Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste
Acties:

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:59:
MRB is hier ruim €120 per maand (Megane station, diesel), onderhoud is helaas duurder dat wat tientjes. En kan ik niet zelf.

Verzekering valt gelukkig wel mee. Zit op maximale no claim (en ik ben 30, dus het kan zeker).
Ik ken iemand met een v60 d6...
Als je dat hoort moet je ook wel echt even slikken en dat is dan nog hybride ook.
Gekocht toen er nog een korting op de mrb was, geen idee wat ze toen moesten betalen maar nu...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09

GG85

.......

Wailing_Banshee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Als ik een auto koop moet hij niet alleen goed zijn, ik vind ook dat ik er in gezien wil worden. En dan vallen veel elektrische auto's al af...
:|

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 07:54
Dennis1812 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:59:
MRB is hier ruim €120 per maand (Megane station, diesel), onderhoud is helaas duurder dat wat tientjes. En kan ik niet zelf.

Verzekering valt gelukkig wel mee. Zit op maximale no claim (en ik ben 30, dus het kan zeker).
Hier in de straat staat vaak een RAM 1500 pickup met een dame achter het stuur die beter in een klein gebakje kan rijden, ze parkeert altijd over zoveel mogelijk vakken :P
Op grijs teken is de wegenbelasting van dit monster 50(!) euro per maand... Waarom gaat mijn EV ook alweer richting het dubbele per maand? 8)7

*Anvil was late to the EV party en heeft 6 hele maanden belastingvrij mogen rijden*

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 14:13
revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Mijn snelwegrit was 11kWh /100km met een accu die geladen was voor 0.13/kWh = 1.85

Dit is overigens wel een erg gunstige rit, maar 2 ct /km is met uitzondering van de winter heel realistisch met thuisladen en een dynamisch contract. Ik blijf mij daarom verbazen dat er nog zoveel mensen zijn met een mogelijkheid om thuis te laden maar toch op die peperdure brandstof blijven rijden.
Precies dit! Er zijn zoveel mensen die gewoon een oprit hebben en daardoor zonder enig probleem elektrisch kunnen rijden voor een habbekrats (zonnestroom en goedkope 2e hands EV), en er dus bewust voor kiezen om 4x zoveel te betalen aan benzine. Even los van het feit dat je elke 500km weer een omweg moet maken om een tankstation op te zoeken en weer 5 tot 10 minuten naast je auto moet gaan staan.
edit:
Indien van toepassing: Het is niet mijn bedoeling om enig persoon te beledigen. Ik doel met mijn post op mensen waar dit m.i. een haalbaar scenario is. Er zijn natuurlijk altijd redenen om alsnog een benzineauto te hebben, zoals vereist formaat, aantal zitplaatsen, op dit moment niet de financiële middelen hebben enz. enz.

[ Voor 15% gewijzigd door Floris112 op 14-03-2026 19:18 ]

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_Anvil_ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Op grijs teken is de wegenbelasting van dit monster 50(!) euro per maand... Waarom gaat mijn EV ook alweer richting het dubbele per maand? 8)7
Dat grijze kenteken gaat alleen op als de dame die je noemt ondernemer is. Anders betaald zij gewoon de volle mep voor die auto. Het lagere grijskenteken tarief voor particulieren is 20 jaar geleden (zoiets) afgeschaft.

En waarom een ondernemer dat tarief wel krijgt, tsja.. Als de MRB voor je bedrijfsauto alleen al 300 euro per maand is, drijft dat de tarieven die de klant betaald ook weer fors op natuurlijk. Maar ook voor het gebruik van het ondernemerstarief bij grijs kenteken zijn enige voorwaarden, terecht natuurlijk.

Overigens doet zo'n RAM 1500 pickup op grijs kenteken 75 euro per maand, mits je ondernemer bent dus. Wil je daar dan nog privé in rijden krijg je een behoorlijke duw van de Belasting om je oren in de vorm van bijtelling. 22% over ruim 100K is niet grappig.
Floris112 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Precies dit! Er zijn zoveel mensen die gewoon een oprit hebben en daardoor zonder enig probleem elektrisch kunnen rijden voor een habbekrats (zonnestroom en goedkope 2e hands EV), en er dus bewust voor kiezen om 4x zoveel te betalen aan benzine. Even los van het feit dat je elke 500km weer een omweg moet maken om een tankstation op te zoeken en weer 5 tot 10 minuten naast je auto moet gaan staan.
Ik denk niet dat het nuttig of verstandig is om je eigen situatie 1op1 op anderen te projecteren, om ze daarna dom te noemen. Je kent de verdere situatie van die mensen niet.

Die Ioniq waar jij heel blij mee bent kan voor iemand anders te klein zijn of een te korte range hebben. Als een grotere EV met meer range buiten budget ligt is het gevolg dat je blijft rijden in een brandstofauto.

[ Voor 67% gewijzigd door Destruction op 14-03-2026 18:46 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 14:13
Destruction schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:36:
[...]
[...]

Ik denk niet dat het nuttig of verstandig is om je eigen situatie 1op1 op anderen te projecteren, om ze daarna dom te noemen. Je kent de verdere situatie van die mensen niet.

Die Ioniq waar jij heel blij mee bent kan voor iemand anders te klein zijn of een te korte range hebben. Als een grotere EV met meer range buiten budget ligt is het gevolg dat je blijft rijden in een brandstofauto.
Helemaal eens. Ik doel met mijn post dus ook alleen op de situaties en mensen waar de betaalbare tweedehands EV wel een optie is. En ik ben ervan overtuigd dat daar genoeg mensen van zijn. Zeker als er in het gezin meerdere auto's zijn en er wordt elke dag niet meer dan 250 km op en neer gereden naar kantoor.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:01
Floris112 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:21:
[...]

edit:
Indien van toepassing: Het is niet mijn bedoeling om enig persoon te beledigen. Ik doel met mijn post op mensen waar dit m.i. een haalbaar scenario is. Er zijn natuurlijk altijd redenen om alsnog een benzineauto te hebben, zoals vereist formaat, aantal zitplaatsen, op dit moment niet de financiële middelen hebben enz. enz.
Helemaal mee eens. Hier in het dorp rijdt >90% van de mensen die op de oprit kan laden gewoon een ICE. Daarvan heeft denk ook >90% totaal geen ICE nodig voor hun gebruik. Wie rijdt er nou regelmatig meer dan 300km op een dag? Ik nooit behalve vakanties en doe toch zo’n 50.000km per jaar.

Mijn schoonouders zijn daar net zo’n voorbeeld van. Kunnen thuis laden en rijden nog geen 5.000km per jaar. Heb het geprobeerd toen ze onlangs ander auto kochten, maar zo eigenwijs..

De enige echt goede reden voor potentieel thuisladers naar mijn mening: fanatieke caravan rijders of mensen die wekelijks een rit van >300km per dag rijden.

Als je niet thuis kan laden heel ander verhaal overigens.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Floris112 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Helemaal eens. Ik doel met mijn post dus ook alleen op de situaties en mensen waar de betaalbare tweedehands EV wel een optie is. En ik ben ervan overtuigd dat daar genoeg mensen van zijn. Zeker als er in het gezin meerdere auto's zijn en er wordt elke dag niet meer dan 250 km op en neer gereden naar kantoor.
Bij gebrek aan mogelijkheden voor thuis laden en het vaak met aanhangers rijden (ik ben zo iemand die vaker met dan zonder aanhanger onderweg is) is een EV voor mij nog lang niet een haalbare optie inderdaad. Voor anderen kan het natuurlijk weer anders zijn, maar voor iemand anders beslissen wat wel en niet mogelijk is vind ik nogal tricky. Je weet niet wat de situatie exact is en wat de portemonnee wel en niet toelaat. De TCO van een EV zouden best flink lager kunnen liggen, maar je moet natuurlijk wel het budget hebben om zo'n ding aan te schaffen. Ik lees hier veel over PL en leningen, maar om dat serieus mensen met een wat krapper budget aan te raden lijkt me niet heel handig :X

Mijn huidige motorscooter zou in de niet al te ver weg liggende toekomst prima een elektrische kunnen worden. Als ik op een volle accu een actieradius van 100km zou hebben is dat voor mij gewoon goed, de langste rit die ik tot nu toe met dat ding op 1 dag heb gemaakt was een retourtje van ongeveer 80km en dat is ook de langste rit die ik realistisch gezien op dat ding zal maken, dus dat kan prima dan :) Ik vind ze nog wat aan de dure kant en mijn huidige motorscooter doet het nog prima maar als deze eenmaal aan vervanging toe is ga ik er zeker nog eens naar kijken :) Overigens rijdt dat ding vrij gemakkelijk 1:30 dus het effect van de hogere brandstofkosten valt bij dat ding nog een beetje mee.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
@Destruction Dit topic heeft me overigens wel de ideale 2e automaatbak auto bezorgd: Nissan Leaf. Is te koop voor de prijs waar je anders een dinosap mobiel voor koopt, maar dan 6-8 jaar jonger en veel minder kilometers. Geen hond die ze wil want je haalt maar 80km op een lading. Voor een tweede auto perfect.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03
VidaR-9 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Publiek laden à 38 cent is nog steeds voordeliger dan dinosaprijden à 2,xx euro per liter.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:47:
@Destruction Dit topic heeft me overigens wel de ideale 2e automaatbak auto bezorgd: Nissan Leaf. Is te koop voor de prijs waar je anders een dinosap mobiel voor koopt, maar dan 6-8 jaar jonger en veel minder kilometers. Geen hond die ze wil want je haalt maar 80km op een lading. Voor een tweede auto perfect.
Voor een 2e auto inderdaad een mooie optie mits thuis laden mogelijk is.

Voor mij zelf is 2 auto's eigenlijk niet te verantwoorden door gebrek aan kilometers, dus hier is de 2e auto een 19 jaar oude 150cc motorscooter :+

• laurens0619
  • Laatst online: 22:03
VidaR-9 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Helemaal mee eens. Hier in het dorp rijdt >90% van de mensen die op de oprit kan laden gewoon een ICE. Daarvan heeft denk ook >90% totaal geen ICE nodig voor hun gebruik. Wie rijdt er nou regelmatig meer dan 300km op een dag? Ik nooit behalve vakanties en doe toch zo’n 50.000km per jaar.

Mijn schoonouders zijn daar net zo’n voorbeeld van. Kunnen thuis laden en rijden nog geen 5.000km per jaar. Heb het geprobeerd toen ze onlangs ander auto kochten, maar zo eigenwijs..

De enige echt goede reden voor potentieel thuisladers naar mijn mening: fanatieke caravan rijders of mensen die wekelijks een rit van >300km per dag rijden.

Met 5000km per jaar zit je met 1:15 op 333 liter per jaar wat laten we zeggen gemiddeld 666 euro is == 55 euro per maand aan brandstof

Ik gok dat een elektrische auto 30 euro per maand duurder is in belasting?

Dan heb je natuurlijk onderhoud maar ook afschrijving laadpaal etc etc etc

Kijk als je 20-40dkm per jaar gaat rijden dan gaat t lonen. Met 5000 per jaar weet ik niet hoe dat qua TCO uitkomt.

Zelf zit ik op 35.000km per jaar wat mii 2000l diesel kost wat 3500 euro per jaar kost.

Dus ja met alle wijsheid, helemaal nu moet ik gewoon een elektrische auto maar toch vind het lastig de “1000km op een tank” comfort op te geven. Eigenlijk idioot als ik het zo bekijk want qua belasting gaat elektra ook wss goedkoper zijn dan diesel

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 15-03-2026 19:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

laurens0619 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Met 5000km per jaar zit je met 1:15 op 333 liter per jaar wat laten we zeggen gemiddeld 666 euro is == 55 euro per maand aan brandstof

Kijk als je 20-40dkm per jaar gaat rijden dan gaat t lonen. Met 5000 per jaar weet ik niet hoe dat qua TCO uitkomt.

Zelf zit ik op 35.000km per jaar wat mii 2000l diesel kost wat 3500 euro per jaar kost.

Dus ja met alle wijsheid, helemaal nu moet ik gewoon een elektrische auto maar toch vind het lastig de “1000km op een tank” comfort op te geven. Eigenlijk idioot als ik het zo bekijk want qua belasting gaat elektra ook wss goedkoper zijn dan diesel
Vergeet niet dat niet iedereen "gratis met zonnestroom" kan vullen. Ten eerste heeft niet iedereen zonnepanelen, en als ze al zonnepanelen hebben zou dat dan ook nog het verbruik van het huis + de auto moeten afdekken. Als wij dat zouden willen, zouden we wel eerst alle zonnepanelen moeten vervangen door nieuwere exemplaren (die meer opbrengen) en dus ook een nieuwe omvormer. Plus even een stroomkabel naar de oprit. Plus aanpassingen aan de meterkast (we kunnen niet zomaar meer een nieuwe groep aanleggen, kast is vol) En dan ook nog even de kosten voor een nieuwe auto terwijl de huidige auto nog niet is afgeschreven (en deze nieuwe auto moet dan wel een aanhanger kunnen trekken). En de Tesla valt per definitie af, dat vind ik echt oerlelijke auto's (ik weet dat smaken verschillen, maar ik zou nooit een Tesla kopen, alleen de roadster die ze hadden vind ik mooi, maar dat is nou niet echt een betaalbaar ding :P)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:55
laurens0619 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:43:
[...]

"1000km op een tank"-comfort vs. elke ochtend een volle accu waar je +/-500km mee kunt rijden bedoel je? :)

Nu rijd ik geen EV, hoogstwaarschijnlijk wordt de volgende een PHEV maar juist voor de veel rijder is zo'n EV ideaal. Nooit meer in weer en wind je auto vol druppelen, maar gewoon elke dag een volgeladen (en verwarmde/gekoelde auto).
Idealiter kun je dan wel een hele dag op een acculading doen of desnoods op locatie bijladen. Ik zou het top vinden.

Ik rijd overigens ook nog even door in mijn ouderwetse Duitse brandstofverstoker.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

B-Real schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:20:
[...]

"1000km op een tank"-comfort vs. elke ochtend een volle accu waar je +/-500km mee kunt rijden bedoel je? :)

Nu rijd ik geen EV, hoogstwaarschijnlijk wordt de volgende een PHEV maar juist voor de veel rijder is zo'n EV ideaal. Nooit meer in weer en wind je auto vol druppelen, maar gewoon elke dag een volgeladen (en verwarmde/gekoelde auto).
Idealiter kun je dan wel een hele dag op een acculading doen of desnoods op locatie bijladen. Ik zou het top vinden.

Ik rijd overigens ook nog even door in mijn ouderwetse Duitse brandstofverstoker.
Eens maar voor die comfort ervaring vind ik een laadvoorziening op eigen terrein dan wel randvoorwaardelijk. Dat is niet iets wat iedereen tot zijn beschikking heeft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• _Anvil_
Destruction schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:36:
[...]

Dat grijze kenteken gaat alleen op als de dame die je noemt ondernemer is. Anders betaald zij gewoon de volle mep voor die auto. Het lagere grijskenteken tarief voor particulieren is 20 jaar geleden (zoiets) afgeschaft.

En waarom een ondernemer dat tarief wel krijgt, tsja.. Als de MRB voor je bedrijfsauto alleen al 300 euro per maand is, drijft dat de tarieven die de klant betaald ook weer fors op natuurlijk. Maar ook voor het gebruik van het ondernemerstarief bij grijs kenteken zijn enige voorwaarden, terecht natuurlijk.

Overigens doet zo'n RAM 1500 pickup op grijs kenteken 75 euro per maand, mits je ondernemer bent dus. Wil je daar dan nog privé in rijden krijg je een behoorlijke duw van de Belasting om je oren in de vorm van bijtelling. 22% over ruim 100K is niet grappig.
Klopt helemaal wat je zegt hoor, overigens gaat het hier om een groep Poolse ondernemers die deels op gele kentekens en deels op Poolse rijden. In de praktijk is het echter helemaal niet moeilijk om "ondernemer" te zijn (iedereen en zn moeder heeft ook een Makro pas waar een KvK inschrijving voor nodig is) of stiekem in de regio lekker prive te rijden met je zakelijke auto (kwestie van niet te vaak onder kentekenscans rijden of boetes krijgen buiten wat zakelijk als ritten geregistreerd is )

Kort samengevat: de regels zijn er niet voor niets en ook nodig om de ondernemers wat steun in de rug te geven. Echter ik denk, gezien de populariteit van deze mega pickups de laatste jaren, dat deze regels vaak omzeild worden.

• _Anvil_
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:43:
[...]
En de Tesla valt per definitie af, dat vind ik echt oerlelijke auto's (ik weet dat smaken verschillen, maar ik zou nooit een Tesla kopen, alleen de roadster die ze hadden vind ik mooi, maar dat is nou niet echt een betaalbaar ding :P)
Eens, al is de andere uitzondering voor mij de model S als enige geslaagde en tijdloos ontwerp, ik snap niet dat ze daarna zo iets lelijks als een Y de weg op konden sturen.. en de proporties van een model3 gaan imho ook nooit helemaal kloppen, blijft een te heet gewassen S :F

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inmiddels de elektrische motorscooter ook in gebruik genomen voor het dagelijkse woonwerk traject van 60km.
Dat gaat mij dagelijks toch al snel 81 cent aan stroom kosten :D _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:43
revolution-nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:57:
Inmiddels de elektrische motorscooter ook in gebruik genomen voor het dagelijkse woonwerk traject van 60km.
Dat gaat mij dagelijks toch al snel 81 cent aan stroom kosten :D _/-\o_
Je zegt motorscooter, maar dan denk ik max 45km/h? Alsin, op scooter kenteken?

Hier is de e-motor weer opgeladen toen het zonnig was gistermiddag. Die heeft weer 5kWh 'getankt', daar kan ik weer een 70-80km mee doen. Wij hebben de Volvo toch echt niet volgetankt laatst, en laat hem wat vaker staan. :X

• B-Real
Qua simpel woon/werk heb ik ook al van alles door mijn hoofd laten spoken.

Fietsen is, met op dit moment 45km enkele reis, geen optie. Het OV ook niet, want dan ben ik letterlijk 3x zo lang onderweg.

Motor scooter zou financieel gezien prima zijn. Alleen, ik breng minstens 3x per week mijn zoontje naar school en rijd dan gelijk door. Dat past agenda technisch vaak al niet echt lekker, als ik dan eerst naar huis moet en dan op de motorscooter stap kost het nog meer tijd. Zou een 5-jarige al achterop kunnen/mogen?

Klein goedkoop autootje of kleine EV erbij? Kan hem hier wel kwijt, maar de besparing in euro's is minimaal als het een derde auto wordt.

Onze hoofdauto (BMW 330i) kan/gaat niet weg voor iets kleiners, want is onze gezinsauto en is nodig om een caravan te trekken. Plus dat die auto ook uitermate goed bevalt. Op mijn woon/werk route haal ik 1:16, dus ook dat is niet per definitie heel slecht. Onderhoud valt mij tot nu toe ook reuze mee. Afschrijving is de grootste kostenpost, maar daar heeft elke relatief jonge auto last van.

Een full EV icm met een caravan naar Zuid Europa in het hoogseizoen zie ik nog niet zitten. En ja, het kan maar ik zie nog wel wat beren op de weg waar ik absoluut geen zin in heb.

Een hybride zou prima kunnen en als er een auto komt is de kans ook groot dat dat het wordt. Veel km's zouden we dan elektrisch kunnen rijden. Eerlijk is eerlijk, de auto's waar ik naar kijk icm luxe/vermogen/trekgewicht zijn als benzine uitvoering schaars en erg duur, als hybride juist veel meer aanbod en aantrekkelijkere prijzen.

De tweede auto is een Citroen C1. Tsja, goedkoper wordt auto rijden niet. Verzeker/belasting +/- 40eu per maand. Verbruik van 1:19 gemiddeld denk ik. Afschrijving? We hebben hem al 10 jaar, ik denk dat de afschrijving 1000eu is. Mocht deze onverhoopt sneuvelen dan zou een kleine full EV een logische opvolger zijn, kostentechnisch hoop ik dat dat nog even duurt.

Al met al doen we nog even niets. Auto's bevallen goed, brandstofprijzen zijn vervelend maar overleven we ook wel.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_Apache_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Je zegt motorscooter, maar dan denk ik max 45km/h? Alsin, op scooter kenteken?

Hier is de e-motor weer opgeladen toen het zonnig was gistermiddag. Die heeft weer 5kWh 'getankt', daar kan ik weer een 70-80km mee doen. Wij hebben de Volvo toch echt niet volgetankt laatst, en laat hem wat vaker staan. :X
Nee, echt een A2 motorscooter. BMW C Evolution (max 130kmh)

• _Apache_
revolution-nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Nee, echt een A2 motorscooter. BMW C Evolution (max 130kmh)
Cool cool, zal wel zuinig zijn inderdaad. Rij zelf - nu al 3j - met een Zero SRS (140PK / 190Nm), zelfs weekendjes het buitenland in gaat prima.
Vooral 'met mijn eigen stroom opladen in de tuin en bij vertrek altijd opgeladen' is een enorm onderschat voordeel.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

B-Real schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:55:

Motor scooter zou financieel gezien prima zijn. Alleen, ik breng minstens 3x per week mijn zoontje naar school en rijd dan gelijk door. Dat past agenda technisch vaak al niet echt lekker, als ik dan eerst naar huis moet en dan op de motorscooter stap kost het nog meer tijd. Zou een 5-jarige al achterop kunnen/mogen?
Er is geen leeftijdsgrens voor personen als passagier op de motor, maar ze moeten wel veilig vervoerd kunnen worden. Er zijn (officieel) voetensteunen, daar moeten ze de voeten op kunnen zetten. En hoe stabiel een 5-jarige op een motor is weet ik niet, maar ik zou zeggen dat je een kind van die leeftijd eerder in een kinderzitje wil hebben. Die zijn er voor motoren.

En je fokt dan wel een motorrijdertje in de dop natuurlijk, dus dikke d:)b

Signatures zijn voor boomers.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ja dat mag zolang ze met de voeten bij de stepjes kunnen, of het verstandig is, ik denk het niet omdat een 5 jarige moeilijk gevaren kan inschatten en ook niet echt actief meerijdt. Misschien is een Twizy wel iets voor deze use case ;)

Die van ons ging met 7 jaar voor het eerst achter op de motor en dat ging net.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-03-2026 11:54 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_Apache_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Cool cool, zal wel zuinig zijn inderdaad. Rij zelf - nu al 3j - met een Zero SRS (140PK / 190Nm), zelfs weekendjes het buitenland in gaat prima.
Vooral 'met mijn eigen stroom opladen in de tuin en bij vertrek altijd opgeladen' is een enorm onderschat voordeel.
De SRS was helaas boven budget, mooi apparaat. De zuinigheid van de BMW viel mij nog iets wat tegen vanochtend zat ik op 85wh/km, en op 100kmh zit je al snel op 10/11kWh/100km.

Maakt verder niet zo heel veel uit. Met eigen stroom en dynamisch contract is het allemaal centen werk.

• B-Real
revolution-nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Ja dat mag zolang ze met de voeten bij de stepjes kunnen, of het verstandig is, ik denk het niet omdat een 5 jarige moeilijk gevaren kan inschatten en ook niet echt actief meerijdt. Misschien is een Twizy wel iets voor deze use case ;)

Vooropgesteld, ik heb mijzelf er nog te weinig echt in verdiept. Vooropgesteld #3, het moet uiteraard veilig kunnen :)

Naar school is +/- 2km door ons kleine dorpje, boven de 50 km/u komen we niet. Zou prima op de fiets kunnen cq moeten, maar dat lukt qua tijd gewoon echt niet als ik naar kantoor moet.

Ook wel eens een BMW C400x bij elkaar geklikt. Ik zou zoiets zakelijk kunnen rijden, dat maakt het qua kosten nog iets aantrekkelijker.

Onze gezinsauto zakelijk rijden is, zelfs met deze brandstofprijzen, financieel zeker niet voordeliger door de bijtelling. Een goedkope EV ernaast is financieel ook niet voordeliger, wellicht buiten de bijtelling houden wel maar dat geeft ook weer wat praktische problemen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als dit klopt en doorgaat konden de olie en dus benzineprijzen nog wel eens flink verder gaan oplopen de komende tijd:
Na de blokkade van de Straat van Hormuz dreigt nu een nieuwe klap voor de wereldeconomie. De Jemenitische Houthi-rebellen dreigen namelijk de cruciale zeestraat Bab el-Mandeb te blokkeren. Zo willen ze Iran steunen.

Bab el-Mandeb (Arabisch voor de ‘Poort der Tranen’) is een amper 26 kilometer brede en 50 kilometer lange zeestraat tussen Jemen en de Afrikaanse kust van Djibouti en Eritrea, die de onmisbare schakel vormt tussen de Rode Zee en de Indische Oceaan.

Volgens de Indische nieuwssite The Sunday Guardian passeert via dit knooppunt niet alleen een gigantische stroom aan consumptiegoederen tussen Azië en Europa, maar ook maar liefst 12 procent van de totale wereldwijde oliehandel.

Onder meer Saoedi-Arabië pompt, nu de Straat van Hormuz nagenoeg dicht is, zijn olie via pijpleidingen naar de havenstad Yanbu aan de Rode Zee. Om China en India te bereiken, moeten die olietankers via Bab el-Mandeb passeren.

De Jemenitische Houthi-rebellen overwegen om deze zeestraat nu volledig te blokkeren voor schepen die onderweg zijn naar Amerikaanse of Israëlische havens. „Zodra de beslissing is genomen, kan een zeeblokkade van start gaan”, klinkt het dreigend bij Abed al-Thawr, een functionaris van de militaire tak van de Houthi’s.

Ook de leider van de beweging, Abdul Malik al-Houthi, liet volgens persbureau AFP al weten dat zijn troepen klaarstaan. „We zijn klaar om op elk moment te reageren.”
Bron en meer info: https://www.bndestem.nl/b...oor-de-economie~a3546abd/

Virussen? Scan ze hier!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

* HTT-Thalan prikt zijn EV aan de lader en druppelt de tank van zijn 125cc nog even vol.

Ik zing die oorlog nog wel even uit denk ik :+.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:52
wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:53:
Als dit klopt en doorgaat konden de olie en dus benzineprijzen nog wel eens flink verder gaan oplopen de komende tijd:

[...]

Bron en meer info: https://www.bndestem.nl/b...oor-de-economie~a3546abd/
Ik denk zeker dat de olieprijzen nog zullen stijgen. Maar schepen kunnen de Rode Ze/Golf van Aden nog vermijden door om te varen via Zuid-Afrika. Niet goedkoop maar wel een goed alternatief.

De olie uit de golfstaten kán alleen maar via de straat van Hormuz. Hoewel er een kleine pijpleiding naar de Rode zee loopt, biedt die alleen wat verlichting, geen vervanging. Ik zie dit conflict nog niet snel eindigen.

• laurens0619
B-Real schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Het is maar net hoe je het ziet.
Met mijn 35.000/jaar ben ik denk ik wel een veelrijder maar het 1x in de 1,5 week tanken voelt voor mij niet ls een belemmering.

1x in de 1.5 week naar de pomp rijden om diesel erin te gooien.
Of iedere rit(dag?) 2x een handeling aan huis om de kabel erin of eruit te pluggen

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de EV ervaring gewoon niet. Ik denk dat het gewoon went en allemaal prima is. Onbekend maakt soms ook onbemind.

Ik vind het vooral moeilijk om afscheid te nemen van mijn goedreidende duitse diesel.
Maar na 420.000 km is het wel tijd. Ik neig nu naar een PHEV waar ik een kilometer of 60 elektrisch kan doen en de rest op benzine maar daar zijn de verhalen ook weer gemixt op: complexe techniek wat ook allemaal weer kapot kan etc etc. Volledig elektrisch houdt mij tegen. Die beperking vind ik niet fijn dat ik moet wachten bij het opladen. Een auto is voor mij vrijheid, niet wachten, en dat mag best wat kosten

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:22
laurens0619 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Met mijn 35.000/jaar ben ik denk ik wel een veelrijder maar het 1x in de 1,5 week tanken voelt voor mij niet ls een belemmering.

Of iedere rit(dag?) 2x een handeling aan huis om de kabel erin of eruit te pluggen

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de EV ervaring gewoon niet. Ik denk dat het gewoon went en allemaal prima is. Onbekend maakt soms ook onbemind.

Ik vind het vooral moeilijk om afscheid te nemen van mijn goedreidende duitse diesel.
Maar na 420.000 km is het wel tijd. Ik neig nu naar een PHEV waar ik een kilometer of 60 elektrisch kan doen en de rest op benzine maar daar zijn de verhalen ook weer gemixt op: complexe techniek wat ook allemaal weer kapot kan etc etc. Volledig elektrisch houdt mij tegen. Die beperking vind ik niet fijn dat ik moet wachten bij het opladen. Een auto is voor mij vrijheid, niet wachten, en dat mag best wat kosten
Wij rijden nu sinds een jaartje een PHEV station met een elektrisch bereik van 60-85km en het dempt bij ons wel echt gigantisch de benzinekosten. Mijn vrouw neemt nu die auto mee op de dagen dat ik thuiswerk.
Initieel gekocht omdat we een auto zochten die 2 ton kon trekken, benzine was en nog belangrijker geen SUV wat de spoeling erg dun maakte maar totaal geen spijt ervan

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

En omrijden hoef ik ook niet, ik tank langs de weg die ik toch rijd om naar het werk te gaan. Alleen als we naar huis rijden is het iets verder omdat het tankstation dan aan de linkerkant van de weg zit :P
Volledig elektrisch houdt mij tegen. Die beperking vind ik niet fijn dat ik moet wachten bij het opladen. Een auto is voor mij vrijheid, niet wachten, en dat mag best wat kosten
Dit. Ik ga persoonlijk heel slecht op wachten. Daarom vermijd ik ook altijd files als de pest. Ik rijd liever 30km en ben een half uur later thuis dan dat ik in zo'n domme file ga zitten wachten. Dus ik moet alle ritten kunnen maken met een max van 5 minuten wachten om de auto vol te gooien. (vakanties zijn hiervan uitgezonderd, maar dan rijden we zelden meer dan 300km per dag en dan meestal met de auto die voorlopig helemaal al niet vervangen gaat worden door een elektrisch model, want zoveel elektrische cabrio roadsters heb je niet, betaalbaar of niet).

Theoretisch zou een elektrische auto voor mij wel kunnen omdat het gros van onze ritten binnen de 100km per dag valt. Maar ik heb dat geld er gewoon nu niet voor over omdat onze huidige auto nog perfect voldoet. En als ik eens naar familie ga, moet ik minimaal 300km kunnen afleggen, enkele reis. En dan maar hopen dat ik op m'n plaats van bestemming hem weer kan volgooien om die 300km terug ook te kunnen afleggen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04 17:15
[...]

Ik ben juist overgestapt van een PHEV naar een BEV en ik kan je verklappen dat je met een BEV een stuk minder vaak staat te laden :) Ritje naar de bouwmarkt met de PHEV? Accu bijna leeg, gelijk weer aan de lader. Hetzelfde ritje kan ik met de BEV 15x doen.

Weet niet hoe ver je dagelijkse ritten zijn, maar met 35k per jaar zou je het prima moeten redden met 1x per dag laden. Bruikbare range van een beetje moderne EV is al snel 250km+, zelfs met winters weer.

Als je een eigen oprit hebt zou ik gelijk 'overstappen' naar een BEV. PHEV is (imho) worst of both worlds.

@Wailing_Banshee Hier ook schoonfamilie op 200 en 250km afstand wonen, dat is met mijn EV (VW ID.7) prima te doen op één acculading. Als ik netjes 100 rijdt is een retour van 400km makkelijk te halen, 500 wordt iets te gortig.

Tegenwoordig heeft ieder gehucht wel ergens een openbare laadpaal. Bij familiebezoeken heb ik (nog) niet hoeven te snelladen.

[ Voor 9% gewijzigd door Knul op 16-03-2026 13:50 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:28

-tom-562

Oliesjeik

Als je thuis kan laden hoef je nooit te wachten met laden, op die enkele vakantierit in het jaar na.
PHEV's zijn voor mensen met ongegronde range-anxiety :P

Vaak bu'j te bang!

• squashedraven
-tom-562 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:55:
Als je thuis kan laden hoef je nooit te wachten met laden, op die enkele vakantierit in het jaar na.
PHEV's zijn voor mensen met ongegronde range-anxiety :P
of voor mensen die 2 ton moeten kunnen trekken. Ik was liever overgegaan op elektrisch maar dat was met onze eisen niet haalbaar dus dan PHEV wat prima bevalt

• laurens0619
Knul schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Ik ben juist overgestapt van een PHEV naar een BEV en ik kan je verklappen dat je met een BEV een stuk minder vaak staat te laden :) Ritje naar de bouwmarkt met de PHEV? Accu bijna leeg, gelijk weer aan de lader. Hetzelfde ritje kan ik met de BEV 15x doen.

Weet niet hoe ver je dagelijkse ritten zijn, maar met 35k per jaar zou je het prima moeten redden met 1x per dag laden. Bruikbare range van een beetje moderne EV is al snel 250km+, zelfs met winters weer.

Als je een eigen oprit hebt zou ik gelijk 'overstappen' naar een BEV. PHEV is (imho) worst of both worlds.

@Wailing_Banshee Hier ook schoonfamilie op 200 en 250km afstand wonen, dat is met mijn EV (VW ID.7) prima te doen op één acculading. Als ik netjes 100 rijdt is een retour van 400km makkelijk te halen, 500 wordt iets te gortig.

Tegenwoordig heeft ieder gehucht wel ergens een openbare laadpaal. Bij familiebezoeken heb ik (nog) niet hoeven te snelladen.
Ja ik twijfel ook of ik wel een PHEV moet willen.Ik neig ook meer naar een full hybrid dan een plug in hybrid.

Financieel gezien is een EV gewoon het beste voor mijn situatie. Als ik naar de EV ga dan ga ik die wel uit de zakelijke lease doen (pak nu een mobiliteitsvergoeding) omdat ik het prive een te grote investering vindt en de kosten als de accu kapot gaat ook grillig. Ik hoor van veel EV rijders dat ze hem oz akelijk of prive leasen, maar niet zouden kopen.

Qua gemak denk ik dat een EV prima is helemaal met een range van 500.
Daar ga ik, op wintersport na, iedere dag wel mee uitkomen. Sterker nog, ik denk dat 300-400 al zat is.

Maar een PHEV met een bereik van 70km gaat mij denk ik al heel veel ritten elektrisch opleveren.

• Knul
  • Laatst online: 03-04 17:15
laurens0619 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:13:
[...]
Qua gemak denk ik dat een EV prima is helemaal met een range van 500.
Daar ga ik, op wintersport na, iedere dag wel mee uitkomen. Sterker nog, ik denk dat 300-400 al zat is.
Wintersport gaat prima, was richting Tirol ~1.5 uur langer onderweg dan met mijn (diesel) PHEV. Voor een rit die je eens per jaar maakt prima te doen.

NB: WLTP range van mijn auto is 570km én ik reis nooit in het hoogseizoen, dus YMMV :)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:12
Sinds een kleine week heb ik afscheid genomen van mijn ICE (263000km,9j oud, benzine).

Nu een EV tweedehands, praktisch bereik +/-300km(WLTP 430km), particulier gekocht, ik kan op geen enkele manier thuis laden.

Rondom mijn huis op wandelafstand een tiental publieke laadpalen. Daarnaast indien mogelijk (en indien prijs goed) laden bij klanten, en indien nodig eens snelladen onderweg, tijdens middagpauze,...

Ik ben een veelrijder, een 35000 kilometer per jaar. Dus dat wordt veel laden maar met mijn vorige auto moest ik ook al 2 á 3 keer per week tanken. Nu zal het nog iets meer de stekker in steken zijn.

Aan de andere kant zal het dus niet meer tanken zijn en ook een stuk minder tijd besteden aan onderhoud* want dat was ook 3 á 4 keer per jaar. Daarom ook dat ik liever niet wilde kiezen voor een hybride.

Het is aanpassen maar ik heb daar zelf weinig moeite mee. De wereld verandert nu eenmaal.

*Behoudens onverwachte defecten, maar ja dat risico heb je altijd.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Knul schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Schoonfamilie woont nog dicht bij met minimaal 70km enkele reis. Familie zit op 300+km enkele reis. En ja, die wonen in gehuchtjes zonder laadpaal in de buurt. Misschien is er wel een laadpaal in het dorp, maar parkeer jij je auto zo'n 2 tot 3km van waar je moet zijn? Zelfs in ons dorp (47 huizen) kan de afstand naar een laadpaal meer dan 500m zijn (dus dat is een kilometer lopen)

• squashedraven
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Schoonfamilie woont nog dicht bij met minimaal 70km enkele reis. Familie zit op 300+km enkele reis. En ja, die wonen in gehuchtjes zonder laadpaal in de buurt. Misschien is er wel een laadpaal in het dorp, maar parkeer jij je auto zo'n 2 tot 3km van waar je moet zijn? Zelfs in ons dorp (47 huizen) kan de afstand naar een laadpaal meer dan 500m zijn (dus dat is een kilometer lopen)
granny lader in de kofferbak en gewoon ordinair wat stroom jatten :+

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:25:
[...]

granny lader in de kofferbak en gewoon ordinair wat stroom jatten :+
Bij m'n broer wil dat wel (ook zonder granny lader, hij heeft zelf ook een EV) maar bij m'n moeder wordt dat lastiger. Die heeft geen parkeerplaats bij huis :D (die woont achter een slagboom).

Maar zoals ik al aangaf, ik heb nog geen geld over voor een nieuwe auto. We hebben onze huidige auto net 6 jaar, en die moet zeker nog wel een jaar of 2 mee kunnen gaan.

• Wozmro
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Met EV zonder thuis laden kom ik dus gemakkelijker aan mijn 10.000 stappen 🙂 wandelen is gezond.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• _Apache_
"niet hoevel wachten op een ev die staat te te laden", terwijl er al auto's zijn die sneller kunnen laden dan dat de meeste mensen een plasje / koffie kunnen doen.

• squashedraven
_Apache_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:38:
"niet hoevel wachten op een ev die staat te te laden", terwijl er al auto's zijn die sneller kunnen laden dan dat de meeste mensen een plasje / koffie kunnen doen.
Tsja als je dat normaal onderweg niet doet is het toch echt wachten

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

squashedraven schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Tsja als je dat normaal onderweg niet doet is het toch echt wachten
Ik mag toch hopen dat niemand nonstop 300+ km rijdt zonder tussenpauze.

Iets met elke 2 uur even pauzeren, en iets met veilig weggedrag enzo ;)

Virussen? Scan ze hier!

• squashedraven
wildhagen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Je mag best hopen maar het gros van de mensen doet dat wel, ik rijd ook geregeld zonder tussenstop van Groningen naar Frankfurt

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Wij nemen geen tussenpauze als we naar m'n moeder gaan hoor (en dat is 310km). En als we een vakantie hebben waarbij we van A-naar-B rijden, is het tanken en dan gelijk door, met een andere bestuurder. En een plasje is meestal bij een parkeerplaats, en dan zijn we nog sneller weg dan wanneer we tanken...

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-04 14:27
https://www.ad.nl/politie...rlog-te-dempen~abeafec5b/

Toch benieuwd hoe ze het nu gaan doen ALS het gaat gebeuren met accijns.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:23
Blijf het ergens wel komisch vinden dat veel mensen met range anxiety wel goed uit zouden kunnen met een PHEV. Blijkbaar valt menig rit binnen de range van 60km, dan. Maar toch is er angst of men wel voldoende heeft aan 400km voor full-ev?
Snelladen gaat echt heel snel, al helemaal als je eens 50km tekort zou komen.

Je hebt de downsides van beide aandrijflijnen (en onderhoud en gewicht) - terwijl het accupack meestal niet goed gekoeld/verwarmd wordt, met dito gevolgen voor de betrouwbaarheid.

Als je thuis kan laden (en daar ga ik vanuit als je aan de PHEV gaat, want het financiele voordeel gaat volledig verloren voor de straatladers) vertrek je iedere ochtend met een volle tank. Dat onderschatten echt veel mensen.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 16-03-2026 15:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Richh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:23:
Blijf het ergens wel komisch vinden dat veel mensen met range anxiety wel goed uit zouden kunnen met een PHEV. Blijkbaar valt menig rit binnen de range van 60km, dan. Maar toch is er angst of men wel voldoende heeft aan 400km voor full-ev?

Je hebt de downsides van beide aandrijflijnen (en onderhoud en gewicht) - terwijl het accupack meestal niet goed gekoeld/verwarmd wordt, met dito gevolgen voor de betrouwbaarheid.

Als je thuis kan laden (en daar ga ik vanuit als je aan de PHEV gaat, want het financiele voordeel gaat volledig verloren voor de straatladers) vertrek je iedere ochtend met een volle tank. Dat onderschatten echt veel mensen.
En wat te denken van de belasting van zo'n accupakket. Zo'n klein accupakket wat (in vergelijking met een BEV) extreem vaak wordt ontladen en opgeladen,

Vaak bu'j te bang!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:49

Spotmatic

Ken sent me

[...]

Wellicht is dat 2-uurs advies iets uit vroeger tijden, toen nog niet elke auto stuurbekrachtiging, cruise control, airco enz. had. Autorijden was dus ietsje zwaarder (en harder werken). Ik rij gerust vele honderden kilometers aan een stuk door en stap fris als een hoentje uit. Tegenwoordig bepaalt mijn blaas of mijn maag (of die van de medepassagiers) wanneer ik stop. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Spotmatic schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:49:
[...]
Wellicht is dat 2-uurs advies iets uit vroeger tijden, toen nog niet elke auto stuurbekrachtiging, cruise control, airco enz. had. Autorijden was dus ietsje zwaarder (en harder werken). Ik rij gerust vele honderden kilometers aan een stuk door en stap fris als een hoentje uit. Tegenwoordig bepaalt mijn blaas of mijn maag (of die van de medepassagiers) wanneer ik stop. :)
Zeker cruise... In mijn eerste auto had ik dat niet, dan kreeg je op een gegeven moment echt wel dat je je been moest bewegen.... Nu, zeker met adaptive cruise, zet ik hem op cruise (als hij daar al niet op staat) en kun je gewoon even je even lekker strekken. En die eerste strip die ik maakte met die eerste auto? De hele dag de zon in mijn gezicht (en mijn partner had nog geen rijbewijs), totale afstand 1500km. Toen zijn we wel een paar keer extra gestopt ja, om m'n benen te strekken en om ijsjes te eten (want ook geen airco....)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Grappig, ook hier zie dat mensen een bepaalde risk appetite hebben en als de weg veiliger wordt gemaakt (vangrails) ze harder gaan rijden, en met rijondersteuning dus langer gaan doorhalen, terwijl je concentratie juist afneemt door die systemen :P

Ik hou gewoon mijn rustpauzesm kan al na anderhalf uur zijn of na tweeënhalf uur afhankelijk hoe fit ik me voel. En ja dat betekent soms dat ik 15 minuten voor aankomst alsnog even pauzeer bij vermoeide ogen bijvoorbeeld.

Maar ook ik ga binnenkort eens een run doen naar Duitsland, leuk dagje uit en een paar Jerrytanks achterin (van die stalen leger dingen).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• laurens0619
Richh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:23:
Snelladen gaat echt heel snel, al helemaal als je eens 50km tekort zou komen.

Ik snap je maar voor mij liggen niet perse alle ritten binnen de 60km waar ik toch een PHEV overweeg.
Waarom?

Nou met mijn kilometers loont het als mijn auto beetje zuinig is. Daarom rij ik nog steeds een BMW diesel, dat ding rijdt gewoon zeer zuinig.

Maar diesel vind ik geen goed idee meer dus dan kom ik uit bij benzine. Maar ik heb echt geen zin om 1:10 te gaan rijden met een benzine (SUV). Wil je dan opschuiven naar de 1:16 dan kom ik al op een benzine hybride uit.

Mrja als het als een benzine hybride is, waarom niet een iets grotere accu erbij dat ik iig de eerste 60km op stroom hem, dan doe ik de rest wel zuinig op benzine.

Ik heb voor mijzelf een berekening gemaakt, met de 35.000 wat de kosten zouden zijn over een jaar, puur brandstof dus niet kijkende naar afschrijving/belasting etc etc.

- Diesel: 3400 euro
- Benzine Full Hybrid : 4374 euro
- Benzine Plugin: 3152 euro
- Full ev: 2180

Voor mij voelt een plug in hybride dan wel als prima "hybride" oplossing ppr kijkende naar de brandstof kosten

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

laurens0619 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Ik snap je maar voor mij liggen niet perse alle ritten binnen de 60km waar ik toch een PHEV overweeg.
Waarom?

Nou met mijn kilometers loont het als mijn auto beetje zuinig is. Daarom rij ik nog steeds een BMW diesel, dat ding rijdt gewoon zeer zuinig.

Maar diesel vind ik geen goed idee meer dus dan kom ik uit bij benzine. Maar ik heb echt geen zin om 1:10 te gaan rijden met een benzine (SUV). Wil je dan opschuiven naar de 1:16 dan kom ik al op een benzine hybride uit.

Mrja als het als een benzine hybride is, waarom niet een iets grotere accu erbij dat ik iig de eerste 60km op stroom hem, dan doe ik de rest wel zuinig op benzine.

Ik heb voor mijzelf een berekening gemaakt, met de 35.000 wat de kosten zouden zijn over een jaar, puur brandstof dus niet kijkende naar afschrijving/belasting etc etc.

Voor mij voelt een plug in hybride dan wel als prima "hybride" oplossing ppr kijkende naar de brandstof kosten
Dan ga je uit van openbaar laden? Met thuis laden en een gemiddelde EV van een beetje formaat (~17kWh/100km gemiddeld, mss wel zuiniger) kan je makkelijk voor de helft klaar zijn (en dan reken ik nog niet eens de eventuele zonnepanelen mee)

Vaak bu'j te bang!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:23
[...]

Ik snap je maar voor mij liggen niet perse alle ritten binnen de 60km
Dat snap ik - maar zijn die uitzonderingsritten dan echt >400km op een dag?

En die uitzonderingsritten die dan resteren, is het dan "5 minuten bij de Fastned staan en je red het wel" (aka, vergelijkbaar met een tankbeurt die je anders ook op die trip had gedaan) of is het "die dag gaan we >1000km rijden dus na 2-3 uur even 20 minuten bij de snellader met een kopje koffie is eigenlijk wel zo comfortabel"?

Er zijn maar heel weinig mensen die op regelmatige basis een trip maken die niet in bovenstaande opties valt. Dat betekent niet dat ze er niet zijn, maar ze zijn zeldzaam. Ondertussen is de meest gezochte occasiontype een PHEV. Dat strookt niet helemaal met elkaar - dat is alles wat ik zeg ;)
Nou met mijn kilometers loont het als mijn auto beetje zuinig is.
Een liter brandstof, of het nou benzine of diesel is, bevat grofweg 10 kWh aan energie. Laten we zeggen dat je voor 100km, 4 liter diesel nodig hebt. Dat is in feite 40 kWh aan energie.
Een zuinige EV doet dat met 15 kWh. "Zuinig" is relatief ;)
Ik vind het gat van 1000 euro best veel geld, en dat is ongetwijfeld met een conservatieve brandstofprijs en zonder het meerekenen wat je zou kunnen besparen met dynamische energie + zonnepanelen.

Ter referentie, ik heb zelf afgelopen jaar 22.500km gereden voor ongeveer 750 euro in totaal, inclusief snelladen op vakanties.

Om nog even een ouder citaat te pakken:
Een auto is voor mij vrijheid, niet wachten, en dat mag best wat kosten
En dat is helemaal prima! d:)b
Echter, voor je het weet gaat er weer een politieke wil op om de brandstofaccijns "tijdelijk" te verlagen a 2 miljard euro per jaar. Dat strookt natuurlijk niet met dat 'vrijheid wel wat mag kosten'. Ik voel me overigens zeer vrij in mijn EV ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 16-03-2026 16:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

revolution-nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Een motorscooter is ook net even ietsje anders dan een motorfiets. Ik denk dat je op een scooter een kind wat makkelijker vervoert, zeker als dat over een korte afstand is waar de snelheid niet al te hoog ligt.

Koop wel een goede helm en op zijn minst een motorjas voor je kind, zou ik zeggen. Zelf heb ik geen kinderen maar als ik ze wel had zou mijn stelregel inderdaad zijn dat ze niet mee mogen op de motor zolang ze te klein zijn om zelfstandig op en af te stappen. Maar dan hebben we het over de motorfiets. De meeste motorscooters zijn iets lager en dan is dat ook beter te doen.

Mij bevalt de motorscooter tot nu toe (ik heb 'm sinds afgelopen november) in ieder geval goed. Een vervanger voor echt motorrijden kan het nooit worden maar voor woon-werk verkeer enzo is het prima. Als ik moet gaan ZZP-werken kan ik niet om de auto heen (gereedschap, aanhanger met materiaal enzo), maar voor m'n andere werk kan ik weer heel goed om de auto heen en dan ben ik dus vooral vaak op de motorscooter te spotten :)

• laurens0619
Laat ik vooropstellen dat ik hier totaal niet zit als pro of anti elektrisch rijden. Ik ben puur voor mijzelf de scenarios aan het overwegen omdat mijn diesel simpelweg een keer vervangen gaat worden. Als ik ergens gekke rekenfouten maak hoor ik het graag

Ik denk dat ik voor 80% kan voorspellen wat voor ritten ik doe in een jaar (alhoewel het aantal ritten wel heul hoog lijkt) waar ik mijn geschatte kilomters op heb gebaseerd. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ik alles thuis kan laden vandaar de 0,24 per kwh.

Ja ik weet dat er meer factoren zijn. Eigen panelen, belasting, laadpaal, onderhoud en laten we vooral risico van wisselende prijzen niet vergeten. Een kwh prijs kan ik voor paar jaar vastzetten, bij diesel is het iedere dag maar afwachten wat de pomp zegt
Maar ik dacht laat ik eerst een beginnen met helder beeld op brandstof.

Ik ga uit van:
diesel verbruik: 1:18 a 1,70 per liter
Benz: 1:16 a 2,00 per liter
Elek: 1:5 a 0,24 per kwh

Van de 35.000km kan ik denk ik bij phev 17.500 elektrisch rijden omdat die in de eerste 70km van een rit vallen.
Qua elektra kan ik denk ik alles op "thuis laden" rijden behalve 1x wintersport.

Dan kom ik op de totale brandstof kosten:
Diesel: 3362
Hybrid: 4450
PHEV: 3062
EV: 1709

Samengevat: EV is een no brainer maar second best lijkt voor mij PHEV ook wel een kanshebber.
Nu nog de rest van de factoren uitrekenen :+

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 16-03-2026 19:06 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Brandstofprijzen en de link met EV is natuurlijk snel gelegd. Maar laten we er geen EV vs ICE topic van maken. Het gaan in de kern om de brandstofprijzen. Dus graag daar op letten :)

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:49

Spotmatic

Ken sent me

Over energietransitie gesproken. Ik besef net dat mijn oude diesel-pickup (die ik al vele jaren bewust in opslag heb staan tot-ie 40 jaar en dus belastingvrij wordt, dat is over bijna 3 maanden) ook op zonnebloemolie loopt. Ik zie bij Dirk dat een litertje van de goedkoopste zonnebloemolie 1,42 euro de liter kost. Dat is te doen. Alleen is het wel zaak niet gepakt te worden in een verkeersfuik. Gelukkig hebben we die hier in deze contreien niet zoveel. >:)

(Het is uiteraard een beetje voor de grap. Ik heb al gewoon een dagelijkse bak, die ga ik niet inruilen voor dat hobby-ding dat toch veel te veel opvalt in het dagelijkse verkeer).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Waah
  • Laatst online: 20:15
laurens0619 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:55:
Laat ik vooropstellen dat ik hier totaal niet zit als pro of anti elektrisch rijden. Ik ben puur voor mijzelf de scenarios aan het overwegen omdat mijn diesel simpelweg een keer vervangen gaat worden. Als ik ergens gekke rekenfouten maak hoor ik het graag

Ik denk dat ik voor 80% kan voorspellen wat voor ritten ik doe in een jaar (alhoewel het aantal ritten wel heul hoog lijkt) waar ik mijn geschatte kilomters op heb gebaseerd. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ik alles thuis kan laden vandaar de 0,24 per kwh.

Ja ik weet dat er meer factoren zijn. Eigen panelen, belasting, laadpaal, onderhoud en laten we vooral risico van wisselende prijzen niet vergeten. Een kwh prijs kan ik voor paar jaar vastzetten, bij diesel is het iedere dag maar afwachten wat de pomp zegt
Maar ik dacht laat ik eerst een beginnen met helder beeld op brandstof.

Ik ga uit van:
diesel verbruik: 1:18 a 1,70 per liter
Benz: 1:16 a 2,00 per liter
Elek: 1:5 a 0,24 per kwh
LPG: 1:15 a 0,70 per liter + 4x benzine tanken per jaar a 2,00 per liter

Van de 35.000km kan ik denk ik bij phev 17.500 elektrisch rijden omdat die in de eerste 70km van een rit vallen.
Qua elektra kan ik denk ik alles op "thuis laden" rijden behalve 1x wintersport.

Dan kom ik op de totale brandstof kosten:
Diesel: 3362
Hybrid: 4450
PHEV: 3062
EV: 1709
LPG: 1633 + 300 benzine = 1933

Samengevat: EV is een no brainer maar second best lijkt voor mij PHEV ook wel een kanshebber.
Nu nog de rest van de factoren uitrekenen :+
Niet populair, I know, heb LPG even toegevoegd aan de berekening. Heb wel (net als jij) de prijzen pre crisis gepakt. Maar als je de prijzen van nu pakt zou het nog voordeliger uitpakken voor LPG.

Voor mij tijdens de vorige crisis de reden om LPG te blijven rijden en geen EV. EV is iets goedkoper in rijden en onderhoud maar in aanschaf nog veel duurder. Dat verdien ik nog niet terug.

En kwa wegenbelasting: LPG is nauwelijks duurder dan benzine. En bij lichtere auto's is het verschil per kwartaal minder dan een volle tank.

LPG is IMHO underrated. Al stijgen die prijzen nu ook mee met de andere brandstoffen. Maar toch wel minder hard heb ik het idee (van 70 cent naar nu 90 cent, waar benzine en zeker diesel echt meer gestegen zijn dacht ik)

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 16-03-2026 21:16 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-04 23:19

Theo

moederbord

Waah schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Niet populair, I know, heb LPG even toegevoegd aan de berekening. Heb wel (net als jij) de prijzen pre crisis gepakt. Maar als je de prijzen van nu pakt zou het nog voordeliger uitpakken voor LPG.

Voor mij tijdens de vorige crisis de reden om LPG te blijven rijden en geen EV. EV is iets goedkoper in rijden en onderhoud maar in aanschaf nog veel duurder. Dat verdien ik nog niet terug.

En kwa wegenbelasting: LPG is nauwelijks duurder dan benzine. En bij lichtere auto's is het verschil per kwartaal minder dan een volle tank.

LPG is IMHO underrated. Al stijgen die prijzen nu ook mee met de andere brandstoffen. Maar toch wel minder hard heb ik het idee (van 70 cent naar nu 90 cent, waar benzine en zeker diesel echt meer gestegen zijn dacht ik)
Een klein gebakje op LPG is echt een geweldige keuze. Zelf heb ik tot begin dit jaar een Panda op LPG gereden die ik 15 jaar heb gehad, en deze had ook gewoon elec ramen en airco. Wegenbelasting is nog geen vier tientjes en de brandstof per kilometer zit zelfs vandaag nog onder de 5 cent per kilometer. :D

Zelfs een Hyundai i10 van een paar jaar oud waar je 20 dkm per jaar mee rijdt kost je per maand nog geen 250 euro inc alle kosten (ook inc afschrijving), dat is dus nog geen 15 cent per km all-in aan totale kosten voor zo'n auto, terwijl je voor dat geld iets hebt met achteruitrijcamera en cruisecontrol.

Benzine; je moet wel gek zijn om dat dure spul te kopen wanneer LPG al duur zat is! Zolang er alternatieven zijn zul je mij iig geen benzine zien kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 16-03-2026 22:17 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• Waah
  • Laatst online: 20:15
Het hoeft niet eens een gebakje te zijn. Hier een Dacia sandero (54/maand wegenbelasting) of een Dacia Logan MCV (stationwagen-model, 70/maand). Gewoon met airco/electrische ramen etc.

De Logan was 3000 euro goedkoper dan de Sandero's die toen te koop stonden. Terwijl het praktisch dezelfde auto is maar uitgerekt. Voor dat geld voor de Logan gekozen want grotere auto en na 10 jaar rijden zou die sandero pas goedkoper zijn. :+

Maar rijd ook veel (40K per jaar) dus dan kan LPG al snel uit.

[ Voor 47% gewijzigd door Waah op 16-03-2026 22:00 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
De diesel hier kost nu 1.95, vpower diesel slechts 4 cent meer! (1.99) (zag ik na het tanken :+ )
Benzine 1.69 en vpower benzine 1.79.

Statistiek : op Vpower diesel verbruik ik 0.2 l/100km minder

• FastFred
  • Laatst online: 19:24
Ff heen en terug geweest naar Duitsland dat kon ik nog net redden met wat ik in de tank had. E5 getankt voor 2,159. Hier in mijn woonplaats is de goedkoopste 2,459

• Extigo
  • Laatst online: 14:24
FastFred schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:32:
Ff heen en terug geweest naar Duitsland dat kon ik nog net redden met wat ik in de tank had. E5 getankt voor 2,159. Hier in mijn woonplaats is de goedkoopste 2,459
Ik heb gisteravond nog 2,159 betaald in Rotterdam (Tamoil), dus voorlopig heeft het voor mij weinig zin om naar Duitsland te rijden voor benzine.

• Wozmro
Ik moet denken aan al die aannemers en logistiek die rondrijden op diesel(bestelwagens, vrachtwagen,...). Dat moet toch allemaal doorgerekend worden aan de eindconsument.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wozmro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
Ik moet denken aan al die aannemers en logistiek die rondrijden op diesel(bestelwagens, vrachtwagen,...). Dat moet toch allemaal doorgerekend worden aan de eindconsument.
Uiteraard en dat zal vast ook wel gebeuren, daardoor zullen voor consumenten producten ook duurder worden, voor zowel voedsel (ook tractoren lopen op diesel) als non-food producten.

Ook de inflatie zal hierdoor wel weer oplopen. En de koopkracht dus weer afnemen.

Hier mogen we Trump en Netanyahu heel hartelijk voor bedanken. Zij zijn de veroorzakers van deze situatie.

Virussen? Scan ze hier!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Spotmatic schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:18:
Over energietransitie gesproken. Ik besef net dat mijn oude diesel-pickup (die ik al vele jaren bewust in opslag heb staan tot-ie 40 jaar en dus belastingvrij wordt, dat is over bijna 3 maanden) ook op zonnebloemolie loopt. Ik zie bij Dirk dat een litertje van de goedkoopste zonnebloemolie 1,42 euro de liter kost. Dat is te doen. Alleen is het wel zaak niet gepakt te worden in een verkeersfuik. Gelukkig hebben we die hier in deze contreien niet zoveel. >:)

(Het is uiteraard een beetje voor de grap. Ik heb al gewoon een dagelijkse bak, die ga ik niet inruilen voor dat hobby-ding dat toch veel te veel opvalt in het dagelijkse verkeer).
Dat heb ik jaren gedaan in een toenmalige Nissan Sunny 2.0D de motor liep soepeler, en in de ochtend was het net of je onderweg was in een frietkraam, daarnaast zat er op de achterkant van de auto geen roet maar was het helemaal vettig van de zonnebloem olie. Die gezichten ook als je aan het tanken was bij de supermarkt :D mooie tijden _/-\o_

Alleen mogelijk met antieke diesels overigens.
Ik vind het overigens bijzonder dat LPG nog steeds zo onderbelicht is, daar verbaas ik mij al langer over. Aanzienlijk goedkoper om te rijden en schoner.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 17-03-2026 09:08 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wozmro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
Ik zag vanmorgen een vrachtwagen rijden waarop op de cabine stond dat het een hybride was. Toen vroeg ik me af wat vervoerders die al aan het overstappen zijn naar alternatieven nu zouden denken... (dus die al een enorme uitgave hebben gedaan om (deels) te elektrificeren...)

• Wozmro
Ik ben zelf veel op baan. En ik moet zeggen dat ik gemiddeld toch wel per dag 1 á 2 elektrische vrachtwagens (trekker/oplegger combi) zie rijden.

Nog heel weinig in het grote geheel beschouwd maar ik denk wel dat het in opmars is.

• Wozmro
Rijden op hout kan ook nog:
https://lowtechmagazine.b...eve-brandstof-voor-autos/

Wel een beetje complex.

• FastFred
Extigo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Ik heb gisteravond nog 2,159 betaald in Rotterdam (Tamoil), dus voorlopig heeft het voor mij weinig zin om naar Duitsland te rijden voor benzine.
2,159 voor E5 benzine? In Rotterdam?!

• FastFred
revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:06:
Alleen mogelijk met antieke diesels overigens.
Ik vind het overigens bijzonder dat LPG nog steeds zo onderbelicht is, daar verbaas ik mij al langer over. Aanzienlijk goedkoper om te rijden en schoner.
Dat vind ik ook van CNG auto's. Heb 1,5 jaar met een CNG auto gereden. Was flink goedkoper, ook met de duurdere mrb, en veel schoner dan benzine én diesel. Voor gezinnen die het niet breed hebben en dus vaak in een ouwe bak rijden is het een mooie manier om minder uitstoot te hebben als ze geen geld hebben voor een EV.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:44
FastFred schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:20:
2,159 voor E5 benzine? In Rotterdam?!
Lijkt mij ook sterk. Hier is de goedkoopste E5 €2,28, maar dat is E5 met ethanol van Total. Alle merken die E5 zonder ethanol leveren zitten allemaal rond de €2,50.

Al heb ik het geluk dat ik met een kwartiertje in België zit, waar de Shell VPower nog rond de €1,80 zit.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-04 15:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tdx604PyHcHJpy-PWBOp4xVKexw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UlUmZfZ3POX3F7jYYnllyWKg.png?f=fotoalbum_large

Ook zonder alle belastingen is Nederland aan de dure kant met de brandstof.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-04 19:45

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Ik zag vanmorgen een vrachtwagen rijden waarop op de cabine stond dat het een hybride was. Toen vroeg ik me af wat vervoerders die al aan het overstappen zijn naar alternatieven nu zouden denken... (dus die al een enorme uitgave hebben gedaan om (deels) te elektrificeren...)
Hoofdprobleem is volgens mij dat 1 vrachtwagen die aan het laden is meer stroom trekt dan 1 logistieke dienstverlener in totaal aan stroom verbruikt. Stroom voor (productie) bedrijfsvoering is een groot probleem tegenwoordig.

Asus Zenbook i7 256gb

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:55
[...]

Waarom?

Maar wat heeft het voor zin om maar één component van je kosten eruit te pakken? Hybride staat erom bekend om wat duurder in onderhoud te zijn. EV's schrijven meer af. Belasting is ook echt wel een verschil tussen de types die je beschrijft. Daarmee wil ik niet beweren dat een EV of een Hybride niet zinniger of voordeliger kan zijn. Echter wanneer je het over geld besparen hebt zal je die zaken ook mee moeten nemen omdat ze echt per type heel anders zijn en je er ook niet onderuit komt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• laurens0619
@sdk1985 omdat dit het brandstof topic is :p

Verder helemaal eens hoor maar ik vond het al complex om met een phev je brandstof kosten te berekenen vandaar dat ik dat apart heb gedaan. De rest is voor een ander topic :)

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Makro was €2.16,9 voor E10

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:06
Wozmro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:16:
Ik ben zelf veel op baan. En ik moet zeggen dat ik gemiddeld toch wel per dag 1 á 2 elektrische vrachtwagens (trekker/oplegger combi) zie rijden.

Nog heel weinig in het grote geheel beschouwd maar ik denk wel dat het in opmars is.
Rijden er al meer dan je denkt. Bij ons komt meermaals per week een electrische wagen met oplegger van dhl lossen. Ritje van roosendaal (waar dhl sorteercentrum zit) naar breda. Prima afstand voor zo'n combi.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Ik was al heel blij dat ik minder was gaan rijden (meer werk in de buurt) maar sinds de aanschaf van een Speedpedelec zijn de kilometers nog verder naar beneden gegaan.

Dat is ook nog eens gezonder, stukken goedkoper en laden kan deels op kosten van werk. Ik schrok laatst behoorlijk. Waar ik eerder een volle tank diesel had voor ruim 100 euro was ik de laatste keer 150 euro kwijt. Dan nog eens 250 euro mrb per maand, tel uit je winst.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

OogvanHorus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:34:
Ik was al heel blij dat ik minder was gaan rijden (meer werk in de buurt) maar sinds de aanschaf van een Speedpedelec zijn de kilometers nog verder naar beneden gegaan.

Dat is ook nog eens gezonder, stukken goedkoper en laden kan deels op kosten van werk. Ik schrok laatst behoorlijk. Waar ik eerder een volle tank diesel had voor ruim 100 euro was ik de laatste keer 150 euro kwijt. Dan nog eens 250 euro mrb per maand, tel uit je winst.
Wat voor een auto heb je dan, als je 250 euro per maand aan belasting betaald? Ik wist dat diesels duur waren in de belasting, maar zo duur?

En zeggen dat je 150 euro betaald, zegt natuurlijk niets. Doe je daar een week mee, of een maand?

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-03 14:10
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:50:
[...]

Wat voor een auto heb je dan, als je 250 euro per maand aan belasting betaald? Ik wist dat diesels duur waren in de belasting, maar zo duur?

En zeggen dat je 150 euro betaald, zegt natuurlijk niets. Doe je daar een week mee, of een maand?
Inderdaad: zó duur.

Mijn 2400kg dieselbusje doet 360,- per maand (half-tarief nog 180)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
1,70 E10 in Lanaken belgie, duurde wel even want half nederland gaat daar nu geloof ik

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

alki schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
1,70 E10 in Lanaken belgie, duurde wel even want half nederland gaat daar nu geloof ik
Snap ik wel.
Hier in t dorp staat de E10 op €2,25 en diesel €2,24.
En dat is relatief laag.
Dorp verderop bijna 10ct duurder beide.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Wat juist een voordeel is als je gebruikt koopt :*)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:29:
Rijden er al meer dan je denkt. Bij ons komt meermaals per week een electrische wagen met oplegger van dhl lossen. Ritje van roosendaal (waar dhl sorteercentrum zit) naar breda. Prima afstand voor zo'n combi.
En bussen nog veel meer, sinds 201 99,5% van nieuwe bussen in NL elektrische en inmiddels zo'n 25% van het totaal.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 18-03-2026 10:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wozmro
https://www.vrt.be/vrtnws...-bruno-over-tanktoerisme/

Dieselpompen sluiten in de grensstreek?

En als afsluiter de klassieker: 'we kijken naar de regering om...' 🙂

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Dennis1812 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Snap ik wel.
Hier in t dorp staat de E10 op €2,25 en diesel €2,24.
En dat is relatief laag.
Dorp verderop bijna 10ct duurder beide.
Dat zijn dan pompen met personeel? Hier 2,109. Wel 3 onbemande pompen in een straal van 200 meter, dus enige concurrentie. De Tango zit nog op 2,149.

Signatures zijn voor boomers.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Maasluip schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Dat zijn dan pompen met personeel? Hier 2,109. Wel 3 onbemande pompen in een straal van 200 meter, dus enige concurrentie. De Tango zit nog op 2,149.
Nee, beide onbemand

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn pomp in de wijk zit nu inmiddels op 2.28. Gaat lekker. EV doe ik niet aan want je hebt geen fatsoenlijke EV voor 5k (bedrag wat ik max uitgeef aan een auto, niet omdat ik niet meer kan betalen maar omdat ik er niet voor over heb. Zie een auto puur als een middel om van a naar b te gaan. Zie geen nut om 10k of meer te geven aan een stukje ijzer die je weer na x jaar afschrijft).

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
alki schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
Ik ga vaak naar België en dan gooi ik hem helemaal vol. Vandaag kostte de benzine E10 bij de Makro €2,164 per liter. Bij een volle tank scheelt het mij €16,10 tussen de Makro in Nederland en tanken in België. Ik rijd een Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY uit juni 2020 en rijd erg zuinig, mede doordat ik bijna overal de cruisecontrol gebruik.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Van der Berg schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:20:
Ik ga vaak naar België en dan gooi ik hem helemaal vol. Vandaag kostte de benzine E10 bij de Makro €2,164 per liter. Bij een volle tank scheelt het mij €16,10 tussen de Makro in Nederland en tanken in België. Ik rijd een Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY uit juni 2020 en rijd erg zuinig, mede doordat ik bijna overal de cruisecontrol gebruik.
De grootste besparing zit in de rechtervoet en anticiperen op wat komen gaat. Op het laatste moment op de rem voor al stilstaande auto's voor een stoplicht is er ééntje van, maar die rijstijl lijkt voor velen lastig af te leren ;)

Ik denk dat geen richting aangeven ook besparend werkt, of... ? :+

Testing, one, two ...

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
Aygo heeft dan een redelijke kleine tank. Mijn alfa scheelt t al bijna 30 euro op 55 liter

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kan niet thuisladen. Maar alsnog wordt de volgende auto waarschijnlijk een EV. Ik kan op het werk laden (tegen een redelijk tarief) dus als ik ook maar een beetje range heb kom dat prima uit. Verder gewoon via Tesla met een abbo ofzo…

Wij gaan bijna nooit met de auto op vakantie, geen caravan en ritjes zijn 99% van de tijd gewoon kort.

PHEV ga ik iig niet aan beginnen.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

magnifor schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:18:
Mijn pomp in de wijk zit nu inmiddels op 2.28. Gaat lekker. EV doe ik niet aan want je hebt geen fatsoenlijke EV voor 5k (bedrag wat ik max uitgeef aan een auto, niet omdat ik niet meer kan betalen maar omdat ik er niet voor over heb. Zie een auto puur als een middel om van a naar b te gaan. Zie geen nut om 10k of meer te geven aan een stukje ijzer die je weer na x jaar afschrijft).
Je moet naar TCO kijken, niet sec naar aanschafprijs. Als de benzineprijzen zo blijven (of doorgaan met stijgen) heb je grote kans dat je met een 15K Kona EV gewoonweg goedkoper uitbent dan een 5K ICE.

Ik denk er zelf ook aan om mijn ICE eerder weg te doen dan eigenlijk de planning was. Maar ik neem geen overhaaste beslissingen

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2026 16:13 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Qua simpel woon/werk heb ik ook al van alles door mijn hoofd laten spoken.

Fietsen is, met op dit moment 45km enkele reis, geen optie. Het OV ook niet, want dan ben ik letterlijk 3x zo lang onderweg.

Klein goedkoop autootje of kleine EV erbij? Kan hem hier wel kwijt, maar de besparing in euro's is minimaal als het een derde auto wordt.

Onze hoofdauto (BMW 330i) kan/gaat niet weg voor iets kleiners, want is onze gezinsauto en is nodig om een caravan te trekken. Plus dat die auto ook uitermate goed bevalt. Op mijn woon/werk route haal ik 1:16, dus ook dat is niet per definitie heel slecht. Onderhoud valt mij tot nu toe ook reuze mee. Afschrijving is de grootste kostenpost, maar daar heeft elke relatief jonge auto last van.

Een full EV icm met een caravan naar Zuid Europa in het hoogseizoen zie ik nog niet zitten. En ja, het kan maar ik zie nog wel wat beren op de weg waar ik absoluut geen zin in heb.

Een hybride zou prima kunnen en als er een auto komt is de kans ook groot dat dat het wordt. Veel km's zouden we dan elektrisch kunnen rijden. Eerlijk is eerlijk, de auto's waar ik naar kijk icm luxe/vermogen/trekgewicht zijn als benzine uitvoering schaars en erg duur, als hybride juist veel meer aanbod en aantrekkelijkere prijzen.

De tweede auto is een Citroen C1. Tsja, goedkoper wordt auto rijden niet. Verzeker/belasting +/- 40eu per maand. Verbruik van 1:19 gemiddeld denk ik. Afschrijving? We hebben hem al 10 jaar, ik denk dat de afschrijving 1000eu is. Mocht deze onverhoopt sneuvelen dan zou een kleine full EV een logische opvolger zijn, kostentechnisch hoop ik dat dat nog even duurt.

Al met al doen we nog even niets. Auto's bevallen goed, brandstofprijzen zijn vervelend maar overleven we ook wel.
Een auto erbij lijkt me in geen enkel scenario verstandig.

Ik zou dan juist die C1 wegdoen voor een degelijke / kleine EV. Wat je zelf ook al zegt.

Denk aan Kia EV2 of een Inster. Dan gebruik je die voor woon-werk en de BMW voor vakantie.

Wij hebben maar 1 auto (sowieso een aanrader) maar als wij er klassiek twee hadden (grote en boodschappenwagen) had ik die boodschappenwagen echt allang EV gemaakt. Ik snap mensen dan ook niet die blijven doorkachelen in UPjes, C1tjes etc als 2e auto… Voor pakweg 15k heb je een hardstikke goedkope en betrouwbare EV….

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2026 16:21 ]

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Je moet naar TCO kijken, niet sec naar aanschafprijs. Als de benzineprijzen zo blijven (of doorgaan met stijgen) heb je grote kans dat je met een 15K Kona EV gewoonweg goedkoper uitbent dan een 5K ICE.

Ik denk er zelf ook aan om mijn ICE eerder weg te doen dan eigenlijk de planning was. Maar ik neem geen overhaaste beslissingen
TCO is leuk maar wanneer draai ik break even? Als het 10 jaar duurt voodat ik het prijsverschil heb eruitgehaald is dat dan de moeite waard? Dat zelfde euvel heb ik nu met accus en waterpompen. De TCO zal vast en zeker wel lager zijn maar als ik dat pas na 8 jaar ofzo eruit heb is dat mij te lang want er stromen tegen die tijd vele wateren onder de brug en ook heb ik wat dat betreft weinig vertrouwen in de politiek gezien die wanneer de overheid te veel inkomsten misloopt altijd met iets komen om de voordelen die je nu hebt (deels) ongedaan te maken. We zagen dat met Zonnepanelen en EV's worden ook steeds onaantrekkelijker vergeleken met het begin. En hoef geen SUV, iets van een UP of een Aygo is voor mij meer dan voldoende.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

FreakNL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Wij hebben maar 1 auto (sowieso een aanrader) maar als wij er klassiek twee hadden (grote en boodschappenwagen) had ik die boodschappenwagen echt allang EV gemaakt. Ik snap mensen dan ook niet die blijven doorkachelen in UPjes, C1tjes etc als 2e auto… Voor pakweg 15k heb je een hardstikke goedkope en betrouwbare EV….
Daarom is onze tweede auto een speelgoed-auto die gewoon zelf ook leuk is om te rijden. Dat is ook de auto die zeker voorlopig niet vervangen gaat worden. De grote wel, over een jaar of 2, 3... (eerst moet de infrastructuur komen dat we sowieso een laadpaal zouden kunnen gaan plaatsen).

Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste