Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:01:
[...]
Als ik een auto koop moet hij niet alleen goed zijn, ik vind ook dat ik er in gezien wil worden. En dan vallen veel elektrische auto's al af...
Hier in de straat staat vaak een RAM 1500 pickup met een dame achter het stuur die beter in een klein gebakje kan rijden, ze parkeert altijd over zoveel mogelijk vakkenDennis1812 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:59:
MRB is hier ruim €120 per maand (Megane station, diesel), onderhoud is helaas duurder dat wat tientjes. En kan ik niet zelf.
Verzekering valt gelukkig wel mee. Zit op maximale no claim (en ik ben 30, dus het kan zeker).
Op grijs teken is de wegenbelasting van dit monster 50(!) euro per maand... Waarom gaat mijn EV ook alweer richting het dubbele per maand?
*Anvil was late to the EV party en heeft 6 hele maanden belastingvrij mogen rijden*
Precies dit! Er zijn zoveel mensen die gewoon een oprit hebben en daardoor zonder enig probleem elektrisch kunnen rijden voor een habbekrats (zonnestroom en goedkope 2e hands EV), en er dus bewust voor kiezen om 4x zoveel te betalen aan benzine. Even los van het feit dat je elke 500km weer een omweg moet maken om een tankstation op te zoeken en weer 5 tot 10 minuten naast je auto moet gaan staan.revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:03:
[...]
Mijn snelwegrit was 11kWh /100km met een accu die geladen was voor 0.13/kWh = 1.85
Dit is overigens wel een erg gunstige rit, maar 2 ct /km is met uitzondering van de winter heel realistisch met thuisladen en een dynamisch contract. Ik blijf mij daarom verbazen dat er nog zoveel mensen zijn met een mogelijkheid om thuis te laden maar toch op die peperdure brandstof blijven rijden.
edit:
Indien van toepassing: Het is niet mijn bedoeling om enig persoon te beledigen. Ik doel met mijn post op mensen waar dit m.i. een haalbaar scenario is. Er zijn natuurlijk altijd redenen om alsnog een benzineauto te hebben, zoals vereist formaat, aantal zitplaatsen, op dit moment niet de financiële middelen hebben enz. enz.
Indien van toepassing: Het is niet mijn bedoeling om enig persoon te beledigen. Ik doel met mijn post op mensen waar dit m.i. een haalbaar scenario is. Er zijn natuurlijk altijd redenen om alsnog een benzineauto te hebben, zoals vereist formaat, aantal zitplaatsen, op dit moment niet de financiële middelen hebben enz. enz.
[ Voor 15% gewijzigd door Floris112 op 14-03-2026 19:18 ]
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Dat grijze kenteken gaat alleen op als de dame die je noemt ondernemer is. Anders betaald zij gewoon de volle mep voor die auto. Het lagere grijskenteken tarief voor particulieren is 20 jaar geleden (zoiets) afgeschaft._Anvil_ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:29:
[...]
Op grijs teken is de wegenbelasting van dit monster 50(!) euro per maand... Waarom gaat mijn EV ook alweer richting het dubbele per maand?
En waarom een ondernemer dat tarief wel krijgt, tsja.. Als de MRB voor je bedrijfsauto alleen al 300 euro per maand is, drijft dat de tarieven die de klant betaald ook weer fors op natuurlijk. Maar ook voor het gebruik van het ondernemerstarief bij grijs kenteken zijn enige voorwaarden, terecht natuurlijk.
Overigens doet zo'n RAM 1500 pickup op grijs kenteken 75 euro per maand, mits je ondernemer bent dus. Wil je daar dan nog privé in rijden krijg je een behoorlijke duw van de Belasting om je oren in de vorm van bijtelling. 22% over ruim 100K is niet grappig.
Ik denk niet dat het nuttig of verstandig is om je eigen situatie 1op1 op anderen te projecteren, om ze daarna dom te noemen. Je kent de verdere situatie van die mensen niet.Floris112 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Precies dit! Er zijn zoveel mensen die gewoon een oprit hebben en daardoor zonder enig probleem elektrisch kunnen rijden voor een habbekrats (zonnestroom en goedkope 2e hands EV), en er dus bewust voor kiezen om 4x zoveel te betalen aan benzine. Even los van het feit dat je elke 500km weer een omweg moet maken om een tankstation op te zoeken en weer 5 tot 10 minuten naast je auto moet gaan staan.
Die Ioniq waar jij heel blij mee bent kan voor iemand anders te klein zijn of een te korte range hebben. Als een grotere EV met meer range buiten budget ligt is het gevolg dat je blijft rijden in een brandstofauto.
[ Voor 67% gewijzigd door Destruction op 14-03-2026 18:46 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Helemaal eens. Ik doel met mijn post dus ook alleen op de situaties en mensen waar de betaalbare tweedehands EV wel een optie is. En ik ben ervan overtuigd dat daar genoeg mensen van zijn. Zeker als er in het gezin meerdere auto's zijn en er wordt elke dag niet meer dan 250 km op en neer gereden naar kantoor.Destruction schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:36:
[...]
[...]
Ik denk niet dat het nuttig of verstandig is om je eigen situatie 1op1 op anderen te projecteren, om ze daarna dom te noemen. Je kent de verdere situatie van die mensen niet.
Die Ioniq waar jij heel blij mee bent kan voor iemand anders te klein zijn of een te korte range hebben. Als een grotere EV met meer range buiten budget ligt is het gevolg dat je blijft rijden in een brandstofauto.
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Helemaal mee eens. Hier in het dorp rijdt >90% van de mensen die op de oprit kan laden gewoon een ICE. Daarvan heeft denk ook >90% totaal geen ICE nodig voor hun gebruik. Wie rijdt er nou regelmatig meer dan 300km op een dag? Ik nooit behalve vakanties en doe toch zo’n 50.000km per jaar.Floris112 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Precies dit! Er zijn zoveel mensen die gewoon een oprit hebben en daardoor zonder enig probleem elektrisch kunnen rijden voor een habbekrats (zonnestroom en goedkope 2e hands EV), en er dus bewust voor kiezen om 4x zoveel te betalen aan benzine. Even los van het feit dat je elke 500km weer een omweg moet maken om een tankstation op te zoeken en weer 5 tot 10 minuten naast je auto moet gaan staan.edit:
Mijn schoonouders zijn daar net zo’n voorbeeld van. Kunnen thuis laden en rijden nog geen 5.000km per jaar. Heb het geprobeerd toen ze onlangs ander auto kochten, maar zo eigenwijs..
De enige echt goede reden voor potentieel thuisladers naar mijn mening: fanatieke caravan rijders of mensen die wekelijks een rit van >300km per dag rijden.
Als je niet thuis kan laden heel ander verhaal overigens.