Laatst al 1.369 getanked bij onbemande Tamoil.Dacuuu schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:11:
Denk dat dit een van de goedkopere in uit Nederland?
[afbeelding]
Wanneer er sprake is van deflatie en het inkomen blijft hetzelfde, dan stijgt inderdaad je besteedbaar inkomen, maar je schuldenlast stijgt evenals. Je reële rente stijgt namelijk. Nominale rente - inflatie = reële rente. 't Kost je meer om je schuld af te betalen.Maasluip schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:20:
[...]
Dat effect heb je ook alleen maar als het besteedbaar inkomen daalt. Als je salaris niet daalt, waarom zou de schuld dan relatief groter worden? Als je meer besteedbaar inkomen hebt, waarom zou de schuld dan relatief groter worden?
Natuurlijk kun je er op gokken dat je schuld kleiner wordt door inflatie, maar dat is hetzelfde effect: alleen stijgt je besteedbaar inkomen dan doordat de schuld(betaling) gelijk blijft terwijl je andere uitgaven stijgen en je inkomen stijgt.
Daarnaast als er deflatie plaatsvindt komt dan gaan de salarissen echt wel zakken, mark my words.
Dat is onzin, de hypotheekschuld blijft hetzelfde en de lonen dalen niet eens. Dus de hypotheek kan gewoon doorbetaald worden.GioStyle schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 00:12:
In Nederland hebben veel mensen een huis met hypotheek die 'onder water' staat. Wat denk je dat deflatie doet met schulden? Juist, de schulden worden relatief groter. 't Mes snijdt altijd aan 2 kanten.
En bij wie het huis wel 'onder water' staat moet zich maar eens bezinnen op wat meer aflossen en wat minder aflossingsvrij.
Klopt, de hypotheekschuld blijft hetzelfde, maar de kosten om je schuld af te betalen stijgen. En bij (langdurige) deflatie gaan de lonen echt wel zakken.Snowwie schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:23:
[...]
Dat is onzin, de hypotheekschuld blijft hetzelfde en de lonen dalen niet eens. Dus de hypotheek kan gewoon doorbetaald worden.
En bij wie het huid wel 'onder water' staat moet zich maar eens bezinnen op wat meer aflossen en wat minder aflossingsvrij.
Welke 'kosten'? Bij deflatie gaan 'kosten' toch juist omlaag?GioStyle schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:29:
Klopt, de hypotheekschuld blijft hetzelfde, maar de kosten om je schuld af te betalen stijgen. En bij (langdurige) deflatie gaan de lonen echt wel zakken.
He das vlak bij mijn werk @ steiger19Dacuuu schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:11:
Denk dat dit een van de goedkopere in uit Nederland?
[afbeelding]
Als je elk jaar inflatie hebt, worden je schulden ten opzichte van onder andere je inkomen minder. Je schulden hebben minder waarde. Echter zitten we nu in een situatie waar deflatie om de hoek ligt. Geld wordt meer waard, goederen worden goedkoper, waardoor je koopkracht stijgt. Echter stijgen je schulden ook in waarde, doordat je meer reële rente moet betalen.Snowwie schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:32:
[...]
Welke 'kosten'? Bij deflatie gaan 'kosten' toch juist omlaag?
Dit artikel legt het misschien beter uit.
[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 17-01-2015 20:11 ]
Als je een schuld hebt met een vaste rente en jouw salaris wordt niet met de inflatie mee aangepast, blijft "de kosten van de schuld" het zelfde.
Bij deflatie worden producten goedkoper, en kan je meer producten kopen.
Waar jij waarschijnlijk op doelt is dat je een product op afbetaling (schuld) hebt gekocht, en als je na deflatie het product opnieuw zou kopen dit product minder kost dan je huidige schuld.
Bij deflatie worden producten goedkoper, en kan je meer producten kopen.
Waar jij waarschijnlijk op doelt is dat je een product op afbetaling (schuld) hebt gekocht, en als je na deflatie het product opnieuw zou kopen dit product minder kost dan je huidige schuld.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hele punt is dat bij echte deflatie de lonen ook achteruit gaan. Als bedrijven hun producten voor minder kunnen verkopen, dan zullen hun kosten ook minder moeten worden. Zolang ze de grondstoffen vanuit Europa kopen zullen die ook goedkoper worden, maar de lonen zullen ook mee moeten schalen om hun bedrijfsmodel te kunnen handhaven.
En dan blijft dus je hypotheek in takt, maar je verdient steeds minder.
En dan blijft dus je hypotheek in takt, maar je verdient steeds minder.
Misschien is het makkelijker te begrijpen als je bedenkt dat de waarde van een munteenheid een bepaalde economische prestatie vertegenwoordigt. Bij deflatie stijgt de economische prestatie die tegenover 1 euro moet staan. Bij deflatie daalt het aantal euro's dat tegenover de economische prestatie staat die jij in je baan levert. Dat effect is er natuurlijk niet direct (tenzij je zzp-er bent, of op een andere wijze een flexibel uurloon verdient) maar uiteindelijk is het er wel.
Bijvoorbeeld: nu moet je een dag muren metselen om 100 euro te verdienen. Draai dat om: 100 euro is een dag muren metselen waard. Vervolgens stijgt de waarde van de euro (deflatie) waardoor 100 euro anderhalve dag werken waard wordt. Je gaat in die ene dag niet ineens de helft meer muren metselen, dus jouw economische prestatie is dan nog maar 67 euro waard.
Qua koopkracht maakt dat in beginsel niets uit, omdat de prijzen van dingen die jij koopt van je loon evenredig mee dalen. Voor schulden geldt dat niet: dat blijft een absoluut getal en jij zal in dat geval een grotere economische prestatie moeten leveren om dat bedrag af te lossen. Om 1000 euro terug te betalen moet je ineens geen 10 dagen metselen, maar 15 dagen.
In algemene zin geldt dat inflatie goed is voor mensen met schulden en slecht is voor mensen met vermogen, en bij deflatie precies andersom. Het effect waar economen het meest bang voor zijn (dalende prijzen leiden tot uitstellen van aankopen en dus economische stilstand) is mij mijn weten nooit echt aangetoond, het toenemen van de economische waarde van schulden is is de meeste westerse landen een veel groter probleem.
Bijvoorbeeld: nu moet je een dag muren metselen om 100 euro te verdienen. Draai dat om: 100 euro is een dag muren metselen waard. Vervolgens stijgt de waarde van de euro (deflatie) waardoor 100 euro anderhalve dag werken waard wordt. Je gaat in die ene dag niet ineens de helft meer muren metselen, dus jouw economische prestatie is dan nog maar 67 euro waard.
Qua koopkracht maakt dat in beginsel niets uit, omdat de prijzen van dingen die jij koopt van je loon evenredig mee dalen. Voor schulden geldt dat niet: dat blijft een absoluut getal en jij zal in dat geval een grotere economische prestatie moeten leveren om dat bedrag af te lossen. Om 1000 euro terug te betalen moet je ineens geen 10 dagen metselen, maar 15 dagen.
In algemene zin geldt dat inflatie goed is voor mensen met schulden en slecht is voor mensen met vermogen, en bij deflatie precies andersom. Het effect waar economen het meest bang voor zijn (dalende prijzen leiden tot uitstellen van aankopen en dus economische stilstand) is mij mijn weten nooit echt aangetoond, het toenemen van de economische waarde van schulden is is de meeste westerse landen een veel groter probleem.
[ Voor 41% gewijzigd door Daniel op 18-01-2015 11:01 ]
Ben ik blij dat ik zowel geen schulden als vermogen heb. 
Naja, ondanks de deflatie had ik nog steeds graag wel een miljoentje willen hebben.
Naja, ondanks de deflatie had ik nog steeds graag wel een miljoentje willen hebben.
Mag van mij nog lang blijven @ € 1,419 per liter Euro95
[ Voor 85% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-01-2015 14:32 ]
Verwijderd
Afgelopen zaterdag bij de Aral in Wesel (D) Super98Plus voor €1,279 (EURO95 was €1,219), toen was het bij de Tinq in NL €1,399 voor EURO95. Is toch een verschil van €,018 per liter EURO95. Ik ben er niet voor omgereden trouwens, had een verjaardag in Duitsland. Op het moment scheelt het me in NL toch zo'n €0,40/liter vergeleken met het 'hoogtepunt', wat voor mij uiteindelijk €50-60 scheelt per maand.
Sodemieter toch op joh. Idioot. Hij heeft totaal geen oplossing voor de ondernemers in de grensstreken. En anderen moet het voor hem gaan oplossen?Het verschil in benzineprijzen met België is 5 cent per liter. "Het zou mooi zijn als België daar wat aan deed", aldus Wiebes.

Geen idee wanneer hij voor het laatst over de grens heeft gekeken maar dat verschil is toch echt wel wat groter.Een gesprek met de Duitse buren is niet nodig, zei Wiebes, omdat de benzineprijs daar ongeveer 1 cent lager liggen.
[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 22-01-2015 14:28 ]
Duitsland € 1,264 vs Nederland € 1,549Friespeuk schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:27:
[...]
Geen idee wanneer hij voor het laatst over de grens heeft gekeken maar dat verschil is toch echt wel wat groter.
volgens http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php
een ruimte cent..
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als Wiebes nou ook hetzelfde met de BPM doet ... maar nee dat zal dan wel weer niet

Dus omdat Wiebes zelf de accijnzen verhoogt heeft en het gat met de buurlanden met betrekking tot brandstofprijzen alleen maar groter gemaakt hebben. Je dan verbazen dat er nog minder inkomsten zijn binnen gekomen, voor jou probleem met het vullen van de schatkist.
Daarom moeten de buurlanden hun accijnzen maar even verhogen om de problemen met de pomphouders in Nederland op te lossen en zodat er weer meer geld richting de schatkist komt.
Wiebes schaam je! Jou probleem even richting de buurlanden schuiven...
Durf de accijnzen eens te verlagen, op het zelfde niveau als de buurlanden of er zelfs onder. Dan blijven de Nederlanders hier tanken en komen de buitenlanders naar ons. Gaat nog leuk worden als heel Nederland elektrische gaat rijden
Daarom moeten de buurlanden hun accijnzen maar even verhogen om de problemen met de pomphouders in Nederland op te lossen en zodat er weer meer geld richting de schatkist komt.
Wiebes schaam je! Jou probleem even richting de buurlanden schuiven...
Durf de accijnzen eens te verlagen, op het zelfde niveau als de buurlanden of er zelfs onder. Dan blijven de Nederlanders hier tanken en komen de buitenlanders naar ons. Gaat nog leuk worden als heel Nederland elektrische gaat rijden
Zodra men massaal overstapt naar electrisch rijden en energie-neutraal kan worden dankzij zonnepanelen, dan zul je zien dat de energiebelasting giga omhoog gaat en andere energiemeuk (zoals gas) ook flink omhoog gaat. Zolang men in NL perse een minimum-opbrengsten per portefeuille wil binnenhalen zal je deze zieke geld-hebzucht van de overheid houden vrees ik.
Een nieuwe Dutch Disease.

Vorige week op wintersport naar Oostenrijk. Getankt bij Aral voor €1,12/l diesel. Niet direct langs de snelweg maar 3km er van af. In Oostenrijk bij de lokale BP voor €1,11/l getankt. Euro95 was toen volgens mij €1,25/l.
Hier is die nu €1,44/l.
Hier is die nu €1,44/l.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Nee dat zie je verkeerd, België en Duitsland moeten de BPM omhoog doen om de kloof met Nederland te dichten.Friespeuk schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:48:
Als Wiebes nou ook hetzelfde met de BPM doet ... maar nee dat zal dan wel weer niet
Verwijderd
BPM snap ik ook niet helemaal. hetzelfde met de accijnzen. dat nederland nog niet helemaal op zijn gat ligt is bijna een wonder te noemen zelfs.LordSinclair schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:30:
[...]
Nee dat zie je verkeerd, België en Duitsland moeten de BPM omhoog doen om de kloof met Nederland te dichten.![]()
Prijzen gaan na het weekend vast weer langzaam omhoog. Slecht moment om dood te gaan kiezen sommige mensen. 
Is dat niet sowieso met belasting in Nederland? Niet alleen de BPM en accijnzen. Maar over je bruto inkomsten betaal je al 42/52% belasting om vervolgens, om als je het geld uit wil geven aan normale zaken weer 6/21% belasting te betalen of zelfs meer wanneer je tankt, alcohol of sigaretten of een auto koopt.Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:04:
BPM snap ik ook niet helemaal. hetzelfde met de accijnzen. dat nederland nog niet helemaal op zijn gat ligt is bijna een wonder te noemen zelfs.
En daarnaast krijg je weer allerlei toeslagen (zorg, kinder, huur) en belastingvoordeeltjes (Hypotheekrentafttek)... Geld wordt gewoon een beetje rondgepompt.TheBrut3 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:45:
Is dat niet sowieso met belasting in Nederland? Niet alleen de BPM en accijnzen. Maar over je bruto inkomsten betaal je al 42/52% belasting om vervolgens, om als je het geld uit wil geven aan normale zaken weer 6/21% belasting te betalen of zelfs meer wanneer je tankt, alcohol of sigaretten of een auto koopt.
Ik heb het al vaker gezegd: politici zouden bij de eerste leugen direct ontslagen moeten worden.Friespeuk schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:27:
Geen idee wanneer hij voor het laatst over de grens heeft gekeken maar dat verschil is toch echt wel wat groter.
Hoeveel politici houd je over dan?RemcoDelft schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:00:
[...]
Ik heb het al vaker gezegd: politici zouden bij de eerste leugen direct ontslagen moeten worden.
En inderdaad: door de dood van de koning van Saoedi-Arabië is de olieprijs gestegen. Dat de beste man al jaren niets (of extreem weinig) deed wegens de gevolgen van zijn hersenbloeding (en praktisch alle taken al naar zijn opvolger gesluisd had) doet ineens niet meer terzake. Speculanten:TheBrut3 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:45:
Prijzen gaan na het weekend vast weer langzaam omhoog. Slecht moment om dood te gaan kiezen sommige mensen.
Nee maar wel door de koers EUR/USD verwacht ik binnenkort een stijging aan de pomp. En ben benieuwd wat het volgende week gaat doen. Grieken gaan stemmen. Als Syriza aan de macht komt, staat de euro zone onder druk. Word een feestBart-Willem schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:26:
[...]
En inderdaad: door de dood van de koning van Saoedi-Arabië is de olieprijs gestegen. Dat de beste man al jaren niets (of extreem weinig) deed wegens de gevolgen van zijn hersenbloeding (en praktisch alle taken al naar zijn opvolger gesluisd had) doet ineens niet meer terzake. Speculanten:![]()

Ik zag vandaag de benzine 95 bij de bemande Shell voor 1,399. Dat is de laagste die ik tot nu bij mij in de buurt heb gezien. BP Express is 1,449, Witte pomp was 1,409.
Olieprijs was wel weer wat gestegen gisteren.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Tango bij de Mac was laatst 1,374 voor euro 95, dat is wel de donderdag actie. (als wij het over hetzelfde dorp hebbenPM_Petrol schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:29:
Ik zag vandaag de benzine 95 bij de bemande Shell voor 1,399. Dat is de laagste die ik tot nu bij mij in de buurt heb gezien. BP Express is 1,449, Witte pomp was 1,409.
Formerly known as Ragdoll
Tango tussen de Mac en de gevangenisInFamous schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:32:
[...]
Tango bij de Mac was laatst 1,374 voor euro 95, dat is wel de donderdag actie. (als wij het over hetzelfde dorp hebben)
Wat me wel opvalt is dat de BP express (Europoort) 3 cent duurder is dan de bemande BP in Spijkenisse.
De nieuwe BP heeft ook af en toe een actie, maar Tango is op donderdag altijd goedkoop, maar bizar druk.
Formerly known as Ragdoll
Lage benzineprijzen is ook niet alles. Zo blijkt.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
YellowCube schreef op zondag 01 februari 2015 @ 07:59:
Ik geloofde het eerst niet toen ik het las, moest een typfout zijn, maar het lijkt echt zo te zijn. Ongelofelijk dat ze zelfs de productiekosten nog eraf subsidiëren.quote: http://nos.nlVoor een euro koop je ongeveer 2000 liter benzine.
Hier staat overigens iets anders, maar het geeft wel een beeld van hoe weinig ze daar betalen:

Jezelf volledig afhankelijk maken van een uitputtelijke bron van inkomsten. Vroeg of laat ga je daar nat mee.YellowCube schreef op zondag 01 februari 2015 @ 07:59:
Verwijderd
Gelukkig worden de brandstofprijzen nu weer wat goedkoper. Alleen had gehoord dat daarom nu de accijnzen weer omhoog zouden gaan, weet iemand daar misschien wat meer van?
Tango ligt hier structureel boven de prijzen van andere pompen en op dwaze donderdag zijn ze nog steeds niet de goedkoopste.InFamous schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 22:14:
De nieuwe BP heeft ook af en toe een actie, maar Tango is op donderdag altijd goedkoop, maar bizar druk.
Snap ook nooit waarom al die mensen op donderdag in de rij staan terwijl ze iets verderop elke dag bij de firezone voor die prijs kunnen tanken.
Gisteren bij de witte pomp 1,109 gezien, stukje verderop zijn een total express en bp express ook aan het stunten rond die prijs. Tango is dan gewoon 3-4 cent duurder.
Firestorm is idd stuk goedkoper dan de Tango/Tinq.
Vrijdag zelfs voor 1,14 getankt voor 1 liter diesel i.v.m een vrijdag actie.
Ben ook een paar keer net over de grens geweest bij Lukoil of zoiets, maar het lijkt alsof mijn auto dan een stuk minder zuinig is. Maar dit kan ook aan de rijstijl, weer, etc liggen. Keertje goed testen
Ben ook een paar keer net over de grens geweest bij Lukoil of zoiets, maar het lijkt alsof mijn auto dan een stuk minder zuinig is. Maar dit kan ook aan de rijstijl, weer, etc liggen. Keertje goed testen
Dat is al gebeurd, per 1 januari. Dat is standaard elk jaar. (0,9%)Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:46:
Gelukkig worden de brandstofprijzen nu weer wat goedkoper. Alleen had gehoord dat daarom nu de accijnzen weer omhoog zouden gaan, weet iemand daar misschien wat meer van?
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Er zit echt een steekje los in Den Haag, laat ze dan goede testen opzetten waar realistische waardes uitkomen en aan de hand daarvan actie ondernemen. Dat de testen door fabrikanten gemanipuleerd worden weten we al jaren.
Züm kotzen natuurlijk, dat zo'n kale militante lesbo met nul verstand van wat dan ook voor een land kan bepalen hoe de bewoners met vervoer omgaan. Er is niets zo schoon als een modern dieselmotortje.
Laat ze lekker die fophybrides en aanverwanten veel te zware auto's aanpakken door die verbruikstest eens te moderniseren.
Laat ze lekker die fophybrides en aanverwanten veel te zware auto's aanpakken door die verbruikstest eens te moderniseren.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Deze al ingevuld? http://onsgeld.nu/
Mijn boefje is liev!
Verwijderd
Klopt, maar had gehoord dat dat nog een keer zou gebeuren. Extra, aangezien het zo 'goedkoop' werd opeensEvaluationCopy schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:17:
[...]
Dat is al gebeurd, per 1 januari. Dat is standaard elk jaar. (0,9%)
En dan te bedenken dat Mansveld bij Jaguar gewerkt heeft.EvaluationCopy schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:30:
Züm kotzen natuurlijk, dat zo'n kale militante lesbo met nul verstand van wat dan ook voor een land kan bepalen hoe de bewoners met vervoer omgaan. Er is niets zo schoon als een modern dieselmotortje.
Dan snap ik hem wel. Die hebben nog nooit een fatsoenlijke diesel op de markt gebracht.Bart-Willem schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:30:
[...]
En dan te bedenken dat Mansveld bij Jaguar gewerkt heeft.
"op de boekhouding" volgens wikipedia. Zolang daar niet CFO staat neem ik aan dat het een junior functie voor het optellen van 1+1 was en dat ze ontslagen was omdat ze er niet uit kwam.
Signatures zijn voor boomers.
Hier gisteren voor 1,119 getankt, niks actie, gewoon prijzenoorlog tussen 3 pompenAight! schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:57:
Firestorm is idd stuk goedkoper dan de Tango/Tinq.
Diesel vervuilender? Misschien, maar je rijdt er zuiniger op dus je kan meer km's maken op 1 liter diesel. En daaruit blijkt dat er minder CO2 vrijkomt per km. Er zit alleen wel wat meer zwavel in dan bij benzine. 10ppm max en in de benzine zit bijna niks, max 0.2ppm volgens mij. Maar van zure regen hebben we hier geen last. Als je diesel rijdt betaal je je al helemaal lam aan wegenbelasting, dus waarom nu weer een verhoging? Al die naaiers in Den Haag rijden met hun hybride's rond en betalen zelf het weinigst.
De vervuiling van diesels is het fijnstof. Dat is een toverwoord tegenwoordig. Fijnstof is de killer van alles en iedereen zijn moeder.
Signatures zijn voor boomers.
Ach ja. Vroegah mocht je niet aan je fluit trekken, toen de zure regen, het gat in de ozonlaag, nu weer de fijnstof... We zijn er nog steeds. Mallotige angstindustrie. Daar werk ik niet aan mee.
Dan werk je er niet aan mee (en wordt het voor je besloten en uitgevoerd)EvaluationCopy schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:28:
Ach ja. Vroegah mocht je niet aan je fluit trekken, toen de zure regen, het gat in de ozonlaag, nu weer de fijnstof... We zijn er nog steeds. Mallotige angstindustrie. Daar werk ik niet aan mee.
Het feit dat men er vroeger niet moeilijk over deed wil niet zeggen dat het daarom geen probleem (of paniekvoetbal) is en je er vooral niets aan moet doen.
En over zure regen: dat is zo'n makkelijk argument voor een ieder die vooral niets wil weten van "al die milieu onzin" want "je hoort er nu helemaal niks meer van".
Zure regen an sich was het probleem ook niet, maar wel hetgene wat het veroorzaakte: NOx.
Bewezen nadelig voor mensen en, voordat de katalysator z'n intrede deed, in hoge mate uitgestoten door alles met een verbrandingsmotor.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Daar werk ik niet aan mee = laat me geen angst aan praten.
Wil niet zeggen dat de genoemde problemen geen problemen zijn/waren (masturbatie lijkt me nog steeds vrij gezond ). Ik geloof er alleen in dat de mens deze problemen wel aan kan, overal komt wel een oplossing voor.
Wil niet zeggen dat de genoemde problemen geen problemen zijn/waren (masturbatie lijkt me nog steeds vrij gezond ). Ik geloof er alleen in dat de mens deze problemen wel aan kan, overal komt wel een oplossing voor.
En nu dus vooral de diesels.YellowCube schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:39:
[...]
Zure regen an sich was het probleem ook niet, maar wel hetgene wat het veroorzaakte: NOx.
Bewezen nadelig voor mensen en, voordat de katalysator z'n intrede deed, in hoge mate uitgestoten door alles met een verbrandingsmotor.
In Tilburg gaan nu verhalen op dat men de milieuzones gaat uitbreiden en dat die ook voor personenauto's gaan gelden. Verder komt er een sloopregeling en wil men daar af van diesels vóór 2005 en benzine-auto's van 1992 of ouder. Laten mijn schoonouders nou nét binnen die milieuzone vallen en meestal gaan we met de 740 van m'n vrouw (uit 1990). Dan heeft een nadeel toch een voordeel: helaas kunnen we niet meer bij m'n schoonouders op bezoek.
[ Voor 36% gewijzigd door Bart-Willem op 05-02-2015 12:38 ]
CO2, Y2K, gat in de ozonlaag, zure regen, EM-straling van hoogspanningsmasten, smeltende poolkappen, stijgende zeespiegels... Het is gewoon een feit dat slecht milieunieuws geld in het laatje brengt bij milieuactivisten/-organisaties en het klimaat veel te complex is om accuraat te voorspellen. En dat slechte milieunieuws wordt het liefst flink aangedikt en we moeten vooral nu iets doen.YellowCube schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:39:
[...]
Dan werk je er niet aan mee (en wordt het voor je besloten en uitgevoerd)
Het feit dat men er vroeger niet moeilijk over deed wil niet zeggen dat het daarom geen probleem (of paniekvoetbal) is en je er vooral niets aan moet doen.
Maar goed, ik zal niet gaan beweren dat fijnstof geen gezondheidsprobleem is, maar hebben we geen roetfilters om die uitstoot flink terug te dringen?
Iedereen die zich niet zo eenvoudig bang wil maken voor de nieuwe gezondheidshype...En over zure regen: dat is zo'n makkelijk argument voor een ieder die vooral niets wil weten van "al die milieu onzin" want "je hoort er nu helemaal niks meer van".
Het probleem loste zich in de tijd dus gewoon op. En dat zal met fijnstof ook gebeurenZure regen an sich was het probleem ook niet, maar wel hetgene wat het veroorzaakte: NOx.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Wederom: Zure regen.Grrrrrene schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:49:
[...]
CO2, Y2K, gat in de ozonlaag, zure regen, EM-straling van hoogspanningsmasten, smeltende poolkappen, stijgende zeespiegels... Het is gewoon een feit dat slecht milieunieuws geld in het laatje brengt bij milieuactivisten/-organisaties en het klimaat veel te complex is om accuraat te voorspellen. En dat slechte milieunieuws wordt het liefst flink aangedikt en we moeten vooral nu iets doen.
Ik zal er heel eerlijk over zijn. Ik geloof elk woord van dit artikel, dus wat dat betreft geef ik je helemaal gelijk.
Maar de discussie het heeft wel iets, wat wel degelijk een probleem was, veranderd (zie m'n NOx opmerking hierboven).
En vergeet niet:
Er staat een groep tegenover die er belang bij heeft dat er vooral niks veranderd en dat belang brengt een hoeveelheid geld in het laadje waar het milieulaadje bijna bij verbleekt.
Als daar iets tegen doen paniekvoetbal is, vind ik het andere vallen onder "je ogen stijf dicht houden"
In dezelfde strekking als hierboven: dat gaat niet vanzelf. En al helemaal niet vanwege een o zo progressieve (auto)industrie.Maar goed, ik zal niet gaan beweren dat fijnstof geen gezondheidsprobleem is, maar hebben we geen roetfilters om die uitstoot flink terug te dringen?
...
Het probleem loste zich in de tijd dus gewoon op. En dat zal met fijnstof ook gebeuren
Dat is er gekomen omdat er een groep is geweest (of nog steeds is) die een probleem zag en vond dat er iets gedaan moest worden.
Dat kun je als paniekvoetbal bestempelen, maar imo is dat net wat te kort door de bocht
Intussen staat Brent-olie alweer 16% hoger dan een maand geleden en zijn de pompprijzen weer zo'n 6 cent gestegen.
Zure regen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door SO2. Dus zwavelverbranding/uitstoot. De regels voor zwavel in brandstoffen zijn al strenger geworden de afgelopen jaren. Voor de scheepvaart gaat het binnenkort ook veranderen, of is het al veranderd per 1 januari. Voor auto diesel is het tegenwoordig max 10ppm zwavel. Voor de scheepvaart is dat/was nog 1000ppm zwavel. Dit gaat naar 100ppm.YellowCube schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:21:
[...]
Wederom: Zure regen.
Ik zal er heel eerlijk over zijn. Ik geloof elk woord van dit artikel, dus wat dat betreft geef ik je helemaal gelijk.
Maar de discussie het heeft wel iets, wat wel degelijk een probleem was, veranderd (zie m'n NOx opmerking hierboven).
En vergeet niet:
Er staat een groep tegenover die er belang bij heeft dat er vooral niks veranderd en dat belang brengt een hoeveelheid geld in het laadje waar het milieulaadje bijna bij verbleekt.
Als daar iets tegen doen paniekvoetbal is, vind ik het andere vallen onder "je ogen stijf dicht houden"
[...]
In dezelfde strekking als hierboven: dat gaat niet vanzelf. En al helemaal niet vanwege een o zo progressieve (auto)industrie.
Dat is er gekomen omdat er een groep is geweest (of nog steeds is) die een probleem zag en vond dat er iets gedaan moest worden.
Dat kun je als paniekvoetbal bestempelen, maar imo is dat net wat te kort door de bocht
In benzine zit in principe al geen zwavel meer.
Vandaag was Euro 95 nog steeds gewoon 1,459 per liter, bij m'n vorige tankbeurt in december ook.
Ik heb afgelopen donderdag getankt voor € 1.429 terwijl dit de week daarvoor nog op € 1.389 stond, dus er is zeker verschil (zoals ook de anderen al opgemerkt hadden).Nemesizz schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:10:
Vandaag was Euro 95 nog steeds gewoon 1,459 per liter, bij m'n vorige tankbeurt in december ook.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Op dit moment stroomt alle olieopslag wereldwijd vol, de futures zijn hoger dan de huidige prijs dus iedereen wil het zo lang mogelijk vasthouden. Mocht die opslag vol raken dan gaat de prijs weer hard naar benee. Dus dan krijgt de automobilist nog even respijt voordat het gebrek aan investeringen in nieuwe productie hem tot stilstand dwingt
Het blijft toch altijd typerend dat zodra de olieprijs stijgt de benzineprijs ook direct stijgt, maar als de olieprijs daalt dit pas na maanden zichtbaar is in de benzineprijs.
Heeft iemand hier een logische verklaring voor? Of is het gewoon een gevalletje 'omdat het kan'?
Heeft iemand hier een logische verklaring voor? Of is het gewoon een gevalletje 'omdat het kan'?
Als tankstations brandstoffen duur hebben ingekocht, is het noodzakelijk om ze duur te verkopen omdat ze er anders niets op verdienen. Als het extreem snel zakt, moeten ze wel dit met verlies verkopen omdat er anders niemand meer komt.
Vandaar dat brandstof die goedkoop wordt ingekocht meteen in prijs zal stijgen als de prijs wordt verhoogt om zo die verliesmogelijkheid te voorkomen.
Ook een puntje waar we nauwelijks aan denken: Vaak moeten tankstations minimaal een dag van tevoren brandstof bestellen. De prijs waarvoor er wordt geleverd is pas bekend op de dag van levering (of net de avond ervoor).
Vandaar dat brandstof die goedkoop wordt ingekocht meteen in prijs zal stijgen als de prijs wordt verhoogt om zo die verliesmogelijkheid te voorkomen.
Ook een puntje waar we nauwelijks aan denken: Vaak moeten tankstations minimaal een dag van tevoren brandstof bestellen. De prijs waarvoor er wordt geleverd is pas bekend op de dag van levering (of net de avond ervoor).
Speel ook Balls Connect en Repeat
Een andere oorzaak (in het geval van de laatste daling) was/is de zwakke euro t.o.v. de dollar.
Olie wordt in dollars betaald, jij rekent in euro's af aan de pomp.
Oftewel, zo merk je veel minder van de daling van de olieprijs.
Ik zou overigens ook wel eens meerjarige cijfers/grafieken willen zien waaruit blijkt hoe ernstig het effect nu echt is.
Olie wordt in dollars betaald, jij rekent in euro's af aan de pomp.
Oftewel, zo merk je veel minder van de daling van de olieprijs.
Ik zou overigens ook wel eens meerjarige cijfers/grafieken willen zien waaruit blijkt hoe ernstig het effect nu echt is.
Diesel stoot minder CO2 uit, maar dat is niet schadelijk voor je gezondheid (muv extreem hoge concentraties, daar is geen sprake van, zelfs niet in de dichtstbevolkte steden). Klimaatverandering is wat anders, maar we hebben het over gezondheid.PM_Petrol schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:33:
Diesel vervuilender? Misschien, maar je rijdt er zuiniger op dus je kan meer km's maken op 1 liter diesel. En daaruit blijkt dat er minder CO2 vrijkomt per km. Er zit alleen wel wat meer zwavel in dan bij benzine. 10ppm max en in de benzine zit bijna niks, max 0.2ppm volgens mij. Maar van zure regen hebben we hier geen last. Als je diesel rijdt betaal je je al helemaal lam aan wegenbelasting, dus waarom nu weer een verhoging? Al die naaiers in Den Haag rijden met hun hybride's rond en betalen zelf het weinigst.
Diesel stoot wel fors meer roet uit (zeker als alles nog koud is, de katalysators zijn immers nooit instantaan op werktemperatuur, en de motor wordt ook koud gestart), en een stuk meer NOx. Beide schadelijk voor de gezondheid. In steden van belang, platteland wat minder, daar diffused het wel weg.
En ik rij een diesel, dus ik ben niet biased
Tegenwoordig zitten er toch roetfilters in diesels. Ik weet niet of dat alles tegen houdt, maar het filtert sowieso al heel wat. AdBlue wat je apart kan kopen zorgt ervoor dat er minder NOx wordt uitgestoten. Het kost wat extra maar daardoor is het wel beter voor het milieu. Zelf zou ik het niet over hebben omdat er bij te gooien. In China en Afrika rijden ze met de grootste teringzooi, en daar rijden er ook wat meer rond. Voor vrachtwagens die naar de 2de Maasvlakte moeten is er nu een nieuwe regel.Bartjuh schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 09:08:
[...]
Diesel stoot minder CO2 uit, maar dat is niet schadelijk voor je gezondheid (muv extreem hoge concentraties, daar is geen sprake van, zelfs niet in de dichtstbevolkte steden). Klimaatverandering is wat anders, maar we hebben het over gezondheid.
Diesel stoot wel fors meer roet uit (zeker als alles nog koud is, de katalysators zijn immers nooit instantaan op werktemperatuur, en de motor wordt ook koud gestart), en een stuk meer NOx. Beide schadelijk voor de gezondheid. In steden van belang, platteland wat minder, daar diffused het wel weg.
En ik rij een diesel, dus ik ben niet biasedMaar bijna alle km's zijn snelweg/80, en niet in de stad. Ik vermijd korte stukjes in steden/dorpskernen, boodschappen doe ik altijd op de fiets of lopend.
"Uw vrachtauto beschikt over een Euro VI-motor.
óf als uw vrachtauto op kenteken is gezet vóór 1 januari 2013 en niet ouder is dan
7 jaar."
Houdt niet alles tegen, en heeft vaak een optimum temperatuur nodig om efficiënt te werken. Al die katalysatoren e.d. werken slecht als de motor nog koud is, wat vaak voorkomt in de stad. Testen worden vaak gedaan in ideale omstandigheden (net als verbruikstesten).PM_Petrol schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:28:
[...]
Tegenwoordig zitten er toch roetfilters in diesels. Ik weet niet of dat alles tegen houdt, maar het filtert sowieso al heel wat. AdBlue wat je apart kan kopen zorgt ervoor dat er minder NOx wordt uitgestoten. Het kost wat extra maar daardoor is het wel beter voor het milieu. Zelf zou ik het niet over hebben omdat er bij te gooien. In China en Afrika rijden ze met de grootste teringzooi, en daar rijden er ook wat meer rond. Voor vrachtwagens die naar de 2de Maasvlakte moeten is er nu een nieuwe regel.
"Uw vrachtauto beschikt over een Euro VI-motor.
óf als uw vrachtauto op kenteken is gezet vóór 1 januari 2013 en niet ouder is dan
7 jaar."
Daarnaast zorgt een diesel voor lokale luchtvervuiling, niet/nauwelijks globale vervuiling omdat die schadelijke deeltjes diffuseren in de lucht en uiteindelijk wel afbreken. Kortom, dat ze in China zonder roetfilters rondrijden is niet relevant voor onze gezondheid. Ik ben als dieselbezitter voorstander van het uiteindelijk verbieden van verbrandingsmotor-auto's in de kernen van de grootste steden. Dan parkeren mensen maar aan de grens, en gaan ze verder te voet/tram/elek. bus/metro. Vergroot echt significant de luchtkwaliteit in steden.
Bussen zijn juist enorme bronnen van dieselvervuiling, precies in het centrum. Jaren geleden kwam ik regelmatig op station Zwolle, daar staan iets van 8 bussen tegelijkertijd met draaiende zware dieselmotor te wachten, om vervolgens precies tegelijk weg te rijden en met z'n allen een file te maken, weer met draaiende motor. En op precies dezelfde locatie staan tientallen (want zo weinig passagiers zijn er het grootste deel van de dag voor 8 bussen) mensen die dieselrook in te ademen! Als bussen niet gesubsidieerd zouden worden ("om auto's zwaar te kunnen belasten, want kijk, er is een alternatief!") kan ik me niet voorstellen dat een bedrijf toestemming zou krijgen om op deze manier steden te vervuilen!Bartjuh schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:38:
Ik ben als dieselbezitter voorstander van het uiteindelijk verbieden van verbrandingsmotor-auto's in de kernen van de grootste steden. Dan parkeren mensen maar aan de grens, en gaan ze verder te voet/tram/elek. bus/metro. Vergroot echt significant de luchtkwaliteit in steden.
Autovrijezones in steden zou ook veel beter zijn. Laat er een bus/tram op stroom rijden. Minder druk qua verkeer en veel betere luchtkwaliteit. Maar om dit in bestaande steden in te voeren is wat lastig denk ik. Voor nieuwe steden die gebouwd gaan worden zou het echter wel goed zijn, of het nu in NL is of ergens anders.
Maar we dwalen af van de brandstofprijzen
.
Donderdag ochtend was de benzine bij de bemande BP €1.399. Bij de BP express €1.501. Nu blijkt dat er op donderdag ochtend een actie is bij de bemande BP. s'Avonds was de actie alweer verlopen en was de prijs ook €1.501. Olieprijs stijgt weer langzaam en aan de pomp gaat het natuurlijk ook gelijk mee. En niet zo'n beetje ook. 1 vat olie nu = ~$61. Vorig jaar rond deze tijd was 1 vat ~$110.
De benzineprijs (Euro95) nu tegen vorig jaar: €1.501 vs €1.649.
Olie bijna gehalveerd en de benzine is maar 15 cent goedkoper. Slaat weer helemaal nergens op!
Maar we dwalen af van de brandstofprijzen
Donderdag ochtend was de benzine bij de bemande BP €1.399. Bij de BP express €1.501. Nu blijkt dat er op donderdag ochtend een actie is bij de bemande BP. s'Avonds was de actie alweer verlopen en was de prijs ook €1.501. Olieprijs stijgt weer langzaam en aan de pomp gaat het natuurlijk ook gelijk mee. En niet zo'n beetje ook. 1 vat olie nu = ~$61. Vorig jaar rond deze tijd was 1 vat ~$110.
De benzineprijs (Euro95) nu tegen vorig jaar: €1.501 vs €1.649.
Olie bijna gehalveerd en de benzine is maar 15 cent goedkoper. Slaat weer helemaal nergens op!
Dus elke ochtend naar je werk met de bus naar een parkeerplaats, vervolgens mag je in je auto stappen, 3 km van je werk stap je uit de auto, wacht je op de bus, en ga je naar je werk?PM_Petrol schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:03:
Autovrijezones in steden zou ook veel beter zijn. Laat er een bus/tram op stroom rijden.
's Avonds de omgekeerde weg, dan nog even langs de supermarkt, en met al je boodschappen de bus in omdat je niet naar huis mag rijden?
Als olie gratis is kost benzine nog zeker 1,20...Olie bijna gehalveerd en de benzine is maar 15 cent goedkoper. Slaat weer helemaal nergens op!
[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 14-02-2015 14:15 ]
Als een stad daarvoor is gemaakt is dat prima te doen. Hoeveel mensen gaan er nu al niet met het OV naar het werk in de stad. In autovrijezones moeten er dan wel genoeg bussen/trams rijden als het echt een stad is waar veel werkplekken zijn. En met een ondergrondse metro kan je ook al heel veel transporteren.RemcoDelft schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:14:
[...]
Dus elke ochtend naar je werk met de bus naar een parkeerplaats, vervolgens mag je in je auto stappen, 3 km van je werk stap je uit de auto, wacht je op de bus, en ga je naar je werk?
's Avonds de omgekeerde weg, dan nog even langs de supermarkt, en met al je boodschappen de bus in omdat je niet naar huis mag rijden?
[...]
Als olie gratis is kost benzine nog zeker 1,20...
PM_Petrol schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:03:
Autovrijezones in steden zou ook veel beter zijn.

Een autobezitter betaalt wegenbelasting, hoge parkeertarieven en hoge benzineprijzen en wat is het grote plan? De gemiddelde automobilist lastigvallen door te zeggen: fijn dat je een auto hebt, maar je mag hem alleen gebruiken op bepaalde plekken als het de overheid goed uitkomt.
Autovrije zones zou wat mij betreft kunnen, mits er een betaalbaar alternatief komt en dan niet het huidige openbaar vervoer met bijhorende prijzen, want dan ben ik met de auto nog steeds goedkoper uit.
We hebben het toch over het milieu nu.
dat zou je kunnen zeggen.GioStyle schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:30:
[...]
Een autobezitter betaalt wegenbelasting, hoge parkeertarieven en hoge benzineprijzen en wat is het grote plan? De gemiddelde automobilist lastigvallen door te zeggen: fijn dat je een auto hebt, maar je mag hem alleen gebruiken op bepaalde plekken als het de overheid goed uitkomt.
Het huidige autogebruik gaat helemaal nergens over. Een veel te groot en zwaar voertuig , wat op hooguit 30-40% efficientie opereert en 90% van de tijd 1 persoon over een afstand van gemiddeld iets meer dan 30 km per rit vervoerd.
Het is domweg onlogisch om niet eens goed te kijken of dat niet anders kan.
En om dat dan toch nog op benzineprijzen te gooien: het is makkelijk om naar iedereen te wijzen als het gaat om de "absurd" hoge prijzen. De overheid, speculanten, olieboeren. Allemaal klootzakken die het geld van de gewone automobilist uit de zakken kloppen. Maarja, diezelfde automobilist is verslaafd aan bovenstaande voertuig en wil vooral dat het allemaal zo blijft als het nu is. Anders worden we boos. Neem het overheid, speculanten en olieboeren eens kwalijk dat ze daar een gat in de markt in zien.
[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 14-02-2015 15:37 ]
@Gio
Als iemand dat switchen (bus-auto) vervelend vind, dan moet je niet midden in een stad gaan wonen, maar in een suburb.
Hier een nagenoeg autoloze stad in Duitsland, de toekomst imo: http://www.voxeurop.eu/nl...uvriendelijke-pionierstad
Als iemand dat switchen (bus-auto) vervelend vind, dan moet je niet midden in een stad gaan wonen, maar in een suburb.
Hier een nagenoeg autoloze stad in Duitsland, de toekomst imo: http://www.voxeurop.eu/nl...uvriendelijke-pionierstad
Den Bosch heeft het ook wel slim aangepakt omdat het centrum voor auto's 1 groot doolhof is: parkeren aan de rand van de stad bij een P&R voor een habbekrats en dan met de (gratis) bus naar het centrum gebracht worden. Dat loopt zelfs zo goed dat eentje doordeweeks zelfs gewoon helemaal vol staat.
Je hebt er 3 transferiums en je betaalt een paar Euro voor het parkeren en mag je met 4 man met de bus mee. Of een of andere leenfiets meenemen. Maar goedkoper dan dat kan haast eigenlijk niet, en een stad kan op zo'n manier makkelijker aan de luchtkwaliteitsnormen voldoen die voor binnensteden gelden.
Als je het transferium aan de Vlijmenseweg bedoelt, bij het nieuwe ziekenhuis, dat loopt helemaal niet goed. Bijna 75% van de geparkeerden daar zijn werknemers van het nieuwe Ricoh hoofdkantoor. Toen ik zelf nog regelmatig daar wilde parkeren omdat ik naar de stad wilde kon dat gewoon vaak niet. Had een keer een praatje gemaakt met zo'n transferium-meneer daar, hij zei ook al dat dat gewoon zonde is want mensen die wél gewoon willen parkeren om de stad in te gaan moeten ergens anders heen. De bussen die vanaf daar naar het centrum rijden zijn ook gewoon vrijwel altijd leeg. Maarja ze moeten wel rijden want je weet niet of er in het centrum mensen aan het wachten zijn om terug naar het transferium te komen. Als we het over vervuiling enzo hebben..

Ah vandaar dat het doordeweeks vol staat.
Lekker handig, heeft Ricoh geen parkeerplaatsen zelf kunnen fixen?
Die olieboeren en speculaten neem ik niks kwalijk. Dat deel vrije markt functioneert prima. Het probleem ligt volledig bij onze overheid die het nodig vindt een liter benzine met 1 euro accijns en BTW te belasten.YellowCube schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 15:28:
Anders worden we boos. Neem het overheid, speculanten en olieboeren eens kwalijk dat ze daar een gat in de markt in zien.
De brandstofprijzen zijn weer even hoog als 2 maanden geleden. Omlaag gaat het altijd met moeite, maar wanneer het omhoog kan dan gaat het snel.
Ik zit momenteel op Gran Canaria, gisteren diesel getankt voor 93 Spaanse Eurocenten (per liter). Bij Cepsa, met pompbediende en een shop zoals je die vroeger had in Nederland. Het is dat ik hier maar 13 dagen op vakantie ben maar ik rij met liefde die tank een paar keer leeg, niet alleen kan je voor weinig al het moois zien van dit eiland maar ook omdat je die pompbediendes aan t werk houdt. Hoe anders is dat in Nederland waar we notabene letterlijk de brandstofopslag naast de deur hebben. On a sidenote, prachtige wegen hier, mooi asfalt, een paradijs voor motoren en wielrenners.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Sinds vorige week mijn dieseltje ingeruild voor een auto op LPG. Is gewoon lachen als je voor 60 cent per liter je tank vol gooit, zelfs aan de snelweg is LPG nog goed te doen.
Enige nadelen zijn de beperkte verkrijgbaarheid (vaak niet bij onbemand) en de kleine actieradius.
Enige nadelen zijn de beperkte verkrijgbaarheid (vaak niet bij onbemand) en de kleine actieradius.
Ik ken een onbemande pomp waar LPG getankt kan worden, maar dan wel tussen speciale tijden (geloof tussen 08:00 - 18:00). Betreft een tankstation in Smilde (Drenthe).Bartjuh schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:18:
Nooit bij onbemande tank ivm regelgeving, toch?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Tinq heeft ook LPG hier in de buurt, maar of het nou zo goedkoop tanken is bij Tinq... 63,5 cent bij de Esso aan de snelweg, 65 cent bij Tinq in de bebouwde kom. Sowieso zijn die prijsstunters die zo nodig reclame moeten maken voor hun "goedkope" brandstof fors duurder dan andere onbemande pompen die dat niet doen. In Dokkum heb je bijvoorbeeld een Avia, Shell, Total Express en BP Express die alle 3 goedkoper zijn dan de Tango.
De Tinq hier (precies op de grens van Eindhoven) heeft gewoon LPG bij een onbemand tankstation.Bartjuh schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:18:
Nooit bij onbemande tank ivm regelgeving, toch?
Ik ook. In dit geval zijn dat de openingstijden van het garagebedrijf ernaast dat komt kijken als er iets mis gaat. Parrega Friesland.The Executer schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:26:
[...]
Ik ken een onbemande pomp waar LPG getankt kan worden, maar dan wel tussen speciale tijden (geloof tussen 08:00 - 18:00). Betreft een tankstation in Smilde (Drenthe).
Daar staat wel tegenover dat je veel meer wegenbelasting betaald en de gemiddelde LPG auto rijdt niet meer dan 1 op 8 a 9._JGC_ schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:59:
Sinds vorige week mijn dieseltje ingeruild voor een auto op LPG. Is gewoon lachen als je voor 60 cent per liter je tank vol gooit, zelfs aan de snelweg is LPG nog goed te doen.
Als het echt zo verschrikkelijk voordelig was reed iedereen wel LPG.
We zitten alweer ruim een week boven de 1.60 per liter benzine. Die dollarkoers maakt het er ook niet beter op.
Wat zou de prijs zijn geweest als de crude nog rond de $100 zat en de dollar zoals nu zou staan? Ik denk €2 per liter. Nu is de crude zowat gehalveerd en is de benzine bijna net zo duur als toen de crude $110 was.
Wat zou de prijs zijn geweest als de crude nog rond de $100 zat en de dollar zoals nu zou staan? Ik denk €2 per liter. Nu is de crude zowat gehalveerd en is de benzine bijna net zo duur als toen de crude $110 was.
Toen we in NL nog met guldens mochten betalen ging het er over dat er waarschijnlijk niet meer privé gereden ging worden als de brandstofprijs boven de 2 Gulden per liter ging komen...... Denk je nou écht nog dat er minder gereden gaat worden als de brandstof/olie prijs daalt/stijgt?PM_Petrol schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 00:34:
We zitten alweer ruim een week boven de 1.60 per liter benzine. Die dollarkoers maakt het er ook niet beter op.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Diesel: 1,25 per liter, 68 per maand voor een 3 deurs Peugeot 206Snowwie schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:44:
[...]
Daar staat wel tegenover dat je veel meer wegenbelasting betaald en de gemiddelde LPG auto rijdt niet meer dan 1 op 8 a 9.
Als het echt zo verschrikkelijk voordelig was reed iedereen wel LPG.
LPG: 0,63 per liter, 71 per maand voor een 207SW.
Verbruik van 1:20 naar 1:10 maar prijs door de helft, wegenbelasting nagenoeg gelijk maar 2x zoveel auto. Verder was een 207SW diesel met dezelfde specs 1500 euro duurder in aanschaf en zou ik snel richting de 110 euro per maand zitten.
Lpg is niks mis mee, het aanbod is alleen vrij laag omdat het niet standaard is en niet elke motor ertegen kan. Deze is met 0km op de teller omgebouwd naar lpg omdat in 2008 nog geen lage bijtelling op diesel gold. Gewoon via de dealer met behoud van garantie.