder is het enorme verschil in prijs op verschillende tijdstippen en dagen van de week in Duitsland opvallend, echt veel groter dan in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:37
Euro95 stond hier afgelopen week 1 dag op 1.395 en diesel op 1.065. Nu is Euro95 weer met 2 cent gestegen en diesel met 1 cent.
Was bij een Tinq en een Shell Express, ze zitten tegenover elkaar en hebben eigenlijk altijd dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zojuist langs een witte pomp gekomen; Euro95 stond op 1.375 per liter, diesel op 1.049 per liter.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmac
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-08 18:58
Hier in Melbourne, Australië kost een liter 95 benzine A$1,11 Omgerekend €0,74 :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, en in Venezuela kost het € 0.02, en in Saoedi-Arabië € 0.10 per liter.

Appels en peren enzo, je kan niet zomaar landen met elkaar vergelijken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
wildhagen schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 08:39:
Ja, en in Venezuela kost het € 0.02, en in Saoedi-Arabië € 0.10 per liter.

Appels en peren enzo, je kan niet zomaar landen met elkaar vergelijken.
Je kan Westerse landen die geen subsidie geven op eigen olie prima vergelijken. Dan kom je tot de conclusie dat er slechts 1 continent is dat de inwoners zo zwaar belast, en dat Nederland daarbinnen de winnaar is.
Ik keek pas in North-Dakota: een euro minder dan hier. Hier dus 3,5 keer zo duur dankzij torenhoge belastingen die niet voor wegen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 19:11
wildhagen schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 05:42:
Zojuist langs een witte pomp gekomen; Euro95 stond op 1.375 per liter, diesel op 1.049 per liter.
Ik woon dicht tegen de grens met België, daar is het pas flink goedkoper. Het dichtstbijzijnde tankstation is voor mij ook nog eens in België. Verenigd Europa......de Belgen komen bij ons naar de supermarkt(scheelt 10-15% voor de dagelijks boodschappen) en wij gaan naar België voor goedkoop tanken en roken.

Wat benzineprijzen betreft stevenen we ook nog eens op een nieuw dieptepunt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ramon 73 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:10:
[...]

Ik woon dicht tegen de grens met België, daar is het pas flink goedkoper. Het dichtstbijzijnde tankstation is voor mij ook nog eens in België. Verenigd Europa......de Belgen komen bij ons naar de supermarkt(scheelt 10-15% voor de dagelijks boodschappen) en wij gaan naar België voor goedkoop tanken en roken.

Wat benzineprijzen betreft stevenen we ook nog eens op een nieuw dieptepunt af.
overigens, wat me opviel was dat bv de dieselaccijns in belgie hoger was dan in nederland... 10 cent zelfs, toch zijn in nederland de dieselprijzen wel ruim 5 cent duurder... hoe kan dat eigenlijk?

(nederland heft per liter diesel € 0,48 accijns, belgie € 0,58.. toch is de dieselprijs+accijns in belgie € 0,94 om €99 in nederland .. btw is in beide landen 21%)
http://www.brandstofprijz...stof-zonder-belasting.php

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
RemcoDelft schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:45:
[...]

Je kan Westerse landen die geen subsidie geven op eigen olie prima vergelijken. Dan kom je tot de conclusie dat er slechts 1 continent is dat de inwoners zo zwaar belast, en dat Nederland daarbinnen de winnaar is.
Ik keek pas in North-Dakota: een euro minder dan hier. Hier dus 3,5 keer zo duur dankzij torenhoge belastingen die niet voor wegen worden gebruikt.
Soms denk ik wel eens dat je de enige bent die het snapt. Ik hoor wel eens mensen zeggen: 'lekker goedkoop he die benzine!'. Antwoord: 'Nee. Benzineaccijns is een vast bedrag. De BTW is ietsies lager maar we betalen nog altijd 3 keer meer dan het eigenlijk kost'.

Verheugen we ons allemaal al weer op de jaarlijkse accijnsverhoging ('inflatiecorrectie', één van de meeste hatelijke gebezigde newspeak-termen, omdat de inflatie juist wordt veroorzaakt door deze jaarlijkse verhogingen). :(

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RemcoDelft schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:45:
[...]
Noorwegen is duurder.

Ik vind het raar dat in sommige lijstjes NL bovenaan staat (of Noorwegen ontbreekt?). In Noorwegen heb ik € 2,00+ per liter gezien (niet nu uiteraard), in NL nog nooit. In sommige lijstjes staat Noorwegen wel bovenaan. En Italië is tegenwoordig ook een contender.

Daarnaast vind ik hoge belasting op brandstof goed voor landen die zelf geen olie produceren. Het maakt de economie efficiënter (er gaat netto minder euro's naar het buitenland), het maakt transport efficiënter, het maakt ons minder afhankelijk van olieproducerende landen (vaak geen gezellige landen ook), het geeft ruimte voor duurzame ontwikkelingen, etc. Kijk maar naar de VS, vol met lompe inefficiënte auto's met achterhaalde techniek. Terwijl we in Europa veel efficiëntere auto's hebben. Goed, Tesla is een uitzondering, maar dat is dan weer geen verbrandingsmotor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Daar verdienen ze ook twee keer zo veel, en ze hebben vele malen meer meters weg per auto dan wij. Dus daar valt het nog wel te rechtvaardigen.
Noorwegen is zelf trouwens wel olieproducent.
Daarnaast vind ik hoge belasting op brandstof goed voor landen die zelf geen olie produceren. Het maakt de economie efficiënter (er gaat netto minder euro's naar het buitenland), het maakt transport efficiënter, het maakt ons minder afhankelijk van olieproducerende landen (vaak geen gezellige landen ook), het geeft ruimte voor duurzame ontwikkelingen, etc. Kijk maar naar de VS, vol met lompe inefficiënte auto's met achterhaalde techniek. Terwijl we in Europa veel efficiëntere auto's hebben.
Jij noemt het efficienter, als gebruiker betaal ik meer voor een veel kleinere auto, terwijl de overheid bepaald niet spaarzaam met belastinggeld omgaat.
Daarbij kan ik me niet echt vinden in de "duurzame" ontwikkelingen die er in Nederland in personenvervoer plaatsvinden: bussen rijden vrijwel leeg rond en SUV's worden gesubsidieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RemcoDelft schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:19:
[...]
Jij noemt het efficiënter, als gebruiker betaal ik meer voor een veel kleinere auto, terwijl de overheid bepaald niet spaarzaam met belastinggeld omgaat.
Daarbij kan ik me niet echt vinden in de "duurzame" ontwikkelingen die er in Nederland in personenvervoer plaatsvinden: bussen rijden vrijwel leeg rond en SUV's worden gesubsidieerd.
Dat de overheid onverstandig met het geld omgaat is evident. We laten als Europa onze grenzen ook wagenwijd open staan, wat ook bakken met geld kost en onze "hooggeschoolde/kennis" economie op de lange termijn gewoon keihard serieuze schade toebrengt (die mensen gaan nooit een netto bijdrage leveren. De 'beste' immigranten, die uit Syrië, daarvan heeft 2/3 nooit meer dan de lagere school afgemaakt.). De kans is groot dat Europa over 20 jaar rap richting de Afrikaanse 'welvaart' gaat, dus ja, hoeveel zin hebben al die duurzame lange-termijn maatregelingen inderdaad?

Maarja, van fatalisme is zelden iemand beter geworden, helaas lijkt het wel vrij realistisch in het huidige (Europese) politieke klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Lol daar wordt de economie efficiënter van. Ik zou zeggen: 'omhoog die accijns naar 100 euro de liter!'

Lees dit maar eens en word wakker: Wikipedia: Parable of the broken window

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bartjuh schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:10:
[...]

Noorwegen is duurder.

Ik vind het raar dat in sommige lijstjes NL bovenaan staat (of Noorwegen ontbreekt?). In Noorwegen heb ik € 2,00+ per liter gezien (niet nu uiteraard), in NL nog nooit. In sommige lijstjes staat Noorwegen wel bovenaan. En Italië is tegenwoordig ook een contender.

Daarnaast vind ik hoge belasting op brandstof goed voor landen die zelf geen olie produceren. Het maakt de economie efficiënter (er gaat netto minder euro's naar het buitenland), het maakt transport efficiënter, het maakt ons minder afhankelijk van olieproducerende landen (vaak geen gezellige landen ook), het geeft ruimte voor duurzame ontwikkelingen, etc. Kijk maar naar de VS, vol met lompe inefficiënte auto's met achterhaalde techniek. Terwijl we in Europa veel efficiëntere auto's hebben. Goed, Tesla is een uitzondering, maar dat is dan weer geen verbrandingsmotor ;)
Mijn ervaring met Noorwegen (paar keer geweest, waaronder een uitgebreide roadtrip) is dat de prijzen nogal uit elkaar liggen. De adviesprijzen zijn er hoog, maar ik heb meer dan vaak zat zitten tanken voor bedragen die net zo hoog (soms zelfs lager) als hier in Nederland. Heb je een tankstation echt in de middle of nowhere dan betaal je de adviesprijs, maar bij meer tankstations in de omgeving betaal je weer een stuk minder. Soms was het er net Nederland. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De gemiddelde adviesprijs voor een liter diesel is sinds juli 2010 niet meer zo laag geweest.

Dat stelt Unitedconsumers dinsdag.

Volgens de berekeningen van het consumentencollectief betaalt de consument met een prijs van 1,198 euro per liter bijna 36 cent minder dan in oktober 2012.

De lage prijs van de autobrandstof is onder meer het gevolg van de overproductie op de oliemarkt. Daardoor is de prijs van ruwe olie in de afgelopen periode sterk omlaag gegaan

"In oktober 2012 betaalde de consument zo'n 70 euro voor een volle tank. Nu kan de tank worden gevuld voor 55 euro", aldus Paul van Selms van Unitedconsumers. Hij houdt rekening met een verdere daling.
Bron: http://www.nu.nl/geldzake...te-niveau-sinds-2010.html

Laagste prijs voor diesel die ik gezien heb is 1.039 (bij een witte pomp) :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En de Euro95-prijs volgt nu hetzelfde voorbeeld:
Automobilisten hebben momenteel aan de pomp weinig reden tot klagen. Na de dieselprijs is het prijspeil van benzine ook gedaald tot het laagste niveau in vijf jaar.

Woensdag kwam de gemiddelde landelijke adviesprijs voor een liter Euro95 op 1,545 euro. Die prijs betaalde de automobilist voor het laatst rond 4 november 2010, aldus UnitedConsumers.

Als reden voor de lage brandstofprijzen wijst het consumentencollectief vooral naar de overproductie op de oliemarkt door de OPEC. Ook neemt de wereldwijde vraag naar brandstof af. Op 2 oktober 2012 bereikte de benzineprijs zijn hoogste punt. De gemiddelde landelijke adviesprijs stond toen op 1,895 euro per liter.

Voor een tank van 45 liter betaalde automobilisten toen 85,27 euro. Nu is dat nog geen 70 euro. Diesel staat nu volgens berekeningen van UnitedConsumers op 1,198 euro per liter.
Bron: http://www.nu.nl/geldzake...te-peil-in-vijf-jaar.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:09
Wel grappig dat als je de prijs van een vat ruwe olie in november 2010 vergelijkt met de prijs van een vat ruwe olie nu, je eindelijke snapt waarom Shell het zo goed doet:

November 2010 = 80 dollar bron: http://www.nu.nl/beurs/2368891/olieprijs-schiet-omhoog.html
December 2015 = 40 dollar bron: http://www.dollarkoers.nl/olieprijs/

40 dollar meer marge op een vat...

Ik snap dat er ook gekeken word naar productie kosten/voorraad/productie niveau etc. Maar dit is toch volledig uit verhouding.

[ Voor 31% gewijzigd door BasvanS op 16-12-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

guppie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:00:
Wel grappig dat als je de prijs van een vat ruwe olie in november 2010 vergelijkt met de prijs van een vat ruwe olie nu, je eindelijke snapt waarom Shell het zo goed doet:

November 2010 = 80 dollar bron: http://www.nu.nl/beurs/2368891/olieprijs-schiet-omhoog.html
December 2015 = 40 dollar bron: http://www.dollarkoers.nl/olieprijs/

40 dollar meer marge op een vat...

Ik snap dat er ook gekeken word naar productie kosten/voorraad/productie niveau etc. Maar dit is toch volledig uit verhouding.
Nov 2010 = €57
Dec 2015 = €36

Verschil is gekrompen naar €20 als je de juiste $/€ koers meeneemt.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wou net zeggen, je moet natuurlijk wel de euro/dollarkoers van toen vergelijken met die van nu, en niet de bedragen van toen omrekenen met de koers van nu, dat is een scheve vergelijking.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lang geleden dat we dit gezien hebben (in NL):

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5548557.1450268036!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-5548557.jpg

Bij de Makro in Breda (hele verhaal: http://www.bndestem.nl/re...j-pomp-in-breda-1.5548554)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
wildhagen schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:14:
Wou net zeggen, je moet natuurlijk wel de euro/dollarkoers van toen vergelijken met die van nu, en niet de bedragen van toen omrekenen met de koers van nu, dat is een scheve vergelijking.
Ik weet niet of je überhaupt naar de verschillen hebt gekeken maar de vergelijking blijft hartstikke scheef. Zelf een gewijzigde dollar koers maakt die niet recht.

Daarbij is het niet fair om naar de piek van de koers te kijken die er was op november van 2010 en de dip te pakken waar hij nu in zit. Dus ipv een nutteloze kopie van een opmerking te plaatsen kun je misschien een verklaring geven voor het verschil dat er wel is ;)?
Arm1n schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:09:
[...]

Nov 2010 = €57
Dec 2015 = €36

Verschil is gekrompen naar €20 als je de juiste $/€ koers meeneemt.
Zie mijn opmerking hierboven.. een verschil van 20 euro blijft onverklaarbaar, en je berekening klopt ook van geen kanten, ja de koerst moet worden meegenomen maar zeker niet op de kort door de bocht manier waarop jij dat doet, ja ook de inflatie, ja ook de reserves, ja ook prijs van brent olie, ja ook de belasting stijgingen.. blablablabla

Punt blijft: er is een gigantisch verschil wat geen van die dingen goed gaat maken. Waar blijven de centen dan?

[ Voor 31% gewijzigd door BasvanS op 16-12-2015 18:03 ]

• maratropa
  • Niet online
guppie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:59:
Ik weet niet of je überhaupt naar de verschillen hebt gekeken maar de vergelijking blijft hartstikke scheef. Zelf een gewijzigde dollar koers maakt die niet recht.

Daarbij is het niet fair om naar de piek van de koers te kijken die er was op november van 2010 en de dip te pakken waar hij nu in zit. Dus ipv een nutteloze kopie van een opmerking te plaatsen kun je misschien een verklaring geven voor het verschil dat er wel is ;)?
[...]
Zie mijn opmerking hierboven.. een verschil van 20 euro blijft onverklaarbaar, en je berekening klopt ook van geen kanten, ja de koerst moet worden meegenomen maar zeker niet op de kort door de bocht manier waarop jij dat doet, ja ook de inflatie, ja ook de reserves, ja ook prijs van brent olie, ja ook de belasting stijgingen.. blablablabla

Punt blijft: er is een gigantisch verschil wat geen van die dingen goed gaat maken. Waar blijven de centen dan?
Welke centen? Ook de Major's hebben het zwaar. Vooralsnog blijft Shell gezond door "murders en executions", en het afstoten van allerlei activiteiten en banen. Voor 40 per vat is E&P (exploration & production) in veel gevallen niet interessant om in te investeren, en bepaalde onderdelen zullen verliesgevend geworden zijn, al ze dat al niet waren met 80 per vat.. Geen makkelijke tijd voor de sector hoor.

specs

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:06:
Lang geleden dat we dit gezien hebben (in NL):

[afbeelding]

Bij de Makro in Breda (hele verhaal: http://www.bndestem.nl/re...j-pomp-in-breda-1.5548554)
Lokale pompstation in mijn woonplaats stunt de laatste maanden regelmatig met avondacties voor 1,- per liter. Inmiddels komt er volgens mij geen kip meer als het geen actietijd is ;-)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:30:
Geen makkelijke tijd voor de sector hoor.
Ze hebben jarenlang kunnen profiteren dus op heel veel medelijden hoeven de CEO's niet te rekenen denk ik. Helaas wel voor de talloze mensen die er nu uitvliegen her en der.

• BasvanS
maratropa schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:30:
[...]

Welke centen? Ook de Major's hebben het zwaar. Vooralsnog blijft Shell gezond door "murders en executions", en het afstoten van allerlei activiteiten en banen. Voor 40 per vat is E&P (exploration & production) in veel gevallen niet interessant om in te investeren, en bepaalde onderdelen zullen verliesgevend geworden zijn, al ze dat al niet waren met 80 per vat.. Geen makkelijke tijd voor de sector hoor.
Het verschil van 20 euro per vat, die niet terug te vinden is in koers verschillen, inflatie en andere dingen.

Het vat is nu 20 euro goedkoper dan in 2010. maar de brandstof prijs gelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het is je vast wel opgevallen dat de euro/dollarkoers tegenwoordig aanzienlijk ongunstiger is (voor Europa) dan in 2010? En aangezien de olie in dollars wordt afgerekend...

Reken daar ook nog 5 jaar aan inflatie bij.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 17-12-2015 16:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
wildhagen schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:48:
Het is je vast wel opgevallen dat de euro/dollarkoers tegenwoordig aanzienlijk ongunstiger is (voor Europa) dan in 2010? En aangezien de olie in dollars wordt afgerekend...

Reken daar ook nog 5 jaar aan inflatie bij.
Dan vergeet je nog dat de accijns en btw ook omhoog gegaan zijn in die periode.

• GAIAjohan
Diesel is goedkoper in Nederland dan in België..

Als ik ga tanken ga ik altijd over de N78 door België.
Hierbij kom ik eerst nog langs een Nederlands station in Roosteren (Haan).

Prijzen aldaar (NL):
95: 1,439
Diesel: 1,029
LPG: 0,569

Op de Belgische N78 kom ik langs Esso in Ophoven
95: 1,239
Diesel: 1,069
LPG: 0,310

En Lukoil in Kessenich
95: 1,209
Diesel: 1,049
LPG: niet leverbaar

Ik tank zelf meestal bij Esso omdat de lukoil veel te druk is met Nederlanders in de file..

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 17-12-2015 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
guppie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:39:
[...]

Het verschil van 20 euro per vat, die niet terug te vinden is in koers verschillen, inflatie en andere dingen.

Het vat is nu 20 euro goedkoper dan in 2010. maar de brandstof prijs gelijk..
In princiepe volgt de bezineprijs de olieprijs wel op langere termijn. Vergeet niet dat er pas dit jaar een fikse daling van de olieprijs plaatsvond, en de benzineprijs vertraagd daar op reageert. Tussen 2010 en 2015 was de olieprijs hoger dan 2010. En welke prijs precies, het is niet overal hetzelfde.. Plus in de NL is ruwe olie maar een relatief klein deel van bijv. de benzine prijs. Tel daar nog wat bovengenoemde factoren bij op en dan denk ik dat je lastig dit soort algemene uitspraken kan doen.

En Shell is een bedrijf met up en downstream; de marges voor raffinage gaan (hier en nu iig) beter omdat ze goedkoop inkopen, maar de opbrengsten van het vinden en winnen van ruwe olie dalen. Speelt ook weer mee voor Shell's totaalwinst.

specs

Pagina: 1 ... 6 ... 25 Laatste