Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:36
Wispe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:32:
Als je de hoofdprijs wil betalen, moet je naar de Esso in Amsterdam-Centrum gaan: €2,43/pl voor E95 en €2,42/pl voor diesel. _O-
Zaterdag langs de a28 getankt voor €2,54 met de pas van het werk, 50 liter voor €127. Echt bizarre prijzen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-03 08:37
Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Hopen dat jerrycans met benzine vullen geen rage wordt want dat zal duren tot er iemand zichzelf in brand steekt. Of zichzelf met zijn wagen en tankstation er bij.

De omgeving rond een benzinepomp is nog altijd een explosiegevaarlijke omgeving.

Niet roken, niet bellen, oppassen met statische elektriciteit.
Er zal vast dit jaar nog een bericht opduiken dat het ergens fout is gegaan. Bonuspunten als de persoonlijke voorraad vuurwerk ook mee de hens in gaat.

Een paar knaken laat de Nederlander al snel domme dingen doen. Nu denk ik niet dat men de peut op zolder onder het gastenbed legt, tenzij men een echte petrolhead verwacht, maar je zou maar even vergeten goed te luchten in de schuur voordat je begint met een klusje.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22
Cid Highwind schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:16:
[...]

Er zal vast dit jaar nog een bericht opduiken dat het ergens fout is gegaan. Bonuspunten als de persoonlijke voorraad vuurwerk ook mee de hens in gaat.

Een paar knaken laat de Nederlander al snel domme dingen doen. Nu denk ik niet dat men de peut op zolder onder het gastenbed legt, tenzij men een echte petrolhead verwacht, maar je zou maar even vergeten goed te luchten in de schuur voordat je begint met een klusje.
_O-

Waarom moet je eerst goed luchten als de benzine in afgesloten jerrycans zit? Je doet alsof benzine in een jerrycan hoog explosief is....

Maar laat me raden: je hebt nog een cv-ketel in huis toch? Elk jaar zijn er wel 4 gasexplosies die volledige huizen of zelfs appartementencomplexen wegblazen. En toch zie ik mensen niet overstappen op all electric vanwege het gevaar van gas.

Er zal vast 1 iemand zijn tuinhuisje in vuur en vlam zetten door heel onhandig opslaan van benzine. Maar geen enkel risico is naar 0 terug te brengen. Een paar jerrycans benzine opslaan staat echt heel laag op de lijst met gevaarlijke stoffen.

Ik denk dat iedereen die wel eens schildert met verf op terpentinebasis. En dan heb je ook een fles thinner in huis. Als je het nu hebt over brandgevaarlijk.... Maar daar hoor je niemand over. En dat is slechts 1 voorbeeld. Er zijn zoveel stoffen die je in huis hebt die veel gevaarlijker zijn.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:52
Risico's kan je nooit helemaal uitsluiten maar aan de andere kant is de moeite om de grootste risico's te vermijden minimaal in verhouding tot wat de gevolgen kunnen zijn als het misloopt.

Ik had hier net nog: een winkel waar een nieuwe gasleiding geplaatst werd met stopkraan op het einde maar geen eindstop. Een tijdelijke situatie maar er zou maar net iemand per ongeluk een tikje moeten geven die stopkraan en de winkel vult zich langzaam met gas..

Gewoon even beleefd gemeld aan de uitbater en vandaag komt de installateur terug om er een stop op te zetten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 14:26
Binnenkort ook naar belgie want rij lpg dus sowieso handig maar die benzineprijs daar kan onze regering nog van leren om het zo te houden, maar nee we laten iedereen naar de zuiderburen gaan.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-03 09:10
Dennis1812 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:38:
Minder rijden is hier helaas alleen niet te doen.
Ik gebruik de Megane bijna 100% voor woon -werk. Thuiswerken kan niet.
En vakantie dan, maar we gaan dit jaar niet op vakantie.

Maar we veranderen er inderdaad niks aan.
Thuiswerken kan niet. Hoe dan?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:14

Destruction

(ex-)Automonteur

Speedster schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Niet iedereen doet kantoorwerk he...

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:21

Dennis1812

Amateur prutser

Speedster schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Ik werk op de meldkamer ambulancezorg.
Wij zitten gemeenschappelijk met politie en brandweer. Het is een functie die je echt als team uitvoert.

Thuis kan dit niet. Dan mis je belangrijke info en communicatie is niet te doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-03 09:10
Destruction schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Niet iedereen doet kantoorwerk he...
Dat begrijp ik, echter de mensen die dat wel doen kunnen beter thuisblijven Totale onzin om naar een kantoor te gaan om daar achter een PC te gaan zitten.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:21
Speedster schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Dat begrijp ik, echter de mensen die dat wel doen kunnen beter thuisblijven Totale onzin om naar een kantoor te gaan om daar achter een PC te gaan zitten.
Makkelijk praten, maar zelf mensen die het zouden kunnen doen, moeten het ook nog maar MOGEN doen.
Ik merk steeds vaker om mij heen dat bedrijven langzaamaan weer personeel verplichten om naar kantoor te komen.
Daarnaast ben ik het niet helemaal met je eens dat het totale onzin is. Werk bevat vaak ook een sociale factor, ja zelfs in IT werk. Ik werk erg graag thuis, alleen. Maar zo op kantoor merk ik wel dat ik sneller kan schakelen met collega's. Even meekijken en elkaar helpen gebeurd sneller op kantoor dan wanneer ik thuis zit. Ook gezellig met elkaar even lopen in de pauze schept ook een band.

*sowieso

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Afhankelijk van beroep / functie / bedrijf geef jij je werkgever dan nog meer reden om je te vervangen door iemand uit het Oostblok of India.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

PalingDrone schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:46:
[...]

En dan hadden die "experts" van nu.nl vanmiddag nog het advies om je jerrycan niet helemaal vol te tanken want dat zou gevaarlijk zijn 8)7
Vooral 10 liter tanken in een 20 liter jerrycan :X , dan weet je tenminste zeker dat je 10 liter uiterst explosief mengsel hebt hangen boven je 10 liter peut...
20 liter benzine in een vol tankje kan weinig kwaad om over diesel nog maar te zwijgen.
Die experts van nu.nl zijn sowieso altijd een grap. Zal er niet te veel over uitwijden want ook DPG, maar die hebben 9/10 keer adviezen die regelrecht tegen alle logica en daadwerkelijke experts in gaan. Journalistieke integriteit geldt blijkbaar niet wanneer je mensen zoekt om een zinnetje van te kunnen quoten :+

Dat je niet mag bellen bij een pomp snap ik overigens niet, want er is niks aan je telefoon dat gevaarlijker is dan wanneer je je motor weer start. Afleiding snap ik, maar dat is volgens o.a. ANWB niet de belangrijkste reden?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17
[...]

Hou toch op zeg, het gevaar zit 'm in de damp, jeweetwel wat je ruikt tijdens het tanken, niet in die paar druppels die je morst.
Hoe vaak ik niet tankstationpersoneel "buiten" heb zien roken op hun terrein, mensen die onbewust met een peuk in de mond staan te tanken komt ook nog wel eens voor, bellend nog vaker, zelfs met draaiende motor tankt men soms. Mocht de medewerker dat zien dan wordt diegene uiteraard wel even aangesproken via de intercom maar het vullen van tankjes, zoals ook gebeurt voor buitenboordmotoren, grasmaaiers, whatever vormt net zo veel risico als het tanken van een auto.

En dan hadden die "experts" van nu.nl vanmiddag nog het advies om je jerrycan niet helemaal vol te tanken want dat zou gevaarlijk zijn 8)7
Vooral 10 liter tanken in een 20 liter jerrycan :X , dan weet je tenminste zeker dat je 10 liter uiterst explosief mengsel hebt hangen boven je 10 liter peut...
20 liter benzine in een vol tankje kan weinig kwaad om over diesel nog maar te zwijgen.
Van die Experts heb ik nooit een hoge pet op :X Gewoon in een jerrycan maximaal tanken wat de fabrikant voorschrijft en zorgen dat het een goedgekeurde jerrycan is dan zit je goed.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
[...]

Zelfs als je alleen kantoorwerk doet wat je ook thuis kunt doen, is het vaak heel handig om regelmatig met je collega's te zitten. 1 of 2 dagen thuis zal meestal geen probleem zijn, maar in de meeste banen is het wel heel nuttig om ook een aantal dagen bij je collega's op de vloer te zitten.

[removed]

• Wozmro
Oon schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Die experts van nu.nl zijn sowieso altijd een grap. Zal er niet te veel over uitwijden want ook DPG, maar die hebben 9/10 keer adviezen die regelrecht tegen alle logica en daadwerkelijke experts in gaan. Journalistieke integriteit geldt blijkbaar niet wanneer je mensen zoekt om een zinnetje van te kunnen quoten :+

Dat je niet mag bellen bij een pomp snap ik overigens niet, want er is niks aan je telefoon dat gevaarlijker is dan wanneer je je motor weer start. Afleiding snap ik, maar dat is volgens o.a. ANWB niet de belangrijkste reden?
Het klopt dat het risico klein is bij bellen tijdens het gewoon tanken. Je zou al moeten je telefoon vlakbij de tankopening houden tijdens het bellen.

Maar bij het vullen van een jerrycan is het risico misschien al iets groter. Komt er nog bij dat mensen ook niet meer gewoon zijn om jerrycans af te vullen.

Het klopt ook dat ook de auto zelf een potentieel risico is. Soms worden de gezoneerde zones rond de pomp zodanig groot gekozen(ingetekend op het zoneringsplan) dat je eigenlijk niet mag parkeren naast de (benzine)pomp 🙂
In dat geval moet je je auto eerst wat verderop parkeren, de motor laten afkoelen, je auto duwen tot bij de pomp, tanken, je auto weer wegduwen en dan pas weer de motor starten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21
redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Zelfs als je alleen kantoorwerk doet wat je ook thuis kunt doen, is het vaak heel handig om regelmatig met je collega's te zitten. 1 of 2 dagen thuis zal meestal geen probleem zijn, maar in de meeste banen is het wel heel nuttig om ook een aantal dagen bij je collega's op de vloer te zitten.
En het heeft een positief effect op de drukte op de weg. 10% minder verkeer, neemt bijna de helft van de files weg. :) En goede doorstroming heeft dan weer een positief effect op verbruik en emissies :)

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10
Dennis1812 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:50:
[...]

Ja, sowieso snelweg tanken moet je al nooit doen.
2km van de snelweg af zit je al 30-40ct goedkoper.

En als je in de buurt van een grens woont is dat het beste. België of Duitsland. België heeft een prijs plafond voor brandstofprijzen. Dus dat is het meest interessante nu.
Maar het kost best veel tijd als je niet in de buurt woont.

Nu hier in het dorp hebben we een BP en een Mabro Oil. Meestal was de Mabro Oil beduidend duurder. Maar die veranderen de prijzen maar eens per 3 dagen ofzo. En de BP dagelijks. Dus nu is de Mabro vaak goedkoper.

Ik tank 90% van de tijd BP. Is normaal de goedkoopste. Zit bij het werk een Tinq. Die is meestal 2ct duurder dan thuis. Maar soms moet het.

Als ik bij mijn moeder tank ben ik het voordeligste. Die hebben een Sakko. Vrij kleine speler volgens mij. Meteen bij op/afrit naar de A58. Maar standaard 5ct onder onze BP.

België zou ik wel vaker willen doen. Maar de tijd is daar wel het heikel punt.

Edit: goede overzichtelijke app voor de prijzen. Laat ook België en Duitsland zien en je kan favoriete brandstofsoort instellen etc. Is directlease tankservice. Je hebt geen account ofzo nodig. Ook geen lease of iets. Werkt wel heel prettig en snel. En nog niet meegemaakt dat het niet correct was.
Nu het zo snel wisselt gebruik ik hem weer wat vaker.
Grappig Esso langs de A9 Heemskerk is 1 van de goedkoopste. :P

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:57:
[...]

En het heeft een positief effect op de drukte op de weg. 10% minder verkeer, neemt bijna de helft van de files weg. :) En goede doorstroming heeft dan weer een positief effect op verbruik en emissies :)
En de helft minder files zorgt weer voor meer verkeer op de weg ;) .

Want het is natuurlijk geen toeval dat het wegennet eigenlijk net niet toereikend is, dat is niet omdat met iets meer wegen alle files voorbij zijn, maar omdat het een systeem is wat tot op zekere hoogte zichzelf in stand houdt.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21
Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:23:
[...]

En de helft minder files zorgt weer voor meer verkeer op de weg ;) .

Want het is natuurlijk geen toeval dat het wegennet eigenlijk net niet toereikend is, dat is niet omdat met iets meer wegen alle files voorbij zijn, maar omdat het een systeem is wat tot op zekere hoogte zichzelf in stand houdt.
Minder files maakt een auto rit aantrekkelijker ja, zolang er weinig concurrentie is van trein / fiets of andere alternatieven.
Zolang bijv een retrourtje tweede klassen Den Haag <> Utrecht Centraal nog steeds 30 eu kost, en dan reis ik nog niet van deur tot deur. Zo kan het OV niet concurreren natuurlijk.

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-03 14:14
Wozmro schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Het klopt dat het risico klein is bij bellen tijdens het gewoon tanken. Je zou al moeten je telefoon vlakbij de tankopening houden tijdens het bellen.

Maar bij het vullen van een jerrycan is het risico misschien al iets groter. Komt er nog bij dat mensen ook niet meer gewoon zijn om jerrycans af te vullen.

Het klopt ook dat ook de auto zelf een potentieel risico is. Soms worden de gezoneerde zones rond de pomp zodanig groot gekozen(ingetekend op het zoneringsplan) dat je eigenlijk niet mag parkeren naast de (benzine)pomp 🙂
In dat geval moet je je auto eerst wat verderop parkeren, de motor laten afkoelen, je auto duwen tot bij de pomp, tanken, je auto weer wegduwen en dan pas weer de motor starten.
Gisteren de wagen van de vrouw gaan tanken en heb met verbazing toegekeken hoe de bestuurders met gele nummerplaat (zelf belg dus :9 ) te werk gingen om 21:30 op een industrieterrein dichtbij de grens.

Buiten het feit dat de volledige rijweg vastgezet was zodat zelfs de niet meer vertrokken kon worden aan de pomp was het vooral het vullen van bidons waar ik echt bang van werd.
Auto voor men (grootte van Polo ofzo) met 4 * 25L bidon in de koffer en dan met het tankpistool rechtstreeks deze in de koffer vullen en dan nog enkele kleinere van de achterbank halen om ook te vullen.

Ik begrijp goed dat de prijzen de pan uit swingen, maar blijkbaar wordt soms zelfs het gezond verstand thuis achtergelaten om meer plaats te krijgen voor bidons |:( .
Ik spreek bewust over bidons, want veel jerrycans heb ik niet gezien.

Het heeft toch een therapeutische werking zo even de frustraties van me afschrijven >:)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Dan is het ook afgelopen met de files, dat hebben we in de corona tijd al gezien. Tel uit je winst in brandstofkosten en uitstoot.

Zeker in de discussie over de toekomst van onze mobiliteit moet je actief verkeer gaan filteren en elke auto die daar niet 100% noodzakelijk hoeft te rijden, moet daar ook niet meer rijden. Weigerachtige werkgevers kun je met forse boetes afdwingen mee te werken. Doen ze dat netjes dan bespaart het geld (want minder kantoorruimte nodig), doen ze het niet dan kost het veel geld.

[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 10-03-2026 10:57 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-03 15:41

Wailing_Banshee

You're Next

Destruction schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Dan is het ook afgelopen met de files, dat hebben we in de corona tijd al gezien. Tel uit je winst in brandstofkosten en uitstoot.

Zeker in de discussie over de toekomst van onze mobiliteit moet je actief verkeer gaan filteren en elke auto die daar niet 100% noodzakelijk hoeft te rijden, moet daar ook niet meer rijden. Weigerachtige werkgevers kun je met forse boetes afdwingen mee te werken. Doen ze dat netjes dan bespaart het geld (want minder kantoorruimte nodig), doen ze het niet dan kost het veel geld.
Zolang ze het recht op thuiswerken nog niet eens willen bespreken is dat een utopie. En 1 of 2 keer per week naar kantoor vind ik zelf wel prettig. Maar mijn werkgever moet dan wel beseffen dat ik carpool, en dat mijn werktijden dus behoorlijk star zijn op kantoordagen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Destruction schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Binnenkort weer de jaren 50/70 maatregelen met 'autovrije zondag' etc :P

https://www.maxvandaag.nl...zondagen-in-1973-en-1974/
Als gevolg van de Nederlandse steun aan Israël tijdens de Jom Kipoer-oorlog in 1973, krijgt Nederland te maken met een olieboycot van olieproducerende landen in het Midden-Oosten. Hierdoor dreigt er schaarste aan olie te ontstaan. Het kabinet-Den Uyl kondigt daarom een aantal maatregelen af, waaronder autoloze zondagen. De 1e zondag zonder auto’s op de weg is op 4 november 1973, in 2023 50 jaar geleden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

SniperGuy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Van die Experts heb ik nooit een hoge pet op :X Gewoon in een jerrycan maximaal tanken wat de fabrikant voorschrijft en zorgen dat het een goedgekeurde jerrycan is dan zit je goed.
Wat de fabrikant voorschrijft, dat zeg je heel goed. :)

Ik heb het eens geprobeerd, in de 20l jerrycans die ik heb, past 23 liter. Dan zit 'ie ook echt tot het randje vol. Alleen heb je dan ook geen enkele expansieruimte meer over. En als je de brandstof uit een koele ondergrondse tank vervolgens in een warme garage zet, kon die druk best wel eens oplopen...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:08
YakuzA schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Binnenkort weer de jaren 50/70 maatregelen met 'autovrije zondag' etc :P

https://www.maxvandaag.nl...zondagen-in-1973-en-1974/

[...]
Lol... zou je in 2026 moeten proberen. Breekt meteen de pleuris uit omdat iedereen zichzelf wel een uitzondering vind om wat voor reden dan ook dat ze gewoon de weg op mogen. :P

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
Wat een absurde vraag om te stellen zonder te weten wat iemand voor werk doet; dan redeneer je wel heel erg uit eigen bubbel. In de IT is regelmatig thuiswerken absoluut gemeengoed, voor een groot deel van de banen/sectoren is het echter helemaal geen optie (ca. 50%) of simpelweg not-done.

Ik werk zelf in de chemie en met uitzondering van wat ondersteunende functies wordt al het kantoorpersoneel ook gewoon geacht vrijwel altijd on-site te zijn. Ook tijdens corona is daar niets aan veranderd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:26

dollyking

duck tape

als je nu dit topic zo maar tegenkomt en je begint op pagina 1 uit 2013 te lezen, euro 95 € 1,73... waar gaat dit naar toe? iedereen in rep en roer. nu 13 jaar! later, een hoop inflatie verder, zuinigere auto's, betere benzine.
nu kijken we naar € 2.50 per liter? ben ik dan de enige die zegt : valt wel mee?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dollyking schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:07:
als je nu dit topic zo maar tegenkomt en je begint op pagina 1 uit 2013 te lezen, euro 95 € 1,73... waar gaat dit naar toe? iedereen in rep en roer. nu 13 jaar! later, een hoop inflatie verder, zuinigere auto's, betere benzine.
nu kijken we naar € 2.50 per liter? ben ik dan de enige die zegt : valt wel mee?
Tuurlijk niet! Ik zou liever nu die 1,73 betalen dan die 2,50 :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

13 jaar geleden hadden we eigenlijk geen beschikking over EV's met een goede range.
Gisteren toch weer 130km met de auto afgelegd tegen een wooping €1.85 :D

Autorijden is nog nooit zo goedkoop geweest 8)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:10
revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:47:
[...]

13 jaar geleden hadden we eigenlijk geen beschikking over EV's met een goede range.
Gisteren toch weer 130km met de auto afgelegd tegen een wooping €1.85 :D

Autorijden is nog nooit zo goedkoop geweest 8)
Ah, je hebt je EV met goede range gratis gekregen, da's altijd handig!

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Wozmro
Je ziet wat ze allemaal moeten uitspoken om de prijs van fossiel naar boven te duwen...

Er zal nog tientallen jaren fossiele brandstoffen gebruikt worden maar veel minder en het zal niet meer zo dominant zijn dat ze de prijs kunnen bepalen.

Nu enkel nog die oude mannetjes met hun waangedachten wegkrijgen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LordSinclair schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:49:
[...]

Ah, je hebt je EV met goede range gratis gekregen, da's altijd handig!
Ik wis niet dat brandstof auto's gratis uit de lucht kwamen vallen, weer wat geleerd!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• LordSinclair
revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Ik wis niet dat brandstof auto's gratis uit de lucht kwamen vallen, weer wat geleerd!
Nee, maar vergelijkbare auto's zijn wel een stuk goedkoper. En daarnaast zijn die goedkope elektriciteitstarieven alleen weggelegd als je zelf kan laden. Wat voor vele zonder eigen oprit niet van toepassing is en wederom aan de goden overlevert zijn kwa kWh kosten.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Mensen blijven altijd klagen dat brandstof te duur is. Al zou je er 50 cent aan belasting vanaf halen, blijven mensen klagen dat het in land X nog steeds goedkoper is. Het heeft daarom ook weinig zin om weer een belastingkorting daarop toe te passen. (En die belasting zou via een andere weg toch weer geïnd moeten worden.)

Blijkbaar is ondanks de hoge brandstofprijzen de auto nog steeds het favorietste of goedkoopste vervoersmiddel, want anders hadden we wel minder auto's op de weg gezien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

franssie

Save the albatross

Ik schrik meer van de horeca prijzen dan van de pomp. Maar ik heb een zuinige auto, een volle tank van dertig liter kost me evenveel als een goede lunch.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

LordSinclair schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Nee, maar vergelijkbare auto's zijn wel een stuk goedkoper. En daarnaast zijn die goedkope elektriciteitstarieven alleen weggelegd als je zelf kan laden. Wat voor vele zonder eigen oprit niet van toepassing is en wederom aan de goden overlevert zijn kwa kWh kosten.
Niet tweedehands. Als je voor 10k een auto kan kopen, is voor heel wat mensen een Kona/Niro gewoon met afstand de beste/goedkoopste keuze. Kun je meer uitgeven, kom je al snel in het land van Model 3's, Enyags, Ioniq 5's en EV6'en. Koop je echt geen vergelijkbare non-EV voor qua leeftijd, kilometerstand en klasse.

Als je echt maar een paar duizend kan uitgeven is het nog wat triest inderdaad, maar zoveel benzine-auto koop je ook niet meer voor 5000 euro.

En ja, je bent afhankelijk van publieke laders als je niet thuis kan laden, maar dat is niet anders dan dat een dinosaprijder, wat ik ook nog ben, afhankelijk is van de olieboeren. Dus ik zie het argument niet helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinHood op 10-03-2026 13:08 ]

People as things, that’s where it starts.

• LordSinclair
RobinHood schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Niet tweedehands. Als je voor 10k een auto kan kopen, is voor heel wat mensen een Kona/Niro gewoon met afstand de beste/goedkoopste keuze. Kun je meer uitgeven, kom je al snel in het land van Model 3's, Enyags, Ioniq 5's en EV6'en. Koop je echt geen vergelijkbare non-EV voor qua leeftijd, kilometerstand en klasse.

Als je echt maar een paar duizend kan uitgeven is het nog wat triest inderdaad, maar zoveel benzine-auto koop je ook niet meer voor 5000 euro.

En ja, je bent afhankelijk van publieke laders als je niet thuis kan laden, maar dat is niet anders dan dat een dinosaprijder, wat ik ook nog ben, afhankelijk is van de olieboeren. Dus ik zie het argument niet helemaal.
Wanneer je een nieuwe auto nodig hebt is dat inderdaad een goede overweging. Maar als je bestaande auto nog prima is, is het alleen maar extra geld uitgeven. En als ik dan de 130km van hier eerder pak. Met een Kona kom ik op 130km * 0.188 kWh/km * 0.67 euro/kWh (gemeente paal). = 16.37 euro
Benzine: 130km / 15 km/l * 2.30 euro = 19.93 euro.
Het scheelt wel een beetje, maar niet zo bizar veel. Verder zit er natuurlijk verschil in wegenbelasting, verzekering, maar ook zaken als afschrijving en onderhoud wat niet altijd specifiek in het voordeel van de EV vallen. Dus een totale berekening is daarmee ook nog aardig complex.

[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 10-03-2026 13:26 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06

The Zep Man

🏴‍☠️

LordSinclair schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:21:
Het scheelt wel een beetje, maar niet zo bizar veel. Verder zit er natuurlijk verschil in wegenbelasting, verzekering, maar ook zaken als afschrijving en onderhoud wat niet altijd specifiek in het voordeel van de EV vallen.
Wat ook nog speelt is flexibiliteit in hoeveel gereisd "moet" worden. Mogelijk kan het prijsverschil in energiekosten over de periode waarin brandstof duurder is gecompenseerd worden door van een paar ritjes met een ICE af te zien. Het nettoresultaat in kosten is dan hetzelfde. Dat ligt natuurlijk aan hoeveel en waarvoor je rijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 10-03-2026 13:41 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:12

Theo

moederbord

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:43:
[...]

Tuurlijk niet! Ik zou liever nu die 1,73 betalen dan die 2,50 :D
De inflatie sinds 2013 is in totaal zo'n 40% (bron). Die 1.73 van 2013 is dus gelijk aan 2.42 euro in 2026, en dat komt akelig overeen met wat je vandaag mag betalen voor een liter.
Het is ook leuk om het te vergelijken met het minimumloon uit 2013 en vandaag om te bepalen hoe een liter benzine in verhouding staat tot een minimumloon.
Minimumloon in 2013 was 1469 euro; ofwel 849 liter benzine :P
Minimumloon vandaag is 2277 euro. Liter benzine kost vandaag 2.30 euro bij een niet al te dure pomp waarmee je voor een minimumloon dus 949 liter benzine kunt kopen.

Gebaseerd op inflatie zou een goedkope liter 2.42 euro moeten kosten. Gekoppeld aan de lonen zelfs 2.68 euro (849 liter voor een minimumloon, net zoals in 2013)
Benzine is dus in de jaren goedkoper geworden omdat de inflatie -en de lonen- harder stijgen dan de benzineprijzen.

Nog steeds vervelend om prijzen te zien die met een twee beginnen voor een liter :( Maar het brengt wel zaken in pespectif; het is duur, maar niet duurder dan de afgelopen tig jaren..

[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 10-03-2026 13:46 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Theo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:44:
[...]

De inflatie sinds 2013 is in totaal zo'n 40% (bron). Die 1.73 van 2013 is dus gelijk aan 2.42 euro in 2026, en dat komt akelig overeen met wat je vandaag mag betalen voor een liter.
Minimumloon in 2013 was 1469 euro; ofwel 849 liter benzine :P
Minimumloon vandaag is 2277 euro. Liter benzine kost vandaag 2.30 euro bij een niet al te dure pomp waarmee je voor een minimumloon dus 949 liter benzine kunt kopen.

Gebaseerd op inflatie zou een goedkope liter 2.42 euro moeten kosten. Gekoppeld aan de lonen zelfs 2.68 euro.
Benzine is dus in de jaren goedkoper geworden omdat de inflatie -en de lonen- harder stijgen dan de benzineprijzen.

Nog steeds vervelend om prijzen te zien die met een twee beginnen voor een liter :( Maar het brengt wel zaken in pespectif; het is duur, maar niet duurder dan de afgelopen tig jaren..
Hey, ik ben maar een simpele programmeur, en geen econoom :P

Ik weet nog at de prijs, ergens begin 2000 (moet ergens tussen 2004 en 2007 zijn geweest), 1,50 was. Ik zat toen net in die periode dat hij "heel hoog" stond bij een klus waarbij ik op de fiets kon. Net toen de prijs weer begon te dalen, was die klus afgelopen.
Die goeie oude tijd....

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LordSinclair schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:21:
[...]

En als ik dan de 130km van hier eerder pak. Met een Kona kom ik op 130km * 0.188 kWh/km * 0.67 euro/kWh (gemeente paal). = 16.37 euro
Benzine: 130km / 15 km/l * 2.30 euro = 19.93 euro.
Mijn snelwegrit was 11kWh /100km met een accu die geladen was voor 0.13/kWh = 1.85

Dit is overigens wel een erg gunstige rit, maar 2 ct /km is met uitzondering van de winter heel realistisch met thuisladen en een dynamisch contract. Ik blijf mij daarom verbazen dat er nog zoveel mensen zijn met een mogelijkheid om thuis te laden maar toch op die peperdure brandstof blijven rijden.

[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 10-03-2026 14:05 ]

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
Dennis1812 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:50:
[...]
Edit: goede overzichtelijke app voor de prijzen. Laat ook België en Duitsland zien en je kan favoriete brandstofsoort instellen etc. Is directlease tankservice. Je hebt geen account ofzo nodig. Ook geen lease of iets. Werkt wel heel prettig en snel. En nog niet meegemaakt dat het niet correct was.
Nu het zo snel wisselt gebruik ik hem weer wat vaker.
De app van Directlease laat helaas geen prijzen in Duitsland zien, wel in Belgie.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:03:
[...]
Ik blijf mij daarom verbazen dat er nog zoveel mensen zijn met een mogelijkheid om thuis te laden maar toch op die peperdure brandstof blijven rijden.
Er zijn nog steeds heel veel mensen die de aanschaf van een EV niet kunnen betalen.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:51
gerritjan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:14:
[...]

De app van Directlease laat helaas geen prijzen in Duitsland zien, wel in Belgie.
Voor Duitsland heb je clever-tanken.de (hebben zowel website als apps)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
[...]

Mijn snelwegrit was 11kWh /100km met een accu die geladen was voor 0.13/kWh = 1.85

Dit is overigens wel een erg gunstige rit, maar 2 ct /km is met uitzondering van de winter heel realistisch met thuisladen en een dynamisch contract. Ik blijf mij daarom verbazen dat er nog zoveel mensen zijn met een mogelijkheid om thuis te laden maar toch op die peperdure brandstof blijven rijden.
Omdat je dan een peperdure auto moet hebben (mits je iets soortgelijks als je ICE wil hebben) en dan op vakantie alsnog duurder en langer onderweg bent dan met je ICE. En dan nog werkt het alleen als je echt thuis kunt laden, zodra je aan de straat moet laden is de winst een heel stuk kleiner.

[removed]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
gerritjan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:17:
Er zijn nog steeds heel veel mensen die de aanschaf van een EV niet kunnen betalen.
Als een benzineauto een hogere TCO heeft kan je natuurlijk niet zeggen dat ze een EV niet kunnen betalen. Dan ben je slachtoffer van de calvinistische mentaliteit die geen financiering wil overwegen.

Voor mensen met kleine beurs die niet veel rijden zijn er private lease opties vanaf €250/maand; veel gooedkoper dan dat komt je met een klein brandstofautootje ook niet uit tenzij je wat geluk hebt of handig bent in aankoop en/of onderhoud.

Dan wordt het dus meer een probleem dat mensen die goedkope elektrische auto niet willen betalen omdat ze liever een brandstofauto rijden die goedkoop is in aanschaf maar onder de streep meer kost (omdat die auto er leuker uitziet bijvoorbeeld).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 10-03-2026 16:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wozmro
redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Omdat je dan een peperdure auto moet hebben (mits je iets soortgelijks als je ICE wil hebben) en dan op vakantie alsnog duurder en langer onderweg bent dan met je ICE. En dan nog werkt het alleen als je echt thuis kunt laden, zodra je aan de straat moet laden is de winst een heel stuk kleiner.
Wat betreft de energiekost: de gemiddelde prijs per kWh publiek elektrisch laden of benzine tanken is zowat gelijk per gereden kilometer.

Wat er wel nog een aspect is: brandstof tanken is veel meer gereguleerd qua prijs en praktische handelingen. Het is in pakweg 100 jaar tijd geëvolueerd van een glazen fles benzine kopen bij de apotheker tot de volautomatische pomp met pinpas.

Bij publiek laden is het nog iets meer klooien en minder transparant. Nog iets meer het wilde Westen ivgl met fossiel tanken.

Allé ja, tot we bordjes 'leeg' zien hangen aan de benzinepompen natuurlijk. 😁

[ Voor 7% gewijzigd door Wozmro op 10-03-2026 16:16 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06

The Zep Man

🏴‍☠️

assje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:09:
Dan wordt het dus meer een probleem dat mensen die goedkope elektrische auto niet willen betalen omdat ze liever een brandstofauto rijden die goedkoop is in aanschaf maar onder de streep meer kost (omdat die auto er leuker uitziet bijvoorbeeld).
Of omdat in die prijscategorie ICE's een stuk groter (kunnen) zijn ten opzichte van EV's. Meer laadruimte in een beetje wagon is soms best wel fijn.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:12

Theo

moederbord

Wozmro schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Wat betreft de energiekost: de gemiddelde prijs per kWh publiek elektrisch laden of benzine tanken is zowat gelijk per gereden kilometer.
Veel publieke laadpalen bij mij in de wijk, stad en omliggende dorpen liggen rond de 35 ct/kW. Reken je de laadverliezen mee, en rond je af naar boven dan is dat 40 ct/kWh. Gemiddeld rijdt een EV 16 kWh/100 km, dus 6 km op 1 kWh. Dat komt dus neer op 6.7 cent per km.

Een benzineauto rijdt gemiddeld 1:16. (het kan ook zuiniger, maar je kan ook zuiniger met een EV rijden) , dus voor 2.40 euro (1 liter benzine) rij je 16 kilometer, dus 15 cent per km. Dat is een factor 2.2 duurder per kilometer...

wil je 15 cent per km rijden met een EV dat zit je rond de 80 ct/kWh; dat zijn de tarieven die je bij een gewone laadpaal niet zal vinden.

Rijden met een EV is dus goedkoper per kilometer dan op benzine, ook wanneer je de publieke laadpalen op straat gebruikt.

Nu met WP, PV, EV en PC

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
gerritjan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:14:
[...]

https://ich-tanke.de/
Mocht je in D willen tanken dan is rond etenstijd of vroeg in de avond vaak het gunstigst.
Lekker E5 in je jerrycan stoppen, dat blijft langer goed (trekt minder vocht aan).

Tankte in D een paar weken geleden 's avonds nog voor 1.70 E5 (was al eerder langs de pomp gereden maar toen stond het nog 6 ct hoger) ff hapje gegeten en daarna die Duitse Döner weer grotendeels terugverdiend door nog net wat goedkoper te tanken.

[ Voor 35% gewijzigd door PalingDrone op 10-03-2026 19:34 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Onbekend schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:01:
Mensen blijven altijd klagen dat brandstof te duur is. Al zou je er 50 cent aan belasting vanaf halen, blijven mensen klagen dat het in land X nog steeds goedkoper is. Het heeft daarom ook weinig zin om weer een belastingkorting daarop toe te passen. (En die belasting zou via een andere weg toch weer geïnd moeten worden.)

Blijkbaar is ondanks de hoge brandstofprijzen de auto nog steeds het favorietste of goedkoopste vervoersmiddel, want anders hadden we wel minder auto's op de weg gezien.
Het probleem is dat het OV in de macht van commerciële bedrijven ligt, en daar de tarieven steeds verder omhoog gaan terwijl de diensten ook steeds verder verschraalt worden. Een auto is allang geen luxeproduct meer, het is eerder een luxe als je zo'n ding niet iedere dag nodig hebt, bijvoorbeeld omdat er een goede OV verbinding beschikbaar is.
[...]

Ja, maar dan heb jij een oprit met een eigen laadpaal die je kunt voeden met je eigen zonnepanelen.

Als dat niet kan is laden aan een publieke paal ook gewoon duur en is de EV ineens zo voordelig niet meer.
assje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Als een benzineauto een hogere TCO heeft kan je natuurlijk niet zeggen dat ze een EV niet kunnen betalen. Dan ben je slachtoffer van de calvinistische mentaliteit die geen financiering wil overwegen.
Feit blijft dat de aanschaf een behoorlijke drempel vormt. Voor rondom 5K koop ik een auto die kan doen wat ik ervan nodig heb. Wil ik een EV die geschikt is voor wat ik ervan nodig heb (en niet incidenteel maar echt regelmatig) dan zal ik momenteel nog ministens 15-20K moeten ophoesten. En dan moet ik publiek laden, want geen eigen oprit en geen mogelijkheden voor een eigen laadpaal, en dan ben ik eigenlijk dus duurder uit dan met de huidige (maar ook de binnenkort te kopen) brandstofauto.

Goed dat je je TCO bijhoudt, dat doe ik ook. Maar dat neemt niet weg dat 15K financieren niet goedkoop is en ook zeker niet voor iedereen aan te raden is. En vergelijk een goedkope EV niet met mijn huidige auto (zie sig), want die auto is slechts een tijdelijke nood oplossing * Destruction rijdt minstens 1 dag per week met zwaardere aanhangers en heeft daarvoor een sterkere auto nodig. In de EV wereld kom ik er dus niet met een Leaf oid.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Destruction schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Het probleem is dat het OV in de macht van commerciële bedrijven ligt, en daar de tarieven steeds verder omhoog gaan terwijl de diensten ook steeds verder verschraalt worden. Een auto is allang geen luxeproduct meer, het is eerder een luxe als je zo'n ding niet iedere dag nodig hebt, bijvoorbeeld omdat er een goede OV verbinding beschikbaar is.
Ik doelde niet op het OV, maar andere mogelijkheden om brandstof te besparen. Bijvoorbeeld door te fietsen, carpoolen of langere dagen te werken zodat je 1 dag aan reiskosten kunt besparen. Doorgaans zijn het steeds de zelfde mensen die in de ochtendspits en avondspits rijden, en ik verwacht dat 10% daarvan zeker brandstof kan besparen. Hierbij bedoel ik dus niet de leaserijders en werkbusjes, maar mensen die in hun eigen auto naar het werk rijden en 's avonds weer terug.
Blijkbaar loont het nog steeds om elke dag een lange afstand naar het werk te rijden i.p.v. werk dichter bij huis te zoeken. (Ik rij overigens ook dagelijks naar het werk en terug, maar voor mij loont het nog steeds t.o. ander werk dichter bij huis.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57

mjl

Ugh

[...]

Hou toch op zeg, het gevaar zit 'm in de damp, jeweetwel wat je ruikt tijdens het tanken, niet in die paar druppels die je morst.
Hoe vaak ik niet tankstationpersoneel "buiten" heb zien roken op hun terrein, mensen die onbewust met een peuk in de mond staan te tanken komt ook nog wel eens voor, bellend nog vaker, zelfs met draaiende motor tankt men soms. Mocht de medewerker dat zien dan wordt diegene uiteraard wel even aangesproken via de intercom maar het vullen van tankjes, zoals ook gebeurt voor buitenboordmotoren, grasmaaiers, whatever vormt net zo veel risico als het tanken van een auto.

In een 20l tankje inderdaad gewoon 20l tanken (maar er niet 22 in proberen af te vullen, als
Je hem dan opent kan het er overheen gutsen).

Ook vullen op de grond en niet in de kofferbak laten staan tijdens het vullen, de kans op een statische vonk is dan lager en als je moest stinkt het niet zo in je auto.

Verder goed vastzetten in je kofferbak, zal dan ook niet veel mis mee gaan.

-------

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste