Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste
Acties:

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:03

Dennis1812

Amateur prutser

RobinHood schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:13:
[...]

2022 en 2023 alweer vergeten? Toen ging de stijging nog wel wat rapper, en diesel is een tijdje duurder geweest dan benzine.

Wou sowieso al een EV gaan kopen, dat dat een slim idee is is alleen maar bevestigd :+
Dat heb ik wellicht verdrongen. Maar 25ct in 2 dagen kan ik mij niet heugen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:02
De dieselprijs heeft vrijdag het record van vier jaar geleden bereikt. De landelijke adviesprijs staat nu op 2,375 per liter. Tegelijkertijd stijgt ook de benzineprijs, al loopt die minder snel op.
Dat worden dus weer dure ritjes...

Het wordt steeds minder aantrekkelijk om m'n huidige dieseltje "op te rijden". Ik kan me momenteel echter ook niet veroorloven om even 20k (of meer) neer te tellen voor een volgende auto. :')

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:17
[...]

2022 en 2023 alweer vergeten? Toen ging de stijging nog wel wat rapper, en diesel is een tijdje duurder geweest dan benzine.

Wou sowieso al een EV gaan kopen, dat dat een slim idee is is alleen maar bevestigd :+
Dan zou ik maar snel zijn, want iedereen gaat zo denken. Vorige keer waren de EV's niet aan te slepen en niemand wilde diesels inruilen.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

Spotmatic

Ken sent me

Leven naar de waan van de dag en gelijk in paniekmodus schieten is ook niet heel slim. Een nieuwe auto is ook niet gratis. Ik maak gewoon een paar ritjes minder dan normaal, geen probleem. En die prijzen gaan vanzelf weer een keer omlaag. Niet snel, maar omlaag gaan ze!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Of het toen echt rapper ging begin ik aan te twijfelen. We hebben dat record uit 2022 al bereikt.
Mawlana schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Dat worden dus weer dure ritjes...

Het wordt steeds minder aantrekkelijk om m'n huidige dieseltje "op te rijden". Ik kan me momenteel echter ook niet veroorloven om even 20k (of meer) neer te tellen voor een volgende auto. :')
Ik herken je probleem. Ik heb ook echt geen geld momenteel om een benzine of grote EV te kopen. Dus de Megane blijft nog maar even staan.

Lokale pomp is t duurder dan benzine nu. Diesel €2.11, benzine €2,09

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 06-03-2026 10:21 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Spotmatic schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:19:
Leven naar de waan van de dag en gelijk in paniekmodus schieten is ook niet heel slim. Een nieuwe auto is ook niet gratis. Ik maak gewoon een paar ritjes minder dan normaal, geen probleem. En die prijzen gaan vanzelf weer een keer omlaag. Niet snel, maar omlaag gaan ze!
Dat zal afhangen wanneer de olietankers weer kunnen varen. En hoe het geweld zich ontwikkeld. Als het rustiger wordt nadat Iran plat is zal het mogelijk wat zakken. Maar als er een geweldsspiraal ontstaat en ze blijven elkaar bombarderen kan het nog best een hele lange tijd gaan duren.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

Spotmatic

Ken sent me

Dennis1812 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:23:
[...]
Dat zal afhangen wanneer de olietankers weer kunnen varen. En hoe het geweld zich ontwikkeld. Als het rustiger wordt nadat Iran plat is zal het mogelijk wat zakken. Maar als er een geweldsspiraal ontstaat en ze blijven elkaar bombarderen kan het nog best een hele lange tijd gaan duren.
We zitten nu eenmaal allemaal in hetzelfde schuitje (tanker ;) ). Gewoon de tering naar de nering zetten, en het komt vanzelf een keer goed.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Minder rijden is hier helaas alleen niet te doen.
Ik gebruik de Megane bijna 100% voor woon -werk. Thuiswerken kan niet.
En vakantie dan, maar we gaan dit jaar niet op vakantie.

Maar we veranderen er inderdaad niks aan.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:56
Ik heb dinsdagochtend nog snel getankt voor € 1,999 per liter (benzine), de meeste tankstations hier zijn inmiddels opgeklommen richting de € 2,109, en de diesel nog hoger. :-(

Gelukkig hebben we een PHEV (8 kwh accu) en EV (36 kwh accu) en kunnen we vaak samen rijden, hierdoor kan elke dag wel een auto aan de laadpaal welke met dit soort weken met zonnestroom wordt geladen. :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Brandstofkosten zijn maar één onderdeel van de kosten van autorijden, als dat nu tijdelijk eens 5 of 10% omhoog gaat dan is dat toch niet zo'n drama?
Wonen, dat is pas duur geworden en dat is wel een levengroot probleem.

Maar straks vooral weer allemaal stemmen op een partij die je paait met een paar centen accijnskorting en er tegelijkertijd voor zorgt dat wonen de helft van je besteedbaar inkomen opvreet.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:59
ASW1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:49:
Brandstofkosten zijn maar één onderdeel van de kosten van autorijden, als dat nu tijdelijk eens 5 of 10% omhoog gaat dan is dat toch niet zo'n drama?
Wonen, dat is pas duur geworden en dat is wel een levengroot probleem.

Maar straks vooral weer allemaal stemmen op een partij die je paait met een paar centen accijnskorting en er tegelijkertijd voor zorgt dat wonen de helft van je besteedbaar inkomen opvreet.
Ja het punt is dat het vaak niet zo heel tijdelijk is. Zodra je "boe" zegt dan schiet het gigantisch omhoog, dan zijn er ineens geen reserves en is er geen voorraad. Zodra het weer wat beter gaat dan is die voorraad er natuurlijk wel en zakt het maar amper.
Begin 2022 is het flink omhoog gegaan, daarna ook wel weer een dipje, maar niet zo laag als ervoor. En kort erna is alles gewoon weer door gestegen.

Ik ben blij sinds toen elektrisch te rijden en te laden op zonnestroom. Dat heeft me gigantisch veel bespaard ondanks dat ik een zuinige hybride benzine auto had hiervoor.
Onze 2e auto staat vrijwel altijd stil en gaat eruit. Motor, ja dat is hobby en ontspanning dus dat moet dan maar af en toe. Voorlopig thuis nog wel een voorraad staan, 100 liter gok ik van €1.64.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• ASW1
  • Nu online
Headshot_NL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:02:
[...]
Voorlopig thuis nog wel een voorraad staan, 100 liter gok ik van €1.64.
Je weet dat benzine niet eindeloos houdbaar is?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:59
ASW1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Je weet dat benzine niet eindeloos houdbaar is?
Zekers. Dat gaat binnen een maand of 3-4 altijd op.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:44
Gisteren bij een lokale pomp die altijd wat ‘stunt’ op Donderdag 🤐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djSCLC8Ijnv0LcqZ_PB91_Hil60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nx6qyKDeaDHNqS3KKl8anz6I.jpg?f=fotoalbum_large

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Maar is de dieselprijs zo hard gestegen dan? Of zat het al langere tijd rond de prijs van benzine?

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ZesBarkiePK schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:27:
Maar is de dieselprijs zo hard gestegen dan? Of zat het al langere tijd rond de prijs van benzine?
Nee. Maandagochtend nog voor €1.80 getankt.

Meestal zat t verschil op 15ct ofzo. Of soms nog iets hoger.

Diesel is deze week echt explosief gestegen.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-04 16:30
Ik heb hier de luxe dat ik de keuze heb uit een EV en een diesel. Het voordeel om de extra MRB te rechtvaardigen is wel verdwenen zo, hopen dat het niet te lang aanblijft.

Zelf overleef ik het wel, die paar % extra, maar ik ben vooral benieuwd wanneer we dit overal in andere consumentenprijzen terug gaan zien. Veel transport (vrachtwagens/busjes) rijden ook allemaal diesel en dit gaat hoe dan ook doorberekend worden aan de klant.

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:19
Ik heb toch het idee dat de prijzen in belgie langzamer stijgen dan in NL.
Gister net over de grens kunnen tanken voor 1.63, hopen dat dat een beetje zo blijft.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Maandag nog voor 1,49 getankt in belgie.
Overheid heeft daar een automatische rem op de prijzen wel

[ Voor 44% gewijzigd door alki op 06-03-2026 13:41 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
nielsven schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:23:
Gister net over de grens kunnen tanken voor 1.63, hopen dat dat een beetje zo blijft.
In belgie past men niet dagelijks de prijs aan, maar eens per week o.i.d. Dit doordat de overheid iets meer te zeggen heeft over de prijs aan de pomp. Wellicht dat een belgisch forumlid hierover kan uitwijden?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zit nu in Zuid-Afrika, hier zijn de prijzen ook gestegen. Maandag kostte een liter octaan 93 (is standaard hier) nog 19.1 rand (19.6 rand voor octaan 95, zeg maar de Super/V-Power), zojuist moest ik al 20.6 rand per liter aftikken. Dat is dus een kleine 10 procent stijging in 4 dagen tijd.

1 euro is ongeveer 19.3 rand, dus het kost nu 1.07 euro voor een liter octaan 93.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 06-03-2026 13:52 ]

Virussen? Scan ze hier!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

nielsven schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:23:
Volgens mij heeft Belgie ook een door de Overheid opgelegde maximum prijs... Dat betekent dat tankstations niet zomaar 'vrij' hun prijzen mogen verhogen, maar de overheid stapsgewijs de prijsruimte op regelmatige basis vastlegd en zij daar niet boven mogen zitten.

https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs de huidige verkoopprijzen in belgie liggen mmenteel exact op de door de overheid oplegde maximumprijs.
Ook luxemburg heeft dat bv (in Luxemburg is dat zelfs enorm krap, waardoor alle tankstations altijd al vrijwel exact dezelfde prijs hebben met hooguit een of twee duizendste cent verschil).
in luxemburg is gisteren wel de benzineprijs met ongeveer 15% verhoogd, twee dagen eerder was de prijs ook met 2 cent verhoogd, maar dat was op basis van de oudere olieprijzen en dus eigenljk flink te laag, dat gaf nog net een extra twee dagen waar je relatief goedkoop kon tanken (interssant was dat de aanstroom alsnog net de avond voor de laatste prijsverhoging kwam, de dag ervoor stonden er niet eens lange rijen, iets wat in mijn herinnering vroeger een stuk heftiger was in Luxemburg, dat mensen van ver aan kwamen rijden nog snel te tanken).

Nederland heeft 'Adviesprijzen' voor brandstof, maar die worden door de benzinelobby zelf aangegeven en hebben geen enkele verplichting, het is aan tankstations vrij er boven of eronder te gaan zitten en dat doen ze ook enorm.

De adviesprijs ligt nu op hetzelfde hoogste niveau als op 10 maart 2022, maar effectief liggen de meeste verkoopprijzen nog ietsjes lager dan in 2022 (volgens brandstofdata.nl, dat verkoopprijzen registreert nu nog 10 cent lager, alhoewel dat in de komende dagen ook best zal kunnen veranderen)

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 06-03-2026 14:00 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gemiddeld inmiddels rond de €2,20.
Verschilt met benzine neemt verder toe.

Benzine gaat voor €2,11 nu.
Voorlopig ook nog geen eindstreep in zicht.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03
Benzine 2 euro 24 was het vanmorgen bij de Shell. Bij Total was het 4ct goedkoper. Snelweg nog duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 07-03-2026 16:56 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:31
Vanochtend bij de Makro getankt voor € 2,039 per liter

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:02
Eergisteren diesel getankt voor €2,05. Bij hetzelfde tankstation (onbemand, Total Express) was het net €2,20. :')

Misschien moet ik m'n auto maar eens in een onveilige buurt gaan parkeren... :X Zal je zien dat die boefjes zelfs met een boog om m'n auto heen lopen. :')

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:08
Misschien dat de hogere brandstofprijzen er toe leiden dat mensen voor korte ritjes wat vaker de fiets pakken. Is dan toch weer een beetje winst, minder files, minder uitstoot (zeker in de stad) en goed voor de gezondheid (zeker voor de fietser).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-04 22:35

Mud

Gelukkig wonen we vlakbij de Belgische grens en tanken we altijd in België. Scheelt ongeveer 40-50 cent qua literprijs (niet snelweg prijs). Op een volle tank is dat toch zo'n 15 euro :9

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:46
Ik ben benieuwd naar de prijzen (over) morgen. De futures voor de olieprijs staan inmiddels boven de $100,-.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:16
Blij dat m’n Suzuki Alto op LPG rijdt 😋

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:39

Destruction

(ex-)Automonteur

Vorige week nog 98 E5 getankt voor 2.12/L, gisteren was het al 2.27/L.

De auto (95 E10) heb ik vrijdag getankt voor 2.05/L. Die gaat de volgende ronde over de grens getankt worden. Onze overheid gelooft heilig in de marktwerking maar laat ondertussen op herhaling zien absoluut géén verstand te hebben van marktwerking door zichzelf de markt uit te prijzen.

Uiteraard hebben andere landen ook last van de blokkades maar het prijsverschil was al behoorlijk groot...

Ik ben maar blij tegenwoordig niet meer dagelijks een auto nodig te hebben. Met de fiets en de motorscooter (die met gemak 1:30 rijdt) kom ik op veel dagen ook een heel eind. Maar ook ik heb dat ding niet voor de sier, en als je ervan afhankelijk bent om elke dag op je werk te komen ben je niet blij.

[ Voor 24% gewijzigd door Destruction op 09-03-2026 06:25 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 14:13
Het probleem zit hem juist in het aan de ene kant fysieke grenzen binnen Europa te openen, en aan de andere kant arbitraire grenzen (nationale wetgeving) te behouden.

Zelfde met de vliegbelasting. Het is heel goed als er een stevige vliegbelasting komt op trajecten die gewoon met de trein gedaan kunnen worden, maar zolang NL de enige is, zal je altijd hebben dat het vooral men stimuleert om over de grens op het vliegtuig te stappen.

De oplossing is gewoon verdere Europese integratie en directe belastingheffing door EU + verdere democratisering van EU instituties.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Vraagje; waarom is de prijs bij bijv. een Tango/Argos een stuk lager dan bij een Shell? Als je van beide partijen de E5 brandstof zou nemen, zit hier dan verschil in qua kwaliteit?

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:01
turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:58:
Vraagje; waarom is de prijs bij bijv. een Tango/Argos een stuk lager dan bij een Shell? Als je van beide partijen de E5 brandstof zou nemen, zit hier dan verschil in qua kwaliteit?
Ja, mijn auto loopt rustiger en komt verder op een tank benzine van de Shell.
Maar de meerprijs is iets hoger dan je er verder mee komt.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:58:
Ook grotendeels ligging.
Snelweg betaal je altijd de hoofdprijs. En bemand/onbemand scheelt ook.
En de spaaracties voor handdoeken etc bij Shell/Esso etc moeten ook ergens van betaald worden.
Net als dat je blikje Coca Cola van de Aldi hetzelfde is als die bij de AH to Go. Maar de prijs is anders.

Ik heb bij mijn autos die ik gereden heb nog nooit een significant verschil gemerkt in kilometers die je maakt.
Rijstijl aanpassen win je veel meer mee dan naar de Shell gaan langs de A2.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:40

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:39:
[...]
Rijstijl aanpassen win je veel meer mee dan naar de Shell gaan langs de A2.
Met sommige prijsverschillen... We zitten niet zo heel vaak op de snelweg, maar als we er eens op zitten om naar het zuiden te gaan, zie ik toch vaak (en dit is pre Iran aanvallen) 20-30ct verschil per liter met wat wij getankt hebben... Dat is best fors hoor.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ybos
  • Laatst online: 10:43
Torched schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:18:
[...]

Weet je dat zeker :?
Misschien in de hellingshoek van het terrein de pomp waar je tankt wel anders zodat er net wat meer brandstof in de tank gaat.
Ik geloof niet dat de ene brandstof beter is dan de andere. Tegenwoordig gaat alles om kostprijs en de truc is om tegen zo laag mogelijke prijs toch aan de eisen van brandstof te voldoen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Met sommige prijsverschillen... We zitten niet zo heel vaak op de snelweg, maar als we er eens op zitten om naar het zuiden te gaan, zie ik toch vaak (en dit is pre Iran aanvallen) 20-30ct verschil per liter met wat wij getankt hebben... Dat is best fors hoor.
Ja, sowieso snelweg tanken moet je al nooit doen.
2km van de snelweg af zit je al 30-40ct goedkoper.

En als je in de buurt van een grens woont is dat het beste. België of Duitsland. België heeft een prijs plafond voor brandstofprijzen. Dus dat is het meest interessante nu.
Maar het kost best veel tijd als je niet in de buurt woont.

Nu hier in het dorp hebben we een BP en een Mabro Oil. Meestal was de Mabro Oil beduidend duurder. Maar die veranderen de prijzen maar eens per 3 dagen ofzo. En de BP dagelijks. Dus nu is de Mabro vaak goedkoper.

Ik tank 90% van de tijd BP. Is normaal de goedkoopste. Zit bij het werk een Tinq. Die is meestal 2ct duurder dan thuis. Maar soms moet het.

Als ik bij mijn moeder tank ben ik het voordeligste. Die hebben een Sakko. Vrij kleine speler volgens mij. Meteen bij op/afrit naar de A58. Maar standaard 5ct onder onze BP.

België zou ik wel vaker willen doen. Maar de tijd is daar wel het heikel punt.

Edit: goede overzichtelijke app voor de prijzen. Laat ook België en Duitsland zien en je kan favoriete brandstofsoort instellen etc. Is directlease tankservice. Je hebt geen account ofzo nodig. Ook geen lease of iets. Werkt wel heel prettig en snel. En nog niet meegemaakt dat het niet correct was.
Nu het zo snel wisselt gebruik ik hem weer wat vaker.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis1812 op 09-03-2026 07:51 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:50:
[...]
België zou ik wel vaker willen doen. Maar de tijd is daar wel het heikel punt.
Even een uurtje of 6 rijden is niet echt een optie nee :D

Duitsland zou kunnen, maar dan moeten we ook nog een behoorlijk stuk omrijden om dan in de file te staan om te kunnen tanken... (dichtstbijzijnde tank is 40km omrijden als we vanuit het werk eerst naar Duitsland zouden gaan om te tanken (en dan ook nog in de grenscontrole file terecht komen) of 80km rijden om vanaf huis te tanken)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• WiLLoW_TieN
Wat kost momenteel 98 dan in Belgie bij een budget pomp ??

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:28

-tom-562

Oliesjeik

ybos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Misschien in de hellingshoek van het terrein de pomp waar je tankt wel anders zodat er net wat meer brandstof in de tank gaat.
Ik geloof niet dat de ene brandstof beter is dan de andere. Tegenwoordig gaat alles om kostprijs en de truc is om tegen zo laag mogelijke prijs toch aan de eisen van brandstof te voldoen.
Het zit meestal ook tussen de oren, een placebo effect om het voor jezelf te verantwoorden dat je te veel hebt betaald :P

Vaak bu'j te bang!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

WiLLoW_TieN schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:05:
Wat kost momenteel 98 dan in Belgie bij een budget pomp ??
Bij Turnhout.
Ik weet niet waar jij de grens over gaat natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNmfgW0MNqRRTr8UTZvhKnw4o_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d7qzV7OLUzVBVSygvBR5usM2.png?f=fotoalbum_large

Dit is rondom die grensovergang. Maar als elders eroverheen gaat meer west of Oost scheelt soms ook een aantal ct per liter.

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:26
Torched schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:18:
[...]

https://www.bnnvara.nl/ka...nzine-rijdt-niet-zuiniger dus premiumbenzine is gewoon onzin. Mensen trappen er gewoon in.

[ Voor 8% gewijzigd door Wim8282 op 09-03-2026 08:29 ]

• whiterazer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-03 10:44
Premium benzine is zeker niet altijd “onzin”. Er bestaat wel degelijk kwaliteitsverschil. Zo zijn er premium merken die 98 hebben met 0% ethanol, o.a. Shell.

• ASW1
  • Nu online
Ik fietste net langs de plaatselijke pomp en zag daar diesel voor meer dan 5 gulden per liter :o

(2,29 in euro's)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wim8282 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:27:
[...]

https://www.bnnvara.nl/ka...nzine-rijdt-niet-zuiniger dus premiumbenzine is gewoon onzin. Mensen trappen er gewoon in.
Ik ben wel benieuwd naar dat kwaliteitsonderzoek. :)

Ik heb jarenlang in Duitsland gewerkt, daar kon je toen al kiezen voor E10 toen dat hier nog niet aan de orde was. Ik hield in Excel mijn brandstofverbruik consequent bij.
Op een tank E10 kwam ik gemiddeld zo'n 8% minder ver.
Je kon daarin mooi zien wanneer de tankstations overschakelden op winter-/zomerbrandstof. Ook dát was gelijk in de statistieken te herkennen. :)

Al een jaar of 2-3 heeft mijn auto een storing op de lambdasonde. Het storingslampje brandt continu zodra het buiten wat kouder is. 6 weken voor de APK (in januari) begin ik met premium benzine te tanken, dan gaat dat lampje spontaan weer uit. Na die APK krijgt de auto weer E10, met afgewisseld eens een keertje Euro98 van Shell of Esso.

Dus nee, ik kan het niet gelijk herleiden aan de additieven van premium/niet-premium. Ik denk dat de factor E10 of niet een grotere invloed heeft. Maar het percentage dat de premium brandstof toen (!) duurder was, werd gecompenseerd met een zuiniger verbruik.

Ik heb hier hier natuurlijk wel over auto's die hier specifiek voor gemaakt zijn. :P :P :+ Opel Corsa C van 2004 met een 1.2 blok, en een Mazda 2 van 2008 met 1.35 blok.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ASW1
  • Nu online
Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan pure benzine. Daarom bevat E10 iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of E5. In de praktijk betekent dit een circa tweeënhalf tot vijf procent hoger verbruik.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:28

-tom-562

Oliesjeik

whiterazer schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:46:
Premium benzine is zeker niet altijd “onzin”. Er bestaat wel degelijk kwaliteitsverschil. Zo zijn er premium merken die 98 hebben met 0% ethanol, o.a. Shell.
Maar daar hebben we het toch niet over? Daarvan gaat een auto ook niet 'mooier' of 'rustiger' lopen

Vaak bu'j te bang!

• WiLLoW_TieN
ASW1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:26:
Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan pure benzine. Daarom bevat E10 iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of E5. In de praktijk betekent dit een circa tweeënhalf tot vijf procent hoger verbruik.
Ik denk ook dat idd Euro98 ( E5 ) verder rijdt vwb afstand op 1L dan Euro95 ( E10 ).
Ben even aan het zoeken naar een goede studie cq proef hierna :?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:01
De stelling ging erom dat iemand de ervaring had dat hetzelfde type benzine beter was bij een premium shell dan budget als tango.

Dat is een hele andere discussie dan E95 vs E98 / E5 vs E10.

Zelf nooit het verschil ervaren trouwens. Ook E98 tov e95 viel mij niet positief op maar ik heb zoveel verschillende ritjes met die benzine auto dan het ook wel lastig te meten is.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:33
WiLLoW_TieN schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Ik denk ook dat idd Euro98 ( E5 ) verder rijdt vwb afstand op 1L dan Euro95 ( E10 ).
De energiedichtheid is 2,5 tot 5% lager van E10 tov E5 (euro 95/98 bestaan niet meer, dat mag je vergeten)

Dus als E10 2,20 kost, mag E5 tussen de 2,25 (2,5%) en 2,31 (5%) kosten om break even te spelen.

Tenzij je auto niet goed op E10 kan, dan is E5 al snel voordeliger :+

Over benzineverschil tussen Shell/OK/Etc voor E10 kan ik vrij kort zijn: Keuringsdienst van waarde heeft daar onderzoek naar gedaan, en alle tankwagens tanken allemaal uit hetzelfde vaatje bij de opslag in Rotterdam O-) Dus dan weet je meteen wat het verschil is.
Voor E5 hebben ze hun eigen additieven, maar die worden gemixt bij de pomp. En op een volledige opslag van een tankstation gaat er 1 litertje "additief" bij (ze waren bij een Shell). 1 liter op duizenden liters? Dat gaat het verschil echt neit maken O-)

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:01
ybos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Ja, ik track al mijn tankbeurten met spritmonitor en dit rolt er consistent uit.
Maar het kleine stukje dat je verder komt maakt het niet goedkoper. Shell is altijd duurder. Ik vind zelf het rustiger lopen van de motor een groter voordeel en de betere vermogensafgifte. Het rijdt rustiger.
Met 98 merk ik ook verschil maar prijsverschil is het niet waard.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:13
Morgen mag ik weer de weg op.

Het zal mij benieuwen of er nu meer mensen gaan stayeren achter vrachtwagens om een deel van de brandstofprijsverhogingen te compenseren.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Noppie1991
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-03 19:31
Helixes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:38:

Het zal mij benieuwen of er nu meer mensen gaan stayeren achter vrachtwagens om een deel van de brandstofprijsverhogingen te compenseren.
Vanochtend nog niet veel gezien, niet meer dan voorheen in ieder geval. Dit was op de A1 in Overijssel.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
[...]

Die iets lagere energiedichtheid merk je in de praktijk absoluut niets van. Voor de E10 verplichting heb ik veelvuldig zowel euro95 als blueone (E10) getankt. Daar heb ik een mooie boxplot van gemaakt en het lijkt er zelfs op dat blueone iets zuiniger was. De standaarddeviatie bij beiden typen was echter groot genoeg om te zeggen dat het gewoon een normale afwijking was.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• royzegthoi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-04 23:03
Helixes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:38:

Doen mensen dit ja? Lijkt mij levensgevaarlijk en weinig brandstofvoordeel als het wél op een veilige afstand gebeurt..

• Helixes
Je ziet ze af en toe wel ja.
Lijkt mij levensgevaarlijk en weinig brandstofvoordeel als het wél op een veilige afstand gebeurt..
Veilige afstrand is een interessant onderwerp voor een andere keer. Van wat ik zo dagelijks zie, denk ik dat de mensen die daadwerkelijk met hun leven spelen op de linkerrijstrook leven, niet op de rechter.

Maar goed. Op wat je een veilige afstand kan noemen schat ik op basis van eigen beperkte ervaring in dat je zo 15-30% brandstof kan besparen door achter een vrachtwagen aan te rijden. Reken dat om in brandstofprijzen, en dan heb je het dus over 30-60ct/ltr. De meeste auto's hebben wel een manier om momentaan verbruik te tonen - ik zou zeggen, probeer het eens zelf.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Helixes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:00:

Maar goed. Op wat je een veilige afstand kan noemen schat ik op basis van eigen beperkte ervaring in dat je zo 15-30% brandstof kan besparen door achter een vrachtwagen aan te rijden. Reken dat om in brandstofprijzen, en dan heb je het dus over 30-60ct/ltr. De meeste auto's hebben wel een manier om momentaan verbruik te tonen - ik zou zeggen, probeer het eens zelf.
En vergelijk dat met wanneer je niet achter een vrachtwagen blijft plakken, maar gewoon 80 tot 90 op de snelweg gaat rijden.

• Waah
Geen idee of mensen gaat stayeren, ben wel benieuwd of we nu weer een overstap naar LPG gaan zien als bij de vorige energiecrisis. Toen werd LPG opeens heel hip en een stuk duurder 2e hands.

In die tijd reed iemand mijn LPG auto financieel total loss, en kreeg ik meer geld voor de dagwaarde dan wat ik er voor betaald had 2e hands. En daar weer een nieuwe LPG auto van gekocht.

Vanochtend tanken voor 85ct/L. Best prijzig als je 70 gewend bent.

• Helixes
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:17:
En vergelijk dat met wanneer je niet achter een vrachtwagen blijft plakken, maar gewoon 80 tot 90 op de snelweg gaat rijden.
De snelweg is één groot laboratorium. Probeer het zelf eens :Y)

Als de snelheid je niet bevalt, kun je ook een keer achter een busje aanrijden - het liefst met zo'n kubus achterop. Geen idee hoe die dingen heten. Die dingen hebben de aerodynamica van, nu ja, een kubus - daar kun je dus ook handig gebruik van maken.

Edit - als mensen zich zorgen maken om de benzineprijs, dan is er nog steeds geen zuiniger methode dan in het zog van een vrachtwagen te rijden. Dat is meer mijn punt, eigenlijk. Ik neem aan dat de meeste mensen dit wel weten, trouwens. Vandaar ook dat het voor mij geldt als een indicator dat mensen zich er écht zorgen over gaan maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Helixes op 09-03-2026 14:41 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 21:39

aap

Helixes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:39:
Als de snelheid je niet bevalt, kun je ook een keer achter een busje aanrijden - het liefst met zo'n kubus achterop.
In mijn observatie rijden dat soort busjes altijd zo snel dat daarachter rijden je ondanks de verlaagde drag geen besparing gaat geven.

• Helixes
aap schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:41:
In mijn observatie rijden dat soort busjes altijd zo snel dat daarachter rijden je ondanks de verlaagde drag geen besparing gaat geven.
Bizar hè.

Dus de afweging is nog steeds dat ofwel tijd waardevoller is dan de verhoging van de dieselprijs - zelfs al heb je de aerodynamica van een landzijl. Dan wel dat mensen hun vrijheid zich niet aan de snelheid te houden nog steeds zwaarder vinden wegen dan een paar euro extra aan de pomp. Toegegeven, die busjes zijn meestal géén eigen vervoer. Maar dan nog, ik vind dat interessant.

Wil niet zeggen, overigens, dat er geen busjes zijn die zich wél aan de snelheid houden. De logica voorspelt echter dat je auto's (en busjes) die dezelfde snelheid hebben als jij het minst tegenkomt. Dus je moet een beetje je best doen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik tank hier in België nu zowat goedkoopst aan 1,667€/L Euro95 en dat is ook de maximale wettelijk toegestane prijs, geen kortingen meer.

Het goedkoopste dat ik getankt heb was 1,394€/L een paar maanden geleden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

De snelweg is één groot laboratorium. Probeer het zelf eens :Y)
Ik rijd het liefst helemaal geen snelweg :P

En ik weet wel degelijk een nog zuinigere methode dan achter een vrachtwagen plakken en totaal geen overzicht hebben. Carpoolen. Met 46ct per kilometer komen wij nog wel uit hoor.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:58
Gelukkig konden we gisteren Euro 95 tanken voor € 2,04 bij een Tinq (lag langs de route). Tango nabij hier is nu € 2,13.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Helixes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:00:
[...]

Je ziet ze af en toe wel ja.

[...]

Veilige afstrand is een interessant onderwerp voor een andere keer. Van wat ik zo dagelijks zie, denk ik dat de mensen die daadwerkelijk met hun leven spelen op de linkerrijstrook leven, niet op de rechter.

Mythbusters heeft dat een keer getest. Rapportje daarvan dat ik zo snel kan vinden:
https://pressbooks.bccamp...gs-Mythbusters-Report.pdf

In die test beginnen ze met 30 meter achter een vrachwagen rijden. Bij 80km/h heb je het dan over 1,36 seconde afstand. Dichter achter de vrachtwagen rijden geeft meer besparing, maar je ziet uiteindelijk helemaal geen drol meer en de chauffeur ziet jou ook niet meer.
3 meter afstand geeft idd 39% besparing... ik zou het niet aandurven.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-04 06:38

Agent47

I always close my contracts.

Hier 2,16,8 man man man

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Waah schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:17:
Geen idee of mensen gaat stayeren, ben wel benieuwd of we nu weer een overstap naar LPG gaan zien als bij de vorige energiecrisis. Toen werd LPG opeens heel hip en een stuk duurder 2e hands.

In die tijd reed iemand mijn LPG auto financieel total loss, en kreeg ik meer geld voor de dagwaarde dan wat ik er voor betaald had 2e hands. En daar weer een nieuwe LPG auto van gekocht.

Zei het gisteren nog bij de pomp tegen de medewerker, 10 cent erbij in 3 maanden... blij dat ik geen diesel meer rijd, daar gaat het 10 cent per dag omhoog de laatste week :X.

En ja, ik ga mijn LPG auto nog fijn doorrijden, die gaat nu echt niet weg. Youngtimer regeling er straks af of niet... gewoon lekker doorgassen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Achter een vrachtwagen / bus gaan rijden is niet perse zuiniger omdat je aan het slipstreamen bent.
Maar je hebt vooral een lage en stabiele snelheid (tempo wisselingen kosten veel brandstof).
Als je zuinig wilt rijden vanwege slipstreamen zal je er heeeeel dicht op moeten zitten, maar mogelijk weer gas-correcties moeten uitvoeren die je besparing mogelijk weer ongedaan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 09-03-2026 15:59 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Achter een vrachtwagen / bus gaan rijden is niet perse zuiniger omdat je aan het slipstreamen bent.
Maar je hebt vooral een lage en stabiele snelheid (tempo wisselingen kosten veel brandstof).
Als je zuinig wilt rijden vanwege slipstreamen zal je er heeeeel dicht op moeten zitten.
Dus het heeft zin omdat je langzamer rijdt en omdat je constanter rijdt. Dan heeft het voor mij ook niet veel zin om het te testen, aangezien ik altijd met begrenzer of cruise rijd :D

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Dus het heeft zin omdat je langzamer rijdt en omdat je constanter rijdt. Dan heeft het voor mij ook niet veel zin om het te testen, aangezien ik altijd met begrenzer of cruise rijd :D
Ja, sterker nog. Er is een gebied achter een voertuig waar de lucht heel onrustig is, vergelijk het met een boot die voorbij komt, daarachter is het water ook erg onrustig. Als je precies daar gaat varen, zal het het niet heel efficiënt zijn. Met lucht niet anders. Als jij precies in die turbulentie blijft rijden.. .
Met als grote verschil dat de boot het water naar achter duwt, en de auto door de lucht 'duwt', maar de principes staan evengoed overeind.

ontopic..
Maar de verschillen worden wel flink ja.
Rij vooral met de e-motor 7.5kWh / 100k @ 25c/kWh = ~2eu / 100km.
De oude Volvo (S40 7.5L/100km) kan in 1x tanken ~140eur opslobberen (goed voor ~750km), en met de e-motor heb ik daar 6500km rijden voor nodig.. :X

[ Voor 27% gewijzigd door _Apache_ op 09-03-2026 16:18 ]

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-03 07:06
Minder rijden is geen optie voor ons helaas. Gelukkig wel een zuinige auto (tussen de 1/19 en 1/22). Afgelopen vrijdag in Duitsland gereden (uurtje ongeveer) voor de boodschappen en het tanken. Dat moet misschien nog maar wat vaker. E98 was vrijdag 1,81 aldaar. De dame aan de pomp bood haar excuses aan voor de hoge prijzen, maar ik was best tevreden. Hier al 2,39 inmiddels

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:16
Waah schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:17:

Hoe goedkoop kun je rijden met een 2010 Suzuki Alto op LPG met net 100k op de klok 🥳😋
Heb geen afschrijving meer en met de wegenbelasting van 37 euro per maand kan ik voorlopig nog lachend de weg op 😬

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik las net al dat mensen jerrycan's benzine in de kofferbak volgooien...
Ik heb net getankt voor 2,099 extact een week geleden was dat 1,990 dus 10 cent duurder.
Dat is 4 euro per week in mijn geval.
Dan ga je toch nog niet met jerrycan's lopen klooien...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:31
Wat een gedoe over een paar euro inderdaad. Vervolgens natuurlijk wel 1200 euro uitgeven aan de nieuwe iphone.

• Ronald.42
  • Niet online
Nopheros schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:24:
Wat een gedoe over een paar euro inderdaad. Vervolgens natuurlijk wel 1200 euro uitgeven aan de nieuwe iphone.
En dit was ook nog gewoon binnen Nederland, gewoon hamsteren net als toen met het wc papier. :F

1200 euro voor een telefoon dan heb je sowieso ergens een afslag gemist..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[...]

In ethanol zit minder energie, dus logisch dat je met e5 verder rijdt op een tank.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Diesel is al een ruime 40ct. Sommige plekken 50ct omhoog. Als je dan nog 40 liter extra in een jerrycan stopt kan ik het wel begrijpen.

Als er deze week ook weer +40/50ct gaat komen ben je straks de lachende derde.
Net als dat velen de zondag van de start oorlog gingen tanken wat voor filmpjes op nu.nl zorgde. Die mensen zijn blij dat hij nog vol is gegooid.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Edit - als mensen zich zorgen maken om de benzineprijs, dan is er nog steeds geen zuiniger methode dan in het zog van een vrachtwagen te rijden.
Ik zou zeggen, neem eens een motorrijles en ga eens dicht achter een vrachtwagen rijden. Dan kom je er snel genoeg achter dat dat absoluut niet prettig rijdt omdat je dan nogal turbulentie hebt. Dat kan in geen enkel geval bevorderlijk zijn voor je verbruik.

80-90 rijden ipv 100 kan daarentegen wel weer verschil maken in je verbruik, dat zeker.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Helixes
Destruction schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:16:
Ik zou zeggen, neem eens een motorrijles en ga eens dicht achter een vrachtwagen rijden. Dan kom je er snel genoeg achter dat dat absoluut niet prettig rijdt omdat je dan nogal turbulentie hebt. Dat kan in geen enkel geval bevorderlijk zijn voor je verbruik.

80-90 rijden ipv 100 kan daarentegen wel weer verschil maken in je verbruik, dat zeker.
Don't worry. Ik héb een A'tje op mijn rijbewijs staan. Op zich ben ik met je eens dat afwegingen op de motor anders zijn dan in een ijzeren kokon. Er zijn redenen zat om bij vrachtwagens uit de buurt te blijven op de motor zonder het over aerodynamica te hebben.

Motor, a propos, nog steeds een uitstekende methode onder de dure vraagstukken van mobiliteit uit te komen.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Helixes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Motor, a propos, nog steeds een uitstekende methode onder de dure vraagstukken van mobiliteit uit te komen.
Hierom heb ik naast mijn motor sinds afgelopen november ook een motorscooter. Nog wendbaarder, nog zuiniger, nog praktischer. Stiekem gebruik ik dat ding best vaak en dat dan vooral als alternatief voor de auto. Ik heb 't een beetje bijgehouden, als ik rustig in de omgeving van mijn woonplaats rond tuf met dat ding is 1:35 realistisch. Als ik een keertje wat lomper doe op dat ding kom ik nog op 1:29.... Dat tov die auto die bij rustig rijden een keer 1:13 haalt. Bevalt me tot nu toe heel goed en in de toekomst zou deze 150cc best wel eens vervangen kunnen worden door een elektrische, mits een 100km actieradius en het opladen niet al te lang duurt.

Het is niet altijd haalbaar uiteraard, maar wat je zegt. Stiekem is zo'n ding een vrij ideale oplossing voor individueel vervoer :)

Tegelijk heb ik liever niet dat iedereen nu ineens massaal op motoren gaat rond rijden, want dan ziet de overheid een nieuwe melkkoe en kosten die dingen in de kortste keren ook 50 euro per maand aan MRB :P

[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 09-03-2026 18:32 ]

• e.looijenga
Ronald.42 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:20:
Ik las net al dat mensen jerrycan's benzine in de kofferbak volgooien...
Ik heb net getankt voor 2,099 extact een week geleden was dat 1,990 dus 10 cent duurder.
Dat is 4 euro per week in mijn geval.
Dan ga je toch nog niet met jerrycan's lopen klooien...
Ik heb nog een 40 liter extra meegenomen in de auto. Scheelt meer dan 50 euro's. En dan heb ik het voordeel op de boodschappen nog niet eens meegenomen. 437,- aan boodschappen gedaan, en dat heeft in Duitsland 267 euro gekost. Drogisterijproducten, wasmiddel, reguliere boodschappen enz enz. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik iets minder dan een uur van de grens woon.

• WiLLoW_TieN
Destruction schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:28:

Hierom heb ik naast mijn motor sinds afgelopen november ook een motorscooter. Nog wendbaarder, nog zuiniger, nog praktischer. Stiekem gebruik ik dat ding best vaak en dat dan vooral als alternatief voor de auto. Ik heb 't een beetje bijgehouden, als ik rustig in de omgeving van mijn woonplaats rond tuf met dat ding is 1:35 realistisch. Als ik een keertje wat lomper doe op dat ding kom ik nog op 1:29.... Dat tov die auto die bij rustig rijden een keer 1:13 haalt.

Het is niet altijd haalbaar uiteraard, maar wat je zegt. Stiekem is zo'n ding een vrij ideale oplossing voor individueel vervoer :)
Same here --> WiLLoW_TieN in "Hét grote motortopic - Deel 28 (2026)"

• Waah
Ronald.42 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:27:
[...]

En dit was ook nog gewoon binnen Nederland, gewoon hamsteren net als toen met het wc papier. :F

1200 euro voor een telefoon dan heb je sowieso ergens een afslag gemist..
Dan heb ik een afslag gemist :+ maar de afschrijving op een telefoon is een stuk lager dan op een auto. En met wat ik bespaar aan LPG en dure auto's kan ik lachend elke jaar een iPhone kopen van 1200.... (Maar ik doe er vaak een jaar of 4 mee)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
e.looijenga schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Ik heb nog een 40 liter extra meegenomen in de auto. Scheelt meer dan 50 euro's. En dan heb ik het voordeel op de boodschappen nog niet eens meegenomen. 437,- aan boodschappen gedaan, en dat heeft in Duitsland 267 euro gekost. Drogisterijproducten, wasmiddel, reguliere boodschappen enz enz. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik iets minder dan een uur van de grens woon.
Hopen dat jerrycans met benzine vullen geen rage wordt want dat zal duren tot er iemand zichzelf in brand steekt. Of zichzelf met zijn wagen en tankstation er bij.

De omgeving rond een benzinepomp is nog altijd een explosiegevaarlijke omgeving.

Niet roken, niet bellen, oppassen met statische elektriciteit.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Ronald.42
  • Niet online
e.looijenga schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Ja dat snap ik, maar ik had het over binnen Nederland.

Ik rij zelf zo nu en dan eens naar Duitsland voor rookwaren en doe er dan ook wat boodschappen en tanken bij.

Maar om nu binnen Nederland met jerrycan's te klooien omdat het volgende week 10 cent duurder is...

• Ronald.42
  • Niet online
Waah schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:03:
[...]

Dan heb ik een afslag gemist :+ maar de afschrijving op een telefoon is een stuk lager dan op een auto. En met wat ik bespaar aan LPG en dure auto's kan ik lachend elke jaar een iPhone kopen van 1200.... (Maar ik doe er vaak een jaar of 4 mee)
Nee we hadden het over mensen die een paar euro besparen binnen Nederland met een jerrycan.
Maar die dan vervolgens zonder blikken of blozen een 1200 euro uitgeven aan een telefoon.

Maar goed ik heb al een standaard aversie tegen het nieuwste moeten hebben dus dergelijke bedragen voor een telefoontje begrijp ik sowieso niet. :P

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:26

mjl

Ugh

Ronald.42 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Ja dat snap ik, maar ik had het over binnen Nederland.

Ik rij zelf zo nu en dan eens naar Duitsland voor rookwaren en doe er dan ook wat boodschappen en tanken bij.

Maar om nu binnen Nederland met jerrycan's te klooien omdat het volgende week 10 cent duurder is...
Tja als men 1200 voor de telefoon betaald moet er ergens bespaard worden, ik denk dat je een eind komt door in België je peut te halen ipv in Nederland. Ik heb al een 3 jaar nagenoeg niet meer in Nederland getankt… scheelt een 40 euro per keer en met het huidige prijsverschil 60. Dus na een 20-30x heb je je telefoon al bespaard.

Binnen Nederland heeft dit inderdaad geen nut, dat is meer speculatie die toch nooit in je voordeel uit komt. Je bespaard nu even een paar tientjes, maar de volgende keer betaal je gewoon weer het volle pond.

[ Voor 15% gewijzigd door mjl op 09-03-2026 20:27 ]

-------

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-04 06:50

johan_solar

kitesurfing and coding

De businesscase van mijn 2e hands Tesla model 3 die ik op zonnestroom laad van m'n eigen panelen begint er steeds zonniger uit te zien.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Als je de hoofdprijs wil betalen, moet je naar de Esso in Amsterdam-Centrum gaan: €2,43/pl voor E95 en €2,42/pl voor diesel. _O-

• Ronald.42
  • Niet online
mjl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Tja als men 1200 voor de telefoon betaald moet er ergens bespaard worden, ik denk dat je een eind komt door in België je peut te halen ipv in Nederland. Ik heb al een 3 jaar nagenoeg niet meer in Nederland getankt… scheelt een 40 euro per keer en met het huidige prijsverschil 60. Dus na een 20-30x heb je je telefoon al bespaard.

Binnen Nederland heeft dit inderdaad geen nut, dat is meer speculatie die toch nooit in je voordeel uit komt. Je bespaard nu even een paar tientjes, maar de volgende keer betaal je gewoon weer het volle pond.
Ja dat zeg ik, als je relatief makelijk over de grens kunt dan zit er nog een soort van dat ik het snap.
Maar binnen Nederland vat ik het niet.

Duitsland is voor mij bijvoorbeeld 100km en België is zelfs 225km.
Dus niet relevant wat mij betreft.

• e.looijenga
Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Hopen dat jerrycans met benzine vullen geen rage wordt want dat zal duren tot er iemand zichzelf in brand steekt. Of zichzelf met zijn wagen en tankstation er bij.

De omgeving rond een benzinepomp is nog altijd een explosiegevaarlijke omgeving.

Als je van achter aangereden wordt zal het wel een dichte kist worden denk ik 😉

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ronald.42 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:33:
[...]

Duitsland is voor mij bijvoorbeeld 100km en België is zelfs 225km.
Dus niet relevant wat mij betreft.
Duitsland is vanaf hier ongeveer een uur denk ik. België is voor mij geen optie, of ik moet toevallig onderweg zijn naar kennissen en dat een beetje tactisch plannen mbt de tankinhoud van de auto, zodat-ie in die omgeving ongeveer leeg is en er Belse brandstof in kan :Y)

Voor de motor (24L) en de motorscooter (~6L) schiet zoiets niet op, die tank ik dan toch maar in NL. Ik heb wel een paar grote jerrycans maar om daarmee te gaan zeulen (en dan vooral, om die hier thuis op te slaan) lijkt me niet zo'n goed idee. Zeker de scooter, die verbruikt amper wat en lust ook wel E10 (krijgt nu nog E5). Die motor drinkt eigenlijk alleen 98 E5, ik wil daar eigenlijk nog wel een jaar of 2 a 3 op rijden maar daarna moet-ie maar eens weg voor een jongere motor die gewoon E10 lust.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 09-03-2026 21:06 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:26

mjl

Ugh

e.looijenga schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Gewoon op de voorstoel zetten, nergens last van 😂🤣

-------

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Gecontroleerd uit laten branden dan kunnen ze je gelijk in de urn vegen. ;)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

Of een goedkope crematie.. ;)

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Hou toch op zeg, het gevaar zit 'm in de damp, jeweetwel wat je ruikt tijdens het tanken, niet in die paar druppels die je morst.
Hoe vaak ik niet tankstationpersoneel "buiten" heb zien roken op hun terrein, mensen die onbewust met een peuk in de mond staan te tanken komt ook nog wel eens voor, bellend nog vaker, zelfs met draaiende motor tankt men soms. Mocht de medewerker dat zien dan wordt diegene uiteraard wel even aangesproken via de intercom maar het vullen van tankjes, zoals ook gebeurt voor buitenboordmotoren, grasmaaiers, whatever vormt net zo veel risico als het tanken van een auto.

En dan hadden die "experts" van nu.nl vanmiddag nog het advies om je jerrycan niet helemaal vol te tanken want dat zou gevaarlijk zijn 8)7
Vooral 10 liter tanken in een 20 liter jerrycan :X , dan weet je tenminste zeker dat je 10 liter uiterst explosief mengsel hebt hangen boven je 10 liter peut...
20 liter benzine in een vol tankje kan weinig kwaad om over diesel nog maar te zwijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door PalingDrone op 09-03-2026 22:55 ]

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:09
Afgelopen zaterdag de tank maar weer vol diesel gegooid voor €2,079/liter. Uiteraard wel eerst via de ANWB app gekeken welke regionale pomp het goedkoopste was. Dus gewoon geld uitgegeven bij een Nederlandse ondernemer en BTW/accijnzen afgedragen in het land waarin ik ook gebruik maak van de voorzieningen.

Make Europe Great Again

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

...

Als de snelheid je niet bevalt, kun je ook een keer achter een busje aanrijden - het liefst met zo'n kubus achterop. Geen idee hoe die dingen heten. Die dingen hebben de aerodynamica van, nu ja, een kubus - daar kun je dus ook handig gebruik van maken.

...
Een "bakwagen" noemen ze zo'n ding.

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 10-03-2026 00:07 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Destruction schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Hierom heb ik naast mijn motor sinds afgelopen november ook een motorscooter. Nog wendbaarder, nog zuiniger, nog praktischer. Stiekem gebruik ik dat ding best vaak en dat dan vooral als alternatief voor de auto. Ik heb 't een beetje bijgehouden, als ik rustig in de omgeving van mijn woonplaats rond tuf met dat ding is 1:35 realistisch. Als ik een keertje wat lomper doe op dat ding kom ik nog op 1:29.... Dat tov die auto die bij rustig rijden een keer 1:13 haalt. Bevalt me tot nu toe heel goed en in de toekomst zou deze 150cc best wel eens vervangen kunnen worden door een elektrische, mits een 100km actieradius en het opladen niet al te lang duurt.

Tegelijk heb ik liever niet dat iedereen nu ineens massaal op motoren gaat rond rijden, want dan ziet de overheid een nieuwe melkkoe en kosten die dingen in de kortste keren ook 50 euro per maand aan MRB :P
Tja, als je een auto hebt die niet zuinig rijdt, en je rijdt met name alleen, dan is een motor inderdaad best handig. Wij hebben een auto die wel zuinig rijdt (1:19 gemiddeld gemeten over 6 jaar) en we rijden 90% van de tijd met z'n tweeën.

Maar de jerrycan moet ook weer vol... (voor o.a. de grasmaaier, hopelijk gaat dit jaar de zitmaaier niet stuk, want die is electrisch!)

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste