Inderdaad, wij hebben een prive auto SUV PHEV en leaseauto ID3 (recente model) en die laatste rijdt veel fijner, helaas voor vakanties met het gezin te klein en gedoe met de range maar voor woonwerk pak ik liever de ID3. Zo'n ID3 kost als occasion ~15k en is qua rijden niet te vergelijken met een C1/Aygo.FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Wij hebben maar 1 auto (sowieso een aanrader) maar als wij er klassiek twee hadden (grote en boodschappenwagen) had ik die boodschappenwagen echt allang EV gemaakt. Ik snap mensen dan ook niet die blijven doorkachelen in UPjes, C1tjes etc als 2e auto… Voor pakweg 15k heb je een hardstikke goedkope en betrouwbare EV….
Beide hun eigen laadpaal dus zeker op dagen als vandaag laden we ze 100% op zonnestroom, kost niks. En de vergoeding van de leaseauto is 36ct per kWh
De ID3 wordt in 2027 vervangen, ik denk dat we dan voor een gezinsauto kiezen (ID7 oid) en de PHEV inruilen voor een ID3
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 18-03-2026 17:06 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vooropgesteld, wij kunnen niet zonder twee auto's. Werk is voor beide te ver om te fietsen, met het OV minstens 3x zo lang. Daarnaast overlappen onze werkdagen elkaar grotendeels.FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Een auto erbij lijkt me in geen enkel scenario verstandig.
Ik zou dan juist die C1 wegdoen voor een degelijke / kleine EV. Wat je zelf ook al zegt.
Denk aan Kia EV2 of een Inster. Dan gebruik je die voor woon-werk en de BMW voor vakantie.
Wij hebben maar 1 auto (sowieso een aanrader) maar als wij er klassiek twee hadden (grote en boodschappenwagen) had ik die boodschappenwagen echt allang EV gemaakt. Ik snap mensen dan ook niet die blijven doorkachelen in UPjes, C1tjes etc als 2e auto… Voor pakweg 15k heb je een hardstikke goedkope en betrouwbare EV….
Zakelijk een klein autootje erbij voor mijn werkkilometers zou dan met de gedachte zijn dat dat onderaan de streep goedkoper is dan de afschrijving op de BMW door de km's. Dat is echter een lastige rekensom, verschil zal ook niet gigantisch zijn en geeft ook weer "gedoe" .
De C1 is al 10+ jaar in bezit. Toen gekocht voor +/- 5000eu denk ik. Auto mankeert nooit iets. Krijgt keurig netjes zijn (preventieve) onderhoud, want voor die kosten hoef je het ook niet te laten. Vaste lasten zijn eveneens een lachertje, alleen de MRB van een kleine EV is al hoger dan MRB + verzekering van een C1 vermoed ik.
10 jaar geleden had je voor 15k ook nog geen kleine EV's, ook was het budget voor een tweede auto toen geen 15k. Vergis je er ook niet in dat 15k voor veel mensen al een flink bedrag is voor de "hoofdauto", laat staan voor een tweede auto!
Nu zou die 15k er voor een tweede auto wel zijn, maar is pure kapitaalvernietiging. Die C1 is er al en bevalt uitermate goed op alle fronten. Leeftijd en kilometers tikken wellicht aan, maar daar merken we nog niets van. Dus wat snap je, in dit specifieke, geval dan niet aan het blijven doorkachelen met die auto?
Mocht de C1 naar eeuwige jachtvelden gaan dan acht ik de kans groot dat het een EV wordt, want de prijzen van de huidige C1'tjes (of vergelijkbaar) gaan he-le-maal nergens over. Tot die tijd kachelen we nog vrolijk door in het ding
Een redelijk zware diesel, dat wordt bijna als een misdaad gezien tegenwoordig.Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:50:
[...]
Wat voor een auto heb je dan, als je 250 euro per maand aan belasting betaald? Ik wist dat diesels duur waren in de belasting, maar zo duur?
En zeggen dat je 150 euro betaald, zegt natuurlijk niets. Doe je daar een week mee, of een maand?
Het klopt dat het niets zegt, maar de verhoging zegt uiteraard wel iets. Het maakt volgens mij niet uit of je een meter rijdt of 10.000 km per maand, het is gewoon bizar duur aan het worden allemaal.
Dieselrijders betaalden vroeger meer MRB en een lagere dieselprijs, maar het zal de overheid wel niet zijn gelegen dat ze hier nu iets mee gaan doen.
Dat is hier net zo, ik rijd woon-werkverkeer in een kia picanto.B-Real schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:55:
[...]
Vooropgesteld, wij kunnen niet zonder twee auto's. Werk is voor beide te ver om te fietsen, met het OV minstens 3x zo lang. Daarnaast overlappen onze werkdagen elkaar grotendeels.
Zakelijk een klein autootje erbij voor mijn werkkilometers zou dan met de gedachte zijn dat dat onderaan de streep goedkoper is dan de afschrijving op de BMW door de km's. Dat is echter een lastige rekensom, verschil zal ook niet gigantisch zijn en geeft ook weer "gedoe" .
De C1 is al 10+ jaar in bezit. Toen gekocht voor +/- 5000eu denk ik. Auto mankeert nooit iets. Krijgt keurig netjes zijn (preventieve) onderhoud, want voor die kosten hoef je het ook niet te laten. Vaste lasten zijn eveneens een lachertje, alleen de MRB van een kleine EV is al hoger dan MRB + verzekering van een C1 vermoed ik.
10 jaar geleden had je voor 15k ook nog geen kleine EV's, ook was het budget voor een tweede auto toen geen 15k. Vergis je er ook niet in dat 15k voor veel mensen al een flink bedrag is voor de "hoofdauto", laat staan voor een tweede auto!
Nu zou die 15k er voor een tweede auto wel zijn, maar is pure kapitaalvernietiging. Die C1 is er al en bevalt uitermate goed op alle fronten. Leeftijd en kilometers tikken wellicht aan, maar daar merken we nog niets van. Dus wat snap je, in dit specifieke, geval dan niet aan het blijven doorkachelen met die auto?
Mocht de C1 naar eeuwige jachtvelden gaan dan acht ik de kans groot dat het een EV wordt, want de prijzen van de huidige C1'tjes (of vergelijkbaar) gaan he-le-maal nergens over. Tot die tijd kachelen we nog vrolijk door in het ding
Plankgas 120 tegen de wind in maar goed..
Het is niks het kost niks en ik hoef alleen een broodtrommel mee.
Dus die doet 80km per dag met een brandstofverbruik van niet heel veel.
Gekocht januari 2022 voor 3K dus afschrijving is er niet.
Mrb is ook weinig en de verzekering doet ook geen zeer.
Onderhoud is ook minimaal bij zo'n gebakje.
Die zou je dan moeten omruilen voor een ev want die maakt de meeste kilometers.
Wisselende diensten met ook consignatie dus ietwat actieradius is wel wenselijk.
Dan kom ik uit bij spul van rond de 15K..
Nou sorry maar ik krijg geen strakke plasser van dikke banden of blinkende schermpjes.
Dus 15K voor een auto does not compute.
Het is gereedschap om van a naar b te komen vooral ook omdat de fiets of ov niet gaat werken.
Daarnaast staat dan de tweede auto die staat voornamelijk stil maar is de gezinsauto en wordt gebruikt voor de trailer en de aanhanger.
En natuurlijk de vrouw die nu en dan boodschappen doet of ergens met de jeugd danwel zelf heen moet.
Dus ondanks dat ik best wel stiekem vaak naar ev's zit te gluren op de auto sites, is het voor mij gewoon geld weg gooien.
Ik rol mooi door in mijn kleine gebakje dat kost nu een paar euro meer per maand maar als ik daar de mrb, afschrijving en onderhoud bij de dealert tegen over zet.. mwah
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voor 15K koop je ongeveer 5 C1'tjes die nog jarenlang mee kunnen. Je moet die 15K wel even hebben liggen uiteraard. IMO gaat men daar in dit topic te snel omheen. Leuk dat een EV een lagere TCO heeft, maar als het budger er niet is voor een EV van 15K (of meer...) dan houdt dat verhaal gewoon op.FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:19:
Ik snap mensen dan ook niet die blijven doorkachelen in UPjes, C1tjes etc als 2e auto… Voor pakweg 15k heb je een hardstikke goedkope en betrouwbare EV….
En of een auto erbij wel of niet verstandig is of kan zijn, kun je niet voor iemand anders beslissen. Je kent de situatie en het budget niet en je moet niet je eigen situatie 1 op 1 op anderen projecteren, om ze vervolgens (verkapt) dom te noemen.
Overigens is mijn 2e auto een 150cc motorscooter. De opvolger van mijn huidige auto gaat een maat groter en zwaarder moeten zijn, die zal dus ook meer brandstof verbruiken. Ik heb nagedacht over een kleine zuinige auto erbij, maar door het gebrek aan kilometers kan dat niet uit. En nee dat zou een EV (te duur, en ik kan niet thuis laden) ook niet kunnen. Een EV als hoofdauto is om die redenen ook (nog) niet realistisch.
[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 18-03-2026 20:42 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat ligt er maar net aan hoeveel kilometers je maakt uiteindelijk.FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Een auto erbij lijkt me in geen enkel scenario verstandig.
Ik zou dan juist die C1 wegdoen voor een degelijke / kleine EV. Wat je zelf ook al zegt.
Denk aan Kia EV2 of een Inster. Dan gebruik je die voor woon-werk en de BMW voor vakantie.
Ik kan aardig goed rekenen, maar voor een auto die weinig kilometers rijdt (in onze situatie <5000 km/jaar) krijg ik het rekensommetje niet rond met een EV van 15k of een Aygo/Up/Swift o.i.d. van 1/3e van de prijs
Wij hebben als 2e auto een Swift van 19 jaar oud, inmiddels 10 jaar in bezig, 100k km gelopen. En het spookt wel eens door mijn hoofd voor zo'n extreem goedkoop PL autootje (Leapmotor T03 a 200 euro/maand), maar zelfs dat krijg ik niet "recht gerekend". (En ik kan goed rekenen, want de TCO van mijn PL ID4 is gunstiger dan een willekeurige 2e hands moderne ICE middenklasser
15k is gewoon heel veel geld voor een 2e auto waarmee je weinig mee rijdt
Vaak bu'j te bang!
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ja, wij waren 11 jaar geleden ook aan het kijken naar een nieuwe tweede auto (idem situatie als jullie). Ons budget was 5K, wilde het nog wel omhoog schroeven naar 10K als de auto echt beviel. We hebben zelfs naar de Twizy gekeken, maar die viel af omdat je daar niet naast elkaar kunt zitten. Dus uiteindelijk viel de keuze op een andere twee-zitter en die hebben we nog steeds en gaat echt voorlopig nog niet wegB-Real schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:55:
[...]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Er leek een soort stabilisatie/minieme daling, maar de records sneuvelen nu gewoon. Ik vraag mij af waar het eindigt. En wanneer de FNV/CNV gaan roepen dat de onbelaste kilometervergoeding omhoog moet. En dat werkgevers daarin mee moeten.
Zeker voor de functies die niet thuis kunnen én qua tijd niet met het OV haalbaar zijn.
Dan heb je gewoonweg geen keuze. Behalve weggaan, maar met -11 FTE wordt niemand daar heel blij van denk ik.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Vraag me af wanneer we dit terug gaan zien in supermarkten etc met hogere prijzen. De bevoorrading gaat immers met dieselvrachtwagens (grotendeels), die kosten zullen ook doorberekend moeten gaan worden uiteindelijk.
Virussen? Scan ze hier!
Ik denk persoonlijk dat veel meer kan/kon zakken. Maar ze dat nu niet doorvoeren. En hopen dat het niet omhoog moet.
Wat denk je zelf? Een derde van de wereld kunstmestproductie is afhankelijk van grondstoffen die door de straat van Hormuz moeten en 20% van de olie komt er vandaan. Zoals bekend is er bij olie sprake van prijsinelasticiteit (iedereen blijft toch rijden), dus die 20% minder aanbod kan theoretisch leiden tot prijzen die véél meer dan die 20% omhoog gaan.Dennis1812 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:58:
En hopen dat het niet omhoog moet.
En dat werkt in alles door. Nog niet morgen, maar als de blokkade nog lang duurt gaat de hele wereld dat op álle vlakken merken. Denk 'begin jaren '80', na de oliecrises. Werkloosheid, inflatie, stijgende hypotheekrentes etc...
Als ik mensen zie rijden op de weg dan denk ik wel eens: 'brandstof is nog veel te goedkoop'. Het is doodsimpel om 30% brandstof te besparen. Je aan de snelheid houden, af en toe een keer de fiets pakken etc
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
De meeste van die rijders voelen er helemaal niks van. want tankpas..EvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:17:
Als ik mensen zie rijden op de weg dan denk ik wel eens: 'brandstof is nog veel te goedkoop'. Het is doodsimpel om 30% brandstof te besparen. Je aan de snelheid houden, af en toe een keer de fiets pakken etc
Niet alleen. Teveel types 'petjes auto' ouder dan 5 jaar rijden ook zo, dat zijn geen lease-auto's.LordSinclair schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:30:
[...]
De meeste van die rijders voelen er helemaal niks van. want tankpas..
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dat is te makkelijk klagen op lease-autos. Niet alle wereldproblemen worden door lease-auto's veroorzaakt.LordSinclair schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:30:
[...]
Er zijn ook zat mensen met een eigen auto die de auto pakken voor wat boodschappen een kilometer verderop. Of die voor elk wissewasje de auto pakken ipv de fiets of te voet gaan.
Of eigen (oudere) autos die gewoon veel te hard rijden en daarmee het verbruik opjagen.
Zolang dat gebeurt vinden die mensen de benzineprijzen dus wel prima kennelijk..
Virussen? Scan ze hier!
Hier is sinds een jaar de binnenstad autovrij.... oh nee autoluw gezien iedereen klaagde dat ze de winkels niet meer konden bereiken. Kon prima, maar dan moet je even 2 minuten lopen. The horror!wildhagen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:57:
[...]
Dat is te makkelijk klagen op lease-autos. Niet alle wereldproblemen worden door lease-auto's veroorzaakt.
Er zijn ook zat mensen met een eigen auto die de auto pakken voor wat boodschappen een kilometer verderop. Of die voor elk wissewasje de auto pakken ipv de fiets of te voet gaan.
Of eigen (oudere) autos die gewoon veel te hard rijden en daarmee het verbruik opjagen.
Zolang dat gebeurt vinden die mensen de benzineprijzen dus wel prima kennelijk..
en dat in een zeer kleine stad, waar je met de fiets eigenlijk altijd sneller ter plaatse bent dan met de auto. En mensen blijven er maar over klagen
dat gezegd hebbende: ik mag elke dag 50km enkel reis naar mijn werk. Zit niet echt iets dichterbij in mijn werkveld. Met de huidige benzineprijs zit ik dan op 15 euro per dag aan enkel benzine. Ik ben echt blij dat ik LPG rijd, want nu is het €5,40
Makro Groningen, 1 van de goedkopere tankstations van Nederland zit nu ook op 2.165 per liter.
Als dit blijft aanslepen dan zullen de mails wel rondgestuurd worden met de oproep tot matiging, 4-dagenwerkweek, overmacht,... tot aan ontslagen toe.LordSinclair schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:30:
[...]
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
En niet maar langs de snelweg tanken (dat werd al vaak niet gewaardeerd)...Wozmro schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:07:
[...]
Als dit blijft aanslepen dan zullen de mails wel rondgestuurd worden met de oproep tot matiging, 4-dagenwerkweek, overmacht,... tot aan ontslagen toe.
Je kent de situatie van andere mensen niet, dus je kunt daar helemaal geen oordeel over vellen. Als jij iemand in zijn of haar auto tegenkomt weet jij niet of die auto voor de 30'e of de eerste keer deze week van zijn plek is gehaald.EvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:17:
Je eigen situatie 1 op 1 op anderen projecteren en dan roepen dat brandstof goedkoop is...
Als het aan mij zou liggen zouden die tankstations sowieso allang failliet zijn. Allemaal.Mawlana schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:08:
[...]
En niet maar langs de snelweg tanken (dat werd al vaak niet gewaardeerd)...
[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 19-03-2026 10:35 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat snap ik sws niet, uit nood okay. Maar het scheelt gewoon zo 25-35 cent per liter ofzoMawlana schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:08:
[...]
En niet maar langs de snelweg tanken (dat werd al vaak niet gewaardeerd)...
Dat is een beetje kort door de bocht. Ik zou het ook vervelend vinden als ze in de stad hier de auto's gaan weren, want dan kan ik gewoon niet meer naar de stad. Niet iedereen die met de auto naar de stad gaat, woont ook in die stad. Ik zou het ook vervelend vinden als ik niet bij de winkel kan parkeren als ik m'n wekelijkse boodschappen doe.Waah schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Hier is sinds een jaar de binnenstad autovrij.... oh nee autoluw gezien iedereen klaagde dat ze de winkels niet meer konden bereiken. Kon prima, maar dan moet je even 2 minuten lopen. The horror!
en dat in een zeer kleine stad, waar je met de fiets eigenlijk altijd sneller ter plaatse bent dan met de auto. En mensen blijven er maar over klagenEn tegelijk klagen dat ze zoveel kwijt zijn aan benzine.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik denk dat je zijn punt verkeerd leest.... en dat denk ik omdat ik het ook eerst verkeerd las.Destruction schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Je kent de situatie van andere mensen niet, dus je kunt daar helemaal geen oordeel over vellen. Als jij iemand in zijn of haar auto tegenkomt weet jij niet of die auto voor de 30'e of de eerste keer deze week van zijn plek is gehaald.
Je eigen situatie 1 op 1 op anderen projecteren en dan roepen dat brandstof goedkoop is...Laten we in dit topic stoppen met dat soort onzin redenaties want het draagt niet bij aan een goede discussie. Het riekt eerder naar mensen dingen willen afpakken. Andere mensen wel te verstaan.
[...]
Als het aan mij zou liggen zouden die tankstations sowieso allang failliet zijn. Allemaal.
Het gaat over rijstijl, niet over hoe vaak de auto pakken. Veel te hard rijden heeft een hoger brandstofverbruik. En zelf zie ik hier veel mensen de auto pakken waarvan ik heel makkelijk kan herkennen of ze ook de fiets hadden kunnen pakken.... want iedereen rijd hier met een sticker van de stad op hun auto
En zie ook genoeg ouders met de auto naar school komen terwijl ze 300 meter van school wonen, en daarna gewoon weer terug naar huis rijden. Ik pak ook wel eens de auto, als ik direct door moet naar werk, want anders kom ik niet eens op tijd. Maar als ik thuis werk? dan pak ik gewoon de fiets. En van een aantal van die ouders weet ik ook de thuissituatie/financiele situatie en opvallend vaak zijn de mensen die onnodig met de auto gaan, ook degene die financieel hun geld wel beter kunnen besteden dan dagelijke ritjes van 600 meter die met de fiets 300 meter zijn
Natuurlijk is dat lang niet voor iedereen zo. Maar hoeveel mensen weten uberhaupt wat ze per maand kwijt zijn aan benzinekosten? Hier op Tweakers zal dat aardig wat zijn, maar als ik het gros van mijn collega's vraag wat hun auto kost per maand hebben ze geen flauw benul. "Ik tank altijd voor 25 euro" :+is de standaard grap.
Bij mijn vorige werkgevers kreeg je gewoon een mail met het verzoek om daar niet meer te tanken na zo'n tankbeurt. Ik kan me voorstellen dat deze mails wel een iets strengere toon krijgen.rolandos582 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Dat snap ik sws niet, uit nood okay. Maar het scheelt gewoon zo 25-35 cent per liter ofzo
Alle winkels zijn nog bereikbaar met de auto (autoluw, niet autovrij). Ik heb het over mensen die in de stad wonen, niet die daarbuiten. Dit zijn klachten van bewoners IN de stad. En de zaken waar je komt voor de wekelijkse boodschappen zitten niet IN het centrum. Enige uitzondering die ik kan bedenken is de turkse slager. De rest zit allemaal buiten het centrum.Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:42:
[...]
Dat is een beetje kort door de bocht. Ik zou het ook vervelend vinden als ze in de stad hier de auto's gaan weren, want dan kan ik gewoon niet meer naar de stad. Niet iedereen die met de auto naar de stad gaat, woont ook in die stad. Ik zou het ook vervelend vinden als ik niet bij de winkel kan parkeren als ik m'n wekelijkse boodschappen doe.
Dus nee, niet kort door de bocht. Als ik naar een grote stad ga, kan ik vaak ook niet IN het centrum parkeren. dan moet je een parkeergarage zoeken en een klein stukje lopen. Dat is hier nu eigenlijk hetzelfde, alleen is er een kruisende weg waar parkeerplekken zijn. Die zijn meestal vol (omdat de mensen die werken in de winkels een parkeerontheffing hebben) maar mensen gaan toch proberen een parkeerplekje daar te vinden omdat ze te lui zijn om 100 meter te lopen
Of misschien thuiswerken?Wozmro schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:07:
[...]
Als dit blijft aanslepen dan zullen de mails wel rondgestuurd worden met de oproep tot matiging, 4-dagenwerkweek, overmacht,... tot aan ontslagen toe.
Het gaat niet om tegenkomen an sich, het gaat om een goed deel van de auto's datconsequent te hard rijdt. Snel optrekken, laat remmen, dat werk. Er valt nog prima te besparen zonder er een kilometer minder voor te hoeven rijden.Destruction schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:32:
Je kent de situatie van andere mensen niet, dus je kunt daar helemaal geen oordeel over vellen. Als jij iemand in zijn of haar auto tegenkomt weet jij niet of die auto voor de 30'e of de eerste keer deze week van zijn plek is gehaald.
En wat ik bedoel met met vaker de fiets pakken: 10% van de forensenritten tót 1km enkele reis wordt gedaan met de auto. Dat is in een kwartier te lopen of in vijf minuten te fietsen, dat is toch ridicuul?
Ik wil niemand iets afpakken. Maar autorijden is geen recht. Het is een privilege dat zich in onze cultuur tot perceptie van recht heeft ontwikkeld. Je verplaatsen is een recht, en daar zijn allerlei manieren voor.
Definitie van stad zal wel anders zijnWaah schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Alle winkels zijn nog bereikbaar met de auto (autoluw, niet autovrij). Ik heb het over mensen die in de stad wonen, niet die daarbuiten. Dit zijn klachten van bewoners IN de stad. En de zaken waar je komt voor de wekelijkse boodschappen zitten niet IN het centrum. Enige uitzondering die ik kan bedenken is de turkse slager. De rest zit allemaal buiten het centrum.
Dus nee, niet kort door de bocht. Als ik naar een grote stad ga, kan ik vaak ook niet IN het centrum parkeren. dan moet je een parkeergarage zoeken en een klein stukje lopen. Dat is hier nu eigenlijk hetzelfde, alleen is er een kruisende weg waar parkeerplekken zijn. Die zijn meestal vol (omdat de mensen die werken in de winkels een parkeerontheffing hebben) maar mensen gaan toch proberen een parkeerplekje daar te vinden omdat ze te lui zijn om 100 meter te lopen
Dat is iets wat ik ook nooit zou kunnen begrijpen... Het was letterlijk het enige nadeel van wonen waar we nu wonen: ik kan niet meer op de fiets naar m'n werk (35km enkele reis vind ik echt te ver)EvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:00:
[...]
En wat ik bedoel met met vaker de fiets pakken: 10% van de forensenritten tót 1km enkele reis wordt gedaan met de auto. Dat is in een kwartier te lopen of in vijf minuten te fietsen, dat is toch ridicuul?
Het probleem is dat de alternatieven vroeger beter waren geregeld, ook buiten de Randstad. Maar hoe meer het OV verschraalt hoe minder de auto nog een luxe genoemd kan worden. Zelf praat ik over eigen vervoer in de brede zin, dat is niet per definitie altijd de auto maar kan ook de fiets of motorscooter/motorfiets zijn.EvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:00:
Ik wil niemand iets afpakken. Maar autorijden is geen recht. Het is een privilege dat zich in onze cultuur tot perceptie van recht heeft ontwikkeld. Je verplaatsen is een recht, en daar zijn allerlei manieren voor.
Natuurlijk ga ik een autorit van <1KM ook niet nuttig noemen, al pak ik de auto ook wel eens om boodschappen te doen. Want wat mij op de fiets of motorscooter niet lukt, kan ik met de auto wel: In één keer voor de hele week inslaan. Over het algemeen doe ik dat gecombineerd met een andere autorit, op de terugweg even langs de supermarkt dus. Maar soms rijdt mijn auto daarvoor ook een rit van 2 hele kilometers (4 in totaal). En inderdaad, dat zijn hele dure ritten die op de lange termijn ook behoorlijk ongezond zijn voor je verbrandingsmotor. Alleen om die reden is het al af te raden je auto voor korte ritjes te pakken.
Maar ik lees in dit topic nog teveel hoe andere mensen het allemaal moeten doen. Feit is dat je hun situatie niet kent en dus niet weet welke opties zij wel of niet hebben. Als ik in de corona jaren mijn buffers niet had moeten verbranden had ik nu misschien wel budget gehad voor een EV die minimaal 1600kg mag trekken bijvoorbeeld
Al is dat sinds de overstap naar PHEV gedaald van wekelijks naar maandelijks
Niet alleen forensritten, onze buurvrouw van een paar huizen verderop brengt de kinderen met de auto naar school. Dat is op zich niet vreemd natuurlijk, maar wel als je bedenkt dat het 170 meter verderop isEvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:00:
[...]
Ach, mijn onderbuurvrouw pakt nog de auto als ze een brief naar de brievenbus moet brengen. Let wel, die brievenbus zit een kleine 400 meter verderop....Denman schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:51:
[...]
Niet alleen forensritten, onze buurvrouw van een paar huizen verderop brengt de kinderen met de auto naar school. Dat is op zich niet vreemd natuurlijk, maar wel als je bedenkt dat het 170 meter verderop is
Virussen? Scan ze hier!
Bijzondere verhalen altijd ja. Nu weet ik niet hoe het met jouw onderbuurvrouw zit, maar die van mij is jong (rond de 35), nog prima ter been en begint alweer aardig uit te dijen ondanks een maagband zo'n 3 jaar geleden. De fiets of benenwagen zou wat dat betreft een betere keuze zijnwildhagen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Ach, mijn onderbuurvrouw pakt nog de auto als ze een brief naar de brievenbus moet brengen. Let wel, die brievenbus zit een kleine 400 meter verderop....
Scheelt ons ook allemaal weer wat in de zorgkosten. Maar goed, het ging hier over brandstofprijzen
Tankpas met prijsafspraak.rolandos582 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Dat snap ik sws niet, uit nood okay. Maar het scheelt gewoon zo 25-35 cent per liter ofzo
Volledig een non-issue in deze scope. Immers al verbruik je daarmee 10 liter per 100km, alsnog kun je dan 500km rijden met een 50 liter tank en dat ritje dus 500 (!) keer maken op één tank benzine. Dan zou je dus bijna een jaar naar je werk kunnen rijden voor 50x2,5=125 euro. Waar hebben we het dan over?EvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:00:
[...]
Het gaat niet om tegenkomen an sich, het gaat om een goed deel van de auto's datconsequent te hard rijdt. Snel optrekken, laat remmen, dat werk. Er valt nog prima te besparen zonder er een kilometer minder voor te hoeven rijden.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Daarmee wijs je de verkeerde boeman aan. De snelweg locaties worden door de overheid geveild. De beste locatie aan de A2 leverde 41 miljoen euro op (!). Dat bedrag gaat hoppaké de schatkist in. Vervolgens gooit Shell op die pomp x cent per liter om die 41 miljoen gedurende jaren terug te verdienen. Totaal zijn er 235 tankstations die op grond van de staat staan en dus als gevolg van overheidsbeleid een premium bovenop de prijs gooien die op basis van vrije concurrentie tot stand zou komen.Destruction schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Als het aan mij zou liggen zouden die tankstations sowieso allang failliet zijn. Allemaal.
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 19-03-2026 15:51 ]
De impact van die 500 keer koud starten/stoppen (motor draait nooit warm) op de onderhoudskosten (+ afschrijving van een auto) zijn immens. Dáár hebben we het over.sdk1985 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:43:
Volledig een non-issue in deze scope. Immers al verbruik je daarmee 10 liter per 100km, alsnog kun je dan 500km rijden met een 50 liter tank en dat ritje dus 500 (!) keer maken op één tank benzine. Dan zou je dus bijna een jaar naar je werk kunnen rijden voor 50x2,5=125 euro. Waar hebben we het dan over?
En ga er maar vanuit dat als mensen de mentaliteit hebben om voor dit soort flutritjes de auto te pakken (dikke kans dat de fiets ook nog eens sneller is), dat overal de auto voor wordt gepakt.
Slecht ter been zijn is een prima excuus. Evenals kutweer. Dat is 3% van de tijd.
Onderhoudskosten, valt over te discussiëren (want zijn dit niet ook de mensen met een leasebak dan wel het type dat na 5 jaar weer een andere auto koopt?). Maar in het kader van brandstof kosten en brandstof in liters besparen is het dus een non-issue omdat het verbruik aan brandstof in liters per jaar juist in dat voorbeeld extreem laag is. De mensen uit je voorbeeld hoeven maanden niet te tanken. Ze zijn dus zowel niet het probleem als niet de oplossing voor de brandstofprijzen.EvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:24:
[...]
De impact van die 500 keer koud starten/stoppen (motor draait nooit warm) op de onderhoudskosten (+ afschrijving van een auto) zijn immens. Dáár hebben we het over.
En ga er maar vanuit dat als mensen de mentaliteit hebben om voor dit soort flutritjes de auto te pakken (dikke kans dat de fiets ook nog eens sneller is), dat overal de auto voor wordt gepakt.
Slecht ter been zijn is een prima excuus. Evenals kutweer. Dat is 3% van de tijd.
Maar die benzine prijzen hebben wel een gevolg tot het volgende.
Hoe veilig voel ik me nu als mijn buurman ongeveer 50 liter brandstof in jerrycans in zijn schuur op slaat. Ivm zijn werk zit hij vlak bij België.
Ik zit net een beetje te googlen. Je mag zelf max 25 liter opslaan. Dit is dus ruim meer dan dat. En staan dan heerlijk bij de elektrische fietsen van ze.
Net even op een nette manier op aangesproken dat ik dit niet zo veilig vind.
Maar ik moest me niet zo druk maken....
Gewoon melden bij de politie, als hij echt meer opslaat dan toegestaan brengt hij simpelweg mensen in gevaar.p.d.akkerman schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:37:
Ik weet niet of ik hier in het goede topic zit.
Maar die benzine prijzen hebben wel een gevolg tot het volgende.
Hoe veilig voel ik me nu als mijn buurman ongeveer 50 liter brandstof in jerrycans in zijn schuur op slaat. Ivm zijn werk zit hij vlak bij België.
Ik zit net een beetje te googlen. Je mag zelf max 25 liter opslaan. Dit is dus ruim meer dan dat. En staan dan heerlijk bij de elektrische fietsen van ze.
Net even op een nette manier op aangesproken dat ik dit niet zo veilig vind.
Maar ik moest me niet zo druk maken....
Virussen? Scan ze hier!
Een felle benzinebrand, gecombineerd met een accubrand kan anders al heel snel onbeheersbaar worden. Wanneer de brandweer dan een paar minuten later komt dan kan de brand al doorgeslagen zijn naar de volgende woning. Er is een reden dat je niet onbeperkt brandbare stoffen in je woning mag opslaan.ASW1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:36:
Als die schuur niet aan jouw woning vastzit zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Of er nou 25, 50 of 100 liter benzine staat maakt nauwelijks verschil en gaat echt niet spontaan ontbranden omdat het "meer" is...
Zou me eerder druk maken over al die e-bikes die permanent aan de lader hangen in schuurtjes qua brandrisico.
Maarja compleet doorslaan in doemdenken schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn.
Ik zou die buurman maar een beetje te vriend houden en hem desnoods een lege jerrycan meegeven met wat cash de volgende keer dat hij weer over de grens gaat tanken, schiet je meer mee op dan zeuren over wat er wel of niet in z'n jerrycans zit.
Die dingen zijn ondoorzichtig dus voor hetzelfde geld zitten ze beide halfvol en dan sta je flink voor paal met dat afgunstige gespeeld angstige gemekker.
Hopelijk slaat 'ie z'n Cobra's/lading Belgisch vuurwerk gewoon veilig op onder de echtelijke sponde tot de volgende jaarwisseling, dat scheelt weer lastige vragen van die zeurende buurman
[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 19-03-2026 22:10 ]
Hoe ik aan die 4 jerrycans kom? Gekocht toen ik uit een bus die naar de sloop ging diesel wilde halen. Ik mocht de brandstof hebben als ik 't er zelf uit haalde Een volle tank diesel uit een bus, daar kon ik destijds mijn Golfje TDI 2 keer van tanken oid. En ja, toen had ik dus een paar vaten diesel staan. Ook niet heel handig, maar het verschil is dat diesel bij lange na niet zo brandbaar is als benzine. Als ik nu al brandstof in opslag heb, is dat hooguit 1 jerrycan (en die zit vrijwel nooit vol, al kun je je afvragen of dat veiliger is dan een volle jerrycan. Ik knap wel eens een oude motor op en dan is het handig om een paar liter euro98 E5 te hebben staan), maar 3 jerrycans weggooien vind ik ook zonde, dus laat maar mooi liggen.
[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 19-03-2026 22:17 ]
Als je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen kan je zeggen wat je wil.PalingDrone schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:04:
25 liter benzine, zakje kunstmest, verf, verdunnner, paar campinggaz flessen, voorraadje (haard)hout, lading kranten/papier, afbijt, lampolie, lijnzaadolie, paar elektrische fietsen, wat laders voor gereedschap incl accu's. Vrijwel alles fikt uitstekend wat er in een gemiddeld schuurtje staat.
Of er nou 25, 50 of 100 liter benzine staat maakt nauwelijks verschil en gaat echt niet spontaan ontbranden omdat het "meer" is...
Zou me eerder druk maken over al die e-bikes die permanent aan de lader hangen in schuurtjes qua brandrisico.
Maarja compleet doorslaan in doemdenken schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn.
Ik zou die buurman maar een beetje te vriend houden en hem desnoods een lege jerrycan meegeven met wat cash de volgende keer dat hij weer over de grens gaat tanken, schiet je meer mee op dan zeuren over wat er wel of niet in z'n jerrycans zit.
Die dingen zijn ondoorzichtig dus voor hetzelfde geld zitten ze beide halfvol en dan sta je flink voor paal met dat afgunstige gespeeld angstige gemekker.
Hopelijk slaat 'ie z'n Cobra's/lading Belgisch vuurwerk gewoon veilig op onder de echtelijke sponde tot de volgende jaarwisseling, dat scheelt weer lastige vragen van die zeurende buurman
Schrijf eens op een briefje dat het allemaal doemdenken is en zet er je handtekening onder. Wedden dat je slim genoeg bent om dat niet te doen? 🙂
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Het zou wat anders zijn als hij een IBC vol met peut in de garage heeft staan
Vaak bu'j te bang!
Die 25 liter is meer een verkeringsdingetje.-tom-562 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:53:
25L of 50L gaat het verschil niet maken met een brand.. Fijne buurman ben je.
Het zou wat anders zijn als hij een IBC vol met peut in de garage heeft staan
En je moet ook ergens een grens trekken. Je mag meer vervoeren dan die 25 liter dus alles wat je meer hebt meegesleept dan dat lekker in de 2e auto gooien of familie/vrienden blij mee maken.sdk1985 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:23:
[...]
Die 25 liter is meer een verkeringsdingetje.
Mocht je van die nieuwsgierige buren hebben.
Net (2300 uur) weer een laserend agentje gespot onder een ecoduct op een vrijwel verlaten 80km weg zonder bebouwing of wat dan ook in de omgeving.
Hadden blijkbaar tijd over of er moest nog een target gehaald worden. Gezien de huidige brandstofprijzen zal hij wel op leaserijders met een tankpas of ev bestuurders gemikt hebben
Die 74km/h van mij was vast een teleurstelling.
(Kreeg netjes een subtiel seintje van een tegenligger ruim van te voren en diegene achter het stuur van de op het fietspad geparkeerde auto zat ook met zn voet tegen het rempedaal te pielen... Reflecterende strepen op de achterkant van die auto zichtbaar door mijn halogeenkaarsjes maakten het helemaal compleet.)
Benzine gisteren 1.2 cent omhoog, en vandaag met nog eens 2.2 cent. Prijs is nu 2.565 euro.
Lijkt elke dag sneller te gaan qua stijging.
We mogen Trump en Netanyahu, die voor deze stijging zorgen, zeer dankbaar zijn hiervoor.
[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 20-03-2026 00:26 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ons elektrische voertuig hangt ook altijd aan de lader. Is wel een druppellader en de accu's zijn gewoon lood accu'sPalingDrone schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:04:
25 liter benzine, zakje kunstmest, verf, verdunnner, paar campinggaz flessen, voorraadje (haard)hout, lading kranten/papier, afbijt, lampolie, lijnzaadolie, paar elektrische fietsen, wat laders voor gereedschap incl accu's. Vrijwel alles fikt uitstekend wat er in een gemiddeld schuurtje staat.
Pomp hier waar bijstaat 30ct korting nu diesel €2,38. 10ct gestegen sinds gisteravond.wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:17:
Zo. Waar diesel gisteren al met 5.5 cent steeg, gaat deze vandaag (vrijdag) met nog eens 6.4 cent omhoog. Prijs is nu 2.641 euro.
Benzine gisteren 1.2 cent omhoog, en vandaag met nog eens 2.2 cent. Prijs is nu 2.565 euro.
Lijkt elke dag sneller te gaan qua stijging.
We mogen Trump en Netanyahu, die voor deze stijging zorgen, zeer dankbaar zijn hiervoor.
Ik zie ook op de app >€2,50 voorbij stromen..
Kan mij niet heugen dat ik ooit zoveel betaald heb voor diesel.
En ik heb sinds 2017 diesel geloof ik.
In Tsjechië getankt voor minder dan een euro per L.
En in Nederland rond de €1,10 gemiddelde in die tijd.
Klopt is een record. Vorige hoogste niveau van diesel was rond de 2.51 euro. Dat was net nadat Rusland en Oekraïne een robbertje gingen boksen met elkaar.Dennis1812 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:45:
[...]
De dieselprijs zit daar inmiddels dus al bijna 14 cent boven en ik lees her en der dat de verwachting is dat eind deze maand de € 3.00 per liter in zicht zou kunnen komen. Voor Euro95 overigens zou het ook richting die kant op gaan, alleen in iets lager tempo.
Virussen? Scan ze hier!
Zelfs in NL heb ik nog wel eens onder de euro getankt in het vorige decennium. Maar die tijd is voorbij.Dennis1812 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:45:
[...]
Het is wel jammer voor de restwaarde van B-klasse auto's met dieselmotortje (Polo, 208, et cetera). Dat waren altijd zuinige en goedkope kilometervreters. Maar wie wil nu nog zo'n herrieding als de MRB ruim twee zo duur is en de brandstof duurder
Op 17 maart (mijn laatste tankbeurt in Zuid-Afrika) was dat al opgelopen naar € 1.09 per liter.
Daar krijg je dan wel bediening bij inbegrepen (je mag in Zuid-Afrika niet zelf tanken, dit moet door een pompbediende gebeuren) maar toch.
Virussen? Scan ze hier!
Wow in minder dan 8 uur tijd wéér 2 cent bij diesel erbij en 0.6 cent bij Euro95Wietsee. schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:09:
Elektrisch rijden (>4 jaar), Ba Da Ba Ba Bah, I'm Lovin' It! 💞
[Afbeelding]
Dat gaat echt bizar hard zo. Ben wel benieuwd waar dit gaat eindigen aangezien de aanvallen op gasvelden, olievelden en raffinaderijen door alle betrokken partijen nog steeds opgevoerd worden.
Virussen? Scan ze hier!
Toen ik mijn eerste dieseltje kocht kostte diesel inderdaad iets van 95ct/L. Da's wel 16 jaar geleden maar toch.marcop23 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Zelfs in NL heb ik nog wel eens onder de euro getankt in het vorige decennium. Maar die tijd is voorbij.
Golf 3 stationwagen, 1e generatie 1.9TDI. 8 tientjes MRB per maand en dat ding haalde vrij gemakkelijk 1:20. Dat was goedkoop autorijden toen.
Plot twist: de oorlog is een complot van Big Electra die EV's probeert door te drukken.wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:12:
[...]
Wow in minder dan 8 uur tijd wéér 2 cent bij diesel erbij en 0.6 cent bij Euro95
Dat gaat echt bizar hard zo. Ben wel benieuwd waar dit gaat eindigen aangezien de aanvallen op gasvelden, olievelden en raffinaderijen door alle betrokken partijen nog steeds opgevoerd worden.
Fietsend naar het werk en bijna alles fietsend doen, Ba Da Ba Ba Bah, I'm Lovin' It! 💞Wietsee. schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:09:
[Afbeelding]
Bij stom toeval vlak voor de explosieve stijging m'n tank vol gegooid, en waarschijnlijk pas over een maand weer eens tanken. Dan doen de prijsverschillen niet zo'n pijn
Maar even los daarvan gaan we hier natuurlijk allemaal last van krijgen, ook elektrische rijders. Immers, alle bedrijven die last hebben van deze brandstofprijzen (en dat zijn er nogal wat) gaan dat onherroepelijk doorbelasten in hun producten natuurlijk
PAK DE ALUHOEDJES!sigmundfreund schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:27:
[...]
Plot twist: de oorlog is een complot van Big Electra die EV's probeert door te drukken.
Ik vraag me af of het een heel goed idee is om vanwege de (nu) extreem hoge benzineprijzen een EV te kopen, zeker als je die moet financieren. Wat is dan je terugverdien tijd?
Je bent inderdaad niet blij als je nu nog een dieseltje hebt. Maar zeker als dat een wat oudere diesel is, blijft bij verkoop alleen de export nog over, wat dan weer betekent dat je er een croissantje, een ei en een knal voor de kanis voor kunt krijgen. Dan kun je 'm beter gewoon op rijden.
Een vriend van me met een Punto diesel van nu een jaar of 10 oud is tot dezelfde conclusie gekomen. Gewoon maar mee doorrijden zolang dat ding geen dure mankementen krijgt. Want als hij een vergelijkbare auto op benzine wil kopen van laten we zeggen 5-6K dan zou hij om van die Punto af te komen 7K moeten uitgeven
[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 20-03-2026 08:35 ]
Had jij geen renault Zoe gekocht een tijd terug? Of ben ik nu met iemand anders in de war?Dennis1812 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:45:
[...]
Pomp hier waar bijstaat 30ct korting nu diesel €2,38. 10ct gestegen sinds gisteravond.
Als tweede auto ja. Die zie doet alle kleine stukjes.stylezzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Had jij geen renault Zoe gekocht een tijd terug? Of ben ik nu met iemand anders in de war?
Verdere ritten (,die ik veel maak werkgerelateerde en voor evenementen ook erg veel. Familie is ook allemaal Megane.
De zoe is voor woon/werk.
Behalve dat hij niet kan snelladen is hij ook te klein om op vakantie te gaan ermee.
Dus het scheelt zeker dat ik de zie heb.
Straks hoogseizoen tank ik elke week, soms 2x per week.
Nu is het 1xper 2 weken.
Zoe 2024 gekocht
Ah ok... geen persoonsverwisseling dus.Dennis1812 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:47:
[...]
Als tweede auto ja. Die zie doet alle kleine stukjes.
Verdere ritten (,die ik veel maak werkgerelateerde en voor evenementen ook erg veel. Familie is ook allemaal Megane.
De zoe is voor woon/werk.
Behalve dat hij niet kan snelladen is hij ook te klein om op vakantie te gaan ermee.
Dus het scheelt zeker dat ik de zie heb.
Straks hoogseizoen tank ik elke week, soms 2x per week.
Nu is het 1xper 2 weken.
Zoe 2024 gekocht
Ja een Zoe als familiesloep is niet erg praktisch, maar voor woon-werk prima uiteraard.
Gezien elektrisch rijden dan zo veel goedkoper is, waarom gaat de wegenbelasting dan niet flink omhoog voor elektrische voertuigen gezien zij qua gewicht meer belasting en dus schade aanrichten op het wegdek?Wietsee. schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:09:
[Afbeelding]
Standaard argument van boze ICE rijders en al meerdere keren uitgelegd, de invloed van het gewicht van personenenauto's is nihil. Verder is het motorrijtuigenbelasting en geen wegenbelastingxminator schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Gezien elektrisch rijden dan zo veel goedkoper is, waarom gaat de wegenbelasting dan niet flink omhoog voor elektrische voertuigen gezien zij qua gewicht meer belasting en dus schade aanrichten op het wegdek?
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 20-03-2026 09:23 ]
Vaak bu'j te bang!
Wegenbelasting is in de volksmond gewoon correct en wordt zelfs bij de de rijksoverheid genoemd op de website.-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:22:
[...]
Standaard argument van boze ICE rijders en al meerdere keren uitgelegd, de invloed van het gewicht van personenenauto's is nihil. Verder is het motorrijtuigenbelasting en geen wegenbelasting
Als invloed van het gewicht nihil is en als EV's dan zo goedkoop rijden. Waarom worden ze dan nog gesubsidieerd met de wegenbelasting? Direct afschaffen?
1,5jr geleden reed ik nog diesel (XC60 D3), daarna benzine (XC60 T5) en sinds oudjaarsdag een elektrische (Xpeng G6). Mooi net op tijd overWietsee. schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:09:
[Afbeelding]
Van 2011 t/m 2024 gedieseld....is nu echt niet leuk meer
Is goed, laten we dan ook de subsidie voor de fossiele industrie afschaffen en de accijnskorting op de brandstofxminator schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Wegenbelasting is in de volksmond gewoon correct en wordt zelfs bij de de rijksoverheid genoemd op de website.
Als invloed van het gewicht nihil is en als EV's dan zo goedkoop rijden. Waarom worden ze dan nog gesubsidieerd met de wegenbelasting? Direct afschaffen?
Vaak bu'j te bang!
Precies. Als subsidie voor EV weg moet, dan ook de subsidie voor fossiele brandstof/industrie eraf graag. Die laatste is 39 tot 47 miljard (!) euro per jaar namelijk : https://nos.nl/artikel/24...idie-nog-meer-dan-gedacht-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Is goed, laten we dan ook de subsidie voor de fossiele industrie afschaffen en de accijnskorting op de brandstof![]()
Virussen? Scan ze hier!
Lijkt me een goed plan en dan gelijk de accijnzen zelf naar een normaal niveau en het is helemaal prima-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Is goed, laten we dan ook de subsidie voor de fossiele industrie afschaffen en de accijnskorting op de brandstof![]()
En voor hierboven, gewicht+vermogen zorgt wel degelijk voor meer schade/slijtage aan wegen. En aangezien EVs relatief zwaar zijn met veel vermogen(koppel) is hun invloed gemiddeld wel een stuk hoger.
[removed]
Maar nog steeds nihil. 99% van de slijtage aan het wegennet komt door 20 ton's vrachtwagens die de hele dag over het wegennet rijden....redwing schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:52:
[...]
Lijkt me een goed plan en dan gelijk de accijnzen zelf naar een normaal niveau en het is helemaal prima
En voor hierboven, gewicht+vermogen zorgt wel degelijk voor meer schade/slijtage aan wegen. En aangezien EVs relatief zwaar zijn met veel vermogen(koppel) is hun invloed gemiddeld wel een stuk hoger.
Wellicht offtopic hier maar hoe kan het dat we zoveel subsidie op de fossiele industrie hebben, accijnskorting maar tóch de hoogste benzine prijzen van Europa hebben..?-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Ligt er aan naar welke wegen je kijkt. Belangrijkste blijft echter dat het logisch is dat de wegenbelasting voor EVs hoger zou moeten zijn. Want vergeleken met ICEs geven ze gewoon meer slijtage aan de wegen.stylezzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Maar nog steeds nihil. 99% van de slijtage aan het wegennet komt door 20 ton's vrachtwagens die de hele dag over het wegennet rijden....
Als je accijns hebt van zo'n 1 euro per liter met daarover nog belastingen, kun je wel wat korting geven maar heel veel waar een beetje van af gaat blijft gewoon heel veel.D-Ed schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Wellicht offtopic hier maar hoe kan het dat we zoveel subsidie op de fossiele industrie hebben, accijnskorting maar tóch de hoogste benzine prijzen van Europa hebben..?
[removed]
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Omdat veel autos daar niet geschikt voor zijn. En omdat LPG iig in het verleden nogal wat betrouwbaarheid-issues had.cjdijk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:14:
Ik vraag me nog steeds af waarom er zo weinig mensen voor LPG-G3 kiezen.
En omdat lang niet elke pomp (in de stad bijvoorbeeld) het heeft. En idem in buitenland. Waar je ook nog eens soms verschillende nippels nodig hebt om sowieso te kunnen tanken...
Daarnaast stijgt ook de prijs van LPG pijlsnel: vandaag is die ook al 4 cent gestegen, de GLA van LPG zit nu ook al op 1.289 euro per liter.
[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 20-03-2026 10:20 ]
Virussen? Scan ze hier!
Als ik hier kijk wordt ongeveer 2/3 (80GWh) van de electriciteit opgewerkt met bronnen die gegarandeerd uit Nederland/Europa komen en dit kunnen we redelijk simpel verhogen met meer windmolens op zee, volgens mij is dat een prima reden om electrisch rijden te stimuleren. Voor olie en gas zijn we afhankelijk van het midden oosten en de USA, slechts 10-20% van de olie komt uit de EU (Noorwegen/UK).xminator schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Een tientje per maand extra? Wat heb je dan, een Chevrolet Spark op LPG?cjdijk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:14:
Ik vraag me nog steeds af waarom er zo weinig mensen voor LPG-G3 kiezen. Ik tank nog steeds voor minder dan 1 euro per liter. Is niet heel veel duurder geworden. En betaal een tientje per maand extra aan belasting ten opzichte van benzine. De aanschaf en inbouw van de LPG-G3 kostte mij niets, zat er al in toen ik mijn auto 2e hands kocht.
Een middenklasse auto (1351-1450 kg) kost ruim 38 euro per maand meer aan MRB.
Komt nog bij dat moderne auto's tegenwoordig ontzettend complex zijn, en LPG moet je daarop volgens mij niet willen (als het uberhaupt al kan)
Vaak bu'j te bang!
Heb je liggen tukken de afgelopen maanden? Per 1 januari is de wegenbelastingskorting op EV's bijna geheel vervallen (30% korting nog). In de praktijk betekent dat voor mijn EV dat ik van 27,- euro naar 78,- per maand ben gegaan.xminator schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Gezien elektrisch rijden dan zo veel goedkoper is, waarom gaat de wegenbelasting dan niet flink omhoog voor elektrische voertuigen gezien zij qua gewicht meer belasting en dus schade aanrichten op het wegdek?
Bijna een verdrievoudiging.
Is o.a. ook een reden dat ik vorig jaar voor een vrij lichte (1395 kg leeggewicht) tweedehandse elektrische auto ben gegaan. Vorig jaar 19 euro MRB per maand, maar dat feest is nu voorbij. Het nu kunnen ontwijken van de uit de klauwen gierende brandstofprijzen blijft wél een plus.
Familielid van me heeft een Mercedes EQB. Mooie, luxe SUV maar loeizwaar en dat hakt er nu wel in qua kosten.
[ Voor 15% gewijzigd door 1rr1tantemug op 20-03-2026 11:19 ]
Maar het is meer dat ik los ben gekomen van de olie industrie. Geen 2.3eu/L benzine, geen 20eu/L olie (5L per 10k km), geen onderhoudsbeurt van ~600eu, waarbij de monteur roept 'eigenlijk niets aan de hand'.
E-motor doet nu 7kWh/100km die grotendeels uit de zonnepanelen / thuis accu komen.
De auto mogen we dit weekend weer vullen voor een eurootje of 150 verwacht ik zo.
Bron en meer info: Kabinet neemt adviezen IEA niet over: 'Geen tekorten in Nederland'.Mensen kunnen bijvoorbeeld proberen te besparen op brandstof, die vandaag weer een beetje duurder is geworden. Het kabinet gaat voorlopig niks doen aan de hoge prijzen van benzine en diesel, benadrukt minister Karremans nog maar eens. Italië en Spanje hebben er inmiddels voor gekozen de accijnzen op brandstoffen tijdelijk te verlagen.
Hij erkent dat het voor veel Nederlanders op dit moment "een hard gelag" is aan de pomp. Maar daar wil het kabinet nu niks aan doen, bijvoorbeeld met een accijnsverlaging. "Als je gaat ingrijpen, dan doe je dat wel met het geld van de mensen thuis, dat is belastinggeld."
Daarnaast, zegt minister van Financiën Heinen, is de situatie nu zo veranderlijk dat het lastig is om de juiste maatregelen te nemen. "Je moet wel weten waar je op stuurt." Verder zegt hij dat de situatie ernstig is, maar nog niet zo ernstig als na het begin van de oorlog in Oekraïne. Dat had grotere impact op de energieprijzen hier.
Virussen? Scan ze hier!
Het is wel te hopen dat de voorspellingen van het IEA niet uitkomen, want een verviervoudiging van de prijs zoals in 1973 zou praktisch alles platleggen.
Edit:1rr1tantemug schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:13:
^^Yep^^
Is o.a. ook een reden dat ik vorig jaar voor een vrij lichte (1395 kg leeggewicht) tweedehandse elektrische auto ben gegaan. Vorig jaar 19 euro MRB per maand, maar dat feest is nu voorbij. Het nu kunnen ontwijken van de uit de klauwen gierende brandstofprijzen blijft wél een plus.
Familielid van me heeft een Mercedes EQB. Mooie, luxe SUV maar loeizwaar en dat hakt er nu wel in qua kosten.
Verkeerd gelezen
Ondanks dat een EQB behoorlijk zwaar is, zal een vergelijkbare ICE auto (formaat/luxe) onder de streep wss een stuk meer kosten
[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 20-03-2026 11:45 ]
Vaak bu'j te bang!
En ook vooral niet aan de 23c/km vergoeding denken, want die staat al jaren stil en kan absoluut niet meer meekomen.wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:35:
Kabinet is iig niet van plan om iets aan de brandstof-/energie-prijzen te doen. Volgens hun is dat gewoon niet nodig.
[...]
Bron en meer info: Kabinet neemt adviezen IEA niet over: 'Geen tekorten in Nederland'.
Lijkt me niet heel moeilijk, dat je die verhoogt, zodat de mensen die het echt nodig hebben voor werk wat tegemoet gekomen worden.
En voor niet-zakelijke kilometers 'wat proberen te minderen'.
[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 20-03-2026 11:47 ]
Als je wil stimuleren dat mensen werken in de buurt van waar ze wonen is dit een prima manier. (die taktiek is alleen bij mij volledig mislukt_Apache_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:47:
[...]
En ook vooral niet aan de 23c/km vergoeding denken, want die staat al jaren stil en kan absoluut niet meer meekomen.
[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 20-03-2026 11:50 ]
Want verhuizen is een realistische optie...pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Als je wil stimuleren dat mensen werken in de buurt van waar ze wonen is dit een prima manier. (die taktiek is alleen bij mij volledig mislukt)
De gemeenteraadsverkiezingen zijn voorbij, dus de pleister kan er wel af.wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:35:
Kabinet is iig niet van plan om iets aan de brandstof-/energie-prijzen te doen. Volgens hun is dat gewoon niet nodig.
[...]
Bron en meer info: Kabinet neemt adviezen IEA niet over: 'Geen tekorten in Nederland'.
Gevolg door massasale werkloosheid, hypotheekrentes van 10%+ en een nog verdere ruk naar neo-liberaal in de politiek. Succes gen-z, met dat huis kopen!! Living in the 80's! Lekker in een kraakpand gaan zitten met zo'n dun jasje vol principiële buttons.pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:40:
Het is wel te hopen dat de voorspellingen van het IEA niet uitkomen, want een verviervoudiging van de prijs zoals in 1973 zou praktisch alles platleggen.
Als de muziek dan weer net zo goed wordt als in de jaren '80, dan teken ik er wel voor. Of een spaarrente van 7%, yes please.
Yup, hier wilde mijn vorige werkgever ook dat ik dichterbij kwam wonen (van Den Haag naar Utrecht).pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Als je wil stimuleren dat mensen werken in de buurt van waar ze wonen is dit een prima manier. (die taktiek is alleen bij mij volledig mislukt)
Ze hadden echt wel ' een goede regeling', een tegemoetkoming van 2500eu op de totale verhuizing (op basis van soort studiekosten contract,uitgesmeerd over 2 jaar). Dat hoef ik zelfs niet uit rekenen op de achterkant van een bierviltje, dat is echt kansloos. Uhm, nee, dankjewel.
Van baan wisselen gaat meestal eenvoudiger...LordSinclair schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Want verhuizen is een realistische optie...
Ah, ja perfect. Dan kost een pak melk voortaan 15 euro en een ritje Zwolle - Utrecht met de trein minstens 250 euro. Goed idee, direct invoeren!-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Is goed, laten we dan ook de subsidie voor de fossiele industrie afschaffen![]()
Gaat wel e.e.a aan faillissementen opleveren in Nederland, geen supermarktketen die nog overeind kan blijven staan en het OV is dan ook gelijk verleden tijd. Krijgen we wel een beetje meer files, ik weet alleen niet of dat daadwerkelijk de bedoeling is?
De accijns en daarover nog BTW is al een belasting op belasting en vooral daardoor is brandstof in Nederland fors duurder dan in omliggende landen. De overheid moet dan maar eens kiezen welke van de 2 belastingvormen gaat verdwijnen.
En zelfs dat is niet voor iedereen even realistisch.pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:05:
[...]
Van baan wisselen gaat meestal eenvoudiger...
Prima idee, maar kun je dan ook even aangeven waar we die misgelopen belastingcenten gaan compenseren?Destruction schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:07:
[...]
Ah, ja perfect. Dan kost een pak melk voortaan 15 euro en een ritje Zwolle - Utrecht met de trein minstens 250 euro. Goed idee, direct invoeren!
Gaat wel e.e.a aan faillissementen opleveren in Nederland, geen supermarktketen die nog overeind kan blijven staan en het OV is dan ook gelijk verleden tijd. Krijgen we wel een beetje meer files, ik weet alleen niet of dat daadwerkelijk de bedoeling is?
De accijns en daarover nog BTW is al een belasting op belasting en vooral daardoor is brandstof in Nederland fors duurder dan in omliggende landen. De overheid moet dan maar eens kiezen welke van de 2 belastingvormen gaat verdwijnen.
Al zeker sinds 2010 zijn de kabinetten met daarin de VVD heel druk geweest om de hoogste inkomens het meest te ontzien. De portemonnee van de lagere inkomens is onderhand leeg geroofd dus nu is het tijd dat men gaat doen wat zelfs economen noodzakelijk achten: De rijken belasten.stylezzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Prima idee, maar kun je dan ook even aangeven waar we die misgelopen belastingcenten gaan compenseren?
"Maar dan gaan die weg!" Ja, een enkeling, misschien. Maar dan zijn we mooi van een aantal profiteurs af.
Zet daar nog maar een nulletje achter inderdaad. 2500 euro is echt kansloos._Apache_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:02:
[...]
Yup, hier wilde mijn vorige werkgever ook dat ik dichterbij kwam wonen (van Den Haag naar Utrecht).
Ze hadden echt wel ' een goede regeling', een tegemoetkoming van 2500eu op de totale verhuizing (op basis van soort studiekosten contract,uitgesmeerd over 2 jaar). Dat hoef ik zelfs niet uit rekenen op de achterkant van een bierviltje, dat is echt kansloos. Uhm, nee, dankjewel.
Ik kan me deze discussie nog herinneren uit een ander topic lang geleden. Maar ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst anders met mobiliteit moeten omgaan.... Misschien dat dit met de huidige brandstofprijzen (ik gebruik het woord crisis nog niet) wel in een versnelling kan gaan komen.Destruction schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:15:
[...]
Al zeker sinds 2010 zijn de kabinetten met daarin de VVD heel druk geweest om de hoogste inkomens het meest te ontzien. De portemonnee van de lagere inkomens is onderhand leeg geroofd dus nu is het tijd dat men gaat doen wat zelfs economen noodzakelijk achten: De rijken belasten.
"Maar dan gaan die weg!" Ja, een enkeling, misschien. Maar dan zijn we mooi van een aantal profiteurs af.
Ik herinner me inderdaad nog hoe je er toen in stond. Iedereen uit de auto en in een werkloos sociaal isolement, als stylezzz maar kan blijven rijden. Zoiets was het toch?stylezzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Ik kan me deze discussie nog herinneren uit een ander topic lang geleden. Maar ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst anders met mobiliteit moeten omgaan.... Misschien dat dit met de huidige brandstofprijzen (ik gebruik het woord crisis nog niet) wel in een versnelling kan gaan komen.
LET OP VOOR JE POST:
Dit topic gaat NIET over discussie omtrent (B)EV vs ICE, onderhoudskosten van deze opties, waarom je tóch voor een EV bent gegaan etc. Blijf ontopic!
/f/image/hQHGP5ecXcrMt703Nmksc0iU.png?f=fotoalbum_large)