Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Precies, voor mijn dochter moeten we een rolstoel meenemen. Succes met een EV.Dennis1812 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:38:
Daarbij wordt wel vergeten dat dat vaak autos met kleine Radius is, niet altijd snelladen en vaak weinig kofferbak ruimte of trekhaak.
Iets wat veel mensen toch wel nodig hebben.
Als wij een weekendje weg gaan met 2 dochters en de hond is mijn Renault Zoe al echt te klein. Dan moet je echt meer ruimte hebben.
En zoveel spaargeld hebben de meeste niet eens in het lagere segment. En als het er al is verdwijnt er maandelijks een hapje uit wat nu extra naar brandstofkosten gaat. Met een ruime euro stijging per liter inmiddels.
De trekhaak, radius en kofferbak heb je vaak maar in een klein percentage van de ritten nodig. Huishoudens met een kleinere portomonnee zouden prima als tweede auto een goedkopere EV kunnen kopen met een kleinere inzetbaarheid en dus lagere prijs, en deze inzetten voor 80-90% van de ritten.Dennis1812 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:38:
Daarbij wordt wel vergeten dat dat vaak autos met kleine Radius is, niet altijd snelladen en vaak weinig kofferbak ruimte of trekhaak.
Iets wat veel mensen toch wel nodig hebben.
Als wij een weekendje weg gaan met 2 dochters en de hond is mijn Renault Zoe al echt te klein. Dan moet je echt meer ruimte hebben.
En zoveel spaargeld hebben de meeste niet eens in het lagere segment. En als het er al is verdwijnt er maandelijks een hapje uit wat nu extra naar brandstofkosten gaat. Met een ruime euro stijging per liter inmiddels.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit, daarom komt er hier als tweede auto een Renault Zoe of een Nissan Leaf. Door de beperkte actieradius wil geen hond die tweedehands kopen en heb je ze al vanaf 3000 euro. Voor dat geld koop je tegenwoordig een benzineauto met 3 ton op de teller, zelfs een deukenbak van 20 jaar oud vragen ze nog meer dan 2000 euro voor. Woon/werk/school: 50km/dag, kan prima met zo'n kar.revolution-nl schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:24:
[...]
De trekhaak, radius en kofferbak heb je vaak maar in een klein percentage van de ritten nodig. Huishoudens met een kleinere portomonnee zouden prima als tweede auto een goedkopere EV kunnen kopen met een kleinere inzetbaarheid en dus lagere prijs, en deze inzetten voor 80-90% van de ritten.
Drastische maatregelen in Azië.
Ik zou eigenlijk graag meer praktische (preventieve) ideeën zien over hoe wij hiermee zouden omgaan.
Momenteel is het naar mijn mening nog teveel: zal niet gebeuren, de overheid moet, het is de schuld van,... en dat maakt ons gevoelig voor populistische praatjes die inhoudelijk nergens op slaan.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Uit het gelinkte artikel:Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:33:
Momenteel is het naar mijn mening nog teveel: zal niet gebeuren, de overheid moet, het is de schuld van,... en dat maakt ons gevoelig voor populistische praatjes die inhoudelijk nergens op slaan.
Daarbij kan je nu nog geen reactie van reactieve regeringen verwachten. Er gaat immers (nog) niets fout."In België of Europa dreigen op dit moment geen bevoorradingsproblemen”, benadrukt energie-expert Mathieu Blondeel.
Ik denk dat het al zou helpen om bedrijven te laten inventariseren en verantwoorden welke beroepen kritisch zijn en waarom thuiswerken (om zo capaciteit vrij te maken voor vitale infrastructuur) geen optie is. Voor veel kantoorbanen is dit niet te verantwoorden. Voor zorgpersoneel vaak wel.
Doe die inventarisatie nu en je kan wanneer het kritisch wordt een groot deel van de Nederlanders en Belgen uit de auto krijgen door voor hen woon-werkverkeer (met de auto) te verbieden. Het maakt hierbij niet uit of de auto zakelijk of privé is. Een auto is een auto en die verbruikt kostbare energie.
[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 07-04-2026 11:51 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Zover ik begrijp komt zo'n 20% van onze brandstof uit de Hormuz-hoek. Dus directe en acute tekorten zal niet zo snel gebeuren, wat alleen wel gaat gebeuren is dat doordat in Azië 80% uit die hoek komt en nu begint op te drogen de druk op de rest van de productie stijgt en mensen tegen elkaar gaan opbieden.The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
[...]
Uit het gelinkte artikel:
[...]
Daarbij kan je nu nog geen reactie van reactieve regeringen verwachten. Er gaat immers (nog) niets fout.
De prijzen zijn in dat licht nog niet eens echt begonnen te stijgen. Vandaar dat Trump op z'n spaarzame heldere momenten weet dat hij snel een einde-oorlog-want-gewonnen nodig heeft. En Iran geeft hem dat zo lang mogelijk niet, al moeten ze van elke Iranier een martelaar maken.
Probleem is dat niemand exact lijkt te weten hoeveel er tekort is, omdat het ook nog eens onderdeel is van strategische informatie: ik zag wel een lijst van landen die een voorraad hebben en dat varieert van 30 tot > 200 dagen.
@Wozmro ik hoop maar dat de stilte niet betekent dat er geen plan ligt met momenten waarop actie ondernomen moet worden.
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-04-2026 12:04 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Waarom? Trump & Co. verdient hier goed aan.NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:03:
De prijzen zijn in dat licht nog niet eens echt begonnen te stijgen. Vandaar dat Trump op z'n spaarzame heldere momenten weet dat hij snel een einde-oorlog-want-gewonnen nodig heeft.
Lijst 1.
Lijst 2.
Voor zorgpersoneel dat kantoor werk doet durf ik sowieso de vraag wel te stellen hoe nuttig die mensen zijn. Zorgpersoneel moet verzorgen. Het is belachelijk dat men meerdere lagen kantoorpersoneel/management in stand houdt en bezuinigt op de mensen die daadwerkelijk met hun handen aan het bed staan. Hier offtopic, maar het moest even gezegd (geschreven) worden.The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
[...]
Voor veel kantoorbanen is dit niet te verantwoorden. Voor zorgpersoneel vaak wel.
En waarom zou iemand die in de zorg kantoorwerk doet dit wel thuis kunnen doen, maar bijvoorbeeld een ICT'er niet? Beiden kunnen in de basis prima thuis werken
Er zijn ook veel beroepen die absoluut fysiek op locatie moeten gebeuren. De timmerman kan niet vanuit huis met een computer bij jou een schutting vervangen of een schuurtje bouwen oid. Dat zijn dus essentiëlere beroepen als het gaat om de vraag wie wel en niet absoluut de weg op moeten.
Ik ben het wel met je eens dat bedrijven niet moeten blijven afwachten maar NU al moeten beginnen met deze inventarisatie. De theorie past nooit 100% op de praktijk maar al iets van een draaiboek hebben klaar liggen voor het geval de shit de fan raakt is altijd beter, dan op dat moment geen idee hebben wat je nu moet gaan doen. Paniek is nog nooit de beste oplossing geweest immers, en het gaat ook nooit gebeuren dat paniek wél de beste oplossing is
Als ik zo kijk wat de benzine momenteel kost blijven ze momenteel vrij stabiel hoog staan, ik had pas even niet goed opgelet en de motorscooter afgetankt voor 2.749/L
Al met al hoop ik dat de rust in het Midden Oosten (relatief dan, want hoe rustig was het daar altijd nou echt...) snel weer terugkeert. Voor onze brandstofprijzen maar vooral ook voor de mensen die daar vast zitten in de oorlog. Ik ken iemand die daar met zijn gezin maar een korte tijd vast heeft gezeten en ik heb niet de indruk dat deze persoon (en zijn vrouw en kinderen) dit snel achter zich zullen kunnen laten
Financieel bezien legt dit hem geen wind eieren, nee. Maar electoraal gezien kan hij hier eigenlijk alleen maar op verliezen. Ik weet niet precies hoe het daar zit maar als de Democraten groot worden tijdens de mid-terms is dat een bedreiging voor Trump zijn presidentschap. Nu mag hij van mij persoonlijk per direct worden afgezet, ik vrees alleen dat dan Vance president wordt en daar zal de situatie ook echt niet op gaan verbeteren.The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:02:
[...]
Waarom? Trump & Co. verdient hier goed aan.
Lijst 1.
Lijst 2.
[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 07-04-2026 13:06 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Daarom schrijf ik "vaak".Destruction schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:04:
Voor zorgpersoneel dat kantoor werk doet durf ik sowieso de vraag wel te stellen hoe nuttig die mensen zijn.
Er zijn ook veel beroepen die absoluut fysiek op locatie moeten gebeuren. De timmerman kan niet vanuit huis met een computer bij jou een schutting vervangen of een schuurtje bouwen oid. Dat zijn dus essentiëlere beroepen als het gaat om de vraag wie wel en niet absoluut de weg op moeten.
Zoiets zou vanuit overheid opgelegd moeten worden. Of je accepteert als bedrijf dat op enig moment al jouw personeel geen auto meer kan rijden (woon-werk of zakelijk).Ik ben het wel met je eens dat bedrijven niet moeten blijven afwachten maar NU al moeten beginnen met deze inventarisatie.
Electoraal boeit hem niet. Geld boeit hem.Financieel bezien legt dit hem geen wind eieren, nee. Maar electoraal gezien kan hij hier eigenlijk alleen maar op verliezen.
DM;HM (Doesn't Matter; Have Money).Ik weet niet precies hoe het daar zit maar als de Democraten groot worden tijdens de mid-terms is dat een bedreiging voor Trump zijn presidentschap.
Gekeken naar hoe Amerika het sinds 2016 heeft verprutst zou ik hier niet vanuit gaan, zelfs niet als democraten in de midterm alles winnen dat ze kunnen winnen. En zelfs als democraten een vuist maken zijn er nog voldoende manieren om het geheel te frustreren. Verwacht niet dat dit zomaar over is. De midterm is pas in november. Voordat die resultaten invloed hebben op brandstofprijzen met alle benodigde tussenstappen (beëindigen oorlog, opbouwen infrastructuur, achterstand inhalen) ben je een half jaar of langer verder.Nu mag hij van mij persoonlijk per direct worden afgezet,
Hou er rekening mee dat Trump slechts een symptoom is, niet de oorzaak. Neem Trump weg (iets dat sowieso gedaan moet worden) en je kan waarschijnlijk nog niet eens beginnen met puin ruimen door alles wat daarna komt.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 07-04-2026 13:34 ]