Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
We leven momenteel in een onzekere periode. Naar mijn mening is het dan ook onmogelijk hier een goede langetermijn strategie op los te laten (dus geen paniekvoetbal).Destruction schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:15:
[...]
Het probleem is natuurlijk wel dat de verhouding met de Duitse prijzen nu nóg schever is dan deze al was en het tank toerisme er (terecht) niet minder op gaat worden.
Ik snap de redenen om de accijnzen voor nu niet te verlagen maar wat gaan ze dan wél doen om te voorkomen dat mensen koopkracht kwijt raken, hetgeen de economie uiteindelijk schade toebrengt?
En laten we eerlijk zijn. Waarom moet alle koopkracht gecompenseerd worden als de wereld om ons heen in de fik staat. Die rekening betalen we vroeg of laat toch dus dan maar direct nu
Daar valt weinig aan te doen, olie halen we uit het buitenland en als die olie duurder is betalen we meer en daalt onze koopkracht. Je kunt het hooguit zo proberen in te richten dat de koopkrachtdaling zo min mogelijk bij de laagste inkomens terecht komt, en dus zoveel mogelijk bij de hogere inkomens.Destruction schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:15:
[...]
Ik snap de redenen om de accijnzen voor nu niet te verlagen maar wat gaan ze dan wél doen om te voorkomen dat mensen koopkracht kwijt raken, hetgeen de economie uiteindelijk schade toebrengt?
Er is wel een zekere mate van prijselasticiteit, wat inhoudt dat als de prijs van olie omhoog gaat we er wat minder van gaan gebruiken. In die zin is een hogere prijs zinvol omdat het de vraag drukt, terwijl dat niet gebeurt als er geld uit de staatskas tegenaan wordt gegooid om de prijs laag te houden.
Wat we wel kunnen doen is meer lange termijnwerk, en dat is de elektrificatie van het wegvervoer, dat scheelt heel veel olie die we dan niet uit het buitenland hoeven te kopen. In plaats van miljarden aan benzinesubsidie te besteden kun je beter een aankooppremie voor elektrische autootjes voor lage inkomens instellen om maar wat te noemen. Dan krijg je wat concreets voor je geld ipv het over de balk te gooien aan olie.
[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 13-04-2026 15:07 ]
Waarom zou je op dit vlak iets van de overheid verwachten? Als die een botte-bijl methode (zoals Duitsland) gaat doen, en de accijns verlagen, dan krijgen ook mensen die het niet nodig hebben 'zakvulling'. Linksom of rechtsom komt de rekening bij de burger. Dus in dit opzicht zou het al eerlijker zijn als 'noodzakelijk' vervoer anders behandelt wordt dan 'pret' vervoer. Nu is dat best lastig vast te stellen. Transportsector = noodzakelijk? Patient met prive auto naar werk of ziekenhuis = noodzakelijk? Familiebezoek != noodzakelijk? Ik las een leuke voorzet van Edin Mujagic, zie: https://www.rd.nl/a/11451...ijdelijk-maar-structureel (meestal 1 artikel vrij leesbaar). Dus misschien verwachten we al te snel iets van de overheid?Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:20:
[...]
U? Ik ben gewoon je hoor. Ik sta niet boven een ander en een ander staat niet boven mij.
Nee, ik verwacht niks van de overheid. Van de overheid valt immers niets te verwachten. Natuurlijk is het de bedoeling dat ook ik overstap naar een EV maar een EV die past bij wat ik van een auto nodig heb is voor mij echt nog niet realistisch. En een kleine EV erbij kopen slaat in mijn geval ook nergens op, daar rijdt ik te weinig voor. Wel ben ik dus al ven een diesel afgestapt. Hoe je het ook went of keert, dat is vergroenen. Daarmee maak ik het mezelf wel een stuk lastiger, want in mijn use case ligt een andere bus ontzettend voor de hand (trekgewicht, laadruimte). Maar ik wil dus geen diesel meer, want die mag op steeds minder plaatsen rijden.
@YellowCube Eigenlijk verwijt je mij nu onwil? Maak mij 50K over en ik koop morgen een EV die aan mijn eisen kan voldoen, geen probleem. Maar dat gaat niet gebeuren en ook ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. Door tegenslagen (waaronder een pandemie...) heb ik niet de buffers die jij wellicht wel had om zomaar even 50K stuk te slaan op een auto, maar ik niet. Sowieso vind ik grofweg 5K wel genoeg voor een auto, hoewel ik van kind af aan auto's al interessant vond ben ik niet van plan om een kapitaal uit te geven aan een product dat vervolgens alleen in waarde daalt. Dat vind ik gewoon zonde.
En dan mag je me geloven of niet, maar ik heb daadwerkelijk op Marktplaats een zoekopdracht staan naar EV's met minimaal 1600kg trekgewicht. Waarbij ik overigens constateer dat een aantal auto's volgens Marktplaats dat gewicht mogen trekken, als ik dat dan bij de RDW wil verifiëren staat er doodleuk "Niet geregistreerd". Dan mag er dus helemaal niks achter![]()
Ik heb ook wel eens gekeken wat de aller allergoedkoopste 2e hands EV zou moeten kosten. Maar dan kom ik uit op een Renault Zoe zonder accu, die met accu overigens ook maar 80km actieradius zou hebben. En uiteraard 0kg trekgewicht. Dan kan die auto maar 3K kosten (en dus ruim binnen budget zijn wat dat betreft), ik heb er niets aan.
Maar nu komen we weer in een EV vs ICE discussie terecht, volgens mij was dat hier bepaald niet de bedoeling.
Terug naar brandstofprijzen wat mij betreft, zonder waarde oordelen over mensen die om welke reden dan ook nog geen EV hebben.
Ik ben benieuwd of dat staakt het vuren inderdaad tot gevolg heeft dat de prijzen weer wat gaan dalen, en hoelang het dan duurt voor het zover is. Het heropenen van de straat van Hormuz gaat uiteraard niet betekenen dat er vanaf morgen alweer diverse schepen vol olie, diesel en gas onderweg zijn naar Europa dus we zullen echt nog wel een tijd last houden van de naweeën.. Dat laatste ook MITS dit staakt het vuren leidt tot een daadwerkelijk einde van de oorlog.
Ik heb zelf ook al op een bierviltje zitten rekenen of een EV goedkoper is. Zelfs met eigen laadpaal ga je niet perse thuiswerken om 'goedkoop' op te laden. Met max 11kW per uur opladen (3x25A aansluitiing, alles naar je auto, wat in werkelijkheid niet kan), moet je al heel wat panelen hebben of 80-100kWh per dag opbrengst te hebben (Gogol AI zegt: 80-90 panelen met 430Wp). En dan bespaar je het straat-laden-tarief (zeg 0,35-0,80 EUR/kWh, de laatste voor een dure snellader). Is dat voldoende om daar je thuiswerk op te plannen (op een zonnige dag). Het is een optie. Nu moet ik zeggen dat chatGPT mijn bierviltjes berekening deed en ik de mogelijk onrealistische eis van 400km worst case zonder bijladen wil hebben.
Je hebt (en ik ook) heb alleen de pech dat nieuwprijzen van auto's zijn gestegen en 2e hands de vraag zo groot is, dat je voor 5k eigenlijk alleen een 10+ jaar oude brandstof auto kunt halen. Zelfs al reduceer je wensen dat zeg 200km rijbereik (worst case/winter).
De EV rijders die wel veel voordelen hebben, waren degenen die met subsidie reden (volgend jaar afgelopen, dan is de MRB korting voorbij) en de lease rijders. Ok, met de ERE regeling (review: Goedkoper thuisladen op kosten van Shell en BP? Sinds dit jaar kan het) kunnen EV rijders ook weer wat meer besparen.
Ik was vorige week in Limburg, maar het verbaasde mij er gewoon over hoe duur de tankstations daar hun brandstof aanbieden. Totaal geen prijsvechters. Nee gewoon aan de top van het aanbod in Nederland.Matadores schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:11:
Tankstations in de grensstreek zullen nog harder getroffen worden…
Dan moeten ze ook niet klagen dat mensen de grens over rijden om te tanken.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Goede vraag.... Ik hoop niet dat er weer een of andere 'brandstoftoeslag' in het leven word geroepen om mensen naar rato van hun (verwachte) inkomen te compenseren o.i.d. Ik zie meer in het versnelt invoeren van andere mobiliteit.Destruction schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:15:
[...]
Het probleem is natuurlijk wel dat de verhouding met de Duitse prijzen nu nóg schever is dan deze al was en het tank toerisme er (terecht) niet minder op gaat worden.
Voorbeeldje : De vlaketunnel in zeeland is dicht wegens grootschalige werkzaamheden. Je kunt nu met korting treinkaartjes kopen om toch in en uit zeeland te komen binnen een 'normale' reistijd. En voila.... Het aantal reizigers neemt ineens toe. Natuurlijk is het niet voor iedereen werkbaar, voordat je meteen de kaart trekt 'OV is k*t, want mijn aanhanger kan niet mee'. Maar blijkbaar is het voor een hoop mensen wel interessant.....
https://nieuws.ns.nl/reis...heden-aan-de-vlaketunnel/
https://www.internetbode....er-de-toonbank-door-afslu
Nog meer nivelleren - nahASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:02:
[...]
Je kunt het hooguit zo proberen in te richten dat de koopkrachtdaling zo min mogelijk bij de laagste inkomens terecht komt, en dus zoveel mogelijk bij de hogere inkomens.
Als je niks voor de lagere inkomens wilt doen, doe dan helemaal niks.
Dat de voordelen van accijnsverlaging vooral bij de hogere inkomens terechtkomen weten we inmiddels wel.
Of doe anders een vast tarief voordeeltje wat voor iedereen die MRB betaald even hoog is.
Zoiets wat er ook was voor de energierekening in 2022(?).
De trend is overigens al jaren denivellerend, waarbij de bovenlaag steeds rijker wordt en de onderkant steeds minder te besteden heeft. In die zin is 'nog meer nivelleren' een rare opmerking.
[ Voor 18% gewijzigd door ASW1 op 13-04-2026 16:34 ]
Aangezien we het over Nederland hebben ben ik wel benieuwd naar de cijfers die aangeven dat we al jaren een het denivelleren zijn? Alle cijfers die ik ken geven juist aan dat de laatste decennia we juist heel constant zijn gebleven en er amper sprake is van extra nivelleren/denivelleren.ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:31:
[...]
Als je niks voor de lagere inkomens wilt doen, doe dan helemaal niks.
Dat de voordelen van accijnsverlaging vooral bij de hogere inkomens terechtkomen weten we inmiddels wel.
Of doe anders een vast tarief voordeeltje wat voor iedereen die MRB betaald even hoog is.
Zoiets wat er ook was voor de energierekening in 2022(?).
De trend is overigens al jaren denivellerend, waarbij de bovenlaag steeds rijker wordt en de onderkant steeds minder te besteden heeft. In die zin is 'nog meer nivelleren' een rare opmerking.
Mijn voorkeur is wat de benzineprijzen betreft trouwens ook gewoon niets doen, omdat we het uiteindelijk alsnog zelf moeten betalen. Dat geld moet ten slotte ergens vandaan komen, wat betekend dat we straks meer belasting moeten gaan betalen om nu wat minder benzine-kosten te hebben.Daarbij zorg je er met lagere prijzen ook weer voor dat de auto minder vaak thuis gelaten wordt, waardoor je juist weer meer benzine (en hogere prijzen) nodig hebt.
[removed]
De belastingvrije voet qua kilometervergoeding komt weer eens in beeld. Die is natuurlijk al jarenlang veel te laag.... Overigens word die ten onrechte door veel werkgevers meteen als 'limiet' gebruikt. Een werkgever mag best meer vergoeden, maar dan is het uiteraard wel belast.
https://longreads.cbs.nl/...illen-tussen-arm-en-rijk/redwing schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:51:
[...]
Aangezien we het over Nederland hebben ben ik wel benieuwd naar de cijfers die aangeven dat we al jaren een het denivelleren zijn? Alle cijfers die ik ken geven juist aan dat de laatste decennia we juist heel constant zijn gebleven en er amper sprake is van extra nivelleren/denivelleren.
Mijn voorkeur is wat de benzineprijzen betreft trouwens ook gewoon niets doen, omdat we het uiteindelijk alsnog zelf moeten betalen. Dat geld moet ten slotte ergens vandaan komen, wat betekend dat we straks meer belasting moeten gaan betalen om nu wat minder benzine-kosten te hebben.Daarbij zorg je er met lagere prijzen ook weer voor dat de auto minder vaak thuis gelaten wordt, waardoor je juist weer meer benzine (en hogere prijzen) nodig hebt.
Inkomensongelijkheid is gelijk gebleven tussen 2013-2024. Maar vermogensongelijkheid is gestegen groter dan de inkomensongelijkheid, maar wel gedaald.
De conclusie zegt anders, die zegt nl. : In de praktijk veranderden de inkomensverschillen weinig en namen de vermogensverschillen afWaah schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:52:
[...]
https://longreads.cbs.nl/...illen-tussen-arm-en-rijk/
Inkomensongelijkheid is gelijk gebleven tussen 2013-2024. Maar vermogensongelijkheid is gestegen.
Wat trouwens niet wil zeggen dat er dus geen ongelijkheid is, maar wel dat we het wat dat betreft in Nederland goed doen en het ook aardig onder controle houden.
[removed]
Aangepast, had het verkeerd gelezen.redwing schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:00:
[...]
De conclusie zegt anders, die zegt nl. : In de praktijk veranderden de inkomensverschillen weinig en namen de vermogensverschillen af
Wat trouwens niet wil zeggen dat er dus geen ongelijkheid is, maar wel dat we het wat dat betreft in Nederland goed doen en het ook aardig onder controle houden.
Dus ja. We houden het onder controle. Al weet ik niet of ik 540.000 mensen onder de armoedegrens "onder controle" vind. En de groep die daar iets boven zit (tot 25% boven de armoedegrens telt 1.2 miljoen Nederlanders. En die zullen juist moeite hebben met de hogere brandstofprijzen.
Een lagere wegenbelasting is fijn, maar oudere, kleinere auto's zullen dat een stuk minder merken verwacht ik dan de nieuwere, vaak zwaardere en ook de grotere auto's. En wie kunnen zich vaker veroorloven om grotere, zwaardere auto's te rijden die meer geld in de wegenbelasting kosten? Niet die groep.
De gedachte dat mensen minder gaan rijden als de benzine duur is, volgens mij is dat ook nog nooit aangetoond
Klopt, het blijft natuurlijk een probleem. Waarbij het wel zo is dat je op de armoedegrens best rond kunt komen als je enigszins met geld om kunt gaan (wat helaas voor veel mensen lastig is omdat ze het gewoon echt niet kunnen)Waah schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:12:
[...]
Aangepast, had het verkeerd gelezen.
Dus ja. We houden het onder controle. Al weet ik niet of ik 540.000 mensen onder de armoedegrens "onder controle" vind. En de groep die daar iets boven zit (tot 25% boven de armoedegrens telt 1.2 miljoen Nederlanders. En die zullen juist moeite hebben met de hogere brandstofprijzen.
Yup, maar je kunt natuurlijk wel oudere auto's meer voordelen geven. Alleen willen we dat ook weer niet want dan gaat iedereen weer in oudere auto's rijdenEen lagere wegenbelasting is fijn, maar oudere, kleinere auto's zullen dat een stuk minder merken verwacht ik dan de nieuwere, vaak zwaardere en ook de grotere auto's. En wie kunnen zich vaker veroorloven om grotere, zwaardere auto's te rijden die meer geld in de wegenbelasting kosten? Niet die groep.
Dat is wel aangetoond, alleen de impact is heel beperkt. En helaas is ook daarbij de impact het grootst bij de lage inkomens, die op een gegeven moment puur werken om naar het werk te kunnen rijden.De gedachte dat mensen minder gaan rijden als de benzine duur is, volgens mij is dat ook nog nooit aangetoond
[removed]
Ik denk hier ook vooral aan de laagste inkomens (waarbij ik zeker niet ontken dat de midden inkomens hier ook flink door geraakt worden) inderdaad. Ik geef ook aan dat ik wel snap waarom de accijns nu niet wederom verlaagd wordt, want inderdaad, dat zou vooral de dikkere portemonnee verder helpen. Maar zeker de lagere inkomens moeten wel op de één of andere manier hulp krijgen want bij de minste of geringste koopkracht daling raakt voor die mensen de schijt al heel snel de ventilator.ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:02:
[...]
Daar valt weinig aan te doen, olie halen we uit het buitenland en als die olie duurder is betalen we meer en daalt onze koopkracht. Je kunt het hooguit zo proberen in te richten dat de koopkrachtdaling zo min mogelijk bij de laagste inkomens terecht komt, en dus zoveel mogelijk bij de hogere inkomens.
Ik verwacht niets van de overheid, dat schrijf ik ook al. Zeker niet inzake de discussie die toen in dit topic werd gevoerd. Wat ik uiteraard wél van de overheid verwacht is dat men zich houdt aan de zorgplicht die de overheid nou eenmaal heeft (grondwet). En dat betekent dat men in tijden als dit er alles aan doet om die pijn voor in ieder geval de laagste inkomens (die zonder deze hobby's van Trump al nauwelijks kunnen rond komen) passende hulp krijgen, zodat deze mensen een beetje lucht hebben.kdekker schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:00:
[...]
Waarom zou je op dit vlak iets van de overheid verwachten?
Dus misschien verwachten we al te snel iets van de overheid?
Begrijp me niet verkeerd, als iemand 6-7K per maand verdient en door o.a deze oorlog zijn/haar lasten met een paar honderd euro per maand ziet stijgen vind ik dat ook heel vervelend voor die persoon. Maar bedenk je wel dat iemand in de laagste inkomens groep hooguit een paar tientjes per maand speling heeft, meer écht niet. De schijt raakt de ventilator meteen en hoe langer dat duurt hoe erger we iemand in de problemen brengen, en als iemand schulden opbouwt die niet afgelost kunnen worden draaien wij daar allemaal voor op, maar dan tegen veel meer kosten dan wanneer we die mensen nu gericht gaan helpen.
Hoe men dat precies zou moeten inrichten is ook niet aan mij, maar we huren nu al een paar weken "We zijn aan het kijken". Ik snap dat politici met dat inkomen alle tijd hebben om even rustig na te denken, maar Jan met zijn minimum loontje heeft die tijd absoluut niet en zit inmiddels al in de schulden. Ik vind het e.e.a van die laksheid, dat er zeker na de inval van Rusland in de Oekraïne geen draaiboek klaarligt met evt. te nemen maatregelen etc. laat wel zien hoe ver men vooruit denkt: Helemaal niet.
Ik sprak vd week toevallig weer eens een oom en tante van me. Uiteraard waren ook de brandstofprijzen een onderwerp (als onderdeel van de discussie over deze oorlog) en mijn oom merkte op dat zij (omdat zij krap 15min bij de grens met Duitsland vandaan wonen) waarschijnlijk ergens vorige eeuw voor het laatst in Nederland getankt hebbenLordSinclair schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:01:
[...]
Ik was vorige week in Limburg, maar het verbaasde mij er gewoon over hoe duur de tankstations daar hun brandstof aanbieden. Totaal geen prijsvechters. Nee gewoon aan de top van het aanbod in Nederland.
Dan moeten ze ook niet klagen dat mensen de grens over rijden om te tanken.
Ik moest wel een beetje lachen toen ik een artikel tegen kam (volgens mij AD) waarin stond dat mensen die in het buitenland tanken daar officieel in Nederland alsnog accijns voor moeten betalen. Dat kan zo zijn natuurlijk, maar waarom denk je dat mensen over de grens tanken?
Waar deze steek voor nodig is weet ik niet, ik heb een aantal keren in dit topic uitgelegd waarom het OV voor veel mensen (waaronder ikzelf) geen realistische optie is. Maar nooit heb ik beweerd dat het OV voor helemaal niemand ooit een optie zou kunnen zijnstylezzz schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:20:
[...]
Voorbeeldje : De vlaketunnel in zeeland is dicht wegens grootschalige werkzaamheden. Je kunt nu met korting treinkaartjes kopen om toch in en uit zeeland te komen binnen een 'normale' reistijd. Natuurlijk is het niet voor iedereen werkbaar, voordat je meteen de kaart trekt 'OV is k*t, want mijn aanhanger kan niet mee'.
Mijn vraag aan jou is dan nu wel: Hoe zorgen we ervoor dat deze mensen het OV blijven gebruiken in plaats van hun auto als de vlaketunnel weer klaar is?
Morgen 2 stops bij een tankstation te doen, de motor en de auto zijn aan de beurt. Ik heb ff gekeken maar als ik het zo zie is de E5 3 cent per liter in prijs gezakt (2.40/L)tov afgelopen week (2.43/L). Moet zeggen dat dat niet vervelend is, de motor heeft met zijn carburateurs namelijk E5 nodig. Ook E10 lijkt iets te zijn gezakt hier, 2.21/L momenteel. Ik heb nog 2.26/L gezien vd week
[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 13-04-2026 23:03 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Zo op het timmermans oog helt hij naar rechts..Honingimker schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:50:
Vanmorgen aan de pomp in Belgie...waar gaat dit heen?[Afbeelding]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wil je 100 euro meer kwijt zijn per maand, moet je meer dan 200l benzine per maand opstoken, want de prijs is wat minder dan 50ct/l gestegen. Zelfs met een aardige zuipschuit zit je dan op minimaal 2000km per maand, met een gemiddelde auto meer dan 3000km per maand.
Ja, diesel is natuurlijk heel wat serieuzer gestegen, iets van 70 cent per liter, dus meer dan 100 euro per maand extra ben je al kwijt als je gemiddeld zo'n 140l diesel per maand tankt. Maar ook dat is met een beetje normale diesel iets van 2500km per maand.
Dat zijn niet bepaald afstanden die de gemiddelde Nederlander rijdt. Het is zelfs minimaal 2x zoveel: https://www.cbs.nl/nl-nl/...sprestaties-personenautos
Voor de gemiddelde Nederlanders dus nog altijd tientjeswerk per maand. Ja, niemand is gemiddeld, maar je moet het ergens mee doen. Maar als de gemiddelde Nederlander het water écht zo aan de lippen zou staan dat ze dit niet kunnen lijden, had ik andere uitslag in de Tweede Kamer verwacht
Neemt natuurlijk niet weg dat voor mensen met om welke reden dan ook een laag inkomen, maar veel kilometers die met de auto moeten, dit natuurlijk alsnog een financieel probleem is. Die mogen best geholpen worden. Ik zou zelf zeggen: koppel het aan zorgtoeslag. Da's een prima graadmeter voor wie wel en wie niet een steuntje in de rug mag hebben. Plus het is geen "of je krijgt 100%, of je krijgt 0%" toeslag. Krijg je twee tientjes zorgtoeslag per maand, gefeliciteerd, je krijgt ook 2,50 brandstoftoeslag
Jaja, Henk die wel een auto heeft, maar 3 maanden met een tank peut doet krijgt dan evenveel als Jan die 200l per maand opstookt, maar om het nou ook nog kilometerafhankelijk te maken.... Da's wel heul erg socialistisch aan het worden
Wat qua stijgende kosten veel "leuker" gaat worden in dit tempo is wat de gasprijs gaat doen in de winter, maar ook: kunstmest. Daar wordt aardgas voor gebruikt. De prijs van kunstmest is nu al 50% hoger dan vorig jaar: https://ycharts.com/indicators/fertilizers_index_world_bank
Ja, die is in '22 ook bizar hoog geweest, en dat merken we nog steeds.
People as things, that’s where it starts.
Er wordt nauwelijks genivelleerd. Integendeel.
Ook nu ligt er weer een regeer akkoord wat vooral de rijken rijker maakt.
[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2026 23:51 ]
Maar een gemiddeld dieseltje doet over het algemeen 1:20 of zuiniger, heb je het over 125 liter diesel, zit je nog onder de 100 euro extra per maand.
Gasprijs gaat nog wat worden idd, ik denk dat er net als in '22 weer mensen zullen zijn die in een steenkoud huis verblijven en van ellende 's avonds al heel vroeg in bed liggen. Ik heb in '22 de dans kunnen ontspringen met een vast contract van 3 jaar dat toen net een halfjaar oud was, komende winter komt het op de warmtepomp en de zonnepanelen aan.
Bewuster rijden (ik rij 20% zuiniger dan haar maar dat wil ze niet horen, of wilde) en wat vaker de fiets pakken maakt een stijging van de prijs met 30% op afstanden tot 15 km enkele reis beheersbaar.
Voor beroepsverkeer is het natuurlijk anders.
Wat mij opviel was een idee van de Tweede Kamer om juist de MRB te korten, maar daar bevoordeel je dus toch juist de mensen met 2+ auto's en weinig rijden? Die redenering snap ik echt niet.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Daar moet je echt een glijdende schaal voor invoeren (hoe lichter de auto, hoe meer de korting). Maar ik snapte hem ook niet helemaal... (het punt dat reiskostenvergoeding niet de oplossing is, dat had ik ook al bedacht, want niet iedereen krijgt nu al die 23ct/km die belastingvrij is...)franssie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:08:
Wat mij opviel was een idee van de Tweede Kamer om juist de MRB te korten, maar daar bevoordeel je dus toch juist de mensen met 2+ auto's en weinig rijden? Die redenering snap ik echt niet.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat snap ik ook niet helemaal. Twee lichte auto's kunnen gewoon meer vervuilen dan 1 grote. Gewoon uitstoot optellen voor aanwezige voertuigen binnen een gezin (of zoals je wilt: fiscale partners) en dan eerlijk afrekenen.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:47:
[...]
Daar moet je echt een glijdende schaal voor invoeren (hoe lichter de auto, hoe meer de korting). Maar ik snapte hem ook niet helemaal... (het punt dat reiskostenvergoeding niet de oplossing is, dat had ik ook al bedacht, want niet iedereen krijgt nu al die 23ct/km die belastingvrij is...)
Maar eigenlijk maken we ons druk om iets onbenulligs, zoals anderen ook al betogen. Tientjeswerk. Wat alsnog pittig kan zijn. Goede reden om met roken te stoppen? Oid.
Omdat de zwaardere auto's over het algemeen duurder zijn, en dus minder snel door de minder bedeelden gekocht worden. Je voorkomt dan dat vooral de mensen die het het minst nodig hebben er het meest van profiteren.kdekker schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:05:
[...]
Dat snap ik ook niet helemaal. Twee lichte auto's kunnen gewoon meer vervuilen dan 1 grote. Gewoon uitstoot optellen voor aanwezige voertuigen binnen een gezin (of zoals je wilt: fiscale partners) en dan eerlijk afrekenen.
Ja, dit... Het is serieus mijn grootste irritatiepunt, mensen die klagen dat alles zo duur geworden is, terwijl ze even een sigaret opsteken...Maar eigenlijk maken we ons druk om iets onbenulligs, zoals anderen ook al betogen. Tientjeswerk. Wat alsnog pittig kan zijn. Goede reden om met roken te stoppen? Oid.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
LET OP VOOR JE POST:
Dit topic gaat NIET over discussie omtrent (B)EV vs ICE, onderhoudskosten van deze opties, waarom je tóch voor een EV bent gegaan etc. Blijf ontopic!
:strip_exif()/f/image/tCC5YGfRlHta6I0lxaKK9fmO.jpg?f=fotoalbum_large)