Benzine 8ct en diesel zelfs 12ct omhoog. Gaat naar de 3 euro toe als deze zinloze oorlog nog door blijft gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 03-04-2026 13:20 ]
[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 03-04-2026 13:20 ]
De kans dat die oorlog binnenkort stopt is zo goed als 0. Trump is nog steeds olie op het vuur (no pun intended) aan het gooien, aan het opstoken en escaleren.desalniettemin schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:20:
Benzine 8ct en diesel zelfs 12ct omhoog. Gaat naar de 3 euro toe als deze zinloze oorlog nog doorgaat.
Virussen? Scan ze hier!
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Fixed.ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:37:
Trump staat sterk onder invloed van de (lokale) olie- en gaslobby in de VS.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Het staat er misschien wat ongelukkig; maar "en door de hoge nieuwwaarde ~125 verzekering, op allrisk ondanks tig schadevrije jaren."EvolutionX schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:17:
[...]
MRB op basis van de nieuwwaarde? Alles is te relativeren, ik baal al als ik op een openbare laadpaal a 67ct moet laden ipv thuis op 21ct. Maar als ik dit afzet tegen de benzineprijs is het alsnog een schijntje
[ Voor 5% gewijzigd door Ghostrider op 03-04-2026 14:23 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Knap dat je 1400km op een tank kunt rijden met zo'n dikke diesel. Ik heb een vergelijkbare motorisering maar verbruik gemiddeld 1 op 10. Maar de lol is er wel een beetje vanaf inmiddels. 250 euro mrb, behoorlijke afschrijving en dan nu ook nog eens de jackpot voor diesel.Ghostrider schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:44:
[...]
740xd eigenaar hier. Al met al valt dit wel mee, zeker op jaarbasis, immers ~240 MRB en door de hoge nieuwwaarde ~125 verzekering op allrisk ondanks tig schadevrije jaren.
Reken eens per maand 2 tankjes van 82 liter a 1400km. Heb je ongeveer 100euro meer uitgegeven dan voorheen.
Ik zou me meer zorgen maken om de restwaarde (of bijbetalen) bij inruil als dit zo doorgaat..Ghostrider schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:44:
[...]
740xd eigenaar hier. Al met al valt dit wel mee, zeker op jaarbasis, immers ~240 MRB en door de hoge nieuwwaarde ~125 verzekering op allrisk ondanks tig schadevrije jaren.
Reken eens per maand 2 tankjes van 82 liter a 1400km. Heb je ongeveer 100euro meer uitgegeven dan voorheen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Een groot deel van onze stroom wordt nog fossiel opgewekt, dus ook de EV rijder gaat uiteindelijk deze prijsstijgingen gewoon voelen. Bovendien, onverstandig? Een EV moet wel binnen je mogelijkheden liggen (budget, thuis kunnen laden, en in mijn geval het kunnen trekken van aanhangers). Helaas zijn die mogelijkheden er voor mij bij een EV nog niet, en een kleine EV erbij kopen (of uberhaupt een 2e auto) is vanwege het gebrek aan kilometers niet te verantwoorden. Daarvoor is autobezit ook veel te duur in Nederland.Cid Highwind schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:19:
[...]
Ik weet het, achterste kijk je een koe in z’n gat. Maar zo ongevraagd als EV’s waren icm idioten aan het roer op internationale wateren, was het, zeker als je auto sowieso aan vervanging toe was, best onverstandig niét een EV (of PHEV) te overwegen. De laatsten zullen nu immers vast ook wel wat vaker geladen worden. Ben benieuwd wanneer we mogen lezen over de eerste korte lontjes over iemand die tot ergernis heeft geleid omdat deze nooit laadde, maar nu dagelijks staat te kleven.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Inmiddels komt minder dan de helft van de elektriciteitsproductie in Nederland uit fossiel.Destruction schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:06:
[...]
Een groot deel van onze stroom wordt nog fossiel opgewekt, dus ook de EV rijder gaat uiteindelijk deze prijsstijgingen gewoon voelen.
De ICE is niet dood, maar de lobby wil de EV pushen en daarom worden ICE's niet meer verder ontwikkelt. Overigens schreef ik het niet uit haat jegens EV's dus waarom de ICE op die manier afgefikt moet worden ontgaat mij een beetje.ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:24:
[...]
Inmiddels komt minder dan de helft van de elektriciteitsproductie in Nederland uit fossiel.
Mocht je een dynamisch contract hebben en slim kunnen laden dan zit je zo op 80% hernieuwbaar.
Maar de grootste winst zit natuurlijk in de efficiëntie van de EV, zelfs al zou deze op 100% fossiel gemaakte stroom rijden dan kost dat nog steeds veel minder brandstof dan een interne verbrandingsmotor.
Dus de EV rijder is redelijk of in ieder geval veel beter beschermd tegen de prijsstijgingen van fossiel.
Je kunt er van alles over vinden maar de ICE is gewoon dood, het is legacy technologie waarvoor de support langzaam maar zeker afbrokkelt, en de huidige situatie gaat dit alleen maar meer versnellen.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik betwijfel het ten zeerste. Er zijn nu al grote tekorten m.b.t. het leveren van stroom, de infrastructuur is er in steden gewoonweg niet of een gemeente wil niet meewerken aan het plaatsen van laadpalen. Als er geen snellere oplaadmogelijkheden komen (als in een batterij die in 2 minuten weer vol is) dan blijven we tegen deze problemen aanlopen.ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:24:
[...]
Inmiddels komt minder dan de helft van de elektriciteitsproductie in Nederland uit fossiel.
Mocht je een dynamisch contract hebben en slim kunnen laden dan zit je zo op 80% hernieuwbaar.
Maar de grootste winst zit natuurlijk in de efficiëntie van de EV, zelfs al zou deze op 100% fossiel gemaakte stroom rijden dan kost dat nog steeds veel minder brandstof dan een interne verbrandingsmotor.
Dus de EV rijder is redelijk of in ieder geval veel beter beschermd tegen de prijsstijgingen van fossiel.
Je kunt er van alles over vinden maar de ICE is gewoon dood, het is legacy technologie waarvoor de support langzaam maar zeker afbrokkelt, en de huidige situatie gaat dit alleen maar meer versnellen.
Toch is het wel waar. Mits je thuis kan laden en een dynamisch contract hebt.Destruction schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:32:
Het ging mij om de stelling dat je met een EV helemaal niks merkt van prijsstijgingen, hetgeen gewoon niet waar is.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het stroomnet is een snelweg waar 2x per dag file is. Om 8u sochtends, en om 7u savonds als de inductiekookplaten aan gaan.OogvanHorus schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:36:
Er zijn nu al grote tekorten m.b.t. het leveren van stroom, de infrastructuur is er in steden gewoonweg niet
De crux is precies veel aangesloten voertuigen die langzaam laden wanneer het uit komt. Dat kan ervoor zorgen dat we nog meer groene (en daarmee goedkope) energie kunnen gebruiken die we zelf hebben opgewekt en dus niet hoeven te importeren tegen hoge prijzen.Als er geen snellere oplaadmogelijkheden komen
Menig nieuwe EV is goedkoper dan de nieuwe benzine tegenhanger. Op de 2ehands markt kan je zeer fatsoenlijk bruikbare EVs kopen tussen de 10 en 20k. De gemiddelde occasion kost tegenwoordig 25k, EVs zijn dus goedkoper dan dat.Daarnaast zijn EV's nog steeds duur
LFP packs zijn kobaltvrij. Lithium 'slijt' niet en kan dus eeuwig worden recycled. Vanaf 20k km is je EV duurzamer dan een ICE. Een beetje EV kan tonnen rijden met de originele accu.niet duurzaam
En dat is helemaal primamaar ik heb gewoon geen trek om bij een lange reis een paar x te moeten wachten. Ik vind de rijbeleving ook echt ondermaats. Maar dat is uiteraard een heel persoonlijk iets. Ik ben meer van de V6 of een V8.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 03-04-2026 23:29 ]
“De lobby”?Destruction schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:32:
[...]
De ICE is niet dood, maar de lobby wil de EV pushen en daarom worden ICE's niet meer verder ontwikkelt. Overigens schreef ik het niet uit haat jegens EV's dus waarom de ICE op die manier afgefikt moet worden ontgaat mij een beetje.
Ik kan thuis niet laden, geen eigen oprit en de gemeente gaat dat hier ook absoluut niet toestaan. Bovendien is een EV die voldoende range heeft én voldoende mag trekken nog ver buiten budget. Voor mij blijft het voorlopig dus een verbrander. Gelukkig rijdt ik geen 40k km per jaar meer met de auto, eerder 10-12k.
* Destruction rijdt de meeste kilometers op een 150cc motorscooter die met gemak 1:30 haalt. Bij dat verbruik merk ik amper iets van de prijsstijgingen ookVooral de auto gebruiken is duurder geworden, en flink ook. Laat ik nou 2 banen hebben, waarvan 1 als zelfstandige. Voor die baan heb ik de auto (en aanhanger) volop nodig (en belast ik deze prijzen dus door), voor die andere helemaal niet. Een groot deel van de week staat die auto dus stil, dat scheelt wel geld. Zeker nu.
Het ging mij om de stelling dat je met een EV helemaal niks merkt van prijsstijgingen, hetgeen gewoon niet waar is. Bovendien is dit ook niet het "Een EV is superieur aan een ICE" topic, maar een topic over brandstofprijzen.
[ Voor 208% gewijzigd door FreakNL op 04-04-2026 08:40 ]
De lobby, ja. Want als je allerlei overheidsmaatregelen nodig hebt (aankoopsubsidies, MRB vrij rijden, een einddatum aan ICE's o.a) nodig hebt om je product aan de man te brengen dan is het niet zo'n geweldig product. Een geweldig product verkoopt zichzelf wel.
[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 04-04-2026 11:47 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Cid Highwind op 04-04-2026 14:03 ]
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Diesel raakt voorlopig nog niet op. Het kan wel heel duur gaan worden, waardoor de gewone consument het niet meer koopt.Dennis1812 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:13:
Ben benieuwd wat het crisisplan "diesel is op" precies voorschrijft allemaal.
Speel ook Balls Connect en Repeat
[ Voor 32% gewijzigd door Wozmro op 04-04-2026 17:44 ]
Hmm tja spitsuren zijn er natuurlijk altijd al geweest (denk aan koffie/thee momenten tijdens WK pauzes). Momenteel zijn het juist de EV's die de huidige capaciteitsproblemen op het stroomnet veroorzaken. Warmtepompen tellen ook mee, maar die pieken minder. BEV zit nu onder de 8%, een prima ontwikkeling, maar nog altijd is niet reëel om dit bijvoorbeeld volgend jaar naar 25% te tillen. Dat kan de infrastructuur niet aan.Richh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:19:
[...]
Het stroomnet is een snelweg waar 2x per dag file is. Om 8u sochtends, en om 7u savonds als de inductiekookplaten aan gaan.
Buiten deze spitsuren is er juist regelmatig 'te weinig' verbruiker om alle groene energie die wordt opgewekt aan uit te leveren.
Een EV is juist exact de oplossing daarvoor, in plaats van het kwaad.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Extra verbruik van een koffiemachine valt in het niet tov wat een inductieplaat verbruikt. De schaal is totaal verschillend.sdk1985 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:59:
[...]
Hmm tja spitsuren zijn er natuurlijk altijd al geweest (denk aan koffie/thee momenten tijdens WK pauzes).
Dat klopt niet. De problemen zijn ontstaan door brede elektrificatie van alles, inclusief wegverkeer - maar net zo goed door de gigantische toename van solar sinds de oorlog in Oekraïne.Momenteel zijn het juist de EV's die de huidige capaciteitsproblemen op het stroomnet veroorzaken.
Niemand beweert dat het zo snel zou gaannog altijd is niet reëel om dit bijvoorbeeld volgend jaar naar 25% te tillen.
Ik vind het wat zwaar om dit 'problemen' te noemen.Richh schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:48:
[...]
De problemen zijn ontstaan door brede elektrificatie van alles, inclusief wegverkeer -
Premium Diesel is op een aantal locaties in NL al boven de 3 euro/literwildhagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:22:
[...]
De kans dat die oorlog binnenkort stopt is zo goed als 0. Trump is nog steeds olie op het vuur (no pun intended) aan het gooien, aan het opstoken en escaleren.
Ook heeft hij al aangegeven binnenkort een oorlog tegen Cuba te gaan starten, en ook Nigeria heeft hij al bedreigd. Nigeria is ook een grote olieproducent.
Ik ga ervanuit dat we ruimschoots over de € 3.00 per liter zullen gaan. Wanneer, geen idee, maar het zal ook weer niet heel lang duren vermoed ik zo. Voor diesel zou het me niet verbazen als het binnen een week of 3 al over de 3 euro zou knallen.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Voor iemand die denkt cijfers en feiten te gebruiken ben je niet erg goed op de hoogte van genoemde feiten. Misschien loopt je kennis 10 jaar achter, misschien wil jij t graag anders zien. Geen idee. Je zou er goed aan doen even wat reacties te lezen die in dit topic staan met relevante kennis van andere tweakers.Destruction schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:41:
[...]
De lobby, ja. Want als je allerlei overheidsmaatregelen nodig hebt (aankoopsubsidies, MRB vrij rijden, een einddatum aan ICE's o.a) nodig hebt om je product aan de man te brengen dan is het niet zo'n geweldig product. Een geweldig product verkoopt zichzelf wel.
En als je zaken niet zo pusht verkoopt zo'n EV zichzelf uiteindelijk ook wel. Maar wat nu over het algemeen gebeurd is dat mensen die er het geld voor hebben zo'n auto kopen en we de rekening van alle subsidies en kortingen neerleggen bij de mensen die er het geld (nog) niet voor hebben. Waarmee we er vervolgens dus voor zorgen dat die mensen nog jaren langer in een ICE moeten blijven rijden. Dat is gewoon wanbeleid en een geforceerd verkooppraatje voor een product dat dus niet zo geweldig is.
De ontkenning dat een EV rijder iets gaat merken van deze stijgingen is ernstig, ook de EV rijder gaat het gewoon merken. Feit is dat een groot deel van onze stroom gewoon nog fossiel wordt opgewekt en die kosten gaan stijgen. Ik heb verder niks tegen EV's, heb er een aantal gereden en hoewel de beleving geheel weg is rijdt zo'n ding ook gewoon prima en zou dat in de toekomst prima mijn "dagelijkse" auto kunnen zijn. Zolang de aanhanger er maar achter kan en mag en de auto met aanhanger dan een 500km bereik heeft. Dat laatste vooral omdat ik gebonden zal zijn aan publiek laden. Als we zover zijn dat een EV opladen niet langer duurt dan een ICE voltanken, zal dat plaatje er misschien weer iets anders uit zien. Maar voor nu betekent dit dat ik een lange range wil. Ik tank nu tenslotte ook 1, hooguit 2 keer per maand de auto vol. Dat kost een 5 minuten per tankbeurt en is altijd gemakkelijk in je dag in te plannen. De EV heeft op dat gebied nog een hele lange weg te gaan.
Verder wil ik de EV-fanboys (om het dan maar even zo te noemen....) erop wijzen dat dit een topic is over brandstofprijzen, dit is niet het "EV's zijn geweldig superieur en iedereen die nog met een ICE rijdt is DOM" topic. Een dergelijk topic kan uiteraard wel gestart worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 05-04-2026 11:10 . Reden: Niet zo op de man ]
Het is in zekere zin ook niet moeilijk maar een kwestie van de juiste prikkels ontwikkelen. Dynamische contracten helpen een stukje maar ik zie vooral veel effect van nettarieven in dure en goedkope blokken voor iedereen. Ons stroomnet kan echt nog heeeeeeeeel veel meer stroom vervoeren dan nu in totaal alleen niet in de spitsuren. Snachts zijn er nog zeeeeen van ruimte bijv. Ik weet zeker dat we daar de komende tijd veel ontwikkeling gaan zien.ASW1 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:22:
[...]
Ik vind het wat zwaar om dit 'problemen' te noemen.
Het is een transitie die uiteraard knelpunten geeft en daarom investering en bijsturing nodig heeft, net zoals alle andere transities in het verleden. Elektrificatie moet zowel aan aanbod- als vraagzijde uitgebouwd worden, en soms loopt dat een beetje scheef maar zo gaat dat met de uitrol van letterlijk alles.
Het is volstrekt duidelijk wat er in technische zin nodig is, en als we er goed aan trekken dan slaagt dat ook makkelijk. Het is niet een een of ander exotisch probleem waarvoor nu nog geen oplossing bekend is, integendeel, het is bekend wat we moeten doen, het is haalbaar en schaalbaar,
We gaan er een stuk beter uitkomen als we de schouders eronder zetten en gewoon doen wat nodig is, er is geen enkele goede reden om bang te zijn voor deze transitie.
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 05-04-2026 11:09 . Reden: Dat directe mag wel even wat minder ]
In een dergelijke situatie lijkt mij een benzine auto ook gewoon prima, zonder oprit ben je afhankelijk van publiek laden in de directe omgeving.Destruction schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:32:
[...]
Ik kan thuis niet laden, geen eigen oprit en de gemeente gaat dat hier ook absoluut niet toestaan. Bovendien is een EV die voldoende range heeft én voldoende mag trekken nog ver buiten budget. Voor mij blijft het voorlopig dus een verbrander. Gelukkig rijdt ik geen 40k km per jaar meer met de auto, eerder 10-12k.
Met een EV icm een eigen laadpaal en pv panelen merken de meeste mensen helemaal niks van de prijsstijgingen. Je kunt nu nog een 3 jarig energiecontract afsluiten voor 25-27ct per kWh.Het ging mij om de stelling dat je met een EV helemaal niks merkt van prijsstijgingen, hetgeen gewoon niet waar is. Bovendien is dit ook niet het "Een EV is superieur aan een ICE" topic, maar een topic over brandstofprijzen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Daar gaat het toch helemaal niet om, wat voor keuze ik maak.Wozmro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:30:
Ben jij dan diegene die enkel die keuzes maakt waarvan je weet dat ze haalbaar zijn voor iedereen?
Iedere ICE die vervangen wordt door een EV zorgt voor iets minder vraag naar olie. En in de praktijk zijn het ook de veelrijders die het snelst overschakelen omdat de TCO lager is. Diegene die weinig kilometer moeten/willen rijden kunnen dus wat langer doen met hun ICE.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Bij een universele garage kunnen ze gewoon de EV een airco service, nieuwe remmen, banden etc geven hoor, ook apk geen probleem. Motorolie verversen wel lastig.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:14:
Dan moeten ze dat financieren daar bovenop de kosten van het onderhoud bij de dealtert wat voor een grote groep met ice gewoon bij een mannetje of universele garage gebeurd.
[ Voor 9% gewijzigd door HeldereM op 05-04-2026 00:22 ]
Dat begint nu inderdaad wel te komen, maar heel veel universele garages die de ev mee pakken zijn er nog niet.HeldereM schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:20:
[...]
Bij een universele garage kunnen ze gewoon de EV een airco service, nieuwe remmen, banden etc geven hoor, ook apk geen probleem. Motorolie verversen wel lastig.
Maar on-topic, gelukkig zit er nog 35 liter diesel in de tank, wordt steeds meer waard 😉 Ik baal er wel van dat ik geen jerrycanss gevuld heb bij €1.79, dacht dat het een korte shock zou worden 😂
Wie zegt dat dan? Want inderdaad, zo simpel is het zeker niet.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:14:
Ik verbaas me altijd over het dan haal je toch lekker een ev.
Correct - nog los van dat niet iedereen een oprit heeft of PV kan plaatsen om het plaatje volledig te maken. En dat is een major issue wat voor een groeiende tweedeling zorgt.maar laten we even niet vergeten dat dat voor de meeste mensen niet is weggelegd.
Welk onderhoud? Er zijn geen bougies, versnellingsbakolie en koppakkingen meer en aan de remmen heb je ook vrijwel geen onderhoud meer. "Maar de banden van een zwaardere auto zijn duurder!" nou goed nieuws: dat kan de lokale dorpsgarage gewoon nog steeds blijven doen.daar bovenop de kosten van het onderhoud bij de dealtert wat voor een grote groep met ice gewoon bij een mannetje of universele garage gebeurd.
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 05-04-2026 00:47 ]
Haha op m'n 7 jaar oude Model 3, 10 jaar oude 1-serie (diesel) en 20 jaar oude Z4 (euro 98) heb ik geen last van garantie 😉 Updates krijgt de Tesla via wifi.Ronald.42 schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:30:
[...]
Dat begint nu inderdaad wel te komen, maar heel veel universele garages die de ev mee pakken zijn er nog niet.
Vooral het garantie en updates verhaal schijnt een knelpunt te zijn.
Och en goed beschouwd maakt het voor mij persoonlijk niet heel veel uit.
Is tientjes per maand extra aan benzine dat doet mij geen zeer.
In ieder geval nog niet genoeg om één van de twee prima rijdende ice te vervangen voor een ev.
[ Voor 4% gewijzigd door HeldereM op 05-04-2026 00:46 ]
Wie zegt dat dan? Mwah het is een veel gehoorde uitspraak op tweakers als ik me niet vergis.Richh schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:39:
[...]
Wie zegt dat dan? Want inderdaad, zo simpel is het zeker niet.
[...]
Correct - nog los van dat niet iedereen een oprit heeft of PV kan plaatsen om het plaatje volledig te maken. En dat is een major issue wat voor een groeiende tweedeling zorgt.
Desondanks kan je als individu weinig anders dan dat benoemen en wellicht andere politieke keuzes maken.
Ik vind het in ieder geval een gekke redenatie "ik kan het prima betalen maar omdat Jan Modaal het niet kan, blijft ik ook benzine rijden" toch?
Is op hoogst inefficiënt want juist degenen die wel kunnen, hebben als ze het wel zouden doen, impact op de hoeveelheid olie die we moeten importeren. Als ze ICE blijven rijden verhogen ze daarmee de vraag en daarmee de algemene brandstofprijs waar Jan Modaal ook last van heeft. Iedere EV verkleint de afhankelijkheid van olie en doet de prijs van olie uiteindelijk dalen. Wat weer ten goede komt aan Jan Modaal.
Er zijn nog steeds genoeg mensen die wel een oprit en PV hebben die gewoon splinternieuwe ICE's kopen voor meer geld dan een EV nieuw had gekost. Ik denk nog zeer regelmatig zonder überhaupt een EV te overwegen. Nogmaals, iedereen mag zelf bepalen waar hij zn centjes aan uitgeeft - helemaal prima. En ik snap ook heus wel dat niet iedere auto direct vervangen hoeft te worden. Desondanks zijn er iedere dag mensen die wèl voor die keuze staan - en toch nog voor de ICE kiest. En dat gebeurt toch nog heel veel omdat koudwatervrees, omdat men gelooft in achterhaalde borrelpraat.
Ik wil niemand dwingen, iedereen maakt zijn eigen keuzes. Maar ik hoop wel gebaseerd op volledige info en alle feiten.
[...]
Welk onderhoud? Er zijn geen bougies, versnellingsbakolie en koppakkingen meer en aan de remmen heb je ook vrijwel geen onderhoud meer. "Maar de banden van een zwaardere auto zijn duurder!" nou goed nieuws: dat kan de lokale dorpsgarage gewoon nog steeds blijven doen.
De slijtageonderdelen van een EV zijn juist niet de hoogvoltageonderdelen.
Mijn vorige EV kocht ik overigens tweedehands bij een enthousiaste dorpsgarage in Drenthe die wel degelijk vakkundig onderhoud deed aan EVs. Kwestie van keuzes.
Tja als je accu stuk gaat in je model 3 wat kost dat en wie mag dat betalen.HeldereM schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:43:
[...]
Haha op m'n 7 jaar oude Model 3, 10 jaar oude 1-serie (diesel) en 20 jaar oude Z4 (euro 98) heb ik geen last van garantie 😉 Updates krijgt de Tesla via wifi.
Wel last van wegenbelasting trouwens, dat is pas oneerlijk.
Blijkbaar wel, want jij haalt het aan als argument in het debat: als niet iedereen het kan dan is het geen goede keuze.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:34:
[...]
Daar gaat het toch helemaal niet om, wat voor keuze ik maak.
Ik probeer te zeggen dat een groot deel die keuze domweg niet heeft.
Dat snap ik wel, maar jij haalde Jan Modaal erbij heRonald.42 schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:55:
Dan de redenatie.. nou ik geef niks om auto's we hebben 2 ice die prima voldoen.
En om dan een klein vermogen stuk te slaan op een auto die ik helemaal niet nodig heb om dan maar een ander te steunen...
Nou nope.
Dat verschilt per merk en is een kwestie van uitzoeken. Ik heb een tijdje geleden een Hyundai Ioniq Electric gehad en inderdaad: die moest idd naar de merkdealer. Hoewel die beurten goedkoper waren dan bij de ICE auto die ik daarvoor had... Kost dat uiteindelijk inderdaad wel centjes.met een recente ev zal je volgens mij toch echt bij de merkdealer moeten zijn met onderhoud etc ivm eventuele garantie op een aantal zaken.
De eerste 8 jaar (daar vallen alle Model 3s dus nog in) tot 160k of 180k km (kwestie van goed shoppen dus) betaald Tesla dat.Ronald.42 schreef op zondag 5 april 2026 @ 01:01:
Tja als je accu stuk gaat in je model 3 wat kost dat en wie mag dat betalen.
[ Voor 33% gewijzigd door Richh op 05-04-2026 08:44 ]
Als je op de man gaat spelen kun je op zijn minst de moeite nemen om dat te doen op basis van iets dat ik ook daadwerkelijk gepost heb.Fr33z schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:03:
hier een EV en 80% zonnestroom dus mij raakt t weinig tot niet (of heeel erg als ik destruction moet geloven).
[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 05-04-2026 09:49 ]
Het mooie aan een EV is dat je de vrijheid hebt wanneer je m oplaad. En dat valt dus te timen juist naar de momenten dat er groene goedkope energie wordt opgewekt. Vannacht waaide het. Dus vannacht weer de hele nacht €0,00/kWh dus €0,135 inclusief belastingen per kilowatt. Hier komt nul fossiele brandstof bij kijken.Destruction schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:23:
[...]
Als je op de man gaat spelen kun je op zijn minst de moeite nemen om dat te doen op basis van iets dat ik ook daadwerkelijk gepost heb.
Laat maar eens zien waar ik beweer dat jouw laadkosten gigantisch zullen stijgen? Dat gaat je niet lukken. Ik zeg alleen iets van deze totale ontkenning. Jij bent als EV rijder niet voor 100% gevrijwaard van deze energiecrisis.
Het feit dat een groot deel van onze energie fossiel wordt opgewekt is ook geen mening waar je het mee oneens kunt zijn. Zo werkt een feit niet. Bovendien valt dit overal te verifiëren (zo werkt een feit wél).
De situatie is dat 1/5e van de olieproductie nu verdwenen is. Maar onze vraag blijft hetzelfde als we niks doen. Dat heeft impact op de prijzen.Het feit blijft ook dat de EV hier infeite geheel offtopic is. Brandstofprijzen zijn hier ontopic.
En vrijwel alle klusjesmannen rijden in een bus of bestelauto op diesel. Slechts enkeling in een EV.Dennis1812 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:13:
Als er echt tekorten komen of de diesel raakt zelfs op hebben we wel een serieus probleem.
Vanuit vrachtwagens en logistieke sector.
Maar ook openbare orde en veiligheid krijgt het moeilijk.
Elke ambulance en brandweerauto rijdt op diesel.
Het gepland vervoer kan gestopt worden, al stropen de ziekenhuizen enorm op dan die de patiënten niet meer kwijt kunnen.
Spoedritten is een ander verhaal. Net als branden.
Ben benieuwd wat het crisisplan "diesel is op" precies voorschrijft allemaal.
Laten we daar maar eens mee beginnen. Waarom rijden er elke dag klusjesmannen vanuit twente naar de randstad? Sterker nog, andersom zal het ook gebeuren.... daar is al een winst te behalen.Trichoglossus schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:09:
[...]
En vrijwel alle klusjesmannen rijden in een bus of bestelauto op diesel. Slechts enkeling in een EV.
Vanuit Twente naar de Randstad rijden wordt het inmiddels een dure grap.
Die voertuigen vervang je ook niet zo 123 door een EV.
Dar zal zichzelf uiteindelijk wel oplossen.stylezzz schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:30:
[...]
Laten we daar maar eens mee beginnen. Waarom rijden er elke dag klusjesmannen vanuit twente naar de randstad? Sterker nog, andersom zal het ook gebeuren.... daar is al een winst te behalen.
Laat een retour (voorheen) ongeveer 20 euro aan diesel kosten voor zo'n busje. Als de dieselprijs verdubbeld naar 3,50 dan kost dat 20 euro per dag extra.Trichoglossus schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:09:
[...]
En vrijwel alle klusjesmannen rijden in een bus of bestelauto op diesel. Slechts enkeling in een EV.
Als ik nu een EV zou kopen moet ik die financieren, hetgeen de kosten bepaald niet zal drukken. Daarna ben ik gebonden aan publiek laden elders in de wijk, dat gaat mij natuurlijk helemaal nooit 0,00/kWh kostenRichh schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:04:
[...]
Het mooie aan een EV is dat je de vrijheid hebt wanneer je m oplaad. En dat valt dus te timen juist naar de momenten dat er groene goedkope energie wordt opgewekt. Vannacht waaide het. Dus vannacht weer de hele nacht €0,00/kWh dus €0,135 inclusief belastingen per kilowatt. Hier komt nul fossiele brandstof bij kijken.
Het gaat inderdaad om de stelling dat EV rijders hier voor 100% van zouden zijn gevrijwaard. Dat is natuurlijk niet zo. Zal het net zo hard raken als bij de ICE rijders? Nee, vast niet. Maar dat beweer ik ook nergensNatuurlijk ben je er niet volledig gevrijwaard van. Maar als je het voor 80-90% kan ontwijken, dan gaat dat om substantieel veel geld.
Ik denk inderdaad ook niet dat de problemen op korte termijn voorbij zullen zijn. Zelfs niet als de oorlog in Iran volgende week voorbij zou zijn, waar ik ook niet vanuit ga.[...]
Tankers zijn lang onderweg vanuit het midden oosten. Komende weken komen de laatste tankers nog van voor de start van de oorlog aan in de EU en de VS. Het fysieke tekort hier moet in feite nog beginnen.
Dat kan ook niet, maar een EV moet wel binnen je mogelijkheden liggen. Voor mij en vele anderen in dit topic is dat helaas echt nog geen realistische optie, om verschillende redenen.Dan kan je een topic vullen met 'oh wat is het duur' en 'oh wat is het erg'. Of je kijkt naar oplossingen. Daar kan je de EV niet los van zien imho.
Dat heeft heel veel te maken met het debiele systeem van aanbestedingen. Nu rijden er busjes vanuit Groningen naar Den Haag en rijden aannemers uit Den Haag vanuit Den Haag naar Groningenstylezzz schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:30:
[...]
Laten we daar maar eens mee beginnen. Waarom rijden er elke dag klusjesmannen vanuit twente naar de randstad? Sterker nog, andersom zal het ook gebeuren.... daar is al een winst te behalen.
[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 05-04-2026 11:17 ]
[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-04-2026 10:50 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Nee, die berekent het gewoon door in de kostprijs waardoor de klant 20 euro per dag extra betaalt. Plus 4 euro btw.Wozmro schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:46:
Maar prijsstijging gaat wel af van de nettowinst van de klusjesman.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2026 10:54 ]
"Brandstof is nog niet duur genoeg", een heel bijzonder redenatie. Geen optie is geen optie en dat staat geheel los van brandstof, dat probleem moet echt bij de EV zelf gezocht worden in die zin. Die is nog te duur, kan niet thuis geladen worden, mag niet voldoende trekken (in mijn geval) en de range (ook in mijn geval, want niet thuis laden) is te beperkt.NiGeLaToR schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:48:edit:
vwbt EV rijden geen optie: dan is de brandstof dus nog niet duur genoeg, maar kun je je afvragen hoe snel dat komt. De olie die we nu innemen is nog voor de oorlog verzonden. Pas nu gaat de stroom haperen. Het échte effect komt nog.
[ Voor 45% gewijzigd door Destruction op 05-04-2026 11:08 ]
Ik denk ook dat verwarming (gas) veel meer impact gaat hebben bij huishoudens.NiGeLaToR schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:48:
@Sport_Life het psychologische effect is veel groter dan het reeële effect. Mijn zorg ligt meer in de langere termijn: olie is niet alleen brandstof, maar ook grondstof. En als brandstof vaker in de keten dan alleen retourtje klusjesman.
Denk dat die paar % kosten voor mensen hun vervoer mentaal hard aankomt maar de lange termijn kosten voor energie (zoals verwarming) veel meer impact gaan hebben.
Hadden we maar een visie voor duurzame energie ipv ‘zonne energie boetes’edit:
vwbt EV rijden geen optie: dan is de brandstof dus nog niet duur genoeg, maar kun je je afvragen hoe snel dat komt. De olie die we nu innemen is nog voor de oorlog verzonden. Pas nu gaat de stroom haperen. Het échte effect komt nog.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2026 11:02 ]
Het meeste werk ligt simpelweg in de Randstad. Bedrijven rijden niet voor hun lol elke dag 300km op en neer vanuit het oosten naar de Randstad als ze om de hoek ook bezig kunnen zijn.stylezzz schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:30:
[...]
Het probleem ligt eigenlijk bij de debiele aanbestedingen en werkgevers uit het oosten die in de Randstad wat meer marge ruiken, om daar hun personeel naartoe te sturen. In loondienst heb je dat dan maar gewoon te doen, immers is nee zeggen werkweigering en dat is niet heel goed voor je verdere loopbaanTrichoglossus schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:57:
[...]
Bedrijven rijden niet voor hun lol elke dag 300km op en neer vanuit het oosten naar de Randstad als ze om de hoek ook bezig kunnen zijn.
Bij elk bouwproject zie je een hoop bedrijfsbusjes van bedrijven die niet in de buurt zitten.
Dan moet je ook maar voldoende hebben aan die elektrische Vito. Als jij met een elektrische Vito vanuit Twente naar de Randstad moet, zul je op die dag in ieder geval 2 keer een laadstop moeten maken. Een aanhanger meenemen wordt dan een lastig verhaal, dat kan eigenlijk helemaal niet.Elektrische Vito's kosten een vermogen, en je moet geheid laden voordat je weer thuis bent. Laat staan als je een aanhanger mee hebt.
Dat blijft voorlopig door dieselen en slikken aan de pomp.
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 05-04-2026 11:08 ]
Dat hadden we al eerder moeten doen maar stemden ‘we’ vooral tegen, want brandstof ruikt zo lekker. Ofzo.Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:56:
[...]
Ik denk ook dat verwarming (gas) veel meer impact gaat hebben bij huishoudens.
Datzelfde geldt voor alle troep die we uit China halen, de Action ligt er vol mee.
Meteen een goede reden om te verduurzamen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Je wil niet weten hoeveel schijterds er onder de klusjesmannen/aannemers zitten die niet durven hun kosten 1:1 door te rekenen aan de klant. Ze durven zelfs niet denken aan alle kosten die ze werkelijk maken om hun werk te kunnen doen.Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:53:
[...]
Nee, die berekent het gewoon door in de kostprijs waardoor de klant 20 euro per dag extra betaalt. Plus 4 euro btw.
Op een badkamer of keuken van 15-50k (!) is dat wisselgeld..
Het is offtopic maar aangezien ik enige ervaring heb als ZZP'er:Wozmro schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:26:
[...]
Je wil niet weten hoeveel schijterds er onder de klusjesmannen/aannemers zitten die niet durven hun kosten 1:1 door te rekenen aan de klant. Ze durven zelfs niet denken aan alle kosten die ze werkelijk maken om hun werk te kunnen doen.
Je mag dan wel een uurtarief hebben van 75€, je moet ook durven al je uren tellen en doorgeven aan de klant.
[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 05-04-2026 11:35 ]
1,5 dag arbeidsloon betekent dat je 4 uur in de auto zit, dat slaat natuurlijk nergens op.Destruction schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:32:
[...]
Het is offtopic maar aangezien ik enige ervaring heb als ZZP'er:
In het begin vond ik het ook maar brutaal om alles te berekenen. Maar hey, ik heb ook rekeningen te betalen en het meeste werk dat ik voor mensen doe (deed) maakt hun woning ook meer geld waard. Dus hoezo, brutaal? Ga ik medelijden hebben met iemand wiens woning meer geld waard wordt? Nee![]()
Na een tijdje word je er wat makkelijker in. Ik benoemde al een bedrag per kilometer voor klussen ver van huis, waarvoor ik later gewoon mijn uurtarief ging doorbelasten. Spontaan had ik geen aanvragen meer die ver van huis waren. Heel goed, want dat was precies mijn bedoeling![]()
1,5 dag aan arbeidsloon betalen terwijl de klant maar 1 werkdag aan werk echt ziet is vanuit de klant ook te begrijpen. Nee, zoek gewoon iemand in je eigen omgeving, dat is voor iedereen beterZeker niet in de laatste plaats vanwege dieselkosten, uitstoot en het verkorten van files.
Een klant op 1.5 uur rijden afstand van mijn woning kan inclusief files heel gemakkelijk uitlopen op 2 uur rijden enkele reis, en dan zit je dus 4 uur achter het stuur per werkdag.Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:56:
[...]
1,5 dag arbeidsloon betekent dat je 4 uur in de auto zit, dat slaat natuurlijk nergens op.
Afgelopen vrijdag reedt ik in de "klusjemannen spits" als ik zie hoe er er gereden wordt met de werkbusjes dan valt het nog wel mee met hoe zwaar de dieselprijs gevoeld wordtTrichoglossus schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:09:
[...]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ze zullen wel moeten rijden om geld te verdienen of niet?revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:57:
[...]
Afgelopen vrijdag reedt ik in de "klusjemannen spits" als ik zie hoe er er gereden wordt met de werkbusjes dan valt het nog wel mee met hoe zwaar de dieselprijs gevoeld wordt
Als het allemaal zo duur is, dan zou je verwachten dat het ook een tandje minder kan qua snelheid. Ik verbaasde mij er echt over hoe men door het verkeer raast met busjes evt. met aanhanger die boven de 100kmh exponentieel veel meer gaan verbruiken.Arjantje72 schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:02:
[...]
Ze zullen wel moeten rijden om geld te verdienen of niet?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat klopt.Destruction schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:45:
[...]
Als ik nu een EV zou kopen moet ik die financieren, hetgeen de kosten bepaald niet zal drukken. Daarna ben ik gebonden aan publiek laden elders in de wijk, dat gaat mij natuurlijk helemaal nooit 0,00/kWh kosten
Dat klopt niet, de kunst is dynamisch. Dat kan je altijd afsluiten. PV helpt nog verder maar is geen vereiste.Als je thuis kunt laden met een goed energiecontract (je moet niet de pech hebben dat je contract in deze periode afloopt...) en je hebt voldoende panelen die geheel in jouw eigen vraag kunnen voorzien, dan zul je er niet heel veel van merken nee. Maar dan moeten deze voorwaarden wel aanwezig zijn
Niemand zei dat het 100% isHet gaat inderdaad om de stelling dat EV rijders hier voor 100% van zouden zijn gevrijwaard.
Het past ook niet bij iedereen en dat hoeft ook helemaal niet. Dat is prima. Het is helemaal geen persoonlijk verhaal.Hoewel ik de auto nog steeds niet voor de sier heb (en deze eigenlijk zelfs te licht is voor wat ik ermee moet) kan ik wel om een groot deel van het autogebruik heen dankzij die motorscooter. Het heeft wel invloed want de verhouding van wanneer ik met en zonder aanhanger rond rijdt is nu nog schever in het nadeel van "zonder"* Destruction rijdt vaker mét dan zonder aanhanger rond. Het is dat ik niet meer dagelijks met auto en aanhanger op pad moet, en vooral dat ik in een rijtjeshuis woon in een oude woonwijk waar nu al niet echt voldoende parkeerplek is voor iedereen, anders zou ik de moeite van de aanhanger naar z'n opslag brengen (en daar weer ophalen) niet eens doen
![]()
Ik benadruk (om even uit te sluiten dat de "aanvallen" die ik gehad heb daar vandaan komen) dat ik niks tegen EV's heb en ik mijzelf in de toekomst prima zo'n ding als daily zie kopen. Zolang de aanhanger (1600kg heb ik minimaal wel nodig, rond 2k kg zou ideaal zijn) er maar achter mag en kan en ik dan nog een fatsoenlijke range heb ivm niet thuis kunnen laden. Bij een dagelijkse (voor zover ik dagelijks een auto nodig heb dus...) auto maakt het me weinig uit hoe de aandrijving tot stand komt. Dat ik daar als petrolhead dan wel graag iets als een Alfa Romeo met een Busso V6 naast zou zetten is iets anders![]()
Een volgende motorscooter zou hier ook prima een elektrische kunnen worden. Als zo'n ding een 100km range heeft en het opladen niet al te lang duurt is dat voor die use case gewoon primaDe huidige is in een goede staat en brengt bij verkoop nauwelijks iets op, dus die ga ik eerst op rijden (en volgens de motorzaak waar ik vaak kom kan dat nog even duren, want de mijne heeft nu 56k op de teller staan en zij hebben ze in onderhoud met 100k+ km), maar daarna ga ik voor dat ding zeker eens kijken wat een elektrische moet kosten. Want nogmaals, niks op tegen. Zeker niet voor een dagelijks voertuig.
Niet altijd helaas, de elektrische Kia Niro is nog steeds fors duurder dan de hybride variant met brandstofmotor. Ik kijk regelmatig om de HEV in te ruilen voor een elektrische variant, maar Excel berekeningen laten zien dat dit niet rationeel is wanneer je alleen kan laden via publieke laadpaal.Richh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:19:
[...]
Menig nieuwe EV is goedkoper dan de nieuwe benzine tegenhanger. Op de 2ehands markt kan je zeer fatsoenlijk bruikbare EVs kopen tussen de 10 en 20k. De gemiddelde occasion kost tegenwoordig 25k, EVs zijn dus goedkoper dan dat.
Broertje had de Niro hybrid en Kia wilde die zo graag terug dat hij nu de EV3 voor minder rijdt (private lease). Geluk daarbij is dat de publieke paalXWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:18:
[...]
Niet altijd helaas, de elektrische Kia Niro is nog steeds fors duurder dan de hybride variant met brandstofmotor. Ik kijk regelmatig om de HEV in te ruilen voor een elektrische variant, maar Excel berekeningen laten zien dat dit niet rationeel is wanneer je alleen kan laden via publieke laadpaal.
Nee, want je rekent het uurtarief dat zo'n klusjesman kan werken niet mee. Elk uur op de weg zitten is 75 euro aan weggegooide productieve tijd. Tenzij die klusjesman dat al zijn uurtarief heeft zitten, kan ook.Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:40:
[...]
Laat een retour (voorheen) ongeveer 20 euro aan diesel kosten voor zo'n busje. Als de dieselprijs verdubbeld naar 3,50 dan kost dat 20 euro per dag extra.
Het tarief van een klusjesman is ongeveer 75 euro per uur, plus 75 euro materiaal a 8 uur is ongeveer 1200 euro per dag om een klusjesman in te huren. Dus dat betekent dat een verdubbeling van de brandstofprijzen 1,6% prijsstijging veroorzaakt.. Valt toch best mee ?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
⚡️The final Qatari #LNG cargos will reach Europe by April 13th. After that, physical tightness in European gas markets will start to intensify sharply, with no fresh Qatari volumes expected for at least 2-3 mo. Europe’s winter is over…real energy squeeze may be just beginning. x.com/kshevchenkor...
— PKs Powerfromspace1 🚀 Twitter ‘X’ refugee thank you 'Elon' 🙄 (@powerfromspace1.bsky.social) 5 april 2026
18/ The remaining supply of Persian Gulf oil and refined products is rapidly running out as the last tankers from the region arrive at their destinations. Europe and the US are are facing the impact last due to the lag time in tanker arrivals. Shortages have already hit Asia.
— ChrisO_wiki (@chriso-wiki.bsky.social) 5 april 2026
[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-04-2026 14:04 ]
Als je afhankelijk bent van publieke palen is het helaas vrijwel nooit voordeliger. 50-60 cent per kilowatt is vergelijkbaar met 2 euro per liter benzine.XWB schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:18:
[...]
Niet altijd helaas, de elektrische Kia Niro is nog steeds fors duurder dan de hybride variant met brandstofmotor. Ik kijk regelmatig om de HEV in te ruilen voor een elektrische variant, maar Excel berekeningen laten zien dat dit niet rationeel is wanneer je alleen kan laden via publieke laadpaal.
[ Voor 20% gewijzigd door Richh op 05-04-2026 14:12 ]
Idd, je hoort mij niet klagen, ik heb in het weekend tussen 12:00 en 17:00 gratis stroom van de energieleverancier, ik betaal dan alleen de energiebelasting a 13 cent per kWh, ik moet nog achter de ERE certificaten dan, dan betaal ik netto ongeveer 3 cent per kWh, ik laad dan beide onze EV's op voor ongeveer 3 euro (in de praktijk nog minder omdat ik de onze zonnepanelen niet meereken) en dan rijden we 350KM en 250KM!Richh schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:11:
[...]
Als je thuis kan laden lukt het tegen 25 cent , met dynamisch 15 cent en met panelen nog minder. Daar zit bij hogere kilometrage een zeer groot voordeel. Maar dat is wel de vereiste.
[ Voor 6% gewijzigd door Danielson op 05-04-2026 14:21 ]
876 kilometer voor 169,53 euro.Danielson schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:20:
[...]
Idd, je hoort mij niet klagen, ik heb in het weekend tussen 12:00 en 17:00 gratis stroom van de energieleverancier, ik betaal dan alleen de energiebelasting a 13 cent per kWh, ik moet nog achter de ERE certificaten dan, dan betaal ik netto ongeveer 3 cent per kWh, ik laad dan beide onze EV's op voor ongeveer 3 euro (in de praktijk nog minder omdat ik de onze zonnepanelen niet meereken) en dan rijden we 350KM en 250KM!Beat that Dinosap!
Maar er wonen toch ook meer klusjesmannen in de randstad logischerwijze? Ik ben bang dat het kostencomponent voor het vervoer van de klusjesman in de factuur dermate klein/goedkoop is dat er amper rekening mee word gehouden.Trichoglossus schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:57:
[...]
Het meeste werk ligt simpelweg in de Randstad. Bedrijven rijden niet voor hun lol elke dag 300km op en neer vanuit het oosten naar de Randstad als ze om de hoek ook bezig kunnen zijn.
Bij elk bouwproject zie je een hoop bedrijfsbusjes van bedrijven die niet in de buurt zitten.
Elektrische Vito's kosten een vermogen, en je moet geheid laden voordat je weer thuis bent. Laat staan als je een aanhanger mee hebt.
Hier in de straat zit er eentje die elke week van Friesland naar de Randstad gaat, daar een hotel boekt voor 4 nachten en dan op de vrijdag weer terug naar huis. Als jij elke dag 3-4 reisuren, brandstof en afschrijving van je bus moet rekenen kan je beter een hotel boeken.Trichoglossus schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:57:
[...]
Het meeste werk ligt simpelweg in de Randstad. Bedrijven rijden niet voor hun lol elke dag 300km op en neer vanuit het oosten naar de Randstad als ze om de hoek ook bezig kunnen zijn.
Elektrische Vito's kosten een vermogen, en je moet geheid laden voordat je weer thuis bent. Laat staan als je een aanhanger mee hebt.
En waarom denkt niemand meer na bij de aanschaf van een ICE of wie dat die nieuwe motor of versnellingsbak gaat betalen? Dat regel je ook niet zomaar tegen 'redelijk tarief'.Ronald.42 schreef op zondag 5 april 2026 @ 01:01:
[...]
Tja als je accu stuk gaat in je model 3 wat kost dat en wie mag dat betalen.
Dat zal toch menigeen tegen gaan houden om zo'n ding te kopen.
Voor de ice wagens is altijd wel iemand te vinden die tegen een redelijk tarief de zaken repareert.
Bij een ev zie ik dat nog niet zo gebeuren.
Let wel mij boeit het niet bijzonder maar ik vind het wel een aardige discussie.
We hebben het over tco maar vanuit welk oogpunt.
Pietje die op de oprit zelf veel doet of jantje die met zijn ice ook al standaard 400 euro aftikt voor een kleine beurt.
Ik vergelijk de kostprijs voor en na de aanval op Iran.Yaksa schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:27:
[...]
Nee, want je rekent het uurtarief dat zo'n klusjesman kan werken niet mee. Elk uur op de weg zitten is 75 euro aan weggegooide productieve tijd. Tenzij die klusjesman dat al zijn uurtarief heeft zitten, kan ook.
Ik had 4 offertes voor dakbedekking aangevraagd, variërend tussen de 15k en 35k (140m2 incl pir isolatie rd 5). De goedkoopste kwam uit Twente en heeft uiteindelijk ook de opdracht gekregen.. Zelfs al had hij voor al zijn personeel een 5 sterren hotel geregeld was ie nog de goedkoopste_JGC_ schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:23:
[...]
Hier in de straat zit er eentje die elke week van Friesland naar de Randstad gaat, daar een hotel boekt voor 4 nachten en dan op de vrijdag weer terug naar huis. Als jij elke dag 3-4 reisuren, brandstof en afschrijving van je bus moet rekenen kan je beter een hotel boeken.
Zijn reden: die mensen in de Randstad betalen beter en zijn allang blij als je komt opdagen, hier is alles "wat kost dat? oh dat is wel duur, ik kijk nog wel even"
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2026 17:07 ]
Voor dat bedrag rij ik letterlijk ongeveer anderhalve keer de wereld rond!MLLL schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:10:
[...]
876 kilometer voor 169,53 euro.
Denk dat Rob Jette blijer van mij wordt dan van u
Ja best wel dus, er zijn genoeg plekjes en onderdelen te vinden om je ice te voorzien van een andere motor of bak.stylezzz schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:26:
[...]
En waarom denkt niemand meer na bij de aanschaf van een ICE of wie dat die nieuwe motor of versnellingsbak gaat betalen? Dat regel je ook niet zomaar tegen 'redelijk tarief'.
Ik ben bang dat je appels met peren vergelijkt. Ja, een sloopmotor voor een toyota aygo uit 2006 tik je voor een paar honderd euro wel op de kop. En de beunhaas van het dorp hangt hem voor een paar honderd en een bak bier er wel in. Maar dat is niet hoe ik (en het meerendeel van nl denk ik) wil autorijden..... Toen ik nog ICE reed, was de gemiddelde garagerekening eerder boven de 500 euro dan eronder. In de ruime 10 jaar dat ik nu ev rijd ben ik een fractie kwijt aan onderhoud....Ronald.42 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:24:
[...]
Ja best wel dus, er zijn genoeg plekjes en onderdelen te vinden om je ice te voorzien van een andere motor of bak.
Onderdelen zijn wat dat betreft royaal verkrijgbaar en dat is bij ev nog niet zo.
De groep die last heeft van die paar tientjes per maand aan brandstof is ook tevens de groep die voor zo weinig mogelijk de auto op de weg houdt.
Ik zou maar eens gaan zoeken op wat een motor uit bijv. Een 2022 middenklasse auto doet op de tweedehands markt.stylezzz schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:35:
[...]
Ik ben bang dat je appels met peren vergelijkt. Ja, een sloopmotor voor een toyota aygo uit 2006 tik je voor een paar honderd euro wel op de kop. En de beunhaas van het dorp hangt hem voor een paar honderd en een bak bier er wel in. Maar dat is niet hoe ik (en het meerendeel van nl denk ik) wil autorijden..... Toen ik nog ICE reed, was de gemiddelde garagerekening eerder boven de 500 euro dan eronder. In de ruime 10 jaar dat ik nu ev rijd ben ik een fractie kwijt aan onderhoud....
Speel ook Balls Connect en Repeat
In praktijk heben die mensen dan ook daadwerkelijk een probleem.Wozmro schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:05:
Hoe doe je dat dan in de praktijk als je een auto nodig hebt voor het werk?
Een motor wisselen is niet klaar in een uurtje lijkt mij. Moet dan al in het weekend gebeuren? Want hoe regel je een vervangwagen bij de hobby-monteur die bereidt is om een tweedehands motor in bouwen?
Een auto moet voor mij productief zijn. Als die binnen moet voor herstelling of onderhoud dan moet daar een vervangwagen bij.
Eerder iets voor de 18jarige die nog studeert en die graag aan auto's prutst zonder budget. En indien nodig de auto van de mama kan lenen.
Niets mis mee maar geen oplossing voor iedereen 😉
Ik zie inmiddels ook opvallend veel auto's 100 of 90 rijden, ook als de max snelheid 130 of 120 is.revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:57:
[...]
Afgelopen vrijdag reedt ik in de "klusjemannen spits" als ik zie hoe er er gereden wordt met de werkbusjes dan valt het nog wel mee met hoe zwaar de dieselprijs gevoeld wordt
In de randstad overnachten? Enig idee wat dat kost per nacht? Dan moet je wel heel veel diesel verstoken wil dat goedkoper zijn.Wozmro schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:21:
Wat betreft bijvoorbeeld aannemers die veel gereedschap en materiaal moeten meenemen: er kan een punt komen waarop het goedkoper is om lokaal te overnachten in plaats van elke dag op en af naar huis.
[ Voor 30% gewijzigd door Trichoglossus op 05-04-2026 18:32 ]
Die kosten worden eigenlijk altijd gewoon doorberekend in de offerte. Ook een flinke stijging in de brandstofprijzen zorgt er echt wel voor dat er overleg plaatsvindt en bijvoorbeeld een (tijdelijke) tariefsaanpassing.Trichoglossus schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:30:
[...]
Ik zie inmiddels ook opvallend veel auto's 100 of 90 rijden, ook als de max snelheid 130 of 120 is.
Werkbusjes van een groot bedrijf hebben sowieso een tankpas, die zal het verder een worst zijn.
[...]
In de randstad overnachten? Enig idee wat dat kost per nacht? Dan moet je wel heel veel diesel verstoken wil dat goedkoper zijn.
Ik wil helemaal niet beweren dat ik een garagerekening van 500 euro normaal vind. Bij mijn opel astra heb ik destijds nog de vraag aan de garage gesteld 'of dat ik per ongeluk een ferrari had gebracht ipv een opel'. Helaas is het wel de realiteit.... als ik jouw posts lees, dan heb ik het idee dat je net zoals @Destruction heel goed bent om goedkope oplossingen te zoeken qua mobiliteit, hetzij door beunen of het wellicht zelf te doen. Verreweg de meeste nederlanders hebben die creativiteit/handigheid of uberhaupt de mogelijkheden niet... zeker als de auto een 'noodzakelijk kwaad' is om dagelijks mee van a naar b te komen wil je gewoon dat het snel opgelost word. En als de beun aankomend weekend geen tijd heeft omdat zijn broer jarig is, en beun 2 net 3 weken op vakantie is gegaan ga je toch al snel naar een 'normaal' garagebedrijf met dito tarieven.... Ik kan mij nog herinneren dat ik mijn overbuurbrouw in tranen zag omdat haar vw golf ten prooi was gevallen aan de bekende tsi kettingproblemen. De auto was nog niet eens heel oud, maar wel buiten garantie uiteraard.... kwam op iets van 9k om hem weer in orde te krijgen. Nee, dat was geen beunhaas maar ook niet de merkdealer.....Ronald.42 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:55:
[...]
Ik zou maar eens gaan zoeken op wat een motor uit bijv. Een 2022 middenklasse auto doet op de tweedehands markt.
Het gros haal je tussen de 1000 en 2000 euro met garantie.
Die 500 euro per jaar aan onderhoud vind jij mischien gewoon, maar dat is het voor een groot deel dat nu al moeite heeft met de brandstofprijs niet.
Ik moet trouwens zeggen in de ruim 30 jaar dat ik autorijd dat soort rekeningen nooit heb.
En dan rijd ik echt niet in oude rotzooi met 0 onderhoud.
Alhoewel als ik er even over nadenk had ik toch een dikke rekening in die richting.
Dat was een nieuwe ecu in een volvo s80 t6 zo'n 17 jaar geleden.
Maar dat is dan ook weer precies een auto die je in de last hebbende groep niet zou moeten aantreffen.
Ik ben sowieso jarenlang zelf automonteur geweest en ik beschik over een hok met een brug erin. Voor mij is het geen gebeun maar gewoon het meest van het onderhoud zelf kunnen regelen, iets dat inderdaad bij een EV ook niet meer van toepassing zou zijn (uitgezonderd banden/remmen en dat soort zaken).stylezzz schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:44:
[...]
als ik jouw posts lees, dan heb ik het idee dat je net zoals @Destruction heel goed bent om goedkope oplossingen te zoeken qua mobiliteit, hetzij door beunen of het wellicht zelf te doen.
Poh... dat is al lang geleden hoor. Maar eigenlijk was het elke beurt wel raak. Sensortje hier, ringetje daar, airco condensor, egr.... het was (en is) de laatste opel die ik gereden heb. Het ding zoop ook nog eens een liter olie op 2000km. 'Nee is normaal meneer, pas als het 1 op 1000 word is er misschien wat aan de hand'... yeah right. Het waren allemaal geen catastofale dingen... maar het tikte toch aan.Destruction schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:28:
[...]
Ik ben sowieso jarenlang zelf automonteur geweest en ik beschik over een hok met een brug erin. Voor mij is het geen gebeun maar gewoon het meest van het onderhoud zelf kunnen regelen, iets dat inderdaad bij een EV ook niet meer van toepassing zou zijn (uitgezonderd banden/remmen en dat soort zaken).
500 euro voor onderhoud? Wat heb je dan allemaal laten doen? Zeker zo'n Astra als jij benoemd is een auto die je over het algemeen met een laag budget prima op de weg kunt houdenWel eens dat onderhoud hier offtopic is overigens, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd
Iets meer ontopic zou ik zeggen dat als je zelf niet handig bent en je budget wat krapper is je er sowieso verstandig aan doet bepaalde merken en types te vermijden, zoals die TSI die je al aanhaalt. Een PSA PureTech of THP is ook af te raden, een paar voorbeelden van prototype probleem auto's waar je gegarandeerd niet voordelig mee gaat kunnen rond rijden.